Yes, weet er alles van. Inmiddels staat de teller op 95.000km, maar distributieketting, HPFP, gasklephuis, inlaat gereinigd, automaatbak gespoeld en gereinigd, airco compressor vervangen, waterpomppoelie vervangen en de natuurlijk de riem. Is best behoorlijk voor een auto met zo weinig km's.
Ja dat is fors. Mijne heeft 132k gedraaid en zover ik na kan gaan in de papieren is er nog niks vervangen. Is wel onder garantie teruggeweest in de lease bij 100k. maar geen idee waarvoor. Wordt niet omschreven, behalve een sec waterpomp.
Motor maakt ook geen rare geluiden en onder kleppendeksel ziet alles er goed uit. Alle uit te lezen waardes zijn goed. Ook fuel trims. <et echt dichtgekoekte inlaatkleppen zou dat behoorlijk buiten de norm lopen.
Ga er wel vanuit dat het een keer nodig is. Gelukkig kan ik het meeste zelf doen.
Motor maakt ook geen rare geluiden en onder kleppendeksel ziet alles er goed uit. Alle uit te lezen waardes zijn goed. Ook fuel trims. <et echt dichtgekoekte inlaatkleppen zou dat behoorlijk buiten de norm lopen.
Ga er wel vanuit dat het een keer nodig is. Gelukkig kan ik het meeste zelf doen.
Rijd nu een Mini Cooper 3d Private lease, maar die gaat eruit.
Nu waarschijnlijk kopen en twijfelen tussen Clubman Cooper of Countryman SE. Clubman al gereden en was erg fijn, maar is er nu uit en geen idee of dat kostentechnisch nu juist wel interessant is of niet..
Kunnen niet zelf laden dus meerwaarde Plugin CM is laag.
Importeren via bv Dasimport lijkt me wel interessant aangezien we max. 5 jaar oud en onder de 50k km willen.
Als iemand een tip heeft hoor ik het graag ;-)
Nu waarschijnlijk kopen en twijfelen tussen Clubman Cooper of Countryman SE. Clubman al gereden en was erg fijn, maar is er nu uit en geen idee of dat kostentechnisch nu juist wel interessant is of niet..
Importeren via bv Dasimport lijkt me wel interessant aangezien we max. 5 jaar oud en onder de 50k km willen.
Als je niet zelf zonnepanelen met oplaadmogelijkheid hebt, zou ik nooit kiezen voor een SE hybride. Heeft dan echt geen voordelen.Pingu007 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:46:
Rijd nu een Mini Cooper 3d Private lease, maar die gaat eruit.
Volgend jaar is voordeel van de wegenbelasting al verdwenen in veranderd in een nadeel en in 2026 betaal je minimaal € 400 per jaar extra aan belastingen.
Een CM Cooper S weegt 1440 kilo en een CM SE weegt > 1660 kg. Dat scheelt echt behoorlijk en wie wil > 220 kilo meeslepen aan ballast ?
Die S geeft dan toch veel meer rijplezier met 192 PK
Kies dus voor een Cooper met 136 pk of nog leuker die Cooper S.
En waarom via Dasimport ?
Is heel eenvoudig en leuk om dat zelf te doen of gewoon in NL te zoeken.
Het stikt hier van de al ingevoerde mini's
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Thanks voor je reply en advies, inderdaad in ons geval hybride weinig meerwaarde begin ik me steeds meer te realiseren.964C2 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:24:
[...]
Als je niet zelf zonnepanelen met oplaadmogelijkheid hebt, zou ik nooit kiezen voor een SE hybride. Heeft dan echt geen voordelen.
Volgend jaar is voordeel van de wegenbelasting al verdwenen in veranderd in een nadeel en in 2026 betaal je minimaal € 400 per jaar extra aan belastingen.
Een CM Cooper S weegt 1440 kilo en een CM SE weegt > 1660 kg. Dat scheelt echt behoorlijk en wie wil > 220 kilo meeslepen aan ballast ?
Die S geeft dan toch veel meer rijplezier met 192 PK
Kies dus voor een Cooper met 136 pk of nog leuker die Cooper S.
En waarom via Dasimport ?
Is heel eenvoudig en leuk om dat zelf te doen of gewoon in NL te zoeken.
Het stikt hier van de al ingevoerde mini's
Zelf naar DE om te kijken en alles te regelen etc. heb ik te weinig tijd voor helaas. Woon ook nog eens dik 2 uur van de grens af..
Rij niet voor niets Private Lease nu, gemak is belangrijk
Zou op zich wel weer willen leasen, maar wil van die BKR af ivm hypotheek aanvraag in nabije toekomst.
Voor wat betreft kopen in NL toch minder keuze..alleen al voor een leuk kleurtje zit ja al 5k boven de prijzen van zwart en grijs...Als je dan naar rood/groen/blauw kijkt is dasimport stuk voordeliger..
Zwart zou nog wel kunnen evt. maar dan moet wel alles kloppen verder qua exterieur.
Kijk nu voor bw.jaar 2021, max 50k km en onder de 30k op de teller.
Nog even goed uitzoeken, want wil binnen maand keuze maken!
[ Voor 7% gewijzigd door Pingu007 op 10-08-2024 15:52 ]
Wordt toch waarschijnlijk een Countryman Hybride, die import is zo gunstig nu nog vergeleken bij Clubman.Pingu007 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:39:
[...]
Thanks voor je reply en advies, inderdaad in ons geval hybride weinig meerwaarde begin ik me steeds meer te realiseren.
Zelf naar DE om te kijken en alles te regelen etc. heb ik te weinig tijd voor helaas. Woon ook nog eens dik 2 uur van de grens af..
Rij niet voor niets Private Lease nu, gemak is belangrijk![]()
Zou op zich wel weer willen leasen, maar wil van die BKR af ivm hypotheek aanvraag in nabije toekomst.
Voor wat betreft kopen in NL toch minder keuze..alleen al voor een leuk kleurtje zit ja al 5k boven de prijzen van zwart en grijs...Als je dan naar rood/groen/blauw kijkt is dasimport stuk voordeliger..
Zwart zou nog wel kunnen evt. maar dan moet wel alles kloppen verder qua exterieur.
Kijk nu voor bw.jaar 2021, max 50k km en onder de 30k op de teller.
Nog even goed uitzoeken, want wil binnen maand keuze maken!
Ben nog steeds zo'n 7k goedkoper uit voor zelfde model/specs
ivm in NL kopen. Dan zal de afschrijving ook niet zo snel gaan verwacht ik.
https://www.marktplaats.n...n-vrouw-verpest-vindt-zij
Fantastisch!
Tekst voor als de adv straks verdwenen is:
Beschrijving
Titel: HELP, ik heb de auto van mijn vrouw verpest… vindt zij
Dat is natuurlijk helemaal niet waar. Ze heeft er gewoon geen verstand van 🤣
Deze Mini Cooper S R53 uit 2005 heeft 250pk+ want stage 6 getuned bij Beek, dus definitief gestopt met langzaam zijn. 🤩
Deze facelift R53 in British Racing Green heeft een chili pakket en de enige juiste optie uit de fabriek: een sperdiff!
Apk tot 27-8-2025(!)
Volgens mijn vrouw dus een te kleine stuiterbak die veels te veel lawaai maakt en oncomfortabel is. Maar vooral ook waardeloos is met drempels. Ze weigert namelijk af te remmen en heeft ook al bijzonder weinig eerbied voor gepolijste velgranden en vind mij een zeur…🫣
Enfin, ben je net als mijn vrouw op zoek naar een comfortabele ruime, stille en zuinige auto voor woon werk verkeer en anonieme ritjes met de hond naar het park, dan is deze mini echt niets voor jou.
Ik zou eerder een stationwagon adviseren, mijn vrouw heeft dus een a6 intussen.
Ik heb de mini een paar jaar geleden gekocht met 211.000km van een dame uit Voorburg. Koppeling was versleten en de auto had een paar mankementjes, dus die heb ik meteen maar even aangepakt.
En terwijl ik toch de hele boel open had, dacht ik, waarom niet een paar paardjes erbij? 😁
Mogelijk is dit iets uit de hand gelopen🫣 want dit is echt zo’n leuke auto. Die supercharger whine is echt verslavend, iedere keer dat je instapt verander je spontaan in kleuter (mogelijk zegt dit meer over mij dan iemand anders), wat een briljant speelgoed. Lekker AMG’tjes en Golfjes R pesten, genieten.
Auto staat intussen op zo’n 217xxxKM en heeft een eindeloze lijst aan nieuwe/geupgrade onderdelen gekregen, waaronder:
- Koppeling en drukgroep van Luk (jcw uitvoering)
- beide aandrijfassen zijn nieuw
- Opfrisbeurt motorblok, geen totale revisie (druktest en flowtest waren goed, dus kop is niet los geweest)
- lagerschalen ACL race bearings
- ketting, tandwielen en geleiders
- waterpomp
- thermostaat 85gr mishimoto
- Bougies NGK iridium
- keerringen, pakkingen, poelies, spanrollen, riemen, dynamo, motorsteun, alles wat bereikbaar was, is vervangen.
Versnellingsbak olie is vers en de motor ook 0w40 castrol
Qua performance is ook e.e.a gedaan:
- Fase 2 nokkenas van Catcams
- 550cc injectors
- 17% reductie poelie
- groot gasklephuis 62mm
- geflowede chargepipe
- Grote intercooler
- detroit tuned bypass valve
- hidden cold air intake met K&N cone
- Volledig rvs uitlaat met JanSpeed spruitstuk en 200cells racecat en JCW sierstukken.
Resultaat van 253pk en 274nm op de dyno.
Remmen:
- volledig gereviseerde remmerij.
- big brake upgrade van een r56 met EBC Greenstuff remblokken en nieuwe stalen (flex) remleindingen rondom.
- grote hoofdremcilinder van BMW e46 M3
Onderstel:
- hoogte en hardheid verstelbare coilovers van ST (non-inox KW variant 2) met verstelbare toplagers
- alu veerpootbrug
- R56 aluminium draagarmen achter met nieuwe rubbers en lagers (jcw gp upgrade)
- H&R verstelbare stabi achter
- rondom nieuwe wiellagers
- excentrische draagarmbussen van Whiteline op de vooras
Qua exterieur is de auto nagenoeg standaard op de gp2 diffuser na dan. En staat echt superstrak in de lak, want hij is recent nog onder handen genomen.
En natuurlijk stickers! 🤓 we weten allemaal dat auto’s hier veel sneller van worden 🤪
Het interieur is onveranderd op een custom suede stuurwiel na, iets dikker dan standaard, heel prettig.
De 17”wielen zijn extra licht gewicht units uit Japan, met gepolijste rand jn 8,5 en 9,5j dik met licht getrokken Bridgestone Potenza’s eromheen.
Let op: ondanks alle tijd, geld en aandacht die er in is gestoken, blijft dit gewoon een auto uit 2005. Verwacht dus geen nieuwe auto. Hij is 19jaar oud, in goede staat.
Ik heb tevens nog een set originele worsten wielen (niet mooi) met all-season banden en een setje semi slicks erbij indien gewenst.
De mini heeft nooit een circuit gezien en staat eigenlijk meer stil dan iets anders… zonde. Ik heb er geen aandacht meer voor omdat ik bezig ben met een e30 ringtool met v8 voor trackdays enzo.
De auto mag/kan weg vanaf 18 augustus, want ik ben nu eerst even op vakantie.
Ik reageer zeer slecht op onzin vragen en dromers. Vind je de prijs te hoog, dan moet je er zelf eentje bouwen.
Bieden mag, maar uitsluitend wanneer we samen naast de auto staan.
Bewegende beelden met dank aan mijn zoon (10jr) 🙏🏻https:youtu.be/YuGSl7VhhEE?si=OlRQRsjONUnJHQlw
Fantastisch!
Tekst voor als de adv straks verdwenen is:
Beschrijving
Titel: HELP, ik heb de auto van mijn vrouw verpest… vindt zij
Dat is natuurlijk helemaal niet waar. Ze heeft er gewoon geen verstand van 🤣
Deze Mini Cooper S R53 uit 2005 heeft 250pk+ want stage 6 getuned bij Beek, dus definitief gestopt met langzaam zijn. 🤩
Deze facelift R53 in British Racing Green heeft een chili pakket en de enige juiste optie uit de fabriek: een sperdiff!
Apk tot 27-8-2025(!)
Volgens mijn vrouw dus een te kleine stuiterbak die veels te veel lawaai maakt en oncomfortabel is. Maar vooral ook waardeloos is met drempels. Ze weigert namelijk af te remmen en heeft ook al bijzonder weinig eerbied voor gepolijste velgranden en vind mij een zeur…🫣
Enfin, ben je net als mijn vrouw op zoek naar een comfortabele ruime, stille en zuinige auto voor woon werk verkeer en anonieme ritjes met de hond naar het park, dan is deze mini echt niets voor jou.
Ik zou eerder een stationwagon adviseren, mijn vrouw heeft dus een a6 intussen.
Ik heb de mini een paar jaar geleden gekocht met 211.000km van een dame uit Voorburg. Koppeling was versleten en de auto had een paar mankementjes, dus die heb ik meteen maar even aangepakt.
En terwijl ik toch de hele boel open had, dacht ik, waarom niet een paar paardjes erbij? 😁
Mogelijk is dit iets uit de hand gelopen🫣 want dit is echt zo’n leuke auto. Die supercharger whine is echt verslavend, iedere keer dat je instapt verander je spontaan in kleuter (mogelijk zegt dit meer over mij dan iemand anders), wat een briljant speelgoed. Lekker AMG’tjes en Golfjes R pesten, genieten.
Auto staat intussen op zo’n 217xxxKM en heeft een eindeloze lijst aan nieuwe/geupgrade onderdelen gekregen, waaronder:
- Koppeling en drukgroep van Luk (jcw uitvoering)
- beide aandrijfassen zijn nieuw
- Opfrisbeurt motorblok, geen totale revisie (druktest en flowtest waren goed, dus kop is niet los geweest)
- lagerschalen ACL race bearings
- ketting, tandwielen en geleiders
- waterpomp
- thermostaat 85gr mishimoto
- Bougies NGK iridium
- keerringen, pakkingen, poelies, spanrollen, riemen, dynamo, motorsteun, alles wat bereikbaar was, is vervangen.
Versnellingsbak olie is vers en de motor ook 0w40 castrol
Qua performance is ook e.e.a gedaan:
- Fase 2 nokkenas van Catcams
- 550cc injectors
- 17% reductie poelie
- groot gasklephuis 62mm
- geflowede chargepipe
- Grote intercooler
- detroit tuned bypass valve
- hidden cold air intake met K&N cone
- Volledig rvs uitlaat met JanSpeed spruitstuk en 200cells racecat en JCW sierstukken.
Resultaat van 253pk en 274nm op de dyno.
Remmen:
- volledig gereviseerde remmerij.
- big brake upgrade van een r56 met EBC Greenstuff remblokken en nieuwe stalen (flex) remleindingen rondom.
- grote hoofdremcilinder van BMW e46 M3
Onderstel:
- hoogte en hardheid verstelbare coilovers van ST (non-inox KW variant 2) met verstelbare toplagers
- alu veerpootbrug
- R56 aluminium draagarmen achter met nieuwe rubbers en lagers (jcw gp upgrade)
- H&R verstelbare stabi achter
- rondom nieuwe wiellagers
- excentrische draagarmbussen van Whiteline op de vooras
Qua exterieur is de auto nagenoeg standaard op de gp2 diffuser na dan. En staat echt superstrak in de lak, want hij is recent nog onder handen genomen.
En natuurlijk stickers! 🤓 we weten allemaal dat auto’s hier veel sneller van worden 🤪
Het interieur is onveranderd op een custom suede stuurwiel na, iets dikker dan standaard, heel prettig.
De 17”wielen zijn extra licht gewicht units uit Japan, met gepolijste rand jn 8,5 en 9,5j dik met licht getrokken Bridgestone Potenza’s eromheen.
Let op: ondanks alle tijd, geld en aandacht die er in is gestoken, blijft dit gewoon een auto uit 2005. Verwacht dus geen nieuwe auto. Hij is 19jaar oud, in goede staat.
Ik heb tevens nog een set originele worsten wielen (niet mooi) met all-season banden en een setje semi slicks erbij indien gewenst.
De mini heeft nooit een circuit gezien en staat eigenlijk meer stil dan iets anders… zonde. Ik heb er geen aandacht meer voor omdat ik bezig ben met een e30 ringtool met v8 voor trackdays enzo.
De auto mag/kan weg vanaf 18 augustus, want ik ben nu eerst even op vakantie.
Ik reageer zeer slecht op onzin vragen en dromers. Vind je de prijs te hoog, dan moet je er zelf eentje bouwen.
Bieden mag, maar uitsluitend wanneer we samen naast de auto staan.
Bewegende beelden met dank aan mijn zoon (10jr) 🙏🏻https:youtu.be/YuGSl7VhhEE?si=OlRQRsjONUnJHQlw
[ Voor 94% gewijzigd door JipJapGoedje op 22-08-2024 16:03 ]
Dit is hem geworden;Pingu007 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:01:
[...]
Wordt toch waarschijnlijk een Countryman Hybride, die import is zo gunstig nu nog vergeleken bij Clubman.
Ben nog steeds zo'n 7k goedkoper uit voor zelfde model/specs
ivm in NL kopen. Dan zal de afschrijving ook niet zo snel gaan verwacht ik.
:strip_exif()/f/image/ndqOaIz3Wh41X1ZxO6XAOGpO.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben een mini cooper uit 2022 ; iemand een tip waar ik kan kijken of er achteraf active cruise control ingebouwd kan worden ?
Ik zie je bericht nu pas aangezien ik meer in het BMW-topic rondzweef, maar ik heb ervaring met verschillende retrofits op BMW en mini is in veel aspecten gelijk.wd200 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:00:
We hebben een mini cooper uit 2022 ; iemand een tip waar ik kan kijken of er achteraf active cruise control ingebouwd kan worden ?
Welke mini cooper gaat het om? In het geval van F56 heb je grofweg het volgende nodig:
1) KAFAS camera (Is al geinstalleerd met bordenherkenning)
2) SAS-ECU (is al geinstalleerdd met adaptief onderstel)
3) Correct stuur met behorende electronics en knoppen
4) Correcte wielsnelheid- / ABS-sensors (Is al geinstalleerd als je PMA hebt)
3/4 zijn niet strict noodzakelijk
2-3 zijn te doen, 1 is wel een ding want dat betekent nieuwe vooruit.
[ Voor 3% gewijzigd door Mr Pingu op 03-09-2024 10:00 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Mini Cooper uit 2018 geeft aan dat de transmissievloeistof vervangen moet worden. Maar de auto heeft pas 13.000 km gereden. Is dat niet extreem snel?
Een paar jaar gelden had ik een BMW 530d die ik bij 150.000 km uit voorzorg bij ZF de versnellingsbak heb laten spoelen en verversen. Bleek helemaal schoon dus eigenlijk overbodig.
Wordt ik bij deze Mini nu gewoon onnodig op kosten gejaagd door dit in het onderhoudsschema op te nemen?
Een paar jaar gelden had ik een BMW 530d die ik bij 150.000 km uit voorzorg bij ZF de versnellingsbak heb laten spoelen en verversen. Bleek helemaal schoon dus eigenlijk overbodig.
Wordt ik bij deze Mini nu gewoon onnodig op kosten gejaagd door dit in het onderhoudsschema op te nemen?
[ Voor 5% gewijzigd door martinelli op 03-09-2024 14:17 . Reden: kromme zin ]
Hi dank voor je inhoudelijke reactie. ik heb Cooper uit 2022 volgens mij een F56 dan.Mr Pingu schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:57:
[...]
Ik zie je bericht nu pas aangezien ik meer in het BMW-topic rondzweef, maar ik heb ervaring met verschillende retrofits op BMW en mini is in veel aspecten gelijk.
Welke mini cooper gaat het om? In het geval van F56 heb je grofweg het volgende nodig:
1) KAFAS camera (Is al geinstalleerd met bordenherkenning)
2) SAS-ECU (is al geinstalleerdd met adaptief onderstel)
3) Correct stuur met behorende electronics en knoppen
4) Correcte wielsnelheid- / ABS-sensors (Is al geinstalleerd als je PMA hebt)
3/4 zijn niet strict noodzakelijk
2-3 zijn te doen, 1 is wel een ding want dat betekent nieuwe vooruit.
Verkeersbord herkenning heb ik.
Sas-ecu de m ik niet want ik heb volgens mij geen adaptief onderstel, althans niet bewust gekozen.
Zou ik dan met die SAS-ecu uit de voeten kunnen zonder de juiste knoppen op het stuur ? Opzich ben ik tevreden met met aan / uit van de acc (en uiteraard afstand houden)
En indien mogelijk nog te switchen tussen normaal en acc
Ja dat zou in theorie genoeg moeten zijn, 100% garanderen kan ik het niet maar van wat ik gehoord en gelezen heb kan je het dus werkend met enkel de SAS-ECU te retrofitten. Waar ik niet 100% zeker over ben is eigenlijk punt 4 maar meen dat dus gehoord te hebben dat gewoon goed gaat. Heb je PMA heb je sowieso al de goede sensors.wd200 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:13:
[...]
Hi dank voor je inhoudelijke reactie. ik heb Cooper uit 2022 volgens mij een F56 dan.
Verkeersbord herkenning heb ik.
Sas-ecu de m ik niet want ik heb volgens mij geen adaptief onderstel, althans niet bewust gekozen.
Zou ik dan met die SAS-ecu uit de voeten kunnen zonder de juiste knoppen op het stuur ? Opzich ben ik tevreden met met aan / uit van de acc (en uiteraard afstand houden)
En indien mogelijk nog te switchen tussen normaal en acc
Draaddiagram
/f/image/rVGlsCsa4bfEqmgx6E0CWoVT.webp?f=fotoalbum_large)
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Thnx, ga mij daar eens verder in verdiepen, wat is PMA ?Mr Pingu schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:29:
[...]
Ja dat zou in theorie genoeg moeten zijn, 100% garanderen kan ik het niet maar van wat ik gehoord en gelezen heb kan je het dus werkend met enkel de SAS-ECU te retrofitten. Waar ik niet 100% zeker over ben is eigenlijk punt 4 maar meen dat dus gehoord te hebben dat gewoon goed gaat. Heb je PMA heb je sowieso al de goede sensors.
Draaddiagram
[Afbeelding]
Optiecode 5DP - Parking Assistant / Parking manouvring Assistant.wd200 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:44:
[...]
Thnx, ga mij daar eens verder in verdiepen, wat is PMA ?
:strip_exif()/f/image/KcWeAYMuCmkdVOYXERtYBGHl.jpg?f=fotoalbum_large)
Beste leden,
Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn van deze melding (wat is er aan de hand ?)
..........Volle motorkracht niet langer beschikbaar. Verder rijden mogelijk. Matig uw snelheid. Laat probleem nakijken door dichtstbijzijnde Mini Service...............
Wie heeft dit ook gehad en wat was de oorzaak?
[ Voor 32% gewijzigd door fz1971 op 07-11-2024 12:31 ]
Dat kan zo'n beetje iedere sensor of klep in je motor zijn. Hiervoor zul je de foutcodes uit moeten (laten) lezen.fz1971 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:31:
..........Volle motorkracht niet langer beschikbaar. Verder rijden mogelijk. Matig uw snelheid. Laat probleem nakijken door dichtstbijzijnde Mini Service...............
Wie heeft dit ook gehad en wat was de oorzaak?
ik heb hem aan een odbII stekker gehangen en dit is de meldingen die ik zie.
de motor maakt ook een gek geluid. Niet zoals het hoort maar meer lijkend op een oude diesel.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aqAbhNhSoWUD9MrQGLL3ulZd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sMDC76x1IR1rUAAw6SkPlUBR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kdeASI04AfxHfYXhBfieNKQi.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cFwdgBpjVsNlK3kx8BOozcZE.jpg?f=user_large)
de motor maakt ook een gek geluid. Niet zoals het hoort maar meer lijkend op een oude diesel.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aqAbhNhSoWUD9MrQGLL3ulZd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sMDC76x1IR1rUAAw6SkPlUBR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kdeASI04AfxHfYXhBfieNKQi.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cFwdgBpjVsNlK3kx8BOozcZE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OgzUqQjH07BT5Pg457NJL1aV.jpg?f=user_large)
Dat kan van alles zijn helaas. Misfire is een gevolg.
oorzaken kunnen zijn (in willekeurige volgorde)
- Bougies/Bobine
- Hoge druk brandstof pomp
- Lekke of verbrande klep
- verscheiden foute sensoren
- versprongen ketting
- mogelijk PVC/vacuumlek
- etc.
Dus je zult zaken moeten gaan uitsluiten. Wat ik over onze motoren weet is dat ze altijd nagenoeg op het randje lopen ivm alle emissie eisen en het vermogen wat het blokje levert. Als er ook maar iets buiten de lijntjes loopt gaat ie in noodloop.
oorzaken kunnen zijn (in willekeurige volgorde)
- Bougies/Bobine
- Hoge druk brandstof pomp
- Lekke of verbrande klep
- verscheiden foute sensoren
- versprongen ketting
- mogelijk PVC/vacuumlek
- etc.
Dus je zult zaken moeten gaan uitsluiten. Wat ik over onze motoren weet is dat ze altijd nagenoeg op het randje lopen ivm alle emissie eisen en het vermogen wat het blokje levert. Als er ook maar iets buiten de lijntjes loopt gaat ie in noodloop.
ik heb de bobines gewisseld met elkaar en nu blijft alleen de foutmelding van cilinder 3 staan.
Als ik naar de bougie kijkt dan lijkt hij wel vettig en ligt er iets van een dun laage olie in het gat. Zou dat er ook mee te maken kunnen hebben?
Als ik naar de bougie kijkt dan lijkt hij wel vettig en ligt er iets van een dun laage olie in het gat. Zou dat er ook mee te maken kunnen hebben?
Ik neem aan dat je olie in het bougiegat bedoelt en niet op de zuiger bekeken door het bougiegat?
Olie in het bougiegat geeft niet misfires op verschillende cilinders tenzij het helemaal is opgevuld met olie. Dan zou het kunnen.
Maar dat er olie in zit hoort eigenlijk ook niet. Dus je kleppendekselpakking kan ook dan beter vervangen worden. Of dat de oorzaak van je storing is betwijfel ik.
Olie in het bougiegat geeft niet misfires op verschillende cilinders tenzij het helemaal is opgevuld met olie. Dan zou het kunnen.
Maar dat er olie in zit hoort eigenlijk ook niet. Dus je kleppendekselpakking kan ook dan beter vervangen worden. Of dat de oorzaak van je storing is betwijfel ik.
Ik ben een trots bezitter van een Mini Clubman Cooper S uit 2017. Hele fijne wagen met alle opties die ik me kan wensen. Er zat alleen geen CarPlay op wat ik dagelijks miste.
Zojuist heb ik via Bimmer-Remote CarPlay geactiveerd. Ze hebben op afstand ook de firmware geüpgraded zodat CarPlay op fullscreen werkt. Heb nu ook de nieuwste interface (met de blauwe accenten). Heeft me uiteindelijk 170 euro gekost, duurde een uur, maar was een vlekkeloze ervaring.
Ik deel dit omdat ik lang niet wist dat het mogelijk was om CarPlay te activeren en omdat ik Bimmer-Remote een aanbeveling gun. Heb verder geen aandelen of contacten in het bedrijf. Doe er je voordeel mee, ik ben er erg blij mee!
Zojuist heb ik via Bimmer-Remote CarPlay geactiveerd. Ze hebben op afstand ook de firmware geüpgraded zodat CarPlay op fullscreen werkt. Heb nu ook de nieuwste interface (met de blauwe accenten). Heeft me uiteindelijk 170 euro gekost, duurde een uur, maar was een vlekkeloze ervaring.
Ik deel dit omdat ik lang niet wist dat het mogelijk was om CarPlay te activeren en omdat ik Bimmer-Remote een aanbeveling gun. Heb verder geen aandelen of contacten in het bedrijf. Doe er je voordeel mee, ik ben er erg blij mee!
Wat voor infotainment systeem heb je? Volgens mij dan de versie met groter scherm?OosterF schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:30:
Ik ben een trots bezitter van een Mini Clubman Cooper S uit 2017. Hele fijne wagen met alle opties die ik me kan wensen. Er zat alleen geen CarPlay op wat ik dagelijks miste.
Ik ben op zoek naar een Mini cooper S uit ongeveer 2017 en ben me ondertussen ook aan het inlezen over verschillende upgrades.
I served in a company of heroes.
Ik heb het Navigation System Professional infotainment (optiecode S609) met touchscreen. Er zijn idd een aantal hardware vereisten om CarPlay te activeren.Vuvuzela schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:41:
[...]
Wat voor infotainment systeem heb je? Volgens mij dan de versie met groter scherm?
Ik ben op zoek naar een Mini cooper S uit ongeveer 2017 en ben me ondertussen ook aan het inlezen over verschillende upgrades.
Ik heb een Mini Aceman SE in bestelling, levering waarschijnlijk in week 7. Anderen hier die ook voor de Aceman hebben gekozen, en hem misschien al hebben gekregen? Volgens mij zijn er al zo'n 400 tenaamgesteld.
[ Voor 11% gewijzigd door Of-Aaargh op 19-01-2025 11:53 ]
Wat leuk, een Mini topic.
Hier een plaatje (van de verkoper) van de onze.
Een 2019 Cooper met JCW pakketje, mooie leren stoelen, parkeer assistent, en adaptieve cruise. Hij ziet er sneller uit dan dat ie is met zijn 135 pk, maar wat fijne auto.
Hier een plaatje (van de verkoper) van de onze.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Een 2019 Cooper met JCW pakketje, mooie leren stoelen, parkeer assistent, en adaptieve cruise. Hij ziet er sneller uit dan dat ie is met zijn 135 pk, maar wat fijne auto.

[ Voor 39% gewijzigd door Nero22 op 19-01-2025 14:46 ]
It's funny. But not ha-ha funny.
Wij hebben de Mini SE sinds September (besteld Januari 2024..). Is technisch min of meer (twee deuren minder) dezelfde auto.Of-Aaargh schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:19:
Ik heb een Mini Aceman SE in bestelling, levering waarschijnlijk in week 7. Anderen hier die ook voor de Aceman hebben gekozen, en hem misschien al hebben gekregen? Volgens mij zijn er al zo'n 400 tenaamgesteld.
[ Voor 57% gewijzigd door Noshi op 20-01-2025 09:52 ]
En? tevreden mee? Ik heb tot 2019 Mini gereden, maar toen werden ze voor mij redelijk onbetaalbaar in private lease. Nu met de lopende actieprijzen vanaf 400 euro stap ik weer in. Helaas komt er de komende jaren nog geen nieuwe elektrische Mini Cabrio; die op benzine is mij te gortig geprijsd (dubbel zo duur als de elektrische Mini zonder stoffen dak).Noshi schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:50:
[...]
Wij hebben de Mini SE sinds September (besteld Januari 2024..). Is technisch min of meer (twee deuren minder) dezelfde auto.
Mini's zijn inderdaad niet goedkoop. We hadden hiervoor een benzine mini uit 2012.Of-Aaargh schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:12:
[...]
En? tevreden mee? Ik heb tot 2019 Mini gereden, maar toen werden ze voor mij redelijk onbetaalbaar in private lease. Nu met de lopende actieprijzen vanaf 400 euro stap ik weer in. Helaas komt er de komende jaren nog geen nieuwe elektrische Mini Cabrio; die op benzine is mij te gortig geprijsd (dubbel zo duur als de elektrische Mini zonder stoffen dak).
De auto bevalt wel
Het bereik wat we halen is wel flink minder dan opgegeven (nu ~290km 100%-0%), maar dat is iets waar alle elektrische auto's (zeker in de winter) een handje van hebben. Het is voor ons genoeg voor vrijwel alle woon/werk/hobby ritten.
Wat vinden jullie van de Mini Electric uit 2019/2020/2021 voor een tweede auto?
We hebben al een grote elektrische auto en zijn aan het kijken voor een tweede.
Ik zie dat momenteel deze Mini's redelijk goed geprijsd zijn, tussen de 14,5 en 18k met niet al te veel kms.
We zullen hem eigenlijk alleen binnen de stad gebruiken en we kunnen thuis laden, dus de range is niet zo het punt.
Verder kijken we ook naar Tesla Model 3, e-208. IONIQ Premium en FIat 500e
Ik zie dat momenteel deze Mini's redelijk goed geprijsd zijn, tussen de 14,5 en 18k met niet al te veel kms.
We zullen hem eigenlijk alleen binnen de stad gebruiken en we kunnen thuis laden, dus de range is niet zo het punt.
NiceOf-Aaargh schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:19:
Ik heb zelf de Countryman Electric Favoured Nanuq White in bestelling staan, als het goed is komt ie over een paar weken binnen.
Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan
Mooi hoor! Mijn Aceman komt in Melting Silver III (met zwart dak). Aanstaande vrijdag ophalen.Nosfera7u schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:03:
[...]
NiceWelke kleur heb je besteld?
Ik heb zelf de Countryman Electric Favoured Nanuq White in bestelling staan, als het goed is komt ie over een paar weken binnen.
Nice, mooie kleur, wij zaten te twijfelen tussen Melting Silver & Nanuq White, ook met een zwart dak.Of-Aaargh schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:34:
[...]
Mooi hoor! Mijn Aceman komt in Melting Silver III (met zwart dak). Aanstaande vrijdag ophalen.
De software van mijn Mini Aceman is geupdated naar versie 11/2024.67. De release notes zijn heel karig. Waarschijnlijk alleen bugfixes. "Deze remote upgrade updatet bestaande functies naar de nieuwste stand van de techniek. Nieuwe functies zijn afhankelijk van de uitrusting".
Ik heb hem gisteren op de Countryman geinstalleerd, maar inderdaad kan weinig vinden online mbt verbeteringen etc.Of-Aaargh schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:18:
De software van mijn Mini Aceman is geupdated naar versie 11/2024.67. De release notes zijn heel karig. Waarschijnlijk alleen bugfixes. "Deze remote upgrade updatet bestaande functies naar de nieuwste stand van de techniek. Nieuwe functies zijn afhankelijk van de uitrusting".
Hoe bevalt de Aceman?
Ik zit in hetzelfde schuitje. Heb je al een keuze gemaakt?AkakoMinami schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:26:
Wat vinden jullie van de Mini Electric uit 2019/2020/2021 voor een tweede auto?
Heel erg blij mee! Rijdt als een echte Mini, maar met meer ruimte en vijf deuren een stuk meer gebruiksgemak als een Cooper.Nosfera7u schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:52:
[...]
Ik heb hem gisteren op de Countryman geinstalleerd, maar inderdaad kan weinig vinden online mbt verbeteringen etc.
Hoe bevalt de Aceman?
Weet iemand hoe het met de kaartupdates werkt van Mini? Mijn vrouw rijdt een F55 Cooper S 5drs uit 2018. Wij gaan over een paar weken voor het eerst een lange rit naar Italië maken en ik zag in de map instellingen dat deze nog van 2018 is. Kan je dit makkelijk zelf met een usb stickje updaten of moet ik de volle portemonnee trekken bij de dealer
?
[ Voor 6% gewijzigd door ScreamGT op 10-04-2025 21:04 ]
Het valt mee, kost 39 euro voor één jaar updates.ScreamGT schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:03:
Weet iemand hoe het met de kaartupdates werkt van Mini? Mijn vrouw rijdt een F55 Cooper S 5drs uit 2018. Wij gaan over een paar weken voor het eerst een lange rit naar Italië maken en ik zag in de map instellingen dat deze nog van 2018 is. Kan je dit makkelijk zelf met een usb stickje updaten of moet ik de volle portemonnee trekken bij de dealer?
https://www.mini.nl/nl_NL/shop/ls/dp/Base_MapUpdate_nl
https://faq.mini.nl/s/art...zing-WbRpC?language=nl_NL
https://faq.mini.nl/s/art...nden-J0DUm?language=nl_NL
Je kunt de updates zelf downloaden met de Mini Download Manager en installeren via de USB-aansluiting in de Mini.
:strip_exif()/f/image/lFw9HyCaJBg4HC0W2hzsRr1x.jpg?f=fotoalbum_large)
Hey leuk, een MINI topic
Sinds afgelopen zondag zijn wij ook de trotse eigenaar van een MINI. We hebben deze in Duitsland gekocht van een leuk stel, echte auto en motor liefhebbers met teveel auto's voor de deur 😄
Het is een Countryman Cooper S automaat uit 2017 (47.000 km gelopen) met zo'n beetje alles erop en eraan, inclusief JCW stuur, JCW velgen en JCW uitlaten. Hij heeft ook DDC. Ik was vooral op zoek naar eentje met automaat, schuifdak, dakrails en trekhaak en deze tikte precies alle checkboxen van wat ik zocht. Normaliter zou ik niet snel zoveel geld uitgeven voor een auto van een particulier, maar bij deze mensen had ik er wel vertrouwen in. Erg blij mee 😁
Meteen een vraag: heeft iemand hier ervaring met chiptunen van een MINI met B48 motorblok?
€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡
Inmiddels een Mini Electric Yours uit 2021 (facelift) voor de deur staan. Opties; compleet leer, camera, stuur/stoelverwarming, Harman Kardon, automatisch inparkeren. Echt een leuke auto voor erbij. Inmiddels al wat aanpassingen gedaan met BimmerCode ook, leuk om te doen.-Muncky- schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:00:
[...]
Ik zit in hetzelfde schuitje. Heb je al een keuze gemaakt?
Wij hebben ook recent een Mini Cooper SE, van december 2021 (dus facelift).
Bevalt erg goed, voor ons tweede auto.
Wel een klein probleempje: soms verschijnt de melding dat het achteruitrijlicht defect is, maar werkt prima. 12 maanden bovag garantie dus wordt vast opgelost.
@-Muncky-: welke aanpassingen heb je zoal met Bimmercode gedaan? Zit er al een tijdje naar te kijken Bimmercode en OBD adapter aan te schaffen. Niet alleen voor de Mini, ook voor mijn i4.
Bevalt erg goed, voor ons tweede auto.
Wel een klein probleempje: soms verschijnt de melding dat het achteruitrijlicht defect is, maar werkt prima. 12 maanden bovag garantie dus wordt vast opgelost.
@-Muncky-: welke aanpassingen heb je zoal met Bimmercode gedaan? Zit er al een tijdje naar te kijken Bimmercode en OBD adapter aan te schaffen. Niet alleen voor de Mini, ook voor mijn i4.
[ Voor 28% gewijzigd door pieter81! op 24-04-2025 09:34 ]
Ik heb met de (Veepeak OBDCheck BLE Bluetooth 4.0 OBD II) adapter en Bimmercode app het volgende aangepast:pieter81! schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:14:
Wij hebben ook recent een Mini Cooper SE, van december 2021 (dus facelift).
Bevalt er goed, voor ons tweede auto.
-Automatisch altijd achterlichten aan
-Starten in Green (ipv Normal/Standard) mode
-Spiegels inklappen bij locken auto (normaal moet je daar 2x voor op de sleutel drukken)
-Spiegel kantelen bij achteruit rijden
-Waarschuwing op scherm bij achteruitrijden met camera uitgezet
-Opstartgeluid aangepast
Adapter was EUR 35 ofzo, Bimmercode EUR 49 dacht ik..
Gaaf, maar ga je ook nog foto’s showen?-Muncky- schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:01:
[...]
Inmiddels een Mini Electric Yours uit 2021 (facelift) voor de deur staan. Opties; compleet leer, camera, stuur/stoelverwarming, Harman Kardon, automatisch inparkeren. Echt een leuke auto voor erbij. Inmiddels al wat aanpassingen gedaan met BimmerCode ook, leuk om te doen.
Psycho_Mantis schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:11:
[...]
Gaaf, maar ga je ook nog foto’s showen?
:strip_exif()/f/image/C5E9JI2wsqee1KAkqhxkXmAy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9VqkP2vLZlTM3Bg9CBEE1F54.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor mij is dat wel iets te veel zwart, maar das natuurlijk persoonlijk.
Heb je die S zelf rood gemaakt? Oogt wel iets stoerder dan het vriendelijke groen.
Dit is onze Mini.
De gele logo’s blijven, maar de gele stekker op de achterklep heb ik er wel heel snel afgehaald.
Deze is in de plaats gekomen van een hele kale fiat 500, voelt daarmee als een behoorlijke upgrade. Wat een heerlijk stuurgevoel en vermakelijk weggedrag, laat mijn BMW i4 er al regelmatig voor staan.
De gele logo’s blijven, maar de gele stekker op de achterklep heb ik er wel heel snel afgehaald.
Deze is in de plaats gekomen van een hele kale fiat 500, voelt daarmee als een behoorlijke upgrade. Wat een heerlijk stuurgevoel en vermakelijk weggedrag, laat mijn BMW i4 er al regelmatig voor staan.
:strip_exif()/f/image/65KSLn5iCDF6QlKahKzTlGrM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door pieter81! op 24-04-2025 09:27 ]
Hoi,
Ook wij hebben recent een Mini Cooper SE (2022) gekocht (in Duitsland). Als alles mee zit staat hij volgende week op Nederlands kenteken.
Wij wilden toch weer een tweede auto, liefst elektrisch, na verkoop van mijn hobby autootje. Een Panda 100 HP, een auto die altijd een glimlach op mijn gezicht toverde vanwege het gooi en smijtwerk, lekker hoog in de toeren en niet stuk te krijgen. Wel was een eis dat de auto niet te zwaar zou zijn in verband met de hoge wegenbelasting.
Na een proefrit gemaakt te hebben in een Mini Cooper SE werd de zoektocht gestart. Al snel bleek dat de prijzen in Duitsland lager waren en dus werd er ook over de grens gekeken. Opties die ik wilde hebben; Stuurwiel verwarming, stoelverwarming, panorama dak, parkeersensoren voor, dak en spiegels in afwijkende kleur en de zwarte ringen om de lampen.
Omdat we geen tweede auto moeten hadden we op verschillende websites een zoekopdracht uitstaan. Deze viel mooi binnen het budget en komt van een officiële mini dealer. Dus 2 jaar garantie in Europa.
De auto komt naast onze Mild-hybrid auto, die we voor lange afstanden en vakanties zullen blijven gebruiken. Alles wat elektrisch kan zullen wij ook elektrisch gaan doen.
/f/image/Bbb1zi0UnJj5qmMdSNZ9oUNf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TKVLbfyWPTDZc8c7VfFMBb4k.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IiKZeY8oC8FiXLGpByn7dqt3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MUG680kUFrNK8ATxLHmvCDcw.png?f=fotoalbum_large)
Een kleine aanpassing die ik mogelijk wil gaan doen is het plaatsen van rally lampjes, deze zijn niet geleverd voor de SE en ben benieuwd naar het effect op de range maar wil het toch gaan proberen. Gelukkig heb ik wat handige vrienden die daar mee willen gaan helpen.
Ook wij hebben recent een Mini Cooper SE (2022) gekocht (in Duitsland). Als alles mee zit staat hij volgende week op Nederlands kenteken.
Wij wilden toch weer een tweede auto, liefst elektrisch, na verkoop van mijn hobby autootje. Een Panda 100 HP, een auto die altijd een glimlach op mijn gezicht toverde vanwege het gooi en smijtwerk, lekker hoog in de toeren en niet stuk te krijgen. Wel was een eis dat de auto niet te zwaar zou zijn in verband met de hoge wegenbelasting.
Na een proefrit gemaakt te hebben in een Mini Cooper SE werd de zoektocht gestart. Al snel bleek dat de prijzen in Duitsland lager waren en dus werd er ook over de grens gekeken. Opties die ik wilde hebben; Stuurwiel verwarming, stoelverwarming, panorama dak, parkeersensoren voor, dak en spiegels in afwijkende kleur en de zwarte ringen om de lampen.
Omdat we geen tweede auto moeten hadden we op verschillende websites een zoekopdracht uitstaan. Deze viel mooi binnen het budget en komt van een officiële mini dealer. Dus 2 jaar garantie in Europa.
De auto komt naast onze Mild-hybrid auto, die we voor lange afstanden en vakanties zullen blijven gebruiken. Alles wat elektrisch kan zullen wij ook elektrisch gaan doen.
/f/image/Bbb1zi0UnJj5qmMdSNZ9oUNf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TKVLbfyWPTDZc8c7VfFMBb4k.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IiKZeY8oC8FiXLGpByn7dqt3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MUG680kUFrNK8ATxLHmvCDcw.png?f=fotoalbum_large)
Een kleine aanpassing die ik mogelijk wil gaan doen is het plaatsen van rally lampjes, deze zijn niet geleverd voor de SE en ben benieuwd naar het effect op de range maar wil het toch gaan proberen. Gelukkig heb ik wat handige vrienden die daar mee willen gaan helpen.
[ Voor 5% gewijzigd door Leanderr op 24-04-2025 12:19 ]
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Het mooie is.. hij is donkerblauw! Nee, die S was al zo.Psycho_Mantis schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:59:
[...]
Voor mij is dat wel iets te veel zwart, maar das natuurlijk persoonlijk.
Heb je die S zelf rood gemaakt? Oogt wel iets stoerder dan het vriendelijke groen.
Mooie versie! Persoonlijk had ik nog Harman/Kardon op m’n lijstje gezet. Echt een fantastische upgrade tov het standaard systeem.Leanderr schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:57:
Hoi,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk dingLeanderr schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:57:
Hoi,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor onze Countryman zoektocht was ik oorspronkelijk ook gestart met zoeken naar een SE, maar toen kwam ik erachter dat deze geen aanhanger kan trekken

Aangezien onze andere auto een full electric Mustang Mach-E is, ben ik daarom toch maar voor de S gegaan. Scheelt hopelijk ook weer qua techniek die stuk kan gaan tov een hybride
Ja, ik ben niet zo kritisch op geluid. Waar ik al vaak denk dat iets goed is kunnen vrienden het toch minder vinden. H/K was een nice to have. Stuurwielverwarming was een need to have omdat ik dat in onze Fiesta ook heel vaak gebruik omdat ik snel koude handen heb.-Muncky- schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:36:
[...]
Mooie versie! Persoonlijk had ik nog Harman/Kardon op m’n lijstje gezet. Echt een fantastische upgrade tov het standaard systeem.
Stuurwielverwarming en panorama dak waren niet de makkelijkste combinatie om te zoeken (binnen budget).
Voor de Cooper SE rijders onder ons, hoeveel kilometer redden jullie op een lading?
[ Voor 6% gewijzigd door Leanderr op 24-04-2025 13:49 ]
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Is ook een heel gaaf ding! Wij hadden op vakantie van de zomer een nieuwe Countryman als huurauto. Fijne auto's! Sluit niet uit dat onze andere auto een countryman gaat worden in de toekomst, maar eerst maar weer wat munten apart zetten.FlowDesign schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:54:
[...]
Leuk ding
Voor onze Countryman zoektocht was ik oorspronkelijk ook gestart met zoeken naar een SE, maar toen kwam ik erachter dat deze geen aanhanger kan trekken
Aangezien onze andere auto een full electric Mustang Mach-E is, ben ik daarom toch maar voor de S gegaan. Scheelt hopelijk ook weer qua techniek die stuk kan gaan tov een hybride
Als ik 'm 100% vol gooi, dan kan ik - afhankelijk van de rij-setting (ik heb 'm dus standaard op Green staan, ipv Normal/Standard) zo'n 190KM rijden. Dat is nu, met huidige temps en een hele rustige rechtervoet.Leanderr schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:48:
[...]
Ja, ik ben niet zo kritisch op geluid. Waar ik al vaak denk dat iets goed is kunnen vrienden het toch minder vinden. H/K was een nice to have. Stuurwielverwarming was een need to have omdat ik dat in onze Fiesta ook heel vaak gebruik omdat ik snel koude handen heb.
Stuurwielverwarming en panorama dak waren niet de makkelijkste combinatie om te zoeken (binnen budget).
Voor de Cooper SE rijders onder ons, hoeveel kilometer redden jullie op een lading?
Hier halen we ongeveer 160 km. SE LCI1 uit 2020.Leanderr schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:48:
[...]
Ja, ik ben niet zo kritisch op geluid. Waar ik al vaak denk dat iets goed is kunnen vrienden het toch minder vinden. H/K was een nice to have. Stuurwielverwarming was een need to have omdat ik dat in onze Fiesta ook heel vaak gebruik omdat ik snel koude handen heb.
En dat is met een zware voet, lekker doorkarren en stoplicht sprintjes.
De Countryman S All4 die we nu hebben gekocht gaat iig als de brandweer, ook ziek hard door de bocht trouwens 😄Leanderr schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:49:
[...]
Is ook een heel gaaf ding! Wij hadden op vakantie van de zomer een nieuwe Countryman als huurauto. Fijne auto's! Sluit niet uit dat onze andere auto een countryman gaat worden in de toekomst, maar eerst maar weer wat munten apart zetten.
De op één na laatste generatie (die van 2020) vind ik eigenlijk de mooiste, maar die hebben ook weer geen aanhangergewicht in de papieren staan, maar de 2017 vind ik ook gaaf.
Het allernieuwste Countryman model van dit jaar kan me dan weer niet bekoren, vind ik geen MINI design meer.
Met Countryman SE bedoelde ik trouwens een PHEV. Zie nu pas dat in de naamgeving bij de Cooper SE dit een full electric is en bij de Countryman is er van het nieuwe model nog geen PHEV beschikbaar?
Ik moest heel erg wennen aan de nieuwe countryman, maar na 2 weken door zuid spanje te hebben gereden ging ik hem wel waarderen. Zeker ook omdat je de lampen aan kunt passen, of je een vlag wilt in de achterlichten of een ander design. Het is een leuk ding.FlowDesign schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:44:
[...]
De Countryman S All4 die we nu hebben gekocht gaat iig als de brandweer, ook ziek hard door de bocht trouwens 😄
De op één na laatste generatie (die van 2020) vind ik eigenlijk de mooiste, maar die hebben ook weer geen aanhangergewicht in de papieren staan, maar de 2017 vind ik ook gaaf.
Het allernieuwste Countryman model van dit jaar kan me dan weer niet bekoren, vind ik geen MINI design meer.
Met Countryman SE bedoelde ik trouwens een PHEV. Zie nu pas dat in de naamgeving bij de Cooper SE dit een full electric is en bij de Countryman is er van het nieuwe model nog geen PHEV beschikbaar?
Jouw generatie vind ik ook mooi. Het is inderdaad zonde dat ze van de laatste generatie geen PHEV hebben gemaakt maar alleen volledig elektrisch of benzine. Op vakantie hadden wij de instapper met 170pk. Dat is natuurlijk niet weinig, maar je hebt het, zeker in de bergen ook wel nodig.
Nodig weet ik niet maar het maakt het zeker weten leukerLeanderr schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:40:
[...]
Ik moest heel erg wennen aan de nieuwe countryman, maar na 2 weken door zuid spanje te hebben gereden ging ik hem wel waarderen. Zeker ook omdat je de lampen aan kunt passen, of je een vlag wilt in de achterlichten of een ander design. Het is een leuk ding.
Jouw generatie vind ik ook mooi. Het is inderdaad zonde dat ze van de laatste generatie geen PHEV hebben gemaakt maar alleen volledig elektrisch of benzine. Op vakantie hadden wij de instapper met 170pk. Dat is natuurlijk niet weinig, maar je hebt het, zeker in de bergen ook wel nodig.
Wij komen erg vaak in Andalusië en heb ook weleens een Fiat 500 Cabrio gehuurd. Dat was zo'n tweecilinder 😂
170 pk op 1545 kg is natuurlijk ook niet verkeerd
https://www.autoweek.nl/a...i-countryman-c-essential/
Maar dezelfde als ik heb in nieuw is wel 200 kg zwaarder geworden
https://www.autoweek.nl/a...ntryman-s-all4-essential/
[ Voor 13% gewijzigd door FlowDesign op 25-04-2025 09:33 ]
Dat verschil zit voornamelijk in de vierwielaandrijving en de halve liter meer cilinderinhoud.FlowDesign schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:27:
[...]
170 pk op 1545 kg is natuurlijk ook niet verkeerd
https://www.autoweek.nl/a...i-countryman-c-essential/
Maar dezelfde als ik heb in nieuw is wel 200 kg zwaarder geworden![]()
https://www.autoweek.nl/a...ntryman-s-all4-essential/
There is no replacement for displacement
[ Voor 9% gewijzigd door Noshi op 25-04-2025 09:41 ]
Mijn 2017 mini is ook een 2 liter turbo met vierwielaandrijving en is 200 kg lichter. Dat bedoelde ik.Noshi schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:40:
[...]
Dat verschil zit voornamelijk in de vierwielaandrijving en de halve liter meer cilinderinhoud.
There is no replacement for displacement
-Muncky- schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:32:
[...]
Als ik 'm 100% vol gooi, dan kan ik - afhankelijk van de rij-setting (ik heb 'm dus standaard op Green staan, ipv Normal/Standard) zo'n 190KM rijden. Dat is nu, met huidige temps en een hele rustige rechtervoet.
Wij zitten tegen de 190km, gemiddelde rechtervoet (vrij vlot). Is wel met vooral stadsgebruik, dat zal veel schelen verwacht ik.Psycho_Mantis schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:12:
[...]
Hier halen we ongeveer 160 km. SE LCI1 uit 2020.
En dat is met een zware voet, lekker doorkarren en stoplicht sprintjes.
Waar ik mij nog wat over verbaas, is dat je alleen kunt laden tot 100%. Bij voorkeur zou ik tot 80% laden en alleen als het moet tot 100%, om de accu te beschermen. Heb ik nu opgelost met een Homeassistant automatisering, werkt ook.
Die 160km is inderdaad wel voornamelijk snelweg.pieter81! schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:04:
[...]
[...]
Wij zitten tegen de 190km, gemiddelde rechtervoet (vrij vlot). Is wel met vooral stadsgebruik, dat zal veel schelen verwacht ik.
Waar ik mij nog wat over verbaas, is dat je alleen kunt laden tot 100%. Bij voorkeur zou ik tot 80% laden en alleen als het moet tot 100%, om de accu te beschermen. Heb ik nu opgelost met een Homeassistant automatisering, werkt ook.
De accu heeft een flinke buffer, dus in werkelijkheid is het geen 100%. Het is wat het is, maar hier wordt hij altijd gewoon vol geladen. De range is al zo beroerd, dus met 80% hou je al helemaal niets meer over.
Maar de accumanagement is echt top van deze auto, ik heb tot nu toe nog maar vrij weinig problemen gehoord/gelezen. Degradatie is ook minimaal.
Morning!
Ik heb onlangs een Mini Aceman in ontvangst mogen nemen en ben nu op zoek naar een geschikte thuis laadkabel. Deze week is een speciaal buiten WCD aangemaakt met eigen stroomgroep dus nu kan ik los.
Echter zijn er zoveel opties beschikbaar dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Kan iemand mij adviseren welke laadkabel een goede keuze is voor mijn Mini?
De kabel prijzen variëren van 100,- tot 400,- en ze zijn allemaal ''Thuislader type 2 1-fase 16A Schuko''
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik heb onlangs een Mini Aceman in ontvangst mogen nemen en ben nu op zoek naar een geschikte thuis laadkabel. Deze week is een speciaal buiten WCD aangemaakt met eigen stroomgroep dus nu kan ik los.
Echter zijn er zoveel opties beschikbaar dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Kan iemand mij adviseren welke laadkabel een goede keuze is voor mijn Mini?
De kabel prijzen variëren van 100,- tot 400,- en ze zijn allemaal ''Thuislader type 2 1-fase 16A Schuko''
Zoek je gewoon een stekkerbare lader?
Ik heb de officiële BMW kabel, deze is soms op marktplaats voor een mooie prijs te vinden. Ik betaalde €65 voor een nieuwe. Volgens mij kun je iedere laadkabel gebruiken, ook van andere merken.
Ik heb de officiële BMW kabel, deze is soms op marktplaats voor een mooie prijs te vinden. Ik betaalde €65 voor een nieuwe. Volgens mij kun je iedere laadkabel gebruiken, ook van andere merken.
Ik heb die van Voldt. Voordeel is dat je de laadsnelheid in kan stellen. Ideaal als je zonnepanelen hebt.BeachboyNL schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:45:
Morning!
Ik heb een vraag over het opladen van de Mini Cooper SE van 2022.
Klopt het dat de maximale laadsnelheid aan een stopcontact zeer beperkt is? Zelf heb ik een VOLDT oplader gekocht waarmee ik in theorie 16A op kan laden. Zelf had ik hem al ingesteld om 10A om zo mijn zonnestroom optimaal te benutten.
Echter stond eerst de Mini ingesteld op laag vermogen, dit kwam neer op 6A, toen heb ik hem al naar gemiddeld gezet 7,6A. Dus als ik hem naar maximaal zou zetten kom ik slechts rond de 9A uit?
Hierdoor verwacht ik geen problemen, maar vroeg mij meer af of ik dit goed doe of dat er nog een andere instelling is? Zeker omdat de meegeleverde Mini thuislader 2,3 kWh zou moeten kunnen doen. Deze heb ik nog niet geprobeerd omdat het snoer hiervan te kort is.
Klopt het dat de maximale laadsnelheid aan een stopcontact zeer beperkt is? Zelf heb ik een VOLDT oplader gekocht waarmee ik in theorie 16A op kan laden. Zelf had ik hem al ingesteld om 10A om zo mijn zonnestroom optimaal te benutten.
Echter stond eerst de Mini ingesteld op laag vermogen, dit kwam neer op 6A, toen heb ik hem al naar gemiddeld gezet 7,6A. Dus als ik hem naar maximaal zou zetten kom ik slechts rond de 9A uit?
Hierdoor verwacht ik geen problemen, maar vroeg mij meer af of ik dit goed doe of dat er nog een andere instelling is? Zeker omdat de meegeleverde Mini thuislader 2,3 kWh zou moeten kunnen doen. Deze heb ik nog niet geprobeerd omdat het snoer hiervan te kort is.
Een standaard Belgisch/Nederlands stopcontact levert:Leanderr schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:18:
Ik heb een vraag over het opladen van de Mini Cooper SE van 2022.
Spanning (Voltage): 230V
Stroomsterkte (Ampère): meestal maximaal 12A bij EV-laden via standaard stekker
Vermogen (kW) = 230V x 12A = 2,76 kW → afgerond 2,7 kW
Soms wordt zelfs op 10A gelimiteerd om oververhitting te voorkomen → dan zit je rond de 2,3 kW.
Wil je meer = laadpaal, maar op 1 fase is dat nog 'maar' 3,7 kW (16A x 230V)
Wil je nog meer = 3 fasen en 3 fasen laadpaal = 11 kW (16A x 230V x 3) of 22 kW (32A x 230V x 3)
Met mijn zonnepanelen kan ik ook maar max 5,74 kW puur zonneladen, want mijn omvormer heeft een nominaal AC-vermogen van 6,0 kVA, via stopcontact blijft dit 2,7 kW.
Dit snap ik allemaal. Alleen de auto beperkt het zelf al naar 6A bij laag en 7.6A bij gemiddeld. Ik had gehoopt dat ik met 13A of in geval van haast 16A op kon laden met een normale stekker. Mijn oplader en meterkast kunnen dit namelijk aan. (apparte groep voor de autolader).RigolleM schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:55:
[...]
Een standaard Belgisch/Nederlands stopcontact levert:
Spanning (Voltage): 230V
Stroomsterkte (Ampère): meestal maximaal 12A bij EV-laden via standaard stekker
Vermogen (kW) = 230V x 12A = 2,76 kW → afgerond 2,7 kW
Soms wordt zelfs op 10A gelimiteerd om oververhitting te voorkomen → dan zit je rond de 2,3 kW.
Wil je meer = laadpaal, maar op 1 fase is dat nog 'maar' 3,7 kW (16A x 230V)
Wil je nog meer = 3 fasen en 3 fasen laadpaal = 11 kW (16A x 230V x 3) of 22 kW (32A x 230V x 3)
Met mijn zonnepanelen kan ik ook maar max 5,74 kW puur zonneladen, want mijn omvormer heeft een nominaal AC-vermogen van 6,0 kVA, via stopcontact blijft dit 2,7 kW.
Enkel de Mini accepteert het niet. Of doe ik iets fout in de instellingen?
En hoeveel kW levert hij tijdens het laden?Leanderr schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:30:
[...]
Dit snap ik allemaal. Alleen de auto beperkt het zelf al naar 6A bij laag en 7.6A bij gemiddeld. Ik had gehoopt dat ik met 13A of in geval van haast 16A op kon laden met een normale stekker. Mijn oplader en meterkast kunnen dit namelijk aan. (apparte groep voor de autolader).
Ik herinner mij nog in het begin dat ik met een stopcontact laadde de wagen (een Volvo) ook 6A weergaf, maar uiteindelijk was hij aan 2,7kW (het maximum) aan het laden.
Zowel de lader geeft inderdaad dan de 6A of 7.6A aan. Dit komt ook overeen met de HomeWizard app (totaalgebruik wil nog een tussenmeter plaatsen). In de mini kan ik zelf het menu Laag/gereduceerd/maximaal kiezen voor de stekker. Voor behoud van de batterij wil ik eigenlijk liever niet hoger dan de middelste stand. Echter is dit wel echt lang laden en benut ik niet de capaciteit van de zonnepanelen in de zomer.RigolleM schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:44:
[...]
En hoeveel kW levert hij tijdens het laden?
Ik herinner mij nog in het begin dat ik met een stopcontact laadde de wagen (een Volvo) ook 6A weergaf, maar uiteindelijk was hij aan 2,7kW (het maximum) aan het laden.
Is het een nationaal geheim dat je niet wilt delen aan hoeveel kW je ondertussen aan het laden bent?Leanderr schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:18:
[...]
Zowel de lader geeft inderdaad dan de 6A of 7.6A aan. Dit komt ook overeen met de HomeWizard app (totaalgebruik wil nog een tussenmeter plaatsen). In de mini kan ik zelf het menu Laag/gereduceerd/maximaal kiezen voor de stekker. Voor behoud van de batterij wil ik eigenlijk liever niet hoger dan de middelste stand. Echter is dit wel echt lang laden en benut ik niet de capaciteit van de zonnepanelen in de zomer.
Hierboven schrijf je 'dit snap ik allemaal', maar je vergeet dat je maximaal aan 2,74kW kunt laden via het stopcontact, dit wordt sowieso begrensd door de EV uit veiligheidsredenen. Al leg 100 panelen op je dak, je gaat maar aan max. 2,74kW of zelfs 2,3 kW kunnen laden.
Wil je optimaal genieten van je zonnepanelen heb je een laadpaal nodig en best eentje die slim kan laden, zodoende hij op het juiste moment de zonneënergie gebruikt.
Leanderr schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:30:
[...]
Dit snap ik allemaal. Alleen de auto beperkt het zelf al naar 6A bij laag en 7.6A bij gemiddeld. Ik had gehoopt dat ik met 13A of in geval van haast 16A op kon laden met een normale stekker. Mijn oplader en meterkast kunnen dit namelijk aan. (apparte groep voor de autolader).
/f/image/dSip31bi61KsxyqFk4KdRGPo.png?f=fotoalbum_large)
Heb je de laadstroom instelling wel op maximaal gezet? Anders gaat hij niet sneller zoals aangegeven in het schema.
Het maximale dat hij kan halen via stopcontact is 10A, m.a.w. 10A x 230V = 2,3kW.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:20:
[...]
[Afbeelding]
Heb je de laadstroom instelling wel op maximaal gezet? Anders gaat hij niet sneller zoals aangegeven in het schema.
Dat snap ik, maar als je daarbij ook nog eens de mini op gereduceerd of laag zet dan gaat het extra langzaam.RigolleM schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:33:
[...]
Het maximale dat hij kan halen via stopcontact is 10A, m.a.w. 10A x 230V = 2,3kW.
Ik ga er toch van uit dat @Leanderr dit voor elkaar heeft, maar volgens mij wil hij er meer uit persen dan wat mogelijk is via het 'stopcontact'.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:37:
[...]
Dat snap ik, maar als je daarbij ook nog eens de mini op gereduceerd of laag zet dan gaat het extra langzaam.
Nee de lader die hij heeft kan tot 16aRigolleM schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:39:
[...]
Ik ga er toch van uit dat @Leanderr dit voor elkaar heeft, maar volgens mij wil hij er meer uit persen dan wat mogelijk is via het 'stopcontact'.
https://voldt.nl/products...ar-8a-16a-3-7kw-laadkabel
Deze is regelbaar. Dus als je deze op 16A instelt en de mini op maximaal, dan gaat de auto met 15A laden zoals omschreven in de handleiding.
En dat via een gewoon stopcontact? En de Mini laat dit toe? Straf.. Hopelijk is zijn elektrische bedrading en socket hier tegen opgewassen! Een gewoon stopcontact is niet bedoeld om aan 16A continue stroom te geven.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:44:
[...]
Nee de lader die hij heeft kan tot 16a
https://voldt.nl/products...ar-8a-16a-3-7kw-laadkabel
Deze is regelbaar. Dus als je deze op 16A instelt en de mini op maximaal, dan gaat de auto met 15A laden zoals omschreven in de handleiding.
Waarom zou dit niet kunnen? De lader vertelt aan de auto simpelweg hoe snel hij mag laden.RigolleM schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:52:
[...]
En dat via een gewoon stopcontact? En de Mini laat dit toe? Straf.. Hopelijk is zijn elektrische bedrading en socket hier tegen opgewassen! Een gewoon stopcontact is niet bedoeld om aan 16A continue stroom te geven.
Een laadpaal doet niets anders behalve dat deze hardwired is.
Ik heb ook zo'n stekkerlader van blaupunkt liggen, kan ook gewoon op 16A laden. Of het verstandig is, is een ander verhaal.
Kortom, de auto doet gewoon wat de lader zegt.
Super naar dit schema was ik opzoek! Ik moet de lader dus gewoon wat hoger zetten zodat hij meer de Mini indrukt.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:20:
[...]
[Afbeelding]
Ik ga er geen socket tussen zetten. Maar een kwh meter van Homewizard. Daarnaast komt hij op een eigen groep dus ik zie het probleem niet zo. Kwalitatief goed stopcontact er tussen.RigolleM schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:52:
[...]
En dat via een gewoon stopcontact? En de Mini laat dit toe? Straf.. Hopelijk is zijn elektrische bedrading en socket hier tegen opgewassen! Een gewoon stopcontact is niet bedoeld om aan 16A continue stroom te geven.
[ Voor 12% gewijzigd door Leanderr op 06-05-2025 16:38 ]
De meeste EV's beveiligen dit op 10A of 12A, dat Mini (of BMW) dit anders doet daar was ik niet van op de hoogte. Volvo, Polestar, Tesla,... heb ik allemaal max 12A geladen.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:16:
[...]
Waarom zou dit niet kunnen? De lader vertelt aan de auto simpelweg hoe snel hij mag laden.
Een laadpaal doet niets anders behalve dat deze hardwired is.
Ik heb ook zo'n stekkerlader van blaupunkt liggen, kan ook gewoon op 16A laden. Of het verstandig is, is een ander verhaal.
Kortom, de auto doet gewoon wat de lader zegt.
Laadpaal is inderdaad hardwired maar is ook geschikt voor 32A, dus die elektrische bekabeling is toch van een andere orde
Binnenkort rijdt mijn zoon met een Ace SE, zal het eens testen of hij hoger kan dan 12A via het stopcontact. Indien de Mini hoger kan zal dit voor enkele seconden zijn en daarna onmiddellijk op de thuislader
[ Voor 7% gewijzigd door RigolleM op 06-05-2025 17:08 ]
Ik hoop het voor jou... mij niet gezien, ik vond 2,7kW gedurende een ganse nacht al spannend. Ik heb het na een paar nachten losgelaten, maar was toch blij dat als de thuislader er was...Leanderr schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:37:
[...]
Ik ga er geen socket tussen zetten. Maar een kwh meter van Homewizard. Daarnaast komt hij op een eigen groep dus ik zie het probleem niet zo. Kwalitatief goed stopcontact er tussen.
Als het niet continu 16A aan zou kunnen, dan zou de stop of aardlek eruit vliegen. Kom je vanzelf achterRigolleM schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:52:
[...]
Heb hier thuis een Mach-E die ik oplaad met de thuislader van Ford. Ik weet zeker dat het stopcontact geen problemen zou hebben met 16A laden, maar die lader van Ford gaat maar tot 12A op een standaard 230V Shuko.
Hij is Tüv goedgekeurd. Hij zit rechtstreeks in de groepenkast op een eigen groep, dus ik vind het niet zo spannend. In het begin zal ik de warmte wat monitoren, maar ik verwacht geen problemen met constant 13A.RigolleM schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:07:
[...]
Ik hoop het voor jou... mij niet gezien, ik vond 2,7kW gedurende een ganse nacht al spannend. Ik heb het na een paar nachten losgelaten, maar was toch blij dat als de thuislader er was...
Ja de stekker zit rechtstreeks in de meterkast, dus geen 3x 2.5mm. De laadkabel gaat door het kelderraampje naar buiten.
Bedankt voor dit schema, de Mini staat nu op maximaal. Nu kan ik het mooi regelen vanaf de lader ipv de begrenzing van de Mini.Psycho_Mantis schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:20:
[...]
[Afbeelding]
3 x 2,5mm is toch geschikt voor 16A oftewel 3,6 kW?Leanderr schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:13:
[...]
Hij is Tüv goedgekeurd. Hij zit rechtstreeks in de groepenkast op een eigen groep, dus ik vind het niet zo spannend. In het begin zal ik de warmte wat monitoren, maar ik verwacht geen problemen met constant 13A.
Ja de stekker zit rechtstreeks in de meterkast, dus geen 3x 2.5mm. De laadkabel gaat door het kelderraampje naar buiten.
Dat is ook zo. Maar ben blij dat ik nu gewoon 12A/13A op kan laden. Mochten we wat minder tijd hebben scheelt dat aanzienlijk met de 6A en 7.3A die we tot nu toe hadden.FlowDesign schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:59:
[...]
3 x 2,5mm is toch geschikt voor 16A oftewel 3,6 kW?