Volgens mij niet echt?alarma2nd schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:05:
Zijn er ook dingen te doen zoals workshops?
Ik heb er bij mijn bezoeken niet echt op gelet eigenlijk.
Volgens mij niet echt?alarma2nd schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:05:
Zijn er ook dingen te doen zoals workshops?
Dat heb ik ook. Ik heb genoeg kits gebouwd waar een halve A4 aan decals bij zat en ik de kleinste decals heb laten zitten voor wat ze zijn. Ik zet wel altijd een bepaald liedje opstreamnl schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 21:01:
[...]
Grappig. Ik heb juist een haat/liefde relatie met decallen.
Ik word alles behalve rustig hiermee.
Revell Battlestar Galactica Colonial Viper Mk II. Al iets ouder dus misschien niet makkelijk meer te vinden, het origineel is ook niet van Revell zelf maar van Moebius Models.
Dan heb je deze nog niet gezienstreamnl schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:51:
[...]
Iedereen heeft zijn/haar eigen smaak maar… wat is dat nummer slecht
[ Voor 17% gewijzigd door _Eend_ op 04-09-2021 16:21 ]
Gewoon gaan joh. Tweakmeet! Ik rij ervoor vanuit Assen, da's nog stukje verderstreamnl schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:00:
[...]
Twijfel…
Nog nooit geweest maar het valt precies
***members only***
.
En het is toch een uur rijden.
Is het echt de moeite waard ipv online of in een goeie hobbywinkel rondneuzen?
These are my principles. If you don't like them, I have others.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Hoe kan ik na zo'n betoog, nog nee zeggen...Dr. Strangelove schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:53:
[...]
Gewoon gaan joh. Tweakmeet! Ik rij ervoor vanuit Assen, da's nog stukje verderHell, toen ik in de UK woonde reed ik het halve land door om naar Scale Model World te gaan in Telford, da's de grootste beurs ter wereld.
Is het de moeite waard?
- VEEL out of production kits voor nette prijzen, waar je op internet goud geld voor moet betalen, als je ze al kan vinden.
- Zo'n beetje ALLES wat nu in productie is, veelal ook voor nettere prijzen dan in de winkels en vaak on par met online.
- Heel veel 3rd party aftermarket spul als decals, resin, etch etc. etc.
- Tools, paints, glues en allerlei andere meuk waarvan je niet wist dat je het nodig had
- Boeken, tijdschrijften
- Veel gebouwde modellen, mooi om naar te kijken en inspiratie op te doen.
- Wedstrijdmodellen bekijken en gedachtes hebben die variëren van 'dat kan ik beter' tot 'WTFFFFF???'
En natuurlijk lekker ouwehoeren over modelbouw met andere patiënten van het gesticht![]()
't is echt heel leuk jaIk ga met mijn zoontje van zes, mannetje is twee jaar terug ook meegeweest.
In andere woorden, je moet een dikke beurs mee nemenDr. Strangelove schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:53:
[...]
Gewoon gaan joh. Tweakmeet! Ik rij ervoor vanuit Assen, da's nog stukje verderHell, toen ik in de UK woonde reed ik het halve land door om naar Scale Model World te gaan in Telford, da's de grootste beurs ter wereld.
Is het de moeite waard?
- VEEL out of production kits voor nette prijzen, waar je op internet goud geld voor moet betalen, als je ze al kan vinden.
- Zo'n beetje ALLES wat nu in productie is, veelal ook voor nettere prijzen dan in de winkels en vaak on par met online.
- Heel veel 3rd party aftermarket spul als decals, resin, etch etc. etc.
- Tools, paints, glues en allerlei andere meuk waarvan je niet wist dat je het nodig had
- Boeken, tijdschrijften
- Veel gebouwde modellen, mooi om naar te kijken en inspiratie op te doen.
- Wedstrijdmodellen bekijken en gedachtes hebben die variëren van 'dat kan ik beter' tot 'WTFFFFF???'
En natuurlijk lekker ouwehoeren over modelbouw met andere patiënten van het gesticht![]()
't is echt heel leuk jaIk ga met mijn zoontje van zes, mannetje is twee jaar terug ook meegeweest.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ik ga gelijk mijn pa aanmelden.Neophyte_NL schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:44:
Over trein liefhebbers gesproken... die krijgen binnenkort hun eigen TV programma. 13 oktober komt omroep MAX met De grote kleine treinencompetitie.
De Grote Kleine Treinencompetitie is de Nederlandse variant van het succesvolle Britse format The Great Model Railway Challenge op Channel 5. Met al twee seizoenen en vele kijkers is het inmiddels een succesvol en geliefd programma op de Britse televisie. Jong en oud zijn wekelijks gecharmeerd van de miniatuurwerelden die de deelnemers met veel precisie opbouwen.
Het is al opgenomen volgens mij_Eend_ schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:59:
[...]
Ik ga gelijk mijn pa aanmelden.
Genoeg materiaal voor 4 seizoenen
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Leukstreamnl schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:48:
[...]
Hoe kan ik na zo'n betoog, nog nee zeggen...
Ik ben om.
Rond 10:30 ga ik naar binnen
Ja ik koop er altijd wel een hoop spulletjes ja... laatste jaren niet zo gek als een paar jaar terug maar toch altijd wel een stapel doosjes.Renegade666 schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:49:
[...]
In andere woorden, je moet een dikke beurs mee nemen![]()
Ik ga niet iig, geen tijd en geen geld meer over dankzij @Invisible_man
Kijk, om goed uit deze crisis tijd te komen, is het belangrijk dat je de economie stimuleert, ik geef je slechts een zetje in de goede richtingRenegade666 schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:49:
[...]
In andere woorden, je moet een dikke beurs mee nemen![]()
Ik ga niet iig, geen tijd en geen geld meer over dankzij @Invisible_man
Zullen ze nu vanwege corona pin niet verplicht stellen?Dr. Strangelove schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:23:
Wel handig ook om cash te hebben, veel stands hebben geen pin.
Geen idee, zou wel fijn zijn, maar voor particuliere traders is dat wel een extra kostenpost. Ik zou wel wat cash meenemen, niks lulliger dan die kit die je al 10 jaar zoekt niet kunnen kopen omdat je geen contant geld meer hebt. Nu kan je met Nederlanders misschien nog wel wat regelen met een tikkie maar het zijn juist die Poolse en Tsjechische traders die geen pin hebben vaak.Invisible_man schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:56:
Zullen ze nu vanwege corona pin niet verplicht stellen?
[ Voor 8% gewijzigd door alarma2nd op 16-09-2021 07:55 ]
Ik kan je gerust stellen, veel mensen vinden het een waardeloze primeralarma2nd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:52:
Die Vallejo Surface primer is niet voor mij bedoelt denk ik.
Als je een goede acryl airbrush primer zoekt zou ik de AK interactive primer adviseren. Met een paar druppeltjes flow improver en een 1:2 (thinner:verf) verdunning gaat dit als een tierelier. Geen dry tip, hecht goed, super mat en er zit wat self leveling spul in waardoor je ook nog eens een mooie vlakke finish krijgt. Ik spuit het met een 0.2 naald (te lui om te wisselen) en zelfs dat gaat goed.alarma2nd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:52:
Die Vallejo Surface primer is niet voor mij bedoelt denk ik.Mocht er dus iemand een goed alternatief (Acrylic) hebben dan houd ik me aanbevolen!
0.4 zou voldoende moeten zijn, maar er zijn zoveel variabelen waar het in mis kan gaan dat dat altijd lastig te beoordelen is over het internetalarma2nd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:06:
Ik spuit met een 0.4 naald. Tot op heden ook nog geen andere naald gebruikt. Gaat eigenlijk altijd goed.
De Vallejo model air spuit nagenoeg vanzelf en omdat ik niet heel de tijd wilde kliederen met de Mr. Surfacer dacht ik gewoon een potje primer van Vallejo te pakken en die op dezelfde manier te gebruiken als hun model air verf. Niet dus
Is dat niet dat stynolrez? Volgens mij is Ammo one shot primer het zelfde spul, alleen beter verkrijgbaar in Nederland.Net wel wat dingetjes over Badger gelezen. De meningen zijn over het algemeen wel positief. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?
Van de nieuwe Acrylic range van AK hoor ik veel goede verhalen, dus deze zou zeker het proberen waard zijn!jordyc schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:24:
[...]
Als je een goede acryl airbrush primer zoekt zou ik de AK interactive primer adviseren. Met een paar druppeltjes flow improver en een 1:2 (thinner:verf) verdunning gaat dit als een tierelier. Geen dry tip, hecht goed, super mat en er zit wat self leveling spul in waardoor je ook nog eens een mooie vlakke finish krijgt. Ik spuit het met een 0.2 naald (te lui om te wisselen) en zelfs dat gaat goed.
https://www.sceneryworksh...d-generation-100ml-a.html
De 3de generatie is echt skills in een potje.Ik was laatst wat aan het blenden/glazen/kliederen en het is echt apart om te zien hoe gemakkelijk en goed de overgangen zijn zonder dat je echt aandacht hoeft te besteden. Zolang je maar goed verdund (verf is van zichzelf veels te verzadigd met pigment) is dit echt de beste acrylverf die momenteel verkrijgbaar is. Ik had een collectie vallejo en scale75 potjes maar heb alles vervangen omdat ik toch alleen maar naar de 3gen greep.Invisible_man schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:29:
[...]
Van de nieuwe Acrylic range van AK hoor ik veel goede verhalen, dus deze zou zeker het proberen waard zijn!
AK kan ik hier in de buurt krijgen. Van het weekend maar eens kijken of een potje kan halen.jordyc schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:24:
[...]
Als je een goede acryl airbrush primer zoekt zou ik de AK interactive primer adviseren. Met een paar druppeltjes flow improver en een 1:2 (thinner:verf) verdunning gaat dit als een tierelier. Geen dry tip, hecht goed, super mat en er zit wat self leveling spul in waardoor je ook nog eens een mooie vlakke finish krijgt. Ik spuit het met een 0.2 naald (te lui om te wisselen) en zelfs dat gaat goed.
https://www.sceneryworksh...d-generation-100ml-a.html
Jup is Stynylrez, schijnt inderdaad hetzelfde te zijn als de One shot. UMP primer is ook hetzelfde. Ik heb wat Stynylrez staan en geprobeerd onverdund zoals aangeraden door fabrikant. Heb redelijk vlot tipdry en soms een 'verstopte' airbrush. Ik moet echt met hoge druk spuiten. Heb met 0.5 en 0.8 van mijn goedkope airbrush geprobeerd. Ik ga het de volgende keer dus iets verdunnen en wat flow improver toevoegen. Je schijnt het ook super goed te moeten schudden, dus ik gooi er wat 'kogels' in.Invisible_man schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:29:
[...]
Is dat niet dat stynolrez? Volgens mij is Ammo one shot primer het zelfde spul, alleen beter verkrijgbaar in Nederland.
[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 16-09-2021 14:20 ]
Gewoon een minuutje of twee in de schudder zetten. Anders schud je jezelf een RSIVos schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:19:
[...]
Jup is Stynylrez, schijnt inderdaad hetzelfde te zijn als de One shot. UMP primer is ook hetzelfde. Ik heb wat Stynylrez staan en geprobeerd onverdund zoals aangeraden door fabrikant. Heb redelijk vlot tipdry en soms een 'verstopte' airbrush. Ik moet echt met hoge druk spuiten. Heb met 0.5 en 0.8 van mijn goedkope airbrush geprobeerd. Ik ga het de volgende keer dus iets verdunnen en wat flow improver toevoegen. Je schijnt het ook super goed te moeten schudden, dus ik gooi er wat 'kogels' in.
Ik gebruik de UMP variant en dan meestal de zwarte. Ik spuit deze met mijn H&S evolution met een 0,4 naald. Ben der erg tevreden over, levelt mooi uit en blijft met maskeren ook goed zitten.Vos schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:19:
[...]
Jup is Stynylrez, schijnt inderdaad hetzelfde te zijn als de One shot. UMP primer is ook hetzelfde. Ik heb wat Stynylrez staan en geprobeerd onverdund zoals aangeraden door fabrikant. Heb redelijk vlot tipdry en soms een 'verstopte' airbrush. Ik moet echt met hoge druk spuiten. Heb met 0.5 en 0.8 van mijn goedkope airbrush geprobeerd. Ik ga het de volgende keer dus iets verdunnen en wat flow improver toevoegen. Je schijnt het ook super goed te moeten schudden, dus ik gooi er wat 'kogels' in.
Zonder het te verdunnen?Elve1984 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:27:
[...]
Ik gebruik de UMP variant en dan meestal de zwarte. Ik spuit deze met mijn H&S evolution met een 0,4 naald. Ben der erg tevreden over, levelt mooi uit en blijft met maskeren ook goed zitten.
Ik heb geen schudder_Eend_ schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:49:
[...]
Gewoon een minuutje of twee in de schudder zetten. Anders schud je jezelf een RSI
Het was even zoeken naar jouw post, maar ik heb hem weer gevondenInvisible_man schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:40:
[...]
Goed idee!
Ik heb voor mijn afzuiging dit filtermateriaal wat je zelf op maat kan knippen en op rol kan kopen. Werkt goed en niet te duur!
€20,- bij ome ali
Ik had 2 meter gekocht en kan uit de breedte (1 meter) precies twee stukken knippen en schat in dat je bij intensief hobby gebruik twee keer per jaar het filter vervangt, maar dat voor de meeste één keer per jaar al voldoende zou zijn. Uit twee meter zou ik dan iets van 10 filters kunnen knippen. 20 meter is dan inderdaad wat overkillstreamnl schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:09:
[...]
Het was even zoeken naar jouw post, maar ik heb hem weer gevonden
[Afbeelding]
Ik ben bij 1 meter meer kwijt voor de verzending, dan voor de filter zelf![]()
Pas bij 20 meter vervalt de verzendkosten... (test maar).
En om nu meteen 20 meter te gaan kopen, dat vind ik een beetje overkill.
Vermoedelijk zal dit ook te koop zijn op de beurs maar ik wil het eigenlijk eerder hebben.
Iemand een andere tip/aanrader?
Yep, gewoon recht uit de fles wel eerst goed schudden.
Is de truuk van deze primer ook niet dat het direct na het spuiten het er niet strak uitziet, maar dat het daarna zich zelf gaat strak trekken door na te vloeien?Elve1984 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:51:
[...]
Yep, gewoon recht uit de fles wel eerst goed schudden.
Heb nog een foto gevonden op mijn site van model in de primer.
[Afbeelding]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Ik heb nog nooit een kit verkocht, maar ik ken wel iemand die dat wel doet. Hij vraagt meestal de prijs van de kit + een paar potjes verf en andere consumables en misschien nog wat geld voor de tijd die hij er in heeft gestoken. Dat lijkt mij ook wel redelijk, je wil toch wel quitte spelen want de hobby is al duur zatDr. Strangelove schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:39:
Heeft iemand wel eens een model verkocht? Wat is een beetje gangbare prijs voor een 1/72 prop? Ik heb out of the blue iemand die er eentje wil hebben die ik een tijd terug gebouwd heb.
€100,- voor een 1/72 model lijkt mij redelijk, maar veel meer denk ik ook weer niet. Ik heb dergelijke discussies ook altijd met mijn muziekgezelschap waar we met zijn vieren zo nu en dan optredens geven en daar vragen we voor vier personen (dus niet per persoon) vaak iets van €150 voor, een beetje afhankelijk van wat voor optreden het is (hoeveel tijd kost het ons aan repetitie tijd, special requests) en hoe ruim de "klant" financieel in zijn jasje zit. Dan is het voor ons in ieder geval kostendekkend voor reiskosten en dat we er genoeg geld aan overhouden zodat we individueel geen contributie hoeven te betalen (aanschaf bladmuziek, contributie muziekbond, website enz.). Nu zijn wij amateurs en hoeven er niet van te leven en doen het omdat we het leuk vinden (en willen we niet concurreren met professionals, maar dat is een andere discussie). Dan is kostendekkend plus een klein beetje in mijn ogen een faire prijs.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:06:
Zelf dacht ik aan een vraagprijs van 100 euro. Het is meer het sentimentele prijskaartje, blijft toch een van je kindjes
[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 24-09-2021 21:09 ]
Een kennis van mij vroeg mij laatst of ik zijn kit in elkaar wilde zetten. Ja dat wil ik wel, maar dat kan wel even duren zei ik. "Oh, 2 weken dan?"Invisible_man schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:07:
[...]
[...]
Voorwaarde is dan wel dat ik er niet een harde datum aan hang, modelbouw is hobby voor mij en ik ga daar naast mijn werk niet voor haasten.
[...]
Ik heb wel 3D-print onderdelen verkocht. Vooral dingen die niet echt te krijgen zijn.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:39:
Heeft iemand wel eens een model verkocht? Wat is een beetje gangbare prijs voor een 1/72 prop? Ik heb out of the blue iemand die er eentje wil hebben die ik een tijd terug gebouwd heb.
Je kunt ook pigments gebruiken. Daar krijg je hele mooie resultaten mee.Skyaero schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:03:
Een (iets minder geslaagd) experimentje.
Aan de hand van deze tutorial geprobeerd om 'roest' te maken
YouTube: How To Paint Rust: Warhammer Tutorial
Resultaat
[Afbeelding]
Een van de problemen is dat ik niet exact dezelfde kleuren had. Ik denk dat mijn basiskleur oranje te ligt was. Daarnaast ook nog wel wat problemen met de washes. Moet nog wat meer feeling krijgen voor de hoeveelheid water die bij Vallejo verf moet om een goede wash te maken.
PSN: Flix20-NL
Wat betreft roest. Hoe ik het meestal doe is als volgt:Skyaero schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:03:
Een (iets minder geslaagd) experimentje.
Aan de hand van deze tutorial geprobeerd om 'roest' te maken
YouTube: How To Paint Rust: Warhammer Tutorial
Resultaat
[Afbeelding]
Een van de problemen is dat ik niet exact dezelfde kleuren had. Ik denk dat mijn basiskleur oranje te licht was. Daarnaast ook nog wel wat problemen met de washes. Moet nog wat meer feeling krijgen voor de hoeveelheid water die bij Vallejo verf moet om een goede wash te maken.
Ben nu bezig met de Hasegawa Rosenbauer Panther
[Afbeelding]
Een prachtig model met heel veel detail in de cockpit. Helaas geen detail achter de rolluiken, want anders had ik die open gelaten.
Doe je dit met een airbrush of een kwast? Mijn gevoel zegt dat je het zout met een kwast wegveegd._Eend_ schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:09:
[...]
Wat betreft roest. Hoe ik het meestal doe is als volgt:
Met een kwastje ja. Ik zou wel een oude kwast gebruikenSkyaero schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:35:
[...]
Doe je dit met een airbrush of een kwast? Mijn gevoel zegt dat je het zout met een kwast wegveegd.
We've got that ring of confidence
Welk merk ab had jij ook al weer?Dr. Strangelove schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:26:
Gisteren mijn AB onder handen genomen. Seal bovenop de air valve vervangen en nu lijkt hij wat beter te werken, echter nu heb ik backflow van lucht via het verfreservoir… alles lijkt schoon dus begrijp niet helemaal waar het vandaan komt.
De beste tip voor wat betreft verf mengen is om dat niet te doen. Humbrol is erg beperkt in beschikbare kleuren, maar er zijn tegenwoordig betere verfmerken welke gewoon meteen de juiste kleur en tint voor bepaalde onderwerpen hebben.Yukkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:36:
Vraagje aan de experts hier:
Ik ben net wat serieuzer (her)begonnen met het bouwen van kitjes. Het is mijn wens/droom om ooit weer eens een modeltreinbaan te hebben, dus wil ik zo nu en dan eens een huisje maken. Voorlopig eenvoudige kitjes van Faller etc. die ik via marktplaats op de kop tik.
Nu gebruik ik Humbrol Enamel verf om de onderdelen te verven (met een kwast, geen geld en ruimte voor een airbrush). Hoe is dit te mengen om tot een andere kleurtint te komen? En dan ben ik vooral op zoek naar hoe dit het gemakkelijkste te doen is. Ik hoef nooit zo heel erg veel te hebben van een bepaalde kleur, dus ik denk dat ik dat het beste in een (wegwerp) potje kan doen, en dan met een pipetje of coctail-prikkertje overhevelen oid?
[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 30-09-2021 12:03 ]
[ Voor 32% gewijzigd door Skyaero op 30-09-2021 12:32 ]
Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/
Humbrol enamels heeft mijn inziens twee nadelen, de verfrange is wat beperkt (vooral gericht op RAF kleuren, maar daar buiten wat beperkt zodat je dus al snel moet gaan mengen wat altijd een heel gedoe is om goed te krijgen), maar vooral ook dat enamel vanwege milieu en gezondheidsredenen iets van het verleden is en niet echt een verf range met toekomstperspectief is. Afgezien daarvan kwasten ze wel lekker, dus vanuit dat oogpunt zeker geen verkeerde verf om te gebruiken hoorYukkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:52:
@Invisible_man je hebt het over betere verfmerken, welke bedoel je daar mee? Vallejo toevallig? Het nadeel daarvan vind ik dan weer dat je altijd iets van een bakje nodig hebt. Nou ja, zo is er met ieder verfmerk wel weer wat
[ Voor 5% gewijzigd door Invisible_man op 01-10-2021 08:52 ]
Oh begrijp me niet verkeerd, het internet is ideaal om nieuwe ideeën over technieken enzo op te doen en dan zijn de ervaringen van anderen waardevol. Maar niet iedereen is het zelfde en wat voor de één werkt, hoeft voor de andere niet zo goed te werken, dus gewoon uit proberen wat voor jou werkt voordat je ergens veel geld in steektYukkie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:19:
Toch is het als (her)beginner wel handig om ervaringen van anderen te lezen/zien hoor
Groen dekt bij de meeste merken vrij slecht, heeft te maken met de hoeveelheid pigment er voor die kleur nodig is.Tot nu toe ben ik wel tevreden over de Humbrol enamel verfjes. Over het algemeen dekt het goed in een keer, zonder primer oid. Behalve de groen-tintenDaar heb ik nu drie potjes van, die allemaal voor geen meter dekken om de een of andere manier.
Doorgaans is dat wel aan te raden ja, vooral als je met een airbrush aan de slag gaat, voor kwasten iets minder wellicht. Je hebt ook wel goede primers in spuitbus, bijvoorbeeld die van Tamiya, dus ook zonder airbrush kan je dat makkelijk toepassen. Primen is niet alleen voor dat de verf beter hecht, maar ook om kleine krasjes in het plastic weg te werken en als je een kit met metaal (photo etch onder andere) hebt, moet je sowieso primen. Maar je zou het prima eerst zonder kunnen proberen hoorOver primer gesproken: Als ik in de toekomst ook acrylverf ga gebruiken kan ik de acrylverf van bijvoorbeeld Vallejo dan ook toepassen zonder een grond/primer laag? Of moet ik dan altijd eerst een primer gebruiken?
Dat is ook wel het voordeel van enamel verf. Dekt relatief goed, geen primer nodig en na drogen krasvast. Zeker als je met de kwast verft is enamel een genot.Yukkie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:19:
Tot nu toe ben ik wel tevreden over de Humbrol enamel verfjes. Over het algemeen dekt het goed in een keer, zonder primer oid. Behalve de groen-tintenDaar heb ik nu drie potjes van, die allemaal voor geen meter dekken om de een of andere manier.
Hangt een beetje van de kleur af. Mijn ervaring met Vallejo in een aantal proefmodellen is dat het wel kan, maar dat het uitermate fragiel is. Je kunt dus bijvoorbeeld niet aftappen, want je trekt de verf er met de tape mee af.Over primer gesproken: Als ik in de toekomst ook acrylverf ga gebruiken kan ik de acrylverf van bijvoorbeeld Vallejo dan ook toepassen zonder een grond/primer laag? Of moet ik dan altijd eerst een primer gebruiken?
[ Voor 8% gewijzigd door Dwarlorf op 03-10-2021 13:14 ]
Inderdaad; ik heb het interne seal,dat ik recent vervangen had, opnieuw uit elkaar gehaald en daar zat toch een hoop troep in. Nu werkt alles weer naar behoren, maar het teflon van dat seal is toch al wel wat ingedeukt, beetje vreemd.Invisible_man schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:02:
[...]
Welk merk ab had jij ook al weer?
Bij mijn H&S is het dan vaak een slechte seal op de luchtkop of vervuiling daarop (maar je hebt alles al schoon) waardoor het lucht wat lekt.
Ik zou die onderste doen, met de klassieke oranje driehoekDr. Strangelove schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:39:
Wat blijf die Hind toch een gruwelijk cool apparaat. Ik bouw geen helicopters maar daarvoor maak ik misschien nog wel eens een uitzondering.
He-112 gaat dus binnenkort de spuitcabine in; dit was het originele plan:
[Afbeelding]
Maar toen zat ik wat te browsen en kwam ik deze tegen, boekje met decal sheet heb ik in mijn collectie, allemaal What-Ifs van toestellen die bijna in Nederlandse dienst hebben gevlogen:
[Afbeelding]
Ben niet zo van de what-ifs maar dit is wel erg aantrekkelijk
Ja inderdaadDr. Strangelove schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:39:
Wat blijf die Hind toch een gruwelijk cool apparaat. Ik bouw geen helicopters maar daarvoor maak ik misschien nog wel eens een uitzondering.
Inderdaad die onderste, blijft een mooi en uniek Nederlands schema!He-112 gaat dus binnenkort de spuitcabine in; dit was het originele plan:
[Afbeelding]
Maar toen zat ik wat te browsen en kwam ik deze tegen, boekje met decal sheet heb ik in mijn collectie, allemaal What-Ifs van toestellen die bijna in Nederlandse dienst hebben gevlogen:
[Afbeelding]
Ben niet zo van de what-ifs maar dit is wel erg aantrekkelijk
Die Tsjechen spuiten hun demo-Hinds vaak wel in hele mooie kleurenschema's, en deze is wel erg mooi hoor!Invisible_man schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:19:
Soms moet je met modelbouw een lange adem hebben en is wat je wil hebben nog niet op de markt, maar toevallig zijn er nu achter elkaar twee artikelen beschikbaar gekomen waar ik al iets van een jaar op zit te wachten.
De eerste is een decal sheet voor een Tsjechische 1/48 demonstratie hind waarvan ik de kit een jaar geleden ofzo al gebouwd en geverfd hebt (alles in de foto is nog zonder decals), maar miste een paar specifieke decals die in de Zvesda kit niet zitten, voornamelijk een afbeelding van de tijger mascotte. Wel had ik destijds een paint mask voor wat je hieronder ziet, maar die mascotte was waarschijnlijk daar net iets te complex voor.
[Afbeelding]
Nu is er alleen één luxeprobleempje, om de decal sheet zit een complete doos van Eduard heen met onder andere de zelfde Zvesda kit daarin (en nog wat andere aftermarket artikelen zoals window masks, PE voor de cockpit en wat ressin wapens), met andere woorden, er is nog een hind in mijn toekomstmaar daarvan wil ik een heerlijk verweerde Rus maken.
Het andere waarop ik zat te wachten is een ombouwkit om van een Duitse Cheetah/Gepard een Nederlandse PRTL (oftewel PRuTteL) te maken. Ik had eerder al eens een ombouwkit van Perfect Scale Modellbau gekocht voor een Nederlandse bergingstank (beeld je een Leopard 1 tank voor met in plaats van een kanon een hijskraan en een bulldozerblad) en had stilletjes de hoop dat zij de PRTL ook onder handen zouden nemen. De Nederlandse uitvoering is vooral anders vanwege het radarsysteem gemaakt door Holland Signaal (tegenwoordig Thales).
[Afbeelding]
Ik hoop binnenkort weer wat tijd te vinden om daadwerkelijk aan modelbouw te doen en niet alleen aan modelkoop nu de drukte met mijn muziekhobby (cd opname en diverse optredens) wat achter de rug is na de coronastop waarna er een culturele inhaalslag moest plaatsvinden blijkbaarHeb nog een F4-EJ en en panther tank af te maken waarvan elk daarvan hooguit een dagje werk bevat.
Thanks, nu alleen nog even net als zovele kits afmaken_Eend_ schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:59:
[...]
Die Tsjechen spuiten hun demo-Hinds vaak wel in hele mooie kleurenschema's, en deze is wel erg mooi hoor!
Kan ik er altijd nog een leuk diorama van bouwenToch wel grappig dat je daarna een van de grote vijanden van de Hind gaat bouwen: de Pruttel
[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 03-10-2021 17:32 ]
EvenInvisible_man schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:30:
[...]
Thanks, nu alleen nog even net als zovele kits afmaken![]()
Zeker mooi schema, heb er destijds ook niet lang over na hoeven te denken welke schema ik ging bouwen. Ik wist op voorhand ook al dat ik er op dat moment geen decals voor kon krijgen (ze waren er ooit wel, maar nergens op voorraad) en heb er dus wat op gegokt dat ze uiteindelijk wel zouden komen en had ook stil de hoop op Eduard gevestigd (is immers ook een Tjechisch bedrijf) om de Zvesda kit te reboxen welke voor een moderne 1/48 kit wat simpel qua detail is en dus ideaal voor Eduard om hun extras er bij te doen.
Haha, mijn ideeKan ik er altijd nog een leuk diorama van bouwen
Zeker zeer netjes hoor!Virox schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:29:
Sinds de laatste update is de 35(t) voorzien van decals en weathering.
Het is de eerste keer dat ik een (pin)wash heb toegepast en pigments gebruikt heb.
Zijn er mensen die nog tips of ruimte voor verbetering zien voor deze (en toekomstige builds) alvorens ik alles seal met een matte vernis?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Merci voor de uitgebreide feedback
Waar ik vaak voor ga is nadat ik alles behalve de pigmenten heb gedaan het model in de mat vernis te zetten en daarna pas met pigmenten te gaan werken. Vernis na pigment zorgt er voor dat 80% van de pigment niet meer te zien is, wat een beetje zonde is van al je werk.Virox schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:51:
[...]
Ivm met het reageren van pigmenten met vernis... wat zou jij aanraden of wat gebruik je om je model finaal iets wat te beschermen? Ik ben van plan om er XF-86 Flat Clear van Tamiya over te spuiten (afgelengd met hun thinner). Pigment is van Vallejo.
[ Voor 3% gewijzigd door jordyc op 05-10-2021 07:52 ]
Geen probleem
Ik zou ook zeker niet aanraden om nu in eens van alles tegelijkertijd te gaan proberen, gewoon stapje voor stapje bij elk model weer wat nieuws proberen en er een gevoel voor krijgen.Daar heb ik zeker wat aan. Dat van de modderspetters moet ik zeker eens uitproberen. Lijkt me leuk zolang het subtiel blijft.
Ik heb in de winkel staan twijfelen of ik het bij één soort pigment ging houden of niet. Maar gezien zowel de wash als de pigmenten volledig nieuw waren voor mij ben ik er niet te zot in gegaan en voor 2 veelzijdige opties gegaan. Maar idd het zou net dat tikje meer realisme kunnen geven zo als er wat meer variaties in zaten.
Je zou met een watergedragen flat coat er wellicht nog wel mee weg komen (die van Vallejo bijvoorbeeld) en vooral de dikkere lagen op bijvoorbeeld je wielen zullen er weinig last van hebben, maar jordyc beschrijft het eigenlijk nog wat beterIvm met het reageren van pigmenten met vernis... wat zou jij aanraden of wat gebruik je om je model finaal iets wat te beschermen? Ik ben van plan om er XF-86 Flat Clear van Tamiya over te spuiten (afgelengd met hun thinner). Pigment is van Vallejo.
Je ziet het wel vaker dat men geen vernis spuit over het eindresultaat. Zo ga ik de metalen kont van mijn F4-EJ ook niet in de vernis zetten omdat dat de subtiliteit in lichtreflecties van de metaalverf wegstopt.jordyc schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 07:51:
[...]
Waar ik vaak voor ga is nadat ik alles behalve de pigmenten heb gedaan het model in de mat vernis te zetten en daarna pas met pigmenten te gaan werken. Vernis na pigment zorgt er voor dat 80% van de pigment niet meer te zien is, wat een beetje zonde is van al je werk.
Nadeel is wel dat je niet te veel meer aan je model moet komen want dan wrijf je de pigment er af. Voordeel is dan weer dat je subtiele shades kunt creeeren.
[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 05-10-2021 17:19 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Invisible_man op 06-10-2021 13:43 ]
Dat denk ik ook.Invisible_man schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:41:
....
Ik gok dat het een demonstratie van de Tjechen op een Nederlandse open dag was?
[ Voor 20% gewijzigd door Stormtrooper op 06-10-2021 13:57 ]
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Nederland houd wel vaker wat achter:P Dus Russische helikopters misschien ook welInvisible_man schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:41:
Nu ben ik alvast wat aan het rondkijken welke schema ik met mijn tweede hind (ik had immers de Eduard kit primair gekocht vanwege de decals die ik nodig heb) en kom in de Eduard handleiding deze tegen die me wel wat lijkt:
[Afbeelding]
Maar daar wordt Gilze Rijen Nederland als basis genoemd, mis ik iets of waren we in 2002 een communistisch land?
Ik gok dat het een demonstratie van de Tjechen op een Nederlandse open dag was?
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Klinkt goed maar mss nog niet direct iets voor mij, ik durf nu al eens decal kapot trekken zonder zo'n afneembare filmInvisible_man schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:21:
Gisteren de Eduard Hind binnen gekregen (zeker aan te raden voor wie een 1/48 hind wil bouwen, veel verfschema's beschikbaar, PE voor de cockpit, window masks en wat ressin onderdelen) en hier zit het nieuwe soort decals in die Eduard sinds een tijdje toepast. Wat hieraan anders is, is dat je de carrier film er af kan pulken en je zo alleen de kale decal overhoud zonder het altijd irritante transparante randje wat je normaal overhoud. Waar je wel om moet denken is dat je de decal eerst echt goed laat drogen, anders trek je met de film ook delen van de decal mee. Trust me, i found out the hard way, gelukkig was ik nog verstandig genoeg om dat eerst op iets onbelangrijks te testen. Maar wanneer je het goed doet en de decal ook goed hecht, lijkt het haast alsof je het geverfd hebt.
Iemand hier dit type decals al eens toegepast?
[Afbeelding]
Zoals steeds machtig
De valkuil bij vernis is dat omdat het transparant is, je niet goed ziet hoe dik je aan het spuiten bent en je snel te veel spuit. En wat bij mat ook nog eens speelt is dat als je het te nat spuit, het gaat vloeien en niet meer mooi mat wordt. Met andere woorden, liever meerdere dunne laagjes dan één dikkeVirox schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:15:
Daarnet even het angstzweet voelen opkomen... ik wast mijn 35(t) in matte vernis aan het zetten. En een stuk waar ik iets wat te lang had geairbrushed begon precies bruin te kleurengelukkig was het maar van tijdelijke aard en paar minuten later zag alles er weer normaal en stuk matter uit.
Maar jullie hadden wel gelijk, de pigmenten worden een stuk minder opvallend op de plekken waar het vooral een fijn laagje stof was.
Grote kans dat je deze al hebt gevonden (zijn hier al vaker genoemd), maar voor de zekerheidVer wil ik ook mijn eerste stappen in diorama's willen zetten, al hele periode Youtube aan het bekijken. Maar blijft toch een hele zoektocht om het geschikte materiaal te vinden. Al die merken, opties en mogelijkheden
Gewoon een paar vliegtuigen gaan bouwen, dan leer je vanzelf wel hoe te decallenKlinkt goed maar mss nog niet direct iets voor mij, ik durf nu al eens decal kapot trekken zonder zo'n afneembare film
Of race- en rallyauto'sInvisible_man schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:54:
[...]
Gewoon een paar vliegtuigen gaan bouwen, dan leer je vanzelf wel hoe te decallenVooral phantoms met 200+ decals zijn daarvoor aan te raden.
Echt geweldig wat je allemaal doet. Petje af!smitae schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:03:
Deze week toch om alle hek- voor mijn Admiralen klasse DD’s (De Kortenaer en de Van Nes) zoveel
mogelijk zelf te tekenen en te printen. Alleen het reling werk zal ik met echt draad gaan doen, alle platform hekwerk gaat 3D tekenen worden.
Hoogste tijd dat ik mijn scratch build van de Kortenaer ga afronden. Alles zit er bij op, m.u.v. hekwerk, masten en tuig en dan is die klaar. Oh ja, ik moet nog kijken of ik een kant-en-klaar anker koop of ze toch zelf ga maken. Verven is nog steeds een dingetje, zit erg met de kleuren. Zo goed als onmogelijk om nog historische correcte kleuren te achterhalen. Dus ik zal wat vrij moeten interpreteren. Voordeel, in die tijd was het redelijk normaal om de verf met bv stookolie te mengen voor de donkere tinten in de camouflage.
Denk dat het moet werken, want hekwerk op de open brug is wel gelukt. Wel iets kleinere delen, maar gaat uiteindelijk om de dikte. Enige nadeel kleine plekjes van de support, maar ik heb een nieuw trucje om dat te voorkomen.
[Afbeelding]
AA-platform hek.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Reserve brug hek-werk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En het hekwerk van het zoeklicht platform.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En omdat het kan, nog een foto van de huidige status van de Kortenaer (1:100 ~ 98cm lang)
[Afbeelding]
Vragen geen probleem :-)_Eend_ schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:00:
@smitae Ik wilde nog vragen naar de kanonnen, maar gelukkig heb ik dat niet gedaan, je had het druk zat
Wel heel cool dat het hele diorama in een kazemat bij de brug komt te staan. Als ie er eenmaal staat ga ik wel een keer kijken
Je zou ze zelf kunnen maken met green-stuff ? Of dikke putty/plamuur?_Eend_ schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:58:
Over dioramas gesproken.. Weet iemand of er losse zandzakken in 1:72 beschikbaar zijn? Juweela heeft ze wel, in 1:45 of 1:35 en die zijn te groot voor 1:72.. Maar voor mijn LuA dio wil ik een stelling nabouwen met muurtjes van zandzakken die in 1:1 75 cm hoog waren, dus in 1:72 iets van 10 cm?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq