Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 30 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:27

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

smitae schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:35:
[...]

Je zou ze zelf kunnen maken met green-stuff ? Of dikke putty/plamuur?

Ik heb een aantal 3D-modellen kunnen vinden en die heb ik in 1:100 schaal geprint. Gaat wel een heel stapel werk worden, want de zandzakken zijn best klein. Enige nadeel.
[Afbeelding]
Ja, dat zat ik me later ook al te bedenken. Greenstuff en plamuur heb ik niet, maar ik heb wel een bonk klei. Daar ga ik morgen even mee stoeien, kijken hoe dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ik zit nog even wat dingen uit te pluizen mbt. de 7,5cm Vickers tl. en toen kwam ik deze foto tegen, genomen op een schietbaan bij Den Helder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhyc2JK0itw9G2sOQ2W1l4W14FA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TIFEfk4d3D1t8G0no8lcxyNT.jpg?f=user_large

Iemand enig idee waarom een aantal van de manschappen 'spiegeleieren' (die bordjes) vast heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:56
_Eend_ schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:53:
Ik zit nog even wat dingen uit te pluizen mbt. de 7,5cm Vickers tl. en toen kwam ik deze foto tegen, genomen op een schietbaan bij Den Helder:
[Afbeelding]

Iemand enig idee waarom een aantal van de manschappen 'spiegeleieren' (die bordjes) vast heeft?
Goeie vraag. Weten ze vast wel bij het Lua museum in de Peel?

Mijn 1:100 versie van de Vickers... Was mijn echte eerste kanon dat ik zelf heb gemaakt van foto's etc naar 3D tekening naar 3D print. Daarna ook nog de Skoda 7.5 cm gedaan. Maar dacht dat ik die hier ook al een keer had laten zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mqrshjo0NTmNiLUJSLn3IqSon7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leL9hqReiNqC7LCjY1fGrASV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

smitae schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:02:
[...]

Goeie vraag. Weten ze vast wel bij het Lua museum in de Peel?

Mijn 1:100 versie van de Vickers... Was mijn echte eerste kanon dat ik zelf heb gemaakt van foto's etc naar 3D tekening naar 3D print. Daarna ook nog de Skoda 7.5 cm gedaan. Maar dacht dat ik die hier ook al een keer had laten zien.

[Afbeelding]
Ja, deze had je al eens laten zien :)

Had ik al gevraagd of je deze ook in 1:72 kon printen? Zo niet, dan graag. :)

Hoeft niet morgen klaar te zijn. Overmorgen is goed genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
_Eend_ schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:11:
[...]

Ja, deze had je al eens laten zien :)

Had ik al gevraagd of je deze ook in 1:72 kon printen? Zo niet, dan graag. :)

Hoeft niet morgen klaar te zijn. Overmorgen is goed genoeg :P
Ja, dat kan wel, Heb het ook gedaan voor iemand via een FB groep, die heeft ze gebruikt in een UK haven diorama. Anders maar ff PM voor verdere details?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ik ga even een mailtje dichten aan het museum. ik ben benieuwd wat daar uit komt :)

In afwachting van @smitae zit ik alvast te knutselen met zandzakken, maar ik weet eigenlijk niet hoe groot NLse zandzakken waren destijds, dus ik heb maar wat aan zitten modderen met verschillende maten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZmDHPlPeGROgX-fk0ItqnyFZ7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwLsIE9MaYw9xGjv0MfpQpd1.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf denk ik dat zelfs de kleinste zakjes net iets te groot zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
_Eend_ schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:14:
Ik ga even een mailtje dichten aan het museum. ik ben benieuwd wat daar uit komt :)

In afwachting van @smitae zit ik alvast te knutselen met zandzakken, maar ik weet eigenlijk niet hoe groot NLse zandzakken waren destijds, dus ik heb maar wat aan zitten modderen met verschillende maten:
[Afbeelding]

Zelf denk ik dat zelfs de kleinste zakjes net iets te groot zijn..
Van mijn wargame vriend en kolonel buiten dienst met focus op NL 1940 etc πŸ‘

De meest voorkomende afmetingen voor zandzakken zijn 14 bij 26 inch (36 bij 66 cm) tot 17 bij 32 inch (43 bij 81 cm).Β  ik zou de kleinere naat aanhouden. Gevuld zijn ze dan ca 30 bij 50 cm en zo 15/20cm hoog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smitae
En omdat het kan. Toch ff een iets oudere foto van de vickers 7.5 cm in afgewerkte setup. Design en print is van mij, afwerking van andere modelbouwer. ( kanon, afstandsmeter en vuurleidingtoestel.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwj71hGYnpLWYPauPAjbZLAUmKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MgVBNxnn3fQp3iDCUmIMg26.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Ik ben opzoek naar goede superlijm, dat kocht ik tot nu toe altijd bij hobbyking in 50ml flesjes. Ik gebruik namelijk best veel. Komt vooral omdat ik redelijk veel grotere modellen bouwen.
Daar komt bij dat de hobbyking flesjes een metalen naald in de dop hebben zitten en je dus ook geen last hebt van lijm die opdroogt en verstopt raaks.
Die tekenen en print ik zelf, maar daar gaat best veel lijm in. En PLA en Resin moet ik wel met superlijm in elkaar klussen.

Zoals iedereen wel weet kun je in NL zonder problemen doe 3 gram tubes en flesjes krijgen, maar die zijn duur en met mijn verbruik gewoon nutteloos (veel te duur). Ik heb wel wat flesje bij Ali gezien, maar allemaal zonder metalen naald in de dop.

Sinds de aanpassing van de BTW regels kan ik ze niet meer bestellen via hobbyking, moeten blijkbaar uit HK komen en het is onmogelijk om voor NL dan een aflever optie te kiezen. Heb wel een vraag bij ze uitstaan.

Strikt gesproken gaat het mij niet direct om de kosten besparing (ook als is 3 euro voor 50ml een hele mooie prijs) BTW wil ik met alle plezier betalen. Maar ik rond de 50ml inhoud en met metalen naald in de dop is wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 09:22
smitae schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:45:
Zoals iedereen wel weet kun je in NL zonder problemen doe 3 gram tubes en flesjes krijgen, maar die zijn duur en met mijn verbruik gewoon nutteloos (veel te duur). Ik heb wel wat flesje bij Ali gezien, maar allemaal zonder metalen naald in de dop.
Ja de ca lijm van de bekende modelbouwmerken zijn alleen maar duurder geworden en ze "bedenken" ook elke keer weer wat nieuws wat dan weer beter zou zijn, maar vooral ook net weer wat duurder gemaakt kan worden. Ik kom in Nederland vooral de standaard plastic flesjes tegen van ongeveer 20g (met metalen naald nog ooit tegen gekomen) en voor de meeste modelbouwers is dat al snel te veel om op te krijgen voordat de lijm dikker wordt en minder goed werkt (na openen meestal maar een jaar houdbaar is mijn ervaring). Het enige merk dat ook grotere flesjes verkoopt die ik tegengekomen ben is zap. Die hebben bijvoorbeeld ook een 113 grams fles, maar blijft daarmee ook een dure grap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:53
Ik heb ooit wel grotere flesjes met CA gekocht maar die waren na een paar maanden keihard geworden.

Ik haal mijn CA inderdaad bij de Zeeman of Action, je koopt daar een pakje met drie van die kleine tubetjes voor een paar euro. Die tubetjes zijn ook slecht houdbaar maar daar heb ik dan minder financiΓ«le buikpijn van als ik ze na een maanden weg moet gooien. Voor mijn beperkte gebruik een prima oplossing. Als je grotere hoeveelheden nodig hebt misschien een issue ja, al vraag ik me af wat grote hoeveelheden dan zijn; ik heb zelfs op de resin 1/72 Comet die ik gebouwd heb niet meer dan drie van die tubetje gebruikt en dat was echt een enorm slechte kit met veel gaten en butsen.

Wat is je toepassing precies en kan je de CA niet vervangen door iets anders dat makkelijker hanteerbaarder en houdbaarder is?

Edit: Ik zie het al, dat zijn forse lijmvlakken ja.

Ik heb indertijd in de UK een lijn met CA gekocht die in verschillende diktes te krijgen was in 100ml flessen... zal kijken of ik de naam nog kan vinden. Al was dat spul toen al niet goedkoop en dat zal post-Brexit niet beter geworden zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-10-2021 11:55 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Dr. Strangelove schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:50:
Ik heb ooit wel grotere flesjes met CA gekocht maar die waren na een paar maanden keihard geworden.

Ik haal mijn CA inderdaad bij de Zeeman of Action, je koopt daar een pakje met drie van die kleine tubetjes voor een paar euro. Die tubetjes zijn ook slecht houdbaar maar daar heb ik dan minder financiΓ«le buikpijn van als ik ze na een maanden weg moet gooien. Voor mijn beperkte gebruik een prima oplossing. Als je grotere hoeveelheden nodig hebt misschien een issue ja, al vraag ik me af wat grote hoeveelheden dan zijn; ik heb zelfs op de resin 1/72 Comet die ik gebouwd heb niet meer dan drie van die tubetje gebruikt en dat was echt een enorm slechte kit met veel gaten en butsen.

Wat is je toepassing precies en kan je de CA niet vervangen door iets anders dat makkelijker hanteerbaarder en houdbaarder is?

Edit: Ik zie het al, dat zijn forse lijmvlakken ja.

Ik heb indertijd in de UK een lijn met CA gekocht die in verschillende diktes te krijgen was in 100ml flessen... zal kijken of ik de naam nog kan vinden. Al was dat spul toen al niet goedkoop en dat zal post-Brexit niet beter geworden zijn.
Thanks, ja, ik maak nogal grote modellen. Meer dan een meter is redelijk normaal en dan moet ik echt veel lijmen. Laatste brug van dikke 1 meter is denk 30 ml lijm in gegaan.
Ik heb in de laatste 6 maanden 2 flesjes van 50 ml opgemaakt.

En in de pipeline zitten de Kruisers De Ruyter en Java. Beide ruim 1,50 m lang. Voor de romp delen ben ik denk ik per model 25 ml kwijt. Opbouw zal minder zijn, want dat zijn kleine dingen. Maar de romp is nogal lomp >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Was bij deze winkel in de UK, ik kocht daar eigenlijk alleen op hun stand in Telford tijdens Scale Model World, toen ik nog in de UK woonde.

Ze hebben het spul niet meer zie ik, alleen nog ZAP.

https://www.modellingtools.co.uk/super-glue-82-c.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Thanks. Denk dat ik deze maar ga proberen, in elk geval geen BTW invoer gezeur, ook nog engizins redelijk. 5 euro voor 25 gram. Alleen geen dop met metalen naald. Maar goed, in elk geval 25 gram beter dan die 3 grams dingen. En lekker dichtbij.

https://www.gamesnstuff.c...ijm-tools/super-glue.html

[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 11-10-2021 13:53 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• smitae
Eindelijk mijn verf spullen op orde. Nu alleen nog mijn airbrush station op orde brengen.
Plan is het flexibel te kunnen opstellen en ook snel weer op te ruimen, zodat ik weer kan werken op mijn werkplek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NzyrlIYLP8UXf99bk66LO0J8LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tw3L4IfcrpKuj3C0E5g6aLR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxRGW1l2D57sRgBoPFzB81t9iFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSceDfNm9e832Qr7clXRlgiG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

smitae schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:19:
Eindelijk mijn verf spullen op orde. Nu alleen nog mijn airbrush station op orde brengen.
Plan is het flexibel te kunnen opstellen en ook snel weer op te ruimen, zodat ik weer kan werken op mijn werkplek.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu nog een Vallejo sticker ipv het Makita plaatje ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

smitae schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:46:
[...]

Van mijn wargame vriend en kolonel buiten dienst met focus op NL 1940 etc πŸ‘

De meest voorkomende afmetingen voor zandzakken zijn 14 bij 26 inch (36 bij 66 cm) tot 17 bij 32 inch (43 bij 81 cm).Β  ik zou de kleinere naat aanhouden. Gevuld zijn ze dan ca 30 bij 50 cm en zo 15/20cm hoog
Ik ga straks even kijken of ik ergens een stel 1:72 figuurtjes kan opsnorren zodat ik kan zien of de zandzakken die ik net heb gemaakt een beetje een realistische afmeting hebben, die ik nu heb gemaakt zijn 10-9 mm lang en 5 mm breed, dat zou dus iets te groot zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• smitae
Poging gedaan om het hekwerk voor de Kortenaer te tekenen en te printen. Ben er wel tevreden mee. Was bang dat ik alles met draad etc moest gaan maken, dit is net wat handiger en sneller.
Zoeklicht-, AA- en reserve-dek erop gezet. Tevens de support voor de Jol geplaatst, moet de Jol nog wel verven, dus nog niet vast gelijmd.
Op het hekwerk kun je nog wel wat stukjes rest support zien van het 3d Printen, maar dat werk ik nog een kleine beetje weg. En je moet er wel met de neus boven op zitten om het storend te vinden.

Nog bezig met tekenen van de dek supports voor het AA dek, het hekwerk van de brug (open brug en de balkons) en op de voor en achter geschutstoren. Maar dat is voor de komende weken.
En daar na het hekwerk op het hele dek. Denk dat ik dat ook ga 3d Tekenen en printen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5y4d1lNr86_c9WVgx0RwX3WlK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jh0PAn42P28Gb7RRrXNCfRN1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDVKvS2rpIQ5_9_gODYACLMswYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fqrxkQSAvSylXR9carFohBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFXocZqqaVELw53IHC69PZbtzqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rw3NpxR0a8ziK85QBuVzE7JS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Iemand ervaring met dat spul om je superlijm direct te laten uitharden?
Met het kleine spul wat ik moet lijmen is het best onhandig om dat vast te moeten houden tot de lijm vast zit.

Is dat echt per direct dat het uithardt of je dan een paar seconden voor het vast zit? Paar tellen is wel handig om het stukje exact goed te manoeuvreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

smitae schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:01:
Poging gedaan om het hekwerk voor de Kortenaer te tekenen en te printen. Ben er wel tevreden mee. Was bang dat ik alles met draad etc moest gaan maken, dit is net wat handiger en sneller.
Zoeklicht-, AA- en reserve-dek erop gezet. Tevens de support voor de Jol geplaatst, moet de Jol nog wel verven, dus nog niet vast gelijmd.
Op het hekwerk kun je nog wel wat stukjes rest support zien van het 3d Printen, maar dat werk ik nog een kleine beetje weg. En je moet er wel met de neus boven op zitten om het storend te vinden.

Nog bezig met tekenen van de dek supports voor het AA dek, het hekwerk van de brug (open brug en de balkons) en op de voor en achter geschutstoren. Maar dat is voor de komende weken.
En daar na het hekwerk op het hele dek. Denk dat ik dat ook ga 3d Tekenen en printen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je zo kijkt naar die schepen dan hebben de huidige Marinemensen het toch wel luxe. Een brug met airco en verwarming en een dak. En als het echt spannend gaat worden dan heb je in ieder geval nog een beetje beschutting. Niet dat het veel zal helpen tegen een Exocet raket oid. maar toch..

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Virox
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:36
5 jaar na datum kan ik eindelijk zeggen dat mijn Pz. Kpfw. 35(t) af is :*)
Zoals gezegd in mijn laatste post heb ik er nog een matte vernis over gespoten als afwerking.
Geeft direct een heel andere uitstraling en de decals en de pigments blenden beter in dan ervoor.

Maar ik wil hier niet stoppen, ik zou een klein diorama grondstukje willen maken om hem in te plaatsen, zou de eerste keer zijn dat ik mij hieraan waag :| wordt vervolgd dus...

Afbeeldingslocatie: https://www.thomasvandeputte.be/wp-content/uploads/2021/10/Modelbouw-Pz-Kpfw-35t-014.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.thomasvandeputte.be/wp-content/uploads/2021/10/Modelbouw-Pz-Kpfw-35t-010.jpg

Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virox
smitae schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:35:
Iemand ervaring met dat spul om je superlijm direct te laten uitharden?
Met het kleine spul wat ik moet lijmen is het best onhandig om dat vast te moeten houden tot de lijm vast zit.

Is dat echt per direct dat het uithardt of je dan een paar seconden voor het vast zit? Paar tellen is wel handig om het stukje exact goed te manoeuvreren.
Ik denk dat je het best eens zelf uittest.
Ikzelf druk de 2 delen eerst op elkaar met CA en als dat goedstaat spuit ik er excelerator overheen. Meestal na een paar seconden kan ik het geheel loslaten. Mss ook wel belangrijk: een excelerator gebruiken levert een minder sterke binding op dan gewoon uitharden.
Meer info hierover: YouTube: Adam Savage's Favorite Tools: Superglue and Glue Accelerators!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Beetje deprimerend die mooie tankjes... ik ben niet zo goed in weathering van die dingen. Ik heb een Matchbox 1/76 Comet net gespoten, voor mij zijn dat tussendoortjes. Weet niet zo goed of ik hem afmaak in 'factory fresh' of toch wat meuk erop smeer. Ben bang dat het resultaat daar niet mooier van wordt.

Aan de andere kant, tot nu toe zitten er toch niet heel veel uren in.

Weet dat het al eens langsgekomen is maar hoe doen jullie die stoffige effecten? Ik begrijp met pigmenten, maar hoe breng je die aan? Ik heb een paar potjes met poedertjes van MiG ooit gekocht maar dat blijft niet zitten op een gloss finish en op een meer matte finish vind ik dat het streperig wordt en niet mooi uniform zoals een stoflaag hoort te zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Dr. Strangelove op 13-10-2021 16:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:53:
Weet dat het al eens langsgekomen is maar hoe doen jullie die stoffige effecten? Ik begrijp met pigmenten, maar hoe breng je die aan? Ik heb een paar potjes met poedertjes van MiG ooit gekocht maar dat blijft niet zitten op een gloss finish en op een meer matte finish vind ik dat het streperig wordt en niet mooi uniform zoals een stoflaag hoort te zijn.
Voor lichtere stofeffecten gebruik ik vaak olieverf omdat dat wat minder troep geeft dan pigment, maar voor pigment en eigenlijk alle weathering (olieverf en enemals bijvoorbeeld) doe ik dat over een satin finish, dus tussen gloss en mat in.

Voor lichte stof tamponneer ik het pigment dan direct er overheen, de helft valt er dan weer af, maar dan houd je wel wat stof over. Voor wat dikkere stof/modder kwast ik er eerst een dun laagje odourles enamel thinner overheen en tamponeer daar het pigment over heen.

Voor echt stof/modder ophopingen in bijvoorbeeld hoekjes, doe ik eerst het droge poeder in het hoekje en laat ik er een druppeltje pigment fixer op vallen, dat lijm als het ware het losse pigment aan elkaar.

Je kan ook eerst het pigment poeder mixen met odourles thinner tot een papje en daarmee bijvoorbeeld modderspetters maken of modderopbouw in tracks en loopwielen aanbrengen.

Omdat pigment niet hard opdroogt zoals verf dat doet, kan je altijd achteraf nog te veel aangebracht pigment met een stugge droge kwast weer verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Dr. Strangelove schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:53:
Beetje deprimerend die mooie tankjes... ik ben niet zo goed in weathering van die dingen. Ik heb een Matchbox 1/76 Comet net gespoten, voor mij zijn dat tussendoortjes. Weet niet zo goed of ik hem afmaak in 'factory fresh' of toch wat meuk erop smeer. Ben bang dat het resultaat daar niet mooier van wordt.

Aan de andere kant, tot nu toe zitten er toch niet heel veel uren in.

Die oude Matchbox kitjes zijn mijn favoriete kits om nieuwe dingen op uit te proberen, ik heb een Jagdpanther die ik voor hooguit 2 euro heb gekocht waar ik wat camo op heb uitgeprobeerd (en jammerlijk gefaald is). Jammer genoeg zijn er nu bedrijven die ze reboxen en voor de volle mep weer verkopen :/

Dus.. Ik zou er op los experimenteren op dat ding :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Voor liefhebbers van model(spoor) bouw, straks om 20:30 op NPO1 begint de grote kleine treinen show. Gejureerd door een 'grootheid' in de modelspoor wereld, Evan Daes. Ik ben heel benieuwd of het ze lukt om onze hobby eens zo neer te zetten dat er niet alleen bejaarde mannen met een spiegelei in hun hand aan het woord komen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
PaT schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:47:
Voor liefhebbers van model(spoor) bouw, straks om 20:30 op NPO1 begint de grote kleine treinen show. Gejureerd door een 'grootheid' in de modelspoor wereld, Evan Daes. Ik ben heel benieuwd of het ze lukt om onze hobby eens zo neer te zetten dat er niet alleen bejaarde mannen met een spiegelei in hun hand aan het woord komen.
Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-t3fI1QRZGNg/VJZJB7oPe8I/AAAAAAAVrac/cJh2XrdhXcI/s1600/Flodder-1986-MSS-87.jpg

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Invisible_man schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:05:
[...]

Voor lichtere stofeffecten gebruik ik vaak olieverf omdat dat wat minder troep geeft dan pigment, maar voor pigment en eigenlijk alle weathering (olieverf en enemals bijvoorbeeld) doe ik dat over een satin finish, dus tussen gloss en mat in.

Voor lichte stof tamponneer ik het pigment dan direct er overheen, de helft valt er dan weer af, maar dan houd je wel wat stof over. Voor wat dikkere stof/modder kwast ik er eerst een dun laagje odourles enamel thinner overheen en tamponeer daar het pigment over heen.

Voor echt stof/modder ophopingen in bijvoorbeeld hoekjes, doe ik eerst het droge poeder in het hoekje en laat ik er een druppeltje pigment fixer op vallen, dat lijm als het ware het losse pigment aan elkaar.

Je kan ook eerst het pigment poeder mixen met odourles thinner tot een papje en daarmee bijvoorbeeld modderspetters maken of modderopbouw in tracks en loopwielen aanbrengen.

Omdat pigment niet hard opdroogt zoals verf dat doet, kan je altijd achteraf nog te veel aangebracht pigment met een stugge droge kwast weer verwijderen.
Thanks, gemotiveerd om wat te experimenteren :)
_Eend_ schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:42:
[...]

Die oude Matchbox kitjes zijn mijn favoriete kits om nieuwe dingen op uit te proberen, ik heb een Jagdpanther die ik voor hooguit 2 euro heb gekocht waar ik wat camo op heb uitgeprobeerd (en jammerlijk gefaald is). Jammer genoeg zijn er nu bedrijven die ze reboxen en voor de volle mep weer verkopen :/

Dus.. Ik zou er op los experimenteren op dat ding :P
Het zijn echt heerlijke kitjes, simpel maar goed passend en (voor mij) voldoende detail. Gaan lekker snel in elkaar. Ik heb er best veel, tien jaar terug een batch gekocht op ebay.de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Had het in de agenda staan. Ben benieuwd! Zelfs de vrouw gaat meekijken. πŸ˜€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Jaja, de eerste spiegelei is gesignaleerd bij AndrΓ© _O-

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Afgelopen zaterdag stond er naar aanleiding van deze show en de stijgende populariteit van de hobby in coronatijd ook een stuk in de Telegraaf over modelspoorliefhebbers en daar hadden ze toevallig ook twee collega's van mij voor geïnterviewd (die zijn vrijwilliger bij het modelspoormuseum in Sneek) en één van mijn collega's werd apart nog genoemd als de jongste van het stel, hij is 57 en de andere collega is net met pensioen ;) Met andere woorden, daar werd het stereotiep rustig bevestigd.

Ze hadden voor een bepaalde tentoonstelling eens wat WW2 vliegtuigjes op schaal nodig, heeft dus nog een tijdje een 1/72 spitfire van mij in het museum gestaan inclusief naamsvermelding 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Dr. Strangelove schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:51:

[...]

Het zijn echt heerlijke kitjes, simpel maar goed passend en (voor mij) voldoende detail. Gaan lekker snel in elkaar. Ik heb er best veel, tien jaar terug een batch gekocht op ebay.de.
Modelbouwpakhuis Strangelove :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Op ebay.de kan je nog wel eens voor bodemprijzen partijen kopen. Zoeken op β€˜konvolut’.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Laatst online: 03-10 19:52
Kwam dit forumtopic tegen met foto's van het werk van Evan Daes, een van de juryleden. Laat ik het zo zeggen: Hij weet waar hij het over heeft...

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:45

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik heb het gister even nagekeken. Ik vond het een terechte uitslag in tegenstelling tot wat de verliezer vond. Ik was wel jaloers op alle materialen die ze konden gebruiken. Je zou het maar thuis hebben staan.

Het formaat waarin het gegoten is vind ik wel jammer. Dat moet gezelligheid en oubolligheid uitstralen of zoiets maar ik vind het ontzettend kinderlijk.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Dwarlorf schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 06:54:
Ik heb het gister even nagekeken. Ik vond het een terechte uitslag in tegenstelling tot wat de verliezer vond. Ik was wel jaloers op alle materialen die ze konden gebruiken. Je zou het maar thuis hebben staan.

Het formaat waarin het gegoten is vind ik wel jammer. Dat moet gezelligheid en oubolligheid uitstralen of zoiets maar ik vind het ontzettend kinderlijk.
Ja, op zich wel leuk, presentatie was wel heel erg sloom men had best wat meer het bouwen/knutselen/verven etc. Hoeveelheid materiaal wat men mocht gebruiken was idd wel erg cool.
Wel leuk om de complete build te zien gebaseerd op een leuk onderwerp zoals de films.

Mag wel wat meer humor in zoals bij Lego masters, lijkt wel wat op elkaar, maar bij Lago masters allemaal veel flitsender en moderner zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Spoetnik385 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:16:
[...]

Kwam dit forumtopic tegen met foto's van het werk van Evan Daes, een van de juryleden. Laat ik het zo zeggen: Hij weet waar hij het over heeft...
Dit is de website van Evan Daes, Minima forma

En ja, die weet zeker waar hij het over heeft. Alle tips die hij gaf doet hij zelf ook. En het is een grote Amerikaanse diesel fan, dus dat het roze team met een Duitse diesel en een Nohab de scène naspeelden zal ook niet geholpen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik heb het ook gekeken en ik vind het zeer knap wat zij kunnen maken in zo'n korte tijd.
(ondanks dat ze thuis ook al het een en ander gemaakt hebben)
Sowieso samen aan zo'n project werken moet je maar kunnen.

Het eindresultaat vond ik zeer mooi gemaakt en inderdaad een terechte winnaar. Ook het aanpassen van de "dwarsligger" vond ik leuk en origineel bij 2 teams.
Behalve het kapot meppen en het wegwerken als rots. Dat vond ik een te gemakkelijke oplossing.

De BNer vond ik weer een verkeerde keuze. Ook al was het thema film.

AndrΓ©: "heb jij zelf ook iets met modelbouw??"
Hij: "ja, ik ben ooit voor een film over Madurodam gevlogen" (iets in die trand)

Euh, ja, dan snap je de passie van bouwers 8)7

Ik denk niet dat ik vlug nog een aflevering ga kijken. Ik vond het ook te traag. Terwijl AndrΓ© het toch goed deed.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik vond het wel amusant. Wel een heel andere hobby dan de mijne als ik heel eerlijk ben. Natuurlijk is er wel overlap maar bouwpakketten in elkaar zetten is toch een ander discipline dan een modelspoorbaan bouwen.

De focus was heel erg op de aankleding, wat ik wel begrijp omdat dat een stuk meer mensen zal aanspreken maar persoonlijk vind ik de techniek, materialen en methodes veel interessanter. Maar dan wordt het snel saai denk ik voor de kijker.

Wel een enorm knap resultaat voor drie dagen werk. En leuk om te horen dat we ook mensen zijn die hier een boterham aan kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:42
Heb het vanmorgen even terug gekeken. Vind het knap wat ze doen zo weinig tijd.

Misschien toch maar eens weer een treinbaan opbouwen in de toekomst :D

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:34:
Ik vond het wel amusant. Wel een heel andere hobby dan de mijne als ik heel eerlijk ben. Natuurlijk is er wel overlap maar bouwpakketten in elkaar zetten is toch een ander discipline dan een modelspoorbaan bouwen.

De focus was heel erg op de aankleding, wat ik wel begrijp omdat dat een stuk meer mensen zal aanspreken maar persoonlijk vind ik de techniek, materialen en methodes veel interessanter. Maar dan wordt het snel saai denk ik voor de kijker.

Wel een enorm knap resultaat voor drie dagen werk. En leuk om te horen dat we ook mensen zijn die hier een boterham aan kunnen verdienen.
Eigenlijk kan dat verrassend eenvoudig. Martin Welberg was vroeger meubelmaker, maar ontdekte dat hij beter scenery materiaal kon maken dan Noch, Faller enz. Hij is nu 1 van de bekendere leveranciers van hoge kwaliteit scenery spullen. Eigenlijk zo'n zelfde verhaal met Lars op 't Hof. Je moet alleen durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-10 11:24

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb kleuradvies nodig, want ik lijk telkens met net het verkeerde thuis te komen:

Het gaat om de "loopplank" in de onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ8LduIbq4x4HSMbTMxGSFbNY8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7H2x1Av5rzOLDbjzIOYLQZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze wil van zijn plasticglans ontdoen, maar de kleur is eigenlijk wel ok. Het moet een beetje geteerd hout voorstellen (het is een verhoging/laad-losperron bij een stationnetje). Het mag dus wel een beetje tegen zwart aan schurken. De kleur van ouderwetse spoorbielzen of van die houten huizen in het Schwarzwald/de alpen.

De enige bruin die ik op dit moment heb is Humbrol 186 matt brown. Dit is volgens mij het donkerste bruin wat Humbrol in zijn assortiment heeft. Hiermee heb ik de kozijnen al geschilderd, maar zoals te zien is is dit niet echt het donkere bruin waar ik naar opzoek ben (is wmb. ook prima voor die kozijnen overgens).
Zoals gezegd kom ik vaak met net de verkeerde tint thuis. Op plaatjes en de etiketjes lijkt de verf niet altijd op de kleur die het uiteindelijk daadwerkelijk is.

Nou zit ik te kijken naar Vallejo 70984 flat brown, of 70.822 German Cam. Black Brown. Maar die laatste ziet er op sommige plaatjes te zwart/grijs uit. Ik zou dus ook nog voor 70.941 Burnt Umber of 70.872 Chocolate Brown kunnen gaan.

Kan iemand mij vertellen welke van de kleuren die ik hier boven noem een beetje in de buurt kom van wat ik bedoel of zijn er nog andere, betere kleuren?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

PaT schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 07:44:
[...]

Dit is de website van Evan Daes, Minima forma

En ja, die weet zeker waar hij het over heeft. Alle tips die hij gaf doet hij zelf ook. En het is een grote Amerikaanse diesel fan, dus dat het roze team met een Duitse diesel en een Nohab de scène naspeelden zal ook niet geholpen hebben.
Martin van het roze team zit op het Beneluxspoor forum. Hij vertelde daar dat ze in april al een bestellijst moesten doorgeven wat ze aan materialen wilden hebben voor de opnames in juni. Door de leverproblemen bij veel leveranciers hebben ze niet gekregen wat ze wilden. Vandaar ook dat je Europeese modellen zag bij Amerikaanse films. Het wild west dorp van het groene team vond ik (voor dat ik het bovenstaande wist) er ook te Duits/Europees uitzien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Yukkie schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:46:
Deze wil van zijn plasticglans ontdoen, maar de kleur is eigenlijk wel ok.
Alleen een mat vernis eroverheen spuiten is geen optie als de kleur verder ok is?
Het moet een beetje geteerd hout voorstellen (het is een verhoging/laad-losperron bij een stationnetje). Het mag dus wel een beetje tegen zwart aan schurken. De kleur van ouderwetse spoorbielzen of van die houten huizen in het Schwarzwald/de alpen.
Vallejo panzer aces old wood is een goede basis voor verweerd hout. Daaroverheen kan je dan met donkere washes (zwart of donkergrijs) wat zeker goed werkt als je al wat reliΓ«f in het plastic hebt zitten.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Viper-xfx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 11:46
Ik ben in de zomermaanden niet echt veel aan de hobby toegekomen, wat ik maar als een goed teken zie.
Maar ik wilde toch een korte update plaatsen.

Het was tijd om de bouwsels een betere plek te geven dan een stoffige plank. Gelukkig bestaat er iets als de Ikea. Het zijn de kleine dingen in het leven.. maar ik word er toch gelukkig van om te zeggen..
'Ok Google zet 'de vliegbasis' aan' met het onderstaande resultaat :P

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Kj5kjTr/DSC04368-1.jpg

Ik zie hier af en toe wel eens een goed gevulde kast voorbij, Ik ben wel benieuwd naar jullie kasten/'trofeeΓ«n' over maanden/jaren heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Invisible_man Aan alleen vernis had ik nog niet gedacht, goeie tip(s)!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Invisible_man
Viper-xfx schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:16:
Ik zie hier af en toe wel eens een goed gevulde kast voorbij, Ik ben wel benieuwd naar jullie kasten/'trofeeΓ«n' over maanden/jaren heen.
Na de nodige jaren productie, heb ik ondertussen wel meerdere kasten volgebouwd 8)

In deze kleinere (ook ikea) kast heb ik vooral recente modellen staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kD7LhHumg7KtZmb2mDuN3sSfZ7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QALt2ffDstrMykNkAY2R4oLl.jpg?f=fotoalbum_large

En een kast vol met alleen maar Nederlands vliegen materiaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFsjkZ8JRZZawknEVuS22Ys2wlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIcneNRtdVfp6eH9odKDx6fy.jpg?f=fotoalbum_large

Een klein plankje met Nederlandse tanks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sit8_UheDBei_DAVWGbgTyI0OI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTOPyvPxRcGsmo7SCtu8tEVH.jpg?f=fotoalbum_large

In de vensterbank wat random tanks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsEe20LPS5nKPx962W-A_cnk9jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3u7zBTrGoStMg9mEoYyLclV.jpg?f=fotoalbum_large

En tenslotte op zolder nog wat overloop van vooral wat grotere modellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q37HJAOLviI9XWnFrQ1TwYFpd68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YAOUGMjsjAgyDyFvGrt1Edo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-xfx
Invisible_man schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:39:
[...]

Na de nodige jaren productie, heb ik ondertussen wel meerdere kasten volgebouwd 8)

In deze kleinere (ook ikea) kast heb ik vooral recente modellen staan:
[Afbeelding]

En een kast vol met alleen maar Nederlands vliegen materiaal:
[Afbeelding]

Een klein plankje met Nederlandse tanks:
[Afbeelding]

In de vensterbank wat random tanks:
[Afbeelding]

En tenslotte op zolder nog wat overloop van vooral wat grotere modellen:
[Afbeelding]
Wauw dat ziet er goed uit! Ik had al een keer je WO2 tanks voorbij zien komen op het forum. Maar je hebt nog een stuk meer dan dat, mooie collectie! _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

_Eend_ schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:58:
Over dioramas gesproken.. Weet iemand of er losse zandzakken in 1:72 beschikbaar zijn? Juweela heeft ze wel, in 1:45 of 1:35 en die zijn te groot voor 1:72.. Maar voor mijn LuA dio wil ik een stelling nabouwen met muurtjes van zandzakken die in 1:1 75 cm hoog waren, dus in 1:72 iets van 10 cm?
https://www.ebay.co.uk/itm/293374671236

Hier lijken ze wel wat te hebben. Moet uit Engeland komen, dus geen idee hoe dat zit, maar er staat free postage. Misschien een malletje maken en dan resin vullen?

Ik kom zo even binnenvallen, want ik zag dit topic en opeens ook een prachtige IJsselbrug, die kom ik ook even bekijken als het zo ver is. We zijn er niet al te lang geleden nog geweest toen die dicht was en hebben daar een paar prachtige foto's gemaakt.

Ik doe zelf H0 en N schaal modelspoor trouwens. Ik zal daar nog wel eens wat van posten.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

WhizzCat schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:19:
[...]

https://www.ebay.co.uk/itm/293374671236

Hier lijken ze wel wat te hebben. Moet uit Engeland komen, dus geen idee hoe dat zit, maar er staat free postage. Misschien een malletje maken en dan resin vullen?

Ik kom zo even binnenvallen, want ik zag dit topic en opeens ook een prachtige IJsselbrug, die kom ik ook even bekijken als het zo ver is. We zijn er niet al te lang geleden nog geweest toen die dicht was en hebben daar een paar prachtige foto's gemaakt.

Ik doe zelf H0 en N schaal modelspoor trouwens. Ik zal daar nog wel eens wat van posten.
Die ga ebay link ga ik even bewaren, bedankt :)

Ik ben ze nu zelf aan het maken met klei van de A.C. Tion :+. Ik moet nog even kijken hoe groot mijn diorama wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Viper-xfx schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:16:
Ik ben in de zomermaanden niet echt veel aan de hobby toegekomen, wat ik maar als een goed teken zie.
Maar ik wilde toch een korte update plaatsen.

Het was tijd om de bouwsels een betere plek te geven dan een stoffige plank. Gelukkig bestaat er iets als de Ikea. Het zijn de kleine dingen in het leven.. maar ik word er toch gelukkig van om te zeggen..
'Ok Google zet 'de vliegbasis' aan' met het onderstaande resultaat :P

[Afbeelding]

:D

Mijn kast is vrij leeg. Tijdens mijn verhuizing is er redelijk wat gesneuveld, gelukkig vooral mijn eerste kits die niet zo mooi waren en die ik ook niet goed had ingepakt. Maar ik moet wel zeggen dat in de 1,5-2 jaar dat ik hier woon ik nog geen enkele kit heb afgemaakt :$ En mijn Ikea vitrinekast staat al 2 jaar op een "tijdelijke" plek in de slaapkamer.

De planning was eigenlijk om hooguit 2 jaar in dit huis te wonen en dan te verhuizen naar iets groters, maar dat is nog even een dingetje, dus voorlopig blijf ik hier nog wel wonen. Maar daarom wilde ik ook niet te veel gaan afmaken en had ik ook niet heel veel tijd door werk en een aantal andere (nieuwe) hobbies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

_Eend_ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:30:
[...]
met klei van de A.C. Tion :+
Dit is ook zo'n typisch modelbouwersgrapje... Net als 'tante M' voor MΓ€rklin en (wat minder gebruikt) de liediel voor Lidl...

Waar komt dat toch vandaan? Zo leuk zijn die grappen nou ook weer niet en het is niet dat je vervolgd zal worden door de Action als je hun naam voluit schrijft op het internet.

Voor de duidelijkheid @_Eend_ dit is niet als bash naar jou bedoelt, allerminst. Ik vraag mij gewoon af waar dat nou vandaan komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smitae
Wel beetje jaloers op al de mooie verzamelingen… Ik moet eigenlijk vanaf 0 beginnen.

Ik heb wel heel veel 1:100 wargaming spul, zijn soms ook kleine kiunstwerkjes, maar dat is niet hetzelfde als de showmodellen. Mijn echte eerste model (sinds mijn jeugdjaren) is de Kortenaer die ik aan het bouwen ben sinds September vorig jaar in 1:100 schaal.
Volledig zelf 3D-tekenen, printen, bouwen en afwerken. Maar lijkt erop dat die einde van jaar wel klaar is. Momenteel bezig met de reling, als laatste dan de masten en de bekabeling.

En dan moet ik ook nog eens kijken of ik iets van een vitrine in elkaar kan klussen. Maar dat zal dan best een lompe vitrine worden. Zeker 1 meter breed, 15 cm diep en snel 50/60 cm hoog. Mogelijk een soort van wand ofzo. Ook een Van Nes, De Rutyer en de Java moeten er nog bij in en die gaan richting de 1;60 lang.

Hoog tijd voor vakantie rond kerst om nog wat meters te maken met de afbouw :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

@PaT Ik ken de grap niet van de modelbouwwereld maar van mensen die in 't Gooi wonen. Een citaat van de Quote-website:
Ook vermogenden hebben kennelijk behoefte aan goedkope troep galore. Niet dat ze daarvoor uit willen komen trouwens. Om hun gang naar het meukmekka toch nog wat cachet te geven, wordt door de bewoners van ’t Gooi niet over β€˜De Action’ gesproken, maar wordt de naam op z’n Frans uitgesproken als A.C. Tion (fonetisch: Aa-see-sion). Lijkt het toch nog een beetje chic.

Bron: https://www.quotenet.nl/l...-zich-voor-action-142581/
Het artikel overdrijft het een beetje, want "Haha, Gooische Kakkerrrr" verkoopt nou eenmaal beter, maar er zit wel een kern van waarheid in, ik hoor het wel met enige regelmaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

_Eend_ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:19:
@PaT Ik ken de grap niet van de modelbouwwereld maar van mensen die in 't Gooi wonen. Een citaat van de Quote-website:

[...]

Het artikel overdrijft het een beetje, want "Haha, Gooische Kakkerrrr" verkoopt nou eenmaal beter, maar er zit wel een kern van waarheid in, ik hoor het wel met enige regelmaat.
Dit inderdaad. Ik gebruik zelf eigenlijk het gros van de spul van de Action wel. De verf is prima voor veel basis werk (heuvels, stenen, dat soort zaken). Als je wat truukjes kent zoals dry brushing, dunner maken, dingen vies maken is de Action prima. Ook de snijmatjes, kwasten (zeker voor 't grovere werk) komend daar vandaan.

Momenteel ben ik vooral aan de electronische kant bezig (dat mag hier vast ook wel ;-) ). Mijn Rheingold en WΓΌrttembergers van verlichting aan het voorzien die ook over kleine onderbrekingen kan, dus met een gelijkrichter, condensator en spanningsregelaartjes. In H0 kan je dat over 't algemeen allemaal net in het toilet kwijt, maar het werkt prima en geeft mooi licht als je de spanning wat naar beneden brengt.

Voorbeeldje van de WΓΌrttemberger (met C klasse loc d'r voor, later de beroemde BR 18 van de DB geworden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioEgHjoP5b4412kH_0BtVNDHGWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8txkOqj40CJ9QgTaYkXxwxGi.jpg?f=fotoalbum_large

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

WhizzCat schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Dit inderdaad. Ik gebruik zelf eigenlijk het gros van de spul van de Action wel. De verf is prima voor veel basis werk (heuvels, stenen, dat soort zaken). Als je wat truukjes kent zoals dry brushing, dunner maken, dingen vies maken is de Action prima. Ook de snijmatjes, kwasten (zeker voor 't grovere werk) komend daar vandaan.

Momenteel ben ik vooral aan de electronische kant bezig (dat mag hier vast ook wel ;-) ). Mijn Rheingold en WΓΌrttembergers van verlichting aan het voorzien die ook over kleine onderbrekingen kan, dus met een gelijkrichter, condensator en spanningsregelaartjes. In H0 kan je dat over 't algemeen allemaal net in het toilet kwijt, maar het werkt prima en geeft mooi licht als je de spanning wat naar beneden brengt.

Voorbeeldje van de WΓΌrttemberger (met C klasse loc d'r voor, later de beroemde BR 18 van de DB geworden).

[Afbeelding]
Mooi! Ik heb nog een stammetje Plan E's waar hetzelfde moet gebeuren. Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk. Gebruik jij stroomvoerende koppelingen of pak je gewoon per wagon de stroom van de rails?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

PaT schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:59:
[...]

Mooi! Ik heb nog een stammetje Plan E's waar hetzelfde moet gebeuren. Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk. Gebruik jij stroomvoerende koppelingen of pak je gewoon per wagon de stroom van de rails?
Dit is een (relatief) oude set Roco en komt gewoon van de rails af per wagon. Mijn Rheingold's ook trouwens, die zijn nog ouder. De Roco's hebben wel een fraaie stroomopname via de wielen. Digitaal maakt het allemaal niet heel veel uit aangezien dat gemoduleerd DC is.

Stroomvoerende koppeling zijn wel vrij gevoelig en het is inderdaad niet heel veel werk. Ik heb met de oude Rheingold wel dat de daken nu wat los-achtig zitten, maar dat is met een druppeltje CrystalClear zo opgelost, dan kan je ze ook nog loshalen voor reparatie.

Ik heb evt. wel een tekening of schema met een spanningsregelaartje d'r in zodat je altijd dezelfde hoeveelheid licht hebt. Ik gebruik 12v warmwit strips. Aangezien ik thuis met hogere stroom rijd dan op de modelclub moet ik wel met regelaars werken, maar het werkt echt heel fraai. Net nog even vier Rheingold's voorzien.

-edit-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bZKI0jZXiSCIeZUih_X2iUiyOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/il7Ukkp0do2kt9YLsphsHgQd.jpg?f=fotoalbum_large

In de praktijk als de stroom wegvalt:

[ Voor 17% gewijzigd door WhizzCat op 17-10-2021 14:25 . Reden: Schema + video ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virox
Afgelopen week een eerste poging gedaan om een figure te schilderen.
Iemand die nog wat tips heeft qua afwerking alvorens ik wat weathering toepas en hem mat zet?

Afbeeldingslocatie: https://www.thomasvandeputte.be/wp-content/uploads/2021/10/Modelbouw-Pz-Kpfw-35t-016.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Virox op 19-10-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20
Invisible_man schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:38:
[...]

Afgelopen zaterdag stond er naar aanleiding van deze show en de stijgende populariteit van de hobby in coronatijd ook een stuk in de Telegraaf over modelspoorliefhebbers en daar hadden ze toevallig ook twee collega's van mij voor geïnterviewd (die zijn vrijwilliger bij het modelspoormuseum in Sneek) en één van mijn collega's werd apart nog genoemd als de jongste van het stel, hij is 57 en de andere collega is net met pensioen ;) Met andere woorden, daar werd het stereotiep rustig bevestigd.
Zoiets ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
Virox schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:00:
Iemand die nog wat tips heeft qua afwerking alvorens ik wat weathering toepas en hem mat zet?

[Afbeelding]
Mooi en strak in de verf. Details erg goed gedaan.

Ik vind mat versus glossy altijd een ding. Ja, mat is veel meer natuurlijk, maar glossy vind ik zelf erg mooi.
Sinds paar maanden zet ik mijn 15mm infanterie in de glossy lak. Daarvoor altijd in de matte lak.
Zelfde beetje met de voertuigen, ik probeer ze zo strak en netjes mogelijk te verven, terwijl andere mede wargamers juist meer β€œgebruikte” details aan te brengen. Zoals modder, sneeuw, versleten dingen, roest, etc.
Beide erg mooi,

Maar goed, glossy, voor een natuurlijk model mogelijk minder echt… keuze keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

[Afbeelding]
Strak hoor! Welke schaal is dit ongeveer? Als ik mijn H0 bekijken, of zelfs N, is schilderen vrijwel onmogelijk zonder een goeie borrel d'r bij :+

Afwerken is altijd wel een ding, ligt ook een beetje aan het beoogde effect, ga je voor iets realistisch of moet het heel mooi in de vitrine staan? Ik heb hier nu rijtuigen van bijna 50 euro p/s staan, daar moet ik nog over beslissen om alle prutsels d'r op te zetten (met risico dat 't wegraakt met rijden) en eventueel weatheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

[Afbeelding]
Je kunt proberen de ogen nog wat natuurlijker te maken. Bijvoorbeeld gebroken wit ipv spierwit voor het wit vd ogen. En de pupillen wat beter positioneren. Je kunt er wat filmpjes over opzoeken op youtube. Het is wel een gepriegel. Je kunt ook nog een wash voor het gezicht gebruiken voor wat meer diepte/details

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Hier even drie plaatjes van ons geknutsel in N-schaal. De dino schedel is geprint op de Ender (die nu in "maintenance" mode staat al een jaar, lol). Dit geheel is gebouwd op een 60x120cm IKEA tafeltje. Leuk voor N-schaal en mogelijkheid tot pootjes d'r onder enzovoorts. Mooie is dat die nu opgeborgen gewoon aan een kastdeur hangt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZFCTLkvNiyoWS1DdCUTOlvNyTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZopZjPszmaouFfbJCrl3hpHg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrKA_vEQciZcXW4qcqOYMQ4CZBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkORvKaPsrUAQgRj4DevCWqx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXG10A21obpTzi9_jETcFqdS3_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsDmiJCvI0ctkMQuEAQZhyZF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door WhizzCat op 20-10-2021 12:29 . Reden: drie, jonguh ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virox
smitae schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:33:
[...]
Mooi en strak in de verf. Details erg goed gedaan.

Ik vind mat versus glossy altijd een ding. Ja, mat is veel meer natuurlijk, maar glossy vind ik zelf erg mooi.
Sinds paar maanden zet ik mijn 15mm infanterie in de glossy lak. Daarvoor altijd in de matte lak.
Zelfde beetje met de voertuigen, ik probeer ze zo strak en netjes mogelijk te verven, terwijl andere mede wargamers juist meer β€œgebruikte” details aan te brengen. Zoals modder, sneeuw, versleten dingen, roest, etc.
Beide erg mooi,

Maar goed, glossy, voor een natuurlijk model mogelijk minder echt… keuze keuzes.
Thx, idd het altijd afwegen tussen welke soort afwerking je naar op zoek bent. In dit geval moet het matchen met mijn 35(t) die ondertussen reeds mat en weathered is.
WhizzCat schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:36:
[...]
Strak hoor! Welke schaal is dit ongeveer? Als ik mijn H0 bekijken, of zelfs N, is schilderen vrijwel onmogelijk zonder een goeie borrel d'r bij :+
Thx, dit is schaal 1/35 als ik mij niet vergis is dit 2,5x groter dan H0. Dat scheelt al een heel pak ;)
Dwarlorf schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:24:
[...]

Je kunt proberen de ogen nog wat natuurlijker te maken. Bijvoorbeeld gebroken wit ipv spierwit voor het wit vd ogen. En de pupillen wat beter positioneren. Je kunt er wat filmpjes over opzoeken op youtube. Het is wel een gepriegel. Je kunt ook nog een wash voor het gezicht gebruiken voor wat meer diepte/details
Merci voor de tip, idd de ogen zijn (afhankelijk van de lichtinval) niet 100% zoals het zou moeten. Gelukkig dit was een test figure, in de figure die ik ga gebruiken in een mini diorama ga ik dit idd wat anders moeten aanpakken.
Beide figures komen uit een oude Tamiya set die ik had liggen, maar het feit dat het een oude set is maakt het wel niet eenvoudiger wegens moldlines, vage details, ... :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-10 19:57
WhizzCat schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:29:
Hier even drie plaatjes van ons geknutsel in N-schaal. De dino schedel is geprint op de Ender (die nu in "maintenance" mode staat al een jaar, lol). Dit geheel is gebouwd op een 60x120cm IKEA tafeltje. Leuk voor N-schaal en mogelijkheid tot pootjes d'r onder enzovoorts. Mooie is dat die nu opgeborgen gewoon aan een kastdeur hangt :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk om een N scale weer te zien. En dat je hem ophangt om op te bergen, geniaal! Heb je een overzichtfoto van je diorama?

Ooit een diorama van 1x1m gezien waar een rails om een berg heen gaat (geen achterwanden) en de stalplaats en routing in de berg zat wat je niet kon zien en je jezelf afvroeg wat daar binnen allemaal gebeurde.

Doe het sinds mijn vroege jeugd al niet meer maar zo’n N scale diorama maken lijkt mij erg leuk om ooit eens te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Dagg schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 23:03:
[...]

Leuk om een N scale weer te zien. En dat je hem ophangt om op te bergen, geniaal! Heb je een overzichtfoto van je diorama?

Ooit een diorama van 1x1m gezien waar een rails om een berg heen gaat (geen achterwanden) en de stalplaats en routing in de berg zat wat je niet kon zien en je jezelf afvroeg wat daar binnen allemaal gebeurde.

Doe het sinds mijn vroege jeugd al niet meer maar zo’n N scale diorama maken lijkt mij erg leuk om ooit eens te maken.
Tnx! Het is eigenlijk het eerste "echte" modelbouw waar ik mee ben begonnen, hoewel het al jaren jeukte. Vanwege de ruimte toch maar voor N gekozen. De kelder moet nog opgeruimd worden voor een paar H0 modules. Ik heb in het blad gewoon 2 gaten gemaakt onderin en die kan je met van die overhang haken zo aan een kastdeur hangen. Vond 't wel vrij briljant. Ik ga vanmiddag even een overzichtje posten van de huidige status. Dit zijn nou ook typisch van die winterprojecten, dus als het weer Γ©cht weer beroerd wordt gaan we lekker verder. Hopelijk krijg ik dan ook de 3D printer weer aan de loop. De kleine pruthekjes zijn ook geprint, dat ging echt wonderbaarlijk goed. 2x een streepje plastic van 0.1mm en je hebt al een heel aardig resultaat!

Overzicht. Het is een vrij simpel rondje, maar aan de achterkant, die open blijft, heb ik toch een extra spoortje neergezet zodat je er nog een 2e module tegen aan kan schuiven. Dit valt buiten elke module standaard natuurlijk, maar zo kan je wel verschillende thema's aan elkaar knopen. Het idee is om dit Zwitserland te laten worden, verderop Duitsland/Frankrijk en mogelijk nog de BeNeLux er aan te knopen (thans heb ik hier ook alvast een Rheingold stammetje voor aangeschaft :+ ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3vnvKXZWxetlWQPtNQNojJ0t1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98zByqlYxs7YAx0PmqtkwgLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn gewoon kleding haken voor aan de deur, bij de op is op of soortgelijke winkels te verkrijgen. Met al dat piepschuim is gewicht niet echt een issue:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbGLxCP-qecYaFOyWSYd26mYKjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Zkq3QduHYVzo3HMwNB949Wg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door WhizzCat op 21-10-2021 11:29 . Reden: Plaatjes d'r bij! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virox
Mensen die ervaring hebben met het cleanen van een airbrush na spuiten van Vallejo Surface Primer (Grey)?
Ik gebruik momenteel Tamiya airbrush cleaner, gaat goed voor de meeste zaken, maar bij Vallejo Primer wordt deze combo precies niet "opgelost" maar eerder een plakkerig papje. Gevolg een uur werk om mijn airbrush weer proper te hebben.
Ik veronderstel dat Vallejo Airbrush Cleaner het wel vlotter zal gaan, of is dit enkel voor hun paints bedoeld? Iemand positieve ervaringen met deze combo alvorens Vallejo AB cleaner aan te schaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Virox schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:22:
Mensen die ervaring hebben met het cleanen van een airbrush na spuiten van Vallejo Surface Primer (Grey)?
Ik gebruik momenteel Tamiya airbrush cleaner, gaat goed voor de meeste zaken, maar bij Vallejo Primer wordt deze combo precies niet "opgelost" maar eerder een plakkerig papje. Gevolg een uur werk om mijn airbrush weer proper te hebben.
Ik veronderstel dat Vallejo Airbrush Cleaner het wel vlotter zal gaan, of is dit enkel voor hun paints bedoeld? Iemand positieve ervaringen met deze combo alvorens Vallejo AB cleaner aan te schaffen?
Met alleen water kom je al een heel eind om hem in ieder geval door te spoelen, maar daarna gebruik ik voor alle Vallejo verven en primers altijd iets als deze cleaner die je vervolgens met water kan verdunnen. Tamiya verf is op alcohol basis, dus kan mij voorstellen dat hun cleaner met Vallejo wat op waterbasis is niet denderend werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-xfx
Ik kan alleen mijn ervaring delen a.d.h.v. de Vallejo cleaner. Met de Vallejo cleaner wordt het bij mij geen plakkerige boel en spoelen de resten mooi weg.

[ Voor 8% gewijzigd door Viper-xfx op 23-10-2021 06:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Tamiya cleaner werkt vziw. alleen bij Tamiya verf, dus acryl op alcoholbasis, maar het werkt denk ik ook wel goed met andere, soortgelijke verf zoals Mr. Hobby (maar dat weet ik niet 100% zeker).

Vallejo cleaners werken alleen bij acryl op waterbasis

Ik gebruikte meestal Revell Airbrush Cleaner omdat mijn lokale winkel die meestal wel op voorraad had, die werkt prima. Vallejo heeft twee verschillende soorten cleaners: de standaard cleaner en de "Premium" cleaner. De Premium werkt net even iets beter dan de standaard Vallejo cleaner, maar het is de meerprijs in mijn ogen niet echt waard. Ik gebruik de premium vooral als de verf langere tijd heeft kunnen drogen, omdat ik bijvoorbeeld met mijn stomme kop de spuit heb weggelegd en vergeet om het ding schoon te maken.

Maar dat schoonmaken lukt met de standaard ook prima.

Ik zit net even te kijken, maar wordt die Revell cleaner niet meer gemaakt? Ik zie dat minder winkels hem op voorraad hebben dan toen ik voor het laatst mijn fles kocht, wat alweer een paar jaar geleden is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virox
Thx allen, ik ga de Vallejo Airbrush Cleaner dan in huis halen.
Ik had al vermoeden dat het lag aan het feit dat ik alcohol-based en water-based acryl producten door elkaar haalde.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• smitae
Tijdens de lunch klein beetje aan de brug van de Kortenaer gewerkt. Reling, ladders, seinbrug geplaatst. Redelijk tevreden, kan vast strakker, maar in 1:100 van kijkerafstand ziet het er goed uit.
En dit is ook een soort van test bouwmodel, eerst sinds jaren, dus een leerproces hoe zelf tekenen, printen, bouwen en verven het beste werkt. Technieken, etc, etc. Best leuk werk.

Rest van de week de deuren en rest van de ladders en reling plaatsen. Deuren laat ik open, want het model heeft binnen details… Die je bijna niet ziet jammer genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kCbOIaefsJT4lC2PJFafb7fzwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MY5g4ZDAieAlcKyA8ejNt6B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJINdlP-sCiC9EzGsE1LxG1EupQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgMu9b0FezrrsTfYoZXiOKRG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Aangezien ik gisteren het wel zat was na 13 H0 kozijntjes en raampjes stuk voor stuk te verven :+ zit ik eens te kijken naar een airbrush setje. Volgens mij klaar ik daar zulke klusjes een stuk vlotter en netter mee. Alleen is het probleem dat ik niet heel veel ruimte heb hier in huis. Ik zit net niet meer aan de eetkamertafel, maar mijn mini-knutsel hok van 2 bij 3 heeft nog meer functies zeg maar. Een compressor op de grond lukt nog wel, maar hoe noodzakelijk is het om de omgeving te beschermen of om een spuitcabine te gebruiken? Als ik telkens alles moet afplakken of moet verbouwen, dan gaat het z'n doel ook een beetje voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Opvouwbare spuitcabine is misschien iets voor je
https://m.nl.aliexpress.c...tml?gatewayAdapt=Pc2Msite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Yukkie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:09:
Een compressor op de grond lukt nog wel, maar hoe noodzakelijk is het om de omgeving te beschermen of om een spuitcabine te gebruiken? Als ik telkens alles moet afplakken of moet verbouwen, dan gaat het z'n doel ook een beetje voorbij.
Je omgeving beschermen tegen wat overspray is het probleem niet, met een paar kranten ben je dan al een heel eind. Maar bij het airbrushen heb je ook te maken met gassen en dampen die vrij komen waar een afzuiging wel bij helpt natuurlijk. Nu zit daar wel verschil in of je watergedragen verf (Vallejo bijvoorbeeld), of alcohol of lacquer gebasseerde verven gebruikt. Watergedragen is natuurlijk een stuk minder schadelijk voor de gezondheid, maar een masker zodat je geen zwevende deeltjes in je longen krijgt is wel aan te raden tijdens het spuiten, je zit er dan immers dicht boven op. Voor alcohol en lacquers zou ik een afzuiging wel aanraden omdat dat wel wat langer blijft rondhangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Over een maandje hebben we (misschien) een mini Tweakers meet d:)b

(mijn lieve vrouw attendeerde mij vanochtend erop, dat ik over precies 1 maandje, weer een klein stap dichter bij de 50 ben :( )

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Invisible_man Grappig dat je het zo zegt, ik zat me vooral druk te maken over die overspray. IVM de dampen wilde ik dan sowieso een verfmasker aanschaffen. Het idee dat ik nu heb is dat ik voornamelijk water gedragen verf wil gaan gebruiken, ivm milieu en gezondheid.

Zo'n opvouwbare cabine zoals @Skyaero voorstelt is wel mooi, maar dat is misschien een investering voor een later moment. Als ik aan het airbrush-avontuur ga beginnen, dan zal dat toch met kranten of een kartonnendoos als spuitcabine worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-10 22:15

Vos

AFCA

Bij mij heeft de overspray doen besluiten zo'n cabine te kopen. Ik gebruikte ook karton voor afscherming, maar die spray zag je nog overal. Ben blij met mijn cabine :)

De spray verschilt per type verf, ik merkte het met Tamiya Acrylic niet... Totdat ik een lacquer ging gebruiken.

Dus hangt inderdaad ook van type verf af.

[ Voor 32% gewijzigd door Vos op 27-10-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Weer paar stapjes verder, maar loop ff tegen een uitdaging aan. Decals, witte heel klein, om nummers op de zeemijnen te klussen. Ik kan ze laten maken, maar weet iemand of ze mogelijk ergens kant-en-klaar te koop zijn. Zal vast iets goedkoper zijn dan laten maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTysmvJXs9X7auBp1lWDenLbooM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2trVfEhz3fuMVC5w46V8dJAj.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld foto van de Kortenaer met mijnen op het achterdek,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q83P3AZcuErOwHf7MHWjXz8IaLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeMAxDtNuIGYa6FXfcaIFP1p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
smitae schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:27:
Weer paar stapjes verder, maar loop ff tegen een uitdaging aan. Decals, witte heel klein, om nummers op de zeemijnen te klussen. Ik kan ze laten maken, maar weet iemand of ze mogelijk ergens kant-en-klaar te koop zijn. Zal vast iets goedkoper zijn dan laten maken?
Er zijn wel diverse decalsheets met allemaal losse teksten te krijgen en ook wel verfmaskers om ze te spuiten. Hoe hoog zouden de letters dan ongeveer moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Invisible_man schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:34:
[...]

Er zijn wel diverse decalsheets met allemaal losse teksten te krijgen en ook wel verfmaskers om ze te spuiten. Hoe hoog zouden de letters dan ongeveer moeten zijn?
1 mm, max 1,5 mm. Groter is denk ik te groot?

Verf masker zou ook wel werken denk ik. Met de airbrush aan brengen lijkt mij wel een mooie nieuwe ervaring.

[ Voor 14% gewijzigd door smitae op 27-10-2021 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
smitae schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:41:
[...]

1 mm, max 1,5 mm. Groter is denk ik te groot?

Verf masker zou ook wel werken denk ik. Met de airbrush aan brengen lijkt mij wel een mooie nieuwe ervaring.
Zoiets?

Niet het juiste lettertype zo te zien, maar in ieder geval in de afmetingen die je zoekt.

Op scalemates staat veel van dit spul, dus daar zou je ook nog tussen kunnen zoeken:
https://www.scalemates.co...%22Letters+and+numbers%22

De uitdaging is alleen dat veel sets de maten in 1:1 opgeven en je dus zelf nog even om moet rekenen naar de schaal van de set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Ik heb weer eens een vraagje. Ik wil van het weekend wat kwasten gaan halen voor de o.a. de kleine details die ik met de paintbrush niet kan doen. Ik gebruik er nu een paar van mijn vrouw maar begin commentaar te krijgen dat ze die steeds kwijt is. :+

Kan iemand me kort uitleggen waar ik op moet letten wat ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik kom synthetische tegen, versies met rood Marterhaar en nog een tal van andere beesten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik heb beide setjes, de één is van marterhaar, de ander synthetisch. Merk geen verschil.

https://www.airbrush-services-almere.nl/penseelset-kolibri
https://www.airbrush-services-almere.nl/penseelset-888

Doe er al bijna tien jaar mee. Als je alleen details schildert is een set van 5 fijne penselen prima, maar grotere penselen hebben ook veel toepassingen. Soms wil je toch wat grotere oppervlakken met penseel doen. En ik gebruik goedkope grote penselen van b.v. de Action voor het aanbrengen van washes, stof weghalen en primer.

Belangrijk is dat ze een mooie scherpe rechte punt hebben en niet op de staart van je kat lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Washes kun je niet doen met standaard kwasten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Je kan washes doen met alle kwasten. Als ik een wash doe verzuip ik mijn hele model meestal in de wash en dat gaat gewoon sneller met een grote kwast :) En dat mag best een rafelige kattenstaart van de Action zijn.

Als je je wash op een subtielere manier wil aanbrengen is zo'n kleintje beter natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:29
smitae schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:27:
Printen op transferpapier is misschien ook een optie? Witte letters zijn dan wel lastiger dan kleur gezien je printer geen wit print. Je kan dan wel op wit transferpapier een zwarte (kleurmatch met de mijnen) outline printen zodat de letters wel wit blijven.
Zie hier voor iets meer uitleg:
https://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/water-transfers-of-decals-zelf-maken

Het decalpapier/transferpapier verkopen ze bij Modelbrouwers, of je haalt het voor wat minder uit China :)

Ik heb zelf goede ervaringen met een laserprinter, doordat dat geen inkt is is er geen gedoe met uitlopen etc. Dat was wel op een grotere schaal, ik weet niet hoe de resolutie van een printer is op 1mm.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Beste modelbouw specialisten. Ik zit in de afrondende fase in de bouw van de Kortenaer, maar wat te doen, wel / niet aflakken?
Is een statische model, waarschijnlijk in vitrine, dus voor extra bescherming is het niet nodig. Glossy lak lijkt mij voor marine scheppen niet mooi. Mogelijk matte lak, maar durf geen keuze te maken…. Voegt het wat toe?

