Voor de mensen die het android 8 debacle van sony kennen.
Ik ben inmiddels sinds de uitrol van android 8 tot aan nu verwikkelt in een strijd met sony, onze tv wordt vanuit irritatie vrijwel niet meer gebruikt en mijn dochter van 6 kan inmiddels een hardreset uitvoeren met de knoppen op de achterkant van de tv, en ook de tv een nieuwe installatie geven met behulp van usb toetsenbord (totaal niet relevant maar het geeft wel even aan hoe ver het hier is). Voor de sony tv welke aan de muur hangt staat inmiddels ook weer de oude samsung welke ik juist verfoeide dat hij naar 11 jaar ghosting vertoonde.
Na dagen lang domme procedures met de sony helpdesk doorlopen hebben ze een nieuw moederbord geplaatst, dit ging niet zo heel gezellig, de monteur moest hoe dan ook het nieuwe moederbord updaten naar android 8.
Dus ik zeg "weet je dat wel zeker want dan denk ik niet dat de problemen uitblijven" maar goed, moederbord geinstalleerd, update er over heen en de monteur is klaar.
Ik mocht een handtekening zetten en een cijfer geven voor de monteur (die mij overigens vertelde dat hij gelukkig zijn sony tv niet had geupdate naar android 8 ) en daar ging de monteur naar de volgende klant.
Resultaat: de monteur is nog niet weg en ik zie dat de tv nu aangeeft dat hij een 55 inch model is, verdomme!. Dit had de monteur nog even grappig verborgen door de tv een andere naam te geven namelijk woonkamer tv.
Goed ik bellen naar de technische dienst, ja meneer dat klopt dat is een bug in de nieuwe sony firmwares. Afijn, ik geef nog aan dat ik dit wel erg amateuristisch vind en vraag of de firmware wel om kan gaan met het aantal led zones, ja hoor dat kan! Ik heb de telefoon nog niet opgehangen, kijk naar de televisie en jawel hoor: weer bootloops!
Maar wel een nieuw fenomeen: tijdens de bootloop crasht android nou ook tijdens het starten van android, je weet wel dat intro videootje met die 4 bewegende icoontjes, die staat stil. Ik weer bellen naar de technische dienst, oke meneer, we nemen meteen contact op met uw monteur. Daar heb ik nooit meer wat van gehoord.
Dat was dus niet zo'n succes waar ik op gehoopt had, opnieuw weer in het eindeloze sony helpdesk avontuur van procedures aflopen met Egyptische telefoon miepjes die procedures aflezen van een beeldscherm, eindeloos instellingen proberen, crashen, bootloops, crashen tijdens het booten.
Conclusie meneer, uw tv is niet goed en dat ging gepaard met 10 tallen malen sorry meneer ik begrijp uw frustrutie.
Ze zouden het (vrijdag middag) doorsturen naar een spoed afdeling welke meteen maandag met mij contact zou opnemen, dat is een maand geleden ongeveer.
Die maandag gebeurde er natuurlijk niks, ik weer bellen en mailen. Opnieuw weer in een eindeloos traject van opnieuw domme vragen stellen, wat is er precies aan de hand. Of ik een foto wil maken van de sticker op de achterkant van de tv, of ik een foto wil maken van het firmware informatie scherm welke firmware ik draai. Ik heb inmiddels met 5 verschillende afdelingen contact en allemaal hebben ze totaal geen communicatie met elkaar.
Ik had het gevoel genegeerd te worden door sony omdat ik een lastige klant ben. Ik was het op een gegeven moment zo zat, ik heb de rechtsbijstandsverzekering erbij gehaald, welke mij informeerde dat ik juist bij de winkel waar ik gekocht heb aanspraak moest maken (daar heb ik overigens extra bij betaald voor een verzekering). Goed dat ook maar gedaan, die beloofde mij een leen tv terwijl zij sony zouden contacteren om mijn tv op een testbank te onderwerpen aan flink wat testen. Prima, laten we dat maar doen dan. Helaas, ook dat verhaal is dood gelopen, ik heb sony daarover nooit gehoord, dus wat de winkel heeft gecommuniceerd met sony is mij een raadsel.
Dus ik ging het maar eens anders aanpakken, opnieuw een flinke mail sturen met alle problemen en frustraties ontvangers: nu ook de winkel zodat zij op de hoogte zijn en die leen tv kunnen brengen en alle email adressen van sony afdelingen waar ik tot nu toe contact heb gehad en dat waren er een stuk of 5.
