Het grote kleine Mini topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:26

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Just_A_User schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:25:
[...]

Ah, ja want ik zie tijdens rijden niks veranderen. Ik zag wel toen ze hier op de oprit parkeerde, en de auto 'uit' zette, dat ineens alle sensoren geupdate werden.

Maar er is nog niet geladen, en ik dacht dus dat er dan eventueel nog wat bij zou komen, maar niet dus. Naja, pech gehad.

Andere vraag; mijn laadpaal is zakelijk, maar ik ga morgen bellen of ik er toegang toe kan krijgen, want de laadpaal kán beperkt worden heb ik begrepen.

Stel nou dat de auto staat ingesteld op maximaal, dus hier thuis zou dat 11 kW zijn, maar ik zou de laadpaal beperken tot 6 kW, gaat er dan aan de auto iets kapot? Gaat die continue proberen om meer te krijgen terwijl de paal dat dan niet zou toestaan in dat scenario, is dat een issue, op welke manier dan ook?
Nee, de laadpaal vertelt enkel aan de auto met een signaal hoe snel de auto mag opladen. De auto bepaald hoe snel hij laad.
Als de auto sneller gaat laden dan mag van de laadpaal, dan zal de laadpaal de stroom uitschakelen.

Maar waarom zou je überhaupt de stroom willen beperken? Hogere laadsnelheid = efficiënter
Ik neem aan dat de paal al een load balancer heeft een de stroom beperkt bij hoog verbruik in huis.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-03 22:29
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 06:18:
[...]

Nee, de laadpaal vertelt enkel aan de auto met een signaal hoe snel de auto mag opladen. De auto bepaald hoe snel hij laad.
Als de auto sneller gaat laden dan mag van de laadpaal, dan zal de laadpaal de stroom uitschakelen.

Maar waarom zou je überhaupt de stroom willen beperken? Hogere laadsnelheid = efficiënter
Ik neem aan dat de paal al een load balancer heeft een de stroom beperkt bij hoog verbruik in huis.
Dat wil ik omdat ik wel veel zonnepanelen heb maar niet zô veel dat die 11 kW opbrengen op enig moment. Dan laat ik mijn vrouw liever langzamer laden, maar wel volledig op zo'n ipv gedeeltelijk. Dat beperkt tegelijkertijd ook de terugleverkosten én ze rijdt dan gratis ipv deels gratis. Ze werkt 3 dagen per week waarvan 1 thuis en de rest van de dagen is ze ook thuis, dus ja.

Och ja, je moet toch wat he.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Just_A_User schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:22:
[...]

Hmm, dat is jammer. Nou ja, dan houdt het op, dat kan ik dan niet zien (anders dan in de app). Het is wat het is.

Wat ik wél kan zien is het aantal ampere waar mee geladen wordt. Wat moest dat ook alweer zijn op de laasgste laadsnelheid? want dan kan ik zien wat het zou moeten zijn, versus wat dit dan morgen laat zien.
Hang ze van af, sommige wagens geven op ac de volt en amps en fases af en dan kan je weten hoeveel watt je trekt. Andere wagens geven direct het aantal Watt

En neew als de paal op 22kw staat en jij trekt maar 6kw, van gaat er niks kapot.

Je thuisinstallatie is meestal 40a dus it's van een 10kw, je electrischr tandenborstel ontploft toch ook niet als het hem inolugt?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:30
SadisticPanda schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:32:
[...]

Hang ze van af, sommige wagens geven op ac de volt en amps en fases af en dan kan je weten hoeveel watt je trekt. Andere wagens geven direct het aantal Watt

En neew als de paal op 22kw staat en jij trekt maar 6kw, van gaat er niks kapot.

Je thuisinstallatie is meestal 40a dus it's van een 10kw, je electrischr tandenborstel ontploft toch ook niet als het hem inolugt?
In Nederland is 40A zeer ongebruikelijk. Hier hebben bijna alle huizen 1-fase 25A if 3-fase 25A. Soms kom je ook nog wel 1-fase 35A tegen, maar dat is dan nog van vroeger.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• FlowDesign
Just_A_User schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:25:
[...]

Dat wil ik omdat ik wel veel zonnepanelen heb maar niet zô veel dat die 11 kW opbrengen op enig moment. Dan laat ik mijn vrouw liever langzamer laden, maar wel volledig op zo'n ipv gedeeltelijk. Dat beperkt tegelijkertijd ook de terugleverkosten én ze rijdt dan gratis ipv deels gratis. Ze werkt 3 dagen per week waarvan 1 thuis en de rest van de dagen is ze ook thuis, dus ja.
Zelf heb ik een 3-fase Chargeamps Halo wallbox. Deze kan tot 11 kW laden, maar ik kan via de app het Ampèrage verlagen tot 6A. Daarmee laadt ie dan op 4,14 kW. Dat zou voor mijn 10 panelen net iets hoger zijn dan het maximale vermogen.

Hoeveel panelen heb jij? Wat doen die ongeveer aan piek?

• Just_A_User
FlowDesign schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:08:
[...]

Zelf heb ik een 3-fase Chargeamps Halo wallbox. Deze kan tot 11 kW laden, maar ik kan via de app het Ampèrage verlagen tot 6A. Daarmee laadt ie dan op 4,14 kW. Dat zou voor mijn 10 panelen net iets hoger zijn dan het maximale vermogen.

Hoeveel panelen heb jij? Wat doen die ongeveer aan piek?
Ik heb er 30, en de piek daarvan in de zomer is zeg maar even ma-xi-maal 6 kW.

• FlowDesign
Just_A_User schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:28:
[...]

Ik heb er 30, en de piek daarvan in de zomer is zeg maar even ma-xi-maal 6 kW.
Ok, dan is een wallbox waarop je het vermogen kunt regelen een goede oplossing voor jouw situatie lijkt mij :)

Ik heb al sinds een jaar of 8 geleden veel verschillende EV's gehad, maar alleen bij Tesla kon ik via de auto zelf het vermogen voor opladen nauwkeurig instellen.

Tot vorig jaar heb ik altijd gewoon met de meegeleverde 230V lader opgeladen, maar uiteindelijk gekozen voor de Chargeamps omdat deze veel instellingen heeft en tevens makkelijk te integreren is met Home Assistant etc. (hij heeft ook OCPP). Ik gebruik het momenteel niet, maar je zou deze wallbox dus vrij eenvoudig via een Home Assistant automatisering kunnen aansturen op basis van wat je zonnepanelen opleveren, mits je ook je PV-inverter uit kunt lezen (bijvoorbeeld zoals Solaredge).

PS.
Ik heb ook heel bewust niet een Wallbox Pulsar gekocht, aangezien die vrijwel gegarandeerd binnen 3 à 4 jaar stuk gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door FlowDesign op 17-02-2026 10:16 ]

• Just_A_User
FlowDesign schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:13:
[...]

Ok, dan is een wallbox waarop je het vermogen kunt regelen een goede oplossing voor jouw situatie lijkt mij :)

Ik heb al sinds een jaar of 8 geleden veel verschillende EV's gehad, maar alleen bij Tesla kon ik via de auto zelf het vermogen voor opladen nauwkeurig instellen.

Tot vorig jaar heb ik altijd gewoon met de meegeleverde 230V lader opgeladen, maar uiteindelijk gekozen voor de Chargeamps omdat deze veel instellingen heeft en tevens makkelijk te integreren is met Home Assistant etc. (hij heeft ook OCPP). Ik gebruik het momenteel niet, maar je zou deze wallbox dus vrij eenvoudig via een Home Assistant automatisering kunnen aansturen op basis van wat je zonnepanelen opleveren, mits je ook je PV-inverter uit kunt lezen (bijvoorbeeld zoals Solaredge).

PS.
Ik heb ook heel bewust niet een Wallbox Pulsar gekocht, aangezien die vrijwel gegarandeerd binnen 3 à 4 jaar stuk gaan.
Ja, ik heb SolarEdge, maar ik heb ook een wallbox van Coolblue, en die omgeving is helemaal dicht getimmerd. Dus ik ga het wel vragen, maar ik denk dat het antwoord Nee gaat zijn, omdat het een zakelijke laadpaal is, dus daar zal ik niet aan mogen komen.

En omdat ik een Tesla heb ging ik er naïef van uit dat je dus élke EV kunt instellen, maar dat kan dus niet, dus dat was een verrassing voor mij m.b.t. die Mini, dus als het met de auto niet kan, dan eventueel met de laadpaal, maar ik denk dat de kans op succes daar nihil gaat zijn.

• Just_A_User
Net nog eens aan het laden gegaan maar die hele instelling doet niks. Hij staat op beperkt, en ik zie dat hij met 16 ampère aan het laden is.

Dat kan ik alleen maar verklaren doordat de laadpaal 22kW kan. Mijn huis kan maar 11, maar in de handleiding van de Mini wordt gesproken over wat er op de kabel staat.

Ik denk (ben niet thuis) dat op die kabel 22kW staat. Dan zou 11kW de helft zijn, maar dat zou dan denk ik de middelste instelling zijn, terwijl ik 'm op beperkt heb staan.

Beperkt kan gewoon geen 11 kW zijn lijkt me, maar die 11 kW = 16 ampère en daarmee wordt ook geladen, welke instelling ik ook kies.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-03 03:01
Just_A_User schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:07:
Net nog eens aan het laden gegaan maar die hele instelling doet niks. Hij staat op beperkt, en ik zie dat hij met 16 ampère aan het laden is.

Dat kan ik alleen maar verklaren doordat de laadpaal 22kW kan. Mijn huis kan maar 11, maar in de handleiding van de Mini wordt gesproken over wat er op de kabel staat.

Ik denk (ben niet thuis) dat op die kabel 22kW staat. Dan zou 11kW de helft zijn, maar dat zou dan denk ik de middelste instelling zijn, terwijl ik 'm op beperkt heb staan.

Beperkt kan gewoon geen 11 kW zijn lijkt me, maar die 11 kW = 16 ampère en daarmee wordt ook geladen, welke instelling ik ook kies.
Nou was het vorige model elektrische Mini eigenlijk een gewone benzine-Mini waar BMW (bewonderenswaardig) een niet al te grote accu en de motor en aandrijving van de i3 in wist te lepelen. Maar die had nog niet alle mooie integratie van van de bodem af ontworpen EV's zoals Tesla en het huidige model Cooper Electric.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Op bmw kan je gewoon je AMPs instellen bij AC :) geen vage instelling zoals Low/Reduced/Normal.

Mss even boekje van je wagen lezen?

• Just_A_User
SadisticPanda schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:24:
Op bmw kan je gewoon je AMPs instellen bij AC :) geen vage instelling zoals Low/Reduced/Normal.

Mss even boekje van je wagen lezen?
Ja, dat kan dus niet bij die auto. Maar, hij beperkt dus ook helemaal niks. Hij laadt gewoon met 16a, ongeacht de instelling die ik in de auto doe. Dus het werkt niet, óf hij ziet de laadpaal als 'snelladen', omdat de paal dat kan (namelijk 22kW, dat het huis dat niet levert is een 2e), en dan werkt die instelling weer anders dan op een niet-snellaad-paal.

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

L1/2 AC kan je instellen, DC is altijd volle gas. Bij deze is het de bedoeling zo snel mogelijk om plaats te maken voor de volgende.

Je paal kan misshien 22KW zijn maar meeste "oudere" wagens hebben maar 11KW lader (AC).

• Just_A_User
SadisticPanda schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:24:
L1/2 AC kan je instellen, DC is altijd volle gas. Bij deze is het de bedoeling zo snel mogelijk om plaats te maken voor de volgende.

Je paal kan misshien 22KW zijn maar meeste "oudere" wagens hebben maar 11KW lader (AC).
Jawel, maar, omdat de handleiding heel duidelijk spreekt over wat er op de kabel staat. Nu snap ik natuurlijk prima dat de auto niet leest wat er op de kabel staat, maar, de kabel moet wel aankunnen wat de paal kan leveren, en als de paal 22kW aan kan, moet de kabel dat ook kunnen.

Ik denk echt dat het is dat de laadpaal zich identificeert als snellader. Want voor snelladen heb je maar 2 opties, namelijk maximaal en iets van beperkt. En ik denk dat dat 'beperkt' dus uiteindelijk 11kW is, want de instellingen in de auto staan goed, en tóch krijgt hij 16A geleverd.

Nu heb ik straks met de leverancier gebeld, en zij kunnen me geen toegang geven tot de paal, maar ze kunnen wel de max omlaag zetten naar wat ik wil. Ik laad persoonlijk nooit(!) met 11 kW thuis. Nog nooit gedaan. Dus voor mij is 10 a 11 ampere meer dan voldoende. Bij 11 ampere op 3 fase zit je volgens mij op iets van 7,5 kW. Mijn panelen leveren in de zomer zo ongeveer 6 kW, dus dan zou mijn vrouw niet volledig gratis kunnen laden, maar wel voor het grootste deel.

Ik denk dat we die oplossing dan maar gaan toepassen.

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:36
Bij AC laden is de laadstroom instelbaar in de auto en door de laadpaal. Een 22kW AC lader is geen snellader en kan zich ook niet als zodanig identificeren. Dat vereist n.l. een heel ander communicatieprotocol.

Als de auto niet op minder dan 16A wil laden ondanks dat je dat instelt, dan denk ik eerder aan een software fout in je auto.

[ Voor 6% gewijzigd door Noshi op 17-02-2026 20:48 ]

• Just_A_User
Noshi schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:48:
Bij AC laden is de laadstroom instelbaar in de auto en door de laadpaal. Een 22kW AC lader is geen snellader en kan zich ook niet als zodanig identificeren. Dat vereist n.l. een heel ander communicatieprotocol.

Als de auto niet op minder dan 16A wil laden ondanks dat je dat instelt, dan denk ik eerder aan een software fout in je auto.
Dan is het goed nieuws dat we morgen naar de dealer gaan want die heb ik vandaag ook gebeld. Vreemd ook dat ik op internet vooral omgekeerde verhalen lees. Die willen sneller laden maar kunnen niet. Ik wil langzamer laden maar het werkt niet.

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-03 10:07

johanm3

Het kan altijd slechter

Hier is ie dan! Onze grote Mini Countryman S.

Favoured trim. Bruine stoelen.
Met XL pakket en als extra opties getinte ruitten achter, panorama dak en elektrische uitklapbare trekhaak.

De auto rijdt heerlijk. De flinke motorkap waar je op kijkt is wel even wennen. Van een mini SE naar deze auto is een flinke stap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Tk2uLdWvV2QOvCEK90U-6NNUvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMqFmA1gHM68gyvJMxegUCQO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kujBYemmE49_d7GRQWOSUc3B9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHxVju1pTe5jABMEJK0Vxwlm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laPEzB7Lx6-KdyLjKj_QqMwxdg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wP2ymlCaKsIWduP5I8O9ynwh.jpg?f=fotoalbum_large

Gadgets fan

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Just_A_User schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:52:
[...]

Dan is het goed nieuws dat we morgen naar de dealer gaan want die heb ik vandaag ook gebeld. Vreemd ook dat ik op internet vooral omgekeerde verhalen lees. Die willen sneller laden maar kunnen niet. Ik wil langzamer laden maar het werkt niet.
Misschien heeft de auto gewoon een software update nodig en dat het daarmee is opgelost.
johanm3 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:07:

Met XL pakket en als extra opties getinte ruitten achter, panorama dak en elektrische uitklapbare trekhaak.

De auto rijdt heerlijk. De flinke motorkap waar je op kijkt is wel even wennen. Van een mini SE naar deze auto is een flinke stap.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! XL is wel een erg mooie uitvoering. Veel plezier ermee!

• FlowDesign
johanm3 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd :)
Heb je 'm gekocht of is het een leaseauto?

Is zo'n volledig elektrische SE All4 nu in Nederland trouwens goedkoper dan een hybride of benzine Countryman Cooper S?

https://www.autoweek.nl/a...eter-zonder-bij-te-laden/

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

FlowDesign schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:13:
[...]

Gefeliciteerd :)
Heb je 'm gekocht of is het een leaseauto?

Is zo'n volledig elektrische SE All4 nu in Nederland trouwens goedkoper dan een hybride of benzine Countryman Cooper S?

https://www.autoweek.nl/a...eter-zonder-bij-te-laden/
Gekocht, met de kop er af. Dus ik heb de versie die wltp 432 km ver zou moeten komen.

Als ik mij het goed herinner scheelt het nieuw 6 duizend met een benzine Countryman S. Dus goedkoper en bijna 100 pk meer ;)

De elektrische Countryman SE heeft 313 pk (230 kW )

Leuk detail...
De John Cooper works benzine model van 78 duizend heeft 300 pk ( 221kW ).

In de praktijk doe ik daar weinig mee...., maar het is wel leuk om te weten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door johanm3 op 18-02-2026 09:29 ]

Gadgets fan

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

johanm3 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:28:
[...]

Gekocht, met de kop er af. Dus ik heb de versie die wltp 432 km ver zou moeten komen.

Als ik mij het goed herinner scheelt het nieuw 6 duizend met een benzine Countryman S. Dus goedkoper en bijna 100 pk meer ;)

Leuk detail...

Ik moet wel zeggen dat ik de range van de Countryman E vies vindt tegenvallen. En dan is de E variant zuiniger met 467km WLTP dan de SE.
Op 100% lading haal ik nog geen 300km rond het vriespunt, en dan rij ik niet eens heel hard door.
In de zomer haal ik wel 300km bij een lading van 80%.

Mijn vorige auto was een Tesla Model 3, daar haalde je makkelijk 400km zonder je rijstijl aan te passen. Maar goed, daarmee haalde ik makkelijk 16 a 17kWh/100km. Met de Countryman zit ik nu gemiddeld op 20,8kWh/100km.

Leuk die claim dat ze met de 2026 versie 500km WLTP halen, maar dan moet je wel echt als een bejaarde rijden in Green-mode. Ik rij geen MINI om hem in green-mode te rijden. :+

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

@Psycho_Mantis Haha, nee, green mode is niets voor een Mini ;) Ik heb de mini nu nog geen maand, en inderdaad, de actieradius valt nu behoorlijk tegen met de vrieskou. Maar wil eerst even de zomer afwachten wat de auto dan doet.
Op 100% zit ik nu tegen de 300 Km aan.

Ik heb hiernaast ook een Tesla Model 3 SR 2024, en die geeft helaas niet dynamische het bereik aan. Dus er staat altijd dat deze 435 kilometer moet halen. Maar dat haalt deze nu met deze temperaturen ook bij lange na niet. Tenzij ik het echt bij ga houden, weet ik eigenlijk niet wat het bereik nu is.

Gadgets fan

• FlowDesign
johanm3 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:28:
[...]

Leuk detail...

Iets met BPM enzo 😅
Maar wel slim om met de kop eraf te kopen, zou ik ook doen.

Qua MINI rijden blijven wij voorlopig lekker in onze 1500 kilo wegende Countryman Cooper S All4 rijden met 285 pk en 400 Nm 😁 We hebben deze vooral voor lange afstanden gekocht, zoals nu mee in Oostenrijk :)

• FlowDesign
Psycho_Mantis schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:49:
[...]

Ik moet wel zeggen dat ik de range van de Countryman E vies vindt tegenvallen. En dan is de E variant zuiniger met 467km WLTP dan de SE.
Op 100% lading haal ik nog geen 300km rond het vriespunt, en dan rij ik niet eens heel hard door.
In de zomer haal ik wel 300km bij een lading van 80%.

Mijn vorige auto was een Tesla Model 3, daar haalde je makkelijk 400km zonder je rijstijl aan te passen. Maar goed, daarmee haalde ik makkelijk 16 a 17kWh/100km. Met de Countryman zit ik nu gemiddeld op 20,8kWh/100km.

Leuk die claim dat ze met de 2026 versie 500km WLTP halen, maar dan moet je wel echt als een bejaarde rijden in Green-mode. Ik rij geen MINI om hem in green-mode te rijden. :+
Model 3 is gewoon veel lager en gestroomlijnder. Mijn Mach-E is net als zo'n Countryman gewoon een baksteen die door de lucht moet. Vooral bij hogere snelheden tikt dat gewoon enorm aan en bij een Model 3 veel minder. Mijn Mach-E heeft bovendien ook geen warmtepomp. Dus blij dat we lekker met de Mini op benzine op wintersport zijn :)

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

FlowDesign schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:59:
[...]

Iets met BPM enzo 😅
Maar wel slim om met de kop eraf te kopen, zou ik ook doen.

Qua MINI rijden blijven wij voorlopig lekker in onze 1500 kilo wegende Countryman Cooper S All4 rijden met 285 pk en 400 Nm 😁 We hebben deze vooral voor lange afstanden gekocht, zoals nu mee in Oostenrijk :)
Die kilos schelen wel :D

Paar mini's terug hadden we een R60 Countryman S all 4. Dakkoffer gekocht voor een mooie reis door Europa...., maar toen brak Corona uit en ging het feestje niet door. Uiteindelijk nooit van gekomen. Maar staat nog steeds hoog op het verlanglijstje.
Heel veel plezier op jullie reis!

Gadgets fan

• Just_A_User
Nou, bij de Mini/BMW dealer geweest, daar aan de laadpaal gehangen, met de eigen kabel die bij de Mini zit, exact hetzelfde issue.

Kan iemand hier die een Mini Cooper SE heeft (van de vorige generatie, dus bouwjaar '21/'22) zijn auto aan de laadpaal hangen thuis, de laadinstelling instellen op 'beperkt' (de laagste instelling) en dan in de app kijken met hoeveel ampere geladen wordt?

Want hier maakt het dus niet uit welke instelling we doen, het is altijd 16 ampere (3 fasen hier dus 11 kW). Dat is niet hoe het volgens de handleiding zou moeten werken, of in ieder geval, niet hoe ik de handleiding interpreteer.

• Just_A_User
SadisticPanda schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:24:

Er is schijnbaar een update geweest van de integratie, die heb ik uitgevoerd, en nu heb ik de melding dat de device_tracker.location niet meer beschikbaar is? Is die er uit gehaald?

Want als die er uit is gehaald is dat mooi klote voor mij, aangezien al mijn laad-automations zijn gebouwd op wanneer de auto op specifieke locaties is, dus dat houdt dan allemaal op met werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Just_A_User op 25-02-2026 09:05 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Just_A_User schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:17:
Nou, bij de Mini/BMW dealer geweest, daar aan de laadpaal gehangen, met de eigen kabel die bij de Mini zit, exact hetzelfde issue.

Kan iemand hier die een Mini Cooper SE heeft (van de vorige generatie, dus bouwjaar '21/'22) zijn auto aan de laadpaal hangen thuis, de laadinstelling instellen op 'beperkt' (de laagste instelling) en dan in de app kijken met hoeveel ampere geladen wordt?

Want hier maakt het dus niet uit welke instelling we doen, het is altijd 16 ampere (3 fasen hier dus 11 kW). Dat is niet hoe het volgens de handleiding zou moeten werken, of in ieder geval, niet hoe ik de handleiding interpreteer.
Ik heb hier de Cooper SE van 2020 en als ik hem op beperkt zet dan klopt het precies met wat in de handleiding staat. Dus dan gaat er helaas iets niet goed bij je MINI.
De originele kabel die wij erbij kregen was een 1-fase kabel, dus die was voor ons waardeloos.

Werkt load balancing dan wel goed bij jou? Dus als je veel stroomvreters in huis aanzet dat de laadsnelheid omlaag gaat?

In de MINI app van de Cooper zie je dus niets over laadsnelheid. Dit kan ik alleen zien in de app van de laadpaal (Easee Charge Lite)
Even screenshot van Cooper 2020 (links) VS Countryman 2025 (rechts):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uUPTluSneLJFFQiTFAGqya8RF4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QzoXCV00KmgVBrKQKPTMTVmu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acScVAFEpdacNtBgBqoKi2mwNSc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Tu8OCFhZFSiAu9YEpBCG5m9i.png?f=fotoalbum_tile
Just_A_User schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:38:
[...]

Er is schijnbaar een update geweest van de integratie, die heb ik uitgevoerd, en nu heb ik de melding dat de device_tracker.location niet meer beschikbaar is? Is die er uit gehaald?

Want als die er uit is gehaald is dat mooi klote voor mij, aangezien al mijn laad-automations zijn gebouwd op wanneer de auto op specifieke locaties is, dus dat houdt dan allemaal op met werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxiHXb7HT7FbS7Jxf35VBY85-TI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/at7zVZQXvnLR463qowExdccH.png?f=fotoalbum_large

HA is up-to-date en intergratie ook. Mijn vrouw is er mee weg momenteel en dat klopt ook in de status.

• Just_A_User
Psycho_Mantis schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:00:
[...]

Ik heb hier de Cooper SE van 2020 en als ik hem op beperkt zet dan klopt het precies met wat in de handleiding staat. Dus dan gaat er helaas iets niet goed bij je MINI.
De originele kabel die wij erbij kregen was een 1-fase kabel, dus die was voor ons waardeloos.

Werkt load balancing dan wel goed bij jou? Dus als je veel stroomvreters in huis aanzet dat de laadsnelheid omlaag gaat?

In de MINI app van de Cooper zie je dus niets over laadsnelheid. Dit kan ik alleen zien in de app van de laadpaal (Easee Charge Lite)
Even screenshot van Cooper 2020 (links) VS Countryman 2025 (rechts):
[Afbeelding][Afbeelding]
[...]

[Afbeelding]

HA is up-to-date en intergratie ook. Mijn vrouw is er mee weg momenteel en dat klopt ook in de status.
Ja, load balancing werkt, want dat zie ik vaak genoeg gebeuren. Maar ook bij een andere laadpaal dan hier thuis doet hij het niet. Bij de MINI dealer gebeurde het ook, die kan het ook niet verklaren. Ik heb inmiddels toegang tot de laadpaal hier thuis, dus ik kan het daar regelen, maar het blijft raar dat het niet werkt in de auto.

Inmiddels heb ik een stukje met de auto gereden, en ik zie nu inderdaad weer de locatie staan. Ik had verwacht na de update dat hij dat zou onthouden, net als de rest van de dingen, maar bij locatie zei hij ineens dat die niet meer beschikbaar was in de integratie. Omdat de rest wél aanwezig was dacht ik dus dat hij er uit was gehaald, maar dat blijkt een onterechte aanname mijnerzijds te zijn.

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-03 22:57
Ik ben op zoek naar een Mini Electric uit bouwjaar 2022 of 2023. Ik weet dat sommige leden op dit forum deze auto hebben. Wat zijn jullie ervaringen ermee? Ik wil de auto gebruiken als tweede auto voor korte ritten, zoals ongeveer 5 kilometer naar de basisschool en 5 kilometer naar de supermarkt. Meer niet want voor het reizen en lange km hebben we de G31.

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

lostboy_0234 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:39:
Ik ben op zoek naar een Mini Electric uit bouwjaar 2022 of 2023. Ik weet dat sommige leden op dit forum deze auto hebben. Wat zijn jullie ervaringen ermee? Ik wil de auto gebruiken als tweede auto voor korte ritten, zoals ongeveer 5 kilometer naar de basisschool en 5 kilometer naar de supermarkt. Meer niet want voor het reizen en lange km hebben we de G31.
Mijn ervaring is dat het een geweldige auto is om er bij te hebben. Wij hadden het 2022 model, een SE met veel opties die het rijden nog net iets leuker maakten. Doordat het een kleine auto is voelt de auto lekker pittig met rijden. De one peddel drive vindt ik bijna net zo goed als die van de Tesla. Met z'n tweeën in de auto is het lekker knus. Van de ruimte op de achterbank moet je niet te veel verwachten. De achterbak kun je een boodschappenkrat in kwijt en een tas.

Actieradius is prima voor hoe jij de auto wilt gebruiken. In de winter konden we er 140 km ver mee. In de zomer 185 km.

Gadgets fan

Pagina: 1 2 3 4 Laatste