Ik heb zojuist een mail van Kia gehad dat mijn auto tot 10jr garantie kan ontvangen.
Erg netjes.
Erg netjes.
Edit: Omdat de auto toch de 22e voor een beurt weg gaat (helaas wel vele kilometers te laat, maar goed) heb ik de garage even gemaild. Ze geven aan dat ze de terugroepacties altijd uitvoeren als deze nog open staan tijdens regulier onderhoud, maar dat de RDW achterloopt met administratie.Referentiecode producent
231113, 240S01
Omschrijving van het defect
De printplaat (PCB) in de Hydraulic Clutch Actuator (HCA) kan vervuild raken met vloeistof.
Materiële gevolgen
Een met vloeistof vervuilde printplaat kan leiden tot een elektrische kortsluiting, wat mogelijk kan resulteren in een brand in het motorcompartiment.
Mogelijk gevaar
Brand met letselschade
Beschrijving van het herstel
De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met de merkdealer. Deze zal het onderdeel inspecteren en zo nodig vervangen. Daarnaast wordt door de Kia-dealer een andere zekering geplaatst.
[ Voor 22% gewijzigd door Blihi op 10-01-2025 10:34 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
[ Voor 35% gewijzigd door Blihi op 14-01-2025 09:42 ]
Zo kun je wel alle garantie claims afwijzen als je het enorm lastig maakt om überhaupt de beurten op tijd te doen.Blihi schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:15:
Wij gaan het zien. We zitten nu 1300 km over de beurt heen en cumulatief denk ik meer dan 1500 (zeker weet ik het niet).
Op de vraag waarom je 4 maanden nodig hebt voor een afspraak was het antwoord dat er een enorm gebrek aan monteurs is.
Dat zou wel een rechtzaakje waard zijn mocht het zover komen. Laat Kia maar uitleggen welk onderhoud ze aan de accu doen ( ik gok geen).Blihi schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:15:
Update: auto viel niet meer te rijden. Je moet volgas geven om te versnellen en bij vertragen begon hij te bokken.
Auto staat bij de dealer. Zij kunnen een accucel vervangen, maar daar zit veel arbeid aan.
Qua garantie: de eerste medewerker zei: "geen probleem, de accu heeft garantie gedurende 7 jaar en 150,000 km." Toen kwam de tweede erbij en die zei: "ho ho, dat kun je niet zeggen, want KIA wijst heel veel claims af. Het ligt ook aan het onderhoud."
Wij gaan het zien. We zitten nu 1300 km over de beurt heen en cumulatief denk ik meer dan 1500 (zeker weet ik het niet).
Op de vraag waarom je 4 maanden nodig hebt voor een afspraak was het antwoord dat er een enorm gebrek aan monteurs is.
De dealer is de dichtstbijzijnde garage hier.jongetje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:47:
[...]
Zo kun je wel alle garantie claims afwijzen als je het enorm lastig maakt om überhaupt de beurten op tijd te doen.
Maar als een andere garage het volgens (binnen) de voorgeschreven interval doet met merkonderdelen zou je in principe ook gewoon aan de voorwaarden voldoen.
(Snap sowieso niet waarom mensen voor regulier onderhoud zo graag naar de dealer rijden.)
Dat noemen ze Warranty R.A.P.E. hier: https://evclinic.eu/2025/...eglect-of-accountability/jongetje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:47:
[...]
Zo kun je wel alle garantie claims afwijzen als je het enorm lastig maakt om überhaupt de beurten op tijd te doen.
Geen idee.Maar als een andere garage het volgens (binnen) de voorgeschreven interval doet met merkonderdelen zou je in principe ook gewoon aan de voorwaarden voldoen.
(Snap sowieso niet waarom mensen voor regulier onderhoud zo graag naar de dealer rijden.)
Geen nieuwe functies. Alleen kaartenShadowLabs schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:41:
Iemand al de nieuwe update van de ingebouwde navigatie geïnstalleerd?
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/owEq3v
Ja, was vooral benieuwd of de nieuwe ring van Groningen er nu in zit, en wat het versienummer nu is. Want de versies in de lijst op de website zijn ongewijzigd.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
De update is zelfs van de website verdwenen.elsinga schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:32:
Het is alleen een kaart update, wellicht is er een probleem met een kaartdeel geconstateerd.
Garage belde (nadat ik ze gemaild had).Blihi schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:32:
Update van de Niro:
***members only***
Oh, inmiddels zijn er ook naar een andere auto aan het kijken, want ik wil dit niet nog een keer meemaken buiten de garantie, of erger nog, met de caravan ergens in het buitenland.
Wat blijkt, de Niro PHEV is een heel slecht idee geweest. Deze auto's schrijven enorm af, veel meer dan benzine alternatieven en dat valt nauwelijks te compenseren met het rijden op stroom. Ik heb nog nooit een auto gereden die per km zo goedkoop reed (1/3 van de km gaat puur elektrisch en stroom is hier tot 2027 nog steeds maar 11,5 ct/kWh), maar de waarde van de auto in de koerslijsten is in elkaar gedonderd in drie jaar tijd.
Het goedkope rijden wordt dus volledig teniet gedaan door de enorme afschrijving.
[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 31-01-2025 15:44 ]
Claim neerleggen. Dat is natuurlijk simpelweg onaanvaardbaar.Blihi schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:43:
Na ruim een week weer zelf contact opgenomen met de garage. De auto staat daar dus inmiddels 2 weken met een storing in de accu van de PHEV.
Ze moeten een accucel vervangen. Levertijd onbekend. Kan wel maanden duren en die tijd ben je je auto dus gewoon kwijt. Garantie onbekend, want dat moet Kia eerst uitzoeken.
Ik zou iedereen aanraden om heel goed na te denken over de aanschaf van een Kia.
1 op de 100000 van zulke issues en dan moet men nadenken over een aanschaf van een Kia.... dit gebeurt zeker nooit bij andere merken he?Blihi schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:43:
Na ruim een week weer zelf contact opgenomen met de garage. De auto staat daar dus inmiddels 2 weken met een storing in de accu van de PHEV.
Ze moeten een accucel vervangen. Levertijd onbekend. Kan wel maanden duren en die tijd ben je je auto dus gewoon kwijt. Garantie onbekend, want dat moet Kia eerst uitzoeken.
Ik zou iedereen aanraden om heel goed na te denken over de aanschaf van een Kia.
Het is niet het feit dat dit probleem optreedt, maar vooral het totale gebrek aan eerlijke en duidelijk communicatie:Ilankroon schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:04:
[...]
1 op de 100000 van zulke issues en dan moet men nadenken over een aanschaf van een Kia.... dit gebeurt zeker nooit bij andere merken he?
[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 02-02-2025 15:27 ]
In de lease zijn dit soort problemen inderdaad geen punt. Dan krijg je een vervanger. Bij eigen bezit niet, dan moet je het zelf uitzoeken.elsinga schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:11:
Ik had ooit een Kia C'eed als leaseauto, die vanwege een hardwarematige motorstoring (bleek uiteindelijk een zuigerstang door de zuiger heen gegaan te zijn, geen idee waarom, motor is uiteindelijk naar Zuid Korea getransporteerd om dit te onderzoeken) 6 maanden uit de running was. Toen heb ik een tijdelijke auto gekregen van de leasemaatschappij. Geen idee hoe die het met Kia hebben geregeld.
Parkeren is een vak, geen twee vakken.
Je kunt dit wegkrijgen op een andere manier. Even uit m’n hoofd ongeveer: je auto aan, instellingen > algemeen > software > wat is er nieuw > alles akkoord en weg is hij.Vanitas1996 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:51:
Ik krijg nu telkens in mijn Kia proceed 2023 de melding dat de voorwaarden gewijzigd zijn en of ik dit wil lezen. Ik heb al meerdere keren op ja geklikt (rijdend en stilstaand) maar ik krijg niets te zien.
Hoe krijg ik de melding weg bij het opstarten van de auto?
Yamaha MT-09
Nou, precies dat dus! Telkens als ik de melding kreeg was ik alweer onderweg. Alsof de auto het aanvoelt!Bergie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:04:
Irritante melding idd ... En aangezien alles zo traag opstart ben je al lang en breed onderweg voor je die popup krijgt en dan kan je er dus niets mee
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Je kunt deze vraag beter plaatsen in het EV6 topic:thebow1987 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:55:
Momenteel onderweg naar Italië met de EV6. Voor het eerst een lang stuk met deze auto, en voor het eerst maak ik gebruik van de onboard navigatie, omdat ik begreep dat daarmee de batterij geconditioneerd wordt, opdat het laden sneller gaat.
Het logo voor accu conditionering stond al snel aan, dat had ik nog niet eerder gezien dus daar was ik blij mee.
Op het eerste stuk wilde auto al na zo'n 1, 5 uur rijden en met nog ruim 40% accu in de auto al stoppen. Dat wilde ik niet. Dus ben ik doorgereden, maar toen de batterij nog zo'n 30% over had, ging de batterij conditionering uit. Terwijl de navigatie wel elk snellaadstation onderweg tussen de 40 en 20% selecteerde als volgende stop.
Nu sta ik dus te laden bij een 300kw lader, bij start met 20% accu. Maar helaas, de Kia laadt met slechts 92kw.
Hoe kan ik hier nu beter mee omgaan, zodat de volgende laadsessie wel optimaal verloopt?
Dank jullie.
Submitted PWA request must be judged immediately [by Distributor] for Dealer’s immediate response to the customer about a repair because delay of response may affect customer satisfaction.
[ Voor 65% gewijzigd door Blihi op 14-02-2025 11:35 ]
[ Voor 48% gewijzigd door Blihi op 21-02-2025 10:50 ]
Hoe kan ik zelf de 12V accu controleren?Blihi schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:49:
Controleer je 12V accu eens? Dit is een typisch symptoom voor een accu die aan het einde van zijn levensduur komt.
Als de auto een tijd lang een te lage (of geen) 12V spanning heeft, dan resetten computers zich en dan krijg je dit. Dus even controleren of die accu nog goed is, of eventueel of de accupolen nog goed vast zitten.
[ Voor 1% gewijzigd door Stimst op 22-02-2025 10:00 . Reden: extra vraag over radio toegevoegd ]
Snelheidsmelding is rete irritant. Maar als het goed is komt met de volgende update de optie om de muteknop in te houden van het geluid en zet die de snelheidsmelding op alleen informeren.Stimst schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:10:
Echt al heel veel gelezen hier maar nog niet zelf wat geschreven; dus bij deze. Mocht van werk een lease auto (1e keer). Wou naar een elektrische kijken ivm bijtelling en wil er zelf niet veel aan kwijt zijn want geef eigenlijk niet zo veel om auto’s. Alleen privé rijden leek me niet handig ivm wegbrengen kinderen en in de zomer verblijven we vaak op een camping. Dat red je dan niet met Max 500 km privé. Nu hadden ze op het werk een auto verkeerd besteld: een Kia Ceed wagon 1.5 hand geschakeld GT plusline (moest een automaat zijn) black pearl van december 2024, helemaal nieuw met 14 km op de teller. Of ik die misschien wou proberen. Helemaal goed; thuis aangekomen was m’n vrouw er helemaal blij mee en ik eigenlijk ook. We hebben privé een i30 van 11 jaar oud dus weer een station leek ons wel handig met een baby en kleuter. Ook zag m’n vrouw het in een drukke stad steeds zoeken naar beschikbare oplaadpunt ook niet zitten wat mij eigenlijk ook niets leek (een eigen oprit hebben we niet). Dus ja gezegd en de extra bijtelling maar voor lief genomen. We hebben ook nog nooit een nieuwe auto gehad dus dat leek me toch ook wel leuk voor een keertje; dus de extra bijtelling nemen we voor lief. De i30 houden we nog aan als tweede auto ivm diverse redenen. Hier dus geen rant over levertijden.
[Afbeelding]
Hier mijn bevindingen/vragen/opmerkingen na 1 maand/3k km:
* Mooie auto en veel luxe en ben er erg blij mee! De turbo helpt wel mee en rijd daardoor best snel. Moet zeggen dat ik nu wel echt blij ben met zo’n nieuwe auto; ben bang dat het allemaal wel snel gaat wennen. Zou zelf voor een automaat gaan ivm files en stadsverkeer. Heb nu ook lets meer met autos gekregen; alhoewel het primair voor mij een ding is die ons van A naar B brengt.
* Vind de lane assistant op de snelweg erg prettig; krijg regelmatig de melding dat mn handen niet aan het stuur zitten terwijl dat wel zo is maar snap ik wel en een klein tikje en de melding is weg. Maar rijd echt lekker ontspannen. Had denk ik graag ACC gehad; zeker op 80 km wegen lijkt me dat super handig.
* Stoelen automatisch instelbaar per persoon erg makkelijk. Helaas onthoudt hij ze toch niet altijd even goed; ben er nog niet achter waarom niet.
* Panaroma dak vinden de kinderen vooral leuk; nou ja de oudste de andere kijkt de andere kant op. Ben benieuwd hoe dat in het voorjaar is (alhoewel ik deze gisteren al even open heb kunnen zetten en dat was wel fijn.) Ben zelf 1.70 dus geen last van de hoogte; maar kan me voorstellen dat dit krap gaat worden.
* Auto hold: super fijn! Blijft bij mij trouwens altijd aan staan.
* JBL speakers: ben geen goed geluid gewend maar vind het oké maar had meer gehoopt en verwacht. Zou er niet voor bijbetalen. Het is echt wel beter dan in mijn oude waar iets standaards in zit maar niet super veel beter. Mis vooral dat geluid echt om je heen zit; nu vooral van voren. Je kunt dit wel iets naar achteren instellen maar dan wordt het meteen minde voor mijn gevoel. De equalizer op 0 zetten vind dik ook beter, dan vervormt het geluid minder. Als je echt wat moois wil dan zou ik iets standaards laten zitten en elders wat moois laten in laten bouwen. Ga ik voor deze lease auto zelf niet doen.
* Lekker ruim op de achterbank en luxe dat daar ook stoelverwarming zit echter daar staan nu twee kinderstoelen op. Kun je de stoelverwarming functie achter ook uitschakelen net zoals bij de ramen zodat ze deze niet aan kunnen zetten?
* Over de kinderen gesproken: hoe houden jullie de auto een beetje netjes, hij is toch niet van mij dus dat voelt toch wat anders. Wil deze graag netjes houden. Heb voor de achterbak een rubberen mat gekocht. Met een kinderwagen en golftrolley leek me dat wel handig. Maar de kinderen maken ook echt wel troep en om ze stil te houden moet er af en toe wel wat eten in :-). Ook vervormen de kinderstoelen de achterbank wel wat. Zou dat erg zijn als je de auto weer moet inleveren? Heb zelf geen eigen risico (werkgever waarschijnlijk wel) maar goed dat is dan niet door werk ritjes gegaan en wil het zelf ook gewoon netjes houden.
* Snelheidswaarschuwing: hoe doen jullie dat? Ik heb onder favoriet ingesteld dat je naar instellingen gaat (weet de naam niet), moet dan op snelheidswaarschuwingen klikken en dan op alleen melden en dan weer terug naar CarPlay of radio. 4x klikken dus.
* Wisselen tussen CarPlay/Spotify’s en radio en dan wel maps of Flitsmeister zijn werkt niet altijd. Favoriet gemaakt die naar radio of telefoon projectie schakelt. Werkt dus niet altijd. Dan moet ik op m’n iPhone spotify hard uitzetten of opnieuw verbinden. Dan schakelt hij wel weer goed. Hoe doen jullie dat? Heb trouwens ook via Carlinkit 5.0 (2air) besteld en die werkt goed; die gebruik ik voor de korte ritjes. Voor de lange de USB kabel.
* Hij staat op winterbanden; welke zomerbanden raden jullie aan ivm geluid? Geen idee of ik zelf kan kiezen maar dan kan ik het straks iig vragen (gaat via euromaster).
* Radio: kun je favorieten ook anders indelen? nu staan ze op alfabet. Verder zie ik bij DAB radio een sort geel/oranje rondje. Als je er op drukt draait deze eventjes rond maar heb geen idee wat dit is of doet. Kan het ook nergens vinden.
* High Beam: nog niet gebruikt maar lijkt me handig; merkte idd dat uitzetten niet super intuïtief gaat; doe nu maar de lampen van de auto stand; maar goed nog niet echt gebruikt.
* In de bakken achterin passen precies de voedings potjes voor de baby :-) Maar echt daar pas serieus best veel in! Hier voor een weekje weg.... de aardappels heb ik er al uit gehaald :-) (=nietwaar) Maar heb daar in totaal ongeveer de inhoud van twee grote shoppers in kunnen stoppen.
[Afbeelding]
Hoop er met veel veel plezier veel veilige kilometers in te maken.
Top!stijn1309 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:34:
[...]
Snelheidsmelding is rete irritant. Maar als het goed is komt met de volgende update de optie om de muteknop in te houden van het geluid en zet die de snelheidsmelding op alleen informeren.
Al wel de optie gevonden voor de automatische kofferbak te openen als je erachter staat? Soms erg handig als je je handen vol hebt.
Nog op een paar dingen een reactie:Stimst schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:10:
Echt al heel veel gelezen hier maar nog niet zelf wat geschreven; dus bij deze. Mocht van werk een lease auto (1e keer). Wou naar een elektrische kijken ivm bijtelling en wil er zelf niet veel aan kwijt zijn want geef eigenlijk niet zo veel om auto’s. Alleen privé rijden leek me niet handig ivm wegbrengen kinderen en in de zomer verblijven we vaak op een camping. Dat red je dan niet met Max 500 km privé. Nu hadden ze op het werk een auto verkeerd besteld: een Kia Ceed wagon 1.5 hand geschakeld GT plusline (moest een automaat zijn) black pearl van december 2024, helemaal nieuw met 14 km op de teller. Of ik die misschien wou proberen. Helemaal goed; thuis aangekomen was m’n vrouw er helemaal blij mee en ik eigenlijk ook. We hebben privé een i30 van 11 jaar oud dus weer een station leek ons wel handig met een baby en kleuter. Ook zag m’n vrouw het in een drukke stad steeds zoeken naar beschikbare oplaadpunt ook niet zitten wat mij eigenlijk ook niets leek (een eigen oprit hebben we niet). Dus ja gezegd en de extra bijtelling maar voor lief genomen. We hebben ook nog nooit een nieuwe auto gehad dus dat leek me toch ook wel leuk voor een keertje; dus de extra bijtelling nemen we voor lief. De i30 houden we nog aan als tweede auto ivm diverse redenen. Hier dus geen rant over levertijden.
[Afbeelding]
Hier mijn bevindingen/vragen/opmerkingen na 1 maand/3k km:
* Mooie auto en veel luxe en ben er erg blij mee! De turbo helpt wel mee en rijd daardoor best snel. Moet zeggen dat ik nu wel echt blij ben met zo’n nieuwe auto; ben bang dat het allemaal wel snel gaat wennen. Zou zelf voor een automaat gaan ivm files en stadsverkeer. Heb nu ook lets meer met autos gekregen; alhoewel het primair voor mij een ding is die ons van A naar B brengt.
* Vind de lane assistant op de snelweg erg prettig; krijg regelmatig de melding dat mn handen niet aan het stuur zitten terwijl dat wel zo is maar snap ik wel en een klein tikje en de melding is weg. Maar rijd echt lekker ontspannen. Had denk ik graag ACC gehad; zeker op 80 km wegen lijkt me dat super handig.
* Stoelen automatisch instelbaar per persoon erg makkelijk. Helaas onthoudt hij ze toch niet altijd even goed; ben er nog niet achter waarom niet.
* Panaroma dak vinden de kinderen vooral leuk; nou ja de oudste de andere kijkt de andere kant op. Ben benieuwd hoe dat in het voorjaar is (alhoewel ik deze gisteren al even open heb kunnen zetten en dat was wel fijn.) Ben zelf 1.70 dus geen last van de hoogte; maar kan me voorstellen dat dit krap gaat worden.
* Auto hold: super fijn! Blijft bij mij trouwens altijd aan staan.
* JBL speakers: ben geen goed geluid gewend maar vind het oké maar had meer gehoopt en verwacht. Zou er niet voor bijbetalen. Het is echt wel beter dan in mijn oude waar iets standaards in zit maar niet super veel beter. Mis vooral dat geluid echt om je heen zit; nu vooral van voren. Je kunt dit wel iets naar achteren instellen maar dan wordt het meteen minde voor mijn gevoel. De equalizer op 0 zetten vind dik ook beter, dan vervormt het geluid minder. Als je echt wat moois wil dan zou ik iets standaards laten zitten en elders wat moois laten in laten bouwen. Ga ik voor deze lease auto zelf niet doen.
* Lekker ruim op de achterbank en luxe dat daar ook stoelverwarming zit echter daar staan nu twee kinderstoelen op. Kun je de stoelverwarming functie achter ook uitschakelen net zoals bij de ramen zodat ze deze niet aan kunnen zetten?
* Over de kinderen gesproken: hoe houden jullie de auto een beetje netjes, hij is toch niet van mij dus dat voelt toch wat anders. Wil deze graag netjes houden. Heb voor de achterbak een rubberen mat gekocht. Met een kinderwagen en golftrolley leek me dat wel handig. Maar de kinderen maken ook echt wel troep en om ze stil te houden moet er af en toe wel wat eten in :-). Ook vervormen de kinderstoelen de achterbank wel wat. Zou dat erg zijn als je de auto weer moet inleveren? Heb zelf geen eigen risico (werkgever waarschijnlijk wel) maar goed dat is dan niet door werk ritjes gegaan en wil het zelf ook gewoon netjes houden.
* Snelheidswaarschuwing: hoe doen jullie dat? Ik heb onder favoriet ingesteld dat je naar instellingen gaat (weet de naam niet), moet dan op snelheidswaarschuwingen klikken en dan op alleen melden en dan weer terug naar CarPlay of radio. 4x klikken dus.
* Wisselen tussen CarPlay/Spotify’s en radio en dan wel maps of Flitsmeister zijn werkt niet altijd. Favoriet gemaakt die naar radio of telefoon projectie schakelt. Werkt dus niet altijd. Dan moet ik op m’n iPhone spotify hard uitzetten of opnieuw verbinden. Dan schakelt hij wel weer goed. Hoe doen jullie dat? Heb trouwens ook via Carlinkit 5.0 (2air) besteld en die werkt goed; die gebruik ik voor de korte ritjes. Voor de lange de USB kabel.
* Hij staat op winterbanden; welke zomerbanden raden jullie aan ivm geluid? Geen idee of ik zelf kan kiezen maar dan kan ik het straks iig vragen (gaat via euromaster).
* Radio: kun je favorieten ook anders indelen? nu staan ze op alfabet. Verder zie ik bij DAB radio een sort geel/oranje rondje. Als je er op drukt draait deze eventjes rond maar heb geen idee wat dit is of doet. Kan het ook nergens vinden.
* High Beam: nog niet gebruikt maar lijkt me handig; merkte idd dat uitzetten niet super intuïtief gaat; doe nu maar de lampen van de auto stand; maar goed nog niet echt gebruikt.
* In de bakken achterin passen precies de voedings potjes voor de baby :-) Maar echt daar pas serieus best veel in! Hier voor een weekje weg.... de aardappels heb ik er al uit gehaald :-) (=nietwaar) Maar heb daar in totaal ongeveer de inhoud van twee grote shoppers in kunnen stoppen.
[Afbeelding]
Hoop er met veel veel plezier veel veilige kilometers in te maken.
Ben je al wat verder? Momenteel heeft mijn dealer de vervanging van het stuurhuis van mijn Niro, bouwjaar 2020, uitstaan bij Kia NL. We zijn nu 3 weken verder en nog geen bericht, ondanks 2x navraag bij de dealer.Blihi schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:52:
Gisteren maar weer eens een mail gestuurd naar de dealer met de vraag om een update. De auto staat er inmiddels 3 weken. Twee simpele vragen: Hoe zit het met de garantie en wat is de verwachte reparatietijd.
Antwoord: Onderdeel staat in backorder. We hebben geen idee van de levertijd.
Is het nu echt zo moeilijk om antwoord te geven op de garantievraag? Blijkbaar wel. Daar willen ze hun handen blijkbaar niet aan branden.
Laatste status is dat de claimmanager gezegd heeft dat hij op dit moment geen reden ziet waarom dit niet onder garantie zou vallen (dat zegt dus niets) en dat er een PWA procedure gevolgd moet worden (Ik neem aan dat dat staat voor prior work approval, ofwel toestemming om de reparatie te mogen doen).rowicom schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:34:
[...]
Ben je al wat verder? Momenteel heeft mijn dealer de vervanging van het stuurhuis van mijn Niro, bouwjaar 2020, uitstaan bij Kia NL. We zijn nu 3 weken verder en nog geen bericht, ondanks 2x navraag bij de dealer.
Dit is toch niet klantvriendelijk? En waarom moet er zo lang over de garantievraag nagedacht worden?
En verderop staat ook iets over "goodwill", ofwel coulance. Voor dat soort claims is er zelfs een speciale code voor "special customer care (e.g. VIP, annoying customer, etc.). Kia heeft dus een proces voor vervelende klanten.Submitted PWA request must be judged immediately for Dealer’s immediate response to the customer about a repair because delay of response may affect customer satisfaction.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Inmiddels een bevestigingsmail van Kia Nederland ontvangen dat de Ceed Familie inderdaad uit productie is en momenteel enkel nog vanuit de beschikbare voorraad geleverd kan worden.Wienen schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:50:
Ik ben mezelf momenteel aan het orienteren in een nieuwe lease auto. Mijn interesse zijn gewekt in de Kia Ceed SW 1.5 T-GDi DCT GT-PlusLine.
Nou krijg ik van de leasemaatschappij en van een dealer terug dat deze niet meer besteld kan worden en enkel uit voorraad leverbaar is. Nou kan ik hier online helemaal niets over terugvinden, wel dat enkele uitvoeringen van de Ceed SW uit productie zijn maar niet de GT-Plusline.
Op de website van LeaseDirect staat bijv dat deze wel nog gewoon te bestellen is, bij diverse andere modellen staat ook de tekst uitlopend bij. Dus daarom heb ik m'n twijfels? Echter is LeaseDirect niet de partij waar ik mijn lease contract kan afsluiten dus hoop eigenlijk op een bevestiging dat deze nog gewoon in productie zit.
Iemand hier die dit toevallig kan bevestigen/ontkrachten?
https://www.autoweek.nl/a...s-zn-gedurfdere-opvolger/Wienen schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:22:
[...]
Inmiddels een bevestigingsmail van Kia Nederland ontvangen dat de Ceed Familie inderdaad uit productie is en momenteel enkel nog vanuit de beschikbare voorraad geleverd kan worden.
WEl even de goeie opvolger doen
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Gisteren belde de dealer, schijnt zo te horen in de sportstand. Bij sportief rijden betekent terugschakelen niet altijd dat je gaat afremmen. Blijft ie in toeren zitten.wilvanwil schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:09:
Vanmiddag een proefrit gedaan in een Xceed uit 2021, 1.5 T-GDI MHEV, hand geschakeld, reed prima. 1 ding viel op, verkoper kon er geen antwoord op geven,(komt er na het weekend op terug), in de sportstand na terugschakelen naar 2e versnelling, remde hij niet af op de motor. In de eco of normal stand deed ie dat wel. Iemand ervaring mee? Of ergens iets over gelezen. Graag hoor ik het. Groet, Wil
Dit is een EV, dat is niet de opvolger van de CEED met verbrandingsmotoren.Renegade666 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:48:
[...]
WEl even de goeie opvolger doen
https://www.autoweek.nl/a...che-opvolger-van-de-ceed/
Die van jou is net wat mooier, maar concept helaas
Beste Blihi,
Hartelijk dank voor je bericht aan Kia Nederland.
Wat vervelend dat de reparatie lang op zich laat wachten, ik begrijp heel goed dat dit zeer onprettig is.
Wat ik kan zien is dat er op een onderdeel gewacht moet worden om de reparatie uit te voeren.
Helaas kan ik niet inzien wanneer het onderdeel bij de Kia-dealer zal zijn, maar ik heb hen gecontacteerd met het verzoek jou hiervan op de hoogte te houden.
Ik hoop van harte dat zij jou spoedig zullen benaderen en dat zij het onderdeel zo spoedig mogelijk ontvangen en de auto kunnen repareren.
Met vriendelijke groet,
Pietje
Customer Contact Center
my bad. Had niet goed gelezen.Blihi schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:07:
[...]
Dit is een EV, dat is niet de opvolger van de CEED met verbrandingsmotoren.
Ik had de indruk dat de trend wel duidelijk was? :Blihi schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:07:
Dit is een EV, dat is niet de opvolger van de CEED met verbrandingsmotoren.
Fijn dat het in elk geval geregeld wordt. Krijg je nu dan vervangend vervoer?Blihi schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:46:
Net contact gehad met de dealer.
***members only***
Alleen voor CCnC. Erg gek dat er niks gemaakt wordt voor de oude gen5wShadowLabs schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:04:
Lijkt erop dat de volgende update voor KIA’s infotainment op 4 maart uit gaat komen, en dingen als YouTube en Netflix bevat: https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/owEq3v
Ja, lijkt erop dat gen5w een beetje einde leven is. Terwijl ze wel nog een hoop auto’s hebben in het Gamma met dat systeem.sgouman schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:37:
[...]
Alleen voor CCnC. Erg gek dat er niks gemaakt wordt voor de oude gen5w
Sinds kort kun je bij kia voor 99 euro een keuring laten uitvoeren. Valt die positief uit, dan gaat hij de garantie weer in (tegenwoordig 10 jaar vanaf datum eerste tenaamstelling).Jojo90 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:21:
Verder wil ik hem aanmelden voor de kia garantie.
Weet iemand hoe streng kia is? Ze geven aan 15k of een jaar. Nu zie ik dat de beurten net na een jaar zijn gedaan. Wel bij een kia dealer. Auto is 3 jaar met 27k km. Betreft een import uit duitsland.
Als je de garantiecheck doet, vind je dit onderstaande bericht, maar de dealer kan je er ook meer over vertellen.Jojo90 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:16:
@pixels66
Heeft u toevallig een link?
Heb net de gehele kia site doorgenomen maar niets kunnen vinden.
Beetje laat, sorry: Met een multimeter de accu in rust meten, dan moet hij zo'n 12.6 Volt geven. Als die spanning onder de 12 komt, is hij echt aan het eind van zijn Latijn en dan is vervangen nodig.ChiMan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:18:
[...]
Hoe kan ik zelf de 12V accu controleren?
Ik rij bijna dagelijks en voor de rest merk ik geen problemen.
> For vehicles with infotainment systems such as Generation 5 Wide (Gen5W), the software update will be available in April, and this page will be updated accordingly.ShadowLabs schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:58:
[...]
Ja, lijkt erop dat gen5w een beetje einde leven is. Terwijl ze wel nog een hoop auto’s hebben in het Gamma met dat systeem.
Ben heel benieuwd of ze voor Gen5W dan ook daadwerkelijk nieuwe features gaan implementeren, of dat het alleen een kaartupdate gaat zijn.Sjaak_Trekhaak schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:26:
[...]
> For vehicles with infotainment systems such as Generation 5 Wide (Gen5W), the software update will be available in April, and this page will be updated accordingly.
Bron: https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/owEq3v
Als het bij de dealer is, wordt de terugroepactie inderdaad meteen uitgevoerd. Gewoon naar vragen.KilljoyNL schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:25:
Mijn arme Niro heeft onderhoud vandaag, doen ze meteen een zekering vervangen of zo waar die terugroepactie voor was. Voel me best onthand zo zonder auto
Ik heb dezelfde Qashqai gehad (oke alleen van voor de facelift) en was daar niet echt heel tevreden over. Ik begreep wel dat 1 jaar na de facelift de motor is vervangen voor een sterker exemplaar. Ook is de radio aanzienlijk geüpgraded. In mijn 2017 versie zat nog geen CarPlay om maar wat te nemen. Nu wel, dus daar zit je veilig mee als je een 2020 versie hebt gekocht. Ga je de automaat niet missen? Of heeft jou QQ dat ook? Ik vind, maar dat is persoonlijk, de Niro veel volwassener rijden dan de QQ. Hoewel de QQ weer een fijnere, hogere zit heeft. Dat mis ik dan weer bij de Niro. Voor alles wat te zeggen en ik heb tien jaar een QQ (eerste model 2012 en toen model 2017) gehad dus kan er over meepratenBlihi schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:29:
[...]
Als het bij de dealer is, wordt de terugroepactie inderdaad meteen uitgevoerd. Gewoon naar vragen.
Ik weet hoe je je voelt. Ik ben de auto nu 10 weken kwijt, maar vrijdag kunnen we de Qashqai ophalen...
Dit is inderdaad de 2020 versie, dus met carplay en met automaat. Tijdens de proefrit merkte ik niet veel verschil in verfijning tussen de QQ en de Niro. De Niro rijdt iets rustiger weg omdat dat elektrisch gaat, waar de QQ natuurlijk de koppeling moet bedienen tussen de motor en de DCT bak. Eenmaal rollend was er geen verschil. Beide auto's hebben een DCT (Niro met 6, QQ met 7 versnellingen).laredo schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:41:
[...]
Ik heb dezelfde Qashqai gehad (oke alleen van voor de facelift) en was daar niet echt heel tevreden over. Ik begreep wel dat 1 jaar na de facelift de motor is vervangen voor een sterker exemplaar. Ook is de radio aanzienlijk geüpgraded. In mijn 2017 versie zat nog geen CarPlay om maar wat te nemen. Nu wel, dus daar zit je veilig mee als je een 2020 versie hebt gekocht. Ga je de automaat niet missen? Of heeft jou QQ dat ook? Ik vind, maar dat is persoonlijk, de Niro veel volwassener rijden dan de QQ. Hoewel de QQ weer een fijnere, hogere zit heeft. Dat mis ik dan weer bij de Niro. Voor alles wat te zeggen en ik heb tien jaar een QQ (eerste model 2012 en toen model 2017) gehad dus kan er over meepratenGeniet van je nieuwe auto, altijd leuk om een andere auto te krijgen!
Ja bij de dealer, die zit letterlijk bij mijn werk aan de overkant, dat is super makkelijk.Blihi schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:29:
[...]
Als het bij de dealer is, wordt de terugroepactie inderdaad meteen uitgevoerd. Gewoon naar vragen.
Ik weet hoe je je voelt. Ik ben de auto nu 10 weken kwijt, maar vrijdag kunnen we de Qashqai ophalen...
Bij mij is melding niet weg te krijgenVanitas1996 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 05:16:
Bedankt! Het is opgelost. Ik moest alleen mijn CarPlay verbinding even beëindigen voordat ik op ‘Ja’ klikte. Dat leek voor de voorwaarden te komen, waarna ik het niet kon accepteren!
Doe je dit terwijl je aan het rijden bent?Thobon schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:43:
[...]
Bij mij is melding niet weg te krijgen. Al verschillende dingen geprobeerd. Nu druk ik maar steeds op 'nee'. Irritant, maar verder geen probleem. Over 8 maanden gaat de Kia uit de lease en komt er een vervanger...geen Kia.
Ik heb dit zowel rijdend als stilstaand geprobeerd. Het laden van de voorwaarden duurt erg lang en wordt dan afgebroken met de melding dat ze niet geladen kunnen worden en dan kun je niet ingeven of je akkoord gaat of niet zodat je van de melding af bent. Erg irritant.Ilankroon schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:14:
[...]
Doe je dit terwijl je aan het rijden bent?
Ik had dit ook, maar toen ik het nogmaals kreeg toen ik stilstond bleef hij weg.
Nou, we hebben de QQ eindelijk in huis. Hij is nog niet helemaal klaar, want de garage was even vergeten de afgesproken vaste voeding naar de trekhaak aan te leggen. Dat wordt komende vrijdag nog gedaan.laredo schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:41:
[...]
Ik heb dezelfde Qashqai gehad (oke alleen van voor de facelift) en was daar niet echt heel tevreden over. Ik begreep wel dat 1 jaar na de facelift de motor is vervangen voor een sterker exemplaar. Ook is de radio aanzienlijk geüpgraded. In mijn 2017 versie zat nog geen CarPlay om maar wat te nemen. Nu wel, dus daar zit je veilig mee als je een 2020 versie hebt gekocht. Ga je de automaat niet missen? Of heeft jou QQ dat ook? Ik vind, maar dat is persoonlijk, de Niro veel volwassener rijden dan de QQ. Hoewel de QQ weer een fijnere, hogere zit heeft. Dat mis ik dan weer bij de Niro. Voor alles wat te zeggen en ik heb tien jaar een QQ (eerste model 2012 en toen model 2017) gehad dus kan er over meepratenGeniet van je nieuwe auto, altijd leuk om een andere auto te krijgen!
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Kia Sportage. Of ik nu rijd of stil sta, het maakt niet uit. Het laden van de voorwaarden gaat telkens fout, en dan verschijnt er een foutmelding. En de volgende keer staat die melding weer op het scherm. Mega irritant.Thobon schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:34:
[...]
Ik heb dit zowel rijdend als stilstaand geprobeerd. Het laden van de voorwaarden duurt erg lang en wordt dan afgebroken met de melding dat ze niet geladen kunnen worden en dan kun je niet ingeven of je akkoord gaat of niet zodat je van de melding af bent. Erg irritant.
Ik heb wel meer irriterende dingetjes met mijn Proceed. Erg jammer, want ik vind het nog wel steeds een mooie auto om te zien en ook het interieur bevalt me nog steeds goed. Maar vooral technische irritaties hebben er voor gezorgd dat ik heb besloten dat mijn volgende leaseauto of privé auto geen Kia meer wordt.
Yamaha MT-09
Mijn huidige ceed maakt ook genoeg windruis hoorelsinga schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:28:
Met een EV ga je meer windgeruis en rolgeluid horen, omdat die dinosap motor niet enkele duizenden keren per minuut ontploft.![]()
Ik moet over een kleine 5 jaar zeer waarschijnlijk ook aan een full EV (in plaats van de huidige Sportage HEV GT-Plusline), want iets met overheid en CO2 reductie. Dan ga ik in elk geval heel blij zijn dat we bij ons volledige vrijheid hebben welke auto we gaan rijden en ons relatief hoge leasebudget. Kan ik in elk geval iets uitzoeken wat bij mijn gebruik past.
Zou toch zeggen dat zonder voorruit, rijwind erger is dan met.Renegade666 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:58:
[...]
Mijn huidige ceed maakt ook genoeg windruis hoorEchter dat is erger geworden toen er een vooruit is in gekomen. maar geen last van ofzo.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq