Fairy schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:08:
Even een stomme vraag. Ik heb een occasion Kia Niro PHEV gekocht. Ik heb de auto nog niet, maar heb wel een vraag of 3.
Het gaat om een Kia Niro PHEV uit oktober 2019 (duitse import) met 48.000 kilometers. Het model is wel het 2020 model volgens mij, met volledig digitale kilometerteller. Hij staat bij de dealer als DynamicLine, maar het is een DynamicLinePlus, want hij heeft alle opties, zoals getinte ramen echter, keyless entry, RCTA, BSD stuur- en stoelverwarming etc etc.
Het dashboard in Duitsland was anders dan in Nederland. Ik heb zelf ook een 2019 DE import, en die heeft echt bouwjaar 2018 volgens het VIN. Het modeljaar kun je ook aan de mistlampen zien.
1. Er zit een oplader bij de auto voor in het normale stopcontact, echter geen publieke laadpaalstekker. Als ik bij de specificaties kijk, zou deze standaard bijgeleverd moeten zijn. Hij zit er niet bij en de dealer denk dat deze optioneel is. Op mijn werk hebben we gratis laadpalen, dus zo'n kabel is wel wenselijk en nieuw kosten ze zo'n €150. Wat is de waarheid?
Hij zit er standaard niet bij en wordt er ook niet bij geleverd. 150 euro is veel, je kunt ze goedkoper krijgen op marktplaats of Aliexpress.
Ik gebruik deze laadkabel in de auto:
https://nl.aliexpress.com...WgBf&gatewayAdapt=glo2nld2.Ik lees over Kia connected services. Kan ik dat bij de occasion ook activeren? Ik heb geen idee of het beschikbaar is en of deze nog aan de eerste klant hangt. Als deze niet wordt overgedragen, kan de oude eigenaar dan zien waar mijn auto staat? Is het aan te raden om hiervoor een abonnement af te sluiten of heb je daar niet zo veel aan? Kan ik bijvoorbeeld 's ochtend de auto al laten opwarmen voor vertrek?
De 2019 heeft deze services volgens mij niet. Je kunt de auto niet 's morgens opwarmen, helaas. De verwarming is namelijk niet elektrisch, maar op de benzinemotor. Voor verwarming moet de motor dus altijd draaien.
De auto heeft geen eigen SIM kaart en dus geen dataverbinding. Niemand kan zien waar de auto is.
3. In de handleiding staat dat je geen benzine met methanol mag gebruiken. Is vrij standaard in benzine tegenwoordig (10%?) . Er staat letterlijk "Do not use methanol blended fuels. " Moet ik dan Euro98 tanken?
Nee, je mag gewoon E10 tanken. Methanol is wat anders dan Ethanol en in E10 benzine zit maximaal 10% Ethanol bijgemengd.
Ben benieuwd. Ik heb de auto gekocht maar weet nog lang niet wat er allemaal mee mogelijk is. Wel heb ik een proefrit gemaakt naar mijn werk en terug en dat ging 100% elektrisch, precies waarvoor ik hem heb gekocht.
Wat je zult merken is dat je puur elektrisch geen verwarming hebt (wel airco). Als het vochtig is, moet je de airco aanzetten om ervoor te zorgen dat de ruiten niet beslaan en als je dan de temperatuur van de airco op 20 laat staan, gaat de benzinemotor toch draaien, puur voor verwarming.
Ik haal zelf zo'n 40 a 45 km puur elektrisch bij rijden op 80 km wegen. Bij 100 km/uur zakt de elektrische range snel in. Je leert snel inschatten hoe ver je nog kunt. Wat ik eigenlijk altijd doe bij lange ritten is het volgende. Ik vertrek elektrisch. Zodra ik op de snelweg ben zet ik de auto in HEV modus (hybride dus) en dan zo'n 30 a 40 km voor aankomst zet ik de auto weer elektrisch. Zo rijd je de accu leeg bij aankomst (en daar laad je dan weer aan de laadpaal in 2:15 naar vol).
Boven de 126 km/uur rijdt de auto niet meer full-electric. Dan doet altijd de brandstofmotor mee. Bij 127 km/uur raakt de auto in de war en gaat hij elke 30 seconde de motor starten en weer stoppen, dus die snelheid moet je vermijden. Rijdt gewoon 125 of 135 (op de teller, dat is nog altijd iets onder 120/130 op de GPS).