Er is al een en ander over geschreven en ik heb de afgelopen weken aardig wat meningen gelezen, maar na het zien van de comments op dit artikel besloot ik toch maar de vraag officieel op GoT te stellen:
Ik zoek een energiezuinige thuisserver ter vervanging van mijn raspberry pi 2. Deze functioneert momenteel als unifi / domoticz server. Het SDcard raakt hiervan regelmatig corrupt en hoewel dit natuurlijk ook snel te fixen is, heb ik vaak pas na enkele dagen tijd om de domotica weer op te starten tot ergenis van mijn wederhelft.. ze zou graag 'iets stabielers' zien wat ik haar niet kwalijk neem
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
-Unifi utility (wil ik in Docker gaan draaien)
-Domoticz / Home Assistant. Momenteel draai ik domoticz maar ik overweeg de overstap naar HA in docker
-Misschien openvpn zodat ik vanuit mijn werkplek bij de overige nodes kan komen
Ik heb al een synology DS215j voor het maken van backups maar deze gaat regelmatig uit en verder staat er een ESXi server met 24gb voor vm's t.b.v zelfstudie dus dit nieuwe kastje mag een vrij licht machientje worden. Ik was erg gecharmeerd van het lage stroomverbruik van de pi. Performance viel me ook niet vaak tegen, hoewel het aandoen van de lampen via z-wave soms enkele seconden duurde.
Wat mag het systeem gaan kosten?
rond 200 - 250,- , minder is beter voor de WAF.. maar als het meer kost moet ik het wel kunnen rechtvaardigen..
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een SSD van 120gb die ik hiervoor wil gebruiken
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb al onderzoek gedaan naar de volgende opties:
- NUC6CAYH is momenteel lekker cheap, maar werd hier niet echt aangeraden.
- HP Proliant Microserver, maar leek me iets overkill voor mijn behoefte?
- NUC7CJYH / NUC7PJYH, maar navraag bij diverse webshops geeft aan dat de release nog niet bekend is
- zelfbouw ITX bordje / barebone met G4560 (lekker cheap)
- zelfbouw ITX bordje met de nieuwe J4005 van asus
- de kans pakken om een i3 te scoren want nu heb ik een mooie smoes
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
wensen zijn:
- laag stroomverbruik
- redelijke performance / enigszins futureproof mocht ik leuke docker projecten tegenkomen
- voorkeur voor passieve koeling maar hij hangt achterin de bijkeuken dus niemand hoort het echt
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel voornamelijk waar ik verstandig aan doe: pak ik de NUC6CYAH nu hij goedkoop is of wacht ik op de nieuwe J4005/J5005? Op papier zijn deze nieuwe processoren wel een stuk sneller dan de 'oude' J3455, maar is dit het wachten waard?
Of bieden deze kastjes te weinig vermogen voor de lange baan en kan ik toch beter een duocore G4560 of zelfs i3 oppikken? Het stroomverbruik van deze laatste twee opties ( > 10 watt) houdt me een beetje tegen
Ik zoek een energiezuinige thuisserver ter vervanging van mijn raspberry pi 2. Deze functioneert momenteel als unifi / domoticz server. Het SDcard raakt hiervan regelmatig corrupt en hoewel dit natuurlijk ook snel te fixen is, heb ik vaak pas na enkele dagen tijd om de domotica weer op te starten tot ergenis van mijn wederhelft.. ze zou graag 'iets stabielers' zien wat ik haar niet kwalijk neem
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
-Unifi utility (wil ik in Docker gaan draaien)
-Domoticz / Home Assistant. Momenteel draai ik domoticz maar ik overweeg de overstap naar HA in docker
-Misschien openvpn zodat ik vanuit mijn werkplek bij de overige nodes kan komen
Ik heb al een synology DS215j voor het maken van backups maar deze gaat regelmatig uit en verder staat er een ESXi server met 24gb voor vm's t.b.v zelfstudie dus dit nieuwe kastje mag een vrij licht machientje worden. Ik was erg gecharmeerd van het lage stroomverbruik van de pi. Performance viel me ook niet vaak tegen, hoewel het aandoen van de lampen via z-wave soms enkele seconden duurde.
Wat mag het systeem gaan kosten?
rond 200 - 250,- , minder is beter voor de WAF.. maar als het meer kost moet ik het wel kunnen rechtvaardigen..
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een SSD van 120gb die ik hiervoor wil gebruiken
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb al onderzoek gedaan naar de volgende opties:
- NUC6CAYH is momenteel lekker cheap, maar werd hier niet echt aangeraden.
- HP Proliant Microserver, maar leek me iets overkill voor mijn behoefte?
- NUC7CJYH / NUC7PJYH, maar navraag bij diverse webshops geeft aan dat de release nog niet bekend is
- zelfbouw ITX bordje / barebone met G4560 (lekker cheap)
- zelfbouw ITX bordje met de nieuwe J4005 van asus
- de kans pakken om een i3 te scoren want nu heb ik een mooie smoes

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
wensen zijn:
- laag stroomverbruik
- redelijke performance / enigszins futureproof mocht ik leuke docker projecten tegenkomen
- voorkeur voor passieve koeling maar hij hangt achterin de bijkeuken dus niemand hoort het echt
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel voornamelijk waar ik verstandig aan doe: pak ik de NUC6CYAH nu hij goedkoop is of wacht ik op de nieuwe J4005/J5005? Op papier zijn deze nieuwe processoren wel een stuk sneller dan de 'oude' J3455, maar is dit het wachten waard?
Of bieden deze kastjes te weinig vermogen voor de lange baan en kan ik toch beter een duocore G4560 of zelfs i3 oppikken? Het stroomverbruik van deze laatste twee opties ( > 10 watt) houdt me een beetje tegen
[ Voor 0% gewijzigd door rbrt op 07-03-2018 14:13 . Reden: typo's verwijderd ]
dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur