Na lang zoeken en plaatjes kijken lijkt het er ook op dat die Hybrid Edition een kleiner scherm heeft dan de Dynamic (Plus). Dus meer features dan basis, maar ook wat beperkingen tov D(+) en Executive (wat ook overeenkomst qua prijs voor dit moment).
Ja, ik heb ook alleen een sport knop. Ceed sw 1.5 aut. DynamicLine.Arno schreef op maandag 18 september 2023 @ 23:14:
Oh ik heb serieus alleen normaal en sport. Normaal is de standaard hier.
Standaard ECO en met de mode knop naar normaal, sport en terug naar eco te schakelen.Arno schreef op maandag 18 september 2023 @ 23:14:
Oh ik heb serieus alleen normaal en sport. Normaal is de standaard hier.
Sport vind ik wel te agressief en schakelt de motor te vaak te laag terug. Normaal vind ik een fijne stand waarin de motor direct response geeft en meestal in de goede versnellingen blijft zitten. Eco gaat retesnel naar de 7e versnelling en reageert wat traag als je wilt versnellen. Maar voor het Nederlandse verkeer is het eigenlijk wel goed genoeg.
Mijn versie is van februari dit jaar.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Is dit niet het verschil tussen de MHEV en 'normale' versie, hier idd ook alleen normal/sport modeTarantino schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:59:
[...]
Ja, ik heb ook alleen een sport knop. Ceed sw 1.5 aut. DynamicLine.
Ceed sw 1.5 aut. gt plusline
Hoe kom je er achter welke je hebt? Op de prijslijst staat geen mhev uitvoering.
Ik heb een MHEV uitvoering, in het digitale display kan je zien hoeveel energie terug gaat naar de accu.
Maar ik had liever net als bij de Niro een echte HEV gehad, dat was en stuk zuiniger (1:21 ipv 1:16 nu) en ik vind dit dure techniek wat in verhouding niets opleverd gezien de verbruikstats.
Maar ik had liever net als bij de Niro een echte HEV gehad, dat was en stuk zuiniger (1:21 ipv 1:16 nu) en ik vind dit dure techniek wat in verhouding niets opleverd gezien de verbruikstats.
⏩ PVOutput☀️
Ik heb geen digitale display. Ik ben benieuwd of ik ook de mhev heb.
Dit zal 't wel zijn dan, ik heb geen MHEV en dus ook geen eco standQuad schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:57:
Ik heb een MHEV uitvoering, in het digitale display kan je zien hoeveel energie terug gaat naar de accu.
Ik ook niet, het 4,3 inch super cluster. Mijn Dynamicplusline versie heeft vanwege de chiptekorten geen digitaal scherm. Mis je verder niks aan, behalve dat het mij een paar euro in de bijtelling scheelt.Tarantino schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:03:
Ik heb geen digitale display. Ik ben benieuwd of ik ook de mhev heb.
⏩ PVOutput☀️
Ik zie overigens in de huidige prijslijst inderdaad niks meer over MHEV, blijkbaar geen optie meer?
Toen ik bestelde was de GT (plus) line volgens mij überhaupt niet mogelijk in MHEV, enkel de launch edition en volgens mij de DynamicLine..
Prijs verschil tussen launch edition en gt plus was verder ook verwaarloosbaar
Toen ik bestelde was de GT (plus) line volgens mij überhaupt niet mogelijk in MHEV, enkel de launch edition en volgens mij de DynamicLine..
MHEV doet volgens mij ook niks anders met het kleine beetje beschikbare accuvermogen dan de stroomvragers in je auto (AC, audio, etc) draaiend houden bij stilstand zonder dat de motor daarvoor hoeft te draaien. Dat kan een serieuze brandstofbesparing opleveren, mits je je auto voornamelijk gebruikt om in de file te staanQuad schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:57:
Volgens mij doet het iets meer dan dat. De motor gaat bijvoorbeeld uit onder het rijden als ik het gas los laat, is dit bij niet MHEV ook zo?
⏩ PVOutput☀️
Of alles is nu standaard mhev.Cpt_ZakLamP schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:09:
Ik zie overigens in de huidige prijslijst inderdaad niks meer over MHEV, blijkbaar geen optie meer?
Het MHEV model voor de Kia Ceed sportswagen bestaat niet meer.
Het is nu PHEV of gewoon volledig benzine.
Toevallig 2 weken geleden mijn Kia Ceed Sportswagen dynamicplusline besteld en gesproken met de dealer (collega heeft wel een mhev vandaar naar gevraagd).
Korte update na de eerste 1750km.
Proceed blijf ik een mooie verschijning vinden om te zien. De auto laat zich goed en enigszins sportief sturen zonder dat ik het idee heb dat deze de 'grens' opzoekt. De kleur (ik vind die mooi) verbergt ook veel vuil wat op een grijze auto voorheen veel beter te zien was. Het licht (Full LED) is een verademing t.o.v. van de Corolla die ik hiervoor had. Ik rij veel kilometers in Duitsland en daar werkt dat op de Bundesstrassen en de Autobahn echt verademend.
Enige twee nadelen vind ik het beperkte zicht naar achteren en de onmogelijkheid tot het uitzetten van de adaptieve cruise control. Verder nog niets ontdekt na bijna een week. Verbruik is overigens ook wel positief (ik heb de 1.5 automaat met 160pk) bij een snelheid van 130 km/h.
Gisteren geruime tijd op de vMax gereden wat neerkwam op 218 km/h in de teller en 213 km/h op de GPS. A57 van Boxmeer - Kempen en daarna de A42 richting Oberhausen - Hannover. Toen zag ik het verbruik wel relatief snel omlaag gaan maar in de buurt van de fabrieksopgave ga ik toch nooit komen met mijn vele km's in Duitsland
.
Verbruik gisteren: 10,57L/100km over 369,70km.
Vanochtend vond ik hem er in de parkeergarage onder het hotel weer mooi bij staan in elk geval.
Proceed blijf ik een mooie verschijning vinden om te zien. De auto laat zich goed en enigszins sportief sturen zonder dat ik het idee heb dat deze de 'grens' opzoekt. De kleur (ik vind die mooi) verbergt ook veel vuil wat op een grijze auto voorheen veel beter te zien was. Het licht (Full LED) is een verademing t.o.v. van de Corolla die ik hiervoor had. Ik rij veel kilometers in Duitsland en daar werkt dat op de Bundesstrassen en de Autobahn echt verademend.
Enige twee nadelen vind ik het beperkte zicht naar achteren en de onmogelijkheid tot het uitzetten van de adaptieve cruise control. Verder nog niets ontdekt na bijna een week. Verbruik is overigens ook wel positief (ik heb de 1.5 automaat met 160pk) bij een snelheid van 130 km/h.
Gisteren geruime tijd op de vMax gereden wat neerkwam op 218 km/h in de teller en 213 km/h op de GPS. A57 van Boxmeer - Kempen en daarna de A42 richting Oberhausen - Hannover. Toen zag ik het verbruik wel relatief snel omlaag gaan maar in de buurt van de fabrieksopgave ga ik toch nooit komen met mijn vele km's in Duitsland
Vanochtend vond ik hem er in de parkeergarage onder het hotel weer mooi bij staan in elk geval.
/f/image/D13CynjlJdjY5jv2mcfXM3t6.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet nog steeds een excuus vinden in de vmax van mijn Ceed (ook de 1.5 automaat) te ontdekken
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
@Typhone 1 op 9,5 vind ik niet mals om eerlijk te zijn.
Gezien je bericht klinkt het ook alsof je wel van het doorrijden bent (veel Duitsland), maar heb je een idee wat hij doet qua verbruik als je wel netjes NL VMax (lees: 100km/u) aanhoudt?
Gezien je bericht klinkt het ook alsof je wel van het doorrijden bent (veel Duitsland), maar heb je een idee wat hij doet qua verbruik als je wel netjes NL VMax (lees: 100km/u) aanhoudt?
Dan haal ik makkelijk de fabrieksopgave van 1:16.
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Ik heb inmiddels 16k km achter de rug in mijn Proceed 1.5 dct met een gemiddeld verbruik van 6.2l/100km wat neerkomt op 1 op 16. Ik rij voornamelijk snelweg in NL en ben ook op en neer gereden naar zuid Frankrijk.PdeBie schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:45:
Een ritje woon werk van 270km haal ik met gemak 1 op 18.
Dat zijn geruststellende getallen 
Brandstof is niet gratis namelijk en met zo'n grote auto 1 op 16 halen is erg netjes.
Brandstof is niet gratis namelijk en met zo'n grote auto 1 op 16 halen is erg netjes.
Ik red met de proceed 1.0 met gemak 1 op 18 op de snelweg 110kmh…
Ik ben voorbij 21k KM een gemiddeld verbruik van 5,8L/100KM, 1:17,2 dus. 1.5 DCT mhev.
⏩ PVOutput☀️
Heb ik nog geen heel goede cijfers van eigenlijk. Ik ben een 'vlotte' rijder inderdaad en relatief veel onderweg in Duitsland (woon ook 10km van de grens af trouwens). Ik rijd zelden tot nooit langere tijd 100km/h of langere ritten met 100km/h. Vrijwel altijd voor 06:00 of na 19:00 onderweg.PdeBie schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:45:
Ik track overigens (puur voor de fun) al mijn tankbeurten met de app spritmonitor. Daar vul ik alles netjes in om een beeld van het verbruik te krijgen. Op dit moment:
16.09 eerste keer tanken: gereden 469km
16.09 tweede keer tanken: gereden 416km (7.29L/100km)
18.09 derde keer tanken: gereden 591km (7,25L/100km)
19.09 vierde keer tanken: gereden 369km (10,57L/100km)
Niet iedereen woont ook zo dicht bij de grens als ikArno schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:33:
Ik moet nog steeds een excuus vinden in de vmax van mijn Ceed (ook de 1.5 automaat) te ontdekken
[ Voor 10% gewijzigd door Typhone op 20-09-2023 16:14 ]
Mooie bak! Is het bij deze cruise control niet mogelijk om van adaptief naar gewoon te schakelen door de volgende stappen te doorlopen:Typhone schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:23:
Korte update na de eerste 1750km.
Gisteren geruime tijd op de vMax gereden wat neerkwam op 218 km/h in de teller en 213 km/h op de GPS. A57 van Boxmeer - Kempen en daarna de A42 richting Oberhausen - Hannover. Toen zag ik het verbruik wel relatief snel omlaag gaan maar in de buurt van de fabrieksopgave ga ik toch nooit komen met mijn vele km's in Duitsland.
[Afbeelding]
1. Cruise Control aanzetten (nog geen snelheid vastzetten)
2. Knopje van de afstandsbepaling ingedrukt houden tot deze schakelt naar reguliere cruise control
Dit is de manier om in mijn Niro HEV (2017) van adaptief naar regulier te switchen..
Nee het staat tegenwoordig echt uit
Jeremy Clarkson
Nee voor mij is het echt wat verder. Half uurtje A2 en en door op de A67 naar Venlo.Typhone schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:14:
[...]
Niet iedereen woont ook zo dicht bij de grens als ik. Kan binnen 15km de A57, de A40 of de A61 op duiken en moet als ik naar projectlocatie ga zo'n 289km rijden vanaf mijn huis.
Jeremy Clarkson
Voor sommigen welPdeBie schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:21:
Dat zijn geruststellende getallen

Verbruik is hier gemiddedl 7/100 volgens de bc, Kan vast beter, maar ik rij graag een beetje door.. Dus geen 100 op de snelweg.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Tankstations wilden niet dat men dit geheim wist!Renegade666 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:57:
[...]
Voor sommigen wel![]()
Verbruik is hier gemiddedl 7/100 volgens de bc, Kan vast beter, maar ik rij graag een beetje door.. Dus geen 100 op de snelweg.
1 op 14 is nog steeds netjes voor het formaat auto.
Waarom zou je adaptive CC uit willen zetten? Ik vind dat echt heerlijk en geen phantom brakes o.i.d. meegemaakt. CC zonder A is vrij nutteloos als je het mij vraagt.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Doodsimpel. Ik rij harder dan de rest en wil niet dat de auto reeds afremt op het moment dat ik wil inlopen om in te halen. Dat rijdt extreem vervelend vind ik.Koldur schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:21:
Waarom zou je adaptive CC uit willen zetten? Ik vind dat echt heerlijk en geen phantom brakes o.i.d. meegemaakt. CC zonder A is vrij nutteloos als je het mij vraagt.
Zelfs op de A2 trajectcontrole kan ik hem op 100 zetten maar eindig ik op 85-90 als ik rechts blijf rijden. Hele tijd inhalen en gas geven (of wachten tot de auto dat weer doet) vind ik zeer vervelend en onrustig rijden.
Dan moet je dus eerder naar links gaan, anders is de afstand te kort tussen je voorganger als de auto snelheid gaat verminderen.
Daar heb ik sowieso geen invloed op. Van links of rechts gooien ze de auto wel voor me waardoor de 'adaptieve cruise control' in-zijn-werk treedt. Als er iets zinloos is is het wel in NL op de rechterbaan gaan rijden (A2, A1, A7, A12 waar ik regelmatig kom). Maar dat is een discussie voor een ander topic waard denk ikjongetje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:37:
Dan moet je dus eerder naar links gaan, anders is de afstand te kort tussen je voorganger als de auto snelheid gaat verminderen.
Het is erg persoonlijk, maar in NL vind ik normale CC niet heel nuttig/veilig. Als je probleem met ACC er is, is die er met CC nog een stuk meer. Ik zorg ervoor dat ik op tijd naar links ga, zoals het ook eigenlijk hoort.
Enige wat ik moet doen soms, en zelfs dat is eigenlijk niet zoals het moet, is een beetje gas geven zodat er geen mensen tussen mij en mijn voorligger komen die niet of nauwelijks inhalen.
Als iedereen op ACC zou rijden, zou het een stuk prettiger gaan denk ik, maar dat is nog een utopie.
Als je zonder afremmen wil inlopen, moet je overigens gewoon je richtingaanwijzer gebruiken, dan remt hij tot op zekere hoogte niet af en kun je invoegen wanneer het kan.
Enige wat ik moet doen soms, en zelfs dat is eigenlijk niet zoals het moet, is een beetje gas geven zodat er geen mensen tussen mij en mijn voorligger komen die niet of nauwelijks inhalen.
Als iedereen op ACC zou rijden, zou het een stuk prettiger gaan denk ik, maar dat is nog een utopie.
Als je zonder afremmen wil inlopen, moet je overigens gewoon je richtingaanwijzer gebruiken, dan remt hij tot op zekere hoogte niet af en kun je invoegen wanneer het kan.
[ Voor 14% gewijzigd door Koldur op 20-09-2023 20:05 ]
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ik ben het met @Typhone eens. Ik vind ACC* een vervelend stukje techniek, CC werkt voor mij veel voorspelbaarder. Die doet namelijk altijd hetzelfde.
Als iedereen op ACC zou rijden, maar vervolgens wel gas extra gaat geven omdat er anders steeds mensen invoegen, werkt ACC op iedereens zenuwen want dan is continu de afstand tussen jou en je voorganger te klein.
En dat is in mijn ogen ook meteen het 'probleem' van ACC. Je moet ontzettend vroeg naar links om niet af te remmen op je voorganger, maar in de tussentijd is de afstand voor je nog zo groot dat diezelfde auto waar jij voor naar links bent gegaan óók nog ruimschoots naar links kan komen. Dan gaat jouw auto afremmen om ruimte te maken, met het risico dat de eerstvolgende auto op rechts óók naar links komt, voor jouw neus. Om dat te voorkomen geef je dus gas bij, wat het hele idee van de ACC teniet doet.
* Ik heb nog geen ervaring met de ACC van Kia, "slechts" die van Ford, Seat, Audi en Mazda (...). En ik vind ze allemaal hetzelfde gedrag vertonen.
Als iedereen op ACC zou rijden, maar vervolgens wel gas extra gaat geven omdat er anders steeds mensen invoegen, werkt ACC op iedereens zenuwen want dan is continu de afstand tussen jou en je voorganger te klein.
En dat is in mijn ogen ook meteen het 'probleem' van ACC. Je moet ontzettend vroeg naar links om niet af te remmen op je voorganger, maar in de tussentijd is de afstand voor je nog zo groot dat diezelfde auto waar jij voor naar links bent gegaan óók nog ruimschoots naar links kan komen. Dan gaat jouw auto afremmen om ruimte te maken, met het risico dat de eerstvolgende auto op rechts óók naar links komt, voor jouw neus. Om dat te voorkomen geef je dus gas bij, wat het hele idee van de ACC teniet doet.
* Ik heb nog geen ervaring met de ACC van Kia, "slechts" die van Ford, Seat, Audi en Mazda (...). En ik vind ze allemaal hetzelfde gedrag vertonen.
Je kan altijd nog wel de limiter aanzetten. Moet je wel 't pedaal voor intrappen, maar hoger dan de ingestelde snelheid kom je dan niet, en hij reageert niet op een voorligger.
Ik heb wisselende ervaringen met ACC. Op eenbaanswegen werkt het in mijn optiek perfect, maar is het onhandig voor gebruik op snelwegen met invoegende auto's of traag verkeer.
Ik heb wisselende ervaringen met ACC. Op eenbaanswegen werkt het in mijn optiek perfect, maar is het onhandig voor gebruik op snelwegen met invoegende auto's of traag verkeer.
[ Voor 33% gewijzigd door Quad op 20-09-2023 20:40 ]
⏩ PVOutput☀️
Gebruikt iemand die functie ooit eigenlijk?Quad schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:37:
Je kan altijd nog wel de limiter aanzetten. Moet je wel 't pedaal voor intrappen, maar hoger dan de ingestelde snelheid kom je dan niet, en hij reageert niet op een voorligger.
Dunno, ik niet. Heb nog m'n ervaring met ACC toegevoegd.Typhone schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:40:
[...]
Gebruikt iemand die functie ooit eigenlijk?
⏩ PVOutput☀️
Toen ik even een nieuwe sportagemeee had , toen ook acc gebruikt. Vond het niks. Remt veeeeel te vroeg af, rij je opeens 90 op de linker baan.. terwijl er nog genoeg ruimte.te tussen zat.
Mijn cc gebruik ook weinig. Is ook niet te doen hier soms die halven op de weg. Dus acc zal ik ook weinig gebruiken denk ik op de toekomst auto. (Hopelijk de ev6, maar dst is nog even afwachten)
Mijn cc gebruik ook weinig. Is ook niet te doen hier soms die halven op de weg. Dus acc zal ik ook weinig gebruiken denk ik op de toekomst auto. (Hopelijk de ev6, maar dst is nog even afwachten)
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
@Renegade666 je hebt toen de afstand wel op de kortste afstand gezet neem ik aan?
⏩ PVOutput☀️
Ik had hem maar een dag mee, en helaas toen niet zoveel gereden (a32 op en neer naar klant), dus heb verder niet in de instellingen bezig geweest.Quad schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:57:
@Renegade666 je hebt toen de afstand wel op de kortste afstand gezet neem ik aan?
Op mijn Volvo V40 gebruikte ik het super vaak!Typhone schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:40:
[...]
Als ik dan in een onbekende stad reed zette ik deze stand op 50km/u. Dan kon ik mij 100% op de weg en het verkeer focussen zonder mij zorgen te maken dat ik een keer per ongeluk te hard ging.
Zeker in de grote steden waar je toch al je aandacht al nodig hebt voor rondzwermende fietsers etc. bijvoorbeeld.
Het gaf mij heel veel rust.
Het probleem met een auto die afremt omdat de acc ingrijpt, kun je toch tevoren al oplossen door bijtijds het gaspedaal te gebruiken. Dan blijf jij de baas en de acc doet dan niets. Wat ik ook nog wel eens doe is de acc uit zetten, op eigen houtje inhalen en daarna weer vastzetten op de snelheid die ik dan rijd. Kleine moeite en ik vind het best relaxed rijden. Het prettige van acc is natuurlijk wel, dat een kopstaartaanrijding nagenoeg onmogelijk is. En dat is mij veel waard.
Ik rij altijd op acc. Heel soms geef ik gas bij als ik wil inhalen, maar sinds de maximum snelheid 100 is, rijdt iedereen rond die snelheid en werkt acc naar mijn mening heel relaxt. En ja, soms schiet er iemand tussen, maar de tijd van jagen heb ik wel gehad.
Als iedereen op ACC rijdt, dan schiet niemand ergens meer tussen en zal er relatief meer ruimte tussen auto's onstaan. Het probleem van ACC, is de niet ACC rijders die asociaal kort hun auto's tussen de kleinste ruimtes gooien die daar niet voor geschikt zijn. Dan moet een dergelijke bestuurder alsnog hard afremmen om veilig te rijden. Die remt dan vaak harder af dan ACC doet, met meer vertragingen voor iedereen erachter.lolgast schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:10:
Ik ben het met @Typhone eens. Ik vind ACC* een vervelend stukje techniek, CC werkt voor mij veel voorspelbaarder. Die doet namelijk altijd hetzelfde.
Maar dat doet niemand, waardoor juist wel kopstaart botsingen of zelfs kettingbotsingen onstaan.
Ik houd liever ruimte ertussen, maar doordat mensen dat niet doen krijg je problemen. Is een veel groter/macro probleem, maar wanneer er meer en meer betrouwbare technieken komen om dit te beheersen, zal het er alleen maar beter op worden en veel minder files ontstaan.
Maar een kortzichtige oplossing is waar menig mens, onterecht, voor kiest tegenwoordig, terwijl een lange termijn visie ten alle tijden de beste oplossing is.
Techniek, zeker die van tegenwoordig, kan daar dan ook veel beter objectief op reageren en de beste keuzes in maken.
Niet genoeg ruimte tussen jou en je voorligger laten is overigens ook asociaal, maar nogmaals, met iedereen die ACC gebruikt, zal dat probleem nagenoeg weg zijn.
Als je de standaard ACC ruimte van Kia aanhoudt, dan remt hij erg snel af en laat er echt een zee van ruimte tussen, dat heb ik ingesteld met de kortste ruimte en hoef ik vrij zelden in te grijpen en is wettelijk ook in orde qua afstand. Enige probleem dat ik daar heb, is met mensen die echt zich ertussen proppen terwijl het eigenlijk niet kan.
Als je iets beoordeelt, moet je het wel volledig getest hebben, anders weet je niet waar je het over hebt en roep je maar wat.
[ Voor 14% gewijzigd door Koldur op 20-09-2023 22:39 ]
Amen.Koldur schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:19:
[...]
Als iedereen op ACC rijdt, dan schiet niemand ergens meer tussen en zal er relatief meer ruimte tussen auto's onstaan. Het probleem van ACC, is de niet ACC rijders die asociaal kort hun auto's tussen de kleinste ruimtes gooien die daar niet voor geschikt zijn. Dan moet een dergelijke bestuurder alsnog hard afremmen om veilig te rijden. Die remt dan vaak harder af dan ACC doet, met meer vertragingen voor iedereen erachter.
Maar dat doet niemand, waardoor juist wel kopstaart botsingen of zelfs kettingbotsingen onstaan.
Ik houd liever ruimte ertussen, maar doordat mensen dat niet doen krijg je problemen. Is een veel groter/macro probleem, maar wanneer er meer en meer betrouwbare technieken komen om dit te beheersen, zal het er alleen maar beter op worden en veel minder files ontstaan.
Maar een kortzichtige oplossing is waar menig mens, onterecht, voor kiest tegenwoordig, terwijl een lange termijn visie ten alle tijden de beste oplossing is.
Techniek, zeker die van tegenwoordig, kan daar dan ook veel beter objectiiop reageren en de beste keuzes in maken.
Ik begrijp je punt wel @Koldur maar helaas werkt het zo niet in Europa / NL. Acc is niet heilig en mensen gooien zich, met of zonder acc, toch wel in een gaatje wat ergens is. Wat dan weer gevolgen heeft voor allerlei andere gebruikers met acc.
Het maakt niet zoveel uit waar ik rij maar de mentaliteit is grofweg dusdanig dat er veel rijders zijn met groot snelheidsverschil tov elkaar. In de VS is dat fors minder met uitzonderingen rond de grote steden.
In Duitsland naar links gaan VOORDAT de acc ingrijpt is ronduit asociaal. Daar staan NL kentekens om berucht in de grensstreek omdat men blijft vergeten dat er daar zoiets is als onbegrensd rijden. Wat men daar persoonlijk van vindt doet niet ter zake; feit is het is toegestaan en je dient er rekening mee te houden.
Ik heb de tijd van het harde knallen achter me liggen maar ergerde me idem dood aan dergelijk gedrag. Laat je gas maar gerust los als een NL auto een vrachtwagen nadert in Duitsland want die komt gewoon naar links. Of hij nou 100, 200 of 400m achter de vrachtwagen zit het gebruik (meermaals) van de buitenspiegel lijkt geen gewoonte te zijn. En (wellicht acc gebruik, ik weet het niet) relatief vaak al ruim voor een vrachtwagen naar de linkerbaan met een drafje van 110-120km/h. Ik spreek over Duitsland nu
.
Vroeger met snelheid 250-310km/h kon ik me dan letterlijk opvreten maar tegenwoordig ben ik gematigd geworden daarmee. Een tijdje terug reed ik achter mijn ouders aan naar Keulen (KIA Niro, dus ontopic) en toen viel mij dat gedrag ook al op. Mijn pa werd tussen Hilden en Keulen (45km) 4x begroet met groot licht omdat hij iemand in de ankers dwong door niet of nauwelijks te spiegelen en op cruise te rijden (dat doet ie altijd trouwens).
Ik denk niet dat het de heilige graal is en vind het jammer dat ik het niet uit kan zetten maar actief rijden is niks mis mee denk ik. Los daarvan: als dat alles is waar maak ik me dan druk om? Er staat nog steeds elke keer een mooie KIA te wachten op mij en 10 jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik daar ooit in zal rijden of voor kiezen
.
Het maakt niet zoveel uit waar ik rij maar de mentaliteit is grofweg dusdanig dat er veel rijders zijn met groot snelheidsverschil tov elkaar. In de VS is dat fors minder met uitzonderingen rond de grote steden.
In Duitsland naar links gaan VOORDAT de acc ingrijpt is ronduit asociaal. Daar staan NL kentekens om berucht in de grensstreek omdat men blijft vergeten dat er daar zoiets is als onbegrensd rijden. Wat men daar persoonlijk van vindt doet niet ter zake; feit is het is toegestaan en je dient er rekening mee te houden.
Ik heb de tijd van het harde knallen achter me liggen maar ergerde me idem dood aan dergelijk gedrag. Laat je gas maar gerust los als een NL auto een vrachtwagen nadert in Duitsland want die komt gewoon naar links. Of hij nou 100, 200 of 400m achter de vrachtwagen zit het gebruik (meermaals) van de buitenspiegel lijkt geen gewoonte te zijn. En (wellicht acc gebruik, ik weet het niet) relatief vaak al ruim voor een vrachtwagen naar de linkerbaan met een drafje van 110-120km/h. Ik spreek over Duitsland nu
Vroeger met snelheid 250-310km/h kon ik me dan letterlijk opvreten maar tegenwoordig ben ik gematigd geworden daarmee. Een tijdje terug reed ik achter mijn ouders aan naar Keulen (KIA Niro, dus ontopic) en toen viel mij dat gedrag ook al op. Mijn pa werd tussen Hilden en Keulen (45km) 4x begroet met groot licht omdat hij iemand in de ankers dwong door niet of nauwelijks te spiegelen en op cruise te rijden (dat doet ie altijd trouwens).
Ik denk niet dat het de heilige graal is en vind het jammer dat ik het niet uit kan zetten maar actief rijden is niks mis mee denk ik. Los daarvan: als dat alles is waar maak ik me dan druk om? Er staat nog steeds elke keer een mooie KIA te wachten op mij en 10 jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik daar ooit in zal rijden of voor kiezen
Ik wil hem nog wel eens aanzetten als er iemand enorm achter me zit te drukken in de wijk waar je maar 30kmh mag. Ik ben ook niet heilig en rij ook altijd wel iets te hard; maar dan zet ik de limiter wel eens lekker op 32kmh oid.Typhone schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:40:
[...]
Yamaha MT-09
Jahoor regelmatig in mijn niet ACC auto.Typhone schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:40:
[...]
Voornamelijk in trajectcontroles, daar kun je met CC bijna nooit rijden in de spits en kan je door de limiter ook niet te hard rijden.
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
ACC is echt heerlijk rijden als het rustig is op de snelweg.
Ook als het wat drukker is, vind ik ACC fijner dan CC. Juist omdat bij elke boodschappenwagen die zonder te spiegelen naar links klapt de ACC inhoudt en daarna weer de snelheid oppakt
Jeremy Clarkson
Ik gebruik in mijn Kodiaq (en de huur Sportage in Zuid Korea) eigenlijk altijd ACC. Ook in de stad. Je rijdt niet snel boven de Vmax en als het voor je afremt dan remt de auto zelf mee. Als nu iedereen op de snelweg zich eens niet in mijn veiligheidsafstand zou proppen, dan zou ik daar nog meer aan mijn ACC hebben.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Vandaag proefrit gemaakt in de Kia Ceed SW en Kia Niro EV. Rij nu een Tesla Model 3.
De Niro EV voelt gelijk als bekend terrein qua rijden. I-pedal aan en gaan. Vermogen? Ja hij is rap genoeg.
Stoelen zitten ok, maar niet meer dan dat. Geluid/Audio (H&K systeem) valt mij wat tegen. Het is niet slecht, maar zeker in het laag kan het veel beter.
Ik kom dus uit een Tesla, dus 2 knopjes, 2 hendels en een scherm. Op het stuur heeft de Kia al meer knopjes en mijn hemel wat was het zoeken tijdens het rijden. Kwestie van gewenning wellicht, maar voelt wel als een stap terug. Wat wel een stap vooruit is: heads-up display! Super duidelijk om af te lezen en ogen op de weg. Handig!
De Ceed SW was voorzien van de 1.5 automaat. Mja, na 4 jaar elektrisch te rijden is dit toch wel heel erg wennen. Gas geven, even wachten en ow ja, daar schakelt hij terug en komt hij. Optrekken vanuit stilstand ook. Hoewel het schakelen snel en soepel gaat, merk je het toch. Het is gewoon heel anders weer. Gaat het wennen? Vast wel. Maar EV rijden is toch wel erg lekker.
Dan de rest. Stoelen: heel prettig! Zitten erg goed. Audio: standaard systeem, dus geen JBL, is gewoon slecht. Dat is echt een afknapper.
Cruisecontrol en dergelijke hetzelfde als bij de Niro. Veel verschillende knopjes nodig voor iets instellen als CC en automatisch sturen. Het was erg zoeken tijdens de proefrit.
Het vermogen? Heb nu 400+ pk… appels en peren, maar het is voldoende voor dagelijks verkeer.
Al met al valt de Ceed voor mij af. De Niro blijft op de “Consider” list.
Hopelijk binnenkort ergens een keer een proefrit met de Peugeot 308 EV maken.
De Niro EV voelt gelijk als bekend terrein qua rijden. I-pedal aan en gaan. Vermogen? Ja hij is rap genoeg.
Stoelen zitten ok, maar niet meer dan dat. Geluid/Audio (H&K systeem) valt mij wat tegen. Het is niet slecht, maar zeker in het laag kan het veel beter.
Ik kom dus uit een Tesla, dus 2 knopjes, 2 hendels en een scherm. Op het stuur heeft de Kia al meer knopjes en mijn hemel wat was het zoeken tijdens het rijden. Kwestie van gewenning wellicht, maar voelt wel als een stap terug. Wat wel een stap vooruit is: heads-up display! Super duidelijk om af te lezen en ogen op de weg. Handig!
De Ceed SW was voorzien van de 1.5 automaat. Mja, na 4 jaar elektrisch te rijden is dit toch wel heel erg wennen. Gas geven, even wachten en ow ja, daar schakelt hij terug en komt hij. Optrekken vanuit stilstand ook. Hoewel het schakelen snel en soepel gaat, merk je het toch. Het is gewoon heel anders weer. Gaat het wennen? Vast wel. Maar EV rijden is toch wel erg lekker.
Dan de rest. Stoelen: heel prettig! Zitten erg goed. Audio: standaard systeem, dus geen JBL, is gewoon slecht. Dat is echt een afknapper.
Cruisecontrol en dergelijke hetzelfde als bij de Niro. Veel verschillende knopjes nodig voor iets instellen als CC en automatisch sturen. Het was erg zoeken tijdens de proefrit.
Het vermogen? Heb nu 400+ pk… appels en peren, maar het is voldoende voor dagelijks verkeer.
Al met al valt de Ceed voor mij af. De Niro blijft op de “Consider” list.
Hopelijk binnenkort ergens een keer een proefrit met de Peugeot 308 EV maken.
@PdeBie Daar zijn proefritten voor 
Wetende hoe de stoelen van de Niro voor je zitten, waarom blijft hij op de lijst staan? Maak je niet zo heel veel kilometers dat het niet zo heel erg is als je even niet lekker zit?
Wetende hoe de stoelen van de Niro voor je zitten, waarom blijft hij op de lijst staan? Maak je niet zo heel veel kilometers dat het niet zo heel erg is als je even niet lekker zit?
@lolgast ze zitten ok, net als in de Model 3. Dat zijn ook niet de beste stoelen die er zijn.
De stoelen van de Ceed zaten wel veel beter. Ook beter dan de Tesla.
En verder was er niets in de Niro wat een keiharde no-go was. Dus daarom “consider” en niet op de short-list.
De stoelen van de Ceed zaten wel veel beter. Ook beter dan de Tesla.
En verder was er niets in de Niro wat een keiharde no-go was. Dus daarom “consider” en niet op de short-list.
Hoorde gisteren dat de levertijden voor de Sportage momenteel 6 maanden zijn, GT plusline 9 maanden. Is dat hier ook het algemene beeld of was het verkooppraat?
Heb de Niro en de Sportage bekeken. De Sportage komt wel meer premium over terwijl ik de Niro wat vergelijk met een Dacia Duster (is overigens niks mis mee). Lijkt ook fors groter maar vond de Niro binnenin eigenlijk ook erg ruim. Alleen de hoedenplank was een dun stukje doek. Wat is daar het idee bij? Zelfs in een Fiat Panda is het fraaier.
Formaatvergelijking valt ook mee
https://www.carsized.com/...vs-kia-sportage-2021-suv/
Tevens BMW bezocht. Fraaier, meer premium maar man, wat een prijzen icm hemeltergende infosystemen.
Heb de Niro en de Sportage bekeken. De Sportage komt wel meer premium over terwijl ik de Niro wat vergelijk met een Dacia Duster (is overigens niks mis mee). Lijkt ook fors groter maar vond de Niro binnenin eigenlijk ook erg ruim. Alleen de hoedenplank was een dun stukje doek. Wat is daar het idee bij? Zelfs in een Fiat Panda is het fraaier.
Formaatvergelijking valt ook mee
https://www.carsized.com/...vs-kia-sportage-2021-suv/
Tevens BMW bezocht. Fraaier, meer premium maar man, wat een prijzen icm hemeltergende infosystemen.
[ Voor 28% gewijzigd door bombadil op 23-09-2023 19:55 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
@PdeBie: zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen. Wij rijden een Xceed en Proceed. De geluidsinstallatie in de Xceed is standaard, maar vanaf het eerste moment vind ik hem uitstekend klinken. De Proceed heeft de JBL upgrade. Die klinkt misschien nog iets beter, maar daarvoor moest ik naar mijn smaak toch wel wat zaken aanpassen. In de Xceed heb ik dat nooit hoeven doen. Ik rijd regelmatig in beide auto’s en ben nog altijd blij verrast hoe goed het geluid in de XCeed is.
Parkeren is een vak, geen twee vakken.
Ik denk dat KIA wat achterstanden aan het inhalen is. Mijn sportage (dynamic line hev)is eind maart besteld en mag hem eind van komende week ophalenbombadil schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:46:
Hoorde gisteren dat de levertijden voor de Sportage momenteel 6 maanden zijn, GT plusline 9 maanden. Is dat hier ook het algemene beeld of was het verkooppraat?

Ik hoorde dat deze dealer op dit moment iedere dag nieuwe autos krijgt aangeleverd...zelfs zoveel dat het eigen terrein te krap is.
Ik vind dat de auto veel afstand houdt ook op de kortste afstand. Daardoor remt ie of af ivm voorligger of je moet erg vroeg naar links waardoor je potentieel langer sneller verkeer hindert. Ook als er iemand voor vliegt probeert ie heel keampachtig het gat te behouden en gaat de auto flink in de ankers. Rij je ineens 110 op links ipv 130, en het duurt dan even voor de auto weer wat accelereert. Gewone CC vind ik dan fijner. Je kruipt gat dicht, gaat links er voorbij en dan door.elsinga schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:10:
Ik gebruik in mijn Kodiaq (en de huur Sportage in Zuid Korea) eigenlijk altijd ACC. Ook in de stad. Je rijdt niet snel boven de Vmax en als het voor je afremt dan remt de auto zelf mee. Als nu iedereen op de snelweg zich eens niet in mijn veiligheidsafstand zou proppen, dan zou ik daar nog meer aan mijn ACC hebben.
De wijzen komen uit het Oosten!
Je kunt zelf ook gas bijgeven, net zoals bij CC
Jeremy Clarkson
Dan kan ik net zo goed zelf rijden. Het hele idee van cruise control bij mij is dat ik het gaspedaal niet hoef aan te raken.Arno schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:47:
Je kunt zelf ook gas bijgeven, net zoals bij CC
Bij gewone CC moet je dat ook
Jeremy Clarkson
Overigens vind ik het jammer dat er bij de passagiersstoel geen iso-fix zit.
Elk andere auto in deze klasse heeft dat wel pfff
Elk andere auto in deze klasse heeft dat wel pfff
Het grote voordeel van zelf gas (bij) geven bij gebruik van de ACC is dat gas loslaten meestal gelijk een automatische remactie oplevert, heb je meer tijd om je voet naar het rempedaal te verplaatsen.NoepZor schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:48:
[...]
Dan kan ik net zo goed zelf rijden. Het hele idee van cruise control bij mij is dat ik het gaspedaal niet hoef aan te raken.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik vind dat ik voor mijn gevoel erg vroeg naar links moet. Als ik 130 rij en je haalt iemand in die 100 rijdt is dat niet zo’n punt. Maar als diegene 126 rijdt, dan kruip je er langzaam voorbij. Met de normale CC kun je er dan eerst dichterbij kruipen, dus dichterbij dan de ACC toestaat, en er dan voorbij zonder je snelheid flink te verhogen.
voor mij is eind februari 2023 de Ceed SW dynamicplusline MHEV DCT 1.0 besteld en werd ca. 7mnd levertijd doorgeven....ik zit nu ook met smart te wachten op een belletje.indoow schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:37:
[...]
Dat belooft veel goeds, deze week de ceed sw mhev dct besteld. Kia dealer in Amersfoort zei dat levertijd 8-9 maanden was, toch maar rekening houden met een langere periode ben ik bang.
Andere mensen ervaringen met de levering van de mhev dct?
Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ga binnenkort een proefrit maken in een Proceed 1.4 DCT GT-Plusline 2019 (kmstand +-65.000 km). Deze zou zomaar van iemand hier op het forum geweest kunnen zijn 😊. Het is in ieder geval een rode
Ik heb inmiddels een aantal leasewagens gehad en ga nu overstappen naar een priveauto. Heb jullie tips waar ik goed op moet letten bij het bezichtigen en proefrijden? Ik ben inmiddels verwend met het rijden van nieuwe leasewagens. Het proefrijden in een tweedehandsje is toch wel even anders dan een nieuwe wagen, dus ik wil niet lullige dingen over het hoofd zien. Het gaat name om de Proceed 2019 specifieke dingen, een rondje om de auto lopen en onder de motorkap snap ik nog wel gelukkig
Ik las dat er hier een aantal mensen problemen hadden/hebben met echo tijdens het bellen. Bij sommige is het opgelost door een firmware update. Kan je het firmware makkelijk checken in het infotainment syteem en welke versie zou die nu moeten hebben?
Ik heb ook een vraag wat betreft de 7 jaar garantie van Kia. In de beschrijving op de Kia site zie ik terug dat Kia Certified Used inbegrepen is bij het afleverpakket (staat dit gelijk aan die 7 jaar?), maar wanneer ik bij de Kia site filter op Certified Used dan staat de wagen er niet bij, beetje verwarrend dit
. Overigens staat de Proceed wel bij een Kia dealer.
Gelijk nog een vraag over de 7 jaar garantie, ik begrijp dat Kia er heel streng in is. Zijn daar nog specifieke aandachtspunten voor? Ik las al een paar posts terug dat er in ieder geval een Kia afleveringssticker in het onderhoudsboekje moet zitten en dat de onderhoudsintervallen (15.000km of 1/jaar) nageleefd moeten zijn.
Tot zover de vragen die in mij zijn opgekomen, alle ervaringen zijn welkom 😊.
Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ga binnenkort een proefrit maken in een Proceed 1.4 DCT GT-Plusline 2019 (kmstand +-65.000 km). Deze zou zomaar van iemand hier op het forum geweest kunnen zijn 😊. Het is in ieder geval een rode
Ik heb inmiddels een aantal leasewagens gehad en ga nu overstappen naar een priveauto. Heb jullie tips waar ik goed op moet letten bij het bezichtigen en proefrijden? Ik ben inmiddels verwend met het rijden van nieuwe leasewagens. Het proefrijden in een tweedehandsje is toch wel even anders dan een nieuwe wagen, dus ik wil niet lullige dingen over het hoofd zien. Het gaat name om de Proceed 2019 specifieke dingen, een rondje om de auto lopen en onder de motorkap snap ik nog wel gelukkig
Ik las dat er hier een aantal mensen problemen hadden/hebben met echo tijdens het bellen. Bij sommige is het opgelost door een firmware update. Kan je het firmware makkelijk checken in het infotainment syteem en welke versie zou die nu moeten hebben?
Ik heb ook een vraag wat betreft de 7 jaar garantie van Kia. In de beschrijving op de Kia site zie ik terug dat Kia Certified Used inbegrepen is bij het afleverpakket (staat dit gelijk aan die 7 jaar?), maar wanneer ik bij de Kia site filter op Certified Used dan staat de wagen er niet bij, beetje verwarrend dit
Gelijk nog een vraag over de 7 jaar garantie, ik begrijp dat Kia er heel streng in is. Zijn daar nog specifieke aandachtspunten voor? Ik las al een paar posts terug dat er in ieder geval een Kia afleveringssticker in het onderhoudsboekje moet zitten en dat de onderhoudsintervallen (15.000km of 1/jaar) nageleefd moeten zijn.
Tot zover de vragen die in mij zijn opgekomen, alle ervaringen zijn welkom 😊.
@AcLex De onderhoudsintervallen moeten inderdaad nageleefd zijn. In totaal mag je nooit meer dan 1500 km over de intervallen heen gegaan zijn. Dus 1 keer 1499 km er overheen is ok, 10 keer 149 km ook, maar in totaal mag het niet boven de 1500 komen.
Bij import-auto's zijn de km standen in het boekje daarvoor leidend, maar als het goed is staan die ook allemaal netjes in het Kia systeem. Deze vragen kun je natuurlijk ook gewoon bij de verkoper neerleggen. Als dat een merkdealer is zal hij duidelijk zijn over de garantie.
Bij import-auto's zijn de km standen in het boekje daarvoor leidend, maar als het goed is staan die ook allemaal netjes in het Kia systeem. Deze vragen kun je natuurlijk ook gewoon bij de verkoper neerleggen. Als dat een merkdealer is zal hij duidelijk zijn over de garantie.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Hoe moet ik dat zien met mijn leaseauto?Blihi schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:53:
@AcLex De onderhoudsintervallen moeten inderdaad nageleefd zijn. In totaal mag je nooit meer dan 1500 km over de intervallen heen gegaan zijn. Dus 1 keer 1499 km er overheen is ok, 10 keer 149 km ook, maar in totaal mag het niet boven de 1500 komen.
A.s. vrijdag heb ik de auto 2 weken en ik zit op 3890km op dit moment. De ene keer rij ik veel, de andere keer iets minder.
Eén keer de afspraak vergeten en je bent de sjaak dus? Lees: de volgende koper bij 120dkm.
[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 27-09-2023 14:08 ]
15 februari Ceed SW PHEV executiveline besteld. Is gebouwd en onderweg naar de dealer. Ze weten niet hoelang dit transport duurt.DonSebas schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:53:
[...]
voor mij is eind februari 2023 de Ceed SW dynamicplusline MHEV DCT 1.0 besteld en werd ca. 7mnd levertijd doorgeven....ik zit nu ook met smart te wachten op een belletje.
Oeh, was september/oktober ook de verwachte levertijd bij jou?Degro0402 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:15:
[...]
15 februari Ceed SW PHEV executiveline besteld. Is gebouwd en onderweg naar de dealer. Ze weten niet hoelang dit transport duurt.
Die van mij heeft een langere levertijd gekregen maar komt dan misschien ook eerder
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
Ja klopt, was eerst 25/9-2/10, nu 30/10-05/11.Mitssz schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:24:
[...]
Oeh, was september/oktober ook de verwachte levertijd bij jou?
Die van mij heeft een langere levertijd gekregen maar komt dan misschien ook eerder
Maargoed weet niet hoelang ze nodig hebben voor transport. Neem aan dat dat geen maand duurt maar je weet het tegenwoordig nooit.
En dit geldt kennelijk ook als je domweg niet op tijd bij je Kia dealer terecht kunt voor onderhoud. Je hebt dus de keuze tussen heel vroeg je onderhoud inplannen (met het risico dat je of veel te vroeg bent en de dealer de betreffende beurt niet wil uitvoeren of alsnog te laat omdat je ondertussen meer hebt gereden) of dat je de garantie kwijt bent omdat je niet op tijd hebt kunnen onderhouden en je daardoor meer dan 1500km (in totaal, niet per keer!) over de kilometerstanden heen bent gegaan....Blihi schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:53:
Op zijn minst niet sympathiek, maar zou ook best eens niet volgens Europees recht kunnen zijn...
Dat eerste ben ik met je eens. Ik heb dat zelf ook gehad. Ineens de melding: "onderhoud over 1000 km" en dan pas na 1200 km terecht kunnen.
Sindsdien houd ik het beter in de gaten.
Sindsdien houd ik het beter in de gaten.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
aldus hun eigen site https://www.kia.com/nl/ki...0Sportage%20gefabriceerd. worden ze in Slowakije gemaakt, dus neem ff aan dat ze dan op de vrachtwagen gaan en die zal binnen 3dagen (geen idee hoelang een chauffeur mag rijden) toch wel zijn.Degro0402 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:54:
[...]
Ja klopt, was eerst 25/9-2/10, nu 30/10-05/11.
Maargoed weet niet hoelang ze nodig hebben voor transport. Neem aan dat dat geen maand duurt maar je weet het tegenwoordig nooit.
Volgens mij gaan ze op de trein naar Rotterdam en worden ze vanaf daar weer herverdeeld met een vrachtwagen.
Is de 7 jaar garantie ook van toepassing bij import?! Vind ik wel een interessante vraag. Zeker gezien het dwangmatige toepassen van panorama / schuifdaken door de NL importeur op de luxe versies, terwijl ik liever meer hoofdruimte en geen schuifdak heb.Blihi schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:53:
Bij Volkswagen zien (zagen) ze het als extra garantie is van de importeur dus als je zelf importeert heb je geen recht op extra garantie. Meldt je maar bij VW in het land van herkomst.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Ja klopt. Zorg er dus voor dat je de afspraken op tijd inplant. Liever te vroeg dan te laat.Typhone schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:35:
[...]
Hoe moet ik dat zien met mijn leaseauto?
A.s. vrijdag heb ik de auto 2 weken en ik zit op 3890km op dit moment. De ene keer rij ik veel, de andere keer iets minder.
Eén keer de afspraak vergeten en je bent de sjaak dus? Lees: de volgende koper bij 120dkm.
Ja, mits geimporteerd door de dealer. Ik heb gewoon de volle 7 jaar ook al is het een Duitser.bombadil schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:45:
[...]
Is de 7 jaar garantie ook van toepassing bij import?! Vind ik wel een interessante vraag. Zeker gezien het dwangmatige toepassen van panorama / schuifdaken door de NL importeur op de luxe versies, terwijl ik liever meer hoofdruimte en geen schuifdak heb.
Bij Volkswagen zien (zagen) ze het als extra garantie is van de importeur dus als je zelf importeert heb je geen recht op extra garantie. Meldt je maar bij VW in het land van herkomst.
Als een dealer mij weigert aangezien er te weinig km's opstaan, maar de garantie intrekt omdat ik niet terecht kon (zakelijk hè) met mijn auto dan stikken ze maar. Of de volgende eigenaar kan naar 7 jaar garantie fluiten.Blihi schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:23:
[...]
Ja klopt. Zorg er dus voor dat je de afspraken op tijd inplant. Liever te vroeg dan te laat.
Ik ben benieuwd of zoiets stand kan houden eigenlijk. Ik kan in een week 4000km rijden en in de twee weken erna in totaal 1000km.
Kia doet hier moeilijk over, 1x zien ze het door de vingers maar daarna niet meer.Typhone schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:38:
[...]
Als een dealer mij weigert aangezien er te weinig km's opstaan, maar de garantie intrekt omdat ik niet terecht kon (zakelijk hè) met mijn auto dan stikken ze maar. Of de volgende eigenaar kan naar 7 jaar garantie fluiten.
Ik ben benieuwd of zoiets stand kan houden eigenlijk. Ik kan in een week 4000km rijden en in de twee weken erna in totaal 1000km.
Nee, 1500km zien ze het door de vingerssgouman schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:41:
[...]
Kia doet hier moeilijk over, 1x zien ze het door de vingers maar daarna niet meer.
Als je te vroeg gaat, wordt het dan rechtgetrokken?Blihi schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:06:
[...]
Nee, 1500km zien ze het door de vingersDus 10 keer 149 km is ook prima.
⏩ PVOutput☀️
Hoi,
Ook nieuw hier!
Op 12 april is mijn Kia Proceed 1.5 dct gt-line (pano) Executive Green besteld. Vorige week vernomen dat hij chassisnr heeft wat betekent dat hij gemaakt is en volgens de dealer in de haven stond! Ik ga ervan uit dat het de haven in Slowakije is. Verder gaven ze aan dat het transport ongeveer 4 weken mag duren…klopt dit?
Gr,
Patrick
Ook nieuw hier!
Op 12 april is mijn Kia Proceed 1.5 dct gt-line (pano) Executive Green besteld. Vorige week vernomen dat hij chassisnr heeft wat betekent dat hij gemaakt is en volgens de dealer in de haven stond! Ik ga ervan uit dat het de haven in Slowakije is. Verder gaven ze aan dat het transport ongeveer 4 weken mag duren…klopt dit?
Gr,
Patrick
Het zou kunnen dat de huidige productielijn weer is aangepast, of dat ik onjuiste info heb.Patje2212 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:54:
@Quad
Oh oké…de dealer gaf aan dat de Proceed uit Slowakije komt, maar anyway bedankt voor de info!
Als de dealer het zegt.. 👍
Succes met afwachten, mooie uitvoering en kleur.
⏩ PVOutput☀️
Misschien zijn er meerdere fabrieken die de CEED produceren. Destijds werden CEED's in Slowakije geproduceerd, het is ook een model specifiek voor de Europese markt.
https://press.kia.com/eu/...rate/factoryslovakia.html
https://press.kia.com/eu/...rate/factoryslovakia.html
The Žilina facility has a production line capable of producing eight different models simultaneously. It is, and always has been, responsible for producing all members of the Ceed family which now includes Ceed, Ceed GT, Ceed Sportswagon, ProCeed, Xceed as well as plug-in hybrid versions of both Ceed, Sportswagon and Xceed. The plant is also responsible for producing three generations of Sportage, including Mild-Hybrid ‘Ecodynamics+’ variants.
Thanks!
Rustig afwachten totdat ik een belletje krijg van de de dealer dan maar…alhoewel dat wel moeilijk is😀.
Wel sneller dan 1e indicatie die bij bestelling afgegeven is
Rustig afwachten totdat ik een belletje krijg van de de dealer dan maar…alhoewel dat wel moeilijk is😀.
Wel sneller dan 1e indicatie die bij bestelling afgegeven is
Is er überhaupt een haven in Slowakije?Patje2212 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:18:
Hoi,
Ook nieuw hier!
Gr,
Patrick
Vast ergens aan de DonauTyphone schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:12:
[...]
Is er überhaupt een haven in Slowakije?
Ik ben me aan het oriënteren op een Kia Ceed SW.
Nu heb ik zelf al wat belangrijke info gevonden, oa nieuw multimediasysteem in 2020. Dus het moet een 2020 of nieuwer model zijn.
Waar ik alleen wel mee zit is dat de 1.4T's wat aan de duurdere kant zijn. Mijn vrouw geeft niets om prestaties en van mij hoeft het ook geen racebeest te zijn, maar 0-100 binnen 10 seconden vind ik wel prettig.
Helaas haalt de 1.0T dat niet, die doet er meer dan 11 seconden over.
Duss... Chiptuning? Iemand ervaring met het chippen van een 1.0T blok (en liefst nog specifiek in een Ceed SW). Is 0-100 dan wel te doen in 10 seconden?
De meeste tuners beloven 120PK->140PK en 170Nm->230Nm dus dat zijn wel keurige getallen lijkt me.
Zijn er verder nog specifieke zaken waar ik op moet letten bij een Kia Ceed SW 1.0T van 2020?
Wat is overigens de onderhoudsinterval van die auto? Op de site van KIA moet ik eerst een mijn-KIA account aanmaken om die info op te kunnen vragen.
Nu heb ik zelf al wat belangrijke info gevonden, oa nieuw multimediasysteem in 2020. Dus het moet een 2020 of nieuwer model zijn.
Waar ik alleen wel mee zit is dat de 1.4T's wat aan de duurdere kant zijn. Mijn vrouw geeft niets om prestaties en van mij hoeft het ook geen racebeest te zijn, maar 0-100 binnen 10 seconden vind ik wel prettig.
Duss... Chiptuning? Iemand ervaring met het chippen van een 1.0T blok (en liefst nog specifiek in een Ceed SW). Is 0-100 dan wel te doen in 10 seconden?
De meeste tuners beloven 120PK->140PK en 170Nm->230Nm dus dat zijn wel keurige getallen lijkt me.
Zijn er verder nog specifieke zaken waar ik op moet letten bij een Kia Ceed SW 1.0T van 2020?
Wat is overigens de onderhoudsinterval van die auto? Op de site van KIA moet ik eerst een mijn-KIA account aanmaken om die info op te kunnen vragen.
Ik heb de 1.0 laten chippen. Daar rijdt de auto echt veel beter van. Ik geef niet zo om de harde cijfers, maar gevoelsmatig doet de auto het gewoon beter. Een snelheidsmonster wordt het nooit. In vergelijking met onze Focus 1.0 merk je vooral dat de Kia zijn koppel in de hoge toeren heeft, de Focus in de lage toeren(wat dus echt lekkerder rijdt). Grote voordeel van de 1.0 ten opzichte van de 1.4 is toch echt het verbruik. 1 op 18 is niet moeilijk...Aomi schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:10:
Met de 1.5 ook niet, maar ik ga geen 100km achter een vrachtwagen aan hangen
Jeremy Clarkson
Ik rij nu 3 jaar in een 1.0t ceed sw. Als je weet waar moet je gassen, is hij zomaar weg. ja, het is geen snelheids monster, want het is natuurlijk wel een grote auto met kleine motor.Aomi schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:10:
maar heb nooit het idee gehad, goh, wat is hij traag. Misschien is het gewenning (heb altijd met kleine blokken gereden), maar je kan prima met het gewone verkeer mee rijden.
Goed om te lezen!pixels66 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:02:
[...]
Ik heb de 1.0 laten chippen. Daar rijdt de auto echt veel beter van. Ik geef niet zo om de harde cijfers, maar gevoelsmatig doet de auto het gewoon beter. Een snelheidsmonster wordt het nooit. In vergelijking met onze Focus 1.0 merk je vooral dat de Kia zijn koppel in de hoge toeren heeft, de Focus in de lage toeren(wat dus echt lekkerder rijdt). Grote voordeel van de 1.0 ten opzichte van de 1.4 is toch echt het verbruik. 1 op 18 is niet moeilijk...
Ja de Focus staat ook nog op mijn shortlist, samen met de Megane. Als je tussen de Focus en Ceed moest kiezen (beide als 1.0t), welke heeft dan jouw voorkeur? En dan bedoel ik niet enkel motorisch maar als complete auto?
Zonder twijfel de Ford, de versie die ik wilde zat boven budget anders had ik nooit voor een Kia gekozen.Aomi schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:30:
[...]
Goed om te lezen!
Ja de Focus staat ook nog op mijn shortlist, samen met de Megane. Als je tussen de Focus en Ceed moest kiezen (beide als 1.0t), welke heeft dan jouw voorkeur? En dan bedoel ik niet enkel motorisch maar als complete auto?
Lastige vraag, maar wel te beantwoorden. Als complete auto zeker de focus. De wegligging is gewoon niet te evenaren in die klasse. Schakelt ook heel soepel en I s ook beter geïsoleerd qua bandenafrolgeluid.Aomi schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:30:
[...]
Goed om te lezen!
Motorisch zeg ik de kia. Ik heb me toch een partij ellende gehad met die 1.0 ecoboom motoren van Ford. En internet lezende was ik niet de enige.
Dat hoef je met de 1.0 dus niet te doen. Gewoon 110 in de zesde versnelling en gecombineerd met stadsritten. Dan red ik 1 op 18 prima.Arno schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:10:
Met de 1.5 ook niet, maar ik ga geen 100km achter een vrachtwagen aan hangen