Beste KIA liefhebbers,
Momenteel rij ik een Toyota Prius uit 2011. Ik ben al een tijdje aan het nadenken om de auto te vervangen met de mindset dat ik graag bij de Toyota hybride aandrijflijn wil blijven. Op wat hoge toeren na bij het oprijden van de snelweg, is het verder een fantastisch systeem. Bovendien ben ik geen snelheidsduivel.
Gezien de fase waarin wij thuis zijn, met middels al wat grotere (en lange) kinderen die niet altijd meer meegaan, kijken we naar de C-HR als ideale opvolger voor onze Prius. Wat hoger op de weg, dezelfde aandrijflijn, ruimte achterin en ja, smaken verschillen, wij vinden hem er zeer stoer uitzien.
Wat me tegenstaat bij het zoeken naar Toyota occasions, is dat ze op voorhand gedateerd zijn, tenzij je vanaf 2020 modellen gaat kijken. Toyota heeft vanaf dat momentum zijn auto's voorzien van brood nodige updates die bij andere merken al vele jaren standaard waren, zoals Apple / Android carplay, wat rappere computers en betere schermen.
In dit segment van 2020 modellen mag je al snel 25k voor neerleggen, zelfs met modellen waar de kilometers al best beginnen te tellen. Ga je er net wat onder zitten (2019 en ouder), kom je in een wereld van toch al snel 19k terecht, en heb je de gemakken van vandaag niet in je auto zitten. Zit je alsnog met kabels en telefoons op je raam voor het navigeren.
Zo ben ik mijn scope gaan verbreden en kom ik op de KIA Niro hybrid uit. Een wat rustigere wagen qua uiterlijk. Maar helemaal niet lelijk. Ik vind hem wel style hebben. Ik heb het idee dat deze wagen al vanaf 2016 flink meekomt met alle wensen die je maar zou willen.
Toch merk ik dat het lastig is om wijs te worden na het kijken van vele (video) reviews. Want waar moet ik nu op letten binnen de Niro range aan modellen.
Ik wil proberen een toffe wagen te scoren voor de komende 5 jaar. We hebben een budget van ongeveer 20k. Wat zouden jullie mij dan adviseren, en welke modellen moet ik links laten liggen? Is er een significante update gedaan vanaf een jaartal zoals Toyota in 2020 heeft doorgevoerd?
Ik hoop dat jullie mij een duwtje kunnen geven. Ondertussen graaf ik verder in de vele topics zoals deze.