Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 28 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:04

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:32:
[...]

Gate guardians zijn leuk maar het is niet best voor de toestellen zelf, roesten behoorlijk weg.

In de UK zijn bijna alle Spitfire en Hurricane gate guardians 1:1 glasvezelmodellen. De originelen zijn veel te kostbaar om in weer en wind te laten staan.
James May heeft het bedrijf een keer gevraagd om een 1:1 kit te maken van de Spitfire.. (Maar dat weet je waarschijnlijk al :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb weer een vraag. Gisteren heb ik de E-Type body voorzien van een laklaag. Alleen nu zie ik toch dat er wat krassen zichtbaar zijn die me eerder niet zijn opgevallen. Is er nu nog een manier om dit op te lossen? De verf die ik heb gebruikt is Vallejo metal color dus opnieuw schuren gaat volgens mij niet?

Volgorde van de stappen die ik nu heb gedaan.
1: Droog schuren met 600 grid schuurpapier
2: primer met Mr Surfacer 1200
3: licht opgeschuurd met 3000 grid schuurpapier
4: schoongemaakt met alcohol
5: lak aangebracht in 3 lagen

[ Voor 34% gewijzigd door alarma2nd op 25-08-2021 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 04-10 11:01
alarma2nd schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:59:
Ik heb weer een vraag. Gisteren heb ik de E-Type body voorzien van een laklaag. Alleen nu zie ik toch dat er wat krassen zichtbaar zijn die me eerder niet zijn opgevallen. Is er nu nog een manier om dit op te lossen? De verf die ik heb gebruikt is Vallejo metal color dus opnieuw schuren gaat volgens mij niet?

Volgorde van de stappen die ik nu heb gedaan.
1: Droog schuren met 600 grid schuurpapier
2: primer met Mr Surfacer 1200
3: licht opgeschuurd met 3000 grid schuurpapier
4: schoongemaakt met alcohol
5: lak aangebracht in 3 lagen
Het beste moment om in te schatten of je nog meer moet schuren en vullen, is vaak wanneer je hem in de primer gezet hebt en voordat je gaat verven. Primers zijn vaak lekker mat waardoor je imperfecties goed kan zien (ze zitten niet verstopt onder lichtweerkaatsing bijvoorbeeld) en je kan altijd makkelijk een stukje terug schuren en opnieuw spuiten, vooral met Mr. surfacer. En sowieso moet je natuurlijk voor het wegwerken van een kras (die te klein is om te vullen in ieder geval), van grof naar fijn werken qua schuurpapier, anders krijg je de kras nooit weg en polijst je alleen maar het plastic er omheen.

Overigens het schoonmaken met alcohol is iets wat ik vooral voor het primen zou doen voor een goede hechting (vooral voor het verwijderen van release agent), maar het is opzich niet verkeer omdat na het schuren en voor je laatste laklaag nog een keer te doen, maar dan vooral voor het verwijderen van het schuurstof. Ik doe het zelf niet, maar gebruik ook vrijwel alleen lacquer verven die een stuk agressiever zijn en daar minder gevoelig voor zijn.

Als je echt een glad resultaat wilt, is er overigens ook nog Mr. Finishing Surfacer 1500. Niet dat daar een wereld van verschil inzit, maar het toegepaste pigment daarvan is fijner dan van 1200 en geeft vooral als je het opschuurt/polijst een lekker glad resultaat. Het voordeel van 1200 (heb je de primer surfacer, of de finishing surfacer 1200?) is dan weer dat die wat beter krassen enzo opvult, maar voor een heel strak en glad resultaat ben je dan sowieso beter af om het plastic eerst goed geschuurd te hebben.

Maar voor een antwoord voor wat nu handig voor jou zou zijn, het is een beetje afhankelijk waar die kras zit, maar dan zou je dan het hele desbetreffende paneel moeten terug schuren, opnieuw primen en opnieuw in je top laag spuiten. Afhankelijk van de hechting en de kwaliteit van de verf zou je dan het goede deel kunnen afplakken, maar ik zou daar erg terughoudend mee zijn bij Vallejo. Ook zou ik een metal finish niet willen clear coaten (zodat je daar weer over kan afplakken) omdat daar een hoop van de metal kwaliteit mee verloren gaat (vooral hoe het licht weerkaatst).

En je kan natuurlijk ook de hele body tot de primer terug schuren en dan op primer niveau je krassen wegwerken en dan weer terug omhoog werken naar je top laag. Is een beetje afhankelijk van hoe ingrijpend het zal gaan zijn om die krassen weg te werken.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:27
_Eend_ schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:44:
[...]

James May heeft het bedrijf een keer gevraagd om een 1:1 kit te maken van de Spitfire.. (Maar dat weet je waarschijnlijk al :P )
En ze zeggen dat TV niet meer educatief is :P

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• alarma2nd
  • Niet online
Bedankt! Flink wat info waar ik wat aan heb. Ik bekijk nog even of ik het opnieuw ga doen of het als een leermomentje beschouw. Het is pas mijn eerste model dus misschien leg ik de lat ook wel te hoog.

Over heel de body zitten wel wat kleine microkrasjes die niet voelbaar zijn met mijn nagel. Ik zou dus waarschijnlijk alles opnieuw moeten doen. Ik had echter begrepen dat je Vallejo verf niet kon schuren. Maar mogelijk dat dit alleen voor de primer was.

Het was overigens wel de bedoeling om er nog een clearcoat te gebruiken. Ik wilde hiervoor de Vallejo metal varnish voor gebruiken. Van wat ik gezien heb geeft dit wel hele gave resultaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
alarma2nd schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:46:
Bedankt! Flink wat info waar ik wat aan heb.
Mooi zo!
Ik bekijk nog even of ik het opnieuw ga doen of het als een leermomentje beschouw. Het is pas mijn eerste model dus misschien leg ik de lat ook wel te hoog.
Geloof me, na jaren modelbouwen blijf je nog aan het leren :) maar dat is naar mijn mening ook één van de leuke kanten van deze hobby.
Over heel de body zitten wel wat kleine microkrasjes die niet voelbaar zijn met mijn nagel. Ik zou dus waarschijnlijk alles opnieuw moeten doen.
Kan je anders eens een fototje plaatsen van die krasjes? Ben wel benieuwd hoe en wat :) Wellicht zou wat fijner schuurpapier in het vervolg helpen als de krasjes van het schuren komen. De meeste kleine krasjes zouden daarna door de primer wel weggewerkt moeten worden. Je hebt de primer wel goed dekkend gespoten? En waar heb je de mr. surfacer mee verdunt?
Ik had echter begrepen dat je Vallejo verf niet kon schuren. Maar mogelijk dat dit alleen voor de primer was.
De verflaag zou ik sowieso nooit schuren (even weatheringeffecten daargelaten) en primer alleen wanneer je een superglad resultaat wilt, of je wat imperfecties hebt (in hoekjes wil wel eens wat werveling ontstaan waardoor je wat een korrelig effect krijgt, vooral vaak vliegtuigvleugels waar die in de romp komen). Als je je verf goed verdunt hebt, zou dat uit zich zelf al een goed genoeg glad resultaat moeten geven.

Maar de reden dat je Vallejo (zowel de primer als de normale verf, metals weet ik niet helemaal zeker, maar vermoed van ook) niet kan schuren is dat er iets van latex in zit waardoor je met het schuren hele stukken mee trekt. Dat is het voordeel van die mr. surfacer, die kan je prima terugschuren (en weer overheen primen indien nodig) en scheurt niet uit.
Het was overigens wel de bedoeling om er nog een clearcoat te gebruiken. Ik wilde hiervoor de Vallejo metal varnish voor gebruiken. Van wat ik gezien heb geeft dit wel hele gave resultaten.
Hangt ook een beetje van de toepassing af natuurlijk, maar met de meeste clear coats over metaal lijkt het wat minder realistisch omdat het licht dan veel uniformer weerkaatst terwijl dat bij metaal normaal veel subtieler is. Maar voor een metal auto finish zou het best wel kunnen denk ik, gewoon uitproberen en je eigen mening vormen zou ik zeggen :)

• alarma2nd
  • Niet online
Ik zal kijken of ik vanavond een foto kan plaatsen, al betwijfel ik of het goed zichtbaar is op de foto.

De Mr Surfacer heb ik verdund met Mr.Color thinner in de verhouding 50:50. Daarna dus met 3000 grid alles geschuurd. Het oppervlak voelde echt mega glad aan waardoor ik het idee had dat de primer er goed op zat.

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-10 01:26
Je zou nog kunnen polijsten. Ik zag op YouTube mensen met scratch remover en polijstmiddelen bezig. (Ik heb verder geen idee, heb gisteren mijn 1e kit sinds 2004 gekocht)

• Invisible_man
TWCRay schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:21:
Je zou nog kunnen polijsten. Ik zag op YouTube mensen met scratch remover en polijstmiddelen bezig. (Ik heb verder geen idee, heb gisteren mijn 1e kit sinds 2004 gekocht)
Het probleem is dat hij het al gegrondverfd en geverfd heeft en afhankelijk van hoe diep die krassen zijn, moet je die of vullen of terugschuren en in beide gevallen zou je het weer opnieuw moeten verven (en primen waarschijnlijk). Waar jij op doelt zal waarschijnlijk voor clear parts zijn? die verf je in principe niet en krassen daarin moet je er uit polijsten of vullen met iets transparants.

• Invisible_man
alarma2nd schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:18:
Ik zal kijken of ik vanavond een foto kan plaatsen, al betwijfel ik of het goed zichtbaar is op de foto.

De Mr Surfacer heb ik verdund met Mr.Color thinner in de verhouding 50:50. Daarna dus met 3000 grid alles geschuurd. Het oppervlak voelde echt mega glad aan waardoor ik het idee had dat de primer er goed op zat.
Mr. Surfacer werkt ook goed met mr. hobby self leveling thinner waarmee het nog wat beter uitvloeit en nog net wat gladder is. Maar wat je nu doet zou ook prima moeten zijn hoor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ik kwam gisteren het kanaal van Robert Tolone tegen, een interessant en leuk kanaal over het gieten van resin en het maken van mallen ervoor. Hij is een beetje gek op bijenwas en steekt dat niet onder stoelen of banken. Maar verder was het vermakelijk om te kijken :)

En (hopelijk) ook handig voor modelbouwers..

Anyway, linkje: YouTube: Silicone Rubber Cut Molds: Faster, Cheaper and SO MUCH BETTER.

Dat wilde ik effe delen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
Invisible_man schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:49:
[...]

Het probleem is dat hij het al gegrondverfd en geverfd heeft en afhankelijk van hoe diep die krassen zijn, moet je die of vullen of terugschuren en in beide gevallen zou je het weer opnieuw moeten verven (en primen waarschijnlijk). Waar jij op doelt zal waarschijnlijk voor clear parts zijn? die verf je in principe niet en krassen daarin moet je er uit polijsten of vullen met iets transparants.
Nee hoor, dat hoeft niet per se. Als hij het model gelakt heeft, dan kan ie β€˜m met scratch remover & polijsten afwerken.

In het filmpje hieronder doet ie β€˜m na een week wetsanden met grid 2000 & 3000 en erna polijsten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Invisible_man schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:11:

Kan je anders eens een fototje plaatsen van die krasjes? Ben wel benieuwd hoe en wat :) Wellicht zou wat fijner schuurpapier in het vervolg helpen als de krasjes van het schuren komen. De meeste kleine krasjes zouden daarna door de primer wel weggewerkt moeten worden. Je hebt de primer wel goed dekkend gespoten? En waar heb je de mr. surfacer mee verdunt?
Hier een foto vanaf de zijkant. Bij de achterste zijruit kun je als het goed is de kleine krasjes zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIBoH_MAc0XlBFZh_RMVF5WoNfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVCaCfzBLdDWx1RRz3z7kv5I.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ook de doos voor mijn nieuwe project binnen gekregen. Heb er nu al zin in! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYPkWDhXgBD8aIGNLa3pD6Wnk0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZbrtleSI3BS6rdX6Pvv5N5L.jpg?f=fotoalbum_large

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

alarma2nd schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:56:
[...]

Hier een foto vanaf de zijkant. Bij de achterste zijruit kun je als het goed is de kleine krasjes zien.

[Afbeelding]
Op de heupen?
Vandaag ook de doos voor mijn nieuwe project binnen gekregen. Heb er nu al zin in! :)

[Afbeelding]
:9~ <3

[ Voor 0% gewijzigd door _Eend_ op 26-08-2021 20:07 . Reden: Tag-vautje ]

• alarma2nd
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
@alarma2nd , ik zie wat je bedoeld. Ik denk dat je met scratch remover en polijsten nog een heel end komt. Ondanks de minuscule krasjes: ik hoop dat ik op mijn kit straks eenzelfde kwaliteit spuitwerk kan laten zien! Netjes!

Spuit je met een airbrush of spuitbus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
alarma2nd schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:56:
[...]
Mooi kleurtje zo :)

Je hebt het voordeel dat er niet veel kleine details in het plastic zitten en dat je de body helemaal los van de rest gespoten hebt. Dat maakt het makkelijker om gewoon de hele body terug te schuren en opnieuw te primen en spuiten zonder dat je moeilijk hoeft te doen met afplakken of dat er detail verloren gaat. Dat is misschien niet de leukste oplossing (al je eerdere werk ongedaan maken), maar is zeker wel een veilige oplossing waarbij je weet dat je aan het eind een goed resultaat hebt.

Wat je ook kan doen is om eerst alleen bij de krassen terug te schuren, die delen opnieuw te primen en met de metaalkleur te spuiten, kan je altijd nog alles terug schuren als je de overgang blijft zien, maar persoonlijk zou ik de hele metaallaag terug schuren tot aan primer, de krassen er uit schuren en polijsten, en opnieuw primen waar nodig. Kan je daarna weer één strakke en nette metaallaag spuiten zonder dat je overgangen hebt.

Andere optie is natuurlijk om het zo te laten, maar hier is natuurlijk veel van te leren hoe dit op te lossen :)

Scratch remover is ook een idee om te proberen en ben zeker wel benieuwd hoe dat zal gaan, maar omdat je de body los hebt en nog geen andere details geverfd hebt (of decals geplaatst), is alles opnieuw doen in mijn ogen de makkelijkste optie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Leuke posts... Ik heb onlangs mijn eerste car model gekocht, een Toyota 2000GT.

Ik heb een tijdje terug deze PDF gevonden met een how-to. Best gedetailleerd.

https://modelbrouwers.nl/...w-to_perfecte_laklaag.pdf

Spannendste vind ik altijd de wet coats; enerzijds het aanbrengen zonder dat je runners krijgt en anderzijds omdat het bijna onmogelijk is om niet stofjes in de lak te krijgen tijdens het drogen, zelfs met een cover eroverheen.

[ Voor 32% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-08-2021 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
De 2000GT is ook een beauty, eigenlijk veel sportwagens uit die tijd. Al kun je goed zien dat ze veel bij elkaar hebben afgekeken. :)

De PDF is volgens mij al eerder voorbij gekomen, ik had hem namelijk al een keer opgeslagen. Maar zeker handig om eens door te lezen.

Vanavond maar eens beslissen wat ik met de E-Type ga doen.
TWCRay schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:56:
@alarma2nd , ik zie wat je bedoeld. Ik denk dat je met scratch remover en polijsten nog een heel end komt. Ondanks de minuscule krasjes: ik hoop dat ik op mijn kit straks eenzelfde kwaliteit spuitwerk kan laten zien! Netjes!

Spuit je met een airbrush of spuitbus?
Airbrush

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:26:
Leuke posts... Ik heb onlangs mijn eerste car model gekocht, een Toyota 2000GT.

Ik heb een tijdje terug deze PDF gevonden met een how-to. Best gedetailleerd.

https://modelbrouwers.nl/...w-to_perfecte_laklaag.pdf

Spannendste vind ik altijd de wet coats; enerzijds het aanbrengen zonder dat je runners krijgt en anderzijds omdat het bijna onmogelijk is om niet stofjes in de lak te krijgen tijdens het drogen, zelfs met een cover eroverheen.
De E-Type, Miura en 2000GT op 1 pagina :9~

Stofvrij is wel een probleem ja.. Nieuwe bak gekocht bij de action uit het midden van de stapel, angstvallig de bak dicht gehouden. Daarna nog een keer met een swiffer door de bak heen.

Ik doe mijn model er in, hermetisch afgesloten. Volgende dag: stof :(

Ik wil gewoon een clean room :+

niet dat dat helpt.. ook al is er maar 1 stofdeeltje in de hele ruimte, 3x raden waar die op terecht komt :P

[ Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 27-08-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:50
_Eend_ schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:44:
[...]

Kennis van mij heeft een keer een 1:1 Spitfire gemaakt: https://www.omroepzeeland...ortte-in-de-Westerschelde/
Uiteindelijk heeft hij het verhaal van z'n oom in een boekje beschreven. Erg indrukwekkend.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Omdat dit het laatste seizoen is dat Valentino Rossi racet in de MotoGP dacht ik "Laat ik eens kijken of er een kit van een van zijn motoren is"

Antwoord: Ja

Overal uitverkocht, maar er zijn wel mensen die een paar kits verkopen op scalemates. Voor hoge prijzen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Spoetnik385 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:45:
[...]

Kennis van mij heeft een keer een 1:1 Spitfire gemaakt: https://www.omroepzeeland...ortte-in-de-Westerschelde/
Uiteindelijk heeft hij het verhaal van z'n oom in een boekje beschreven. Erg indrukwekkend.
Interessant verhaal, ben ook wel benieuwd naar het boek :)

Ik heb een achterneef die tijdens de gevechten in mei 1940 is omgekomen, ik wil daar ooitβ„’ nog eens een diorama van maken.

Maar dan heb ik nog veel dingen om uit te zoeken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:50
_Eend_ schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:16:
[...]

Ik heb een achterneef die tijdens de gevechten in mei 1940 is omgekomen, ik wil daar ooitβ„’ nog eens een diorama van maken.

https://books.google.nl/b...=zvIUyAEACAAJ&redir_esc=y

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
_Eend_ schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:14:
Omdat dit het laatste seizoen is dat Valentino Rossi racet in de MotoGP dacht ik "Laat ik eens kijken of er een kit van een van zijn motoren is"

Antwoord: Ja

Overal uitverkocht, maar er zijn wel mensen die een paar kits verkopen op scalemates. Voor hoge prijzen :(
Kak. Helemaal niet bij stilgestaan…
Jammer. Maar ik ga geen hoofdprijzen betalen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

streamnl schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:29:
[...]

Kak. Helemaal niet bij stilgestaan…
Jammer. Maar ik ga geen hoofdprijzen betalen.
Ja, had ik vorig jaar maar een stel van die kits ingeslagen.

Maarja, ik had verwacht dat Rossi pas zou stoppen als ie de pits moet betreden met een rollator :D

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:43

Smoke

Maverick Reploid

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1roPBVG.jpg

Ik ga me weer een avondje bezig kunnen houden met decals. De cockpit alleen al had er 31.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Smoke schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:00:
[Afbeelding]

Ik ga me weer een avondje bezig kunnen houden met decals. De cockpit alleen al had er 31.
Muziekje aan, verstand op oneindig en plakken maar :) Aan de sheet te zien, valt de buitenkant wel mee met aantallen.

Heb nog steeds nachtmerries van mijn phantom met meer dan 250 decals en vier avonden plakken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virox
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:14
Smoke schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:00:
[Afbeelding]

Och nice een Viper, staat ook nog ergens op mijn ooit-te-bouwen lijst :)

Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
_Eend_ schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:16:
[...]

Ik kan uit ervaring zeggen dat dergelijke projecten wel het summum van voldoening opleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdtHN3xnqLUXcIstz8RlF7SGwPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4otQbMSpdb7GcAsuW1wT75jK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT3cb2lreRVeoRBUwUi2iY0CNG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIkUBLWZcrdC9eY2ZvpkbwXP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfWGqXtH8VwhvaTiR9VieNJ3O3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44mJVb2wganTSV6liOkSHiLo.jpg?f=fotoalbum_large

Een aantal jaar geleden heb ik voor mijn vader de Catalina gebouwd waarin zijn oom, mijn oudoom, is neergeschoten bij de Banda Eilanden. Het verhaal daarvan is gewoon rechstreeks uit een film afkomstig (hier terug te lezen, zoeken op de registratie van het toestel, Y-63). Ik heb veel tijd gestoken in het vinden van materiaal over dit toestel maar helaas geen foto's. Dat gaf daarom ironisch genoeg enige vrijheid om keuzes te maken, aangezien de Catalina's uit die periode bijna allemaal uniek waren op details als paint jobs, uitlaten en overschilderingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZV-t0mZjcjdncoWLIPS_hmLLc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZ5Y8g37CLfrqAypT2pcMGXB.jpg?f=fotoalbum_large

Nog steeds erg trots op het resultaat. Een paar jaar later hebben we door Thijs Postma een gouache laten maken van de laatste momenten van Y-63. En ja, ook de Nakajima Ki-27 van de piloot die mijn oudoom en zijn crew hebben neergeschoten heb ik nagebouwd, met wat hulp uit de zeer levendige community van WWII Pacific gekken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hapR_9CKJNLGuktncCOKXSAIX-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dC3nk348Uoh8TuRR8WjbFb4V.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 29-08-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Wat een joekel! Zeer mooi. Ook gaaf dat je er echt een persoonlijk verhaal bij hebt. Maakt het maken van zo'n model toch weer een stukje specialer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Dr. Strangelove schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:39:
[...]

Ik kan uit ervaring zeggen dat dergelijke projecten wel het summum van voldoening opleveren.

Een aantal jaar geleden heb ik voor mijn vader de Catalina gebouwd waarin zijn oom, mijn oudoom, is neergeschoten bij de Banda Eilanden. Het verhaal daarvan is gewoon rechstreeks uit een film afkomstig (hier terug te lezen, zoeken op de registratie van het toestel, Y-63). Ik heb veel tijd gestoken in het vinden van materiaal over dit toestel maar helaas geen foto's. Dat gaf daarom ironisch genoeg enige vrijheid om keuzes te maken, aangezien de Catalina's uit die periode bijna allemaal uniek waren op details als paint jobs, uitlaten en overschilderingen.

[Afbeelding]

Nog steeds erg trots op het resultaat. Een paar jaar later hebben we door Thijs Postma een gouache laten maken van de laatste momenten van Y-63. En ja, ook de Nakajima Ki-27 van de piloot die mijn oudoom en zijn crew hebben neergeschoten heb ik nagebouwd, met wat hulp uit de zeer levendige community van WWII Pacific gekken :)

[Afbeelding]
Dat is ook een van de redenen waarom ik dit diorama wil bouwen, de andere reden is omdat ik zijn naam levend wil houden. In de familie was hij min-of-meer vergeten. Maar het gaat nog een hele kluif worden om alles te verzamelen. Zelfs nederlandse figuurtjes zijn niet heel makkelijk te vinden (al zijn ze er wel). Maar het stuk geschut wat hij bediende kan ik niet vinden (7,5 tl. nr. 1 (Vickers, Model 1935)) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b05l8vfJ_YVmyfWp-fjuUw2Bcpw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zuz4y8mIDjGyWcSqeUVYpcS1.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PejVqaQ8zmVDhmQ6cnz-auv3TXM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CUaCv2R7ykmA65uaOJdXAEUe.jpg?f=user_large

En ik kan ook geen foto's of zelfs maar een tekening vinden van de hele stelling waarin hij lag. Ik heb wel een aantal foto's waar ze op staan, maar die zijn van voor of tijdens de mobilisatie. Ik weet ook precies waar zijn stelling lag, maar de exacte layout van de stelling weet ik dus niet. De op fotos die ik online vind staan de meeste stukken opgesteld in het open veld, wat mij sterk lijkt aangezien zijn stelling al voorbereid was en er in verslagen van de batterij wordt gesproken over zandzakken e.d.

Ik kan altijd gewoon een gat in de grond maken met wat zandzakken erbij en klaar is Eend, maarrrrrr:

Voor de 7,5 tl. had de LuA de beschikking over een vuurleidingstoestel van Hazemeijer, een mechanische computer. Er waren wel problemen mee en ik weet niet of de batterij van mijn achterneef zo'n ding had of dat ze een ander vuurleidingstoestel hadden (anders is het geschut vrij nutteloos). Ik denk van wel, want in de directe omgeving zijn wel een aantal Duitse toestellen neergehaald.

Maarja, dat is dus nog even wat uitzoekwerk :)

offtopic:
Ik dacht ik plemp het maar even hier neer, vhgd iemand hier een enorme LuA nerd is. Jenever can tell

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:45
_Eend_ schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:00:
[...]

Dat is ook een van de redenen waarom ik dit diorama wil bouwen, de andere reden is omdat ik zijn naam levend wil houden. In de familie was hij min-of-meer vergeten. Maar het gaat nog een hele kluif worden om alles te verzamelen. Zelfs nederlandse figuurtjes zijn niet heel makkelijk te vinden (al zijn ze er wel). Maar het stuk geschut wat hij bediende kan ik niet vinden (7,5 tl. nr. 1 (Vickers, Model 1935)) :

[Afbeelding]
[Afbeelding]

En ik kan ook geen foto's of zelfs maar een tekening vinden van de hele stelling waarin hij lag. Ik heb wel een aantal foto's waar ze op staan, maar die zijn van voor of tijdens de mobilisatie. Ik weet ook precies waar zijn stelling lag, maar de exacte layout van de stelling weet ik dus niet. De op fotos die ik online vind staan de meeste stukken opgesteld in het open veld, wat mij sterk lijkt aangezien zijn stelling al voorbereid was en er in verslagen van de batterij wordt gesproken over zandzakken e.d.

Ik kan altijd gewoon een gat in de grond maken met wat zandzakken erbij en klaar is Eend, maarrrrrr:

Voor de 7,5 tl. had de LuA de beschikking over een vuurleidingstoestel van Hazemeijer, een mechanische computer. Er waren wel problemen mee en ik weet niet of de batterij van mijn achterneef zo'n ding had of dat ze een ander vuurleidingstoestel hadden (anders is het geschut vrij nutteloos). Ik denk van wel, want in de directe omgeving zijn wel een aantal Duitse toestellen neergehaald.

offtopic:
Ik dacht ik plemp het maar even hier neer, vhgd iemand hier een enorme LuA nerd is. Jenever can tell
Ik heb de vickers 75 mmenige tijd geleden in Blender getekend en in Resin geprint :-)
Inclusief vuurlieiding en rangefinder.

