Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-05 07:29
Meer mensen waar vanochtend de kia connect services in de auto het niet doen? Ik heb gewoon geen verbinding in de auto met internet.

Kia proceed van 2021. Hier zit al een ingebouwde simkaart in.

[ Voor 11% gewijzigd door sgouman op 04-03-2024 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44
sgouman schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:29:
Meer mensen waar vanochtend de kia connect services in de auto het niet doen? Ik heb gewoon geen verbinding in de auto met internet.

Kia proceed van 2021. Hier zit al een ingebouwde simkaart in.
Niks van gemerkt, maar eigenlijk gebruik ik dat ook niet aangezien ik Android Auto gebruik. Heb je al even de soft-reset gedaan (dat kleine gaatje met een paperclip indrukken)? Dat lost de meeste problemen meteen op.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:12
renzo4000 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:58:
Nou daar is ie dan, de Kia Sportage HEV GT-Plusline in Experience Green! Levertijd 7,5 maand, dus keurig op tijd.

Tot nu toe maar 200 km gereden maar bevalt erg goed, hoewel het anders rijdt dan mijn Proceed uiteraard.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie kleur! Ik hoop volgende week mijn Ceed SW in die kleur op te halen :)

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Mitssz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:55:
[...]

Mooie kleur! Ik hoop volgende week mijn Ceed SW in die kleur op te halen :)
Daar ga je zeker geen spijt van krijgen. Ik heb die van mij nu bijna een jaar en het kleurtje wordt ik nog steeds blij van als ik aan kom lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPEKW_EJ7PAn9vv3BBWllljD2gM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4BfZNtpjcP5zYv53Ezozksw6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIp3kxnrPj7RDatTbK62IdLvRao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rVXDbSEsqfTxUeDC8VHn7CC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
jessy100 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:26:
[...]

Daar ga je zeker geen spijt van krijgen. Ik heb die van mij nu bijna een jaar en het kleurtje wordt ik nog steeds blij van als ik aan kom lopen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een jaar geleden proef gereden, en wordt ook nogsteeds blij elke keer als ik de groene kleur zie rijden. Het zijn er niet heel veel, dus de kleur blijft zo speciaal :)

Net een belletje van de dealer, volgende week woensdag mag ik mijn groene ophalen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:28
jessy100 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt mooi dat je alles hebt ge-dechromed.

Maar die velgen??? 8)7 Is dat je winterset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
p.d.akkerman schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:33:
[...]

Dat zijn volgensmij de velgen die je standaard bij de Ceed krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Nu online
p.d.akkerman schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:33:
[...]

Ja speciaal sneeuwvlokjes voor de winter :+ :+

Dit is de standaard set op de dynamicplusline. Ik vind ze zelf niet zo storend gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:28
jessy100 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:31:
[...]

Ja speciaal sneeuwvlokjes voor de winter :+ :+

Nee dit is de standaard set op de dynamicplusline. Ik vind ze zelf niet zo storend gelukkig.
Wellicht heb je volgend jaar interesse in mijn winterset.
Uiterlijk feb 2025 gaat mijn lease proceed eruit en ga ik wellicht een ander merk rijden.
Winterset is eigen aankoop.

Ik zal aan je denken.

Ik denk dat het wel mooi staat onder de jouwe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBUv_U0tgPTEJnoaBTeBSUVWGg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2p43HRLxdTWJ0R8McQqIPkV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Nu online
p.d.akkerman schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:39:
[...]

Wellicht heb je volgend jaar interesse in mijn winterset.
Uiterlijk feb 2025 gaat mijn lease proceed eruit en ga ik wellicht een ander merk rijden.
Winterset is eigen aankoop.

Ik zal aan je denken.

Ik denk dat het wel mooi staat onder de jouwe

[Afbeelding]
Ooof das wel ff andere koek :o , ik hou me graag aanbevolen tegen die tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuzukiGSX-R
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-05 08:44
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel in het bezit van een Kia Rio uit 2018 en ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe auto.
Hierbij komt de ceed hatchback/sportswagen potentieel in aanmerking. Waar ik alleen het meeste bang voor ben is het verbruik. Zijn er mensen die van een ceed uit 2021 en later kunnen aangeven wat ze ongeveer verbruiken? Dit mag voor zowel de 1.0 variant als de 1.5L.
Uiteraard weet ik dat het grotendeels rijgedrag afhankelijk is. Ik schaar mezelf onder anticiperend en wellicht langzame rijder :z

Kunnen jullie mij overtuigen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:01
@SuzukiGSX-R

Ik heb 1 uit 2020, maar is de zelfde motor volgens mij als de 21, als ik lange ritten hebben, geeft hij meestal rond de 6.5/7 op de 100km aan. maar de gemiddelde rit bij mij is 7 a 7.5 op de 100 km.

PS: rijd geen 100 op de snelwegen in het algemeen :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:48

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

renzo4000 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:58:
Nou daar is ie dan, de Kia Sportage HEV GT-Plusline in Experience Green! Levertijd 7,5 maand, dus keurig op tijd.

Tot nu toe maar 200 km gereden maar bevalt erg goed, hoewel het anders rijdt dan mijn Proceed uiteraard.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes! Zou ook mijn vervolg worden of de EV6. Maar mijn contract voor de Proceed is verlengd (switch van werkgever ;-)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuzukiGSX-R
Bedankt @Renegade666 dat zijn forse verbruiken waar ik dus al een beetje bang voor was.

@jongetje Bedankt, had ook al op spritmonitor gekeken maar ik zonder context blijft het een beetje lastig inschatten.

Stiekem had ik toch een klein beetje hoop dat iemand mij kon overtuigen met een 1/19 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 14:57
@SuzukiGSX-R
Ik rijd met mijn MY23 Ceed SW 1.5 1:22 gemiddeld, dat is wel een PHEV. Enerzijds dus een hybride waardoor verbruik minder is, anderzijds zwaarder waardoor verbruik toeneemt. Ik rijd dan meestal niet harder dan 130 op de teller.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 15:42
Koldur schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:53:
@SuzukiGSX-R
Ik rijd met mijn MY23 Ceed SW 1.5 1:22 gemiddeld, dat is wel een PHEV. Enerzijds dus een hybride waardoor verbruik minder is, anderzijds zwaarder waardoor verbruik toeneemt. Ik rijd dan meestal niet harder dan 130 op de teller.
Ik vraag me altijd af wat je per tankbeurt kwijt bent geweest aan electrisch laden. Ik heb hier niet de mogelijkheid om voor de deur te laden dus ik zou afhankelijk zijn van openbare laadpalen in de buurt. De 1:22 benzine is prettig, maar wat kost het electrische deel nog?

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
SuzukiGSX-R schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:29:
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel in het bezit van een Kia Rio uit 2018 en ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe auto.
Hierbij komt de ceed hatchback/sportswagen potentieel in aanmerking. Waar ik alleen het meeste bang voor ben is het verbruik. Zijn er mensen die van een ceed uit 2021 en later kunnen aangeven wat ze ongeveer verbruiken? Dit mag voor zowel de 1.0 variant als de 1.5L.
Uiteraard weet ik dat het grotendeels rijgedrag afhankelijk is. Ik schaar mezelf onder anticiperend en wellicht langzame rijder :z

Hier sinds een maandje een Ceed SW 1.5 MY23. Verbruik valt me erg mee.... 1 op 13/14 in stadsverkeer. Op langere ritten met snelwegen rond de 1 op 16/17

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Henkie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:05:
[...]

Ik vraag me altijd af wat je per tankbeurt kwijt bent geweest aan electrisch laden. Ik heb hier niet de mogelijkheid om voor de deur te laden dus ik zou afhankelijk zijn van openbare laadpalen in de buurt. De 1:22 benzine is prettig, maar wat kost het electrische deel nog?
Kost mij €3,5 per laadbeurt, maar die 1:22 is ook op een 500KM dit van Frankfurt naar Alkmaar met lege accu. Die dit kostte mij niet eens €50 aan benzine.

[ Voor 4% gewijzigd door Koldur op 05-03-2024 12:21 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-05 09:48
Hallo allemaal,

Mijn 1.4 dct wagon deed 1:15 of zo. En dan rij ik best door (maar scheur niet als een idioot).

Heerlijke auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:53
Hallo allemaal,

Ik had ook een Rio bouwjaar 2014 1.25 voor mijn Ceed 1.0 MY19

Verbruik van de Ceed is bij mij gem. 1:16. Korte ritjes is het 1:14, snelweg rustig (100-110 km/u gps snelheid) 1:18

met de Rio was het verbruik rond 1:17,5. Dus zo'n groot verschil is het voor mij niet.

Ik rij normaal, maar wel bewust van het feit dat telkens flink optrekken duur uitpakt. (ik betaal zelf de brandstof :+ )

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-05 23:28
Hallo allemaal,

Ik heb laatst heen en weer gereden naar Groningen vanaf de stedendriehoek. Ik reed 4,9/100KM. Ongeveer 1l/20km dus. Ik heb zelf een proceed met de 1.5 automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:30
Hallo allemaal,

Ik ben net zo’n rijder als jij schat ik dan in. Ik rij in een Proceed 1.0 uit 2020 met handbak. Snelweg doe ik 1 op 18 gemeten aan de pomp met 105 op de teller. Stad wat minder natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuzukiGSX-R
Bedankt allen voor jullie reactie! Ik blijf het jammer vinden dat Kia relatief veel verbruikt tov sommige concurrenten.

Ik ben er nog niet uit of ik Kia aanhanger blijf |:( Jammer dat ze geen aandrijflijn van de Niro in de ceed/proceed lepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
SuzukiGSX-R schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:52:
Bedankt allen voor jullie reactie! Ik blijf het jammer vinden dat Kia relatief veel verbruikt tov sommige concurrenten.

Ik ben er nog niet uit of ik Kia aanhanger blijf |:( Jammer dat ze geen aandrijflijn van de Niro in de ceed/proceed lepelen.
Waarmee vergelijk jij dan? Ik ben echt prettig verrast met het verbruik... De vorige auto was een nissan micra 0.9 waarmee we 1 op 20 haalden. Daar de Ceed fors groter is en ook een krachtiger motor heeft (160 i.p.v. 90PK) had ik wel een slechter verbruik verwacht als 1 op 16/17 eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 11:46

rCk

Ik rijd gemiddeld met de Proceed ook ergens rond de 1:14,5. Nu rijd ik wel aardig vlot en ben ik niet het type wat standaard vMax 105 rijdt.

Valt niet tegen, maar ja, tis ook geen wereldgetal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
rCk schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:00:
Ik rijd gemiddeld met de Proceed ook ergens rond de 1:14,5. Nu rijd ik wel aardig vlot en ben ik niet het type wat standaard vMax 105 rijdt.

Valt niet tegen, maar ja, tis ook geen wereldgetal.
Met een vlotte rijstijl erg goed denk ik. Nu rijd mijn vrouw ook vooral in de Ceed (en voorheen de Micra) en die heeft ook een redelijk vlotte rijstijl. Maar ze houd zich wel aardig aan de maximale snelheden.... De 1 op 20's (of nog beter) die je soms ziet zijn met een redelijk fluwelen voetje gehaald denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuzukiGSX-R
Ik heb eigenlijk altijd al een (wellicht verkeerde) insteek dat een nieuwere auto niet minder zuinig moet zijn dan de voorgaande. Concurrenten zijn dan bijvoorbeeld de stations van VAG, corolla en de Niro.

Waarbij ik niet perse fan ben van een VAG auto.. Toyota altijd een verouderd infotainment heeft (en soms rare keuzes mbt parkeersensoren op een dynamic uitvoering)
Dan ligt Kia voor mij voor de hand alleen zou ik graag een gemiddeld verbruik van 1/18 als minimaal willen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

SuzukiGSX-R schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:59:
Ik heb eigenlijk altijd al een (wellicht verkeerde) insteek dat een nieuwere auto niet minder zuinig moet zijn dan de voorgaande. Concurrenten zijn dan bijvoorbeeld de stations van VAG, corolla en de Niro.

Waarbij ik niet perse fan ben van een VAG auto.. Toyota altijd een verouderd infotainment heeft (en soms rare keuzes mbt parkeersensoren op een dynamic uitvoering)
Dan ligt Kia voor mij voor de hand alleen zou ik graag een gemiddeld verbruik van 1/18 als minimaal willen halen.
Ik denk dat de (Pro)Ceed lijn erg goed is op het gebied van opties en systemen die erop zitten. Ik denk niet dat ze het zuinigst zijn, maar ik haalde met een 1.0 TSI DSG (115pk in een Ibiza) gemiddeld ook niet meer dan 1:15. Nu werd die dorstig >110 km/u. Dus ik vind met een 1.5 met 160 pk dan ook 1:14,5 niet verkeerd.

Ik gok dat de MY25 (met 140pk) dan ook zuiniger wordt dan de 160pk.
1:18 moet mogelijk zijn maar dan moet je geen vlotte bestuurder zijn.

Maar goed, met de Gixxer kun je het vlotte rijden dan maar doen 😝
Heb ik ook 10 jaar gedaan (750 k5 model, wat een genot!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Motoren zijn an sich wel beter geworden (en efficiënter/zuiniger) maar tegelijkertijd zijn de auto's veel zwaarder en groter geworden.

Vergelijk:

VW Golf 3 uit 2003 lengte 402 cm en 963kg VS VW Golf lengte 428 cm en 1315 kg

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
rCk schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:21:
[...]

Ik gok dat de MY25 (met 140pk) dan ook zuiniger wordt dan de 160pk.
1:18 moet mogelijk zijn maar dan moet je geen vlotte bestuurder zijn.
Ik had de 1.4 140pk DCT proceed (wat op de rollerbank gewoon 163pk blijkt te zijn volgens Autoweek) ongeveer 1:15 bij gemengd gebruikt (50/50 snelweg en stadsverkeer). Ik rij redelijk door en ben niet persé bezig met extra zuinig rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanre4l
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05 09:57
Ik heb sinds 2 weken de Sorento HEV als nieuwe lease auto. Ik kom van een Tesla af en vind dit wel echt een prachtige auto maar ben een beetje teleurgesteld in het interieur. Ja, het ziet er allemaal netjes uit. Dure knopjes, mooie bekleding etc.
Maar ik ga zitten en kijk naar de auto en denk echt WAAROM moet je zoveel knopjes hebben.
Mijn stuur heeft letterlijk 4 knoppen die je naar beneden en boven kan bewegen. Waarom maak je er dan niet 1 die elke kant op kan bewegen? Dan heb je er nog maar 2.
Of bijv die dedicated touch knoppen NAAST het scherm. Waarom doen ze niet gewoon een groter scherm maken en de knoppen in de software verwerken?

Tesla doet dit echt véél beter, ik had alles wat ik nodig had binnen handbereik en mistte helemaal niks.

Als laatst vind ik de muziek luister ervaring nog wel wat missen. Je merkt dat hij snel paired met je telefoon als je instapt, sneller dan de Tesla zelfs. Maar waarom zit er geen spotify/youtube music feature in de auto zelf?
Nu als ik een liedje wil opzetten moet ik het op mijn telefoon opzoeken en opzetten. Iets wat je niet wilt doen tijdens het rijden.
Ik heb jonge kindjes dus je kan je voorstellen dat er nogal wat liedjes aangevraagd worden. Dat zou veel makkelijker gaan als ik gewoon een playlist had staan op het scherm zoals in de Tesla.

Al met al, rijdt de auto prima, is hij prachtig afgewerkt maar zie ik het wel weer als minimale verbeteringen en aanpassingen op hoe autos altijd al gemaakt werden.
User experience en echt eens terug naar de tekentafel en kritisch kijken is dan nog echt niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Een vraagje, ik heb nu een Kia Niro PHEV (2020 model).

Mijn woon-werk verkeer is binnen de range van de accu. Nu maak ik me een beetje zorgen om de motor. Die slaat 's ochtends heel even aan tot ik aan de poort van het dorp ben (iets meer dan een kilometer) en dan blijft ie uit. Ik heb de kachel ook laag staan (ik vind een auto opwarmen met benzine niet nodig en ben geen koudkleum). Zelfs in hybrid mode draait ik de motor niet warm, omdat het een korte afstand is en het is tussendoor op een 50-80 weg.

Die motor wordt dus nooit warm. Nou zag ik op Youtube een filmpje van een andere eigenaar en die geeft aan dat het eigenlijk heel slecht is voor de motor dat je steeds korte stukken rijdt. Terwijl ik juist deze auto daarvoor heb gekocht.

Vocht in de motor is funest.

Vanmiddag moet ik een langer stuk rijden, dat ga ik dus bewust even op benzine in sportstand doen om de motor op te warmen, maar ik vraag me af wat nu eigenlijk het beste is om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladykiller007
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 22:30
sanre4l schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:16:
Ik heb sinds 2 weken de Sorento HEV als nieuwe lease auto. Ik kom van een Tesla af en vind dit wel echt een prachtige auto maar ben een beetje teleurgesteld in het interieur. Ja, het ziet er allemaal netjes uit. Dure knopjes, mooie bekleding etc.
Maar ik ga zitten en kijk naar de auto en denk echt WAAROM moet je zoveel knopjes hebben.
Mijn stuur heeft letterlijk 4 knoppen die je naar beneden en boven kan bewegen. Waarom maak je er dan niet 1 die elke kant op kan bewegen? Dan heb je er nog maar 2.
Of bijv die dedicated touch knoppen NAAST het scherm. Waarom doen ze niet gewoon een groter scherm maken en de knoppen in de software verwerken?

Tesla doet dit echt véél beter, ik had alles wat ik nodig had binnen handbereik en mistte helemaal niks.

Als laatst vind ik de muziek luister ervaring nog wel wat missen. Je merkt dat hij snel paired met je telefoon als je instapt, sneller dan de Tesla zelfs. Maar waarom zit er geen spotify/youtube music feature in de auto zelf?
Nu als ik een liedje wil opzetten moet ik het op mijn telefoon opzoeken en opzetten. Iets wat je niet wilt doen tijdens het rijden.
Ik heb jonge kindjes dus je kan je voorstellen dat er nogal wat liedjes aangevraagd worden. Dat zou veel makkelijker gaan als ik gewoon een playlist had staan op het scherm zoals in de Tesla.

Al met al, rijdt de auto prima, is hij prachtig afgewerkt maar zie ik het wel weer als minimale verbeteringen en aanpassingen op hoe autos altijd al gemaakt werden.
User experience en echt eens terug naar de tekentafel en kritisch kijken is dan nog echt niet gebeurd.
https://www.autoweek.nl/a...-onderweg-naar-nederland/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Fairy schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:37:

Mijn woon-werk verkeer is binnen de range van de accu. Nu maak ik me een beetje zorgen om de motor. Die slaat 's ochtends heel even aan tot ik aan de poort van het dorp ben (iets meer dan een kilometer) en dan blijft ie uit. Ik heb de kachel ook laag staan (ik vind een auto opwarmen met benzine niet nodig en ben geen koudkleum). Zelfs in hybrid mode draait ik de motor niet warm, omdat het een korte afstand is en het is tussendoor op een 50-80 weg.
Waarom slaat hij uberhaupt aan? Zet de airco eens helemaal uit, dan zul je zien dat de motor niet aanslaat. Is je probleem ook opgelost.
Die motor wordt dus nooit warm. Nou zag ik op Youtube een filmpje van een andere eigenaar en die geeft aan dat het eigenlijk heel slecht is voor de motor dat je steeds korte stukken rijdt. Terwijl ik juist deze auto daarvoor heb gekocht.
En dat is dus waarom het service interval 15,000 km is. Door de olie zo vaak te wisselen los je dit probleem op. Mijn vorige auto had een interval van 30,000 km tussen de oliewissels.

Overigens is het slecht voor een motor om steeds korte stukken grote belasting te vragen. Als de motor aanslaat puur voor de verwarming is er geen sprake van grote belasting, dus dan valt dat ook weer alles mee.
Ja, maar je hoeft het niet te overdrijven. Zo heel veel vocht komt er niet in en de motor is hier natuurlijk op ontworpen.
Vanmiddag moet ik een langer stuk rijden, dat ga ik dus bewust even op benzine in sportstand doen om de motor op te warmen, maar ik vraag me af wat nu eigenlijk het beste is om te doen?
Sportstand is nergens goed voor. Die helpt echt niet om de motor warmer te krijgen. Gewoon normaal gebruiken en dan komt het helemaal goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 08-03-2024 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000

Tja het infotainment van Tesla is wat dat betreft qua streaming features wat beter (en vaker geupdate) dan de Kia. Maar fysieke knoppen in de auto is JUIST iets wat ik kan waarderen. Je kan blindelings zaken wijzigen zonder je blik af te hoeven wenden naar een scherm. Qua veiligheid is dat natuurlijk absoluut beter dan wat Tesla doet. Die knopjes op het stuur van de Tesla is verreweg van zaligmakend; richtingaanwijzers op het stuur met touch.. wie verzint zoiets!? Daar wordt overigens ook een stokje voor gestoken in de EU, dus Elan kan aan de slag.

Als ik instap in mijn Kia dan wordt er inderdaad snel verbinding gemaakt. Spotify wordt opgestart en begint ook met afspelen. Zeker icm met AA wireless is dat geen probleem en heb je direct toegang tot je spotify, dus ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat bij jou niet kunnen werken. Ik heb zelf als extra ook een routine aangemaakt op mijn telefoon dat bepaalde zaken meteen goed zet zoals ik wil, kwestie van even instellen.

In de regel komen de infotainments van de Kia/Hyundai groep juist als één van de beste uit de testen, waarom? Het werkt, is niet onnodig schreeuwerig, menu's zitten goed in elkaar en de performance is goed.

Mocht het niet duidelijk zijn; ik kan me niet helemaal vinden in jouw Tesla bubble ;)

ps. mocht je nou echt een "dedicated spotify" optie willen dan zou je altijd nog kunnen kijken naar een AA AI Box, denk bijvoorbeeld aan:

[ Voor 4% gewijzigd door renzo4000 op 08-03-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Waarom slaat hij uberhaupt aan? Zet de airco eens helemaal uit, dan zul je zien dat de motor niet aanslaat. Is je probleem ook opgelost.

[...]

En dat is dus waarom het service interval 15,000 km is. Door de olie zo vaak te wisselen los je dit probleem op. Mijn vorige auto had een interval van 30,000 km tussen de oliewissels.

Overigens is het slecht voor een motor om steeds korte stukken grote belasting te vragen. Als de motor aanslaat puur voor de verwarming is er geen sprake van grote belasting, dus dan valt dat ook weer alles mee.

[...]

Ja, maar je hoeft het niet te overdrijven. Zo heel veel vocht komt er niet in en de motor is hier natuurlijk op ontworpen.

[...]

Sportstand is nergens goed voor. Die helpt echt niet om de motor warmer te krijgen. Gewoon normaal gebruiken en dan komt het helemaal goed.
Airco heb ik uit staan. Laagste temperatuur die ik kan instellen is 15,5 graden. Als ik in de ochtend weg rijd zoals vanochtend is het 2 graden buiten, dan moet hij wel iets opwarmen want lager gaat hij niet, of ik moet de ventilatie uitzetten maar dan beslaat je auto. Vanochtend moest ik sowieso ook ontwasemen, dus aanslaan is dan logisch, maar meestal is dat niet eens nodig.

Als je om de 15.000km olie moet verversen (wist ik niet) dan loont het denk ik wel om mezelf dit aan te leren, zodat ik het zelf kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Ik heb hier ook een hekel aan dat alles achter een touch screen zit, een aantal keer in een ID3 gereden en wat een ellende. Soms zijn knoppen ook niet aanwezig, behalve als je in een bepaald scherm zit, erg onwenselijk (misschien/waarschijnlijk is dat in een Tesla anders).

Bepaalde functies zijn veel sneller aan te passen met fysieke knoppen, zoals Renzo ook al zegt. Uiteindelijk heeft het ook met gewenning te maken, maar knoppen op touch heeft simpelweg uitdagingen.
Ik mis nog steeds een fysiek toetsenbord op mijn telefoon, dat ding mist zo vaak net de letter die ik wil aanslaan.
Hetzelfde gebeurt ook in mijn Kia, raak je even snel het scherm tegen de rand van de knop en echt niet op de knop ernaast, pakt hij toch die. Wil ik niet met mijn climate control hebben, dat kan heel erg afleidend en dus gevaarlijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Fairy schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:35:
[...]

Airco heb ik uit staan. Laagste temperatuur die ik kan instellen is 15,5 graden. Als ik in de ochtend weg rijd zoals vanochtend is het 2 graden buiten, dan moet hij wel iets opwarmen want lager gaat hij niet, of ik moet de ventilatie uitzetten maar dan beslaat je auto. Vanochtend moest ik sowieso ook ontwasemen, dus aanslaan is dan logisch, maar meestal is dat niet eens nodig.
Ventilatie uit betekent motor uit. Ik laat die zoveel mogelijk uit staan. Alleen als de boel beslaat gaat even de onwasemstand aan (dan blaast hij maximaal over de voorruit). En dan de stuur- en stoelverwarming aan als het koud is.

De airco hoe je niet uit te zetten. Die is elektrisch, dus daarvoor loopt de motor niet.
Als je om de 15.000km olie moet verversen (wist ik niet) dan loont het denk ik wel om mezelf dit aan te leren, zodat ik het zelf kan doen.
Enige nadeel is dat je niet zelf de servicemelding kunt resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Fairy schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:37:

Als je je daarover geen zorgen wil maken had je beter een EV kunnen kopen. Korte afstanden zijn voor elke brandstof auto slecht... Al moet je het ook niet groter maken als het is. Goed onderhoud zal hierin belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:53:
[...]

Ventilatie uit betekent motor uit. Ik laat die zoveel mogelijk uit staan. Alleen als de boel beslaat gaat even de onwasemstand aan (dan blaast hij maximaal over de voorruit). En dan de stuur- en stoelverwarming aan als het koud is.

De airco hoe je niet uit te zetten. Die is elektrisch, dus daarvoor loopt de motor niet.

[...]

Enige nadeel is dat je niet zelf de servicemelding kunt resetten.
Goed om te weten van de airco.

De servicemelding resetten zou eenvoudig moeten zijn, service menu en de OK vasthouden. Als ik het filmpje op Youtube moet geloven:

YouTube: Kia Niro EV eNiro Service Indicator reset

Mijn scherm is ietsje anders (groter) maar ziet er hetzelfde uit.
stylezzz schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:57:
[...]

Als je je daarover geen zorgen wil maken had je beter een EV kunnen kopen. Korte afstanden zijn voor elke brandstof auto slecht... Al moet je het ook niet groter maken als het is. Goed onderhoud zal hierin belangrijk zijn.
Ik heb bewust geen EV maar een PHEV. Juist omdat ik werk op zo'n 19km afstand, dus precies binnen de range van de accu heen en weer. Volgens de garage was de auto daar ook perfect geschikt voor.

Daarnaast wil ik ook op vakantie gaan zonder zorgen en zonder opladen en toestanden.

Vanmiddag moet ik een langer stuk rijden, dus dan ga ik proberen de tank leeg te rijden. Heb nog nooit getankt met deze auto, wil er meteen goede kwaliteit benzine in gooien want deze auto is geïmporteerd en heeft misschien een poosje stil gestaan.

De olie die er nu in zit is overigens zo helder als water, dus qua afleverbeurt hebben ze goed werk gedaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Fairy op 08-03-2024 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ja, alleen kost het je je garantie als je over de service-intervallen heen gaat. Als je een 2020 model hebt, dan is het wellicht toch handig om de service bij de dealer te doen tot 2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:33:
Ja, alleen kost het je je garantie als je over de service-intervallen heen gaat. Als je een 2020 model hebt, dan is het wellicht toch handig om de service bij de dealer te doen tot 2027.
Daar heb je gelijk in, maar is het verplicht om olie te laten verversen door Kia? Als het in mijn eigen garage gebeurd waar ik klant ben, is dat niet goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
Fairy schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:35:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar is het verplicht om olie te laten verversen door Kia? Als het in mijn eigen garage gebeurd waar ik klant ben, is dat niet goed genoeg?
Nee voor garantie moet je echt bij de KIA dealer zelf zijn. Kijk even in het boekje of dat altijd zo geweest is. Wellicht is je garantie al verlopen.

[ Voor 195% gewijzigd door Mitssz op 08-03-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Fairy schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:35:
[...]

Voor zover ik weet is het voor de garantie noodzakelijk dat alle beurten binnen de gestelde termijnen door KIA dealers uitgevoerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilljoyNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 08:44
Blihi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:41:
[...]

Voor zover ik weet is het voor de garantie noodzakelijk dat alle beurten binnen de gestelde termijnen door KIA dealers uitgevoerd worden.
En naar mijn ervaring zijn de dealers best druk, dus plan op tijd je afspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Inderdaad. Twee maanden wachttijd is hier de norm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Laatst online: 10:53
Beurten hoeven niet (alleen) door KIA dealers uitgevoerd te worden!
Voor behoud fabrieksgarantie.

Ze dienen volgens fabrieksvoorschrift KIA tijdig (km en/of tijd) uitgevoerd te worden door een onderhoudsbedrijf. Universele garage is wel toegestaan. Onderhoudsboekje dient daarbij netjes ingevuld en afgestempeld te worden.

[ Voor 8% gewijzigd door mountainbiker op 08-03-2024 12:35 ]

mountainbiker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renegade666

Wel bijzonder dat je van een tablet op wielen naar een echte auto gaat, en dan klaagt dat het een echte auto is |:(

Ik zou juist blij zijn dat je 1.2.3 je verwarming 1 druk kan instellen zonder moeilijke door een scherm te gaan etc.
en dat ben ik ook met mijn Ceed :)

Wij zitten tegenwoordig tegenover een schade herstel, wel verbasend dat er veel tesla staan met schade, waarschijnlijk druk door het scherm aan het klikken ipv te rijden O-)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildschut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb een nieuwe ProCeed GT PlusLine 1.5 T GDI met 160 PK besteld in april 2023. De levering werd verwacht eind 2023. Inmiddels, om een lang verhaal kort te maken, wordt eind Q2 2024 aangegeven. Als klap op de vuurpijl heb ik ook gehoord dat ik een downgrade krijg, terug naar 140 PK.

Mijn vraag is hier nu, welke rechten heb ik? Is er enige kans om toch aanspraak te maken op de auto waar ik een voor getekend heb? Of als dat niet kan, kan Kia dan dit zomaar doen zonder een prijsverlaging toe te kennen?

Ik heb even overwogen een Sportage te pakken, maar bij mijn dealer werd duidelijk dat dan de inruilprijs die ik in april 2023 heb bedongen, zwaar zal worden verlaagd.

Kortom, wet van behoud van ellende.

Welke mogelijkheden zien jullie?

Greetz Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Wildschut schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:55:
Ik heb een nieuwe ProCeed GT PlusLine 1.5 T GDI met 160 PK besteld in april 2023. De levering werd verwacht eind 2023. Inmiddels, om een lang verhaal kort te maken, wordt eind Q2 2024 aangegeven. Als klap op de vuurpijl heb ik ook gehoord dat ik een downgrade krijg, terug naar 140 PK.

Mijn vraag is hier nu, welke rechten heb ik? Is er enige kans om toch aanspraak te maken op de auto waar ik een voor getekend heb? Of als dat niet kan, kan Kia dan dit zomaar doen zonder een prijsverlaging toe te kennen?

Ik heb even overwogen een Sportage te pakken, maar bij mijn dealer werd duidelijk dat dan de inruilprijs die ik in april 2023 heb bedongen, zwaar zal worden verlaagd.

Greetz Erwin
Wat ik ervan begrepen heb, is dat je er niets aan kunt doen. KIA moet voldoen aan nieuwe milieu eisen en daarom is het omlaag gegaan in PK, ze willen het op zich wel doen, maar het kan dus niet.
Zal waarschijnlijk ook ergens in de koopovereenkomst te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Renegade666 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:54:
[...]

Wel bijzonder dat je van een tablet op wielen naar een echte auto gaat, en dan klaagt dat het een echte auto is |:(

Ik zou juist blij zijn dat je 1.2.3 je verwarming 1 druk kan instellen zonder moeilijke door een scherm te gaan etc.
en dat ben ik ook met mijn Ceed :)

Wij zitten tegenwoordig tegenover een schade herstel, wel verbasend dat er veel tesla staan met schade, waarschijnlijk druk door het scherm aan het klikken ipv te rijden O-)
Duidelijk nooit in een tesla gereden, want de temperatuur kun je direct instellen op het scherm. (Hier staan de allebij voor de deur. Tesla en kia ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
stylezzz schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:04:
[...]

Duidelijk nooit in een tesla gereden, want de temperatuur kun je direct instellen op het scherm. (Hier staan de allebij voor de deur. Tesla en kia ;) )
Nope, en zal ik ook nooit doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-05 23:28
Wildschut schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:55:

Greetz Erwin
Ik heb zelf een auto uit voorraad genomen, vooral ook omdat ik dan de 1410kg trekgewicht zou hebben en de extra 20pk. Zou het geen optie zijn om je bestelde auto te cancellen en een voorraad auto te zoeken? Virena heeft wel wat keuze af en toe, net als van mossel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Nu online
Koldur schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:25:
[...]

Wat ik ervan begrepen heb, is dat je er niets aan kunt doen. KIA moet voldoen aan nieuwe milieu eisen en daarom is het omlaag gegaan in PK, ze willen het op zich wel doen, maar het kan dus niet.
Zal waarschijnlijk ook ergens in de koopovereenkomst te vinden zijn.
waar zit de verlaging in? een software begrenzing of wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
jessy100 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:08:
[...]

waar zit de verlaging in? een software begrenzing of wat anders?
Die details weet ik niet exact, maar als ik het goed begrepen heb, is de motor ook gewoon uitgevoerd met minder PK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo dat heb ik weer. Heb nog maar net mijn Kia Niro PHEV 2020. Ik vertrek vandaag richting Groningen vanuit Wezep. Ineens op de snelweg linkerbaan begint hij stevig bij te remmen tot ongeveer 80km/h. SUPERgevaarlijk! Gelukkig kreeg ik hem naar rechts met alarmlichten en kon ik de afrit afrollen.

DC/DC laagspanningstransformator storing hyb. Systeem STOP WAGEN. STOP MOTOR!

Bij de afrit gestopt. Opnieuw gestart. Kia dealer was toevallig heel dichtbij. Voorzichtig naartoe gereden. Die konden niets doen geen monteur. Ik moest maar doorrijden als ie na uit/aan geen error meer gaf.

Dit gedaan, leek te werken. Ik draai de snelweg weer op, motor gaat heel hoog in toeren maar er gaat geen vermogen naar de wielen (loopt vrij) valt daarna helemaal uit en elektrisch héél weinig vermogen. Meteen de vluchtstrook weer op.

Hierna met een lange aanloop 'vol gas' zonder motor naar de volgende afrit gereden en terug naar de garage waar ik de auto heb gekocht binnendoor.

Super gefrustreerde mensen achter me. Ik kon wel 80 rijden, maar het duurde heel lang voor ik er kwam.

Motor start niet meer. Een pufje en weer uit.

Superveel geluk dat ik niet de eerste 50km elektrisch heb gereden want dan was ik gestrand. Kon met stroom net bij de garage komen.

Heb ik weer. Iemand dit eerder meegemaakt?

[ Voor 27% gewijzigd door Fairy op 09-03-2024 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Die DC/DC converter laadt de 12V accu uit de hoofdaccu.

Deze storing kan ofwel de converter zijn, ofwel de 12V accu. Als de 12V accu slecht is en niet laadt, start de motor niet.

Een kapotte accu gebeurt. De mijne is onlangs ook vervangen. Die converter is gelukkig een garantieverhaal, mocht die echt stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:04:
Die DC/DC converter laadt de 12V accu uit de hoofdaccu.

Deze storing kan ofwel de converter zijn, ofwel de 12V accu. Als de 12V accu slecht is en niet laadt, start de motor niet.

Een kapotte accu gebeurt. De mijne is onlangs ook vervangen. Die converter is gelukkig een garantieverhaal, mocht die echt stuk zijn.
De accu ook lijkt me. Heb de auto net gekocht, dan zit er op een occasion toch ook gewoon garantie? Mag je tenminste verwachten voor een auto van €22.500.

Gaat ook vast wel goed komen die garage zijn hele nette mensen.

Wat ik wel gek vind is dat ik eerst gewoon heb gereden en hij op de snelweg ermee stopt, dat lijkt me niet het moment waarop de accu ineens dood gaat, bij de koude start liep ie meteen. Voor vertrek had ik nog gezien dat mijn dashcam na het starten gewoon 14+ volt kreeg, dus de lader moet goed zijn. Ook gaat hij elke dag aan de stekker, dan topt ie na het laden de 12v accu ook af dacht ik...?

Ik heb trouwens een Vantrue dashcam met OBD stekker. Die heb ik voor het inleveren wel weer even afgekoppeld. Mag toch aannemen dat die niet de oorzaak gaat zijn? Er zit namelijk ook netjes een power cutoff op voor als je onder de 12 volt komt. (instelbaar tussen 11.6, 12 en 12.4. Die heb ik op 12v ingesteld staan.

https://www.allcam.nl/van...FxGx2jtFezpxoCrkwQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:05
Fairy schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:36:
[...]

De accu ook lijkt me. Heb de auto net gekocht, dan zit er op een occasion toch ook gewoon garantie? Mag je tenminste verwachten voor een auto van €22.500.
Als er iets mis is met een product binnen 12 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 12 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt

https://www.rijksoverheid...%20het%20product%20ligt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Fairy schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:36:
[...]

Gaat ook vast wel goed komen die garage zijn hele nette mensen.

Wat ik wel gek vind is dat ik eerst gewoon heb gereden en hij op de snelweg ermee stopt, dat lijkt me niet het moment waarop de accu ineens dood gaat, bij de koude start liep ie meteen. Voor vertrek had ik nog gezien dat mijn dashcam na het starten gewoon 14+ volt kreeg, dus de lader moet goed zijn. Ook gaat hij elke dag aan de stekker, dan topt ie na het laden de 12v accu ook af dacht ik...?

Ik heb trouwens een Vantrue dashcam met OBD stekker. Die heb ik voor het inleveren wel weer even afgekoppeld. Mag toch aannemen dat die niet de oorzaak gaat zijn? Er zit namelijk ook netjes een power cutoff op voor als je onder de 12 volt komt. (instelbaar tussen 11.6, 12 en 12.4. Die heb ik op 12v ingesteld staan.

https://www.allcam.nl/van...FxGx2jtFezpxoCrkwQAvD_BwE
De lader laadt de 12V accu niet op. Je kunt aanzetten dat deze beschermd mag worden tegen leeglopen, maar dat doet de auto hooguit twee keer. Daarna loopt de 12V accu gewoon leeg als je een verbruiker aangesloten laat.

Je krijgt dan bij het starten een melding dat de helpfunctie voor accu actief was.

14V tijdens het rijden is ok, dat klopt. Ik verdenk toch die dashcam. Die moet je gewoon op contact schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:29:
[...]

De lader laadt de 12V accu niet op. Je kunt aanzetten dat deze beschermd mag worden tegen leeglopen, maar dat doet de auto hooguit twee keer. Daarna loopt de 12V accu gewoon leeg als je een verbruiker aangesloten laat.

Je krijgt dan bij het starten een melding dat de helpfunctie voor accu actief was.

14V tijdens het rijden is ok, dat klopt. Ik verdenk toch die dashcam. Die moet je gewoon op contact schakelen.
De dashcam heeft een parkeerfunctie en een auto shutdown met instelbare voltages. Op contact schakelen betekent geen bescherming tijdens parkeren. Daar heb ik hem juist voor.

Als ik er over nadenk, verwacht ik ook niet dat het de accu kan zijn. Deze krijgt netjes zijn prik aangeleverd. De motor wordt ook aan geslingerd maar valt direct dood hierna.

De dashcam zal ik overigens wel zuiniger instellen. Vantrue adviseerd dat sowieso in de zomer ivm warmte om alleen collision detection aan te zetten, dan gaat ie pas opnemen nadat er een aanrijdig heeft plaatsgevonden. Hij verbruikt dan vrijwel geen stroom. Het nadeel is alleen wel dat de aanrijding zelf er dan niet op staat en het even duurt voordat het opnemen begint. Iemand die je aanrijd en meteen wegrijd kan er dan mee wegkomen. Ook iemand die een kras op de auto zet maar niet tegen de auto beukt wordt niet gedetecteerd (helaas al eens meegemaakt).

Parkeerstand stond tot nu toe ingesteld op 5fps opnemen en dat werkte verder prima. Als de accu echt dood was, dan was de dashcam ook al lang gestopt met werken.

Andere mogelijkheid is dat de benzine schoon op is, terwijl de auto nog bijna 200 kilometer aangeeft en een kwart tank vol. Dan zou de sensor kapot zijn, of de brandstofpomp zelf is defect.

Hij staat bij de garage. Ik hoop snel wat te horen en zal dat hier delen.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 11-03-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Update: Garage is er nu mee bezig. Ze weten nog niet wat het is. Diverse foutcodes en enkele kregen ze niet weg. Intussen krijg in een appje van de auto zelf waarin hij een waarschuwing geeft voor de 12V accu.

Heb dit doorgegeven en gevraagd of ze die eens belast willen opmeten. Dat gaan ze doen.

Kans is dus best dat het gewoon de 12V accu is. Auto is 4 jaar en 4 maanden oud. Het zou kunnen, maar dan is het wel vrij vlot.

Dashcam verdenk ik overigens niet, want met 100km/h op de snelweg moet er voldoende energie beschikbaar zijn om de motor aan te slingeren. Als een dashcam echt een probleem is, dan verbaast me dat wel, die moet hij kunnen 'trekken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar.

De PHEV heeft geen traditionele startmotor. De motor wordt gestart met behulp van de elektromotor. De 12V boordaccu heeft dus niets met starten te maken, maar .... de motor weigert te starten als de 12V accu niet voldoende spanning heeft. Dat is een beveiliging, omdat die 12V nodig is voor alle regelsystemen van de motor. Dat is dus puur softwarematig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:16:
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar.

De PHEV heeft geen traditionele startmotor. De motor wordt gestart met behulp van de elektromotor. De 12V boordaccu heeft dus niets met starten te maken, maar .... de motor weigert te starten als de 12V accu niet voldoende spanning heeft. Dat is een beveiliging, omdat die 12V nodig is voor alle regelsystemen van de motor. Dat is dus puur softwarematig.
Wel apart dat de auto dat niet in klare taal aangeeft.

Scheelt in ieder geval dat ik dus niet zonder benzine heb gestaan terwijl de auto dat niet aangaf.

Deze rit naar Groningen wilde ik namelijk de tank leegrijden, zodat er nieuwe benzine in kon, die is w.s. al maanden oud. 100% leegrijden werd volgens mij afgeraden omdat dit slecht is voor de brandstofpomp (koeling)?

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 11-03-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Het staat allemaal wel in de handleiding. Het doorlezen van die 616 pagina's is even werk, maar het helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:51:
Het staat allemaal wel in de handleiding. Het doorlezen van die 616 pagina's is even werk, maar het helpt wel.
Ik ben een heel eind met de handleiding lezen, maar bij acute problemen ga je toch weer speculeren hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Fairy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Ik ben een heel eind met de handleiding lezen, maar bij acute problemen ga je toch weer speculeren hè ;)
Fair enough. Ik kreeg die info van de garage tijdens de beurt. Zij gaven aan dat de accu vernieuwd moest worden omdat de spanning nog maar 11 Volt was en dat dan de auto zelfs niet meer kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-05 19:51
Fairy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Wel apart dat de auto dat niet in klare taal aangeeft.

Scheelt in ieder geval dat ik dus niet zonder benzine heb gestaan terwijl de auto dat niet aangaf.
Ik heb dat wel een keer gehad met m'n ceed phev, lege tank (terwijl hij nog 16 km bereik aangaf }:| ) en lege accu, ipv een duidelijke melding over lage brandstofdruk oid riep hij dezelfde melding als jij kreeg. Garage deed er drie dagen over om tot die conclusie te komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Intussen weer contact gehad met de garage. Vóór de verkoop is de accu al vervangen, deze is ook doorgemeten en is in orde. Als ik nu weer op afstand kijk in de app van Kia staat "DC-DC-laagspanningstransformator" en "Controlesysteem hybride aandrijving" weer in storing.

Ze gaan hem op transport zetten naar een Kia garage die gaan hem daar uitlezen. De Kia garage kan veel meer zien heb ik begrepen en die hebben meer ervaring met dit model.

Ben heel benieuwd wat het probleem is.Heb wel spannende dingen gelezen op internet, maar laten we maar niet op de zaken vooruit lopen. De auto heeft garantie en heeft al zijn beurten gehad. Heb Kia garantie én verkoopgarantie van de verkoper, dus moet goed komen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 12-03-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Laatst online: 17:31

elsinga

=8-)

Wat ik elders wel lees is dat Kia wel lastig doet over de garantie als de auto niet zo ongeveer op exact de juiste kilometerstand de beurten heeft gehad. Mag opgeteld max 1500km te laat zijn.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
Vanitas1996 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:35:
[...]

Mijn proceed GT-Plusline heeft dit ook niet, hij piept enkel tot je weer herstelt met het sturen en stuurt soms bij. Is het trillen geen losse instelling? Heb nog niet de tijd genomen door het hele infotainment heen te gaan.
In mijn Sportage kan ik het trillen volgens mij als optie aan/uit zetten (staat aan, vindt het wel lekker zo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
elsinga schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:29:
Wat ik elders wel lees is dat Kia wel lastig doet over de garantie als de auto niet zo ongeveer op exact de juiste kilometerstand de beurten heeft gehad. Mag opgeteld max 1500km te laat zijn.
Dan moeten ze eerst fixen dat ze een normale dealertijden hanteren. Als ik nu een afspraak maak kan ik pas over 2 maanden voor een onderhoudsbeurt.

De auto geeft het 2000 kilometer van te voren aan dat ik naar de garage moet. Dan ben ik al veel te laat. Ik moet meestal al 6000-7000 kilometer van te voren bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

De vorige eigenaar was heel erg on point met onderhoud en was allemaal Kia garage, dus daar gelukkig geen zorgen om. Daarbovenop heb ik ook Bovag garantie van een jaar. Geen zorgen dus.

Hoop vooral dat ze het snel kunnen vinden. De garage gaf al wel aan dat het contact met Kia stroef is, ook zij kunnen niet even bellen, moet allemaal via mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 17:39

Bergie

Lekker belangrijk...

Weet iemand toevallig of je nieuwe banden ook bij de dealer moet laten doen om je fabrieksgarantie te behouden? Of kan je daarvoor gewoon bij een willekeurige garage terecht?

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Bergie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:43:
Weet iemand toevallig of je nieuwe banden ook bij de dealer moet laten doen om je fabrieksgarantie te behouden? Of kan je daarvoor gewoon bij een willekeurige garage terecht?
Volgens mij gaat het puur om het regulier onderhoud om de x kilometers, banden vallen daar volgens mij niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat kan bij een willekeurige garage. Het gaat alleen om de officiële beurten.

Ik heb ze ooit in het buitenland moeten vervangen omdat ik op staal reed (honderden kilometers door Noorse bergen met maximaal treingewicht van 3300 kilo is niet goed voor de achterbanden. Ik voelde hem ook al glijden in de bochten...oeps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
Om de fabrieksgarantie te houden moet je het onderhoud tijdig en volgens de voorschriften (laten) uitvoeren. Dit kan in principe bij elke garage. In de jaren dat ik in een lease-auto rijdt is deze nog nooit bij de de dealer geweest voor onderhoud. Is voor de leasemaatschappij veel goedkoper om een contract met een profile, vakagarage e.d. af te sluiten. Los van dat die vaak veel sneller tijd hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
Fairy schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:14:
Intussen weer contact gehad met de garage. Vóór de verkoop is de accu al vervangen, deze is ook doorgemeten en is in orde. Als ik nu weer op afstand kijk in de app van Kia staat "DC-DC-laagspanningstransformator" en "Controlesysteem hybride aandrijving" weer in storing.

Ze gaan hem op transport zetten naar een Kia garage die gaan hem daar uitlezen. De Kia garage kan veel meer zien heb ik begrepen en die hebben meer ervaring met dit model.

Ben heel benieuwd wat het probleem is.Heb wel spannende dingen gelezen op internet, maar laten we maar niet op de zaken vooruit lopen. De auto heeft garantie en heeft al zijn beurten gehad. Heb Kia garantie én verkoopgarantie van de verkoper, dus moet goed komen :)
Oh, dat had je er beter vanaf het begin al bij kunnen zetten... Dat de auto gekocht en nu in onderzoek was bij een niet-Kia bedrijf. Dan lag het wat meer voor de hand dat ze de storing niet konden vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

rowicom schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:20:
[...]

Oh, dat had je er beter vanaf het begin al bij kunnen zetten... Dat de auto gekocht en nu in onderzoek was bij een niet-Kia bedrijf. Dan lag het wat meer voor de hand dat ze de storing niet konden vinden...
Ah sorry. Heb hem inderdaad als occasion gekocht bij onze lokale garage. Dat de accu voor de verkoop is vervangen wist ik echter pas later. De auto staat nu nog bij de garage in mijn woonplaats. Zodra ze naar de Kia dealer gaan kan ik dat zien in de app. Ik hoop dat dit vandaag wel gaat gebeuren.

Had nog even afgezien van een leenauto, leek me niet nodig als het een kleinigheid was, maar als ik de auto langer kwijt ben, dan moet ik wel even wat regelen. Heb aan een koekblik genoeg, als ik maar naar mijn werk kan :)

[ Voor 29% gewijzigd door Fairy op 12-03-2024 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
Gadgeteer schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:32:
[...]
In mijn Sportage kan ik het trillen volgens mij als optie aan/uit zetten (staat aan, vindt het wel lekker zo)
Ik vind de LKAS (lane keep assist system) helemaal niks. Ik wil zelf controle over het stuur hebben, maar das persoonlijk natuurlijk. Soms wil je een bocht wel eens wat ruimer pakken om de ideale lijn te volgen en als je daarin dan min of meer tegengewerkt wordt, vind ik dat bloedirrirant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rCk

rCk

rowicom schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:35:
[...]

Ik vind de LKAS (lane keep assist system) helemaal niks. Ik wil zelf controle over het stuur hebben, maar das persoonlijk natuurlijk. Soms wil je een bocht wel eens wat ruimer pakken om de ideale lijn te volgen en als je daarin dan min of meer tegengewerkt wordt, vind ik dat bloedirrirant.
Klopt ja, zo op de snelweg of 80-wegen vind ik het ideaal. Maar als je een afrit of oprit hebt met een "andere" lijn is het irritant. Vaak stuur ik hem er dan doorheen.

Wat mij vooral irriteert (bij de Proceed 2023) is het dodehoeksysteem. Ik vind het fijn als extra hulpmiddel, maar hij is zó gevoelig. Zeker wanneer je na het inhalen (met een hogere snelheid) naar de strook rechts gaat, gaat hij nog zo lang af, terwijl je dan al zéker meer dan 3 wagenlengtes er voorbij bent.

Vaak zet ik hem dan maar uit. Het geluid is ook niet zo zacht namelijk :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dat dode-hoek-systeem gaat bij mij consequent in storing als ik met mijn aanhanger rijd, vanwege het metalen kopschot. De caravan is dan weer geen enkel probleem, daar kijkt die radar blijkbaar doorheen.

LKAS is gewoon een kwestie van wennen. Ideale lijnen rijden doe ik op de motor wel, dat hoeft in de auto niet. Alleen bij wegwerkzaamheden kan het soms vervelend zijn omdat het systeem de verkeerde lijnen volgt.

Met de caravan gaat LKAS op de waarschuw stand en niet op de "stuur lekker actief tegen" stand, want dat is gewoon bloedlink dat die auto aan het stuur gaat trekken bij een combinatie op maximaal gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heb wel 1x gehad in de korte tijd dat ik in mijn Niro rijd dat ie een lijn ging volgen die van de weg af ging. Schrok me rot want ik had het stuur heel losjes vast en zat te genieten van het automatische sturen.

Wel koppie erbij houden dus.

Als ik naar mijn werk rijd is er 1 punt waar de weg opsplitst en je een haventje in het midden krijgt waar hij consequent gaat piepen en probeert te corrigeren, maar die correctie is niet nodig, sterker nog heel ongewenst.

Systeem werkt verder goed, maar soms zijn er wat onduidelijkheden op de weg, maar dat ligt eigenlijk ook meer aan de wegbelijning.
Blihi schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:15:
Het vervelendste is dat de auto af en toe zelf in de rem gaat als er op de baan naast je verkeer tot stilstand komt. Dat is af en toe echt even schrikken, ook voor de auto's achter je...
O dat heb ik nog niet meegemaakt. Het enige waar ik aan moet wennen is dat je bij adaptive cruisecontrole beter zelf kan bijgassen als je wil inhalen. Hij houd anders zelf afstand en bij het naar links gaan trekt ie niet snel genoeg op. Om anderen niet te frustreren moet je dus wel even bijtrekken.

[ Voor 36% gewijzigd door Fairy op 12-03-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Het vervelendste is dat de auto af en toe zelf in de rem gaat als er op de baan naast je verkeer tot stilstand komt. Dat is af en toe echt even schrikken, ook voor de auto's achter je...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Fairy schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:11:
Heb wel 1x gehad in de korte tijd dat ik in mijn Niro rijd dat ie een lijn ging volgen die van de weg af ging. Schrok me rot want ik had het stuur heel losjes vast en zat te genieten van het automatische sturen.

Wel koppie erbij houden dus.

Als ik naar mijn werk rijd is er 1 punt waar de weg opsplitst en je een haventje in het midden krijgt waar hij consequent gaat piepen en probeert te corrigeren, maar die correctie is niet nodig, sterker nog heel ongewenst.

Systeem werkt verder goed, maar soms zijn er wat onduidelijkheden op de weg, maar dat ligt eigenlijk ook meer aan de wegbelijning.

[...]

O dat heb ik nog niet meegemaakt. Het enige waar ik aan moet wennen is dat je bij adaptive cruisecontrole beter zelf kan bijgassen als je wil inhalen. Hij houd anders zelf afstand en bij het naar links gaan trekt ie niet snel genoeg op. Om anderen niet te frustreren moet je dus wel even bijtrekken.
Klopt. Je moet er vooral aan wennen om eerder naar links gaan :) De auto houdt afstand van de voorganger (instelbaar). Je moet dus eigenlijk al naar links voordat de auto in gaat houden. Dat is gevoelsmatig vrij vroeg, maar dat laat mooi zien dat we in Nederland eigenlijk altijd te dicht op elkaar rijden.

Wat ook bijzonder is, is dat de CC langzamer kan rijden dan ingesteld als je zelf de controle overneemt. Om de CC weer op te laten pakken moet je het gas helemaal loslaten. Bij mijn vorige auto (en op de motor) kon ik het gas langzaam lossen en dan pakte de CC weer op als de ingestelde snelheid bereikt was. De Niro doet dat niet. Zolang je het gas bedient, blijft de snelheid zakken tot ver onder de ingestelde waarde. Pas bij gas los neemt de CC het weer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blihi schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:29:
[...]

Klopt. Je moet er vooral aan wennen om eerder naar links gaan :) De auto houdt afstand van de voorganger (instelbaar). Je moet dus eigenlijk al naar links voordat de auto in gaat houden. Dat is gevoelsmatig vrij vroeg, maar dat laat mooi zien dat we in Nederland eigenlijk altijd te dicht op elkaar rijden.

Wat ook bijzonder is, is dat de CC langzamer kan rijden dan ingesteld als je zelf de controle overneemt. Om de CC weer op te laten pakken moet je het gas helemaal loslaten. Bij mijn vorige auto (en op de motor) kon ik het gas langzaam lossen en dan pakte de CC weer op als de ingestelde snelheid bereikt was. De Niro doet dat niet. Zolang je het gas bedient, blijft de snelheid zakken tot ver onder de ingestelde waarde. Pas bij gas los neemt de CC het weer over.
Ah, dan ben ik dus niet gek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinah
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:26
1000 km, toevallig vanmorgen nog contact gehad met Kia dealer en Kia Nederland voor een occassion die zijn eerste beurt 'pas' met 16500 heeft gekregen (vanwege drukte in de werkplaats). Kia Nederland kon helaas niet vertellen wat dit nou exact voor gevolgen heeft, wel dat je officieel niet meer recht hebt op de 7 jaar fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:46

Arno

PF5A

Als KIA zo hard deze eis heeft, dan moeten ze zorgen dat de dealers op tijd de afspraken kunnen uitvoeren :Y)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
Dinah schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:29:
[...]

1000 km, toevallig vanmorgen nog contact gehad met Kia dealer en Kia Nederland voor een occassion die zijn eerste beurt 'pas' met 16500 heeft gekregen (vanwege drukte in de werkplaats). Kia Nederland kon helaas niet vertellen wat dit nou exact voor gevolgen heeft, wel dat je officieel niet meer recht hebt op de 7 jaar fabrieksgarantie.
Staat het ergens zwart-op-wit? Sommige zeggen dat je 1000km en anderen 1500km mag overschrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik kreeg inderdaad telefonisch de termijn van 1500 door. Dat was ook omdat het niet mogelijk was een afspraak te maken binnen 2 maanden.

Ik moet echt zelf goed op de km-standen letten om zo op tijd een beurt in te plannen, want de herinnering bij 1000 km die de auto zelf geeft komt te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-05 09:48
Fairy schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:39:
[...]

Ah, dan ben ik dus niet gek 8)7
Same here, de EV6 doet dat idd (best irritant), mijn Ceed deed dat idd niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38
Vandaag mijn eerste kleine beurt gehad van de Niro SG2 hev (30K kilometers). Allemaal keurig en nette prijs vind ik voor het geleverde werk. Een ding op de bon kan ik niet helemaal plaatsen en ben ik vergeten te vragen bij de dealer. Iemand hier een idee wat "werkzaamheden 230038R0 FR-CMR upgrade" inhoudt? Zal vast goed zijn maar ben vooral benieuwd wat er dan geüpgraded is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Mijn auto heeft 92.000km gereden. De dealer zegt nu dat ze een kleine beurt doen. Weet iemand of het een grote of kleine beurtmoet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Ik had gisteren ook maar even gebeld naar de dealer ivm onderhoud 75k. zit nu 72k, dus heb nog even, maar kon dus ook pas 11 april bij ze terecht. dus dat is voor mij prima, maar kon erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
sgouman schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:36:
Mijn auto heeft 92.000km gereden. De dealer zegt nu dat ze een kleine beurt doen. Weet iemand of het een grote of kleine beurtmoet zijn?
Ja, de dealer als het goed is aan de hand van de historie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
laredo schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:32:
Vandaag mijn eerste kleine beurt gehad van de Niro SG2 hev (30K kilometers). Allemaal keurig en nette prijs vind ik voor het geleverde werk. Een ding op de bon kan ik niet helemaal plaatsen en ben ik vergeten te vragen bij de dealer. Iemand hier een idee wat "werkzaamheden 230038R0 FR-CMR upgrade" inhoudt? Zal vast goed zijn maar ben vooral benieuwd wat er dan geüpgraded is :-)
FR-CMR = FRont-CaMeRa. Dus ik gok een update van het camerasysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Laatst online: 17:31

elsinga

=8-)

Heeft iemand al eens van Kia gehoord of je ook *eerder* een beurt mag doen, zonder dat dat gevolgen heeft voor de garantie? En hoe dat dan doortelt voor de volgende beurt?

Stel ik moet op 15k een beurt, maar beurt is op 14.5k, mag de volgende dan nog steeds op 30k, of tellen we dan ineens vanaf 14.5k en moet het uiterlijk 29.5k?

Mijn komende Sportage HEV is weliswaar een lease-auto, maar wellicht wil ik die einde lease overnemen en dat is na 5 jaar en dus wellicht nog 2 jaar garantie.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trashlord
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-05 15:51
elsinga schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:32:
Heeft iemand al eens van Kia gehoord of je ook *eerder* een beurt mag doen, zonder dat dat gevolgen heeft voor de garantie? En hoe dat dan doortelt voor de volgende beurt?

Stel ik moet op 15k een beurt, maar beurt is op 14.5k, mag de volgende dan nog steeds op 30k, of tellen we dan ineens vanaf 14.5k en moet het uiterlijk 29.5k?

Mijn komende Sportage HEV is weliswaar een lease-auto, maar wellicht wil ik die einde lease overnemen en dat is na 5 jaar en dus wellicht nog 2 jaar garantie.
Je kan eerder een beurt laten doen, alleen moet je dan nog steeds de 15000km termijn aan houden.
Dus dan zal je inderdaad uiterlijk 29.5k de beurt moeten laten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
elsinga schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:32:

Dat laatste dus. Er mag maximaal 15k km of 1 jaar tussen de beurten zitten.
Pagina: 1 ... 65 ... 72 Laatste