Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 15:53
renzo4000 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:19:
Wat zeker helpt is eerst laten rollen en dan rustig gas geven ipv meteen gas geven.
Met temperaturen rond of onder het vriespunt trekt die automaat dat bij mij erg slecht (ProCeed 1.5). Heb bij de dealer al eens gevraagd of het normaal is dat ik dan de koppelingsplaten ruik in de auto.

Het is bij mij al meerdere keren voorgekomen dat je rustig op een kruising aan komt rollen, stoplicht springt op groen en je geeft gas, hoppa.... vol slippende koppelingsplaten die je goed kunt ruiken 8)7 En dan is het echt niet gelijk vol gas.

Het euvel met doorslippende banden met optrekken op nat of koud wegdek herken ik ook heel goed. Heb er in de zomer Michelin Primacy's onder en in de winter Michelin Alpin's, dus aan de bandjes ligt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 10:19

Bergie

Lekker belangrijk...

Gisteren ook eens geprobeerd die laatste update voor mijn Niro te installeren maar na een uur stond hij nog steeds op verifieren van de update dus was het wel zat en heb ik hem maar uitgezet en de usb stick er weer uitgehaald :P Heb maar gegokt dat het geen probleem zou zijn zolang de update nog niet begonnen was. Gelukkig deed de auto het daarna weer gewoon :)

Maar dat hele proces hoeft toch niet zo enorm lang te duren lijkt me? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-07 21:39
The_Duke schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:35:
[...]

Bekend probleem, ik heb de 1.5 met dct en trek op of als een dragracer of als een bejaarde, er zit niks tussenin, verschrikkelijk gewoon.
En dan toch nog tevreden met die bak? Zou voor mij echt een no-go zijn. Want zou het mezelf wel aan kunnen leren, maar heb ook nog een vrouw en dochter met een rijbewijs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Duke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 18:24

The_Duke

ho gek!

rowicom schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:32:
[...]

En dan toch nog tevreden met die bak? Zou voor mij echt een no-go zijn. Want zou het mezelf wel aan kunnen leren, maar heb ook nog een vrouw en dochter met een rijbewijs...
Ik rij veel snelweg kilometers dus dan heb je er al geen last van. Vooraan staan bij het stoplicht is natuurlijk ook niet altijd het geval.
Mijn vrouw heeft er geen last van want die rijdt altijd heel rustig.
Bij mijn volgende auto ga ik hier wel scherper op letten, een DCT bak van Kia zal het in ieder geval nooit meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 15:48

rCk

Dit is voor mij ook een buzz-kill. Met de proefrit niet zo erg ervaren, maar na bijna 19.000 KM met deze automaat merk ik toch wel wat irritatie te krijgen.

De volgende auto wordt zeker geen DCT automaat van KIA meer, tenzij het enorm anders zal rijden.
De dealer geeft inderdaad aan dat er een bepaalde waarde "koppeling" toegevoegd wordt door de computer. Die dus finaal mis zit.
VAG doet dat toch een heel stuk beter met de DSG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarantino
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik had hiervoor een Octavia 1.6 dsg en nu een Ceed 1.5 dct en ik kan me niet herkennen in jullie kritiek. Ik vind het een prima bak. Hij mag misschien wat alerter zijn bij vol gas geven, maar de Octavia moest dan ook altijd even denken. Ik rij nooit met slippende banden weg (mijn vrouw ook niet, beetje denigrerende opmerking overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:25

empy

Rijdt rondjes

Bergie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:32:
Gisteren ook eens geprobeerd die laatste update voor mijn Niro te installeren maar na een uur stond hij nog steeds op verifieren van de update dus was het wel zat en heb ik hem maar uitgezet en de usb stick er weer uitgehaald :P Heb maar gegokt dat het geen probleem zou zijn zolang de update nog niet begonnen was. Gelukkig deed de auto het daarna weer gewoon :)

Maar dat hele proces hoeft toch niet zo enorm lang te duren lijkt me? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Ik zou het met een andere stick proberen.
Bij mij duurde de update vanaf begin met starten auto tot gereed ca. 35 minuten op mijn Kia proceed MY20. Een collega heb ik vandaag mijn update stick meegegeven, zij deed het in 30 minuten op een Ceed sw MY20.

• rCk

rCk

Tarantino schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:12:
Ik had hiervoor een Octavia 1.6 dsg en nu een Ceed 1.5 dct en ik kan me niet herkennen in jullie kritiek. Ik vind het een prima bak. Hij mag misschien wat alerter zijn bij vol gas geven, maar de Octavia moest dan ook altijd even denken. Ik rij nooit met slippende banden weg (mijn vrouw ook niet, beetje denigrerende opmerking overigens).
Fijn dat het bij jou minder is. Bovendien.... denk ik dat het niet zo zeer denigrerend bedoeld is, je mag toch wel gewoon stellen (uit eigen ervaring) dat ze wellicht niet zo goed kunnen rijden :+.

Ik bedoel; ik durf echt wel stellig te zeggen dat ik mij meer op mijn gemak voel bij de mannelijke helft van stellen dan bij de vrouwen. Kennelijk is daar toch gewoon iets mee.

Maar goed, andere discussie, het gaat over Kia's :X

Over de updates, inderdaad, vorige week kreeg ik ook de melding dat ik OTA de update kon uitvoeren.
Proceed MY23.

[ Voor 6% gewijzigd door rCk op 23-11-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Duke
  • Laatst online: 16-07 18:24

The_Duke

ho gek!

rCk schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:33:
[...]

Over de updates, inderdaad, vorige week kreeg ik ook de melding dat ik OTA de update kon uitvoeren.
Proceed MY23.
Mijn MY23 Proceed heeft in tegenstelling tot de vorige update nu wel via OTA geüpdatet dus dat is heel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rCk

rCk

The_Duke schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:52:
[...]

Mijn MY23 Proceed heeft in tegenstelling tot de vorige update nu wel via OTA geüpdatet dus dat is heel fijn.
Klopt inderdaad... vorige keer (juni) moest ik het nog met een USB stickie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-07 10:59
Ik heb een tijdje terug een Kia Ceed PHEV gekocht uit 2020 die geïmporteerd was, maar altijd netjes beurtjes gehad (iedere 15.000 km of 1 jaar) bij de Duitse Kia Dealer. Nou ja... niet netjes genoeg volgens Kia Nederland want ik had laatst de eerste beurt in NL en je moet de auto dan eenmalig bij ze registreren zodat je auto in NL bekend is en je recht hebt op de 7 jaar garantie.

En wat zeiden ze: we geven je geen garantie meer (op de motor) want één van je beurtjes was 1000 km te laat gedaan. Nou ik kan begrijpen dat als iemand veel te laat zijn onderhoudsbeurten doet dat het invloed kan hebben op de motor en ze dus geen garantie meer geven, maar 1000 km slaat toch nergens op. De onderhoudsbeurt die ik laatst had gehad moest ik een maand van te voren inplannen omdat Kia het zo druk had.... dat zou bijv. dan al betekenen dat je 1000 km er overheen gaat.

Ze zullen ongetwijfeld ergens in hun algemene voorwaarden hebben staan dat ze dit mogen doen... maar iemand misschien ervaring hiermee? En of ze dit echt wettelijk kunnen maken?

En voor de mensen hier die dus ook een keer hun beurtje te laat hebben gedaan....... wees gewaarschuwd.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:06

Arno

PF5A

Ik maak mijn planning altijd 3000km voor de interval. Nu moest ik dus 5 weken wachten op de afspraak en intussen nog 1600km te gaan en ik kan echt pas over 3 weken terecht. Super onhandig die eis van Kia dat je er geen ruimte tussen hebt.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-07 14:32
Tarantino schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:12:
Herkenbaar hier. Ik heb de overstap van een Octavia 1.4 DSG naar een Proceed 1.5 DCT gemaakt. Persoonlijk vind ik de versnellingsbak in de laatste prettiger schakelen. Het wegrijden moet wel met enig beleid gebeuren, maar in de Octavia ging het ook niet altijd even soepel of subtiel. Bij die laatste ging teveel gas geven weleens gepaard met een flinke schok. In de Kia is de koppeling wellicht iets te zacht/soepel afgesteld, waardoor je niet echt vlot kunt wegrijden. Een kwestie van wennen. Anders kan je hem altijd nog in de Sport stand zetten waardoor hij langer gebruikmaakt van de eerste versnelling.

Wat in ieder geval wel stukken beter is, is de alertheid van de DCT t.o.v. de DSG. Die laatste bleef hardnekkig in een te hoge versnelling hangen, terwijl de Kia sneller terugschakelt als je maar iets gas bij geeft. In de Skoda moest ik dan soms het gaspedaal vloeren met als reactie veel motorgeluid en niet eens zo'n grote acceleratie.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-07 07:23
Ik heb nu bijna 90.000 km op de kia proceed 1.5 met dct staan.

Filerijden kan al bijna niet meer normaal. In de file rijdt je soms wel is zonder gas te geven waardoor je 3-4 kmph rijdt. Als ik dat nu doe voelt het hetzelfde als een beginnend bestuurder die net de auto niet laat afslaan bij het wegrijden.

Verder tussen de 3e en 4e versnelling idem dito. Hij komt dan te laag in de toeren oid waardoor het lijkt alsof die af gaat slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 25-07 23:28
Vreemd dat de ervaringen zo wisselend zijn met de dct. Ikzelf heb ook een dct weliswaar met de 1.4. Ik heb daar zelf eigenlijk geen problemen mee. Heel soms kan de dct wat verkeerde keuzes maken maat meestal wordt dat toch veroorzaakt door de input van de bestuurder. Ik heb ook met verschillende dsg bakken gereden en die waren ook niet zaligmakend.

Ik ben benieuwd hoe de automaat van mijn aanstaande Sportage HEV gaat zijn op langere termijn. Dat is een conventionele automaat en zonder dubbele koppeling. Dat betekent iets minder snelle overgangen maar tijdens mijn proefrit heb ik daar niet veel van gemerkt. Hij reed soepel weg en schakelde prima door zonder schokken oid.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarantino
Ik kan me echt niet vinden in de negatieve commentaren. Mijn ceed is van september, wellicht hebben ze iets verbeterd in software van de bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Tarantino schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:53:
Ik kan me echt niet vinden in de negatieve commentaren. Mijn ceed is van september, wellicht hebben ze iets verbeterd in software van de bak?
Problemen zullen pas later komen. De eerste 50-60K kilometers heb ik ook geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

sgouman schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:08:
Ik heb nu bijna 90.000 km op de kia proceed 1.5 met dct staan.

Filerijden kan al bijna niet meer normaal. In de file rijdt je soms wel is zonder gas te geven waardoor je 3-4 kmph rijdt. Als ik dat nu doe voelt het hetzelfde als een beginnend bestuurder die net de auto niet laat afslaan bij het wegrijden.

Verder tussen de 3e en 4e versnelling idem dito. Hij komt dan te laag in de toeren oid waardoor het lijkt alsof die af gaat slaan.
Bij mij is het vaak bij filerijden onder een kleine helling, dat vind de automaat echt niet leuk en dan pakt hij hem echt niet gewoon op het laten rollen maar pakt hij zo veel koppeling mee en lijk je inderdaad iemand die een rijlesje pakt en voor het eerst met de koppeling speelt :?

Tussen 3 en 4 komt hij bij mij juist te hoog, waardoor het lijkt alsof je voet op de koppeling nog ligt.
Ofwel er zijn mensen kritischer op de automaat en sommigen die het niet opmerken... Of de blokken/versnellingsbakken zijn gewoon enorm wisselend qua kwaliteit. :X

Nu 19.000 op de teller, maar als het erger wordt ben ik wel benieuwd. Ach ja... we shall see.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladykiller007
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-07 10:04
26K op de teller en ik irriteer me ook mateloos aan die 1e versnelling, lijkt idd op iemand die voor het eerst in een auto stapt :|

Afgelopen dagen in een Insignia 2.0 Turbo 200PK gereden, wat een verschil met de automaat pff. Wil stiekem niet eens meer terug :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelKlok
Om even in te haken op mijn eerdere commentaar: mijn Proceed heeft nu 19.000 km gereden en vertoont geen ander gedrag t.o.v. het moment waarop ik hem in ontvangst nam. Dat gezegd hebbende moet ik wel bekennen dat de automaat in een aantal gevallen een bepaald gedrag vertoont, waarbij je als bestuurder voor de buitenwacht de indruk wekt dat je pas net je rijbewijs hebt. Die heb ik al ruim 30 jaar.
Mijn voornaamste kritiek op de DCT is het wegrijden van een helling. Bij mijn werkgever moet ik na de toegangspoort een redelijk steile oprit op om weer op de openbare weg te komen en dat vereist een fluwelen rechtervoet. Wat ik weleens doe ik is dat ik hem dan kortstondig in Sportstand zet, waarmee ik hem forceer om langer de eerste versnelling te gebruiken.

Zowel de DCT als DSG zijn in feite natuurlijk handbakken die middels een robot en wat mechanica worden bediend. Er zit een bepaalde intelligentie in, maar ook niet voor alle omstandigheden. Zo verbaas ik me er bij de DCT van Kia nog weleens over dat hij bij het filerijden op kruipsnelheid heel lang in de 2e versnelling blijft hangen en onderwijl ontkoppelt als het tempo nog lager wordt. Op het moment dat je dan weer vaart wilt maken, voel je dat hij weer koppelt. Als bestuurder met de nodige ervaring met handbakken doe ik dat eigenlijk nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Laatst online: 23:31

Erazzzer

Fear me, I'm German!

rCk schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:43:
VAG doet dat toch een heel stuk beter met de DSG.
Que?

Ik heb altijd DSG bakken gehad, maar ook al heeft de DCT soms zijn momenten, het is een hele verbetering over de DSG. Die weet half van de tijd niet of hij naar boven, beneden of überhaupt moet schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

empy schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:03:
[...]

Ik zou het met een andere stick proberen.
Bij mij duurde de update vanaf begin met starten auto tot gereed ca. 35 minuten op mijn Kia proceed MY20. Een collega heb ik vandaag mijn update stick meegegeven, zij deed het in 30 minuten op een Ceed sw MY20.
Heb het nog maar eens geprobeerd (met dezelfde stick) geprobeerd in het andere USB slot en daarmee liep hij wel gewoon door :) Geen idee wat ik verder aan die update heb; maar ik heb hem iig :+

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

Ladykiller007 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:04:
26K op de teller en ik irriteer me ook mateloos aan die 1e versnelling, lijkt idd op iemand die voor het eerst in een auto stapt :|

Afgelopen dagen in een Insignia 2.0 Turbo 200PK gereden, wat een verschil met de automaat pff. Wil stiekem niet eens meer terug :D
Ja het is echt ellendig, hoe kouder het wordt hoe erger het is. Het is fijn om te zien dat ik niet de enige ben…
MichelKlok schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:06:
Om even in te haken op mijn eerdere commentaar: mijn Proceed heeft nu 19.000 km gereden en vertoont geen ander gedrag t.o.v. het moment waarop ik hem in ontvangst nam. Dat gezegd hebbende moet ik wel bekennen dat de automaat in een aantal gevallen een bepaald gedrag vertoont, waarbij je als bestuurder voor de buitenwacht de indruk wekt dat je pas net je rijbewijs hebt. Die heb ik al ruim 30 jaar.
Mijn voornaamste kritiek op de DCT is het wegrijden van een helling. Bij mijn werkgever moet ik na de toegangspoort een redelijk steile oprit op om weer op de openbare weg te komen en dat vereist een fluwelen rechtervoet. Wat ik weleens doe ik is dat ik hem dan kortstondig in Sportstand zet, waarmee ik hem forceer om langer de eerste versnelling te gebruiken.

Zowel de DCT als DSG zijn in feite natuurlijk handbakken die middels een robot en wat mechanica worden bediend. Er zit een bepaalde intelligentie in, maar ook niet voor alle omstandigheden. Zo verbaas ik me er bij de DCT van Kia nog weleens over dat hij bij het filerijden op kruipsnelheid heel lang in de 2e versnelling blijft hangen en onderwijl ontkoppelt als het tempo nog lager wordt. Op het moment dat je dan weer vaart wilt maken, voel je dat hij weer koppelt. Als bestuurder met de nodige ervaring met handbakken doe ik dat eigenlijk nooit.
Dat eerste klinkt echt als geen fijne klus met deze automaat. Zeker met omhoog rijden heb je 3 opties:
1. Extreem langzaam optrekken
2. Gas geven, hoog in de toeren komen, wegrijden alsof je een bejaard persoon bent die geen gevoel meer in de linkervoet heeft
3. Piepende banden wegjagen

Veel meer zit er tussendoor helaas niet in.
Filerijden vind ik ook vervelend wanneer je ergens tussen de 5-15 km/u rijdt. Elke keer als je een beetje gas geeft tussendoor, geeft hij toch een beetje koppeling waardoor je ook weer niet fijn gas kan of wil geven. Het voelt niet natuurlijk, mede ook door jaren ervaring met handbakken.
Erazzzer schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:08:
[...]

Que?

Ik heb altijd DSG bakken gehad, maar ook al heeft de DCT soms zijn momenten, het is een hele verbetering over de DSG. Die weet half van de tijd niet of hij naar boven, beneden of überhaupt moet schakelen.
Maar de instelling (of gedrag) van de koppeling op de DSG is echter vele malen beter dan deze DCT7…. Dat is waar ik vooral op doel. De DSG is wel enorm lui, zit bij het minste of het geringste al in zijn 7. Ik vind elke ochtend wegrijden alsof ik mijn voet op de koppeling heb hangen toch echt wel storender dan het schakelgedrag van de DSG.
Het is dat ik lease rijd, anders had ik bij die Ibiza de DSG laten optimaliseren, deels is het natuurlijk te wijten aan de afstelling voor de emissie.

Anyway, soms heb ik ook de momenten dat de automaat boterzacht doorschakelt en dat hij echt lekker doorpakt. Maar het wegrijden, het gedrag bij optrekken op een helling maar ook van zijn 3 naar 4 (Waarbij hij de koppeling ook nog even laat slippen) is gewoon echt storend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07 22:26
renzo4000 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:33:
Ik ben benieuwd hoe de automaat van mijn aanstaande Sportage HEV gaat zijn op langere termijn. Dat is een conventionele automaat en zonder dubbele koppeling. Dat betekent iets minder snelle overgangen maar tijdens mijn proefrit heb ik daar niet veel van gemerkt. Hij reed soepel weg en schakelde prima door zonder schokken oid.
De Sportage rijdt elektrisch weg is mijn ervaring, pas als je rolt slaat de benzinemotor aan. Of de benzinemotor loopt na starten maar blijft stationair draaien tot je rolt en stijgt daarna in toeren. Vind de bak in het algemeen prima, natuurlijk maakt ie soms 'vage' keuzes maar over het algemeen rijdt het heerlijk soepel. Ook het aan/uitspringen van de benzinemotor merk je nauwelijks. Ben er zelf tot nu toe wel over te spreken.Vind alleen de ondersteuning van de stoelen in de Dynamicplusline wat minder tov mijn vorige CEED in dezelfde trim.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
NoepZor schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:05:
[...]

