Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 29 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:04

_Eend_

🌻🇺🇦

alarma2nd schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:05:
Zijn er ook dingen te doen zoals workshops?
Volgens mij niet echt?

Ik heb er bij mijn bezoeken niet echt op gelet eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

streamnl schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 21:01:
[...]

Grappig. Ik heb juist een haat/liefde relatie met decallen.
Ik word alles behalve rustig hiermee.
Dat heb ik ook. Ik heb genoeg kits gebouwd waar een halve A4 aan decals bij zat en ik de kleinste decals heb laten zitten voor wat ze zijn. Ik zet wel altijd een bepaald liedje op :+

Maar als ze eenmaal goed zitten is alles weer goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Iedereen heeft zijn/haar eigen smaak maar… wat is dat nummer slecht _O-

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:48

Smoke

Maverick Reploid

Revell Battlestar Galactica Colonial Viper Mk II. Al iets ouder dus misschien niet makkelijk meer te vinden, het origineel is ook niet van Revell zelf maar van Moebius Models.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

streamnl schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:51:
[...]

Iedereen heeft zijn/haar eigen smaak maar… wat is dat nummer slecht _O-
Dan heb je deze nog niet gezien :P

(lekker ouderwetsch, zo'n video in 4x8 resolutie :+)

Edit: Klik maar niet. Dit nummer gaat wel even in je hoofd zitten })

[ Voor 17% gewijzigd door _Eend_ op 04-09-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:04
streamnl schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:00:
[...]

Twijfel…
Nog nooit geweest maar het valt precies

***members only***
.
En het is toch een uur rijden.

Is het echt de moeite waard ipv online of in een goeie hobbywinkel rondneuzen?
Gewoon gaan joh. Tweakmeet! Ik rij ervoor vanuit Assen, da's nog stukje verder :) Hell, toen ik in de UK woonde reed ik het halve land door om naar Scale Model World te gaan in Telford, da's de grootste beurs ter wereld.

Is het de moeite waard?

- VEEL out of production kits voor nette prijzen, waar je op internet goud geld voor moet betalen, als je ze al kan vinden.
- Zo'n beetje ALLES wat nu in productie is, veelal ook voor nettere prijzen dan in de winkels en vaak on par met online.
- Heel veel 3rd party aftermarket spul als decals, resin, etch etc. etc.
- Tools, paints, glues en allerlei andere meuk waarvan je niet wist dat je het nodig had :P
- Boeken, tijdschrijften
- Veel gebouwde modellen, mooi om naar te kijken en inspiratie op te doen.
- Wedstrijdmodellen bekijken en gedachtes hebben die variëren van 'dat kan ik beter' tot 'WTFFFFF???'

En natuurlijk lekker ouwehoeren over modelbouw met andere patiënten van het gesticht ;)

't is echt heel leuk ja :) Ik ga met mijn zoontje van zes, mannetje is twee jaar terug ook meegeweest.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Tweakmeet?

OK, dan kom ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:25

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Kan ik er ook miniatures verwachten of H0 schaal/diorama spul of is het specifiek Modelbouw?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Miniatures wel maar het wordt gedomineerd door vliegtuigen, AFVs en scheepsmodellen. Maar het is er wel.

H0 niet. Die gasten hebben hun eigen beurzen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neophyte_NL
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 08:10
Over trein liefhebbers gesproken... die krijgen binnenkort hun eigen TV programma. 13 oktober komt omroep MAX met De grote kleine treinencompetitie.

De Grote Kleine Treinencompetitie is de Nederlandse variant van het succesvolle Britse format The Great Model Railway Challenge op Channel 5. Met al twee seizoenen en vele kijkers is het inmiddels een succesvol en geliefd programma op de Britse televisie. Jong en oud zijn wekelijks gecharmeerd van de miniatuurwerelden die de deelnemers met veel precisie opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:53:
[...]

Gewoon gaan joh. Tweakmeet! Ik rij ervoor vanuit Assen, da's nog stukje verder :) Hell, toen ik in de UK woonde reed ik het halve land door om naar Scale Model World te gaan in Telford, da's de grootste beurs ter wereld.

Is het de moeite waard?

- VEEL out of production kits voor nette prijzen, waar je op internet goud geld voor moet betalen, als je ze al kan vinden.
- Zo'n beetje ALLES wat nu in productie is, veelal ook voor nettere prijzen dan in de winkels en vaak on par met online.
- Tools, paints, glues en allerlei andere meuk waarvan je niet wist dat je het nodig had :P
- Boeken, tijdschrijften
- Wedstrijdmodellen bekijken en gedachtes hebben die variëren van 'dat kan ik beter' tot 'WTFFFFF???'

En natuurlijk lekker ouwehoeren over modelbouw met andere patiënten van het gesticht ;)

't is echt heel leuk ja :) Ik ga met mijn zoontje van zes, mannetje is twee jaar terug ook meegeweest.
Hoe kan ik na zo'n betoog, nog nee zeggen...
Ik ben om.
Rond 10:30 ga ik naar binnen :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:20
Dr. Strangelove schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:53:
[...]

Is het de moeite waard?

- Boeken, tijdschrijften

In andere woorden, je moet een dikke beurs mee nemen :+

Ik ga niet iig, geen tijd en geen geld meer over dankzij @Invisible_man :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Neophyte_NL schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:44:
Over trein liefhebbers gesproken... die krijgen binnenkort hun eigen TV programma. 13 oktober komt omroep MAX met De grote kleine treinencompetitie.

De Grote Kleine Treinencompetitie is de Nederlandse variant van het succesvolle Britse format The Great Model Railway Challenge op Channel 5. Met al twee seizoenen en vele kijkers is het inmiddels een succesvol en geliefd programma op de Britse televisie. Jong en oud zijn wekelijks gecharmeerd van de miniatuurwerelden die de deelnemers met veel precisie opbouwen.
Ik ga gelijk mijn pa aanmelden.

Genoeg materiaal voor 4 seizoenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

_Eend_ schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:59:
[...]

Ik ga gelijk mijn pa aanmelden.

Genoeg materiaal voor 4 seizoenen :+
Het is al opgenomen volgens mij :+

Het jurylid Evan Daes is overigens wel een heuse (professionele) meesterbouwer. Die maakt schitterende banen. Op het forum van het Belgische Modelspoor magazine plaatst hij bouwverslag.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
streamnl schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:48:
[...]

Hoe kan ik na zo'n betoog, nog nee zeggen...
Ik ben om.
Rond 10:30 ga ik naar binnen :+
Leuk :) Ik iets eerder, hangt beetje van het verkeer af.
Renegade666 schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:49:
[...]

Ja ik koop er altijd wel een hoop spulletjes ja... laatste jaren niet zo gek als een paar jaar terug maar toch altijd wel een stapel doosjes.

Wel handig ook om cash te hebben, veel stands hebben geen pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 11:01
Renegade666 schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:49:
[...]

Kijk, om goed uit deze crisis tijd te komen, is het belangrijk dat je de economie stimuleert, ik geef je slechts een zetje in de goede richting :)
Je wist dat er ook genoeg aftermarket spul voor de M1070 is? }) Compleet motorblok, conversiekit om er een dump truck van te maken...
Dr. Strangelove schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:23:
Wel handig ook om cash te hebben, veel stands hebben geen pin.
Zullen ze nu vanwege corona pin niet verplicht stellen?

Jammer genoeg kan ik dan niet, heb dan al andere verplichtingen met mijn andere hobby.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:58
Aangezien mijn werk/hobby-plek een steeds grotere puinhoop werd de boel maar eens aangepast. Ik heb namelijk geen aparte hobby-ruimte, het is ook mijn thuiswerkplek. En het werkt niet echt handig als alles vol staat met modellen en andere componenten. Ook vensterbank etc vol met van alles en nog wat.

Functionele Requirements;
- Werken
- Modelbouw
- Wargaming 15 mm bouw/verf/etc
- Electronica en andere IT meuk

Semi modulair systeem bedacht. Elke functie krijgt deels zijn eigen werkbank die geheel in de kast moet kunnen worden opgelsagen. Zodat je er opgeruimd ook niets van kunt zien.

De oude stations waren dus net te breed en te diep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVBYQLBVFLvUZL4gQbykhYPYqPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdxhQuHTUXU0bqUqPF2Apm3k.jpg?f=fotoalbum_large

Ff 2 snel uitgetekend, handig voor de maatvoering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ia1UFJhOG9nRNIn3du43t7RyyNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsmkbt6Pr2HVtY8ioCFJmzIE.jpg?f=fotoalbum_large

De werk/hobby-plek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1RMGQe66k5WLXv31G0nq8OXrxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMVMQV7cVfj2SM5hdTPGLmE1.jpg?f=fotoalbum_large

De 3 grote en 2 kleine hobby-plekken in de kast. Enige nadeel, de deurtjes zijn niet op voorraad bij onze Zweedse vrienden. De plek voor de electromeuk moet ik nog in elkaar klussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qz-MMEHvmjDzIzv3S7slwPagIqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qst1Q1wSbwD15QYrAAaKRAg7.jpg?f=fotoalbum_large

En de plekken in gebruik. Erg handig, kan binnen 1 minuut de boel opruimen of wisselen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbfQidvyBCx7EmLohnlXJdCVWKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLbsoxBpyPHUl9itb9CXjaUx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9o2d3p_vLpSkzzC7otyHGPwI3TE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzT2WYeLGsiP26gv1zeHAq63.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9Sq82Ee0Ub7tAG5weHItKnaNrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubjyE0PB2jcKcxeSxYKBQN96.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het 09:00 uur. Aan het werk......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 16:27
Ik vind de EuroScaleModeling ook een leuke beurs om naar toe te gaan, ben de afgelopen jaren dan ook geweest sinds ik lid ben van de IPMS.

Naast de vele Handel, Particulieren en Handelaren wordt er ook genoeg modelbouw ten toon gesteld. de meeste IPMS regio's en SIG's hebben een eigen tafel waar ze hun werk laten zien. Afgelopen jaren waren er ook de nodige buitenlandse clubs en verenigingen. Vraag is of dat dit jaar ook kan ivm Corona.

Ook is er een wedstrijd waar je je voor kunt opgeven. Verder is het leuk om met gelijk gestemde te ouwehoeren.

Ik moet me agenda nog even checken maar kans is groot dat ik er dit jaar ook bij ben. heb afgelopen jaren in iedergeval al mee gedaan aan het project voor onze regio wat we helaas een jaar hebben moeten uitstellen omdat de ESM afgelopen jaar niet door ging.

Volgens mij staan er op de site van de ESM nog wat foto's van eerdere edities.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik ben er in ieder geval bij. 11.30-12.00 uur is mijn toegangstijdvak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik ben ook benieuwd hoe goed het bezet is vergeleken met voor corona. Volgens mij drie hallen behoorlijk vol de vorige keer. Normaal gesproken ook veel traders uit Oost-Europa, ik hoop dat die ook weer van de partij zijn.
Invisible_man schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:56:

Zullen ze nu vanwege corona pin niet verplicht stellen?
Geen idee, zou wel fijn zijn, maar voor particuliere traders is dat wel een extra kostenpost. Ik zou wel wat cash meenemen, niks lulliger dan die kit die je al 10 jaar zoekt niet kunnen kopen omdat je geen contant geld meer hebt. Nu kan je met Nederlanders misschien nog wel wat regelen met een tikkie maar het zijn juist die Poolse en Tsjechische traders die geen pin hebben vaak.

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat een ellende. Gisteren de hele avond bezig geweest om 6 kleine onderdelen te primen. Ik kreeg het maar niet voor elkaar. Continu dry tip en splatters.

Meer thinner, minder thinner, met flow improver, zonder flow improver. Meer druk, minder druk. Niets leek te helpen. Uiteindelijk maar onverdund direct in de airbrush gedaan en de druk wat verhoogd. Nog steeds niet perfect maar er was enigszins mee te werken.

Die Vallejo Surface primer is niet voor mij bedoelt denk ik. :) Mocht er dus iemand een goed alternatief (Acrylic) hebben dan houd ik me aanbevolen!

[ Voor 8% gewijzigd door alarma2nd op 16-09-2021 07:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
alarma2nd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:52:
Die Vallejo Surface primer is niet voor mij bedoelt denk ik. :)
Ik kan je gerust stellen, veel mensen vinden het een waardeloze primer :) Ook al krijg je hem goed aan het spuiten, er zit iets latex achtig in waardoor als het niet helemaal lekker hecht, je meteen een heel stuk mee trekt.

Met wat voor naald spuit je overigens? Een primer heeft doorgaans een wat grover pigment dan verf waardoor je een niet te dunne naald nodig hebt. Met een te dunne naald moet je of meer verdunnen (waardoor het minder goed dekt) of meer luchtdruk geven waardoor je onder andere tip dry krijgt, maar mogelijk ook een minder glad resultaat omdat je verf al opdroogt wanneer het uit je ab komt (wat ook de oorzaak van tip dry is).

Met een 0.3 naald kan ik met mijn airbrush wel primen, maar moet dan vrij veel verdunnen en mijn tijd nemen om de dekking op te bouwen in plaats van in één keer klaar. Als ik even snel iets moet primen doe ik dat gewoon, maar als ik een compleet model moet primen, pak ik mijn 0.4 naald (die ik standaard in mijn andere ab heb zitten).

• alarma2nd
  • Niet online
Ik spuit met een 0.4 naald. Tot op heden ook nog geen andere naald gebruikt. Gaat eigenlijk altijd goed. :)
De Vallejo model air spuit nagenoeg vanzelf en omdat ik niet heel de tijd wilde kliederen met de Mr. Surfacer dacht ik gewoon een potje primer van Vallejo te pakken en die op dezelfde manier te gebruiken als hun model air verf. Niet dus :P

Net wel wat dingetjes over Badger gelezen. De meningen zijn over het algemeen wel positief. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:26
alarma2nd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:52:

Die Vallejo Surface primer is niet voor mij bedoelt denk ik. :) Mocht er dus iemand een goed alternatief (Acrylic) hebben dan houd ik me aanbevolen!
Als je een goede acryl airbrush primer zoekt zou ik de AK interactive primer adviseren. Met een paar druppeltjes flow improver en een 1:2 (thinner:verf) verdunning gaat dit als een tierelier. Geen dry tip, hecht goed, super mat en er zit wat self leveling spul in waardoor je ook nog eens een mooie vlakke finish krijgt. Ik spuit het met een 0.2 naald (te lui om te wisselen) en zelfs dat gaat goed.

https://www.sceneryworksh...d-generation-100ml-a.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
alarma2nd schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:06:
Ik spuit met een 0.4 naald. Tot op heden ook nog geen andere naald gebruikt. Gaat eigenlijk altijd goed. :)
De Vallejo model air spuit nagenoeg vanzelf en omdat ik niet heel de tijd wilde kliederen met de Mr. Surfacer dacht ik gewoon een potje primer van Vallejo te pakken en die op dezelfde manier te gebruiken als hun model air verf. Niet dus :P
0.4 zou voldoende moeten zijn, maar er zijn zoveel variabelen waar het in mis kan gaan dat dat altijd lastig te beoordelen is over het internet :) Maar toen ik voorheen ook alles met Vallejo deed, had ik soortgelijke problemen die opgelost waren toen ik op een ander merk overstapte (al is hun verf niet verkeerd en hun metaal verf zelfs nog beter).
Net wel wat dingetjes over Badger gelezen. De meningen zijn over het algemeen wel positief. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?
Is dat niet dat stynolrez? Volgens mij is Ammo one shot primer het zelfde spul, alleen beter verkrijgbaar in Nederland.
jordyc schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:24:
[...]

Als je een goede acryl airbrush primer zoekt zou ik de AK interactive primer adviseren. Met een paar druppeltjes flow improver en een 1:2 (thinner:verf) verdunning gaat dit als een tierelier. Geen dry tip, hecht goed, super mat en er zit wat self leveling spul in waardoor je ook nog eens een mooie vlakke finish krijgt. Ik spuit het met een 0.2 naald (te lui om te wisselen) en zelfs dat gaat goed.

Van de nieuwe Acrylic range van AK hoor ik veel goede verhalen, dus deze zou zeker het proberen waard zijn!

• jordyc
Invisible_man schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:29:
[...]

Van de nieuwe Acrylic range van AK hoor ik veel goede verhalen, dus deze zou zeker het proberen waard zijn!
De 3de generatie is echt skills in een potje.Ik was laatst wat aan het blenden/glazen/kliederen en het is echt apart om te zien hoe gemakkelijk en goed de overgangen zijn zonder dat je echt aandacht hoeft te besteden. Zolang je maar goed verdund (verf is van zichzelf veels te verzadigd met pigment) is dit echt de beste acrylverf die momenteel verkrijgbaar is. Ik had een collectie vallejo en scale75 potjes maar heb alles vervangen omdat ik toch alleen maar naar de 3gen greep.

• alarma2nd
  • Niet online
jordyc schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:24:
[...]

AK kan ik hier in de buurt krijgen. Van het weekend maar eens kijken of een potje kan halen.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:36

Vos

AFCA

Invisible_man schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:29:
[...]

Is dat niet dat stynolrez? Volgens mij is Ammo one shot primer het zelfde spul, alleen beter verkrijgbaar in Nederland.
Jup is Stynylrez, schijnt inderdaad hetzelfde te zijn als de One shot. UMP primer is ook hetzelfde. Ik heb wat Stynylrez staan en geprobeerd onverdund zoals aangeraden door fabrikant. Heb redelijk vlot tipdry en soms een 'verstopte' airbrush. Ik moet echt met hoge druk spuiten. Heb met 0.5 en 0.8 van mijn goedkope airbrush geprobeerd. Ik ga het de volgende keer dus iets verdunnen en wat flow improver toevoegen. Je schijnt het ook super goed te moeten schudden, dus ik gooi er wat 'kogels' in.

[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 16-09-2021 14:20 ]

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Vos schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:19:
[...]

Jup is Stynylrez, schijnt inderdaad hetzelfde te zijn als de One shot. UMP primer is ook hetzelfde. Ik heb wat Stynylrez staan en geprobeerd onverdund zoals aangeraden door fabrikant. Heb redelijk vlot tipdry en soms een 'verstopte' airbrush. Ik moet echt met hoge druk spuiten. Heb met 0.5 en 0.8 van mijn goedkope airbrush geprobeerd. Ik ga het de volgende keer dus iets verdunnen en wat flow improver toevoegen. Je schijnt het ook super goed te moeten schudden, dus ik gooi er wat 'kogels' in.
Gewoon een minuutje of twee in de schudder zetten. Anders schud je jezelf een RSI

• Elve1984
Vos schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:19:
[...]

Ik gebruik de UMP variant en dan meestal de zwarte. Ik spuit deze met mijn H&S evolution met een 0,4 naald. Ben der erg tevreden over, levelt mooi uit en blijft met maskeren ook goed zitten.

• Vos

Vos

AFCA

Elve1984 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:27:
[...]

Ik gebruik de UMP variant en dan meestal de zwarte. Ik spuit deze met mijn H&S evolution met een 0,4 naald. Ben der erg tevreden over, levelt mooi uit en blijft met maskeren ook goed zitten.
Zonder het te verdunnen?

• Vos

Vos

AFCA

_Eend_ schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:49:
[...]

Gewoon een minuutje of twee in de schudder zetten. Anders schud je jezelf een RSI
Ik heb geen schudder :)

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:40:
[...]

Goed idee!

Ik heb voor mijn afzuiging dit filtermateriaal wat je zelf op maat kan knippen en op rol kan kopen. Werkt goed en niet te duur!
Het was even zoeken naar jouw post, maar ik heb hem weer gevonden ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8bu-u1xEPI39oWAe0r7jbqzTcM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OoRq3C85Pkjs8B6WmGLuny7K.png?f=fotoalbum_large

Ik ben bij 1 meter meer kwijt voor de verzending, dan voor de filter zelf :(
Pas bij 20 meter vervalt de verzendkosten... (test maar :+ ).
En om nu meteen 20 meter te gaan kopen, dat vind ik een beetje overkill.

Vermoedelijk zal dit ook te koop zijn op de beurs maar ik wil het eigenlijk eerder hebben.
Iemand een andere tip/aanrader?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
€20,- bij ome ali :) Even zoeken op nail polish shaker.
streamnl schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:09:
[...]

Het was even zoeken naar jouw post, maar ik heb hem weer gevonden ;)

[Afbeelding]

Ik ben bij 1 meter meer kwijt voor de verzending, dan voor de filter zelf :(
Pas bij 20 meter vervalt de verzendkosten... (test maar :+ ).
En om nu meteen 20 meter te gaan kopen, dat vind ik een beetje overkill.

Vermoedelijk zal dit ook te koop zijn op de beurs maar ik wil het eigenlijk eerder hebben.
Iemand een andere tip/aanrader?
Ik had 2 meter gekocht en kan uit de breedte (1 meter) precies twee stukken knippen en schat in dat je bij intensief hobby gebruik twee keer per jaar het filter vervangt, maar dat voor de meeste één keer per jaar al voldoende zou zijn. Uit twee meter zou ik dan iets van 10 filters kunnen knippen. 20 meter is dan inderdaad wat overkill 8)

Ik had toen ik het filtermateriaal bestelde ook meteen de afzuigingsinstallatie bij hun gekocht, dus ik zat makkelijk boven de grens voor kostenvrij verzenden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elve1984
Yep, gewoon recht uit de fles wel eerst goed schudden.

Heb nog een foto gevonden op mijn site van model in de primer.

Afbeeldingslocatie: https://www.elvescalemodeling.com/wp-content/uploads/2020/11/IMG_4618-1024px.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Dat ziet er wel strak uit! Weet je toevallig ook met welke druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Elve1984 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:51:
[...]

Yep, gewoon recht uit de fles wel eerst goed schudden.

Heb nog een foto gevonden op mijn site van model in de primer.

[Afbeelding]
Is de truuk van deze primer ook niet dat het direct na het spuiten het er niet strak uitziet, maar dat het daarna zich zelf gaat strak trekken door na te vloeien?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ben bezig met een NMM challenge.
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/790921217292894239/890838118528335933/IMG_20210923_224138.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/719160754544312440/890603554392375366/IMG_20210921_222053.jpg

Update:
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/562224767411683338/891991454258438164/IMG_20210926_191756.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Dwarlorf op 27-09-2021 14:59 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Heeft iemand wel eens een model verkocht? Wat is een beetje gangbare prijs voor een 1/72 prop? Ik heb out of the blue iemand die er eentje wil hebben die ik een tijd terug gebouwd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:39:
Heeft iemand wel eens een model verkocht? Wat is een beetje gangbare prijs voor een 1/72 prop? Ik heb out of the blue iemand die er eentje wil hebben die ik een tijd terug gebouwd heb.
Ik heb nog nooit een kit verkocht, maar ik ken wel iemand die dat wel doet. Hij vraagt meestal de prijs van de kit + een paar potjes verf en andere consumables en misschien nog wat geld voor de tijd die hij er in heeft gestoken. Dat lijkt mij ook wel redelijk, je wil toch wel quitte spelen want de hobby is al duur zat :)

Als ik op Etsy kijk dan zie ik modellen van 300+ euro, (linkje) maar dat zou ik zelf toch wel een beetje té ruig vinden, maar het is waarschijnlijk wel goed voor de WAF ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ja de kosten van kit en materialen zijn het minimum. Maar tijd die ik erin gestoken heb… tja. 25 uur tegen een uurtarief van 50-100 euro is niet heel competitief.

Zelf dacht ik aan een vraagprijs van 100 euro. Het is meer het sentimentele prijskaartje, blijft toch een van je kindjes :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dat was een vraag die ik ooit een keer kreeg op mijn site. Wilde iemand weten hoeveel het zou kosten om voor hem/haar een kit te bouwen, incl. uren.

Tsja, 25 euro per uur, 20-25 uur. Zelfs al zou ik minimumloon rekenen (ja doei :P) dan zou het nog een kostbaar geintje worden. Dan is 300+ euro voor een kit ineens een koopje :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:06:
Zelf dacht ik aan een vraagprijs van 100 euro. Het is meer het sentimentele prijskaartje, blijft toch een van je kindjes :p
€100,- voor een 1/72 model lijkt mij redelijk, maar veel meer denk ik ook weer niet. Ik heb dergelijke discussies ook altijd met mijn muziekgezelschap waar we met zijn vieren zo nu en dan optredens geven en daar vragen we voor vier personen (dus niet per persoon) vaak iets van €150 voor, een beetje afhankelijk van wat voor optreden het is (hoeveel tijd kost het ons aan repetitie tijd, special requests) en hoe ruim de "klant" financieel in zijn jasje zit. Dan is het voor ons in ieder geval kostendekkend voor reiskosten en dat we er genoeg geld aan overhouden zodat we individueel geen contributie hoeven te betalen (aanschaf bladmuziek, contributie muziekbond, website enz.). Nu zijn wij amateurs en hoeven er niet van te leven en doen het omdat we het leuk vinden (en willen we niet concurreren met professionals, maar dat is een andere discussie). Dan is kostendekkend plus een klein beetje in mijn ogen een faire prijs.

Nu we dit al meer dan tien jaar zo doen, is onze conclusie vooral dat we er persoonlijk voldoening uit willen halen en is het geld niet eens zo heel belangrijk. Wanneer het meer "werk" wordt, vragen we er ook vaak wat meer voor, bijvoorbeeld een nieuwjaarsreceptie ofzo. Zo zou ik er voor wat betreft modelbouw ook tegenaan kijken, is het een model dat ik anders ook wel zou bouwen, is kostprijs + €50,- voor mij prima. Zo niet, kostprijs + €150 ofzo. En om eerlijk te zijn, ik kom zo ondertussen wel ruimte tekort in mijn vitrinekasten, dus als ik er een paar tientjes voor kan krijgen en er iemand mee blij kan maken, ben ik al lang blij :)

Voorwaarde is dan wel dat ik er niet een harde datum aan hang, modelbouw is hobby voor mij en ik ga daar naast mijn werk niet voor haasten.

Ik moet maar niet het professionele commerciële tarief als industrieel programmeur wat mijn baas voor mij rekent van €110,- per uur gaan vragen denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 24-09-2021 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:07:
[...]

[...]
Voorwaarde is dan wel dat ik er niet een harde datum aan hang, modelbouw is hobby voor mij en ik ga daar naast mijn werk niet voor haasten.

[...]
Een kennis van mij vroeg mij laatst of ik zijn kit in elkaar wilde zetten. Ja dat wil ik wel, maar dat kan wel even duren zei ik. "Oh, 2 weken dan?"

:N

Zodra je er druk op gaat zetten (en ik ken hem langer dan vandaag: dat gaat hij 100% zeker doen) hoeft het voor mij niet. Ja, misschien als je 110 euro per uur betaald :P Vond ie maar raar, want dat doe je toch wel even voor vrienden.

Nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Nou, de deal is gesloten, 75 euro. Klein beetje emotioneel is het wel. Zaterdag neem ik afscheid ;(

Me ook voorgenomen om weer wat te gaan bouwen, tijd niks gedaan. Heb ook een probleempje met mijn airbrush sinds ik de seals heb vervangen: als ik de trekker indruk krijg ik lucht, maar als ik hem verder indruk stopt de flow juist. Als ik dan heel hard duw spuit hij weer wel.

Ergens zit iets niet goed maar ik kom er niet achter wat :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:39:
Ik heb wel 3D-print onderdelen verkocht. Vooral dingen die niet echt te krijgen zijn.
Bv voor een Fokker F36 een propeller (70mm doorsnede) en de wielen. Voor een verzamelaar die alle Fokkers ooit gebouwd in modellen heeft/verzameld. (Ex-Fokker medewerker).

Het is zo goed als onmogelijk om "echte" prijzen te vragen. Ten eerste moet je wat reseach doen, dan tekenen en als laatste printen. Kost echt uren werk. Is soort van hobby hulp zeg maar, Wel de kostprijs van de gebruikte materialen, klein beetje afschrijving op de printers, etc, maar de uren zijn gewoon niet te rekenen.

Daarnaast ook bezig om mijn 2de model te tekenen dat uiteindelijk gebruikt gaan worden voor model casting in 1:56 schaal. En dus een echt modelbouw-kit gaat worden. Dat doe ik als soort van hobby, want kost toch snel weken werk, vooral research en het 3D model perfect te krijgen met alle details voor 1:56. Echte 3D designer zou dan snel richting de 1k+ aan euro gaan voor alleen de uren.
Maar het zijn uniek modellen waarvan gewoon geen bouwpakketten voor bestaan. Dus ook nog eens beperkte oplage. En ik heb de deal dat ik wat euro's + 1 bouwpakket krijg. En de eeuwige roem dat mijn modeldesign toch ergens blijft bestaan.

Enige echte nadeel, ik kom zelf minder toen aan het afbouwen van mijn 1:100 schaal WW2 NL marineschepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Een (iets minder geslaagd) experimentje.

Aan de hand van deze tutorial geprobeerd om 'roest' te maken
YouTube: How To Paint Rust: Warhammer Tutorial

Resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMgBLIor4_B95gzxgR80uCj-EBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nq9JiE1qc79qjPSDa1oOaVl.jpg?f=fotoalbum_large

Een van de problemen is dat ik niet exact dezelfde kleuren had. Ik denk dat mijn basiskleur oranje te licht was. Daarnaast ook nog wel wat problemen met de washes. Moet nog wat meer feeling krijgen voor de hoeveelheid water die bij Vallejo verf moet om een goede wash te maken.

Ben nu bezig met de Hasegawa Rosenbauer Panther

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kv2gx0O20KgF44SQ5xoif-LwVXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nwf2NqNFK194XDRWiahWakJu.jpg?f=fotoalbum_large

Een prachtig model met heel veel detail in de cockpit. Helaas geen detail achter de rolluiken, want anders had ik die open gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Skyaero schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:03:

Resultaat
[Afbeelding]

Een van de problemen is dat ik niet exact dezelfde kleuren had. Ik denk dat mijn basiskleur oranje te ligt was. Daarnaast ook nog wel wat problemen met de washes. Moet nog wat meer feeling krijgen voor de hoeveelheid water die bij Vallejo verf moet om een goede wash te maken.
Je kunt ook pigments gebruiken. Daar krijg je hele mooie resultaten mee.

Zoals deze prachtige creatie van mij: :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkVDitojqMPM380sZYOT6si6k4M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhawHafMGxQsaD0pnOCh7WzH.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 21:31
Lees trouwens net dat Eurospoor dit jaar sowieso doorgaat en vooralsnog over een maand van start gaat.
Na jaren niet meer geweest te zijn heb ik er dit jaar weer zin in om eens een blik te gaan werpen en kijken of ik wat inspiratie voor thuis kan opdoen.
Wel de pinpas thuislaten!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik was vandaag "even" wandelen. (weer een tijdrovende en eenzame hobby :P) Loop ik in the middle of nowhere, vliegt er ineens een Spitfire boven me :D

Zelfs tijdens het wandelen ontkom ik niet aan deze hobby :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Skyaero schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:03:

Resultaat
[Afbeelding]

Een van de problemen is dat ik niet exact dezelfde kleuren had. Ik denk dat mijn basiskleur oranje te licht was. Daarnaast ook nog wel wat problemen met de washes. Moet nog wat meer feeling krijgen voor de hoeveelheid water die bij Vallejo verf moet om een goede wash te maken.

Ben nu bezig met de Hasegawa Rosenbauer Panther

[Afbeelding]

Een prachtig model met heel veel detail in de cockpit. Helaas geen detail achter de rolluiken, want anders had ik die open gelaten.
Wat betreft roest. Hoe ik het meestal doe is als volgt:

1. Schilder een basiskleur roest. Een donkere roestkleur recht uit het potje. Laat het drogen
2. Maak delen van het model nat met water en een beetje afwasmiddel. Strooi daar een beetje zout op.
3. Drogen
4. Breng de volgende laag roest op, dit kun je mixen. Oranje, bruin (burnt umber oid). Gewoon een paar van die kleuren bij elkaar flikkeren.
5. Drogen, zouten.
6. Eventueel kun je nog meer lagen aanbrengen. Elke extra laag maak ik altijd lichter van kleur.
7. Als alles droog is kun je met een kwast de zout verwijderen. Je kunt het op bepaalde plekken ook laten zitten trouwens. Krijg je ook een leuk effect van :)

Note: Ik kan de tutorial zo 1-2-3 niet vinden die ik heb gebruikt en heb deze techniek al een hele tijd niet gebruikt, dus ik schrijf dit even op uit mijn hoofd, dus er kan een foutje in zitten :$

• Skyaero
  • Niet online
_Eend_ schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:09:
[...]

Wat betreft roest. Hoe ik het meestal doe is als volgt:
Doe je dit met een airbrush of een kwast? Mijn gevoel zegt dat je het zout met een kwast wegveegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Skyaero schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:35:
[...]

Doe je dit met een airbrush of een kwast? Mijn gevoel zegt dat je het zout met een kwast wegveegd.
Met een kwastje ja. Ik zou wel een oude kwast gebruiken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Voor roest zijn er zoals bij zoveel effecten meerdere wegen die naar Rome leiden (verwering met zout wil ik ook altijd nog eens proberen :)), maar bij roest is het onafhankelijk van de techniek uiteindelijk vooral een kwestie van meerdere laagjes, zo min mogelijk uniformiteit en textuur aanbrengen.

Wat voor mij altijd wel goed werkt is om met watergedragen acrylverf te gaan spetteren:

Dit filmpje is dan vooral gericht op tracks en is met een grijze onderlaag, maar deze zelfde techniek is voor andere roestdoeleinden ook prima te gebruiken (de eerste helft van het filmpje, tot dat hij met modder gaat spelen). De opgedroogde spetters zorgen daarbij dan voor het reliëf en op het eind doe ik er dan vaak ook nog een dun laagje roestkleurig pigment overheen (niet te uniform aangebracht en als je er eerst een dunlaagje thinner op kwast blijft dat mooi zitten, wel eerst een vernislaag natuurlijk) wat een lekker "ruw" resultaat oplevert.

• Dr. Strangelove
Gisteren mijn AB onder handen genomen. Seal bovenop de air valve vervangen en nu lijkt hij wat beter te werken, echter nu heb ik backflow van lucht via het verfreservoir… alles lijkt schoon dus begrijp niet helemaal waar het vandaan komt.

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Vraagje aan de experts hier:

Ik ben net wat serieuzer (her)begonnen met het bouwen van kitjes. Het is mijn wens/droom om ooit weer eens een modeltreinbaan te hebben, dus wil ik zo nu en dan eens een huisje maken. Voorlopig eenvoudige kitjes van Faller etc. die ik via marktplaats op de kop tik.

Nu gebruik ik Humbrol Enamel verf om de onderdelen te verven (met een kwast, geen geld en ruimte voor een airbrush). Hoe is dit te mengen om tot een andere kleurtint te komen? En dan ben ik vooral op zoek naar hoe dit het gemakkelijkste te doen is. Ik hoef nooit zo heel erg veel te hebben van een bepaalde kleur, dus ik denk dat ik dat het beste in een (wegwerp) potje kan doen, en dan met een pipetje of coctail-prikkertje overhevelen oid?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:26:
Gisteren mijn AB onder handen genomen. Seal bovenop de air valve vervangen en nu lijkt hij wat beter te werken, echter nu heb ik backflow van lucht via het verfreservoir… alles lijkt schoon dus begrijp niet helemaal waar het vandaan komt.
Welk merk ab had jij ook al weer?
Bij mijn H&S is het dan vaak een slechte seal op de luchtkop of vervuiling daarop (maar je hebt alles al schoon) waardoor het lucht wat lekt.
Yukkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:36:
Vraagje aan de experts hier:

Ik ben net wat serieuzer (her)begonnen met het bouwen van kitjes. Het is mijn wens/droom om ooit weer eens een modeltreinbaan te hebben, dus wil ik zo nu en dan eens een huisje maken. Voorlopig eenvoudige kitjes van Faller etc. die ik via marktplaats op de kop tik.

Nu gebruik ik Humbrol Enamel verf om de onderdelen te verven (met een kwast, geen geld en ruimte voor een airbrush). Hoe is dit te mengen om tot een andere kleurtint te komen? En dan ben ik vooral op zoek naar hoe dit het gemakkelijkste te doen is. Ik hoef nooit zo heel erg veel te hebben van een bepaalde kleur, dus ik denk dat ik dat het beste in een (wegwerp) potje kan doen, en dan met een pipetje of coctail-prikkertje overhevelen oid?
De beste tip voor wat betreft verf mengen is om dat niet te doen. Humbrol is erg beperkt in beschikbare kleuren, maar er zijn tegenwoordig betere verfmerken welke gewoon meteen de juiste kleur en tint voor bepaalde onderwerpen hebben.

Maar afgezien daarvan, je hebt wel metalen verfpalletjes die daar makkelijk voor zijn. Kan je dan naderhand met wat thinner gewoon weer schoonmaken en omdat het metaal is tast dat ook niet aan.
https://www.modelbouwkrik...inium-pallet-6-wells.html

Het overhevelen kan met een pipet, maar ook net zo makkelijk gewoon met een wat grotere kwast. Pipetten is altijd z'n gedoe met schoonmaken, of je moet ze dan weggooien.

[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 30-09-2021 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Als je een paar druppels verf nodigt hebt, werkt een sateprikker of tandenstoker ook goed. Die gebruik je dan direct om de enamel potjes te roeren.

Humbrol verf mengen gaat prima. Het is wel ontzettend lastig om dezelfde kleur te herproduceren, je hebt dus maar 1 kans om alles te verven.

[ Voor 32% gewijzigd door Skyaero op 30-09-2021 12:32 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Elve1984
Mengen van verf kun je in allerlei containertjes doen. Ik gebruik zelf vaak de bakjes van contactlenzen maar pillen strips of koffiemelkcups worden ook veel gebruikt. Misschien een overbodige noot, maar als je verf mengt houdt het dan wel altijd bij het zelfde type/merk verf. Humbrol enamal met Humbrol enamal en niet bv Humbrol enamal met Vallejo.

Ik heb een tijdje terug ook weer eens en projectje afgerond. Geloof niet dat ik er hier al een foto van had laten zien.

Airfix 1/72 Messerschmitt me262a.
Afbeeldingslocatie: https://www.elvescalemodeling.com/wp-content/uploads/2021/08/Airfix-Me262a-IMG_6995-1280px-cpel.jpg

Voor de geïnteresseerde, op mijn site staat een bouwverslagje met wat meer foto's

• Yukkie
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Invisible_man je hebt het over betere verfmerken, welke bedoel je daar mee? Vallejo toevallig? Het nadeel daarvan vind ik dan weer dat je altijd iets van een bakje nodig hebt. Nou ja, zo is er met ieder verfmerk wel weer wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virox
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:36
Tamiya en Vallejo zijn de acryl verf merken die ik zelf gebruik en tevreden over ben.
Vroeger nog Revell enamel gebruikt maar daar was ik minder fan van (had toen ook veel minder ervaring dus dat kan ook de oorzaak geweest zijn :X)

Zoals je zelf zegt, ieder merk heeft zijn voor en nadelen. Ik werk persoonlijk liever met paint palette dan rechtstreeks uit potjes. Vallejo is daar handiger in omdat je echt druppel per druppel kunt werken zonder pippetjes of stokjes...

Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Yukkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:52:
@Invisible_man je hebt het over betere verfmerken, welke bedoel je daar mee? Vallejo toevallig? Het nadeel daarvan vind ik dan weer dat je altijd iets van een bakje nodig hebt. Nou ja, zo is er met ieder verfmerk wel weer wat :)
Humbrol enamels heeft mijn inziens twee nadelen, de verfrange is wat beperkt (vooral gericht op RAF kleuren, maar daar buiten wat beperkt zodat je dus al snel moet gaan mengen wat altijd een heel gedoe is om goed te krijgen), maar vooral ook dat enamel vanwege milieu en gezondheidsredenen iets van het verleden is en niet echt een verf range met toekomstperspectief is. Afgezien daarvan kwasten ze wel lekker, dus vanuit dat oogpunt zeker geen verkeerde verf om te gebruiken hoor :)

Nu ben ik zelf primair een air brusher, maar voor wat ik wel kwast (vaak vooral details) gebruik ik inderdaad meestal Vallejo en dan de 70000 serie welke wat dikker is, 71000 is dunner en bedoeld voor airbrush.

Maar recent is AK met een nieuwe acrylic range uitgekomen waar ik ook goede verhalen over hoor:
https://ak-interactive.co...y/paints/paints-acrylics/

Zowel Vallejo en AK acrylics zijn van die dropper flesjes wat lastiger is om het goed te mengen, maar je hebt dan ook weer geen pipetten enzo nodig.

Maar staar je niet blind op wat mensen op het internet zeggen 8) koop gewoon eens een potje van iets en probeer het uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Invisible_man op 01-10-2021 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Toch is het als (her)beginner wel handig om ervaringen van anderen te lezen/zien hoor :)

Tot nu toe ben ik wel tevreden over de Humbrol enamel verfjes. Over het algemeen dekt het goed in een keer, zonder primer oid. Behalve de groen-tinten :? Daar heb ik nu drie potjes van, die allemaal voor geen meter dekken om de een of andere manier.

Over primer gesproken: Als ik in de toekomst ook acrylverf ga gebruiken kan ik de acrylverf van bijvoorbeeld Vallejo dan ook toepassen zonder een grond/primer laag? Of moet ik dan altijd eerst een primer gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik ben vooral een lurker op de topics. Maar wellicht heeft het volgende topic; Miniature Wargaming. Collect, Build, Paint, Play! - Deel 2 wel wat overlap voor de mensen die opzoek zijn naar materiaal/techniek etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Yukkie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:19:
Toch is het als (her)beginner wel handig om ervaringen van anderen te lezen/zien hoor :)
Oh begrijp me niet verkeerd, het internet is ideaal om nieuwe ideeën over technieken enzo op te doen en dan zijn de ervaringen van anderen waardevol. Maar niet iedereen is het zelfde en wat voor de één werkt, hoeft voor de andere niet zo goed te werken, dus gewoon uit proberen wat voor jou werkt voordat je ergens veel geld in steekt :)
Tot nu toe ben ik wel tevreden over de Humbrol enamel verfjes. Over het algemeen dekt het goed in een keer, zonder primer oid. Behalve de groen-tinten :? Daar heb ik nu drie potjes van, die allemaal voor geen meter dekken om de een of andere manier.
Groen dekt bij de meeste merken vrij slecht, heeft te maken met de hoeveelheid pigment er voor die kleur nodig is.
Over primer gesproken: Als ik in de toekomst ook acrylverf ga gebruiken kan ik de acrylverf van bijvoorbeeld Vallejo dan ook toepassen zonder een grond/primer laag? Of moet ik dan altijd eerst een primer gebruiken?
Doorgaans is dat wel aan te raden ja, vooral als je met een airbrush aan de slag gaat, voor kwasten iets minder wellicht. Je hebt ook wel goede primers in spuitbus, bijvoorbeeld die van Tamiya, dus ook zonder airbrush kan je dat makkelijk toepassen. Primen is niet alleen voor dat de verf beter hecht, maar ook om kleine krasjes in het plastic weg te werken en als je een kit met metaal (photo etch onder andere) hebt, moet je sowieso primen. Maar je zou het prima eerst zonder kunnen proberen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Primen met een spuitbus leek mij ook al wel het gemakkelijkste, dus dat wilde ik sowieso proberen als dat nodig zou zijn.
Goed om te weten ook dat mijn gevecht met groen niet aan mij ligt, dat scheelt een (heel klein) beetje in de frustratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Yukkie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:19:
Dat is ook wel het voordeel van enamel verf. Dekt relatief goed, geen primer nodig en na drogen krasvast. Zeker als je met de kwast verft is enamel een genot.

Enig nadeel is dat het slecht is voor het milieu en dat je voor alles (van verdunnen tot kwasten schoonmaken) oplosmiddelen op oliebasis nodig hebt (bijv. terpetine). Weer slecht voor het milieu en ook zwaar op het materiaal.

Dit is waarom ik uiteindelijk op acryl ben overgestapt. Vereist wel iets meer oefening met de kwast. Truuk is om meerdere (verdunde) lagen toe te passen.
Hangt een beetje van de kleur af. Mijn ervaring met Vallejo in een aantal proefmodellen is dat het wel kan, maar dat het uitermate fragiel is. Je kunt dus bijvoorbeeld niet aftappen, want je trekt de verf er met de tape mee af.

Primer maakt het verven (met een kwast) ook een stuk makkelijker. Ik gebruik zelf Color Primers van The Army Painter. Werkt uitstekend.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Geen model kit maar een nieuw hobbybureau in elkaar gezet dit weekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlATDTyb4TabKMIi03tmpQ8oRjE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLEMN39PPyU3pQo0E5Nbu7ft.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat nog moet:
Betere verlichting voor het voorste deel van het bureau.
De loeplamp moet nog geïnstalleerd
De speakers moeten nog aangesloten op mijn Pi.
En mogelijk links nog iets van een diepe lade

Inhoud van de lades:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDcgtfmkrtr-JsRMJbLZ526vJ5g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2Q1uJAw8z5rxechL8p57Xpe.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 8% gewijzigd door Dwarlorf op 03-10-2021 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Invisible_man schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:02:
[...]

Welk merk ab had jij ook al weer?
Bij mijn H&S is het dan vaak een slechte seal op de luchtkop of vervuiling daarop (maar je hebt alles al schoon) waardoor het lucht wat lekt.
Inderdaad; ik heb het interne seal,dat ik recent vervangen had, opnieuw uit elkaar gehaald en daar zat toch een hoop troep in. Nu werkt alles weer naar behoren, maar het teflon van dat seal is toch al wel wat ingedeukt, beetje vreemd.

Drie kits spuitklaar staan; ik merk echter dat ik nog steeds erg laag in mijn energie zit en ik denk niet dat het er dit weekend al van komt om ze te spuiten.

Ook mijn eerste twee kits verkocht. De koper was geïnteresseerd in meer maar dat waren toestellen waar ik om diverse redenen geen afscheid van kan nemen. Ik ga aanbieden om deze in opdracht opnieuw te bouwen voor hem voor een vooraf afgesproken prijs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Invisible_man
Soms moet je met modelbouw een lange adem hebben en is wat je wil hebben nog niet op de markt, maar toevallig zijn er nu achter elkaar twee artikelen beschikbaar gekomen waar ik al iets van een jaar op zit te wachten.

De eerste is een decal sheet voor een Tsjechische 1/48 demonstratie hind waarvan ik de kit een jaar geleden ofzo al gebouwd en geverfd hebt (alles in de foto is nog zonder decals), maar miste een paar specifieke decals die in de Zvesda kit niet zitten, voornamelijk een afbeelding van de tijger mascotte. Wel had ik destijds een paint mask voor wat je hieronder ziet, maar die mascotte was waarschijnlijk daar net iets te complex voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIdtA8xClJsZrGo-ECSgIoYbcPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vdomqCjVgpclQIWeKz5x0En.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is er alleen één luxeprobleempje, om de decal sheet zit een complete doos van Eduard heen met onder andere de zelfde Zvesda kit daarin (en nog wat andere aftermarket artikelen zoals window masks, PE voor de cockpit en wat ressin wapens), met andere woorden, er is nog een hind in mijn toekomst 8) maar daarvan wil ik een heerlijk verweerde Rus maken.

Het andere waarop ik zat te wachten is een ombouwkit om van een Duitse Cheetah/Gepard een Nederlandse PRTL (oftewel PRuTteL) te maken. Ik had eerder al eens een ombouwkit van Perfect Scale Modellbau gekocht voor een Nederlandse bergingstank (beeld je een Leopard 1 tank voor met in plaats van een kanon een hijskraan en een bulldozerblad) en had stilletjes de hoop dat zij de PRTL ook onder handen zouden nemen. De Nederlandse uitvoering is vooral anders vanwege het radarsysteem gemaakt door Holland Signaal (tegenwoordig Thales).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-9V0HCvsQs0TPLP2eI8IjPh8r4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/py9O0XCMHUE5qyjRq1XJ882P.jpg?f=user_large

Ik hoop binnenkort weer wat tijd te vinden om daadwerkelijk aan modelbouw te doen en niet alleen aan modelkoop nu de drukte met mijn muziekhobby (cd opname en diverse optredens) wat achter de rug is na de coronastop waarna er een culturele inhaalslag moest plaatsvinden blijkbaar :) Heb nog een F4-EJ en en panther tank af te maken waarvan elk daarvan hooguit een dagje werk bevat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Wat blijf die Hind toch een gruwelijk cool apparaat. Ik bouw geen helicopters maar daarvoor maak ik misschien nog wel eens een uitzondering.

He-112 gaat dus binnenkort de spuitcabine in; dit was het originele plan:

Afbeeldingslocatie: https://scale-model-aircraft.com/wp-content/uploads/Heinkel-He-112-airplane.jpg

Maar toen zat ik wat te browsen en kwam ik deze tegen, boekje met decal sheet heb ik in mijn collectie, allemaal What-Ifs van toestellen die bijna in Nederlandse dienst hebben gevlogen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SB5P8yp4ODeWsMMfNpyr24TX338=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cQfTUalGcDhFbKzTLrmKthcS.jpg?f=user_large

Ben niet zo van de what-ifs maar dit is wel erg aantrekkelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:39:
Wat blijf die Hind toch een gruwelijk cool apparaat. Ik bouw geen helicopters maar daarvoor maak ik misschien nog wel eens een uitzondering.

[Afbeelding]

Maar toen zat ik wat te browsen en kwam ik deze tegen, boekje met decal sheet heb ik in mijn collectie, allemaal What-Ifs van toestellen die bijna in Nederlandse dienst hebben gevlogen:

[Afbeelding]

Ik zou die onderste doen, met de klassieke oranje driehoek :Y

Want als je een What-If doet, moet je het goed doen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:39:
Ja inderdaad 8) De Zvesda 1/72 hind ipv de 1/48 is ook niet onaardig en neemt heel wat minder ruimte in :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inderdaad die onderste, blijft een mooi en uniek Nederlands schema!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Net een D-XXI met dat kleurenschema verkocht dus daar moet wat voor in de plaats komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:19:
Soms moet je met modelbouw een lange adem hebben en is wat je wil hebben nog niet op de markt, maar toevallig zijn er nu achter elkaar twee artikelen beschikbaar gekomen waar ik al iets van een jaar op zit te wachten.

De eerste is een decal sheet voor een Tsjechische 1/48 demonstratie hind waarvan ik de kit een jaar geleden ofzo al gebouwd en geverfd hebt (alles in de foto is nog zonder decals), maar miste een paar specifieke decals die in de Zvesda kit niet zitten, voornamelijk een afbeelding van de tijger mascotte. Wel had ik destijds een paint mask voor wat je hieronder ziet, maar die mascotte was waarschijnlijk daar net iets te complex voor.

[Afbeelding]

Nu is er alleen één luxeprobleempje, om de decal sheet zit een complete doos van Eduard heen met onder andere de zelfde Zvesda kit daarin (en nog wat andere aftermarket artikelen zoals window masks, PE voor de cockpit en wat ressin wapens), met andere woorden, er is nog een hind in mijn toekomst 8) maar daarvan wil ik een heerlijk verweerde Rus maken.

Het andere waarop ik zat te wachten is een ombouwkit om van een Duitse Cheetah/Gepard een Nederlandse PRTL (oftewel PRuTteL) te maken. Ik had eerder al eens een ombouwkit van Perfect Scale Modellbau gekocht voor een Nederlandse bergingstank (beeld je een Leopard 1 tank voor met in plaats van een kanon een hijskraan en een bulldozerblad) en had stilletjes de hoop dat zij de PRTL ook onder handen zouden nemen. De Nederlandse uitvoering is vooral anders vanwege het radarsysteem gemaakt door Holland Signaal (tegenwoordig Thales).
[Afbeelding]

Ik hoop binnenkort weer wat tijd te vinden om daadwerkelijk aan modelbouw te doen en niet alleen aan modelkoop nu de drukte met mijn muziekhobby (cd opname en diverse optredens) wat achter de rug is na de coronastop waarna er een culturele inhaalslag moest plaatsvinden blijkbaar :) Heb nog een F4-EJ en en panther tank af te maken waarvan elk daarvan hooguit een dagje werk bevat.
Die Tsjechen spuiten hun demo-Hinds vaak wel in hele mooie kleurenschema's, en deze is wel erg mooi hoor! :)

Toch wel grappig dat je daarna een van de grote vijanden van de Hind gaat bouwen: de Pruttel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:59:
[...]

Die Tsjechen spuiten hun demo-Hinds vaak wel in hele mooie kleurenschema's, en deze is wel erg mooi hoor! :)
Thanks, nu alleen nog even net als zovele kits afmaken 8)

Zeker mooi schema, heb er destijds ook niet lang over na hoeven te denken welke schema ik ging bouwen. Ik wist op voorhand ook al dat ik er op dat moment geen decals voor kon krijgen (ze waren er ooit wel, maar nergens op voorraad) en heb er dus wat op gegokt dat ze uiteindelijk wel zouden komen en had ook stil de hoop op Eduard gevestigd (is immers ook een Tjechisch bedrijf) om de Zvesda kit te reboxen welke voor een moderne 1/48 kit wat simpel qua detail is en dus ideaal voor Eduard om hun extras er bij te doen.
Toch wel grappig dat je daarna een van de grote vijanden van de Hind gaat bouwen: de Pruttel :P
Kan ik er altijd nog een leuk diorama van bouwen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 03-10-2021 17:32 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Virox
Sinds de laatste update is de 35(t) voorzien van decals en weathering.

Het is de eerste keer dat ik een (pin)wash heb toegepast en pigments gebruikt heb.
Zijn er mensen die nog tips of ruimte voor verbetering zien voor deze (en toekomstige builds) alvorens ik alles seal met een matte vernis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAazp-p1VFVFGr60mRLTwVpIk6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nzogFea0wE894WRbi4Gq09J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN1L1m9o3OUVsOWHney5EgnMvlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1Zv1cy5GVRpt1pO3vneECUa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 22:03

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Vind hem echt super netjes en realistisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Zeker niet verkeerd. Wellicht nog wat met de bouten doen? Nog wat roest of waterstreaks oid. Je kunt ook nog spelen met kleurverschillen bij de mud. Maar je kunt het evengoed laten en daar naar kijken bij een volgend model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:30:
[...]

Thanks, nu alleen nog even net als zovele kits afmaken 8)

Zeker mooi schema, heb er destijds ook niet lang over na hoeven te denken welke schema ik ging bouwen. Ik wist op voorhand ook al dat ik er op dat moment geen decals voor kon krijgen (ze waren er ooit wel, maar nergens op voorraad) en heb er dus wat op gegokt dat ze uiteindelijk wel zouden komen en had ook stil de hoop op Eduard gevestigd (is immers ook een Tjechisch bedrijf) om de Zvesda kit te reboxen welke voor een moderne 1/48 kit wat simpel qua detail is en dus ideaal voor Eduard om hun extras er bij te doen.
Even :D
Kan ik er altijd nog een leuk diorama van bouwen :)
Haha, mijn idee :P

Ik wil ooit nog eens een Shilka en A-10 dio maken. En een Flakvierling 38 en IL-2 en en en..

Ideeën genoeg, nu nog de tijd ervoor vinden :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Invisible_man
Virox schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:29:
Sinds de laatste update is de 35(t) voorzien van decals en weathering.

Het is de eerste keer dat ik een (pin)wash heb toegepast en pigments gebruikt heb.
Zijn er mensen die nog tips of ruimte voor verbetering zien voor deze (en toekomstige builds) alvorens ik alles seal met een matte vernis?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zeker zeer netjes hoor!

"Verbeterpunten" (klinkt zo negatief, zo is het niet bedoeld en hoop dat het niet zo overkomt :)) zal je vooral kunnen zoeken in meer nuance en gelaagdheid aanbrengen, waar ik zo aan denk bijvoorbeeld:

-In je modder (pigment) meer verschillende kleuren gebruiken. Wat altijd goed werkt is om een donkere kleur voor nat modder (vooral waar de modderlaag wat dikker is zoals op de wielen) en een lichtere voor wat meer opgedroogde modder te gebruiken.

-Wet effects, er zijn middeltjes te krijgen die je op je model kan smeren met een kwastje waardoor het lijkt alsof het nat is, kan vooral wanneer je verse modder wil simuleren mooi zijn.

-Modderspetters, verdun je pigment met de betreffende thinner en je kan met een kwastje en een tandenstoker mooie spetters maken, vooral op de achterkant waar de tracks van de grond omhoog komen.

-Modderopbouw. Vooral op de verticale vlakken tussen de tracks en de wielen zal veel modder zicht ophopen. Met pigmentfixer kan je als het ware pigment aan elkaar lijmen en kan je dikkere klonten maken. Je wielen zijn lekker vol gepakt met modder, maar op de wand er achter had het in verhouding nog wat meer gekund.

-Op de plekken waar de tracks in aanraking komen met de wielen, tandwielen en de grond zal modder zich niet zoveel ophopen en zal je zelfs wat kaal metaal op de tracks zien en op de wielen mits deze niet voorzien zijn van rubber. Dit kan vrij subtiel, maar geeft net even wat meer variatie.

-Streaking op de verticale vlakken. Wanneer de tank onder de modder zit, is daar vaak ook wel het nodige water bij gekomen wat dan van de verticale vlakken afloopt, vooral op de onderste helft. Met streaking technieken kan je dat mooi simuleren.

-Gelaagdheid. Dit is iets wat meer speelt bij een "schonere" tank :), maar wanneer je meerdere subtiele effecten over elkaar heen legt in plaats van één of twee sterkere effecten, krijg je automatisch al heel wat meer variatie in realisme in je model. Zo zou je kunnen beginnen met kleurmodulatie met de airbush (preshading, postshading, verbleken) door met je verf steeds een paar tinten te variëren al wat een verweerdere basis kunnen leggen en schaduwen accentueren. Dit eventueel nog versterken met olieverf. Krassen in het verfwerk. Chipping van het verwerk. Pinwash en tot slotte moddereffecten.

Ik zou aan dit model verder niet te veel meer verspijkeren, het is nu allemaal wel mooi in balans met elkaar en zeker een net resultaat hoor!

Overigens zou ik bij pigment uitkijken met vernis, daar gaat het vaak wel op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virox
Merci voor de uitgebreide feedback _/-\o_
Daar heb ik zeker wat aan. Dat van de modderspetters moet ik zeker eens uitproberen. Lijkt me leuk zolang het subtiel blijft.

Ik heb in de winkel staan twijfelen of ik het bij één soort pigment ging houden of niet. Maar gezien zowel de wash als de pigmenten volledig nieuw waren voor mij ben ik er niet te zot in gegaan en voor 2 veelzijdige opties gegaan. Maar idd het zou net dat tikje meer realisme kunnen geven zo als er wat meer variaties in zaten.

Ivm met het reageren van pigmenten met vernis... wat zou jij aanraden of wat gebruik je om je model finaal iets wat te beschermen? Ik ben van plan om er XF-86 Flat Clear van Tamiya over te spuiten (afgelengd met hun thinner). Pigment is van Vallejo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
Virox schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:51:
[...]

Ivm met het reageren van pigmenten met vernis... wat zou jij aanraden of wat gebruik je om je model finaal iets wat te beschermen? Ik ben van plan om er XF-86 Flat Clear van Tamiya over te spuiten (afgelengd met hun thinner). Pigment is van Vallejo.
Waar ik vaak voor ga is nadat ik alles behalve de pigmenten heb gedaan het model in de mat vernis te zetten en daarna pas met pigmenten te gaan werken. Vernis na pigment zorgt er voor dat 80% van de pigment niet meer te zien is, wat een beetje zonde is van al je werk.

Nadeel is wel dat je niet te veel meer aan je model moet komen want dan wrijf je de pigment er af. Voordeel is dan weer dat je subtiele shades kunt creeeren.

[ Voor 3% gewijzigd door jordyc op 05-10-2021 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Virox schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:51:
[...]

Merci voor de uitgebreide feedback _/-\o_
Geen probleem 8)
Daar heb ik zeker wat aan. Dat van de modderspetters moet ik zeker eens uitproberen. Lijkt me leuk zolang het subtiel blijft.

Ik heb in de winkel staan twijfelen of ik het bij één soort pigment ging houden of niet. Maar gezien zowel de wash als de pigmenten volledig nieuw waren voor mij ben ik er niet te zot in gegaan en voor 2 veelzijdige opties gegaan. Maar idd het zou net dat tikje meer realisme kunnen geven zo als er wat meer variaties in zaten.
Ik zou ook zeker niet aanraden om nu in eens van alles tegelijkertijd te gaan proberen, gewoon stapje voor stapje bij elk model weer wat nieuws proberen en er een gevoel voor krijgen.
Je zou met een watergedragen flat coat er wellicht nog wel mee weg komen (die van Vallejo bijvoorbeeld) en vooral de dikkere lagen op bijvoorbeeld je wielen zullen er weinig last van hebben, maar jordyc beschrijft het eigenlijk nog wat beter :)
jordyc schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 07:51:
[...]
Waar ik vaak voor ga is nadat ik alles behalve de pigmenten heb gedaan het model in de mat vernis te zetten en daarna pas met pigmenten te gaan werken. Vernis na pigment zorgt er voor dat 80% van de pigment niet meer te zien is, wat een beetje zonde is van al je werk.

Nadeel is wel dat je niet te veel meer aan je model moet komen want dan wrijf je de pigment er af. Voordeel is dan weer dat je subtiele shades kunt creeeren.
Je ziet het wel vaker dat men geen vernis spuit over het eindresultaat. Zo ga ik de metalen kont van mijn F4-EJ ook niet in de vernis zetten omdat dat de subtiliteit in lichtreflecties van de metaalverf wegstopt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Even nog wat foto's van de afgeronde Fujimi Ferrari 288 GTO. De spiegels moet ik nog een keer monteren, maar daarvoor moet ik gaatjes boren. Daar heb ik nog geen ervaring mee, maar gaan we binnenkort ook maar even doen :).

Helaas met polijsten wel wat door de blanke lak gegaan soms op wat randen. En bijv. ook de decal op achtervleugel beschadigd. De X-22 van Tamiya lijkt mij niet heel sterk daarvoor. Volgende keer een andere blanke lak proberen denk ik. Al is het denk ik altijd kwetsbaar bij scherpe randen.

Qua pasvormen vond ik het een uitdagend model. Je zet de gehele ophanging bijv. in elkaar, wat dus resulteerde in een scheef achterwiel :p. Ergens iets dus niet helemaal lekker gezet wat overal in doorwerkt.

De motor zo goed als kon in elkaar kunnen krijgen zonder fatsoenlijke manual. Die was zeer gedetailleerd, het 'luchtinlaatsysteem' met de intercoolers heb ik niet volledig werkend kunnen krijgen helaas.

Ik wilde de koplampen ook kantelbaar maken, maar dat was een te lastige klus. Dus die uiteindelijk weer dicht gemaakt.

Heb hem gespoten met Tamiya TS-8, deze heb 'gedecant'. Was de eerste keer en ging makkelijk zonder rommel :).

Model #3 ben ik nu mee bezig, een Revell kit. Stuk eenvoudiger qua onderdelen :p.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKrGw921xjqRktiFXzE1B0IOOCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhGqWq9oPcgY1tpfPYIPi5r2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kl_DnCN75tHGB7X8pIuZPmOn8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TbSzQwIKpGB94VqjnhFDcTu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8duybWZNFB09XoAjvr2K4c5OtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6R7DxQHXZc1dbSZm5N3LUB6.jpg?f=fotoalbum_large

Hij trekt enorm veel stof aan (de witte spikkels).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCrUM-c559itn2mDjrkATghmtA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCeo77auMWPykrx7v6oFcvMX.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant heeft een stoeprand geraakt ;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xln8HfwppRWnqKlqgTumvJgVlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3VIxxpYhDBdlqEXhbr29c9F.jpg?f=fotoalbum_large

WIP van redelijk in begin nog, motor werd nog stuk uitgebreider. Maar daar heb ik geen foto's van gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mf7nNc-G0C7df7_IROnrzuxYWDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9Fr0buNwVzZ2QRvpg2m4oPy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 05-10-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Nu ben ik alvast wat aan het rondkijken welke schema ik met mijn tweede hind (ik had immers de Eduard kit primair gekocht vanwege de decals die ik nodig heb) en kom in de Eduard handleiding deze tegen die me wel wat lijkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miQNgpjc3YR-H6cZgtjPCxPlANg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KFaat7GAFWJf9ay0BQBWCK3i.png?f=fotoalbum_large

Maar daar wordt Gilze Rijen Nederland als basis genoemd, mis ik iets of waren we in 2002 een communistisch land?

Ik gok dat het een demonstratie van de Tjechen op een Nederlandse open dag was?

[ Voor 6% gewijzigd door Invisible_man op 06-10-2021 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:09

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Invisible_man schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:41:
....

Dat denk ik ook.

https://www.jetphotos.com/photo/26476

Edit: dit is ook een bijzondere paintjob: https://www.jetphotos.com/photo/10035687

[ Voor 20% gewijzigd door Stormtrooper op 06-10-2021 13:57 ]

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:20
Invisible_man schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:41:
Nu ben ik alvast wat aan het rondkijken welke schema ik met mijn tweede hind (ik had immers de Eduard kit primair gekocht vanwege de decals die ik nodig heb) en kom in de Eduard handleiding deze tegen die me wel wat lijkt:

[Afbeelding]

Maar daar wordt Gilze Rijen Nederland als basis genoemd, mis ik iets of waren we in 2002 een communistisch land?

Nederland houd wel vaker wat achter:P Dus Russische helikopters misschien ook wel :+

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Toen ik 3 jaar later op Gil-ze en Rijden was :+ heb ik ze niet gezien.

Wel een gigantische berg andere kisten: https://www.gras-spotters.nl/open-dagen/open-dagen-2005

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Invisible_man
Gisteren de Eduard Hind binnen gekregen (zeker aan te raden voor wie een 1/48 hind wil bouwen, veel verfschema's beschikbaar, PE voor de cockpit, window masks en wat ressin onderdelen) en hier zit het nieuwe soort decals in die Eduard sinds een tijdje toepast. Wat hieraan anders is, is dat je de carrier film er af kan pulken en je zo alleen de kale decal overhoud zonder het altijd irritante transparante randje wat je normaal overhoud. Waar je wel om moet denken is dat je de decal eerst echt goed laat drogen, anders trek je met de film ook delen van de decal mee. Trust me, i found out the hard way :(, gelukkig was ik nog verstandig genoeg om dat eerst op iets onbelangrijks te testen. Maar wanneer je het goed doet en de decal ook goed hecht, lijkt het haast alsof je het geverfd hebt.

Iemand hier dit type decals al eens toegepast?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRszefh93Uy4mo0GZdRz13KP0I8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2rJNLzlMTY7oFfcKbPSjs66.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• smitae
Deze week toch om alle hek- voor mijn Admiralen klasse DD’s (De Kortenaer en de Van Nes) zoveel
mogelijk zelf te tekenen en te printen. Alleen het reling werk zal ik met echt draad gaan doen, alle platform hekwerk gaat 3D tekenen worden.
Hoogste tijd dat ik mijn scratch build van de Kortenaer ga afronden. Alles zit er bij op, m.u.v. hekwerk, masten en tuig en dan is die klaar. Oh ja, ik moet nog kijken of ik een kant-en-klaar anker koop of ze toch zelf ga maken. Verven is nog steeds een dingetje, zit erg met de kleuren. Zo goed als onmogelijk om nog historische correcte kleuren te achterhalen. Dus ik zal wat vrij moeten interpreteren. Voordeel, in die tijd was het redelijk normaal om de verf met bv stookolie te mengen voor de donkere tinten in de camouflage.

Denk dat het moet werken, want hekwerk op de open brug is wel gelukt. Wel iets kleinere delen, maar gaat uiteindelijk om de dikte. Enige nadeel kleine plekjes van de support, maar ik heb een nieuw trucje om dat te voorkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_yxVjRemciy79DXLDI1slAttiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8dH2n8WyBlJmBbLyNPzqsyLT.jpg?f=fotoalbum_large

AA-platform hek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S45RSVuK4BUfLRFubEVkisM-bJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7V9gCecSUFyJ7JPJxacNKS2q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYLdJw05mrn4bjITwjH4SBoUwuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5h3rhGA8ZOsKT1DJvPDTNNzq.jpg?f=fotoalbum_large

Reserve brug hek-werk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S20wERtcT-qqJVeLhyGI-T1JqRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OL6KLYjbEdQpXBjIvcRflDYW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-pmHmstOPPj7USvXFziPX_H2yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pb6goc4TFpSiXdQn2LsE8ChN.jpg?f=fotoalbum_large

En het hekwerk van het zoeklicht platform.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-gADIvaaLDsEIMECw0z9caFpZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6UGblr0qFpJixs9B2N3W044.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fm5kqjRvUkY6EPXlUA62Ur-R9Ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHMRHMpMRz7XigWpyLUUWKPd.jpg?f=fotoalbum_large

En omdat het kan, nog een foto van de huidige status van de Kortenaer (1:100 ~ 98cm lang)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmwXGiDJK7wXFELpgsSeGgj6U-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEiw6VqaMg5byoroHRYTztqL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virox
Daarnet even het angstzweet voelen opkomen... ik wast mijn 35(t) in matte vernis aan het zetten. En een stuk waar ik iets wat te lang had geairbrushed begon precies bruin te kleuren :'( gelukkig was het maar van tijdelijke aard en paar minuten later zag alles er weer normaal en stuk matter uit. :) Maar jullie hadden wel gelijk, de pigmenten worden een stuk minder opvallend op de plekken waar het vooral een fijn laagje stof was.

Ver wil ik ook mijn eerste stappen in diorama's willen zetten, al hele periode Youtube aan het bekijken. Maar blijft toch een hele zoektocht om het geschikte materiaal te vinden. Al die merken, opties en mogelijkheden 8)7
Invisible_man schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:21:
Gisteren de Eduard Hind binnen gekregen (zeker aan te raden voor wie een 1/48 hind wil bouwen, veel verfschema's beschikbaar, PE voor de cockpit, window masks en wat ressin onderdelen) en hier zit het nieuwe soort decals in die Eduard sinds een tijdje toepast. Wat hieraan anders is, is dat je de carrier film er af kan pulken en je zo alleen de kale decal overhoud zonder het altijd irritante transparante randje wat je normaal overhoud. Waar je wel om moet denken is dat je de decal eerst echt goed laat drogen, anders trek je met de film ook delen van de decal mee. Trust me, i found out the hard way :(, gelukkig was ik nog verstandig genoeg om dat eerst op iets onbelangrijks te testen. Maar wanneer je het goed doet en de decal ook goed hecht, lijkt het haast alsof je het geverfd hebt.

Iemand hier dit type decals al eens toegepast?

[Afbeelding]
Klinkt goed maar mss nog niet direct iets voor mij, ik durf nu al eens decal kapot trekken zonder zo'n afneembare film :+
Zoals steeds machtig 8) dat je praktisch alles zelf ontwerpt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
Virox schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:15:
Daarnet even het angstzweet voelen opkomen... ik wast mijn 35(t) in matte vernis aan het zetten. En een stuk waar ik iets wat te lang had geairbrushed begon precies bruin te kleuren :'( gelukkig was het maar van tijdelijke aard en paar minuten later zag alles er weer normaal en stuk matter uit. :) Maar jullie hadden wel gelijk, de pigmenten worden een stuk minder opvallend op de plekken waar het vooral een fijn laagje stof was.
De valkuil bij vernis is dat omdat het transparant is, je niet goed ziet hoe dik je aan het spuiten bent en je snel te veel spuit. En wat bij mat ook nog eens speelt is dat als je het te nat spuit, het gaat vloeien en niet meer mooi mat wordt. Met andere woorden, liever meerdere dunne laagjes dan één dikke :) En bij mat ook de luchtdruk van je ab een heel stuk omhoog schroeven en van wat verder weg spuiten helpt. Dan droogt de lak al deels als het uit je ab komt en krijg je een ruwer oppervlak, wat weer een matter resultaat geeft,
Ver wil ik ook mijn eerste stappen in diorama's willen zetten, al hele periode Youtube aan het bekijken. Maar blijft toch een hele zoektocht om het geschikte materiaal te vinden. Al die merken, opties en mogelijkheden 8)7
Grote kans dat je deze al hebt gevonden (zijn hier al vaker genoemd), maar voor de zekerheid 8) :
Night shift
Luke Towan
Beiden gaan ook wel goed in op wat voor materialen ze gebruiken.
Klinkt goed maar mss nog niet direct iets voor mij, ik durf nu al eens decal kapot trekken zonder zo'n afneembare film :+
Gewoon een paar vliegtuigen gaan bouwen, dan leer je vanzelf wel hoe te decallen >:) Vooral phantoms met 200+ decals zijn daarvoor aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:54:

[...]

Gewoon een paar vliegtuigen gaan bouwen, dan leer je vanzelf wel hoe te decallen >:) Vooral phantoms met 200+ decals zijn daarvoor aan te raden.
Of race- en rallyauto's :D

Verkeersvliegtuigen zijn vaak ook wel 'leuk' om te decallen dankzij de meterslange decals die je soms erbij krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

smitae schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:03:
Deze week toch om alle hek- voor mijn Admiralen klasse DD’s (De Kortenaer en de Van Nes) zoveel
mogelijk zelf te tekenen en te printen. Alleen het reling werk zal ik met echt draad gaan doen, alle platform hekwerk gaat 3D tekenen worden.
Hoogste tijd dat ik mijn scratch build van de Kortenaer ga afronden. Alles zit er bij op, m.u.v. hekwerk, masten en tuig en dan is die klaar. Oh ja, ik moet nog kijken of ik een kant-en-klaar anker koop of ze toch zelf ga maken. Verven is nog steeds een dingetje, zit erg met de kleuren. Zo goed als onmogelijk om nog historische correcte kleuren te achterhalen. Dus ik zal wat vrij moeten interpreteren. Voordeel, in die tijd was het redelijk normaal om de verf met bv stookolie te mengen voor de donkere tinten in de camouflage.

Denk dat het moet werken, want hekwerk op de open brug is wel gelukt. Wel iets kleinere delen, maar gaat uiteindelijk om de dikte. Enige nadeel kleine plekjes van de support, maar ik heb een nieuw trucje om dat te voorkomen.
[Afbeelding]

AA-platform hek.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Reserve brug hek-werk.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En het hekwerk van het zoeklicht platform.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En omdat het kan, nog een foto van de huidige status van de Kortenaer (1:100 ~ 98cm lang)
[Afbeelding]
Echt geweldig wat je allemaal doet. Petje af!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• smitae
Laatste tijd druk geweest met het tekenen, printen en in elkaar zetten van de oude Verkeersbrug Zwolle / Hattem over de IJssel in de staat Mei 1940. Dikke 60 onderdelen. Brug is iets ingekort omdat in volledige 1:100 schaal veel te groot zou zijn. (Dikke 4 meter lang) Idee was om het 1940 gevoel te kunnen laten zien. De rivier-kazematten, dijk-lichaam, etc komen er ook bij voor het diorama welke we op termijn gaan tentoonstellen in 1 van de rivierkazemat een bij Zwolle. Geen idee hoelang dat nodig gaat duren, maar de plannen zijn er.
Moet nog stukje hekwerk aan 1 kant lijmen, toegang tot onderhoudsplatform fixen en dan kan de brug in de verf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y90lBU665CK4YJau8IBafS_1cK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86XkzRAK2Zd1ESMw7bgo5Bpc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYzpiaLGwBRRKO4hZKpmhofp1z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdImwptJTHpq4vNjrZhTpGc3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0R7oIN9JF-w5fxlquk3g4chYZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmxtF7GVnDYNxhjH7S1QuzrX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Over dioramas gesproken.. Weet iemand of er losse zandzakken in 1:72 beschikbaar zijn? Juweela heeft ze wel, in 1:45 of 1:35 en die zijn te groot voor 1:72.. Maar voor mijn LuA dio wil ik een stelling nabouwen met muurtjes van zandzakken die in 1:1 75 cm hoog waren, dus in 1:72 iets van 10 cm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@smitae Ik wilde nog vragen naar de kanonnen, maar gelukkig heb ik dat niet gedaan, je had het druk zat :P

Wel heel cool dat het hele diorama in een kazemat bij de brug komt te staan. Als ie er eenmaal staat ga ik wel een keer kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
_Eend_ schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:00:
@smitae Ik wilde nog vragen naar de kanonnen, maar gelukkig heb ik dat niet gedaan, je had het druk zat :P

Wel heel cool dat het hele diorama in een kazemat bij de brug komt te staan. Als ie er eenmaal staat ga ik wel een keer kijken :)
Vragen geen probleem :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
_Eend_ schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:58:
Over dioramas gesproken.. Weet iemand of er losse zandzakken in 1:72 beschikbaar zijn? Juweela heeft ze wel, in 1:45 of 1:35 en die zijn te groot voor 1:72.. Maar voor mijn LuA dio wil ik een stelling nabouwen met muurtjes van zandzakken die in 1:1 75 cm hoog waren, dus in 1:72 iets van 10 cm?
Je zou ze zelf kunnen maken met green-stuff ? Of dikke putty/plamuur?

Ik heb een aantal 3D-modellen kunnen vinden en die heb ik in 1:100 schaal geprint. Gaat wel een heel stapel werk worden, want de zandzakken zijn best klein. Enige nadeel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87_zW241WFqP3tQwuFKJOPIeKjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GoMyr21Uaq4ryiFkme8T11U.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 29 ... 79 Laatste