Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:36
sgouman schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:09:
Wat een nachtmerrie om een 2e hands Kia Sportage te kopen zeg.

Of ze zijn niet bij een Kia dealer onderhouden = geen garantie

Of ze zijn wel Kia dealer onderhouden maar hebben niet binnen de 15.000km de beurt gehad = geen garantie

Of is het een importauto, lastig na te trekken hoe het zit met onderhoud = geen garantie

Hoe doen jullie dit als je een 2e hands Kia gaat kopen?
Wij hebben een importauto bij de officiele dealer gekocht, gewoon met de 7 jaar garantie en zelf alle beurten netjes op tijd ingepland.

Dat laatste is lastig. De wachttijd bij de dealer is hier op het moment 4 maanden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-06 13:05

elsinga

=8-)

Hoe verwacht Kia dat berijders zo nauwkeurig mogelijk rond de kilometerstand voor onderhoud een afspraak kunne inplannen bij deze wachttijd?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-06 14:20
elsinga schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:30:
Hoe verwacht Kia dat berijders zo nauwkeurig mogelijk rond de kilometerstand voor onderhoud een afspraak kunne inplannen bij deze wachttijd?
Mijn kia dealer geeft aan, kijk hoeveel km je gemiddeld per jaar rijdt en stem daar je onderhoud op af.

Mijn ouders rijden maar 10.000km per jaar en kunnen dus al bij de onderhoudsbeurt een afspraak maken voor volgend jaar.

Ik doe dat ook maar meestal om de 4-5 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Als ik dat zou doen, dan kom ik nooit in de buurt van die (bijvoorbeeld ) 15.000km. Veel te onregelmatig gebruik. En als ik met een afspraak op zak binnenkom met een verschil van 1000km, dan ben ik qua garantie al de sjaak, als de berichten hier kloppen...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
elsinga schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:53:
Als ik dat zou doen, dan kom ik nooit in de buurt van die (bijvoorbeeld ) 15.000km. Veel te onregelmatig gebruik. En als ik met een afspraak op zak binnenkom met een verschil van 1000km, dan ben ik qua garantie al de sjaak, als de berichten hier kloppen...
Kia nederland heb ik een paar keer gebeld in een zoektoch naar een nieuwe auto.

Je mag er gedurende de looptijd van de auto max 1000km overheen zitten.

Dus 1 buurt 400 erover en de andere 600 erover mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 14:51
Mijn credo is "Iedereen heeft recht op zijn eigen problemen." Inhakend daarop vind ik het raar dat je als consument/berijder rekening moet gaan houden met logistieke en capaciteitsproblemen bij een dealer en daar je onderhoudsmomenten maar op af moet stemmen of daarop moet gaan anticiperen. Natuurlijk moet je het er ook niet op aan laten komen, maar de wachttijden zijn tegenwoordig dermate lang dat je al maanden van tevoren dit onderhoud in zou moeten gaan plannen om je recht op garantie niet te verspelen.

In mijn geval werd ik door de Kia-dealer proactief gebeld om een afspraak te maken voor een onderhoudsbeurt. Dat telefoontje was eind juli, maar de afspraak kon pas op zijn vroegst voor half september worden gepland. Eerder kon ik niet langskomen. Toen was ik nog niet over de km-stand die voor die stond, maar voor hetzelfde geld was dat wel gebeurd, want de ene week werk ik vaker thuis (deze leaseauto wordt door mij uitsluitend zakelijk gebruikt) en de andere week ben ik voor mijn gevoel de hele werkweek op pad.

[ Voor 11% gewijzigd door MichelKlok op 02-10-2024 09:53 ]

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-06 15:34
Kennelijk is de werkplaatscapaciteit van de Kia dealers nog niet helemaal in lijn met het feit dat ze al een aantal jaren een best verkochte merken van NL zijn.

In mijn geval heb ik een afspraak gemaakt op de dag dat mijn auto een melding gaf dat er binnenkort onderhoud nodig was. Deze melding was op 10 september. De onderhoudsafspraak kon niet eerder dan 20 november... Toevallig was ik er vanmorgen voor een afspraak voor een schadereparatie en ze vertelden dat ze nu al voor tweede helft december aan het plannen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilljoyNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06 13:06
Persoonlijk zou ik zeggen
- Auto geeft bij X aantal kilometers aan dat een beurt nodig gaat zijn
- Direct die dag een afspraak maken, indien lange wachttijd flexibel zijn door gewillig te zijn uit te wijken naar andere KIA garages, binnen alle redelijkheid, dus niet naar Groningen terwijl je in Limburg woont bijvoorbeeld
- Ik ben niet verantwoordelijk voor drukte bij KIA garages
- Verantwoordelijkheid ligt bij hun

Maar gelukkig heb ik hier nog nooit een probleem mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:35
meestal is het voor mij een paar week van te voren te regelen.
Maar afgelopen maandag ook een afsrpaak gemaakt voor kleine beurt. hij staat er nu :) dus het kan wel :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31
MOET je dan het onderhoud bij een KIA garage doen voor de garantie of moet de auto onderhouden zijn volgens de service interval en moeten de aangegeven punten zijn gedaan?

Bij het 2e kun je dus naar elke gekwalificeerde garage die het onderhoud kan doen en op de bon zet wat er gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
jongetje schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:03:
MOET je dan het onderhoud bij een KIA garage doen voor de garantie of moet de auto onderhouden zijn volgens de service interval en moeten de aangegeven punten zijn gedaan?

Bij het 2e kun je dus naar elke gekwalificeerde garage die het onderhoud kan doen en op de bon zet wat er gedaan is.
Ja mag het onderhoud elders laten doen, maar wel met Kia onderdelen, dus niet met vervangende onderdelen (filters, etc.)

Althans, zo heb ik het begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilljoyNL
Om het simpel te houden doe ik het bij Kia zelf, hoef ik er verder niet over na te denken.
Het geluk wil dat bij mijn nieuwe werkgever een Kia dealer schuin tegenover aan de overkant zit, dus super makkelijk als er iets is of als de auto een dag onderhoud nodig heeft.
Rij naar Kia, drop auto, steek over naar werk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, maar mijn dealer heeft momenteel een wachttijd van 4 maanden voor regulier onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Mijn huidige leasemaatschappij laat het onderhoud van mijn Sportage doen bij een algemene garageketen. Ik mag over 4k voor de eerste beurt, zal binnenkort eens bellen hoe lang vooraf ik een afspraak moet maken. Maar mijn huidige stand loopt heel wisselend op, dus zal nog interessant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
elsinga schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:30:
Mijn huidige leasemaatschappij laat het onderhoud van mijn Sportage doen bij een algemene garageketen. Ik mag over 4k voor de eerste beurt, zal binnenkort eens bellen hoe lang vooraf ik een afspraak moet maken. Maar mijn huidige stand loopt heel wisselend op, dus zal nog interessant worden.
Dan doe je dat toch volgende maand gelijk met de bandenwissel? Ik weet niet bij welke leasemaatschappij je zit maar ik kan dat gewoon via de app. zien en volgende week al wel ergens terecht als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightNella
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-03 21:39
Hallo allemaal,

Al een tijdje is onze Ford Focus wagon aan vervanging toe. Afgelopen weekend heb ik een proefrit gemaakt in een Ceed SW Phev ExecutiveLine uit 2021. Was erg fijne rit en onder de indruk van het interieur en rijeigenschappen. Ook een hele complete auto qua opties.

Toch zit ik met een aantal vragen waarop jullie mij hopelijk antwoord kunnen geven!

- Panoramadak/elektrische stoel: Er is al veel over geschreven. Maar in hoeverre belemmert deze combinatie je hoofdruimte? Ik zat niet met hoofd tegen plafond maar had wel het gevoel dat het wat krapper allemaal is dan ik gewend ben. Ik hield niet gek veel over (ben 1.88). Ik vind het vooral esthetisch leuk om te hebben.
En wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van panoramadak/elektrische stoel (is het onmisbaar?).

- Overdragen fabrieksgarantie: Ook veel gelezen hierover. De dealer waar ik proefrit maakte zei dat ze het altijd van te voren checken bij een kia-dealer. Kan ik er dan vanuit gaan dat die fabrieksgarantie wel goed zit? Ik zag afgestempelde boekjes van Kia-garage (Duitsland).

- Afleverpakket: de Ceed van de proefrit had nog anderhalf jaar APK en in mei onderhoud gehad. Daarnaast dus nog bijna 4 jaar fabrieksgarantie. In hoeverre heeft het dan zin om bij diezelfde dealer extra garantie/onderhoud en al die extra’s die in een afleverpakket zitten erbij te doen? Waarom zou ik de auto dan niet zo meenemen? (Ben toch van plan om onderhoud bij merkdealer in de buurt te doen).

Hopelijk kunnen jullie me van wat antwoorden voorzien en kom ik binnenkort bij de Kiafamilie 😉 Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@MightNella Die stoel en het dak heb je toch zelf kunnen ervaren tijdens de proefrit en het zitten in de auto? Je besteld hem tenslotte niet uit de folder.
En of het onmisbaar is? Er zijn genoeg auto's zonder elektrisch verstelbare stoelen en panoramadaken en die rijden net zo goed rond als die met. Als je de enige bestuurder bent stel je de stoel 1 keer in en kom je er toch bijna niet meer aan. Als je met meerdere personen rijdt en vaak wisselt van bestuurder is het wel handig om direct je instelling te kiezen.

Ikzelf heb een panoramaschuifdak en vind het vooral in het voor en najaar lekker om af en toe open te doen. In de zomer en winter is ie gewoon dicht (te koud of juist te warm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 15:21

rCk

Ik wilde een ProCeed mét pano dak, heb er een zonder geleverd gekregen door fout van leasemaatschappij. Kan er nog steeds boos om worden.
Hij rijdt net zo lekker, ziet er ietsje minder tof en "full-option" uit. Maar ik ben 1,93m en ik zat met de proefritten niet met m’n hoofd tegen de bekleding aan, maar nu heb ik wel méér ruimte. Heb je het niet gehad, zal je het ook niet snel missen.

De elektrische bestuurdersstoel vind ik dan weer veel nut hebben en fijn werken.
Ik ben 1,93m, mijn vriendin 1,74m. Zij heeft buiten de lengte van haar benen ook nog eens een compleet andere zithouding (ze hangt helemaal naar achteren). Met één druk op de knop gaat hij naar mijn stand (dit is ook heel fijn wanneer ze het vergeet, dan druk je in de deur op “1” en dan gaat de stoel naar achteren en kan ik normaal gaan zitten.
Voorkomt dat ik met mijn bovenbenen weer tegen m’n stuur aan zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

jongetje schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Dan doe je dat toch volgende maand gelijk met de bandenwissel? Ik weet niet bij welke leasemaatschappij je zit maar ik kan dat gewoon via de app. zien en volgende week al wel ergens terecht als het moet.
Bandenwissel moet elders, bij een keten. Die is niet zo kritisch gelukkig. Ik ga het zien. Tijdens de lease maak ik me over garantie niet druk, maar ik wil deze auto aan het einde van de lease wellicht overnemen en dan heb je nog 2 jaar garantie. Maar dan moet je wel aan de voorwaarden voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 11:36
KilljoyNL schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:43:
Om het simpel te houden doe ik het bij Kia zelf, hoef ik er verder niet over na te denken.
Het geluk wil dat bij mijn nieuwe werkgever een Kia dealer schuin tegenover aan de overkant zit, dus super makkelijk als er iets is of als de auto een dag onderhoud nodig heeft.
Rij naar Kia, drop auto, steek over naar werk :D
Ik heb dezelfde situatie, KIA dealer zit om de hoek, ideaal.
KilljoyNL schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:28:
- Direct die dag een afspraak maken, indien lange wachttijd flexibel zijn door gewillig te zijn uit te wijken naar andere KIA garages, binnen alle redelijkheid, dus niet naar Groningen terwijl je in Limburg woont bijvoorbeeld

Dit deed ik in het verleden ook, was vaak binnen 2-3 weken wel ergens een plekje. En bijv. een vakantie zie je al langer van te voren aan komen. Echter hebben ze nu een planperiode van wel 5-6 weken minimaal. Vorige beurt 3000km voor het aflopen alvast afspraak gemaakt in de hoop dat het verloopt van de km's gemiddeld is. Voor hetzelfde geld heb je 2 ritjes van 300 km extra en zit je er dus wel overheen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
KilljoyNL schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:28:

Dat kun je allemaal zeggen, maar daar hebben ze echt geen boodschap aan hoor.

De wachttijd is hier gewoon 4 maanden. En dat is in de hele omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:52

mb1

Vrijdag gebeld, voor december een afspraak gemaakt (Arnhem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Goedenavond,

Vanmiddag hebben mijn ouders een mail gehad van mijnkia om een account aan te maken( ze hebben een kia gekocht) het was eigenlijk alleen wachtwoord wijzigen. Op mijnkia.nl kan je inloggen en zie je de auto staan. Echter de kia connect app zegt onbekende gebruikersnaam of wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjong
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:22
sgouman schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:51:
Goedenavond,

Vanmiddag hebben mijn ouders een mail gehad van mijnkia om een account aan te maken( ze hebben een kia gekocht) het was eigenlijk alleen wachtwoord wijzigen. Op mijnkia.nl kan je inloggen en zie je de auto staan. Echter de kia connect app zegt onbekende gebruikersnaam of wachtwoord.
mijnkia.nl is niet hetzelfde als kia connect.
Denk dat je deze moet hebben voor de app en auto https://connect.kia.com/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Iemand hier een ev6 met led matrix koplampen.

Ik heb ingesteld dat het zou moeten werken vanaf 20 km/h. Echter werkt dat nooit. Het moet aardig donker zijn voordat het grootlicht aan gaat.

De sportage van mijn ouders doet het bijjna wel altijd vanaf de km/h. Enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synthetika
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 12:19
Even een update m.b.t. de KIA Sportage HEV GT-Plusline die we begin februari dit jaar hebben besteld. Levertijd zou volgens onze dealer momenteel 5-7 maanden moeten zijn, echter blijkt (nadat de dealer naar Kia Nederland heeft gebeld) dat er productieproblemen zijn met de HEV variant, en dan met name in de GT-Plusline uitvoering. Geen idee hoe dat gerelateerd kan zijn, maar dat is even wat Kia Nederland aangaf. Onze auto heeft ook nog geen chassisnummer, en ze konden niet aangeven wanneer de productieproblemen zijn opgelost. Nouja, we gaan het wel zien.

Voor degenen die een nieuwe KIA Sportage willen bestellen: neem die 22-26 weken voor de HEV (aldus de online configurator) maar even met een stevige korrel zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-06 14:27
Synthetika schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:15:
Even een update m.b.t. de KIA Sportage HEV GT-Plusline die we begin februari dit jaar hebben besteld. Levertijd zou volgens onze dealer momenteel 5-7 maanden moeten zijn, echter blijkt (nadat de dealer naar Kia Nederland heeft gebeld) dat er productieproblemen zijn met de HEV variant, en dan met name in de GT-Plusline uitvoering. Geen idee hoe dat gerelateerd kan zijn, maar dat is even wat Kia Nederland aangaf. Onze auto heeft ook nog geen chassisnummer, en ze konden niet aangeven wanneer de productieproblemen zijn opgelost. Nouja, we gaan het wel zien.

Voor degenen die een nieuwe KIA Sportage willen bestellen: neem die 22-26 weken voor de HEV (aldus de online configurator) maar even met een stevige korrel zout.
Welkom in de wondere wereld van de levertijden. Dit is af en toe net een loterij. Zo kan iemand die later is met bestellen en dezelfde uitvoering hebben als jij toch eerder geleverd krijgen. Lees het topic er maar op na. Levertijden zijn een gemiddelde... kan (veel) eerder zijn maar ook (veel) later.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:29
Synthetika schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:15:

cute, 11 maanden voor Ceed hatchback Dynamicplusline. Hij staat inmiddels al in NL, maar 31 oktober loopt mijn huidige contract af (overgenomen van een collega vorig jaar november).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-06 14:59
Weet iemand hier hoe het zit met de verschillende soorten onderhoudsbeurten i.c.m. de 7 jaar garantie?

Mijn Ceed heeft vorig jaar oktober een grote onderhoudsbeurt gehad. Nu, 1 jaar en slechts 4000 km verder, zou er een oliebeurt moeten plaatsvinden? Dat lijkt mij onnodig. Volgend jaar kan er dan een kleine onderhoudsbeurt plaatsvinden.

Kan ik de oliebeurt overslaan en toch de garantie behouden?

PSN ID = Jorco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07
@Jorco Bij Kia is het 15k km of 1 jaar volgens de voorgeschreven onderhoudsinterval in het ritme oliebeurt, kleine beurt, oliebeurt, grote beurt, enz. Dus als je de garantie wilt behouden zal je de oliebeurt moeten doen.

Niet alleen kilometers doet olie verouderen, maar ook koude starts en vocht zorgen ervoor dat olie verouderd. Vaak bij autos die weinig kilometers maken rijden vaak ook korte afstanden en komt de motor niet volledig op bedrijfstemperatuur, dat is niet alleen de temperatuur van de koelvloeistof die je kan aflezen van je dashboard De olie heeft als vuistregel twee keer zoveel tijd nodig om op bedrijfstemperatuur te komen als koelvloeistof.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Jorco schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:54:
Weet iemand hier hoe het zit met de verschillende soorten onderhoudsbeurten i.c.m. de 7 jaar garantie?

Mijn Ceed heeft vorig jaar oktober een grote onderhoudsbeurt gehad. Nu, 1 jaar en slechts 4000 km verder, zou er een oliebeurt moeten plaatsvinden? Dat lijkt mij onnodig. Volgend jaar kan er dan een kleine onderhoudsbeurt plaatsvinden.

Kan ik de oliebeurt overslaan en toch de garantie behouden?
Zoals gezegd: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Over beurten gesproken... Mijn (nou ja, lease) Sportage moet op zo exact mogelijk 15k z'n eerste beurt krijgen. Alleen piept het display nu zodat het eerder zou moeten. Dus navragen bij kia.nl wat ik moet aanhouden ivm de garantie. "Vraag de dealer" was het (al verwachtte) antwoord, maar na wat doorvragen is het die 15k.

Wordt trouwens nog een aardige gok wanneer in te plannen. Momenteel een zeer onvoorspelbaar gebruik, dus als ik over een maand plan dan kan ik te vroeg, op tijd of te laat zijn. Maar als ik de auto over 5 jaar over zou willen nemen (is altijd een afweging voor mij), dan wil ik die laatste 2 jaar garantie toch wel graag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:18
Ik was van de week ineens mijn voorkeuze zenders kwijt in de radio. Geen accu los gehad oid
Navigatie had die wel onthouden.

Kia ceed sw 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@elsinga Beter te vroeg dan te laat. Maar succes met over een maand een afspraak plannen bij de dealer, die zitten tot einde jaar al vol... of je moet maar een onafhankelijke garage gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
jongetje schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:20:
@elsinga Beter te vroeg dan te laat. Maar succes met over een maand een afspraak plannen bij de dealer, die zitten tot einde jaar al vol... of je moet maar een onafhankelijke garage gaan.
En een onafhankelijke garage is volgens kia(meerdere malen gebeld) niet goed genoeg voor de garantie. Tenzij ze echt op de factuur zetten dat er kia onderdelen zijn gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik ben ook al in conclaaf met de leasemaatschappij. Zij maken inderdaad gebruik van onafhankelijke garages. Ik moest op 3 a 4 weken rekenen voor een afspraak.

Ik zal bij het maken van de afspraak nog eens melden dat voor het houden van garantie alleen originele Kia onderdelen gebruikt moen worden. Zal voor deze eerste oliebeurt wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
elsinga schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:36:
Ik ben ook al in conclaaf met de leasemaatschappij. Zij maken inderdaad gebruik van onafhankelijke garages. Ik moest op 3 a 4 weken rekenen voor een afspraak.

Ik zal bij het maken van de afspraak nog eens melden dat voor het houden van garantie alleen originele Kia onderdelen gebruikt moen worden. Zal voor deze eerste oliebeurt wel loslopen.
Het loslopen zou ik niet vanuit gaan. Kia is erg streng met de garantie met niet kia onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
elsinga schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:06:
Over beurten gesproken... Mijn (nou ja, lease) Sportage moet op zo exact mogelijk 15k z'n eerste beurt krijgen. Alleen piept het display nu zodat het eerder zou moeten. Dus navragen bij kia.nl wat ik moet aanhouden ivm de garantie. "Vraag de dealer" was het (al verwachtte) antwoord, maar na wat doorvragen is het die 15k.

Wordt trouwens nog een aardige gok wanneer in te plannen. Momenteel een zeer onvoorspelbaar gebruik, dus als ik over een maand plan dan kan ik te vroeg, op tijd of te laat zijn. Maar als ik de auto over 5 jaar over zou willen nemen (is altijd een afweging voor mij), dan wil ik die laatste 2 jaar garantie toch wel graag houden.
De wachttijd is hier 4 maanden voor een beurt, dus over een maand inplannen lukt sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik hoor van de leasemaatschappij dat ik 2 a 3 weken vooraf een afspraak moet laten inplannen door hen. Dus daar ga ik maar van uit. Dat is niet bij de Kia dealer (helaas, is 500m verderop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
elsinga schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:32:
Ik hoor van de leasemaatschappij dat ik 2 a 3 weken vooraf een afspraak moet laten inplannen door hen. Dus daar ga ik maar van uit. Dat is niet bij de Kia dealer (helaas, is 500m verderop).
Dan zou ik al de auto niet meer overnemen. Garantie ben je dan kwijt, tenzij dat de onafhankelijke garage op de factuur zet dat er kia onderdelen zijn gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
@sgouman Je verklaart de garantie nu bijna heilig in mijn optiek en tuurlijk is het prettig als er nog een paar jaar garantie op zit als je de auto overneemt. Het kan minder gezeur op leveren als je een probleem met de auto hebt, maar dat is zeker geen gegeven, ook bij garantieclaims wordt soms van het kastje naar de muur gewezen.

Daarin tegen is het wel een auto die je zelf gereden hebt, je kent de onderhoudshistorie, eventuele reparaties en schades. Tegen de tijd dat je de auto kan overnemen zijn de meeste zwakke plekken van de auto wel boven water gekomen en zou ik tegen die tijd kijken wat de leasemaatschappij er voor wilt hebben en dat afwegen tegen de historie en staat van de auto.

Overigens is de kia-garantie 7 jaar of 150.000 km afhankelijk wat het eerst wordt bereikt. Indien de berijder een kilometervreter is kan de auto al uit de garantie zijn voordat de lease voorbij is ongeacht of deze wel of niet bij een dealer is onderhouden.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ik heb een Kia Ceed SW uit 2019. In de achterbak heb ik zon verschuifbare bagageverdeler. Hiermee kan je de bagage vastzetten tegen de achterbank of juist dicht bij de klep houden.

Kan je dit ding ook nabestellen? Een van de drukknoppen is kapot waardoor hij slecht schuift. Ik kan hem nergens in de accesoires vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 14:44
Ojjorz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:36:
Ik heb een Kia Ceed SW uit 2019. In de achterbak heb ik zon verschuifbare bagageverdeler. Hiermee kan je de bagage vastzetten tegen de achterbank of juist dicht bij de klep houden.

Kan je dit ding ook nabestellen? Een van de drukknoppen is kapot waardoor hij slecht schuift. Ik kan hem nergens in de accesoires vinden...
Dit wil ik ook wel weten! Met name of je hem ook kan inbouwen terwijl mijn Proceed de andere indeling zonder die rails heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Vanitas1996 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:07:
[...]

Dit wil ik ook wel weten! Met name of je hem ook kan inbouwen terwijl mijn Proceed de andere indeling zonder die rails heeft.
Ik las op het Kia-forum dat deze optie in Nederland nooit is geleverd? Voor mijn exemplaar zou het kunnen (Duitse import Executive-line), maar dat zou wel verklaren waarom het niet kan nabestellen op de Kia-site. Of dat voor jouw Proceed ook het geval is, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 14:44
Ojjorz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:00:
[...]

Ik las op het Kia-forum dat deze optie in Nederland nooit is geleverd? Voor mijn exemplaar zou het kunnen (Duitse import Executive-line), maar dat zou wel verklaren waarom het niet kan nabestellen op de Kia-site. Of dat voor jouw Proceed ook het geval is, weet ik niet.
Misschien wel nog via een ander kanaal te kopen misschien. Zou het wel handig vinden voor in de auto!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-06 21:06

RoyK

Hobby tekenaar

Beste KIA liefhebbers,

Momenteel rij ik een Toyota Prius uit 2011. Ik ben al een tijdje aan het nadenken om de auto te vervangen met de mindset dat ik graag bij de Toyota hybride aandrijflijn wil blijven. Op wat hoge toeren na bij het oprijden van de snelweg, is het verder een fantastisch systeem. Bovendien ben ik geen snelheidsduivel.

Gezien de fase waarin wij thuis zijn, met middels al wat grotere (en lange) kinderen die niet altijd meer meegaan, kijken we naar de C-HR als ideale opvolger voor onze Prius. Wat hoger op de weg, dezelfde aandrijflijn, ruimte achterin en ja, smaken verschillen, wij vinden hem er zeer stoer uitzien. :*)

Wat me tegenstaat bij het zoeken naar Toyota occasions, is dat ze op voorhand gedateerd zijn, tenzij je vanaf 2020 modellen gaat kijken. Toyota heeft vanaf dat momentum zijn auto's voorzien van brood nodige updates die bij andere merken al vele jaren standaard waren, zoals Apple / Android carplay, wat rappere computers en betere schermen.

In dit segment van 2020 modellen mag je al snel 25k voor neerleggen, zelfs met modellen waar de kilometers al best beginnen te tellen. Ga je er net wat onder zitten (2019 en ouder), kom je in een wereld van toch al snel 19k terecht, en heb je de gemakken van vandaag niet in je auto zitten. Zit je alsnog met kabels en telefoons op je raam voor het navigeren. :?

Zo ben ik mijn scope gaan verbreden en kom ik op de KIA Niro hybrid uit. Een wat rustigere wagen qua uiterlijk. Maar helemaal niet lelijk. Ik vind hem wel style hebben. Ik heb het idee dat deze wagen al vanaf 2016 flink meekomt met alle wensen die je maar zou willen.

Toch merk ik dat het lastig is om wijs te worden na het kijken van vele (video) reviews. Want waar moet ik nu op letten binnen de Niro range aan modellen.

Ik wil proberen een toffe wagen te scoren voor de komende 5 jaar. We hebben een budget van ongeveer 20k. Wat zouden jullie mij dan adviseren, en welke modellen moet ik links laten liggen? Is er een significante update gedaan vanaf een jaartal zoals Toyota in 2020 heeft doorgevoerd?

Ik hoop dat jullie mij een duwtje kunnen geven. Ondertussen graaf ik verder in de vele topics zoals deze. 8)

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilljoyNL
Ik ben een tevreden Kia Niro 2020 business edition eigenaar, rij er al een aantal jaar in zonder problemen, voor mij was een van de belangrijkste argumenten om voor deze te gaan dat ik er in zou passen en niet bij elke heuvel mijn kop tegen het dak stoot.
Dus zonder verder enige interessante autokennis is deze het voor mij geworden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squaddie
@RoyK Zolang je niet de comfortline (instapper) pakt is de Niro eigenlijk altijd wel aardig aangekleed met zaken als navigatie, apple & android carplay, cruisecontrol, etc.

De eerste generatie, van voren herkenbaar de dagrijlampen zitten horizontaal boven de mistlampen werd geproduceerd van 2016? tot 2019. De facelift is geproduceerd van 2019 tot 2022, herkenbaar aan de dubbele pijlvormige dagrijlampen. Vanaf 2022 de tweede generatie Niro op de markt gekomen, waarbij de dagrijverlichting in de koplampunit is verwerkt.

Op technisch vlak zijn ze nauwelijk gewijzigd. Als ik met name focus op de verschillen tussen de eerste generatie en de facelift. De eerste generatie heeft een voet bediende handrem, de adaptieve cruisecontrol kan de auto niet volledig tot stilstand brengen onder bepaalde snelheid schakelt deze uit, geen autohold en uit mn hoofd gezegd heeft alleen de executiveline het grotere scherm, bij de facelift hebben vrijwel alle modellen het grotere multimedia scherm. Wellicht dat er meer verschillen zijn, maar deze zijn blijven hangen toen ik naar Niro ging kijken.

Persoonlijk als je een Niro zoekt die een moderne uitstraling heeft zou ik focussen op de facelift, zelf rij ik ook een facelift Niro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilljoyNL
In 2020 was de Niro niet voor niets de auto van het jaar als ik me niet vergis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
RoyK schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:54:
Momenteel rij ik een Toyota Prius uit 2011.
Tot begin dit jaar had ik een Auris hybride uit 2013, en sindsdien een Niro uit 2018 en die bevalt me prima. Eentje met een contactslot ipv een startknop, ook geen centrale vergrendeling wat alleen maar onnodig stroom gebruikt als die stil staat.

Wel een nadeel vind ik de grote en ouderwetse schakelhendel, met het kleine pookje van de Auris en Prius kon je heel wat makkelijker en sneller schakelen tussen voor en achteruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfXQdzbWuPxDSYuuuorKZYWWcNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HO6QNbRnrZrKDslKuVwDbOe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

easyriider schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:12:
[...]

Tot begin dit jaar had ik een Auris hybride uit 2013, en sindsdien een Niro uit 2018 en die bevalt me prima. Eentje met een contactslot ipv een startknop, ook geen centrale vergrendeling wat alleen maar onnodig stroom gebruikt als die stil staat.

Wel een nadeel vind ik de grote en ouderwetse schakelhendel, met het kleine pookje van de Auris en Prius kon je heel wat makkelijker en sneller schakelen tussen voor en achteruit.

[Afbeelding]
Ja die pook.. lijkt wel een vliegtuig stick, waarmee ze de motoren op toeren brengen hehe. Die Auris lijkt heel veel op de Prius. Vind je de dubbele koppeling vergelijkbaar aanvoelen vergeleken met de Toyota hybride lijn?

We zijn al een tijdje naar de C-HR aan het kijken en breng ik deze dagen de Niro wat meer naar voren. Daar moet mijn vrouw wel even aan wennen, want het is vergeleken met de C-HR wel een hele brave wagen qua looks. Niet echt heel spannend. Ik vind dat verder prima. Maar ik snap wel een beetje de weerstand bij mijn vrouw haha

[ Voor 77% gewijzigd door RoyK op 17-11-2024 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
De overbrenging is toch wel het grootste verschil met een Toyota hybride. In een Toyota blijft het toerental vrijwel constant terwijl je versnelt, maar in deze Niro wordt echt geschakeld maar wel heel soepel door de dubbele koppeling. Als je versnelt bij al een hogere snelheid gaat dat vrij vlot zonder dat de motor onnodig veel toeren maakt, maar op lagere snelheden in de stad vind ik de soepele overbrenging van de Toyota veel beter.

Ik zocht op dat moment een niet al te grote gebruikte SUV, de qua grootte vergelijkbare C-HR vond ik wat te futuristisch en vooral voor kleine achterpassagiers niet prettig door de kleine portierramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

easyriider schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:42:
De overbrenging is toch wel het grootste verschil met een Toyota hybride. In een Toyota blijft het toerental vrijwel constant terwijl je versnelt, maar in deze Niro wordt echt geschakeld maar wel heel soepel door de dubbele koppeling. Als je versnelt bij al een hogere snelheid gaat dat vrij vlot zonder dat de motor onnodig veel toeren maakt, maar op lagere snelheden in de stad vind ik de soepele overbrenging van de Toyota veel beter.

Ik zocht op dat moment een niet al te grote gebruikte SUV, de qua grootte vergelijkbare C-HR vond ik wat te futuristisch en vooral voor kleine achterpassagiers niet prettig door de kleine portierramen.
Ja daar zit ik ook mee in mijn maag. De styling vind ik dan weer wel zeer geslaagd. Binnen is het wel heel donker ook door de zwarte hemel. Ik ga binnenkort eens een proefritje organiseren om het te ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixels66
  • Laatst online: 22:58
RoyK schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:06:
[...]

Ja daar zit ik ook mee in mijn maag. De styling vind ik dan weer wel zeer geslaagd. Binnen is het wel heel donker ook door de zwarte hemel. Ik ga binnenkort eens een proefritje organiseren om het te ervaren.
Ik kom van een Auris hybrid en een Mondeo Hybrid. Deze Niro overtreft ze wel zeker qua luxe en opties. De auto haalt bij mij prima 1 op 23 en soms zelfs 1 op 25. De Toyota en Ford hebben een cvt dus geen versnellingen. De Niro heeft een dct, met versnellingen. Dat rijdt anders maar hij schakelt wel soepel.

Onderhoud doe ik zelf in mijn eigen bedrijf dus daar kan ik je veel over vertellen. Mijn vader heeft de nieuwe generatie Niro, die bevalt me dan weer wat minder maar die valt toch buiten jouw budget.

Ik zou gaan voor minimaal dynamicplusline. Dan zit je qua aankleding en opties wel erg goed. Ik weet niet of je in de regio bollenstreek of IJmuiden woont, anders mag je bij mij wel even komen rijden. Kwaaltjes hebben ze niet veel, maar er zijn er wel wat.

Denk aan krakende veerpootrubbers. Dat hebben heel veel auto’s tegenwoordig. Nu heb ik mijn veerpoten uit elkaar gehad(ik heb de auto verlaagd) en alles gesmeerd maar niks kan het kraken helemaal wegkrijgen.

Een belangrijker kwaaltje: de koelleidingen naar de katalysator(ja er gaat kennelijk koelvloeistof heen) willen wel vaak lekken op de koppeling. In de VS is er een terugroepactie voor zelfs. Heb er geen ervaring mee maar het schijnt simpel te verhelpen.

Specifieke vragen? Stel ze maar! Fotootjes voor het vermaak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnxN7mcyP6Tfj0MN_jmPFnt-HpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SAU0iLPDlTserSregt9bSyj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dawuS5DXmT--tIezqVC2zPveF34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RsSIF1AuxafLxnnUc0mLroV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tX0LekZdaECFOCpZY9JxTiEIZ4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfMSen5klvmZy6lUvPkBfUxK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

pixels66 schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:54:
[...]

Ik kom van een Auris hybrid en een Mondeo Hybrid. Deze Niro overtreft ze wel zeker qua luxe en opties. De auto haalt bij mij prima 1 op 23 en soms zelfs 1 op 25. De Toyota en Ford hebben een cvt dus geen versnellingen. De Niro heeft een dct, met versnellingen. Dat rijdt anders maar hij schakelt wel soepel.

Onderhoud doe ik zelf in mijn eigen bedrijf dus daar kan ik je veel over vertellen. Mijn vader heeft de nieuwe generatie Niro, die bevalt me dan weer wat minder maar die valt toch buiten jouw budget.

Ik zou gaan voor minimaal dynamicplusline. Dan zit je qua aankleding en opties wel erg goed. Ik weet niet of je in de regio bollenstreek of IJmuiden woont, anders mag je bij mij wel even komen rijden. Kwaaltjes hebben ze niet veel, maar er zijn er wel wat.

Denk aan krakende veerpootrubbers. Dat hebben heel veel auto’s tegenwoordig. Nu heb ik mijn veerpoten uit elkaar gehad(ik heb de auto verlaagd) en alles gesmeerd maar niks kan het kraken helemaal wegkrijgen.

Een belangrijker kwaaltje: de koelleidingen naar de katalysator(ja er gaat kennelijk koelvloeistof heen) willen wel vaak lekken op de koppeling. In de VS is er een terugroepactie voor zelfs. Heb er geen ervaring mee maar het schijnt simpel te verhelpen.

Specifieke vragen? Stel ze maar! Fotootjes voor het vermaak:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor je waardevolle aanvulling. Helaas woon ik niet bij je in de buurt haha. Ik heb wel een KIA dealer om de hoek zitten en gisteren even gezeten in een Niro. Ik vind het er allemaal prima uitzien en veel ruimer aanvoelen dan een C-HR. De C-HR is dan natuurlijk ook donker van binnen, want hem kleiner laat aanvoelen dan dat hij is.

Ik heb mijn vrouw nog niet kunnen overtuigen. We kijken al een tijdje naar een C-HR, en die ziet er natuurlijk wel wat spannender uit dan een brave Niro. Dus die moet ik nog een beetje paaien :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
squaddie schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:45:
@RoyK Zolang je niet de comfortline (instapper) pakt is de Niro eigenlijk altijd wel aardig aangekleed met zaken als navigatie, apple & android carplay, cruisecontrol, etc.

De eerste generatie, van voren herkenbaar de dagrijlampen zitten horizontaal boven de mistlampen werd geproduceerd van 2016? tot 2019. De facelift is geproduceerd van 2019 tot 2022, herkenbaar aan de dubbele pijlvormige dagrijlampen. Vanaf 2022 de tweede generatie Niro op de markt gekomen, waarbij de dagrijverlichting in de koplampunit is verwerkt.

Op technisch vlak zijn ze nauwelijk gewijzigd. Als ik met name focus op de verschillen tussen de eerste generatie en de facelift. De eerste generatie heeft een voet bediende handrem, de adaptieve cruisecontrol kan de auto niet volledig tot stilstand brengen onder bepaalde snelheid schakelt deze uit, geen autohold en uit mn hoofd gezegd heeft alleen de executiveline het grotere scherm, bij de facelift hebben vrijwel alle modellen het grotere multimedia scherm. Wellicht dat er meer verschillen zijn, maar deze zijn blijven hangen toen ik naar Niro ging kijken.

Persoonlijk als je een Niro zoekt die een moderne uitstraling heeft zou ik focussen op de facelift, zelf rij ik ook een facelift Niro.
Voor degenen die met aanhangers rijden is er ook een belangrijk verschil. Bij de tweede generatie Niro worden in sommige gevallen alle rijhulpsystemen uitgeschakeld als je een aanhanger aankoppelt, dus ook adaptive cruise control, blind-spot-detection, lane assist, etc.

En dat terwijl het juist met een caravan heerlijk is om op de adaptive cruise-control achter het andere verkeer aan te hobbelen.

De derde generatie mag geen grote aanhangers meer trekken en ook de allereerste modellen niet (dat was 1 bouwjaar geloof ik).

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 20-11-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ben de afgelopen dagen een paar keer de KIA dealer binnen gelopen. Ik vind de Niro echt een nette auto. Zelfs mijn vrouw vind hem prima zo in het echt. Wat me ergens een beetje tegenvalt is de positie op de weg. Ik kom natuurlijk vanuit de Prius en moet ik soms als een slangemens de auto inglijden. Ik had ergens de hoop dat dit veel meer zitten zou zijn en dat je wat hoger op de weg bent. Zo zittend in de showroom lijkt dat niet echt zo te zijn. Ik wil wel eens een proefritje gaan scoren binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixels66
RoyK schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:42:
Ik ben de afgelopen dagen een paar keer de KIA dealer binnen gelopen. Ik vind de Niro echt een nette auto. Zelfs mijn vrouw vind hem prima zo in het echt. Wat me ergens een beetje tegenvalt is de positie op de weg. Ik kom natuurlijk vanuit de Prius en moet ik soms als een slangemens de auto inglijden. Ik had ergens de hoop dat dit veel meer zitten zou zijn en dat je wat hoger op de weg bent. Zo zittend in de showroom lijkt dat niet echt zo te zijn. Ik wil wel eens een proefritje gaan scoren binnenkort.
Stel de stoel eens in op de hoogste stand, dan is dat wel echt anders!

Nu heb ik de auto verlaagd maar de stoel omhoog geef alsnog een fijnere instap en zit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilljoyNL
RoyK schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:42:
De Niro met de electrische stoel gaat netjes naar beneden en achter als je stopt, om makkelijker in en uit te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
@RoyK Een Niro is een crossover, hoger dan een gewone auto, maar lager dan een SUV. Als ik even op internet zoek is een Prius ongeveer 1,4m hoog en de Niro ongeveer 1,5m en SUV vaak op 1,6m of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ja precies. Ik had er denk ik in mijn gedachten meer van gemaakt of hogere verwachtingen opgebouwd. Ik moet vooral een proefritje gaan regelen.

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:46
Even een gewetensvraagje voor de Kia bezitters hier. Ik heb vorig jaar een. Kia Ceed SW PHEV aangeschaft. Het betreft een import auto (ex-lease) met het bouwjaar 2020 uit Duitsland. Bij aankoop was al duidelijk dat deze niet meer voldeed aan het strakke onderhoudsschema van Kia om gebruik te kunnen maken van de 7 jaar garantie. Onderdeel van de deal destijds was dat het garagebedrijf deze garantie over zou nemen dus mocht er in de 3 jaar die volgen garantie technische zaken zijn dan kan ik die bij hun kosteloos laten repareren.

Dit garagebedrijf zit echter op een flinke afstand van mijn woonplaats. Er is toen afgesproken dat als ik de auto bij een Kia dealer in onderhoud zou blijven doen ze deze afspraak nog steeds in stand houden. Nu moest ik vandaag voor een oliebeurt + APK naar de dealer. Dit kwam in totaal neer op een bedrag van 293 euro en bij het afrekenen bleek dat ik ook geen gebruik kan maken van de Kia Internationale Weghulp. Dit omdat de auto dus is geimporteerd en niet bij Kia Nederland bekend is.

Ik zag in de voorwaarden van de 7 jaar garantie dat een groot deel van deze garantie na 5 jaar toch al vervallen is:
Carrosseriegarantie
10 jaar carrosseriegarantie zonder kilometerbeperking.

Garantie 12V boordaccu
2 jaar garantie zonder kilometerbeperking.

Garantie hoogspanningsaccu (EV en PHEV)
7 jaar en 150.000 km met een gegarandeerd percentage (dit verschilt per model, informeer naar de garantievoorwaarden bij jouw Kia-dealer).

Lakgarantie
5 jaar met een maximum van 150.000 km.

Audio-navigatiegarantie
3 jaar met een maximum van 100.000 km.
Nu ik dus ook geen pechhulp meer via Kia kan regelen voor een voordelig tarief twijfel ik of het uberhaupt nog zin heeft om de volgende keer onderhoud te laten doen bij een Kia dealer. De kosten hiervan zijn veel hoger vergeleken met een BOVAG garage.
Ik kan er natuurlijk ook voor kiezen om 1x per jaar de trip naar het bedrijf te maken waar ik deze auto ook heb aangekocht om op die manier de garantieafspraak met hen in stand te houden.

Maar ik begin steeds meer te twijfelen aan de 'toegevoegde' waarde van het onderhoud bij de dealer.

Wat zouden jullie doen? :)

• pixels66
Faeshaas schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:09:
Even een gewetensvraagje voor de Kia bezitters hier. Ik heb vorig jaar een. Kia Ceed SW PHEV aangeschaft. Het betreft een import auto (ex-lease) met het bouwjaar 2020 uit Duitsland. Bij aankoop was al duidelijk dat deze niet meer voldeed aan het strakke onderhoudsschema van Kia om gebruik te kunnen maken van de 7 jaar garantie. Onderdeel van de deal destijds was dat het garagebedrijf deze garantie over zou nemen dus mocht er in de 3 jaar die volgen garantie technische zaken zijn dan kan ik die bij hun kosteloos laten repareren.

Dit garagebedrijf zit echter op een flinke afstand van mijn woonplaats. Er is toen afgesproken dat als ik de auto bij een Kia dealer in onderhoud zou blijven doen ze deze afspraak nog steeds in stand houden. Nu moest ik vandaag voor een oliebeurt + APK naar de dealer. Dit kwam in totaal neer op een bedrag van 293 euro en bij het afrekenen bleek dat ik ook geen gebruik kan maken van de Kia Internationale Weghulp. Dit omdat de auto dus is geimporteerd en niet bij Kia Nederland bekend is.

Ik zag in de voorwaarden van de 7 jaar garantie dat een groot deel van deze garantie na 5 jaar toch al vervallen is:

[...]

Nu ik dus ook geen pechhulp meer via Kia kan regelen voor een voordelig tarief twijfel ik of het uberhaupt nog zin heeft om de volgende keer onderhoud te laten doen bij een Kia dealer. De kosten hiervan zijn veel hoger vergeleken met een BOVAG garage.
Ik kan er natuurlijk ook voor kiezen om 1x per jaar de trip naar het bedrijf te maken waar ik deze auto ook heb aangekocht om op die manier de garantieafspraak met hen in stand te houden.

Maar ik begin steeds meer te twijfelen aan de 'toegevoegde' waarde van het onderhoud bij de dealer.

Ik zou het onderhoud lekker zelf doen of bij een goede goedkope garage laten doen. Ik doe mijn onderhoud zelf, ik heb een eigen bedrijfje daar in, en richt mij veel op Hyundai en kia. Dan maar geen garantie op de motor. Ik vertrouw de auto prima, en de kans dat er iets stuk gaat is er altijd wel. Maar ieder z’n keus, je moet vooral de onverhoopte kosten kunnen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Faeshaas schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:09:

[...]

Ik zit nu bijna op 7 jaar en inmiddels op 122k km. De auto zeurt nu dat onderhoud 500 km geleden had moeten gebeuren, maar ik heb al in september een afspraak gemaakt. De eerstvolgende mogelijkheid was half januari.... Ik hoop dat ik tegen die tijd niet over de termijn tussen beurten gegaan ben.

Na deze beurt gaat de auto voortaan lekker jaarlijks naar de goedkoopste garage hoor. Leuk die dealers, maar 4 maanden wachttijd voor een normale onderhoudsafspraak 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik heb voor mijn lease 2024 Sportage HEV op 6 december een afspraak. De auto klaagt al 1500km dat'ie een beurt wil, maar na contact met Kia NL bleek dat de 15k kilomterstand voor de garantie belangrijker is. Als het goed is kom ik aardig dicht bij 15k terecht, desnoods rij ik via een omweggetje naar de garage toe. Misschien dat 15.000,0km net wat verdacht is, dus ik ga voor 14.998km of zo. ;)

Als Kia nou gewoon max 15k tussen beurten zou aanhouden, dan zou ik dat kunnen begrijpen. Ga je met 14k, dan moet je uiterlijk 29k weer. Maar die fixatie op exact de juiste kilomterstand begrijp ik niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Laatst online: 19-06 15:20
elsinga schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:11:
Ik heb voor mijn lease 2024 Sportage HEV op 6 december een afspraak. De auto klaagt al 1500km dat'ie een beurt wil, maar na contact met Kia NL bleek dat de 15k kilomterstand voor de garantie belangrijker is. Als het goed is kom ik aardig dicht bij 15k terecht, desnoods rij ik via een omweggetje naar de garage toe. Misschien dat 15.000,0km net wat verdacht is, dus ik ga voor 14.998km of zo. ;)

Als Kia nou gewoon max 15k tussen beurten zou aanhouden, dan zou ik dat kunnen begrijpen. Ga je met 14k, dan moet je uiterlijk 29k weer. Maar die fixatie op exact de juiste kilomterstand begrijp ik niet....
Maar lease... wat kan jou de garantie dan uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-06 14:27
stijn1309 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:28:
[...]

Maar lease... wat kan jou de garantie dan uitmaken?
Potentieel als je na de lease de auto over wil nemen? Alhoewel de leasemaatschappijen vaak onrealistische hoge prijzen vragen voor ex lease auto's.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Dat inderdaad. Ik behandel elke leaseauto alsof ik 'm zelf gekocht heb en langer dan de leasetermijn wil gebruiken. En dat is met deze zeker het geval, omdat mijn volgende (en laatste, iets met pensioen) leaseauto volgens de werkgever een full EV zou moeten worden en mijn gebruikspatroon niet altijd compatible is met een full EV. Dus dan ligt rijden op kilomtervergoeding voor de hand en dus een overname van de auto (mits realistische prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Laatst online: 19-06 15:20
elsinga schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:46:
Dat inderdaad. Ik behandel elke leaseauto alsof ik 'm zelf gekocht heb en langer dan de leasetermijn wil gebruiken. En dat is met deze zeker het geval, omdat mijn volgende (en laatste, iets met pensioen) leaseauto volgens de werkgever een full EV zou moeten worden en mijn gebruikspatroon niet altijd compatible is met een full EV. Dus dan ligt rijden op kilomtervergoeding voor de hand en dus een overname van de auto (mits realistische prijs).
Ik behandel ook zeker mijn lease auto alsof ik hem zelf gekocht heb. Maar toen ik erachter kwam dat KIA zijn tijden zo lang zijn voor beurten tjah ik doe een afspraak maken als de auto het aangeeft. Maar heb dan ook geen plannen om de auto over te nemen na looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
elsinga schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:11:

Onderhoud moet binnen 15k km en binnen een jaar. Beide zijn noodzakelijk voor het garantieverhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvd90
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-06 15:40
Vraagje,

Ik heb twee Kia proceeds op het oog.

Nummer 1: 44000 gelopen uit april 2019 €1500 duurder dan nummer 2 (geen virtual cockpit en kleiner scherm)

Nummer 2: 84000 gelopen uit juni 2020 (wel virtual cockpit en groot scherm)

Beide auto's zijn optisch gelijkwaardig, uit de lease en beiden dealer onderhouden.

Wat is hierbij belangrijker, de lagere kmstand met de meerprijs of het jongere bouwjaar?

Ik rij +- 15000 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimi-Alonso
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
koenvd90 schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:05:
Vraagje,

Ik heb twee Kia proceeds op het oog.

Nummer 1: 44000 gelopen uit april 2019 €1500 duurder dan nummer 2 (geen virtual cockpit en kleiner scherm)

Nummer 2: 84000 gelopen uit juni 2020 (wel virtual cockpit en groot scherm)

Beide auto's zijn optisch gelijkwaardig, uit de lease en beiden dealer onderhouden.

Wat is hierbij belangrijker, de lagere kmstand met de meerprijs of het jongere bouwjaar?

Ik rij +- 15000 per jaar.
Is lastig om daar iets van te zeggen. Zou dan zelf de auto op een brug laten zetten voor een goeie check op remmen, onderstel ed.

De 2019 auto heeft redelijk weinig gereden voor een zakelijke leaseauto... dat is niet perse iets goeds.

De 2020 auto heeft meer KM's gereden, maar als dat veel constante snelwegkilometers zijn geweest dan kan dat juist weer gunstig zijn.

Persoonlijk zou ik voor de 2020 auto gaan. Heb zelf moeten overstappen van een 2023 Ceed (voorloopauto) naar 2019 model (auto van collega) en dat scherm was intussen echt wel verouderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilljoyNL
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, ik vond de 2020 toch net wat gelikter er uit zien.
Als voorbeeld, kijk naar het dashboard en het touchscreen, bij de 2019 zit dat een beetje verzonken in de dashboard, in de 2020 is het scherm gelijk aan het dashboard zodat het een meer smooth onderdeel is van het geheel.

Stom, zat met Niro in mijn hoofd. please ignore :D

[ Voor 8% gewijzigd door KilljoyNL op 01-12-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvd90
Kimi-Alonso schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:57:
[...]

Is lastig om daar iets van te zeggen. Zou dan zelf de auto op een brug laten zetten voor een goeie check op remmen, onderstel ed.

De 2019 auto heeft redelijk weinig gereden voor een zakelijke leaseauto... dat is niet perse iets goeds.

De 2020 auto heeft meer KM's gereden, maar als dat veel constante snelwegkilometers zijn geweest dan kan dat juist weer gunstig zijn.

Persoonlijk zou ik voor de 2020 auto gaan. Heb zelf moeten overstappen van een 2023 Ceed (voorloopauto) naar 2019 model (auto van collega) en dat scherm was intussen echt wel verouderd.
Thanks, ik ben ook voor de 2020 gegaan. Die ene uit 2019 had al 2x met veel te veel kilometers de beurt gehad, waardoor kia moeilijk kan doen met de garantie. Die ene uit 2020 heeft banden met 5 en 6 millimeter profiel, de ene uit 2019 had nog 2 millimeter op de banden. Ook had de 2020 een jaar langere apk en onlangs ene beurt gehad, moest hij de andere ook nog. Maakte de keuze nog makkelijker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koenvd90
JustC schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:07:
Nou hij is afgeleverd en de eerste kms staan erop.

super fijne auto tot nu toe en al veel complimenten mogen ontvangen :)

Jammer dat ik heb gevraagd om de nieuwste update en die niet heb gekregen.. wel zijn de banden op 2.7 afgeleverd.

Aflevering was goed man was erg vriendelijk en heeft alles uitgelegd wat ik al wist uiteraard maar toch goed gedaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hallo,

Wat grappig zeg, ik was een beetje aan het neuzen op dit forum, omdat ik een kia proceed heb gekocht. Je raadt het misschien al, dat is deze auto! Goed om te lezen dat het om een liefhebber gaat en volgens mij ben je er heel zuinig op geweest!

[ Voor 15% gewijzigd door koenvd90 op 02-12-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenvd90
JustC schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:07:
Nou hij is afgeleverd en de eerste kms staan erop.

super fijne auto tot nu toe en al veel complimenten mogen ontvangen :)

Jammer dat ik heb gevraagd om de nieuwste update en die niet heb gekregen.. wel zijn de banden op 2.7 afgeleverd.

Aflevering was goed man was erg vriendelijk en heeft alles uitgelegd wat ik al wist uiteraard maar toch goed gedaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hallo,

Wat grappig zeg, ik was een beetje aan het neuzen op dit forum, omdat ik een kia proceed heb gekocht. Je raadt het misschien al, dat is deze auto! Goed om te lezen dat het om een liefhebber gaat en volgens mij ben je er heel zuinig op geweest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustC
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 23:58
Heel veel plezier ermee in ieder geval en inderdaad heel toevallig :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Krijg net mail dat ik door mn OTA updates heen ben. Kan er 2 kopen voor 89 euro, koekoek, wat een service. De updates kan je toch ook vanaf de site downloaden en installeren via een USB(C?) stick?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 15:21

rCk

Sjaak_Trekhaak schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:30:
Krijg net mail dat ik door mn OTA updates heen ben. Kan er 2 kopen voor 89 euro, koekoek, wat een service. De updates kan je toch ook vanaf de site downloaden en installeren via een USB(C?) stick?
Dat klopt inderdaad, moet wel met een USB-A stick want de USB-C is enkel voor laden en niet voor toegang tot het systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
rCk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:40:
[...]

Dat klopt inderdaad, moet wel met een USB-A stick want de USB-C is enkel voor laden en niet voor toegang tot het systeem.
Thx :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-06 12:08
Ik heb een vraag voor de Kia NIRO Hybride 1.6 DCT rijders (het nieuwe model). Zelf heb ik een Kona 1.6 DCT, hetzelfde blok en dezelfde auto in grote lijnen.

De Kona is niet erg zuinig te noemen, ik heb het vermoeden dat er iets mis is maar tot heden zou er niks met mijn auto mis zijn.

Een aantal klachten die ik heb over het motorblok (de 140pk variant).

1. Accu wordt leeggetrokken wanneer je 130 rijdt op toegestane tijden, hierdoor schakelt de auto terug naar zijn 4 of 5 om de accu op te laden maar dit gaat te langzaam en loopt niet op. Dit betekent een hoog verbruik, 1 op 12-14 is geen uitzondering. Wanneer je de auto in sport modus zet en handmatig in zn 6 zet heeft hij eigenlijk te weinig vermogen en zakt de snelheid terug.

2. Motor draait bij kou lang in hoge toeren, is dan ook erg rauw. De eerste 10 minuten is benzine verbruik erg hoog met koud weer. Dit vindt ik een rare eigenschap maar wellicht normaal?

3. De hybride accu wordt amper opgeladen naar mijn idee en is erg snel "leeg" (20-30%). Auto besteed veel van zijn tijd aan het opladen van de accu via de motor, is dit normaal?

4. Het is een zakelijke auto en ik rijd er veel overdag mee. Ik rij eigenlijk nooit te hard en altijd op CC. Toch is mijn huidige benzine verbruik 1 op 16-17 gemiddeld. Op 80 wegen gewoon netjes 80 op GPS en op de snelwegen zo een 100-102.

5. Auto schakelt met koud weer bijna nooit over op "elektrisch rijden".

6. Versnelling keuze ben ik het vaak niet mee eens, rijd 80 in zijn 5 terwijl 6 gewoon mogelijk is met behoud van koppel. Scheelt zo een 2-3 KM per liter.

7. Vakantie rit naar Italie veel te vaak moeten tanken, ik reed toen gemiddeld 1 op 13-14 met CC op 130. Mijn vorige Ford Focus met een 1.0 motor was veel zuiniger zeker bij 130.

Iemand die dit herkend in de Niro Hybrid(nieuw model) of zou er echt iets zijn met mijn auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Zackito schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:04:
Ik heb een vraag voor de Kia NIRO Hybride 1.6 DCT rijders (het nieuwe model). Zelf heb ik een Kona 1.6 DCT, hetzelfde blok en dezelfde auto in grote lijnen.

De Kona is niet erg zuinig te noemen, ik heb het vermoeden dat er iets mis is maar tot heden zou er niks met mijn auto mis zijn.

Een aantal klachten die ik heb over het motorblok (de 140pk variant).

1. Accu wordt leeggetrokken wanneer je 130 rijdt op toegestane tijden, hierdoor schakelt de auto terug naar zijn 4 of 5 om de accu op te laden maar dit gaat te langzaam en loopt niet op. Dit betekent een hoog verbruik, 1 op 12-14 is geen uitzondering. Wanneer je de auto in sport modus zet en handmatig in zn 6 zet heeft hij eigenlijk te weinig vermogen en zakt de snelheid terug.

2. Motor draait bij kou lang in hoge toeren, is dan ook erg rauw. De eerste 10 minuten is benzine verbruik erg hoog met koud weer. Dit vindt ik een rare eigenschap maar wellicht normaal?

3. De hybride accu wordt amper opgeladen naar mijn idee en is erg snel "leeg" (20-30%). Auto besteed veel van zijn tijd aan het opladen van de accu via de motor, is dit normaal?

4. Het is een zakelijke auto en ik rijd er veel overdag mee. Ik rij eigenlijk nooit te hard en altijd op CC. Toch is mijn huidige benzine verbruik 1 op 16-17 gemiddeld. Op 80 wegen gewoon netjes 80 op GPS en op de snelwegen zo een 100-102.

5. Auto schakelt met koud weer bijna nooit over op "elektrisch rijden".

6. Versnelling keuze ben ik het vaak niet mee eens, rijd 80 in zijn 5 terwijl 6 gewoon mogelijk is met behoud van koppel. Scheelt zo een 2-3 KM per liter.

7. Vakantie rit naar Italie veel te vaak moeten tanken, ik reed toen gemiddeld 1 op 13-14 met CC op 130. Mijn vorige Ford Focus met een 1.0 motor was veel zuiniger zeker bij 130.

Iemand die dit herkend in de Niro Hybrid(nieuw model) of zou er echt iets zijn met mijn auto?
Je rijdt zakelijk? Dan is benzinekosten toch helemaal jou probleem niet? Als er iets met de auto zou zijn waardoor het verbruik hoger is is dat toch ook niet jouw probleem?

De Ford focus is een lagere auto dus heeft minder luchtweerstand. In mijn Kia proceed met 3 personen en volle kofferbak reedt ik ook maar 1 op 13-14 naar italie. Verder is een 1.0 motor meestal ook zuiniger dan een 1.4/1.5

punt 1: het is een hybride, dan is het toch logisch dat die af en toe op de accu rijdt en de accu leeggetrokken wordt? of bedoel je de 12V accu

over punt 2 kan ik alleen zeggen dat meerdere auto's(ook niet kia's/hyundai's) daar last van hebben bij koud weer. Mijn ouders rijden Mercedes en ook die heeft dat hij langer in de toeren blijft hangen bij koud weer en wat rauwer klinkt dan normaal.

punt 3: hybride accu's zijn altijd snel leeg. is meestal ook maar 2KW aan accu capaciteit wat gewoon niet veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Zackito

Ik heb een iets oudere Niro, maar een aantal zaken zijn te verklaren:

1 en 7) 130 is te snel. De Niro kan geen 130 rijden zonder de accu leeg te trekken en inderdaad, hij gaat dan uiteindelijk heel onzuinig rijden. De oplossing is simpel: 120 of minder rijden. De Niro is echt niet gemaakt voor 130 km/uur. Het kan, maar het is niet zuinig.

Bij 127 zit bij mijn PHEV een kantelpunt: Als je die snelheid aanhoudt hoor de motor elke 2 minuten aan- en uitschakelen. Dat is precies het moment waar de computer in de war raakt en steeds denkt dat hij wel elektrisch kan gaan rijden om er vervolgens achter te komen dat dat niet zo is. Zodra de auto naar elektrisch overschakelt zakt de snelheid dan terug.

2 en 5) De motor moet lopen als de verwarming aan staat. Probeer maar eens om de airco helemaal uit te schakelen, dan zal de motor niet gaan lopen.

3) Het is geen PHEV: De accu loopt inderdaad snel leeg. De PHEV kan zo'n 40 km op de accu rijden.

4) Puur op benzine haal ik 4.7 liter/100 km.

6) Mijn Niro gaat eerder te vroeg opschakelen dan te laat. Hij rijdt vrijwel altijd in zijn 6.

7) Ik haal met de caravan (auto + caravan op maximaal treingewicht van 3300 kg) 1 op 10. Gemiddeld tijdens vakantie (dus inclusief ritten zonder caravan) haal ik 1 op 12. Nog altijd beter dan de vorige auto, die reed zonder caravan al 1 op 11 en was even zwaar (Renault Grand Scenic met 1.4 benzinemotor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
Blihi schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:45:
@Zackito

Ik heb een iets oudere Niro, maar een aantal zaken zijn te verklaren:

1 en 7) 130 is te snel. De Niro kan geen 130 rijden zonder de accu leeg te trekken en inderdaad, hij gaat dan uiteindelijk heel onzuinig rijden. De oplossing is simpel: 120 of minder rijden. De Niro is echt niet gemaakt voor 130 km/uur. Het kan, maar het is niet zuinig.

Bij 127 zit bij mijn PHEV een kantelpunt: Als je die snelheid aanhoudt hoor de motor elke 2 minuten aan- en uitschakelen. Dat is precies het moment waar de computer in de war raakt en steeds denkt dat hij wel elektrisch kan gaan rijden om er vervolgens achter te komen dat dat niet zo is. Zodra de auto naar elektrisch overschakelt zakt de snelheid dan terug.

2 en 5) De motor moet lopen als de verwarming aan staat. Probeer maar eens om de airco helemaal uit te schakelen, dan zal de motor niet gaan lopen.

3) Het is geen PHEV: De accu loopt inderdaad snel leeg. De PHEV kan zo'n 40 km op de accu rijden.

4) Puur op benzine haal ik 4.7 liter/100 km.

6) Mijn Niro gaat eerder te vroeg opschakelen dan te laat. Hij rijdt vrijwel altijd in zijn 6.

7) Ik haal met de caravan (auto + caravan op maximaal treingewicht van 3300 kg) 1 op 10. Gemiddeld tijdens vakantie (dus inclusief ritten zonder caravan) haal ik 1 op 12. Nog altijd beter dan de vorige auto, die reed zonder caravan al 1 op 11 en was even zwaar (Renault Grand Scenic met 1.4 benzinemotor).
Bedankt voor jullie input!

130 is voor mij gewoon een normale snelheid maar vanwege beperkingen van de Nederlandse overheid rijd ik dat enkel na 19:00 dus eigenlijk zijn deze auto/s gewoon niet geschikt voor landen waar je wel 130 mag rijden. Ik ben tevreden over de auto, alleen de motor vindt ik echt een hekel punt.

4.7 liter op 100km haal ik echt niet met enkel de benzine motor, in mijn observatie komt dit dus doordat de motor tijdens het rijden continue de accu aan het laden is (=meer toeren dan nodig) en dat de versnelling vaak in zijn 5 staat i.p.v. 6. Op de benzine motor met een gangetje of 80 in zijn 6 (handmatig in 6) loopt ie 1 op 17.

Mijn gevoel zegt dat er iets mis is met het oplaad mechanisme of de accu vandaar de vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
@Zackito

De benzinemotor van de Niro is een Atkinsonmotor, die heeft een veel hoger rendement dan een normale verbrandingsmotor, maar heeft veel minder koppel bij lage toerentallen en dan wordt de elektromotor gebruikt om het koppel aan te vullen. Zo'n motor loopt ook wat onregelmatiger bij lage toerentallen en kan ook niet stationair op zo'n laag toerental lopen als een normale motor.

Af en toe puur elektrisch rijden klinkt leuk, maar z'n zuinigheid behaalt de Niro door de elektromotor die de verbrandingsmotor ondersteunt bij lage toerentallen. Bij hogere toerentallen wordt de accu weer bijgeladen.

https://www.autoweek.nl/v...n-auto-met-atkinsonmotor/

[ Voor 4% gewijzigd door easyriider op 05-12-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zackito schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:15:
[...]

Bedankt voor jullie input!

130 is voor mij gewoon een normale snelheid maar vanwege beperkingen van de Nederlandse overheid rijd ik dat enkel na 19:00 dus eigenlijk zijn deze auto/s gewoon niet geschikt voor landen waar je wel 130 mag rijden. Ik ben tevreden over de auto, alleen de motor vindt ik echt een hekel punt.
Ik bedoelde inderdaad dat 130 te snel is voor de auto, niet voor de bestuurder. Je merkt dat de auto echt helemaal gemaakt is voor lagere snelheden. Bij 130 kun je inderdaad niet in zijn 6 blijven rijden. De PHEV houdt dat wel lang vol omdat de accu veel groter is, maar uiteindelijk zal ook die weer terug naar de 5 schakelen.

Met een caravan van 1300kg er achter kun je de accu op niveau houden met 90 door handmatig afwisselend in zijn 5 en zijn 4 te rijden. Ga je 100 rijden met de caravan, dan kun je de accu niet opgeladen houden, zelfs in zijn 4 niet, maar ga je dan een uurtje van de snelweg af even 50 rijden, dan is de accu in no-time weer op niveau.
4.7 liter op 100km haal ik echt niet met enkel de benzine motor, in mijn observatie komt dit dus doordat de motor tijdens het rijden continue de accu aan het laden is (=meer toeren dan nodig) en dat de versnelling vaak in zijn 5 staat i.p.v. 6. Op de benzine motor met een gangetje of 80 in zijn 6 (handmatig in 6) loopt ie 1 op 17.

Mijn gevoel zegt dat er iets mis is met het oplaad mechanisme of de accu vandaar de vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
Blihi schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:36:
[...]

Ik bedoelde inderdaad dat 130 te snel is voor de auto, niet voor de bestuurder. Je merkt dat de auto echt helemaal gemaakt is voor lagere snelheden. Bij 130 kun je inderdaad niet in zijn 6 blijven rijden. De PHEV houdt dat wel lang vol omdat de accu veel groter is, maar uiteindelijk zal ook die weer terug naar de 5 schakelen.

Met een caravan van 1300kg er achter kun je de accu op niveau houden met 90 door handmatig afwisselend in zijn 5 en zijn 4 te rijden. Ga je 100 rijden met de caravan, dan kun je de accu niet opgeladen houden, zelfs in zijn 4 niet, maar ga je dan een uurtje van de snelweg af even 50 rijden, dan is de accu in no-time weer op niveau.

[...]
Ja jammer, tijdens de test rit is dit niet echt naar boven gekomen. Alhoewel ik echt helemaal tevreden ben over de rest van de auto zou ik niet meer voor deze hybride kiezen vanwege de motor. De elektrische versie heb ik recent als leen auto meegehad, wellicht zou dat mijn keuze zijn geweest als ik nu opnieuw mag kiezen.

Ik heb al eerder het standpunt ingenomen dat de motor te licht is voor de auto en dat wordt nu in ieder geval bevestigd.

[ Voor 5% gewijzigd door Zackito op 05-12-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
sgouman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:44:
[...]

Je rijdt zakelijk? Dan is benzinekosten toch helemaal jou probleem niet? Als er iets met de auto zou zijn waardoor het verbruik hoger is is dat toch ook niet jouw probleem?

De Ford focus is een lagere auto dus heeft minder luchtweerstand. In mijn Kia proceed met 3 personen en volle kofferbak reedt ik ook maar 1 op 13-14 naar italie. Verder is een 1.0 motor meestal ook zuiniger dan een 1.4/1.5

punt 1: het is een hybride, dan is het toch logisch dat die af en toe op de accu rijdt en de accu leeggetrokken wordt? of bedoel je de 12V accu

over punt 2 kan ik alleen zeggen dat meerdere auto's(ook niet kia's/hyundai's) daar last van hebben bij koud weer. Mijn ouders rijden Mercedes en ook die heeft dat hij langer in de toeren blijft hangen bij koud weer en wat rauwer klinkt dan normaal.

punt 3: hybride accu's zijn altijd snel leeg. is meestal ook maar 2KW aan accu capaciteit wat gewoon niet veel is.
Buiten dat het irritant is om 2 keer bij de pomp te staan per week maakt het mij binnen NL niks uit idd. Benzine kosten in het buitenland zijn echter wel voor mij en daar blinkt de auto niet in uit. Daarnaast de herrie van de motor als hij weer eens in een lagere versnelling zit is ook irritant.

Dat de hybride accu snel leeg is in verhouding met een PHEV snap ik maar er zijn berijders die bij 130km/h deze “problemen” niet herkennen op het hyundai forum. Ook zie je mensen die rustig 1 op 20 halen, met uitschieters naar 1 op 23.

Vandaar mijn beklag en vraag of het wel normaal is wat ik ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
1 op 20 a 23 is zeker haalbaar, maar niet met 130 per uur. Mensen die dat beweren zou ik niet serieus nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixels66
Ik rij nooit 130, omdat ik er het nut niet van in zie, die 2 minuten tijdwinst. 105 is prima voor mij, lekker onthaast rijden.

Gecombineerd haal ik zonder moeite 1 op 20 en dan ga ik echt mee met de flow van het verkeer. Doe ik echt m’n best dan lukt 1 op 24 mij vaak ook prima maar dan duurt alles me net ff te lang…

Niro HEV 2020, verlaagd en op 18 inch wielen met Vredestein All Season banden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrtXYZluMGdoAQvQ9fkbvF9KYdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNkkFxV9TUiMNI4l1oGlXUdg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4pdyeHEJJ72JXeO2Zph7qQd_Qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fr7KlUTcfpaj2bmdBVrOoJQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lacobo
  • Registratie: April 2000

lacobo

Tyros2 fan

Sinds begin dit jaar ben ik de trotse bezitter van een knalrode Ceed PHEV uit 2020. Ben erg in mijn nopjes met deze auto, rijdt als een zonnetje, maar heb wel een uitdaging die ik na een jaar nog niet onder de knie heb.

Hoe parkeer je een Ceed fatsoenlijk vooruit in een vak? Dit is mijn ~12e auto en heb nooit problemen gehad met rechtuit inparkeren, maar met deze is het haast niet te doen. Nu gebeurt het vaak dat ik 'm 'recht' neerzet, dan open ik de deur en zie aan de belijning dat ie dramatisch scheef staan, steken, weer kijken of het een beetje staat en dat herhaal ik een paar keer tot ie redelijk staat. Maar da's bepaald geen hobby van me. Iemand tips? Achteruit is het geen issue, maar soms is vooruit in het vak praktischer (spullen achterin).

LACOBO's Tyros2 site: http://www.lacobo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
pixels66 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:23:
Ik rij nooit 130, omdat ik er het nut niet van in zie, die 2 minuten tijdwinst. 105 is prima voor mij, lekker onthaast rijden.

Gecombineerd haal ik zonder moeite 1 op 20 en dan ga ik echt mee met de flow van het verkeer. Doe ik echt m’n best dan lukt 1 op 24 mij vaak ook prima maar dan duurt alles me net ff te lang…

Niro HEV 2020, verlaagd en op 18 inch wielen met Vredestein All Season banden.
Grappig. Ik heb juist sterkere veren achter gedaan omdat de achterkant te laag hing met aanhangers... Dus zonder aanhanger staat hij iets hoger op zijn wielen.

Ieder zijn ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Oef, beste Kia Niro rijders. Ik zit zo met mijn volgende auto zoektocht in de maag. Ik heb hier eerder geschreven dat ik al middels 9 jaar een Prius rijder ben, en het tijd is geworden om de auto eens te vervangen. Sowieso leuk om na zo een tijd eens in iets anders te stappen. Maar ik ben wel heel tevreden over de hybride aandrijflijn.

Als ik bij Toyota wil blijven kom ik op de C-HR uit. Maar die worden zoveel gepikt. Of ik moet gaan voor een Lexus NX, maar die kosten gewoon een klap meer. Voor 25k koop je dan een 2016 auto met vaak 150.000 kilometers of meer op de teller.

Ik kom ook steeds weer terug bij de Niro. Voor 25k koop je een vrij jonge wagen en is er genoeg keuze. Maar mijn vrouw vind het model er wel wat braaf uitzien. En mijn zwager die me al 25 jaar helpt met auto's zonder ooit een slechte koop (altijd Honda, Toyota, Lexus), is wat voorzichtig met het KIA merk.

Ik ben nu gaan zoeken naar de details. Wat was voor jullie als occasion rijder de doorslag om voor een Niro te gaan en niet een ander merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
@RoyK Wat is het doel van je post? Dat we je overtuigen een Niro te kopen? Als je twijfels hebt bij het merk Kia of de Niro hoe irrationeel die wellicht ook mogen zijn zou ik kijken naar iets anders. Een auto is een van de grootste aankopen in het leven en zou ik iets kopen waar je voor de volle 100 procent achter staat en als je consessies moet maken dan moet je die zelf maken en niet omdat iemand op internet iets roept.

Als de Prius nog even mee kan zou je eventueel ook kunnen overwegen te wachten tot de Honda Civic ehev of een andere Honda met ehev hybride aandrijving binnen je budget past.

Terug naar de Niro, toen ik aan het kijken was voor een andere auto, wilde ik graag automaat, eventueel hybride, betrouwbaar, bij voorkeur geen opgefokt downsize blok en makkelijke bediening van multimedia en temperatuur. Toen was het autos afstrepen en de Niro stond niet bovenaan het lijstje, maar na een proefrit gaf de Kia dealer de beste deal voor mn vorige auto en de dealer wilde ook meewerken aan een aankoopkeuring en een terugroepactie was reeds uitgevoerd op de auto. De Niro zette voor mij alle vinkjes en heb ik de auto gekocht. Tot op heden is met het de Niro beurtjes en vervangen van slijtage materiaal en verder geen issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Na lang oriënteren besloten dat er een Kia Ceed SW gaat komen. Op zoek naar een occasion met max. 60.000 op de teller en minimaal van 2020, maar liever de facelift van 2022.
Tot nu toe hebben ze echter allemaal hun beurtjes te laat gehad waardoor de 7 jaars garantie vervalt. Iets waar ik toch wel waarde aan hecht gezien de 20K die het zo’n beetje gaat kosten. Zeker bij auto’s van 2,5 jaar oud snap ik niet dat leasemaatschappijen/particulieren die garantie laten verlopen door een klein beetje te besparen op het onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
storm-biker schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:40:
Zeker bij auto’s van 2,5 jaar oud snap ik niet dat leasemaatschappijen/particulieren die garantie laten verlopen door een klein beetje te besparen op het onderhoud.
Ik vermoed dat niet zo zeer aan de leasemaatschappijen ligt, maar dat het meer de lease-rijders zijn die te laks zijn om op tijd een afspraak te plannen en dan te laat onderhoud laten doen.
Dat uiteraard i.c.m. het feit dat Kia nogal streng is op de kilometers/onderhoudsinterval en je bij veel Kia-dealers al maanden van te voren een beurt moet plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

squaddie schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:13:
@RoyK Wat is het doel van je post? Dat we je overtuigen een Niro te kopen? Als je twijfels hebt bij het merk Kia of de Niro hoe irrationeel die wellicht ook mogen zijn zou ik kijken naar iets anders. Een auto is een van de grootste aankopen in het leven en zou ik iets kopen waar je voor de volle 100 procent achter staat en als je consessies moet maken dan moet je die zelf maken en niet omdat iemand op internet iets roept.

Als de Prius nog even mee kan zou je eventueel ook kunnen overwegen te wachten tot de Honda Civic ehev of een andere Honda met ehev hybride aandrijving binnen je budget past.

Terug naar de Niro, toen ik aan het kijken was voor een andere auto, wilde ik graag automaat, eventueel hybride, betrouwbaar, bij voorkeur geen opgefokt downsize blok en makkelijke bediening van multimedia en temperatuur. Toen was het autos afstrepen en de Niro stond niet bovenaan het lijstje, maar na een proefrit gaf de Kia dealer de beste deal voor mn vorige auto en de dealer wilde ook meewerken aan een aankoopkeuring en een terugroepactie was reeds uitgevoerd op de auto. De Niro zette voor mij alle vinkjes en heb ik de auto gekocht. Tot op heden is met het de Niro beurtjes en vervangen van slijtage materiaal en verder geen issues.
Ieder automerk heeft wel ditjes en datjes. Toyota is dan wel betrouwbaar, maar heeft ook zijn dingetjes. Net als Lexus. Ik probeer gewoon even wat inzichten te krijgen van anderen die ik misschien niet had bedacht. Het is altijd leuk om te leren hoe anderen zijn gekomen tot hun aankoop. Thanks voor het afsluitende stuk waarin je dit deelt. Dat is wat ik zocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

storm-biker schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:40:
Na lang oriënteren besloten dat er een Kia Ceed SW gaat komen. Op zoek naar een occasion met max. 60.000 op de teller en minimaal van 2020, maar liever de facelift van 2022.
Tot nu toe hebben ze echter allemaal hun beurtjes te laat gehad waardoor de 7 jaars garantie vervalt. Iets waar ik toch wel waarde aan hecht gezien de 20K die het zo’n beetje gaat kosten. Zeker bij auto’s van 2,5 jaar oud snap ik niet dat leasemaatschappijen/particulieren die garantie laten verlopen door een klein beetje te besparen op het onderhoud.
Goede tip, daar moet ik goed op letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

ocaj schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:46:
[...]

Ik vermoed dat niet zo zeer aan de leasemaatschappijen ligt, maar dat het meer de lease-rijders zijn die te laks zijn om op tijd een afspraak te plannen en dan te laat onderhoud laten doen.
Dat uiteraard i.c.m. het feit dat Kia nogal streng is op de kilometers/onderhoudsinterval en je bij veel Kia-dealers al maanden van te voren een beurt moet plannen.
Als een afwijking van 100km al een probleem kan zijn, dan is het inplannen echt heel lastig. Mijn lease-Sportage heeft zijn eerste beurt binnen 25km van de 15k gehad, maar daar heb ik wel behoorlijk veel voor moeten doen. En dat gaat lang niet iedereen lukken.

Maar goed, als het minder goed te regelen valt, dan zou ik de beurt eerder te vroeg dan te laat willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
@RoyK voor ons waren de eisen: plug-in hybride (eigen stroom kost tot 2027 11,5 ct/kWh, dus nog geen 2 euro per 100 km), automaat, 1300 kg trekgewicht ivm aanhanger en caravan en liefst niet te laag op de weg (wat zithoogte betreft zou ik zo weer een Fiat Doblo kopen).

Verder is een auto een gebruiksvoorwerp, dus hoe hij er uit ziet boeit me echt niets (ik reed vroeger vanalles, van een Civic aerodeck tot een Xsara Picasso en een Doblo)

De doorslag gaf de garantie: 7 jaar is gewoon prettig. Wij hebben een DE import, met garantie uit 2018. De 7 jaar zijn bijna om en we hebben 1 keer een garantie-issue gehad. Het sluitmechanisme van de laadklep werkte niet meer en dat is keurig opgelost.

De auto krijgt beurten volgens voorschrift en dat vereist wel planning, want je moet echt 4 maanden vooruit een afspraak maken bij de dealer.

Nadelen zijn er ook. De auto is gek op geluidjes. Hij piept er de hele dag op los: opstartmuziekjes, blindspot detectie, achteruitrijdhulp, lane assist. Gek word je er soms van. Ik rijd nu op vakantie in een gehuurde Ford Puma. Die heeft nog veel meer waarschuwingssystemen, maar die hoor je niet en dat geeft wel rust moet ik zeggen.

De automaat van de Niro is prettig, zeker met aanhanger, of in heuvelachtig gebied omdat je ook zelf kunt schakelen. De huur-Puma kan dat niet en dat is erg irritant. Die auto zit nooit in de juiste versnelling voor een bocht.
Pagina: 1 ... 70 ... 72 Laatste