De Sportage rijdt elektrisch weg is mijn ervaring, pas als je rolt slaat de benzinemotor aan. Of de benzinemotor loopt na starten maar blijft stationair draaien tot je rolt en stijgt daarna in toeren. Vind de bak in het algemeen prima, natuurlijk maakt ie soms 'vage' keuzes maar over het algemeen rijdt het heerlijk soepel. Ook het aan/uitspringen van de benzinemotor merk je nauwelijks. Ben er zelf tot nu toe wel over te spreken.Vind alleen de ondersteuning van de stoelen in de Dynamicplusline wat minder tov mijn vorige CEED in dezelfde trim.
Dat is goed om te horen. Ik heb zelf een GTplusline in bestelling staan met iets betere stoelen. Zelf vond ik die prima zitten overigens.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarantino
*dubbel*

[ Voor 98% gewijzigd door Tarantino op 27-11-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarantino
Nou, ik heb het gisteren geprobeerd om met slippende banden op te trekken bij een stoplicht. Dat lukt, maar dan moet ik echt veel gas geven. Eenmaal aan het rollen, krijg ik het niet voor elkaar. Ik rij op Michelins. Ik heb een Jetta, Passat, Octavia en een Golf gereden met DSG en daar was een fluwele voet nodig om zonder slippen op te trekken. Nee, voor mij is de DCT echt een stuk beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sgouman
Ik heb juist compleet het tegenovergestelde. Ik heb nog nooit zo'n slechte tractiecontrole gezien. Wat een gezeur. Bij stoplicht iets te veel gas en de wielen spinnen of de auto rijdt super hokkerig weg. Iets te veel gas als je rechtdoor rijdt op een lage snelheid en hop spinnende wielen.

Ik heb aardig wat auto's gereden en ik rijdt in elke auto hetzelfde. Ik heb het nog nooit zo erg meegemaakt als bij de Kia Proceed. Mijn collega in de Niro heeft er ook extreem veel last van. Zomerbanden of winterbanden maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Met mijn Ceed SW moet ik vooral veel moeite doen. Mogelijk dat het per auto wat anders is?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelKlok
Op mijn Proceed werkt de traction control icm DCT prima. Natuurlijk lukt het wel om de voorwielen op een nattere ondergrond (even) door te laten draaien, maar het is niet anders/beter/slechter dan bij een Octavia met DSG of onze handgeschakelde XCeed. Die laatste heeft wel minder vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-07 09:41

elsinga

=8-)

Ik rij nu een Skoda Kodiaq met DSG en reed in de zomer een Koreaanse (letterlijk, in Zuid Korea) Sportage. Bij de Sportage niets van schokkend of met spinnende banden optrekken meegemaakt. De Kodiaq kan dat met vanuit stilstand flink op het gas gaan (iets met minirotondes, bijvoorbeeld) op nattig wegdek wel doen.

Ben dus heel benieuwd naar mijn bestelde Sportage HEV GT-Plusline.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:33
In lange afwachting van mijn nieuwe Ceed zat ik wat rond te kijken bij occasions met trekhaak.
Nu viel mij op dat bij veel auto's er echt een enorme hap uit de achterbumper is gehaald. Volgens mij is dit alleen bij de GT-(Plus)line bumpers. Als de trekhaak er niet op zit ziet dit er echt niet uit.

Zou iemand met een Ceed SW met GT-(Plus)line bumpers en een originele Kia afneembare trekhaak een foto kunnen maken van hoe dit er uit ziet? Wellicht zijn die grote happen alleen met achteraf gemonteerde(misschien niet originele) trekhaken zo?

Ik kan zo snel niet mijn voorbeeld meer vinden, denk dat de betreffende auto is verkocht.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Mitssz https://www.autoweek.nl/r...1-4-t-gdi-gt-line-2019-2/ misschien? Kan alleen niet afleiden of het origineel is of niet.

Nog eentje: https://www.autoweek.nl/r...n-1-4-t-gdi-gt-line-2019/

Staan er vast nog meer tussen bij de reviews. Anders even bellen naar de Kia dealer voor meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Mitssz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:51:
Zou iemand met een Ceed SW met GT-(Plus)line bumpers en een originele Kia afneembare trekhaak een foto kunnen maken van hoe dit er uit ziet? Wellicht zijn die grote gaten alleen met achteraf gemonteerde(misschien niet originele) trekhaken zo?
Ik heb de MY19 Ceed SW GTline gereden en ik rij nu de MY22 Ceed SW GTplusline en beiden hebben geen gat in de achterbumper. De '19 was met vaste en de '22 met afneembare. Beiden origineel Kia.

Jeremy Clarkson

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:08
rowicom schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:32:
[...]

Ik heb ook een 1.5 DCT uit 2020 (of is dat een 1.4?)
Maar goed. De bak heeft soms kuren. Of beter gezegd de electronica van de bak.
sowieso, als start stop actief is en de motor voor het stoplicht uitstaat, eerst met een tikje even aanzetten, ff wachten en dan pas wegrijden.
Ja, is irritant, maar het gaat dan echt een heel stuk beter.

Maar het gevoel van slippende koppeling enzo die ken ik wel.
Verder niet echt issues met die bak.

• Nelis1913
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-08-2024
Sinds een week doet mijn automatische klep van de proceed gt het openen wanneer je de klep naderd niet meer. Ook niet wanneer de auto op slot staat en ik de klep handmatig bedien. Heb het in het systeem al eens opnieuw aangezet. Heeft binnenkort beurt nodig, eens zien of ze vinden wat het kan zijn

• sgouman
Nelis1913 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:55:
Sinds een week doet mijn automatische klep van de proceed gt het openen wanneer je de klep naderd niet meer. Ook niet wanneer de auto op slot staat en ik de klep handmatig bedien. Heb het in het systeem al eens opnieuw aangezet. Heeft binnenkort beurt nodig, eens zien of ze vinden wat het kan zijn
Heb ik ook gehad, is de sensor stuk die detecteert of je aan de achterkant staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 14:44
Goedemorgen! Tijdje terug wat dingen gevraagd over de Proceed, maar ik had nog wat extra vragen! Iemand die toevallig een Kia Proceed heeft en wellicht mij het een en ander kan vertellen/laten zien?

Ik was benieuwd hoe een maxi cosi & kinderstoel in de proceed staat. Wij hebben een kleine opkomst en vrouw lief wilt natuurlijk wel even weten of het allemaal past... :+

Hoe is de algemene beleving van ruimte in de auto? Mijn vrouw en ik zijn allebei +/- 1,73m dus volgens mij is het zit comfort voor ons wel prima te doen, toch? Wij willen voor de GT-PlusLine versie aan met Panorama dak. Het schijnt dat de elektrische stoelen wat hoger staan en het panorama dak eet ook wat weg van de zitruimte?

Ik heb zelf (met een maat) al een proefritje gemaakt in een GT-PlusLine met panoramadak. Ik schrok eerst van de zit ruimte, maar bleek dat de stoelen maximaal omhoog stonden en naar voren... :P

[ Voor 25% gewijzigd door Vanitas1996 op 01-12-2023 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rCk

rCk

Vanitas1996 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:37:
Goedemorgen! Tijdje terug wat dingen gevraagd over de Proceed, maar ik had nog wat extra vragen! Iemand die toevallig een Kia Proceed heeft en wellicht mij het een en ander kan vertellen/laten zien?

Ik was benieuwd hoe een maxi cosi & kinderstoel in de proceed staat. Wij hebben een kleine opkomst en vrouw lief wilt natuurlijk wel even weten of het allemaal past... :+

Hoe is de algemene beleving van ruimte in de auto? Mijn vrouw en ik zijn allebei +/- 1,73m dus volgens mij is het zit comfort voor ons wel prima te doen, toch? Wij willen voor de GT-PlusLine versie aan met Panorama dak. Het schijnt dat de elektrische stoelen wat hoger staan en het panorama dak eet ook wat weg van de zitruimte?

Ik heb zelf (met een maat) al een proefritje gemaakt in een GT-PlusLine met panoramadak. Ik schrok eerst van de zit ruimte, maar bleek dat de stoelen maximaal omhoog stonden en naar voren... :P
Kinderstoel in de auto past prima! Ik heb geen dagelijkse ervaring ermee, maar wel een paar keer mijn neefje van 4 meegenomen samen met mijn vriendin (1,73m lang ook) en dat was totaal geen probleem. Heb helaas geen foto’s ervan, maar het is prima te doen. Stoel moet uiteraard ietwat naar voren, maar niet dat je met je knieën tegen het dashboard zit. Volgens mij heb ik zelf met mijn 1,93m lengte ook nog “voor” de stoel gezeten.

Ik heb ook met mijn 1,93m lengte in een GT Plusline + pano gezeten met de proefrit en zat met mijn haar niet tegen het dak (en nee, ben niet kaal 😊). Echter heb ik op mijn “eigen” GT-Plusline geen panorama dak gekregen dankzij foutje vd leasemaatschappij, dus helaas kan ik niet meepraten over dagelijks gebruik / ervaring met het dak. Enerzijds ook wel fijn, zit in elk geval wel ruim :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-07 11:42
Vanitas1996 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:37:

Ik vervoer 3 kinderen met de Proceed. De kleinste in een kinderstoeltje inmiddels. In het midden de oudste van 9, die best lang is voor z’n leeftijd. Als derde eentje van 6, op zitverhoger. Weinig klagen vanaf de achterbank, dus dat zit wel goed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarantino
Maar een station wagon blijft het meest praktisch als je jonge kinderen hebt. Wat zo'n kleintje aan bagage nodig heeft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:55
Ik persoonlijk vind de Proceed te klein voor mijn situatie, met kinderen van 2 en 4. Ik heb het meerdere keren gepast om te kijken of het een overweging was voor ons.
Ik heb geen zin om elke keer met mijn stoel naar voren te moeten als de kleine achter mij zit, maar het kind met opgetrokken knieen vervoeren is ook niets want dan heb je continu 2 massagebulten in je rug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
Hier ook een Proceed(met pana) met opgroeiende kinderen. Toen ik hem kreeg waren ze resp 3 en 5 jaar oud. Ze zaten allebei in een flinke meegroei autostoel. Zelf ben ik 1m85 en mijn vrouw iets van 1m70. Ik hoefde echt niet mijn stoel daarvoor naar voren te zetten. Ja, ze kunnen op een gegeven moment wel met de voeten tegen de leuning aan trappen, maar dat doen ze een keer en daarna niet meer :-P

Qua kofferbakruimte ook geen klagen gehad tot nu toe. Gewoon met het gezin op vakantie richting zuid Frankrijk en alles kan mee (onder het zeil!). Wel haalde ik de bakken eruit want dat geeft je dan een heleboel extra ruimte (daar is al meer over geschreven in dit topic).

Het enige is dat je op moet letten met te hoge objecten, die gaan minder makkelijk mee in de Proceed ivm aflopende daklijn, in dit geval kan je beter naar de SW kijken. Maar ja het oog wil ook wat en die Proceed is toch een klap beter geslaagd qua design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmerv
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-06 22:13
Goedemiddag allen,
De achteruitrijcamera van mijn Kia Ceed SW (2013) werkt niet meer. De lokale garage geeft aan dat alleen de dealer dit kan vervangen. De dealer heeft pas in februari plek om überhaupt te kijken of de camera gerepareerd kan worden of vervangen moet worden.
Nu ben ik vandaag aan het sleutelen geweest en lijkt de camera gemakkelijk zelf te vervangen. Er zijn op internet ook allerlei vervangende camera's te vinden.

Is het een kwestie van camera eruit en dan de nieuwe er in steken of moet er softwarematig nog iets gebeuren wat absoluut niet zelf te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
Dank allen voor jullie reacties! Dat gaat dan vast goedkomen!

Niemand die toevallig een foto heeft van een maxi cosi opstelling in de proceed? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgpYn-tzkzouZX7i4G1Ghy_Y8jQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oh7yHv3Jxk9YHpa46hKHv98t.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets? Bedenk maar dat zo'n maxicosi maar voor even is (meestal iets meer dan een jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanitas1996
renzo4000 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:58:
[Afbeelding]

Zoiets? Bedenk maar dat zo'n maxicosi maar voor even is (meestal iets meer dan een jaar).
Die hebben wij ook al gekocht! Die familyfix 360 is wel erg fijn! :)

Precies wat voor een foto ik zocht, bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nelis1913
2 kinderen, eentje nog in een maxi, andere kinderstoel. Enige geklaag wat ik af en toe krijg van de vriendin is dat die auto zo laag is met de kinderen erin doen😅.
Met vakantie, dakkoffer op het dak. Nadeel dat het dakraam dan niet open kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KUU6F70sXUOXYvUpvondCFJblo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrbeltfWlJqR9ImJdZ23qyeU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sf58LcosoyFUl5x_5sC_XbLZGBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f395Mdrsvfu0ENCdpu8yVzyP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
Nelis1913 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:50:
2 kinderen, eentje nog in een maxi, andere kinderstoel. Enige geklaag wat ik af en toe krijg van de vriendin is dat die auto zo laag is met de kinderen erin doen😅.
Met vakantie, dakkoffer op het dak. Nadeel dat het dakraam dan niet open kan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wit in combinatie met GT is wel echt een droomcombinatie vind ik! Wat was jouw reden om voor de GT te kiezen ipv de GT-plusline? Ik vind tegenwoordig het verschil in (catalogus)prijs zo hoog..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelis1913
Vanitas1996 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:44:
[...]

Wit in combinatie met GT is wel echt een droomcombinatie vind ik! Wat was jouw reden om voor de GT te kiezen ipv de GT-plusline? Ik vind tegenwoordig het verschil in (catalogus)prijs zo hoog..
Heb deze zelf uit Duitsland geïmporteerd, scheelde me wel een 4 a 5000 als particulier dan hier in NL.
Hele uitstraling vd een volle GT trekt me meer aan. Ziet ze ook wat minder. Het interieur met de rode stiksel erin verwerkt. 204 pk is leuk meegenomen. Reed pasgeleden 1 op 15 op snelweg in NL. Is meer dan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-07 10:07
Onze fleetmanager heeft gezegd dat die heeft gehoord dat de ceed sw phev binnekort niet meer te bestellen is, maar hij wist ook niet precies hoe en wat.