Meer dan en jaar aan het bouwen, zou jammer zijn als de lak de boel omzet helpt πŸ™

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
smitae schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:08:
Beste modelbouw specialisten. Ik zit in de afrondende fase in de bouw van de Kortenaer, maar wat te doen, wel / niet aflakken?
Is een statische model, waarschijnlijk in vitrine, dus voor extra bescherming is het niet nodig. Glossy lak lijkt mij voor marine scheppen niet mooi. Mogelijk matte lak, maar durf geen keuze te maken…. Voegt het wat toe?

Meer dan en jaar aan het bouwen, zou jammer zijn als de lak de boel omzet helpt πŸ™
Wellicht een satin (tussen mat en glans in) lak een optie?

Aflakken kan wel zinvol zijn om bijvoorbeeld decals of bepaalde soorten weathering (ik denk bijvoorbeeld aan olieverf dat heel langzaam droogt) te beschermen, maar als je al tevreden bent met het mat/glans niveau wat je met alleen verven hebt zeker geen noodzaak. Ook is er lak welke tegen uv invloeden beschermt.

Maar mocht je het wel doen, gewoon eerst even op een teststukje uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

En uitkijken dat je niet van die vlekken krijgt. Weliswaar gebaseerd op slechts 1 ervaring van mijn kant maar als het niet nodig is zou ik het lekker laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Dwarlorf schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:01:
En uitkijken dat je niet van die vlekken krijgt. Weliswaar gebaseerd op slechts 1 ervaring van mijn kant maar als het niet nodig is zou ik het lekker laten.
Ja, dat is wel een risico. Ben idd wel wat bang om 1 jaar werk te vernietigen met een laatste laklaagje….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

smitae schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:05:
[...]

Ja, dat is wel een risico. Ben idd wel wat bang om 1 jaar werk te vernietigen met een laatste laklaagje….
Als ie toch in een vitrine komt dan zou ik het gewoon niet doen. Anders zou ik het misschien wel overwegen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• smitae
Weer kleine update…. Carley float’s net ff afgewerkt. Nog niet vast gezet, moet ze nog klein beetje bijwerken. Moet zwart hier en daar nog beetje weg werken op het vlot. Die lijnen zijn ook wel erg dun. Roeispanen zijn eigenlijk iets te groot, maar kon ze niet kleiner printen.
Uiteindelijk komen er nog wat kabels (dunnen draadjes) op het hele schip. Dat moet hier ook nog, zodat de roeispanen niet in de lucht zweven zeg maar, maar dat is echt de allerlaatste afwerking..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJ4auuGQmCf5v09fom7n0Artflk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rWCZaIUQ1A0bUsTgBKD60cqq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPaD3dtpStjvqg9vdU_dJrIBU5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAMV0baWdJgHjU1YbHVaLSkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik zou wel aflakken. Het zorgt ervoor dat je een uniforme look krijgt; alle verf die je gebruikt, zelfs al is het allemaal matt of satijn, ziet er anders uit. Door een laklaag te spuiten breng je alles bij elkaar (as the Dude says, it ties the model together). Ook eventuele lijmvlekjes worden er minder zichtbaar van.

Verder zorgt het ervoor dat decals niet meer los kunnen gaan.

Wat stof betreft: In mijn ervaring is geen enkele vitrine stofvrij. Je zal na verloop van tijd altijd stof op het model krijgen en met een goede, harde aflaklaag is die er veel eenvoudiger van te verwijderen dan wanneer het rechtstreeks op de verf zit. Sommige verf blijft altijd een beetje 'pikken', en dat ziet er over drie jaar niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 17:28

Bestla

Kvinne

Dr. Strangelove schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:51:
[...]

Thanks, gemotiveerd om wat te experimenteren :)
Toen ik vroeger nog een modeltrein had was ik wel bezig om het rijdend materieel er gebruikt en dus stoffig uit te laten zien. Fleischman met RoCo rails met ballastbed wat ik ook bruin maakte. Daarna de geverfde rails weer opschuren. ;)

Ik deed met chokolade bruin, en roodbruin en lichtgrijs precies wat ik wilde. De wielen voornamelijk chokoladebruin, dan wat lichte roest accenten met roodbruin, en verder naar boven toe met lichtgrijs. Ik tamponeerde met een nagenoeg droge kwast met korte haren. Tankwagonnetjes met oliesporen vanaf de deksels bovenop. En daar bovenop op wagons ook stof van de pantograaf, meestal gunmetal van kleur. Ook te glimmende oppervlakken matteren met matte vernis.

Gewoon experimenteren op oppervlakken, en je komt er vanzelf achter hoe het werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Bestla op 30-10-2021 13:48 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• smitae
Oke, kleine update Kortenaer Admiralen-klasse DD. Het gaat nu wel langzamer, veel klein pruts werk. En soms dingen die ik opnieuw moet printen omdat het net niet klopt.

Hekwerk op kombuis-dak zit erop, ladder naar voordek op zijn plek.
Sloep en de reserveschroef vastgezet. Ook de achterste torpedo lanceer installatie-schuin vastgezet, omdat ik op de torpedolaadbak nog een torpedo ga maken.
Davits geplaatst voor de walvisboot en de motorsloep. Kan de walvisboot en motorsloep nog niet plaatsen moet nog iets met draad en katrol doen.
Sloepen wel verder helemaal klaar. Weet niet of ik heel blij ben de afwerking, vooral de buitenkant zit ik wat mee. Heb ze toch in grijs gemaakt, heb zitten twijfelen of gewoon hout kleur niet mooier was geweest. Maar goed, ik ga ook de Van Nes nog maken, dus daar kan ik weer iets anders proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKl_1hzi_Ep1PiEsDLZJYIvsuBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jr3upW45v69qL05F2McRdD8h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A50CUoXtvKLL5Yh-zbQQNrpHBG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7ZyfsYP5f7xAX2N0jr3PAfQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAWaxUsYQq868R5k5KtY9lHyEUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGE1WND4t82ETj445pEnG5EI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8lCbXLnOcU2c0yMi-SVB7tDags=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0TP6n1krlThB19eORMk8TeP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJVkUk6zHRTWqJG2CttwsjQMapo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpR0DsbP5W6h4YOqdX0UNV3b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBxbNgo3bSDLDz7TPKJnRGfc6Us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFBksfkvdJQseWlx8zFvMiJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-10 22:15

Vos

AFCA

Mensen hier ervaring met Stynylrez? En dan vooral voor het schoonmaken.

Wat een werk om de airbrush schoon te maken. Zodra het enigszins opgedroogd is, zoals de cup of naald, dan is het zeer hardnekkig. Het is in principe op acryl basis. Warm water doet het goed als het nog niet echt opgedroogd is. Vallejo airbrush cleaner werkte nog het beste. Ik stap er van af denk ik :p

[ Voor 11% gewijzigd door Vos op 04-11-2021 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Vos schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:10:
Mensen hier ervaring met Stynylrez? En dan vooral voor het schoonmaken.

Wat een werk om de airbrush schoon te maken. Zodra het enigszins opgedroogd is, zoals de cup of naald, dan is het zeer hardnekkig. Het is in principe op acryl basis. Warm water doet het goed als het nog niet echt opgedroogd is. Vallejo airbrush cleaner werkte nog het beste. Ik stap er van af denk ik :p
Heb afgelopen week exact herzelfde gehad. Schoonmaken is echt een ramp. Ik heb het ook gedaan met Vallejo cleaner maar denk toch dat ik een flesje cleaner speciaal voor dit spul ga bestellen. Het resultaat was namelijk wel super.

Deze: https://www.most-models.c...c-cleaner-100-ml-cleaner/

[ Voor 5% gewijzigd door alarma2nd op 04-11-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Dit is het enige topic wat ik β€œvolg”. De rest die ik volg zijn bookmarks.

Bedankt _O_ dat jullie zo nu en dan iets posten.
Want elke keer denk ik β€œo ja, straks/morgen/dit weekend weer eens verder gaan met mijn project.
(En meestal doe uiteindelijk nog niets)

Ik doe echt veel te weinig met β€œons” hobby, terwijl dit een van de weinige hobby’s is, waar ik echt tot rust kom als Γ­k ermee bezig ben.

Misschien moet ik voor mijzelf een vast moment inplannen zodat ik ook hiermee bezig kan zijn. Aan de andere kant… dan is het weer een β€œmoetje”…

#te veel hobby, te weinig tijd

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:42
@streamnl

Herkenbaar hoor ;)

Ik ben 3 maand terug eens begonnen met een model, die ligt dus nu 3 maand klaar om verder te gaan.
Maar ook gebrek aan tijd, en zin atm, dat hoort er bij.

Nu het bij mij langzaam aan weer op de rit is na de verhuizing, ga ik weer los :D
Komend weekend de laatste vissen verhuizen, en dan nog een wasopvouwtafel maken en dan weer andere dingen doen :D

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Pagina: 1 ... 30 ... 79 Laatste