Ook de Skode 75 mm beide AA versies werden door NL in 1940 gebruikt.

Elke batterij had 100% zeker een vuurleiding toestel. Anders zo goed als onmogelijk om iets te raken :-)

De Vickers. (Heb geen foto van geprinte versie, zal ik straks ff maken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QEHpW6Sz46eL4xEYHfaMTGPEeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vD1rVFDLwxY4UY2amN4VDNpD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZKRVR7XlCJRICiw19w74GVr6K4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yEI9tA4lA4JLoDfWvQpb5IK2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4I3WPTYJ5FdiTvQJvN79wQN3Pl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5vLcXtp1sYXEtQ8KlMPjTJ7W.png?f=fotoalbum_large

De Skoda in Resin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdZ2HXx5UOCQQ6CMbvfpQZ_0Kig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9X3SqKLmhFvjYmc5dKImn1ZY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
_Eend_ schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:00:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

offtopic:
NL 15 mm (1:100) en 28 mm (1:56) zijnj wel beschikbaar, ik heb zelf bv Roemenen "omgebouwd" tot NL-ers (Helm aangepast) En ik heb diverse in 1:100 modellen in metal voor wargaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

smitae schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

Ik heb de vickers 75 mmenige tijd geleden in Blender getekend en in Resin geprint :-)
Inclusief vuurlieiding en rangefinder.

Ook de Skode 75 mm beide AA versies werden door NL in 1940 gebruikt.

De Vickers. (Heb geen foto van geprinte versie, zal ik straks ff maken)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Skoda in Resin.
[Afbeelding]
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

In welke schaal?

Overigens is dat de vuurleidingsmachine van Vickers, niet die van Hazemeijer. Maar waarschijnlijk was die ook in gebruik omdat de Hazemeijer nog wat problemen had.

De Hazemeijer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsDpyPS_DFExC5otfR0DE5aUBdI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yicHeU5aVHoXerjRgGp2CBx1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQCC_JYSCE0BSYWptb-ajcH7QN0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIgLT9o3CBfCFTPYZIPpPjyr.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar ook dat moet ik nog verder uitzoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smitae
Nog en paar van de Skoda 75mm. Zowel in vuurz-setup en in in transport.
Vickers komt er aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yb_8RVugQahul_7t8Zu2EhQWNVM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NLNimkfsf6tH3ZViWMkE51T3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwI6apzoQRIEOf2GjKIq-JJPCzQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XWEztQatrAOqzyMmVESNJryh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOX_Ztq2XYAEyk1kIn9A5nEA2SE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pTNzRcjkIpoIQ0Gg1t5pwoEu.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
_Eend_ schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

In welke schaal?

Overigens is dat de vuurleidingsmachine van Vickers, niet die van Hazemeijer. Maar waarschijnlijk was die ook in gebruik omdat de Hazemeijer nog wat problemen had.

De Hazemeijer:
[Afbeelding][Afbeelding]

Maar ook dat moet ik nog verder uitzoeken.
Klopt, ik heb alleen de Vikcers versie gemaakt. De Hazemeijer is niet heel ingewikkeld om te tekenen, maar voor onze wargaming setup is de Vickers voldoende.

1:100 schaal, zal wel printen in grotere schaal, maar mogelijk mist er wat detail. De Vikcers is een ouder model, in de zin die heb ik eerder getekekend. De Skoda heeft voldoende detail om tot 1:56 te gaan denk ik. 1:35 gaat niet werken, dan mist er teveel denk ik.

Een batterij 75 mm had ook altijd een aantal Zware mitrailleurM25 Spandau attached
Ben de exacte info ff kwijt, al weer tijdje terug dat ik alles heb getekened en uigezocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXqKQPr25Hv8xF8EYp40Fsj1mu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRgg6qyQzDYISsvCVO4NGgNh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door smitae op 30-08-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

smitae schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

NL 15 mm (1:100) en 28 mm (1:56) zijnj wel beschikbaar, ik heb zelf bv Roemenen "omgebouwd" tot NL-ers (Helm aangepast) En ik heb diverse in 1:100 modellen in metal voor wargaming.
Ik weet dat er een fabrikant is die een doosje met Dutch Soldiers, May 1940 in het assortiment heeft zitten want ik heb dat een keer zien staan achterop een doosje van een setje soldaten in 1:72.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
_Eend_ schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:41:
[...]

Ik weet dat er een fabrikant is die een doosje met Dutch Soldiers, May 1940 in het assortiment heeft zitten want ik heb dat een keer zien staan achterop een doosje van een setje soldaten in 1:72.
Klopt, maar hij heeft wel focus op 28mm (1:56) ik weet ff niet of hij ook andere schaal heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• smitae
En wat foto's van de Vickers 75 mm (1:100) alleen in de basecoat, moet nog wat extra kleur en afwerking krijgen. 1 Versie in transport setup en 1 versie in vuur setup.

Dat stukje om de vuurbuis omhoog te houden in de vuuropstelling hoort er strikt gesproken niet op deze manier tussen. Maar moest iets steviger worden om ook tijdens wargaming te kunnen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjmtRwqJk76dcHVybFnb9xiOtqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOOveWpSHgKJz9dUNo53S6RP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLEuGytKHrgpcJREy1-LBAUpr9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3roWCSTvHOSmiYmsWoOMaGwY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcJLm9G8YP3SGcL5fU9Uq_jaOqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXciLdOEcG8aiER3wyaUfEMs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3mxO04PP6jsGbOfzgva637bCm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhghtsGaR3lq1bgSrqMUjQ5w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Kleine update van de E-type. Afgelopen weekend eigenlijk besloten om hem niet opnieuw te spuiten en starten met het vernissen. Dat ging redelijk goed totdat ik bij de laatste wetcoat alsnog druipers kreeg. Dus uiteindelijk toch maar helemaal teruggeschuur en opnieuw begonnen.

Inmiddels heb ik hem opnieuw gespoten en het resultaat is beter maar toch verre van perfect. Ik denk ook dat ik het probleem hem gevonden. Volgens mij heb ik gewoon te hard geschuurd met het 600 grid schuurpapier waardoor er te diepe krassen in zijn gekomen die met 3000 grid schuurpapier niet weg zijn te krijgen. Vermoedelijk was het resultaat een stuk beter geweest als ik nog een tussenstap had toegepast van bijvoorbeeld 1500 grid papier.

Ik blijf ook last hebben van vervelende stofjes. Ben ik echt genoodzaakt om met actieve afzuiging te spuiten als ik dit wil voorkomen? Het liefste blijf ik namelijk zonder werken omdat er dan nog meer lawaai is en mijn zoontje in de kamer ernaast ligt te slapen.

[ Voor 4% gewijzigd door alarma2nd op 30-08-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

smitae schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:22:
En wat foto's van de Vickers 75 mm (1:100) alleen in de basecoat, moet nog wat extra kleur en afwerking krijgen. 1 Versie in transport setup en 1 versie in vuur setup.

Dat stukje om de vuurbuis omhoog te houden in de vuuropstelling hoort er strikt gesproken niet op deze manier tussen. Maar moest iets steviger worden om ook tijdens wargaming te kunnen gebruiken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt me ook wat fragiel zonder dat stukje.

Ik heb ergens nog meer foto's van de 7,5 tl. nr. 1, maar die moet ik morgen even van een oude laptop trekken denk ik.

Hoe maak je dit spul allemaal eigenlijk? Aan de hand van foto's of tekeningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
alarma2nd schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:28:
Kleine update van de E-type. Afgelopen weekend eigenlijk besloten om hem niet opnieuw te spuiten en starten met het vernissen. Dat ging redelijk goed totdat ik bij de laatste wetcoat alsnog druipers kreeg. Dus uiteindelijk toch maar helemaal teruggeschuur en opnieuw begonnen.

Inmiddels heb ik hem opnieuw gespoten en het resultaat is beter maar toch verre van perfect. Ik denk ook dat ik het probleem hem gevonden. Volgens mij heb ik gewoon te hard geschuurd met het 600 grid schuurpapier waardoor er te diepe krassen in zijn gekomen die met 3000 grid schuurpapier niet weg zijn te krijgen. Vermoedelijk was het resultaat een stuk beter geweest als ik nog een tussenstap had toegepast van bijvoorbeeld 1500 grid papier.
Liever voorkom je natuurlijk dat je te grof en hard schuurt, maar inderdaad is het een kwestie van in verschillende stappen de krassen weg te schuren. Wellicht zelfs nog een paar meer stappen dan je nu omschrijft. En in extreme gevallen kan je altijd nog met wat filler aan de gang gaan en dat dan terug schuren.
Ik blijf ook last hebben van vervelende stofjes. Ben ik echt genoodzaakt om met actieve afzuiging te spuiten als ik dit wil voorkomen? Het liefste blijf ik namelijk zonder werken omdat er dan nog meer lawaai is en mijn zoontje in de kamer ernaast ligt te slapen.
Een afzuigingsinstallatie zal wel wat doen qua stof waarschijnlijk, maar is uiteindelijk meer voor de verfdampen en de overspray. Wat voor mij nog simpelweg het beste helpt is een aparte tafel voor het spuitwerk te hebben apart van de tafel waar ik schuur enzo. Het zal niet voor iedereen een oplossing zijn besef ik mij, maar voor mij scheelt het aanzienlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• smitae
_Eend_ schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:39:
[...]

Het lijkt me ook wat fragiel zonder dat stukje.

Ik heb ergens nog meer foto's van de 7,5 tl. nr. 1, maar die moet ik morgen even van een oude laptop trekken denk ik.

Hoe maak je dit spul allemaal eigenlijk? Aan de hand van foto's of tekeningen?
Yup, erg dun en resin is ook meer breekbaar dan model-plastic. Dus je moet wat. Eigenlijk is de constructie wat complexer van iets dunnere buizen. In 1:100 te dun, in bv 1:35 is het wel te printen.

Veel foto’s op grondgebondenluchtverdediging.nl en op de beeldbank. Maar blijft zoeken. Ik bouw alles van het Nederlandse leger van rond 1940 en ik zoek mij soms helemaal de rambam.

Meeste teken ik vanaf foto’s, echt goede tekeningen zijn er in veel gevallen niet. En dan maar hopen dat je wat foto’s tegen komt die redelijk zij, front view etc geven. Want de schaal goed krijgen is best een uitdaging. Voordeel van de AA is de het kaliber een gegeven is. Dat is voor de Vickers en de Skoda de basis van de schaal geweest.

Maar van bv artillerie en marine schepen en marine wapens heb ik wel goede tekeningen. Dat is dus relatief eenvoudig. Momenteel bezig met de 8-staal.Ik heb alleen tekeningen van zij-aanzichten en foto’s met voor- en achter-views.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bv6k5SyISLxOSM_vTJ1qXWDE7u0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLjRqEfUIJ2cOcvJxlYraA36.jpg?f=fotoalbum_large

En onlangs de oude spoorbrug over de IJssel bij Zwolle/Hattem getekend, daarna aangepast, want de originele versie zou in 1:100 ruim 4 meter lang worden. Dus de print is goed genoeg voor 1:100 wargaming, maar niet echt voor een mooi maquette. Ik wist de lengte van de brug delen, vandaar uit met foto’s de rest op schaal gemaakt. En de pijlers zijn met de hand opgemeten, die staan er namelijk nog steeds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj3CkyREOvevmGiW-IBvDFxtoes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ynzlHEFRFlkmBqkeIvsrR4ZQ.png?f=fotoalbum_large

En de geprinte brug door mijn mede wargamer in de verf gezet (En de kleuren zijn gebaseerd op de originele kleuren, best wel weer werk om ook dat soort info te vinden.) De boogbrug heeft bv minder verticale steunbalken dan het origineel. Dat was nodig om de verhouding toch goed te houden. Maar dus niet 100% correct, maar weer ok voor wargaming. Maar ik teken altijd mijn modellen 100% correct/natuurgetrouw en daarna pas ik de tekening aan voor 1:100 wargaming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkM4deinGi_7GNbLTDEj9mDSbXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5fW7RWTR4A404CfEt1qnRpy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smitae
En een complete batterij 12-staal voor 1:100 helemaal klaar.
https://www.grebbeberg.nl...ge=stuk-van-12-lang-staal
Wil nog kijken om de stelling in maquette te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sf6Zp0HEcchfEk7T9uJKI106klo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Ytw96iLptEmPBN1RSm11mOF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 15:25

Zeddicius

Conscience do cost

Iemand hier ervaring met modelbouwbladen? Ik krijg regelmatig aanbiedingen van FineScale Modeler (ooit ingeschreven voor een gratis whitepaper, dus vandaar) en ik wel geΓ―nteresseerd. Het nadeel is dat dit blaadje uit de VS moet komen, wat het wel weer duurder maakt natuurlijk. Hebben jullie ervaring met dit magazine? Of vergelijkbare Europese of Nederlandse bladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ik heb wel eens een digitaal abonnement gehad op FSM. Het is een van mijn favoriete bladen samen met de Tamiya magazines en het Meng magazine. Als ik FSM zie liggen in de winkel neem ik 'm meestal wel mee. Volgens mij kan dat niet op tegen de abonnementskosten namelijk. Op de site van FSM kost het $47,95 + $16 verzenkosten (= $63,95, omgerekend 54 euro). En op deze site: https://www.tijdschriften...e-modeler-abonnement.html kost het 75 euro(!).

Maar als je een mooie deal krijgt zou ik het zeker doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Zeddicius schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:48:
Iemand hier ervaring met modelbouwbladen? Ik krijg regelmatig aanbiedingen van FineScale Modeler (ooit ingeschreven voor een gratis whitepaper, dus vandaar) en ik wel geΓ―nteresseerd. Het nadeel is dat dit blaadje uit de VS moet komen, wat het wel weer duurder maakt natuurlijk. Hebben jullie ervaring met dit magazine? Of vergelijkbare Europese of Nederlandse bladen?
Wel eens wat in rond gekeken of er wat voor mij tussen zat, maar persoonlijk volg ik liever wat youtube kanalen waar je gewoon stap voor stap ziet wat iemand doet en minder alleen maar eindresultaten. Maar het meeste "tv kijken" wat ik doe is via youtube, dus voor mij persoonlijk een logische keus en zet het ook vaak tijdens werk op. Overigens zijn er ook wel bladen welke je digitaal kan lezen zodat het niet uit de VS hoeft te komen.

Overigens heb je naast algemene bladen ook wel boeken specifiek op bepaalde onderwerpen gericht. Zo heb ik laatst nog een boekje gekocht specifiek over weathering met weathering pencils en één specifiek voor het verven en weatheren van moderne straaljagers. AK heeft bijvoorbeeld meerdere boeken waarin vooral hun eigen producten gebruikt worden (wij van wc eend), maar zeker interessant en leerzaam.
Ze sloegen alleen de plank een beetje mis toen ze een boek uitbrachten met gaskamer diorama's, dat heeft ze een hoop negatieve publiciteit opgeleverd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Een jaar lid geweest van FSM (fysiek blad). Ik vond het veel van hetzelfde en vrij traditionele methoden. Weinig variatie op tools en technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

smitae schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:09:
En een complete batterij 12-staal voor 1:100 helemaal klaar.
https://www.grebbeberg.nl...ge=stuk-van-12-lang-staal
Wil nog kijken om de stelling in maquette te maken.

[Afbeelding]
Oh lollig:
heeft korte tijd ook nog als luchtdoelgeschut dienst gedaan
Door ze naar overvliegende Duitse kisten te gooien zeker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:10:
[...]

Wel eens wat in rond gekeken of er wat voor mij tussen zat, maar persoonlijk volg ik liever wat youtube kanalen waar je gewoon stap voor stap ziet wat iemand doet en minder alleen maar eindresultaten. Maar het meeste "tv kijken" wat ik doe is via youtube, dus voor mij persoonlijk een logische keus en zet het ook vaak tijdens werk op. Overigens zijn er ook wel bladen welke je digitaal kan lezen zodat het niet uit de VS hoeft te komen.

Overigens heb je naast algemene bladen ook wel boeken specifiek op bepaalde onderwerpen gericht. Zo heb ik laatst nog een boekje gekocht specifiek over weathering met weathering pencils en één specifiek voor het verven en weatheren van moderne straaljagers. AK heeft bijvoorbeeld meerdere boeken waarin vooral hun eigen producten gebruikt worden (wij van wc eend), maar zeker interessant en leerzaam.
Dat vindt ik ook wel een beetje het nadeel van de AK/Mig producties. In andere bladen krijg je nog wel eens tips over hoe je dingen kunt doen met spul van de action ofzo, dat zullen ze niet laten zien in dat blad. (en dat is hun goed recht natuurlijk.)
Ze sloegen alleen de plank een beetje mis toen ze een boek uitbrachten met gaskamer diorama's, dat heeft ze een hoop negatieve publiciteit opgeleverd....
WTF? 8)7

Anyway, FSM is wel een beetje traditioneel maar het is wel een fijn blad om te lezen vindt ik zelf. Ik heb er een tijdje een digitaal abonnement op gehad (vooral voor de uitgebreide bijlages/special editions) En ik vindt het een van de fijnere bladen. Andere bladen die ik graag lees zijn die van Tamiya (Model World en Military Model World) en het blad van Meng.. Maar ik zou alleen een FSM abonnement nemen als het heel goedkoop is.

Een fysiek abonnement kost via hun site 54 euro incl. verzendkosten, dat valt nog wel mee.. Ik zag ook een nederlandse website waar je een abonnement kon kopen, daar kostte het 75 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 15:25

Zeddicius

Conscience do cost

[...]

Oh dat klinkt zeker interessant! Ik kijk ook regelematig op YT, maar soms vind ik een boek of magazine ook gewoon leuk om te lezen :) In de boekhandel ben ik overigens nog nooit een modelbouwmagazine tegengekomen, wel voor modeltreinen...

[ Voor 3% gewijzigd door Zeddicius op 31-08-2021 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Zeddicius schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:24:
[...]

Oh dat klinkt zeker interessant! Ik kijk ook regelematig op YT, maar soms vind ik een boek of magazine ook gewoon leuk om te lezen :) In de boekhandel ben ik overigens nog nooit een modelbouwmagazine tegengekomen, wel voor modeltreinen...
Dit boek vond ik voor vliegtuigmodeling wel goed:
https://www.scalemodellin...ation-aircraft-weathering

Modelbouwenzo.nl heeft ook wel het nodige aan boeken en magazines te koop.
Voor wie er meer over wil lezen:
https://www.reddit.com/r/...bby_company_tries_to_use/

Het is natuurlijk wel een smalle lijn waarop modelbouwbedrijven, maar ook modelbouwers lopen. Veel mensen bouwen modellen van oorlogstuig en hoewel ik bijvoorbeeld Duitse WW2 tanks interessant vind vanuit een technisch en esthetisch oogpunt en weet dat andere modelbouwers snappen dat dat niet vanuit een oogpunt van naziverheerlijking is, ga ik dat niet zomaar op social media posten ofzo. Maar wat AK hier gedaan heeft is duidelijk aan de verkeerde kant van die lijn en dat hadden ze ook kunnen weten natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virox
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:14
[...]

Wel eens wat in rond gekeken of er wat voor mij tussen zat, maar persoonlijk volg ik liever wat youtube kanalen waar je gewoon stap voor stap ziet wat iemand doet en minder alleen maar eindresultaten. Maar het meeste "tv kijken" wat ik doe is via youtube, dus voor mij persoonlijk een logische keus en zet het ook vaak tijdens werk op. Overigens zijn er ook wel bladen welke je digitaal kan lezen zodat het niet uit de VS hoeft te komen.[/sub]
Idem, ik volg verschillende Youtube kanalen, hoe ze tot het eindresultaat komen is soms indrukwekkend. Zeker bij complete diorama builds _/-\o_ Video brengt het ganse proces veel beter over vind ik persoonlijk.

Enkele van mijn favo kanalen:
Luke Towan
Boylei Hobby Time
Minibricks
Panzermeister36

Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Invisible_man
Virox schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:18:
[...]

Idem, ik volg verschillende Youtube kanalen, hoe ze tot het eindresultaat komen is soms indrukwekkend. Zeker bij complete diorama builds _/-\o_ Video brengt het ganse proces veel beter over vind ik persoonlijk.

Enkele van mijn favo kanalen:
Luke Towan
Boylei Hobby Time
Minibricks
Panzermeister36
Deze zijn ook goed:
Night Shift
Plasmo models

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Quick Kits is ook een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Dit boek vond ik voor vliegtuigmodeling wel goed:
https://www.scalemodellin...ation-aircraft-weathering

Modelbouwenzo.nl heeft ook wel het nodige aan boeken en magazines te koop.

[...]

Voor wie er meer over wil lezen:
https://www.reddit.com/r/...bby_company_tries_to_use/

Het is natuurlijk wel een smalle lijn waarop modelbouwbedrijven, maar ook modelbouwers lopen. Veel mensen bouwen modellen van oorlogstuig en hoewel ik bijvoorbeeld Duitse WW2 tanks interessant vind vanuit een technisch en esthetisch oogpunt en weet dat andere modelbouwers snappen dat dat niet vanuit een oogpunt van naziverheerlijking is, ga ik dat niet zomaar op social media posten ofzo. Maar wat AK hier gedaan heeft is duidelijk aan de verkeerde kant van die lijn en dat hadden ze ook kunnen weten natuurlijk.
Ik had nooit gedacht dat iemand het ooit in zijn hoofd zou halen om zoiets te doen. Ik ga er van uit dat ze het niet uit het oogpunt van naziverheerlijking hebben gedaan maar een belangrijk hoofdstuk uit WO2 in beeld hebben willen brengen. Dat zou je iig nog als een (hele zwakke verdediging kunnen inbrengen.

En ook niet iets wat ik een goed idee zou vinden

Maar dan ook de Rwandese genocide? 8)7.

Hoe verzin je dat? "Vorige keer hebben we het gehad over een gaskamer-diorama, ik heb nu een nog beter idee! Een massagraf diorama van de Rwandese genocide!" Waarom dan niet gelijk een Killing Fields diorama? Of een scratch build van Security Prison 26 (beide beruchte plekken van de Rode Khmer in Cambodja).

Een paar jaar geleden zag ik een Vietnam-diorama waarin een Phantom een Vietnamees dorpje platbombardeerde met Napalm. Dat vond ik al op het randje, ookal ben ik wel van mening dat je wel de gruwelijkheid van oorlogen in beeld moet brengen.

Maar dat doe je niet door hele expliciete scenes van genocides in beeld te brengen. Wat een idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Zeddicius schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:24:
[...]

De meeste hebben toch wel Airfix Magazine?

Hoewel.. Mijn lokale Primera heeft ook bijna niks. Alleen de Bruna heeft Airfix Magazine liggen geloof ik. Ik weet wel dat filialen van de CIGO veel modelbouw tijdschriften hebben, AKO vaak iets minder en 'echte' boekwinkels vaak ook wel wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik denk dat ieder van ons inmiddels wel genoeg opberg bakjes hebben, anders morgen even naar de Liddle.
Zag ze toevallig liggen maar kreeg ze niet mee.
In ieder geval te koop in mijn dorpje
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uMgkPpxf-3ytrUu9FAaRe2hdL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktly6UKTCMpjB2YAZ0yhoPet.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0YWPCNJy9iAQkvysZ_xzbY3mbg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UN12u6cLzox2RTJZZNePHHqb.jpg?f=fotoalbum_tile

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:07:
Ik denk dat ieder van ons inmiddels wel genoeg opberg bakjes hebben, anders morgen even naar de Liddle.
Zag ze toevallig liggen maar kreeg ze niet mee.
In ieder geval te koop in mijn dorpje
***members only***

[Afbeelding][Afbeelding]
Je wil niet weten wanneer ik in de action ben, hoe vaak ik bij de diverse kunststof bakjes aan het kijken ben of ik het ook voor de hobby kan gebruiken :)

Ik ben zelf wel fan van deze plastic ladeblokjes:
https://www.bol.com/nl/nl...NN-g.2_35.46.ProductImage

Vooral erg handig voor diverse verfpotjes (vooral de Tamiya vormgeving) en heb in een paar laden z'n plastic keukenla bestek inlay gelegd van de Ikea (één euro de stuk ofzo) voor diverse gereedschappen. Het voordeel van deze kastjes is dat deze mooi onder de tafel gereden kunnen worden (komen met wieletjes) en zo ruimte innemen die je anders toch niet gebruikt.

Daarnaast een bak vol met diverse loses kleine bakjes welke ik gebruik voor onderdeeltjes van een build. Zo komen wattenstaafjes (die goedkope van €1,50 voor een doosje) altijd in een plastic bakje van 10x7x4 cm wat ideaal is hiervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op woensdag 1 september 2021 @ 07:42:
[...]

Je wil niet weten wanneer ik in de action ben, hoe vaak ik bij de diverse kunststof bakjes aan het kijken ben of ik het ook voor de hobby kan gebruiken :)
Ja, dat kan ;)
Achteraf had ik liever 2X die "rechtse" gehad. De open bakjes lijken mij wel erg prettig werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SB6cAlLdQuAyHPFDIUeRLAXZnu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7A1auIRhVHptaMG3xzoOAJ1.jpg?f=fotoalbum_large

Vooral erg handig voor diverse verfpotjes (vooral de Tamiya vormgeving) en heb in een paar laden z'n plastic keukenla bestek inlay gelegd van de Ikea (één euro de stuk ofzo) voor diverse gereedschappen. Het voordeel van deze kastjes is dat deze mooi onder de tafel gereden kunnen worden (komen met wieletjes) en zo ruimte innemen die je anders toch niet gebruikt.

Daarnaast een bak vol met diverse loses kleine bakjes welke ik gebruik voor onderdeeltjes van een build. Zo komen wattenstaafjes (die goedkope van €1,50 voor een doosje) altijd in een plastic bakje van 10x7x4 cm wat ideaal is hiervoor.
Die sla ik op mijn "wenslijst", misschien ooit handig voor in de toekomst. d:)b

Hoe graag ik nu ook verder wil rommelen om alles op "de juiste plek neer te leggen", ik MOET eerst mijn mail openen om mijn vakantiemail weg werken. En alvast een to-do-list maken voor komend schooljaar.

Helaas, is de vakantie weer (bijna) voorbij. Toch nog meer gedaan aan modelbouw dan ik had verwacht dat ik zou doen in de zomervakantie.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op woensdag 1 september 2021 @ 07:42:
[...]

Is dat niet een heel gammel kastje? Ik heb een stel van die kleine ladeblokjes van de Action maar die donderen elke keer uitelkaar omdat de losse delen niet in elkaar klikken maar gewoon los liggen.

En tot tien seconden geleden was ik niet slim genoeg om die dingen dan maar vast te lijmen. :$

* _Eend_ gaat nu op zoek naar zijn lijmpistool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:49:
[...]

Is dat niet een heel gammel kastje? Ik heb een stel van die kleine ladeblokjes van de Action maar die donderen elke keer uitelkaar omdat de losse delen niet in elkaar klikken maar gewoon los liggen.

En tot tien seconden geleden was ik niet slim genoeg om die dingen dan maar vast te lijmen. :$

* _Eend_ gaat nu op zoek naar zijn lijmpistool
Nee dat valt prima mee, natuurlijk niet zo sterk als een houten of metalen kastje, maar gezien het plastic is en naar de prijs kan ik er niet over klagen om eerlijk te zijn :)

Ze hebben ook een variant die twee keer zo hoog is, maar dat zou ik niet zo snel vertrouwen met wat gewicht er in. Ik heb wel vooral de verfpotjes onderin zitten en boven in meer de losse dingen zoals pincetten en mesjes. Zo zit het meeste gewicht onderin wat het al een stuk steviger maakt. Voordeel van dit ladeblokje vind ik ook wel dat je de lades er uit kan pakken wat wel handig is als je het juiste verfpotje aan het zoeken bent. Ook bestaat het op de lades na die je er uit kan pakken, ook gewoon uit één onderdeel, dus het frame kan ook niet uit elkaar vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-09 16:27
Ik heb al jaar of 10 een abonnement op Finescale Modeler, als je het abonnement voor meerdere jaren afsluit krijg je korting, volgens mij betaal je voor 3 jaar (30 uitgave) rond de $120,-.

Moet wel zeggen dat ik het blad het laatste jaar minder interessant begin te vinden voor mij, vroeger had de uitgever (Kalmbach) ook nog het blad "Scale Auto" dit is samen gegaan met FSM waardoor er nu ook meer auto gerelateerde zaken in FSM staan aangezien ik geen auto's bouw vind ik dit minder interessant. Ik ben dan ook aan het rond kijken naar andere modelbouw tijdschriften die beter aansluiten bij mijn interesse gebied.

Volgens mij zijn er best nog wel wat tijdschriften die in Groot-BrittanniΓ« gemaakt worden, geen idee alleen wat die kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:59:
[...]

Nee dat valt prima mee, natuurlijk niet zo sterk als een houten of metalen kastje, maar gezien het plastic is en naar de prijs kan ik er niet over klagen om eerlijk te zijn :)

Ze hebben ook een variant die twee keer zo hoog is, maar dat zou ik niet zo snel vertrouwen met wat gewicht er in. Ik heb wel vooral de verfpotjes onderin zitten en boven in meer de losse dingen zoals pincetten en mesjes. Zo zit het meeste gewicht onderin wat het al een stuk steviger maakt. Voordeel van dit ladeblokje vind ik ook wel dat je de lades er uit kan pakken wat wel handig is als je het juiste verfpotje aan het zoeken bent. Ook bestaat het op de lades na die je er uit kan pakken, ook gewoon uit één onderdeel, dus het frame kan ook niet uit elkaar vallen.
Ah bedankt! :)

Dan gaat deze ook op mijn verlanglijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:21:
[...]

Ik kost jullie ook altijd geld 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
_Eend_ schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:21:
[...]

idd wat @Invisible_man zegt. Ja er zijn betere (zoals die blauwe die je ook op mijn foto ziet) maar voor onze doeleinden is dit meer dan voldoende.
En mocht hij te naar voren willen vallen, dan schroef ik hem vast tegen de houten wand wat erachter zit :7
Maar mijn eerste indruk is erg positief. Nogmaals, als ik het opnieuw zou kopen, zou ik 2X die rechtse kopen.

Ik was voor 2 bakken iets van 15 euro kwijt.
Liddle/Action is niet duur. Het zijn de "O, dit is eigenlijk ook wel handig spullen" waardoor de eindprijs vaak veel hoger wordt, dan ik had verwacht. _O-

[ Voor 7% gewijzigd door streamnl op 01-09-2021 16:36 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:07

Vos

AFCA

streamnl schreef op woensdag 1 september 2021 @ 08:42:
[...]

Ja, dat kan ;)
Achteraf had ik liever 2X die "rechtse" gehad. De open bakjes lijken mij wel erg prettig werken.

[Afbeelding]

[...]

Die sla ik op mijn "wenslijst", misschien ooit handig voor in de toekomst. d:)b

Hoe graag ik nu ook verder wil rommelen om alles op "de juiste plek neer te leggen", ik MOET eerst mijn mail openen om mijn vakantiemail weg werken. En alvast een to-do-list maken voor komend schooljaar.

Helaas, is de vakantie weer (bijna) voorbij. Toch nog meer gedaan aan modelbouw dan ik had verwacht dat ik zou doen in de zomervakantie.
Jaloers op je ruimte :p. Ik heb onderstaande zelf in elkaar geklust in de bijkeuken. Opklapbaar/inklapbaar zodat het ook 'opgeruimd' kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnS2bzO-jWc_sWeTT3-y2ec9sf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVjrVVoKlO3TvsOdb3GKUoFY.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas niet meer ruimte... Tijd om te verhuizen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Vos schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:27:
[...]

Jaloers op je ruimte :p. Ik heb onderstaande zelf in elkaar geklust in de bijkeuken. Opklapbaar/inklapbaar zodat het ook 'opgeruimd' kan worden.

[Afbeelding]

Helaas niet meer ruimte... Tijd om te verhuizen ;)
Mooie oplossing als je niet veel plek hebt!! :Y

Ik ga zeker niet klagen over mijn hobby ruimtes. Niet sinds wij "hier" wonen.

Maar....ik benijd jouw skills
En zo heeft iedereen wel iets wat hij ook graag wil hebben/kennen. ;)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

streamnl schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:04:
[...]

Mooie oplossing als je niet veel plek hebt!! :Y

Ik ga zeker niet klagen over mijn hobby ruimtes. Niet sinds wij "hier" wonen.

Maar....ik benijd jouw skills
En zo heeft iedereen wel iets wat hij ook graag wil hebben/kennen. ;)
Kan me prima redden en voor nu prima :). Het is ook voor de hobby dus prima. Kunnen we blijven dromen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

streamnl schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:35:
[...]

idd wat @Invisible_man zegt. Ja er zijn betere (zoals die blauwe die je ook op mijn foto ziet) maar voor onze doeleinden is dit meer dan voldoende.
En mocht hij te naar voren willen vallen, dan schroef ik hem vast tegen de houten wand wat erachter zit :7
Maar mijn eerste indruk is erg positief. Nogmaals, als ik het opnieuw zou kopen, zou ik 2X die rechtse kopen.

Ik was voor 2 bakken iets van 15 euro kwijt.
Liddle/Action is niet duur. Het zijn de "O, dit is eigenlijk ook wel handig spullen" waardoor de eindprijs vaak veel hoger wordt, dan ik had verwacht. _O-
Ik ken het. Sinds Corona ben ik maar 2 of 3x bij de A.C. Tion geweest. En dat is terug te zien in mijn meukbudget. Ik hou nu geld over :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Nieuw "kitje" binnen gekregen voor komend winter, wie weet te raden wat zoveel wielen nodig heeft? 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGBhst6lNm5N_kFQlF2n2OG-CDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMWxgfr1VtJAUx5mSAkesGYE.jpg?f=fotoalbum_large

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 18:51

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Invisible_man schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:55:
Nieuw "kitje" binnen gekregen voor komend winter, wie weet te raden wat zoveel wielen nodig heeft? 8)
[Afbeelding]
Bibindum? Wat heb ik gewonnen? }:O

• Invisible_man
Joindry schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:03:
[...]

Bibindum? Wat heb ik gewonnen? }:O
Nee, geen Michelin mannetje (en ja, dat moest ik even Googlen :) ), maar had gekund!

• Vos

Vos

AFCA

[Afbeelding]
Een diorama van een auto schroothoop? :+

• Joindry

Joindry

Invisible_man schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:04:
[...]

Nee, geen Michelin mannetje (en ja, dat moest ik even Googlen :) ), maar had gekund!
Wel, technisch gezien vroeg je niet wat je gaat maken, maar wel wat zoveel banden nodig heeft om het te maken, so :+

• Viper-xfx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 11:46
[Afbeelding]
Ik doe een wilde gok.. een Antonov 225? Verder dan dat ken ik niets wat zoveel wielen heeft behalve van die transport karren waarmee complete gebouwen verplaatst worden :P

• Invisible_man
Joindry schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:06:
[...]

Wel, technisch gezien vroeg je niet wat je gaat maken, maar wel wat zoveel banden nodig heeft om het te maken, so :+
Wijsneus :+

Maar verder geen Antonov (dat zal in 1/35 wel erg groot worden) en geen schroothoop. Z'n gebouwentransportwagen (was dat niet een mamoet trailer?) komt in de buurt, maar is het niet. Tip, het is iets militaristisch.

• Joindry

Joindry

Invisible_man schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:15:
[...]

Wijsneus :+

Maar verder geen Antonov (dat zal in 1/35 wel erg groot worden) en geen schroothoop. Z'n gebouwentransportwagen (was dat niet een mamoet trailer?) komt in de buurt, maar is het niet. Tip, het is iets militaristisch.
Als wijsneus antwoorden niet mogen, een militaire HET?
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3637/3341645500_478b467d48_z.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Invisible_man
Joindry schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:22:
[...]

Als wijsneus antwoorden niet mogen, een militaire HET?
[Afbeelding]
And we have a winner!!

Alleen is dit nog de verkeerde tank achterop, ik zet er een Abrams op waar deze combinatie ook oorspronkelijk voor ontworpen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPw4Zc79FtiPTirVTS8m7vJ6iRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGyj9UbriKGFIU9dn2DcFxG3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Invisible_man schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:25:
[...]

And we have a winner!!

Alleen is dit nog de verkeerde tank achterop, ik zet er een Abrams op waar deze combinatie ook oorspronkelijk voor ontworpen is.

[Afbeelding]
Still think you should make Bibindum. :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Joindry schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:27:
[...]

Still think you should make Bibindum. :Y
Misschien dat ik er een 1/35 figuurtje van kan vinden die ik dan boven op de trekker kan plaatsen zoals je bij vrachtwagens wel eens ziet.

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

[Afbeelding]
Een King Tiger op banden? :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Invisible_man
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpNdMysjrUyGRaddnuNImCk8nbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCq0jV2DxhcJ6maNAJwyopaX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:56

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Invisible_man schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:29:
[...]

Misschien dat ik er een 1/35 figuurtje van kan vinden die ik dan boven op de trekker kan plaatsen zoals je bij vrachtwagens wel eens ziet.
1/32 kom je vast ook wel mee weg:
https://www.universmini.c...-04523-Artisan32_0_0.html

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 16:20
Invisible_man schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:25:
[...]

And we have a winner!!

[Afbeelding]
Ik heb deze set al een paar keer in een online winkelmandje gehad, maar achter elke keer niet gedaan ivm formaat. Al is dat nu wat minder een issue :D Dus wie weet. :+

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:43:
[...]

Ik heb deze set al een paar keer in een online winkelmandje gehad, maar achter elke keer niet gedaan ivm formaat. Al is dat nu wat minder een issue :D Dus wie weet. :+
Als je hem nog wilt hebben, zou ik niet te lang wachten. Het is al een oudere kit (2011) en bij veel winkels al niet meer te krijgen. Overigens is er ook een 1/72 variant van van Takom, inclusief een bulldozer.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:43

Smoke

Maverick Reploid

Gisteravond even anderhalf uur bezig geweest. Muziek heb ik niet nodig, het decallen is al rustgevend genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/758qwheh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V7Eov4lh.jpg

Foto's zijn gemaakt kort nadat ik klaar was dus nog niet alles was helemaal droog of gesettled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Invisible_man schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:48:
[...]

Als je hem nog wilt hebben, zou ik niet te lang wachten. Het is al een oudere kit (2011) en bij veel winkels al niet meer te krijgen. Overigens is er ook een 1/72 variant van van Takom, inclusief een bulldozer.
1/72 voor dat spul is mij te klein :D

Maar ik heb hem besteld, samen met zijn oudere broer :)

Al zal pas volgend jaar worden dat ik hem ga bouwen, heb eerst wat meer waar ik niet aan toekom ;(

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:02:
[...]

1/72 voor dat spul is mij te klein :D

Maar ik heb hem besteld, samen met zijn oudere broer :)

Al zal pas volgend jaar worden dat ik hem ga bouwen, heb eerst wat meer waar ik niet aan toekom ;(
En wederom kost ik jullie geld :Y)

Weet je al wat voor tanks (of ander materiaal) je er boven op gaat zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Ik heb al een M1A2 (abrams). Dus die kan iig op 1. Later nog een andere M1A2 Sept halen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:08:
@Invisible_man
Ik heb al een M1A2 (abrams). Dus die kan iig op 1. Later nog een andere M1A2 Sept halen denk ik.
Die oudere is een M911 C-HET? Daar zou je ook een M-60 op kunnen zetten. M60A3 met bulldozer blad er voor bijvoorbeeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Correct. Als ik zover kijk nog wel evenπŸ˜…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Smoke schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:12:
Gisteravond even anderhalf uur bezig geweest. Muziek heb ik niet nodig, het decallen is al rustgevend genoeg.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Foto's zijn gemaakt kort nadat ik klaar was dus nog niet alles was helemaal droog of gesettled.
Grappig. Ik heb juist een haat/liefde relatie met decallen.
Ik word alles behalve rustig hiermee.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:58

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Smoke schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:12:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wow, welke kit is dit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Neophyte_NL
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 08:10
De tickets voor onze eigen nationale modelbouwbeurs Euro Scale Modelling in Houten zijn beschikbaar!

Gratis voor IPMS leden en € 10 voor niet leden. Ik ben zelf IPMS lid, maar ook voor die € 10 vond ik het de afgelopen jaren het geld zeker waard. Ik kom altijd thuis met meer supplies en kits dan ik van plan was te kopen.

Men werkt dit jaar met tijdsloten om de drukte wat te spreiden. Tickets via:
https://www.euroscalemodelling.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Neophyte_NL schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:39:
De tickets voor onze eigen nationale modelbouwbeurs Euro Scale Modelling in Houten zijn beschikbaar!

Gratis voor IPMS leden en € 10 voor niet leden. Ik ben zelf IPMS lid, maar ook voor die € 10 vond ik het de afgelopen jaren het geld zeker waard. Ik kom altijd thuis met meer supplies en kits dan ik van plan was te kopen.

Men werkt dit jaar met tijdsloten om de drukte wat te spreiden. Tickets via:
https://www.euroscalemodelling.nl/
Twijfel…
Nog nooit geweest maar het valt precies
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.
En het is toch een uur rijden.

Is het echt de moeite waard ipv online of in een goeie hobbywinkel rondneuzen?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

streamnl schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:00:
[...]

Twijfel…
Nog nooit geweest maar het precies

***members only***
.
En het is toch een uur rijden.

Is het echt de moeite waard ipv online of in een goeie hobbywinkel rondneuzen?
Ik ben er nu 2x geweest, en het is zeker de moeite waard om te gaan. Het is (natuurlijk) veel groter dan een hobbywinkel en er staan niet alleen hobbywinkels maar ook andere mensen die echt van alles aanbieden. er zijn dedicated stands met alleen maar after-market spul als PE, decals, masks of gereedschap. Zeker als je aan het einde van de dag gaat kun je vaak nog wel leuke dingen kopen voor een leuk prijsje :)

En het is ook leuk om over de tentoonstelling te lopen, de eerste keer dat ik er was dacht ik "even snel" een rondje te doen over de tentoonstelling. Daar ben ik ook bijna een uur blijven plakken.. En toen woonde ik nog aan de andere kant van het land en ging ik met het OV, een reisje van 2,5 uur, enkele reis.. 2 uur treinen, 30 minuten met de tram. En dat was het wel waard :)

Nu woon ik gelukkig wat dichterbij, +/- 30 minuten met de auto. Moet alleen nog even kijken of ik kan die dag..

[ Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 04-09-2021 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neophyte_NL
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 08:10
Ik ben er nu ook 2x geweest en vond het zeker de moeite waard. Is voor mij ook niet om de hoek, maar ben er toch al gauw 3 uur zoet met het kijken naar wat anderen gebouwd hebben, maar vooral veel dingetjes kopen.

Dingetjes die niet elke hobbywinkel op voorraad heeft of dingetjes waarbij de verzendkosten niet opwegen tegen het kopen bij een webwinkel. En zoals Eend aangaf, zeker op het einde van de dag kun je voor een zacht prijsje wel wat mooie kits scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Zijn er ook dingen te doen zoals workshops?
Pagina: 1 ... 28 ... 79 Laatste