Bij deze probeer ik een antwoord te geven op de meest courante vragen en te delen wat mijn eerste indruk is.
Dit was de eerste keer dat ik laptop mocht uitpakken die zo mooi verpakt was. In de normale kartonnen doos van HP zit nog zwarte matte doos met een subtiele vermelding van wat erin zit. Het lijkt wel een cadeautje

. Daarnaast zit nog een kleinere doos met de accessoires.
https://drive.google.com/...-QuTa1AbCYDmqolm8TQMuZXO6
Op de foto zie je de adapter, de voedingskabel, de adapter van RJ-45 naar USB-C, de pen en een houdertje voor de pen.
Hieronder zie je de grootte van de adapter in verhouding tot die van de G3 Studio.
https://drive.google.com/...eW9TRrTx5lY3zFRrYmE1Ym_eG
De pen is een HP Active Pen G2 gemaakt door Wacom lijkt het, maar je moet hem opladen via USB-C voor gebruik en die kabel zit er niet bij... Ik heb hem dus nog niet kunnen testen. Er zitten 10 extra tips bij
maar ook de tool om die te vervangen ontbreekt (inmiddels gevonden).
Dit zou een rond metalen dingetje moeten zijn als je naar andere types kijkt. Ook zit er geen handleiding o.i.d. bij en staat hij niet op de site van HP. Volgens de quick specs van de x360 zou er een Zbook x360 pen zijn, maar dit lijkt hem dus niet te zijn.
Het houdertje past in het SD-slot, alleen hangt hij ondersteboven als je de laptop als tablet gebruikt.
Het toetsenbord en de touchpad voelen goed aan. Het toetsenbord is op z'n Macs geïntegreerd in de body, dus het wordt voor de Belgen waarschijnlijk erg duur om er een azerty van te maken. De uitsparingen voor de toetsen zitten namelijk niet 100% op dezelfde plaats vergeleken met een qwerty dus je moet echt de halve metalen behuizing vervangen. Gelukkig is het in Windows makkelijk om een qwerty als een azerty te doen typen en krijg je in de touchmodus ook gewoon een azerty te zien.
https://drive.google.com/...7gbwt_KzL-uoAgahHjlPeYseE
Het geluid is beduidend beter dan bij de G3 Studio, maar het blijft een laptop. In eerste instantie werden Windowsgeluidjes ingeleid door luid gekraak, maar na 2 reboots heb ik dat niet meer kunnen reproduceren.
Ik heb gemerkt dat ik de ledjes mis die aan de voorzijde zitten bij de G3. Nadat ik even met iets anders bezig geweest was, kon ik niet meteen zien of hij nu uitgeschakeld was of het scherm gedimd was. Dan zijn ledjes handig.
Voor zover ik kan zien staat er trouwens Windows 10 Home op en niet Home Advanced zoals aangekondigd door de TUD. Het is W10 1803, dus inclusief de update van april.
Windows biedt geen gezichtsherkenning aan, dus ik vermoed dat de webcam niet de IR-versie is. Ik heb echter geen idee of er een betere manier is om dit uit te vissen.
Het is me ook niet duidelijk of er wel of niet een ambient light sensor in zit. Windows biedt adaptive brightness aan, dus het lijkt erop dat de sensor aanwezig is. De aanpassing is me echter nog niet opgevallen.
Hieronder de screenshots van CPU-Z:
https://drive.google.com/...wqbTcf915lGreAyW_4Ivl6NKW
Ik heb ook CrystalDiskInfo en CrystalDiskMark gedraaid nadat ik Bitdefender geïnstalleerd heb. De beschikbare ruimte wijkt dus iets af van die net uit de doos. Van de 512GB bleef maar een dikke 400GB over door Windows en de recovery partition van HP. De temperatuur van de SSD was 51° voor de benchmark en 58° erna.
https://drive.google.com/..._v4NtDZCYRJR9C_0Tx5Dveyil
Net als de bij de G3 wordt de behuizing van de G5 best warm, dus daar hebben ze na twee jaar nog geen oplossing voor gevonden.
Het onderpaneel zit vast met 9 T9-schroeven dus je kan desgewenst upgraden zonder rubber weg te halen o.i.d. Er was al best veel bekend over de upgradebaarheid, dus ik vermeld hier alleen de details die we nog niet wisten van de TUD.
Zoals je ziet in de screenshots van CPU-Z is het aanwezige geheugen dual rank van Samsung met CL 19, 1.2V:
pricewatch: Samsung M471A2K43CB1-CTD.
De SSD is een Toshiba:
pricewatch: Toshiba XG5 (Non-SED) 512GB
Er is een tweede M.2-slot vrij waarin je een tweede SSD kan plaatsen. Ik denk dat dit hetzelfde slot is waar HP optane memory in stopt als je de standaardconfiguratie op hun site koopt. In tegenstelling tot de G3 zijn de schroef en bracket
niet aanwezig in het tweede M.2-slot. Bij de G3 had je specifiek die bracket nodig, maar in de maintenance manual van de G5 wordt dit niet vermeld, dus ik denk dat je alleen een schroef nodig hebt.
Het moederbord van de x360 heeft ook aansluitingen voor een 2.5" SSD of HDD. Dit is dus niet alleen zo bij de clamshell, maar dan moet je wel de juiste bracket en de kabel bestellen én de 6-cells batterij vervangen door een 4-cells. De aansluiting voor de NFC-module is ook aanwezig als je die zou willen toevoegen.
De behuizing heeft ook een SIM-slot en er zijn aansluitingen voorzien voor een WWAN-module, maar ik denk dat het hele moederbord verwijderd moet worden om deze te plaatsen. Het slot is nl. geblokkeerd met een insert die er niet zomaar uitklikt zoals bij een SD-slot.
M'n keukenweegschaal gaat maar tot 2kg dus nauwkeurig wegen was geen optie. Volgens een bagageweegschaal weegt de x360 2,4kg in een plastic tas. De G3 Studio weegt 2,2kg in dezelfde tas. De getallen zullen niet helemaal kloppen, maar reken dus op zo'n 200g meer dan de G3 Studio.
Ook met het advies van Remc0_ is het niet gelukt om de Quadro te testen met Userbenchmark. Sowieso kreeg ik na 3 pogingen heel verschillende resultaten, dus ik hecht er niet echt belang aan.
Als laatste nog iets dat me irriteert: ik ben iemand die heel vaak de sluimerstand gebruikt, maar ik krijg de optie maar niet tevoorschijn getoverd. De gebruikelijke "powercfg.exe /hibernate on" verandert helaas niks aan het afsluitmenu van Windows. Zou dit in de BIOS uitgeschakeld kunnen zijn?
Inmiddels opgelost:
1. open cmd als admin en typ "powercfg.exe /hibernate on";
2. klik rechts op het Windowslogo > energiebeheer > extra energie-instellingen > het gedrag van de aan-/uit-knoppen bepalen > instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn > sluimerstand aanvinken en opslaan.
[
Voor 3% gewijzigd door
Elle13 op 25-07-2018 11:15
. Reden: Volgorde van de foto's gefikst ]