Ik pak er even een quote bij uit 2018; kan zo snel niet zien of je het hebt weten op te lossen, maar dat hoop ik wel na bijna twee jaar.
In ieder geval: ik heb exact dit probleem op twee van mijn drie 4K TV's. Twee daarvan zijn Sony's:
49XF9005 en de 65XF9005. De 49" staat in mijn gameroom; hier gaat iedere avond de stroom af. Deze TV verliest vrijwel dagelijks zijn datum en tijd en springt naar de build van de Android versie.
De 65" staat in de woonkamer en heeft dit probleem ook, zij het minder veelvuldig. Deze gaat echter niet van het stroom af (niet met opzet in ieder geval).
Op het moment dat de datum en tijd niet meer kloppen, valt dit met geen mogelijkheid meer goed te zetten. De settings op beide TV's zijn greyed out en staat op automatisch. Omdat de datum en tijd niet meer kloppen, werken de ingebouwde apps niet meer (Youtube, Videoland, Netflix). Ik gebruik deze niet bijster vaak (meestal via een Xbox One of PS4) maar voor de incidentele keer dat ik het wél wil gebruiken, zou het fijn zijn als het werkt.
Ik ben erachter gekomen dat dit te maken heeft met het feit dat (in mijn geval) de TV"s geen DVB-C of T ontvanger direct hebben aangesloten, dus gebruik makend van de TV zelf (geen externe decoder). Ik gebruik echter op beide een externe Humax decoder met Ziggo smartcard. De tijd wordt door deze TV's alleen op die manier gesynchroniseerd. Er zijn drie "oplossingen" voor dit probleem:
- het aansluiten van een DVB-T antenne
- het gebruiken van een CI+ module en smartcard
- ADB connect
Indien je de ontwikkelaaropties in je TV aan hebt gezet, kun je met Android platform-tools een connectie maken met je TV en deze forceren om de tijd te updaten. Ik heb hier een batchfile voor gemaakt zodat ik alleen maar hoef te dubbelklikken als het weer optreedt:
code:
1
2
3
4
5
| d:
cd temp\platform-tools
adb connect 172.19.3.78
timeout 5
adb shell settings put global auto_time 1 |
Waar het IP-adres uiteraard het IP-adres van je TV is, bij voorkeur statisch ingevuld.
Dit ter info voor mensen die hier mogelijkerwijs ooit nog tegenaan lopen of hebben gelopen.