Het grote kleine Mini topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:25

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Just_A_User schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:25:
[...]

Ah, ja want ik zie tijdens rijden niks veranderen. Ik zag wel toen ze hier op de oprit parkeerde, en de auto 'uit' zette, dat ineens alle sensoren geupdate werden.

Maar er is nog niet geladen, en ik dacht dus dat er dan eventueel nog wat bij zou komen, maar niet dus. Naja, pech gehad.

Andere vraag; mijn laadpaal is zakelijk, maar ik ga morgen bellen of ik er toegang toe kan krijgen, want de laadpaal kán beperkt worden heb ik begrepen.

Stel nou dat de auto staat ingesteld op maximaal, dus hier thuis zou dat 11 kW zijn, maar ik zou de laadpaal beperken tot 6 kW, gaat er dan aan de auto iets kapot? Gaat die continue proberen om meer te krijgen terwijl de paal dat dan niet zou toestaan in dat scenario, is dat een issue, op welke manier dan ook?
Nee, de laadpaal vertelt enkel aan de auto met een signaal hoe snel de auto mag opladen. De auto bepaald hoe snel hij laad.
Als de auto sneller gaat laden dan mag van de laadpaal, dan zal de laadpaal de stroom uitschakelen.

Maar waarom zou je überhaupt de stroom willen beperken? Hogere laadsnelheid = efficiënter
Ik neem aan dat de paal al een load balancer heeft een de stroom beperkt bij hoog verbruik in huis.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:26
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 06:18:
[...]

Nee, de laadpaal vertelt enkel aan de auto met een signaal hoe snel de auto mag opladen. De auto bepaald hoe snel hij laad.
Als de auto sneller gaat laden dan mag van de laadpaal, dan zal de laadpaal de stroom uitschakelen.

Maar waarom zou je überhaupt de stroom willen beperken? Hogere laadsnelheid = efficiënter
Ik neem aan dat de paal al een load balancer heeft een de stroom beperkt bij hoog verbruik in huis.
Dat wil ik omdat ik wel veel zonnepanelen heb maar niet zô veel dat die 11 kW opbrengen op enig moment. Dan laat ik mijn vrouw liever langzamer laden, maar wel volledig op zo'n ipv gedeeltelijk. Dat beperkt tegelijkertijd ook de terugleverkosten én ze rijdt dan gratis ipv deels gratis. Ze werkt 3 dagen per week waarvan 1 thuis en de rest van de dagen is ze ook thuis, dus ja.

Och ja, je moet toch wat he.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Just_A_User schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:22:
[...]

Hmm, dat is jammer. Nou ja, dan houdt het op, dat kan ik dan niet zien (anders dan in de app). Het is wat het is.

Wat ik wél kan zien is het aantal ampere waar mee geladen wordt. Wat moest dat ook alweer zijn op de laasgste laadsnelheid? want dan kan ik zien wat het zou moeten zijn, versus wat dit dan morgen laat zien.
Hang ze van af, sommige wagens geven op ac de volt en amps en fases af en dan kan je weten hoeveel watt je trekt. Andere wagens geven direct het aantal Watt

En neew als de paal op 22kw staat en jij trekt maar 6kw, van gaat er niks kapot.

Je thuisinstallatie is meestal 40a dus it's van een 10kw, je electrischr tandenborstel ontploft toch ook niet als het hem inolugt?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:21
SadisticPanda schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:32:
[...]

Hang ze van af, sommige wagens geven op ac de volt en amps en fases af en dan kan je weten hoeveel watt je trekt. Andere wagens geven direct het aantal Watt

En neew als de paal op 22kw staat en jij trekt maar 6kw, van gaat er niks kapot.

Je thuisinstallatie is meestal 40a dus it's van een 10kw, je electrischr tandenborstel ontploft toch ook niet als het hem inolugt?
In Nederland is 40A zeer ongebruikelijk. Hier hebben bijna alle huizen 1-fase 25A if 3-fase 25A. Soms kom je ook nog wel 1-fase 35A tegen, maar dat is dan nog van vroeger.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• FlowDesign
Just_A_User schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:25:
[...]

Dat wil ik omdat ik wel veel zonnepanelen heb maar niet zô veel dat die 11 kW opbrengen op enig moment. Dan laat ik mijn vrouw liever langzamer laden, maar wel volledig op zo'n ipv gedeeltelijk. Dat beperkt tegelijkertijd ook de terugleverkosten én ze rijdt dan gratis ipv deels gratis. Ze werkt 3 dagen per week waarvan 1 thuis en de rest van de dagen is ze ook thuis, dus ja.
Zelf heb ik een 3-fase Chargeamps Halo wallbox. Deze kan tot 11 kW laden, maar ik kan via de app het Ampèrage verlagen tot 6A. Daarmee laadt ie dan op 4,14 kW. Dat zou voor mijn 10 panelen net iets hoger zijn dan het maximale vermogen.

Hoeveel panelen heb jij? Wat doen die ongeveer aan piek?

• Just_A_User
FlowDesign schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:08:
[...]

Zelf heb ik een 3-fase Chargeamps Halo wallbox. Deze kan tot 11 kW laden, maar ik kan via de app het Ampèrage verlagen tot 6A. Daarmee laadt ie dan op 4,14 kW. Dat zou voor mijn 10 panelen net iets hoger zijn dan het maximale vermogen.

Hoeveel panelen heb jij? Wat doen die ongeveer aan piek?
Ik heb er 30, en de piek daarvan in de zomer is zeg maar even ma-xi-maal 6 kW.

• FlowDesign
Just_A_User schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:28:
[...]

Ik heb er 30, en de piek daarvan in de zomer is zeg maar even ma-xi-maal 6 kW.
Ok, dan is een wallbox waarop je het vermogen kunt regelen een goede oplossing voor jouw situatie lijkt mij :)

Ik heb al sinds een jaar of 8 geleden veel verschillende EV's gehad, maar alleen bij Tesla kon ik via de auto zelf het vermogen voor opladen nauwkeurig instellen.

Tot vorig jaar heb ik altijd gewoon met de meegeleverde 230V lader opgeladen, maar uiteindelijk gekozen voor de Chargeamps omdat deze veel instellingen heeft en tevens makkelijk te integreren is met Home Assistant etc. (hij heeft ook OCPP). Ik gebruik het momenteel niet, maar je zou deze wallbox dus vrij eenvoudig via een Home Assistant automatisering kunnen aansturen op basis van wat je zonnepanelen opleveren, mits je ook je PV-inverter uit kunt lezen (bijvoorbeeld zoals Solaredge).

PS.
Ik heb ook heel bewust niet een Wallbox Pulsar gekocht, aangezien die vrijwel gegarandeerd binnen 3 à 4 jaar stuk gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door FlowDesign op 17-02-2026 10:16 ]

• Just_A_User
FlowDesign schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:13:
[...]

Ok, dan is een wallbox waarop je het vermogen kunt regelen een goede oplossing voor jouw situatie lijkt mij :)

Ik heb al sinds een jaar of 8 geleden veel verschillende EV's gehad, maar alleen bij Tesla kon ik via de auto zelf het vermogen voor opladen nauwkeurig instellen.

Tot vorig jaar heb ik altijd gewoon met de meegeleverde 230V lader opgeladen, maar uiteindelijk gekozen voor de Chargeamps omdat deze veel instellingen heeft en tevens makkelijk te integreren is met Home Assistant etc. (hij heeft ook OCPP). Ik gebruik het momenteel niet, maar je zou deze wallbox dus vrij eenvoudig via een Home Assistant automatisering kunnen aansturen op basis van wat je zonnepanelen opleveren, mits je ook je PV-inverter uit kunt lezen (bijvoorbeeld zoals Solaredge).

PS.
Ik heb ook heel bewust niet een Wallbox Pulsar gekocht, aangezien die vrijwel gegarandeerd binnen 3 à 4 jaar stuk gaan.
Ja, ik heb SolarEdge, maar ik heb ook een wallbox van Coolblue, en die omgeving is helemaal dicht getimmerd. Dus ik ga het wel vragen, maar ik denk dat het antwoord Nee gaat zijn, omdat het een zakelijke laadpaal is, dus daar zal ik niet aan mogen komen.

En omdat ik een Tesla heb ging ik er naïef van uit dat je dus élke EV kunt instellen, maar dat kan dus niet, dus dat was een verrassing voor mij m.b.t. die Mini, dus als het met de auto niet kan, dan eventueel met de laadpaal, maar ik denk dat de kans op succes daar nihil gaat zijn.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste