• Griffx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 11:16
homemix25 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:14:
Waar (en welke) telefoonhouder hebben jullie in een (pro)ceed van recente jaren? Ik kan maar geen logische plek vinden..
Op het laadplankje met een wireless AA dongle connected.

PC Specs

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
wackidth schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:00:
Deze al tegengekomen? Voor de (Pro)Ceed rijders?
Kost wat... Maar staat wel strak.
https://www.broditcenter....a-ceed-proceed-xceed-2018

Ik ga kijken of ik het met mijn huidige af kan. Maar anders koop ik soortgelijk voor de Sportage.
Kun je hier ook een Brodit houder op monteren (lees:schroeven) of hoe werkt dit? Ik heb een MagSafe puck houder van Brodit die ik nu gebruik en graag wil blijven gebruiken.

• wackidth
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-05 17:37
EValentino schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:22:
[...]

Kun je hier ook een Brodit houder op monteren (lees:"schroeven) of hoe werkt dit? Ik heb een MagSafe puck houder van Brodit die ik nu gebruik en graag wil blijven gebruiken.
Ik heb een draadloze snellaadunit van Xiaomi. Daar zit een kogelgewricht aan en dat kun je met bv. dubbelzijdig tape op de Kuda houder plakken.
Maar er zijn zat andere mogelijkheden om er iets op te monteren natuurlijk.

Het mooie van dit systeem is dat je het scherm in het zicht hebt voor evt extra flitsmeister of andere zaken. Ipv weg gestopt in een bak oid.

[Voor 12% gewijzigd door wackidth op 05-04-2023 11:32]

.

• ratje_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:15
Ik heb deze van Brodit, flitsmeister lekker in beeld en een goede prijs :)

https://amzn.eu/d/cAiv7xA

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:30
ratje_nl schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:46:

Zoiets zocht ik nog. Past die ook op de Proceed MY22 - MY23?

PSN: ChefRickert

• ratje_nl
rCk schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:02:
[...]

Zoiets zocht ik nog. Past die ook op de Proceed MY22 - MY23?
Ik heb deze in mijn gewone ceed, past in de jouwe ook denk ik :
https://carkitstunter.nl/...eed-20--Center-mount.html

• EValentino
  • Niet online
wackidth schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:31:
[...]

Ik heb een draadloze snellaadunit van Xiaomi. Daar zit een kogelgewricht aan en dat kun je met bv. dubbelzijdig tape op de Kuda houder plakken.
Maar er zijn zat andere mogelijkheden om er iets op te monteren natuurlijk.

Het mooie van dit systeem is dat je het scherm in het zicht hebt voor evt extra flitsmeister of andere zaken. Ipv weg gestopt in een bak oid.
Maar wat monteer je er normaal gesproken op dan, of zit er iets van een magneet in ofzo?

Het liefst schroef ik deze erop:

https://shop.brodit.nl/br...rger-met-tilt-swivel.html

• wackidth
ratje_nl schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:46:

Dit blockt de ventilatiestroom enorm. Ik vind dat persoonlijk niets. Zit dan ook 55k per jaar achter het stuur.
EValentino schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:50:
[...]

Maar wat monteer je er normaal gesproken op dan, of zit er iets van een magneet in ofzo?

Het liefst schroef ik deze erop:

https://shop.brodit.nl/br...rger-met-tilt-swivel.html
Ja, zou perfect kunnen toch?? Goede dubbelzijdig tape moet lukken.

.

• EValentino
  • Niet online
wackidth schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:01:
[...]

Dit blockt de ventilatiestroom enorm. Ik vind dat persoonlijk niets. Zit dan ook 55k per jaar achter het stuur.

[...]

Ja, zou perfect kunnen toch?? Goede dubbelzijdig tape moet lukken.
Ik schroef hem er liever strak in, zal dat ook gaan denk je?

• wackidth
EValentino schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:02:
[...]

Ik schroef hem er liever strak in, zal dat ook gaan denk je?
Ik denk wel dat je daar fatsoenlijk een schroef in kan draaien.... Je kan kijken hoe het er uitziet en alsnog terug sturen natuurlijk.

.

• EValentino
  • Niet online
wackidth schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:04:
[...]

Ik denk wel dat je daar fatsoenlijk een schroef in kan draaien.... Je kan kijken hoe het er uitziet en alsnog terug sturen natuurlijk.
Ik denk niet dat ze hem met een gat retour nemen haha :P

• wackidth
EValentino schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:05:
[...]

Ik denk niet dat ze hem met een gat retour nemen haha :P
Nee duhhh maar je kan toch kijken voelen tikken of het genoeg body heeft.... Lijkt mij wel. In het verleden toen ik nog echte carkits met centrales en telefoonhoorn moest monteren had je ook zulke houders. En daar kon je goed in schroeven.

.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
wackidth schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:07:
[...]

Nee duhhh maar je kan toch kijken voelen tikken of het genoeg body heeft.... Lijkt mij wel. In het verleden toen ik nog echte carkits met centrales en telefoonhoorn moest monteren had je ook zulke houders. En daar kon je goed in schroeven.
Zojuist besteld, ik zal mijn bevindingen hier nog wel even melden :)

• ratje_nl
Lol ik zit ook 55k kilometers achter het stuur en heb me er nog geen seconde aan gestoord.

Er hoeft niet geschroefd te worden bij deze beugel, er zitten een soort tandjes in wat klemt achter het dashboard, echt ideaal.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:22
Hmm, ik rij maar weinig zo te zien, heb net 52k in 2.5 jaar :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• rCk
Ik zit op 37,5k per jaar. Heb de Ibiza vandaag op de 150.000 gezet in iets meer dan 4 jaar. Maar wel met Corona tijd erbij. In feite dus wat meer.

Dus zo'n houder is ideaal. Ik heb nu ook een brodit, die beïnvloedt de flow wel iets, maar blokkeert hem niet geheel. Wellicht dat ik een bovengenoemde ga kopen. Mijn ervaring is wel dat die houders die vaak in die ventilatieroosters gaan niet zo stabiel en stil hangen.

