Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:45

Grozno

acts without consequence!

Dat is hier net een beetje off-topic, maar een kort antwoord.
De A7 III bevalt me goed qua AF. Of hij het beter doet dan de D7100 weet ik niet, maar daar heb ik 'm ook niet voor gekocht. De winst voor portretten zit 'm natuurlijk wel in de continue Eye-AF. Dat is gewoon winnen, klaar.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:30
Binnenkort hoop ik de Samyang 12mm fisheye https://tweakers.net/pric...8-ed-as-ncs-(sony-e).html te gaan proberen. Heeft er iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 08:16

Mud.Starrr

I shoot people for money

Iemand ervaring met de 25mm F2 Zeiss Batis?
Lijkt mij een mooie aanvulling naast mijn 55 en 85mm.

Edit: 1,5 week verder, en intussen heb ik hem gekocht, hele fijne lens _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door Mud.Starrr op 10-07-2018 14:26 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:12

Deathchant

Don't intend. Do!

Wat me een beetje verbaast is dat ik nog maar weinig (of geen?) sony-mensen hier hoor over de Voigtländer 65/2 APO-Lanthar. Zodra ik mijn Sony A7(R)III heb, gaat mijn Zeiss 50MP toch echt de deur uit voor deze. Superieure scherpte ook in de hoeken, mooie kleurrendering, geen CA, geen distortion, f/2, en de Zeiss 3d-look. Ik zou verwachten dat 't meer interesse zou wekken, of ben ik de enige die zo bezeten is van deze kwaliteiten? Heeft iemand van jullie deze lens al (geprobeerd) en zo ja, wat zijn jullie ervaringen?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^^0nMe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:32

^^0nMe

Got Babana's?

Deathchant schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:39:
Wat me een beetje verbaast is dat ik nog maar weinig (of geen?) sony-mensen hier hoor over de Voigtländer 65/2 APO-Lanthar. Zodra ik mijn Sony A7(R)III heb, gaat mijn Zeiss 50MP toch echt de deur uit voor deze. Superieure scherpte ook in de hoeken, mooie kleurrendering, geen CA, geen distortion, f/2, en de Zeiss 3d-look. Ik zou verwachten dat 't meer interesse zou wekken, of ben ik de enige die zo bezeten is van deze kwaliteiten? Heeft iemand van jullie deze lens al (geprobeerd) en zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
Hier waarschijnlijk weinig, maar op Fredmiranda zijn genoeg liefhebbers van deze lens en loopt er een apart draadje met veel diverse ervaringen en voorbeeldfoto's. Over het algemeen zijn de evaringen zeer lovend over de beeldkwaliteit (met name op jouw genoemde aspecten) en is het naast de macro mogelijkheden ook een hele mooie allround lens.

Ik heb hem daarom als analoge lenzen-shooter ook op het lijstje staan, maar denk niet dat ik deze ooit ga kopen. 65mm ligt bijna precies tussen 50mm en 85mm in en zou voor mij dus beide brandpuntsafstanden (of tenminste 1) vervangen om deze aankoop te verantwoorden. En laat ik nou net in deze range een hele rits all time favoriete lenzen hebben: Planar 50 1.7, Rokkor 58 1.2, Sonnar 85 2.8, Planar 85 1.4 en dan reken ik de VS 35-70 3.4 ook even mee.

Ik zou dan eerder de APO Lanthar 110 2.5 kopen zodra die beschikbaar en gereviewed is of een Loxia 135 2.8 als Zeiss deze ooit nog gaat uitbrengen :9~

Overigens heb ik ook wat 'negatieve ervaringen' over de 65 APO gelezen. Sommigen hebben hem naar verloop van tijd weer verkocht omdat ie te perfect/vlak was, waardoor hij erg saai was om mee te fotograferen. Ook vond men hem iets te zwaar als een allround lens, want gebouwd als een tank :*) . Een andere opvallende reden is dat de FE 85 1.8 icm eye-AF te goed was om niet altijd mee te nemen, waardoor de 65 bijna nooit in de tas zat. Die van mij is onderweg en ik vrees dat tenminste 1 van mijn analoge 85mm eraan moet geloven ;)

D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hmmm ja fredmiranda heb ik van gehoord maar ik kom er echt vrij weinig. Komt niet in me op om daar vaak te snuffelen, misschien toch maar eens doen :)

Ja, ik zou em vervangen voor de 50MP van Zeiss. Dan zou ik hebben 16-35, 65/2 en 70-200. De 110/2.5 Apo Lanthar was ik ook naar aan het kijken wellicht ter vervanging van mijn Zeiss 100MP, maar de f/2 gebruik ik toch echt erg veel. Als deze 110 Apo Lanthar ook zo'n mooie 3d-look heeft, dan zal ik em ruilen, maar de 100MP is tot nu toe mijn parade paardje. Aangezien die Apo Lanthar dan geen CA zal hebben, en de 100MP stikt van de CA, kan ik het me goed voorstellen. Bedankt voor deze tip, ga ik in de gaten houden!

Een Loxia 135/2.8 zal er denk ik niet komen; er is immers een Batis 135/2.8 en ik zie niet in hoe ze een business case kunnen hebben voor een loxia-variant; immers de Loxia's zijn puur gemaakt om perfect uitgebalanceerd te zijn voor mirrorless. Om die reden heeft de 85 Loxia ook een "rare" 2.4 diafragma om de boel klein te houden (en in lijn met elke loxia). Een 2.8 versie van 135 zou in Loxia-termen dan te "dik" worden. Althans dat is mijn theorie ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-03 21:06

wickedm3n

Always having fun!

Hebben mensen hier ervaring met de redelijk nieuwe Sony 18-135mm in combinatie met een camera uit de a6x00 serie? Ik heb nu een a6000 met de volgende lenzen: Sony 16-50mm, Sony 55-210mm, Sony 50mm 1.8 en de sigma 19mm 2.8 art. Ik heb al wat reviews gelezen en zit te twijfelen om mijn 16-50mm en 55-210mm te vervangen voor de 18-135mm. Dit om nog steeds een redelijk compacte camera te hebben en weinig te hoeven wisselen. Ook zou de kwaliteit van deze lens beter zijn. Graag hoor ik naar ervaringen met deze lens.

Alvast bedankt.

In progress: VW kever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Een technische vraag op een gebied waar ik mezelf misschien niet eens in zou moeten storten O-) , maar toch vraag ik het me regelmatig af.
Waarom 'kost' het een stop als je een teleconverter gebruikt? Bij de 1,4x kost het 1 stop, maar hoe weet je dat en hoe bereken je dat?
Hoeveel stops 'kost' het bij de 2x tele? En hoe bereken je dat?
Een link naar een site waar het uitgelegd wordt is ook goed, want ik kan het zelf nergens vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PowerUp
  • Laatst online: 07-05 19:13
f getal = brandpuntsafstand / diameter lensopening

Met een teleconverter vergroot je de brandpuntsafstand. De lensopening wordt niet groter, dus verandert de lichtsterkte. Een 2x teleconverter kost je dus 2 stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Deathchant schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:39:
Mooie lens, zou er echter geen 50mm op inruilen. Toch wel een ander brandpunt.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@RoNoS Om nog even de getallen toe te lichten:
De 1.4x gebruik je om de brandpuntsafstand en het f-getal mee te vermenigvuldigen. Een 100mm f2 wordt bijvoorbeeld een 140mm f2.8.
Een stop is een verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht die een lens doorlaat. Omdat het oppervlak van de lens dat licht doorlaat kwadratisch schaalt met de diameter, resulteert een 1.4x kleiner diafragma (f2 -> f2.8) in een halvering van de hoeveelheid licht, dus verlies van 1 stop.
Bij een 2x converter is het verlies een factor 4, dus gelijk aan twee stops (0.5*0.5 = 0.25).

Merk op dat de 1.4x converter zo gekozen is dat het verlies precies 1 stop is (wortel van 2 is +- 1.41). Sommige merken hebben een 1.7x converter (afgerond van +- 1.68), wat overeenkomt met 1.5 stop.

Specificaties van lenzen (zowel brandpuntsafstand als diafragma) zijn altijd afgeronde waardes. Brandpunten worden afgerond zodat ze herkenbaar zijn voor mensen (al dan niet in FF-equivalent), en diafragma's worden afgerond op hele, halve of derde f-stops omdat dat makkelijk rekent. Een camera rekent intern met meer decimalen voor het diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasiek
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-04 12:32
Ik sta op het punt een nieuwe lens aan te schaffen, maar twijfel nog voor welke ik zou gaan. Momenteel gebruik ik de standaard A7III kitlens (28-70mm f/3.5-5.6 Zwart). Zou ik voor de Sony 16-35 f/2.8 GM gaan, of mijn huidige set-up verbeteren en kiezen voor de Sony 24-70mm f/2.8 GM (of voor de prijstechnische Tamron 28-75mm f/2.8)...

Met de 16-35 zou ik mijn bereik vergroten, maar voldoet deze lens om een trouwfeest mooi in beeld te brengen? Ik wissel niet graag van lenzen tijdens een opdracht, vandaar de keuzestress.

Iemand die raadt heeft? Als de 16-35 voldoende kan zijn voor een trouw zou ik nu deze willen kopen, wanneer er terug budget is de Tamron erbij nemen voor portretten.

Ik hoor het graag van iemand met ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:41

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Wat mis je nu aan je huidige objectief?

Gebruik zelf de 16-35GM als 24-70GM en beide zijn gewoon weg goed. De Tamron wel eens dag mogen proberen en is prima objectief. De Tamron niet vergeleken tegen de GM. Had hier zelf geen behoefte aan ;-) Er zijn diverse ervaringen op internet te lezen over deze objectieven.

En huur de 16-35 eens als je bruiloft fotografeert. Ervaar het zelf. Past dit bereik bij jou manier van fotograferen? Persoonlijk zou ik deze zeker in mijn tas willen hebben, maar niet voor portret ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Als het voor portret-fotografie gebruikt wordt (bruiloften meestal) wil je geen wide-angle, dan krijg je het effect zoals de laatste twee raampjes:
Afbeeldingslocatie: https://johncarnessali.com/wp-content/uploads/2013/04/Portrait-Focal-Length-II.jpg

Dan wil je toch wel liefst vanaf 50mm en liefst 70mm of hoger.

[ Voor 6% gewijzigd door Phuncz op 18-08-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

klaasiek schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:21:
Ik sta op het punt een nieuwe lens aan te schaffen, maar twijfel nog voor welke ik zou gaan. Momenteel gebruik ik de standaard A7III kitlens (28-70mm f/3.5-5.6 Zwart). Zou ik voor de Sony 16-35 f/2.8 GM gaan, of mijn huidige set-up verbeteren en kiezen voor de Sony 24-70mm f/2.8 GM (of voor de prijstechnische Tamron 28-75mm f/2.8)...

Met de 16-35 zou ik mijn bereik vergroten, maar voldoet deze lens om een trouwfeest mooi in beeld te brengen? Ik wissel niet graag van lenzen tijdens een opdracht, vandaar de keuzestress.

Iemand die raadt heeft? Als de 16-35 voldoende kan zijn voor een trouw zou ik nu deze willen kopen, wanneer er terug budget is de Tamron erbij nemen voor portretten.

Ik hoor het graag van iemand met ervaring!
Ik gebruik mijn 17-35 amper tijdens een bruiloft. Heel soms voor een grote groep mensen.
24-70 is een veel logischer bereik voor een bruiloft shoot. 24mm is meestal wijd genoeg, en je wisselt ook zo naar een portret stand (50-70mm).

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1101785

Even voorstellen. Ik ben Frits, woon nabij Groningen en heb sinds kort een occasion Nex5t gekocht als vervanger van mijn Nex 5 met 18-55 zoom, die ik een tijdje geleden van mijn zoon heb overgenomen. Ik heb een oude hobby weer opgepakt.

In de begin jaren 80 mijn eerste spiegelreflex gekocht een Olympus OM10 met een 50 mm lens. Later een 100-200 zoom en een Metz flitser erbij. Veelal gebruikt voor alleen dia's.

Met kinderen kwam de compactcamera het werk overnemen en later de hele set ingeruild voor een video camera. De compact camera is lang gebleven en uiteindelijk overgenomen door onze smartphones.

Totdat ik de Nex5 van mijn zoon overnam en deze met name gebruikte voor vakantiekiekjes. Die mix op de smartphone vind ik maar niks. Telkens een enorme uitzoekerij, terwijl je met een stickje zo klaar bent met verhuizen naar de foto database op mijn NAS.

Ik heb nu dus de Nex5t met de 16-50 power zoom kitlens en ook de zilverkleurige 18-200 zoom. Flitser en de electronic viewfinder zitten er ook bij. Ik ben benieuwd naar tips en tricks van andere Nex gebruikers, de mogelijkheden van de camera zijn plenty heb ik al wel gemerkt.

Om maar met een vraag te beginnen. Het lijkt erop dat mijn 5t ergens in Azie gekocht is. Ik kan qua taal bv niet op NL selecteren. Is dit via software van Sony op te lossen, of moet ik verder met Engels, wat op zich niet zo'n groot probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Anoniem: 1101785 Zover ik weet is het niet mogelijk.

Voor de A6000 is er wel een firmware hack, waardoor het als nog kan.

Ben niet bekend met de generaties daar voor, maar wellicht heb je hier iets aan.

https://www.dpreview.com/forums/thread/3996457

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank voor de reactie. Lijkt me wat risicovol. Voorlopig maar even verder in het Engels.

Ik ben nu aan het kijken naar additionele lenzen. De 18-135 zoom lijkt me wel een interessante (bijna) alleskunner. Zou dit een goede vervanger van de 16-50 poweroom kitlens kunnen zijn? De digitale zoom met de kitlens en mijn camera werkt overigens ook erg goed. Is de 135 dan wel een verbetering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Anoniem: 1101785 of gewoon in NL gekocht via grijze import, dat had mijn a200 toen ook.

Ik ben niet in de reviews gedoken, maar je hebt een 18-200 dan lijkt me dat een 18-135 in eerste instantie niks extra's brengt. Als dat kwalitatief is dan, zou ik je oude lenzen verkopen. Dan eventueel een lichtsterke prime erbij. Of niet die 18-135 en alleen een prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@MRIdev: Dat is nou precies mijn dilemma. De 18-200 vind ik gewoon te groot en ik denk dat de 18-135 beter past in de combinatie ivm afmetingen en gewicht en dan ook nog een goed resultaat levert.

Echter zit op de combinatie camera en de kitlens 16-50 ook een digitale zoom en dat werkt ook goed. Maar ik weet niet of dit de 135 benaderd. Dan zou ik helemaal niks hoeven te doen en kan dan inderdaad iemand anders blij maken met mijn andere lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Anoniem: 1101785 De digital zoom zou ik nooit gebruiken, want dat is exact het zelfde als je foto uitsnijden m.b.v. software op je PC. Dan dus maximaal optisch zoomen en later thuis lekker rustig hiervan de uitsnede maken die jezelf wil.

Via de website camersizecomparison heb ik je camera en de lenzen naast elkaar gelegd en dan lijkt de 18-135 niet veel kleiner. De 18-135 is wel 200 gram lichter en dat scheelt wel veel, zeker met die camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@MRIdev Ik doe (nog) niks met fotobewerking. Daarom is de digitale zoom voor mij wel een interessante optie. En vraag ik mij af of er dan voor mij wel winst te behalen is met de 135.

Dank voor het laten zien van de verschillen van de 2 lenzen op de camera. Geeft een mooi vergelijk. En inderdaad het gewicht hakt erin.

Ik heb ook nog naar de 18-105 PZ gekeken, die is echter ook flink qua afmetingen, maar lichter dan de grijze. Heb deze er ook even naast gezet: http://j.mp/2NlRbhl

En als laatste nog even de originele oudere 18-50 mm lens erbij. http://j.mp/2P7xnyV

Keuzes, keuzes |:(

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 1101785 op 26-08-2018 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Iemand hier een Sigma 24mm F1.4 ART ? Wil graag weten of hij in m'n onderwater behuizing past maar het gaat kantje boort worden denk ik (spec : 85mm). Klopt dit, of is dat heel toevallig 84mm ? :)) Er zit een 77mm filter ring in dus vraag mij af of die extra paar mm voor de hood is of voor de lens zelf! Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:04
majic schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 16:36:
Iemand hier een Sigma 24mm F1.4 ART ? Wil graag weten of hij in m'n onderwater behuizing past maar het gaat kantje boort worden denk ik (spec : 85mm). Klopt dit, of is dat heel toevallig 84mm ? :)) Er zit een 77mm filter ring in dus vraag mij af of die extra paar mm voor de hood is of voor de lens zelf! Dank!
Met dit soort vragen en kleine marges moet je NOOIT op het internet vertrouwen. Ga lekker langs bij een kwaliteitswinkel en neem je behuizing mee. Goede winkels laten je het gewoon even proberen...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is toch de 18-105 PZ geworden. Erg blij mee. Moet nog wel een UV filter voor de bescherming van de lens komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-03 21:06

wickedm3n

Always having fun!

Anoniem: 1101785 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:05:
Het is toch de 18-105 PZ geworden. Erg blij mee. Moet nog wel een UV filter voor de bescherming van de lens komen.
Om welke redenen ben je uiteindelijk voor de 18-105 gegaan en niet voor de 18-135?

In progress: VW kever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Anoniem: 1101785 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:05:
Prima hoor, als je je maar realiseert dat een UV-filter niet veel bescherming biedt en een krasje op het frontelement geen fluit uitmaakt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik heb voor de 18-105 gekozen voor de vaste F4 en de powerzoom. Ik werk hier graag mee, deed ik ook met de 16-50mm kitlens.

Qua filter weet ik dat UV niks doet op een digitale camera maar het beschermen van een dure lens vind ik wel fijn. Het is een Walimexpro slim MC UV-filter geworden voor 30,-. Voor mij een verantwoorde investering op deze lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Anoniem: 1101785 Heb je de oude lenzen ingeruild of ga je die nog inruilen voor een prime oid? Of telelens die beter aansluit op je 18-105 zou ook kunnen natuurlijk.

@MRIdev: Ik heb, om de kosten te beperken, mijn 1ste Nex5 body en mijn 3 andere lenzen: de 18-55mm, de 16-50mm PZ en de zilver zoomlens 18-200mm op MP staan. Ik wil nu eigenlijk alleen verder met de 18-105mm.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Is er iemand die de Sony Zeiss 50/1.4 Planar heeft? Tis een erg dure lens en ik vraag me af wat jullie ervaringen ermee zijn wat betreft randscherpte en 3d-pop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 13:19
Deathchant schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:41:
Is er iemand die de Sony Zeiss 50/1.4 Planar heeft? Tis een erg dure lens en ik vraag me af wat jullie ervaringen ermee zijn wat betreft randscherpte en 3d-pop.
Randscherpte is niet zijn sterkste punt. Deze lens is precies in het centrum heel scherp, maar valt daarna hard terug en wordt iets beter naar de randen toe (de Sigma is een stuk consistenter). 3D pop heeft met microcontrast te maken en om eerlijk te zijn, is dat niet beter dan de Sigma 50 Art, welke een pak minder kost en tegenwoordig ook direct op Sony E-mount te plaatsen is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:09

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Deathchant schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:41:
Als het gewoon de normale Planar T* is dan vraag ik me af waarom hij 3x zo duur is in de FE versie. De scherpte daar van is niet echt om over naar huis te schrijven wide-open. De Milvus is een paar honderd euro goedkoper en doet het beter als je echt een Zeiss wil.

De Sigma is nóg goedkoper, Marjolein heeft hem deze week voor 660 op de kop kunnen tikken nieuw in Canon mount.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Universal Creations
Ventieldopje schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:41:
Als het gewoon de normale Planar T* is dan vraag ik me af waarom hij 3x zo duur is in de FE versie. De scherpte daar van is niet echt om over naar huis te schrijven wide-open. De Milvus is een paar honderd euro goedkoper en doet het beter als je echt een Zeiss wil.
Ik weet niet welke normale Planar T* 50mm f/1.4 je bedoelt, maar dit is een E-mount ontwerp, dus geen omgebouwde slr lens. Deze is dus wel een stuk beter dan de oudere 50mm f/1.4 Zeissen voor dslr's. De Milvus is een hele goede optie als je manueel focus geen punt vindt.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:46:
[...]

Ik weet niet welke normale Planar T* 50mm f/1.4 je bedoelt, maar dit is een E-mount ontwerp, dus geen omgebouwde slr lens. Deze is dus wel een stuk beter dan de oudere 50mm f/1.4 Zeissen voor dslr's. De Milvus is een hele goede optie als je manueel focus geen punt vindt.
Dit is de normale en dit is de Sony/Zeiss variant. Maar ik zie nu inderdaad dat het lens ontwerp ook anders is inderdaad, mocht ook wel voor die prijs :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Deathchant Ik zie je vaker de term 3D pop gebruiken, maar weet niet precies hoe dit er uit ziet of hoe ik het moet herkennen. Heb je misschien wat voorbeelden hiervan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
Met 3D Pop wordt bedoeld dat je onderwerp echt uit de foto springt. Dit wordt veroorzaakt door enerzijds isolatie door scherptediepte en scherpte->onscherpte verloop en anderzijds door microcontrast. Het microcontrast is eigenlijk contrast in kleine details, waardoor je onderwerp afsteekt t.o.v. de achtergrondonscherpte.
Zeiss had o.a. met zijn 100mm f/2 jarenlang dit in het bijzonder, maar door het steeds beter ontwerpen van lenzen, zijn er meer lenzen van andere merken, die dit ook laten zien. Bij de Zeiss 100mm was dit goed zichtbaar door het relatief grote diafragma en enorme scherpte op grote diafragma's.
Met de juiste (plaatselijke) nabewerking (een mix van een beetje clarity, wat verscherping en het dieper maken van schaduwen) kun je dit effect versterken. Sinds ik met de Sigma 50mm en 135mm schiet heb ik niet het idee dat dit een Zeiss-eigen ding is.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Unidentified Inderdaad, UC verwoordt het dus perfect. Het is zeker niet alleen de mate en kwaliteit van de achtergrondblur, maar echt ook de contrastovergangen (dikkere/dunnere zwarte lijntjes e.d.) en de lichtinval.
Het is dus idd dat effect dat je iets uit de foto lijkt te kunnen pakken met je vingers, alsof het 3d is. Een erg bijzonder zichtbaar reliëf noem ik het vaker wat dus idd een combi is van microcontrast+onscherpteverloop en scherptediepte.

De 85/1.4 Planar heeft het ook, en de BATIS 25/2 voor zover ik de foto's daarvan kan beoordelen.

Dat is namelijk de reden waarom ik een 50MP en 100MP heb (en een 135 Apo Sonnar wil).

Ik zie het héél af en toe ook bij mijn 70-200 II maar bij de 100MP en 50MP is dit echt vaak.

Ik heb daar erg veel voorbeelden van, maar ik zal enkelen laten zien (klikbaar voor groot, dan zie je het beter), dan snap je misschien wat ik bedoel:

100MP - 3d pop:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8252/28544040533_7c89b6fcae_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4347/36669077203_739bb63c4f_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7418/27529412615_ce801eae88_c.jpg

50MP 3d pop:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7343/13951734040_a5575f8807_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4337/23487002038_471ec57557_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/4/3844/15156330557_f22e675ef0_c.jpg

70-200 - 3d pop:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/875/41875256275_0c9872d17b_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/4/3936/15261926877_98d5313469_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/4/3935/15253802670_a1b04d277f_c.jpg

Zelfs de Canon 10-22 en Canon 16-35/4 kunnen het soms ;)

Nou vind ik die allerlaatste van de 70-200 discutabel. Je kunt natuurlijk alles discutabel noemen. Maar goed, ik denk dat zoiets sowieso subjectief is; je kunt het wel zien of niet zien, tis maar hoe je 't bekijkt. Ik zie het in ieder geval wel en dát maakt een lens mijns inziens net ff wat bijzonderder. Dus ik vroeg me af of die Sony/Zeiss 50/1.4 Planar (de 2e link van Ventieldopje dus, native Sony mount) dat ook heeft.
Als ik naar Sony overstap zal ik met een adapter de 50MP nog gebruiken, maar uiteindelijk wil ik gewoon volledig native, dus ben ik alvast naar alternatieven op zoek waarvan de Voigtlander 65/2 Apo Lanthar (die dus die 3d pop zeer zeker heeft) bovenaan staat.
Ik vind dat zo bijzonder, dat het gewoon dé eis voor me is wanneer ik een lens koop ;)

• Riven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:08
Deze week de Kamlan 50mm F1.1 aangeschaft. Wilde toch proberen of een manual focus lens iets voor mij is. Het valt me tot nu toe allemaal nog mee met “focus peaking” en het zoom window dat Sony heeft.

Binnenkort maar eens goed uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 13:13

CasGas

.

Iemand die ook weet wanneer die nieuwe Sigma lenzen met native Sony mount gaan uitkomen?
Ik zit wel te azen op die 24mm 1.4 Art, maar volgens mij (wat ik her en der lees) komt het officieel 3 oktober pas uit?

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik vindt dit niet de sterkste voorbeelden van 3d pop als ik heel eerlijk ben (niets over je fotografie kwaliteiten hoor, prachtige foto's!).

Hier in mijn ogen wat betere voorbeelden die ik van internet heb geplukt (bewust geen eigen voorbeelden):

Afbeeldingslocatie: https://1.img-dpreview.com/files/p/TS560x560~forums/58503304/bc4c8461f23247469e437b6bfb357c77

Afbeeldingslocatie: https://neilvn.com/tangents/images/lighting/off-camera/bailey/Baileykids-09-054-900.jpg

Afbeeldingslocatie: https://3.img-dpreview.com/files/p/TS560x560~forums/58503304/2c572772ec674832bae7f51548a390e4

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik zie hier dus geen 3d pop in; voor mij is dit "gewoon" pure onderwerpisolatie en niet dat speciale reliëf/microcontrast. Zo zie je maar weer dat het compleet subjectief is (zoals ik in mijn post al zei) ;)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik zie het ook zo snel niet maar dat is misschien ook wel lastig op kleiner formaat. Anyway het is dus veel meer dan alleen bokeh en een kleine scherpte-diepte. Dan zou mijn 85L ook een pop moeten hebben van hier tot Tokyo maar dat is ook niet het geval.

www.maartendeboer.net

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Het is een combinatie van beide, in een deel van jouw voorbeelden mis ik gewoon contrast en micro contrast. Een aantal hebben het ook weer wel. Die met de boom vind ik een van je weinige sterke voorbeelden.
In mijn voorbeelden is het echt niet alleen een korte scherptediepte, maar wat Ventieldopje zegt is misschien wel waar. Dit microcontrast effect gaat deels verloren als de kwaliteit van de foto teruggeschroeft wordt voor bv online gebruik. En je ziet het met het originele bestand op een goed scherm of op een print veel beter.

Fijt waar we het volgens mij over eens zijn is: het is meer dan alleen onderwerp isolatie door een korte scherptediepte. En maar weinig objectieven hebben echt dat effect.

[ Voor 5% gewijzigd door Mud.Starrr op 27-09-2018 15:05 . Reden: Zinsopbouw verbeterd ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De Batis 40/2 is officieel aangekondigd.

Prijskaartje €1299.- opmerkelijk is de focus afstand switch op de lens. Had zelf liever een instelbare knop gezien voor eye AF.

https://www.dpreview.com/...-with-40mm-f2-close-focus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ja idd volledig mee eens! Maar die closefocus...Is dat nou de nieuwe naam die gebruikt gaat worden in tegenstelling tot bijvoorbeeld Makro? Ok, de 50MP en 100MP die ik heb zijn 1:2 vergroting en dus niet echt macro, maar wel zeer close-focus. Dus misschien is CF wel een minder verwarrende benaming idd, maar ik juich het absoluut toe dat lenzen een betere MFD krijgen, zoals ook deze Batis. Als de IQ on-par is met de 85 Batis en ook die 3d-pop heeft (ja ja, kom ik weer), dan is dit wel een goeie "vervanger" voor mijn huidige 50/2 Makro-Planar, en dan sluit de 65 apo lanthar mooi erop aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Deathchant Ik had eerst de Batis 85, maar toen Sony met zijn eigen 85mm kwam heb ik hem verkocht en nog geld overgehouden ook nog.

De OSS had ik niet nodig aangezien die in de camera zat en dat beetje CA was verwaarloosbaar. Ik zie werkelijk geen verschil tussen beide, dus voor mij was het een goede aankoop en moet zeggen dat de instelbare knop op de 85mm toch wel erg fijn is voor portretten.

De 40mm spreekt me wel aan, heb de 35/1.4 een tijdje geleden weggedaan, maar zou nog liever een sony 35/1.8 zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Iemand hier die reeds ervaring heeft met de onderstaande lenzen en ivm optische kwaliteit heeft kunnen vergelijken? Ik kan hier nergens een side by side review van vinden.

Fujifilm XF 10-24mm f/4.0 OIS -> -> Sony 16-35 f4.0
Fujifilm Xf 16-55mm f/2.8 -> -> Sony 24-105mm f/4.0G OSS
Fujifilm XF 50-140mm f/2.8 R OIS WR -> -> Sony 70-200 f4.0
Fujifilm XF 35mm f2.0 WR -> -> Zeiss 55mm f1.8

Alvast bedankt om de ervaring te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Zelf overgestapt van Fujifilm naar Sony A en geen moment spijt. Tijdje beide systemen naast elkaar gebruikt tot dat ik merkte dat ik het Fujifilm systeem niet meer gebruikte.

De 16-35 f/4 is prima objectief. Versie die ik had was optisch erg goed. Waardig vervanger voor de 10-24. De 16-35 f/4 is uiteindelijk vervangen voor de 16-35GM.

70-200 f/4 is erg goed objectief en meer dan waardig vervanger voor de 50-140. Zelf gebruik ik de 70-200 GM. Meer omdat f/2.8 hier gewenst is

De 55mm wordt geregeld mini Otus genoemd en dat is niet voor niks. optisch erg goed objectief. Persoonlijk ben ik meer fan van de rendering van de Zeiss Loxia 50mm. De 55mm uiteindelijk verkocht.

Bij twijfel ga ze eens zelf testen. Ieder heeft zijn/haar eigen wensen en benadering van testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 23:34
@Superdaantje Ik denk dat je Sony E bedoelt. Sony A is de SLT-tak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Bedoel echt A.... Zoals de Sony A7R III etc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Superdaantje schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:03:
Zelf overgestapt van Fujifilm naar Sony A en geen moment spijt. Tijdje beide systemen naast elkaar gebruikt tot dat ik merkte dat ik het Fujifilm systeem niet meer gebruikte.

De 16-35 f/4 is prima objectief. Versie die ik had was optisch erg goed. Waardig vervanger voor de 10-24. De 16-35 f/4 is uiteindelijk vervangen voor de 16-35GM.

70-200 f/4 is erg goed objectief en meer dan waardig vervanger voor de 50-140. Zelf gebruik ik de 70-200 GM. Meer omdat f/2.8 hier gewenst is

De 55mm wordt geregeld mini Otus genoemd en dat is niet voor niks. optisch erg goed objectief. Persoonlijk ben ik meer fan van de rendering van de Zeiss Loxia 50mm. De 55mm uiteindelijk verkocht.
Wanneer ik door mijn fotobibliotheek blader zie ik dat Fuji 10-24mm best veel naar voren komt, wat vooral heeft te maken dat ik de laatste tijd veel citytrips achter de rug heb. Op deze locaties was het voor me een hele verademing om niet steeds van lens te moeten wisselen tussen bv de 16mm f/1.4 en de 23mm f/2.
Ook stel ik vast dat enkele millimeters bij een groothoekzoomlens tov bv 35/55mm voor me meer invloed op het beeld heeft.

De ideale all-in-one reiszoomlens zou voor mij een 18-85mm kunnen zijn, lol :)
Ik vrees dat hierdoor de FE 24-105mm f/4 voor me niet toereikend genoeg zou kunnen zijn en ik bij citytrips weer te vaak tussen groothoek en zoomlens zal moeten wisselen + extra gewicht in de tas heb.

Wat vinden jullie de ideale reiskit?

Reiskit 1
Sony 16-35 f4.0 + Zeiss 55mm f1.8 + Sony 70-200 f4.0

Reiskit 1:
Samyang groothoek + Sony 24-105mm f/4.0G OSS + Zeiss 55mm f1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Superdaantje schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:16:
Ah....ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
Superdaantje schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:16:
A7R3 is toch E mount waar het hier over ging?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Moris schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:31:
[...]

Wanneer ik door mijn fotobibliotheek blader zie ik dat Fuji 10-24mm best veel naar voren komt, wat vooral heeft te maken dat ik de laatste tijd veel citytrips achter de rug heb. Op deze locaties was het voor me een hele verademing om niet steeds van lens te moeten wisselen tussen bv de 16mm f/1.4 en de 23mm f/2.
Ook stel ik vast dat enkele millimeters bij een groothoekzoomlens tov bv 35/55mm voor me meer invloed op het beeld heeft.

De ideale all-in-one reiszoomlens zou voor mij een 18-85mm kunnen zijn, lol :)
Ik vrees dat hierdoor de FE 24-105mm f/4 voor me niet toereikend genoeg zou kunnen zijn en ik bij citytrips weer te vaak tussen groothoek en zoomlens zal moeten wisselen + extra gewicht in de tas heb.

Wat vinden jullie de ideale reiskit?

Reiskit 1
Sony 16-35 f4.0 + Zeiss 55mm f1.8 + Sony 70-200 f4.0

Reiskit 1:
Samyang groothoek + Sony 24-105mm f/4.0G OSS + Zeiss 55mm f1.8
toon volledige bericht
Ligt er heel erg aan wat voor reis het is.

In het algemeen wissel ik liever niet continue van objectief en ben ik het meest tevreden met mijn 24-70mm f/4 op de A7. Deze combinatie voordoet ik de meeste gevallen prima. Zelfde lijkt mij de 24-105 die zelfs nog wat extra bereik heeft.

De 16-35 en 70-200 zijn echter wel erg fijne objectieven en met sommige reizen erg fijn om te hebben.

Ik zou dus zelf (of heb al gedeeltelijk) gaan voor 16-35/ 24-70/ 70-200 aangevuld met een of meerdere primes zoals de 55mm of een 100-400 zodat ik altijd de beste combinatie kan kiezen voor iedere reis/ dag.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
@RobertJRB zou je volgende keer je post kunnen editen :)

[ Voor 81% gewijzigd door Daan_ op 01-10-2018 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
RobertJRB schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:33:
[...]
In het algemeen wissel ik liever niet continue van objectief en ben ik het meest tevreden met mijn 24-70mm f/4 op de A7. Deze combinatie voordoet ik de meeste gevallen prima. Zelfde lijkt mij de 24-105 die zelfs nog wat extra bereik heeft.

De 16-35 en 70-200 zijn echter wel erg fijne objectieven en met sommige reizen erg fijn om te hebben.

Ik zou dus zelf (of heb al gedeeltelijk) gaan voor 16-35/ 24-70/ 70-200 aangevuld met een of meerdere primes zoals de 55mm of een 100-400 zodat ik altijd de beste combinatie kan kiezen voor iedere reis/ dag.
De FE 24-105 gaat het toch niet worden.

Wanneer ik het allemaal zo eventjes samenvat lijkt me de onderstaande set ideaal als reiskit.
Sony 16-35 f4.0 + Sony 70-200 f4.0 + Zeiss 85mm f1.8

Verder vraag ik me nog af of de mooie Zeiss 55mm f1.8 naast de Zeiss 55mm f1.8 nog veel kan toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Superdaantje schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:09:
@RobertJRB zou je volgende keer je post kunnen editen :)
Heb ik er 1 keer geen zin in, pak je hem er meteen uit :)
Maar bij deze..
Moris schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:03:
[...]
Verder vraag ik me nog af of de mooie Zeiss 55mm f1.8 naast de Zeiss 55mm f1.8 nog veel kan toevoegen?
De 55 naast welke?
Sowieso is de 55mm een erg fijne/ snelle en erg scherpe lens. Vind hem zelf erg fijn hoewel die wel prijzig is vergeleken met de 50/1.8.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
intussen aangepast.
Ik bedoelde of de Zeiss 85mm f1.8 naast de Zeiss 55mm f1.8 nog veel kan toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 23:38

Garyu

WW

Moris schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:21:
intussen aangepast.
Ik bedoelde of de Zeiss 85mm f1.8 naast de Zeiss 55mm f1.8 nog veel kan toevoegen?
Ik gebruik de 55mm/1.8 vaak en is erg fijn. Ik zit wel te denken aan de 85mm erbij om toch wat meer bereik te hebben. Mijn compacte travelset zou er dan zo uit zien: 24-70/4 + 55/1.8 + 85/1.8

De 70-200 is me te lomp voor op stedentrip, en 85mm is voor mij ruim genoeg tele. Als je de 70-200 ook meesleept zou ik waarschijnlijk de 85 thuislaten.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
Moris schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:21:
intussen aangepast.
Vind zelf het 55mm brandpunt vrij lang voor een standaard lens. Dit maakt hem wel een fijne portretlens maar daarmee heeft die inderdaad ook best veel overeenkomsten met de 85mm.

Een 35mm of de nieuwe zeiss 40mm f/2 batis naast de 85mm is een wat meer logische keuze.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Hmmm, misschien leunt de Sony FE 55mm/1.8 inderdaad wat te kort tegen Sony FE 85mm/1.8 aan.
De FOV en dof is tussen de Sony FE 35mm/2.8 en de Sony FE 85mm/1.8 alvast wat groter en zou waarschijnlijk een betere optie kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik wissel veel tussen de 85mm 1.8 en 55m 1.8. Ik vind daar toch echt wel genoeg verschil in zitten.
Voor citytrips heb ik trouwens meestal alleen mn 25mm batis op een van mn camera’s en dan grip eraf. Minder opvallend, lekker licht om de hele dag mee te lopen, en ik doe dan toch bijna alles op groothoek. En anders maar wat dichterbij staan.
Maar ja komt misschien ook omdat fotografie mn werk is dat ik op vakantie/weekeind weg geen zin meer heb om alles mee te sleuren.

Edit:
Met een 25 - 55 - 85 set en eventueel telelens ben je al heel compeel trouwens. Mijn 24-70 en 12-24 gebruik ik eerlijk gezegd heel weinig. Wissel liever een keer en ga voor prime kwaliteit dan met een zoom rondlopen. Zonde eigenlijk om dan die dure zooms te hebben, maar heel af en toe is de 24-70 toch handig (alleen bij een trouwerij of iets anders waar snelheid erg belangrijk is), of is het extreme groothoek bereik van de 12-24 tof om te gebruiken. Luxe probleem 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door Mud.Starrr op 01-10-2018 22:07 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Graag had ik jullie mening geweten ivm met het samenstellen van een assortiment aan lenzen ivm de overstap Fuji. In mijn keuze stel ik de optische kwaliteit samen met het gewicht op de 1ste plaats. Ik hoop bij het assortiment aan lenzen mijn tas zo licht en compact mogelijk te houden. Verder bestaat de hobby uit vele citytrips, natuurfotografie en portret.

Ik vrees dat een allrounder zoals de 24-105mm f/4 of 24-70 of 28-75mm bij citytrips niet wijd genoeg zal zijn. Wanneer ik opteer om een zoomlens erbij te nemen voor de momenten wanneer je niet snel genoeg van lens kan wisselen of Andere zaken. lijkt me de Tamron 28-70 F2.8 Di RXD ivm gewicht, prijs en optische kwaliteit de beste keuze.

Optie 1
- ZEISS LOXIA 21MM F/2.8
- SONY 35 f2.8
- SONY FE 55MM F/1.8
- SONY FE 85MM F/1.8

Optie 2
- Voigtlander 15mm F4.5.
- Tamron 28-70 F2.8 Di RXD
- SONY FE 85MM F/1.8

Optie 3
- SONY FE 16-35MM F/4.0 ZA
- Tamron 28-70 F2.8 Di RXD
- SONY FE 85MM F/1.8

Optie 4
- SONY FE 16-35MM F/4.0 ZA
- SONY FE 55MM F/1.8
- SONY FE 85MM F/1.8

[ Voor 64% gewijzigd door Moris op 05-10-2018 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Als je het totale gewicht en volume van de verschillende opties berekent en vergelijkt, dan heb je toch je antwoord? Daar is verder weinig aan aan toe te voegen qua mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:00
Ik zie bij optie 1 een 21mm en bij optie 2 een 15mm. Blijkbaar weet je niet welke voor jou de beste is. Dan lijkt me de 16-35 een logischer keuze.

Waar je je 85mm voor gaat gebruiken is ook helder. Wat niet helemaal duidelijk is is waarvoor je de 28-75 of de 55 zou gaan gebruiken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Moris schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:18:
Graag had ik jullie mening geweten ivm met het samenstellen van een assortiment aan lenzen ivm de overstap Fuji. In mijn keuze stel ik de optische kwaliteit samen met het gewicht op de 1ste plaats. Ik hoop bij het assortiment aan lenzen mijn tas zo licht en compact mogelijk te houden. Verder bestaat de hobby uit vele citytrips, natuurfotografie en portret.

Ik vrees dat een allrounder zoals de 24-105mm f/4 of 24-70 of 28-75mm bij citytrips niet wijd genoeg zal zijn. Wanneer ik opteer om een zoomlens erbij te nemen voor de momenten wanneer je niet snel genoeg van lens kan wisselen of Andere zaken. lijkt me de Tamron 28-70 F2.8 Di RXD ivm gewicht, prijs en optische kwaliteit de beste keuze.
Ga in deze toch mee in antwoord van @Grozno

Maak een overzicht met wat jij belangrijk vindt. En zet daar de objectieven tegen af. Bij twijfel heb je nog de optie om ze te huren met bijvoorbeeld de Sony A7 III.

Gegeven als citytrips, natuurfotografie en portret. Zijn wel heel ruim. Hier is nagenoeg geen gericht advies op te geven. Enkel wat wij zelf graag gebruiken in deze situaties. Maar je zult merken dat ieder zijn/haar eigen voorkeuren heeft. Hier zul je dan toch echt je eigen keuze in moeten maken ;-)

Zelf ben ik gestart met mijn overstap naar de Sony A ** met de Sony 16-35 f/4. Drie weken later de Zeiss Loxia 35 en Zeiss Batis 85 erbij aangeschaft. Met deze set kon ik prima uit de voeten. En door de jaren heen zijn hier wel wat wijzigingen in aangebracht.

Het verschilt bij mij per keer wat er in de tas meegaat bij vakanties etc...
De 16-35 f/4 is vervangen door de 16-35GM. Toch wel mijn favoriete bereik/objectief
Loxia 35 persoonlijke favoriet bij city trip. Lekker compact en fun om te gebruiken.
De 24-70 GM aangeschaft met de introductie. Met als idee meer allround, maar merk dat ik persoonlijk toch liever de primes gebruik. Loxia 35, 50 en Batis 85. Waneer meer mm gewenst de Batis 135. De 24-70GM mag wat mij betreft dan ook het pand verlaten.
70-200GM en teleconverter 2.0 nooit meegehad met vakanties. Gebruik ik vooral rond om huis (paarden en bos).

Sony 55 vervangen voor de Loxia 50. Belangrijke reden meer fun en rendering van de Loxia spreekt mij persoonlijk weer meer aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moris
Zonet de gelukkige eigenaar geworden van een A7 III met de volgende lenzen :)
Tamron 28-75mm f2.8 + Sony FE 55mm f/1.8 + Sony FE 85mm f/1.8.

Ik heb de Tamron 28-75mm f2.8 DI iii RXD vanwege zijn compactheid als zoom, f2.8 over het ganse bereik, optische kwaliteit en zijn gunstige prijs uitgekozen. Wanneer ik maar 1 enkele lens wil meenemen is 28-75 voor de gezin en familie uitstapjes de ideale allround-lens of wanneer het allemaal wat sneller moet gaan en wisselen van lens geen optie is.

Voor portretjes en zeer lichte tele (korte ) heb ik de Sony FE 85mm f/1.8 gekozen.
Als allround-prime en voor portretjes in kleine ruimten de Sony FE 55mm f/1.8, al vind ik persoonlijk dat dit brandpunt wel dicht tegen de 85mm aanleunt. Misschien had de 35mm wel een betere keuze geweest of moet ik gewoon nog effe wennen?

Om deze kit verder uit te breiden ben ik nog op zoek naar een groothoeklens.
Daar ik zeer goede ervaring had met Fujifilm prime 16mm (crop 24mm). Zou ik vanwege deze optische kwaliteit als groothoek terug een prime willen overwegen, al mag het wel een beetje breder zijn. Hierbij dacht ik aan de Loxia 21 2.8, al heb ik geen enkele ervaring met manueel scherpstellen. Deze Loxia 21 is best wel een zware lens en zou optisch beter moeten presteren dan de 16-35 F4 en is bovendien lichtsterker.
Iemand ervaring met de Loxia 21?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:25
Superdaantje schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 09:46:
[...]

Ga in deze toch mee in antwoord van @Grozno

Maak een overzicht met wat jij belangrijk vindt. En zet daar de objectieven tegen af. Bij twijfel heb je nog de optie om ze te huren met bijvoorbeeld de Sony A7 III.

Gegeven als citytrips, natuurfotografie en portret. Zijn wel heel ruim. Hier is nagenoeg geen gericht advies op te geven. Enkel wat wij zelf graag gebruiken in deze situaties. Maar je zult merken dat ieder zijn/haar eigen voorkeuren heeft. Hier zul je dan toch echt je eigen keuze in moeten maken ;-)

Zelf ben ik gestart met mijn overstap naar de Sony A ** met de Sony 16-35 f/4. Drie weken later de Zeiss Loxia 35 en Zeiss Batis 85 erbij aangeschaft. Met deze set kon ik prima uit de voeten. En door de jaren heen zijn hier wel wat wijzigingen in aangebracht.

Het verschilt bij mij per keer wat er in de tas meegaat bij vakanties etc...
De 16-35 f/4 is vervangen door de 16-35GM. Toch wel mijn favoriete bereik/objectief
Loxia 35 persoonlijke favoriet bij city trip. Lekker compact en fun om te gebruiken.
De 24-70 GM aangeschaft met de introductie. Met als idee meer allround, maar merk dat ik persoonlijk toch liever de primes gebruik. Loxia 35, 50 en Batis 85. Waneer meer mm gewenst de Batis 135. De 24-70GM mag wat mij betreft dan ook het pand verlaten.
70-200GM en teleconverter 2.0 nooit meegehad met vakanties. Gebruik ik vooral rond om huis (paarden en bos).

Sony 55 vervangen voor de Loxia 50. Belangrijke reden meer fun en rendering van de Loxia spreekt mij persoonlijk weer meer aan.
toon volledige bericht
Nog ter aanvulling voor de loxia 50. Die heb ik ook, maar die komt mijn pelicase niet meer uit sinds de voigtlander 40mm f/1.2. Een erg leuke handmatige, kleine en lichtsterke lens!

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

Ik ben dus ook recentelijk overgestapt naar Sony, heb een A7ii en een Tamron 28-75.

Momenteel ben ik bezig om een telelens te zoeken voor dit systeem. Zoals bekend zijn de Sony opties niet echt goedkoop. Heeft iemand ervaring met een goedkope legacy full frame telelens gecombineerd met een van de goedkopere adapters (Fotodiox/Yongnuo/Sigma)?

Ik doe al mijn tele spul overdag, dus f/2.8 is niet per se nodig. Al zou het leuk zijn, ik zie dat er tweedehands ook vrij goedkope 3rd party lenzen met dat diafragma zijn. Maar het moet dus wel betrouwbaar werken.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Bean77 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:43:
[...]

Nog ter aanvulling voor de loxia 50. Die heb ik ook, maar die komt mijn pelicase niet meer uit sinds de voigtlander 40mm f/1.2. Een erg leuke handmatige, kleine en lichtsterke lens!
Hier gebruik ik de Zeiss Loxia 50 ook maar zelden, Het is hoofdzakelijk de Loxia 35 in combinatie met de Batis 85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Superdaantje schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:47:
[...]

Hier gebruik ik de Zeiss Loxia 50 ook maar zelden, Het is hoofdzakelijk de Loxia 35 in combinatie met de Batis 85.
Terwijl ik de loxia toch wel een hele leuke lens vind. Ideaal formaat voor op een a7* camera. Maar praktisch gezien valt toch bij mij de keuze op de 40mm. Misschien moet ik de loxia 50mm maar eens gaan verkopen, zonde dat ik er niks mee doe.
Verder wel gebruik ik mijn andere lenzen wel vaak.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

TNW schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:58:
Ik ben dus ook recentelijk overgestapt naar Sony, heb een A7ii en een Tamron 28-75.

Momenteel ben ik bezig om een telelens te zoeken voor dit systeem. Zoals bekend zijn de Sony opties niet echt goedkoop. Heeft iemand ervaring met een goedkope legacy full frame telelens gecombineerd met een van de goedkopere adapters (Fotodiox/Yongnuo/Sigma)?

Ik doe al mijn tele spul overdag, dus f/2.8 is niet per se nodig. Al zou het leuk zijn, ik zie dat er tweedehands ook vrij goedkope 3rd party lenzen met dat diafragma zijn. Maar het moet dus wel betrouwbaar werken.
Je zou kunnen kijken naar een Canon 70-200/4 met adapter, of een a-mount lens van Tamron (70-300)? Die zijn allebei stukken goedkoper. Hoewel een Sony 70-200/4 tweedehands ook niet zo verschrikkelijk duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
De Sony 70-200 f/4 is optisch erg goed en AF ook lekker vlot. Als f/4 voldoende snel is dan zou dit voor mij de optie to go zijn. Enige nadeel is dat de teleconverter niet werkt op dit objectief.

Wil je sneller dan kom je al snel voor native uit bij de GM. Anders zijn de Canon 70-200 II of III met adapter een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

Garyu schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 14:52:
[...]
Je zou kunnen kijken naar een Canon 70-200/4 met adapter, of een a-mount lens van Tamron (70-300)? Die zijn allebei stukken goedkoper. Hoewel een Sony 70-200/4 tweedehands ook niet zo verschrikkelijk duur is.
De Canon 70-200 F4L is een prima lens, ooit op crop gebruikt. Sony 70-200 F/4 zie ik eigenlijk niet echt tweedehands of ik moet wat verder zoeken. Hoe dan ook, het zal waarschijnlijk tweedehands ook buiten mijn budget liggen.

Ik denk dat ik maar verder zoek en als ik tele echt mis een simpele MFT body voor mijn Oly 40-150 aanschaf. Ik heb ook nog een Samyang 7,5mm die daar dan ook weer op kan functioneren.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Omdat ik geen tweede zoomlens als als aanvulling op de Tamron 28-75mm f2.8 in het gebied groothoek wil hebben, denk ik dat de Loxia 21mm allround genoeg is in te zetten voor landschappen, stedentrips, architectuur, enz.. Zo blijven de onderstaande sets toch nog enigszins compact

Set 1:
Loxia 21mm + Tamron 28-75mm f2.8

Set 2:
Loxia 21mm + Sony FE 55mm f/1.8 + Sony FE 85mm f/1.8

Aangezien de Loxia 21mm mijn eerst manuele lens gaat worden hoop ik dat het allemaal reuze gaat bevallen.
Iemand die me een goede Cir Pola-filter voor deze lens kan aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Moris schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:15:
Omdat ik geen tweede zoomlens als als aanvulling op de Tamron 28-75mm f2.8 in het gebied groothoek wil hebben, denk ik dat de Loxia 21mm allround genoeg is in te zetten voor landschappen, stedentrips, architectuur, enz.. Zo blijven de onderstaande sets toch nog enigszins compact

Set 1:
Loxia 21mm + Tamron 28-75mm f2.8

Set 2:
Loxia 21mm + Sony FE 55mm f/1.8 + Sony FE 85mm f/1.8

Aangezien de Loxia 21mm mijn eerst manuele lens gaat worden hoop ik dat het allemaal reuze gaat bevallen.
Iemand die me een goede Cir Pola-filter voor deze lens kan aanbevelen?
Met focus peak zijn manuele lenzen een 'piece of cake'. Bovendien kan je nog inzoomen ook. Toen ik destijds van Canon overstapte naar de toen nieuwe A7R ging er voor mij een wereld open. Later ging er nog een wereld open toen eye-af mogelijk werd.
Naast de 21mm zou je ook nog kunnen denken aan de 18mm batis, groter dan de 21mm, maar wel licht. Of misschien de voigtlander 15mm. Los daar van is de 21mm een erg goede lens, wel opletten dat je een goede versie hebt. Bij de release van deze lens waren er wat kwaliteitsissues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ja, met die functie focus piek en vergroting heb intussen gespeeld en werkt overigens zeer fijn.
Omdat ik het allemaal compact wil houden denk ik met de Loxia 21mm wel de juiste lens uitgekozen te hebben.

Waar moet ik bij aankoop precies opletten ivm de kwaliteitsissues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Moris @Bean77 Focus peaking werkt inderdaad meestal goed. Mijn ervaring bij een (extreme) groothoek, de 12mm Samyang fisheye, is dat de focus peaking er op veel plekken naast zit. Daar gebruik dan ook de vergroting en dat werkt prima.

Om nog even terug te komen op de oplader. Zeker ben ik het met je eens dat die er gewoon bij moet zitten. Maar waarom het (kleine) risico lopen voor die paar tientjes, of enkele procenten, extra.
Ergens vermoed ik dat Sony zijn winst minder haalt uit zijn camera's, maar meer de rest van het ecosysteem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Mud.Starrr @Unidentified Ik had nog een artikel gevonden over die 3d pop. Ik vind dat 't hier best goed uitgelegd wordt met voorbeelden:
https://lenspire.zeiss.co...ss-pop-by-lloyd-chambers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
:) Intussen ben ik in de winkel de Loxia 21 gaan testen en kan alleen maar zeggen dat het er zeer kwaliteitsvol uitziet, wat ook voor zijn prijs wel mag.

Enige punt van kritiek is dat de lens enorm stroef op de body wordt geschroefd. Om je een idee te geven, het lijkt wel een deksel dat je zeer moeilijk van een bokaal appelmoes los krijgt, zo moeilijk gaat dit :)
Heeft dit te maken met de blauwe rubberen dichting op de vatting van de lens en is dit standaar altijd zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Moris schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 05:56:
:) Intussen ben ik in de winkel de Loxia 21 gaan testen en kan alleen maar zeggen dat het er zeer kwaliteitsvol uitziet, wat ook voor zijn prijs wel mag.

Enige punt van kritiek is dat de lens enorm stroef op de body wordt geschroefd. Om je een idee te geven, het lijkt wel een deksel dat je zeer moeilijk van een bokaal appelmoes los krijgt, zo moeilijk gaat dit :)
Heeft dit te maken met de blauwe rubberen dichting op de vatting van de lens en is dit standaar altijd zo?
Wel het is geen Canon :+
Maar mijn loxia 50 zit er ook 'strak' op, maar dat went vanzelf.

Toen ik van Canon naar de a7r overstapte die toen net uit was nam ik ook een adapter (metabones) en gebruikte de ZE 21mm lens van Zeiss. Het is wel erg grappig om het verschil tussen deze lens de loxia 21 te zien. De overstap was ook eentje van 'hel naar hemel'. Moet niet meer terugdenken aan de canon tijd met het gedoe met matglas etc. En dan hebben we het nog niet eens over de geweldige eye-af gehad van sony.
Overigens ben ik ook geen fan van adapters op een a7* camera. Praktisch gezien wel handig ivm oude lenzen, maar de gedachte dat je van een tank van een body naar een veel kleinere body gaat is dan wel weg. Maar goed anyway het gaat uiteindelijk om het resultaat, de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag een via MP gekochte 32mm 1.8 ontvangen met nog 1 jaar garantie. Eerste indruk is erg goed. Lichtgevoelige lens met een mooi beeld. Ik ben nu klaar met mijn setje lenzen bij mij A6000. Erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 17:13
Waarvoor zouden jullie kiezen als je een all-round lens wilt voor op vakantie op een Sony A7 III? Zit zelf te denken aan de Tamron 28-75mm, of de Sony FE 24-105mm. Neig nu naar de laatste omdat dat extra zoombereik denk ik toch wel handig is, maar ben er nog niet helemaal over uit. Of zouden jullie nog een heel andere lens overwegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:51

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hielko schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:09:
Waarvoor zouden jullie kiezen als je een all-round lens wilt voor op vakantie op een Sony A7 III? Zit zelf te denken aan de Tamron 28-75mm, of de Sony FE 24-105mm. Neig nu naar de laatste omdat dat extra zoombereik denk ik toch wel handig is, maar ben er nog niet helemaal over uit. Of zouden jullie nog een heel andere lens overwegen?
Tja. Ht zijn allebei erg goeie lenzen. Die 24-105 heeft het grote voordeel dat ie een groter bereik heeft. Die 24 vs 28mm is toch wel merkbaar verschil. En iets meer tele kan ook lekker zijn.

Van de andere kant: als je je over die kortere range heen weet te zetten, heb je aan die Tamron een lichtsterkere, goedkopere, kleinere en lichtere lens. Die ene stop kan in donkere kerkjes toch ook wel erg handig zijn (weet niet hoe goed die OIS van de 24-105 is icm IBIS maar stabilisatie is niet altijd even praktisch).
En vanwege het formaat, val je ook minder op. Maar het grootst pluspunt is toch wel die 500 euro die hij goedkoper is. Voor dat geld kun je twee Samyang pancakes kopen voor erbij (voor als je echt licht/klein op stap wilt gaan).

Ik heb die laatste route genomen en zit nu te kijken welke prime ik eerst ga kopen. Denk de 35mm F2.8.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ik heb qua formaat gekozen voor een (tweedehands) 24-70/4 + 55/1.8. Het 70+ bereik vind ik niet zo interessant, dat kun je altijd nog een beetje bij-croppen. de 24-105 is optisch nog een stapje beter. Met de 28-75 heb ik zelf geen ervaring maar wat ik zo aan reviews heb gelezen is het wel een topper, en ook niet heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Begin dit jaar heb ik de 24-105 f4 aangeschaft en ik ben er erg blij mee. De Tamron was er toen nog niet, anders had ik die zeker meegenomen in mijn keuze. Met dat prijsverschil en een stop sneller denk ik toch dat ik dan voor de Tamron zou zijn gegaan. Als die was bevallen natuurlijk. Zoals hierboven al genoemd, kun je veel andere spullen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik gebruik de Tamron 28-75mm f/2.8 al enkele weken en ben hier zeer tevreden van.
De 24-105mm f.4 is voor me persoonlijk als allrounder veel te groot en heeft maar f4.0.
Voor het gemis onder de 28mm groothoek heb ik dan weer liever een prime, maar voor allround gebruik is de zoom Tamron 28-75mm f/2.8 echt een topper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
Hielko schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:09:
Je kunt je zelf aantal vragen stellen.
* ga ik de 4mm missen bij de 28-75
* wens ik meer mm dan 75
* wens ik f/2.8 of is f/4 voldoende

Persoonlijk zou ik de 4mm missen. En zou mijn keuze de 24-105 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Kijk ook naar het gewicht. je moet er wel de hele dag mee zeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Superdaantje schreef op zondag 4 november 2018 @ 18:43:
[...]

Je kunt je zelf aantal vragen stellen.
* ga ik de 4mm missen bij de 28-75
* wens ik meer mm dan 75
* wens ik f/2.8 of is f/4 voldoende

Persoonlijk zou ik de 4mm missen. En zou mijn keuze de 24-105 zijn.
Je mist budget in je vragen, want er is een behoorlijk prijsverschil tussen de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik vroeg me af of er voor de Sony FE lenzen ook een tabel bestaat waarin de vergroting met een macro extension tube in kaart is gebracht?

Zoiets als bij Fujifilm.
http://www.fujifilm.com/p...cessories/pdf/mcex_01.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

@Moris En wat heb je tot nu toe gedaan om 'm te vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
https://www.cambridgeinco...tension-tubes-closeup.htm
Hier kun je het zelf uitrekenen. Bij lange lenzen is een goede close-up filter een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
Ik zie nu dat de Sony FE 70-200 van jaren lang 3000 euro nu opeens naar de 1349 euro is gezakt.
Gebeurt dit vaker? Of zal dit een showmodel zijn geweest?
Of komen er binnenkort nieuwe modellen uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Topicstarter
@RoNoS vermoed dat je de GM (f/2.8) en de G (f/4) door elkaar haalt? Coolblue heeft dit helaas wel gedaan. En heeft de G (f/4) in de pricewatch van de GM (f/2.8) gezet. ;-)

Edit:
is gemeld en wordt aangepast ;-)

[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 07-12-2018 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
Superdaantje schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:15:
@RoNoS vermoed dat je de GM (f/2.8) en de G (f/4) door elkaar haalt? Coolblue heeft dit helaas wel gedaan. En heeft de G (f/4) in de pricewatch van de GM (f/2.8) gezet. ;-)

Edit:
is gemeld en wordt aangepast ;-)
Yes! Dat is het inderdaad. Nu zie ik het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik wil een lens dat ik all-round voor landschap en architect kan inzetten. Voor deze foto's geef ik de voorkeur aan 10mm - 35mm f1.8.

Nu zie ik dat Sony geen full frame zoomobjectieven heeft die mij in mijn wens voorziet. Nu vraag ik mij af of deze Sigma 18-35mm op fullframe formaat gebruikt kan worden. Iemand een idee?

Alternatief is deze 16-35mm en 24-70mm lens, waarvan ik zeker weet dat het werkt op full-frame. Nadeel is dat de diafragma kleiner is. Wat adviseren jullie?

[ Voor 22% gewijzigd door iApp op 08-12-2018 14:43 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

iApp schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:37:
Ik wil een lens dat ik all-round voor landschap en architect kan inzetten. Voor deze foto's geef ik de voorkeur aan 10mm - 35mm f1.8.

Nu zie ik dat Sony geen full frame zoomobjectieven heeft die mij in mijn wens voorziet. Nu vraag ik mij af of deze Sigma 18-35mm op fullframe formaat gebruikt kan worden. Iemand een idee?

Alternatief is deze 16-35mm lens, waarvan ik zeker weet dat het werkt op full-frame. Nadeel is dat de diafragma kleiner is.
Vind je het heel gek? Dat zou een forse lens worden en bovendien heel erg duur. Er is simpelweg geen lens met zo'n diafragma en dan ook nog eens zoom. Ook de 18-35 niet op FF ;)

Je komt dan al snel bij de Sigma 14 1.8 of andere lichtsterke primes (24, 35). Wijder dan 14 met een groot diafragma heb ik ze nog niet gezien. Wees wel bereid de portemonee te trekken want dan wordt het echt duur.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 17:13
iApp schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:37:

Alternatief is deze 16-35mm en 24-70mm lens, waarvan ik zeker weet dat het werkt op full-frame. Nadeel is dat de diafragma kleiner is. Wat adviseren jullie?
Waarom wil je perse een heel licht sterke lens voor dat doel? Schiet je bij landschap en architectuur niet sowieso vaak op bijv F11 oid om gewoon betere scherpte diepte te krijgen en gebruik je toch al een statief en is er daarnaast ook nog eens meer dan genoeg licht?
Pagina: 1 2 ... 20 Laatste