Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Vanochtend weer een OTA update gehad op de MY23 Proceed.
Zou nu volgens de changelog een automatische tunnel functie moeten hebben waarbij de ramen dichtgaan en de ventilatie op intern circuleren gaat, maar dat is niet in te stellen.
Daarnaast hebben ze reclame bij de POIs toevoegd. Joepie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ladykiller007
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 22:09
Zou graag willen zien dat ze middels een update het digitaal cockpit wat oppimpen. Zoals een wat mooiere view voor de navi en zwarte tellers net als bij de VAG merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 11:46

rCk

Ladykiller007 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:26:
Zou graag willen zien dat ze middels een update het digitaal cockpit wat oppimpen. Zoals een wat mooiere view voor de navi en zwarte tellers net als bij de VAG merken
Ja het digitaal cluster zou echt wel anno 2023 kunnen ja. Er mist wel het een en ander als je kijkt naar wat andere merken al (jaren) doen.

Ik hoop ook nog wel op een wireless carplay functionaliteit, maar gezien ze daar nu ook nog niet mee gekomen zijn, verwacht ik niet dat dit nog gaat komen. Tot die tijd hou ik het bij de aftermarket dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamiel93
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-05 09:54
Hoe ervaren jullie de brandstoftank inhoud i.c.m. een proceed (1.5 tgdi 7dct)? Mijn proceed zou een tank van 50 liter moeten hebben. Maar als ik ga tanken met bv. 20/30km aan resterend bereik past er net iets meer dan 40 liter in. Kan me niet voorstellen dat er bijna 10 liter in de leidingen zit... Kortom is er al iemand een keer stug doorgereden terwijl het bereik op 0 km stond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:29
kamiel93 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:26:
Hoe ervaren jullie de brandstoftank inhoud i.c.m. een proceed (1.5 tgdi 7dct)? Mijn proceed zou een tank van 50 liter moeten hebben. Maar als ik ga tanken met bv. 20/30km aan resterend bereik past er net iets meer dan 40 liter in. Kan me niet voorstellen dat er bijna 10 liter in de leidingen zit... Kortom is er al iemand een keer stug doorgereden terwijl het bereik op 0 km stond?
Of het nou goed is of niet.
Als het tankpistool bij mij afslaat.
Krijg ik er altijd nog makkelijk 3liter bij.

Hoogst aantal liters wat ik heb getankt in mijn proceed MY20 is 48.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:48

Arno

PF5A

Tot -100 ongeveer en toen ging er iets van 46 liter in :9

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatBassie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:16
Dat schijnt te zijn om genoeg brandstof in de auto te hebben dat nog gebruikt wordt om zaken te smeren enzo?

Net als dat de pomp afslaat om een reden, en dat je er dan niet meer bij zou moeten doen omdat de ruimte nodig is voor expansie/druk?

Ik maak me er nooit druk om, snap ook niet helemaal wat voor afstanden men in Nederland rijdt dat ze per se die paar liter verder moeten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-05 22:26
Zo, even een uitgebreide mail gestuurd naar de manager sales afdeling van de leverende dealer voor mijn nieuwe Ceed.

Sinds de proefrit en bestelling enkele keren(2-3) contact gehad met de verkoper, echter sinds 2 maanden reageert hij niet meer.

Geval is dat mijn auto begin juli 2023 besteld is, met verwachte leverdatum eind april dit jaar. Echter zijn er al meerdere identieke auto's geleverd die tussen de 1 en 4 maanden later dan die van mij zijn besteld. In december wisten deze mensen al dat hun auto eerder kwam, mijn verkoper zag toen helemaal geen wijzigingen in mijn order, geen VIN, niks.
En aangezien Kia 31 maart stopt met produceren van de PHEV Ceed, lijkt het mij logisch dat er toch wel een update moet zijn.

Ik heb gevraagd of de leasemaatschappij de order on-hold heeft staan of heeft aangegeven dat de auto niet eerder geleverd mag worden dan datum X ivm lopend contract huidige auto.
Is iemand hier bekend mee dat dit gebeurd? Ik weet dat dit bij de Tesla Model3 gekte 3-4 jaar geleden dit wel gedaan werd namelijk. Maar of dit ook bij andere merken zo gaat?

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarantino
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11-2024
Kia levert in ieder geval niet FIFO uit. De opties en kleur hebben veel invloed op de levertijd. Weinig opties en zwart is het snelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
Tarantino schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:50:
Kia levert in ieder geval niet FIFO uit. De opties en kleur hebben veel invloed op de levertijd. Weinig opties en zwart is het snelst.
Klopt dat weet ik, dat ze soms kleurbatches produceren.
Het ding is alleen dat ik nu van 4 mensen weet dat ze exact dezelfde auto hebben besteld (SW, PHEV, Experience green, Executiveline en trekhaak.) en dat deze allemaal afgelopen maand geleverd zijn. Ook een aantal andere versies(Wel geen SW, non PHEV) in dezelfde kleur. Het lijkt er dus op dat er een batch is geproduceerd in het groen. Maar dat op een of andere manier die van mij er niet tussen zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:28

elsinga

=8-)

p.d.akkerman schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:35:
[...]

Of het nou goed is of niet.
Als het tankpistool bij mij afslaat.
Krijg ik er altijd nog makkelijk 3liter bij.

Hoogst aantal liters wat ik heb getankt in mijn proceed MY20 is 48.
Mijn Sportage moet nog komen, maar bij mijn Kodiaq met 58 liter tank heb ik al een aantal keren 63 liter getankt. Ik tank wel altijd tot bovenaan de vulbuis, want meestal rij ik daarna nog enkele tientallen kilometers en is het risico op overdruk minimaal.

Het heeft even geduurd voordat ik zo ver door reed, maar inmiddels daar het volste vertrouwen in. ;)

Met de Sportage HEV (met een 52 liter tank) ga ik waarschijnlijk iets sneller het randje opzoeken, met een reservetankje in de kofferbak. Tank het liefst zo weinig mogelijk.... :o

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:33
elsinga schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Mijn Sportage moet nog komen, maar bij mijn Kodiaq met 58 liter tank heb ik al een aantal keren 63 liter getankt. Ik tank wel altijd tot bovenaan de vulbuis, want meestal rij ik daarna nog enkele tientallen kilometers en is het risico op overdruk minimaal.

Het heeft even geduurd voordat ik zo ver door reed, maar inmiddels daar het volste vertrouwen in. ;)

Met de Sportage HEV (met een 52 liter tank) ga ik waarschijnlijk iets sneller het randje opzoeken, met een reservetankje in de kofferbak. Tank het liefst zo weinig mogelijk.... :o
Tank (bijna) leegrijden is niet zo slim. Onderin de tank ligt altijd wel prut en andere onzuiverheden die echt
niet allemaal door het filter worden tegengehouden.

Daarnaast gaat je brandstofpomp het niet leuk vinden als ie (bijna) geen brandstof meer te verwerken krijgt. Kans op stilvallen en een foutcode (en niet meer verder kunnen rijden) ligt dan op de loer.

Al deze gegevens worden bijgehouden en opgeslagen in de ecu en als Kia dit uitleest kan je de garantie wel vergeten.

Kortom, als je het mij vraagt gewoon tanken zodra je richting de 0 km bereik gaat (en ja, je kunt dan vaak nog 50-75 km doorrijden). Effectief kost je dat misschien 2x tanken per jaar extra (aan tijd) voor een gemiddelde berijder. Die 5 minuten tijdwinst ga je winnen tov een gestrande auto ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-05 19:51
renzo4000 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:12:
[...]

Tank (bijna) leegrijden is niet zo slim. Onderin de tank ligt altijd wel prut en andere onzuiverheden die echt

Daarnaast gaat je brandstofpomp het niet leuk vinden als ie (bijna) geen brandstof meer te verwerken krijgt. Kans op stilvallen en een foutcode (en niet meer verder kunnen rijden) ligt dan op de loer.

Al deze gegevens worden bijgehouden en opgeslagen in de ecu en als Kia dit uitleest kan je de garantie wel vergeten.

Kortom, als je het mij vraagt gewoon tanken zodra je richting de 0 km bereik gaat (en ja, je kunt dan vaak nog 50-75 km doorrijden). Effectief kost je dat misschien 2x tanken per jaar extra (aan tijd) voor een gemiddelde berijder. Die 5 minuten tijdwinst ga je winnen tov een gestrande auto ;)
En probeer dit geintje niet in de Ceed PHEV als je accu al leeg is, bij mij ging hij in "storing aan hybride systeem" met volgens de auto nog 16km bereik in de benzinetank :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Zeker bij de PHEV als je veel elektrisch rijdt kun je beter niet de tank leegrijden.

Had het vorige zomer met de caravan achter de Niro. Na 100 km motorstoring. Uitgelezen en bleek een of andere storing die met brandstof te maken had. Toen de tank vol gegooid met euro 98 en 75% leeg gereden (ging heel snel met motorstoeingslampje aan, want dan draait de motor in een noodloop).

Toen weer voltanken EURO98 en dat twee keer. Daarna de storing gereset (kan ik gelukkig zelf met een odb2 plug). Daarna is de storing weg gebleven.

Onder in de tank zit niet alleen zooi, maar ook water. E10 trekt relatief veel water aan en dat zinkt naar de bodem. Als je met de PHEV veel elektrisch rijdt en zelden op benzine, is de kans groot dat er onderin wat water zit. Ga je de tank leegrijden krijg je dat water uiteindelijk ook mee.

Beter af en toe een keer EURO98 tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
Ook de proceed gaat naar minder pk's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0HZgI4ueQW0zLczw5-g_Fns0ZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYzSO6IbyjUfRTqXxIZrCury.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

renzo4000 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:12:
[...]

Ik neem aan dat een tank vanaf de bodem wordt leeggezogen door de brandstofpomp?
Of "drijft" de zuigmond in de benzine?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
bombadil schreef op zondag 11 februari 2024 @ 00:56:
[...]
Ik neem aan dat een tank vanaf de bodem wordt leeggezogen door de brandstofpomp?
Het gaat erom dat de brandstofpomp kan beschadigen, ook door het aanzuigen van valse lucht en kans op oververhitting. Je moet jezelf de vraag stellen waarom je het risico zou willen nemen? Gaat het echt om die paar extra kilometers die je kan rijden? Als het een keertje gebeurt is het waarschijnlijk niet zo'n ramp maar maak je er een gewoonte van dan is schade aan de onderdelen gewoon aanwezig. Het is het allemaal niet waard dunkt me.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakin239
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:35
Ik denk over het plaatsen van een dashcam in mijn Kia Sportage 2023.
Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld deze dashcam https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0CJC3FZGF
Of het verwijderen van de kap waar de achteruitkijkspiegel zit. In de filmpjes lijkt dat heel makkelijk, maar is dat ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
Mitssz schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:39:
Zo, even een uitgebreide mail gestuurd naar de manager sales afdeling van de leverende dealer voor mijn nieuwe Ceed.

Sinds de proefrit en bestelling enkele keren(2-3) contact gehad met de verkoper, echter sinds 2 maanden reageert hij niet meer.

Geval is dat mijn auto begin juli 2023 besteld is, met verwachte leverdatum eind april dit jaar. Echter zijn er al meerdere identieke auto's geleverd die tussen de 1 en 4 maanden later dan die van mij zijn besteld. In december wisten deze mensen al dat hun auto eerder kwam, mijn verkoper zag toen helemaal geen wijzigingen in mijn order, geen VIN, niks.
En aangezien Kia 31 maart stopt met produceren van de PHEV Ceed, lijkt het mij logisch dat er toch wel een update moet zijn.

Ik heb gevraagd of de leasemaatschappij de order on-hold heeft staan of heeft aangegeven dat de auto niet eerder geleverd mag worden dan datum X ivm lopend contract huidige auto.
Is iemand hier bekend mee dat dit gebeurd? Ik weet dat dit bij de Tesla Model3 gekte 3-4 jaar geleden dit wel gedaan werd namelijk. Maar of dit ook bij andere merken zo gaat?
Reactie terug van de vestigingsmanager.

Auto staat al even in de Nederlandse haven te wachten op aflevering, maar wacht inderdaad op afloop huidige contract per verzoek vanuit de LM. Dat ze dan niet even aangeven dat hij al geproduceerd is en in NL staat 8)7

Nu even kijken wat ik met Alphabet/mijn werkgever kan regelen voor mijn huidige auto. Zonde als Ceed nog 2,5 maand in de haven staat.

[ Voor 16% gewijzigd door Mitssz op 11-02-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
bombadil schreef op zondag 11 februari 2024 @ 00:56:
[...]
Aanzuiging zit iets boven de bodem. Als de tank te leeg raakt gaat de zooi mengen door het klotsen en wordt meegezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 12:33

Bergie

Lekker belangrijk...

Het valt mij op dat (sinds de laatste update?) met enige regelmaat na het achteruit rijden de camera niet uit gaat. Even op het knopje van de camera op hem expliciet aan te zetten en dan weer uit lost het dan wel weer op. Meer mensen die hier last van hebben?

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Nee gelukkig niet. Bij mij gaat het vanzelf uit als ik vertrek :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladykiller007
Vandaag m'n auto weggebracht voor de 30000 beurt (liep wat uit de pas, dus is een 33k beurt geworden :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Sjaak_Trekhaak schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:21:
Vanochtend weer een OTA update gehad op de MY23 Proceed.
Wat me wel opviel: Waar ik eerst volume standaard op 25 a 30 heb staan, staat hij nu op 6 tot 8. Kan de radio harder tegenwoordig ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladykiller007
Sjaak_Trekhaak schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:09:
[...]

Wat me wel opviel: Waar ik eerst volume standaard op 25 a 30 heb staan, staat hij nu op 6 tot 8. Kan de radio harder tegenwoordig ;)?
Dat vind ik een verbetering!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Dat had ik bij de update eind vorig jaar ook en had ik in de MY19 ook. Was wel even wennen :)

Maar mijn Ceed pakt nog steeds geen OTA helaas.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilankroon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:47
Bergie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:05:
Het valt mij op dat (sinds de laatste update?) met enige regelmaat na het achteruit rijden de camera niet uit gaat. Even op het knopje van de camera op hem expliciet aan te zetten en dan weer uit lost het dan wel weer op. Meer mensen die hier last van hebben?
Nee,
Maar volgens mij kan je dat ergens instellen dat ie dat niet doet. Weet 123 niet waar.
Ilan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:23

13art

Moderator Mobile
Bergie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:05:
Denk dat het dit is.
What does Extend Rear Camera Use Setting do?
When you go into this section, you will now see a setting on the left that says: Extend Rear Camera Use (By default this will be off).

This setting will allow the rear camera view to display regardless of the gear you choose. When the car then exceeds a predetermined factory set speed, the camera display turns off and the infotainment menu reappears.

This advanced setting will then keep the rear camera screen on when the car moves forward slowly. This is especially useful, if you have parked a little too close to something and then want to move forward a little without driving off; but, you still want to see the space behind the car while you readjust.

If you then activate this setting, the reversing screen will now remain on while you do so, allowing you to see the space behind the car as you drive forward. This will allow you to then better align - with ease - the car, where you are trying to park it.

To turn this feature on, simply tap the section on the right, and a check box will appear to say you have activated it. It will then automatically save, and you can then leave this section of the infotainment system.

The next time you put the camera into reverse, and the Back Up Camera comes on in the Infotainment Display, it will now remain active if you move forward slowly.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rCk

rCk

Sjaak_Trekhaak schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:09:
[...]

Dit is echt wel een heel stuk beter! Ze hebben die schaal even aangepast. Ik vond het altijd zo gek dat je ergens tussen volume 35-45 zat...

Inmiddels al tegen de 27k aan sinds 12-06-2023. Blijft een prettige wagen om te rijden.
Volgende week echter weer terug naar de dealer voor het geklapper bij de passagierskant boven de 120 km/u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladykiller007
Mijn ruitenwissers waren aan vervanging toe. Heb nu een ander soort zonder ‘kapje’. Schijnt een modificatie te zijn. Vind ze fijner, maken minder lawaai…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgVl-LqXc9Its5KkdmP-cmol6AM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJimR4Wrf19zGHHnj0dwUF4D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarantino
Mijn Ceed speelt telkens een deuntje na het starten en zo'n 2 minuten rijden. Het is vrij zacht, maar goed te horen. Geen idee waar dit vandaan komt. Jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zijn er mensen met een anti-slipmat in de kofferbak? Zoals deze? Hoe zijn de ervaringen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
Heb hier 4 jaar geleden voor mijn proceed een kofferbak mat besteld.

Prima kwaliteit en scheelt de helft in prijs met Kia.

Ben er erg blij mee. Kofferbak blijft heerlijk netjes.

https://www.automatten.nl...2019-heden-kofferbakmat-/

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Even een stomme vraag. Ik heb een occasion Kia Niro PHEV gekocht. Ik heb de auto nog niet, maar heb wel een vraag of 3.

Het gaat om een Kia Niro PHEV uit oktober 2019 (duitse import) met 48.000 kilometers. Het model is wel het 2020 model volgens mij, met volledig digitale kilometerteller. Hij staat bij de dealer als DynamicLine, maar het is een DynamicLinePlus, want hij heeft alle opties, zoals getinte ramen echter, keyless entry, RCTA, BSD stuur- en stoelverwarming etc etc.

1. Er zit een oplader bij de auto voor in het normale stopcontact, echter geen publieke laadpaalstekker. Als ik bij de specificaties kijk, zou deze standaard bijgeleverd moeten zijn. Hij zit er niet bij en de dealer denk dat deze optioneel is. Op mijn werk hebben we gratis laadpalen, dus zo'n kabel is wel wenselijk en nieuw kosten ze zo'n €150. Wat is de waarheid?

2.Ik lees over Kia connected services. Kan ik dat bij de occasion ook activeren? Ik heb geen idee of het beschikbaar is en of deze nog aan de eerste klant hangt. Als deze niet wordt overgedragen, kan de oude eigenaar dan zien waar mijn auto staat? Is het aan te raden om hiervoor een abonnement af te sluiten of heb je daar niet zo veel aan? Kan ik bijvoorbeeld 's ochtend de auto al laten opwarmen voor vertrek?

3. In de handleiding staat dat je geen benzine met methanol mag gebruiken. Is vrij standaard in benzine tegenwoordig (10%?) . Er staat letterlijk "Do not use methanol blended fuels. " Moet ik dan Euro98 tanken?

Ben benieuwd. Ik heb de auto gekocht maar weet nog lang niet wat er allemaal mee mogelijk is. Wel heb ik een proefrit gemaakt naar mijn werk en terug en dat ging 100% elektrisch, precies waarvoor ik hem heb gekocht.

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 15-02-2024 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Fairy schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:08:
Even een stomme vraag. Ik heb een occasion Kia Niro PHEV gekocht. Ik heb de auto nog niet, maar heb wel een vraag of 3.

Het gaat om een Kia Niro PHEV uit oktober 2019 (duitse import) met 48.000 kilometers. Het model is wel het 2020 model volgens mij, met volledig digitale kilometerteller. Hij staat bij de dealer als DynamicLine, maar het is een DynamicLinePlus, want hij heeft alle opties, zoals getinte ramen echter, keyless entry, RCTA, BSD stuur- en stoelverwarming etc etc.
Het dashboard in Duitsland was anders dan in Nederland. Ik heb zelf ook een 2019 DE import, en die heeft echt bouwjaar 2018 volgens het VIN. Het modeljaar kun je ook aan de mistlampen zien.
1. Er zit een oplader bij de auto voor in het normale stopcontact, echter geen publieke laadpaalstekker. Als ik bij de specificaties kijk, zou deze standaard bijgeleverd moeten zijn. Hij zit er niet bij en de dealer denk dat deze optioneel is. Op mijn werk hebben we gratis laadpalen, dus zo'n kabel is wel wenselijk en nieuw kosten ze zo'n €150. Wat is de waarheid?
Hij zit er standaard niet bij en wordt er ook niet bij geleverd. 150 euro is veel, je kunt ze goedkoper krijgen op marktplaats of Aliexpress.

Ik gebruik deze laadkabel in de auto: https://nl.aliexpress.com...WgBf&gatewayAdapt=glo2nld
2.Ik lees over Kia connected services. Kan ik dat bij de occasion ook activeren? Ik heb geen idee of het beschikbaar is en of deze nog aan de eerste klant hangt. Als deze niet wordt overgedragen, kan de oude eigenaar dan zien waar mijn auto staat? Is het aan te raden om hiervoor een abonnement af te sluiten of heb je daar niet zo veel aan? Kan ik bijvoorbeeld 's ochtend de auto al laten opwarmen voor vertrek?
De 2019 heeft deze services volgens mij niet. Je kunt de auto niet 's morgens opwarmen, helaas. De verwarming is namelijk niet elektrisch, maar op de benzinemotor. Voor verwarming moet de motor dus altijd draaien.

De auto heeft geen eigen SIM kaart en dus geen dataverbinding. Niemand kan zien waar de auto is.
3. In de handleiding staat dat je geen benzine met methanol mag gebruiken. Is vrij standaard in benzine tegenwoordig (10%?) . Er staat letterlijk "Do not use methanol blended fuels. " Moet ik dan Euro98 tanken?
Nee, je mag gewoon E10 tanken. Methanol is wat anders dan Ethanol en in E10 benzine zit maximaal 10% Ethanol bijgemengd.
Ben benieuwd. Ik heb de auto gekocht maar weet nog lang niet wat er allemaal mee mogelijk is. Wel heb ik een proefrit gemaakt naar mijn werk en terug en dat ging 100% elektrisch, precies waarvoor ik hem heb gekocht.
Wat je zult merken is dat je puur elektrisch geen verwarming hebt (wel airco). Als het vochtig is, moet je de airco aanzetten om ervoor te zorgen dat de ruiten niet beslaan en als je dan de temperatuur van de airco op 20 laat staan, gaat de benzinemotor toch draaien, puur voor verwarming.

Ik haal zelf zo'n 40 a 45 km puur elektrisch bij rijden op 80 km wegen. Bij 100 km/uur zakt de elektrische range snel in. Je leert snel inschatten hoe ver je nog kunt. Wat ik eigenlijk altijd doe bij lange ritten is het volgende. Ik vertrek elektrisch. Zodra ik op de snelweg ben zet ik de auto in HEV modus (hybride dus) en dan zo'n 30 a 40 km voor aankomst zet ik de auto weer elektrisch. Zo rijd je de accu leeg bij aankomst (en daar laad je dan weer aan de laadpaal in 2:15 naar vol).

Boven de 126 km/uur rijdt de auto niet meer full-electric. Dan doet altijd de brandstofmotor mee. Bij 127 km/uur raakt de auto in de war en gaat hij elke 30 seconde de motor starten en weer stoppen, dus die snelheid moet je vermijden. Rijdt gewoon 125 of 135 (op de teller, dat is nog altijd iets onder 120/130 op de GPS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

@Blihi Super bedankt voor al deze waardevolle info!

Ik wilde de verkoper al vragen waarom de kabel er toch niet bij zit terwijl het wel in de speclijst staat. Dat is dan bij het DE model niet standaard. Goed om te weten.

Ik ben gelukkig geen koukleum, het is me snel te warm, dus voor mij wel prima dat hij niet verwarmt (behalve als het echt winter is). Ontwaseming is natuurlijk wel belangrijk.

Qua connected services, ik had iets gelezen dat de datasim geïntegreerd is en afgekocht bij Vodafone, dus data zou geen probleem zijn, maar als het er niet op zit, ook prima. Als ik geen verwarming heb aan de stekker, dan heb ik ook niets aan de app.

De auto heeft nog zo veel functionaliteiten om te ontdekken, daar heb ik wel zin in.

Iets wat ik me nog wel afvraag is of Android Auto ook werkt via bluetooth in de oplaadpad, of dat de USB kabel er altijd aan moet. Mijn telefoon past er met stekkertje denk ik niet tussen. Als het met kabel moet, dan heb ik nog wel wat fake magsafe USB-C connectortjes,

O en meer vragen zal ik vast nog wel krijgen, ik moet nog wachten tot donderdagmiddag half 6 voor ik de auto mag ophalen. :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
De draadloze lader is toch waardeloos. Android auto werkt alleen met kabel, dus niet draadloos bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iestyn99
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 15:46
Of met een AA Wireless dongle, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, dat kan ook natuurlijk. Maar dan moet je alsnog je telefoon laden met een kabeltje, want de ingebouwde Qi lader is niet sterk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

Blihi schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:49:
De draadloze lader is toch waardeloos. Android auto werkt alleen met kabel, dus niet draadloos bij mij.
Klopt ja, plus dat ik hem met de grootte van de lens van de iPhone 15 Pro Max ook niet echt stabiel vind opladen.
Dus ik heb een wireless carplay dongle gekocht, de telefoon wordt er niet extreem doorleeggetrokken. Verder heb ik gewoon een USB-C kabel in mijn auto zitten (zit bijna nooit iemand achterin, dus ik stop hem daar in). En dan laadt hij snel op, half uurtje is genoeg om van 20% tot 60% te gaan en dan red ik de dag gemakkelijk.

Note: als ik die kabel voorin de USB-C stop, kan het "schuifje" niet dicht van de USB poorten, stuk rustiger voor het oog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als ik nog 1 vraagje mag droppen, ik wil graag een Vantrue N5 dashcam kopen (met camera achterin).

Jammer dat de camera's van de auto zelf niet kunnen opnemen via een stickje, maar dat terzijde.

Wie heeft hier ervaring mee met het doorvoeren van de bekabeling, wat common practice of beginnersfouten bij dit model.

Bij mijn Peugeot 2008 kon ik gewoon de A stijl lospakken en met een trekveer de kabel over het plafond trekken. Heb je met de Kia Niro PHEV dezelfde modus operandi of moet ik dat anders doen?

Stroom wil ik doen via de optionele OBD stekker. Je hoort wel verschillende verhalen over PHEV en accustroom, dat deze zo fluctueert dat de camera kan denken dat je stopt met rijden als de motor af en aan slaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 16-02-2024 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@Fairy de odb stekker gaat je standaard niet zomaar lukken. Daar kun je niets in laten zitten met het klepje er op (dus ook geen stekker van sommige verzekeraars) en de voeding is niet geschakeld, maar continu.

Voor de trekhaak wordt stroom van een van de zekeringen gehaald. Dan wordt er een draad naar achter getrokken voor een relaisunit vlak bij de 12V accu.

Ik heb deze splitter gekocht: https://amzn.eu/d/a5NeCE8

Die heeft dezelfde vorm als de bestaande odb stekker. Ik heb dus de bestaande uit het dashboard gedrukt en deze er in gestoken. De eerste uitgang terug op de plek van de bestaande plug en op de tweede uitgang kun je dan aansluiten wat je wilt.

Ik heb ook nog de constante voeding uit de tweede stekker los geknipt en die gekoppeld met de geschakelde voeding van de trekhaak. Die tweede odb uitgang heeft nu dus een geschakelde voeding en daar kun je dan de camera op aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 16-02-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-05 16:09
Voor de mensen die hun letters op de proceed naar zwart hebben aangepast: Waar hebben jullie de letters besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:59:
@Fairy de odb stekker gaat je standaard niet zomaar lukken. Daar kun je niets in laten zitten met het klepje er op (dus ook geen stekker van sommige verzekeraars) en de voeding is niet geschakeld, maar continu.

Voor de trekhaak wordt stroom van een van de zekeringen gehaald. Dan wordt er een draad naar achter getrokken voor een relaisunit vlak bij de 12V accu.

Ik heb deze splitter gekocht: https://amzn.eu/d/a5NeCE8

Die heeft dezelfde vorm als de bestaande odb stekker. Ik heb dus de bestaande uit het dashboard gedrukt en deze er in gestoken. De eerste uitgang terug op de plek van de bestaande plug en op de tweede uitgang kun je dan aansluiten wat je wilt.

Ik heb ook nog de constante voeding uit de tweede stekker los geknipt en die gekoppeld met de geschakelde voeding van de trekhaak. Die tweede odb uitgang heeft nu dus een geschakelde voeding en daar kun je dan de camera op aansluiten.
Oei, ik heb nét de dashcam besteld Vantrue N4 pro, met een OBD stekker erbij. Bij mijn Peugeot zat daar permanent én geschakeld in. Dat de stekker uit zijn houder gedrukt moet worden vind ik niet erg, dat is met mijn Peugeot ook het geval. Bij de peugeot had ik ook de telefoonlaadkabel er nog bij op zitten. Bij de nieuwe hoeft dat niet meer, die hoeft niet meer in het raam O+ .

Ik moet dan alleen een truukje toepassen om geschakelde voeding te krijgen. Achteraf toch beter de aansluitset met zekering pigtails kunnen nemen? Ik vond de OBD juist zo'n nette oplossing.

Ik heb in de peugeot ook zo'n OBD splitter maar die is vol bedraad en heeft 4 stekkers. Volgens de garage heeft die alle storingingsmeldingen van willekeurige zaken in mijn auto veroorzaakt (36 stuks).

Mocht hem er van de garage niet meer op aansluiten als ik de boel niet stuk wilde hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 16-02-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 17:45
Fairy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:53:
[...]

Oei, ik heb nét de dashcam besteld Vantrue N4 pro, met een OBD stekker erbij. Bij mijn Peugeot zat daar permanent én geschakeld in. Dat de stekker uit zijn houder gedrukt moet worden vind ik niet erg, dat is met mijn Peugeot ook het geval. Bij de peugeot had ik ook de telefoonlaadkabel er nog bij op zitten. Bij de nieuwe hoeft dat niet meer, die hoeft niet meer in het raam O+ .

Ik moet dan alleen een truukje toepassen om geschakelde voeding te krijgen. Achteraf toch beter de aansluitset met zekering pigtails kunnen nemen? Ik vond de OBD juist zo'n nette oplossing.

Ik heb in de peugeot ook zo'n OBD splitter maar die is vol bedraad en heeft 4 stekkers. Volgens de garage heeft die alle storingingsmeldingen van willekeurige zaken in mijn auto veroorzaakt (36 stuks).

Mocht hem er van de garage niet meer op aansluiten als ik de boel niet stuk wilde hebben.
Ik gebruik in mijn proceed ook een obd stekker voor mijn Garmin dashcam. Werkt perfect. Parkeermodus doet het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Een odb splitter die storingen veroorzaakt... Bijzonder, maar hé, het was een Peugeot.

Ik zou het gewoon proberen. Wie weet werkt het gewoon. Ik heb zo'n headsup display en die gebruikte in ieder geval geen geschakelde voeding uit de odb2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:26:
Een odb splitter die storingen veroorzaakt... Bijzonder, maar hé, het was een Peugeot.

Ik zou het gewoon proberen. Wie weet werkt het gewoon. Ik heb zo'n headsup display en die gebruikte in ieder geval geen geschakelde voeding uit de odb2.
Och als het werkt is het mooi en anders ben ik handig genoeg om een pigtail aan de OBD stekker te maken voor geschakelde spanning. De dashcam heb ik intussen binnen, die is veelbelovend, nu nog de auto, die krijg ik donderdag pas. Wat duurt wachten dan ineens lang :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Fairy schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:13:
[...]

Och als het werkt is het mooi en anders ben ik handig genoeg om een pigtail aan de OBD stekker te maken voor geschakelde spanning. De dashcam heb ik intussen binnen, die is veelbelovend, nu nog de auto, die krijg ik donderdag pas. Wat duurt wachten dan ineens lang :F
Dat gevoel herken ik :)

Overigens: Mocht je met een caravan gaan rijden dan zou ik je aanraden om de achterveren te (laten) vervangen voor stevigere van MADS (kan de dealer doen, het kan ook zelf, maar is een rotklus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:37

mvz

muziek verslaafde

Net pech gehad met m’n 2019 niro hybrid.. auto stotterde ineens en stond bij 85kmh al op ‘power’ uitgeslagen zonder volgas, en wilde niet sneller dan 90. Na onderzoek bleken alle 4 injectoren kapot, en is de kat ook vervangen omdat die opgebrand was door de onverbrande benzine. De foutcode was p0471 exhaust back pressure sensor error.

Vond het maar vreemd want vier injectoren gaan eigenlijk zelden tot nooit allemaal in 1x defect, maar echt onderzoek wordt er niet gedaan. Gewoon vervangen en door.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:37

mvz

muziek verslaafde

Hier ook, sportage besteld begin juni, leverdatum initieel okt 2023, maar wordt elke keer opgeschoven en staat nu ook al op 30-4.
Bij mij gaven ze aan dat het kwam door dat omvaar akkefietje op t suez kanaal.
Bloodclot schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:59:
[...]

Hier ook een Kia Ceed 1.5 T-GDi, onderweg.
Bestel datum januari 2023:
Eerste leverdatum october 2023.
Tweede leverdatum november 2023.
Derde leverdatum 21 februari 2024
Nu net te horen gekregen, nieuwe leverdatum 16 april 2024.

Toch echt lange levertijden voor een benzine auto, ik zie dus dat meer mensen veeel langer moeten wachten op hun Kia Ceed.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:45:
[...]

Dat gevoel herken ik :)

Overigens: Mocht je met een caravan gaan rijden dan zou ik je aanraden om de achterveren te (laten) vervangen voor stevigere van MADS (kan de dealer doen, het kan ook zelf, maar is een rotklus).
Nee een caravan daar zul je me niet mee zien rijden, is niet mijn ding, maar dank voor de tip d:)b
mvz schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:05:
Hier ook, sportage besteld begin juni, leverdatum initieel okt 2023, maar wordt elke keer opgeschoven en staat nu ook al op 30-4.

[...]
En dan zit ik te klagen dat ik een weekje moet wachten O-)

[ Voor 36% gewijzigd door Fairy op 17-02-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
mvz schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:03:
Net pech gehad met m’n 2019 niro hybrid.. auto stotterde ineens en stond bij 85kmh al op ‘power’ uitgeslagen zonder volgas, en wilde niet sneller dan 90. Na onderzoek bleken alle 4 injectoren kapot, en is de kat ook vervangen omdat die opgebrand was door de onverbrande benzine. De foutcode was p0471 exhaust back pressure sensor error.

Vond het maar vreemd want vier injectoren gaan eigenlijk zelden tot nooit allemaal in 1x defect, maar echt onderzoek wordt er niet gedaan. Gewoon vervangen en door.
Bijzonder, maar dat zijn de momenten dat je blij bent met 7 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:08:
[...]

Bijzonder, maar dat zijn de momenten dat je blij bent met 7 jaar garantie.
Mijn buren hadden het met een vrij dure mercedes, andere storing. het accupakket van hun EV bleek defect, een giga kostbaar onderdeel, nog nét onder de garantie, maar ze waren wel een jaar hun auto kwijt voordat ze hem gerepareerd terugkregen. Blijkbaar moest die accu speciaal gemaakt worden ofzo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
mvz schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:05:

[...]
Ik denk dat je een beetje voor de gek wordt gehouden door je dealer. De sportage wordt in Slowakije gebouwd en daar komt geen boot bij kijken hoor... gaat gewoon op transport met de trein of vrachtwagen. Het punt is dat de dealers gewoon geen idee hebben wanneer ze echt gebouwd worden. Ze krijgen "ineens" een VIN doorgegeven en dan is het normaliter een week of 3 later dat ze arriveren bij de dealer.

Mijn Sportage is in juli 2023 besteld en kreeg begin 2 februari een VIN. Een week later de melding dat ie op transport was gezet en aflevering 21 feb. Helaas liep mijn huidige contract tot 26 feb dus daarom dan pas de daadwerkelijke aflevering.

Ze worden in batches gebouwd (type, kleur, uitrusting) en soms kan je pech hebben dat je net in een batch zit die later aan de beurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Laatst online: 28-05 23:03

Bloodclot

Jawier!

Bloodclot schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:59:
[...]

Hier ook een Kia Ceed 1.5 T-GDi, onderweg.
Bestel datum januari 2023:
Eerste leverdatum october 2023.
Tweede leverdatum november 2023.
Derde leverdatum 21 februari 2024
Nu net te horen gekregen, nieuwe leverdatum 16 april 2024.

Toch echt lange levertijden voor een benzine auto, ik zie dus dat meer mensen veeel langer moeten wachten op hun Kia Ceed.
Weer een nieuwe datum, midden mei 2024. Wacht nu sinds januari 2023.

Dit kan toch eigenlijk niet normaal zijn? Zijn er meer die zulke lange levertijden hebben? Ongeacht merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ook bij de dealers zijn de wachttijden voor onderhoud enorm. Dat heb ik in ieder geval niet meegemaakt bij andere merken. Onderhoud voor de auto moet ingepland worden ruim voordat de auto zelf zegt dat het moet, anders ben je te laat. Twee tot drie maanden wachttijd is blijkbaar normaal geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:28

elsinga

=8-)

En ik begreep van andere fora dat je niet te ver over de kilometerstand heen mag, anders vervalt de garantie...

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-05 15:44
Blihi schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:53:
Ook bij de dealers zijn de wachttijden voor onderhoud enorm. Dat heb ik in ieder geval niet meegemaakt bij andere merken. Onderhoud voor de auto moet ingepland worden ruim voordat de auto zelf zegt dat het moet, anders ben je te laat. Twee tot drie maanden wachttijd is blijkbaar normaal geworden.
Klopt, bij mijn dealer is het op dit moment gigantisch druk. Kwam begin januari voor een accessoire en omzetten van DE-garantie naar NL. Ook had ik nog last van de zombiebug in mijn '23 Niro EV waarbij de dealer aangaf dat er nog 5 softwareupdates doorgevoerd moesten worden, ik zou in april terecht kunnen. 8)7 Nadat ik aangaf dat ik dan wel naar een andere dealer voor onderhoud zou gaan kon ik opeens vandaag terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
elsinga schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:18:
En ik begreep van andere fora dat je niet te ver over de kilometerstand heen mag, anders vervalt de garantie...
Klopt. Dat is hier ook al eens voorbij gekomen. Volgens de receptioniste bij mijn dealer maximaal 1500 km totaal in 7 jaar, dus een keer een beurt na 15100 km telt als 100 teveel, een keer een beurt pas na 16500 km betekent weg garantie.

Misschien dat de soep niet zo heet gegeten wordt, maar ik vermoed dat bij serieuze garantiezaken wel degelijk naar deze kilometerstanden gekeken wordt, helemaal als je een particuliere bezitter bent en dus geen grote leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:57
Bloodclot schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:45:
[...]

Weer een nieuwe datum, midden mei 2024. Wacht nu sinds januari 2023.

Dit kan toch eigenlijk niet normaal zijn? Zijn er meer die zulke lange levertijden hebben? Ongeacht merk?
Slik... betreft het hier een gewone Ceed of een Ceed SW?
Hoop niet dat mijn Ceed SW zo ver naar achteren geschoven wordt... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
De CEED serie kent een erg lange levertijd als ik eerder geposte overzicht mag geloven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBibjZJlHsItNro57UpbeuyJaug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTYZefK4DUuGpLE5wMg9mWX2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:41
Ik heb 2 maandem geleden onderhoudsafspraak gemaakt voor 13 maart o.b.v de kilometers die ik gemiddeld rijdt. Nu rijd ik onverwachts veel meer. Ik gister na de Kia dealer en ze plannen nu al eind april.

En ze geven inderdaad doodleuk aan je mag er ongeveer 1000km overheen daarna verloopt je garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

Blihi schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:53:
Yep, gisteren dus bij de KIA dealer geweest voor dat geklapper, ze konden weer eens niks vinden. Ik word er echt een beetje kriebelig van. Dus nu bij 't onderhoud maar weer ingepland erbij. En dan moeten ze hem maar houden tot het gefixt wordt.

Heb gisteren een afspraak in Dordrecht kunnen maken voor 02-04 (!). Teller staat nu op 27200, dus grote kans dat ik er dan ook weer iets overheen zit. Bovendien vind ik die intervallen van 15k echt enorm kort... Maar goed, zo houden ze zichzelf ingedekt voor die 7 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Laatst online: 28-05 23:03

Bloodclot

Jawier!

stijn1309 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:07:
[...]

Slik... betreft het hier een gewone Ceed of een Ceed SW?
Hoop niet dat mijn Ceed SW zo ver naar achteren geschoven wordt... :'(
Station wagon idd. Weet niet of het per dealer/leasetoko verschilt. Maar een levertijd van 14-15 maanden is nogal wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
rCk schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Yep, gisteren dus bij de KIA dealer geweest voor dat geklapper, ze konden weer eens niks vinden. Ik word er echt een beetje kriebelig van. Dus nu bij 't onderhoud maar weer ingepland erbij. En dan moeten ze hem maar houden tot het gefixt wordt.

Heb gisteren een afspraak in Dordrecht kunnen maken voor 02-04 (!). Teller staat nu op 27200, dus grote kans dat ik er dan ook weer iets overheen zit. Bovendien vind ik die intervallen van 15k echt enorm kort... Maar goed, zo houden ze zichzelf ingedekt voor die 7 jaar garantie.
Volgens mij heeft die 15k meer te maken met het feit dat de motoren zelden goed warm worden omdat ze in hybride (of elektrische) modus eigenlijk alleen draaien om de accu te laden. De olie gaat daarom snel in kwaliteit achteruit.

Als de mijne uit garantie is gaat het onderhoud ook echt niet meer elke 15k km plaats vinden. Een keer per jaar een oliewissel (dat kan ik zelf wel) en om het jaar een grote beurt met apk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

Blihi schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:42:
[...]

Volgens mij heeft die 15k meer te maken met het feit dat de motoren zelden goed warm worden omdat ze in hybride (of elektrische) modus eigenlijk alleen draaien om de accu te laden. De olie gaat daarom snel in kwaliteit achteruit.

Als de mijne uit garantie is gaat het onderhoud ook echt niet meer elke 15k km plaats vinden. Een keer per jaar een oliewissel (dat kan ik zelf wel) en om het jaar een grote beurt met apk.
Maar ik heb de gewone 1.5 benzine, zonder elektrische modus. Uiteraard komt het vaak voor dat men natuurlijk de auto niet warm rijdt. Die van mij wordt met 35km enkele reis wel warm genoeg.

Oliewissel is inderdaad prima zelf te doen als je de tools hebt. Doe het voor onze motoren ook zelf 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:57
Bloodclot schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:09:
[...]

Station wagon idd. Weet niet of het per dealer/leasetoko verschilt. Maar een levertijd van 14-15 maanden is nogal wat.
Vind het zelfs onacceptabele om de auto zo ver op te schuiven....

Geven ze je iets van een reden?
Heb je iets bijzonders besteld nog qua kleur of opties haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarantino
Heb tot vorig jaar bijna 2 jaar gewacht op een Octavia (9 keer is de levertijd verplaatst geweest). 14 maanden valt me dan nog mee.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Toch nog een vraagje (ik ga de auto vandaag ophalen jeej :) ).

Ik ben voornemens om bijna 100% elektrisch te gaan rijden, mijn woon-werk valt ruim binnen de range. Nou zag ik dat de E10 die wij in NL hebben het maximum toegelaten hoeveelheid is in mijn auto, maar ideaal is het dus niet.

Is het raadzaam om, als ik toch van plan ben heel weinig benzine te tanken om premium benzine E5 te tanken, zodat er minder alcohol/ethanol in zit?

Voor de performance maakt het me niet zoveel uit, maar het gaat me vooral om het behoud van de motor, zeker omdat die niet vaak zal aanslaan.

PS. Is het niet slecht voor een motor dat hij maar af en toe even loopt? Moet ik regelmatig ook wat langere stukken rijden in HEV mode, teven vocht e.d. of is daar met die PHEV's rekening mee gehouden?

Google zegt dit:
"Wanneer u heel weinig brandstof verbruikt kunnen de bio-componenten zorgen voor vervuiling van het brandstofsysteem. Als u minder dan 1 keer per drie maanden tankt is het preventief misschien toch verstandiger E5 benzine te tanken."

en dit:

https://www.autovisie.nl/...zine-tank-e10-elektrisch/
"Hybride-rijders opgelet, tank geen E10 als je veel elektrisch rijdt!"

[ Voor 21% gewijzigd door Fairy op 22-02-2024 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
@Fairy niet te panisch doen over het rijden met benzine e10 benzine. Dit is allemaal goedgekeurd en geschikt voor deze auto's. Verder regelt de auto prima wanneer er elektrisch gereden (kan) worden en wanneer de brandsfof motor moet bijspringen. Kortom gewoon lekker gaan rijden zoals jij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-05 11:38
Fairy schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:26:

Ik ben voornemens om bijna 100% elektrisch te gaan rijden, mijn woon-werk valt ruim binnen de range. Nou zag ik dat de E10 die wij in NL hebben het maximum toegelaten hoeveelheid is in mijn auto, maar ideaal is het dus niet.

Is het raadzaam om, als ik toch van plan ben heel weinig benzine te tanken om premium benzine E5 te tanken, zodat er minder alcohol/ethanol in zit?

Voor de performance maakt het me niet zoveel uit, maar het gaat me vooral om het behoud van de motor, zeker omdat die niet vaak zal aanslaan.

PS. Is het niet slecht voor een motor dat hij maar af en toe even loopt? Moet ik regelmatig ook wat langere stukken rijden in HEV mode, teven vocht e.d. of is daar met die PHEV's rekening mee gehouden?

Google zegt dit:
"Wanneer u heel weinig brandstof verbruikt kunnen de bio-componenten zorgen voor vervuiling van het brandstofsysteem. Als u minder dan 1 keer per drie maanden tankt is het preventief misschien toch verstandiger E5 benzine te tanken."

en dit:

Hoewel de reageerder hieronder wel een punt heeft, is het probleem met de huidige “bio- brandstoffen”, dat je snel vergaan. Dus, ja de auto kan prima tegen E10, maar je brandstof “vergaat” als je het niet gebruikt. Dus in jouw geval is de tank afvullen met E 5, of nog beter ethanol vrijspe brandstof geen slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Maar atlijd 100 % elektrisch rijden gaat sws niet lukken aangezien de brandsfofmotor met enige regelmaat ook aan zal slaan (of je wil of niet). Er zitten sws maintenace runs ingebakken die ervoor zorg dat de brandstofmotor wordt aangesproken. Dus met een PHEV is 100% elektrisch rijden niet mogelijk, je kan wel een challenge aangaan om het zoveel mogelijk te doen uiteraard. Wil je 100% elektrisch dan moet je voor een EV kiezen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

renzo4000 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:17:
Maar atlijd 100 % elektrisch rijden gaat sws niet lukken aangezien de brandsfofmotor met enige regelmaat ook aan zal slaan (of je wil of niet). Er zitten sws maintenace runs ingebakken die ervoor zorg dat de brandstofmotor wordt aangesproken. Dus met een PHEV is 100% elektrisch rijden niet mogelijk, je kan wel een challenge aangaan om het zoveel mogelijk te doen uiteraard. Wil je 100% elektrisch dan moet je voor een EV kiezen.
Dank je. Ik vroeg me al af hoe dit zat, want als ik bij elke rit 1 minuut de motor heb lopen, dan komt hij nooit op temperatuur.

Nou heb ik toevallig zaterdag wel een rit van 150km, dus dan komt het wel goed, maar woon werk is heel beperkt. Als de motor dan zelf zijn onderhoud verzorgd is wel fijn.

Ik heb begrepen dat er mensen zijn die hun PHEV maar 3 of 4 keer per jaar hoeven te tanken. In dat geval is E10 misschien niet zo best. Ik ga het allemaal ervaren vanaf vandaag :)

• Mitssz
Sowieso afhankelijk van welke PHEV. Bij Kia werkt de verwarming alleen via de verbrandingsmotor. En zal dus in de winter altijd mee draaien voor het verwarmen van de cabine. En dus benzine verbruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Mitssz op 22-02-2024 10:37 ]

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 12:33

Bergie

Lekker belangrijk...

Klopt; vind het soms wel eens irritant wanneer ik voor het stoplicht sta en de motor blijft draaien; wanneer je dan de verwarming uitzet gaat de motor ook gelijk uit :)

Yamaha MT-09

• Blihi
Fairy schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:26:

Google zegt dit:

en dit:

Ik rijd heel veel elektrisch en tank gewoon E10. Ik zou je wel aanraden om voor de vakantie(s) even de tank af te vullen met E5 of beter. Volgens mij heb ik het hier wel eens gepost dat ik een keer last had van motorstoring met de caravan, waarschijnlijk puur omdat de brandstof te lang in de tank had gezeten en de auto ineens heel hard aan het werk moest.

Overigens gaat het je niet lukken om altijd volledig elektrisch te rijden. Zodra je verwarming nodig hebt voor ontwaseming, dan gaat de benzinemotor mee doen. En je moet ook goed op je rechtervoet letten, want zodra je buiten de "eco" zone komt gaat de motor ook meedoen.

Dat gezegd hebbende kun je wel een heel eind komen zonder de benzinemotor. Het is een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Sinds de laatste beurt heb ik 460 km gereden met 9 liter benzine (2 l/100km dus) en 49 kWh stroom (10.6 kWh/100km). Het is jammer dat de auto het elektrisch verbruik niet zelf bijhoudt, deze haal ik uit de kWh meter thuis en de rekeningen van de laadpaal.

• Blihi
Mitssz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:37:
Sowieso afhankelijk van welke PHEV. Bij Kia werkt de verwarming alleen via de verbrandingsmotor. En zal dus in de winter altijd mee draaien voor het verwarmen van de cabine. En dus benzine verbruiken.
Daarom: Stoel- en stuurverwarming. Dan kan de airco uit blijven. Alleen als het vochtig is, is de airco nodig (of als je snel last hebt van koude voeten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 15:56
rCk schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Toevallig een Proceed ook? Ik heb ook last van geklapper gebonk en gekraak Links voor. Soms lijkt het of mijn aandrijfas eruit gaat pleuren als je achteruit rijdt. Volgens Kia Dealer in Dordrecht is alles goed.... Binnenkort onderhouds beurt en gaan ze maar eens uitgebreid onderzoek doen, zit vrij veel op de weg en voel me steeds minder veilig in dat ding.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

• rCk

rCk

Joenino schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Toevallig een Proceed ook? Ik heb ook last van geklapper gebonk en gekraak Links voor. Soms lijkt het of mijn aandrijfas eruit gaat pleuren als je achteruit rijdt. Volgens Kia Dealer in Dordrecht is alles goed.... Binnenkort onderhouds beurt en gaan ze maar eens uitgebreid onderzoek doen, zit vrij veel op de weg en voel me steeds minder veilig in dat ding.
Ook een Proceed ja. Wat jij ervaart klinkt echter nog wat heftiger.
Bij mij is het boven de 120 km/u en met de wind op een bepaalde manier een soort klapperend geluid, lijkt wel of er een plastic paneel ofzo niet helemaal goed vast zit. Het moet wel vanaf buiten zijn, anders zou het afhankelijk zijn van de wind (met stormachtig weer is het veel erger). Maar ze konden de afgelopen 3x al niks vinden. Maar ik blijf zeuren… Eenmaal gehoord kan je het niet meer on-horen.

KIA dealer in Dordrecht lijkt het al gauw goed te vinden… Ik moest ze door middel van een proefrit (waarbij ik reed, medewerker naast mij) overtuigen van het probleem en alsnog extra duidelijk maken dat ik het erg vervelend vind.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 15:56
rCk schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:55:
[...]

Ook een Proceed ja. Wat jij ervaart klinkt echter nog wat heftiger.
Bij mij is het boven de 120 km/u en met de wind op een bepaalde manier een soort klapperend geluid, lijkt wel of er een plastic paneel ofzo niet helemaal goed vast zit. Het moet wel vanaf buiten zijn, anders zou het afhankelijk zijn van de wind (met stormachtig weer is het veel erger). Maar ze konden de afgelopen 3x al niks vinden. Maar ik blijf zeuren… Eenmaal gehoord kan je het niet meer on-horen.

KIA dealer in Dordrecht lijkt het al gauw goed te vinden… Ik moest ze door middel van een proefrit (waarbij ik reed, medewerker naast mij) overtuigen van het probleem en alsnog extra duidelijk maken dat ik het erg vervelend vind.
Het is zelfs zo als ik een drempel op stuur dat ik denk dat heel de onderkant kapot gaat (gaat het niet maar zo'n geluid hoor je wel). Heb zelf een vermoedde dat het ergens bij de remmen zit en rubbers, fusee kogeltje niet helemaal lekker ook ofzo (sturen en cirkel maken geeft tikkend geluid ala fuseekogel) Maar vorige onderhoudsbeurt konden ze echt niks vinden.... Inmiddels is het veel erger geworden dus aankomende beurt gaan ze maar wat meer moeite doen. Niet opgelost dan ga ik gewoon naar een andere dealer of ik schakel leasemaatschappij in mogen hun het gaan regelen.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 20:36
renzo4000 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:16:
De CEED serie kent een erg lange levertijd als ik eerder geposte overzicht mag geloven:

[Afbeelding]
Gisteren bij de dealer toevallig gevraagd wat de actuele levertijden voor een nieuwe Ceed SW zouden zijn, die liggen in de buurt van de 12-14 maanden.

Ze hadden deze week zo'n 40 auto's binnengekregen en waren nu met man en macht bezig om die af te kunnen leveren. Er komen echt batches tegelijk binnen, het is alles of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik moet in mijn Kia Niro PHEV (2020 model) nog de dashcam inbouwen.

Bij mijn vorige Peugeot kon ik de A stijl er gewoon uit trekken en bovenlangs de spiegel loshalen en zo onder het plafond de kabel leggen.. Daar zaten echter ook bandjes onder van de airbag in de A stijl.

Wie weet hoe dat is met de Niro PHEV 2020 model? Kan ik die A stijl gewoon lostrekken, bepaalde richting op? Dingen waar ik rekening mee moet houden zoals airbag e.d.

Ik wil voorkomen dat ik iets stuk maak wat voorkomen had kunnen worden. Ploffende airbags is natuurlijk een ramp.

Op Google kom ik geen demontage instructies tegen, of ik zoek op de verkeerde plek...

Update: Heb het bovenaan een klein stukje losgekregen, maar ik zie niet hoe dat mechanisme werkt. Er komt vanaf de stijl een zwarte kunstof pin, die zit in een wit klemmetje in het kunststof paneel, maar ik zie niet hoe ik dit losklik...

Airbag spul zit er onder, dus wil wel voorzichtig zijn.

Alvast dank!

Heb even 2 foto's gemaakt van het ding waar de A stijl op vast zit. Ik zie geen methode om het los te maken, maar moet volgens mij heel makkelijk zijn, als je het maar weet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHKeG4IjXs9lnouqaA1flFIu8gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLZIR0JRiMIYdi4POq1lLoF4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNQ3HB9LiiI2vqznKAGb6mH2ipU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxhbgJSEniFaSdvzqdkgoP4f.jpg?f=fotoalbum_large

Door het raam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAnBHJVhWqOznpSJhWMN6vYVekw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4saz6ktbWd0e7m6ylFDdXzUD.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan er moeilijk bij en die airbag zit er ook kort op, dus wil wel voorzichtig zijn.

[ Voor 79% gewijzigd door Fairy op 23-02-2024 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 21:54
GrasshopperNL schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:46:
[...]

De voorlopige leverdatum was toch heel niet verkeerd ingeschat. De auto is in NL, aankomende week wordt de trekhaak eronder gebouwd en begin feb staat de aflevering ingepland.
Mijn Niro HEV DPL is begin deze maand geleverd, en wat een fijne auto!
Vorige week zaterdag met een kar achter de auto gereden, en tot mijn verbazing werkt ACC dan ook, in tegenstelling tot wat ik in dit topic dacht gelezen te hebben. :). Line-assist werkt dan niet, maar dat vind ik niet zo spannend.

Ik moest wel een keer slikken toen ik de "hoedenplank" zag. Dat had van mij wel wat solider gemogen. Zelf zou ik er nog geen hoed op leggen, wat een slap ding is dat.

Edit:
En oja, één van de speakers in de deur is niet goed, daarvoor gaat de auto begin Maart terug naar de dealer voor reparatie.

[ Voor 8% gewijzigd door GrasshopperNL op 23-02-2024 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
renzo4000 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:35:
[...]

Mijn Sportage GT plusline HEV is begin juli 2023 besteld. Zou in december gepland zijn voor productie, is inmiddels opgeschoven naar deze januari (levering eind feb was gepland). Verkoper (Wassink Arnhem) gaf al aan dat de kans aanwezig is dat hij verder gaat opschuiven want er is nog steeds geen VIN bekend.

Hij ging er nog wel vanuit dat het een MJ2024 model zou zijn en dat betekent nog met het hogere trekgewicht en pk's. De MJ2025 modellen (productie vanaf halverwege 2024) zullen wel met de aangepaste lagere specs zijn. Hij gaf wel aan dat het allemaal met een slag om de arm is. We gaan het wel zien, als ik idd de mindere specs krijg ga ik wel even met de leasemaatschappij om tafel wat dit betekent voor mijn tarief.
Zojuist is mijn bestelde Kia Sportage HEV GTplusline op kenteken gezet *O* . Aangezien er nog wat onduidelijkheid was of het een MY2024 of MY2025 zou worden ivm aanpassing trekgewicht en minder motorvermogen zie ik bij de RDW dat het iig gewoon een MY2024 is met de goede specs :9B

A.s. maandag ga ik mijn huidige Kia Proceed inleveren :'( en de nieuwe Sportage ophalen. Foto's volgen later.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RXY87pb6MaR_R3WM15huFDP_VI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1EpfU4djhQ0mimHl7HRkuZQz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeBH4Elfwd6rk_xFNe3slGi6nO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p7U1EvgVAJA5zLUOuP0RGjXL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:23

13art

Moderator Mobile
Fairy schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:14:
Ik moet in mijn Kia Niro PHEV (2020 model) nog de dashcam inbouwen.

Bij mijn vorige Peugeot kon ik de A stijl er gewoon uit trekken en bovenlangs de spiegel loshalen en zo onder het plafond de kabel leggen.. Daar zaten echter ook bandjes onder van de airbag in de A stijl.

Wie weet hoe dat is met de Niro PHEV 2020 model? Kan ik die A stijl gewoon lostrekken, bepaalde richting op? Dingen waar ik rekening mee moet houden zoals airbag e.d.

Ik wil voorkomen dat ik iets stuk maak wat voorkomen had kunnen worden. Ploffende airbags is natuurlijk een ramp.

Op Google kom ik geen demontage instructies tegen, of ik zoek op de verkeerde plek...

Update: Heb het bovenaan een klein stukje losgekregen, maar ik zie niet hoe dat mechanisme werkt. Er komt vanaf de stijl een zwarte kunstof pin, die zit in een wit klemmetje in het kunststof paneel, maar ik zie niet hoe ik dit losklik...

Airbag spul zit er onder, dus wil wel voorzichtig zijn.

Alvast dank!

Heb even 2 foto's gemaakt van het ding waar de A stijl op vast zit. Ik zie geen methode om het los te maken, maar moet volgens mij heel makkelijk zijn, als je het maar weet:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Door het raam:
[Afbeelding]

Je kan er moeilijk bij en die airbag zit er ook kort op, dus wil wel voorzichtig zijn.
Heb het zelf niet helemaal afgekeken, maar misschien heb je hier wat aan?: YouTube: Complete Guide Installing a Dash Cam with Hardwire Kit in a Kia Nero...

Het is welliswaar een e-Niro, maar gok dat er niet heel veel verschil in zal zitten wat installeren van een camera betreft.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

13art schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:54:
[...]

Heb het zelf niet helemaal afgekeken, maar misschien heb je hier wat aan?: YouTube: Complete Guide Installing a Dash Cam with Hardwire Kit in a Kia Nero...

Het is welliswaar een e-Niro, maar gok dat er niet heel veel verschil in zal zitten wat installeren van een camera betreft.
Dank je wel, ik wilde net laten weten dat het is gelukt intussen, Aan de metaalkant 2 plastic palletjes naar elkaar toe drukken met 2 platte schroevendraaiers heeft gewerkt.

Nu komt mijn volgende uitdaging, zorgen dat de parkeersensoren altijd aan staan. Als ik thuis kom sta ik steeds heel kort op de paal van mijn carport. Ik denk hij moet nu echt wel gaan piepen, maar nu al 2x achter elkaar staan de sensoren uit. Zal wel ergens een instelling zijn, wel een gekke |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 23-02-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Laatst online: 14:13

pistole

Frutter

Gisteren via zakelijke lease de Kia Sportage HEV GT-Line in het groen besteld!

Kan niet wachten, maar moet wel tot minimaal oktober geduld hebben. Ben benieuwd wat de levertijden zullen zijn...

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
pistole schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:59:
Gisteren via zakelijke lease de Kia Sportage HEV GT-Line in het groen besteld!

Kan niet wachten, maar moet wel tot minimaal oktober geduld hebben. Ben benieuwd wat de levertijden zullen zijn...
Hier een Sportage HEV Gtplusline in juli 2023 besteld, wordt morgen afgeleverd. Levertijden fluctueren nogal bij Kia maar ga uit van minimaal 7 maanden. Daarnaast ga je een MY25 model ontvangen, dat betekent dat het trekgewicht van 1650 naar 1300kg gaat en het motorvermogen wordt een stuk minder. Dit alles dankzij de aanpassing van de euronorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitje45
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik heb een vraag voor iemand die er meer verstand van heb dan ik. Ik heb een kia ceed uit '23 ik wil de software updaten via de kia site. Welk model moet ik nemen de my20?? Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
Smitje45 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:37:
Ik heb een vraag voor iemand die er meer verstand van heb dan ik. Ik heb een kia ceed uit '23 ik wil de software updaten via de kia site. Welk model moet ik nemen de my20?? Alvast bedankt!!
In het update programma kun je ook een infotainment systeem versie invoeren. Deze kun je vinden op de update pagina het infotainment in je auto. Dan heb je sowieso de goeie versie te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deltaken
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-05 17:42
Hier een Kia Sportage HEV GT-line in juni besteld (België). Staat sinds begin januari in de haven. Is al afgeroepen door de dealer (meermaals), maar lijkt maar niet af te komen jammer genoeg. Ook nog geen afspraak gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedScorpion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-05 07:23

RedScorpion

is geen rooie rakker

renzo4000 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:11:
[...]

Hier een Sportage HEV Gtplusline in juli 2023 besteld, wordt morgen afgeleverd. Levertijden fluctueren nogal bij Kia maar ga uit van minimaal 7 maanden. Daarnaast ga je een MY25 model ontvangen, dat betekent dat het trekgewicht van 1650 naar 1300kg gaat en het motorvermogen wordt een stuk minder. Dit alles dankzij de aanpassing van de euronorm.
Klopt, hier van de week bericht gehad over onze bestelde Xceed GT-Plusline 160 Pk automaat.

Besteld begin mei '23, wordt verwacht bij de dealer ergens mei '24 (dus zeg maar 12 maanden levertijd dan gerekend) - daarbij melding dat het model Y25 gaat worden, motorvermogen wordt 140pk. Verder veranderd er gelukkig niets aan de samenstelling.

Panoramadak blijf, idem de sportstoelen, en ook de JBL audio. Gelukkig maakt vermogen voor ons niet zo uit, hoef geen caravan of iets te trekken.

"Was ik maar rijk en niet zo knap, zou het leven een stuk gemakkelijker maken"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 316512

renzo4000 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:16:

[Afbeelding]
Mijn Ceed heeft uiteindelijk ongeveer 11 maanden geduurd, hatchback. Wel het wachten waard geweest want ik vind het echt een hele fijne auto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYPOKB5Y2wPA__MLOuSBn2AaR_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50n07kKEta6kEFv21WP5fmhF.jpg?f=fotoalbum_large (Helaas even geen betere foto dan deze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-05 16:09
Anoniem: 316512 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:26:
[...]
Mijn Ceed heeft uiteindelijk ongeveer 11 maanden geduurd, hatchback. Wel het wachten waard geweest want ik vind het echt een hele fijne auto. [Afbeelding] (Helaas even geen betere foto dan deze)
Echt een plaatje! Ga je misschien de auto nog chrome deleten? Zelf ooit in een proceed gereden met deze kleur en een chrome delete, was ook heel mooi! Echter staan de chrome accenten hem ook heel goed! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
Mijn Ceed PHEV is ook eindelijk onderweg naar de dealer vanuit de haven.(stond daar al een maandje te wachten)
Duurde allemaal langer dan het hoort, miscommunicatie en misverstand bij de leasemaatschappij over het eerder inleveren van mijn huidige auto.

Toen bleek ook nog de belofte van de dealer om de auto binnen 1,5 week uit te kunnen leveren niet te kloppen.
Vanaf plannen transport tot aflevering zou dit zijn. Alleen blijkt het vanaf aankomen dealer tot aflevering te zijn... Volgende week ergens komt hij aan bij de dealer en dan kunnen we een afspraak maken voor aflevering.

Ben benieuwd wanneer ik hem nu daadwerkelijk kan gaan ophalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mitssz op 28-02-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-05 09:09
Ik kom er na wat onderzoek niet helemaal uit, maar los van de vorm van de auto's, is er qua opties nu een degelijk verschil tussen de Ceed SW en ProCeed bij de GT-PlusLine uitvoering? (wat de ene wel heeft, en de ander niet, denk aan bijv stoelventilatie of automatische achterklep of noem het maar op)
Qua prijs zijn ze namelijk allebei 41.495,- bij de 1.5 T-GDi DCT7.

[ Voor 10% gewijzigd door matthewtje op 28-02-2024 14:49 ]

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
De laatste keer dat ik op de prijslijst keek, was stoelventilatie geen optie bij de Ceed SW(alleen bij de PHEV).
De rest van de opties durf ik niet te zeggen. Automatische achterklep hebben ze beide.

[ Voor 5% gewijzigd door Mitssz op 28-02-2024 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

matthewtje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:48:
Ik kom er na wat onderzoek niet helemaal uit, maar los van de vorm van de auto's, is er qua opties nu een degelijk verschil tussen de Ceed SW en ProCeed bij de GT-PlusLine uitvoering? (wat de ene wel heeft, en de ander niet, denk aan bijv stoelventilatie of automatische achterklep of noem het maar op)
In principe hebben ze dezelfde opties. Weet overigens wel dat de 1.5 160PK eruit gaan en een 1.4 140PK wordt.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:10
matthewtje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:48:
Geven de prijslijsten geen uitsluitsel? https://www.kia.com/nl/prijslijst/#/

Mijn advies is wel om, indien je twijfelt tussen deze 2, een testrit in te plannen. De Proceed mist heel veel (praktische) ruimte, zowel voor de inzittenden als de bagage.

Voor mij is hij helaas afgevallen omdat ik er gewoon niet (comfortabel) in pas met mijn 1.90m.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• renzo4000
Nou daar is ie dan, de Kia Sportage HEV GT-Plusline in Experience Green! Levertijd 7,5 maand, dus keurig op tijd.

Tot nu toe maar 200 km gereden maar bevalt erg goed, hoewel het anders rijdt dan mijn Proceed uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykRpZVPnYzD5Cx6NHXF0bUD-AXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXANf93tkL52pkAmLIAOu4Mc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7336GdTriYVjelunUfw5Z0y_E0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkPb8eCMpL7k85kiP3zo1LAc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door renzo4000 op 02-03-2024 18:03 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 72 Laatste