Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Hij werkt nu wel weer. Heel gek, maar ik reed de grens met Duitsland over en hij sprong online. Ik weet niet of de interne modem problemen had te koppelen met de provider? We gaan het zien als we straks weer naar NL rijden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:38
Joenino schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:45:
Ook mensen met een 2021 Proceed 1.5 DCT dat de auto niet altijd lekker reageert op het gaspendaal in normaal stand? Vaak zat dat ik op de snelweg plank gas moet geven voor hij 2 seconden later iets doet en dan natuurlijk veel te hard weg schiet omdat ik denk dat er geen reactie is op het pendaal.

In Sport is dit issue totaal niet. Dan moet ik meer uitkijken dat ik de achterkant van mijn voorganger niet inschiet maar om nou continu in sport met het daarbij horende verbruik te gaan rijden wil ik mijn bedrijf ook niet aan doen.

Dit "probleem" lijkt te zijn ontstaan ergens omtrent de 1000km gereden te hebben. Kan dit een effect zijn van de E10 die ik moet tanken en de Kia daar niet lekker mee wilt\vervuild van raakt. Hiervoor reageerde hij gewoon goed op aanraking van het gaspendaal.
Ik heb een Niro met hetzelfde probleem. Ooit aangegeven bij de dealer die met als reactie kwam: het is geen raceauto.

Ik heb het probleem zowel in S als D. Doet zich niet altijd voor trouwens, maar soms staat de motor te schreeuwen zonder dat die vooruit komt. Vooral gevaarlijk als je snel moet invoegen/inhalen waar je op de auto rekent. Denk dat het aan de versnellingsbak ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:16
Wat is de laatste versie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:12
turkeyhakan schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:24:
[...]

Ik heb een Niro met hetzelfde probleem. Ooit aangegeven bij de dealer die met als reactie kwam: het is geen raceauto.

Ik heb het probleem zowel in S als D. Doet zich niet altijd voor trouwens, maar soms staat de motor te schreeuwen zonder dat die vooruit komt. Vooral gevaarlijk als je snel moet invoegen/inhalen waar je op de auto rekent. Denk dat het aan de versnellingsbak ligt.
Ja dat hoge toeren en niks doen is inderdaad ook een vervelende maar heb ik alleen in normaal. Wel moet ik zeggen dat ik noodgedwongen een keer bij de Esso heb getankt ipv Shell zelftank station en hij reageert een stuk beter dan met de benzine van Shell.

Hoop dat het een placebo is maar hij reageert een stuk beter op het gas geven op de snelweg.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:12

--MeAngry--

aka Qonstrukt

renzo4000 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:01:
Werkt UVO niet op je infotainment of op je telefoon? In het eerste geval helpt het om even een soft reset te doen middels het kleine reset knop je rechtsonder (kan met een paperclip oid). Grote kans dat het daarmee is opgelost. Je raakt je instellingen e.d. niet kwijt.

[Afbeelding]
Klopt, heb dit op de e-Soul ook 2 keer moeten doen om hem weer verbonden te krijgen. Maar dit had ik alleen met de eerste versie van de software. Sinds het redesign, zeg zo'n 6 maanden geleden, niet meer hoeven doen, dus ze zullen wel wat bugs geplet hebben.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Joenino schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:19:
[...]

Ja dat hoge toeren en niks doen is inderdaad ook een vervelende maar heb ik alleen in normaal. Wel moet ik zeggen dat ik noodgedwongen een keer bij de Esso heb getankt ipv Shell zelftank station en hij reageert een stuk beter dan met de benzine van Shell.

Hoop dat het een placebo is maar hij reageert een stuk beter op het gas geven op de snelweg.
Ik tank altijd E5 bij Shell. Ik denk niet dat dit de oorzaak is. De versnellingsbak moet gewoon af en toe nadenken. Betreft alleen bij een kick-down.

[ Voor 10% gewijzigd door turkeyhakan op 13-09-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0eyv
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-08 18:12
Iemand enig idee wat de praktische impact is van traction control uitschakelen in een proceed gt plusline? Ik verwacht met droog weer sowieso weinig tot geen verschil met dit beetje vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 16-09 14:22
Dat kan vooral van praktisch nut zijn, zeker als je momenten hebt dat je juist wel wat meer "slippende banden" wil. Bijvoorbeeld in een situatie met diepe sneeuw. Dan wil je niet dat de TC constant zorgt dat je "stil valt" en kan het zijn dat je dan juist wel wat wielspin nodig hebt. Zo zijn er nog meer voorbeelden waarbij je TC uit wil kunnen zetten.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:39
Nog meer (eventueel aanstaande) KIA rijders in afwachting tot de nieuwe Ceed te configureren is op de website? Ben benieuwd wat de definitieve prijs gaat zijn van de GT-line SW. Geruchten gaan dat hij zo’n 750-1500 euro duurder gaat zijn dan zijn voorganger, afhankelijk van de uitvoering. Het zal erom hangen of deze in het budget van mijn werkgever gaat passen, een andere optie zou een Skoda Octavia Sport Business zijn.

Na de geboorte van onze dochter 5 maandjes geleden mis ik wat kofferruimte in mijn Ibiza FR (2017) en zou graag een ruime, sportieve auto gaan rijden met wat leuke opties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:16
Heeft iemand een idee hoe ik het UVO infotainment systeem (10.25") compleet terug naar fabrieksinstellingen zet, gewoon clean Install zegmaar?

Ik heb in mijn Proceed 2020 erg veel problemen met CarPlay. Als ik dat werkend wil krijgen moet ik soms wel 5/6 keer de (originele) Lightning kabel aansluiten op mijn iPhone 11 Pro met iOS 14.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Lejavh er is volgens mij geen "harde reset fabrieksinstellingen" mogelijk op de Proceed. Een soft reset wel (zie mijn eerdere post hierboven).

Heb je de laatste firmware al geïnstalleerd? Heb je al een andere kabel geprobeerd? Ik weet dat mijn AA heel gevoelig is voor de juiste en goed werkende (data)kabel.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Lejavh schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:05:
Heeft iemand een idee hoe ik het UVO infotainment systeem (10.25") compleet terug naar fabrieksinstellingen zet, gewoon clean Install zegmaar?

Ik heb in mijn Proceed 2020 erg veel problemen met CarPlay. Als ik dat werkend wil krijgen moet ik soms wel 5/6 keer de (originele) Lightning kabel aansluiten op mijn iPhone 11 Pro met iOS 14.7
Zelfde gezeik hier… Inclusief de enorme echo.
De Kia dealer is enorm hulpvaardig.. Not.
Ben op dit moment een beetje klaar met Kia eerlijk gezegd :/

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Atlas heb je dat met een andere telefoon ook? Ik ben zelf uiterst tevreden met de ingebouwde carkit. Ik hoor anderen luid en duidelijk en zij mij ook. Sterker nog, ik hoor regelmatig dat men verbaasd is dat ik in de auto zit te bellen.

Mijn vorige auto uit de VAG stal was echt minder goed bijvoorbeeld.

• KilljoyNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:26
renzo4000 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:44:
@Atlas heb je dat met een andere telefoon ook? Ik ben zelf uiterst tevreden met de ingebouwde carkit. Ik hoor anderen luid en duidelijk en zij mij ook. Sterker nog, ik hoor regelmatig dat men verbaasd is dat ik in de auto zit te bellen.

Mijn vorige auto uit de VAG stal was echt minder goed bijvoorbeeld.
Zelfde resultaat hier, gewoon goed geluid aan alle kanten, alleen jammer dat ik niet 2 telefoons kan koppelen, dan kan ik werk en prive foon beide aansluiten, luxe probleem dan maar :D (samsung s10+ trouwens)

• renzo4000
@KilljoyNL Je kan wel twee telefoons tegelijk verbinden met je infotainment en beide tegelijk actief hebben, althans ze zullen beiden verbonden zijn maar je moet switchen tussen de twee (je kan dus niet op beide telefoon tegelijk een telefoongesprek ontvangen). Switchen doe je met de pijltjes.

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:29

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

KilljoyNL schreef op woensdag 15 september 2021 @ 00:15:
[...]

Zelfde resultaat hier, gewoon goed geluid aan alle kanten, alleen jammer dat ik niet 2 telefoons kan koppelen, dan kan ik werk en prive foon beide aansluiten, luxe probleem dan maar :D (samsung s10+ trouwens)
Je zou kunnen overwegen om beide telefoons te combineren tot 1, namelijk je Samsung Galaxy S10+, die ondersteund Dual Sim. Ik kan het je zeker aanraden. ;)

• KilljoyNL
@renzo4000 Infotainment gebruik ik niet met de gsm, doe mp3s etc spelen vanaf een 32gb usb stick.
Als ik voor beiden de carkit tegelijk kan koppelen zou het wel fijn zijn.

@Nemean Verder hou ik werk en prive lekker gescheiden (ja ik weet dat je in een gsm kan switchen/schakelen met simkaarten) maar ik heb op deze manier ook 2 accus, redundantie voor als er eentje uitvalt.

Ik waardeer de suggesties wel :)

• turkeyhakan
Zojuist de nieuwste update gekregen. Echter vraag ik mij het volgende af: nu krijg je iedere keer een hele grote pop-up die de helft van het scherm inneemt bij het verwisselen van muzieknummers. Super vervelend! Ik ben alleen de optie tegen gekomen om bij automatische nummerwisselingen die pop-up uit te zetten, niet bij handmatige nummerwisselingen.

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

KilljoyNL schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:15:
@Nemean Verder hou ik werk en prive lekker gescheiden (ja ik weet dat je in een gsm kan switchen/schakelen met simkaarten) maar ik heb op deze manier ook 2 accus, redundantie voor als er eentje uitvalt.

Ik waardeer de suggesties wel :)
Snap ik hoor, ik was het zelf beu om met twee telefoons op zak te lopen. :+ :D

• KilljoyNL
@Nemean Oh dat snap ik ook 100% :D

• MisterChaoSs
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-09 15:57

MisterChaoSs

I Love Creating Chaos (ILCC)

turkeyhakan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:54:
Zojuist de nieuwste update gekregen. Echter vraag ik mij het volgende af: nu krijg je iedere keer een hele grote pop-up die de helft van het scherm inneemt bij het verwisselen van muzieknummers. Super vervelend! Ik ben alleen de optie tegen gekomen om bij automatische nummerwisselingen die pop-up uit te zetten, niet bij handmatige nummerwisselingen.
Ja dit, ik snap niet hoe ze het voor elkaar krijgen, maar tot nu toe was vrijwel elke update slechter.

Het mooie is dat ze het camera scherm met deze update nog kleiner hebben gemaakt, want je krijgt dat pop-up scherm in beeld wanneer je de auto in z'n achteruit zet.

WAAROM zou ik in mijn NAVIGATIE willen zien als ik aan het inparkeren/achteruit rijden ben!? |:( |:(

If I can't see the enemy, the enemy can't se *DEAD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KilljoyNL
@MisterChaoSs Rij jij nooit achteruit op de snelweg naar je werk? :D

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

KilljoyNL schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:48:
@MisterChaoSs Rij jij nooit achteruit op de snelweg naar je werk? :D
Misschien heel gebruikelijk daar in Azië, maar als ik dat hier op de A12 ga proberen, zal men minder enthousiast reageren denk ik...

Ook het nieuwe homescherm. Ziet er leuker uit, maar de drie kolommen met informatie vond ik toch een stuk handiger.

Qua ontwerp en innovatie nog niet denderend enthousiast over de updates iig

• KilljoyNL
Ik heb de 30e mijn eerste kleine beurt, vraag me af of ze ook een software update doen, zal er geen moeite mee hebben als ze dat niet doen, enige wat ik zou willen (indien nodig) is een kaartenupdate voor de navigatie.

• renzo4000
KilljoyNL schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:49:
Ik heb de 30e mijn eerste kleine beurt, vraag me af of ze ook een software update doen, zal er geen moeite mee hebben als ze dat niet doen, enige wat ik zou willen (indien nodig) is een kaartenupdate voor de navigatie.
Kaartupdates gaan niet afzonderlijk, het is altijd een totale cumulatieve firmware update evt. met nieuwe kaartupdates. Het kan natuurlijk wel zijn dat er een update komt met alleen wat bugfixes en een kaartupdate.

• turkeyhakan
MisterChaoSs schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:46:
[...]

Ja dit, ik snap niet hoe ze het voor elkaar krijgen, maar tot nu toe was vrijwel elke update slechter.

Het mooie is dat ze het camera scherm met deze update nog kleiner hebben gemaakt, want je krijgt dat pop-up scherm in beeld wanneer je de auto in z'n achteruit zet.

WAAROM zou ik in mijn NAVIGATIE willen zien als ik aan het inparkeren/achteruit rijden ben!? |:( |:(
Het camerascherm was juist zo duidelijk doordat het zo groot was. Kan dit niet aangepast worden?

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 23:03
KilljoyNL schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:49:
Overslaan en hopen dat ze ten tijde van de volgende beurt een betere update hebben. Een update hoort immers in totaal een verbetering te zijn of iets op te lossen en dat doet deze update niet.

PSN ID = Jorco

• KilljoyNL
@Jorco Ik hou hem in mijn achterhoofd, ik laat hem alleen doen indien dit een van de garantie eisen is, na oktober nog 6 jaar te gaan :)

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 23:03
KilljoyNL schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:24:
@Jorco Ik hou hem in mijn achterhoofd, ik laat hem alleen doen indien dit een van de garantie eisen is, na oktober nog 6 jaar te gaan :)
Goed onderhoud van 'hardware' mag Kia wel eisen, maar een software update kan volgens mij alleen worden afgedwongen als er een dermate grote fout in zou zitten dat dit tot schade van de hardware zal leiden (en dan volgt er een terugroepactie).

De garantie op je laptop of telefoon vervalt toch ook niet als je een update overslaat?

PSN ID = Jorco

• KilljoyNL
@Jorco Neuh, maar dit is mijn eerst nieuw gekochte auto, dus ik sta open voor bullcrap :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De Kia Ceed SW GT-PlusLine (1.5) staat hoog in mijn shortlist voor lease opties. Met nog een Skoda Octavia Business Edition Plus (1.0).

Wat hier door meerderen erkent wordt:Heb ik tijdens de proefrit bij zowel de 1.0 als de 1.5 ervaren (beide automaat), mijn idee was dat dit in de 1.5 wat minder was. Als jullie nu objectief naar de Ceed kijken zouden jullie 'm nogmaals kopen/kiezen of liever voor wat anders gaan?

Ik wacht de facelift natuurlijk nog af en wil die eerst in het echt zien.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
@True in dit Kia topic verwacht ik vooral dat men positief zal reageren. Zelf heb ik een Proceed Gtplusline met dct en panoramadak, oftewel full options. En dat voor een prijs onder de 40k. Dat was voor mij één van de redenen om voor de Kia te kiezen.

Je krijgt gewoon heel veel auto voor je geld (of leasetarief) tov de andere c segmenters. Let wel, ik heb de mijne alweer ruim twee jaar geleden besteld en toen zag de markt er anders uit.

Ik zat toen nog op twee gedachten, ga ik voor elektrisch of nog een keer een verbrandingsmotor en een mooie auto.

Ik vind de huidige Octavia ook erg geslaagd (zeker in een dikke trim) en zou ik zomaar boven de (pro)ceed kunnen verkiezen als ik dat vandaag zou moeten doen. Maar wat ik vandaag de dag nog steeds kan waarderen:

- rijgedrag; de proceed rijdt erg goed en is lekker sportief te rijden en doch comfortabel
- comfort in de auto; ik kan erg goed zitten in de auto en het voelt allemaal goed en degelijk aan. Inmiddels begint de ceed wat gedateerd te raken imho
- de looks; nog elke dag kijk ik nog graag even achterom als ik hem heb geparkeerd. Dat heb ik lang niet gehad met mijn vorige auto's
- infotainment; hoewel het geen mbux ala Mercedes is, werkt het allemaal erg snel en intuïtief hoewel de laatste updates niet alles beter heeft gemaakt
- goed in de opties; er ontbreekt eigenlijk weinig aan wat je nodig hebt

Wat ik minder waardeer:

- de ruimte is in de proceed is niet top maar ook niet flop. Eigenlijk voor een shootingbrake behoorlijk ruim. We zijn afgelopen zomervakantie met z'n vieren met gemak naar Zuid-Frankrijk gereden. Maar de ruimte die ik in mijn vorige octavia had was toch wel top. De volgende auto wordt dus ook een ruimere auto (wie weet de EV6)
- afrolgeluid; je merkt dat Kia hier wat op bespaart heeft. Ik heb toch gemerkt dat bij mindere (snel)wegen het geluid best wel door komt in het interieur. Het is niet super erg maar dat kan echt beter.
- ik heb in dit topic al eerder een opsomming gemaakt wat beter had gekund bij Kia:
renzo4000 in "Het grote Kia topic - deel 2"

Zou ik hem vandaag weer leasen? Nee, dat niet. Maar dat heeft meer te maken dat ik bij mijn volgende auto elektrisch ga rijden. De Kia EV6 is een goede kandidaat maar een Skoda Enyaq is dat ook. Mijn eerste kennismaking met Kia is goed te noemen maar ook niet bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeleNL
True schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:07:
De Kia Ceed SW GT-PlusLine (1.5) staat hoog in mijn shortlist voor lease opties. Met nog een Skoda Octavia Business Edition Plus (1.0).

Wat hier door meerderen erkent wordt:Heb ik tijdens de proefrit bij zowel de 1.0 als de 1.5 ervaren (beide automaat), mijn idee was dat dit in de 1.5 wat minder was. Als jullie nu objectief naar de Ceed kijken zouden jullie 'm nogmaals kopen/kiezen of liever voor wat anders gaan?

Toevallig, momenteel maak ik zelf de afweging tussen de volgende auto’s voor de zakelijke lease:
- KIA Ceed SW GT-line MY22
- Skoda Octavia Sport Business (hatchback i.v.m. budget)

Beiden in een 1.0 handgeschakelde versie. Ik heb een proefrit gemaakt in een Octavia en dat is me goed bevallen. Kom van een goed aangeklede Ibiza FR hatchback uit 2017, en heb behoefte aan meer ruimte.
Opvallend is de hoeveel auto en aankleding je bij KIA krijgt voor je geld. De Octavia Sport Business is beperkt aan te kleden met sensoren, stoel- en stuurverwarming, daar de KIA dit allemaal al standaard heeft. De Octavia is weer heel erg op comfort gericht, dat merk je tijdens het rijden, voelt allemaal prima aan. Heb zelf mijn vraagtekens bij het software- en infotainment gedeelte van de Skoda, lees er (iets te veel) slechte ervaringen over.

Hoop dat de nieuwe Ceed snel te bewonderen is in de showroom, zodat ik hem in het echt kan bekijken.

Mijn lease contract loopt eind maart 2022 af, KIA zegt daaraan te kunnen voldoen qua levertijd, echter kan Skoda pas leveren in augustus 2022 :/

[ Voor 5% gewijzigd door DeeleNL op 20-09-2021 20:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

renzo4000 schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:04:
@True in dit Kia topic verwacht ik vooral dat men positief zal reageren. Zelf heb ik een Proceed Gtplusline met dct en panoramadak, oftewel full options. En dat voor een prijs onder de 40k. Dat was voor mij één van de redenen om voor de Kia te kiezen.

Je krijgt gewoon heel veel auto voor je geld (of leasetarief) tov de andere c segmenters. Let wel, ik heb de mijne alweer ruim twee jaar geleden besteld en toen zag de markt er anders uit.

Ik zat toen nog op twee gedachten, ga ik voor elektrisch of nog een keer een verbrandingsmotor en een mooie auto.

Ik vind de huidige Octavia ook erg geslaagd (zeker in een dikke trim) en zou ik zomaar boven de (pro)ceed kunnen verkiezen als ik dat vandaag zou moeten doen. Maar wat ik vandaag de dag nog steeds kan waarderen:

- rijgedrag; de proceed rijdt erg goed en is lekker sportief te rijden en doch comfortabel
- comfort in de auto; ik kan erg goed zitten in de auto en het voelt allemaal goed en degelijk aan. Inmiddels begint de ceed wat gedateerd te raken imho
- de looks; nog elke dag kijk ik nog graag even achterom als ik hem heb geparkeerd. Dat heb ik lang niet gehad met mijn vorige auto's
- infotainment; hoewel het geen mbux ala Mercedes is, werkt het allemaal erg snel en intuïtief hoewel de laatste updates niet alles beter heeft gemaakt
- goed in de opties; er ontbreekt eigenlijk weinig aan wat je nodig hebt

Wat ik minder waardeer:

- de ruimte is in de proceed is niet top maar ook niet flop. Eigenlijk voor een shootingbrake behoorlijk ruim. We zijn afgelopen zomervakantie met z'n vieren met gemak naar Zuid-Frankrijk gereden. Maar de ruimte die ik in mijn vorige octavia had was toch wel top. De volgende auto wordt dus ook een ruimere auto (wie weet de EV6)
- afrolgeluid; je merkt dat Kia hier wat op bespaart heeft. Ik heb toch gemerkt dat bij mindere (snel)wegen het geluid best wel door komt in het interieur. Het is niet super erg maar dat kan echt beter.
- ik heb in dit topic al eerder een opsomming gemaakt wat beter had gekund bij Kia:
renzo4000 in "Het grote Kia topic - deel 2"

Zou ik hem vandaag weer leasen? Nee, dat niet. Maar dat heeft meer te maken dat ik bij mijn volgende auto elektrisch ga rijden. De Kia EV6 is een goede kandidaat maar een Skoda Enyaq is dat ook. Mijn eerste kennismaking met Kia is goed te noemen maar ook niet bijzonder.
Zelfde hier, de Kia Proceed zou ik niet nog een keer gaan leasen, mede de facelift heeft er voor gezorgd dat ik hem niet opnieuw zou kiezen. Of ik een andere Kia als kandidaat zou nemen? Ja wellicht wel. De EV4, EV6 of de nieuwe Kia Sportage zien er naar mijn mening goed uit. Vraag is of het allemaal weer in het budget past.

Mocht dit niet het geval zijn, ga ik waarschijnlijk toch een overstap nemen naar Mazda. In het begin erg zitten twijfelen tussen de nieuwe Mazda 3 en de Kia Proceed. De Proceed had toen uit eindelijk gewonnen vanwege de ruimte in de auto. Maar als ik naar de kwaliteit kijk, gaat de Mazda volgens mij wel winnen. Ook was het een stuk rustiger in de Mazda (banden geluid). Kortom ik ben benieuwd wanneer er een nieuwe facelift komt van de Mazda 3 en dat ga ik over een jaar maar eens bekijken. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

turkeyhakan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:59:
[...]

Het camerascherm was juist zo duidelijk doordat het zo groot was. Kan dit niet aangepast worden?
Voor zover ik weet niet... Mocht iemand weten dat hier een instelling voor is, ik hoor het graag.

Het overschakelen naar de camera gaat namelijk ook niet echt soepel, omdat je nog wat andere textures links even ziet hangen voor hij doorlaadt.

Geen idee wie de keuzes maakt daar en wie het controleert, maar dit is gewoon genant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny1909
  • Laatst online: 14:24
MisterChaoSs schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:19:
[...]

Voor zover ik weet niet... Mocht iemand weten dat hier een instelling voor is, ik hoor het graag.

Het overschakelen naar de camera gaat namelijk ook niet echt soepel, omdat je nog wat andere textures links even ziet hangen voor hij doorlaadt.

Geen idee wie de keuzes maakt daar en wie het controleert, maar dit is gewoon genant.
Na de laatste update (augustus 21) valt mij ook op dat het beeld van de camera ook wat langer zichtbaar is als ik de auto weer in D zet en gaat rijden. Zeker seconden of 3/4

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:12
True schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:07:

Ondanks de automaat "issues" is het nog steeds een instant buy voor me (wel de Proceed niet de normale Ceed). voor 37740 is de mijne kwa bijtelling gewoon het meest aangeklede model wat ik kon kiezen. De andere merken ging allemaal over de 40k heen voor eigenlijk minder.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Joenino schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:50:
[...]

Ondanks de automaat "issues" is het nog steeds een instant buy voor me (wel de Proceed niet de normale Ceed). voor 37740 is de mijne kwa bijtelling gewoon het meest aangeklede model wat ik kon kiezen. De andere merken ging allemaal over de 40k heen voor eigenlijk minder.
Ik vind dat nog wel meevallen.

offtopic:
Mijn shortlist. A-klasse is de uitzondering die m.i. ook afvalt.
  • Kia Ceed SW GT-PlusLine (1.5) € 36.945,00
  • Skoda Octavia Business Edition Plus (1.0) € 38.660,00
  • Toyota Corolla Touring Sports Executive € 38.685,00
  • Mercedes-Benz A-klasse Limousine A-180 Business Solution Luxury € 43.603,00
De Mazda CX-30 zit hier ook behoorlijk in de buurt met € 38.350. Je krijgt bij de (pro)Ceed (sw) wel inderdaad iets meer dan bij een Octavia, Corolla of CX-30 maar of dat nu zo'n mega verschil maakt in gemak en comfort weet ik niet (vandaar dat de keuze ook lastig is :9 )

• sgouman
True schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:00:
[...]

Ik vind dat nog wel meevallen.

offtopic:
Mijn shortlist. A-klasse is de uitzondering die m.i. ook afvalt.
  • Kia Ceed SW GT-PlusLine (1.5) € 36.945,00
  • Skoda Octavia Business Edition Plus (1.0) € 38.660,00
  • Toyota Corolla Touring Sports Executive € 38.685,00
  • Mercedes-Benz A-klasse Limousine A-180 Business Solution Luxury € 43.603,00
De Mazda CX-30 zit hier ook behoorlijk in de buurt met € 38.350. Je krijgt bij de (pro)Ceed (sw) wel inderdaad iets meer dan bij een Octavia, Corolla of CX-30 maar of dat nu zo'n mega verschil maakt in gemak en comfort weet ik niet (vandaar dat de keuze ook lastig is :9 )
Ik heb me niet in alle auto's uit het lijstje verdiept maar ik weet zeker dan je bij skoda minder opties hebt dan bij de kia proceed.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
sgouman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:48:
[...]

Ik heb me niet in alle auto's uit het lijstje verdiept maar ik weet zeker dan je bij skoda minder opties hebt dan bij de kia proceed.
Dat hangt er toch maar net af wat je belangrijk vindt en hebt aangeklikt als optie bij Skoda? Een elektrisch verstelbare stoel, led interieurverlichting, usb poorten en 230volt stopcontact voor passagiers achter en parkeersensoren voor zijn paar voorbeelden uit mijn hoofd wat niet op die KIA zit maar wel op de octavia.

Wat betreft de corrola, als je muziek vanaf usb wilt luisteren, niet die auto nemen. Die gooit alle mappen allemaal onder elkaar dus valt niet normaal door de muziek heen te navigeren.

[ Voor 13% gewijzigd door jongetje op 23-09-2021 21:32 ]

• sgouman
jongetje schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:30:
[...]

Dat hangt er toch maar net af wat je belangrijk vindt en hebt aangeklikt als optie bij Skoda? Een elektrisch verstelbare stoel, led interieurverlichting, usb poorten en 230volt stopcontact voor passagiers achter en parkeersensoren voor zijn paar voorbeelden uit mijn hoofd wat niet op die KIA zit maar wel op de octavia.

Wat betreft de corrola, als je muziek vanaf usb wilt luisteren, niet die auto nemen. Die gooit alle mappen allemaal onder elkaar dus valt niet normaal door de muziek heen te navigeren.
Elektrische verstelbare stoel, led interieurverlichting, en usb poorten achter(facelift) zitten ook in de proceed. Parkeersensoren voor kan ik door de dealer laten installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
sgouman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:37:
[...]

Elektrische verstelbare stoel, led interieurverlichting, en usb poorten achter(facelift) zitten ook in de proceed. Parkeersensoren voor kan ik door de dealer laten installeren.
Waar lees jij proceed?

Daarnaast lees ik veel negatieve berichten over de achteraf ingebouwde sensoren voor die je met een knopje moet in en uitschakelen...

• sgouman
jongetje schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:41:
[...]

Waar lees jij proceed?

Daarnaast lees ik veel negatieve berichten over de achteraf ingebouwde sensoren voor die je met een knopje moet in en uitschakelen...
Gewone ceed is precies hetzelfde,

als ik een skoda octavia hetzelfde configureer als een kia Ceed SW is de octavia 41122 euro
bij een kia ceed SW kom ik op 36795.
En de sensoren achteraf ingebouwd werken gelijk bij het starten, dus geen problemen mee.

[ Voor 9% gewijzigd door sgouman op 23-09-2021 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TumTum schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:31:
[...]

Weet je dit zeker? Ik begreep dat het vooral een issue is met de grotere schermen, maar ze beschikken wel over de technologie. Had iets te maken met de 10 inch displays bij Kia en Hyundai icm de software issues. Bij de 8 inch schermen is het wel wireless (in Hyundai's). Weet niet zeker of dit bij Kia ook zo is.

nvm: hier een topic van Kia. Hetzelfde verhaal. Zie dit stukje voor de features.
Ik mocht twee weken geleden meelezen bij de dealer die zich inlas over de facelift opties. Hierin stond dat wireless voor goedkopere uitvoering (ik weet zo niet welke) wel wireless had, maar de andere niet. Ik zou er inderdaad niet zo gemakkelijk van uitgaan dat het facelift model wireless heeft in alle pakketten.
De dealer zei dat dit kwam omdat het vanuit regelgeving niet mag, een telefoon wireless koppelen aan een scherm welke ook navigatie heeft. En omdat de goedkopere uitvoering geen navigatie zou hebben zou het hier wel kunnen, dit was nieuw voor mij en ik twijfel hier ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
True schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:52:
[...]

Ik mocht twee weken geleden meelezen bij de dealer die zich inlas over de facelift opties. Hierin stond dat wireless voor goedkopere uitvoering (ik weet zo niet welke) wel wireless had, maar de andere niet. Ik zou er inderdaad niet zo gemakkelijk van uitgaan dat het facelift model wireless heeft in alle pakketten.
De dealer zei dat dit kwam omdat het vanuit regelgeving niet mag, een telefoon wireless koppelen aan een scherm welke ook navigatie heeft. En omdat de goedkopere uitvoering geen navigatie zou hebben zou het hier wel kunnen, dit was nieuw voor mij en ik twijfel hier ook aan.
Wat jij aangeeft m.b.t. de wireless CarPlay kan wel eens kloppen, ik heb afgelopen week informatie ontvangen vanuit de KIA dealer m.b.t. de facelift. Wireless CarPlay zou enkel van toepassing zijn op de ComfortLine en vervalt zodra het 10.25" navigatiesysteem van toepassing is. Gewoon 'ouderwets' met een kabeltje aansluiten dus blijkbaar :+

Ik las op de website van KIA ook iets over de slimme sleutel, zie onderstaande screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boLSZ-Z_sInqyWsnLsi-5EiCXAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BAIwuaplYoijIPMZwYlnHiH3.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat er met bedoelt wordt met het zakken van de stoelen op de tweede rij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
DeeleNL schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:47:

Ik las op de website van KIA ook iets over de slimme sleutel, zie onderstaande screenshot:
[Afbeelding]

Iemand een idee wat er met bedoelt wordt met het zakken van de stoelen op de tweede rij?
Ik vermoed bij de achterste rij de leuningen neerklappen?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
_eLMo_ schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:51:
[...]

Ik vermoed bij de achterste rij de leuningen neerklappen?
Dat zou het kunnen zijn inderdaad, niet aan gedacht. In mijn beleving moet dat allemaal nog met de hand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
True schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:52:
[...]

Is er misschien een tweaker in dit topic met toegang tot het engineering menu van de Kia (Pro)Ceed voor de specs?

Ik verwacht nog steeds een update. De nieuwe Tucson heeft ook geen wireless AA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Laatst online: 20:49

watercoolertje

Untertitel

TumTum schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:20:
[...]

Is er misschien een tweaker in dit topic met toegang tot het engineering menu van de Kia (Pro)Ceed voor de specs?

Ik verwacht nog steeds een update. De nieuwe Tucson heeft ook geen wireless AA.
Hoe kom ik daar in terecht? Woensdag ga ik een nieuwe Kia Ceed ophalen :)

Ben altijd wel fan van extra (ontwikkelaars/enigneerings)menus om iig even doorheen te bladeren.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

watercoolertje schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:53:
[...]

Ben altijd wel fan van extra (ontwikkelaars/enigneerings)menus om iig even doorheen te bladeren.
Ik denk dat @TumTum opzoek is naar iemand met toegang tot informatie over de Ceed facelift versie.

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
watercoolertje schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:53:
[...]

Je kan wat meer vinden via youtube / kia forums. Je zou wat combinaties kunnen proberen. Of misschien even bij de dealer vragen.
True schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:57:
[...]

Ik denk dat @TumTum opzoek is naar iemand met toegang tot informatie over de Ceed facelift versie.
Die zal pas eind dit jaar verschijnen in het beste geval. Kia en Hyundai hebben op dit moment ook problemen met leveringen.

• KilljoyNL
Zo, de Niro heeft zijn eerste beurt gehad, ook de software is geupdate, ipv 3 kolommen naast elkaar is het scherm standaard een paars achtig venster, op mijn gemak er maar eens doorheen bladeren :)

• markbenq
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 23:49
Langzaam aan beginnen er op YouTube filmpjes te komen van de facelift versie. Opmerkelijk is dat ik een andere voorbumper zie naast de twee voorbumpers vanuit de preview van de facelift. Mijn vermoeden is dat bij de basis versies de bumper zit zoals volgend filmpje:

Maar goed dit is mijn inschatting, (uitvoeringen verschillen per land)
(p.s. uploader van het YouTube filmpje heeft nog veel meer video's van nieuwe Kia's)

EDIT:

Via deze site kan je de verschillende voorbumpers zien incl. de nieuwe kleuren :)

https://www.kia.com/pl/mo...tswagon-phev/prezentacja/

[ Voor 12% gewijzigd door markbenq op 30-09-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
markbenq schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:20:
Langzaam aan beginnen er op YouTube filmpjes te komen van de facelift versie. Opmerkelijk is dat ik een andere voorbumper zie naast de twee voorbumpers vanuit de preview van de facelift. Mijn vermoeden is dat bij de basis versies de bumper zit zoals volgend filmpje:

[YouTube: Nowa Kia CEED kombi MY2022 /BlueFlame/facelifting/exterior&interior/new Kia CEED/KiaInterbisGdańsk]

Maar goed dit is mijn inschatting, (uitvoeringen verschillen per land)
(p.s. uploader van het YouTube filmpje heeft nog veel meer video's van nieuwe Kia's)

EDIT:

Via deze site kan je de verschillende voorbumpers zien incl. de nieuwe kleuren :)

https://www.kia.com/pl/mo...tswagon-phev/prezentacja/
Dat lijkt mij ook inderdaad, dit zal waarschijnlijk de bumper zijn voor de Comfort/Dynamicline.

Ik heb onlangs een lease offerte m.b.t. de Ceed SW MY22 GT-line aangevraagd. Heb via een KIA dealer een prijslijst/brochure toegestuurd gekregen waarop aangegeven staat dat er standaard een glazen schuif/-kanteldak op zit, echter staat op de KIA website dat dit een optie zou zijn à €895. Op websites als LeasePlan, Athlon en Directlease staat wel weer dat dit standaard is. Het zal even wachten zijn tot de configurator beschikbaar is op de /nederlandse KIA website denk ik.. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markbenq
  • Laatst online: 16-09 23:49
De prijslijst/brochure is nog van voor het het facelift model (MY2021), en het stukje van de optie van de Kia site is van de facelift versie.

Als ik het zo lees is dus zo GT-line MY2021 = incl. glazen schuif-/kanteldak / GT-line MY2022 = optioneel glazen schuif-/kanteldak.

Maar zoals je zegt even wachten tot de nieuwe configurator + brochure :)

Ben zelf ook erg benieuwd naar de velgen van de Dynamicline MY2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
markbenq schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:57:
De prijslijst/brochure is nog van voor het het facelift model (MY2021), en het stukje van de optie van de Kia site is van de facelift versie.

Als ik het zo lees is dus zo GT-line MY2021 = incl. glazen schuif-/kanteldak / GT-line MY2022 = optioneel glazen schuif-/kanteldak.

Maar zoals je zegt even wachten tot de nieuwe configurator + brochure :)

Ben zelf ook erg benieuwd naar de velgen van de Dynamicline MY2022
Ik had toch echt een brochure van ‘De nieuwe Ceed’ en bij de diverse leasemaatschappijen op de website wordt er ook gesproken over ‘modeljaar 2022’. Het is gissen, maar liever een paar weekjes afwachten met bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny1909
Nieuwe Kia Connect app staat in de play- en app store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Laatst online: 11-09 17:32
Ik heb op het moment bij de Kia Ceed SW dat standaard elke rit de rijbaan assistentie vol aan op 'assistant' gaat en dat ik deze dan weer handmatig via setup menu op 'alleen waarschuwing' moet zetten. Kan deze instelling niet opgeslagen blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
danny1909 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:27:
Nieuwe Kia Connect app staat in de play- en app store.
En wat is er anders tov de Uvo Connect app? Ze lijken hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Laatst online: 20:49

watercoolertje

Untertitel

wuzzy schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:41:
Ik heb op het moment bij de Kia Ceed SW dat standaard elke rit de rijbaan assistentie vol aan op 'assistant' gaat en dat ik deze dan weer handmatig via setup menu op 'alleen waarschuwing' moet zetten. Kan deze instelling niet opgeslagen blijven?
Ik begreep dat alle veiligheidsopties van de EU bij starten altijd aan moeten worden gezet. Nu weet ik niet wat er allemaal exact een veikigheidsoptie is. Maar bij mij is dat ook zo alleen zet ik hem uit met een fysieke knop, elke keer weer.

Heeft iemand een prijzenlijst (voor onderhoud) van de 1.5 TGDI (mhev)? Als ik inlog bij kia hebben die brochures die versie er niet tussen staan, alleen de 1/1.4/1.6L.

Zelf heb ik mijn ceed nu een week, ondanks dat ik hier veel las over JBL vind ik die echt wel goed en de bas is heerlijk (gaat niet tot het diepste maar wat er uit komt vind ik echt goed) als geheel vind ik het volume wel wat zacht dus als daar nog truucjes voor zijn. Ben een 12 inch sub in de auto gewend en thuis heb ik een svs 1000 dus ben best wat sub geweld gewend en dat was ook echt een eis. Zelfs in de slaapkamer heeft de tv een sub O-)

Heb verder wel 1 probleem, mijn automatische start stop werkt niet helemaal goed, valt soms uit als ik weg wil rijden: motor stopt bij stoplicht, ik haal mijn voet van de rem (is automaat), motor start, ik geef gas, motor sputterd wat tegen en bokt een beetje en in een enkel geval valt de motor uit, in de andere gevallen komt ie over bepaald punt dat ie niet meer bokt en normaal doet. Donderdag langs kia voor diagnose. Tot die tijd zet ik het altijd uit en is er niks aan de hand, rijdt netjrs van zijn plaatst en duidelijk minder moeite dan na gebruik automatische start/stop.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny1909
renzo4000 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:10:
[...]

En wat is er anders tov de Uvo Connect app? Ze lijken hetzelfde?
Ja is het nu ook volgens mij. Ik heb ergens gelezen dat er grote updates aan zitten te komen dus wellicht heeft dit ermee te maken. Overigens vind ik persoonlijk de naam KIA erin terug laten komen wel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Laatst online: 11-09 17:32
watercoolertje schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:47:
[...]

Ik begreep dat alle veiligheidsopties van de EU bij starten altijd aan moeten worden gezet. Nu weet ik niet wat er allemaal exact een veikigheidsoptie is. Maar bij mij is dat ook zo alleen zet ik hem uit met een fysieke knop, elke keer weer.
Dan zal dat inderdaad de reden zijn dat die telkens aan gaat. ik zet hem nu ook gewoon elke keer maar uit via dat knopje links van het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zit met een dilemma. Mijn Kia Rio 1.4CRDi uit 2014 ( 285000 op de teller ) lekt koelvloeistof met ongeveer 100ml per 1000 kilometer. Het systeem is al afgeperst geweest en inmiddels is de EGR klep en koeler al vervangen omdat daar het mogelijke lek zat en de koeler behoorlijk dicht zat met roet.

Helaas heeft dit het probleem niet opgelost en aangezien er niets in de olie terug is te vinden moet het koelvloeistof via de uitlaat de auto verlaten en dan blijft eigenlijk alleen een lek in de koppakking over.

Ik heb de optie gekregen van de garage om er een ruilmotor in te laten zetten die 80.000km heeft gelopen en ook meteen de koppeling dan te vervangen, aangezien de motor en versnellingsbak toch al los zijn van elkaar. Inclusief ruilmotor, onderdelen en koppeling vragen ze hier 3700,- euro voor.

Ik weet op dit moment nog niet of er garantie zit op de ruilmotor.

Het dilemma is nu om of ( zakelijk ) voor een nieuwe auto te gaan of prive de Rio voor 3700,- euro te laten repareren met deze ruilmotor.

Economisch gezien is mijn RIO al lang afgeschreven, de dagwaarde is lager dan het bedrag voor de reparatie. Wat is wijsheid in deze.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
@mkleinman
Persoonlijk zou ik geen 3700 in een dergelijke auto gaan steken, het grote risico is dat je nu een bak geld er tegen aangooit en vervolgens moeten de remmen vervangen worden, raakt de uitlaat lek, etc. Maar je hebt recentelijk 3700 euro uitgegeven dan ga je voor een ander probleem(pje) niet de auto weg doen.

Dus als je het overweegt laat de auto dan ook goed nakijken zodat je een goed beeld krijgt van de technische staat van de auto en wat er mogelijk aan zit te komen aan onderhoud. Afgezien van de technische staat is een ander risico is dat je nu 3700 euro investeert en jij of iemand anders vervolgens de auto total loss rijdt en je 3700 euro deels in rook ziet opgaan.

Ik zou dan liever die 3700 euro gebruiken om een andere auto aan te schaffen, uiteraard is dat ook niet zonder risico immers je weet niet hoe goed een tweedehands auto is onderhouden en hoe er mee omgegaan is.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:07
@mkleinman Met alleen een lekke koppakking hoeft er toch geen ruilmotor in? Of is de kop kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Knul schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:54:
@mkleinman Met alleen een lekke koppakking hoeft er toch geen ruilmotor in? Of is de kop kapot?
Het probleem is iets complexer. Mijn garage ( waar de auto ooit nieuw is gekocht ) is geen Kia garage meer, heeft geen toegang tot specifiek gereedschap ( zeggen ze ). En mijn Rio heeft het bekende geluid van de distributieketting en spanner wat langzaam erger wordt.

Dus in eerste instantie zou de garage de kop er af halen, controleren, vlakken en afpersen en meteen ook de ketting en consorten vervangen. Dat loopt ook al aardig in de papieren qua kosten. Tel daar nu ook bij op dat mijn koppeling minder wordt en dan is de keuze motorwissel of reparatie qua kosten in het voordeel voor een motorwissel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

squaddie schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:53:
@mkleinman
Persoonlijk zou ik geen 3700 in een dergelijke auto gaan steken, het grote risico is dat je nu een bak geld er tegen aangooit en vervolgens moeten de remmen vervangen worden, raakt de uitlaat lek, etc. Maar je hebt recentelijk 3700 euro uitgegeven dan ga je voor een ander probleem(pje) niet de auto weg doen.

Dus als je het overweegt laat de auto dan ook goed nakijken zodat je een goed beeld krijgt van de technische staat van de auto en wat er mogelijk aan zit te komen aan onderhoud. Afgezien van de technische staat is een ander risico is dat je nu 3700 euro investeert en jij of iemand anders vervolgens de auto total loss rijdt en je 3700 euro deels in rook ziet opgaan.

Ik zou dan liever die 3700 euro gebruiken om een andere auto aan te schaffen, uiteraard is dat ook niet zonder risico immers je weet niet hoe goed een tweedehands auto is onderhouden en hoe er mee omgegaan is.
Dat is dus ook mijn dilemma. Het moment dat de motor wel goed is kan ik in principe weer 200.000km zonder al te veel problemen rijden.

Aan de andere kant is een wisselmotor altijd een risico en heb je gelijk dat als ik morgen wordt aangereden ik de dagwaarde krijg voor de auto wat 2x net niks is.

Overigens is de rest van de auto prima onderhouden en in goede staat. Dus zaken als remschijven etc maak ik mij geen zorgen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:07
mkleinman schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:19:
[...]

Het probleem is iets complexer. Mijn garage ( waar de auto ooit nieuw is gekocht ) is geen Kia garage meer, heeft geen toegang tot specifiek gereedschap ( zeggen ze ). En mijn Rio heeft het bekende geluid van de distributieketting en spanner wat langzaam erger wordt.

Dus in eerste instantie zou de garage de kop er af halen, controleren, vlakken en afpersen en meteen ook de ketting en consorten vervangen. Dat loopt ook al aardig in de papieren qua kosten. Tel daar nu ook bij op dat mijn koppeling minder wordt en dan is de keuze motorwissel of reparatie qua kosten in het voordeel voor een motorwissel.
Check, dat maakt het een stuk complexer inderdaad. Je zou nog naar een Kia garage kunnen gaan en daar een offerte laten opmaken, wellicht kunnen ze er daar wat meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Update: Ik ben bij een officiële Kia garage geweest. En verhaal wordt nog vervelender. Koppakking, ketting en koppeling waren al bekend. Maar een knak/krak die ik voelde bij het insturen is het stuurhuis of de electromotor van de stuurbekrachtiging. Een nieuw stuurhuis is al 2700,- en dan moet hij nog geinstalleerd worden.

Dus gesteld ik zou de ruilmotor optie doen + stuurhuis dan zit ik al op 6400,- .

Lang verhaal kort; Mijn Kia Rio gaat er uit. Ik heb vrijblijvende een optie staan op een Kia Rio DynamicPlusLine ( voorraadauto ), en ik ga vandaag een proefrit maken.

De auto komt weer op de zaak te staan. Wat ik vandaag nog ga doen is een uitgebreide berekening maken van een Kia Rio vs een E-Niro. Ik wil eigenlijk graag electrisch gaan rijden maar zie daar nog wat beren bij op de weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KilljoyNL
@mkleinman Goed dat je nog ff bij die andere garage bent gaan kijken, anders zat je alsnog met de gebakken peren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
@mkleinman inderdaad goed dat je nog even een 2nd opinion hebt gedaan. Wat betreft de keuze voor evt een e-niro > ik zou wel meenemen in de overweging dat wanneer je iets meer betaalt maandelijks dat je dan ook een hoop meer auto ervoor terug krijgt. Het is toch een c-segmenter vs een b-segment auto. Je krijgt daar wat meer ruimte en comfort voor terug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KilljoyNL
renzo4000 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:39:
@mkleinman inderdaad goed dat je nog even een 2nd opinion hebt gedaan. Wat betreft de keuze voor evt een e-niro > ik zou wel meenemen in de overweging dat wanneer je iets meer betaalt maandelijks dat je dan ook een hoop meer auto ervoor terug krijgt. Het is toch een c-segmenter vs een b-segment auto. Je krijgt daar wat meer ruimte en comfort voor terug.
Ik heb dan de Hybrid Niro 2020, het is wel een geweldige auto hoor, zowaar ruimte boven mijn hoofd, comfortabel in de stoel en rijden als een tiet. Had niet verwacht dat ik daar zo fijn in zou zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb intussen drie auto's doorgerekend. Een E-Niro, een Niro Plugin Hybride en de Rio. Als ik aanschaf, bijtelling, brandstof/elektriciteit, onderhoud, bijtelling, afschrijving, verzekering, kortom de hele meute mee neem in mijn berekening dan maakt het akelig weinig uit welke van de drie auto's ik zakelijk ga rijden.

Het verschil tussen de goedkoopste (Rio) en de duurste ( Plugin Hybride ) is 700 euro per jaar.

De E-Niro wordt hem niet. Ik heb geen eigen oprit om te laden, verder zie ik met name met het laden nog wat beren en realistische scenario's op de weg.

Ik ga een proefrit maken in zowel de Rio als de Niro Hybride en dan een keuze maken tussen die twee mits beide uit voorraad leverbaar. Is de Niro niet leverbaar uit voorraad dan wordt het automatisch de Rio waar ik al een optie op heb. ( of die auto moet zo beroerd rijden/zitten dat dat geen optie is ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Maar als de Niro Plug In hybride een optie is dan is de CEED SW of de Xceed dat wellicht ook dan? Ze zitten in dezelfde prijsrange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gisteren twee proefritten gemaakt. In een Kia Rio en een Kia Niro ( de E-Niro omdat de Niro Plugin niet aanwezig was, ook niet op de iets langere termijn ). Bij de proefrit met de Niro dus een klein beetje tussen de regels moeten door lezen hoe de plugin hybride zou rijden.

Keuze is gevallen op een Kia Niro Plugin Hybride in de DynamicPlusLine uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
@mkleinman told you so ;) ... goede keuze als je het mij vraagt. Wat heeft je over de streep gehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilljoyNL
@mkleinman Dat je er maar veel plezier van mag hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

renzo4000 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:43:
@mkleinman told you so ;) ... goede keuze als je het mij vraagt. Wat heeft je over de streep gehaald?
Financieel maakt het weinig uit, de auto is weliswaar duurder maar veel zuiniger qua brandstof, de auto is groter, luxer, instap is hoger en makkelijker. In vergelijking met de Rio heb je veel meer overzicht op de weg en het feit dat het een plugin hybride is met het beste van beide werelden.

Ik ga er een sport van maken om zo lang en zo veel als mogelijk elektrisch te rijden zonder eventueel laad gedoe in de buurt.

Ik heb overigens gekeken bij alle plekken waar ik met regelmaat kom, sporthallen, sportparken, familie etc, en het is schrikbarend hoe weinig plekken er in de directe omgeving zijn waar je kan laden. Bij diverse sporthallen moet je dan in de wijk parkeren en vaak nog forse afstanden lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Update: Vandaag handtekening gezet voor een Kia Niro Plugin Hybrid DynamicPlusLine.

Volgende week vrijdag wordt hij geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilljoyNL
@mkleinman leuke kleur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Steel Grey, lekker standaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Nou mijn Kia Proceed heeft de bejaarde kilometerstand van 40.000 bereikt en inmiddels beginnen de 1e kwaaltjes al naar boven te komen:
• Stuur maakt soms een licht schurend geluid. Lijkt vooral na een nacht stilstaan te zijn.
• Uitlaat geeft plopjes nadat ik (normaal) gereden heb bij stationair draaien.

Hij moet over 3 weken weer een beurt dus ben benieuwd wat ze allemaal gaan vinden....

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:55
Twee maanden moeten wachten, maar was het zeker waard: vanmorgen opgehaald! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2x83DAlLacpL2C2BAMbKnp6eu0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cuq6TZ1U3IneUARVoUUu9I4r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audiowerner
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-02-2022
Deze week dan eindelijk mijn nieuwe auto besteld..

Ben gegaan voor de Ceed SW 1.5 GT Line met automaat in Dank Penta.

Helaas heeft Kia ook al last van de chip tekorten en staat de levering gepland in maart 2022.

Het aftellen is begonnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilljoyNL
@MartijnMartijn Zooooooooooo, hij is mooi :) Gefeli, vele veilige fijne kms toegewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Audiowerner schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:37:
Deze week dan eindelijk mijn nieuwe auto besteld..

Ben gegaan voor de Ceed SW 1.5 GT Line met automaat in Dank Penta.

Helaas heeft Kia ook al last van de chip tekorten en staat de levering gepland in maart 2022.

Het aftellen is begonnen!
Hoe kan dat? De prijzen voor de nieuwe modellen zijn nog niet bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowerner
sgouman schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:53:
[...]

Hoe kan dat? De prijzen voor de nieuwe modellen zijn nog niet bekend
De MY2022 prijzen staan sinds augustus op de prijslijst.Ik heb gewacht tot er iets meer duidelijk werd over de 4 nieuwe kleurtinten. Uiteindelijk toch gekozen voor de Dark Penta.

De meerprijs tov MY2021 is €750 zie hieronder, wat je daarvoor aan opties krijgt tov v21 :-)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwP3SQkqYD06wpwv9BsJ66aG3us=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sm4xdkpSym61M4XQwJUTkDSK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowerner
@MartijnMartijn Gaaf! ProCeed ook fantastisch mooi. Zeker met die 18" eronder.

Wellicht hierboven terug te lezen maar welke uitvoering heb je?

Veel rijplezier toegewenst iig en benieuwd naar je 1e ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Dus je moet 250 euro betalen voor 2 gratis updates? Misschien is mijn begrip van gratis anders.

[ Voor 54% gewijzigd door jongetje op 16-10-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Audiowerner schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:05:
@MartijnMartijn Gaaf! ProCeed ook fantastisch mooi. Zeker met die 18" eronder.

Wellicht hierboven terug te lezen maar welke uitvoering heb je?

Veel rijplezier toegewenst iig en benieuwd naar je 1e ervaringen!
Dank je! :*) komend van een Polo is de eerste indruk echt heel goed. Het formaat is even wennen, maar het rijden zelf is fantastisch!

Het is de MY21, 1.5 - GTPlusLine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowerner
jongetje schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:44:
Dus je moet 250 euro betalen voor 2 gratis updates? Misschien is mijn begrip van gratis anders.
Bovenstaande opties betroffen enkel de GT Line.
Bij de GT Plus Line heb je daarnaast ook de volgende opties:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9e4mY7OkatMPEuEkoUNx43IIiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5WvLuUJ3bXNN9TTla3F7dU7R.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Audiowerner op 16-10-2021 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Laat maar.... ik kon niet weten dat niet alle opties gemeld waren.

[ Voor 73% gewijzigd door jongetje op 16-10-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yekurtal
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Hoi iedereen, de koelvloeistof van mijn picanto is een beetje aan de lage kant. Nu ben ik aan het kijken welke ik erin moet gooien, maar ik kan nergens vinden welke. Op basis van kleur kom ik uit op een pre-mix van Kroon-Oil (SP 14). Iemand die mij hierover kan adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
De eerste 1000km zitten erop!

Tot nu toe erg blij met de Proceed. Komend van een VW Polo is alles net even een stukje beter en luxer.

Ik heb de MY21 - 1.5 GTLinePlus en ik moet zeggen dat 160PK meer dan voldoende is voor Nederlandse begrippen. Ik ga dit weekend richting Duitsland en dan ben ik benieuwd hoe het op de Autobahn vergaat. Al moet ik zeggen dat bij 150km/h de Proceed nog erg solide voelt.

Qua zitpositie ben ik ook erg te spreken. De stoelen zitten lekker en dat ze verwarmt zijn is een mooie bijkomstigheid.
Wel merkte ik na een ritje in een BMW 3-serie hoe knus de ‘cabine’ is. Ineens voelde de daklijn van de BMW als een soort busje aan.

Dan nog de wat mindere puntjes die ik heb ontdekt:
- De sensor van de middelste stoel is overgevoelig bij het wegrijden. Blijft lang branden, ook al zit er niemand.
- Stuurbekleding is minder dik, waardoor je het stuur kan voelen als je knijpt (voelt minder 'premium')
- Sinds vanmorgen heb ik storing in het dakraam: na het openen van het zonnepaneel, reageert de knop nergens meer op. Zonnepaneel kan niet meer dicht, maar het panoramadak niet meer open. Irritant.
- Zicht naar achteren is beroerd, wist ik, maar toch wel vervelend.

Ik moet dus toch nog even terug naar de garage, maar ik hoop dat dit een eenmalige storing is :+

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnMartijn op 26-10-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny1909
De nieuwe update site is live https://update.kia.com/EU/NL/Main

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:15
@danny1909
Dat heeft jaar geduurd en je kunt er nog niks downloaden....

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilankroon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:45
Je kan er nog niks mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Is er nu al eindelijk een update voor die extreme echo als je via CarPlay belt? Ik kan geen gewoon telefoon gesprek voeren :/ … Als ik de stekker eruit trek heb ik er geen last meer van en gaat het via Bluetooth wel goed. Erg irritant. Gaat om een Proceed uit 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

yekurtal schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:53:
Hoi iedereen, de koelvloeistof van mijn picanto is een beetje aan de lage kant. Nu ben ik aan het kijken welke ik erin moet gooien, maar ik kan nergens vinden welke. Op basis van kleur kom ik uit op een pre-mix van Kroon-Oil (SP 14). Iemand die mij hierover kan adviseren?
Welke Picanto heb je?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yekurtal
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
2018 T-GDI, maar ik heb het al geregeld.

FYI voor anderen:

De Kia dealer in Naaldwijk verkoopt het blijkbaar niet. Kreeg wel door dat de olie van MPM wordt gebruikt. Uiteindelijk de 86001CLP gehaald via een nl webshop (blauw, ik keek dus scheel met mijn groen 8)7).
Pagina: 1 ... 31 ... 73 Laatste