Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:58
4 pagina's gelezen over salaris lijkt het wel.....slechts weinig over het feit dat blijkbaar het probleem in de cultuur en werkdruk zit (als je zoiets al kunt stellen voor een landelijke sector).
Al die management lagen en schoolbesturen hebben volgens mij maar weinig gebracht in die wereld.
Zonder gemiddelde cijfers kan ik weinig zeggen, maar de salarissen zouden het probleem echt niet kunnen/mogen zijn. Als je dit werk leuk vindt, kun je prima verdienen
Ik vind het een beetje vreemd dat je kind na kind op aan het leiden bent met de gedachtes, 'leven lang leren', flexibiliteit, meer eigen autonomie, etc. Het moderne werken en leven zeg maar. En vervolgens zelf nooit zo mag leven want het is het onderwijs......ook die jongere werkenden willen wel eens iets van die zaken. Bij de horeca is het nog een kwestie van vraag en aanbod, het onderwijs zou je toch anders moeten kunnen indelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:47
quote:
Tehh schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:41:
[...]
Nauwelijks groei? 1,5k kunnen groeien vind jij nauwelijks groei?
Doorgroeien gaat niet (alleen) over salaris. In mijn ogen is geld slechts een onderdeel van het totaal pakket. Hoe wil je meer verantwoordelijkheid kunnen nemen?

Daarnaast: ja, financieel zit er groei in. mag ook wel na de 40 jaar werken die je er voor nodig gehad hebt

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:51
Sorry, maar dit slaat echt helemaal nergens op. Waarom wil je dat de salarissen stijgen omdat iemand die een HBO opleiding kan gaan doen in het verleden dus niet koos voor een opleiding tot leraar mede door het salaris. Oftewel nu het salarishuis wat meer op orde is zullen er hopelijk weer meer Havisten kiezen voor een opleiding tot leraar.

En als er in jou plaats permanent wordt les gegeven in een gymlokaal moet je bij de gemeente aanbellen en aangeven dat er te weinig scholen zijn bij jullie in de wijk.. Dat heeft namelijk niks te maken met salarissen of leraren.

Het probleem wat we nu hebben in Nederland is dat we een structureel leraren te kort hebben, die wordt door deze maat regel hopelijk wat opgelost.
quote:
grote_oever schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:14:
Misschien snap ik het niet helemaal, maar ik mag de docenten feliciteren met een dood vogeltje. Ja, ze hebben hun flinke toename in salaris, maar dit gaat flinke gevolgen hebben voor het onderwijs. De werkdruk wordt er niet minder door. De scholen worden maar voller en voller. En de bijdrage van de ouders zal hierdoor ook groter worden.

Hier in de buurt hebben we zelfs een school die permanent les geeft in een gymlokaal.

Gelukkig werkt het ophogen van de salarissen hier goed in. En de verhogingen zijn, met name in de hogere tredes fors. Ik vermoed dat dit het probleem alleen maar groter maakt. Investeren in betere les was wat mij betreft beter geweest. Enige voordeel is wel dat de stakingen voorbij zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19:58
quote:
inbedrijf schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:39:
Sorry, maar dit slaat echt helemaal nergens op. Waarom wil je dat de salarissen stijgen omdat iemand die een HBO opleiding kan gaan doen in het verleden dus niet koos voor een opleiding tot leraar mede door het salaris. Oftewel nu het salarishuis wat meer op orde is zullen er hopelijk weer meer Havisten kiezen voor een opleiding tot leraar.

En als er in jou plaats permanent wordt les gegeven in een gymlokaal moet je bij de gemeente aanbellen en aangeven dat er te weinig scholen zijn bij jullie in de wijk.. Dat heeft namelijk niks te maken met salarissen of leraren.

Het probleem wat we nu hebben in Nederland is dat we een structureel leraren te kort hebben, die wordt door deze maat regel hopelijk wat opgelost.

[...]
Je snapt het punt niet en hebt dollartekens in je ogen. Gaan voor het grote goud. Het probleem zit hem in de basis zoals ik aangeef. Kennelijk willen we allemaal veel verdienen en verzacht dit de stress en werkdruk die het zich medebrengt. Pak het probleem aan bij de bron i.p.v. pleisters plakken. De werkdruk is immers hier niet mee verlaagd. De scholieren zitten in de buurt nog steeds in de gymzaal, maar de leraren verdienen meer. Ik denk toch echt dat er iets fout gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:27

TerraGuy

The weirdo with the beard

Is er ook fatsoenlijk onderzoek gedaan naar of salarisverhoging en hoeveel dan wel zal helpen?
In mijn familie is de helft gestopt, inderdaad werkdruk. Salaris speelt mee, maar het zit m toch in de werkdruk, die per school/regio erg kan verschillen. Een gemengde school met 28 leerlingen per klas waarbij je bezig bent om kinderen überhaupt iets te laten doen ('waarom moet ik leren dan? Mn pa heeft een uitkering, daar hoef je niet voor te leren toch? ') leverde bij een contract van 32 uur effectief een 50 a 55-urige werkweek op. Dat is prima voor even, maar na een paar jaar werd er toch rondgekeken naar andere opties waarbij 32 uur ook echt 32 uur is, of anders met extra betaling. Een 32 uur-salaris delen door 55 uren is een karig loontje.

Ik zou zeggen: voer eens een maandje stiptheidsacties: ophouden met werken zodra je over je uren komt, uiteraard beginnen bij de belangrijkste zaken als lesuren enzo.

En ja, er zijn ook positieve verhalen in mijn familie. Een die drie dagen op een blanke gereformeerd vrijgemaakte school lesgeeft met 18 kinderen in de klas, is ook in die drie dagen vaak wel klaar. Brave, sociale en welopgevoede kinderen maken het lesgeven en randzaken heel draaglijk. Dat zou pleiten voor differentiatie in loon: 2500 voor kleine makkelijke klassen en 4000 voor grote schorriemorrieklassen :p Wat niet onrealistisch is, gezien de werkdruk en louter al de extra uren.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:01
quote:
TerraGuy schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:24:
Dat zou pleiten voor differentiatie in loon: 2500 voor kleine makkelijke klassen en 4000 voor grote schorriemorrieklassen :p Wat niet onrealistisch is, gezien de werkdruk en louter al de extra uren.
Tja, helaas is dit niet zo zwart/wit.. In het onderwijs wordt met een menselijke maat gemeten. Dat betekent dat die incapabele docent komend schooljaar die makkelijke/brave kindjes in de klas krijgt en die capabele docent die krijgt volgend jaar uiteraard weer de shit-klas :X... En die incapabele docenten komen er nog mee weg ook, want
'beter iemand dan niemand voor de groep'
'maar anders stort ze over een paar maanden in en is ze er niet meer'
'die capabele docent die kan het wel aan'

O-) geloof mij, ik krijg meestal de sociaal en intellectueel mindere klassen terwijl mijn oudere collega's of de ex-burn-out collega's de makkelijke klassen krijgen en elke dag vrolijk rondlopen door de gangen omdat 'ze het toch zo goed doen want de klas is zo lekker rustig' :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:27

TerraGuy

The weirdo with the beard

quote:
President schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:39:
[...]

Tja, helaas is dit niet zo zwart/wit.. In het onderwijs wordt met een menselijke maat gemeten. Dat betekent dat die incapabele docent komend schooljaar die makkelijke/brave kindjes in de klas krijgt en die capabele docent die krijgt volgend jaar uiteraard weer de shit-klas :X... En die incapabele docenten komen er nog mee weg ook, want

O-) geloof mij, ik krijg meestal de sociaal en intellectueel mindere klassen terwijl mijn oudere collega's of de ex-burn-out collega's de makkelijke klassen krijgen en elke dag vrolijk rondlopen door de gangen omdat 'ze het toch zo goed doen want de klas is zo lekker rustig' :+
Met de menselijke maat meten is niks mis mee. Inderdaad wil je geen uitvallers. Echter als een moeilijke klas meer werkdruk en meer werkuren geeft, zou het toch best beter beloond kunnen worden toch? Of minder werken tegen redelijk gelijkblijvend loon, als je een vrije dag extra nodig hebt om bij te komen.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

quote:
President schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:39:
[...]

Dit is universeel en zeker niet alleen in het onderwijs.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• inbedrijf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:51
Ben je echt zo naïef.... Het probleem zit hem er nu in dat geen enkele havist denkt, weet je ik ga de PABO doen dat lijkt me een goede basis voor mijn toekomst. Oftewel we hebben niet meer mensen in het onderwijs om de werkdruk te kunnen verlagen. En dan hebben we niet alleen over leraren maar ook over ondersteund personeel. Waarom loopt ook het ondersteund personeel niet warm om in het onderwijs te gaan werken? pcies salaris. Het gaat er niet om of ze een dikke boterham verdienen het gaat er wel om dat dit marktconform is.

Daarnaast is er in het onderwijs al een vernieuwing aan de gang qua Directie/Management. (Hoe je ook wil noemen) Voorheen werdt de leuke groep 8 leraar directeur. Tegenwoordig moet er een opleiding gedaan worden "vakbekwaam" welke een master is. Hierdoor krijgen mensen op deze positie al meer kennis en know how om echt een school te runnen inplaats van leuk bij de deur te staan elke ochtend (moet ook gebeuren, maar dat kan iedereen)

Oftewel zorg ervoor dat salarissen markconform zijn en zorg ervoor dat personeel goed en adequaat is opgeleid voor hetgeen wat zij uitoefenen op de school. Volgens mij komen we dan een heel eind.
quote:
grote_oever schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:34:
[...]

Je snapt het punt niet en hebt dollartekens in je ogen. Gaan voor het grote goud. Het probleem zit hem in de basis zoals ik aangeef. Kennelijk willen we allemaal veel verdienen en verzacht dit de stress en werkdruk die het zich medebrengt. Pak het probleem aan bij de bron i.p.v. pleisters plakken. De werkdruk is immers hier niet mee verlaagd. De scholieren zitten in de buurt nog steeds in de gymzaal, maar de leraren verdienen meer. Ik denk toch echt dat er iets fout gaat.

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19:58
quote:
inbedrijf schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:22:
Ben je echt zo naïef.... Het probleem zit hem er nu in dat geen enkele havist denkt, weet je ik ga de PABO doen dat lijkt me een goede basis voor mijn toekomst. Oftewel we hebben niet meer mensen in het onderwijs om de werkdruk te kunnen verlagen. En dan hebben we niet alleen over leraren maar ook over ondersteund personeel. Waarom loopt ook het ondersteund personeel niet warm om in het onderwijs te gaan werken? pcies salaris. Het gaat er niet om of ze een dikke boterham verdienen het gaat er wel om dat dit marktconform is.

Daarnaast is er in het onderwijs al een vernieuwing aan de gang qua Directie/Management. (Hoe je ook wil noemen) Voorheen werdt de leuke groep 8 leraar directeur. Tegenwoordig moet er een opleiding gedaan worden "vakbekwaam" welke een master is. Hierdoor krijgen mensen op deze positie al meer kennis en know how om echt een school te runnen inplaats van leuk bij de deur te staan elke ochtend (moet ook gebeuren, maar dat kan iedereen)

Oftewel zorg ervoor dat salarissen markconform zijn en zorg ervoor dat personeel goed en adequaat is opgeleid voor hetgeen wat zij uitoefenen op de school. Volgens mij komen we dan een heel eind.

[...]
Ik weet niet welke relatie jij hebt met het onderwijs, maar je schets het heel zwart wit en dat is het niet zo. Je vergelijk ook appels met peren en je quote mij, maar je had ook zo een willekeurig reactie hier kunnen quoten. Ook steek je kop in het zand mbt de problemen die er nu al liggen, maar in je laatste reactie zeg je hetzelfde dan wat ik aangeef.

In de praktijk zie ik scholen alleen maar achteruit gaan en daar gaat salaris echt geen oplossing aan bieden. Nog steeds, en nu val ik in herhaling, is de basis niet goed. Hiermee wil ik niet alles onderuit halen, maar is denk wel dat het probleem groter is dan alleen salaris. Om even een paar voorbeelden te geven. Ziekte wordt nu opgevangen door bestaand personeel. Dit heeft extra werkdruk. Als deze druk niet opgevangen kan worden mag het kind maar thuis blijven. Meer personeel zou daar zeker aan bij kunnen dragen, maar is salaris hier de enige uitkomst in? En had dit met eigen personeel opgelost kunnen worden als de werkdruk minder is? Een van de grootte redenen waarom ik het onderwijs niet in wil is de onzekerheid en de werkdruk. En niet zozeer het salaris wat er voor staat. Jij denkt dat salaris de uitkomst bied en ik denk dat er naar de basis gekeken moet worden. Appels en eieren
Pagina: 1 2 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True