Toon posts:

Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 05:21

Dwarlorf

Elitaire muziek connaisseur

Zal ik dan maar een klein succesje delen? Heb eindelijk de juiste materialen en daarmee de inspiratie gevonden voor het waterrad (nog niet af) voor mijn diorama. Dat weerhield me heel lang om verder te gaan.

Wel een ontzettend priegelwerk, maar dat hoort er bij.

“The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.”

• Jelmer93
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 20:15
Vraagje,
Ik wil wat decals gaan plaatsen op mijn 1/48 diecast model van de Leopard 2A6.

Moet er na het plaatsen icm microsol of set nog afgelakt worden? Ik heb glanslak liggen maar dat word niet mooi ben ik bang, Iemand ervaring?

Ik heb wel decals geplaatst op een glossy ondergrond. Mat is nieuw voor mij.

Zie hierover foto's van de Decals en het model.

• Invisible_man
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23:17
Jelmer93 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:03:
Vraagje,
Ik wil wat decals gaan plaatsen op mijn 1/48 diecast model van de Leopard 2A6.

Moet er na het plaatsen icm microsol of set nog afgelakt worden? Ik heb glanslak liggen maar dat word niet mooi ben ik bang, Iemand ervaring?

Ik heb wel decals geplaatst op een glossy ondergrond. Mat is nieuw voor mij.
Decals sowieso op een glossy ondergrond (of direct op de verf als de verf goed glad is), maar ik zou zeker voor armor er nog een matlak overheen spuiten om de decals te beschermen. Ik weet niet of je ook van plan te weatheren, want dan zou ik sowieso aflakken voordat je gaat weatheren. Ook is aan je foto's te zien je tank nu enigzins glanzend en tanks zijn normaal zo mat als het maar kan.

Mooi tankje verder :) , is alleen nog wat te schoon 8)

Over decals gesproken, wat zijn die van Tamiya toch ontiegelijk dik. Ben met een spitfire bezig, maar zelfs met de sterke mark fit strong decal solution kreeg ik ze niet zo ver dat ik er paneellijnen doorheen kan zien. Uiteindelijk de decals er maar weer vanaf gehaald (gaat makkelijk met een stukje tape) en ze met een maskset gespoten. Geeft sowieso een veel mooier resultaat vooral als je een wat meer geweatherde look wilt hebben. Blijft apart dat Tamiya met hun 1/48 vliegtuigen van de laatste jaren de beste kits maakt die je maar kan bedenken, maar dat hun decals dan zo ruk zijn.

[Voor 25% gewijzigd door Invisible_man op 04-11-2021 22:02]

• _Eend_
  • Laatst online: 19:20
@streamnl Dat heb ik ook. Soms ben ik wekenlang niet bezig met modelbouw. Ik heb nu te veel andere hobbies die minstens net zoveel tijd kosten als modelbouw. Niet dat het me tegenhoudt om nieuwe kits te kopen overigens.. :+

Al koop ik er nu veel minder dan voorheen, eerder kocht ik elke maand wel wat, nu heb ik -afgezien van een stel 1:72 figuurtjes- al maanden geen enkele kit gekocht. Maar die 'schade' ga ik vermoedelijk eind deze maand op de ESM wel inhalen ;)

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik heb hetzelfde hoor, ik ben vanwege de challenge nog met die NMM bust bezig geweest. Dat gedeelte is af maar geen zin meer in de rest. Koop ook niks meer aan modellen/busts de komende tijd, Ik heb nog genoeg dat af moet én het is de overheid gelukt mij er tot nu toe van te weerhouden om op aliexpress te gaan shoppen.

[Voor 24% gewijzigd door Dwarlorf op 05-11-2021 07:34]

“The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.”

• _Eend_
Invisible_man schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:58:
[...]

Over decals gesproken, wat zijn die van Tamiya toch ontiegelijk dik. Ben met een spitfire bezig, maar zelfs met de sterke mark fit strong decal solution kreeg ik ze niet zo ver dat ik er paneellijnen doorheen kan zien. Uiteindelijk de decals er maar weer vanaf gehaald (gaat makkelijk met een stukje tape) en ze met een maskset gespoten. Geeft sowieso een veel mooier resultaat vooral als je een wat meer geweatherde look wilt hebben. Blijft apart dat Tamiya met hun 1/48 vliegtuigen van de laatste jaren de beste kits maakt die je maar kan bedenken, maar dat hun decals dan zo ruk zijn.
Oh ja.. Ik heb nog een velletje oude decals liggen van Tamiya die uit de jaren 80-90 komen. Die zijn niet veel dunner dan wat Tamiya bij hun nieuwe kits gebruikt. Alsof je een extra pantserplaat aanbrengt zo dik zijn ze. Ik ga ook maar eens kijken voor een mask set of aftermarket decals als ik weer met een Tamiya kit aan de gang ga

• Jelmer93
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 20:15
Invisible_man schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:58:
[...]

Decals sowieso op een glossy ondergrond (of direct op de verf als de verf goed glad is), maar ik zou zeker voor armor er nog een matlak overheen spuiten om de decals te beschermen. Ik weet niet of je ook van plan te weatheren, want dan zou ik sowieso aflakken voordat je gaat weatheren. Ook is aan je foto's te zien je tank nu enigzins glanzend en tanks zijn normaal zo mat als het maar kan.

Mooi tankje verder :) , is alleen nog wat te schoon 8)

Het is een aardig zwaar model welke ik ga plaatsen op een DAF TrOpCo. Ik heb zelf weinig ervaring mbt zelf verven/weatheren. Ging mij er meer om dat ik bang ben wanneer ik na decals plaatsen lak ga aanbrengen die dan kleine vlekjes achterlaat op het model. Door belichting en de foto lijkt hij weer te glansen dan dat daadwerkelijk het geval is.

• smitae
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21:17
Ja, het hobby modelbouw werk gaat altijd wel in een beetje in golven. Ik heb ook nog de uitdaging dat ik best veel 3D teken en print voor bekenden. Die modellen werk ik zelf nooit af, maar kosten dus wel tijd.

Voor mijzelf werk ik natuurlijk wel het model af, voor ik start met werken tussen 08 en 09 wil ik nog wel eens iets doen. En in de avond tijdens GTST want dan moet ik naar boven 😇
En ik wil nog wel eens een halve dag vrij nemen om ff 3 a 4 uurtjes door te knutselen.
Thuiswerken heeft dus wel geholpen om toch meer tijd te krijgen voor modelbouw.

Maar feit is en blijft, mijn hobby queue blijft groeien en het is onmogelijk om die kleiner te maken. Ik had bedacht dat mijn huidige model (schip van ruim 1 meter in 1:100) waar ik aan werk vanaf scratch, ongeveer een jaar zou duren. Maar ik zit nu al op 14 maanden en heb nog zeker een maand of 2 a 3 nodig denk ik.
Maar dat was wel inclusief leercurve, mijn eerste scratch build vanaf de 3D teken-tafel, zelf printen en zelf helemaal afwerken. Dus ook het leren van de Blender software is onderdeel van het bouwproces. Het volgende schip zou om die reden wel sneller moeten gaan. Maar goed, ook dan heb ik vaak kleine projectjes tussen door.

Nu net begonnen met printen van een WW2 LCT Mk4 een waterlijnmodel in 1:100 (57cm lang, 12 cm breed). Beetje research, 3D tekenwerk is klaar, nu printen (50 uur totaal print werk) en afwerking gaat iemand anders doen. Is voor wargaming, om die reden is het hekwerk wat dikker gemaakt. Iets steviger.
Meeste zal in PLA worden geprint, maar aantal kleinere delen doe ik in Resin.

De eerste kleinere delen in PLA geprint.

[Voor 6% gewijzigd door smitae op 05-11-2021 08:23]

• Elve1984
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 25-11 16:44
Vos schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:10:
Mensen hier ervaring met Stynylrez? En dan vooral voor het schoonmaken.

Wat een werk om de airbrush schoon te maken. Zodra het enigszins opgedroogd is, zoals de cup of naald, dan is het zeer hardnekkig. Het is in principe op acryl basis. Warm water doet het goed als het nog niet echt opgedroogd is. Vallejo airbrush cleaner werkte nog het beste. Ik stap er van af denk ik :p
Zoals al eerder aangegeven in dit topic gebruik ik UMP primer, dit is gerebrande Stynylrez. Ik gebruik daarbij de UMP airbrush cleaner, ik krijg mijn airbrush daar goed mee schoon. Zelfs opgedroogde primer krijg ik daarmee weg.

Anders kun je altijd nog Lacquer thinner gebruiken zoals Mr Color Thinner. daarmee krijg je eigenlijk alle verf wel opgelost.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:03
Hier ook langzame voortgang de afgelopen maanden. De zomer is altijd een trage periode omdat ik dan veel in de tuin bezig ben en de lange avonden om een of andere reden niet echt goed werken voor modelbouw; en vanaf augustus is mijn werk erg bruut druk geworden en had ik de energie om te starten niet.

Starten is het sleutelwoord; als ik mezelf over de hobbel heen zet om weer te beginnen gaat het snel weer lopen. De afgelopen weken ben ik, met horten en stoten, weer aardig bezig. Probleem is nu wel focus:

Ik heb meestal drie kits maximaal in aanbouw, maar ik ben in de zomer- en herfstvacantie ook een beetje bezig geweest en dan doe ik alleen het plak- en schuurwerk; spuiten gaat logischerwijs niet gebeuren op de camping. Dus dan neemt de voorraad in aanbouw toe.

Voor dit weekend hoop ik twee kits af te maken en ik heb mezelf als doel gesteld om mijn jaargemiddelde op 12 te houden, net als vorig jaar. Dat betekent nog drie kits bovenop de twee die dit weekend hopelijk af komen. Haalbaar :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Vos
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:04

Vos

AFCA

Elve1984 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:55:
[...]

Zoals al eerder aangegeven in dit topic gebruik ik UMP primer, dit is gerebrande Stynylrez. Ik gebruik daarbij de UMP airbrush cleaner, ik krijg mijn airbrush daar goed mee schoon. Zelfs opgedroogde primer krijg ik daarmee weg.

Anders kun je altijd nog Lacquer thinner gebruiken zoals Mr Color Thinner. daarmee krijg je eigenlijk alle verf wel opgelost.
Ik heb Mr Color Leveling Thinner gebruikt, maar dat werkt niet bepaald. Heb ook Tamiya Lacquer thinner geprobeerd, ook geen succes.

Zal nog eens testen met wat ik allemaal heb staan.

Krijg jij ook tip dry tijdens het airbrushen?

[Voor 7% gewijzigd door Vos op 05-11-2021 16:21]

• Invisible_man
Euh....

....dit had erger kunnen aflopen :) Geen flauw idee hoe ik dit nu weer voor elkaar heb gekregen, er zat eerst alleen een scheur in de dop zodat je niet eens duidelijk kon zien dat de dop kapot is..

• smitae
Even een kleine update zo vlak voor het weekend. Heb toch maar met de verfkwast en uit de losse hand nummers op de zeemijnen gemaakt. Minder dan 1 mm hoog. Leesbaar genoeg, wilde niet wachten op decals en ben er eigenlijk wel tevreden mee.
Moet nog verder bezig met het hekwerk, maar moest eerst de zeemijnen plaatsen. Anders zit het hekwerk in de weg. Moet het hekwerk ook nog wat verder afwerken, sommige paaltjes zijn te kort, daar ga ik nog 1 of 2 mm tussen klussen. Of als het echt niet lukt, nieuwe 3D print met langere paaltjes.
Ook de dieptebommen in het rack geplaatst. Weet nog niet of ik de dieptebommenwerper ga afsluiten of er een dieptebom op maak.

[Voor 11% gewijzigd door smitae op 05-11-2021 19:28]

• _Eend_
@smitae Gaaf zeg :)

@Invisible_man De dop te strak dicht gedraaid? Anders zou ik echt niet weten hoe je dat flikt :D

• Dwarlorf

Dwarlorf

smitae schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:19:
Even een kleine update zo vlak voor het weekend. Heb toch maar met de verfkwast en uit de losse hand nummers op de zeemijnen gemaakt. Minder dan 1 mm hoog. Leesbaar genoeg, wilde niet wachten op decals en ben er eigenlijk wel tevreden mee.
Bij dit soort zaken vraag ik me altijd af of ze in het echt het ook met de hand hadden kunnen doen. Als het antwoord daar ja op is dan doe ik het zelf ook handmatig.

• Invisible_man
_Eend_ schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:47:
@Invisible_man De dop te strak dicht gedraaid? Anders zou ik echt niet weten hoe je dat flikt :D
Nee, draai hem echt niet met zo veel kracht vast. Is wel een flesje wat ik al de nodige jaren gebruik en altijd weer bijvul met nieuwe micro sol. Heb die flesjes liever niet meer dan half vol namelijk voor als ze vroeg of laat eens omvallen :)

Maar de nek van het flesje drukt wel precies daar tegen de dop aan en wellicht dat het zuur van mirco sol over tijd het plastic ook aantast?

• _Eend_
Dan is het misschien ouderdom? Ik was er van uit gegaan dat het een relatief nieuw flesje was. De mijne is inmiddels 5 jaar oud maar die heeft er nog geen last van.

Of je had gewoon een maandagochtendproduct :P

• smitae
Weer even spammen…..

Admiralen klasse Batch 2 Van Nes…. De romp klaar voor de afwerking, naden en oneffenheden in de putty, vandaag of morgen alles schuren.
De Batch 1 Kortenaer in de afbouw fase er naast als voorbeeld.

Belangrijkste verschillen, anker spul and de batch 2 heeft geen Zeemijnen leg optie. Ook krijgt de Van nes ander type kanonnen en AA/zoeklicht setup. Batch 1 heeft 2 x 75mm, Batch heeft 1 x 75mm en 4 x 40mm.
De rest is eigenlijk identiek.

• Dr. Strangelove
Invisible_man schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:12:
Euh....

....dit had erger kunnen aflopen :) Geen flauw idee hoe ik dit nu weer voor elkaar heb gekregen, er zat eerst alleen een scheur in de dop zodat je niet eens duidelijk kon zien dat de dop kapot is..

[Afbeelding]
Heh. Ook een keer gehad met een identiek flesje. Dat was al een oudje, ze gaan bij mij lang mee. Tapeje omheen gedaan en nog een paar jaar gebruikt :)

De weekmakers in dit soort plastic vergaan over tijd, het kan best dat dit proces versneld wordt door het zuur in het flesje.

OT maar volgens mij is die blauwe decal solution gewoon (verdunde) natuurazijn. Ruikt identiek in elk geval.

[Voor 13% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-11-2021 16:13]

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:11:
[...]

Heh. Ook een keer gehad met een identiek flesje. Dat was al een oudje, ze gaan bij mij lang mee. Tapeje omheen gedaan en nog een paar jaar gebruikt :)

De weekmakers in dit soort plastic vergaan over tijd, het kan best dat dit proces versneld wordt door het zuur in het flesje.
Zoiets moet het zijn inderdaad, denk dat dit flesje ook zo meer dan vijf jaar oud was. Gelukkig had ik nog een nieuw flesje en kon ik de inhoud kwijt in één flesje.
OT maar volgens mij is die blauwe decal solution gewoon (verdunde) natuurazijn. Ruikt identiek in elk geval.
Inderdaad ja :)

Uiteindelijk de decal solution van Tamiya (mark fit strong) gebruikt voor de Tamiya decals (had de roundels en markings gespoten, maar hield nog de nodige kleine decals over) wat een stuk sterker is wat wel zo makkelijk is voor deze dikke decals. Meestal gebruik ik dat spul alleen voor armor waar je vaak decals op sterk relief aan moet brengen zoals op zimmerit enzo.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Invisible_man
Snel tussendoor projectje om de smaak weer te pakken te krijgen, (net als blijkbaar velen hier had ik ook een modelbouwpauze van een maand of twee :) ) de Tamiya 1/48 spitfire mk1. Heb dus de roundels en grijze letters gespoten met een mask set en nu zie je (mede dankzij de olieverf wash) mooi de paneellijnen en klinknagels er doorheen. Met de dikke Tamiys decals was daar echt niets meer van te zien.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Heb de volgende kit ook af. De Revell Mercedes AMG GT in 1:24. Gekozen voor Tamiya flat yellow als kleur met GX114 als flat clear.

Geleerd dat ik voorzichtig moet zijn met masken en decals, zie het dak ;). Ook het chrome verwijderen van het logo achter ging niet goed, deze is wat gesmolten en was niet meer bruikbaar :p.

De lage 'luchthappers' in de voorbumper zelf voorzien van gaas, dat is wel stukje mooier dan het stuk plastic wat er bij zat.

Was een leuke kit om te bouwen. Nu verder met een McLaren 570s :)

• Vos

Vos

AFCA

Invisible_man schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:27:
Snel tussendoor projectje om de smaak weer te pakken te krijgen, (net als blijkbaar velen hier had ik ook een modelbouwpauze van een maand of twee :) ) de Tamiya 1/48 spitfire mk1. Heb dus de roundels en grijze letters gespoten met een mask set en nu zie je (mede dankzij de olieverf wash) mooi de paneellijnen en klinknagels er doorheen. Met de dikke Tamiys decals was daar echt niets meer van te zien.

[Afbeelding]
Nice job!

• _Eend_
Vos schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:52:
Heb de volgende kit ook af. De Revell Mercedes AMG GT in 1:24. Gekozen voor Tamiya flat yellow als kleur met GX114 als clear.

Geleerd dat ik voorzichtig moet zijn met masken en decals, zie het dak ;). Ook het chrome verwijderen van het logo achter ging niet goed, deze is wat gesmolten :p.

Was een leuke kit om te bouwen. Nu verder met een McLaren 570s :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh nice! Zo'n apparaat rolt hier nog wel eens door de straat (ik woon in het paupergedeelte van een dure wijk :P ). Helaas niet in geel maar Mercedes grijs. Misschien moet ik deze kit ook maar eens gaan halen.

• _Eend_
Invisible_man schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:27:

[Afbeelding]
Die 'decals' heb je wel heel strak gedaan! :)

De post van jou en @Vos zijn weer een reminder voor mij dat ik toch weer aan de slag 'moet' :P

• Invisible_man
_Eend_ schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:59:
[...]
Die 'decals' heb je wel heel strak gedaan! :)
Thanks! De truuk is vooral om heel voorzichtig te spuiten met wat dunnere verf en liever in meerdere dunne laagjes te spuiten dan alles in één keer. En de tijd nemen bij het plakken van de mask natuurlijk.
De post van jou en @Vos zijn weer een reminder voor mij dat ik toch weer aan de slag 'moet' :P
Wel grappig om te lezen dat zowat iedereen hier een after summer dip in de "productie" heeft :) Dat was ook de reden dat ik deze spitfire ging maken wat voor mij een klein projectje is wat ik in twee á drie weken af kan hebben. Puur om de smaak weer te pakken te krijgen.

• _Eend_
Invisible_man schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:49:
[...]

Thanks! De truuk is vooral om heel voorzichtig te spuiten met wat dunnere verf en liever in meerdere dunne laagjes te spuiten dan alles in één keer. En de tijd nemen bij het plakken van de mask natuurlijk.

[...]

Wel grappig om te lezen dat zowat iedereen hier een after summer dip in de "productie" heeft :) Dat was ook de reden dat ik deze spitfire ging maken wat voor mij een klein projectje is wat ik in twee á drie weken af kan hebben. Puur om de smaak weer te pakken te krijgen.
Welke masks heb je ervoor gebruikt eigenlijk?

Ik heb verder gewoon last van een algehele dip, niet echt seizoensgebonden. Ik had me bijvoorbeeld gisteren voorgenomen om vandaag weer even een projectje op te pakken. Vanochtend heb ik lekker uitgeslapen en aan het begin van de middag dacht ik "even een spelletje spelen..."

3 uur later: oh, ik moet nog boodschappen doen. :P

• Invisible_man
_Eend_ schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:36:
[...]

Welke masks heb je ervoor gebruikt eigenlijk?
Dit waren vinyl masks en die zijn er van diverse merken wel te krijgen (montex heeft veel bijvoorbeeld). Nu heb ik liever van die kabuki masks (tamiya tape zeg maar) omdat die dunner zijn en je minder opstaande randjes krijgt bij het spuiten, maar vinyl is blijkbaar makkelijker te produceren en enigzins herbruikbaar. Wellicht dat ik mij nog eens waag aan een cricut of iets soortegelijks zodat ik zelf masks kan maken. Wel meer werk en gepruts, maar voor een mask set betaal je vaak al snel tien tot vijftien euro per model en zelf maken geeft wel meer vrijheid.
Ik heb verder gewoon last van een algehele dip, niet echt seizoensgebonden. Ik had me bijvoorbeeld gisteren voorgenomen om vandaag weer even een projectje op te pakken. Vanochtend heb ik lekker uitgeslapen en aan het begin van de middag dacht ik "even een spelletje spelen..."

3 uur later: oh, ik moet nog boodschappen doen. :P
Wat doe je hier dan op tweakers, naar buiten jij :Y)

• alarma2nd
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:40
Geen break hier, ben gewoon lekker op het gemak aan het bouwen. :) Interieur van de Miura is klaar en ben nu bezig met het motor en achterwielophanging.

• _Eend_
Invisible_man schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:07:
[...]

Dit waren vinyl masks en die zijn er van diverse merken wel te krijgen (montex heeft veel bijvoorbeeld). Nu heb ik liever van die kabuki masks (tamiya tape zeg maar) omdat die dunner zijn en je minder opstaande randjes krijgt bij het spuiten, maar vinyl is blijkbaar makkelijker te produceren en enigzins herbruikbaar. Wellicht dat ik mij nog eens waag aan een cricut of iets soortegelijks zodat ik zelf masks kan maken. Wel meer werk en gepruts, maar voor een mask set betaal je vaak al snel tien tot vijftien euro per model en zelf maken geeft wel meer vrijheid.
Zo'n cricut lijkt mij ook wel handig. Beetje lastig om met mijn huidige productie (dit jaar: 0 ;( ) dat ding te kunnen verantwoorden dat wel. Maar Roundels zijn over het algemeen niet bijzonder moeilijk te maken, en dan schiet het al op. Ook als je iets bijzonders wil maken zoals dit:

Bron: https://emmasplanes.com/i...-camouflages-netherlands/

(die kwam ik tegen toen ik net even wat zat uit te zoeken mbt. de LVA)

Maar ik koop eigenlijk alleen canopy masks, en die zijn dan wel een stuk lastiger te maken.
Wat doe je hier dan op tweakers, naar buiten jij :Y)
Ik was toen net terug ;)

• Invisible_man
_Eend_ schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:43:
Maar ik koop eigenlijk alleen canopy masks, en die zijn dan wel een stuk lastiger te maken.
Ja canopy masks is iets wat je niet even zelf maakt, een halve millimeter meer of minder zie je al snel (vooral als het raam allemaal smalle spijlen heeft) en vaak zijn het ook complexe vormen met buigingen in meer dan één dimensie. Ik gebruik voor masks het liefste die van new ware. Die hebben doorgaans drie nivo's van elke masks (simple, normal en expert ofzo) waarbij de expert ook masks voor de binnenkant heeft. Handig als je iets als een apache maakt met de cockpit open. Ook hebben ze dan een aparte mask waarmee je de rubberen rand rond het raam kan afplakken. De simple heeft dan alleen de normale masks voor de buitenkant. En die van new ware passen vaak ook een stuk beter dan die van bijvoorbeeld Eduard.

Z'n cricut is inderdaad vooral voor roundels enzo handig. Heb wel eens z'n Nederlandse roundel afgeplakt (1/32 spitfire, in die schaal is roundels spuiten wel een must naar mijn mening) en is dan nog een hele toer om de drie vakjes evenredig te maken (120 graden voor elke taartpunt) en om de oranje stip een beetje recht in het midden te krijgen. Is ook de reden dat ik een maskset gekocht heb voor deze 1/48 spitfire, ik heb wel een circelsnijder, maar vooral die roundel op de zijkant heeft vier circels in één en om dan het een beetje mooi uitgelijnd te krijgen is een hele toer. Dan is een tientje voor een maskset een makkelijke keuze. En die letters plak je natuurlijk al niet met de hand af, krijg je nooit mooi. Maar ook daar zou een cricut ideaal voor zijn.

Wat je tegenwoordig wel steeds meer ziet is dat je in de handleiding van een kit een 1 op 1 afbeelding van de benodigde canopy masks krijgt. Het idee is dan dat je er een stuk tamiya tape overheen kan plakken en het masks dan zelf uitsnijd. Lijkt me nog steeds gepruts, maar wel een leuk idee.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Dr. Strangelove
There we are, nummers 8 en 9 van dit jaar af. Van de zomer op de camping mee begonnen, nog best een korte doorlooptijd voor mijn doen.

Heinkel He-112 van Heller, echt zo'n oude kit die nog steeds zeer de moeite waard van het bouwen is. Opliggend detail maar wel subtiel. Zoals eerder aangekondigd een what-if van gemaakt op basis van een Dutch Decal set met whiffers. Leuke hiervan is dat alle toestellen hierin vrij dichtbij een echt Nederlands jasje zijn geweest.

Hoewel dit een erg simpele build was kwam ik er bij het verwijderen van de canopy masking achter dat ik te lomp was geweest... windscreen dwars doormidden ;( We laten het maar zo, is eigenlijk niet netjes herstelbaar.

Hier in de vitrine naast de andere mei 1940 toestellen :)

Nummer twee van dit weekend is zo'n heerlijk 1/76 Matchbox kitje, de A-34 Comet. In een uur of twee in elkaar. Met support van de community hier maar wat geëxperimenteerd met pastelpoeders, daarnaast wat washes en zilverpotlood toegepast. Best tevreden mee.

Nu verder met een Mach 2 Grumman Avenger. Draak van een kit, maar ook die komt er wel :)

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:31:
Nu verder met een Mach 2 Grumman Avenger. Draak van een kit, maar ook die komt er wel :)
Ja die had ik ook ooit eens gekocht, als ik je één tip mag geven, gooi dat ding in de container en koop deze:
https://www.scalemates.co...man-tbm-3w-guppy--1325291
Je tijd is veel meer waard dan die Mach 2 troep :) Mach 2 is een gast die een oude spuitgietmachine in zijn garage heeft, maar die avanger die ik toen gekocht had zat vol met mismolds die je niet even als modelbouwer recht kon zetten en het transparante plastic was niet zo heel erg transparant. Die van Sword is nog maar een jaar of twee oud en gewoon wat je van een moderne kit mag verwachten en ook met Nederlandse decals.

Heb die van 1/72 van sword ook gekocht en ziet er echt een heel stuk beter uit, maar moet eerst nog de 1/32 avenger/guppy eens afmaken 8) Trumpeter 1/32 avenger met ressin ombouwset met de radar en blinde ramenpartij achter de cockpit. Heb ik ze straks in zowel 1/72, 1/48 als in 1/32.

Maar mooi dat het wat gelukt is met het pigmentpoeder, zeker op z'n kleine schaal!

• Dr. Strangelove
Ja ik ken de Sword kit, maar de Mach 2 heeft emotionele waarde; ik heb hem voor mijn vader gekocht een paar maanden voor hij overleed. Voelt dus als een eentje die echt wel af moet. Ik heb nog een hele oude DD set dus qua decals komt het wel goed. Net een laagje Tamiya primer gespoten om te kijken waar de issues nog zitten, valt alleszins mee. De canopy is echt wel een draak inderdaad, past voor geen meter en is inderdaad niet echt transparant.

Mach2 bouwen is een beetje een rite of passage :) Met wat elbow grease is er nog wel wat van te maken, mijn vader heeft de DC-4 gemaakt, die is echt best goed geworden.

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:59:
Ja ik ken de Sword kit, maar de Mach 2 heeft emotionele waarde; ik heb hem voor mijn vader gekocht een paar maanden voor hij overleed. Voelt dus als een eentje die echt wel af moet. Ik heb nog een hele oude DD set dus qua decals komt het wel goed. Net een laagje Tamiya primer gespoten om te kijken waar de issues nog zitten, valt alleszins mee. De canopy is echt wel een draak inderdaad, past voor geen meter en is inderdaad niet echt transparant.

Mach2 bouwen is een beetje een rite of passage :) Met wat elbow grease is er nog wel wat van te maken, mijn vader heeft de DC-4 gemaakt, die is echt best goed geworden.
Ok, ben benieuwd wat je er dan van weet te maken :) De kit die ik toen had was zonder zelf met milliput staartvleugelpunten te boetseren niet eens in elkaar te zetten. Wat rescriben, rerivetting en filler ben ik niet vies van, maar dit was op een heel ander niveau.

[Voor 5% gewijzigd door Invisible_man op 07-11-2021 22:04]

• Dr. Strangelove
Nah, het is vooral teveel aan materiaal weghalen, veel flash, sinkmarks en matige pasvorm maar niks wat met wat filler niet op te lossen is. Als je niet te kritisch bent is er wel wat van te maken. Het wordt geen showwinner natuurlijk :)

• Elve1984
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 25-11 16:44
Vos schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:14:
[...]

Ik heb Mr Color Leveling Thinner gebruikt, maar dat werkt niet bepaald. Heb ook Tamiya Lacquer thinner geprobeerd, ook geen succes.

Zal nog eens testen met wat ik allemaal heb staan.

Krijg jij ook tip dry tijdens het airbrushen?
Dat valt bij mij wel mee, weet niet met wat voor luchtdruk je spuit en met welke naald grote? Ik gebruik een 0,4 naald voor primer en luchtdruk van rond de 30psi.
Invisible_man schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:12:
Euh....

[Afbeelding]
Heb ik ook weleens gehad, vermoed dat de vloeistof op den duur het plastic aantast. dop verbrijzelde bij mij ook beetje toen.

• smitae
Vandaag maar dagje vrij genomen…. Nog zoveel liggen… Beetje meters maken.

Druk met waterlijn model van LCT Mk4 (Landing Craft Tank) die tijdens de slag om de Schelde zijn gebruikt. 1:100 Schaal, zelf tekenen en 3D printen einde van de week in elkaar klussen.

En voor de mini madness… Soort van modelbouw, groot deel is voor wargaming, maar deel is ook voor showmodellen. Hele partij Nederlandse infanterie, cavalerie, artillerie en AA-crew en heel veel losse dingen, kisten, zandzakken, etc. Nogal priegelwerk om de modellen in elkaar te zetten. Voordeel is wel dat elk model uniek is. Maar wel geduldig werkje.

En een deel al in elkaar gezet en in de basecoat.

En nog een laatste van de Kortenaer die zo goed als klaar is. Masten, tuig, schroeven, roer en de slopen aan de davits hangen…. Belettering en klaar. Maar was het ff zat, dus om die reden wat andere dingen opgepakt.

Oh ja, vandaag bij www.modelbouwshopnederland.nl wat ankers, kettingen en scheepsbel besteld voor de Kortenaer. De enige delen (en de masten) die ik niet zelf 3D print maar kant-en-klaar koop.

• Renegade666
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:50
@smitae

Kun je niet een eigen modelbouw leverancier worden? Dan kan de rest zo ook bouwen :D

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• smitae
Renegade666 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:35:
@smitae

Kun je niet een eigen modelbouw leverancier worden? Dan kan de rest zo ook bouwen :D
Ja, klopt. Doe ik soms ook wel. Die LCT Mk 4 ga ik b.vv 4 x printen en daar gaan dan anderen mee bezig om ze af te maken. Maar ja, printen tegen kost-prijs en een beetje extra voor de effort.

Nadeel is wel dat heel veel werk is om het 100% goed te krijgen voor de verkoop. Heb ook een tijdje terug een model gemaakt van een Morris Koekblikje voor 1:56 schaal. Dat model zal gebruikt worden voor casting van een echt model wat in de verkoop komt. Maar zit echt heel veel extra tijd in om het model echt 100% goed te krijgen. Heel leuk werk, maar veel te veel werk 8) Moet wel een hobby blijven.

Ik heb hier en daar wel eens wat prints als "bouwdoos" verkocht, maar altijd tegen kost-prijs + kleine beetje extra voor de uren. Maar kan echt niet uit.....

Deze LCT Mk 4 is opzich wel een redelijk model voor de verkoop, net niet te veel onderdelen (+/- 40 onderdelen)
Te printen binnen een week. Zowel PLA als Resin delen. Maar dan heb je het snel over een model van richting de 50 euro, deels printkosten en deels wat voor de uren werk die erin zitten. Durf ik er eigenlijk niet voor te vragen. Maar gezien de uren die ik erin heb zitten met design etc. eigenlijk veel te weinig.

En ik heb maar 2 printers, dan kan ik niks meer voor mij zelf printen. :'(

Mogelijk als ik met pensioen ga, koop ik paar extra printers en dan is het mogelijk wel iets om te doen. Maar dan nog, voor je je bestelling binnen hebt ben je vaak minimaal en week verder. Ding moet imeers wel eerst geprint worden.

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
smitae schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:45:
[...]
Durf ik er eigenlijk niet voor te vragen.
Waarom niet? Modellen en modeltypen die zeldzaam zijn kosten gewoon veel geld. Dat hoeft dan niet eens Tamiya kwaliteit te zijn.

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:45
Mee eens. Je mag best beloond worden voor je werk :Y

Meer dan ik dacht...

• Dr. Strangelove
50 euro voor een dergelijke kit vind ik zeer redelijk als ik naar de prijzen kijk van short run resin kits. Is in lijn of zelfs wat lager dan waar dergelijke modellen voor gaan in de winkel.

Wat de kwaliteit betreft, ik denk dat zolang je helder bent over wat je verkoopt met goede foto's erbij dat geen issue is. Om eerlijk te zijn vind ik de kwaliteit van de meeste resin kits niet al te best. Mijn duurste kit ooit was een resin 1/72 DeHavilland Comet. 120 euro voor betaald en echt, echt heel slecht. Liters CA glue en vijlen die normaal gesproken voor grove houtbewerking gebruikt worden voor nodig gehad. Maar: Het is the only game in town dus is het het dan waard? Mja, in dat specifieke geval voor mij wel. Ik heb recent een Fokker T-IX van CrocoModels oid gekocht, ook resin. Matige kit opnieuw (het kan veel beter in resin, kijk naar CMK kits bijvoorbeeld), maar van de andere kant, het is een hobby van iemand om dergelijke kits te maken en hoewel het ding duur is zal de maker er ook niet rijk van worden.

Bottom line: Als je zo'n model gaat verkopen voeg je iets unieks toe dat zeker wat mensen zal aanspreken en zolang je eerlijk bent over wat je verkoopt en met welke kwaliteit heeft niemand te klagen over een eerlijke prijs daarvoor.

• smitae
Ja, ik zal altijd mijn best doen het zo goed mogelijk te maken en printen. Maar nabewerking bij 3D geprinte delen hoort er gewoon bij.

De grotere delen in PLA, zul je zeker moeten lijmen, dan met putty waarschijnlijk hier en daar bijvullen etc. Dan opschuren om de print-layers een beetje weg te werken. Hoeft niet zo glad als een biljartbal, eerst in de basecoat, laten drogen en opschuren, dan beste nog een keer in de basecoat, licht bij schuren en dan de echte kleur erop. Dan zie je niets meer van de lijnen.

Voor de 3D resin print, en dat zijn altijd de kleine delen, die zien er naar mijn idee altijd zeer strak uit. Ik heb ook wel van de gegoten resin modellen voorbij zien komen. Heb nog de Van Amstel, Queen Wilhelmina en een guppy onderzeeër in 1:350 resin liggen, met plastic en messing delen. Maar die zijn echt niet zo mooi en strak als een resin 3D print. Voor mij ook een reden om geen gegoten resin modellen meer te kopen.

Het is voor mij een hobby en nooit het idee gehad om modellen te verkopen, maar juist omdat het unieke modellen zijn die nergens beschikbaar en dan heb je toch mensen die er erg graag 1 willen hebben. Als het lukt met mijn tijd etc en als het voor bv een diorama is, of iemand heeft een persoonlijke binding. Wil ik altijd wel kijken of het kan. Heb bv de rivier kazematten Katwijk getekend en geprint omdat iemand zijn Opa daar had gevochten. En onlangs wat wielen en props voor een Fokker F36 getekend en geprint voor een ex-Fokker medewerker die alle Fokkers aan het verzamelen is.
En heb heel veel 1:100 NL modellen 1940 gemaakt, heb iemand die ze geprint gaat verkoop en ik krijg per model een paar euro. Geen vet-pot, maar daar gaat het niet om.

Rijk worden gaat zeker niet lukken :-) Denk dat er van leven al een uitdaging zal zijn.

Met elkaar lekker knoeien, knutselen, weten dat mijn design ergens anders staan of gebruikt worden in war-gaming ergens op de wereld, etc. Dat maakt het al leuk.

• Dwarlorf

Dwarlorf

Je kunt ook alleen de files verkopen.

• smitae
Dwarlorf schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:47:
Je kunt ook alleen de files verkopen.
Ja, klopt. Dat doe ik ook heel beperkt voor een paar modellen op cgtrader. De LCT Mk4 komt daar ook op. Vooral omdat mensen uit de UK hem graag willen. En ik ga zeker geen dingen als print verkopn buiten NL.
Dan kunnen ze hem zelf printen.

• Dr. Strangelove
Ik wist niet dat er een model van de F.36 was, heb je daar een linkje van?

• smitae
Dr. Strangelove schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:15:
Ik wist niet dat er een model van de F.36 was, heb je daar een linkje van?
Zeker, is er 1 van gebouwd.

Wikipedia: Fokker F.XXXVI

• loonatick78
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 26-11 10:03
Ben gister ook weer begonnen met mijn Leopard II van Revell.
Tijdje niks mee gedaan, nu toch maar eens afmaken. Zal binnenkort wel wat foto's posten.

• KevinK92
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 25-11 15:47
Nadat ik ruim 2.5 week geleden vader ben geworden begin ik steeds meer (mentale) ruimte te krijgen om het bouwen ook weer op te pakken. Voor de leuk heb ik gisteren de adventskalender van Revell besteld met HMS Titanic erin, binnenkort pak ik de Formule 1-dozen er ook weer bij. Ook ga ik - voor het eerst - naar ESM op 27 november. Door jullie krijg ik weer zin om te gaan bouwen :)

• loonatick78
Avonden zijn weer donker, nat en koud. Dus wel fijn om weer wat te doen inderdaad.

• page404
  • Laatst online: 18:51

page404

Website says no

Hier ook een beetje af en aan met bouwen. En ik was over een aantal aspecten van mijn werk niet zo tevreden, dus wat doe je dan, nog meer gereedschap kopen. Ik had vooral problemen met het wegwerken van de sprue aanhechtingen en randovergangen, dus wat vijltjes gekocht. Je kan leuk dingen apart spuiten en dat ziet er dan superstrak uit, maar het moet ook een keer aan elkaar vast. Dat schuren/vijlen levert ook weer ellende op die op moet lossen, met zijn eigen problemen zoals afplakken en de evt randen die daarbij ontstaan. Ik heb nog geen goede oplossing.
Ondertussen vorder ik langzaam met mijn Revell Star Trek Enterprise (met verlichting) en ondertussen maak ik wat half-gebouwde kits van mijn kids (:P) af. Valt niet allemaal even veel eer aan te behalen maar ze zullen blij zijn als ze af zijn. Gaat om een Porsche 934 Vaillant en de Search&Rescue Berlin.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Zeddicius
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 26-11 12:52

Zeddicius

Conscience do cost

KevinK92 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:41:
.... Ook ga ik - voor het eerst - naar ESM op 27 november. ....
Ik heb ook kaartjes, maar nog even afwachten of het wel doorgaat....

• page404

page404

Website says no

Ik zou zeker gegaan zijn met een paar van de kids als ik die dag geen tv-opnames had :P

• _Eend_
Zeddicius schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:27:
[...]

Ik heb ook kaartjes, maar nog even afwachten of het wel doorgaat....
Ik ben bang van niet. Het gaat weer compleet de verkeerde kant op qua besmettingen.

Maar een (beperkte) lockdown is dan wel weer goed voor de productie :+

• streamnl
page404 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:15:
Ik zou zeker gegaan zijn met een paar van de kids als ik die dag geen tv-opnames had :P
De Grote Kleine Treinencompetitie???

Meer dan ik dacht...

• page404

page404

Website says no

streamnl schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:23:
[...]

De Grote Kleine Treinencompetitie???
Hahaha dat zou meer ontopic zijn hier hè 8)
Het is wel dezelfde omroep :P

• streamnl
page404 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:41:
[...]

Hahaha dat zou meer ontopic zijn hier hè 8)
Het is wel dezelfde omroep :P
Was geen verwijt (excuses als dat zo overkwam) meer een gokje aangezien je het hier meldde.

In ieder geval alvast veel plezier

Meer dan ik dacht...

• page404

page404

Website says no

streamnl schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:21:
[...]

Was geen verwijt (excuses als dat zo overkwam) meer een gokje aangezien je het hier meldde.

In ieder geval alvast veel plezier
No worries. Ik vond het wel een scherpe gok ;)
Thanks! Ik zal het wel laten weten als het uitgezonden wordt. Mogen jullie raden wie page404 is :)

• Renegade666
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:50
page404 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:45:
[...]

No worries. Ik vond het wel een scherpe gok ;)
Thanks! Ik zal het wel laten weten als het uitgezonden wordt. Mogen jullie raden wie page404 is :)
Gokje, degene die niet gevonden kan worden :+

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• page404

page404

Website says no

Renegade666 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 23:03:
[...]

Gokje, degene die niet gevonden kan worden :+
oOo

• _Eend_
Wie is de Mol dan?

• smitae
LCT Mk-4 waterlijn model. Alle PLA delen geprint, morgen in elkaar klussen en komende week de resin delen printen. Voor de schaal 2 Beute Panzers erop (Shermans) gezet. 1:100 schaal, ding is 57 cm lang en 12 cm breed.

Deze week wat vertraging, Windows na een update dood. M2-SDD geeft geen teken van leven meer. Nu overgestapt naar Ubuntu, alle tools die ik nodig heb voor 3D design en printen, draaien zonder problemen. Was toch al van plan over te stappen en erg tevreden, workflow is ook beter op Ubuntu.

• Dwarlorf

Dwarlorf

Nog lang niet af maar het diorama krijgt langzamerhand vorm.

• loonatick78
Dwarlorf schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:28:
Nog lang niet af maar het diorama krijgt langzamerhand vorm. [Afbeelding]
Netjes, vooral die rots links op de foto ziet er realistisch uit.

• Dwarlorf

Dwarlorf

Bedankt. Ik denk (hoop :) ) dat je de rechter rots bedoeld?

Links lijkt minder maar dat komt ook omdat op die schuine stukken bomen/bos komt te staan.

Ik denk dat ik de spaken van het waterrad tovh een lichte kleur ga geven voor wat contrast.
loonatick78 schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:05:
[...]

Netjes, vooral die rots links op de foto ziet er realistisch uit.
Bedankt. Ik denk (hoop :) ) dat je de rots rechts bedoeld?

Links lijkt minder maar dat komt ook omdat op die schuine stukken bomen/bos komt te staan.

Ik denk dat ik de spaken van het waterrad tovh een lichte kleur ga geven voor wat contrast.

• loonatick78
Dwarlorf schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:40:

Bedankt. Ik denk (hoop :) ) dat je de rots rechts bedoeld?
Nee, bedoelde echt de linker (maar rechts is ook netjes, glimt misschien alleen iets teve :X l)

• Invisible_man
loonatick78 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:12:
[...]

Nee, bedoelde echt de linker (maar rechts is ook netjes, glimt misschien alleen iets teve :X l)
Zo kwam de rechter bij mij ook over, alsof hij heel glanzend is :) Gevalletje de foto doe t de werkelijkheid geen recht aan 8)

• Dwarlorf

Dwarlorf

Hehe, ja hij glanst wel iets maar dan komt deels door de foto en de loeplamp die er wel heel prominent op schijnt. Maar ik denk dat een matte coating geen slecht idee is.

Deze is wat duidelijker. Links oud (zonder wash). Rechts zoals ie nu is.

• loonatick78
Netjes hoor en knap gedaan, krijg zoiets zelf sowieso niet voor elkaar.

• Dwarlorf

Dwarlorf

loonatick78 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:46:
Netjes hoor en knap gedaan, krijg zoiets zelf sowieso niet voor elkaar.
Het lijkt ingewikkelder dan het is. De rotsen heb ik van Noch rotsmallen en gips gemaakt. Daarna grijs geverfd, daarna drybrushing en daarna een wash. Dat was het.

• loonatick78
Benieuwd naar je eindresultaat.

• Dr. Strangelove
ESM is afgelast :( :( :(

• _Eend_
Shit :(

• Zeddicius
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 26-11 12:52

Zeddicius

Conscience do cost

Ja dat zat er dik in :( Heb je een mail van ze gehad toevallig, of las je dat ergens anders?

• KevinK92
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 25-11 15:47
Zeddicius schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:57:
[...]

Ja dat zat er dik in :( Heb je een mail van ze gehad toevallig, of las je dat ergens anders?
Op hun site staat het uitgeschreven. Erg jammer, had me er op verheugd

• _Eend_
Ik had er ook veel zin in, maar gezien de cijfers van de afgelopen tijd geen onverstandig besluit denk ik. Ik zat zelf ook al te twijfelen of ik zou gaan of niet.

• Neophyte_NL
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 26-11 11:07
Ik denk ook dat het financiële risico te groot werd. Van de week had de organisatie alle IPMS leden nog gemaild dat zich te weinig vrijwilligers hadden aangemeld. Als dat niet verbeterde zouden ze mensen moeten inhuren met alle financiële consequenties van dien.

Ik baal er wel echt van, was toch echt een uitje. Ik had al een mooi boodschappenlijstje gemaakt om in 1x mijn slag te slaan met tal van supplies die je normaal los niet snel bij verschillende webwinkels zou gaan bestellen.

• Dr. Strangelove
Erg blij dat ik vorige week toen ik in Groningen was toch even bij Krikke ben langsgegaan om wat verfvoorraad aan te vullen. Is normaal goedkoper op de ESM.

Baal wel, dat is tweede jaar op rij dat ik geen enkele beurs bezoek. Misschien dat deze beurs wel doorgaat, daar wil ik al een paar jaar ook naar toe:

https://euromodelexpo.jimdo.com/

• _Eend_
Neophyte_NL schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:03:
Ik denk ook dat het financiële risico te groot werd. Van de week had de organisatie alle IPMS leden nog gemaild dat zich te weinig vrijwilligers hadden aangemeld. Als dat niet verbeterde zouden ze mensen moeten inhuren met alle financiële consequenties van dien.

Ik baal er wel echt van, was toch echt een uitje. Ik had al een mooi boodschappenlijstje gemaakt om in 1x mijn slag te slaan met tal van supplies die je normaal los niet snel bij verschillende webwinkels zou gaan bestellen.
Moet ik toch maar eens lid gaan worden dan, ik had wel willen helpen..

• streamnl
:(

Bedankt voor het doorgeven. Had het nog niet meegekregen…

Meer dan ik dacht...

• loonatick78
Net m'n model behoorlijk verputst, wist ik veel dat washes het slecht doen op een matte ondergrond...
Hoop dat ik hem nog netjes krijg.

• streamnl
dat ze op het einde 1 grote treinbaan gemaakt hebben, is wel een heel leuk idee :Y

Meer dan ik dacht...

• Invisible_man
loonatick78 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:25:
Net m'n model behoorlijk verputst, wist ik veel dat washes het slecht doen op een matte ondergrond...
Wou je een panellinewash doen? Dan is gloss inderdaad beter. Wil je meer algemene vervuiling enzo aanbrengen, is een satin gloss vaak beter wat tussen gloss en matt in zit.
Hoop dat ik hem nog netjes krijg.
Wat heb je gebruikt voor wash? Een olieverfwash kan je vaak nog dagen nadien reactiveren met ouderless thinners, enamels niet zo makkelijk.

• loonatick78
Invisible_man schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:14:
[...]

Wou je een panellinewash doen? Dan is gloss inderdaad beter. Wil je meer algemene vervuiling enzo aanbrengen, is een satin gloss vaak beter wat tussen gloss en matt in zit.
Een panelline, maar was helemaal verziekt. Heb hem reeds opnieuw van een laagje verf voorzien. Morgen nog een keer proberen.

• Dr. Strangelove
En daarom doe ik washes met waterverf ;) niet happy? Natte penseel en opnieuw beginnen.

• smitae
Beetje voortgang showen…. Landing Craft Tank Mark 4. (LCT Mk-4) 1:100 schaal, 57 cm lang / 12 cm breed

Nu ook de resin delen geprint en voor de show er ff opgezet. Vast lijmen kan nog niet, moet eerst de romp afwerken, bijschuren, coaten, weer schuren en dan losse delen erop.

Voor wargaming is het meer dan voldoende detail. Voor een showmodel zouden er hier een daar nog wat kleine dingen bij kunnen. EN dan moet ik nog eens kijken hoe ik een stukje zee en strand kan maken voor een leuk diorama…. Als ik daar ooit tijd voor heb.

Vers uit de printer.. bijna dan had al 3 kabel dingen van de support gehaald.

• Dwarlorf

Dwarlorf

Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:47:
Soms heb je van die kits, zien er aardig uit in de doos, mooi detail, veel onderdeeltjes, en dan ga je ze bouwen... Dit is mijn eerste ervaring met Roden, de LaGG-3. Wat een puinhoop.

[Afbeelding]

Aan de onderkant past niks. Vleugel/romp aanhechting is vrijwel op elke kit een beetje werk maar hier klopt er niks van. Er loopt een oliekoeler overheen en die onderdelen lijken wel uit verschillende kits te komen. Drie lagen plamuur erop voor ik überhaupt begin met schuren. En dan zit het onderdeel voor de intake onder de motor er nog niet eens in.

[Afbeelding]

De vleugel aanhechting aan de voorkant is ook een grap. Je ziet een kier waar een vrachtwagen doorheen kan rijden. Ik moest foto's raadplegen om er achter te komen wat de uitstulpsels aan de voorkant van de wing root waren; dit zijn ook air intakes die ik zelf mag open boren want Roden had daar geen tijd meer voor ofzo.

[Afbeelding]

Hier zie je hoe het moet worden; mooie ranke lijnen heeft dit toestel, het zal een forse klus worden om dit te benaderen.
Hoe is het hier eigenlijk mee afgelopen?

• Dr. Strangelove
Staat op hold. Ik was met de decals begonnen maar dat is net zulke rommel als het plastic, geen enkele dekking. Rode sterren werden bruin. Ik heb een PrintScale set gevonden waar ik op ESM naar op zoek wilde gaan maar dat wordt een internetaankoop nu denk ik.

Verder gegaan met de Mach2 Avenger; trage progress, niet eens vanwege de kit maar omdat ik sloppy bezig ben. Veel overspray fixen.

• Viper-xfx
  • Registratie: mei 2012
Ik vermoed dat iemand hier vast wel ervaring heeft met de 1/72 F-16 Mlu "Solo Display" van Revell, oftewel het oranje F-16 demo toestel. Het gaat om kit nr 63980 (of 03980 zonder verf). https://www.scalemates.co...mlu-solo-display--1098923

Ik zit even met de kleur oranje te dubben.. er zit een oranje kleur (Aquacolor nr30(ook wel bekend als 36730) van Revell) in de doos. Volgens de handleiding dient de kleur een mix te worden tussen 90 silver metallic en 30 oranje.. maar er staat niet of dit bijvoorbeeld 50/50 is. Weet iemand of dit überhaupt klopt qua kleur en zo niet welke kleur dit wel zou moeten zijn.

Ik zou liever iets willen aanschaffen wat ik niet hoef te mengen. Als het kan van Vallejo aangezien ik dat al bijna 2 jaar gebruik en de overige kleuren van Vallejo gespoten worden.

Ik zit zelf erover na te denken om 70.851(Bright Orange) van Vallejo te halen en te experimenteren met de volgende opties op wat test plastic..
Optie 1:
  1. Grond verf, lichtgrijs 74.601 (Grey)
  2. (Lichte preshade waarschijnlijk zwarte lijnen, het wordt een vrij 'clean' model)
  3. 70.851(Bright Orange)
  4. Hoogglans / decals / Hoogglans
Optie 2:
  • Grond verf, lichtgrijs 74.601 (Grey)
  • Vallejo Metal Color.. ik gok silver 77.724 of wat hierbij in de buurt komt en ik al in huis heb als 'onderlaag'
  • (Lichte preshade waarschijnlijk zwarte lijnen, het wordt een vrij 'clean' model)
  • 70.851(Bright Orange)
  • Hoogglans / decals / Hoogglans
Iemand nog ervaring met dit model en (oranje kleur) tips?
Ik zag dat ik de staart nog niet helemaal in elkaar moet zetten omdat je dan zeer waarschijnlijk met de decals in de knoop komt.

• Invisible_man
Viper-xfx schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:02:
Ik vermoed dat iemand hier vast wel ervaring heeft met de 1/72 F-16 Mlu "Solo Display" van Revell, oftewel het oranje F-16 demo toestel.
Niet specifiek met deze kit, maar wil hem wel in 1/48 gaan bouwen met de kinetic kit en syhart decal sheet. De enige verf die kant en klaar te krijgen is specifiek voor dit demotoestel is van mrp (MRP-206 en MRP-207 waarvan de 207 uit twee tinten oranje bestaat, boven en onder), maar als je de decals gebruikt heb je de donkere kleur oranje (206) niet nodig. Nu spuit ik zelf veel met mrp, dus komt voor mij mooi uit, maar wellicht ten overvloede :) mrp is wel een lacquer paint die je niet zonder afzuiging en masker moet spuiten.

In die mrp oranje zit ook een spoortje metallic, maar ik vraag me af hoeveel je daar van terug gaat zien, zeker in 1/72. De mengverhoudingen van Revell zou ik sowieso altijd met een korreltje zout nemen, vooral als je een bredere range verf als Vallejo gaat gebruiken. Ik heb hier nog een potje Vallejo 71.083 orange staan wat als ik die naast de mrp houd al best een eind in de richting zit, wellicht een paar tinten te donker nog, maar daar zou je een paar druppeltjes wit aluminium (77.706) door heen kunnen mixen wellicht en anders wit of geel, maar dat is een kwestie van eerst even wat experimenteren.

Ik zou overigens voor een model wat vrijwel volledig oranje is een witte grondverf gebruiken. Zwart dekt overal wel prima op, maar bij lichte kleuren zoals geel en oranje schijnt de ondergrond altijd wel door omdat die kleuren veel minder goed dekken. Ook licht grijs geeft een wat grijzige tint aan oranje terwijl dit demomodel lekker fel van kleur moet zijn. Ook is het van belang dat je grondverf perfect is want alles zie je door het oranje heen.

Omdat het een demomodel is, zou ik hem ook niet preshaden. Ik zou hem alleen een lichte panelline wash geven en zou daar een wat lichtere kleur bruin voor proberen en anders een licht grijze kleur.

Ik zou dan de volgende lagen doen:
-Witte grondverf (merk wat je het liefst gebruikt)
-Oranje (met eventueel wat metallic er doorheen)
-Decals
-Gloss
-Panelline
-Satin gloss

Als je foto's opzoekt van het echte model, zie je dat het nog best wel mat is, maar niet zo erg als de normale grijze variant. Een satin finish zou dan het mooist zijn in mijn ogen.

• Viper-xfx
Invisible_man schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:43:
[...]

Niet specifiek met deze kit, maar wil hem wel in 1/48 gaan bouwen met de kinetic kit en syhart decal sheet. De enige verf die kant en klaar te krijgen is specifiek voor dit demotoestel is van mrp (MRP-206 en MRP-207 waarvan de 207 uit twee tinten oranje bestaat, boven en onder), maar als je de decals gebruikt heb je de donkere kleur oranje (206) niet nodig. Nu spuit ik zelf veel met mrp, dus komt voor mij mooi uit, maar wellicht ten overvloede :) mrp is wel een lacquer paint die je niet zonder afzuiging en masker moet spuiten.

In die mrp oranje zit ook een spoortje metallic, maar ik vraag me af hoeveel je daar van terug gaat zien, zeker in 1/72. De mengverhoudingen van Revell zou ik sowieso altijd met een korreltje zout nemen, vooral als je een bredere range verf als Vallejo gaat gebruiken. Ik heb hier nog een potje Vallejo 71.083 orange staan wat als ik die naast de mrp houd al best een eind in de richting zit, wellicht een paar tinten te donker nog, maar daar zou je een paar druppeltjes wit aluminium (77.706) door heen kunnen mixen wellicht en anders wit of geel, maar dat is een kwestie van eerst even wat experimenteren.

Ik zou overigens voor een model wat vrijwel volledig oranje is een witte grondverf gebruiken. Zwart dekt overal wel prima op, maar bij lichte kleuren zoals geel en oranje schijnt de ondergrond altijd wel door omdat die kleuren veel minder goed dekken. Ook licht grijs geeft een wat grijzige tint aan oranje terwijl dit demomodel lekker fel van kleur moet zijn. Ook is het van belang dat je grondverf perfect is want alles zie je door het oranje heen.

Omdat het een demomodel is, zou ik hem ook niet preshaden. Ik zou hem alleen een lichte panelline wash geven en zou daar een wat lichtere kleur bruin voor proberen en anders een licht grijze kleur.

Ik zou dan de volgende lagen doen:
-Witte grondverf (merk wat je het liefst gebruikt)
-Oranje (met eventueel wat metallic er doorheen)
-Decals
-Gloss
-Panelline
-Satin gloss

Als je foto's opzoekt van het echte model, zie je dat het nog best wel mat is, maar niet zo erg als de normale grijze variant. Een satin finish zou dan het mooist zijn in mijn ogen.

[Afbeelding]
Top hier heb ik wat aan! Ik zag op het internet de MRP 207 al voorbij komen, maar ik geloof wel dat ik er dan wel uitkom met Vallejo. Ondanks dat ik alles op water basis spuit gebruik ik ook een afzuiging en verfspuit masker... better safe then sorry!

Wat betreft de finish dit vind ik zelf een twijfel geval, maar aangezien ik toch altijd eerst een gloss vernis gebruik en daarna pas de uiteindelijke vernish laag. Waarschijnlijk zie ik bij de eerste laag al snel genoeg of ik tevereden ben met gloss of niet.
Tijd om weer een bezoekje te brengen aan de winkel!

• smitae
Een vraag van de airbrush noob…

Ik ga binnenkort camo op mijn Nederlandse 1:100 vliegtuigen airbrushen, G1, T5, D27, etc. Maar brengen jullie dat met de hand aan met of zonder masker?
Denk ook aan de ramen etc, uit de losse hand of zelfs met de kwast?
Ik zie wel dat ik best dunnen lijntjes zou moeten kunnen airbrushen en heb het gevoel dat een masker meer klieder werk is?

Mijn eerste echt airbrush werk was vooral grote vlakken om mijn 1:100 Kortenaer… Dus ik ga nu echte kleinere dingen proberen.

[Voor 14% gewijzigd door smitae op 20-11-2021 07:43]

• Invisible_man
smitae schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 07:42:
Een vraag van de airbrush noob…

Ik ga binnenkort camo op mijn Nederlandse 1:100 vliegtuigen airbrushen, G1, T5, D27, etc. Maar brengen jullie dat met de hand aan met of zonder masker?
Met mask, alleen bij grotere schalen zoals 1/32 (of 1/48 als je een wat vastere hand hebt) is free hand camo een goede keuze. Bij camo heb je nog verschil tussen camo waarbij de kleurovergangen scherp zijn en waar ze wat in elkaar overlopen. Overloop kan je met de hand mooi doen, scherp moet je sowieso afplakken. Echter in 1/72 en kleiner zal een overloop door de kleine schaal toch nauwelijks zichtbaar zijn en is wat je met de hand zou kunnen doen veel te groot.

Maar dan is er nog de fantastische techniek van blutak wormpjes (foto van de 1/48 spitfire die ik laatst gemaakt heb):

En dit is een makkelijke techniek om hele fijne kleurovergangen te creeëren en door met de dikte van de wormpjes te spelen, krijg je een grotere of kleinere overgang. In 1:100 zou ik ze dus klein houden, 1 á 2 mm doorsnee ofzo en ze ook wat aandrukken zodat ze wat platter op het plastic komen te zitten.
Denk ook aan de ramen etc, uit de losse hand of zelfs met de kwast?
Ik zie wel dat ik best dunnen lijntjes zou moeten kunnen airbrushen en heb het gevoel dat een masker meer klieder werk is?
Je kan kijken of er voor dat specifieke model een kant en klare mask voor de ramen is. Dat doe ik wel altijd en geeft gewoon het beste resultaat met de minste moeite.
Mijn eerste echt airbrush werk was vooral grote vlakken om mijn 1:100 Kortenaer… Dus ik ga nu echte kleinere dingen proberen.
Succes, komt een hoop kennis en vaardigheid bij kijken, maar zeker de moeite waard naar mijn mening :)

• Invisible_man
Viper-xfx schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 06:13:
[...]

Top hier heb ik wat aan! Ik zag op het internet de MRP 207 al voorbij komen, maar ik geloof wel dat ik er dan wel uitkom met Vallejo. Ondanks dat ik alles op water basis spuit gebruik ik ook een afzuiging en verfspuit masker... better safe then sorry!
Mooi zo 8)

Ik denk ook zeker dat de exacte tint oranje uiteindelijk niet super precies komt. Het zal vooral een kwestie zijn van de lichtere kleur licht genoeg is ten opzichte van de donkere kleur (van de decals dus). Maar ik zou gewoon op een los stukje plastic gewoon een test doen tot je tevreden bent. Zelfde gaat op voor panel lines en de top varnish laag.
Wat betreft de finish dit vind ik zelf een twijfel geval, maar aangezien ik toch altijd eerst een gloss vernis gebruik en daarna pas de uiteindelijke vernish laag. Waarschijnlijk zie ik bij de eerste laag al snel genoeg of ik tevereden ben met gloss of niet.
Tijd om weer een bezoekje te brengen aan de winkel!
Dit vind ik een voorbeeld van een vliegtuig dat echt in de gloss moet:

De demo f16 van de klu is zeker wel enigzinds glossy, maar lang zo veel niet en vooral het zwart is wat matter:

Maar gewoon wat mee spelen en zien wat je mooi vind :)

• -Smoke-
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20:33

-Smoke-

Maverick Reploid

Viper-xfx schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:02:
Ik zit even met de kleur oranje te dubben.. er zit een oranje kleur (Aquacolor nr30(ook wel bekend als 36730) van Revell) in de doos. Volgens de handleiding dient de kleur een mix te worden tussen 90 silver metallic en 30 oranje.. maar er staat niet of dit bijvoorbeeld 50/50 is. Weet iemand of dit überhaupt klopt qua kleur en zo niet welke kleur dit wel zou moeten zijn.
Even de handleiding erbij gepakt: ze verwachten geen mengsel hier. In plaats daarvan verwachten ze een basislaag van 90 met hierover 730 (orange clear). Dit kom je vaker bij Revell kits tegen maar meestal in de vorm van gloss of mat clearcoat over een andere kleur.

In mijn ervaring met een andere kit die hetzelfde vroeg (Revell Lamborghini Diablo VT) is het een stuk makkelijker een alternatief te gebruiken, in mijn geval heb ik indertijd gekozen voor een busje Tamiya metallic orange.

• Viper-xfx
-Smoke- schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:50:
[...]

Even de handleiding erbij gepakt: ze verwachten geen mengsel hier. In plaats daarvan verwachten ze een basislaag van 90 met hierover 730 (orange clear). Dit kom je vaker bij Revell kits tegen maar meestal in de vorm van gloss of mat clearcoat over een andere kleur.

In mijn ervaring met een andere kit die hetzelfde vroeg (Revell Lamborghini Diablo VT) is het een stuk makkelijker een alternatief te gebruiken, in mijn geval heb ik indertijd gekozen voor een busje Tamiya metallic orange.
Bedankt, ik zal het meenemen in mijn 'experiment'!

• Dr. Strangelove
Invisible_man schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:42:
[...]

Met mask, alleen bij grotere schalen zoals 1/32 (of 1/48 als je een wat vastere hand hebt) is free hand camo een goede keuze. Bij camo heb je nog verschil tussen camo waarbij de kleurovergangen scherp zijn en waar ze wat in elkaar overlopen. Overloop kan je met de hand mooi doen, scherp moet je sowieso afplakken. Echter in 1/72 en kleiner zal een overloop door de kleine schaal toch nauwelijks zichtbaar zijn en is wat je met de hand zou kunnen doen veel te groot.

Maar dan is er nog de fantastische techniek van blutak wormpjes (foto van de 1/48 spitfire die ik laatst gemaakt heb):

[Afbeelding]

En dit is een makkelijke techniek om hele fijne kleurovergangen te creeëren en door met de dikte van de wormpjes te spelen, krijg je een grotere of kleinere overgang. In 1:100 zou ik ze dus klein houden, 1 á 2 mm doorsnee ofzo en ze ook wat aandrukken zodat ze wat platter op het plastic komen te zitten.
Seconded. Ik gebruik steeds vaker de blu-tac methode en ik bouw uitsluitend 1/72. Een harde overgang met paper of tamiya tape masking is meer schaalgetrouw misschien maar ik ben steeds meer gecharmeerd van de zachtere overgangen die de blu-tac mogelijk maakt. Vergelijk in mijn posts van de laatste weken de He-112 (gesneden tape) met de LaGG-3 (blu-tac) van een paar dagen terug.

Op moment wissel ik het af; voor goed onderhouden of nieuwere toestellen met weinig weathering kies ik voor de tape; voor toestellen die ik er wat gebruikter uit wil laten zien de blu-tac. Slaat eigenlijk nergens op but there you go.

• Dwarlorf

Dwarlorf

Voortgangsfotootje. Ik hoop de basis dit jaar nog af te krijgen zodat ik volgend jaar details kan gaan aanbrengen. https://tweakers.net/i/miPP00-4iWgw0Ft9yBtbUtmIseU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDsPpJFsGfViG19zcFS5fHOU.jpg?f=fotoalbum_small

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online

Hasagawa Rosenbauer 1/72.

Prachtig gedetailleerd model met een perfecte fit. Ook zeer goede decals. Instructies zijn soms aan de lastige kant. Verder krijg je ook heel veel decals voor stukken die je beter kunt schilderen, wat ik dus gedaan heb (zoals de zilveren bovenlijn en de zwarte raamlatten.
Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee