Ladykiller007 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:04:
26K op de teller en ik irriteer me ook mateloos aan die 1e versnelling, lijkt idd op iemand die voor het eerst in een auto stapt
Afgelopen dagen in een Insignia 2.0 Turbo 200PK gereden, wat een verschil met de automaat pff. Wil stiekem niet eens meer terug

Ja het is echt ellendig, hoe kouder het wordt hoe erger het is. Het is fijn om te zien dat ik niet de enige ben…
MichelKlok schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:06:
Om even in te haken op mijn eerdere commentaar: mijn Proceed heeft nu 19.000 km gereden en vertoont geen ander gedrag t.o.v. het moment waarop ik hem in ontvangst nam. Dat gezegd hebbende moet ik wel bekennen dat de automaat in een aantal gevallen een bepaald gedrag vertoont, waarbij je als bestuurder voor de buitenwacht de indruk wekt dat je pas net je rijbewijs hebt. Die heb ik al ruim 30 jaar.
Mijn voornaamste kritiek op de DCT is het wegrijden van een helling. Bij mijn werkgever moet ik na de toegangspoort een redelijk steile oprit op om weer op de openbare weg te komen en dat vereist een fluwelen rechtervoet. Wat ik weleens doe ik is dat ik hem dan kortstondig in Sportstand zet, waarmee ik hem forceer om langer de eerste versnelling te gebruiken.
Zowel de DCT als DSG zijn in feite natuurlijk handbakken die middels een robot en wat mechanica worden bediend. Er zit een bepaalde intelligentie in, maar ook niet voor alle omstandigheden. Zo verbaas ik me er bij de DCT van Kia nog weleens over dat hij bij het filerijden op kruipsnelheid heel lang in de 2e versnelling blijft hangen en onderwijl ontkoppelt als het tempo nog lager wordt. Op het moment dat je dan weer vaart wilt maken, voel je dat hij weer koppelt. Als bestuurder met de nodige ervaring met handbakken doe ik dat eigenlijk nooit.
Dat eerste klinkt echt als geen fijne klus met deze automaat. Zeker met omhoog rijden heb je 3 opties:
1. Extreem langzaam optrekken
2. Gas geven, hoog in de toeren komen, wegrijden alsof je een bejaard persoon bent die geen gevoel meer in de linkervoet heeft
3. Piepende banden wegjagen
Veel meer zit er tussendoor helaas niet in.
Filerijden vind ik ook vervelend wanneer je ergens tussen de 5-15 km/u rijdt. Elke keer als je een beetje gas geeft tussendoor, geeft hij toch een beetje koppeling waardoor je ook weer niet fijn gas kan of wil geven. Het voelt niet natuurlijk, mede ook door jaren ervaring met handbakken.
Erazzzer schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:08:
[...]
Que?
Ik heb altijd DSG bakken gehad, maar ook al heeft de DCT soms zijn momenten, het is een hele verbetering over de DSG. Die weet half van de tijd niet of hij naar boven, beneden of überhaupt moet schakelen.
Maar de instelling (of gedrag) van de koppeling op de DSG is echter vele malen beter dan deze DCT7…. Dat is waar ik vooral op doel. De DSG is wel enorm lui, zit bij het minste of het geringste al in zijn 7. Ik vind elke ochtend wegrijden alsof ik mijn voet op de koppeling heb hangen toch echt wel storender dan het schakelgedrag van de DSG.
Het is dat ik lease rijd, anders had ik bij die Ibiza de DSG laten optimaliseren, deels is het natuurlijk te wijten aan de afstelling voor de emissie.
Anyway, soms heb ik ook de momenten dat de automaat boterzacht doorschakelt en dat hij echt lekker doorpakt. Maar het wegrijden, het gedrag bij optrekken op een helling maar ook van zijn 3 naar 4 (Waarbij hij de koppeling ook nog even laat slippen) is gewoon echt storend.