@Unidentified Inderdaad, UC verwoordt het dus perfect. Het is zeker niet alleen de mate en kwaliteit van de achtergrondblur, maar echt ook de contrastovergangen (dikkere/dunnere zwarte lijntjes e.d.) en de lichtinval.
Het is dus idd dat effect dat je iets uit de foto lijkt te kunnen pakken met je vingers, alsof het 3d is. Een erg bijzonder zichtbaar reliëf noem ik het vaker wat dus idd een combi is van microcontrast+onscherpteverloop en scherptediepte.
De 85/1.4 Planar heeft het ook, en de BATIS 25/2 voor zover ik de foto's daarvan kan beoordelen.
Dat is namelijk de reden waarom ik een 50MP en 100MP heb (en een 135 Apo Sonnar wil).
Ik zie het héél af en toe ook bij mijn 70-200 II maar bij de 100MP en 50MP is dit echt vaak.
Ik heb daar erg veel voorbeelden van, maar ik zal enkelen laten zien (klikbaar voor groot, dan zie je het beter), dan snap je misschien wat ik bedoel:
100MP - 3d pop:
50MP 3d pop:
70-200 - 3d pop:
Zelfs de
Canon 10-22 en
Canon 16-35/4 kunnen het soms
Nou vind ik die allerlaatste van de 70-200 discutabel. Je kunt natuurlijk alles discutabel noemen. Maar goed, ik denk dat zoiets sowieso subjectief is; je kunt het wel zien of niet zien, tis maar hoe je 't bekijkt. Ik zie het in ieder geval wel en dát maakt een lens mijns inziens net ff wat bijzonderder. Dus ik vroeg me af of die Sony/Zeiss 50/1.4 Planar (de 2e link van Ventieldopje dus, native Sony mount) dat ook heeft.
Als ik naar Sony overstap zal ik met een adapter de 50MP nog gebruiken, maar uiteindelijk wil ik gewoon volledig native, dus ben ik alvast naar alternatieven op zoek waarvan de Voigtlander 65/2 Apo Lanthar (die dus die 3d pop zeer zeker heeft) bovenaan staat.
Ik vind dat zo bijzonder, dat het gewoon dé eis voor me is wanneer ik een lens koop