Lekker hoor! Als ik dan door zou rekenen, dan moet ik nog 2.5 maand wachten haha. Eind september dan dus ongeveer... pffff.colin43 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:10:
[...]
Half januari, nog best snel gegaan! Nog even 2 weekjes geduld haha
Ik wacht nu 9 maanden op een Sorento. Wederom uitgesteld richting oktober. Dan is het dus een jaar en zeer de vraag of dat gehaald wordt. Maar wat moet je anders, voor sommige Audi's schijnt de wachttijd al 2 jaar te zijnRic0 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:26:
Goedemorgen allemaal,
Ik lees een hoop berichten over vertragingen over aflevering van voertuigen...
Eind maart van dit jaar een Kia Ceed SW Gt-line besteld met verwachte leveringsdatum week 30 (week van 25 juli). Daar staat die volgens de Kia Dealer in Leiderdorp nog steeds op, echter nog steeds geen VIN nummer bekend, dus leek hun ook sterk dat week 30 nog gehaald gaat worden.
In maart, bij het bestellen, aangegeven dat ik niet ontiegelijk lang wil wachten op een nieuwe auto, maar 4 maanden was nog wel te overzien. Dit ivm een kleine man die nu 8 maanden is. Heb nu een VW Polo uit 2014, prima auto verder, maar de ruimte begint ons toch wel een beetje te beperken...
Als ik alle reacties en verhalen zo lees kan het nog wel eens erg lang gaan duren en weet niet of ik daar wel op zit te wachten. Vervelende is alleen dat je er nu niet meer onderuit kan...
Zo, dit wilde ik even delen met mijn "lotgenoten"

Groetjes, FaceDown.
Wow, daar wordt je ook niet echt vrolijk van! Ja, Audio, BMW, Mercedes... Maar goed, feit blijft wel dat je natuurlijk z.s.m. de auto wilt die je besteld hebt. Vooral als ze zeggen "Ja, 4 maanden is zeker wel te halen".FaceDown schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 00:50:
[...]
Ik wacht nu 9 maanden op een Sorento. Wederom uitgesteld richting oktober. Dan is het dus een jaar en zeer de vraag of dat gehaald wordt. Maar wat moet je anders, voor sommige Audi's schijnt de wachttijd al 2 jaar te zijn
Communicatie laat trouwens ook wel te wat te wensen over. In ieder geval bij de dealer waar ik 'm besteld heb. Zeggen dat ze je bellen/mailen van de week, maar laten niks horen. Voel me soms net een klein kind wanneer ik maar weer een belletje of mailtje stuur.
Super nice! Ik zie dat die wel schakel is denk dat dat mij nekt. Heb de automaat, kijkende naar autoscout24 worden die ook gewoon niet geleverd.colin43 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:34:
[...]
Ja inderdaad. Ik heb geluk en kan de mijne de 27e ophalen!
Zelfde gevoel aan mijn kant, zou verwachten als je 35K+ in een bedrijf stopt direct of indirect dat dit dan wel enige service opleverd. Dat zeggende krijg je natuurlijk een stuk meer auto voor die 35k dus kan je ook wat minder service verwachten.Ric0 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 05:56:
[...]
Wow, daar wordt je ook niet echt vrolijk van! Ja, Audio, BMW, Mercedes... Maar goed, feit blijft wel dat je natuurlijk z.s.m. de auto wilt die je besteld hebt. Vooral als ze zeggen "Ja, 4 maanden is zeker wel te halen".
Communicatie laat trouwens ook wel te wat te wensen over. In ieder geval bij de dealer waar ik 'm besteld heb. Zeggen dat ze je bellen/mailen van de week, maar laten niks horen. Voel me soms net een klein kind wanneer ik maar weer een belletje of mailtje stuur.
Ja, had ik ook gezien. Bij de dealer zijn de prijzen voor alle modellen 1000 euro duurder dan op de juli '22 prijslijst. Vreemd dat Kia dat dan niet direct verwerkt in hun prijslijst. (Of toch extra marge voor de dealers ?)ChiMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:56:
[...]
Waarom zijn de prijzen voor HEV hetzelfde als je juli '22 en februari '22 vergelijkt?
Had hier nog geen account.Ric0 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:39:
[...]
Lekker hoor! Als ik dan door zou rekenen, dan moet ik nog 2.5 maand wachten haha. Eind september dan dus ongeveer... pffff.
Maar standaard is 30 tot 34 weken wachten. Daar zou ik mee rekenen.
Hier Proceed besteld 6 feb. Onder voorbehoud nu, 2de of 3de week sept leveren. 23-8 in de haven.
Maar kan zomaar weer wijzigen.
Geduld is een schone zak uuh zaak
Automaten zijn inderdaad het probleem qua levering. Alle hatchbacks worden redelijk snel geleverd.helmmen schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:40:
[...]
Super nice! Ik zie dat die wel schakel is denk dat dat mij nekt. Heb de automaat, kijkende naar autoscout24 worden die ook gewoon niet geleverd.
Automaat schijnt inderdaad een probleem te zijn ja. Wellicht worden die ook in Korea gemaakt ipv Slowakije.
Nou, zojuist gebeld door de dealer. Zoals het er nu naaruit ziet wordt het pas oktober/november...
Ze zijn gestopt met het fabriceren van model MY22 en beginnen deze maand met MY23. Mij werd gevraagd of ik er problemen mee zou hebben dat ik MY23 zou krijgen. Ik heb aangegeven dat ik gewoon zo snel mogelijk een de bestelde auto wil hebben.
Eind maart gaf de dealer mij aan dat mijn bestelde auto al besteld was, best apart dat die dus blijkbaar nooit gemaakt is. Zal dan denk ik toch een verkooppraatje geweest zijn waarin ik ben ingestonken 😐
Hij gaat nu kijken of er ergens nog een model te krijgen is zoals ik hem precies heb besteld en laat me morgen wat weten... zal wel niks worden.
Ik denk dat ik me toch ga beroepen op dat artikel 6 verhaal, want voel me flink genaaid zo. Wilde de suto hebben voor september omdat we dan op vakantie gaan en mij werd toen "beloofd" dat de auto dan zeker wel afgeleverd zou zijn aan mij.
Balen, balen, balen...
Ze zijn gestopt met het fabriceren van model MY22 en beginnen deze maand met MY23. Mij werd gevraagd of ik er problemen mee zou hebben dat ik MY23 zou krijgen. Ik heb aangegeven dat ik gewoon zo snel mogelijk een de bestelde auto wil hebben.
Eind maart gaf de dealer mij aan dat mijn bestelde auto al besteld was, best apart dat die dus blijkbaar nooit gemaakt is. Zal dan denk ik toch een verkooppraatje geweest zijn waarin ik ben ingestonken 😐
Hij gaat nu kijken of er ergens nog een model te krijgen is zoals ik hem precies heb besteld en laat me morgen wat weten... zal wel niks worden.
Ik denk dat ik me toch ga beroepen op dat artikel 6 verhaal, want voel me flink genaaid zo. Wilde de suto hebben voor september omdat we dan op vakantie gaan en mij werd toen "beloofd" dat de auto dan zeker wel afgeleverd zou zijn aan mij.
Balen, balen, balen...
Altijd zuur zo'n bericht te ontvangen!Ric0 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:57:
Nou, zojuist gebeld door de dealer. Zoals het er nu naaruit ziet wordt het pas oktober/november...
Balen, balen, balen...
Ergens zag je het wellicht wel aankomen, gezien iedereen op de zelfde soort auto wacht, ceed of proceed met automaat en deze allemaal laat geleverd worden.
Als je okt/nov dan zit je tussen de 30 - 34 weken niet? Dat is nu ook de inschatting die ze geven.
Wbt My22 of My23, ik kan geen verschil ontdekken qua uiterlijk, dus begrijp dat ook niet zo goed. Wellicht alleen de prijsstijging
Ik hoop de mijne 2de of 3de week september in ontvangst te mogen nemen.
Heb Proceed 1.5 plusline met automaat in order staan.
Mijne is maandag 3 januari besteld. Eerst was het week 12, daarna week 21, hierna week 29 en nu week 48.
Mijn auto staat sinds begin december in bestelling, en de dealer geeft aan dat die inderdaad besteld is. Dealer heeft ook altijd netjes aan gegeven dat er nog geen VIN nummer is afgegeven.Ric0 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:57:
Balen, balen, balen...
Hij staat nu op begin oktober.
Iemand al gevonden wat het verschil is tussen de My22 en My23?
Dan lijkt het er bijna op dat die van jou ook niet in productie is gegaan. Zelfde verhaal als bij mij.Griffx schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:41:
[...]
Mijn auto staat sinds begin december in bestelling, en de dealer geeft aan dat die inderdaad besteld is. Dealer heeft ook altijd netjes aan gegeven dat er nog geen VIN nummer is afgegeven.
Hij staat nu op begin oktober.
Iemand al gevonden wat het verschil is tussen de My22 en My23?
Wanneer ik van te voren had geweten dat het 7 a 8 maanden zou gaan duren had ik hier never nooit voor gekozen. Natuurlijk weet ik dat het nu een chaos is op de automarkt qua productie en bestellingen etc., maar daarentegen vind ik ook dat een dealer geen loze praatjes mag houden...
Wat voor een model heb jij besteld?
Het is met name het gebrek aan communicatie dat ik kwalijk vind. Toen ik in november 2021 “mijn” Proceed bestelde, werd mij verteld dat dat type qua kleur en uitrusting niet op voorraad was en dat dit een nieuwe bestelling zou worden. Ik moest daarbij rekening houden met een levertijd van ongeveer 12 weken en dat zou mooi passen met de afloop van het contract van mijn huidige leaseauto.
Ik had ook de mogelijkheid om een Sportage te bestellen, maar daar kon ik nog niet mee proefrijden en men wist ook niet wat de levertijd van dit model zou zijn.
Momenteel wacht ik nog steeds op de levering van de Proceed rond eind augustus dit jaar, maar zie ik wel Sportages die binnen een redelijke termijn worden geleverd. Als ik dit van tevoren had geweten had ik zeer waarschijnlijk iets anders besteld, al hebben alle autofabrikanten natuurlijk leveringsproblemen.
Ik ga deze week maar weer eens met de leverende dealer bellen, al is het maar om te horen of het ding in productie is genomen, maar eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in als ik de verhalen hier zo lees.
Ik had ook de mogelijkheid om een Sportage te bestellen, maar daar kon ik nog niet mee proefrijden en men wist ook niet wat de levertijd van dit model zou zijn.
Momenteel wacht ik nog steeds op de levering van de Proceed rond eind augustus dit jaar, maar zie ik wel Sportages die binnen een redelijke termijn worden geleverd. Als ik dit van tevoren had geweten had ik zeer waarschijnlijk iets anders besteld, al hebben alle autofabrikanten natuurlijk leveringsproblemen.
Ik ga deze week maar weer eens met de leverende dealer bellen, al is het maar om te horen of het ding in productie is genomen, maar eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in als ik de verhalen hier zo lees.
Parkeren is een vak, geen twee vakken.
Zoals ik ook al eens verteld heb is Kia best goed in auto's bouwen maar communicatie rondom levering is simpelweg een drama. Telkens als je denkt dat de levering aanstaande is wordt ie weer verzet. Ik heb het tor 5x gehad met mijn proceed toentertijd (en toen was er nog geen sprake van chip tekorten en oorlog).MichelKlok schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:54:
Het is met name het gebrek aan communicatie dat ik kwalijk vind. Toen ik in november 2021 “mijn” Proceed bestelde, werd mij verteld dat dat type qua kleur en uitrusting niet op voorraad was en dat dit een nieuwe bestelling zou worden. Ik moest daarbij rekening houden met een levertijd van ongeveer 12 weken en dat zou mooi passen met de afloop van het contract van mijn huidige leaseauto.
Je zou overigens wel kunnen checken met je dealer of er ergens een sportage op voorraad is (voorraadmodel of demo). Wellicht dat je de bestelling nog kan omzetten. Die bestelde Proceed raken ze toch wel kwijt en zou je het onder coulance kunnen scharen om je als klant te helpen.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Precies wat jij zegt dus!MichelKlok schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:54:
Ik liep destijds bijna de zaak uit omdat er geen model was welke ik graag wilde, tot op het moment dat hij zei "Oh, wacht eens even. Ik zie dat we een witte Ceed SW GT-line én automaat hebben welke op besteld staat. Dan zou je op ongeveer een maand of 4 moeten rekenen". Daar ben ik toendertijd dus op ingegaan... Ben overigens benieuwd of ik vandaag überhaupt gebeld wordt of het gelukt is om een zelfde te vinden ergens in Nederland (showmodel o.i.d.). Eigenlijk vind ik ook dat ze mij tot die tijd een soortgelijke auto "moeten" leveren totdat die van mij er is. Ik snap ook heust wel dat ik dan niet zo'n auto krijg zoals ik hem precies besteld had, maar goed...
Met de Polo én een kleine man van 10 maanden tegen die tijd naar Italië.... het is te doen, maar heb niet voor niks een grotere (betere) auto besteld.
Communicatie is ronduit belabberd!
Ik heb het in een andere Hyundai/Kia topics al eens vermeld, maar de communicatie met dealers van de Hyundai/Kia groep is gewoon belabberd. We moeten allemaal wachten op onze bestelde wagens tegenwoordig, ongeacht het merk, dus het zal overal wel een beetje zo zijn. Maar ik zie toch een rode draad als ik door de topics ga hier.Ric0 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:56:
[...]
Precies wat jij zegt dus!
Ik liep destijds bijna de zaak uit omdat er geen model was welke ik graag wilde, tot op het moment dat hij zei "Oh, wacht eens even. Ik zie dat we een witte Ceed SW GT-line én automaat hebben welke op besteld staat. Dan zou je op ongeveer een maand of 4 moeten rekenen". Daar ben ik toendertijd dus op ingegaan... Ben overigens benieuwd of ik vandaag überhaupt gebeld wordt of het gelukt is om een zelfde te vinden ergens in Nederland (showmodel o.i.d.). Eigenlijk vind ik ook dat ze mij tot die tijd een soortgelijke auto "moeten" leveren totdat die van mij er is. Ik snap ook heust wel dat ik dan niet zo'n auto krijg zoals ik hem precies besteld had, maar goed...
Met de Polo én een kleine man van 10 maanden tegen die tijd naar Italië.... het is te doen, maar heb niet voor niks een grotere (betere) auto besteld.
Communicatie is ronduit belabberd!
Ik heb het zelfde aan de hand als jou hoor, een Tucson N-Line Sky HEV besteld in januari. Er werd mei beloofd, toen juli, nu is het september. Toen kreeg ik ineens een e-mail dat de wagen in augustus in Rotterdamse depot zou aankomen. Dat is binnen enkele weken, dus lijkt het me vrij aannemelijk dat er een VIN moet te vinden zijn, hoe kunnen ze dat anders weten? Maar als je er achter vraagt kunnen ze je niets zeggen.
Tijdens het bestelproces hebben wij trouwens uitvoerig gevraagd hoe het met de levertijden zat, daarom hebben we een HEV gekozen (4 maanden wachttijd vs 9-12 maanden voor een PHEV). Onze planning was ook om met de nieuwe wagen op vakantie te gaan, maar omdat het zo vaak uitgesteld werd hebben we er maar een vliegvakantie van gemaakt. Met de huidige wagen was dat op zich ook wel gelukt (Kia Ceed SW), maar het is een zeer basic uitvoering met manuele bak en ik ben persoonlijk geen fan van hoe ie rijdt.
Anyway, het echte probleem is dat ze zelf weinig tot geen informatie hebben en ze daardoor maar wat goochelen met leverdata. Tot ze je een VIN kunnen geven is er volgens mij geen wagen gebouwd of zit die wagen niet in het systeem waar zij toegang tot hebben. Tot op dat punt is het gewoon gokken voor hen en geloof ik persoonlijk niet teveel van hun beloftes.
[ Voor 11% gewijzigd door JuG op 16-07-2022 14:12 ]
Werd twee weken terug op een maandag gebeld: goed nieuws, de bestelde Niro EV is klaar, heeft VIN en komt naar Nederland, maar staat nog niet op de boot.
Zelfde week, op zaterdag in de showroom: " Oh, ik zie dat het chassisnummer verdwenen is, iemand heeft m gepikt" .
Schijnbaar weet je pas dat ie "voor jou is" als ie op de boot staat.
Zelfde week, op zaterdag in de showroom: " Oh, ik zie dat het chassisnummer verdwenen is, iemand heeft m gepikt" .
Schijnbaar weet je pas dat ie "voor jou is" als ie op de boot staat.

Haters everywhere but I don’t really care
De bestelling is door de leasemaatschappij van mijn werkgever gedaan (Athlon), dus ik weet niet of dit zomaar kan worden omgezet. Het is wel iets om te overwegen.renzo4000 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:49:
[...]
Je zou overigens wel kunnen checken met je dealer of er ergens een sportage op voorraad is (voorraadmodel of demo). Wellicht dat je de bestelling nog kan omzetten. Die bestelde Proceed raken ze toch wel kwijt en zou je het onder coulance kunnen scharen om je als klant te helpen.
Je raadt het nooit...
Beloofd om mij vandaag te bellen of er een andere oplossing was. Expliciet gezegd dat die sowieso zou bellen, ook al het niet gelukt was... niet gebeld dus.
Ben er wel een beetje klaar mee nu. Zeg gewoon vanaf begin af aan dat je niet weet wat de levertijd zal zijn, geen loze beloftes doen die niet waar te maken zijn. Desnoods zeg je "Kan een jaar duren", dan valt het alleen maar mee als die er eerder is.
Maar de communicatie is echt ruk!
Beloofd om mij vandaag te bellen of er een andere oplossing was. Expliciet gezegd dat die sowieso zou bellen, ook al het niet gelukt was... niet gebeld dus.
Ben er wel een beetje klaar mee nu. Zeg gewoon vanaf begin af aan dat je niet weet wat de levertijd zal zijn, geen loze beloftes doen die niet waar te maken zijn. Desnoods zeg je "Kan een jaar duren", dan valt het alleen maar mee als die er eerder is.
Maar de communicatie is echt ruk!
Ten tijde van mijn bestelling was het een My22.Ric0 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:01:
[...]
Dan lijkt het er bijna op dat die van jou ook niet in productie is gegaan. Zelfde verhaal als bij mij.
Wanneer ik van te voren had geweten dat het 7 a 8 maanden zou gaan duren had ik hier never nooit voor gekozen. Natuurlijk weet ik dat het nu een chaos is op de automarkt qua productie en bestellingen etc., maar daarentegen vind ik ook dat een dealer geen loze praatjes mag houden...
Wat voor een model heb jij besteld?
Kia ProCeed (5-d) 1.5tgdi gt-plusline 117kW dct7 aut blue flame.
Dit is een probleem wat Kia al heel wat jaren heeft. Ten tijde van mijn bestelde Kia Rio (besteld op 16 mei 2013) kon ook niemand mij vertellen hoe lang het ging duren. De voorspelling was toen 2-3 maanden en de auto is uiteindelijk eind juli afgeleverd. Maar in de tussentijd kwam de informatievoorziening niet verder dan 'we weten het nu niet, pas als de auto in Rotterdam van de boot komt'. Het systeem dat de Kia-dealers tot hun beschikking hebben was toen al niet gekoppeld aan het productiesysteem, al waren ze toen wel voornemens om dit ooit te gaan doen. Het chassisnummer was inderdaad bekend als de auto op de boot ging en kwam dan zichtbaar in het dealersysteem, maar de bootreis zelf was ook niet te voorspellen, dus uiteindelijk had je aan dat nummer ook niet veel. Pas vanaf Rotterdam was er iets zinnigs te zeggen over een verwachte afleverdatum.JuG schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:06:
[...]
Anyway, het echte probleem is dat ze zelf weinig tot geen informatie hebben en ze daardoor maar wat goochelen met leverdata. Tot ze je een VIN kunnen geven is er volgens mij geen wagen gebouwd of zit die wagen niet in het systeem waar zij toegang tot hebben. Tot op dat punt is het gewoon gokken voor hen en geloof ik persoonlijk niet teveel van hun beloftes.
Vanwege deze tegenvallende ervaring heb ik voor de opvolger (mijn huidige Cee'd SW, model JD) gekozen voor een voorraad auto in de kleur zwart, terwijl ik de kleur antraciet mooier vond maar die moest worden besteld. Ik had echter geen zin in nog een keer zo lang wachten, al werd dat model toen in Slowakije gebouwd.
Vandaag weer contact gehad met de dealer. Het wordt sowieso een een MY2023 model en moet rekening houden met levering november/december. Kan ook een short lease afsluiten tot die tijd, voor ongeveer de zelfde prijs en een soortgelijke auto, maar wel beduidend minder opties dan de auto welke ik besteld heb. Hier ga ik dus niet mee akkoord.
Zit niks anders op dan gewoon een paar maanden extra te wachten, helaas.
En ik weet niet hoe vrijgevend de leasemaatschappij is, maar als je het MY23 model krijgt wordt die ook weer duurder wat KIA gewoon doorberekend aan de klant.Ric0 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:16:
Vandaag weer contact gehad met de dealer. Het wordt sowieso een een MY2023 model en moet rekening houden met levering november/december. Kan ook een short lease afsluiten tot die tijd, voor ongeveer de zelfde prijs en een soortgelijke auto, maar wel beduidend minder opties dan de auto welke ik besteld heb. Hier ga ik dus niet mee akkoord.
Ook dat inderdaad. Ook iets om na te gaan, want heb geen idee wat erbij komt. Vind 600 pm eigenlijk wel genoeg. Ben benieuwd hoeveel erbij zal komen.sgouman schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:41:
[...]
En ik weet niet hoe vrijgevend de leasemaatschappij is, maar als je het MY23 model krijgt wordt die ook weer duurder wat KIA gewoon doorberekend aan de klant.
Zou inderdaad even goed de kleine lettertjes lezen. Na 1-4-22 mogen ze de prijsstijging doorbereken naar klant. Dus Mocht er voor hebben besteld zit met prijs protection. Is het erna, zou ik toch er maar even achteraan gaan want dan wordt er tussen de € 1000 en € 3500 doorbelast naar jou.Ric0 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:44:
[...]
Ook dat inderdaad. Ook iets om na te gaan, want heb geen idee wat erbij komt. Vind 600 pm eigenlijk wel genoeg. Ben benieuwd hoeveel erbij zal komen.
Ze doen meestal gewoon de prijsstijging delen door het aantal maandenRic0 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:44:
[...]
Ook dat inderdaad. Ook iets om na te gaan, want heb geen idee wat erbij komt. Vind 600 pm eigenlijk wel genoeg. Ben benieuwd hoeveel erbij zal komen.
In mijn geval zou dat neerkomen op zo'n 100 euro eigen bijdrage, ik heb 'm op 648 euro in de lease afgenomen en bij 650 krijg ik standaard 10% eigen bijdrage eroverheen, dus dan wordt de auto ineens 1200 euro/jaar duurder op eigen rekening.sgouman schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:20:
[...]
Ze doen meestal gewoon de prijsstijging delen door het aantal maanden
Komt vast wel goed denk ik.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Uitstel tot 30 Sept. Dus 2 Maanden er bij... Maar we weten hier allemaal dat die productie stil licht dus dit gaat niet gebeuren.
Zojuist weer bericht ontvangen van de leasemaatschappij: de bestelde Proceed wordt later geleverd, naar verwachting rond 30 november 2022. Al met al zit ik er dus een jaar op te wachten.
Als ik dit van tevoren had geweten, had ik deze auto nooit besteld, maar een uit de voorraad gekozen. Maar ja, op het moment van bestellen werd een levertijd van ong. 12 weken in het vooruitzicht gesteld.
Als ik dit van tevoren had geweten, had ik deze auto nooit besteld, maar een uit de voorraad gekozen. Maar ja, op het moment van bestellen werd een levertijd van ong. 12 weken in het vooruitzicht gesteld.
Pff... en ik al balen van een tijd van 8 maanden (als ze de mijne wel eind november leveren). Een jaar is wel echt lang idd.MichelKlok schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:27:
Zojuist weer bericht ontvangen van de leasemaatschappij: de bestelde Proceed wordt later geleverd, naar verwachting rond 30 november 2022. Al met al zit ik er dus een jaar op te wachten.
Ik heb gisteren (en vandaag opnieuw ook "even" geupdate. Nu geen begeleidingsgeluid meer. Al even wat verschillende dingen geprobeerd en bekeken in het menu. Maar doe ikzelf misschien nog iets fout.PatrickPR schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:22:
[...]
Bij mij is het ook gelukt. Heb in eerste instantie een andere SD-kaart gebruikt. Daar vanuit de software de update op laten zetten. Vervolgens met die SD-kaart de update uitgevoerd. Toen dat allemaal werkte heb ik de software opnieuw de update laten wegschrijven, maar nu op de originele SD-kaart. Daar vervolgens de updatebestanden van verwijderd zodat alleen de LGNav map overbleef. Dan ziet de navi ook niet dat er bijgewerkt kan worden en blijft de Bijwerken knop greyed out op het scherm van de versienummers.
De volgende keer gebruik ik meteen de originele SD-kaart om te updaten, vervolgens wederom de updatebestanden daarna van de SD-kaart halen.
Ik rijd nu een kleine 3 jaar met plezier de Kia Ceed Sportswagon en heb halverwege Juli de meest recente de Nav system update ontvangen. Misschien niet geheel het juiste topic hiervoor maar het viel mij op dat het audio systeem sindsdien de lage tonen ontzettend overstuurd.
Ondanks dat de EQ op gebalanceerd en de audio enhanced modus op low stond merkte ik toch wat verschil in audio kwaliteit. Eerder dacht ik dat het aan de streaming dienst lag die ik gebruikte voor de muziek maar ook met een lokale audio file klinkt laag erg overstuurd.
Heb de EQ voor de lage tonen nu op -6 moeten zetten om het enigsinds luisterbaar te maken (en als vanouds moet ik zeggen)
Iemand anders die dit ook heeft gemerkt en last van heeft?
Nu is het zetten van de lage tonen op -6 natuurlijk een workaround en merk ik dat het in sommige gevallen niet mooi klinkt.
Ondanks dat de EQ op gebalanceerd en de audio enhanced modus op low stond merkte ik toch wat verschil in audio kwaliteit. Eerder dacht ik dat het aan de streaming dienst lag die ik gebruikte voor de muziek maar ook met een lokale audio file klinkt laag erg overstuurd.
Heb de EQ voor de lage tonen nu op -6 moeten zetten om het enigsinds luisterbaar te maken (en als vanouds moet ik zeggen)
Nu is het zetten van de lage tonen op -6 natuurlijk een workaround en merk ik dat het in sommige gevallen niet mooi klinkt.
Bedoel je dan de Bass? Ik heb die ook tijdje geleden verlaagd in de EQ, dacht dat het aan mij lag.Raxus07 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:51:
Ik rijd nu een kleine 3 jaar met plezier de Kia Ceed Sportswagon en heb halverwege Juli de meest recente de Nav system update ontvangen. Misschien niet geheel het juiste topic hiervoor maar het viel mij op dat het audio systeem sindsdien de lage tonen ontzettend overstuurd.
Ik doel op de bass inderdaaddanny1909 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:40:
[...]
Bedoel je dan de Bass? Ik heb die ook tijdje geleden verlaagd in de EQ, dacht dat het aan mij lag.
Weet iemand wat het verschil is tussen de Kia ceed SW GT line en de pulse? Kan niet veel verschil vinden buiten de koplampen ? :x
Even ervanuitgaande dat dit voor belgie is?icerus schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:27:
Weet iemand wat het verschil is tussen de Kia ceed SW GT line en de pulse? Kan niet veel verschil vinden buiten de koplampen ? :x
dit staat op de prijslijst wat de GT line meer heeft dan de pulse
/f/image/JewBivXQNiQ6wCfxD34SHCrk.png?f=fotoalbum_large)
Inderdaad en niet een klein beetje ooksgouman schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:32:
[...]
Even ervanuitgaande dat dit voor belgie is?
[Afbeelding]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Bedankt! Was iets snel met de post, had ondertussen deze PDF gevonden. Mijn excuses!sgouman schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:32:
[...]
Even ervanuitgaande dat dit voor belgie is?
[Afbeelding]
Vrijdag naar de garage geweest wegens 2 keer overhitting versnellingsbak nu hebben ze dus vanuit Kia blijkbaar andere olie voor dit probleem.
Dus als iemand het mee maakt moet je dit even melden aan je garage.
Bij mij is tevens de zender in de kofferbak kapot waardoor hij niet meer automatisch opengaat / sleutel detecteert. Kan pas over een maand terecht helaas om dit te laten maken..
Dus als iemand het mee maakt moet je dit even melden aan je garage.
Bij mij is tevens de zender in de kofferbak kapot waardoor hij niet meer automatisch opengaat / sleutel detecteert. Kan pas over een maand terecht helaas om dit te laten maken..
Heb het zelfde probleem hier, alleen nog geen tijd gehad om naar de garage te gaan (papa gewordenJustC schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:17:
Hoi Allen,
Ik heb een vraagje. Ik heb een kia niro phev uit 2018 (import uit duitsland). Nu wil ik graag een dakkoffer hiervoor aanschaffen maar de auto mist een rails waar ik die op kan bevestigen. Er is wel een soort van geul die ik eraf kan klikken waar ik iets op kan bevestigen (denk ik dan).
De dealer en halfords zeggen beiden dat het niet mogelijk is, maar ik twijfel daar toch aan. Weet ook niet of ik het nu goed uitgelegd kreeg.
Edit:
Opgelost. Nog eens met dealer gebeld en het blijkt toch mogelijk!
Ik heb een vraagje. Ik heb een kia niro phev uit 2018 (import uit duitsland). Nu wil ik graag een dakkoffer hiervoor aanschaffen maar de auto mist een rails waar ik die op kan bevestigen. Er is wel een soort van geul die ik eraf kan klikken waar ik iets op kan bevestigen (denk ik dan).
De dealer en halfords zeggen beiden dat het niet mogelijk is, maar ik twijfel daar toch aan. Weet ook niet of ik het nu goed uitgelegd kreeg.
Edit:
Opgelost. Nog eens met dealer gebeld en het blijkt toch mogelijk!
[ Voor 64% gewijzigd door Joosttweakers op 01-08-2022 18:03 . Reden: Oeps foto ]
Same here , gefeliciteerd !Nemean schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:19:
[...]
Heb het zelfde probleem hier, alleen nog geen tijd gehad om naar de garage te gaan (papa geworden). Blijkbaar is dat dus een veel voorkomend probleem? Gaat bij jou de koffer wel open wanneer je de auto van vergrendeling haalt?
Ja dat dus weer wel en openen met het inhouden van de knop op de sleutel lukt ook.
Het is puur als ik er achter sta.. luxe problemen 😅
[ Voor 5% gewijzigd door JustC op 01-08-2022 09:49 ]
Geweldig, bedankt voor het aangeven dat de update er is. Eindelijk full screenrenzo4000 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:36:
[...]
En mocht je de google maps kaart fullscreen willen (je levert dan wel resolutie in en je hebt geen splitscreen meer) kan je dat aanpassen in de ontwikkelaars opties in de AA instellingen op je telefoon.
YouTube: April 2022 Kia Telluride update - widescreen Android Auto
De tip die jij gaf m.b.t. enkel Google Maps op full screen werkt bij mij echter niet. Ik heb meermaals de resolutie in de ontwikkelaarsinstellingen aangepast, maar hij blijft het in split screen weergeven. Zie ik misschien iets over het hoofd?
Was mij ook opgevallen, en heb idd het zelfde gedaan toen. Voor mij is het goed genoeg, maar zou niet hoevenRaxus07 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:51:
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Heb je wel de splitscreen optie in je kia menu uit gezet? In ontwikkelaarsopties moet ie op 720p staan.Wutroe schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:45:
[...]
Geweldig, bedankt voor het aangeven dat de update er is. Eindelijk full screen![]()
De tip die jij gaf m.b.t. enkel Google Maps op full screen werkt bij mij echter niet. Ik heb meermaals de resolutie in de ontwikkelaarsinstellingen aangepast, maar hij blijft het in split screen weergeven. Zie ik misschien iets over het hoofd?
Ik heb vorige week via de leasemaatschappij een Kia ProCeed 1.5 GT-PlusLine DCT7 zonder panoramadak in kleur Dark Penta Metal besteld, levering week 47 (eind november) van dit jaar.
Dark Penta Metal was niet mijn eerste keuze qua kleur maar de leasemaatschappij kreeg van de importeur te horen dat de kleuen Lunar Silver, Dark Penta Metal, Black Metal en Deluxe White nog dit jaar geleverd konden worden op de uitvoering die ik wilde anders zou het op zijn vroegst Q1 2023 worden.
Het is nu hopen dat de importeur zijn belofte waar maakt maar als ik de verhalen hier zo lees begin ik er wel een hard hoofd in te krijgen.
Er was volgens de importeur ook nog een kleine kans dat de auto, zelfs bij levering dit jaar, 500 euro duurder zou worden.
Dark Penta Metal was niet mijn eerste keuze qua kleur maar de leasemaatschappij kreeg van de importeur te horen dat de kleuen Lunar Silver, Dark Penta Metal, Black Metal en Deluxe White nog dit jaar geleverd konden worden op de uitvoering die ik wilde anders zou het op zijn vroegst Q1 2023 worden.
Het is nu hopen dat de importeur zijn belofte waar maakt maar als ik de verhalen hier zo lees begin ik er wel een hard hoofd in te krijgen.
Er was volgens de importeur ook nog een kleine kans dat de auto, zelfs bij levering dit jaar, 500 euro duurder zou worden.
Ik gun het je van harte dus laten we hopen dat dit klopt.The_Duke schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:16:
Ik heb vorige week via de leasemaatschappij een Kia ProCeed 1.5 GT-PlusLine DCT7 zonder panoramadak in kleur Dark Penta Metal besteld, levering week 47 (eind november) van dit jaar.
Ik heb exact de zelfde besteld alleen de black pearl, black metal bestaat niet. Ik wacht wel al 7 maandjes
Wellicht dat de jouwe door de importeur al is besteld samen met Proceeds in andere kleuren en uitvoeringen, omdat men verwacht dat deze modellen toch wel zullen worden verkocht. Die week 47 is wel de informatie die ik ook van de leasemaatschappij heb doorgekregen. Met de aantekening dat de “mijne” in week 47 van 2021 al werd besteld.
Ik denk dat ze heel veel annuleringen hebben ontvangen. Daar profiteren nu andere van, die hoeven daardoor maar paar weekjes te wachten.MichelKlok schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:07:
Wellicht dat de jouwe door de importeur al is besteld samen met Proceeds in andere kleuren en uitvoeringen, omdat men verwacht dat deze modellen toch wel zullen worden verkocht. Die week 47 is wel de informatie die ik ook van de leasemaatschappij heb doorgekregen. Met de aantekening dat de “mijne” in week 47 van 2021 al werd besteld.
720p heb ik al ingesteld. Hoe bedoel je de splitscreen optie in Kia menu uitzetten? Ik heb in de Kia navigatie de 2/3 - 1/3 indeling nu 'uitgeschakeld', door het smalle deel weg te klappen. Desondanks wordt AA nog in split screen weergegeven. Ik zag zo ook geen andere instelling om dit aan te passen.renzo4000 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:48:
[...]
Heb je wel de splitscreen optie in je kia menu uit gezet? In ontwikkelaarsopties moet ie op 720p staan.
Wutroe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:31:
[...]
720p heb ik al ingesteld. Hoe bedoel je de splitscreen optie in Kia menu uitzetten? Ik heb in de Kia navigatie de 2/3 - 1/3 indeling nu 'uitgeschakeld', door het smalle deel weg te klappen. Desondanks wordt AA nog in split screen weergegeven. Ik zag zo ook geen andere instelling om dit aan te passen.
Je moet de splitscreen optie uitzetten in het menu van je Kia. Je moet alleen afvragen of dat wenselijk is omdat je ook een hoop details mist (720p vs 1080p) en je krijgt weer die irritante "menu balk" van AA onderin het scherm. Hopelijk is het issue binnenkort opgelost een update van AA (een optie "maps full screen weergeven" oid).
[ Voor 18% gewijzigd door renzo4000 op 02-08-2022 16:31 ]
@Wutroe vreemd bij mij werkt het wel maar heb het ook weer teruggedraaid, precies om de reden zoals in het filmpje. Het is gewoon niet ideaal. Nu moet ik wel zeggen dat ik meestal spotify aan heb staan dus dan vind ik het splitscreen juist wel fijn.
Had in juli exact dezelfde auto in mat wit besteld, die is op Q1 2023 gezet.The_Duke schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:16:
[...] zou het op zijn vroegst Q1 2023 worden.
Eens kijken of ik er nog een ander kleurtje op kan laten zetten
Het split screen is ook wel fijn, al een stuk beter dan voorheen! Ik vind het schermpje voor Maps soms wat klein, zeker in gebieden waar ik wat minder bekend ben. Dan zou ik eenvoudig overschakelen naar full screen wel wenselijk vinden.renzo4000 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:29:
@Wutroe vreemd bij mij werkt het wel maar heb het ook weer teruggedraaid, precies om de reden zoals in het filmpje. Het is gewoon niet ideaal. Nu moet ik wel zeggen dat ik meestal spotify aan heb staan dus dan vind ik het splitscreen juist wel fijn.
Vandaag een proefrit gereden in een Kia Ceed SW, want het zijn hele mooie auto's en standaard al ruim uitgerust met opties. Wat me wel opviel is dat het geluid dat van de banden afkomt en rijwind wel duidelijker hoorbaar is dan bij mijn huidige auto (Ford Focus Station uit 2018).
Het kwam er op neer dat als ik 100 reed, dan was het vergelijkbaar met 120 in mijn Ford.
Hoe zijn jullie ervaringen hierin?
Het kwam er op neer dat als ik 100 reed, dan was het vergelijkbaar met 120 in mijn Ford.
Hoe zijn jullie ervaringen hierin?
@joenevd
Ja dat bekent bij de ceed sw rijders. Is al vaker over gesproken in dit topic.
Tijdje terug met mijn buurman meegereden met zij polo van 2021. Die is veeel stiller..
Tijdje terug met mijn buurman meegereden met zij polo van 2021. Die is veeel stiller..
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Bedankt voor je reactie.Voor een c segment auto vind ik dat tegenvallen. Maar ze zullen het ergens op moeten besparen met al die opties.Renegade666 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:09:
@joenevd
Edit:
Als ik het goed begrijp na het forum lezen en op andere sites, lijkt het vooral in de kofferbak fout te gaan qua resonantie. Ik lees dat een aantal dit hebben opgelost met isolatiemateriaal op het metaal van de bodem in de kofferbak.
Zijn er ook hier mensen die dit hebben gedaan en wat is het resultaat?
[ Voor 26% gewijzigd door joenevd op 04-08-2022 18:31 ]
@joenevd het zal ongetwijfeld helpen. Maar ook de wielkuipen zijn slecht geïsoleerd dus daar valt ook veel winst te behalen. Last but not least; veel ceed's staan op een te hoge bandendruk wat ook niet helpt voor het bandenlawaai.
Ik ga het misschien nog een keer proberen met een proefrit, maar anders ga ik voor een Skoda Octavia.renzo4000 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:50:
@joenevd het zal ongetwijfeld helpen. Maar ook de wielkuipen zijn slecht geïsoleerd dus daar valt ook veel winst te behalen. Last but not least; veel ceed's staan op een te hoge bandendruk wat ook niet helpt voor het bandenlawaai.
Net een geboorte kaartje uit de brievenbus gehaald van Van Mossel. De Niro is geboren, euh geproduceerd. Met hoeveel weken moet ik ongeveer rekening houden?
Wat zeggen ze bij van Mossel?
⏩ PVOutput☀️
Nog niet kunnen bellen. Heb de kaart net uit de brievenbus gehaald. Daaron leg ik alvast de vraag hier neer.Quad schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:27:
Wat zeggen ze bij van Mossel?
Heb je al een nieuwe datum ontvangen?helmmen schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:40:
[...]
Super nice! Ik zie dat die wel schakel is denk dat dat mij nekt. Heb de automaat, kijkende naar autoscout24 worden die ook gewoon niet geleverd.
Vandaag bij een dealer in Amsterdam geweest en hij gaf aan dat prijsverhoging alleen geldt voor auto's die na 1 oktober worden geleverd.wilbert11 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:48:
[...]
Ja, had ik ook gezien. Bij de dealer zijn de prijzen voor alle modellen 1000 euro duurder dan op de juli '22 prijslijst. Vreemd dat Kia dat dan niet direct verwerkt in hun prijslijst. (Of toch extra marge voor de dealers ?)
Levering van de nieuwe Niro HEV na 1 oktober is bij mij ook het geval. Maar als je nu een nieuwe Niro besteld wordt hij ook hoogst waarschijnlijk na 1 oktober 2022 geleverd.ChiMan schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:54:
[...]
Vandaag bij een dealer in Amsterdam geweest en hij gaf aan dat prijsverhoging alleen geldt voor auto's die na 1 oktober worden geleverd.
Verder stond er in de mail van de dealer expliciet "Juli" prijsverhoging Niro HEV + € 1.000,-. Maakt mij verder niet uit of ze daar levering na 1 oktober mee bedoelen. Maar ik mag dan wel hopen dat ze niet per 1 oktober weer een extra prijsverhoging gaan doorvoeren.
Iemand ervaring met de 17inch velgen (i.p.v. 16inch) met de Kia Niro (of ander modellen)?
Heb interesse in de nieuwe Niro en de verkoper adviseerde mij niet de 17 inch velgen te nemen vanwege hogere verbruik en trillingen.
Heb interesse in de nieuwe Niro en de verkoper adviseerde mij niet de 17 inch velgen te nemen vanwege hogere verbruik en trillingen.
Hier wederom slecht bericht van de dealer.
Proceed is opgeschoven naar week 41.
Week 6 besteld... Nu 4x uitgesteld.
Op zich logische uitstel.Fredschh schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:32:
Hier wederom slecht bericht van de dealer.
Ik had paar weken geleden al oktober/november opgekregen, maar een specifieke datum deed de dealer niet meer. Auto is door de dealer besteld voor het sluiten van de orderboeken in februari tbv de voorraad.
⏩ PVOutput☀️
Beetje symboolpolitiek, ze nemen de waarden uit het boekje van de Kia over. In de praktijk is de 1.4tgdi veel krachtiger: renzo4000 in "Het grote Kia topic - deel 2"JustC schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:19:
Kwam net dit tegen.. heb er ooit mijn mercedes toen laten tunen maar dit zijn geen verkeerde cijfers.
Kom je zo goed als in de buurt van de GT.
Het is dat ik het niet aan durf met lease en de prijs van 500 veel vind.
[Afbeelding]
Je moet je inderdaad afvragen waarom je tuning op zo'n blokje wil uitvoeren. In de basis is het een prima vlotte en soepele motor. Wil je het risico nemen bij evt problemen dat je garantie vervalt? En ja, als ze willen kunnen ze altijd afwijkingen terug vinden in het motormanagement ook al pretenderen tuners van niet (en het overnemen van de motor "garantie" is al helemaal een wassen neus).
Maar goed dat is mijn visie daarop, uiteraard moet iedereen zelf beslissen wat handig is.
Ben het volledig met je eens maar ging inderdaad meer om de cijfers erom heen.renzo4000 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:44:
[...]
Beetje symboolpolitiek, ze nemen de waarden uit het boekje van de Kia over. In de praktijk is de 1.4tgdi veel krachtiger: renzo4000 in "Het grote Kia topic - deel 2"
Je moet je inderdaad afvragen waarom je tuning op zo'n blokje wil uitvoeren. In de basis is het een prima vlotte en soepele motor. Wil je het risico nemen bij evt problemen dat je garantie vervalt? En ja, als ze willen kunnen ze altijd afwijkingen terug vinden in het motormanagement ook al pretenderen tuners van niet (en het overnemen van de motor "garantie" is al helemaal een wassen neus).
Maar goed dat is mijn visie daarop, uiteraard moet iedereen zelf beslissen wat handig is.
Vind hem ook vlot genoeg en zeker het risico niet waard.
Over 1 jaar mag ik al een andere uitzoeken en dan zou het toch elektrisch worden denk.
Verklaar je nader?Quad schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:05:
[...]
Op zich logische uitstel.
Ik had paar weken geleden al oktober/november opgekregen, maar een specifieke datum deed de dealer niet meer. Auto is door de dealer besteld voor het sluiten van de orderboeken in februari tbv de voorraad.
Want ik zie het nog wel gebeuren dat het pas maart 2023 wordt..
Heeft iemand hier ervaring met de bandenslijtage van de Niro PHEV?
Ik had vandaag een lekke band, nou ja dat zei de computer. Wat bleek, de achterbanden zaten aan de binnenkant op metaal...
Gelukkig kon ik in de stad snel nieuwe banden krijgen (die in Noorwegen niet goedkoop zijn), maar ik verbaas me nogal over de scheve slijtage.
Komt dat puur door het grotere gewicht van volle belading en caravan (de auto zit tegen zijn maximale treingewicht aan, kogeldruk 80 kg), of is er meer aan de hand en moet de dealer hier naar kijken?
De banden die er op lagen waren nog origineel. De km stand is 70k, maar het is een Duitse import, dus ik ga ervan uit dat hij 's winters op winterbanden gereden heeft. Anders is 70k km erg veel.
De voorbanden zijn ook nog origineel en die zien er prima uit. Mooi egaal gesleten en nog niet op de slijtnokken.
Ik had vandaag een lekke band, nou ja dat zei de computer. Wat bleek, de achterbanden zaten aan de binnenkant op metaal...
![]() | ![]() |
Gelukkig kon ik in de stad snel nieuwe banden krijgen (die in Noorwegen niet goedkoop zijn), maar ik verbaas me nogal over de scheve slijtage.
Komt dat puur door het grotere gewicht van volle belading en caravan (de auto zit tegen zijn maximale treingewicht aan, kogeldruk 80 kg), of is er meer aan de hand en moet de dealer hier naar kijken?
De banden die er op lagen waren nog origineel. De km stand is 70k, maar het is een Duitse import, dus ik ga ervan uit dat hij 's winters op winterbanden gereden heeft. Anders is 70k km erg veel.
De voorbanden zijn ook nog origineel en die zien er prima uit. Mooi egaal gesleten en nog niet op de slijtnokken.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Dit lijkt me een typisch gevalletje van slechte uitlijning, zeker als ze helemaal aan de binnenkant zo hard slijten. Ik moet wel zeggen dat 70k op dezelfde banden wel heel erg veel is, maar dan nog zouden ze niet op die manier moeten slijten.
Als de uitlijning wel goed is dan is er een mankement aan de ophanging oid. Een zwaardere belasting door een aanhanger of caravan zal zeker bijdragen aan meer slijtage maar dan wel evenredig over het gehele loopvlak. Kortom, hiermee naar de dealer en je niet laten afschepen.
Als de uitlijning wel goed is dan is er een mankement aan de ophanging oid. Een zwaardere belasting door een aanhanger of caravan zal zeker bijdragen aan meer slijtage maar dan wel evenredig over het gehele loopvlak. Kortom, hiermee naar de dealer en je niet laten afschepen.
Ga ik zeker doen hoor, maar wat ik zo lees zou de camber -1,5° moeten zijn en die is niet verstelbaar. De achterwielen staan dus standaard iets schuin (zo zeg maar: /--\)
Die hoek van -1,5° klopt, althans, voor zover je die met je telefoon zelf kunt meten.
Die hoek van -1,5° klopt, althans, voor zover je die met je telefoon zelf kunt meten.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Afgelopen weekend even proefgereden in de nieuwe Niro HEV, omdat we op zoek zijn naar wat ruimers. Wat mij opviel is dat er een vertekening in de voorruit zit, waardoor het zicht naar buiten soms vervormd is. Mijn vrouw zag dit ook toen ze achter het stuur ging zitten.
Zijn meer dit opgevallen of was het hier een enkel geval? Voor de rest wel een hele prettige auto om te rijden.
Levertijden waren inderdaad een dingetje, voor een HEV zou het februari worden en de PHEV 2 maanden later - voor zover ze daar uberhaupt een definitieve datum aan kunnen vast plakken, lijkt mij.
Zijn meer dit opgevallen of was het hier een enkel geval? Voor de rest wel een hele prettige auto om te rijden.
Levertijden waren inderdaad een dingetje, voor een HEV zou het februari worden en de PHEV 2 maanden later - voor zover ze daar uberhaupt een definitieve datum aan kunnen vast plakken, lijkt mij.
@Blihi
Ik heb zelf een Niro HEV en de banden slijtage is zowel voor als achter gewoon normaal. De PHEV heeft een groter accupakket bovenop de achteras liggen, maar dit geen normale slijtage en de uitlijning laten controleren is zeker aanbevolen.
Overigens is 70k voor een achterband op een voorwiel aangedreven auto prima haalbaar, in de praktijk lukt het niet altijd omdat ze tussentijds van voor naar achteren gewisseld worden of zoals ik vrijwel altijd doe ik als de voorbanden versleten zijn, de achterbanden naar voren en achter vers rubber.
Zeker met een auto als de Niro is geen onmogelijke opgave, het is geen auto die uitnodigt om even stevig over een rotonde of door een bocht te jagen. Ik denk dat er ook maar weinig mensen sportieve banden met relatief zacht rubber onder een Niro zetten. Als ik naar mn eigen Niro kijk die banden zitten er nu ruim 30k onder en bij de laatste meting zat voor iets boven de 5 en achter 6 mm profiel. Als ik op basis hiervan een inschatting maak verwacht ik dichtbij de 70k uit te komen voor de achterbanden.
Ik heb zelf een Niro HEV en de banden slijtage is zowel voor als achter gewoon normaal. De PHEV heeft een groter accupakket bovenop de achteras liggen, maar dit geen normale slijtage en de uitlijning laten controleren is zeker aanbevolen.
Overigens is 70k voor een achterband op een voorwiel aangedreven auto prima haalbaar, in de praktijk lukt het niet altijd omdat ze tussentijds van voor naar achteren gewisseld worden of zoals ik vrijwel altijd doe ik als de voorbanden versleten zijn, de achterbanden naar voren en achter vers rubber.
Zeker met een auto als de Niro is geen onmogelijke opgave, het is geen auto die uitnodigt om even stevig over een rotonde of door een bocht te jagen. Ik denk dat er ook maar weinig mensen sportieve banden met relatief zacht rubber onder een Niro zetten. Als ik naar mn eigen Niro kijk die banden zitten er nu ruim 30k onder en bij de laatste meting zat voor iets boven de 5 en achter 6 mm profiel. Als ik op basis hiervan een inschatting maak verwacht ik dichtbij de 70k uit te komen voor de achterbanden.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Het wisselen van voor naar achter zal ik beter op gaan letten. Dat kan iedere keer mee met de winter/zomer wissel. Ik heb twee sets wielen (dus ook velgen en sensoren).
Ik ga het thuis zeker laten nakijken, maar het is vreemd dat het aan beide kanten precies even veel is. Als het een uitlijningsfout is verwacht ik dat aan een kant, niet aan beide kanten.
Er zitten nu Landsails LS388 op. Dat waren de enige banden die hier in Noorwegen op voorraad waren en niet idioot duur, maar het zijn zeker geen premium banden. Dat hoeft inderdaad niet bij deze auto...
Ik ga het thuis zeker laten nakijken, maar het is vreemd dat het aan beide kanten precies even veel is. Als het een uitlijningsfout is verwacht ik dat aan een kant, niet aan beide kanten.
Er zitten nu Landsails LS388 op. Dat waren de enige banden die hier in Noorwegen op voorraad waren en niet idioot duur, maar het zijn zeker geen premium banden. Dat hoeft inderdaad niet bij deze auto...
Van voor naar achteren wisselen is in principe niet nodig tenzij:
Ik heb geen ervaring met Landsails en als ze bevallen waarom niet en als ze toch tegenvallen kan je bij thuiskomst iets anders uitkiezen. Ik hoef niet perse een A-merk, maar prefereer wel een iets bekender merk banden onder mn auto, ik heb ooit een tweedehands auto gekocht met zo'n waaibomen merk eronder en op droog deden ze hun werk, maar zodra het nat werd verdween grip als sneeuw voor de zon, geen fijne ervaring en heb die ook snel gewisseld.
- Vier wiel aangedreven auto rijdt, om de tussenbak tussen de voor- en achteras zo min mogelijk te belasten om voortijdige reparaties te voorkomen is het beter het verschil in slijtage voor en achter niet te ver uit elkaar te laten lopen. Uiteraard niet van toepassing op de Niro, die is alleen voorwiel aangedreven.
- Autos die gevoelig zijn voor cuppen kan door regelmatig wisselen het cuppen van de band vertragen danwel minderen. De Niro is zo ver bij mij bekend niet erg gevoelig hiervoor.
- Weinig kilometers maakt al dan niet in combinatie met die keiharde energysaver banden kan resulteren dat de meestal achterbanden eerder door uitdroging en veroudering aan vervanging toe zijn dan slijtage van profiel.
Ik heb geen ervaring met Landsails en als ze bevallen waarom niet en als ze toch tegenvallen kan je bij thuiskomst iets anders uitkiezen. Ik hoef niet perse een A-merk, maar prefereer wel een iets bekender merk banden onder mn auto, ik heb ooit een tweedehands auto gekocht met zo'n waaibomen merk eronder en op droog deden ze hun werk, maar zodra het nat werd verdween grip als sneeuw voor de zon, geen fijne ervaring en heb die ook snel gewisseld.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Vandaag bericht gehad dat mijn bestelde Kia Ceed SW vertraagd is naar 5 januari 2023.
Deze was 8 februari 2022 besteld. Ben benieuwd of dat gehaald gaat worden.
Oef, heb je een Automaat?vanooijen8 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:19:
Vandaag bericht gehad dat mijn bestelde Kia Ceed SW vertraagd is naar 5 januari 2023.
Damn, dat zijn geen goede voortekenen.
Hier Proceed automaat 6 feb besteld. Is al meerdere malen uitgesteld. Nu naar week 41. Maar als ik dit dan lees, wordt de week 41 stukkie minder realistisch..
Zakelijk lease? Dan is de kans groot dat de lm de auto niet in november en december op kenteken wil hebben, en dus de auto laat uitleveren in 2023.vanooijen8 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:19:
Je bent de eerste hier die de Ceed SW met leverdatum in 2023 gemeld heeft gekregen, geen best voorteken.
Mijn bestelling is een weekje na die van jou.
[ Voor 4% gewijzigd door Quad op 17-08-2022 21:19 ]
⏩ PVOutput☀️
Ik moet nog 2 jaar mijn ceed sw. Maar moet volgend jaar maar even bij wagenpark beheer horen dat ik hem volgens jaar al kan bestellen... niet best deze levertijden😔
Ook Ceed automaat?Quad schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:19:
[...]
Zakelijk lease? Dan is de kans groot dat de lm de auto niet in november en december op kenteken wil hebben, en dus de auto laat uitleveren in 2023.
Je bent de eerste hier die de Ceed SW met leverdatum in 2023 gemeld heeft gekregen, geen best voorteken.
Mijn bestelling is een weekje na die van jou.
Dan zou ik eens informeren als ik jou was
3 oktober is de planning dat de nieuwe Niro HEV bij de dealer arriveert.
Heb je al een VIN nr?Jirure1984 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:49:
Want dan weet je ook dat 3-10 realistisch is.
Oktober prijsverhoging in jouw aanschafprijs?Jirure1984 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:49:
Niet aangedacht om te vragen. Enkele weken geleden is wel aangegeven dat de auto al geproduceerd is. Boottocht van 6 weken is 3 oktober wel realistisch. We gaan het zien. In de tussentijd mag ik een golf rijden.Fredschh schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:41:
[...]
Heb je al een VIN nr?
Want dan weet je ook dat 3-10 realistisch is.
Geen idee. Voor mij ook niet van belang het gaat dan om een paar euro gaat aangezien het zakelijke lease is. Het zou om 1000 gaan bij HEV? Zodra ik meer weet kan ik het nog wel laten weten.ChiMan schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:40:
[...]
Oktober prijsverhoging in jouw aanschafprijs?
Jirure1984 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:35:
[...]
Niet aangedacht om te vragen. Enkele weken geleden is wel aangegeven dat de auto al geproduceerd is. Boottocht van 6 weken is 3 oktober wel realistisch. We gaan het zien. In de tussentijd mag ik een golf rijden.
Dan kunnen ze hem tracken met VIN nr, vandaar.
Wanneer heb je hem besteld?
En las dat de Proceed en Ceed, in Slowakije worden gemaakt. gaan met de trein naar R'dam haven en dan naar de dealers.
[...]
Geen idee. Voor mij ook niet van belang het gaat dan om een paar euro gaat aangezien het zakelijke lease is. Het zou om 1000 gaan bij HEV? Zodra ik meer weet kan ik het nog wel laten weten.
Gister wat dealers gebeld en sommige hebben toch echt nog wel wat voorraad met de nieuwe Niro. Dan moet je natuurlijk niet heel veeleisend zijn qua kleur maar als je snel een nieuwe Niro wil rijden (en de prijsverhoging van 1-10 voor zijn) is dat zeker mogelijk.
Ik overweeg een Kia Niro EV en vroeg me af of iemand weet hoe het zit met de subsidie; die gaat over catalogusprijs en stel dat ik accessoires erbij heb (andere kleur etc), worden die ook meegenomen in die prijs? Ik wil de uitvoering die tegen de 45K loopt en loop liever niet de subsidie mis. Die kans is ook nog aanwezig door langere levertijden natuurlijk, dealer gaf nu aan ongeveer februari volgend jaar maar als ik hier tijden lees van februari besteld januari levering wordt ik daar niet vrolijk van en kan ik die subsidie misschien beter überhaupt maar niet meenemen in mijn berekening..
Zie net na een tijd googlen eindelijk het antwoord ergens:datadevil schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:45:
Ik overweeg een Kia Niro EV en vroeg me af of iemand weet hoe het zit met de subsidie; die gaat over catalogusprijs en stel dat ik accessoires erbij heb (andere kleur etc), worden die ook meegenomen in die prijs?
"De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van een auto inclusief btw, bpm en door de fabrikant of importeur aangebrachte opties en accessoires.".
Ik moet dus bij het onderhandelen gaan voor door de dealer aangebrachte/toegevoegd zaken als die er al zijn... geen idee welke de dealer zelf nog doet.
[ Voor 21% gewijzigd door datadevil op 20-08-2022 08:51 ]
is 'de prijsverhoging van 1-10' degene die nu al in de prijslijsten staat op de kia site of komt er een andere?laredo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:37:
Gister wat dealers gebeld en sommige hebben toch echt nog wel wat voorraad met de nieuwe Niro. Dan moet je natuurlijk niet heel veeleisend zijn qua kleur maar als je snel een nieuwe Niro wil rijden (en de prijsverhoging van 1-10 voor zijn) is dat zeker mogelijk.
Wanneer ik handsfree bel in een proceed uit 2021, hoort de persoon aan de andere kant zichzelf dubbel. Zowel via apple carplay als voa bluetooth. Herkent iemand dit? Zelfs als de volume laag staat is dat zo.
Nee, meest recente prijslijst voorbde hev en phev is juli 2022. In oktober een prijsverhoging van (rond) 1000 euro.datadevil schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:12:
[...]
is 'de prijsverhoging van 1-10' degene die nu al in de prijslijsten staat op de kia site of komt er een andere?