Bedankt voor de reacties hierboven! Kan ik veel mee.
Toch blijven de hulpveren dan toch iets wat eigenlijk uitgezocht moet worden of het in de praktijk nodig is. De Proceed lijkt dus stugger geveerd te zijn en dus beter ermee overweg te kunnen dan met de Ceed SW.
Het wordt sowieso een afneembare voor mij, omdat ik écht geen 4 jaar met zo'n ding achter mijn bumper ga rijden. Ik heb niet voor niets een Proceed genomen, dat is ook vanwege het (sportieve) design.
Ik ga dus even kijken of ik voor die tijd even kan kijken om een caravan te testen om te zien hoe de auto omgaat met de kogeldruk alvorens ik die hulpveren ga proberen.
Ik had de lokale Kia dealer gebeld, maar die had ook niet echt een sluitend antwoord.
Als het goed is, heb ik nog wat tijd tussen levering van de auto en de trip naar Oostenrijk, dus ik ga proberen voor die tijd bij een caravan te kijken hoe hij erachter hangt en hoe de auto dan ook rijdt.
Dan kan ik altijd nog beslissen of de hulpveren nodig zijn. Ik denk dat dit een wijzere beslissing is gezien de situatie. Uiteindelijk kost het ook de wereld niet omdat ik het als eigen bijdrage via het werk kan doen. Misschien is het dan voor die 165 EUR wel een no-brainer om uit te laten voeren....
Blihi schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:42:
Nog een toevoeging: Hulpveren of vervangingsveren willen ook de statische hoogte van de auto nog wel veranderen. Dat heeft invloed op de automatische hoogteverstelling van de koplampen. Die moet je dus opnieuw af laten stellen als de vering aan de achterkant aangepast wordt.
Als ik mij niet vergis heeft de Proceed geen automatische hoogteverstelling maar moet je ze zelf een beetje richten, dus wanneer die vering aangepast is moet ik aan het knopje draaien om hem iets hoger te zetten dan eerder, uiteraard omdat de achterkant omhoog komt.