Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 21:42
KnuCha schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:08:
Wij zijn vannochtend gaan kijken bij de Kia dealer voor een nieuwe Sportage, erg mooie auto :)
Kleur zijn we nog niet helemaal over uit, de uitvoering wel. Het wordt een Volledig hybride (niet PHEV) en dan in de GT plusline.

Overigens is het zo dat in de laatste modeljaarupdate er een wijziging volgt in de motoren. Het trekgewicht van de PHEV gaat omlaag van 1350 -> 1200 kg en van de HEV (hybride ) van 1650 -> 1350.
De motoren blijven fysiek wel hetzelfde maar het aantal pk's wordt verlaagd (het aantal is nog niet helemaal officieel, de verkoper dacht circa 20-30 pk)

Levertijd is circa 6-8 maanden, best stevig naar mijn mening
Hmm dat is een bijzonder flink lager trekgewicht voor de HEV.
Dat zal best nadelig zijn in de verkopen schat ik zo, met name voor de caravan/paarden liefhebbers.

Staat dit al ergens? Op de website is er in ieder geval niets over terug te vinden en hebben de Mild Hybrid en Hybrid nog een trekgewicht waar je iets mee kunt,

[ Voor 6% gewijzigd door JvdW op 06-01-2024 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:46

Arno

PF5A

Dat lagere trekgewicht zou voor mij serieus een afknapper zijn. Ik vind de 1410 van de Ceed SW al aardig beperkend.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:31

elsinga

=8-)

Lijkt me dat deze forse wijziging alleen voor nieuwe bestellingen kan zijn.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
elsinga schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:56:
Dat hangt er vanaf wanneer een nieuw model jaar in productie gaat. Als je bestelling er (net) na in productie gaat dan krijg je ook extra of minder opties.
Dat zijn je kleine lettertjes bij het bestellen van een nieuwe auto. Net zoals dat bij jaar overgangen de prijs voor exact dezelfde auto kan wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 14:27
JvdW schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Hmm dat is een bijzonder flink lager trekgewicht voor de HEV.
Dat zal best nadelig zijn in de verkopen schat ik zo, met name voor de caravan/paarden liefhebbers.

Staat dit al ergens? Op de website is er in ieder geval niets over terug te vinden en hebben de Mild Hybrid en Hybrid nog een trekgewicht waar je iets mee kunt,
De verkoper had het afgelopen vrijdag binnen op de e-mail (ik kon meekijken op z’n pc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 14:27
elsinga schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:56:
jongetje schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:15:
[...]

Dat hangt er vanaf wanneer een nieuw model jaar in productie gaat. Als je bestelling er (net) na in productie gaat dan krijg je ook extra of minder opties.
Dat zijn je kleine lettertjes bij het bestellen van een nieuwe auto. Net zoals dat bij jaar overgangen de prijs voor exact dezelfde auto kan wijzigen.
Klopt, je krijgt gewoon het modeljaar dat gemaakt wordt als je order aan de beurt is. Ik heb 4 jaar in deze wereld gewerkt :)

Overigens wordt dit meestal ook gewoon positief ontvangen (vaak een facelift om meer opties) in het geval dat je trekgewicht omlaag gaat is dat wel lastig inderdaad, geen idee of ze daar iets mee doen (bij Kia) bij de PON merken kwamen deze wijzigingen mee via de “erkenningen” dit zijn de berichten vanuit de fabriek naar de importeur en dealer. (Opties bij/af, chassisnummmer levertijd, prijswijzigingen etc. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Mijn Sportage HEV GTplusline is al een paar maanden in bestelling, maar wordt pas Q2 2024 geproduceerd (als de schatting van de verkoper klopt). Is een leaseauto, geen idee wat de leasemij er van vindt. Voor mij wel jammer, want minder vermogen en minder trekgewicht... Als ik dat had geweten had ik wellicht een andere auto uitgekozen.

In de offerte van de leasemij staat ook gewoon 169kW trouwens. Ben dus heel benieuwd waar ze mee gaan komen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:12
Hurky81 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:02:
Goedemiddag!

JULI-2023 een Ceed_SW-PHEV besteld in Executiveline ( PHEV of EV verplicht als leaseauto )... Verwachtte leverdatum is Mei-2024.... ik hoop dat hij sneller komt...

Maar zie ik op de website van KIA: de PHEV is alleen uit voorraad leverbaar, check beschilbaarheid dealers.
Wat betekent dit voor lopende bestellingen?

Vraag heb ik ook aan de leasemaatschappij gesteld maar die wachten nog op antwoord van de dealer.....

Iemand enig idee?
Hier begin juli een Ceed SW PHEV besteld, verwachte leverdatum eind April. Heel af en toe zie ik een eerdere levering, maar hou rekening met de verwachte leverdatum.

De lopende bestellingen worden gewoon uitgeleverd. Productie stopt april 2024, incl transport kan mei dus ook nog.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44
elsinga schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:27:
Mijn Sportage HEV GTplusline is al een paar maanden in bestelling, maar wordt pas Q2 2024 geproduceerd (als de schatting van de verkoper klopt). Is een leaseauto, geen idee wat de leasemij er van vindt. Voor mij wel jammer, want minder vermogen en minder trekgewicht... Als ik dat had geweten had ik wellicht een andere auto uitgekozen.

In de offerte van de leasemij staat ook gewoon 169kW trouwens. Ben dus heel benieuwd waar ze mee gaan komen.
Mijn Sportage GT plusline HEV is begin juli 2023 besteld. Zou in december gepland zijn voor productie, is inmiddels opgeschoven naar deze januari (levering eind feb was gepland). Verkoper (Wassink Arnhem) gaf al aan dat de kans aanwezig is dat hij verder gaat opschuiven want er is nog steeds geen VIN bekend.

Hij ging er nog wel vanuit dat het een MJ2024 model zou zijn en dat betekent nog met het hogere trekgewicht en pk's. De MJ2025 modellen (productie vanaf halverwege 2024) zullen wel met de aangepaste lagere specs zijn. Hij gaf wel aan dat het allemaal met een slag om de arm is. We gaan het wel zien, als ik idd de mindere specs krijg ga ik wel even met de leasemaatschappij om tafel wat dit betekent voor mijn tarief.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippetje01
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 18:03
Ik heb op basis hiervan direct mijn fleetmanager maar even gebeld, want ik heb de sportage inderdaad besteld vanwege het trekgewicht (paarden trailer). Mijn leverdatum is eind juni en als dat het nieuwe modeljaar wordt en inderaad met minder vermogen/trekgewicht komt dan bestel ik hem af.

Fleetmanager bevestigde dit in elk geval ook, wat mijn opties zijn is nog niet helemaal duidelijk. Wellicht een andere kleur die nog wel wordt geleverd, maar dat is nog niet duidelijk.

update

Sip, wordt nu een Lunar Silver ipv een Blue Flame ;(
Toch raar dat het 'gebruikelijk' is om een bestelde auto anders af te leveren dan besteld.

[ Voor 38% gewijzigd door kippetje01 op 11-01-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdvl
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:25
rdvl schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:35:
Iemand recent een kia sportage gt plus besteld en geleverd gehad? Volgend kia is het momenteel 5-6 maanden, maar heb er niet veel vertrouwen in.
Vorige week bericht gehad dat hij eind januari, begin februari geleverd wordt (ik heb 20-10 besteld)
Hij is al gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
rdvl schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Vorige week bericht gehad dat hij eind januari, begin februari geleverd wordt (ik heb 20-10 besteld)
Hij is al gemaakt.
Het is echt een loterij wat dat betreft, ik heb in 07-2024 besteld en nog geen status wijziging. Welke versie heb je besteld? En welke kleur? Mooi iig dat je snel kan gaan rijden, we zien uiteraard de foto's graag verschijnen hier ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrievolst
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-05 11:54
renzo4000 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Het is echt een loterij wat dat betreft, ik heb in 07-2024 besteld en nog geen status wijziging. Welke versie heb je besteld? En welke kleur? Mooi iig dat je snel kan gaan rijden, we zien uiteraard de foto's graag verschijnen hier ;)
Bij mijn Kia Ceed PHEV was het ook lang onduidelijk 01-05-2023 besteld en was tot ergens eind november nog onduidelijk. En net voor kerst was de auto toch ineens binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
harrievolst schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Bij mijn Kia Ceed PHEV was het ook lang onduidelijk 01-05-2023 besteld en was tot ergens eind november nog onduidelijk. En net voor kerst was de auto toch ineens binnen.
Oeh, 8 maanden levertijd. Wat was de oorspronkelijke verwachting?
En welke uitvoering/kleur heb je besteld?

Ik hoop nog steeds dat mijne eerder komt als verwacht eind april. 1e week van juli besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
  • Laatst online: 12:36
ik lees veel mee, heb sinds 09-02-23 een proceed in bestelling staan en deze staat nu op leveren 27-02-24.
die 8 maanden voor een ceed is voor mij wishfull thinking en uiteraard een andere auto, maar volgens mij wel van de zelfde fabrieksband, en nu ook niet meer mogelijk ;-)

het jammere van Kia vind ik wel dat de communicatie vanuit de fabriek zeer summier is. (helemaal niet).
bij mijn huidige insignia kon ik via een script de site uitlezen met bestel gegevens en het redelijk bij houden.

nu is het om de zoveel weken (maanden) een bericht van de dealer dat hij weer naar achteren is geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdvl
renzo4000 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Ik heb de HEV besteld in het Zwart als GT Line Plus.
Houd jullie op de hoogte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrievolst
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-05 11:54
Mitssz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:18:
[...]

Oeh, 8 maanden levertijd. Wat was de oorspronkelijke verwachting?
En welke uitvoering/kleur heb je besteld?

Ik hoop nog steeds dat mijne eerder komt als verwacht eind april. 1e week van juli besteld.
Echt een duidelijke levertijd hadden ze vooraf niet, ik hield rekening met langer dus op tijd besteld. In de zomer ergens, geloof juli of augustus, belden ze en dachten ze dat hij in oktober binnen zou komen. Dat werd in september al november en daarna wisten ze het eigenlijk ook niet meer. Tot het goede nieuws kwam dat hij er was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamiel93
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-05 11:21
Weet iemand hoe je bij de proceed MY23 het inklappen van de buitenspiegels uitzet ivm de vorst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Ik ben een overzicht tegengekomen wanneer de nieuwe aangepaste specs van de verschillende modellen gaan gelden (MY25 modellen). Voor de meeste geldt dat wanneer de auto in april wordt geproduceerd dat je minder vermogen/trekgewicht gaat krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBibjZJlHsItNro57UpbeuyJaug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTYZefK4DUuGpLE5wMg9mWX2.jpg?f=fotoalbum_large

Schijnt een overzicht te zijn die is verspreid onder de dealers. Ik heb er echter geen keihard bewijs van maar lijkt valide.

Ook de prijslijsten/specssheets op de Kia site zijn ook aangepast inmiddels, vb de Sportage:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHEST41OEMFRojY8GFUk1oZbZuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNed9fKhwNX1te9I9dmKSguJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door renzo4000 op 15-01-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippetje01
renzo4000 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:45:
Ik ben een overzicht tegengekomen wanneer de nieuwe aangepaste specs van de verschillende modellen gaan gelden (MY25 modellen). Voor de meeste geldt dat wanneer de auto in april wordt geproduceerd dat je minder vermogen/trekgewicht gaat krijgen.

Ook de prijslijsten/specssheets op de Kia site zijn ook aangepast inmiddels, vb de Sportage:
De mild hybrid is dus ook van 1650 naar 1500 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Volgens de dealer die mijn bestelde Sportage HEV aan de leasemaatschappij gaat leveren wordt het nog een MY24, MY25 (waar die wijzigingen op basis van Euro 6e in zitten) worden pas rond de zomer geproduceerd. Dat klopt overigens niet met de (wat vage) lijst van een dealer, daar zou de HEV MY25 vanaf april worden geproduceerd. Aan de andere kant zou dat kunnen betekenen dat de mijne voor april geproduceerd gaat worden en wellicht mooi op tijd voor de zomer binnen is.

We gaan het afwachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippetje01
elsinga schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:15:
Volgens de dealer die mijn bestelde Sportage HEV aan de leasemaatschappij gaat leveren wordt het nog een MY24, MY25 (waar die wijzigingen op basis van Euro 6e in zitten) worden pas rond de zomer geproduceerd. Dat klopt overigens niet met de (wat vage) lijst van een dealer, daar zou de HEV MY25 vanaf april worden geproduceerd. Aan de andere kant zou dat kunnen betekenen dat de mijne voor april geproduceerd gaat worden en wellicht mooi op tijd voor de zomer binnen is.

We gaan het afwachten!
Mijn dealer gaf ook april aan voor wat dat waard is. Vandaar ook dat ik heb moeten wisselen. Ik hoop dus voor je dat jouw auto eerder op de planning stond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
elsinga schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:15:

We gaan het afwachten!
Ik ben bang dat het wel klopt, productiedatum april betekent richting het halve jaar leveren. Dat is veelal ook het moment van het nieuwe MY model van het daaropvolgende jaar. Maar het blijft idd koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Mijn huidige auto loopt op 22 juni af. De Sportage mag prima dan ook beginnen. Ondanks dat ik liefst Fusion Orange heb, is elke andere kleur prima als ik dan niet in MY25 terecht kom.

Tijdens gesprekken met delokale dealer werd al 6-9 maanden genoemd en dat zou dan juni zijn geworden. Is prima.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-05 23:28
Eindelijk rond! Binnenkort krijg ik mijn Kia Proceed in de kleur Experience Green.

Het is een GT-plusline met DCT7 automaat met panorama dak. Levertijd is 3 weken, in de tussentijd krijgt hij ook een trekhaak en wordt er een Chrome delete uitgevoerd. Super enthousiast!

Eerder helemaal weg van wit, maar vrouw lief en ik zijn toch ook wel erg verliefd geworden op de luxe uitstraling van de groene kleur, dus daarom toch daarvoor gekozen! :)

Kan niet wachten tot het eind januari/begin februari is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Veel rijplezier alvast, het GT-plusline pakket is echt een fijn en compleet pakket, zeker met de automaat :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
kamiel93 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:20:
Weet iemand hoe je bij de proceed MY23 het inklappen van de buitenspiegels uitzet ivm de vorst?
Heb je dit nog gedaan? Ik vond het onlangs ookal wat kraken, maar anderszijds, moet het uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
Check deze post @Sjaak_Trekhaak @kamiel93, is in het Engels maar moet te vinden zijn.

https://www.kiaevforums.c...en-you-lock-the-car.3836/

[ Voor 38% gewijzigd door renzo4000 op 17-01-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:17
GrasshopperNL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:58:
Oef. De voorlopige leverdatum voor mijn (via de LM) bestelde Niro HEV DynamicPlusLine Interstellar Gray valt erg tegen. Leverdatum staat nu op 24-1-2024.
Dit kan alleen maar mee gaan vallen zou ik denken.
[...]
De voorlopige leverdatum was toch heel niet verkeerd ingeschat. De auto is in NL, aankomende week wordt de trekhaak eronder gebouwd en begin feb staat de aflevering ingepland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Wow, een jaar wachten. Dat houd mij al enorm tegen om een auto te bestellen. Je weet nooit wat er in dat jaar aan modelwijzigingen en kosten stijgingen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
jongetje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:09:
Wow, een jaar wachten. Dat houd mij al enorm tegen om een auto te bestellen. Je weet nooit wat er in dat jaar aan modelwijzigingen en kosten stijgingen komt.
Dat is een beetje inherent aan deze tijd, veel autofabrikanten hebben lange levertijden en uiteraard vooral op de populaire modellen. Het enige wat je kan doen is kijken of er voorraadmodellen zijn, echter zijn dat ook vaak auto's die minder goed/snel verkocht worden en wellicht ook al wat langer op de markt zijn. Beetje broekzak-vestzak verhaal dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@renzo4000 Wat is de broekzak vestzak?
Als ik een nieuwe leaseauto moet uitzoeken dan zit ik al vast aan een leasetermijn van 4 jaar. Als daar ook nog eens een jaar aan levertijd bij komt dan zit ik vanaf de bestelling dus 5 jaar aan die auto vast. Dat is best een lange periode en dat houd mij tegen om die auto/merk te kiezen. Blijkbaar is het na 3 jaar nog steeds niet mogelijk om snelheid in de productie te krijgen bij oa. KIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
jongetje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:08:
@renzo4000 Wat is de broekzak vestzak?
Als ik een nieuwe leaseauto moet uitzoeken dan zit ik al vast aan een leasetermijn van 4 jaar. Als daar ook nog eens een jaar aan levertijd bij komt dan zit ik vanaf de bestelling dus 5 jaar aan die auto vast. Dat is best een lange periode en dat houd mij tegen om die auto/merk te kiezen. Blijkbaar is het na 3 jaar nog steeds niet mogelijk om snelheid in de productie te krijgen bij oa. KIA.
Dat is een kwestie van goed afstemmen met je leasemaatschappij dunkt me? Mijn huidige lease loopt eind februari dit jaar af. De lange levertijden van de Sportage die ik in bestelling heb staan waren reeds bekend (+7 maanden) dus daarom afgelopen juli al kunnen bestellen bij de leasemaatschappij. De kans is nog aanwezig dat hij op tijd komt al kunnen daar ook zomaar een paar maanden bij komen maar geen "extra jaar" zoals jij nu schetst.

Als hij dus later komt dan de einddatum van mijn huidige auto dan krijg ik de optie om nog even door te rijden (want er staan nog weinig kilometers op) of ik krijg een voorloopauto uit dezelfde klasse. Allemaal niet zo'n grote ramp. Ik ben het wel met je eens dat de levertijden voor sommige modellen enorm lang zijn maar dit heeft alles te maken met de grote vraag en de maximale productiecapaciteit. Dan heb ik het nog niet eens over de tekorten van bepaalde materialen (chips, accu's, etc). Veel fabrikanten hebben nog steeds last van de nasleep van Corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Gaat mij niet om het afstemmen, al wil ik 3 jaar van te voren een auto bestellen.
Mijn punt is dat met zulke levertijden je over een modeljaar maar ook vaak een prijsverhoging voor je kiezen krijgt. Dan krijg je dus een auto met andere opties en kan het zijn dat je meer bijtelling en/of een hoger leasebedrag kwijt bent (eventueel hogere eigen bijdrage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@jongetje Je punt is duidelijk en zeg ook niet dat ik het niet eens met je (deels) eens ben. Ik zit er ook niet op te wachten, ik heb ook liever een levertijd van 8 weken. Dit laatste kan voor specifieke modellen soms wel (of als er voorraad is uiteraard) maar dit is nu wel gewoon zoals het is en niet alleen bij Kia overigens. Andere merken kampen er ook mee. Ik rijd liever wel in een model die ik ook daadwerkelijk wil rijden en niet een merk/model die je eigenlijk niet wil maar kiest ivm korte levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:53

13art

Moderator Mobile
Voor een nieuwe auto (occasion) ben ik me o.a. aan het oriënteren op de Kia Niro (plug in) hybrid waarbij ik momenteel neig naar de plug in hybrid gezien we thuis een aardige overproductie hebben (1700kWh) dus daar dan mooi wat 'gratis' km's mee zou kunnen maken (denk overigens ook nog na over de volledig elektrische maar weet het zo niet met de aankomende veranderingen met wegenbelasting). Maar twee vragen één vraag kom ik nog niet heel goed uit.

1) Wat is het gemiddelde gecombineerde verbruik bij de plug-in wanneer je in de hybride modus rijdt (met volle accu)? En hoe verhoudt dit zich tot de hybride variant van de Niro? Neem aan dat in hybride modus het verbruik bij de plug-in iets hoger ligt gezien het zwaardere accupakket.

Voor wie het interessant vindt, andere overweging zijn:
Toyota C-HR
Kia Xceed hybrid (maar wel erg kleine kofferbak)
Kia e-Niro

Verder nog wat aan het inlezen op andere merken/modellen.

[ Voor 22% gewijzigd door 13art op 21-01-2024 18:07 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-05 07:29
13art schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:05:
Voor een nieuwe auto (occasion) ben ik me o.a. aan het oriënteren op de Kia Niro (plug in) hybrid waarbij ik momenteel neig naar de plug in hybrid gezien we thuis een aardige overproductie hebben (1700kWh) dus daar dan mooi wat 'gratis' km's mee zou kunnen maken (denk overigens ook nog na over de volledig elektrische maar weet het zo niet met de aankomende veranderingen met wegenbelasting). Maar twee vragen kom ik nog niet heel goed uit.

1) Wat is het gemiddelde gecombineerde verbruik bij de plugin wanneer je in de hybride modus rijdt?
2) Wanneer je volledig elektrisch rijdt en de accu begint leeg te raken, schakelt de auto dan zelf terug naar de hybride modus (net als bij de Xceed zeg maar) en is het verbruik dan vergelijkbaar als bij het antwoord op vraag 1?

Toyota C-HR
Kia e-Niro

Ik zou met de C-HR heel erg oppassen en heel goed testrijden. Ik heb er 2 gereden en bij alle 2 had ik dat als ik remde dat hij op willekeurige momenten de rem losliet om daarna weer te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Mijn Proceed start sinds vanavond als een Hyundai op. Zit zelfs een N-modus op nu via de infotainment :P.

Hebben jullie dat wel eens gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXlSlr-bNec66a0WSlJB3KYDbBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqoXb6vmaTmnq31TzCmjiOPW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7b6Nx6kO8yoqc4h4z061DpJ9pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGUG8jjIRwY4bPWAy1YR7K3l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGzROLYFxzDDbDVa8_hgiYJepio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcdmxK6Qr0UM8wO3HMfGyW5l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRmbalHib4CnJhxGQrLLBKYHTcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbQ9LRWr6zeAtfCuCwBQquyM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IBaZmJwoVe5Y9jTG5ZlqdLMyTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYhkHJzRyz0mwfFYephnIy0R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Sjaak_Trekhaak schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:52:
Mijn Proceed start sinds vanavond als een Hyundai op. Zit zelfs een N-modus op nu via de infotainment :P.

Hebben jullie dat wel eens gehad?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verkeerde firmware geïnstalleerd via usb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
renzo4000 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:04:
[...]

Verkeerde firmware geïnstalleerd via usb?
Nee, laatste update was vorig jaar toen die OTA update beschikbaar kwam.
Ging naar de sportschool met een Kia interface, de terugweg met een Hyundai N interface 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladykiller007
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 22:30
Ik kreeg gister wel een update uit het niets. OTA.
Volumeregeling is aangepast… niet meer volume opendraaien tot 30-40 maar gewoon zoals het hoort. Verder niet veel andere dingen opgemerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Och, als ik een SPORT+ erbij krijg mag mijn Ceed ook wel een identiteitscrisis krijgen 8)7

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Vanochtend was het gewoon weer een Kia, geen sport+ meer :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 11:46

rCk

Sjaak_Trekhaak schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:00:
Vanochtend was het gewoon weer een Kia, geen sport+ meer :')
Haha, nou dat is óók bijzonder zeg 8)7 8)7
Een Kia met identiteitscrisis :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Een schizofreen is nooit alleen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Ben nog wel benieuwd of het zelf mogelijk is die glitch te veroorzaken. Het leek dat er een andere Android launcher gestart werd. Zag er wel leuk uit dat blauwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
Zouden dan alle Kia/Hyundai Gen5 updates hetzelfde zijn, maar dat hij bij de "juiste" versie downloaden alleen ergens een parameter invult met het juiste type auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Mitssz Het is inderdaad een shared platform en hardware van Hyundai/Kia/Genesis (Gen5). Echter zit in de firmware zelf natuurlijk wel een scheiding tussen de modellen. Echter bij @Sjaak_Trekhaak zat er een glitch in the matrix :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
Ik weet inderdaad dat het een shared platform is. Maar je had misschien wel een losse firmware voor de merken verwacht, in ieder geval voor de frontend.
Maar wellicht komt @Sjaak_Trekhaak morgen zijn voordeur uit en staat er een Hyundai N model voor zn deur _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Mitssz schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:01:
Maar wellicht komt @Sjaak_Trekhaak morgen zijn voordeur uit en staat er een Hyundai N model voor zn deur _O-
Met een kia interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Worden jullie ook steeds na elk werkplaatsbezoek EN gebeld EN per email gevraagd om "je ervaring te delen?"
Vind het best irritant eigenlijk. Zal wel vanuit Korea opgedrongen worden dat elke dealer om een 9 of 10 als waardering moet vissen bij klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ik krijg alleen mail, maar die verdwijnt braaf in de bittenbak.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:35

Quad

Doof

Mijn auto gaat inmiddels naar een Bosch car service garage ipv de Kia dealer. Maar met de Niro werd ik volgens mij alleen gemaild met een SMS.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Alleen gemaild, maar de dealers worden wel afgerekend op de reviewscores door Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.Meijer
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-01 15:57
Vorige jaar augustus 2023 een Ceed 1.5 T-GDi DCT GT-PlusLine besteld.
Levering stond gepland voor eerste week maart 2024, echter vandaag te horen gekregen dat hij is uitgesteld naar eind mei 2024 en het model jaar 2025 wordt, dus de 140pk variant.
Iemand ervaring met de levertijden momenteel? 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:21
@O.Meijer In deze post vind je nog een recent levertijden overzicht. 10 maanden was het vorige jaar februari al, dus dat houden ze goed vast
renzo4000 in "Het grote Kia topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanaLuXX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-05 15:57
O.Meijer schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:09:
Levering stond gepland voor eerste week maart 2024, echter vandaag te horen gekregen dat hij is uitgesteld naar eind mei 2024 en het model jaar 2025 wordt, dus de 140pk variant.
Helaas wel
Voor mij is dit een eerste bedrijf lease auto en heb te maken met 2 partijen. De lease maatschappij zelf en degene die de auto gaat leveren.

Heb al diverse wijzigingen doorgekregen waardoor ik vaak weer teleurgesteld wordt. De laatste is weer een vertraging van 6 weken
Ik hoop maar dat de auto echt in de fabricage zit omdat de Executive Line niet meer in het assortiment van 2024 zit.

Kia Ceed Sportswagon 1.5 T-GDi MHEV DCT ExecutiveLine

Begin Juli "intern" besteld
18-07-2023 Lease levering - bestelling is gedaan en verwachte leverdatum is week 27-05-2024
10-08-2023 leasemaatschappij - verwachte leverdatum van 26-02-2024 wordt gewijzigd naar 15-12-2023
01-09-2023 Lease levering - verwachte leverdatum van 27-05-2024 wordt gewijzigd naar 30-12-2023
25-09-2023 leasemaatschappij - verwachte leverdatum van 30-12-2023 wordt gewijzigd naar 13-03-2024
09-11-2023 Lease levering - verwachte leverdatum van 30-12-2023 wordt gewijzigd naar 30-04-2023
10-11-2023 leasemaatschappij - verwachte leverdatum van 12-03-2023 wordt gewijzigd naar 30-04-2023
20-11-2023 leasemaatschappij - verwachte leverdatum van 30-04-2023 wordt gewijzigd naar 14-03-2023
18-01-2024 Lease levering - verwachte leverdatum van 30-04-2024 wordt gewijzigd naar 10-06-2024
19-01-2024 leasemaatschappij - verwachte leverdatum van 14-03-2024 wordt gewijzigd naar 10-06-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatBassie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-05 18:03
XanaLuXX schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:08:
[...]

Helaas wel
Voor mij is dit een eerste bedrijf lease auto en heb te maken met 2 partijen. De lease maatschappij zelf en degene die de auto gaat leveren.

Heb al diverse wijzigingen doorgekregen waardoor ik vaak weer teleurgesteld wordt. De laatste is weer een vertraging van 6 weken
Ik hoop maar dat de auto echt in de fabricage zit omdat de Executive Line niet meer in het assortiment van 2024 zit.

Kia Ceed Sportswagon 1.5 T-GDi MHEV DCT ExecutiveLine

Begin Juli "intern" besteld
18-07-2023 Lease levering - bestelling is gedaan en verwachte leverdatum is week 27-05-2024
10-08-2023 leasemaatschappij - verwachte leverdatum van 26-02-2024 wordt gewijzigd naar 15-12-2023
01-09-2023 Lease levering - verwachte leverdatum van 27-05-2024 wordt gewijzigd naar 30-12-2023
25-09-2023 leasemaatschappij - verwachte leverdatum van 30-12-2023 wordt gewijzigd naar 13-03-2024
09-11-2023 Lease levering - verwachte leverdatum van 30-12-2023 wordt gewijzigd naar 30-04-2023
10-11-2023 leasemaatschappij - verwachte leverdatum van 12-03-2023 wordt gewijzigd naar 30-04-2023
20-11-2023 leasemaatschappij - verwachte leverdatum van 30-04-2023 wordt gewijzigd naar 14-03-2023
18-01-2024 Lease levering - verwachte leverdatum van 30-04-2024 wordt gewijzigd naar 10-06-2024
19-01-2024 leasemaatschappij - verwachte leverdatum van 14-03-2024 wordt gewijzigd naar 10-06-2024
Ah, de Sportswagen Executive gaat er ook uit? Was al verdrietig dat ik een evt. nieuwe hatchback niet meer in de EL zou kunnen krijgen...
Maar denk dat het toch een andere auto gaat worden. Wel zonde, vind hem goed uitgerust en alleen het gebrek aan parkeersensoren is storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanaLuXX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-05 15:57
De executive is er al uit en begrijp je verdriet
De extra opties zijn inderdaad erg fijn qua bang/bucks. Heb nu een tijdelijke Toyota en mis sowieso al de dimmende binnenspiegel, het verwarmde stuur, draadloos opladen en kan nog wel even doorgaan ;)

GT of GT Line komen qua opties bijna overeen
Parkeer sensoren voorzijde zijn wel extra te verkrijgen alleen krijg je dan een "dom" extra knopje, tenminste dat had ik bij mijn vorige KIA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ik heb ze fabrieksaf en werken prima (GT plusline)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:01
Had hier eens bij ons nieuw wagenpark beheer gevraagd om inlog nieuwe auto ivm contract in aug. verloopt.
Ook gevraagd dat ik kon verlengen, en bijzonder genoeg, ze kunnen hem nog 1 jaar verlengen :) Even afwachten wat voor keuze ik heb qua EV, maar als de EV6 er niet bij zit, dan rij ik nog wel een jaar door met de Ceed :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
13art schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:05:
Voor een nieuwe auto (occasion) ben ik me o.a. aan het oriënteren op de Kia Niro (plug in) hybrid waarbij ik momenteel neig naar de plug in hybrid gezien we thuis een aardige overproductie hebben (1700kWh) dus daar dan mooi wat 'gratis' km's mee zou kunnen maken (denk overigens ook nog na over de volledig elektrische maar weet het zo niet met de aankomende veranderingen met wegenbelasting). Maar twee vragen één vraag kom ik nog niet heel goed uit.

1) Wat is het gemiddelde gecombineerde verbruik bij de plug-in wanneer je in de hybride modus rijdt (met volle accu)? En hoe verhoudt dit zich tot de hybride variant van de Niro? Neem aan dat in hybride modus het verbruik bij de plug-in iets hoger ligt gezien het zwaardere accupakket.

Toyota C-HR
Kia e-Niro

Ik rijd met de Niro erg zuinig. Maximaal op de accu (dus verwarming zoveel mogelijk uit), dan haal je 40 a 45 km enkele reis op de accu.

Alleen bij grotere afstanden doet de motor mee. Het verbruik kan ik je niet veel over zeggen, want dat houd ik niet echt bij. Het maakt ook heel veel uit of je 100 rijdt, of 120. Ik gok dat ik net iets onder de 5 l/100 km zit met de Niro PHEV (800km op een tank).

Op vakanties met de caravan haal ik een gemiddeld verbruik van 8.7 l/100km en dat is dan dus op maximaal treingewicht, gemeten over 4000 km. Dat is minder dan het normale verbruik van mijn vorige auto (zonder caravan), die leeg even zwaar was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@13art Nog een aanvulling:

Gisteren ben ik met wat collega's op en neer geweest tussen Eindhoven en Leuven. De heenreis in de spits, dus met wat file en in NL maximaal 100 km/uur. Terug zonder file, dus 120 op de snelwegen in Belgie en 120/130 in NL.

Ik rijd binnen de bebouwde kom zoveel mogelijk in de EV stand en buiten de bebouwde kom in de HEV stand, zodat ik met een lege accu thuis kom (standaard rijdt de Niro eerst in de EV stand tot de accu leeg is en gaat dan zelf in de HEV stand, maar ik vind die HEV stand in de stad vervelend rijden).

Op de heenreis zegt de auto dat er over 117 km in totaal 4.5 l/100 km verbruikt is. De terugreis was 153 km (moest iemand thuis brengen) en die gaf 4.9 l/100km, Daarnaast was de accu eenmaal thuis ver leeg, daar ging 7 kWh in (gemeten met de kWh meter in de meterkast).

Afgelopen zondag ben ik op en neer geweest naar Capelle aan de IJssel. In totaal 238 km met 3.5 liter/100 km (en dat is bijna de hele afstand snelweg a 100 km/uur op de cruise-control).Ik heb toen wel tussendoor geladen, dus dat zal naast die 3.5 liter/100 km ook nog zo'n 15 kWh elektra zijn.

Ik denk als je puur hybride rijdt, dus de accu helemaal nooit oplaadt, dat je verbruik tussen de 5 en 5.5 liter/100km uit zal komen, afhankelijk van de aangehouden snelwegsnelheid (bij 100 km/uur rond de 5, bij 120/130 rond de 5.5). Maar de sport is natuurlijk om juist zoveel mogelijk elektrisch te rijden.

Het gemiddelde over de afgelopen 10000 km komt volgens de auto zelf op 4.3 l/100km uit, maar daarbij wordt het stroomverbruik niet meegenomen, terwijl ik best veel all-electric rijdt (dus afstanden onder de 40 km tussen opladen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Blihi schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:21:
@13art Nog een aanvulling:

Het gemiddelde over de afgelopen 10000 km komt volgens de auto zelf op 4.3 l/100km uit, maar daarbij wordt het stroomverbruik niet meegenomen, terwijl ik best veel all-electric rijdt (dus afstanden onder de 40 km tussen opladen).
Dat is wel heel netjes gedaan. Wanneer je de auto zelf laat beslissen kom je met de 1000km op de 5,6 uit ongeveer aldus deze video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Zojuist even contact gehad met mijn dealer over mijn bestelde Sportage GTplusline HEV in Experience Green. Hij heeft een chassisnummer(VIN) en zou "onderweg" zijn naar Nederland. Hij verwacht/hoopt eind deze maand te kunnen leveren. Het is even koffiedik kijken maar dat is redelijk binnen de verwachte levertijd(besteld 07-2023, dus pakweg 7 maanden levertijd). Gelukkig is dit wel een MY2024 model dus gewoon met de goede specs (230pk / 1650kg trekgewicht).

Ik ben erg benieuwd of ik mijn huidige Proceed ga missen, want het zijn wel twee hele verschillende auto's natuurlijk.

Huidig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HL2nVwH_pYmkme_XzR92B2OMX2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPOtkCBxBtmdPsKeFc9KpESr.jpg?f=fotoalbum_large

VS nieuw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asCWBjNjtqFTPb32pqrCEUuaD0c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jMUzPN4E07rpLEXjZxFyuJ0h.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaxTOQurCJ_UWEycZYnH8NlOKkE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L5rt7NHW7RY8435XhERsIFpN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Fijn dat je de "oude" lijkt te krijgen. Ik zou serieus niet blij zijn als ik een afgeknepen versie zou krijgen van mijn wagen. Vooral het aanhanger gewicht zou een showstopper zijn hier.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
Is er al iets bekend over de nieuwe Ceed Sportswagon?
Volgens mijn leasemaatschappij zit er al een order stop op het 1.5 model sinds 11-2023 en is het nog steeds wachten op de facelift.
Wanneer ik op de website van Kia kijk zie ik alleen 140pk modellen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladykiller007
Alweer een facelift..... Dan mogen ze meteen het interieur wat moderner maken. Wat sfeerverlichting zou niet misstaan....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
@Ladykiller007 Dat was begin november al het geval:
As-of afgelopen vrijdag zit er een orderstop op de Ceed (SW) omdat het nieuwe model er aan gaat komen half 2024 en alle orders tot dat moment vol zitten.
Met als opmerking van de dealer destijds:
De dealer in persoon wist me te vertellen dat de Ceed en ProCeed nog wel te bestellen zijn momenteel in de 1.5 liter, maar de 1.0 is niet meer bestelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ik zie op de KIA website nog geen andere dan de MY23?

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
  • Laatst online: 12:36
Slowmotion schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:24:
ik lees veel mee, heb sinds 09-02-23 een proceed in bestelling staan en deze staat nu op leveren 27-02-24.
die 8 maanden voor een ceed is voor mij wishfull thinking en uiteraard een andere auto, maar volgens mij wel van de zelfde fabrieksband, en nu ook niet meer mogelijk ;-)

het jammere van Kia vind ik wel dat de communicatie vanuit de fabriek zeer summier is. (helemaal niet).
bij mijn huidige insignia kon ik via een script de site uitlezen met bestel gegevens en het redelijk bij houden.

nu is het om de zoveel weken (maanden) een bericht van de dealer dat hij weer naar achteren is geplaatst.
wow, hier vandaag bericht van de Dealer, mijn auto wordt verplaatst naar april, oftewel de MY25 versie.
fijn we wachten inmiddels al een jaar, dat gaan dus minimaal 14 maanden worden.

jammer 140 ipv 160 pk, en ik ben benieuwd wat er nog meer veranderd aan de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Wie z'n Proceed zag ik vanmiddag bij Arnhem? Proceed, experience Green in de GT(plus)line uitvoering.

Viel vooral op doordat al het chroom was zwart gewrapt, inclusief de logo's. Mooi bakkie, zeker met wat zonlicht erop.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
13art schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Dat is wel heel netjes gedaan. Wanneer je de auto zelf laat beslissen kom je met de 1000km op de 5,6 uit ongeveer aldus deze video.
Dat is de XCeed, niet de Niro.

Je moet wel echt op je voet letten: ik rijd eigenlijk altijd op de cruise-control, ook in 30 km zones, etc. Verder optrekken zoveel mogelijk in het "eco" gebied, dus op de accu, zonder de motor aan te laten springen. Dan ben je meestal sneller weg dan andere auto's.

Met de caravan rijd ik altijd in sport en dan manueel in zijn 4 of 5 om de accu op 75% te houden (snelweg in zijn 5 loopt de accu langzaam leeg, snelweg in zijn 4 laadt hij bij). Bergop in z'n 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Blihi schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:36:
[...]

Dat is de XCeed, niet de Niro.

Je moet wel echt op je voet letten: ik rijd eigenlijk altijd op de cruise-control, ook in 30 km zones, etc. Verder optrekken zoveel mogelijk in het "eco" gebied, dus op de accu, zonder de motor aan te laten springen. Dan ben je meestal sneller weg dan andere auto's.

Met de caravan rijd ik altijd in sport en dan manueel in zijn 4 of 5 om de accu op 75% te houden (snelweg in zijn 5 loopt de accu langzaam leeg, snelweg in zijn 4 laadt hij bij). Bergop in z'n 3.
Ah ja, excuus even over het hoofd gezien dat je het had over de Niro 8)7

Overigens rijd ik nu ook al zoveel mogelijk op de cruise-control in m'n Ct200H

[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 01-02-2024 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
Als het goed is ligt er wel hetzelfde motorblok(en electromotor) in de Niro en de XCeed. Alleen heb je natuurlijk de verschillen in luchtweerstand, gewicht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Mitssz schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:38:
Als het goed is ligt er wel hetzelfde motorblok(en electromotor) in de Niro en de XCeed. Alleen heb je natuurlijk de verschillen in luchtweerstand, gewicht etc.
Als ik de verschillen snel opzoek, heeft de XCeed een sterkere elektromotor, maar wel dezelfde benzinemotor. De Niro is iets zwaarder (25 kg), maar staat op smallere banden (205 ipv 235)

Bijzonder in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13

Bloodclot

Jawier!

O.Meijer schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:09:
Hier ook een Kia Ceed 1.5 T-GDi, onderweg.
Bestel datum januari 2023:
Eerste leverdatum october 2023.
Tweede leverdatum november 2023.
Derde leverdatum 21 februari 2024
Nu net te horen gekregen, nieuwe leverdatum 16 april 2024.

Toch echt lange levertijden voor een benzine auto, ik zie dus dat meer mensen veeel langer moeten wachten op hun Kia Ceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladykiller007
Pff ik zou wel echt balen met 140pk ipv 160 :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ja dat en het lagere trekgewicht. Als mijn volgende auto een ICE wordt, wordt het zo geen Ceed :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
Ladykiller007 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:20:
Pff ik zou wel echt balen met 140pk ipv 160 :|
Heb ik iets gemist waarom dit gebeurd?
Wanneer je een bestelling doet dient dat gene toch geleverd te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Yohost! schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Heb ik iets gemist waarom dit gebeurd?
Ik gok iets met vermindering van uitstoot of verandering van type motor over de gehele productielijn.
Wanneer je een bestelling doet dient dat gene toch geleverd te worden?
Kleine lettertjes, doe je niets aan.
In mijn geval heb ik ook een jaar gewacht, waardoor ik a; niet de groene DPL variant kreeg maar de zwarte DPL zonder digitale klokken achter het stuur. En ik betaal meer bijtelling (ca 30 euro) dan ik in eerste instantie had verwacht door hogere BPM (ruim 3k) in 2023 tov 2022..

Overigens kreeg ik wel iets meer opties in de MY2023 dan ik in eerste instantie had verwacht (bestelling op basis van MY2022), zo zijn de klokken digitaal geworden en heb je verkeerswaaschuwingen bij het parkeren of uitstappen en dode hoekdetectie in de spiegels.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Quad schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:59:
[...]

Kleine lettertjes, doe je niets aan.
In mijn geval heb ik ook een jaar gewacht, waardoor ik a; niet de groene DPL variant kreeg maar de zwarte DPL zonder digitale klokken achter het stuur. En ik betaal meer bijtelling (ca 30 euro) dan ik in eerste instantie had verwacht door hogere BPM (ruim 3k) in 2023 tov 2022..

Overigens kreeg ik wel iets meer opties in de MY2023 dan ik in eerste instantie had verwacht (bestelling op basis van MY2022), zo zijn de klokken digitaal geworden en heb je verkeerswaaschuwingen bij het parkeren of uitstappen en dode hoekdetectie in de spiegels.
Ik snap helemaal niets van je post. Eerst zeg je dat je geen digitale klokken en een andere kleur hebt gekregen en daarna zijn de klokken gratis digitaal?

Verder vind ik dit op dit moment wel een reden om geen nieuwe ICE auto te bestellen als je een andere kleur, motor en opties krijgt en ook nog meer moet betalen/bijtellen.
(Ik hoor enorm veel geklaag bij autoproducenten maar meer leveren lukt ze dan ook weer niet).

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 02-02-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:20
September mijn Ceed besteld... heel benieuwd wanneer ik geinformeerd ga worden over eventueel levertijd die nog langer wordt en de eventueel andere motor.

Tot nu toe niets gehoord daarover... maja KIA staat ook niet bekend om updates te geven gedurende het proces.

Edit: betreft bij mij wel de Ceed SW welke uitvoering betreft het bij jullie?

[ Voor 13% gewijzigd door stijn1309 op 02-02-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkr
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 02:12

hkr

Bij mij ook lange levertijd van 1.5 T-GDi DCT DynamicPlusLine 5D Hatchback:
- 16 april 2023 besteld
- 1ste leverdatum 9 jan 2024
- 2de leverdatum 5 feb 2024
- 3de leverdatum 5 mrt 2024

Ik ga er maar vanuit dat het tenminste april gaat worden. Kan het alleen maar meevallen (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
jongetje schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:07:
[...]
Verder vind ik dit op dit moment wel een reden om geen nieuwe ICE auto te bestellen als je een andere kleur, motor en opties krijgt en ook nog meer moet betalen/bijtellen.
(Ik hoor enorm veel geklaag bij autoproducenten maar meer leveren lukt ze dan ook weer niet).
Helemaal mee eens.
Ondanks de kleine lettertjes is dit niet iets wat we normaal moeten gaan vinden.
Volgens mij teken je een koop contract met inhoud en moet de tegen partij zich daar ook aan houden.
BPM is natuurlijk weer een heel ander verhaal.

Ik ben ondertussen erg benieuwd naar de 2024 versie en hoop echt dat de 160pk terug zullen komen.
De onlangs uitgekomen Ford Kuga facelift heeft bijvoorbeeld juist weer een veel krachtiger motor gekregen.
225pk -> 243pk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Ga bij de CEED uit van minimaal 10 maanden levertijd als ik het overzichtje die verspreid is onder de dealers mag geloven (en lijkt redelijk te kloppen als ik de levertijden zo hoor).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBibjZJlHsItNro57UpbeuyJaug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTYZefK4DUuGpLE5wMg9mWX2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

jongetje schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Ik snap helemaal niets van je post. Eerst zeg je dat je geen digitale klokken en een andere kleur hebt gekregen en daarna zijn de klokken gratis digitaal?

My2023 heeft ten opzichte van My2023 een paar features extra gekregen binnen dezelfde lijn, in dit geval dynamicplusline.
Ik heb ze ook wel gekregen, maar alleen de digitale klokkenwinkel niet. Het was dat of nog veel langer op de groene Ceed wachten.

En bijtelling werd duurder door de BPM. Daar kan je echt niets aan doen en staat ook ik de voorwaarden.

De afgesproken leaseprijs tussen werkgever en leasemaatschappij blijft staan. Anders kwam ik boven budget uit en moest ik een eigen bijdrage gaan betalen. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Als ik alles zo hoor is mij ellende bespaard door de dealer, door mijn auto gewoon niet te bestellen. Weet je in ieder geval waar je aan toe bent :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilljoyNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 08:44
Ik weet niet hoor, ik word best nerveus als iets wat ik niet besteld heb niet wordt bezorgd..... :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
renzo4000 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:59:
Zojuist even contact gehad met mijn dealer over mijn bestelde Sportage GTplusline HEV in Experience Green. Hij heeft een chassisnummer(VIN) en zou "onderweg" zijn naar Nederland. Hij verwacht/hoopt eind deze maand te kunnen leveren. Het is even koffiedik kijken maar dat is redelijk binnen de verwachte levertijd(besteld 07-2023, dus pakweg 7 maanden levertijd). Gelukkig is dit wel een MY2024 model dus gewoon met de goede specs (230pk / 1650kg trekgewicht).

Ik ben erg benieuwd of ik mijn huidige Proceed ga missen, want het zijn wel twee hele verschillende auto's natuurlijk.

Huidig:
[Afbeelding]

VS nieuw:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zojuist een afleverafapraak gemaakt voor 26 februari (kon zelfs een week eerder maar mijn huidige lease loopt 26 februari af). Dealer gaf aan dat hij op transport is gezet en normaliter met een week max twee aankomt. Keurige levertijd dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilljoyNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 08:44
Veel plezier alvast :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vanitas1996
Afgelopen Vrijdag mijn Kia Proceed GT-plusline in Experience Green mogen ophalen, daarmee ben ik officieel van mijn elektrische auto af en weer terug op een verbrandingsmotor!

Wat een verademing om 600 kilometer te kunnen rijden en daarna gewoon nog “range” over te hebben. :+

Auto rijdt echt geweldig, heel erg tevreden. Ik had echter direct last van de welbekende rammel links en rechts achterin. Beetje tape om de ogen van de achterbank (waar de stoelen in haken als ze omhoog klappen) en het was weg!

Binnenkort krijgt hij nog een Chrome delete en wordt alles hoog glans zwart.

Zal binnenkort even een foto delen! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-05 07:29
Ik heb een MY21 kia proceed. Nu was deze aangereden en stond deze bij de schadehersteller.

Als leenauto had ik een Kia Ceed SW (geen idee welke lijn) mee als leenauto uit augustus 2023.
Wat ik mij afvraag is als ik met de leenauto over het lijntje ga dan trilde het stuur en was het geluid veel harder dat je over het lijntje heen ging. bij mijn MY20 Kia ceed had ik dit ook.

Echter bij mijn proceed uit 2021 hoor ik alleen een piepje en trilt het stuur niet. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
sgouman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:38:
Ik heb een MY21 kia proceed. Nu was deze aangereden en stond deze bij de schadehersteller.

Als leenauto had ik een Kia Ceed SW (geen idee welke lijn) mee als leenauto uit augustus 2023.
Wat ik mij afvraag is als ik met de leenauto over het lijntje ga dan trilde het stuur en was het geluid veel harder dat je over het lijntje heen ging. bij mijn MY20 Kia ceed had ik dit ook.

Echter bij mijn proceed uit 2021 hoor ik alleen een piepje en trilt het stuur niet. Klopt dit?
Ik heb ook geen trilling in het stuur van mijn Proceed MY20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladykiller007
renzo4000 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:54:
[...]

Ik heb ook geen trilling in het stuur van mijn Proceed MY20.
Ik ook niet in mijn Ceed SW 23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Auto is weggeweest voor een beurt. Blijkbaar was de 12V accu aan vervanging toe en er zit een vervelende storing in de klep van de laadpoort. Die wordt onder garantie gemaakt, maar daar moeten ze onderdelen voor bestellen, dus moet over een paar weken een uurtje terug.

Wat wel opvalt is dat de hele showroom vol staat met bordjes: "beoordeel ons met een 9 of 10" en ze belden vandaag zelfs op met de vraag of alles gisteren goed gegaan was en of ik een cijfer wilde geven.

Blijkbaar zitten ze om beoordelingen verlegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
sgouman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:38:

Mijn proceed GT-Plusline heeft dit ook niet, hij piept enkel tot je weer herstelt met het sturen en stuurt soms bij. Is het trillen geen losse instelling? Heb nog niet de tijd genomen door het hele infotainment heen te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Synthetika
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Tijdje dit topic gevolgd aangezien we al een tijdje onze huidige Kia Niro (HEV Executiveline, MY2018) wilden inruilen op een Sportage. De Niro is een hele fijne auto, maar na even een nieuwe Sportage als huurauto te hebben gehad was bij ons het zaadje geplant. De Sportage staat natuurlijk op een nieuw platform, maar toch voelt het als een enorm verschil met de Niro die we nu rijden. Comfort, afwerking, isolatie, op alle gebieden zie je de stappen die Kia nog steeds zet (onze eerste Kia was een Picanto uit 2011). I.v.m. kids en vakanties is de extra kofferruimte ook welkom. Daarnaast vonden we die groene kleur toch erg mooi.

Zodoende zijn we gaan kijken naar onze opties. In ieder geval wilden we een complete uitrusting. Stoelventilatie en een goed audiosysteem vonden we in de Niro al erg fijn, daarom een GT-Plusline. Een Sportage PHEV was voor ons geen optie, we rijden 12000km per jaar en kwamen erop uit dat we de extra kosten voor aanschaf + laadpaal er simpelweg niet uit halen, zelfs niet als we de hele zomer gratis thuis opladen (en daarbij ook kijkend naar de belastingmaatregelen vanaf 2026). Belasting + verzekering voor de PHEV bleek uiteindelijk duurder dan voor de HEV. Voordeel van de PHEV is wel dat deze sneller leverbaar is, onze dealer in Eindhoven gaf aan MY2024 nog te kunnen leveren voor de zomer terwijl een HEV automatisch MY2025 betekent.

We hebben zowel de PHEV (GT-Line) en HEV (GT-Plusline) gereden. Zelf vond ik bij de HEV duidelijk voelbaar dat dit een lichtere auto is. Hij rijdt letterlijk iets minder log, iets sportiever maar nog steeds vooral comfortabel. Het blijft uiteraard iets persoonlijks, en het kan ook aan de adaptieve dempers liggen die de PHEV demo-auto niet had. Dat gezegd hebbende wil ik de PHEV absoluut niet afraden. Die voelde al aan als een echte kilometervreter, comfortabel en stil.

Omdat de 2e hands markt erg onder druk lijkt te staan en auto's van 2 jaar oud bijna voor de nieuwprijs worden aangeboden, hebben we besloten om voor een nieuwe Sportage HEV te gaan. Experience Green, GT-Plusline, MY2025 met 215pk. Het koppel blijft 350Nm, en de kans dat we er de komende jaren een caravan achter hangen die beladen meer dan 1350kg is, is in ons geval geval klein. We kregen bovendien een goede inruilprijs terug voor de Niro, gegarandeerd tot het verwachte moment van levering van de Sportage. Uiteindelijk een deal kunnen maken omdat we ook een trekhaak en dakkoffer + dragers erbij wilden nemen en daarbij de inruilprijs voor de Niro nog wat verder werd opgeschroefd.

Qua levertijd gaf de dealer aan dat de HEV in kleur Experience Green een levertijd kent van 7-8 maanden, bij andere kleuren is dit doorgaans 6 maanden. Het duurt dus nog even maar we kijken er naar uit!

[ Voor 4% gewijzigd door Synthetika op 06-02-2024 15:14 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rdvl
Afgelopen vrijdag m’n nieuwe Kia Sportage HEV GtPlusline gehad. Super blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaaRiFAYSvMOEJpPNR9MzJdeYvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s82w8FzTpbZAw9j1wUbQs8zy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door rdvl op 07-02-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:01
Gisteren akkoord gegeven om mijn ceed nog 12 maand te verlengen. De keuze voor evs die ik had waren niet praktisch. Dus kan iig nu tot aug. 25 door tuffen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Pagina: 1 ... 63 ... 72 Laatste