Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 26 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 08:25:
[...]

Geen Tamiya potjes in doen ;) daar heb je een mixertje voor nodig, geen schudder ;)
Ik gebruik Revell aqua, die vierkanten potjes.

Edit: never mind

[ Voor 22% gewijzigd door streamnl op 07-08-2021 08:34 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:42

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Renegade666 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 08:25:
[...]

Geen Tamiya potjes in doen ;) daar heb je een mixertje voor nodig, geen schudder ;)
Hoezo dat?

Dat gaat bij mij sowieso een keer fout namelijk.. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:35
Omdat Tamiya potjes (en nog een paar merken) niet mee mag schudden, dan schut je het uit elkaar. Die moet je roeren.

Ben het al paar keer tegen gekomen bij bouwers op YT, maar staat hier en daar ook wel op forums.

Daarom heb ik zo'n 1 staan:
https://www.modelbouwkrik...er-09920-paint-mixer.html

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mE5uPeiS8Dbk2OxeVj1jDE1v0qE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7n2jwVt7I9xvykrOd6NtRF3.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie? Dit wordt een pine tree. Zal ik de hele stam insmeren met Vallejo Black lava? Vind het er wel als boomschors uitzien. Maar misschien iets te uitgesproken tov het (opgeruwde) balsa?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

IMHO is die black lava net iets te. Het opgeruwde balsa ziet er beter uit denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFivIbJBZVJzte1IyzaKmOx7vIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ejv5ovk2sHrhcG35p91d8leX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsBfMeaqR7lwnUw9VKZ8psc_jVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFfQgSmjCyYrwOaMMMTXvZXY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

_Eend_ schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:43:
IMHO is die black lava net iets te. Het opgeruwde balsa ziet er beter uit denk ik.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik denk dat je gelijk hebt (op een grote schaal werkt het misschien beter). Eens zien of ik het Black lava iets kan terug schuren wanneer het droog is.

Ik ga nog meer maken dus als deze wat minder mooi wordt kan ie achteraan op mijn diorama.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Hij kan altijd nog dienst doen als verbrand exemplaar, of op een Warhammer 40K dio als een versteende boom :)

Ik denk dat het beter werkt op andere, grotere bomen. Dennenbomen zijn lang en rank en meestal niet erg grof.

Edit: Over tamiya verf gesproken. Nog tips om een potje open te krijgen? Ik heb er eentje waar waarschijnlijk verf in het schroefdraad is gekomen en jaren de tijd heeft gehad om op te drogen. Ik krijg dat ding met geen mogelijkheid open.

[ Voor 35% gewijzigd door _Eend_ op 07-08-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Bakje warm/heet water even laten weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 04-10 11:01
_Eend_ schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:29:
Edit: Over tamiya verf gesproken. Nog tips om een potje open te krijgen? Ik heb er eentje waar waarschijnlijk verf in het schroefdraad is gekomen en jaren de tijd heeft gehad om op te drogen. Ik krijg dat ding met geen mogelijkheid open.
Daar zijn speciale openers voor (mr hobby/gunze potjes zijn de zelfde maten als Tamiya deksels).
https://www.amazon.nl/Mr-...T56-Japanse/dp/B0010ZXS7Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmΓ©agol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-09 21:40

SmΓ©agol

Master of Mayhem

_Eend_ schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:29:
Lurker hier:
Voor vastzittende dopjes (typp-ex, drank etc), gebruik ik gewoon altijd een elastiekje. Om het dopje wikkelen en gewoon open draaien.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Invisible_man
Het zomerweer is nog steeds niets om over naar huis te schrijven (het dondert en bliksemt nu ik dit typ :) ), dus al mooi wat voortgang met de F-4EJ gemaakt en ondertussen bezig met de decals. Alleen dat zijn er bij de Japanse phantoms nog al een paar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMpyN2h7lG4r4QOwj7oRQtR5hAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjHiSailwzH1PJxDKQhL3xCI.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nu het bovenaanzicht van alle decals geplaatst en dat was al rustig drie uren werk, en het onderzicht zijn er minstens zoveel en ook de zijaanzichten doen niet onder 8) Hierna eerst maar eens mijn Duitse panther tank afmaken, die heeft maar drie decals ofzo :+

Gelukkig zijn deze decals van goede kwaliteit en lekker dun (maar ook weer niet zo dun dat ze zomaar scheuren) zodat ze vrij snel loslaten van het papier en zich ook goed vormen naar het reliΓ«f van het model, zie de rode schijven op de vleugels waar je de paneellijnen en klinkers mooi door het decal heen kan zien.

Qua verfwerk is het ook wel goed gegaan. Voor de lichtere kleur blauw had ik meteen al de juiste tint gevonden met AK real colors, maar voor het donkere blauw had ik eerst een grijzere kleur wat wel het juiste FS kleurnummer had, maar niet overeen kwam met foto's op het internet. Gelukkig een MRP set (met zowel de lichte als de donkere blauw) gevonden welke specifiek voor dit Japanse SEA schema gemaakt was wat wel de juiste kleur donkerblauw had.

Het jammere van dat ik het donkerblauw over heb moeten spuiten, is dat de preshading/motteling die ik er voor gedaan had in het donkerblauw niet echt meer zichtbaar is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CIVts6KJ_z1JSDy6Df2jHuxtdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vx5MFO4hWaBUI77SFCMS419W.jpg?f=fotoalbum_large

Is wel een leuke techniek, eerst zwart primen, dan met witte verf en een stukje afgescheurde spons witte spikkels zetten. Daarover met een motteling mask een vlekkerige grijze laag aangebracht en tenslotte nog wat preshading met zwart. Heb het donkerblauw nog wel met een iets donkere tint ge-postshade om nog wat van het effect terug te krijgen en een niet al te dikke laag gespoten zodat het wat vlekkerig is geworden.

Ik heb de kleurovergang tussen licht- en donkerblauw helemaal freehand gespoten. Is enerzijds wel wat bewerkelijker omdat je steeds heen en weer moet gaan tussen de twee kleuren blauw om overspray weg te werken, maar scheelt een hoop afgeplak en bluetak wormpjes draaien en je ziet meteen wat je doet en kan makkelijker bijsturen. Ook een goede oefening voor het airbrushen 8)

Het metaal bij de uitlaten was ook wel geslaagd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imSm2s9iOuc8xTioGrwJw9oxyls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdQMf6Ogc7qZBtVvBJqrGK8x.jpg?f=fotoalbum_large

Ook het metaal heb ik over de spikkel/preshade laag gespoten met eerst een lichtere staal kleur, en daarna met pale burnt metal (beetje lichtbruine tint) en dark burnt metal wat variatie aangebracht. Die panelen waren in echt best wel aan slijtage onderhevig (de uitlaten bliezen er ook recht op), dus panelen werden zo nu en dan vervangen waardoor je wat een mix van nieuwere panelen met een lichtere kleur en oudere met meer donkere aanslag had.

Ik denk nog een dag of twee decallen (muziekje aan en verstand op oneindig) en dan is het eerst wachten op een maskset voor de cockpitramen bij Hannants vandaan. Die is na een week pas verstuurd aan de statusupdate te zien, en dan is het nog afwachten hoelang het duurt voordat hij hier is....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 10:20

page404

Website says no

Mijn Star Wars tussendoortjes afgemaakt. Wel leuk maar net iets te klein.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vq93QuSTPMecUBeMw0O1k9mNByE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFTKVV96tLI4wN9c1Ccjlkzh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TS8HiINmVVzvqnwlzHaRnfIt40w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCoQxzDzE8hrGyfhHpokyxfJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu even het laatste uurtje aan de C54-D besteden. Draadjes, niet echt mijn fortΓ©.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:27
_Eend_ schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:31:
[...]

Je had die LaGG beter zelf kunnen boetseren van FIMO klei ofzo :X :+

Jammer, want deze zie je niet zo veel volgens mij, en het is toch een mooie kist. Maargoed, weten we ook weer dat we deze Roden kit beter kunnen vermijden.

En gefeliciteerd! *O*
Nog bedankt ;)

Ik had al gelezen dat Roden kits geen shake 'n bake waren maar dit viel me toch wel een beetje tegen.

Inmiddels begint het er gelukkig al wel een beetje op te lijken, heb er wel lol in om zo'n pig of a kit tot iets presentabels op te werken.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Invisible_man schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:24:
[...]

Daar zijn speciale openers voor (mr hobby/gunze potjes zijn de zelfde maten als Tamiya deksels).
https://www.amazon.nl/Mr-...T56-Japanse/dp/B0010ZXS7Q
Essentieel stuk gereedschap dit. Helaas heb ik er nog geen gevonden voor de grotere Tamiya potjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Dr. Strangelove schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:13:
[...]

Essentieel stuk gereedschap dit. Helaas heb ik er nog geen gevonden voor de grotere Tamiya potjes.
Als je een 3d printer hebt of iemand kent met een dan kun je deze ook uitprinten: https://www.thingiverse.com/thing:4388436 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

@Invisible_man Die is wel echt mooi geworden zeg! :D

Vooral die uitlaten zijn erg mooi geworden. En op de foto is de preshading toch nog best wel zichtbaar, maar foto's vertekenen het beeld meestal wel.. Als ik iets heb gespoten maak ik er meestal foto's van en bekijk die minstens net zo goed als het fysieke model. (niet dat ik me er heel erg druk om maak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:13:
[...]

Ik heb hem ooit eens gezien met aan de ene kant de kleinere maat voor Gunze en de kleine Tamiya's en aan de andere kant voor de grotere Tamiya's. Kan hem nu alleen niet meer vinden :(

[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 08-08-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:22:
@Invisible_man Die is wel echt mooi geworden zeg! :D

Vooral die uitlaten zijn erg mooi geworden. En op de foto is de preshading toch nog best wel zichtbaar, maar foto's vertekenen het beeld meestal wel.. Als ik iets heb gespoten maak ik er meestal foto's van en bekijk die minstens net zo goed als het fysieke model. (niet dat ik me er heel erg druk om maak)
Thanks.

Ja ben erg blij met hoe de uitlaten geworden zijn en inderdaad, op foto ziet het er altijd anders uit. Zo zie ik op de foto wat zwarte spikkeltjes zitten die ik met het blote oog vrijwel niet kan zien. Maar wat bij metals vooral ook meespeelt is dat glans en hoe het licht weerkaatst erg bepalend is voor de metalen look en dat zie je het beste als het licht over het model heen loopt, maar daar krijg je in een foto vrij weinig van mee.

Bij mijn vorige phantom (welke nu wel een jaar of vier geleden is denk ik) had ik ook wel kleurvariatie tussen de verschillende metalen panelen, maar had daarbij de panelen steeds afgeplakt. Nu heb ik het zonder afplakken gedaan en met een lagere luchtdruk van heel dichtbij gespoten. Juist dat ik nu niet zulke scherpe overgangen tussen de panelen heb, maakt het een stuk "organischer" wat wel bijdraagt aan een meer verweerde look.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifNwTcLILd956wVmY9tDTt3JNgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lefnBCCbtg0il9WgGAYd1vBL.jpg?f=fotoalbum_large

Met preshading (en ook andere pre-wheatering) is het altijd weer afwachten wat je krijgt. In een ideale wereld zou je dan ook eerst op een paint mule het uit moeten proberen, maar dan ben je zo weer een dag verder en dan ben ik wel eens te ongeduldig :) Maar achteraf had ik wel beter eerst de twee kleuren blauw moeten uitproberen. Hoe het er in het potje uitziet is altijd net een paar tinten anders dan het eindresultaat en ook hoe de twee kleuren ten opzichte van elkaar lijken is belangrijk. Vooral als je met preshading en dergelijke werkt, spuit je geen volledig dekkende laag, dus je eindresultaat kan net een paar tinten anders zijn dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:38:
[...]

Ik heb hem ooit eens gezien met aan de ene kant de kleinere maat voor Gunze en de kleine Tamiya's en aan de andere kant voor de grotere Tamiya's. Kan hem nu alleen niet meer vinden :(
Dus het ligt niet aan mij :+

Ik dacht dat Gunze en Tamiya twee verschillende maten waren? Ik heb wel eens met zo'n Gunze-ding in mijn handen gestaan bij Krikke, en een van de eigenaars vertelde me toen dat die niet passen op normale Tamiya potjes. Eigenwijs als ik ben heb ik het toch geprobeerd.. En de 'tanden' waren nΓ©t iets anders.

Maarja, ik ga geen 10 euro uitgeven aan een stom stukje plastic. Daar kan ik een enorme doos met elastiekjes voor kopen. dat ga ik eerst wel even proberen als ik thuis ben. :P

[ Voor 12% gewijzigd door _Eend_ op 08-08-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
_Eend_ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:54:
[...]

Dus het ligt niet aan mij :+

Ik dacht dat Gunze en Tamiya twee verschillende maten waren? Ik heb wel eens met zo'n Gunze-ding in mijn handen gestaan bij Krikke, en een van de eigenaars vertelde me toen dat die niet passen op normale Tamiya potjes. Eigenwijs als ik ben heb ik het toch geprobeerd.. En de 'tanden' waren nΓ©t iets anders.

Maarja, ik ga geen 10 euro uitgeven aan een stom stukje plastic. Daar kan ik een enorme doos met elastiekjes voor kopen. dat ga ik eerst wel even proberen als ik thuis ben. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9X7G6jQJYmerEWTxh4HIu7ydAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fs1eISYk9tkhVqUwpp4VKlr3.jpg?f=fotoalbum_large
Links de 23ml van Tamiya met deksel van 39 mm, daar naast Mr. Color/Gunze, AK real colors en de kleine Tamiya met elk 10ml en 33,5 mm deksels.

Je hebt dus kleine en grote Tamiya's en de kleine zijn de zelfde maat als veel andere merken hebben.

Edit:
Als ik te kleine Tamiya en de Mr. Hobby met de deksels tegen elkaar houd, komen de tanden gewoon één op één overeen, zijn dus vrijwel identiek aan elkaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Invisible_man op 08-08-2021 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Kan je niet 'gewoon' een waterpomptang gebruiken om die dopjes open te krijgen?

Het ziet er een beetje knullig uit. Ik denk dat ik meer takken had moeten maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le48bahC7AiZaiOxFtLakTWAw38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ap7OGXP6Bff6ltU53Hp7X0hL.jpg?f=fotoalbum_large
En wat langere takken en zijtakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:18:
Kan je niet 'gewoon' een waterpomptang gebruiken om die dopjes open te krijgen?
Nee, dan maak je meer kapot dan je lief hebt 8) Je wilt de kracht juist zoveel mogelijk verdelen omdat het maar plastic is. Met een tang heb je alle kracht op twee punten en vervorm je het deksel juist waardoor hij of helemaal niet los komt, of breekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Als we een hele pagina aan het praten zijn over een tangetje om verfdeksels te openen hebben we echt peak modelbouw bereikt volgens mij :D
Leuk om te zien dat iedereen toch weer bezig is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:26:
[...]

Nee, dan maak je meer kapot dan je lief hebt 8) Je wilt de kracht juist zoveel mogelijk verdelen omdat het maar plastic is. Met een tang heb je alle kracht op twee punten en vervorm je het deksel juist waardoor hij of helemaal niet los komt, of breekt.
Ik kanje uit eigen ervaring vertellen: Da werkt nie nee ;(

Behalve dan dat je het deksel compleet verkracht als je niet uitkijkt.

@Dwarlorf Hij uhh.. Ziet er, uhh.. lief uit! :+

Ik zou er ook wat takken aan toevoegen inderdaad. Maar ik denk wel dat je deze nog wel kunt redden. Ik heb voor dennenbomen ooit een artikeltje gevonden op de site van een kennis: https://www.nproject.org/...k-je-dennenbomen-in-model

Dit is vooral voor Schaal N (1:160) dus misschien niet helemaal bruikbaar, maar je kunt wel de takken op deze manier maken en die dan aan je boom bevestigen :) verder staan er nog wel meer handige tips in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Invisible_man schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:26:
[...]

Ik ben nog geen tamiya potje tegen gekomen die ik niet open kreeg, ook niet na een paar keer.
Het is nou niet dat ik zo sterk ben, maar ik houd de potjes vaak wel schoon :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Renegade666 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:40:
[...]

Ik ben nog geen tamiya potje tegen gekomen die ik niet open kreeg, ook niet na een paar keer.
Het is nou niet dat ik zo sterk ben, maar ik houd de potjes vaak wel schoon :)
Oh ik ook niet hoor. Ik zorg altijd dat ik het schroefdraad van het glas altijd goed schoonmaak voordat ik hem weer dicht doe. En ik laat ook nooit lang potjes open staan, ik giet er uit wat ik nodig heb in een mengbekertje om het te verdunnen en als ik het kwast, doe ik altijd een beetje verf op de onderkant van een oud glazen verfpotje (ideaal pallet, makkelijk schoon te maken). Heb al een paar keer een verfpotje omgegooid wat niet dicht zat, dan leer je het wel snel af :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF5bdmSsg2U6ciy48gXukrXg3dY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/US7M3KTzBvCWVPgG3hTgPGnF.jpg?f=fotoalbum_large
Dit lijkt er al wat meer op. Nog eentje met vertakkingen bovenin, en klaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Nou, ik verklaar de C54-D ook afgerond. Wat een bevalling was dit. Echt tevreden ben ik niet over het resultaat. Iets te veel f***-ups gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4aFPZ3MJsUWlLROx8VK1DTkqzA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFEcYb3I1hb1yLKWHhCigtEF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3WTQV6VQHxvxAJOWHCKGa1TbLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUEhzxqZ1MLDI6UFgKe74RoC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jawN2HnNEBvdp6jAPMLhb1F12ug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4m2ELsQDnSIA8KN9edxcedC.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ziet er prima uit hoor. Lastige kit? Ik heb er twee van liggen, uit de stash van mijn vader. Hij heeft de Mach 2 versie gebouwd (een draak van een doos) en was uiteraard net klaar toen Revell hiermee kwam. Gewaagde release van ze maar als ik in de doos kijk lijkt het een enigszins overengineerde kit te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
Mijn nagellakshaker is ook binnen!

Even getest met een glazen MRP flesje met de nodige bezinksel op de bodem wat altijd lastig los te krijgen is. Voor het mixen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2muZnykv3fgCvMGRNY99PNG3AY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZhtMcWtNLwb9cGf2mt4Nm0u.jpg?f=fotoalbum_large

En voor de grap de slow motion camera van mijn telefoon eens gebruikt 8) :

Hij krijgt het bezinksel niet helemaal weg, maar ongeveer twee minuten in de shaker en de verf is vrij goed gemixt wat je kan zien aan kleine luchtbelletjes onderin het potje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dr. Strangelove schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:53:
Ziet er prima uit hoor. Lastige kit? Ik heb er twee van liggen, uit de stash van mijn vader. Hij heeft de Mach 2 versie gebouwd (een draak van een doos) en was uiteraard net klaar toen Revell hiermee kwam. Gewaagde release van ze maar als ik in de doos kijk lijkt het een enigszins overengineerde kit te zijn.
Ik moet zeggen dat de pasvorm echt heel goed is. Maar een paar plekjes gehad die niet heel lekker aansloten en die waren ook makkelijk weg te werken.
De handleiding is op sommige plekken niet heel duidelijk, en het helpt ook niet dat de begrenzingen van de kleuren niet heel duidelijk zijn en vaak uit de losse pols bepaald moeten worden. Veel tapen dus, nog steeds niet mijn expertise. Tenslotte zijn de decals groot en erg onregelmatig van vorm, ze moeten precies op elkaar aansluiten en dan moet je ook nog eens van te voren de kleurovergangen op de goeie plek hebben. Dat is niet overal in een keer gelukt.
Ohja, dat foto-etch spul is ook niet aan mij besteed :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:04:
Mijn nagellakshaker is ook binnen!

Even getest met een glazen MRP flesje met de nodige bezinksel op de bodem wat altijd lastig los te krijgen is. Voor het mixen:

[Afbeelding]

En voor de grap de slow motion camera van mijn telefoon eens gebruikt 8) :

[YouTube: shake it!]

Hij krijgt het bezinksel niet helemaal weg, maar ongeveer twee minuten in de shaker en de verf is vrij goed gemixt wat je kan zien aan kleine luchtbelletjes onderin het potje.
Als jij zelf schudt, krijg jij dan wel de bezinksel helemaal weg?
Als het goed is.... ontvang ik hem 29 aug.

Update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOHSbk4GN4CNdq6bJ3fZsVhI-ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wp8hHOMlGa835vtATJNhHHIn.jpg?f=fotoalbum_large
Ik denk niet dat ik het 1 geheel ga maken. Als ik hem 1 geheel maak, dan is ie lastig te verplaatsen

To do:
filter bestellen
afdek kapje tekenen (en printen voor bovenop)
licht inbouwen en
misschien de buitenkant een kleurtje geven.
O ja, en een airbrush setje aanschaffen :')

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:03:
[...]

Als jij zelf schudt, krijg jij dan wel de bezinksel helemaal weg?
Als het goed is.... ontvang ik hem 29 aug.
Grotendeels wel, maar het is ook geen ramp als er een klein beetje overblijft. Als ik na twee minuten schudden in het apparaat, hem nog even met de hand schud, krijg ik het laatste meestal nog wel weg. Ook scheelt het als ik ervoor eerst even een paar keer flink met de hand schud om het kogellagertje los te krijgen wat vaak in het bezinksel vast zit, dan doet het apparaat de rest van het werk wel.

Met de hand heb je meer kracht en grotere beweging, met het apparaat vooral veel kleine bewegingen.
Update:
[Afbeelding]
Ik denk niet dat ik het 1 geheel ga maken. Als ik hem 1 geheel maak, dan is ie lastig te verplaatsen

To do:
filter bestellen
afdek kapje tekenen (en printen voor bovenop)
licht inbouwen en
misschien de buitenkant een kleurtje geven.
O ja, en een airbrush setje aanschaffen :')
Ziet er al goed uit!

Vergeet ook niet een plekje voor een airbrushhouder (bij voorkeur één die je aan je tafel vast kan klemmen, niet z'n één die los staat) zodat je je airbrush ook weg kan zetten met verf in het cupje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ik zou 'm ook inklapbaar maken, anders heb je zo'n enorm gevaarte dat echt enorm in de weg gaat staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:16:
Vergeet ook niet een plekje voor een airbrushhouder (bij voorkeur één die je aan je tafel vast kan klemmen, niet z'n één die los staat) zodat je je airbrush ook weg kan zetten met verf in het cupje.
Goeie tip, zelf niet bij stilgestaan. d:)b
Bedenk me nu dat een verdeeldoos ook wel handig is.
_Eend_ schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:18:
Ik zou 'm ook inklapbaar maken, anders heb je zo'n enorm gevaarte dat echt enorm in de weg gaat staan :)
Dat is ook wel een goed idee. Dat er aan de schuine zijdens enkele scharnieren komen te zitten. Kan je hem inderdaad mooi opvouwen d:)b

Aan de andere kant, ik heb een compleet zolderkamer ter beschikking voor mijn hobby. Ik zal niet snel klagen dat ik te weinig plek heb. En de keren dat mrs Streamnl wil schilderen, dan zet ik hem wel even weg. Dat zal 1 a 2 keer per jaar zijn.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:42:
[...]

Goeie tip, zelf niet bij stilgestaan. d:)b
Bedenk me nu dat een verdeeldoos ook wel handig is.
Je kan de onderkant van dat schuine gedeelte ook vol plakken met ledstrips. Kost geen drol en je kan bij het airbrushen nooit te veel licht hebben en juist licht vanuit verschillende hoeken is erg prettig om zo min mogelijk schaduw te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:44:
[...]

Je kan de onderkant van dat schuine gedeelte ook vol plakken met ledstrips. Kost geen drol en je kan bij het airbrushen nooit te veel licht hebben en juist licht vanuit verschillende hoeken is erg prettig om zo min mogelijk schaduw te hebben.
Die liggen ook al in mijn mandje bij ome Ali. Net als nieuwe adereindhulsjes.
Ik dacht dat ik ergens nog een strip had, maar ik krijg ze niet gevonden.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

streamnl schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:49:
[...]

Die liggen ook al in mijn mandje bij ome Ali. Net als nieuwe adereindhulsjes.
Ik dacht dat ik ergens nog een strip had, maar ik krijg ze niet gevonden.
Een tijdje geleden heb ik een stel van deze LED strips bij de Action gekocht: https://www.action.com/nl-nl/p/usb-ledstrip-/

Het is vast duurder dan bij ome Ali, maar je hebt ze wel gelijk in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
_Eend_ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:05:
[...]

Een tijdje geleden heb ik een stel van deze LED strips bij de Action gekocht: https://www.action.com/nl-nl/p/usb-ledstrip-/

Het is vast duurder dan bij ome Ali, maar je hebt ze wel gelijk in huis
Alsof je het wist dat ik vandaag naar de action ga _O-
(Voor de kippen een nieuwe schaduwdoek kopen, geen kwasten ofzo :+ )

Ik zie een USB aansluiting, dus ik neem aan 5V? Dat is dan helaas niet ideaal. Op de afzuigkap unit zit een (schakelbare) aansluiting voor 12VDC die ik kan/wil gaan gebruiken.
Straks eens kijken of ze de strip ook bij ons in het dorp hebben, dan weet ik iets meer.

Op zich heb ik geen haast met de resterende "to-do-punten", eerst de Duc afmaken en dan bij een nieuwe model, wil ik vermoedelijk een airbrush setje gaan aanschaffen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

streamnl schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:54:
[...]

Alsof je het wist dat ik vandaag naar de action ga _O-
(Voor de kippen een nieuwe schaduwdoek kopen, geen kwasten ofzo :+ )

Ik zie een USB aansluiting, dus ik neem aan 5V? Dat is dan helaas niet ideaal. Op de afzuigkap unit zit een (schakelbare) aansluiting voor 12VDC die ik kan/wil gaan gebruiken.
Straks eens kijken of ze de strip ook bij ons in het dorp hebben, dan weet ik iets meer.

Op zich heb ik geen haast met de resterende "to-do-punten", eerst de Duc afmaken en dan bij een nieuwe model, wil ik vermoedelijk een airbrush setje gaan aanschaffen.
Ja, USB only (en dus 5V), dus voor jouw setup niet ideaal want dan heb je een USB lader nodig of een powered USB hubje als je er meerdere wil aansluiten. In mijn toekomstigeβ„’ setup zou het wel passen denk ik want ik heb nog een goedkoop hubje liggen dat ik hiervoor wil gebruiken (het ding is zo slecht dat ik hem niet eens voor iets anders wil gebruiken.)

Ik zal in het vervolg mijn kristallen bol niet gebruiken O-), ik heb een vrije dag, dan werkt ie meestal wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Je kan die USB stekkers er ook gewoon afknippen en ze allemaal in elkaar draaien op een enkele stekker. Ik heb op die manier drie van die stripjes op een enkele adapter zitten. Volgens mij trekt dat niet zoveel vermogen dus gaat best.

Ook allemaal bij de Action gekocht trouwens :P Ik vertrouw die chargers daar niet zo maar voor een toepassing waarbij het alleen aanstaat als ik er naast zit durfde ik het wel aan.

[ Voor 28% gewijzigd door Dr. Strangelove op 10-08-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Heel raar, bij ons liggen die ze dus niet bij de lampen maar bij de pc accessoires...
Zal wel komen doordat er een usb op zit |:(
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:10:
Je kan die USB stekkers er ook gewoon afknippen en ze allemaal in elkaar draaien op een enkele stekker. Ik heb op die manier drie van die stripjes op een enkele adapter zitten. Volgens mij trekt dat niet zoveel vermogen dus gaat best.

Ook allemaal bij de Action gekocht trouwens :P Ik vertrouw die chargers daar niet zo maar voor een toepassing waarbij het alleen aanstaat als ik er naast zit durfde ik het wel aan.
Even snel proef op de som genomen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLEa6MxepIab4ilDuDinePIaIYc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sak6RHPlwV8QhAiKDdmtwdr1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHHj49CkK_nhmYf99z4dwA4DXmU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSiDDbu8lRhRpXaqBN9W4sho.jpg?f=fotoalbum_tile

Links staat op "stand" 200mA, rechtse op 10A...
Mijn cheapAss metertje heeft er niets tussenin zitten :+
Maar ja, voor mijn doeleindes doet ie al jaren zijn ding.

Een adaptor van 5V, 1A is meer dan genoeg om 4 strips parallel te schakelen. d:)b

Edit: ik heb er dus 4 gekocht. Kon ze niet laten liggen :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Virox
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:55
Het is ondertussen weer van 2016 geleden dat ik met modelbouw ben bezig geweest. Een tweeling krijgen is nefast voor de vrije tijd :X

Maar de trigger om opnieuw te bouwen is de Tamiya Jeep Wrangler, die met veel geluk eindelijk in mijn handen heb gekregen. Ik wil al heel lang een Jurassic Park diorama maken met hun iconisch jeep.
https://www.scalemates.co...wrangler-open-top--129355

Maar gezien de zeldzaamheid van deze kit wil ik zeker zijn dat ik het nog steeds kan na al die jaren.
Daarom ga ik eerst de Pz. Kpfw 35(t) afwerken die ik na een dubbele tegenslag destijds aan de kant heb gezet. (kras in verflaag en afgebroken stukje fixen)

In het verleden heb ik nog volgende builds gemaakt:
M16 Multiple Gun Motor Carriage: https://www.scalemates.co...6286&p=albums&album=19626
Avro Lancaster: https://www.scalemates.co...6286&p=albums&album=19630

Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Virox schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:49:
Het is ondertussen weer van 2016 geleden dat ik met modelbouw ben bezig geweest. Een tweeling krijgen is nefast voor de vrije tijd :X
Aan de andere kant kunnen ze je over een aantal jaren wel gaan helpen :+
Maar de trigger om opnieuw te bouwen is de Tamiya Jeep Wrangler, die met veel geluk eindelijk in mijn handen heb gekregen. Ik wil al heel lang een Jurassic Park diorama maken met hun iconisch jeep.
https://www.scalemates.co...wrangler-open-top--129355
Ik ben in het begin van mijn 'carriΓ©re' als modelbouwer maanden op zoek geweest naar een Alfa Romeo Giulia Sprint GTA. Zelfs Peperkamp had hem niet en die wenste me veel succes met de zoektocht.

Met IFTTT.com heb ik een alarm ingesteld voor eBay advertenties met een aantal termen (Tamiya, naam, bouwdodoosnummer etc) en toen een paar weken later: ping!. Toen had ik er een gevonden en meteen op de 'Nu Kopen' knop geramd. En buiten dat kun je ook nog gewoon ouderwets leuren bij verschillende winkels, Peperkamp in Ede heeft echt heel veel oude kits, je zou hen eens kunnen mailen over deze kit.
Maar gezien de zeldzaamheid van deze kit wil ik zeker zijn dat ik het nog steeds kan na al die jaren.
Daarom ga ik eerst de Pz. Kpfw 35(t) afwerken die ik na een dubbele tegenslag destijds aan de kant heb gezet. (kras in verflaag en afgebroken stukje fixen)
Ja, dat probleem had ik dus ook, ik had een paar builds onder mijn riem, maar dat waren niet bepaald prijswinnaars. Dus ik heb die kit maar even in de kast gelegd. Waar hij -5+ jaar later- nog steeds ligt. Elke keer denk ik van ik pak hem weer op, nu ben ik goed genoeg. En elke keer gaat hij weer terug de kast in omdat ik het vertrouwen niet heb. Op een gegeven moment moet je gewoon doorbijten en starten.
In het verleden heb ik nog volgende builds gemaakt:
M16 Multiple Gun Motor Carriage: https://www.scalemates.co...6286&p=albums&album=19626
Avro Lancaster: https://www.scalemates.co...6286&p=albums&album=19630
Die zien er goed uit! :)

Ik zou wel een paar simpele auto's doen voordat je aan de Jeep begint, want dat is toch wel anders dan een tank of vliegtuig. Bij een tank knal je gewoon wat modder of stof tegen mislukte plekjes aan. Da's bij een auto meestal wat lastiger :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

streamnl schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:15:
Heel raar, bij ons liggen die ze dus niet bij de lampen maar bij de pc accessoires...
Zal wel komen doordat er een usb op zit |:(
Klopt ja, hier ook. Ik was een keer op zoek naar een kabeltje (die ze niet hadden) , maar zag deze liggen. Ik kan ook nooit de Action uit lopen zonder ook maar iets te kopen :+
Even snel proef op de som genomen...

[Afbeelding][Afbeelding]

Links staat op "stand" 200mA, rechtse op 10A...
Mijn cheapAss metertje heeft er niets tussenin zitten :+
Maar ja, voor mijn doeleindes doet ie al jaren zijn ding.

Een adaptor van 5V, 1A is meer dan genoeg om 4 strips parallel te schakelen. d:)b

Edit: ik heb er dus 4 gekocht. Kon ze niet laten liggen :+
Je moet mijn meter zien. Die heb ik ooit gekocht bij een winkel gekocht waarvan de naam met een A begint. Verder laat ik in het midden waar ik hem heb gekocht :+

(scheelt dat ik toch weinig verstand heb van die dingen, ik meet af en toe een aansluiting of accu door. werkt prima voor dat soort dingen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virox
_Eend_ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:07:
[...]
Aan de andere kant kunnen ze je over een aantal jaren wel gaan helpen :+
Ze zijn nu 3 jaar, laten we later beginnen met wat junior kits voor we de papa gaan helpen. Uiteraard zal papa wel met plezier helpen aan hun kits :+
Doet mij trouwens terugdenken aan mijn eerste bouwdoos. Samen met mijn neef aan de slag. En dan besluiten dat onze Eurofighter er wat te saai grijs uitzag en hem een camo gegeven hebben met markeerstiften :*)
_Eend_ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:07:
[...]
Die zien er goed uit! :)

Ik zou wel een paar simpele auto's doen voordat je aan de Jeep begint, want dat is toch wel anders dan een tank of vliegtuig. Bij een tank knal je gewoon wat modder of stof tegen mislukte plekjes aan. Da's bij een auto meestal wat lastiger :P
Thx, ja 't idd het is een idee om ook eens een gewone auto te bouwen. Maar eerst mijn Pz 35t afwerken (die was eigenlijk ook al een practice build voor mijn airbrush) met de intentie om daarna een Sd Kfz 222 om te leren werken met photo-etch.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Weer stappen gemaakt met de E-Type. Het motorblok is bijna klaar en het gedeelte bij de achterwielen is ook klaar.

Het gaat allemaal niet super vlot en ik laat hier en daar wat steekjes vallen maar voor een eerste keer mag ik nog steeds niet mopperen. Ik had erger verwacht 🀣.

Overigens niks dan lof over Revell. Ik had geen banden meer. Geen idee of ik ze zelf kwijt ben geraakt of dat ze er echt niet bij zaten maar na een mailtje naar Revell binnen een dag reactie gekregen dat ze me kosteloos een nieuw setje zouden op sturen. Echt toppie service. d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n731KR64XrQwNY6p5Wuli670KCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdVH9HMdqpkJReuaKpQz8e0e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9Oij-DZn2EEKNNBzjFyr52PdgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yySMVt4T1BOMo435k2ivOl5r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKRg-J2rNGodaswvxnQeQ1wDU1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwkFRRxZtFg3VghFPBgGMxAY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Virox schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:24:
[...]

Ze zijn nu 3 jaar, laten we later beginnen met wat junior kits voor we de papa gaan helpen. Uiteraard zal papa wel met plezier helpen aan hun kits :+
Doet mij trouwens terugdenken aan mijn eerste bouwdoos. Samen met mijn neef aan de slag. En dan besluiten dat onze Eurofighter er wat te saai grijs uitzag en hem een camo gegeven hebben met markeerstiften :*)
Haha, mijn eerste bouwdoos was een F-16. Ik was toen helemaal wild van die kist en heb hem toen met lijmvingerafdrukken en al in elkaar gezet. Van het landingsgestel zou een F-16 crewchief een rolberoerte krijgen, en toen de Revell enamel er vanaf droop was ik het zat en ben ik gaan kijken hoe goed ie kon vliegen. :+

Hij vloog voor geen meter, maar het probleem van het langdingsgestel was wel gelijk opgelost :P
Thx, ja 't idd het is een idee om ook eens een gewone auto te bouwen. Maar eerst mijn Pz 35t afwerken (die was eigenlijk ook al een practice build voor mijn airbrush) met de intentie om daarna een Sd Kfz 222 om te leren werken met photo-etch.
Je bent goed op weg om weer een echte modelbouwer te worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

In ander nieuws: ik ben naar die modelbouwavond geweest die ik eerder postte van Scale Models voor Vets in Huis ter Heide.

Leuke club mensen, ik had vol goede hoop een kit meegenomen, maar ik heb hem niet eens uit mijn tas gehaald. Volgende maand ga ik weer.. als het werk het toelaat.. En ze hebben overal in het land bouwavonden waar iedereen welkom is. Dus als je zin hebt: https://scalemodelsforvets.nl/ :) Best een grappige setting ook, midden op een defensieterrein

En mocht je nog een kit over hebben kun je die aan hun doneren. Ik ga in ieder geval even door mijn verzameling heen om te kijken wat ik kwijt wil.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:26
Een modelbouw topic, ga ik ff wat showen :-)

In 2019 weer begonnen met 1:350 marine schepen ( https://www.navalmodels.com/ ).
Maar ik ben geraakt door het 3D teken- en print-virus en momenteel doe ik hoofdzakelijk eigen designs in 1:100. D.w.z. spul voor wargaming en Nederlandse Marine schepen uit WW2.

Niet afgemaakte Van Amstel in 1:350 van Navalmodels naast een 3d geprinted romp van een Admiralen klasse Torpedobootjager. De Van Amstel ligt nu al een 2 jaar stil...... maar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBFiEp11G9pFZtI9_qjfxKCfTT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejCjKoQBL16fsFZiIWU1tOeu.jpg?f=fotoalbum_large

De Kortenaer Admiralen klasse torpedoboot jager. Eigen design in Blender, Romp en grotere delen geprint met FDM printer (PLA) de kleinere dingen met een Resin printer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOxJlB_eBtr2P8ePUnK0uk3bQcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6yrtM2ZfXzow9DbzQwE35JK.jpg?f=fotoalbum_large

Achter-toren van de Kortenaer met PLA geprint, maar de onderdelen zoals geweren, racks, brandblusser, etc in Resin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZN1Gtt7cK3UUkh45Y6FR3HSILY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xniV0T9s1NshqdHMGj9tXX3T.jpg?f=user_large

De brug, kaarten-kamer en hut van de kapitein.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyXUsjaCzYjpsyDbqk5ZNFGnu9c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ml1nOw5XmbMRerJT90ORBtVB.jpg?f=user_large

Eigen design 12-lang-staal artillery in de base-coat. (1:100)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Tyy9wpt6H5_s6wWCVfF0sMGgG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYK6qwA00Lp28Ilqxvw01NaM.jpg?f=fotoalbum_large

Fokker T5 bommenwerpers in de base-coat (1:144)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVTF2ZSh9GgIQtps3Ds1a0zahPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYc7TOTmlgXsQSlGfSdSJVRg.jpg?f=fotoalbum_large

De decals etc laat ik door iemand maken, maar eerst zal ik de boel nog moeten airbrushen.

Fokker CX in de basecoat (1:144)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04z1mdfEC-1gLfukiI1le9RO5eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOWNIzljWHxSC6x1ygOS5HtY.jpg?f=fotoalbum_large

Wat aangepaste (ingekort) 1:100 versie van de spoorbrug (1940) over de IJssel tussen Zwolle en Hattem. In real 1:100 zou de hele setup 4,20 meter worden. Deze setup is nu 1.10 meter.
In de base-coat;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDEWX3US0uLMGTQzQ42kY7oLyQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/008tHVRGMGROQD6OaUmVQVby.jpg?f=fotoalbum_large

Kale setup;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qXuobrQI3R9abrbySKTOvDYVwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1q7IjgrBM0RdNoECtcayXuD1.jpg?f=fotoalbum_large

Blender design van de aangepaste versie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VnnqH6OtfyF4276wrNuxBf6l60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2qmkdInswunxlWVpVWNMKbv.jpg?f=fotoalbum_large
En de volledige real-world lay-out;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj3CkyREOvevmGiW-IBvDFxtoes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ynzlHEFRFlkmBqkeIvsrR4ZQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 11-08-2021 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Dat is serieus mooi spul zeg, vooral die resin geprinte onderdelen vind ik behoorlijk scherp van detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virox
smitae schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:35:

De decals etc laat ik door iemand maken, maar eerst zal ik de boel nog moeten airbrushen.
Is dat iemand die je persoonlijk kent? of een bepaalde online service die je hiervoor gebruikt?

Ik zou in de toekomst zeker custom decals willen maken, maar ik verwacht dat een consumenten printer niet de verwachte kwaliteit zal opleveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
Virox schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:52:
[...]

Is dat iemand die je persoonlijk kent? of een bepaalde online service die je hiervoor gebruikt?

Ik zou in de toekomst zeker custom decals willen maken, maar ik verwacht dat een consumenten printer niet de verwachte kwaliteit zal opleveren...
Iemand die ik via via op facebook in een modelbouw group tegenkwam. Hij doet de design en laat ze dan printen. Ik neem aan op een prof printer.. Zie foto, ik moet ze nog proberen, maar moet eerst mijn Fokker G1's en D21's nog verven in de correcte camo-kleuren.
Je hebt wel setjes waarmee je zelf op een kleuren inktjet printer ze kunt printen, maar ik heb geen idee of dat goed gaat. Wat je zegt, kwaliteit is de vraag.

En probleem is ook printen in wit op een inktjet printer. Dat kan niet op die van mij en ik heb namelijk wel witte letters, cijfers en kleine emblemen nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Olr9yrgE1suPtIcpyKhdp5OD8Sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSY3t6njIbwXysNsdfQ8Oldx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door smitae op 11-08-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Dr. Strangelove schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:51:
Dat is serieus mooi spul zeg, vooral die resin geprinte onderdelen vind ik behoorlijk scherp van detail.
Ja, de huidige resin prints zijn erg goed met de kleine details. In 1:100 schaal zijn details tot 1 a 2 cm in real-world zichtbaar geprint. Heel erg mooi, enige nadeel, veel werk in 3D design, want ik voel mij dan ook verplicht tot in detail te tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
smitae schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:11:
[...]

Ja, de huidige resin prints zijn erg goed met de kleine details. In 1:100 schaal zijn details tot 1 a 2 cm in real-world zichtbaar geprint. Heel erg mooi, enige nadeel, veel werk in 3D design, want ik voel mij dan ook verplicht tot in detail te tekenen.
Ik print zelf redelijk veel maar zeer zeker niet met zo veel details... erg knap _/-\o_

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Je kan met een inktjet prima zelf decals printen, mijn vader heeft er heel veel gedaan en sinds vorig jaar heb ik er zelf ook wat ervaring mee. Paar dingen om op te letten:

- Gebruik speciaal inktjet decalpapier en niet laser decal papier.
- Hou rekening met witte achtergronden en baseer daar je keuze voor transparant of wit decalpapier op.
- Seal je decals met vernis, liefst een paar lagen. Als je dat niet doet gaat de inkt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Dr. Strangelove schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:29:
Je kan met een inktjet prima zelf decals printen, mijn vader heeft er heel veel gedaan en sinds vorig jaar heb ik er zelf ook wat ervaring mee. Paar dingen om op te letten:

- Gebruik speciaal inktjet decalpapier en niet laser decal papier.
- Hou rekening met witte achtergronden en baseer daar je keuze voor transparant of wit decalpapier op.
- Seal je decals met vernis, liefst een paar lagen. Als je dat niet doet gaat de inkt lopen.
Maar hoe print je dan witte dingen, dus volledige witte text als voorbeeld? Ik kan dat niet met mijn inktjet en uitknippen is zo goed als onmogelijk voor 1:100 schaal.

Heb je een link naar inktjey decalpapier waar je goede ervaringen mee hebt? Ik heb namelijk wel veel kleur decals nodig (zonder wit) die zou ik wel eens zelf kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Dat kan inderdaad niet, die moet je uitsnijden op wit papier met een scherp mes en lineaal. Of investeren in een snijplotter.

Het merk weet ik niet uit mijn hoofd, mijn vader heeft het besteld. Moet ik vanavond even checken.

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-08-2021 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 12:22
smitae schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:33:
[...]

Maar hoe print je dan witte dingen, dus volledige witte text als voorbeeld? Ik kan dat niet met mijn inktjet en uitknippen is zo goed als onmogelijk voor 1:100 schaal.

Heb je een link naar inktjey decalpapier waar je goede ervaringen mee hebt? Ik heb namelijk wel veel kleur decals nodig (zonder wit) die zou ik wel eens zelf kunnen proberen.
Zoals @Dr. Strangelove aangaf kun je dit doen met wit papier.
Paar tipjes van mijn kant als het over wit gaat:
- Voor je het op je model gaat plakken, zorg dat je de onderkant van je decal of de locatie van je object waar de decal moet komen wit is. Je hebt anders veel kans dat de originele kleur er doorheen komt.
- Wat je eventueel ook kunt doen is een extra laagje wit decal papier eronder te leggen.

Ik weet dat in het verleden er nog wel eens printers waren met witte inkt. Weet even niet welke printers dit waren, maar denk dat je wel kunt googlen om het te vinden.

Heb ook wel eens gehoord dat mensen bv zwart vervingen door een met wit gevulde zwarte cardridge. Heb daar geen ervaring mee. Je tekent dus in je applicatie alles wat wit moet zijn met zwart en print dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Dr. Strangelove schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:40:
Dat kan inderdaad niet, die moet je uitsnijden op wit papier met een scherp mes en lineaal. Of investeren in een snijplotter.

Het merk weet ik niet uit mijn hoofd, mijn vader heeft het besteld. Moet ik vanavond even checken.
Denk dat snijden van de hele kleine details geen optie is. Echt te klein denk ik. En het zijn juist die hele kleine dingen die het afmaken. Denk bv aan drie kleine muisjes op d Fokker D21, die zijn echt 1 mm max.

Maar de grotere niet witte wil ik weleens gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
ge-flopt schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:43:
[...]

Zoals @Dr. Strangelove aangaf kun je dit doen met wit papier.
Paar tipjes van mijn kant als het over wit gaat:
- Voor je het op je model gaat plakken, zorg dat je de onderkant van je decal of de locatie van je object waar de decal moet komen wit is. Je hebt anders veel kans dat de originele kleur er doorheen komt.
- Wat je eventueel ook kunt doen is een extra laagje wit decal papier eronder te leggen.

Ik weet dat in het verleden er nog wel eens printers waren met witte inkt. Weet even niet welke printers dit waren, maar denk dat je wel kunt googlen om het te vinden.

Heb ook wel eens gehoord dat mensen bv zwart vervingen door een met wit gevulde zwarte cardridge. Heb daar geen ervaring mee. Je tekent dus in je applicatie alles wat wit moet zijn met zwart en print dan.
Dat ga ik uitzoeken, witte inkt. Geen idee of ik die voor mijn Canon kan vinden, maar dat klinkt als een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

12 lang staal, wauw.

Nooit gedacht daar ooit nog een model van te vinden. Dat die dingen in Mei 1940 nog gebruikt werden.. Ongeremd, dus na elk schot moest het kanon weer op de juiste positie gezet worden. [understatement]Niet het meest moderne stuk geschut.[/understatement]

En toch hebben hebben ze er op oa. de Grebbeberg nog goed werk gedaan. Maar dat zegt meer over de artilleristen dan over de stukken :)

[ Voor 19% gewijzigd door _Eend_ op 11-08-2021 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
_Eend_ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:55:
12 lang staal, wauw.

Nooit gedacht daar ooit nog een model van te vinden. Dat die dingen in Mei 1940 nog gebruikt werden.. Ongeremd, dus na elk schot moest het kanon weer op de juiste positie gezet worden. [understatement]Niet het meest moderne stuk geschut.[/understatement]

En toch hebben hebben ze er op oa. de Grebbeberg nog goed werk gedaan. Maar dat zegt meer over de artilleristen dan over de stukken :)
Met de terugslag/loop blokken en op het houten platform zoals ze in stelling stonden :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9lEfWniFvZMsrjGqtg220CE454=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U30ZMkWUagohuQ0AoXsVOcUm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
ge-flopt schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:43:
[...]

ALPS printers. Al ruim 10 jaar uit productie. Ze worden nog verhandeld maar trek een stevige beurs.
Of op wit papier printen. In mijn ervaring schijnen eigenlijk alle kleuren behalve zwarte inktjet inkt door op transparant papier. Geen issues inderdaad als je ze op een witte ondergrond aanbrengt maar tenzij je alleen airliners bouwt is dat meestal geen optie zonder een hoop heel ellendig afplakwerk te hebben ;)
smitae schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Denk dat snijden van de hele kleine details geen optie is. Echt te klein denk ik. En het zijn juist die hele kleine dingen die het afmaken. Denk bv aan drie kleine muisjes op d Fokker D21, die zijn echt 1 mm max.

Maar de grotere niet witte wil ik weleens gaan proberen.
Die witte muisjes schilderde mijn vader in de jaren '80 op zijn D-XXI :P Maar hij had een erg vaste hand en 1/72 is geen 1/144 :P

Je zou ook rond kunnen kijken of iemand ze voor je wil printen. Ik zie bijvoorbeeld hier een club die dat doet voor een redelijk bedrag: https://www.decalwinkel.n...geprint-decalpapier-laser

Geen ervaringen mee, no affiliation, 2 minuten gegoogle alleen. Website ziet er nogal Web 1.0 uit dus geen idee of ze ΓΌberhaupt nog bestaan :P

[ Voor 77% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-08-2021 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Dr. Strangelove schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:26:
[...]

ALPS printers. Al ruim 10 jaar uit productie.

[...]

Of op wit papier printen. In mijn ervaring schijnen eigenlijk alle kleuren behalve zwarte inktjet inkt door op transparant papier. Geen issues inderdaad als je ze op een witte ondergrond aanbrengt maar tenzij je alleen airliners bouwt is dat meestal geen optie zonder een hoop heel ellendig afplakwerk te hebben ;)

[...]

Die witte muisjes schilderde mijn vader in de jaren '80 op zijn D-XXI :P Maar hij had een erg vaste hand en 1/72 is geen 1/144 :P
OKI heeft wel een aantal CMYK+W laserprinters. Maar die staan niet in de Pricewatch, de enige die ik kon vinden is een heel oud model die 4400 kostte.

ALPS: http://www.alps-printer.com

Kost wel een beetje veel geld..

Ook leuk:
USER LEVEL

Serious Beginners, Intermediate, and Advanced computer users. The printer is not difficult to use but I suggest that it would be helpful to have a solid understanding and some practical experience using printers, but it is not absolutely necessary. There are a variety of ribbons, and papers settings that might seem confusing to a very beginner. Once you become familiar with the ribbons, papers, and settings, it is easy to use. I had problems with setting up the printer as I had a variety of other peripherals attached to the computer and the Alps can be finicky if you are using other printers. It doesn't like switches, prefers its own parallel port, and wants to have a LPT 1 address. If you are unfamiliar with setting up a printer, especially with bi-directional printers, or have other printers attached to your computer, you might consider getting help.
Dus je krijgt wel de authentieke oude printer ervaring :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
with English Windows 98/XP Driver
Toch aardig dat ze die meeleveren :P

Die club schijnt ook behoorlijk malafide te zijn als ik de website van Rob de Bie hierover mag geloven. Maar ja, wat wil je als je een 15 jaar oude tweedehands printer koopt uit Hong Kong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Dr. Strangelove schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:26:
[...]

Je zou ook rond kunnen kijken of iemand ze voor je wil printen. Ik zie bijvoorbeeld hier een club die dat doet voor een redelijk bedrag: https://www.decalwinkel.n...geprint-decalpapier-laser

Geen ervaringen mee, no affiliation, 2 minuten gegoogle alleen. Website ziet er nogal Web 1.0 uit dus geen idee of ze ΓΌberhaupt nog bestaan :P
Volgens mij is die site van een kennis van een kennis van mijn pa. Volgens mij doet hij dit nog wel, maar het is wel zo'n typische modelbouwoperatie. Als je die decal morgen nodig hebt kun je beter even verder kijken :P

Oh wacht:
Helaas is er op dit moment een storing met onze Wit Printer. De verwachting is dat dit binnen 1 werkweek opgelost is. Excuses voor het ongemak en we houden u op de hoogte.
Er staat ook geen datum bij, dus geen idee of de Wit Printer al is gerepareerd of niet.

[ Voor 16% gewijzigd door _Eend_ op 11-08-2021 13:25 . Reden: Printer stoek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
_Eend_ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:22:
[...]

Volgens mij is die site van een kennis van een kennis van mijn pa. Volgens mij doet hij dit nog wel, maar het is wel zo'n typische modelbouwoperatie. Als je die decal morgen nodig hebt kun je beter even verder kijken :P
Valt ook nog mee met de prijs. Ik betaal wel iets meer, maar goed, ik laat ook de decals ontwerpen. En exact op maat maken. Waabij hij ook de historie induikt om het ook 100% historie's correct te maken.

Ach, haast heb ik zeker niet. Voor de designs 100% goed zijn ben ik nu ook weken verder. Dan nog printen etc. 2 a 3 maanden ofzo is redelijk normaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

smitae schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:25:
[...]

Valt ook nog mee met de prijs. Ik betaal wel iets meer, maar goed, ik laat ook de decals ontwerpen. En exact op maat maken. Waabij hij ook de historie induikt om het ook 100% historie's correct te maken.

Ach, haast heb ik zeker niet. Voor de designs 100% goed zijn ben ik nu ook weken verder. Dan nog printen etc. 2 a 3 maanden ofzo is redelijk normaal :)
Hun printer is stuk, dus je zult even moeten wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-10 01:26
Mannen, vroeger heb ik altijd veel plezier gehad met het bouwen van auto’s, alleen dan van metaal, waarbij ik niks hoefde te spuiten. Wat zou een goed merk zijn om mee te starten (plastic), qua kwaliteit, goede pasvorm, duidelijke instructies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

TWCRay schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:23:
Mannen, vroeger heb ik altijd veel plezier gehad met het bouwen van auto’s, alleen dan van metaal, waarbij ik niks hoefde te spuiten. Wat zou een goed merk zijn om mee te starten (plastic), qua kwaliteit, goede pasvorm, duidelijke instructies?
Een woord: Tamiya.

Tamiya kits zijn in bijna alle gevallen bijna saai, je hebt af en toe het gevoel dat je de onderdelen gewoon los kunt knippen, die weer terug in de doos kunt doen met een klodder lijm en na wat schudden de hele bende er als compleet model uit komt rollen. Het is ook een van de weinige merken dat als een bepaald onderdeel niet past ik eerst aan mezelf ga twijfelen, en niet aan de kit.

Als je een kit op o het oog hebt kun je op www.scalemates.com er zeer waarschijnlijk wel een review van vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@_Eend_
Dat ga ik proberen straks, alles los knippen, lijm er bij, wat verf druppen en schudden maar :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Renegade666 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:57:
@_Eend_
Dat ga ik proberen straks, alles los knippen, lijm er bij, wat verf druppen en schudden maar :D
Wel Tamiya lijm en verf he, anders werkt het niet ;)

Ik heb een review site(je) , en elke keer als ik een Tamiya kit reviewde voelde ik me een beetje als James May tijdens zijn Alfa 159 review.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virox
Renegade666 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:57:
@_Eend_
Ben benieuwd naar je kit review :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@TWCRay
Wat @_Eend_ zegt :Y

Tamiya, ik ben nog niet zo ervaren als een hoop andere hier, maar ik ben nu met mijn eerste Tamiya setje bezig en alles past gewoon.
Daarvoor enkele andere merken en daar heb ik toch best vaak zitten grommen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
_Eend_ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:01:
[...]

Wel Tamiya lijm en verf he, anders werkt het niet ;)

Ik heb een review site(je) , en elke keer als ik een Tamiya kit reviewde voelde ik me een beetje als James May tijdens zijn Alfa 159 review.
Heb alleen maar tamiya verf in het algemeen, dus moet goed komen :+

PS, linkje van site? Kunnen we die evt. in de TS zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Precies! En daar heb ik geen zin in, ik grom al genoeg _O-

Bedankt! Dan ga ik me daar op focussen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Renegade666 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:08:
[...]

Heb alleen maar tamiya verf in het algemeen, dus moet goed komen :+

PS, linkje van site? Kunnen we die evt. in de TS zetten?
Ik had hem al eens genoemd hier geloof ik: https://sittingducksmodels.wordpress.com/

Ik heb er al enige tijd niets aan gedaan, ik heb nog wel een paar reviews op de rol staan maar het schiet niet op. Ooit ga ik wel weer verder. :P
TWCRay schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:08:
Precies! En daar heb ik geen zin in, ik grom al genoeg _O-

Bedankt! Dan ga ik me daar op focussen!
Wees niet bang, je gaat sowieso wel grommen. Ben je heel ingespannen bezig en laat je net dat ene miniscule onderdeeltje vallen waarvan je al dacht "Als die valt ben ik hem kwijt"

Dat moet je nooit denken, want dan roep je Het Grote Tapijtmonster op en die doet dan GLOP! :+

Ook als je linoleum, laminaat, parket, plavuizen of voor mijn part stoeptegels op de vloer hebt liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Hoe weet jij dat ik stoeptegels in de woonkamer heb? ;)

Maar idd, ik ken het. Was laatst met mijn auto bezig, klein veertje. Ik dacht nog, moet ik β€˜t effe in een apart bakje leggen… dat ging goed, alleen toen ik het oppakte sprong het uit mijn vingers, de oprit op. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
_Eend_ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:13:
[...]

Wees niet bang, je gaat sowieso wel grommen. Ben je heel ingespannen bezig en laat je net dat ene miniscule onderdeeltje vallen waarvan je al dacht "Als die valt ben ik hem kwijt"

Dat moet je nooit denken, want dan roep je Het Grote Tapijtmonster op en die doet dan GLOP! :+

Ook als je linoleum, laminaat, parket, plavuizen of voor mijn part stoeptegels op de vloer hebt liggen :P
Ook zo herkenbaar idd. Je hoort iets vallen, je "volgt" het geluid, en toch is hij weg, of aan de andere kant van de ruimte.

Ben zo geregeld wat kwijt geraakt helaas. :'(

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Wat is het toch een mooi gezicht als ze voor het eerst zelfstandig op haar benen kan staan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YRnZHMox2fMd8IcKX6VXN0ijC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3bORSsFKZ7uwcOHtb9xqn5B.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

@streamnl was het een zware bevalling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Nee want Tamiya :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Zegt niets, Tamiya heeft ook wel oude meuk hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:56:
[...]

Dan laat ik die ook links liggen ;)

Er is niets mis met:
"Tamiya kits zijn in bijna alle gevallen bijna saai, je hebt af en toe het gevoel dat je de onderdelen gewoon los kunt knippen, die weer terug in de doos kunt doen met een klodder lijm en na wat schudden de hele bende er als compleet model uit komt rollen."
Bron: _eend_

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:56:
[...]

Oude meuk hoeft niet slecht te zijn :)

Tamiya heeft zeker wel slechte kits, maar die kan ik op 1 hand tellen. En de meeste daarvan zijn reboxes van Italeri kits uit het jaar kruik.

Als er ergens op een Tamiya doos Italeri staat laat ik hem al liggen.. Ik heb nog een Hs-129 liggen van Tamiya die er verdacht veel uitziet als dezelfde kit van Italeri. Met dezelfde kwaliteit.

[ Voor 21% gewijzigd door _Eend_ op 11-08-2021 18:06 . Reden: tiepvauten gefikst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
streamnl schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:35:
[...]

Dan laat ik die ook links liggen ;)

Er is niets mis met:
"Tamiya kits zijn in bijna alle gevallen bijna saai, je hebt af en toe het gevoel dat je de onderdelen gewoon los kunt knippen, die weer terug in de doos kunt doen met een klodder lijm en na wat schudden de hele bende er als compleet model uit komt rollen."
Ja zeker, vooral hun 1/48 P-38 is een wonder van hoe het in elkaar past voor een toch wel complex vliegtuig (twin boom). Maar dat is ook een beetje de discussie van laatst voor wat heb je voor een kit over. Heb je €100 over voor een kit waarvan je er bij een ander merk €40,- voor betaald, maar minder detail en meer werk om hem netjes in elkaar te zetten? Ik zou dan inderdaad voor de duurdere Tamiya kit kiezen ja 8)
_Eend_ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:03:
[...]

Maar Tamiya heeft zeker wel slechte kits, maar die kan ik op 1 hand tellen. EN de meeste daarvan zijn reboxes van Italeri kits uit het jaar kruik.
Ja leeftijd zegt niet alles inderdaad, mijn punt was ook meer dat merk alleen niets zegt, zat merken (waaronder Tamiya) die 40 jaar oude mallen nog steeds gebruiken omdat die kits simpelweg nog verkopen of andere minderwaardige merken reboxen. Met andere woorden, altijd even Scalemates checken :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Virox
Ondertussen zelf ook wat progress gemaakt.
De basis verflaag herspoten zodat kras verdwenen is en een stukje koperdraad omwonden om als vervanging van de trekkabel te gebruiken die destijds was gebroken.

Afbeeldingslocatie: https://www.thomasvandeputte.be/wp-content/uploads/2021/08/Pz-Kpfw-35t-001.jpg

Bij het airbrushen voor de eerste keer gebruik gemaakt van mijn zelfgebouwd draaitafeltje, dat werkt wel een pak vlotter dan voorheen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
_Eend_ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:03:
[...]

Tamiya heeft zeker wel slechte kits, maar die kan ik op 1 hand tellen. En de meeste daarvan zijn reboxes van Italeri kits uit het jaar kruik.

Als er ergens op een Tamiya doos Italeri staat laat ik hem al liggen.. Ik heb nog een Hs-129 liggen van Tamiya die er verdacht veel uitziet als dezelfde kit van Italeri. Met dezelfde kwaliteit.
Tamiya reboxed best veel van Italeri. Deze kits zijn voor de Japanse markt bedoeld en doorgaans niet competitief geprijsd hier in Europa vergeleken met de gewone Italeri kits.

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Dr. Strangelove schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:46:
[...]

Tamiya reboxed best veel van Italeri. Deze kits zijn voor de Japanse markt bedoeld en doorgaans niet competitief geprijsd hier in Europa vergeleken met de gewone Italeri kits.
Dat wist ik niet, omdat Italeri zelf geen importeur heeft daar oid?

• Dr. Strangelove
Lijkt me minder hassle voor ze, op die manier hoeven ze alleen maar batches met sprues te verkopen en Tamiya doet de rest.

Het beeld in Japanse winkels is gewoon het tegenovergestelde van hier. Japanse dozen zijn heel erg betaalbaar, ik heb toen ik daar was echt ingeslagen. Maar Europese import is afschrikwekkend duur, b.v. Airfix, Revell en Tsjechische kits zijn onbetaalbaar daar. Maar je kan dus wel Italeri kits krijgen via de reboxes van Tamiya, die zijn net zo goedkoop als de echte Tamiya kits daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Zat even op modelbouwenzo.nl te kijken (aardige mensen en zij hebben de volledige ak real colors paint range op voorraad), en kwam daar een bekende paint shaker tegen:

https://www.modelbouwenzo.../nl_NL/?ObjectID=17347890

Het is afgezien van de kleur en de Ammo stikker gewoon exact het zelfde apparaat, maar dan voor dubbel de prijs :)

Maar wat vooral interessant is, is de omschrijving waar ze het hebben dat je bepaalde soorten verf er niet in mag doen omdat je dan de verf blijkbaar kan beschadigen. Het gaat dan om Tamiya XF en X verf en one shot primer van Mig.

Heb de shaker nu een paar keer in het echt gebruikt en vooral voor mijn glazen mrp flesjes worden prima geschud en als ik het er een minuutje langer in laat zitten, is het bezinksel op de bodem wat ik met de hand nooit helemaal los krijg ook weg!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Invisible_man schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:37:
Zat even op modelbouwenzo.nl te kijken (aardige mensen en zij hebben de volledige ak real colors paint range op voorraad), en kwam daar een bekende paint shaker tegen:

Het is afgezien van de kleur en de Ammo stikker gewoon exact het zelfde apparaat, maar dan voor dubbel de prijs :)

Maar wat vooral interessant is, is de omschrijving waar ze het hebben dat je bepaalde soorten verf er niet in mag doen omdat je dan de verf blijkbaar kan beschadigen. Het gaat dan om Tamiya XF en X verf en one shot primer van Mig.

Heb de shaker nu een paar keer in het echt gebruikt en vooral voor mijn glazen mrp flesjes worden prima geschud en als ik het er een minuutje langer in laat zitten, is het bezinksel op de bodem wat ik met de hand nooit helemaal los krijg ook weg!
2 keer? Bijna 3 keer zo duur! :D

Ik vraag me dan wel af wat er zo bijzonder is aan One Shot Primer. Volgens mij heb ik daar ook een flesje van staan en dat leek mij een standaard acryl gebaseerde primer.

• streamnl
  • Niet online
Invisible_man schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:37:

Ik ken iemand die is enkele jaren geleden begonnen met spullen kopen in China en dat dan via Bol.com voor veel meer te verkopen. Via Bol is dat ideaal want je hebt zelf geen opslag nodig, dat is bij Bol.

Sinds dit jaar hebben ze rechtstreeks contact via enkele verkopers en vertalen ze de handleiding die erbij zit. Ook laten zij sinds dit jaar alles keuren zodat het echt CEE is. (al heb ik bij het laatste een beetje een "wij van WC eend" gevoel)

Maar ja, zij verdienen hier bizar veel geld mee.

Helaas (voor mij) is dit niet voor iedereen weggelegd en verliezen de meeste mensen meer geld dat ze verdienen. En ik ken ze niet goed genoeg dat ze mij mee laten doen :+

Meer dan ik dacht...

• Invisible_man
_Eend_ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:54:
[...]

2 keer? Bijna 3 keer zo duur! :D

Ik vraag me dan wel af wat er zo bijzonder is aan One Shot Primer. Volgens mij heb ik daar ook een flesje van staan en dat leek mij een standaard acryl gebaseerde primer.
Is one shot niet het zelfde als stynylrez? Dat is voor zo ver ik weet meer dan een simpele acryl primer en heeft wat meer self leveling features die je normaal bij eerder bij laquers ziet. Maar geen idee wat de beperkende factor is verder.
streamnl schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:57:
[...]

Ik ken iemand die is enkele jaren geleden begonnen met spullen kopen in China en dat dan via Bol.com voor veel meer te verkopen. Via Bol is dat ideaal want je hebt zelf geen opslag nodig, dat is bij Bol.

Sinds dit jaar hebben ze rechtstreeks contact via enkele verkopers en vertalen ze de handleiding die erbij zit. Ook laten zij sinds dit jaar alles keuren zodat het echt CEE is. (al heb ik bij het laatste een beetje een "wij van WC eend" gevoel)

Maar ja, zij verdienen hier bizar veel geld mee.

Helaas (voor mij) is dit niet voor iedereen weggelegd en verliezen de meeste mensen meer geld dat ze verdienen. En ik ken ze niet goed genoeg dat ze mij mee laten doen :+
Zo zie je maar weer hoe groot deel van de prijs van een product hem niet in de kostprijs om het te fabriceren zit, maar alles er omheen zoals transport en marketing. Ook wel grappig om te zien wat het effect van een merk stikkertje is. Bij de Chinese mixer was ik achterdochtig of het wel een goed en veilig product was totdat ik het wat gebruikt had (maar nam dat risico vanwege de prijs) terwijl ik bij een shaker van Ammo dat niet zou hebben omdat ik dat merk ken en weet dat zij normaal goede producten hebben.

• Dr. Strangelove
Eigenlijk is het veredeld dropshipping. Ik heb er zelf recent naar zitten kijken of ik niet een webhandeltje in modelbouw kan opzetten maar ik ben van mening dat ik echt een Unique Selling Point moet hebben om me te onderscheiden. Vraag me vooral af hoe ik met voorraadbeheer moet omgaan, ik heb geen ruimte om duizenden kits te storen en ik weet niet hoe betrouwbaar je kan zijn als winkel als je alles via dropshipping doet.

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik denk dat een fatsoenlijk voorraadbeheersysteem gekoppeld aan een frisse up to date webshop al een flinke USP is. Maar inderdaad is het een flink risico, anno 2021 verwacht men gewoon vandaag besteld is morgen in huis.

[ Voor 31% gewijzigd door alarma2nd op 12-08-2021 12:09 ]

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ja dat denk ik ook. Ik ga naar Krikke om het als lokaal bedrijf te steunen maar hij elke bestelling is er wel iets niet voorradig. Tegenwoordig wil je toch wel dat wanneer je iets online besteld het er met 3 dagen wel is. Daarom ga ik er liever langs maar hun openingstijden zijn nog steeds covid 17u dicht is toch vrij matig.

Sowieso vind ik dat veel van die hobby shops vrij langzaam zijn met versturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dwarlorf op 12-08-2021 12:13 ]

• Renegade666
@Dwarlorf
Idd, daarom bestel ik tegenwoordig geregeld bij modelbouwenzo.
Die hebben fatsoenlijke voorraad systeem.

BIj Krikke moet je idd maar afwachten wanneer het komt, ook al is het voorraad. Ik heb ook al eens 2 week lopen wachten op iets wat er al was.

Al hoef ik de komende tijd niks te bestellen, want genoeg voorraad, maar geen tijd |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Renegade666 op 12-08-2021 12:16 ]

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:45:
Eigenlijk is het veredeld dropshipping. Ik heb er zelf recent naar zitten kijken of ik niet een webhandeltje in modelbouw kan opzetten maar ik ben van mening dat ik echt een Unique Selling Point moet hebben om me te onderscheiden. Vraag me vooral af hoe ik met voorraadbeheer moet omgaan, ik heb geen ruimte om duizenden kits te storen en ik weet niet hoe betrouwbaar je kan zijn als winkel als je alles via dropshipping doet.
Ik ben in de modelbouw om eerlijk te zijn nog geen dropshipping tegengekomen en gezien de meeste importeurs in Nederland en direct daaromheen zelf direct dan wel indirect zelf winkels hebben (MBK in Duitsland bijvoorbeeld), zullen die ook niet zo happig zijn om voor iemand anders te dropshippen lijkt mij.
alarma2nd schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:08:
Ik denk dat een fatsoenlijk voorraadbeheersysteem gekoppeld aan een frisse up to date webshop al een flinke USP is. Maar inderdaad is het een flink risico, anno 2021 verwacht men gewoon vandaag besteld is morgen in huis.
Dat zeker! Wellicht een idee om met een bestaande winkel met bestaande voorraad een partnerschap aan te gaan waar jij dan het website gedeelte voor rekening neemt ;)
Renegade666 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:15:
@Dwarlorf
Idd, daarom bestel ik tegenwoordig geregeld bij modelbouwenzo.
Die hebben fatsoenlijke voorraad systeem.

BIj Krikke moet je idd maar afwachten wanneer het komt, ook al is het voorraad. Ik heb ook al eens 2 week lopen wachten op iets wat er al was.
Bij Krikke al meerdere keren meegemaakt dat iets niet direct aanwezig was en dat ze het of na zouden leveren, of de hele bestelling daarop wachtte, maar dat wanneer ik er een paar weken later maar eens naar vroeg, ineens het binnen twee dagen binnen was 8)7 Oftewel, ze waren het gewoon vergeten ofzo....
Pagina: 1 ... 26 ... 79 Laatste