Treurig verhaal weer
Dat de recirculatie vanzelf aan gaat is volgens mij niet nieuw, nieuw is dat de ramen vanzelf dicht gaan. Recirculatie automatisch aan bij tunnels had ik vorig jaar oktober al in de Sportage met Gen5W.sgouman schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:32:
Vind de functie dat de recurcilatie aangaat bij inrijden tunnel best goed bedacht. Ben benieuwd hoe goed dat werkt
Misschien dat het beschikbaar zijn van de nieuwe optie om ramen te sluiten, afhankelijk is van het uitrustingsniveau van de auto? Dat die optie er alleen bij komt als automatisch recirculatie al een optie was?
Hier ook niet in de Proceed. Misschien dat dit alleen voor (PH)EV is?sgouman schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:51:
Net geupdate. De enige nuttige functie(recirculeren in een tunnel) zie ik niet terug na de update(Gen5W)
Ik heb eens in het Hyundai Tucson topic (of ergens anders, weet niet exact) voorbij zien komen dat Kia/Hyundai en Apple het niet eens zijn over wie zijn app er geopend wordt als je op 'NAV' drukt. Dat is dan ook de reden dat het op de non-nav modellen wel mogelijk is. De hardware is er volgens mij wel geschikt voor (bluetooth / wifi beide aanwezig).rCk schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:23:
[...]
Dat is waar, maar inderdaad.. ik geef het ook een kleine kans. Anno 2022/2023 vind ik het wel gek van Kia en Hyundai… ach ja.
Vanavond probeer ik het en het zal mij benieuwen, ik ga er in elk geval van uit van niet..
De wijzen komen uit het Oosten!
Waarom zou dat geen issue zijn met bekabeld Carplay dan? Lijkt me dat dat een issue is voor heel Carplay en niet alleen draadloos.NoepZor schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:20:
[...]
Ik heb eens in het Hyundai Tucson topic (of ergens anders, weet niet exact) voorbij zien komen dat Kia/Hyundai en Apple het niet eens zijn over wie zijn app er geopend wordt als je op 'NAV' drukt. Dat is dan ook de reden dat het op de non-nav modellen wel mogelijk is. De hardware is er volgens mij wel geschikt voor (bluetooth / wifi beide aanwezig).
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
Dat lijkt mij enerzijds gek, want je blijft op AC staan, wat losstaand is van de navigatie op de auto. Want wanneer je hem met de kabel verbindt, heb je dezelfde functies...?NoepZor schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:20:
[...]
Ik heb eens in het Hyundai Tucson topic (of ergens anders, weet niet exact) voorbij zien komen dat Kia/Hyundai en Apple het niet eens zijn over wie zijn app er geopend wordt als je op 'NAV' drukt. Dat is dan ook de reden dat het op de non-nav modellen wel mogelijk is. De hardware is er volgens mij wel geschikt voor (bluetooth / wifi beide aanwezig).
Als ze het nu niet uitrollen dan zal dit -denk ik- ook niet meer komen. Dus we blijven maar op de CarlinKit zitten dan. Werkt in principe ook prima. Voordeel van zo'n kastje ipv de kabel is ook dat je het schuifje bij de USB-poorten gewoon dicht kan houden. Vind ik net wat cleaner ogen.
Te laat, je was mij voor. Dit dus..Mitssz schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:24:
[...]
Waarom zou dat geen issue zijn met bekabeld Carplay dan? Lijkt me dat dat een issue is voor heel Carplay en niet alleen draadloos.
[ Voor 13% gewijzigd door rCk op 07-11-2023 10:25 ]
Had het eigenlijk wel kunnen weten van te voren.. In April toen we ging kijken werd er geroepen, levertijd xCeed al stuk verbeterd, reken +/- 4 maanden (begin Mei daadwerkelijk bestelling geplaatst) - 1e verwachte levering, door LM/Dealer -> eind Aug. Toen werd het eind Nov, en vanmorgen maar weer x gebeld -> verwachte levering, eind Jan 2024.
Gelukkig geen haast dermee
Gelukkig geen haast dermee
"Was ik maar rijk en niet zo knap, zou het leven een stuk gemakkelijker maken"
Mitssz schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:24:
[...]
Waarom zou dat geen issue zijn met bekabeld Carplay dan? Lijkt me dat dat een issue is voor heel Carplay en niet alleen draadloos.
Ik vind het ook gek hoor, maar als je googlet zie je dit veel genoemd worden op kia forums. Daarnaast zie ik dit artikeltje nog:rCk schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:25:
[...]
Dat lijkt mij enerzijds gek, want je blijft op AC staan, wat losstaand is van de navigatie op de auto. Want wanneer je hem met de kabel verbindt, heb je dezelfde functies...?
https://www.arenaev.com/h...integration-news-2025.php
In the past, Hyundai, Kia, and Genesis vehicles equipped with integrated satellite navigation systems did not offer the wireless versions of Apple CarPlay or Android Auto. This was due to a long-standing dispute with a prominent smartphone software manufacturer over priority access to the navigation shortcut button in the vehicle's interior.
This issue did not extend to Hyundai models that lacked a factory navigation system, as the conflict over priority did not exist. However, with the dispute now resolved, upcoming Hyundai models boasting integrated satellite navigation will come with wireless Apple CarPlay and Android Auto. This upgrade will even apply to some existing models due to backward compatibility.
[ Voor 31% gewijzigd door NoepZor op 07-11-2023 14:10 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
Helaas ook niet in de XCeed PHEV '20. Nog steeds enkel de "auto recirculatie bij ruitensproeier" optie.Erazzzer schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:26:
[...]
Hier ook niet in de Proceed. Misschien dat dit alleen voor (PH)EV is?
De hele hype van wireless AA of ACP snap ik persoonlijk niet echt. Je telefoon accu trek je razend snel leeg en even een kabeltje inpluggen is een seconde werk. Daarnaast heb ik standaard FM op mijn telefoon actief.
Ik bedoel het kan best handig zijn voor een korte rit dat je niet je telefoon uit je broek moet halen maar het is ook niet perse een feature waar je niet zonder mee kan.
Ik bedoel het kan best handig zijn voor een korte rit dat je niet je telefoon uit je broek moet halen maar het is ook niet perse een feature waar je niet zonder mee kan.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Er is geen enkele feature waar je niet zonder mee kan.
Ik heb draadloos opladen en draadloos Apple carplay zou daar een mooie toevoeging aan zijn.
Ik heb draadloos opladen en draadloos Apple carplay zou daar een mooie toevoeging aan zijn.
Ik heb de 2023 Ceed SW Dynamicplusline en het viel me op dat hij in het buitenland (Oostenrijk en Kroatië sowieso) met verkeersbordherkenning automatisch de ACC snelheid kon aanpassen. Maar in Nederland werkt het niet.
Zit hier een regiorestrictie op dat het bij ons niet werkt maar over de grens wel?
Zit hier een regiorestrictie op dat het bij ons niet werkt maar over de grens wel?
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Gisteren nog een keer bij de dealer geweest om de ProCeed nog een kans te geven, maar die vinden we echt te onpraktisch helaas, dus dat alternatief ga ik niet accepteren. De dealer in persoon wist me te vertellen dat de Ceed en ProCeed nog wel te bestellen zijn momenteel in de 1.5 liter, maar de 1.0 is niet meer bestelbaar.
Ik heb dus maar een nieuwe offerte laten maken voor een Ceed SW GT-PlusLine, met wederom 10 maanden levertijd. Daarnaast ligt er nu een offerte bij de LM voor een Focus ST-Line X uit voorraad. Als die gunstig genoeg is qua maandprijs wordt het de Focus. Geen panorama dak en vooral geen elektrische stoelen met geheugenfunctie, maar dat is dan helaas maar zo.
Ik heb dus maar een nieuwe offerte laten maken voor een Ceed SW GT-PlusLine, met wederom 10 maanden levertijd. Daarnaast ligt er nu een offerte bij de LM voor een Focus ST-Line X uit voorraad. Als die gunstig genoeg is qua maandprijs wordt het de Focus. Geen panorama dak en vooral geen elektrische stoelen met geheugenfunctie, maar dat is dan helaas maar zo.
Ik heb in mijn huidige Kodiaq een AAwireless dongle actief gehad. Gehad, want mijn Samsung S21 5G werd door het tegelijk draadloos laden al snel zo warm dat het laden onderbroken werd. En dat inclusief om de paar seconden een melding daarover.renzo4000 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:24:
De hele hype van wireless AA of ACP snap ik persoonlijk niet echt. Je telefoon accu trek je razend snel leeg en even een kabeltje inpluggen is een seconde werk. Daarnaast heb ik standaard FM op mijn telefoon actief.
Ik ben terug naar bedraad Android Auto en heb de lader van mijn houder niet meer aangesloten. Nu werkt alles prima en de telefoon laadt nog steeds snel genoeg. Enige nadeel is dus dat kabeltje aansluiten, maar dat went snel.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik heb het in Nederland al wel eens gehad. Dan moet de ACC snelheid wel groen zijn. Het werkt inderdaad lang niet overal even goed.Quad schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:41:
Ik heb de 2023 Ceed SW Dynamicplusline en het viel me op dat hij in het buitenland (Oostenrijk en Kroatië sowieso) met verkeersbordherkenning automatisch de ACC snelheid kon aanpassen. Maar in Nederland werkt het niet.
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Ook al heb ik die aan en wordt de snelheid op de matrixborden herkent, hij gaat niet omlaag. Sowieso werkt dat groene lampje alleen op de autosnelweg, autoweg hier in de buurt pakt het niet en 80 wegen worden ook niet opgepakt.Arno schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:50:
[...]
Ik heb het in Nederland al wel eens gehad. Dan moet de ACC snelheid wel groen zijn. Het werkt inderdaad lang niet overal even goed.
In het buitenland werd dit wel altijd opgepakt, zowel 70, 90 als 100/110, afhankelijk welk land je reed.
⏩ PVOutput☀️
In Nederland werkt dat inderdaad niet best. Zowieso in NL alleen op snelwegen en lang niet op alle.Quad schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:14:
[...]
Ook al heb ik die aan en wordt de snelheid op de matrixborden herkent, hij gaat niet omlaag. Sowieso werkt dat groene lampje alleen op de autosnelweg, autoweg hier in de buurt pakt het niet en 80 wegen worden ook niet opgepakt.
In het buitenland werd dit wel altijd opgepakt, zowel 70, 90 als 100/110, afhankelijk welk land je reed.
Ik denk dat dit te maken heeft met live upating van RWS naar Teleatlas oid.
In mijn USB poortje zit standaard een USB stick met muziek. Ik moet dus kiezen: Of muziek van de USB stick, of Android auto. Allebei kan niet.renzo4000 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:24:
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Heb jij niet meerdere USB poorten dan?
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Nee, de Niro uit 2017 heeft er maar 1.Arno schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:36:
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Meestal is de 2e poort ook alleen voeding, geen data naar het infotainmentArno schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:36:
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
Oh geen idee, daar zit standaard een USB-c kabel in om mijn Watch op te laden
Jeremy Clarkson
Werkt een usb hubje niet in dat geval?
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Of de muziek op zijn telefoon opslaanrenzo4000 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:11:
Werkt een usb hubje niet in dat geval?
Hehe, dat doe ik tegenwoordig ook.Arno schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:02:
Oh geen idee, daar zit standaard een USB-c kabel in om mijn Watch op te laden
Bij mij zijn bijna alle poorten bezet en gebruik de stroom output maximaal
USB-A: CarlinKit voor de draadloze Apple Carplay
USB-C achterin: voor de lightning kabel voor mijn iPhone, dan ligt het kabeltje nooit in beeld. Vind ik wat rustiger. Even half uurtje op de heenweg en half uurtje op de terugweg en ik hoef thuis niet op te laden.
USB-C voorin: indien nodig even de Apple Watch erin om half uurtje op te laden zodat ik weer 24u eraan kan.
De update nog niet gedraaid overigens, vanavond maar even downloaden en hopelijk installeren. Gezien er geen wireless Apple Carplay komt is de urgentie er ook wel vanaf

Gelukkig laad ik altijd gewoon thuis op, maar met de KIA Ceed SW PHEV is een probleem met zwaardere laadkabels.
Als deze van KIA zelf zijn, zijn ze vrij zwaar. Dit heeft als gevolg, doordat het sluitmechanisme half schuin zit, dat het laden bij commerciële palen een probleem lijkt te zijn. Nu blijkt dat je de kabel iets omhoog moet houden en dan de sluitpin wel goed erin gaat.
Nu ik het weet, geen echt probleem, maar vind het wel een gaar mechanisme/gare oplossing. Heel erg blij met de auto, rijdt heerlijk, goedkoop in verbruik en erg veel mooie opties in, maar dit voelt een beetje erg budget aan.
Dan nog, ervaar je dit probleem, weet je wat de oplossing is. Wij moesten naar de garage komen (de telefoniste kon het ons enigszins logisch niet vertellen) en na twee minuten was het duidelijk waar het aan lag. Scheelt anderen hopelijk een dergelijk nutteloos ritje.
Als deze van KIA zelf zijn, zijn ze vrij zwaar. Dit heeft als gevolg, doordat het sluitmechanisme half schuin zit, dat het laden bij commerciële palen een probleem lijkt te zijn. Nu blijkt dat je de kabel iets omhoog moet houden en dan de sluitpin wel goed erin gaat.
Nu ik het weet, geen echt probleem, maar vind het wel een gaar mechanisme/gare oplossing. Heel erg blij met de auto, rijdt heerlijk, goedkoop in verbruik en erg veel mooie opties in, maar dit voelt een beetje erg budget aan.
Dan nog, ervaar je dit probleem, weet je wat de oplossing is. Wij moesten naar de garage komen (de telefoniste kon het ons enigszins logisch niet vertellen) en na twee minuten was het duidelijk waar het aan lag. Scheelt anderen hopelijk een dergelijk nutteloos ritje.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ik kreeg de update net OTA aangeboden. Bij uitschakelen van de auto zou het over 20 minuten klaar moeten zijn. Zal straks eens kijkenrCk schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:54:
De update nog niet gedraaid overigens, vanavond maar even downloaden en hopelijk installeren. Gezien er geen wireless Apple Carplay komt is de urgentie er ook wel vanaf
Met welke auto? Mijn Ceed biedt geen OTA updates aan namelijk.
Jeremy Clarkson
Dat is feitelijk technisch hetzelfde als mijn MY Ceed GT+line. Toch straks maar ff kijken.
Jeremy Clarkson
De functie moet (logischerwijs) wel ingeschakeld staan, zit wel ergens in de menus verborgen... Volgens mij een stukje naar beneden scrollen op het scherm waar de softwareversie te vinden is.Arno schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:41:
Dat is feitelijk technisch hetzelfde als mijn MY Ceed GT+line. Toch straks maar ff kijken.
Reed net een stukje van 5 minuten, na uitschakelen van de motor kwam de melding in beeld.
/edit; en inderdaad:
:strip_exif()/f/image/pF4EcwpEILqJ90WGWtHRWOPG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sWnRanEou7R2dUf1GHOPDOka.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 09-11-2023 13:08 ]
Zelf nooit last van gehad met mijn Ceed SW PHEV, wel één keer gehad dat hij niet wilde gaan laden maar bij terugkomst bleek dat ik de stekker gewoon net niet ver genoeg in de auto had geduwdKoldur schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:56:
Gelukkig laad ik altijd gewoon thuis op, maar met de KIA Ceed SW PHEV is een probleem met zwaardere laadkabels.
Ik vind het vooral irritant dat de bijgeleverde kabel zo kort is met de laadpoort alleen linksvoor. Achteruit inparkeren wordt zo wel gedoe en ronduit onmogelijk als de laadpaal rechtsachter staat. En honderden euro's uitgeven aan een langere kabel vind ik wat overdreven

Ik ook, moet hem nog wel uitvoerenSjaak_Trekhaak schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:30:
[...]
Ik kreeg de update net OTA aangeboden. Bij uitschakelen van de auto zou het over 20 minuten klaar moeten zijn. Zal straks eens kijken.
Fijn dat je daar geen last van hebt, welk jaar is jouw Ceed? Die van ons is een 23 versie en begreep dat het vooral met de laatste modellen was.Robicide schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:30:
[...]
Zelf nooit last van gehad met mijn Ceed SW PHEV, wel één keer gehad dat hij niet wilde gaan laden maar bij terugkomst bleek dat ik de stekker gewoon net niet ver genoeg in de auto had geduwd
Ik vind het vooral irritant dat de bijgeleverde kabel zo kort is met de laadpoort alleen linksvoor. Achteruit inparkeren wordt zo wel gedoe en ronduit onmogelijk als de laadpaal rechtsachter staat. En honderden euro's uitgeven aan een langere kabel vind ik wat overdreven
En ja, die kabel is altijd net te kort, heel irritant.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ja heb ik ook vaak last van gehad bij Fastned icm een Kia E-Soul uit 2019. Die wilde ook nooit starten met laden behalve als je de kabel een beetje omhoog trok.Koldur schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:56:
Gelukkig is het bij de recentere modellen beter geworden, nu de Kia E-Soul uit 2021 en daar heb ik dit probleem nooit mee.
Wel dat het klepje voor de laadpoort ("tankklepje") heel moeilijk sluit, alleen nog met een harde klap erop... Waarmee het probleem volgens mij juist nog erger wordt maar met beleid sluiten werkt allang niet meer
Vraag: Kia Sportage GT-Plusline in bestelling, rij nu in een Skoda Kodiaq. Voor die laatste (en alle andere VAG merken en modellen) is er de OBD11 (https://obdeleven.com/) OBD2 software (plus bijbehorende OBD2 dongle), waar je naast het kijken naar foutcodes ook diverse zaken in de ato kunt configureren. Ik heb bijvoorbeeld mijn bandenmaat aangepast om die hinderlijke snelheidsmeter afwijking weg te krijgen (afwijking is nu geen 6km/u of meer, maar max 1 km/u) en een paar settings aan te passen.
Is er voor Kia/Hyundai ook zoiets te koop?
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Helaas niet.elsinga schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:26:
Vraag: Kia Sportage GT-Plusline in bestelling, rij nu in een Skoda Kodiaq. Voor die laatste (en alle andere VAG merken en modellen) is er de OBD11 (https://obdeleven.com/) OBD2 software (plus bijbehorende OBD2 dongle), waar je naast het kijken naar foutcodes ook diverse zaken in de ato kunt configureren. Ik heb bijvoorbeeld mijn bandenmaat aangepast om die hinderlijke snelheidsmeter afwijking weg te krijgen (afwijking is nu geen 6km/u of meer, maar max 1 km/u) en een paar settings aan te passen.
Het wordt voor mij (beetje helaas, beetje hoera) de Focus. Definitief geen Ceed dus voor mij. Zou eigenlijk over 5 dagen geleverd worden, de Focus komt 'ergens deze maand' als het goed islolgast schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:03:
Gisteren nog een keer bij de dealer geweest om de ProCeed nog een kans te geven, maar die vinden we echt te onpraktisch helaas, dus dat alternatief ga ik niet accepteren. De dealer in persoon wist me te vertellen dat de Ceed en ProCeed nog wel te bestellen zijn momenteel in de 1.5 liter, maar de 1.0 is niet meer bestelbaar.
Onderaan de streep gaat de Focus me minder per maand kosten en dat had ik nooit meer verwacht toen deze saga begon. Ik heb er inmiddels wel vrede mee
Focus is automaat of handbak? Bij automaat schiet de prijs omhoog.
Automaat. Specifiek de ST-Line X automaat met driver assistance pack, parking pack, winter pack en de elektrische kofferklep upgrades
http://www.ford.nl/s/2Tcr
Mooie auto, maar ik vind hem wel flink aan de prijs. Bijna 10k meer dan de Ceed DL 1.5 aut. Ik vind dat toch moeilijk te rijmen.
[ Voor 42% gewijzigd door Tarantino op 10-11-2023 08:48 ]
Je vergelijkt nu wel een instap Ceed met een complete Focus. Niet helemaal een zuivere vergelijking
Jeremy Clarkson
DL 1.5 automaat zou ik geen instapperversie willen noemen. Volgens mij zit er vwb opties niet zo veel verschil, toch?
Ik had een Ceed 1.5 SW DCT GT-PlusLine in Experience Green en een trekhaak in bestelling staan inderdaad, dat maakt het prijsverschil een stuk kleiner.
Maar ik wil het topic verder niet vervuilen met een vergelijking van de Focus, het ging mij er puur om om even een update te geven hoe het nu afloopt. Geen Kia voor mij dus, dus ook geen *lolgast in dit topic
Maar ik wil het topic verder niet vervuilen met een vergelijking van de Focus, het ging mij er puur om om even een update te geven hoe het nu afloopt. Geen Kia voor mij dus, dus ook geen *lolgast in dit topic
Zover ik weet is de DL de eerste, dan de DPL en daarna komen Business, GTline en GT+line.Tarantino schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:07:
DL 1.5 automaat zou ik geen instapperversie willen noemen. Volgens mij zit er vwb opties niet zo veel verschil, toch?
Jeremy Clarkson
Comfort line is instapversie en op de DL automaat zit standaard adaptieve cc en rijbaan ass.
Jammer dat het de Kia niet heeft mogen worden, enorm zuur dat dit zo aangepakt is.lolgast schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:42:
Automaat. Specifiek de ST-Line X automaat met driver assistance pack, parking pack, winter pack en de elektrische kofferklep upgrades
Verder vind ik de Focus in een juiste uitvoering een mooie wagen. Qua luxe kom je nu niet veel tekort tov de Kia.
Veel plezier ermee, fouten van anderen waar je zelf dus ook wel wat last van hebt (financieel of esthetisch) zijn altijd zuur.
Update gedaan, maar bij de 2018 Niro is Android Auto nog steeds alleen bedraad beschikbaar.
Dikke bak!! Heb je ook dat grote scherm?lolgast schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:42:
Deze auto is vooral heerlijk stil !!
Inderdaad de versie met het grote scherm. Zowel infotainment als cockpit. Beetje zelfde als de Ceed dusLadykiller007 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:32:
[...]
Dikke bak!! Heb je ook dat grote scherm?
Deze auto is vooral heerlijk stil !!
Heel mooi!!lolgast schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:18:
[...]
Inderdaad de versie met het grote scherm. Zowel infotainment als cockpit. Beetje zelfde als de Ceed dus
Veel rijplezier alvast
Wat vinden jullie van die Vredestein Wintracs ten opzichte van de Pilot Sport?
Natuurlijk niet helemaal fair om zomer en winterbanden te vergelijken, maar die Wintracs willen niet zo graag door de bocht als een Pilot Sport
. Heb het gevoel dat ik over de rotondes aan het gummen ben met die dingen
Natuurlijk niet helemaal fair om zomer en winterbanden te vergelijken, maar die Wintracs willen niet zo graag door de bocht als een Pilot Sport
Winterbanden leggen het sws af qua grip tov zomerbanden, zeker bij droog en warm weer(vandaag is het 16 graden geweest, niet ideaal voor een winterband
). Die pilot sports zijn ook best goede banden voor het betere bochtenwerk, ze zijn alleen niet de stilste.
Zo korte update van mijn Proceed GTPlus Line na 2 maanden:
Inmiddels 16.680km gereden (exact 2 maanden). Bij Spritmonitor bungel ik steevast onderaan in de verbruikscijfers (van de 19 andere auto's) met een gemiddelde van 8.09L/100km. Dat is onzuiniger dan mijn oude 330i E90 uit 2005. De verklaring daarvoor is relatief simpel. Vrijwel alleen maar ritten in Duitsland en in de avonden. Auto rijdt daar steevast tegen de vMax.
Grootste nadelen die ik tot nu toe ontdekt heb:
- Achterruit is wat klein als je zelf groot bent (ik ben 1.93m)
- Die hulpsystemen die niet uitkunnen is een nadeel.
- Ruitenwissers reageren apart in de regen. Dat was bij BMW heel wat beter geregeld. Bij paar drupjes gaat ie al heen en weer als een gek, of ik de auto stand nu op laag, midden, hoog zet maakt weinig uit.
- Geen wireless carplay is jammer maar niet meer dan dat
Voordelen zijn er ook:
- LED licht blijft erg prettig en ver schijnen. Met name fijn op de Bundesstrassen (provinciale wegen Duitsland) waardoor je genoeg ziet.
- Auto blijft een parel om te zien en regelmatig complimenten. Ook al twee keer gebeurd bij een tankstation dat mensen komen vragen wat het precies is en even een blik erin willen werpen. Dat had ik in het verleden alleen met de M6.
- Power is afdoende in de sportstand. Zeker geen snelheidsmonster maar je komt goed mee in Duitsland zonder dat je goed moet spiegelen om op tijd naar rechts te gaan als iets van de grote 3 nadert.
Inmiddels 16.680km gereden (exact 2 maanden). Bij Spritmonitor bungel ik steevast onderaan in de verbruikscijfers (van de 19 andere auto's) met een gemiddelde van 8.09L/100km. Dat is onzuiniger dan mijn oude 330i E90 uit 2005. De verklaring daarvoor is relatief simpel. Vrijwel alleen maar ritten in Duitsland en in de avonden. Auto rijdt daar steevast tegen de vMax.
Grootste nadelen die ik tot nu toe ontdekt heb:
- Achterruit is wat klein als je zelf groot bent (ik ben 1.93m)
- Die hulpsystemen die niet uitkunnen is een nadeel.
- Ruitenwissers reageren apart in de regen. Dat was bij BMW heel wat beter geregeld. Bij paar drupjes gaat ie al heen en weer als een gek, of ik de auto stand nu op laag, midden, hoog zet maakt weinig uit.
- Geen wireless carplay is jammer maar niet meer dan dat
Voordelen zijn er ook:
- LED licht blijft erg prettig en ver schijnen. Met name fijn op de Bundesstrassen (provinciale wegen Duitsland) waardoor je genoeg ziet.
- Auto blijft een parel om te zien en regelmatig complimenten. Ook al twee keer gebeurd bij een tankstation dat mensen komen vragen wat het precies is en even een blik erin willen werpen. Dat had ik in het verleden alleen met de M6.
- Power is afdoende in de sportstand. Zeker geen snelheidsmonster maar je komt goed mee in Duitsland zonder dat je goed moet spiegelen om op tijd naar rechts te gaan als iets van de grote 3 nadert.
@Typhone Dat die hulpmiddelen niet uit kunnen, is wettelijk bepaald, ga je dus in de toekomst ook bij andere auto's tegenaanlopen en staat dus los van de auto.
Ik neem aan dat je 8,09KM/L bedoelt? Anders kun je nergens heen met die auto denk ik haha.
Dat is wel heel weinig, dus rijd je echt heel hard, wat is de snelheid die je haalt met die auto?
Ik ben net heen en weer van Frankfurt afgelopen weekend en haalde 1:20 gemiddeld met mijn Ceed SW PHEV, ook terug zonder opgeladen te hebben. Reed gewoon 120 daar, viel mij op dat er bijna niemand meer veel harder rijdt dan dat in Duitsland. Misschien 20 auto's met hoge snelheid voorbij zien komen per rit. Meeste rijden zelfs tussen de 100-110 daar.
Ik neem aan dat je 8,09KM/L bedoelt? Anders kun je nergens heen met die auto denk ik haha.
Dat is wel heel weinig, dus rijd je echt heel hard, wat is de snelheid die je haalt met die auto?
Ik ben net heen en weer van Frankfurt afgelopen weekend en haalde 1:20 gemiddeld met mijn Ceed SW PHEV, ook terug zonder opgeladen te hebben. Reed gewoon 120 daar, viel mij op dat er bijna niemand meer veel harder rijdt dan dat in Duitsland. Misschien 20 auto's met hoge snelheid voorbij zien komen per rit. Meeste rijden zelfs tussen de 100-110 daar.
Er zijn ook steeds minder plekken op de Autobahn waar tempolimitfrei gereden kan worden helaas. Ik ben met mijn wagen nog niet in Duitsland geweest, maar zodra ik de kans krijg ga ik die ook wel even uitlaten
Jeremy Clarkson
Hehe scherp, 8.09L/100km moest het zijnKoldur schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:54:
@Typhone Dat die hulpmiddelen niet uit kunnen, is wettelijk bepaald, ga je dus in de toekomst ook bij andere auto's tegenaanlopen en staat dus los van de auto.
Ik neem aan dat je 8,09KM/L bedoeld? Anders kun je nergens heen met die auto denk ik haha.
Ik rijd inderdaad echt heel hard. Meestal 216km/h aangezien hij heel veel harder niet loopt. Ik heb 100% benzine dus geen plugin hybrid o.i.d..
Als je niemand snel ziet rijden zit je teveel op de A3 verwacht ik
Als je even kijkt waar ik rij:
Venlo-Duisburg (A40) op twee korte Baustelles na onbegrensd tot Krz Moers.
A42 op stukje Baustelle na onbegrensd tot bij Oberhausen, daarna een stuk 120 en daarna onbegrensd tot Recklinghausen.
A2 vanaf Oberhausen Nord volledig onbegrensd tot Unna
A44 vanaf Dortmund onbegrensd tot stukje Paderborn en daarna onbegrensd tot Kassel.
Neem je de A40 (Ruhrschnellweg) dan ben je het bokje en rij je 80-100-120kmh maximaal.
Maar zodra je de wegen beter leert kennen weet je hoe je moet rijden. En die snelheden maken in de avond echt wel een groot verschil qua tijd zeker omdat je het zo lang achter elkaar kunt rijden.
Die hulpmiddelen zijn absoluut pauper. Lane assist die weer aangaat na een tijdje, soms duwt ie mij weg op niet bestaande rijstroken omdat er ergens een gele streep van oude wegwerkzaamheden zit waardoor ik me kapot schrik. Botswaarschuwing omdat er een fiets om een fietspad ernaast rijdt en de auto opeens gaat remmen. Nee ik let zelf wel op.
Overigens is de auto in Nederland gewoon hartstikke zuinig hè. Gewoon normaal rijden dan is er niks aan de hand, maar aangezien ik voor een project nog zoveel in Duitsland zit, vallen die kilometers in het niet, wat weer een grote uitwerking heeft op het gemiddelde verbruik.
@Typhone Welk jaar komt jouw auto uit? Dat met die gele strepen herken ik, maar hij trekt mij niet weg.
Dat met die fietsers heb ik nog niet ervaren, geen enkele keer en ik rijd vooral vaak op plekken waar ook fietsers rijden.
Inmiddels 5000KM gereden en moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de hulpmiddelen. Gaat om een MY23 versie (die naamgeving, vooral met dat MY ervoor stoort mij weer wel haha).
8,09L/100KM is niet slecht als je op de topsnelheid rijdt, vind ik te doen. Zullen daar ook gerust zuinigere auto's in zijn, maar scheelt dat dan zoveel?
Maar dan nog, die hulpmiddelen, wen er maar aan, ook jouw toekomstige auto van welk merk dan ook, zul je het niet uit kunnen zetten.
Dat met die fietsers heb ik nog niet ervaren, geen enkele keer en ik rijd vooral vaak op plekken waar ook fietsers rijden.
Inmiddels 5000KM gereden en moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de hulpmiddelen. Gaat om een MY23 versie (die naamgeving, vooral met dat MY ervoor stoort mij weer wel haha).
8,09L/100KM is niet slecht als je op de topsnelheid rijdt, vind ik te doen. Zullen daar ook gerust zuinigere auto's in zijn, maar scheelt dat dan zoveel?
Maar dan nog, die hulpmiddelen, wen er maar aan, ook jouw toekomstige auto van welk merk dan ook, zul je het niet uit kunnen zetten.
[ Voor 10% gewijzigd door Koldur op 17-11-2023 11:26 ]
Met zo'n snelheid ben je voor mij een asociale, egoïstische doodrijder. Hou je bijvoorbeeld rekening met opa en oma die met 100 km/h denken veilig een vrachtauto in te kunnen halen?Typhone schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:10:
[...]
Ik rijd inderdaad echt heel hard. Meestal 216km/h aangezien hij heel veel harder niet loopt. Ik heb 100% benzine dus geen plugin hybrid o.i.d..
Hij rijd voornamelijk op de autobaan in Duitsland, dat mag daar op veel stukken🙈rowicom schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:50:
[...]
Met zo'n snelheid ben je voor mij een asociale, egoïstische doodrijder. Hou je bijvoorbeeld rekening met opa en oma die met 100 km/h denken veilig een vrachtauto in te kunnen halen?
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Oh en als het mag, dan moet het ook gewoon kunnen? Hoe vaak lees je in Duitse kranten niet over die katastrofale kop-staartaanrijdingen? Puur snelheidsgerelateerd.Renegade666 schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:55:
[...]
Hij rijd voornamelijk op de autobaan in Duitsland, dat mag daar op veel stukken🙈
Ik nooit, want ik lees geen Duitse kranten🙈😅rowicom schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:59:
[...]
Oh en als het mag, dan moet het ook gewoon kunnen? Hoe vaak lees je in Duitse kranten niet over die katastrofale kop-staartaanrijdingen? Puur snelheisgerelateerd.
Paar week terug in DE gereden naar oberhausen. 1 ding kan zeggen, die Duitsers rijden beter dan de gemiddelde nl. Ze houden iig beter afstand als het regent... hier rijden je ze nog op de bumper met de telefoon in de hand..
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
@rowicom Je zou ook gewoon kunnen accepteren dat je moraalridder opmerking kant noch wal raakte
Ga ergens anders de moraalridder uithangen svp. Ik hou me volledig en 100% aan de lokale regelgeving en gewenst gedrag op de Autobahn. Die opa en oma die met 100km/h een vrachtauto inhalen absoluut niet.rowicom schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:50:
[...]
Met zo'n snelheid ben je voor mij een asociale, egoïstische doodrijder. Hou je bijvoorbeeld rekening met opa en oma die met 100 km/h denken veilig een vrachtauto in te kunnen halen?
Discussie hiermee meteen klaar. Tip: niet op de Autobahn komen met deze instelling en in Nederland blijven. Ben nogal afhankelijk van mijn rijbewijs namelijk voor mijn werk en bij verlies is het direct ontslag.
[ Voor 7% gewijzigd door Typhone op 20-11-2023 06:27 ]
Uit persoonlijke ervaring kan ik melden dat rond de 160 km/h een fijne balans tussen snelheid en verbruik te vinden is. Ik heb namelijk precies hetzelfde model (wel MY23). Je bent natuurlijk (in Duitsland) volledig vrij om zo hard te rijden als je wilt op sommige stukken.Typhone schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:10:
[...]
Hehe scherp, 8.09L/100km moest het zijn.
Gisteren ritje Nederland gehad (Venlo-Hoorn) en terug en dan rijdt ook de mijne met 103km/h gewoon 5.3L/100km.T4nnerr schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:19:
[...]
Uit persoonlijke ervaring kan ik melden dat rond de 160 km/h een fijne balans tussen snelheid en verbruik te vinden is. Ik heb namelijk precies hetzelfde model (wel MY23). Je bent natuurlijk (in Duitsland) volledig vrij om zo hard te rijden als je wilt op sommige stukken.
Straks eerste beurt bij KIA ben benieuwd
[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 20-11-2023 08:23 ]
Rond de 100 km/h is de auto inderdaad vrij zuinig. In de zomermaanden is op langere stukken een verbruik onder de 5L/100km niet onrealistisch.Typhone schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:23:
[...]
Gisteren ritje Nederland gehad (Venlo-Hoorn) en terug en dan rijdt ook de mijne met 103km/h gewoon 5.3L/100km.
Straks eerste beurt bij KIA ben benieuwd.
Hebben jullie een 1.0 of 1.5? Want dat red toch echt niet met mijn 1.0 handbak🙈
Gewenst gedrag? Dat is wat jij wenselijk vindt, denk ik. Quote uit autozeitung.de:Typhone schreef op maandag 20 november 2023 @ 06:26:
[...]
Ga ergens anders de moraalridder uithangen svp. Ik hou me volledig en 100% aan de lokale regelgeving en gewenst gedrag op de Autobahn. Die opa en oma die met 100km/h een vrachtauto inhalen absoluut niet.
Auf Autobahnabschnitten mit erlaubten 120 km/h wurden durchschnittlich lediglich 115,6 km/h gemessen. Bei erlaubten 130 km/h wurden im Durchschnitt sogar nur 118,3 km/h gefahren. Auf Strecken ohne Tempolimit betrug die Durchschnittsgeschwindigkeit 124,7 km/h.
8 mei 2023
Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar ik heb een 1.5. Als ik naar de topsnelheid kijk dan zal @Typhone ook wel een 1.5 hebbenRenegade666 schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:35:
Probleem is dat je hier met een Nederlands gevoel van autorijden naar dit hele gebeuren kijkt. Duitsers hebben een heel andere instelling wat betreft het rijden op de autobahn.rowicom schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:35:
[...]
Gewenst gedrag? Dat is wat jij wenselijk vindt, denk ik. Quote uit autozeitung.de:
Auf Autobahnabschnitten mit erlaubten 120 km/h wurden durchschnittlich lediglich 115,6 km/h gemessen. Bei erlaubten 130 km/h wurden im Durchschnitt sogar nur 118,3 km/h gefahren. Auf Strecken ohne Tempolimit betrug die Durchschnittsgeschwindigkeit 124,7 km/h.
8 mei 2023
Edit: Het is trouwens ook maar gevoelsmatig dat in Duitsland meer ongevallen met dodelijke afloop zijn. Als er rekening wordt gehouden met het aantal verkeersdeelnemers en gereden kilometers scoort het niet slechter en soms zelfs beter dan Nederland. (bron: https://www.itf-oecd.org/road-safety-annual-report-2022)
[ Voor 19% gewijzigd door T4nnerr op 20-11-2023 09:04 ]
Ik weet niet of je teveel wil blijven hangen in je eigen mening forceren (die kant noch wal raakt) maar wat je doet is het volgende:rowicom schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:35:
[...]
Gewenst gedrag? Dat is wat jij wenselijk vindt, denk ik. Quote uit autozeitung.de:
8 mei 2023
Je valt mij aan over rijgedrag op onbegrensde stukken snelweg. Daar waar je dus wanneer de omgevingsvariabelen (weer!) het toelaten je onbegrensd mag rijden. Vervolgens ga je een punt maken over het rijgedrag van Duitsers in begrensde stukken, eenmaal 120km/h en eenmaal 130km/h.
Wat moet mij dat zeggen? Ik heb geen idee namelijk. Hebben situatie A en B iets met mijn situatie van doen? Ook niet.
Wat ik jou al wel kan zeggen is heb je enig idee waarom het gemiddelde LAGER is dan de toegestane snelheid in begrensde zones? Omdat daar vaak enige vorm van gevaarzetting en/of blitzers dreigt. Jouw bron rept ook niet over vrachtauto's (100km/h) of auto's door elkaar gemeten zijn. Voor het gemak ga ik er vanuit dat het auto's zijn. Hetgeen dus allemaal prima is.
Doet dat ter zake in Duitsland op stukken waar je onbegrensd mag rijden? Totaal niet. Het argument 'het oude omaatje in een auto met 100km/h' geldt overal. De gedachtengang is echter niet dat het omaatje maar ongestraft moet kunnen rijden, noch in Nederland, noch in Duitsland. Je verandert van richting als dat veilig kan en als je niemand hindert. Hinderen bij iemand die met 120km/h aankomt of met 200km/h aankomt is totaal niet relevant. Je hindert. Einde. De gevolgen zullen anders zijn als het tot een klapper komt. En meestal komt de 200km/h daar een stuk beter vanaf dan de 100km/h aangezien dat meestal kleine gebakjes zijn met dito gebrek aan kreukelzone. Het sleutelwoord is hier spiegelen. Liefst elke 5 seconden zodat je weet wat er achter je aankomt.
Je hoeft mij niet te vertellen wat het gevaar is in Duitsland op de Autobahn. In de grensstreek zijn dat met name de gele kentekens die regelmatig totaal geen idee hebben van de snelheden op de linkerrijstrook. Hoe verder je van de grens komt, hoe minder dat probleem optreedt. Vergeet ook het verschil in knipperen niet wat Duitsers en Nederlanders hanteren. Nederlanders om van rijrichting te veranderen, Duitsers om aan te geven dat zodra het kan ze van rijrichting veranderen. Daar reageren Nederlanders nogal eens krom op en geschrokken wanneer ze zelf hard rijden.
Tot zover mijn tekst en uitleg. Doe er wat mee en als je de volgende keer een discussiepartner zoekt dan heb je die gevonden maar kom dan wel gewoon met normale feitelijke argumenten en niet met bullshit die niets met de door mij geschetste situatie te maken heeft. Dat doe ik andersom ook niet namelijk.
@Renegade666 en @T4nnerr ik heb inderdaad de 1.5 DCT7 met 160pk
Inderdaad, zo tussen de 160-170 km/u is het een heerlijke kruis snelheid met de Proceed (MY23 inderdaad).T4nnerr schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:19:
[...]
Uit persoonlijke ervaring kan ik melden dat rond de 160 km/h een fijne balans tussen snelheid en verbruik te vinden is. Ik heb namelijk precies hetzelfde model (wel MY23). Je bent natuurlijk (in Duitsland) volledig vrij om zo hard te rijden als je wilt op sommige stukken.
Verbruik valt dan ook nog mee en hij ligt heerlijk op de weg en heeft genoeg vermogen over. Dat is echt perfect rijden. Eind januari gaan we weer naar Oostenrijk, dus dan kunnen we op de Autobahn weer gas geven
Wat een discussie weer over de snelheden op de autobahn. Lijkt mij geen gesprek voor dit topic
Je hebt helemaal gelijk.rCk schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:27:
[...]
Wat een discussie weer over de snelheden op de autobahn. Lijkt mij geen gesprek voor dit topic
Om weer on-topic te komen en er nu een aantal mede Proceedrijders in het topic zijn... Hebben jullie wellicht ook een probleem dat je soms gekraak hoort achterin de auto? vooral merkbaar bij lagere snelheden en het rijden over drempels. Ik vermoed dat het de achterbank is, maar daar lijkt niks aan de hand te zijn.
Dit herken ik niet, ik heb wel een ander rammeltje, dit moet ik nog eens gaan bekijken in het daglicht (helaas alleen in weekenden nu dus).. Maar misschien is het een idee om de ijzeren beugeltjes van de achterbank (waarin hij vast klikt) een stukje met ducttape in te tapen.T4nnerr schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:31:
[...]
Je hebt helemaal gelijk.
Om weer on-topic te komen en er nu een aantal mede Proceedrijders in het topic zijn... Hebben jullie wellicht ook een probleem dat je soms gekraak hoort achterin de auto? vooral merkbaar bij lagere snelheden en het rijden over drempels. Ik vermoed dat het de achterbank is, maar daar lijkt niks aan de hand te zijn.
Dit had de dealer bij mij geprobeerd om mij te helpen met het rammeltje, maar dit lijkt van buitenaf te komen.... Maar misschien is het helpend voor jou?
Helaas heb ik niet zo veel aan de dealer gehad dus ga maar zelf op jacht om het op te lossen
Bedankt voor de tip! Wellicht dat ik het geluid wat verkeerd omschreef, maar we kunnen wellicht hetzelfde probleempje hebben. Ach ja. De radio kan altijd hardenrCk schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:33:
[...]
Dit herken ik niet, ik heb wel een ander rammeltje, dit moet ik nog eens gaan bekijken in het daglicht (helaas alleen in weekenden nu dus).. Maar misschien is het een idee om de ijzeren beugeltjes van de achterbank (waarin hij vast klikt) een stukje met ducttape in te tapen.
Dit had de dealer bij mij geprobeerd om mij te helpen met het rammeltje, maar dit lijkt van buitenaf te komen.... Maar misschien is het helpend voor jou?
Helaas heb ik niet zo veel aan de dealer gehad dus ga maar zelf op jacht om het op te lossen
Mijn klachten lijken iets anders... Bij mij lijkt het vooral ergens vanuit de B-stijl (passagierskant) te komen en vooral op de snelweg bij snelheden boven de 120 km/u (en nee, geen zin in nog een discussie over snelheden en de "risico'sT4nnerr schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:37:
[...]
Bedankt voor de tip! Wellicht dat ik het geluid wat verkeerd omschreef, maar we kunnen wellicht hetzelfde probleempje hebben. Ach ja. De radio kan altijd harden
En het lijkt erger te worden wanneer ik ook harder rijd, of wanneer de wind op een bepaalde staat, vaak bij tegen / schuin-tegen is het heftiger. Het lijkt net of er iets klappert...
Hoe durf je harder te rijden dan 120rCk schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:45:
[...]
Mijn klachten lijken iets anders... Bij mij lijkt het vooral ergens vanuit de B-stijl (passagierskant) te komen en vooral op de snelweg bij snelheden boven de 120 km/u (en nee, geen zin in nog een discussie over snelheden en de "risico's)
En het lijkt erger te worden wanneer ik ook harder rijd, of wanneer de wind op een bepaalde staat, vaak bij tegen / schuin-tegen is het heftiger. Het lijkt net of er iets klappert...

Klinkt dan inderdaad als iets anders. Dat is wel een irritant probleem zeg! Lastig te zeggen wat het kan zijn. wellicht onder de auto iets?
Ik rij in de 1.0 handbak, en red met 105 km/u op de teller met gemak een verbruik van 1 op 19. Maar rij de bebouwde kom in en dat verbruik stijgt rap met al dat accelereren.Renegade666 schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:35:
De proceed kraakt dat het een lieve lust is.T4nnerr schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:31:
Hebben jullie wellicht ook een probleem dat je soms gekraak hoort achterin de auto? vooral merkbaar bij lagere snelheden en het rijden over drempels. Ik vermoed dat het de achterbank is, maar daar lijkt niks aan de hand te zijn.
-achterklep rammelt, dat is verstelbaar maar heb het er nog niet uit kunnen krijgen
-achterbankvergrendeling rammelt, met name rechts. Stukje tape om de beugel doet wonderen. Wellicht helpt dit jouw issue
-panoramadak kraakt over klinkerwegen
-ergens linksonderin bij de bestuurdersstoel een rammel
-kraakje ergens in dashboard
-stabilisatorstangrubbers kraken bij ingestuurde wielen over een drempel
Nu ben ik qua geluidjes ook wel een echte zeikerd, dus wellicht herkent niet iedereen zich hierin. Maar om mijn ergernis weg te halen rij ik simpelweg niet zonder muziek..
Ja wellicht onder de auto, of iets tussen het paneel in waar je gordel in zit... Of het is omdat ik de instapverlichting heb, dat er daar iets niet helemaal goed vast zit. Want hoe kan het anders... Anyway, ik hoop het ooit te vinden. Zeker met langere snelwegritten waarbij ik harder dan 120-130 km/u op de teller rijd is het echt heel irritant. Met name ook voor mijn vriendin, die zit er praktisch naast met haar oorT4nnerr schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:50:
[...]
Hoe durf je harder te rijden dan 120![]()
![]()
Klinkt dan inderdaad als iets anders. Dat is wel een irritant probleem zeg! Lastig te zeggen wat het kan zijn. wellicht onder de auto iets?

Zelfs zij vind het vervelend, dat zegt al genoeg. Normaal krijg ik namelijk het commentaar: "Waar heb jij het nou weer over, ik hoor helemaal niks
Och, eindelijk.. Een gelijkgezinde. Ik kan hier ook niet tegen en kan echt geïrriteerd raken over rammeltjes/kraakjes etc.pixels66 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:09:
De proceed kraakt dat het een lieve lust is.
-achterklep rammelt, dat is verstelbaar maar heb het er nog niet uit kunnen krijgen
-achterbankvergrendeling rammelt, met name rechts. Stukje tape om de beugel doet wonderen. Wellicht helpt dit jouw issue
Nu ben ik qua geluidjes ook wel een echte zeikerd, dus wellicht herkent niet iedereen zich hierin. Maar om mijn ergernis weg te halen rij ik simpelweg niet zonder muziek..
Die tape om de beugels is inderdaad wat ik al bedoelde @T4nnerr
Verder heb je hier en daar wel wat kleine issues bij de Proceed, dat is toch wel deels het verschil tussen KIA en de iets "meer" premium merken. Helaas, want het is echt een top auto natuurlijk.
Ik ga dit proberen zodra ik thuis ben! Zodra ik dit heb gedaan horen jullie het als eerste of dit de oplossing is. Bedankt in ieder geval.pixels66 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:09:
[...]
Ik rij in de 1.0 handbak, en red met 105 km/u op de teller met gemak een verbruik van 1 op 19. Maar rij de bebouwde kom in en dat verbruik stijgt rap met al dat accelereren.
[...]
De proceed kraakt dat het een lieve lust is.
Ik heb ook de 1.5 automaat met 160pk en moet eerlijk bekennen dat ik deze niet echt als zuinig ervaar. Eerlijk is eerlijk ik kom van een 308SW diesel en daarvoor een Lexus ct200h en beide deden 19 met een liter, dus qua motorisatie niet meteen vergelijkbaar.
De Kia zit gemiddeld tot dusver op 14 met een liter : https://www.autoweek.nl/v...on-1-5-t-gdi-gt-line-2021
Er is een groot verschil tussen mijn woon-werk verkeer (veel 50-80 wegen en files) en snelweg met 100 km/u. Op de snelweg en over langere afstanden zit het gemiddelde beduidend hoger met 17 a 18 met een liter.
Voor de rest moet ik eerlijk bekennen dat de auto een stuk rumoeriger is dan onze voorgaande auto's, geluidsisolatie is iets waar Kia in ieder geval in het C-segment nog wat achterloopt. Lak(dikte) trouwens ook, de auto is enorm gevoelig voor krassen, veel meer dan onze voorgaande auto's en zelfs veel meer dan onze tweede auto (Yaris uit 2008 !). Sport-stoelen zijn ok, maar krijg wel last van me rug als ik langer dan 45 minuten rijd, ongeacht hoe ik deze instel
Deze zou trouwens wat mij betreft lager mogen zakken zeker gezien de weinige hoofdruimte tot het dak. Bij mij valt het mee maar als mijn partner haar haar hoog draagt (paardenstaart of knobbel) dan past het letterlijk niet.
De Kia zit gemiddeld tot dusver op 14 met een liter : https://www.autoweek.nl/v...on-1-5-t-gdi-gt-line-2021
Er is een groot verschil tussen mijn woon-werk verkeer (veel 50-80 wegen en files) en snelweg met 100 km/u. Op de snelweg en over langere afstanden zit het gemiddelde beduidend hoger met 17 a 18 met een liter.
Voor de rest moet ik eerlijk bekennen dat de auto een stuk rumoeriger is dan onze voorgaande auto's, geluidsisolatie is iets waar Kia in ieder geval in het C-segment nog wat achterloopt. Lak(dikte) trouwens ook, de auto is enorm gevoelig voor krassen, veel meer dan onze voorgaande auto's en zelfs veel meer dan onze tweede auto (Yaris uit 2008 !). Sport-stoelen zijn ok, maar krijg wel last van me rug als ik langer dan 45 minuten rijd, ongeacht hoe ik deze instel
Wat betreft het verbruik kan ik wel over je meepraten. Ik kom ergens tussen de 1:13 en 1:14,5 uit. Veel 80 wegen, files op de snelweg, en snelwegen. Overigens rijd ik wel standaard stevig door, dus geef mijn rechtervoet wel de schuld. Overigens is de indicator van de actieradius ook niks waard. Wanneer je nog 30km kan rijden gaat er maar 40L in...TIGER79 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:46:
Ik heb ook de 1.5 automaat met 160pk en moet eerlijk bekennen dat ik deze niet echt als zuinig ervaar. Eerlijk is eerlijk ik kom van een 308SW diesel en daarvoor een Lexus ct200h en beide deden 19 met een liter, dus qua motorisatie niet meteen vergelijkbaar.
Voor de rest moet ik eerlijk bekennen dat de auto een stuk rumoeriger is dan onze voorgaande auto's, geluidsisolatie is iets waar Kia in ieder geval in het C-segment nog wat achterloopt. Lak(dikte) trouwens ook, de auto is enorm gevoelig voor krassen, veel meer dan onze voorgaande auto's en zelfs veel meer dan onze tweede auto (Yaris uit 2008 !). Sport-stoelen zijn ok, maar krijg wel last van me rug als ik langer dan 45 minuten rijd, ongeacht hoe ik deze instelDeze zou trouwens wat mij betreft lager mogen zakken zeker gezien de weinige hoofdruimte tot het dak. Bij mij valt het mee maar als mijn partner haar haar hoog draagt (paardenstaart of knobbel) dan past het letterlijk niet.
Sportstoelen kan ik mij niet in vinden (1,93m lang). Zitten dikke prima. Ik heb geen panorama dak, dankzij onze leasemaatschappij (beetje sarcastisch
Geluidsisolatie: absoluut, dit kan beter.
Welke kleur heb je? Op deluxe white vind ik het wel meevallen, nou oogt dat sowieso wat anders denk ik.
Wij hebben inderdaad het panoramadak, Ceed SW GT (dus niet GT-line), en die vreten voor wat ik altijd te horen krijg bij de Autoweek-reviews altijd wel wat ruimte, maar zal nooit meer dan 2-3 cm zijn.rCk schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:56:
[...]
Wat betreft het verbruik kan ik wel over je meepraten. Ik kom ergens tussen de 1:13 en 1:14,5 uit. Veel 80 wegen, files op de snelweg, en snelwegen. Overigens rijd ik wel standaard stevig door, dus geef mijn rechtervoet wel de schuld. Overigens is de indicator van de actieradius ook niks waard. Wanneer je nog 30km kan rijden gaat er maar 40L in...
Sportstoelen kan ik mij niet in vinden (1,93m lang). Zitten dikke prima. Ik heb geen panorama dak, dankzij onze leasemaatschappij (beetje sarcastisch)
Welke kleur heb je? Op deluxe white vind ik het wel meevallen, nou oogt dat sowieso wat anders denk ik.
Ja die sportstoelen, geen idee dus he. Tijdens de testrit zat het prima, en het is echt pas na een tijdje zitten. Wel moet ik erbij kwijt dat we ook sportstoelen hadden in de 308 en die zaten simpelweg hemels.
De kleur is grijs metallic. Geen idee wat de fancy-name is vanuit Kia
En dan heb jij nog gelukrCk schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:56:
[...]
...
Sportstoelen kan ik mij niet in vinden (1,93m lang). Zitten dikke prima. Ik heb geen panorama dak, dankzij onze leasemaatschappij (beetje sarcastisch)
Getest na 19.00 uur (discussie niet meer nodig:))rCk schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:45:
[...]
Mijn klachten lijken iets anders... Bij mij lijkt het vooral ergens vanuit de B-stijl (passagierskant) te komen en vooral op de snelweg bij snelheden boven de 120 km/u (en nee, geen zin in nog een discussie over snelheden en de "risico's)
Haha, ja uiteraard, na 19:00.Gadgeteer schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:59:
[...]
Getest na 19.00 uur (discussie niet meer nodig:))
Ik hoor ook altijd gepiep vanuit de passagierkant als ik te snel rijd, maar om een of andere reden nooit als ik alleen in de auto zit
Dat zullen die nieuwe veiligheidssystemen van de EU wel zijn, bescherming van de passagier ofzo?Blihi schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:17:
Ik hoor ook altijd gepiep vanuit de passagierkant als ik te snel rijd, maar om een of andere reden nooit als ik alleen in de auto zit
Dat systeem noemen ze vrouw/vriendin...DatBassie schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:40:
[...]
Dat zullen die nieuwe veiligheidssystemen van de EU wel zijn, bescherming van de passagier ofzo?
Ja iemand z'n sarcasmemeter is stuk. 
Moet wel zeggen dat ik de laatste dagen meermaals al slippende voorbandjes had bij het wegrijden. Combinatie nat en de standaardbanden icm de automaat is wel apart op deze manier.
Je hoeft niet eens veel te gassen om dat voor elkaar te krijgen.
Moet wel zeggen dat ik de laatste dagen meermaals al slippende voorbandjes had bij het wegrijden. Combinatie nat en de standaardbanden icm de automaat is wel apart op deze manier.
⏩ PVOutput☀️
Dat van die banden heb ik met handbak ook last van. Esp staat aan, maar grijpt niet in🙈 zowel winter als zomer banden als het wat nat isQuad schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:32:
Heb ik ook met de Ceed SW PHEV. Zo erg dat ik bij de laatste beurt te horen kreeg dat de voorbanden min of meer op zijn, en dat na 60k in 2 jaar en een paar maanden. En dan ben ik echt niet van het sportief rijden en optrekken, maar als je vooraan staat bij het stoplicht en je trekt op over een natte stopstreep is het bijna standaard piepende bandjes.Renegade666 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:37:
[...]
Dat van die banden heb ik met handbak ook last van. Esp staat aan, maar grijpt niet in🙈 zowel winter als zomer banden als het wat nat is
Bekend probleem, ik heb de 1.5 met dct en trek op of als een dragracer of als een bejaarde, er zit niks tussenin, verschrikkelijk gewoon.Quad schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:32:
Pfff, echt wel. Aan/uit gevoel met die automaatThe_Duke schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:35:
[...]
Bekend probleem, ik heb de 1.5 met dct en trek op of als een dragracer of als een bejaarde, er zit niks tussenin, verschrikkelijk gewoon.
Zeker wanneer de motor koud is, dan staat de choke vol aan ofzo

Ik vond wat dat betreft de DSG van de Ibiza 1.0 veel, veel fijner rijden.
Dit probleem herken ik ook. Zoals @rCk aangaf is het met een koude motor en versnellingsbak vele malen erger. Het is echt millimeterwerk met het gaspedaal om de eerste centimeters normaal weg te rijden. Ik spreek nu voor mijzelf, maar ik heb het naar mijn mening nu wel een beetje onder de knieThe_Duke schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:35:
[...]
Bekend probleem, ik heb de 1.5 met dct en trek op of als een dragracer of als een bejaarde, er zit niks tussenin, verschrikkelijk gewoon.
Wat zeker helpt is eerst laten rollen en dan rustig gas geven ipv meteen gas geven.