ScreamGT schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:42:
Heeft iemand hier praktijk ervaring met een Countryman SE? Ik ben vooral benieuwd hoe vaak je moet laden met zo een auto, en wat de actieradius gecombineerd is. Laad de auto ook deels op tijdens het rijden?
Momenteel rijdt ze in een Cooper S van eind 2018. Heerlijke auto maar met onze toekomstplannen (kleintje) zijn we een beetje aan het oriënteren naar iets groters. De Countryman S is eventueel ook nog een optie, alhoewel je daar niet heel veel van te koop ziet staan en van de SE wel.
Ik was voor m'n vrouw in eerste instantie ook naar de Countryman SE (PHEV) aan het kijken, maar wij gebruiken 'm ook voor onze autovakanties. Dus ik wilde er persé een aanhanger mee kunnen trekken en dat kan niet met de SE. Dat is de hoofdreden dat we een Countryman Cooper S All4 automaat met 47000 km op de teller gekocht hebben (gechiptuned naar 280 pk en 400 Nm 😁) met trekhaak, schuifdak en alle poespas erop, model van eind 2017 (want het model van daarvoor vind ik niet mooi).
Wij hebben 'm zelf in Duitsland gekocht van een particulier voor 21k€. Je kunt eens op mobile.de zoeken of je daar wat kunt vinden.
Ik koop liever zelf in Duitsland dan eentje die door een bedrijf in Nederland geïmporteerd is, want dan weet je minder goed of er misschien mee gerotzooid is.
Als ik in Nederland van een bedrijf zou kopen dan wil ik een oorspronkelijk Nederlandse auto.
Overigens heeft de SE maar 30 km elektrische range en natuurlijk weer meer systemen die kapot kunnen gaan en op de wegenbelasting maakt het allemaal niet zoveel uit. Misschien is de SE wel iets zuiniger qua benzineverbruik, maar kosten hangen natuurlijk ook weer af van of jij op je eigen oprit kunt opladen of openbaar moet opladen. Met zo weinig range zal het verschil ook niet erg dramatisch zijn.