Het zomerweer is nog steeds niets om over naar huis te schrijven (het dondert en bliksemt nu ik dit typ

), dus al mooi wat voortgang met de F-4EJ gemaakt en ondertussen bezig met de decals. Alleen dat zijn er bij de Japanse phantoms nog al een paar:
Heb nu het bovenaanzicht van alle decals geplaatst en dat was al rustig drie uren werk, en het onderzicht zijn er minstens zoveel en ook de zijaanzichten doen niet onder

Hierna eerst maar eens mijn Duitse panther tank afmaken, die heeft maar drie decals ofzo
Gelukkig zijn deze decals van goede kwaliteit en lekker dun (maar ook weer niet zo dun dat ze zomaar scheuren) zodat ze vrij snel loslaten van het papier en zich ook goed vormen naar het reliΓ«f van het model, zie de rode schijven op de vleugels waar je de paneellijnen en klinkers mooi door het decal heen kan zien.
Qua verfwerk is het ook wel goed gegaan. Voor de lichtere kleur blauw had ik meteen al de juiste tint gevonden met AK real colors, maar voor het donkere blauw had ik eerst een grijzere kleur wat wel het juiste FS kleurnummer had, maar niet overeen kwam met foto's op het internet. Gelukkig een MRP set (met zowel de lichte als de donkere blauw) gevonden welke specifiek voor dit Japanse SEA schema gemaakt was wat wel de juiste kleur donkerblauw had.
Het jammere van dat ik het donkerblauw over heb moeten spuiten, is dat de preshading/motteling die ik er voor gedaan had in het donkerblauw niet echt meer zichtbaar is:
Is wel een leuke techniek, eerst zwart primen, dan met witte verf en een stukje afgescheurde spons witte spikkels zetten. Daarover met een motteling mask een vlekkerige grijze laag aangebracht en tenslotte nog wat preshading met zwart. Heb het donkerblauw nog wel met een iets donkere tint ge-postshade om nog wat van het effect terug te krijgen en een niet al te dikke laag gespoten zodat het wat vlekkerig is geworden.
Ik heb de kleurovergang tussen licht- en donkerblauw helemaal freehand gespoten. Is enerzijds wel wat bewerkelijker omdat je steeds heen en weer moet gaan tussen de twee kleuren blauw om overspray weg te werken, maar scheelt een hoop afgeplak en bluetak wormpjes draaien en je ziet meteen wat je doet en kan makkelijker bijsturen. Ook een goede oefening voor het airbrushen
Het metaal bij de uitlaten was ook wel geslaagd:
Ook het metaal heb ik over de spikkel/preshade laag gespoten met eerst een lichtere staal kleur, en daarna met pale burnt metal (beetje lichtbruine tint) en dark burnt metal wat variatie aangebracht. Die panelen waren in echt best wel aan slijtage onderhevig (de uitlaten bliezen er ook recht op), dus panelen werden zo nu en dan vervangen waardoor je wat een mix van nieuwere panelen met een lichtere kleur en oudere met meer donkere aanslag had.
Ik denk nog een dag of twee decallen (muziekje aan en verstand op oneindig) en dan is het eerst wachten op een maskset voor de cockpitramen bij Hannants vandaan. Die is na een week pas verstuurd aan de statusupdate te zien, en dan is het nog afwachten hoelang het duurt voordat hij hier is....