Een Brodit houder is gewoon 100% stabiel. Ideaal. Plus ik hoef alleen het voetje te kopen voor de auto, want de houder voor de telefoon heb ik reeds!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:38

Arno

PF5A

wackidth schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:00:
Deze al tegengekomen? Voor de (Pro)Ceed rijders?
Kost wat... Maar staat wel strak.
https://www.broditcenter....a-ceed-proceed-xceed-2018

Ik ga kijken of ik het met mijn huidige af kan. Maar anders koop ik soortgelijk voor de Sportage.
Ik zweer al jaren op Brodit, echt mooi spul :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• EValentino
  • Niet online
ratje_nl schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:53:
Lol ik zit ook 55k kilometers achter het stuur en heb me er nog geen seconde aan gestoord.

Er hoeft niet geschroefd te worden bij deze beugel, er zitten een soort tandjes in wat klemt achter het dashboard, echt ideaal.
Snap ik, maar er moet toch een houder in voor je telefoon...

• wackidth
Arno schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:28:
[...]

Ik zweer al jaren op Brodit, echt mooi spul :)
Die houder is niet van Brodit, maar van Kuda.
Maar ben met je eens ze verkopen topspul. 👌🏻

.

• Arno

Arno

PF5A

Dat klopt, maar om keuze te geven wilde ik ook Brodit aankaarten als mogelijke optie :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• ratje_nl
EValentino schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:31:
[...]

Snap ik, maar er moet toch een houder in voor je telefoon...
Ah sorry verkeerd gelezen.

Maar daarvoor heb ik deze gebruikt :

https://www.amazon.nl/dp/B00BTHSOWO?ref=ppx_pop_mob_ap_share

Deze schroef je dus inderdaad op de houder.

Brodit is misschien een beetje duurder maar het is echt kwaliteit

• EValentino
  • Niet online
Ik heb ze beide besteld, dus ik ga even kijken welke beter bevalt

Acties:
  • +15Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:02
Eindelijk was het zover. Vanochtend onze Sportage GT-Line mogen ophalen bij de dealer :9~

PSN: bollsie

• cornss
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:21
sjufke schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:37:
Eindelijk was het zover. Vanochtend onze Sportage GT-Line mogen ophalen bij de dealer :9~

[Afbeelding]
Mooie bak hoor. Wanneer besteld? Ik moet tot Augustus wachten ...

• sjufke
cornss schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:49:
[...]

Mooie bak hoor. Wanneer besteld? Ik moet tot Augustus wachten ...
Eind september. Drie keer de afleverdatum zien opschuiven.

• KiaCeedPHEV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:25
Licht aan het einde van de tunnel? Iemand recente ervaring met Kia Ceed SW Phev?

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:01
KiaCeedPHEV schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:13:
Licht aan het einde van de tunnel? Iemand recente ervaring met Kia Ceed SW Phev? [Afbeelding]
Eerst zien dan geloven. Zo'n clickbait artikel zegt mij eerlijk gezegd niets.
De tijd schrijft over een autofederatie die er belang bij heeft dat er positieve berichten de wereld in gebracht worden, en daar doet VRT verslag van.

• rCk
Gisteren maar weer de leasemaatschappij eens een bericht gestuurd omdat ze nog niks hadden laten weten voor de levering volgende week.

De verwachting is nu dat ze de eerste week van mei gaan leveren.
Let's hope so. 1,5 maand na de oorspronkelijke datum is nog wel acceptabel. Communicatie van leasemaatschappij wat minder..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sakas
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:09
rCk schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:00:
Gisteren maar weer de leasemaatschappij eens een bericht gestuurd omdat ze nog niks hadden laten weten voor de levering volgende week.

De verwachting is nu dat ze de eerste week van mei gaan leveren.
Let's hope so. 1,5 maand na de oorspronkelijke datum is nog wel acceptabel. Communicatie van leasemaatschappij wat minder..
Denk dat je beter contact kan zoeken met de dealer die hem levert, die kan je waarschijnlijk beter op de hoogte brengen, als je tenminste weet welke hem gaat leveren.

• rCk
Sakas schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:21:
[...]

Denk dat je beter contact kan zoeken met de dealer die hem levert, die kan je waarschijnlijk beter op de hoogte brengen, als je tenminste weet welke hem gaat leveren.
Klopt, had ik ook gedaan. Die had mij 2 weken terug al aangegeven dat hij eind april in de haven zou aankomen :X. Maar ik heb de leasemaatschappij dat niet verteld. Laat ze zelf maar met de juiste informatie komen...

• Sakas
rCk schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:23:
[...]

Klopt, had ik ook gedaan. Die had mij 2 weken terug al aangegeven dat hij eind april in de haven zou aankomen :X. Maar ik heb de leasemaatschappij dat niet verteld. Laat ze zelf maar met de juiste informatie komen...
De dealer vertelde mij overigens ook nog dat ze vorig jaar april de auto al hadden besteld en dat hij eind september al was geleverd. Omdat ze hem niet een halfjaar stil wouden laten staan, is dat een demo auto geworden en hebben ze die voor mij nogmaals besteld.... en die staat nu dus in Rotterdam.

[Voor 18% gewijzigd door Sakas op 07-04-2023 13:49]

• rCk
Sakas schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:49:
[...]

De dealer vertelde mij overigens ook nog dat ze vorig jaar april de auto al hadden besteld en dat hij eind september al was geleverd. Omdat ze hem niet een halfjaar stil wouden laten staan, is dat een demo auto geworden en hebben ze die voor mij nogmaals besteld.... en die staat nu dus in Rotterdam.
Ook een bijzonder verhaal, wel mooi dat ze direct besteld hebben destijds.
Mijn Proceed was akkoord bevonden in april, maar ik denk niet dat ze hem destijds al besteld hadden.

Goed nieuws dat ie in Rotterdam staat, nog eventjes dus oOo

• KilljoyNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-05 13:15
rCk schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:20:
[...]

Ook een bijzonder verhaal, wel mooi dat ze direct besteld hebben destijds.
Mijn Proceed was akkoord bevonden in april, maar ik denk niet dat ze hem destijds al besteld hadden.

Goed nieuws dat ie in Rotterdam staat, nog eventjes dus oOo
** sluipt naar de haven, steelt auto ** O-)

• Ilankroon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:35
KilljoyNL schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:29:
[...]

** sluipt naar de haven, steelt auto ** O-)
Is het diefstal als je je eigen auto steelt in de haven? :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• KilljoyNL
Ilankroon schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:33:
[...]

Is het diefstal als je je eigen auto steelt in de haven? :)
Ik heb al een mooie, ik steel die van hem ;) IT-er heeft graag een backup

• slayerrp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 11:49
Blijkbaar heeft Kia z'n keuzemogelijkheden kleiner gemaakt. Collega wilde net zoals mij een 1.0 automaat Executive Line bestellen, helaas afgekeurd door de leasemaatschappij.
Check je de website van Kia en inderdaad, 1.0 amper meer te vinden. In combinatie met een automaat helemaal niet.
Zou die combo dan niet lekker zijn of hebben ze er gewoon weinig en willen ze degene die ze hebben verkopen met een 1.5 ?

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:58
slayerrp schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:46:
Blijkbaar heeft Kia z'n keuzemogelijkheden kleiner gemaakt. Collega wilde net zoals mij een 1.0 automaat Executive Line bestellen, helaas afgekeurd door de leasemaatschappij.
Check je de website van Kia en inderdaad, 1.0 amper meer te vinden. In combinatie met een automaat helemaal niet.
Zou die combo dan niet lekker zijn of hebben ze er gewoon weinig en willen ze degene die ze hebben verkopen met een 1.5 ?
Ik heb zelf de 1.0 + automaat proefgereden en ik vond het eigenlijk een combinatie die niet te verkopen is. Hij is echt verschrikkelijk traag. 1.0 Handbak had er imo minder last van. Ik kom van een 1.0 polo 7-dsg, die dan op zijn beur weer vrij vlotjes voelt.

Slechts mijn ervaring, maar ik vind het een vrij logische keuze.

[Voor 4% gewijzigd door jessy100 op 08-04-2023 16:55]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:49
Polo is een ander soort auto, maar iets meer koppel was niet weg, andere merken hebben 200 nm koppel voor de 1.0, dat moet imo prima zijn, zelfs met een bescheiden caravan.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-05 19:13
Ik heb nu mijn Niro HEV 2 weken, en heb toch al een aantal punten waar ik mij aan irriteer. Bij het ene punt wat erger dan het ander.

- Geen cruise control (of adaptief) als je een aanhanger achter je auto hebt. Dit is echt de 1e auto waar ik dit mee maak. Ik snap dat systemen als pre-collision en parkeersensoren het dan niet doen, maar kom op, cruise control?

- Je kunt het terugwinnen van stroom op op 4 levels instellen, 1,2,3 en auto. Maar dit slaat hij niet op. Dus bij elke start van de auto moet je dat weer instellen. Waarom onthoud hij dat niet gewoon op basis van profiel?

- Voorkeur voor eco elektrisch rijden slaat hij niet op. Dus, opnieuw starten is weer opnieuw in het setup menu moeten klooien het weer aan te vinken.

- Geluidskwaliteit goed, maar het verschil tussen radio en carplay is enorm. In Carplay lijk ik soms wat bass te kort te komen, terwijl het bij DAB+ weer net teveel lijkt te zijn. Ook is in Carplay het basniveau per nummer enorm verschillend. Bij het ene nummer enorm aanwezig en vullend, en het andere nummer afwezig en vlak.

- Portieren gaan aan de buitenkant niet open als je de auto in zijn P zet. Ze sluiten automatisch na xx km/h, maar lijken niet meer open te gaan in de P stand. Als je de auto in mode zet dat je hem uit zet, dan lukt dat wel. Dit lijkt een software issue te zijn volgens de dealer.

- Onmogelijk om je koplampen te vervangen bij een defect lampje. Je MOET naar de dealer, omdat de bumper los moet, waar natuurlijk ook alle sensoren aan vast zitten. Belachelijk ontwerp van Kia om je zo verplicht naar de dealer te duwen.

- De standaard fabrieksbanden maken echt een gigantisch kabaal. Michelin banden, of in ieder geval wat kwalitatiefs is echt een must als je een beetje stille auto wilt op de snelweg.

- Dat hoogglans zwart in het interieur is echt onmogelijk schoon te houden.

Ondanks het gemopper rijdt de auto heerlijk hoor, en kwalitatief goed in elkaar. Maar sommige zaken zijn gewoon echt jammer en sommige ook volledig onlogisch.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luchtbakker
slayerrp schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:46:
Komt omdat ze de turbo's uit de auto's halen en vervangen voor de elektro hybride motor. De elektro motor is dan je soort turbo. Maar met een 1.0 motor kom je dan amper vooruit, dus daarom een 1.5.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:36
@Luchtbakker mijn Niro PHEV uit 2017 heeft gewoon cruise control met aanhanger.

Misschien dat dat instelbaar is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luchtbakker
Blihi schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:31:
@Luchtbakker mijn Niro PHEV uit 2017 heeft gewoon cruise control met aanhanger.

Misschien dat dat instelbaar is?
Ik kan de melding niet laten zien dat ik zie op mijn display, maar er is nergens een optie om dit te omzeilen.
Bij het detecteren van een aanhanger schakelt hij automatisch het e.e.a uit. Klik je op je stuur op cruise control dan krijg je de foutmelding te zien dat adaptive cruise control op dit moment niet beschikbaar is omdat de situatie niet aan het vereiste voldoet.

Het zal misschien een nieuwe wetgeving zijn ofzo? Zelfde dat ik al een aantal keer (onregelmatig) had dat ik niet kon wegrijden omdat ik mijn gordel niet om had.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
Luchtbakker schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:50:
[...]

Ik kan de melding niet laten zien dat ik zie op mijn display, maar er is nergens een optie om dit te omzeilen.
Bij het detecteren van een aanhanger schakelt hij automatisch het e.e.a uit. Klik je op je stuur op cruise control dan krijg je de foutmelding te zien dat adaptive cruise control op dit moment niet beschikbaar is omdat de situatie niet aan het vereiste voldoet.

Het zal misschien een nieuwe wetgeving zijn ofzo? Zelfde dat ik al een aantal keer (onregelmatig) had dat ik niet kon wegrijden omdat ik mijn gordel niet om had.
https://www.niro-forum.de...A4ngerkupplung/?pageNo=11

Schijnt om een micro-schakelaar te gaan in de stekkerdoos. En die is te overbruggen/los te maken. De auto ziet de aanhanger dan niet meer.

Is overigens specifiek modeljaar 2023...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luchtbakker
Blihi schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:15:
[...]

https://www.niro-forum.de...A4ngerkupplung/?pageNo=11

Schijnt om een micro-schakelaar te gaan in de stekkerdoos. En die is te overbruggen/los te maken. De auto ziet de aanhanger dan niet meer.

Is overigens specifiek modeljaar 2023...
Wat fijn dat je dit gevonden hebt! Heel bijzonder, maar zo te lezen werkt Kia een een oplossing.

Ik lees alleen niet hoe ik die overbrugging kan maken? Is dat niet het kastje van canbus Trailer assist dat bij mij in de kofferbak zit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blihi
Geen idee. Zoals ik zeg heb ik zelf MY17 en die heeft dit probleem niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luchtbakker
Blihi schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:22:
Geen idee. Zoals ik zeg heb ik zelf MY17 en die heeft dit probleem niet.
Ik hoor de ceed gebruikers er ook niet over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jessy100
Zijn er hier nog ceed(sw) rijders met mening over de banden? Zijn de standaard banden wat of hebben jullie ze vervangen? Zo ja, waarmee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blihi
Luchtbakker schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:00:
[...]

Ik hoor de ceed gebruikers er ook niet over.
En KIA heeft blijkbaar ook al aangekondigd dat het vanaf 2024 niet meer zo is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luchtbakker
jessy100 schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:27:
Zijn er hier nog ceed(sw) rijders met mening over de banden? Zijn de standaard banden wat of hebben jullie ze vervangen? Zo ja, waarmee?
Als ze de zelfde banden er onder doen als wat ik bij mijn Niro kregen, dan zou ik die heel snel vervangen. De grip is prima, maar de hoeveelheid geluid dat het produceert is echt enorm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• j0eyv
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05 14:12
Is er al iets bekend over een eventueel MY24 uitvoering van de ProCeed of blijft de huidige MY22/23 ook komend jaar zonder veranderingen?

• Leroy1909
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05 10:39
@Luchtbakker Portieren van het slot in de P stand is in te stellen, toevallig vorige week nog gedaan. Werkt prima. Heb dit via de Kia Connect app gedaan.

• Luchtbakker
Leroy1909 schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:22:
@Luchtbakker Portieren van het slot in de P stand is in te stellen, toevallig vorige week nog gedaan. Werkt prima. Heb dit via de Kia Connect app gedaan.
Dat is net het probleem. Zodra ik deze modus selecteer, dan gaan mijn portieren niet open. Zodra ik de optie kies: bij uitschakelen motor, dan doet hij het wel.

• wackidth
@Luchtbakker

Er zit meestal kwaliteitsverschil tussen CarPlay / Android Auto. Want deze werken via USB Audio. Probeer het eens met een andere telefoon.

Toen ik bij de de dealer kwam voor de Sportage werd mij netje verteld dat de Cruise Control niet werkt wanneer ik een trekhaak zou nemen.
Achteraf bleek hij het mis te hebben en gold dit alleen voor de Niro.
Ik vond dit echt raar... Gelukkig is het op te lossen.

En wat betreft de lampjes??? Ik weet of je al lang een modernere auto rijdt??? Maar zelf lampjes vervangen?? Dat gaat bijna bij geen enkele auto meer.. 😜😀

[Voor 6% gewijzigd door wackidth op 11-04-2023 09:22]

.

• Luchtbakker
wackidth schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:22:
@Luchtbakker

Er zit meestal kwaliteitsverschil tussen CarPlay / Android Auto. Want deze werken via USB Audio. Probeer het eens met een andere telefoon.

Toen ik bij de de dealer kwam voor de Sportage werd mij netje verteld dat de Cruise Control niet werkt wanneer ik een trekhaak zou nemen.
Achteraf bleek hij het mis te hebben en gold dit alleen voor de Niro.

En wat betreft de lampjes??? Ik weet of je al lang een modernere auto rijdt??? Maar zelf lampjes vervangen?? Dat gaat bijna bij geen enkele auto meer.
Ik kwam er m.t.t audio vandaag per toeval achter dat als de bass een beetje minder lijkt te zijn, je in de EQ de bass 1 omhoog, en weer 1 omlaag moet zetten het een wereld van verschil maakt. Ik heb dus het vermoeden dat het een bug is.

En wat betreft lampjes. Het is nooit makkelijk geweest lampjes te vervangen, maar bij elke auto dat ik heb gehad die allemaal nieuw waren was dit op een of andere manier wel mogelijk. Maar bij Kia hebben ze er nu echt alles aan gedaan dit te voorkomen.

• wackidth
Luchtbakker schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:37:
[...]

Ik kwam er m.t.t audio vandaag per toeval achter dat als de bass een beetje minder lijkt te zijn, je in de EQ de bass 1 omhoog, en weer 1 omlaag moet zetten het een wereld van verschil maakt. Ik heb dus het vermoeden dat het een bug is.

En wat betreft lampjes. Het is nooit makkelijk geweest lampjes te vervangen, maar bij elke auto dat ik heb gehad die allemaal nieuw waren was dit op een of andere manier wel mogelijk. Maar bij Kia hebben ze er nu echt alles aan gedaan dit te voorkomen.
Zit ik me net te bedenken.... Is niet alles LED verlichting bij een Niro?? Want dan maakt het niet uit natuurlijk.

.

• Luchtbakker
wackidth schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:43:
[...]

Zit ik me net te bedenken.... Is niet alles LED verlichting bij een Niro?? Want dan maakt het niet uit natuurlijk.
Ligt aan het model, de confortline en dynamicline hebben deels led deels halogeen. Alleen de Dynamicplus is volledig led.

Ik heb helaas de dynamicline.

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:05
Luchtbakker schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:29:

- Voorkeur voor eco elektrisch rijden slaat hij niet op. Dus, opnieuw starten is weer opnieuw in het setup menu moeten klooien het weer aan te vinken.
Weet niet precies wat je bedoelt maar op je stuur kan je toch aangeven of je ECO of sport mode wilt rijden?
Verder kan je aangeven of je in groene zones zoveel mogelijk EV rijdt.
- Portieren gaan aan de buitenkant niet open als je de auto in zijn P zet. Ze sluiten automatisch na xx km/h, maar lijken niet meer open te gaan in de P stand. Als je de auto in mode zet dat je hem uit zet, dan lukt dat wel. Dit lijkt een software issue te zijn volgens de dealer.
Dit is inderdaad een software issue. Bij mij gaat het de ene keer wel goed en de andere keer niet.
- De standaard fabrieksbanden maken echt een gigantisch kabaal. Michelin banden, of in ieder geval wat kwalitatiefs is echt een must als je een beetje stille auto wilt op de snelweg.
Volgens mijn krijgt elke nieuwe auto een andere merk banden.
Bij mij zitten er Nexen banden en erg tevreden ermee qua geluid en grip.
- Dat hoogglans zwart in het interieur is echt onmogelijk schoon te houden.
Na een tijdje let je er niet meer op ;)

• Arno

Arno

PF5A

Blihi schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:55:
En KIA heeft blijkbaar ook al aangekondigd dat het vanaf 2024 niet meer zo is.
Maar goed dat mijn Ceed dit jaar nog komt. Maar hebben ze ook aangegeven waarom? Met of zonder trailer, (A)CC is echt zinvol, zeker op langere stukken.

Jeremy Clarkson

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:36

Bergie

Lekker belangrijk...

Vanochtend was het weer eens raak: de accu van mijn Niro was weer leeg :(
Blijf het belachelijk vinden dat dit soms gebeurt na een paar dagen stilstand. Het valt gelukkig makkelijk weer te fixen middels het 12V battery reset knopje. Maar het zou gewoon niet mogen gebeuren natuurlijk.

Yamaha MT-09

• KilljoyNL
Als mijn Niro 2 weken stilstaat (gebeurt met regelmaat), dan werkt alles gewoon nog.
Het is wel de normale hybride, met benzine, voor als dat uit maakt. Misschien heb je ergens een kleine sluiting waardoor die leegloopt?

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Geen idee... Af en toe gebeurt dit; laat het eens 2x per jaar zijn ofzo.
Als je erop googled blijkt het vaker voor te komen. Het is ook geen heel groot issue; maar het komt natuurlijk altijd op het verkeerde moment wanneer je haast hebt :P

Yamaha MT-09

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:58
Bergie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:33:
Vanochtend was het weer eens raak: de accu van mijn Niro was weer leeg :(
Blijf het belachelijk vinden dat dit soms gebeurt na een paar dagen stilstand. Het valt gelukkig makkelijk weer te fixen middels het 12V battery reset knopje. Maar het zou gewoon niet mogen gebeuren natuurlijk.
Ik denk niet dat de accu leeg is. Ik rij nu zelf bijna 4 jaar in een Niro en heb 3x meegemaakt dat de auto compleet dood is: niets werkt meer, zelfs de alarmlichten niet. De 12v batterij reset knop indrukken lost het probleem op. In alle 3 de gevallen had ik net de auto na een langere rit geparkeerd dus de accu kan simpelweg niet leeg zijn. Ook het feit dat de auto meteen weer "wakker wordt" en zonder problemen volledig functioneel is na het indrukken van de resetknop doet mij niet vermoeden dat de accu het probleem is. De dealer heeft mijn auto al een keer een dag lang nagemeten maar er kon geen lekstroom gevonden worden. Ik heb laatst de auto 2 weken niet gebruikt en kon meteen starten. Kortom: in mijn geval is het niet de accu maar iets anders.

Maar als gemiddeld 1x per jaar op een resetknopje drukken alle technische ellende is, dan teken ik daarvoor.

• Blihi
Arno schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:27:
[...]
Maar goed dat mijn Ceed dit jaar nog komt. Maar hebben ze ook aangegeven waarom? Met of zonder trailer, (A)CC is echt zinvol, zeker op langere stukken.
Helemaal met een caravan. Maar ik rijd echt altijd op cruise control. In de 30 zone of op de snelweg, gewoon altijd.

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

GertjanO schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:48:
[...]

Ik denk niet dat de accu leeg is. Ik rij nu zelf bijna 4 jaar in een Niro en heb 3x meegemaakt dat de auto compleet dood is: niets werkt meer, zelfs de alarmlichten niet. De 12v batterij reset knop indrukken lost het probleem op. In alle 3 de gevallen had ik net de auto na een langere rit geparkeerd dus de accu kan simpelweg niet leeg zijn. Ook het feit dat de auto meteen weer "wakker wordt" en zonder problemen volledig functioneel is na het indrukken van de resetknop doet mij niet vermoeden dat de accu het probleem is. De dealer heeft mijn auto al een keer een dag lang nagemeten maar er kon geen lekstroom gevonden worden. Ik heb laatst de auto 2 weken niet gebruikt en kon meteen starten. Kortom: in mijn geval is het niet de accu maar iets anders.

Maar als gemiddeld 1x per jaar op een resetknopje drukken alle technische ellende is, dan teken ik daarvoor.
Ja klopt; het lijkt mij ook sterk dat de accu af en toe leeg loopt in een paar dagen. Verwacht ook eerder dat het een software of sensor dingetje is.
Kan er wel mee naar de dealer gaan maar verwacht dat ik daar alleen maar een boel tijd mee kwijt ben en weinig mee op schiet verder.

Yamaha MT-09

• Luchtbakker
ChiMan schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:58:
[...]

Weet niet precies wat je bedoelt maar op je stuur kan je toch aangeven of je ECO of sport mode wilt rijden?
Verder kan je aangeven of je in groene zones zoveel mogelijk EV rijdt.
Ik bedoel deze optie: intelligente recuperatie
Deze schakelt zich na elke start weer uit, terwijl ik liever zou zien dat het aan blijft staan als je het aangevinkt hebt. Kia werkt toch met user profielen, dus als je partner het niet fijn vind rijden zou het toch niet uit moeten maken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jessy100
Net een leverdatum gehad: 26 april. 16 januari besteld, dus echt ongekend snel! (Ceed sw 1.5 dynamicplusline experience green)

Ook geheel geinspireerd door @Griffx de blackout trim alvast ingepland!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:03

Quad

Doof

@jessy100 dat moet dan wel mijn bestelde auto zijn. :+

Die heeft van Mossel omgeruild naar een zwarte omdat de zwarte voor de voorraad was bestemd, de groene order hebben ze wel laten staan.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

• jessy100
Quad schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:30:
@jessy100 dat moet dan wel mijn bestelde auto zijn. :+

Die heeft van Mossel omgeruild naar een zwarte omdat de zwarte voor de voorraad was bestemd, de groene order hebben ze wel laten staan.
Haha waarvoor dank _/-\o_ _/-\o_

Vind het wel interessant, enige manier waarop we dit kunnen bevestigen?

Overigens heb ik 'm bij zeeuw en zeeuw rotterdam besteld, if that matters.

[Voor 8% gewijzigd door jessy100 op 11-04-2023 20:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

jessy100 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:32:
[...]

Haha waarvoor dank _/-\o_ _/-\o_

Vind het wel interessant, enige manier waarop we dit kunnen bevestigen?
Kans is alleen vrij groot als je het bij van Mossel Hengelo hebt besteld. Anders nihil.

Edit: Dan zal het niet zo zijn. :P

[Voor 5% gewijzigd door Quad op 11-04-2023 20:34]

PVOutput☀️
Darts🎯

• Ilankroon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:35
Luchtbakker schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:12:
[...]

Ik bedoel deze optie: intelligente recuperatie
Deze schakelt zich na elke start weer uit, terwijl ik liever zou zien dat het aan blijft staan als je het aangevinkt hebt. Kia werkt toch met user profielen, dus als je partner het niet fijn vind rijden zou het toch niet uit moeten maken.

[Afbeelding]
Wanneer je start met rijden lang op je rechter handshift drukken, dan gaat ie ook op auto..

• Griffx
Weet iemand of er ook een mogelijkheid is om de adaptieve cruise control om te zetten naar een niet adaptieve?

Ik kan er niet aanwennen, waardoor ik vaak de cruise niet gebruik terwijl ik het wel zou willen.
Zelfs op de kortste stand is de ruimte zo groot dat er vaak iemand in duikt, met als gevolg dat de Proceed hinderlijk vertraagd op de snelweg.

PC Specs

• Kimi-Alonso
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Griffx schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:40:
Weet iemand of er ook een mogelijkheid is om de adaptieve cruise control om te zetten naar een niet adaptieve?

Ik kan er niet aanwennen, waardoor ik vaak de cruise niet gebruik terwijl ik het wel zou willen.
Zelfs op de kortste stand is de ruimte zo groot dat er vaak iemand in duikt, met als gevolg dat de Proceed hinderlijk vertraagd op de snelweg.
Ja, dat is mogelijk.

Bij een Ceed 2019 als volgt:

1. Druk op (1) 'MODE'
2. Houd (2) ingedrukt om aan/uit te schakelen.

• Sakas

Wat ik met de adaptieve cruisecontrol vaak doe is in dat soort situaties even wat gas bij om wel aan te sluiten bij het overige verkeer of lukt dat niet bij de KIA

• Quad

Quad

Doof

Sakas schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:39:
[...]

Wat ik met de adaptieve cruisecontrol vaak doe is in dat soort situaties even wat gas bij om wel aan te sluiten bij het overige verkeer of lukt dat niet bij de KIA
Lukt wel, maar zodra je iets te dicht op zit, volgens het systeem, vertraagt het weer.
In de acc van de Polo ging het veel soepeler, die vertraagde niet als een voorligger op je uitloopt, dat is veel handiger.

PVOutput☀️
Darts🎯

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:03
Kimi-Alonso schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:13:
[...]

Ja, dat is mogelijk.

Bij een Ceed 2019 als volgt:

1. Druk op (1) 'MODE'
2. Houd (2) ingedrukt om aan/uit te schakelen.

[Afbeelding]
Bij mijn 2022 Proceed werkt dit niet en naar ik begrijp kan er nu niet meer van een adaptieve naar een “normale” cruise control en vice versa worden geschakeld.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

• ratje_nl
MichelKlok schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:32:
[...]

Bij mijn 2022 Proceed werkt dit niet en naar ik begrijp kan er nu niet meer van een adaptieve naar een “normale” cruise control en vice versa worden geschakeld.
Je hebt helemaal gelijk, de adaptive cruise control is niet meer uit te schakelen daar er nieuwe richtlijnen voor zijn, dit geld overigens voor elk merk auto welke adaptive cruise control heeft.

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:52
Bij VAG is het softwarematig via de OBD poort wel te activeren, is dit voor Kia ook een mogelijkheid?

Canon 5D Mark III - 50 1.8 STM - 85 1.8 - 24-105 4L - DJI Mavic Pro

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:03

Het adaptieve deel van de cruise control is helaas niet meer uit te schakelen. In mijn vorige Skoda Octavia werkte deze prettiger en minder nerveus dan in de Proceed. Ik gebruik hem daardoor (helaas) ook minder vaak dan in de Skoda.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

• Rickg84
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:30
Iemand dit wel eens gehad ? : Ik had in januari ineens een scheur aan de binnezijde van het zijraam bij de bestuurders kant. Je kunt het niet voelen aan de buitenkant van het raam, enkel aan de binnekant.

Zo maar uit het niets van een op de andere dag. Geen enkele schade zichtbaar dus waarschijnlijk door de temperatuur schommelingen.

Ok... dus: vervangen dmv glasschade verzekering en volledig gedekt.

Stap ik vorige week in mijn auto zit er weer een barst /scheur in op dezelfde plek. Wel een stuk kleiner maar zelfde soort scheur.

Iemand dit eerder meegemaakt bij KIA?

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
@Rickg84 Nooit eerder meegemaakt bij Kia. Het feit dat er een scheur in komt en niet in een miljoen stukjes spat betekend dat je gelaagde zijruiten hebt en niet zoals de meeste autos gehard glas. Het zou een kwaliteitsissue kunnen zijn, andere mogelijkheid is dat je deur en/of raamgeleiding krom is waardoor het raam onder spanning gezet wordt en door invloed van temperatuurverschillen scheurt.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:35

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Griffx schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:42:
Het duurde even maar de blackout van de kia is nu ook uitgevoerd.
Persoonlijk heel blij mee.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ongelooflijk vet is dit!
Ik snap niet dat Kia dit niet standaard aanbiedt. (Net als Audi het black pakket)

D3 Profile D3 XP Ladder

• Rickg84
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:30
squaddie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:29:
@Rickg84 Nooit eerder meegemaakt bij Kia. Het feit dat er een scheur in komt en niet in een miljoen stukjes spat betekend dat je gelaagde zijruiten hebt en niet zoals de meeste autos gehard glas. Het zou een kwaliteitsissue kunnen zijn, andere mogelijkheid is dat je deur en/of raamgeleiding krom is waardoor het raam onder spanning gezet wordt en door invloed van temperatuurverschillen scheurt.
Tsa, Ik dacht zelf ook al, waarom is mijn raam niet kompleet gesprongen? Ik zal zo eens kijken naar de raam inscriptie misschien dat ik daar kan vinden wat voor ruiten het zijn. .. Het rare is dat mijn eerste raam al sinds Juli 2020 er in zat en ineens dit jaar kapot ging. Dus dan is er iets gebeurd met het mechanisme in de deur denk ik. Bedankt voor de inzichten iig.

• Luchtbakker
Quad schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:46:
[...]

Lukt wel, maar zodra je iets te dicht op zit, volgens het systeem, vertraagt het weer.
In de acc van de Polo ging het veel soepeler, die vertraagde niet als een voorligger op je uitloopt, dat is veel handiger.
Kan je jouw ACC niet afstellen op reactiesnelheid? Ik kan in de Niro 2023 model de reactiesnelheid instellen. Hoe korter de tijd hoe feller hij reageert. Ik kan tegelijk ook de standaard afstand bij inschakelen, en snelheid van het optrekken instellen.

• Griffx
Sakas schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:39:
[...]

Ja dat doe ik ook, alleen als je dan stopt met gas geven, en krijg je bijna een semi noodstop van je ACC.
Het systeem is waardeloos voor mij.

Met normale CC heb je vaak dat je inrijd op je voorganger, en je precies timed achter een inhaler naar links te gaan, dat is echt volstrekt onmogelijk nu, waardoor je binnen no time weet ik het hoeveel auto's er onbewust tussen laat.
Mad-Matt schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:10:
[...]

Wat ongelooflijk vet is dit!
Ik snap niet dat Kia dit niet standaard aanbiedt. (Net als Audi het black pakket)
Thnx :)
Ze mogen hier wat mij betreft een optiepakket van maken. 8)

[Voor 18% gewijzigd door Griffx op 13-04-2023 16:17]

PC Specs

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:00

Neus

www.zenaconsult.com

sjufke schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:37:
Mooi! Ik heb zojuist een offerte aangevraagd voor de Sportage 1.6 TGDI HEV GT-LINE PLUS 2WD Automaat maar moet hem nog proberen. Heb je wellicht al wat plus- en minpunten kunnen vinden waarop ik moet letten?

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjufke
Neus schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:58:
[...]

Mooi! Ik heb zojuist een offerte aangevraagd voor de Sportage 1.6 TGDI HEV GT-LINE PLUS 2WD Automaat maar moet hem nog proberen. Heb je wellicht al wat plus- en minpunten kunnen vinden waarop ik moet letten?
Vrij stugge vering is eigenlijk het enigste wat me is opgevallen. Persoonlijk heb ik daar zelf geen problemen mee. Verder gewoon een fantastische auto.

Wat kleine dingetjes waarvan ik die onder noemer “is wennen” plaats.

- Spiegels staan relatief dicht op je, waardoor je grotere hoofdbeweging moet maken.
- Het hele media systeem is erg uitgebreid. Het is even zoeken.
- Hoogglans afwerking zal snel vies worden. Je ziet er alles op. Vingerafdrukken veeg je zo weg met een doekje.

Hoop opsmuk erop, hebben we bewust voor gekozen, maar is wel erg wennen. Auto reageert overal op. Heb al een noodstop gehad waarvan ik vond dat het onnodig was. Schrok me kapot 8)7

• Arno

Arno

PF5A

De hoogglans afwerking (pianolak) heb ik op mijn Ceed ook, je leert het te negeren dat het vrijwel niet schoon te houden is O-)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +10Henk 'm!

• wackidth
Afgelopen donderdag de Sportage mogen halen...
Maar man man wat een fijne reisauto is dit. Heel erg blij mee.... Meteen begonnen met het plakken van ontdreuningsplaten. De deur klinkt nu als een Duitser.... 😄
Dit ivm after market audiosysteem.

Hier het verschil in geluid zonder:

YouTube: Kia Sportage achterdeur zonder ontdreuningsplaten.

Met:
YouTube: Kia Sportage achterdeur met ontdreuningsplaten.

[Voor 15% gewijzigd door wackidth op 18-04-2023 10:32]

.

• BvBladel
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-05 20:39
Heeft er inmiddels al iemand een oplossing gevonden.
Ik heb afgelopen weekend mijn nieuwe CEED sportswagon opgehaald en
irriteer me flink aan de ACC. Graag zou ik hem omzetten naar normale CC.

Zelfs als ik de afstand op de kleinste stand zet dan remt de auto veel te vroeg
waardoor ik eigenlijk niet meer fatsoenlijk naar links kan gaan om in te halen.
Buiten dat zorgt het ook voor veel ergernis bij medeweggebruikers dat de auto
steeds voor niks op de rem trapt. Zeker met wat auto's op de weg is de ACC
voor ons onbruikbaar.

• Quad

Quad

Doof

@BvBladel is een paar posts terug nog besproken.. Het kan niet.

Enige wat je kan doen is gas meegeven zodat je de SCC, zoals het bij Kia heet, overruled.

[Voor 41% gewijzigd door Quad op 18-04-2023 15:11]

PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Net de dealer gesproken die mijn Ceed gaat uitleveren. Mijn auto is gebouwd en zelfs al verscheept en staat te wachten in Rotterdam tot er een vrachtwagen deze naar de dealer kan brengen. In theorie zou ik dus volgende maand al kunnen rijden, maar van de leasemaatschappij mag er nog niet uitgeleverd worden. Maar in juli rijd ik dus sowieso in mijn nieuwe Ceed :9

Jeremy Clarkson

• BvBladel
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-05 20:39
Quad schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:10:
@BvBladel is een paar posts terug nog besproken.. Het kan niet.

Enige wat je kan doen is gas meegeven zodat je de SCC, zoals het bij Kia heet, overruled.
Oh oh wat zonde. Zou de auto er bijna om terug brengen. Nouja dan maar weer ouderwets zelf gas geven.
Gelukkig hebben we nog een Renault Twingo van 10 jaar oud met fijne CC 8)7

• wackidth
BvBladel schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:02:

voor ons onbruikbaar.
Ik kan me (in een Sportage) daar totaal niet in vinden. Je hebt al wel ervaring met acc??
Mijn Golf 7.5 was veel eerder met afremmen dan de Sportage.
Gewoon bij regelen met je gaspedaal went best snel.

.

• Blihi

voor ons onbruikbaar.
Ik had normale CC in de vorige auto, nu ACC in de Niro. Op de kortste stand moet je inderdaad eerder reageren. Dus eerder naar links.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15

voor ons onbruikbaar.
Is het punt van de ACC daadwerkelijk te veel ruimte houd of is het punt dat we in Nederland inmiddels zo gewend om je voorligger op relatief korte afstand te volgen dat we het gedrag van de ACC als probleem bestempelen? De basis regel in Nederland is 2 seconden afstand houden tot je voorganger, bij 100 km/u rijd je 27,78 m/s en zou je 55,56 m afstand tot je voorligger moeten houden. Dat doet vrijwel niemand en ik ben echt niet roomser dan de paus, maar je reduceert je eigen veiligheidsmarge met dergelijk gedrag.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
squaddie schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:50:
[...]

Is het punt van de ACC daadwerkelijk te veel ruimte houd of is het punt dat we in Nederland inmiddels zo gewend om je voorligger op relatief korte afstand te volgen dat we het gedrag van de ACC als probleem bestempelen? De basis regel in Nederland is 2 seconden afstand houden tot je voorganger, bij 100 km/u rijd je 27,78 m/s en zou je 55,56 m afstand tot je voorligger moeten houden. Dat doet vrijwel niemand en ik ben echt niet roomser dan de paus, maar je reduceert je eigen veiligheidsmarge met dergelijk gedrag.
Het punt is dat er een gat is waar zelf mijn overgrootmoeder met driedubbele jampotglazen nog in duikt. En dat weet je stiekem zelf ook wel als je ACC gebruikt zoals men wil dat je het gebruikt ;) Tijdens de spits kom je simpelweg geen steek verder omdat de complete rechterrijbaan aan je voorbijgaat en voor je invoegt.

Als je 'netjes' 100 op de teller rijdt heb je er relatief weinig last van, maar als je iets harder dan 100 rijdt loop je hier continu mee te hannesen. In mijn ogen althans.

• Quad

Quad

Doof

Zoals ik al eerder zei, Volkswagen gaat hier beter mee om, die ACC kijkt ook of de auto voor je sneller rijdt, oftewel de auto remt bijna niet af, eerder vergelijkbaar dat de auto iets gas los laat.
Kia gaat met een veel snellere auto voor je gelijk in de remmen, daar is niet zo handig over nagedacht.

PVOutput☀️
Darts🎯

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
Die ervaring heb ik niet. Als iemand er tussen komt en gas geeft reageert de Niro niet. Hij ziet dat de auto voor me van me weg rijdt.

• ratje_nl
squaddie schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:50:
[...]

Als ik 107 rijd op de snelweg word er geremd tussen de 1 en 1.5 hectometerpaal op de korste afstand. Dit heeft dus niets te maken met te kort volgen, ik rijd ook liever iets dichter naar de voorganger zodat ik de "snellere" personen op de linkerbaan voorbij kan laten gaan zodat er een vloeiende doorstroming van het verkeer kan plaatsen. Ik ben inmiddels gewend en weet wanneer ik bij moet trappen zodat de auto niet gaat remmen.

• Blihi
ratje_nl schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:42:
[...]

Als ik 107 rijd op de snelweg word er geremd tussen de 1 en 1.5 hectometerpaal op de korste afstand. Dit heeft dus niets te maken met te kort volgen, ik rijd ook liever iets dichter naar de voorganger zodat ik de "snellere" personen op de linkerbaan voorbij kan laten gaan zodat er een vloeiende doorstroming van het verkeer kan plaatsen. Ik ben inmiddels gewend en weet wanneer ik bij moet trappen zodat de auto niet gaat remmen.
3 seconde afstand is bij 107 km/uur toch al 1156 EDIT: leer rekenen.. 89 meter. Dus prima dat de auto die afstand houdt. Ga je dichterbij, dan rijd je er formeel te dicht op.

Het probleem is dat we in Nederland een beetje gewend zijn geraakt aan 0.3 seconde afstand houden en vaak nog minder.....
Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee