Dit is een stukje van chatgpt, onderzoek wat ik ooit heb gelezen kan ik niet meer vinden, maar de link had ik destijds gevonden op tweakers.
Het warmteverlies van PVC ten opzichte van keramisch parket bij vloerverwarming hangt vooral af van de warmteweerstand (R-waarde) van het materiaal. Hoe hoger de warmteweerstand, hoe slechter de warmte wordt doorgelaten en hoe meer verlies je hebt in efficiëntie.
Warmteweerstand (R-waarde) vergelijking
1. Keramisch parket – Keramische tegels hebben over het algemeen een zeer lage R-waarde (ongeveer 0,01 - 0,02 m²K/W), waardoor ze warmte goed geleiden en vloerverwarming efficiënt werken.
2. PVC-vloer – PVC heeft een hogere R-waarde dan keramische tegels, meestal tussen 0,05 en 0,15 m²K/W, afhankelijk van de dikte en de onderlaag. Dunne PVC zonder schuimrug heeft een lagere R-waarde dan dikkere varianten met een geïntegreerde onderlaag.
Verlies in efficiëntie
Een keramische vloer laat warmte veel sneller en efficiënter door, wat betekent dat je sneller een warme vloer hebt en minder energie verbruikt.
PVC werkt als een lichte isolator, wat betekent dat het langer duurt voordat de warmte wordt doorgegeven en je mogelijk iets meer energie verbruikt om de ruimte op temperatuur te houden.
Concrete cijfers
Bij een keramische vloer wordt vaak tot 95% van de warmte efficiënt doorgegeven.
Bij een PVC-vloer ligt dat percentage meestal tussen de 75% en 90%, afhankelijk van de dikte en de onderlaag.
Het verlies bij PVC kan dus oplopen tot ongeveer 5% tot 20% in vergelijking met keramiek.
Conclusie
Keramisch parket is duidelijk efficiënter bij vloerverwarming vanwege de lagere warmteweerstand. PVC is echter nog steeds een goede keuze als je kiest voor een dunne variant die speciaal geschikt is voor vloerverwarming. Als comfort (zachtheid, geluidsdemping) belangrijker is dan maximale efficiëntie, kan PVC alsnog een aantrekkelijke optie zijn.