Iemand enig idee waar dit juist over gaat?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdvl
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 20:56
Iemand recent een kia sportage gt plus besteld en geleverd gehad? Volgend kia is het momenteel 5-6 maanden, maar heb er niet veel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
rdvl schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:35:
Iemand recent een kia sportage gt plus besteld en geleverd gehad? Volgend kia is het momenteel 5-6 maanden, maar heb er niet veel vertrouwen in.
Mijne is begin juli besteld (sportage hev GTplusline) en stond voor levering december. Dat is inmiddels januari geworden. Bij Kia weet je het nooit. Mijn dealer zelf zegt ook dat dit niet te voorspellen is en ligt net aan de productielijn of je toevallig snel geleverd krijgt of langer moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-07 09:41

elsinga

=8-)

De mijne is paar weken geleden via een leasemaatschappij besteld. Op kia.nl stond 5-6 maanden, dealer zegt 9 maanden. HEV GT-Plusline in Orange Fusion. Door de kleur kan het alle kanten op, wellicht wordt er eerder een batch geproduceerd en komt de mijne eerder.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakin239
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:18
Mijn blauwe sportage GT-Plus is begin mei besteld door de leasemaatschappij en hij schijnt sinds eind november in de haven te staan te wachten om naar de dealer gebracht te worden. Er is mij verzekerd dat hij nog dit jaar geleverd gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Anakin239 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:31:
Mijn blauwe sportage GT-Plus is begin mei besteld door de leasemaatschappij en hij schijnt sinds eind november in de haven te staan te wachten om naar de dealer gebracht te worden. Er is mij verzekerd dat hij nog dit jaar geleverd gaat worden.
Dat zou me verbazen. Ongeveer 99,99% van de leasemaatschappijen zet na 15 november 0 auto's meer op kenteken voor dat jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Klopt de meeste leasemaatschappijen leveren niet meer uit vanaf half november, bij uitzondering doen ze het wel. Ik heb een keer een 14% bijtellingsauto gehad die echt dat jaar nog op kenteken moest anders zou hij in 20% vallen. Ze willen uiteraard liever een auto op papier die in het nieuwe jaar staat (beter voor de restwaarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakin239
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:18
lolgast schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:13:
[...]

Dat zou me verbazen. Ongeveer 99,99% van de leasemaatschappijen zet na 15 november 0 auto's meer op kenteken voor dat jaar.
Er was al goedkeuring gevraagd door de dealer. Ik hoorde dat men tegenwoordig minder kijkt naar alleen jaar maar ook naar de maand waardoor dit minder een issue is.
Maar ik wacht maar rustig af, meer kan ook niet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:53
Net een afspraak gemaakt voor onderhoud+apk. De wachttijd bij de dealer is nog steeds 2 maanden. Als ik dus wacht tot de auto zelf aangeeft dat er onderhoud nodig is ben ik een maand te laat en krijg je garantiegezeur.

Bizar gewoon.

Ik ga de Niro ook uitrusten met versterkte MAD veren. Bij het wisselen naar de winterbanden kwamen de achterbandjes er weer gecupt af. De Niro PHEV heeft eigenlijk te slappe veren voor rijden met caravan. Er zitten dezelfde veren op als op de HEV en de auto is uit zichzelf al flink zwaarder door de grotere accu.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:08
Anakin239 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:53:
[...]

Er was al goedkeuring gevraagd door de dealer. Ik hoorde dat men tegenwoordig minder kijkt naar alleen jaar maar ook naar de maand waardoor dit minder een issue is.
Maar ik wacht maar rustig af, meer kan ook niet >:)
Dat hele bouwjaar geneuzel slaat helemaal nergens op. Zit puur tussen de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

macfocus schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:02:
[...]

Dat hele bouwjaar geneuzel slaat helemaal nergens op. Zit puur tussen de oren.
Zit tussen de oren, maar toch. Ik kreeg mijn auto op dezelfde dag als 2 andere collega's. Zij hebben een X kenteken en ik een T kenteken. Voelt toch ouder aan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Erazzzer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:36:
[...]

Zit tussen de oren, maar toch. Ik kreeg mijn auto op dezelfde dag als 2 andere collega's. Zij hebben een X kenteken en ik een T kenteken. Voelt toch ouder aan :+
Dan moet je een drie jaar oude auto importeren. Dan krijg je een mooi nieuw kenteken voor weinig.

Echt, waar kunnen mensen zich druk over maken.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Blihi schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:23:
Net een afspraak gemaakt voor onderhoud+apk. De wachttijd bij de dealer is nog steeds 2 maanden. Als ik dus wacht tot de auto zelf aangeeft dat er onderhoud nodig is ben ik een maand te laat en krijg je garantiegezeur.

Bizar gewoon.
Ik had even gebeld met de dealer (van Mossel; Hengelo) en ze gaven aan dat Kia gezien de drukte wel wat coulanter omgaat met overschrijdingen. Ik ga zelf waarschijnlijk ook ca 1000km over de gestelde grens heen maar dit zou geen probleem moeten opleveren.

Yamaha MT-09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixels66
Bergie schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:48:
[...]

Ik had even gebeld met de dealer (van Mossel; Hengelo) en ze gaven aan dat Kia gezien de drukte wel wat coulanter omgaat met overschrijdingen. Ik ga zelf waarschijnlijk ook ca 1000km over de gestelde grens heen maar dit zou geen probleem moeten opleveren.
Ja totdat je er staat met een dure garantie kwestie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bergie schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:48:
[...]

Heb je dat per mail bevestigd gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Zijn er meer mensen met een Proceed My23 die ongelofelijk veel last van de carkit hebben? Mijn oude My20 werkte prima. Maar nu, zelfde geldt voor een collega met een My23, valt de verbinding continu weg, is de andere beller vaak niet te verstaan en is de kwaliteit van het geluid heel wisselvallig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 11:22
renzo4000 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:33:
Vreemd dat de ervaringen zo wisselend zijn met de dct. Ikzelf heb ook een dct weliswaar met de 1.4. Ik heb daar zelf eigenlijk geen problemen mee. Heel soms kan de dct wat verkeerde keuzes maken maat meestal wordt dat toch veroorzaakt door de input van de bestuurder. Ik heb ook met verschillende dsg bakken gereden en die waren ook niet zaligmakend.

Ik rij de HEV nu 2 weken ongeveer (DynamicPLus) Geen idee wat het verschil zou moeten zijn tussen een conventionele automaat of een met dubbele koppeling maar ik dacht dat flippers aan het stuur alleen kon met een dubbele koppeling?
Mij ervaringen zijn in ieder geval prima. Bij optrekken wil hij soms nog wel eens wat laat schakelen wanneer ik langzaam optrek. Automaat rijden betekent dat je schakelt dmv gasgeven. Je voet iets bewegen op de pedaal kan het schakelen versoepelen (Als de auto denkt dat je nog optrekt, wil hij vaak wat meer toeren gebruiken. Til je voets iets op en hij schakelt).
Wegrijden gaat echt soepel, geen schokken of andere vreemde beweging. Snel wegrijden ook geen probleem overigens.. :P
Tarantino schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:12:
Maar een station wagon blijft het meest praktisch als je jonge kinderen hebt. Wat zo'n kleintje aan bagage nodig heeft 8)7
Heb van een Focus station (model 2019) naar de Sportage HEV maar iets van 17 liter kofferruimte ingeleverd. Voordeel Sportage voor mensen met met kleintjes is dat je niet zo hoeft te bukken om ze in de auto te zetten of eruit te halen.

[ Voor 13% gewijzigd door Gadgeteer op 12-12-2023 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Gadgeteer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:15:
[...]

Ik rij de HEV nu 2 weken ongeveer (DynamicPLus) ik dacht dat flippers aan het stuur alleen kon met een dubbele koppeling?
Dat heeft daar niks mee te maken. Een dubbele koppeling heeft als voordeel dat de volgende versnelling als het ware al klaar staat om over te schakelen (1-3-5-7 / 2-4-6). Dus in de praktijk zou dat moeten leiden tot sneller schakelen. Een automaat zonder dubbele koppeling heeft dus iets meer tijd nodig om naar het volgende verzet te gaan(koppelomvormer) maar voelt vaak wel soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Blihi schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:45:
[...]

Heb je dat per mail bevestigd gekregen?
Nee dat niet. Maar ach; ben er niet zo bang voor dat het een issue gaat worden zou ik al een beroep op garantie moeten doen.
/famous last words :+

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-07 12:52
Ik probeer bij mijn Kia E-Soul via de Kia connected app 'scheduled charging met target temperature' in te stellen.
Dan moet ik eerst de next departure time instellen. Daarna scheduled climate control. Dit alles lukt, daarna druk ik op 'send to car'. In de auto verschijnt dan het klokje in het klimaat displaytje. Vervolgens komt na 10 seconden op mijn telefoon de melding 'Cannot send charging schedule to vehicle' en verdwijnt dat klokje in de auto ook weer uit het display.

Dit hele systeem heb ik vorige winter gewoon kunnen gebruiken (en ik heb het in de lente weer uitgezet) maar nu krijg ik het niet meer aan de praat.
Auto aan laadpaal, van laadpaal, contact ingeschakeld of uitgeschakeld, het lijkt allemaal niets uit te maken.

Wie heeft de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-07 16:24
Ik heb ergens een instelling gewijzigd, waar ik nu spijt van heb. Ik kan het ook niet meer vinden.
Iedere keer als ik nu voor het stoplicht sta, achter een andere auto, gaan mijn parkeersensoren piepen als een malle.

Iemand een idee?

Ik heb een Niro 2023

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjong
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:12
CRpt3r55 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:06:
Ik heb ergens een instelling gewijzigd, waar ik nu spijt van heb. Ik kan het ook niet meer vinden.
Iedere keer als ik nu voor het stoplicht sta, achter een andere auto, gaan mijn parkeersensoren piepen als een malle.

Iemand een idee?

Ik heb een Niro 2023
Zo te zien alleen in de auto.
In Sportage PHEV is het
Setup => voertuig=>parkeerveiligheid=>auto PDW (parkeerwaarschuwingen bij lage snelheid)

[ Voor 4% gewijzigd door erikjong op 12-12-2023 17:53 ]

• izzet3838
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSZ4c10GrF-aLmxiBlcNnsOpc2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpMZMZiKHOFJbGPCMqyEaBAS.jpg?f=fotoalbum_large

Vraagje waar dienen die onderste 2 knoppen voor op de ceed?
De onderste lijkt de camera te activeren denk ik, is de bivente autopark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikjong
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:12
izzet3838 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 00:21:
[Afbeelding]

Vraagje waar dienen die onderste 2 knoppen voor op de ceed?
De onderste lijkt de camera te activeren denk ik, is de bivente autopark?
Onderste inderdaad Camara (permanent) aan. Daarboven park distance warning voor. Lampje uit: alleen actief na gebruik achteruit, aan: permanent actief, dus ook in file enzo. Zie ook 2 berichten terug voor in/uitschakelen via setup menu

Edit: zowel voor alsnachter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Krijg je er tegenwoordig geen handleiding meer bij?

• izzet3838
erikjong schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:08:
[...]

Onderste inderdaad Camara (permanent) aan. Daarboven park distance warning voor. Lampje uit: alleen actief na gebruik achteruit, aan: permanent actief, dus ook in file enzo. Zie ook 2 berichten terug voor in/uitschakelen via setup menu

Duidelijk, heeft de auto ook auto park en remt die dan zelf moet ik dat doen, niet dat ik denk dat ik het veel ge gebruiken maar lijkt me geinig?

Gaat om een ceed phev met alle opties behalve open dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
[...]

Ik heb er gelukkig niet zo vaak last van als @CRpt3r55 , maar volgens mij kun je hem (tijdelijk) uitzetten met het knopje voor de PDC. Ik vind het overall wel fijn om aan te hebben staan, anders gaat ie niet af als je vooruit ergens inparkeert zonder achteruit gereden te hebben. Nu doet ie het altijd.

• izzet3838
[...]

*Knip*
Mijn vorige post is geplaatst met een vertraging van 10 minuten :)

[ Voor 18% gewijzigd door izzet3838 op 14-12-2023 09:35 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:10

Quad

Doof

Over de camera op de Kia's, die zijn toch wel een verschrikking hè, zo in de herstperiode.
Maak je 'm schoon door er even met een vinger overheen te gaan, ga je parkeren na een rit, is het beeld weer volledig nutteloos.

Iemand dé tip om de camera schoon te houden na een regenachtige rit?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• NoepZor
Ik heb er mee leren leven, camerabeeld is toch al niet je van het. Het gaat er met name om dat je nergens tegenaan rijdt en dat lukt met een vieze camera ook nog wel. Auto doe ik eens in de paar maand door de wasstraat, verder maak ik m niet schoon tussendoor. Zoals je zelf aangeeft is ie met een enkele rit alweer vies.

• pixels66
Quad schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:49:
Over de camera op de Kia's, die zijn toch wel een verschrikking hè, zo in de herstperiode.
Maak je 'm schoon door er even met een vinger overheen te gaan, ga je parkeren na een rit, is het beeld weer volledig nutteloos.

Iemand dé tip om de camera schoon te houden na een regenachtige rit?
Beetje rain-X of iets vergelijkbaars erop aanbrengen, dat helpt al een heel stuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

Het verbaast mij sowieso hoe vuil de achterkant wordt, zeker nu in deze periode. Of het is gewoon omdat ik voor het eerst een witte auto heb....

Het helpt ook niet mee dat ik veel provinciale weg (plus stukje polder) rijd naar werk toe.
Ach ja, af en toe het grootste vuil eraf spuiten en inderdaad vingertje over de camera halen en het is weer goed.

Met dit weer ga ik hem niet elke 2 weken wassen, zonde van mijn tijd (of geld indien ik het over mijn hart kan verkrijgen in de wasstraat te gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Mijn Mazda 3 heeft hetzelfde probleem. Hoewel het camerabeeld daarvan gewoon goed is als hij schoon is :+ Ik heb een microvezeldoekje in de deur liggen die ik pak om de camera even schoon te vegen als hij te vies is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
izzet3838 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:57:
[...]

Duidelijk, heeft de auto ook auto park en remt die dan zelf moet ik dat doen, niet dat ik denk dat ik het veel ge gebruiken maar lijkt me geinig?

Gaat om een ceed phev met alle opties behalve open dak.
Lang het camera knopje indrukken voor de autopark functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Erazzzer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:35:
Zijn er meer mensen met een Proceed My23 die ongelofelijk veel last van de carkit hebben? Mijn oude My20 werkte prima. Maar nu, zelfde geldt voor een collega met een My23, valt de verbinding continu weg, is de andere beller vaak niet te verstaan en is de kwaliteit van het geluid heel wisselvallig.
Werkt helemaal prima hier, telefoon is een Galaxy S22 Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Sjaak_Trekhaak schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:53:
[...]

Lang het camera knopje indrukken voor de autopark functie.
Geldt dat voor alle Ceeds?

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladykiller007
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-07 10:04
Arno schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:32:
[...]

Geldt dat voor alle Ceeds?
Volgens mij alleen de automaat versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trashlord
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-07 16:05
Ladykiller007 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:15:
[...]

Nee, ook voor de handbakken. MY23 GT-Plusline

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ladykiller007 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:15:
[...]

Dat rij ik, vanavond eens mee testen :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJ_B
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09-2024
Hi,

Sinds een paar dagen werkt de drukknop voor keyless entry niet meer op de bestuurdersdeur.
Het gaat hierbij om een Kia Rio Superpack uit 2012.
De knop op de bijrijdersdeur werkt wel en afstandsbediening ook geen probleem.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijk probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

RAJ_B schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:17:
Hi,

Sinds een paar dagen werkt de drukknop voor keyless entry niet meer op de bestuurdersdeur.
Het gaat hierbij om een Kia Rio Superpack uit 2012.
De knop op de bijrijdersdeur werkt wel en afstandsbediening ook geen probleem.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijk probleem?
Met mijn oude Proceed gehad. Dan moet het handvat vervangen worden. Knopje is gewoon kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvar
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-02 14:57
heb zitten googlen maar geen antwoord kunnen vinden, wellicht één van jullie.

Kia Ceed sw phev DPL besteld maar weet niet of deze Supervision instrument cluster heeft, ik zie dat sommige DPL het wel heeft en sommige niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Dat zit toch in elke wagen? De vraag is alleen hoe uitgebreid de info is :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvar
Arno schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:33:
Dat zit toch in elke wagen? De vraag is alleen hoe uitgebreid de info is :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LJ0dpSc483rWF1NjoaHqs4nhqc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nkplm21IYK4980elMc3OaVYX.jpg?f=user_large

ik bedoel deze cluster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
fvar schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:19:
heb zitten googlen maar geen antwoord kunnen vinden, wellicht één van jullie.

Kia Ceed sw phev DPL besteld maar weet niet of deze Supervision instrument cluster heeft, ik zie dat sommige DPL het wel heeft en sommige niet.
Volgens de prijstlijst heeft de DL "4,2’’ supervision cluster" en de DPL "12,3" digitaal cluster".
De DL heeft dus normale klokken en de DPL het grote scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvar
Mitssz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Volgens de prijstlijst heeft de DL "4,2’’ supervision cluster" en de DPL "12,3" digitaal cluster".
De DL heeft dus normale klokken en de DPL het grote scherm.
heb je toevallig nog het linkje voor mij, thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
fvar schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:44:
[...]

heb je toevallig nog het linkje voor mij, thx.
Via deze link even het goede model(standaard staat hij op de niet PHEV) aanklikken en dan kan je hem downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurky81
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-01-2024
Goedemiddag!

JULI-2023 een Ceed_SW-PHEV besteld in Executiveline ( PHEV of EV verplicht als leaseauto )... Verwachtte leverdatum is Mei-2024.... ik hoop dat hij sneller komt...

Maar zie ik op de website van KIA: de PHEV is alleen uit voorraad leverbaar, check beschilbaarheid dealers.
Wat betekent dit voor lopende bestellingen?

Vraag heb ik ook aan de leasemaatschappij gesteld maar die wachten nog op antwoord van de dealer.....

Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Hurky81 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:02:
Goedemiddag!

JULI-2023 een Ceed_SW-PHEV besteld in Executiveline ( PHEV of EV verplicht als leaseauto )... Verwachtte leverdatum is Mei-2024.... ik hoop dat hij sneller komt...

Maar zie ik op de website van KIA: de PHEV is alleen uit voorraad leverbaar, check beschilbaarheid dealers.
Wat betekent dit voor lopende bestellingen?

Vraag heb ik ook aan de leasemaatschappij gesteld maar die wachten nog op antwoord van de dealer.....

Iemand enig idee?
Hier in Belgie kunnen wij geen nieuwe phevs meer bestellen, maar als die al besteld is wordt die gewoon gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 19:27
Wij zijn vannochtend gaan kijken bij de Kia dealer voor een nieuwe Sportage, erg mooie auto :)
Kleur zijn we nog niet helemaal over uit, de uitvoering wel. Het wordt een Volledig hybride (niet PHEV) en dan in de GT plusline.

Overigens is het zo dat in de laatste modeljaarupdate er een wijziging volgt in de motoren. Het trekgewicht van de PHEV gaat omlaag van 1350 -> 1200 kg en van de HEV (hybride ) van 1650 -> 1350.
De motoren blijven fysiek wel hetzelfde maar het aantal pk's wordt verlaagd (het aantal is nog niet helemaal officieel, de verkoper dacht circa 20-30 pk)

Levertijd is circa 6-8 maanden, best stevig naar mijn mening
Pagina: 1 ... 62 ... 72 Laatste