Volgens mij heeft de kia sportage dit niet...sanane schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:32:
Heren
Gisteren heb ik mijn Kia sportage dynamiclineplus na 9 maanden wachten opgehaald.
Ik heb één probleem waar ik niet uitkom.
Tijdens parkeren wil ik dat de zijspiegels automatisch wat zakt. Standaard functie die tegenwoordig alle moderne auto's hebben.
Ik probeer het al uren in te stellen ( met hulp van Google, Youtube) maar krijg het niet werkend. Ik begin te twijfelen of Kia's deze functie wel hebben?
Stappenplan wat ik zelf hebt geprobeerd:
1-Auto in P modus
2-Spiegel schakelaar naar rechts
3-Auto in R modus
4-Spiegel instellen op gewenste hoek.
5-Auto weer in P modus.
6-Auto in D en begin ik te rijden. Helaas gaan de spiegels niet weer omhoog.
Dus ik vraag mij af hoe stel ik dit in? Wie kan mij helpen..
Ik heb dit op mijn Proceed ook niet werkend gekregen
@sanane Nee die functie werkt niet. Overigens bij mijn VAG auto's werkte dat ook niet optimaal, elke werd de spiegel niet meer netjes precies teruggezet zoals ie stond en moest ik alsnog bijstellen.
Gewoon standaard het schuifje naar rechts laten staan en met de hand even naar beneden en weer naar boven bijstellen.
Hoe vaak heb je die functie überhaupt nodig? Ik hooguit bij onoverzichtelijke plekken langs de weg met nare hoge stoepranden. Overigens heb je de optie van de 360 camera aan boord? Dan heb je het helemaal niet meer nodig
> die komt er sws in mijn volgende auto.
Gewoon standaard het schuifje naar rechts laten staan en met de hand even naar beneden en weer naar boven bijstellen.
Hoe vaak heb je die functie überhaupt nodig? Ik hooguit bij onoverzichtelijke plekken langs de weg met nare hoge stoepranden. Overigens heb je de optie van de 360 camera aan boord? Dan heb je het helemaal niet meer nodig
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Same met mijn Mazda momenteelsgouman schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:30:
Als je de auto niet eerst in P zet dan blijft het multimediasysteem aan.
Heb ik al een paar keer gehad.
Dat is jammer! Ik heb nu nog een auto met conventionele cruise control; met bovenstaande in het achterhoofd eens opgelet hoe ik die in de spits gebruik. Conclusie: niet [in de spits].Griffx schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:44:
Puntjes van irritatie: De CC gebruik ik bijna niet, in de spits werkt het systeem voor mij persoonlijk voor geen meter, de afstanden die hij op minste afstand aanhoud is voldoende voor 2 auto's om er tussen te duiken, met als gevolg dat ik een bijna noodstop krijg op de linkerbaan.
Alleen op de wat rustigere stukken. Ik hoop dat de dynamische cruise control daar wel een voordeel oplevert.
Ik ben benieuwd. Mijn Proceed GT-PlusLine staat net als de jouwe ook op 11 november gepland. Ook in Experience Greenlolgast schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:55:
@Renegade666 Experience Green, in die kleur komt mijn SW GT-PlusLine, ooit(november)
Fijn te horen zeg!Griffx schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:44:
Nu 6000km op de teller van de Proceed, wat een heerlijke auto.
Rij zeer regelmatig in sportstand, vooral het agressief terugschakelen bij het remmen van de automaat blijft een glimlach geven, er zou iets meer uitlaat geluid mogen zijn
Puntjes van irritatie: De CC gebruik ik bijna niet, in de spits werkt het systeem voor mij persoonlijk voor geen meter, de afstanden die hij op minste afstand aanhoud is voldoende voor 2 auto's om er tussen te duiken, met als gevolg dat ik een bijna noodstop krijg op de linkerbaan.
Die sportstand met de automaat is erg leuk ja, zat ik ook van te genieten met de proefrit!
Wat betreft die ACC, gevoel heb ik ook met de Seat Ibiza. Dat is wel jammer, hij houdt gewoon net even te veel afstand en daardoor neemt hij abrupt die afstand weer. Zoals ik de mensen zo hoor, denk ik dat dit bij de Kia nog heftiger is. In de spits rijd ik nauwelijks op de ACC, zijn dagen bij dat ik hem niet gebruik.
Voor mij gaan de laatste daagjes met de Ibiza in, 12-06 komt Proceed. Dan meteen foto's maken van de grijze delen voor de leasemaatschappij en dan 't wrap bedrijf benaderen.
Kan het middels eigen bijdrage fixen, dus kost geen fluit om alle grijze accenten zwart te maken.
Twijfel om er nog een rood accentje in te brengen (zoals bijv de GT)
Helaas geen 360 camera aan boordrenzo4000 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:23:
@sanane Nee die functie werkt niet. Overigens bij mijn VAG auto's werkte dat ook niet optimaal, elke werd de spiegel niet meer netjes precies teruggezet zoals ie stond en moest ik alsnog bijstellen.
Hoe vaak heb je die functie überhaupt nodig? Ik hooguit bij onoverzichtelijke plekken langs de weg met nare hoge stoepranden. Overigens heb je de optie van de 360 camera aan boord? Dan heb je het helemaal niet meer nodig> die komt er sws in mijn volgende auto.
[ Voor 3% gewijzigd door sanane op 02-06-2023 15:37 ]
Ik haal 550 met normaal rijden niet eens...Griffx schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:26:
[...]
Dat is wat ik ook zou verwachten. Van de 3x auto uit. Blijft er altijd 1x het systeem aan. Zonder deuren open. Af en toe ook dat de stoel in positie blijft staan.
Volle tank iets van 550, hou het niet echt in de gaten. 😂

Wil dat zeggen dat je een verbruik van ca 1:11 hebt dan?
De 1.5 heeft namelijk een tank van 50L...
Die 50L ga je nooit redden, bij de meeste begint het lampje al te branden bij 38-39 liter ... als je dan flink doorrijdt (zelfs bij actieradius is langere tijd 0 km) gaat er amper 45L in... althans bij mijn Proceed.rCk schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:30:
[...]
Wil dat zeggen dat je een verbruik van ca 1:11 hebt dan?
De 1.5 heeft namelijk een tank van 50L...
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Met welke motor? Ik haal makkelijk 700 km met de 1.0 Proceed….
Ik zal daar eens op letten, kan inderdaad zijn dat ik de auto uit zet en hem dan pas in P zet.sgouman schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:30:
Als je de auto niet eerst in P zet dan blijft het multimediasysteem aan.
Heb ik al een paar keer gehad.
Volgens mij staat hij in de boardcomputer momenteel op 1 op 13/14 qua verbruik momenteel op 6000km.
Die spiegelfunctie zit er niet op, zou ik wel heel graag hebben, zeker omdat mijn banden getrokken op de velgen zitten m.a.w. de velgen zijn iets breder, en de velgen graag goed hou.
[ Voor 22% gewijzigd door Griffx op 02-06-2023 16:59 ]
2-Spiegel schakelaar naar rechtssanane schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:32:
Heren
Gisteren heb ik mijn Kia sportage dynamiclineplus na 9 maanden wachten opgehaald.
Tijdens parkeren wil ik dat de zijspiegels automatisch wat zakt. Standaard functie die tegenwoordig alle moderne auto's hebben.
Ik probeer het al uren in te stellen ( met hulp van Google, Youtube) maar krijg het niet werkend. Ik begin te twijfelen of Kia's deze functie wel hebben?
1-Auto in P modus
3-Auto in R modus
5-Auto weer in P modus.
Of links.. Dit zou moeten werken, Anders ff dealer vragen
Functie zit ook niet op de nieuwe Niro.sanane schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:32:
Heren
1-Auto in P modus
3-Auto in R modus
5-Auto weer in P modus.
Waarom is deze functie nodig/handig?
Achteruit camera geeft toch goed beeld bij het inparkeren.
Vraag dit omdat ik nooit een auto heb gehad met deze functie.
Stoeprand, parkeervak, goed zien of je recht staat.ChiMan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:03:
[...]
Functie zit ook niet op de nieuwe Niro.
Waarom is deze functie nodig/handig?
Achteruit camera geeft toch goed beeld bij het inparkeren.
Vraag dit omdat ik nooit een auto heb gehad met deze functie.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Als je dat niet zonder kan, moet je nog maar even les hebben😅Quad schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:04:
[...]
Stoeprand, parkeervak, goed zien of je recht staat.
Heb ik nog niet gemist.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Gewoon handig, extra info van je omgeving is nooit verkeerd.Renegade666 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:04:
[...]
Als je dat niet zonder kan, moet je nog maar even les hebben😅
Heb ik nog niet gemist.
⏩ PVOutput☀️
Maar dat kan je toch ook zien via de achteruit camera?Quad schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:04:
[...]
Stoeprand, parkeervak, goed zien of je recht staat.
De camera's van de Kia's zijn met regelmaat te vies geworden om er goed op te vertrouwen.ChiMan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:09:
[...]
Maar dat kan je toch ook zien via de achteruit camera?
Neemt niet weg dat ik de automatische verstellen spiegel niet zozeer mis.
⏩ PVOutput☀️
Dat is wat ik doe, wiel draaien, op het juiste punt terugdraaien en werkt perfect, lang leve meedraaiende stuurlijnenChiMan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:09:
[...]
Maar dat kan je toch ook zien via de achteruit camera?
Mijn Niro (2023) en mijn oude niro (2016) heeft dit wel hoorQuad schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:38:
@sanane de Kia's hebben deze functie niet.. Tenzij je de Sorento hebt geloof ik, die heeft als enige deze functie wel.
Mijn Ceed SW 2023 niet iig, maar ik durf niet te zeggen of mijn 2021 Niro dit ook had. Is intussen ruim een jaar geleden dat ik daar afscheid van heb genomen.Ilankroon schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:04:
[...]
Mijn Niro (2023) en mijn oude niro (2016) heeft dit wel hoor
⏩ PVOutput☀️
Welke Niro 2023 versie heb je?Ilankroon schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:04:
[...]
Mijn Niro (2023) en mijn oude niro (2016) heeft dit wel hoor
Ik heb de launch edition (Executive) en mijn vorige niro was ook de executive, denk dat deze versie het heeft.
Met dank aan @pixels66 van wie ik zijn extra set stickers kon overnemen, vandaag mijn Ceed SW voorzien van "nieuwe" logo's 
Let niet teveel op het vuil op de auto, net terug van vakantie
Let niet teveel op het vuil op de auto, net terug van vakantie
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik zie dit nu pas, zie dat de 2e set er al vandoor is ook. Kun je me delen waar je ze vandaan had?pixels66 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:35:
De Proceed vandeweek voorzien van nieuwe logo’s op de wielnaven, stuur, voor- en achterzijde, erg mooi vind ik ze! Het Proceed woord ook maar direct verwijderd.
Mocht iemand dit ook nog willen, ik heb een set over omdat de tweede kia waarvoor ik dit kocht er uit gaat.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Persoonlijk vindt ik het KN logo een stuk minder dan het oude Kia logo.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Ik vond dat in het begin ook minder mooi maar inmiddels aardig gewend aan het nieuwe logo en vind hem juist mooier/strakker en meer van deze tijd. Echter die aangepaste stickers vind ik dan persoonlijk het net niet en een beetje hoog Halfords tuning gehalte hebben
Ik vind het nieuwe logo prima zonder het zwarte deel erachter. Maar ieder zijn/haar smaaksquaddie schreef op maandag 5 juni 2023 @ 06:59:
Persoonlijk vindt ik het KN logo een stuk minder dan het oude Kia logo.
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Good to know. We gaan het vanaf volgende week zien. Mijn Ibiza heeft een tankje van 41L en daar gaat vaak zo tussen de 37-39 liter in.renzo4000 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:35:
[...]
Die 50L ga je nooit redden, bij de meeste begint het lampje al te branden bij 38-39 liter ... als je dan flink doorrijdt (zelfs bij actieradius is langere tijd 0 km) gaat er amper 45L in... althans bij mijn Proceed.
Ach, die rijdt ook gemiddeld 1:14,5 - 1:15 dus zal er vast niet heel veel op toe leggen.
Nog maar een paar nachtjes slapen en één tankje benzine oprijden met de Ibiza

Volgens autoweek heeft de Sportage een tankinhoud van 52liter.renzo4000 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:35:
[...]
Die 50L ga je nooit redden, bij de meeste begint het lampje al te branden bij 38-39 liter ... als je dan flink doorrijdt (zelfs bij actieradius is langere tijd 0 km) gaat er amper 45L in... althans bij mijn Proceed.
Ik zie nu dat de veel van mijn tankbeurten rond de 48/49 liter zitten dus daar is het verschil veel kleiner, de aanduiding staat dan ook nog niet op 0.km. Blijkbaar is het bij elke uitvoering weer anders, maar ik ben wel blij dat de resterende km aanduiding in de Sportage dus vrij accuraat is en ik niet kan wachten totdat deze 0km aangeeft.
[ Voor 14% gewijzigd door JvdW op 06-06-2023 18:29 ]
ik heb ooit een goede reactie gelezen over de tank van de Proceed.rCk schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:58:
[...]
Good to know. We gaan het vanaf volgende week zien. Mijn Ibiza heeft een tankje van 41L en daar gaat vaak zo tussen de 37-39 liter in.
Ach, die rijdt ook gemiddeld 1:14,5 - 1:15 dus zal er vast niet heel veel op toe leggen.
Nog maar een paar nachtjes slapen en één tankje benzine oprijden met de Ibiza
Als de actieradius 0 aangeeft, dat houdt in dat je ergens in die week moet tanken.
Hij heeft een 50 liter tank, maar als ik hem naar 0 rij gooi ik er net met moeite 40 liter in.
Ja dat heb ik ook en twijfel dus ernstig of er wel echt een 50 liter tank in zit..Erazzzer schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:08:
[...]
ik heb ooit een goede reactie gelezen over de tank van de Proceed.
Als de actieradius 0 aangeeft, dat houdt in dat je ergens in die week moet tanken.
Hij heeft een 50 liter tank, maar als ik hem naar 0 rij gooi ik er net met moeite 40 liter in.
Ik heb het nagevraagd bij Kia omdat ik ook twijfelde. Het is toch echt een 50L tank.pixels66 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:11:
[...]
Ja dat heb ik ook en twijfel dus ernstig of er wel echt een 50 liter tank in zit..
Ik kan je vertellen dat dit voor de Ceed PHEV niet het geval is. Ik reed met een lege accu en bijna lege tank, met 16km benzine range sloeg de hele auto in blinde paniek en moest ik volgens de melding direct naar de dealer ivm storing in het hybride systeem. Moest gesleept worden, rijden deed hij niet meer. Laden ook niet trouwens.Erazzzer schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:08:
[...]
Wat de dealer heeft gefixt met een paar liter benzine. Na drie dagen zoeken
[ Voor 5% gewijzigd door Robicide op 06-06-2023 22:42 ]
Haha, dat blijft toch wel een aparte gewaarwording zo lang op 0 te rijden. Maar als er 50L in moet gaan, kan je langer met 0 doorrijden. Wel vreemd.Erazzzer schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:08:
[...]
Die Ibiza is wel vrij accuraat, als er nog 50-60km mee te rijden valt dan gaat er 36-37 liter in. Wat overeenkomt met de inhoud.
We shall see.
Ik rijd ook dik door de 0 heen met mijn ceed sw my2023.
Als hij rond de 0 staat gaat er 42 liter in, dit betekend dat er nog 8 over is en ik nog ongeveer 100km kan rijden. Ik vind het inderdaad ook erg scherp afgesteld.
Als hij rond de 0 staat gaat er 42 liter in, dit betekend dat er nog 8 over is en ik nog ongeveer 100km kan rijden. Ik vind het inderdaad ook erg scherp afgesteld.
De plugin heeft een tank van 37LRobicide schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:38:
[...]
Ik kan je vertellen dat dit voor de Ceed PHEV niet het geval is. Ik reed met een lege accu en bijna lege tank, met 16km benzine range sloeg de hele auto in blinde paniek en moest ik volgens de melding direct naar de dealer ivm storing in het hybride systeem. Moest gesleept worden, rijden deed hij niet meer. Laden ook niet trouwens.
Wat de dealer heeft gefixt met een paar liter benzine. Na drie dagen zoeken
Klopt, maar in tegenstelling tot de benzinevariant kun je dus niet door de 0 km bereik heen rijden.
Ah ja, oke.Robicide schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:44:
[...]
Klopt, maar in tegenstelling tot de benzinevariant kun je dus niet door de 0 km bereik heen rijden.
Stel dat ik met een Proceed door de automatische wasstraat wil gaan, is het dan nog nodig om bepaalde veiligheidssystemen die automatisch remmen uit te schakelen?
Ik ga er vanuit dat wanneer de automaat in de N staat, motor draaiend, deze systemen niet zomaar ingrijpen. Wel beter om van te voren even te weten
.
Ik ga er vanuit dat wanneer de automaat in de N staat, motor draaiend, deze systemen niet zomaar ingrijpen. Wel beter om van te voren even te weten
In de N is voldoende. Hij gaat dan niet automatisch op de rem. Wel even de parkeersensoren uitzetten anders blijven die piepen.Sjaak_Trekhaak schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:04:
Stel dat ik met een Proceed door de automatische wasstraat wil gaan, is het dan nog nodig om bepaalde veiligheidssystemen die automatisch remmen uit te schakelen?
Ik ga er vanuit dat wanneer de automaat in de N staat, motor draaiend, deze systemen niet zomaar ingrijpen. Wel beter om van te voren even te weten.
En de automatische ruitenwisser
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Vergeet "Auto Hold" niet uit te schakelensgouman schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:17:
[...]
In de N is voldoende. Hij gaat dan niet automatisch op de rem. Wel even de parkeersensoren uitzetten anders blijven die piepen.
Dat doe ik eigenlijk nooit..
⏩ PVOutput☀️
Laatste jaar dat ik met de Ibiza door de wasstraat ga ook nooit gedaan. Proceed ga ik denk ik wel weer de komende tijd braaf met de hand wassen. Haal ik meer voldoening uit. Sta na de wasstraat altijd nog een half uur na te boenen

Kenteken is bekend, cataloguswaarde valt uiteindelijk wel mee. Scheelt weer in de bijtelling

Wat een onzin. Er zijn maar enkele modellen/merken die dit hebben. En je zegt dat je op YouTube gekeken hebt. Juist daar is een filmpje over deze functie te vinden waarin aangegeven wordt welke merken dit kunnen.sanane schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:32:
Standaard functie die tegenwoordig alle moderne auto's hebben.
Wanneer ik wegrijd met de Proceed (automaat) blijft het lampje bij het knopje van de park distance control (boven het knopje van de camera) gewoon aan staan. Is dat normaal?
En, activeer je met dat knopje ook de fileparkeerassistent? /Edit: dat kan met de camera knop lang indrukken:)
En, activeer je met dat knopje ook de fileparkeerassistent? /Edit: dat kan met de camera knop lang indrukken:)
[ Voor 9% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 09-06-2023 09:19 ]
Huh...zit dat erop? Dat ie zichzelf parkeert?Sjaak_Trekhaak schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:30:
Wanneer ik wegrijd met de Proceed (automaat) blijft het lampje bij het knopje van de park distance control (boven het knopje van de camera) gewoon aan staan. Is dat normaal?
Haha ja, in ieder geval op de GT-PlusLine met automaat. Dan moet je het parkeercamera knopje lang ingedrukt houden.Ladykiller007 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:17:
[...]
Huh...zit dat erop? Dat ie zichzelf parkeert?
Als ik het goed zie heb jij de Ceed SW 1.5 DCT GT PlusLine en dan die functie dus ook.
[ Voor 13% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 09-06-2023 10:35 ]
Klopt ik heb idd de DCT PlusLine.Sjaak_Trekhaak schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:33:
[...]
Haha ja, in ieder geval op de GT-PlusLine met automaat. Dan moet je het parkeercamera knopje lang ingedrukt houden.
Als ik het goed zie heb jij de Ceed SW 1.5 DCT GT PlusLine en dan die functie dus ook.
Ben benieuwd, zo ff proberen!
Thnx voor de tip!
Ook op de gewoone Ceed?
Jeremy Clarkson
Dacht ik wel, die uitrusting is zo een beetje hetzelfde verder.
Nou... er gebeurt hier helemaal niks bij het lang ingedrukt houden van het parkeercamera knopje op de Ceed SW 1.5 DCT GT PlusLineSjaak_Trekhaak schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:33:
[...]
Haha ja, in ieder geval op de GT-PlusLine met automaat. Dan moet je het parkeercamera knopje lang ingedrukt houden.
Hier werkt het gewoon.Cpt_ZakLamP schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:23:
[...]
Nou... er gebeurt hier helemaal niks bij het lang ingedrukt houden van het parkeercamera knopje op de Ceed SW 1.5 DCT GT PlusLine
Ceed 1.5 GT+
Pas sinds het MY22 model GT-Plusline. De oudere modellen hebben dit niet.Ladykiller007 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:17:
[...]
Huh...zit dat erop? Dat ie zichzelf parkeert?
Wij rijden nu een week met de ceed sw phev. Echt een topauto om mee te rijden. Echter heb ik een probleem met de audio als ik android auto gebruik. Als ik radio luister of via usb afspeel dan heb ik gewoon goed geluid. Maar als ik mijn gsm verbind met usb voor Android auto te gebruiken dan klinkt het niet meer goed. Precies of er is geen of heel weinig bass. Heeft iemand deze ervaring ook? Gaat trouwens om de normale speakers niet die van jbl.
/f/image/Il7RyryKRuJGHSa1pMFgnSzx.png?f=fotoalbum_large)
Inmiddels alweer 6 weken onderweg in mijn Experience Green Ceed SW (1.5). Prima auto! Inmiddels ook al het chrome laten wrappen!
Slechts 2 minpuntjes:
* Handen aan het stuur melding is veel te voorbarig
* De stoelen, hoewel ze heerlijk zitten, zijn enorm warm en met dit weer geen pretje.
Het verbruik van ook wel mee voor een 160pk/1.5liter station: 5,6/100km gemiddeld (2400km gereden).
[ Voor 21% gewijzigd door jessy100 op 10-06-2023 14:53 ]
Lang leve stoel airco :-)jessy100 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:52:
[Afbeelding]
Inmiddels alweer 6 weken onderweg in mijn Experience Green Ceed SW (1.5). Prima auto! Inmiddels ook al het chrome laten wrappen!
Slechts 2 minpuntjes:
* Handen aan het stuur melding is veel te voorbarig
* De stoelen, hoewel ze heerlijk zitten, zijn enorm warm en met dit weer geen pretje.
Het verbruik van ook wel mee voor een 160pk/1.5liter station: 5,6/100km gemiddeld (2400km gereden).
Dat is helaas geen ding op de dynamicplusline (?)
Helaas niet, daarom koos ik een versie met...jessy100 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:58:
[...]
Dat is helaas geen ding op de dynamicplusline (?)
In drive werkt het inderdaad welCpt_ZakLamP schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:39:
[Afbeelding]
Het staat idd wel in 't boekje, maar ik had 'm al in reverse staan toen ik 't probeerde.. Morgen nog maar een poging wagen

Je hebt t over de ceed? want mijn Kia Niro (MY2023) HEV heeft stoel ventilatie! (Heb de launch editie)hussie01 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:48:
Alleen de PHEV heeft stoel ventilatie
Ja klopt de Ceed.Ilankroon schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:59:
[...]
Je hebt t over de ceed? want mijn Kia Niro (MY2023) HEV heeft stoel ventilatie! (Heb de launch editie)
Na een dikke 10 maanden wachten sinds bestelling Sportage HEV GT Plusline in Groen heb ik de bestelling geannuleerd. Er was nog steeds geen zicht op productie.
Nu gegaan voor een ander merk/model uit nieuwe voorraad van de dealer.
Ik begreep dat de Sportage in de groene kleur zelfs nu een verwachte levertijd kent van 16 (!!!!) maanden, door de kleur en het geluidssysteem.
Ik begreep dat de Sportage in de groene kleur zelfs nu een verwachte levertijd kent van 16 (!!!!) maanden, door de kleur en het geluidssysteem.
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Kun je op een Sportage met een matrix verlichting ook de hoogte van het dimlicht nog aanpassen? Vind m niet heel ver vooruit schijnen.
Verder is alleen het bestuurderraam automatisch neer te laten, overige ramen mort je de knop vasthouden. Verkeerde zuinigheid?
Verder is alleen het bestuurderraam automatisch neer te laten, overige ramen mort je de knop vasthouden. Verkeerde zuinigheid?
De wijzen komen uit het Oosten!
Ik hoop niet dat het alleen in de kleur zit. Deze week wordt als het goed is mijn Ceed SW PHEV in dezelfde kleur groen besteld bij de dealer door de leasemaatschappij. En wil hem toch wel in april rijden als mijn huidige auto afloopt.freddyathlon schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:53:
Na een dikke 10 maanden wachten sinds bestelling Sportage HEV GT Plusline in Groen heb ik de bestelling geannuleerd. Er was nog steeds geen zicht op productie.
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018
Mijn Ceed SW 1.5 was in Experience green met 3 maanden binnen, dus ik denk het niet.Mitssz schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:33:
[...]
Ik hoop niet dat het alleen in de kleur zit. Deze week wordt als het goed is mijn Ceed SW PHEV in dezelfde kleur groen besteld bij de dealer door de leasemaatschappij. En wil hem toch wel in april rijden als mijn huidige auto afloopt.
Er worden zoveel Ceeds besteld, dat ik ook wel vermoed dat het meer aan de Sportage als model ligt
Jeremy Clarkson
Het blijkt dat de dakrails op de nieuwe Niro van kunststof zijn en niet meer van aluminium. Leuke gadget dus maar minder geschikt voor universele dakdragers gezien de stevigheid van kunststof. Via de bevestigingspunten in de dakrails kun je wel dakdragers plaatsen maar die waren tot nu toe moeilijk leverbaar via externe verkopers. Nu heeft Kia ze ook zelf in het assortiment gekregen zie ik
https://webshop.kia.nl/ac...AT210ADE00AL&modelid=139/
Doe er je voordeel mee mocht je net opzoek zijn.
https://webshop.kia.nl/ac...AT210ADE00AL&modelid=139/
Doe er je voordeel mee mocht je net opzoek zijn.
Helemaal geen Sportage meer?freddyathlon schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:53:
Ik heb vorige week bericht gekregen dat mijn Sportage HEV GT Plusline (Penta Metal) in Nederland in een haven staat en waarschijnlijk 6 juli bij de dealer opgehaald kan worden. Originele leverdatum vanuit Leaseplan was 1 juni dus valt mij alles mee.
Hoi allemaal,
Het wachten werd dan eigenlijk beloond… soort van. De auto is gisteren geleverd; Kia Proceed GT-Plusline 1.5 DCT in Deluxe White.
Opties: Instapverlichting GT en afneembare trekhaak.
Ik heb de jongen die hem afgeleverd heeft even naar zijn volgende klus in het dorp gebracht, waarna ik terug reed en ik het dakraam open wilde doen. Wat bleek…. Er zat geen bediening voor het pano dak. Er schoot een moment van verbazing door mij heen, gooide de auto aan de kant en keek naar mijn dak…. Het dak is wit…..
Kennelijk is het dus een optie dat je een GT-Plusline besteld? Ik heb een offerte van lokale KIA dealer bij onze leasemaatschappij neergelegd waarbij stond GT-Plusline pano.
Het is een eerste wereld probleem, maar ik wilde júist die wagen ook vanwege het dakraam, het maakt hem gewoon af. Anders had ik ook de GT-Line wel kunnen pakken voor 3k minder. Het is wel een doorn in het oog eerlijk gezegd…
Ik ben heel benieuwd hoe dit afgerond gaat worden. Maar we sluiten af met wat positiefs; het is natuurlijk een prachtwagen, deluxe white ziet er super uit in het zonnetje, stuurt geweldig, rijdt heel soepel met de 160pk, infotainment werkt goed.
Hier nog twee foto’s.
:strip_exif()/f/image/5DRhr7ihM9BW48rxXbTpVmSf.jpg?f=fotoalbum_large)
Het wachten werd dan eigenlijk beloond… soort van. De auto is gisteren geleverd; Kia Proceed GT-Plusline 1.5 DCT in Deluxe White.
Ik heb de jongen die hem afgeleverd heeft even naar zijn volgende klus in het dorp gebracht, waarna ik terug reed en ik het dakraam open wilde doen. Wat bleek…. Er zat geen bediening voor het pano dak. Er schoot een moment van verbazing door mij heen, gooide de auto aan de kant en keek naar mijn dak…. Het dak is wit…..
Kennelijk is het dus een optie dat je een GT-Plusline besteld? Ik heb een offerte van lokale KIA dealer bij onze leasemaatschappij neergelegd waarbij stond GT-Plusline pano.
Het is een eerste wereld probleem, maar ik wilde júist die wagen ook vanwege het dakraam, het maakt hem gewoon af. Anders had ik ook de GT-Line wel kunnen pakken voor 3k minder. Het is wel een doorn in het oog eerlijk gezegd…
Ik ben heel benieuwd hoe dit afgerond gaat worden. Maar we sluiten af met wat positiefs; het is natuurlijk een prachtwagen, deluxe white ziet er super uit in het zonnetje, stuurt geweldig, rijdt heel soepel met de 160pk, infotainment werkt goed.
Hier nog twee foto’s.
:strip_exif()/f/image/5DRhr7ihM9BW48rxXbTpVmSf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O54LsLEOvs8Cx7MIHxeJjacx.jpg?f=fotoalbum_large)
Super mooie wagen!rCk schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:19:
Wat bleek…. Er zat geen bediening voor het pano dak. Er schoot een moment van verbazing door mij heen, gooide de auto aan de kant en keek naar mijn dak…. Het dak is wit…..
Ik had precies het tegenovergestelde. Ik had mijn gtplusline expliciet zonder pano dak besteld. Bij aflevering stap ik in en denk goh, helemaal niet zo donker als ik had verwacht, ik kijk omhoog en tot mijn verbazing zie ik het panodak!
Lease maatschappij doet er niks mee dus gewoon betalen voor een dure optie die ik niet heb gekozen.
Het pano dak is mooi hoor, daar niet van, maar met open dak rijden vinden ik zelf niet prettig en met deze warme dagen heb ik de zwarte hemel ook dicht.
Pano is standaard bij GT Plusline. Dus of je hem nou wel of niet gekozen hebt, dat maakt geen verschil qua prijs.The_Duke schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:57:
[...]
Lease maatschappij doet er niks mee dus gewoon betalen voor een dure optie die ik niet heb gekozen.
@rCk
Hoe lang ben je? Kom je boven de 1.85, wees dan blij dat er geen pano in zit.
Ik ben 1,93. Maar ik heb destijds proefgereden en zat in principe prima. Ik heb nu wel meer hoofdruimte, dus dat is dan weer een voordeel. Maar met de proefritten die ik gemaakt had, had ik er geen last van.Erazzzer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:15:
[...]
Pano is standaard bij GT Plusline. Dus of je hem nou wel of niet gekozen hebt, dat maakt geen verschil qua prijs.
@rCk
Precies dat, het zou standaard moeten zijn, ik als klant/consument zou dit niet separaat hoeven aan te geven.
Dealer gaf aan dat dit wel een optie is bij het bestellen, maar ik als klant heb hier geen idee van, gezien ik op de website dit niet kon aanvinken.
Heb sowieso een offerte aangehaald waarop dus ook GT-Plusline pano stond, in dat opzicht heb ik het "recht" erop.
Maar ik ben heel benieuwd wat ze ermee gaan doen, of ze er überhaupt iets mee gaan doen.
Thanks!! Dat is ook gek hè, dat het gewoon niet goed kan gaan? Heb je ook een deluxe white versie? Anders kunnen we wel ruilenThe_Duke schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:57:
[...]
Super mooie wagen!
Ik had precies het tegenovergestelde. Ik had mijn gtplusline expliciet zonder pano dak besteld. Bij aflevering stap ik in en denk goh, helemaal niet zodonker als ik had verwacht, ik kijk omhoog en tot mijn verbazing zie ik het panodak!
Het pano dak is mooi hoor, daar niet van, maar met open dak rijden vinden ik zelf niet prettig en met deze warme dagen heb ik de zwarte hemel ook dicht.

Met deze hete dagen is het ook geen pretje open te hebben, maar als het iets koeler is en je rijdt binnendoor zie ik de meerwaarde ervan in. Anders ga ik het dak en de haaienvin wel zwart laten wrappen. Het dak wilde ik wel heel graag zwart hebben ook.
We gaan het zien. Het doet verder geen afbreuk op de auto zelf, want hij rijdt echt top. Het was zeker een genot om hierin te rijden. Zeker een mooie stap tov de Seat Ibiza.
in 2022 was dit een losse optie zelfs op de gtplusline, Kia heeft dit later aangepast naar een standaard optie.Erazzzer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:15:
[...]
Pano is standaard bij GT Plusline. Dus of je hem nou wel of niet gekozen hebt, dat maakt geen verschil qua prijs.
@rCk
Met open dak voel je niks van de luchtstroom, geen wind door je haren dus. Rij je harder dan 80 dan is het qua herrie niet te doen.rCk schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:27:
[...]
Thanks!! Dat is ook gek hè, dat het gewoon niet goed kan gaan? Heb je ook een deluxe white versie? Anders kunnen we wel ruilen![]()
![]()
Met deze hete dagen is het ook geen pretje open te hebben, maar als het iets koeler is en je rijdt binnendoor zie ik de meerwaarde ervan in. Anders ga ik het dak en de haaienvin wel zwart laten wrappen. Het dak wilde ik wel heel graag zwart hebben ook.
We gaan het zien. Het doet verder geen afbreuk op de auto zelf, want hij rijdt echt top. Het was zeker een genot om hierin te rijden. Zeker een mooie stap tov de Seat Ibiza.
De mijne is in kleur Penta Metal, misschien hebben ze per ongeluk jou pano dak in mijn auto gezet
Dan zijn er zaken door elkaar gegaan zonder communicatie. Ik heb bijvoorbeeld uiteindelijk een zwarte Dynamicplusline gekregen, maar zonder het digitale instrumentarium. Een optie die wel standaard is.
⏩ PVOutput☀️
Oef, ik zou echt heel zuur zijn als ik geen pano dak heb in mijn volgende auto. Met dit weer is dat echt te heerlijkrCk schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:19:
Hoi allemaal,
Hier nog twee foto’s.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jeremy Clarkson
Wrijf het er maar even inArno schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:22:
[...]
Oef, ik zou echt heel zuur zijn als ik geen pano dak heb in mijn volgende auto. Met dit weer is dat echt te heerlijk

Maar ja, ik ben er echt wel zuur van. Zeker omdat ik hem zo verwachtte, maakt 't nog zuurder.
Totaal geen tegenbericht gekregen...
Dit stond ook in de offerte die naar de leasemaatschappij verstuurd is:
"Offerte voor levering van een nieuwe auto:
KIA ProCeed PE GT-PlusLine pano 1.5 T-GDi DCT7 160 (A)"
Zou dat het zijn... Ja ik rijd veel file, maar ook wel veel binnendoor bij ons in 't dorp en omstreken. Daar zou ik het wel echt geweldig gevonden hebben. Heerlijk vond ik het ook met de proefritten. Het blijft een luxe, totaal niet noodzakelijk. Maar ik ben erg van de principes, dus ik heb hem zo aangevraagd en dan wil ik hem ook zo krijgen.The_Duke schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:57:
[...]
Met open dak voel je niks van de luchtstroom, geen wind door je haren dus. Rij je harder dan 80 dan is het qua herrie niet te doen.
De mijne is in kleur Penta Metal, misschien hebben ze per ongeluk jou pano dak in mijn auto gezet
We gaan het zien. Het is en blijft wel een prachtwagen hoor, ook zonder panodak

Mijn huidige GT Plusline had ook standaard pano en moest ik aangeven dit niet te willen, en mijn nieuwe, besteld in 2022, hetzelfde.The_Duke schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:51:
[...]
in 2022 was dit een losse optie zelfs op de gtplusline, Kia heeft dit later aangepast naar een standaard optie.
Heb je proefgereden in de GT-Line of GT-Plusline? De hoogte van de stoel is ook net anders, omdat de Plusline elektrisch verstelbare stoelen heeft en die zit net iets hoger.rCk schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:27:
[...]
Ik ben 1,93. Maar ik heb destijds proefgereden en zat in principe prima.
En precies daarom dacht ik, ik hoef dit verder niet aan te geven.... Tegendeel wel bewezen. We gaan het zien hoe het opgelost gaat worden nu. Gelukkig rijdt ie nog gewoon goed zoals ik al zeiErazzzer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:03:
[...]
Mijn huidige GT Plusline had ook standaard pano en moest ik aangeven dit niet te willen, en mijn nieuwe, besteld in 2022, hetzelfde.
Proefgereden in de GT-Plusline met pano dak, dus gewoon precies de versie die ik ook besteld had. Ik zat prima, misschien langere benen dan de meesten hier boven de 1,85Erazzzer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:05:
[...]
Heb je proefgereden in de GT-Line of GT-Plusline? De hoogte van de stoel is ook net anders, omdat de Plusline elektrisch verstelbare stoelen heeft en die zit net iets hoger.
Nee. Geen Sportage, geen Kia meer.MilanoKoenders schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:15:
[...]
Helemaal geen Sportage meer?
Ik heb vorige week bericht gekregen dat mijn Sportage HEV GT Plusline (Penta Metal) in Nederland in een haven staat en waarschijnlijk 6 juli bij de dealer opgehaald kan worden. Originele leverdatum vanuit Leaseplan was 1 juni dus valt mij alles mee.
We waren gaan kijken bij een aantal nieuwe voorraadauto’s; de Renault Austral, maar ook de Hyundai Tucson, feitelijk dezelfde auto als de Sportage. Na uitstappen na de proefrit zag mijn vrouw de Ionic 5 staan en ze was op slag verliefd. Na een goed gesprek met de adviseur voor deze gekozen. De Lounge AWD is het geworden. Ook proefrit gemaakt en dat rijdt fantastisch. Ook een voorraad, nieuwe auto. Eind aankomende week staat ie voor mijn deur.
(stiekem vind ik 320 pk met 0-100 in 4.8 seconden best leuk klinken ook haha).
Hoe een mens in 10 maanden wachten kan veranderen in denkwijze over wel of niet elektrisch.
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
@freddyathlon
Dan rest de vraag, waarom dan niet de EV6? Feitelijk grotendeels technisch gelijk aan de ionic maar dan wel wat fraaier (persoonlijk smaak) en qua rijden iets beter (en sportiever) dan de hyundai. Ook heeft de Kia een net iets beter afgewerkt interieur tov de Ionic.
Dan rest de vraag, waarom dan niet de EV6? Feitelijk grotendeels technisch gelijk aan de ionic maar dan wel wat fraaier (persoonlijk smaak) en qua rijden iets beter (en sportiever) dan de hyundai. Ook heeft de Kia een net iets beter afgewerkt interieur tov de Ionic.
Totaal niet mijn smaak, de EV6, ik vind de kont helemaal niks. Daarnaast is die (nog) duurder, full option. Interieur Ionic is heerlijk rustig, sober. De Hyundai past mij beter dan.renzo4000 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:49:
@freddyathlon
Iemand al de laatste software update uitgeprobeerd?
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/Y2wLeg
Ik zie er helaas niks staan over draadloos android auto/carplay.
Benieuwd of het de kaarten/services van TomTom bevatten.hussie01 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:51:
Als ik kijk dan zie ik nog steeds Here kaarten. Ik denk dat de huidige KIA's geen TomTom gaan krijgen.ChiMan schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:03:
[...]
Benieuwd of het de kaarten/services van TomTom bevatten.
Mijn ervaring is dat er in mijn geen GT-Plusline geen hoogteverschil bestaat tussen de bestuurdersstoel (electrisch verstelbaar) en de passagiersstoel (handmatig verstelbaar). In de laagste stand zitten ze beide even hoog. Ik heb er ook kritisch naar gekeken, want ondanks dat ik het panoramadak heb weggelaten, past het bij mij allemaal net.Erazzzer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:05:
[...]
Heb je proefgereden in de GT-Line of GT-Plusline? De hoogte van de stoel is ook net anders, omdat de Plusline elektrisch verstelbare stoelen heeft en die zit net iets hoger.
Parkeren is een vak, geen twee vakken.
Antwoordt van Kai NL social uit Sept '22: Over de TomTom update is helaas nog geen exacte informatie bekend. Wel weten we dat de software zal worden verwerkt in de software van de auto. Deze zal te downloaden zijn via update.kia.com. Kortom, je zal zelf niet direct merken welke leverancier achter de software zitJohan.S schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:12:
[...]
Als ik kijk dan zie ik nog steeds Here kaarten. Ik denk dat de huidige KIA's geen TomTom gaan krijgen.
Dank voor je melding, ik zal de 23-06-14 zo even installeren voor mijn Ceed MY19hussie01 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:51:
Jeremy Clarkson
Jammer dat er geen changelog staat