ppassie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:15:
Ik heb sinds 2 weken een Kia Sportage PHEV, en ik heb een probleem met laden. Geregeld startte het laden niet en werd het lampje langs de laadpoort rood. Sinds vanmorgen weet ik eindelijk wat er aan de hand is. Ik stop de laadkabel in de auto en in de laadpaal en houd vervolgens de laadpas bij de paal. Dan hoor je bij de auto dat hij de stekker probeert te "locken". Dit doet hij een aantal seconden en vervolgens gaat het lampje op rood. Wat blijkt, de stekker met kabel is zo zwaar dat de stekker ietsje naar onderen zakt. Dit is heel minimaal maar wel de reden dat de stekker niet "gelocked" kan worden. Ik heb het zojuist een aantal keer herhaald, maar nu de stekker vastgehouden en het werkt iedere keer meteen. Vervelende is alleen dat als de laadpaal wat verder van de auto staat, red ik het niet om de stekker op positie te houden en tegelijk de laadpas tegen de paal te houden.
Hebben meerdere daar last van? Anders moet ik terug naar de dealer...
Heb ik ook (zie:
Blihi in "Het grote Kia topic - deel 2"). Oplossen door even onder de motorkap aan de emergency-release te trekken (bij de Niro PHEV is dat een oranje knopje). Je moet best wat trekken, dan hoor je 'klik' en werkt het weer.
En ja, ik heb het nu bij de dealer gemeld. Ze moeten daar wel naar kijken, want het gebeurt steeds vaker.
Het heeft niet met de kabel te maken. Ik weet al dat de fout komt als ik wegrijdt en de deuren gaan op slot en onder het stuur komen een paar relais-klikjes vandaan. Dan is die sluiting van de klep weer vastgelopen.
Als het overigens puur aan de laadkabel ligt en je weet dat zeker, dan zou ik het gat bovenin die stekker even met een vijl of dremel wat groter maken.
Je kunt ook proberen om de kabel even over de laadklep te leggen, dan is het gewicht er af.
[Voor 11% gewijzigd door Blihi op 21-03-2023 08:16]