Oke we hebben beet, ik kom weer opnieuw in het traject, wat zijn uw problemen? Kunt u foto's sturen van de sticker op de achterkant, en van de pagina met firmware informatie? Oke meneer, wat bedoelt u precies met deze problemen? leg het eens uit? Nou was ik het echt zat, ik heb wat meer zitten pushen via de gebruikelijke publieke kanalen en dat had ik eerder moeten doen!
Er komt beweging in, gister werd ik gebeld door een mevrouw. Meneer we gaan bij u een beta firmware testen wanneer komt het uit, (het telefoon gesprek was moeilijk te volgen want het werd nogal verstoord, het was ook een 06 nummer, sony telefoon denk ik

) oke meneer ik bel u even terug om te kijken of ik dan beter verstaanbaar ben. Ik word meteen terug gebelt, (nu een prive nummer) ik neem op en wordt begroet door een meneer: " hallo meneer met de sony techische dienst we gaan voor u weer een nieuw moederbord bestellen en opnieuw plaatsen door een monteur" (serieus? bellen jullie beide vanuit hetzelfde kantoor en zitten jullie daar in de broek te zeiken van het lachen of is dit serieus?) Oke plan dat moederbord maar in! Telefoon gesprek beëindigd en ja daar belt toch de mevrouw weer van het gesprek daarvoor. Het gesprek was te verstaan en de beta firmware installatie door een monteur wordt in geplanned. Ik zeg nog even tegen de beste mevrouw, of ze er van op de hoogte is dat ik zojuist werd gebeld door een collega van haar die voor mij een nieuwe moederbord gaat installeren en dat ik dan ook haar beta firmware weer kwijt ben. Oh nee meneer, ik ga meteen even contact opnemen met de technische dienst....
Resultaat: ik heb even 15 minuten wat uitgeprobeerd en ik draai nu sinds vandaag een android 8 beta firmware die eigenlijk nog niet klaar was om als beta de deur uit te doen. Ik kan weer met de standaard sony video app een aantal 4k video's met jawel, DTS geluid afspelen via netwerk, een kleine verbetering dus, want full hd en 4k over netwerk (en usb) was sinds de update niet meer mogelijk, laat staan DTS audio streams.
Nog steeds werkt alles zeker niet vlekkeloos zoals android 7 dat wel deed maar het lijkt erop dat als dit een voorbode is dat sony wel degelijk bezig is om alle problemen die zijn geïntroduceerd sinds android 8 te verhelpen. Ik heb tot nu toe geen bootloop gehad maar 15 minuten testen is wel erg kort. Helaas ben ik ook niet in staat om de komende dagen wel te testen want het worden drukke dagen.
De monteur die langs kwam om de beta te installeren (dat was uiteraard niet een downloadlink helaas, een nette aardige vent trouwens) legde de schuld vooral bij google en zijn android 8. Of dat helemaal waar is laat ik in het midden, aangezien mijn zwager een Nvidia shield heeft welke android 8 draait en die werkt helemaal vlekkeloos. Daarnaast wist hij mij te vertellen dat de firmwares voor een kleine serie zijn, de 55 inch en 65 inch zouden samen een firmware delen en beide televisies hebben het zelfde aantal led zones dus dat zou geen problemen moeten geven, de bug was vooral in het verkeerd weergeve van het type tv in de menu's en dit mocht geen invloed hebben op de tv zelf.
In elk geval ga ik deze software nu testen, en zal ik mijn bevindingen doorgeven aan sony, mocht dit als nog niet werken dan is mij een andere oplossing belooft welke mij wel aanstaat. Die oplossing laat ik nog even in het midden.
En dan nu, de hulp van de winkel. Ze hebben er nooit meer op gereageerd ondanks dat ik hun nu ook in de mails betrek, dus dat extra beetje geld wat je betaald aan verzekering: lekker niet doen!
Ik moet er wel bij zeggen dat ik die verzekering er bij had genomen om bij een dode pixel meteen een andere tv te krijgen, ik had dus ook niet verwacht dat ik de verzekering ergens anders voor nodig had omdat ik van sony eigenlijk uitging van wat meer kwaliteit als samsung
Wat mij vooral opvalt in dit hele gezeik is dat sony zijn zaken wat betreft service en aftersales totaal niet op orde heeft. Als ik kijk hoe alles lang elkaar heen werkt doet dat mij denken aan de Nederlandse belastingsdienst.
Oke dit was een lang verhaal en vergeef mij, ik heb snel zitten typen en er zal vast wel het een en ander aan mankeren maar ik heb even geen zin om alles na te lopen.
Wordt vervolgt!