Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 27 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:45:
Eigenlijk is het veredeld dropshipping. Ik heb er zelf recent naar zitten kijken of ik niet een webhandeltje in modelbouw kan opzetten maar ik ben van mening dat ik echt een Unique Selling Point moet hebben om me te onderscheiden. Vraag me vooral af hoe ik met voorraadbeheer moet omgaan, ik heb geen ruimte om duizenden kits te storen en ik weet niet hoe betrouwbaar je kan zijn als winkel als je alles via dropshipping doet.
Wat ik van dat groepje begreep…
Zij slaan alles op ergens bij Bol.com zelf. Zelfs hebben ze helemaal niets ergens opgeslagen.

Misschien toch wel interessant voor jou om je in te verdiepen.
Je weet veel hiervan af, je hebt ervaring en het is een grote hobby van je.
En ik vermoed dat je toch redelijk snel directe contacten kan leggen bij de fabrieken/uitgevers.

Meer dan ik dacht...

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:05
@streamnl
Als ik hun site zo zie, zie ik niet dat ze opslag bij bol.com kunt krijgen als partner.

https://partnerplatform.bol.com/nl/partner-worden/

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Nou vooruit @Dr. Strangelove

Als je eenmaal een site hebt, en je gaat ook gewone bouwpakketten (motoren) aanbieden (~50euro), én je prijs is redelijk/eerlijk…

Dan beloof ik bij deze dat ik iets zal kopen van je :+

Meer dan ik dacht...

• streamnl
  • Niet online
Renegade666 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:20:
@streamnl
Als ik hun site zo zie, zie ik niet dat ze opslag bij bol.com kunt krijgen als partner.

https://partnerplatform.bol.com/nl/partner-worden/
Zo ver ik weet, hebben ze dat toch echt.
Maar zoals ik al zei, ik ken ze niet goed genoeg om mee te mogen doen. Dan zou ik wél alle inside formation weten.

Meer dan ik dacht...

• Renegade666
@streamnl
Kwam nog wel wat tegen dat ze ook logistiek voor je kunnen regeln, maar staat momenteel uit om je in te schrijven. Dus waarschijnlijk is dat het dan.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:53

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:45:
Eigenlijk is het veredeld dropshipping. Ik heb er zelf recent naar zitten kijken of ik niet een webhandeltje in modelbouw kan opzetten maar ik ben van mening dat ik echt een Unique Selling Point moet hebben om me te onderscheiden. Vraag me vooral af hoe ik met voorraadbeheer moet omgaan, ik heb geen ruimte om duizenden kits te storen en ik weet niet hoe betrouwbaar je kan zijn als winkel als je alles via dropshipping doet.
En aftersales. En de administratie. En je krijgt geheid te maken met allerlei lastige klanten die onrealistische eisen stellen. Dan heb ik liever een baas waar ik die boze klant naartoe kan sturen :P

Ik heb er ook eens aan zitten denken, maar voorraadbeheer is lastig. Want wat koop je in? Wat nu goed verkoopt kan morgen ineens voor geen meter verkopen.Modelbouwwinkels staan vol met verbleekte stofhappers. Ik zou echt niet weten wat ik allemaal zou moeten inkopen.. En met een bakstenen winkel ken je je klanten tenminste nog een beetje..

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
streamnl schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:25:
[...]

Zo ver ik weet, hebben ze dat toch echt.
Maar zoals ik al zei, ik ken ze niet goed genoeg om mee te mogen doen. Dan zou ik wél alle inside formation weten.
Zover ik weet zijn er 3 opties. Ik weet alleen niet waar de drempel exact ligt.

1: Je verstuurd de artikelen zelf zodra ze zijn verkocht

2: Je stuurde je voorraad naar Bol. Zij leggen het op voorraad en versturen het ook zodra het artikel wordt besteld

3: Bol koopt bij jou in en verkoopt zelf de artikelen. maar dit is meer voor wanneer je een groothandel bent.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Je hebt trouwens ook bedrijven die dit voor je doen, daar heb ik zelf ook wel eens naar zitten kijken. Dan huur je gewoon magazijnruimte bij ze voor een x bedrag per maand en stuur je al je voorraad daar naartoe. Zij verzorgen dan de rest van het logistieke proces. Daar heb je geen bol.com voor nodig.

Maar dat is denk ik wel een vrij kostbare optie, als je een maand niks verkoopt dan zit je wel met de kosten

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:17:
[...]

Dat zeker! Wellicht een idee om met een bestaande winkel met bestaande voorraad een partnerschap aan te gaan waar jij dan het website gedeelte voor rekening neemt ;)

[...]
Ik ken nog wel een winkel in Groningen die dat heel goed kan.

Oh wacht :+

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:55
Maar bij Krikke heb je het meestal wel binnen 2 weken? Nadeel is dat Krikke niet aan voorraad doet, je weet dus nooit of je het snel hebt, of dat het 2 weken gaat duren. Niet heel handig, maar ja, ze hebben wel veel speciaal spul. Grappig, ik had het zelfde, 2 weken niks, mailtje gestuurd en volgende dag alles binnen.

Binnen de EU heb je eigenlijk wel voldoende opties om aan je modelbouw spulletjes te komen. En ik probeer wel zoveel mogelijk in NL te bestellen halen, vooral om de lokale winkel te steunen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smitae
Vandaag jol ontworpen en geprint voor De Kortenaer. 4,2 cm lang.
Totaal komen er 3 type boten op het schip. Walvissloep, motor sloep en de jol.
Dit weekend maar eens in de verf zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mud9l6WDc5-SdR_XflrJHpz4L-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNKprJSW8Vg6Y0QZZe5H07AS.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een foto van de 3x motorboot (met benzine-motoren die er nog in gelijmd moet worden) en 2x walvisboot.
Voor de motorboot moet ik nog een overkapping maken. Weet alleen nog niet hoe ik dat ga doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mbu-v9bUp2WMjEzEWc9LNRaYgyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lg66KDFCtvzAn0T9gjQZON90.jpg?f=fotoalbum_large

• Virox
  • Registratie: Juni 2015
'k ben altijd wel onder de indruk van de resultaten die resin printers opleveren. 8)
Bij FDM heb ik altijd het gevoel dat zoveel gepruts bij komt kijken om iets geprint te krijgen en zelfs dan nog is het verschil in kwaliteit met resin gigantisch... (ik kan mis zijn want ik heb met beide geen ervaring)

Maar ja, heb er jammer genoeg de tijd, ruimte en budget niet voor dus blijven dromen en ondertussen kits of scratch builden :D

Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 04-10 11:01
smitae schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:13:
Maar bij Krikke heb je het meestal wel binnen 2 weken?
Als hij het op voorraad heeft, is het gewoon normaal eerst volgende werkdag verzonden zoals je bij de meeste shops hebt. Geen harde "Voor 16:00 besteld, morgen in huis", maar gewoon wat redelijk is.
Nadeel is dat Krikke niet aan voorraad doet, je weet dus nooit of je het snel hebt, of dat het 2 weken gaat duren. Niet heel handig, maar ja, ze hebben wel veel speciaal spul. Grappig, ik had het zelfde, 2 weken niks, mailtje gestuurd en volgende dag alles binnen.
Ah, ben dus niet de enige die dat heeft :)

Hun aanbod is zeker prima en qua verf hebben ze vaak alles wel op voorraad. Het is alleen altijd zo jammer dat wanneer je snel verf nodig hebt om verder te kunnen met je projectje en om de bestelling te vullen daar een kit bij besteld, maar die kit juist net niet op voorraad is, je soms weken kan wachten op je verf terwijl juist die kit geen haast had. Lijkt mij dat elke webshopsoftware wel voorraadbeheer heeft. Moeilijkheid zal hem dan ook wel zitten in combinatie met een fysieke winkel gok ik zo?

• alarma2nd
  • Niet online
Er zijn koppelingen die de voorraad regelen tussen je webshop en verkoopsoftware maar kijkend naar het gros van de shops ga ik er vanuit dat ook de kassa software flink verouderd waardoor het gewoon niet gaat of dat ze er het geld niet aan uit willen/durven geven.

De gemakkelijkste oplossing is dan volgens mij om gewoon alles via de webshop te laten lopen, dus ook de verkopen in de winkel zelf. Er zijn meer shops die zo werken. Dan hoef je de voorraad maar op een locatie aan te passen en is hij altijd kloppend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

alarma2nd schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:46:
Er zijn koppelingen die de voorraad regelen tussen je webshop en verkoopsoftware maar kijkend naar het gros van de shops ga ik er vanuit dat ook de kassa software flink verouderd waardoor het gewoon niet gaat of dat ze er het geld niet aan uit willen/durven geven.

De gemakkelijkste oplossing is dan volgens mij om gewoon alles via de webshop te laten lopen, dus ook de verkopen in de winkel zelf. Er zijn meer shops die zo werken. Dan hoef je de voorraad maar op een locatie aan te passen en is hij altijd kloppend.
Tenzij ze het de afgelopen 2-3 jaar hebben veranderd bij Krikke denk ik niet dat ze uberhaupt kassa software hebben. Ze hebben gewoon nog een ouderwetse kassa waar je alleen de prijs in kunt kloppen, net als de meeste andere winkels die ik ken.

Maar wat is het voordeel voor een winkel als Krikke? Toen ik er nog regelmatig kwam kwam het grootste deel van de omzet uit de webwinkel. Verkopen doen ze toch wel, maar als je alles in een order/voorraad management systeem moet zetten ben je bij Krikke wel even zoet om dat goed te doen. Dan zouden ze een weekje of wat dicht moeten gaan om de hele voorraad in het systeem te zetten en om het systeem goed in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 10:20

page404

Website says no

Gisteren tijdens het airbrushen na het schoonmaken van de naald ineens bubbels in de verfcup. Ik dacht, tijd om de rest ook eens schoon te maken maar ik krijg de nozzle er niet af. Als ik van het weekend tijd heb nog eens goed voor gaan zitten, ik hoop maar dat ik niks gesloopt heb :|
Positief nieuws: ik was net met Vallejo metallic koperverf bezig en dat levert fraai resultaat op!

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Die uit de Metal Color lijn? Dat is inderdaad mooi spul :)

Waarschijnlijk zit er gewoon verf tussen waardoor de nozzle vast zit. Na elke spuitsessie haal ik mijn airbrush uit elkaar om hem schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
page404 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:19:
Gisteren tijdens het airbrushen na het schoonmaken van de naald ineens bubbels in de verfcup. Ik dacht, tijd om de rest ook eens schoon te maken maar ik krijg de nozzle er niet af. Als ik van het weekend tijd heb nog eens goed voor gaan zitten, ik hoop maar dat ik niks gesloopt heb :|
Positief nieuws: ik was net met Vallejo metallic koperverf bezig en dat levert fraai resultaat op!
Bij mij is een vervuilde nozzle vaak de reden dak ik lucht in mijn cupje heb en dan vooral de laatste millimeter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F25Amh0pUmPalLUT-4sfVHToeHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICWC8OnCKTVoZJngkdRe7MIf.jpg?f=fotoalbum_large

Sowieso voordat ik ga spuiten maak ik dat even schoon want ook al is hij relatief schoon nadat ik hem gebruikt heb en doorgespoeld heb met eerst IPA en dan thinners, heb ik een dag later altijd op de punt van de nozzle en op de naald een dun laagje opgedroogde verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
_Eend_ schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:33:
[...]

Tenzij ze het de afgelopen 2-3 jaar hebben veranderd bij Krikke denk ik niet dat ze uberhaupt kassa software hebben. Ze hebben gewoon nog een ouderwetse kassa waar je alleen de prijs in kunt kloppen, net als de meeste andere winkels die ik ken.

Maar wat is het voordeel voor een winkel als Krikke? Toen ik er nog regelmatig kwam kwam het grootste deel van de omzet uit de webwinkel. Verkopen doen ze toch wel, maar als je alles in een order/voorraad management systeem moet zetten ben je bij Krikke wel even zoet om dat goed te doen. Dan zouden ze een weekje of wat dicht moeten gaan om de hele voorraad in het systeem te zetten en om het systeem goed in te richten.
En ik heb liever een winkel met een webshop. Dan een webshop met een winkel. Zo nu en dan wat rondneuzen, tips and tricks, etc. Dat maakt het ook een beetje leuker naar mijn idee. Voor mij de reden dat ik toch vaak mijn verf etc haal bij de lokale winkel, bestel ik via e-mail, maar haal het zelf op. Allemaal net wat socialer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:58

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

_Eend_ schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:33:
[...]

Denk dat het de investering best wel waard is om een weekje dicht te zijn. Zelf recent wat besteld bij sceneryworkshop. Die site is wel up te date. Die gaan verhuizen naar een nieuw magazijn (en hopelijk nog wat assortiment uitbreiden, zoals verf). Hebben gewoon voor de periode dat ze verhuizen gratis verzenden. Zodat je na de verhuizing meteen alles opgestuurd krijgt.

Service is trouwens ook prima. had een verfhouder besteld, maar in de verkeerde maat kwam ik achter nadat ik besteld had. Werd binnen 10 minuten teruggemaild dat het aangepast zou worden. Echt heel vriendelijk en servicegericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

_Eend_ schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:26:
Die uit de Metal Color lijn? Dat is inderdaad mooi spul :)

Waarschijnlijk zit er gewoon verf tussen waardoor de nozzle vast zit. Na elke spuitsessie haal ik mijn airbrush uit elkaar om hem schoon te maken.
Yep, metal colors. Peperduur spul trouwens, als je bedenkt dat het eigenlijk al verdund is.

Dat zou ik dus ook vaker moeten doen en niet wachten tot ik problemen heb. Kijken of die elastiek-hack ook werkt voor nozzles....
Invisible_man schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:30:
[...]

Bij mij is een vervuilde nozzle vaak de reden dak ik lucht in mijn cupje heb en dan vooral de laatste millimeter:

[Afbeelding]

Sowieso voordat ik ga spuiten maak ik dat even schoon want ook al is hij relatief schoon nadat ik hem gebruikt heb en doorgespoeld heb met eerst IPA en dan thinners, heb ik een dag later altijd op de punt van de nozzle en op de naald een dun laagje opgedroogde verf.
Ja echt schoon krijg je het niet met doorspoelen. Heb nog airbrushreiniger, kijken of ik het daar wat zachter mee krijg voordat ik hem probeer op te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

page404 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:33:
[...]

Yep, metal colors. Peperduur spul trouwens, als je bedenkt dat het eigenlijk al verdund is.

Dat zou ik dus ook vaker moeten doen en niet wachten tot ik problemen heb. Kijken of die elastiek-hack ook werkt voor nozzles....

[...]

Ja echt schoon krijg je het niet met doorspoelen. Heb nog airbrushreiniger, kijken of ik het daar wat zachter mee krijg voordat ik hem probeer op te draaien.
Die fout heb ik ook een paar keer gemaakt. Klaar met spuiten en geen zin hebben om dat ding helemaal open te schroeven (alsof dat zoveel moeite is :P) dus er maar wat extra airbrushreiniger doorheen gespoten en de boel weggelegd, want ik ging toch de volgende dag verder.

En toen werkte hij niet zo goed meer :P

Sindsdien schroef ik ze altijd open, tenzij je een uurtje later nog verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
page404 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:33:
Ja echt schoon krijg je het niet met doorspoelen.
Nee klopt, daarom heb ik ook een (goedkope) ultrasonore reiniger waar ik hem eens in de zoveel maanden in doe. Maar omdat ik voornamelijk laquers gebruik, spoel ik ook met laquer thinners door (mrp airbrush cleaner, maar uiteindelijk is dat een sterkere laquer thinner) en dan is hij op dat moment nagenoeg schoon. Alleen als ik hem dan een nacht laat staan, verdampt het laatste restje thinner uit de ab en dat laat dan een residu op de nozzle en naald achter.

Waar je Vallejo prima met goedkoop water kan doorspuiten, is dat met laquer cleaner/thinners toch een stukje duurder :( Al kom je ook een heel eind met IPA alcohol wat al een stuk goedkoper is.

Voor de nozzle heb je overigens ook schoonmaaknaalden die je dan van achter in de nozzle kan steken om vooral opgedroogde verf te verwijderen. Daar moet je alleen wel voorzichtig mee zijn omdat je de nozzle daarmee makkelijk kan beschadigen en je moet dan wel één hebben die specifiek voor jouw merk ab/nozzle gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Invisible_man schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:26:
[...]

Waar je Vallejo prima met goedkoop water kan doorspuiten, is dat met laquer cleaner/thinners toch een stukje duurder :( Al kom je ook een heel eind met IPA alcohol wat al een stuk goedkoper is.
Mwah, met water alleen kom je er niet :P

Tenminste, niet als je je airbrush opbergt. Tussendoor kan het wel, maar als je klaar bent moet je wel effe goed schoonmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik dacht dat ik geen naad meer voelde maar ik zie toch een duidelijke naad na mijn eerste laag.
Wat is wijsheid?
Geduld en dan laag 2? Of opnieuw de naad schuren en weer verven.
(ik heb nog geen putty of iets anders)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bivIP-RqUMYFh0Pd9mIr76qkgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0otP9VvKnxuu3lCx2ppYrLj1.jpg?f=fotoalbum_large

Toch erg lastig om iets naadloos te maken... nog meer respect voor jullie _/-\o_

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:27
Schuren, polijsten en opnieuw verven is helaas de enige manier om een naad weg te krijgen. Maar als het een ‘open’ naad is moet je toch echt filler gebruiken.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik begon over de naad te schuren en drukte iets te hard waardoor ik weer 2 delen had... Nu moet (!!) ik alles opnieuw schuren :(
Het is vermoedelijk inderdaad beter dat ik (morgen) een filler ga kopen en nu alles laat liggen voordat ik het erger maak :+
Met welke grofheid polijsten jullie? P2000?

En hopelijk hebben ze in Eindhoven ook de DeLorean.) Die wil ik hierna maken.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Geef na het vullen (en ook na het lijmen) de naad altijd even 24 uur om goed uit te werken. Je hebt altijd wel iets krimp en als je meteen gaat schuren, krimpt de naad naar binnen. Als je niet meteen gaat schuren, heb je nog wat materiaal boven de naad die dan de naad in kan krimpen.

Ook kan te fanatiek schuren problemen geven door warmteproductie.

Maar soms moet je wel twee á drie keer vullen en schuren voordat het perfect is helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Nat schuren helpt toch een beetje tegen de warmteproductie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:29:
Nooit echt geprobeerd, maar denk het wel ja :)

Heb ze al eens eerder hier genoemd, maar ik ben wel fan van deze schraper:
https://www.dersockelshop...d-blade---schaber--messer

Daarmee kan je de bulk van het gladmaken doen zonder dat dat warmte produceert, hoef je dan alleen het laatste lichte schuurwerk nog te doen. Ook kan je er veel gerichter mee werken zodat je minder naast de naad beschadigd wat weer meer schuren zou vragen. Er is ook een rechte variant van die heel handig is om gietrandjes van kleine onderdelen weg te schrapen, maar een scherp scalpelmesje werkt daar ook goed voor natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virox
_Eend_ schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:29:
Idd en bijkomend voordeel is minder stofdeeltjes in de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
En je schuurpapier, sanding sticks en MicroMesh gaan 100x langer mee. Ik schuur alles altijd nat :P

P1500 is wel voldoende als basislaag voor verf. Je moet nog iets van ruwheid hebben om de verf aan te laten hechten.

Voor hoogglans lagen heb je het echter over 2, 3 of meer lagen verf, en dan nog een heel aantal lagen vernis, tussendoor schuren met P5000+ en afwerken met een brillenpoetsdoek :) Zelf nooit gedaan maar er zijn wel wat mensen in dit topic volgens mij die daar ervaring mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl
Schuren totdat hij weg is. Met 400 eerst voorzichtig, daarna met 1000

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:07

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Zo, dit is al iets beter geslaagd:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/790921217292894239/875815039330828348/IMG_20210813_205110.jpg

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Nice, ik heb ook wel een een poging gedaan met bison lijmspray en flock, maar het bleef bij mij nooit plakken?
Uiteindelijk bleef er flock steeds los komen en was ik het helemaal zat.
Moet wel zeggen dat ik de bomen gebruik op wargaming tafels, dus je zit er wel steeds aan. En dan blijft er altijd flock afvallen. Niet handig.

Heb je een goede tip om het echt goeie vast te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

smitae schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:06:
[...]

Nice, ik heb ook wel een een poging gedaan met bison lijmspray en flock, maar het bleef bij mij nooit plakken?
Uiteindelijk bleef er flock steeds los komen en was ik het helemaal zat.
Moet wel zeggen dat ik de bomen gebruik op wargaming tafels, dus je zit er wel steeds aan. En dan blijft er altijd flock afvallen. Niet handig.

Heb je een goede tip om het echt goeie vast te krijgen ?
Er zit polyfiber onder. Dat koop je in een enorme kluwen, Dat trek je dun over de takjes en daar spray je dan weer lijm op (probeer de stam te vermijden) en dan de flock in een x-aantal lagen. Ik heb 2x donker en een 'dun' laagje licht. Misschien zou je voor wargaming er daarna nog lak over heen kunnen spuiten, maar daar heb ik geen ervaring mee dus geen idee of dat dan werkt.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik ging weg voor filler, sanding sticks en een chrome stiftje (of iets anders om chrome bij te stippen)...
Redelijk goed gelukt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ecfu8i5oLR2pw6Dj-cXmztjxws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbDzVsisFaHViRnDzsDJOZq7.jpg?f=fotoalbum_large

Nog niet gewerkt met "AOSHIMA", ik ben benieuwd of het meer weg heeft van Revell of van Tamiya.
Ik hoop op het laatste ;)

[ Voor 11% gewijzigd door streamnl op 14-08-2021 18:30 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@streamnl

Beetje van beide heb ik het idee.
Die lambo ie ik laatst heb gemaakt was soms prima, en soms minder.

Dus zal wel een klusje zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 18:38:
@streamnl

Beetje van beide heb ik het idee.
Die lambo ie ik laatst heb gemaakt was soms prima, en soms minder.

Dus zal wel een klusje zijn
Dan heb ik meteen een mooi model om met een filler te leren werken O-)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-10 20:43

Smoke

Maverick Reploid

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dFD02oq.jpg

Italeri SR-71 in 1:72. Best groot eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Smoke schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:52:
[Afbeelding]

<3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Poging 3. De takken zijn wat weggevallen omdat ik het 1 en ander moest corrigeren. Het werd niet zo mooi als in de tutorial. Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/790921217292894239/876539100797239306/1629053593280.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dwarlorf schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:59:
Poging 3. De takken zijn wat weggevallen omdat ik het 1 en ander moest corrigeren. Het werd niet zo mooi als in de tutorial. [Afbeelding]
Wat gebruik je om je bladeren op te strooien? Dat lijkt wat vol/compact, waardoor het waarschijnlijk niet is geworden wat je gehoopt had.
Modelbomen vallen of staan met een luchtige bladdrager. Ik gebruik Zeeschuim (plantje) of Wooly (bloemistenspul) dat ik extreem uit elkaar trek. Als je dat er op plakt denk je dat dat nooit goed gaat komen en juist dan krijg je mooie resultaten.

Edit: lees net terug dat je flocken gebruikt. NIET Doen, veel te zwaar. Kijk eens naar Noch laub of iets vergelijkbaars. Daarmee krijg je veel mooier resultaat.

Wat betreft je eerdere vraag over bloemistendraad. Wat ik koop is inderdaad 0,3mm en zit op de rol, zoiets als dit: https://www.dekwast.nl/ar...250-21/3?bron=shopping_BE

[ Voor 19% gewijzigd door PaT op 15-08-2021 21:11 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

PaT schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:04:
[...]

Wat gebruik je om je bladeren op te strooien? Dat lijkt wat vol/compact, waardoor het waarschijnlijk niet is geworden wat je gehoopt had.
Modelbomen vallen of staan met een luchtige bladdrager. Ik gebruik Zeeschuim (plantje) of Wooly (bloemistenspul) dat ik extreem uit elkaar trek. Als je dat er op plakt denk je dat dat nooit goed gaat komen en juist dan krijg je mooie resultaten.

Edit: lees net terug dat je flocken gebruikt. NIET Doen, veel te zwaar. Kijk eens naar Noch laub of iets vergelijkbaars. Daarmee krijg je veel mooier resultaat.

Wat betreft je eerdere vraag over bloemistendraad. Wat ik koop is inderdaad 0,3mm en zit op de rol, zoiets als dit: https://www.dekwast.nl/ar...250-21/3?bron=shopping_BE
Ik probeerde het op basis van Luke Towan's apple tree tutorial (dus alleen met wire) maar ik kreeg het niet mooi (hij gebruikt trouwens wel flock). Daardoor ben ik het gaan corrigeren met polyfiber, maar in mijn ongeduld wat te dik gebruikt. Ook de plaatsing van de takken moet de volgende keer iets beter. Nu teveel op dezelfde hoogte waardoor ze elkaar in de weg zitten. Ga binnenkort nog een poging wagen.

Op de bovenste laag zit war game gras. Ik ga het daar de volgende keer mee proberen. Is inderdaad lichter dan flock en heeft wat meer een bladeren effect. (zit ook als bovenlaag op dit model.)

Ik heb inmiddels 2 klossen draad gevonden, en wat dikker geplastificeerd draad bij de hornbach gekocht voor wat grotere modellen.

Oh, en vandaag nog weeer wat opgeschoten met mijn diorama (rotsen) :

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/790921217292894239/876495629122175036/1629043188003.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Dwarlorf schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:59:
Poging 3. De takken zijn wat weggevallen omdat ik het 1 en ander moest corrigeren. Het werd niet zo mooi als in de tutorial. [Afbeelding]
Ik vind hem nog steeds erg netjes uitzien!!!

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

streamnl schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:54:
[...]

Ik vind hem nog steeds erg netjes uitzien!!!
Ik ben ook niet ontevreden hoor. Maar hij lijkt, net als de vorige, wat meer op een sierboom dan op een natuurboom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Momenteel maak ik gebruik van Vallejo model air verf. Buien dat het wat snel beschadigd ben ik er eigenlijk best tevreden mee. Zonder enige ervaring met airbrushen spuit het zeer gemakkelijk. Ik zie alleen dat ze eigenlijk nagenoeg alleen maar matte kleuren hebben en weinig tot geen glanzende kleuren. Is dit simpelweg op te lossen door ze na het brushen te vernissen of moet ik voor glanzende kleuren echt uitwijken naar een ander merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Je kan gewoon een acrylic glanzende vernis eroverheen aanbrengen na het spuiten van de kleur. Vallejo verkoopt dat zelf maar je kan legio andere merken ook gebruiken. Zelf gebruik ik HG parketvernis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

[Afbeelding]

Ik vind deze zó vet! Mooiste vliegtuig ooit wat mij betreft en jouw model ziet er erg goed gelukt uit. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
alarma2nd schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:11:
Momenteel maak ik gebruik van Vallejo model air verf. Buien dat het wat snel beschadigd ben ik er eigenlijk best tevreden mee. Zonder enige ervaring met airbrushen spuit het zeer gemakkelijk. Ik zie alleen dat ze eigenlijk nagenoeg alleen maar matte kleuren hebben en weinig tot geen glanzende kleuren. Is dit simpelweg op te lossen door ze na het brushen te vernissen of moet ik voor glanzende kleuren echt uitwijken naar een ander merk?
Er zijn wel meer glanzende verven, maar vaak zijn dat lacquers of enamels, de meeste wategedragen acrylics zoals Vallejo zijn vaak allemaal mat. Maar in de meeste gevallen zal je niet zozeer de verf uitzoeken die het glansniveau heeft wat je zoekt, maar wat je zelf ook al voorstelt, gewoon een laagje vernis spuiten. Sowieso is een laagje vernis een goed idee om de verf te beschermen (vooral als je ook nog weathering toepast is dat een goed idee), maar een glans vernislaag voordat je decals plakt helpt ook nog eens bij de hechting en en vernislaag na de decals om ook die te beschermen.

Voor Vallejo heb je overigens ook een flow improver/retarder waardoor je verf wat langzamer opdroogt. Dit is vooral om tipdry tegen te gaan, maar je krijgt er ook een iets gladder resultaat door en daardoor iets meer glans. voor car modeling zijn er overigens wel verven die meteen al meer glans geven, maar weet zo niet of dat er ook voor watergedragen acrylics is.

Ik zelf gebruik lacquer thinners en daarbij heb je de keuze tussen self leveling thinners die meer navloeien en dus glanzender zijn of rapid thinners die juist een volledig mat resultaat geven omdat het veel sneller droogt. Maar daar moet je zonder goede ventilatie en masker enzo niet aan beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Invisible_man op 16-08-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
[Afbeelding]

Mooi geslaagd. Ik heb hem al 20 jaar in aanbouw liggen maar kwam er een paar jaar terug achter dat het windscreen onderdeel weg is :( Ook geen aftermarket vervanging voor beschikbaar dus zal het moeten scratchbuilden, niet echt leuk met transparante onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Niet online
Thanks voor de info heren! Zo snel even wat vernis bestellen dan.

De flow improver gebruik ik al. De verhouding die ik nu aanhoud is 10:3:2 (10 druppels verf, 3 druppels thinner en 2 druppels flow improver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dr. Strangelove schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:59:
[...]

Mooi geslaagd. Ik heb hem al 20 jaar in aanbouw liggen maar kwam er een paar jaar terug achter dat het windscreen onderdeel weg is :( Ook geen aftermarket vervanging voor beschikbaar dus zal het moeten scratchbuilden, niet echt leuk met transparante onderdelen.
Maak je er toch de cabriovariant van :+

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Een hele leuke model. Veel plezier aan gehad.
(en wederom weer veel geleerd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjOut7o9IGHj0NYuQtwWNBytecM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2mefbHlI7UdEdYd1vFIWOlf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yzeVa4V6l82bP41UbLX0t5NgCU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbKqDvsX6eqqafsdufMpcVad.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeX-jyUYijso3l0te8sVVA0Auf4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rjzg7UuTVhWXxeadu2iVx1vU.jpg?f=fotoalbum_tile

En de binnenkant (eigenlijk zonden om de kappen erop te laten zitten. Maar ja, het is geen nakedbike.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_KgFAEllxc5XXlXHZRDlqIgCiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9FtqH5ZqZUigVVNNC4Mrgyq.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• smitae
Weer beetje geprint en geknutseld.

27-foot walvisboot nu compleet. Extra zijbord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhCTvsApS1sMtCwiJKDWZlYW2-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1mDcrmMeh0Zj6roxAoNCnqV.jpg?f=fotoalbum_large

24-foot motorboat in elkaar geklust. Onderdelen wel beetje erg klein.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFNetncxeKb9FXNC3mNYZv0CbE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wEXMoVaPiaAUv73WmVBhBQ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lyfEBAK2Db13pCj1Ez9Dlzli3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GIlVJlQo84FWtn2ywmmhE7K.jpg?f=fotoalbum_large

De davits voor de boten en de paravane getekend en klaar voor de printer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFNVBmvrOWx2G2aL8oY8QW0bztc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tVPmIg4s0jFqtVD78YquJgyl.png?f=fotoalbum_large

En als laatste de schermen op de voor en achter guntowers van de Kortenaer gelijmd. Van papier, uitgeknipt. Moet het nog iets bijsnijden en dan verven. Ziet er nu nog niet uit…. Mogelijk dat ik voor de Van Nes het ga printen en niet van papier ga maken. Nog maar eens over nadenken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1hUJunO5L4GaERcppPDsWQ5TOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPHqgCmHntSw4XN1QTXQ4BmX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yq7dyFRRJFK-TdPOhDGMidzJD9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwGgoEA3gXLoeXfQO4Z9ELIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
page404 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Maak je er toch de cabriovariant van :+
Met Mach 3,5? :P

Kan, misschien is dat hoe Iceman aan zijn kapsel kwam :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYVxF-2SFixnrebUD_iAM31BGGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgmBitKBUacrtKhGGhWrfjxv.jpg?f=fotoalbum_large

Windshield is weg, niet de canopy. Eigenlijk niet het lastigste deel om te scratchen, zijn in feite twee driekhoekjes aan elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

streamnl schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:11:
Een hele leuke model. Veel plezier aan gehad.
(en wederom weer veel geleerd)
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

En de binnenkant (eigenlijk zonden om de kappen erop te laten zitten. Maar ja, het is geen nakedbike.)
[Afbeelding]
Kun je niet een kap er af laten? Met kap is hij het mooist imo, maar de techniek is ook mooi. #keuzestress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
_Eend_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:56:
[...]

Kun je niet een kap er af laten? Met kap is hij het mooist imo, maar de techniek is ook mooi. #keuzestress
Zou kunnen en ik heb zitten te twijfelen. Maar, het “hoort” niet bij dit model. Daarom laat ik ze toch erop zitten.

Ach, er zijn genoeg mooie naked bikes setjes die ik nog kan bouwen :+
Helaas hebben ze mijn motor niet als schaalmodel. Dat had ik wel tof gevonden als die bestond.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

streamnl schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:32:
Helaas hebben ze mijn motor niet als schaalmodel. Dat had ik wel tof gevonden als die bestond.
Dat wordt een scratch build! We zien het resultaat binnenkort graag tegemoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Dwarlorf schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:13:
[...]

Dat wordt een scratch build! We zien het resultaat binnenkort graag tegemoet.
Je bedoeld het als een grapje maar ik vind het eigenlijk best wel een leuk idee :+

Het lijkt me een behoorlijke uitdaging en ik geloof niet dat zo’n opdracht mij lukt, maar het lijkt me wel leuk (en leerzaam) om het te proberen.

Eerst mijn andere (privé) ontwerp afmaken.
Volgens mij is dit mijn meest recente foto en die is van 28mei…
Veel aanpassingen moeten maken. Wat in Solidworks perfect past, kunnen wij niet altijd namaken met onze machines }:|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_XS671mKnm85XKr8csEpdYDCpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JI8VKMAw76j215RNRca9Hqa.jpg?f=fotoalbum_large

Duurt veel langer dan ik had gehoopt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Aan werk denken in je vakantie |:( :N

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

streamnl schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:09:
[...]

Je bedoeld het als een grapje maar ik vind het eigenlijk best wel een leuk idee :+

Het lijkt me een behoorlijke uitdaging en ik geloof niet dat zo’n opdracht mij lukt, maar het lijkt me wel leuk (en leerzaam) om het te proberen.
Het is heel leuk. Mijn scratchbuild Pod is nu eindelijk bijna af. Ledverlichting is eindelijk geregeld, nu alleen het vrouwtje nog afschilderen

Heb verder de ballen verstand van motors maar is er geen vergelijkbare kit die je kunt modden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dwarlorf schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:47:
[...]

Het is heel leuk. Mijn scratchbuild Pod is nu eindelijk bijna af. Ledverlichting is eindelijk geregeld, nu alleen het vrouwtje nog afschilderen

Heb verder de ballen verstand van motors maar is er geen vergelijkbare kit die je kunt modden?
Cagiva heeft meestal wel redelijk unieke modellen, dan moet je (denk ik) zoveel ombouwen dat je net zo goed vanaf 0 kunt beginnen. Maar het is wel jammer dat er van dat merk geen modellen te vinden zijn. Net als een hele rits andere merken zoals MV Augusta, Jawa, Ural etc. (al zijn van die laatste twee wel een paar resin kits uitgebracht aldus scalemates.com)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

streamnl schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:32:
[...]

Zou kunnen en ik heb zitten te twijfelen. Maar, het “hoort” niet bij dit model. Daarom laat ik ze toch erop zitten.

Ach, er zijn genoeg mooie naked bikes setjes die ik nog kan bouwen :+
Mooie motor trouwens :) Die zie je niet veel, en die zou ik ook wel willen hebben (in kitvorm :P)

[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 17-08-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

streamnl schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:09:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

_Eend_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:59:
[...]

Cagiva heeft meestal wel redelijk unieke modellen, dan moet je (denk ik) zoveel ombouwen dat je net zo goed vanaf 0 kunt beginnen. Maar het is wel jammer dat er van dat merk geen modellen te vinden zijn. Net als een hele rits andere merken zoals MV Augusta, Jawa, Ural etc. (al zijn van die laatste twee wel een paar resin kits uitgebracht aldus scalemates.com)
Ik zat te denken aan de motor van de motor, als je een kit kan vinden waar de motor redelijk overeenkomt (maar mss denk ik wel te eenvoudig en lijken motors niet allemaal op elkaar) dan moet het nog wel te doen zijn. Een frame scratchbuilden moet wel vrij eenvoudig lukken lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@Dwarlorf
Waar is je update foto van je pod? ;)
En ik heb geen idee of ik van meerdere kits een Cagiva kan namaken.
Misschien wel en als dat lukt, heeft dat wel iets. Een Cagiva is een soort bastaardje van verschillende merken.

@_Eend_
Members only:

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

streamnl schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:10:
Waar is je update foto van je pod? ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQw5OojgGsd_LatbEATzaideP-o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Vzv3qH0bOdmQ4sfJ81BWyTo.jpg?f=fotoalbum_medium

De gele led knippert. Blauwe is statisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_VIqA07B_wGhdFjUjXIAZMgbus=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y53Bgzh6G8zA4zPN39hz6k83.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
kreeg een appje van postNL. Als het goed is, kan ik vandaag mijn nagelstudio openen :+
Helaas kan ik maar 1 like geven voor je zelfbuild pod. Ik heb veel respect voor mensen die zelf iets kunnen ontwerpen en maken.
d:)b

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dr. Strangelove schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:23:
[...]

Met Mach 3,5? :P

Kan, misschien is dat hoe Iceman aan zijn kapsel kwam :)

[Afbeelding]

Windshield is weg, niet de canopy. Eigenlijk niet het lastigste deel om te scratchen, zijn in feite twee driekhoekjes aan elkaar.
En waarom hij zo boos kijkt :P enige plus is dat je op die hoogte weinig last van vliegjes hebt.
Ben benieuwd of je een bevredigende oplossing gaat vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Geen slomo filmpje, maar 3 foto's.
Ook ik ben erg tevreden. Nogmaals bedankt voor de tip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xuop2zoOGQ4RdwbjYlLNTY6IQuw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1og0XeLbmMXCvzMtQoRGIWw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsy3jDMNPXMrYpX5B-uqt89y_9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUkupmU8qibtDTvtIjaJdDvs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8-2i17hAKk4t_S7BTFLhUhrbno=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59r42d3uXlU5gkeV3gDi2Lqg.jpg?f=fotoalbum_tile

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
streamnl schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:40:
Geen slomo filmpje, maar 3 foto's.
Ook ik ben erg tevreden. Nogmaals bedankt voor de tip
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
He, da's handig? Verf mixer. Waar heb je die vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
smitae schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:41:
[...]

He, da's handig? Verf mixer. Waar heb je die vandaan?
Ome Ali.
De tip kwam hier enkele pagina's terug voorbij.

En ... de binnenkant van de deksel zit nu niet meer helemaal onder de verf. Dikke plus

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
streamnl schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:44:
[...]

Ome Ali.
De tip kwam hier enkele pagina's terug voorbij.

En ... de binnenkant van de deksel zit nu niet meer helemaal onder de verf. Dikke plus
Check en besteld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@smitae
Geen Tamiya potjes in doen he ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Nee >:) heb van die drip bottles. Army painter, vallejo, hataka, etc. Ik schut me nu zelf altijd de rambam ... Dat is straks verleden tijd, hoop ik. Zeker voor de paintbrush moet het goed gemixed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Nee dan is het goed, die mogen namelijk niet geschud worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Waarom zou je Tamiya potjes niet mogen schudden? Vanwege verf aan het deksel? Los ik op door te schudden en ze een minuutje te laten staan voor open te maken.

[ Voor 53% gewijzigd door Dr. Strangelove op 18-08-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Vraagje, hoe krijg ik dit soort overgangen glad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aa89jqqIS_D75nIFgd-U0eQHaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Za6rvKp3xHk5xkbAQ8qB9On.jpg?f=fotoalbum_largeGebruik tamiya 600 schuurpapier maar ik blijf een soort van rand zien. Moet ik meer schuren, grover papier gebruiken of heeft het met de manier van schuren te maken? Of toch eerst opvullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
page404 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:24:
[Afbeelding]Gebruik tamiya 600 schuurpapier maar ik blijf een soort van rand zien. Moet ik meer schuren, grover papier gebruiken of heeft het met de manier van schuren te maken? Of toch eerst opvullen?
Denk toch eerst opvullen en dan schuren? Nu moet je best veel weg schuren, met opvullen hoef je alleen het opgevulde glad te schuren. Geen modeldelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Hier heb je filler nodig, je ziet dat er een depressie is op die naad.

Je kan blijven schuren en het materiaal eromheen weghalen maar dan schuur je wel veel materiaal weg en krijg je mogelijk andere pasvorm issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Dr. Strangelove schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:24:
Waarom zou je Tamiya potjes niet mogen schudden? Vanwege verf aan het deksel? Los ik op door te schudden en ze een minuutje te laten staan voor open te maken.
Even een pagina of zo terug lezen, je schud dan de verf uit elkaar, waardoor het juist minder word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Even een pagina of zo terug lezen, je schud dan de verf uit elkaar, waardoor het juist minder word.
Voor de Tamiya potjes is het veel makkelijker om ze gewoon met een stokje te roeren, ik gebruik daar altijd rechte stukjes sprue voor. Is ongeveer net zo snel dan om ze in te paint mixer te doen.
page404 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:24:
[Afbeelding]Gebruik tamiya 600 schuurpapier maar ik blijf een soort van rand zien. Moet ik meer schuren, grover papier gebruiken of heeft het met de manier van schuren te maken? Of toch eerst opvullen?
Als je nu meer gaat schuren, gaat dat ten koste van de ronding, dus eerst vullen ja. Wat ik zou doen is aan weerzijde van de naad tape te plakken en dan tussen de tape opvullen met de filler naar keuze. Het voordeel van de tape is dat je filler dan een mooi scherpe rand heeft en een opstaande rand heeft die makkelijk terug te schuren is. Als je het zonder tape doet, is de filler over een bredere rand verspreid en moet je ook meer schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Invisible_man
Deed ik ook altijd, heb gewoon roerstokjes, maar heb nu ook een klein mixertje, is wat handiger als je moet gaan mixen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Renegade666 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Even gegoogled en kan daar wel wat reports van vinden maar net zoveel reports dat je het gewoon kan schudden.

Ik heb heel wat potjes Tamiya geschud en nooit issues gehad ;)

Het is waar dat je het ook kan roeren ja. Maar dan heb je altijd wat 'verlies' en we blijven Hollanders he ;) Echter in veel gevallen als je dik residu hebt is roeren wel de beste oplossing ja.

Misschien dat het een issue is als je het in zo'n apparaat stopt omdat het dan vrij heftig geschud wordt. Maar om eerlijk te zijn heb ik zoiets nog nooit nodig gehad, om The Dude te parafraseren, 'I still shake manually' :P

[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 18-08-2021 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:40:
[...]

Even gegoogled en kan daar wel wat reports van vinden maar net zoveel reports dat je het gewoon kan schudden.

Ik heb heel wat potjes Tamiya geschud en nooit issues gehad ;)

Het is waar dat je het ook kan roeren ja. Maar dan heb je altijd wat 'verlies' en we blijven Hollanders he ;)

Misschien dat het een issue is als je het in zo'n apparaat stopt maar om eerlijk te zijn heb ik zoiets nog nooit nodig gehad, om The Dude te parafraseren, 'I still shake manually' :P
Het is vooral voor de meer langwerpige potjes en flesjes zoals Vallejo en MRP waarbij een paintshaker makkelijk is omdat je die normaal veel langer moet schudden voordat ze goed gemixt zijn en je vooral dat bezinksel anders moeilijk weg krijgt.

Zou wel eens een testje kunnen doen met wat Tamiyaverf in een apart potje en dat ook even goed voor vijf minuten in de shaker te doen en dan kijken wat het verschil is tussen shaken en stired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

smitae schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:26:
[...]

Denk toch eerst opvullen en dan schuren? Nu moet je best veel weg schuren, met opvullen hoef je alleen het opgevulde glad te schuren. Geen modeldelen.
Thanks, ga ik dat doen.
Dr. Strangelove schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:26:
Hier heb je filler nodig, je ziet dat er een depressie is op die naad.

Je kan blijven schuren en het materiaal eromheen weghalen maar dan schuur je wel veel materiaal weg en krijg je mogelijk andere pasvorm issues.
Met perfect plastic putty toch? :D
Invisible_man schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:54:
[...]

Als je nu meer gaat schuren, gaat dat ten koste van de ronding, dus eerst vullen ja. Wat ik zou doen is aan weerzijde van de naad tape te plakken en dan tussen de tape opvullen met de filler naar keuze. Het voordeel van de tape is dat je filler dan een mooi scherpe rand heeft en een opstaande rand heeft die makkelijk terug te schuren is. Als je het zonder tape doet, is de filler over een bredere rand verspreid en moet je ook meer schuren.
Het is me nog nooit naar tevredenheid gelukt maar ik wilde er deze keer wel eens werk van maken om het strak af te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Nope :) Voor 'onzichtbare' naden die niet op een paneellijn liggen of in een scherpe hoek gebruik ik altijd Tamiya of een andere lacquer-based filler. Is harder, beter schuurbaar en hecht beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dr. Strangelove schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:00:
[...]

Nope :) Voor 'onzichtbare' naden die niet op een paneellijn liggen of in een scherpe hoek gebruik ik altijd Tamiya of een andere lacquer-based filler. Is harder, beter schuurbaar en hecht beter.
Haha, je blijft me verbazen ;) op naar de winkel dan weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik zal eens wat plaatjes posten van situaties waar ik het gebruik, dat is makkelijker dan het te beschrijven :)

Overigens gebruik ik deze filler, werkt hetzelfde als Tamiya maar een stuk meer voor minder.

https://www.modelbouwkrik...-1123408-snelplamuur.html

Maar goed, tenzij je een hele slechte kit koopt doe je met een tube Tamiya ook best lang hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ik gebruik perfect plastic putty inderdaad ook alleen voor naden in hoekjes en dergelijke die je dan met een nat wattenstaafje makkelijk kan afstrijken. Voor een "blote" naad zoals deze gebruik ik dan mr surfacer 500 en mr white putty wat nog dikker dan 500 is. Die werken mooi samen met de mr surfacer 1500 die ik als primer gebruik omdat het uiteindelijk allemaal het zelfde spul is. Die zijn niet zozeer dikker (als in minder verdunt) maar de pigmentkorrels zijn groter en daarom goed als vuller te gebruiken. Maar hoor ook veel goede verhalen over die Tamiya filler.

Als ik echt gaten moet vullen, gebruik ik milliput (twee componenten) omdat je daar makkelijker gaten mee kan overbruggen, maar veel lastiger om te schuren enzo. Sprue-goo (plastic oplossen in extra thin lijm) is ook altijd een goede voor het opvullen omdat je dan als het opgedroogd is, een filler overhoud wat het zelfde is als je plastic wat vooral handig is als je gaat rescriben enzo. Maar wel veel meer gedoe omdat je het zelf moet maken.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Virox
Ondertussen weer wat verder gedaan aan mijn Pz Kpfw 35(t). De laatste ontbrekende stukken gereedschap aan het model bevestigd en de trekkabel gefixed. Bij die laatste voor het eerst gebruik gemaakt van een activator voor CA glue _/-\o_

Model is klaar om zijn eerste coating te krijgen ter voorbereiding van de decals.

Afbeeldingslocatie: https://www.thomasvandeputte.be/wp-content/uploads/2021/08/Pz-Kpfw-35t-003.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.thomasvandeputte.be/wp-content/uploads/2021/08/Pz-Kpfw-35t-004.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Virox schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:24:
Ondertussen weer wat verder gedaan aan mijn Pz Kpfw 35(t). De laatste ontbrekende stukken gereedschap aan het model bevestigd en de trekkabel gefixed. Bij die laatste voor het eerst gebruik gemaakt van een activator voor CA glue _/-\o_

Model is klaar om zijn eerste coating te krijgen ter voorbereiding van de decals.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Strak hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 15:25

Zeddicius

Conscience do cost

Heeft iemand een tip voor een (liefst van metaal) cirkel sjabloon welke ik kan gebruiken bij het air brushen van road wheels? Ik was vorige week bij Meijer en Blessing (leuke winkel trouwens!) en daar hadden ze dit setje van Tamiya, maar die leek mij op het oog te klein voor 1:35.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Zeddicius schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:03:
Heeft iemand een tip voor een (liefst van metaal) cirkel sjabloon welke ik kan gebruiken bij het air brushen van road wheels? Ik was vorige week bij Meijer en Blessing (leuke winkel trouwens!) en daar hadden ze dit setje van Tamiya, maar die leek mij op het oog te klein voor 1:35.
Die van Tamiya is een goede voor vooral de kleine maten omdat deze ook steeds de tussenmaten heeft (x,5mm), maar zelf heb ik deze waar ik tot nu toe de meeste roadwheels prima mee kan doen. Eigenlijks zou een combinatie van deze en die van Tamiya nog het beste zijn zodat je voor de kleinere wielen (vaak de return rollers bijvoorbeeld) die van Tamiya kan gebruiken en voor de road wheels die grotere. Voor de grotere kom je er vaak ook wel mee weg dat het gat net 0,5 mm te groot is.

En metaal is inderdaad wel beter, is dunner dan een plastic variant en je hebt ook geen problemen dat je thinner het plastic op lost 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Invisible_man op 20-08-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 15:25

Zeddicius

Conscience do cost

Dank voor het snelle antwoord! Lijkt inderdaad precies wat ik zoek :) De website die je deelde heeft wel hoge verzendkosten naar Nederland zeg, oef. Kijken of ik een Nederlandse webshop kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Zeddicius schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:41:
Dank voor het snelle antwoord! Lijkt inderdaad precies wat ik zoek :) De website die je deelde heeft wel hoge verzendkosten naar Nederland zeg, oef. Kijken of ik een Nederlandse webshop kan vinden.
Geen probleem :)
Ja, ik bestel daar vaak ook alleen als ik een grotere bestelling heb en daar heb ik hem destijds besteld, maar volgens mij een merk wat elders ook wel te krijgen is. Vaak zijn de Duitsers wel een paar euro goedkoper, dus als je meerdere artikelen hebt, ben je al snel goedkoper uit dan in Nederland en je hebt het vaak ook al in een paar dagen binnen, maar liever de Nederlandse shops ondersteunen natuurlijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:58

Vos

AFCA

Speciaal voor @Invisible_man, net gespot in IJsland :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrV-TJqCOyAyj8GKBw22RoMi0TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NHzkXblbRbffG40tBiARQta.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Ha _/-\o_

Wel grappig dat hij er zo meer plastic achtig uitziet met vooral het metaal rond de uitlaat helemaal gecoat (en ik gok de motoren verwijderd en de nozzles vervangen door een kunststoffen dummy?) dan als je hem als plastic model zou bouwen. Kan je de ramen ook altijd nog zwart verven als je te veel lijmresten op je canopy hebt :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Invisible_man
Invisible_man schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:45:
[...]
Zou wel eens een testje kunnen doen met wat Tamiyaverf in een apart potje en dat ook even goed voor vijf minuten in de shaker te doen en dan kijken wat het verschil is tussen shaken en stired :)
Ik heb even een testje gedaan met Tamiya XF verf en het eerst voor twee minuten gemixt (bovenste schaaltje), rechtstreeks uit het potje (middelste schaaltje) en vier minuten gemixt (onderste schaaltje). Alle drie heb ik met wat leveling thinner gemixt, maar bij geen van de drie heb ik het idee dat de verf "beschadigd" is en uit elkaar getrokken is ofzo.

Om het helemaal goed te testen zou ik het nog door een airbrush moeten spuiten, maar dat is mij nu even wat te veel werk 8) Maar lijkt voor zover gewoon goed te gaan en vier minuten mixen is al veel langer dan je normaal zou doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zBUzvu6cMuoRVY2bpC10xw71NM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uW5pTmS1OPPIr9Phl0WkSoUL.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen heb ik mijn bestelling van Hannants die ik op 1 augustus geplaatst heb bijna binnen (bezorger was al aan de deur, maar was niet thuis :X ). Al met al drie weken gekost dus waarvan de helft van die tijd lag het pakket bij de inklaring in Nederland en mocht ik alsnog €13,- inklaringskosten betalen. Hield daar al rekening mee en wou het gewoon eens ervaren hoe het nu postbrexit gaat, maar voorlopig geen bestellingen uit Engeland meer voor mij.

In die bestelling zitten onder andere canopy masks voor mij F-4EJ, kan ik die ook afmaken. Alle decals zijn nu ook geplakt, hoop alleen dat ze straks met wat weathering wat minder "aanwezig" zijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdEsGvMg2XL1_n0SrICel3A9u28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcMU8Do90FPrU5gVAXj3zHVm.jpg?f=fotoalbum_large

Wachtende op de mask set verder gegaan met de panther tank en heb deze nu in de verf zitten en een eerste weathering gedaan met olieverf (pinwash vooral) en de haarspray techniek met oxide red primer kleur onder de sandgeel en groen wat er altijd lekker uitspringt.

Heb geprobeerd de zimmerit wat te highlighten met een wit weahtering pencil, maar iemand nog een idee hoe de zimmerit nog wat interessanter te maken?

Als laatste stap nog wat moddereffecten met pigmentpoeder enzo, maar ik wil dat ook weer niet overdoen. Had nog wat zwartwit foto's gevonden waarop de sideskirts voor de helft niet meer aanwezig waren en ook niet altijd even recht meer zaten, dus die in de kit geïnspireerd door die foto's ook maar opgeknipt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdVVh0ivm3m8bkq31QzYzR21uD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ku7flK9ma0LuON3TUisUA1Rv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Gate guardians zijn leuk maar het is niet best voor de toestellen zelf, roesten behoorlijk weg.

In de UK zijn bijna alle Spitfire en Hurricane gate guardians 1:1 glasvezelmodellen. De originelen zijn veel te kostbaar om in weer en wind te laten staan.

Pagina: 1 ... 27 ... 79 Laatste