Kleine, energiezuinige, goedkope thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeindertHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-07 12:11
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De BBG-guide van maart 2017 inspireert mij om zelf een thuisservertje te bouwen. Ik heb nu een en ander op m'n Raspberry Pi 3 draaien (o.a. LAMP), maar ik zou graag net een net wat krachtiger apparaat willen om wat basale functies uit te voeren: bestanden delen binnen thuisnetwerk, backups bewaren, Nextcloud om minder afhankelijk te zijn van Dropbox en Evernote, wellicht mail, Wordpress, etc.. Eigenlijk vind ik het vooral leuk om te knutselen, met open source software bezig te zijn en mijn programmeerskills te ontwikkelen. Ik zal er Debian of Ubuntu Server op zetten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De BBG's van maart 2017 en juli 2015 komen uit op ongeveer 200 euro, dus ik verwacht dat het binnen dit budget moet lukken. Goedkoper = beter, want het is tenslotte maar een hobbyprojectje.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In onderstaande tabel heb ik een SSD opgenomen. Zelf heb ik nog wel wat 2.5" HDD's rondslingeren in huis. Ik begrijp dat een SSD veel sneller is, maar het is ook niet noodzakelijk. Eventueel kan ik ook een kleine SSD kopen voor het OS en de HDD gebruiken voor extra opslag. Graag jullie input!

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zoek een goedkoop moederbord, een zuinige processor, een kleine case, voldoende RAM (ik verwacht dat 4GB volstaat) en stille voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren voor merken/producten, maar ik neem de productreviews van medetweakers mee in mijn overweging. Bang for the buck is het belangrijkste. Dit is wat ik nu in gedachten heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3455M€ 76,95€ 76,95
1LC-Power LC-1400mi€ 39,75€ 39,75
1Crucial CT51264BF160BJ€ 28,15€ 28,15
1Sandisk Z410 120GB€ 48,01€ 48,01
Importeer productenTotaal€ 192,86

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het belangrijk dat het systeem goedkoop, energiezuinig, compact en stil is. Hij staat 24/7 aan.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag jullie advies willen met betrekking tot de volgende punten:
  • Het moederbord in bovenstaande tabel heeft een zeer zuinige, passief gekoelde CPU on board. Voor hetzelfde bedrag kan ik een motherboard en CPU los kopen, zoals bijvoorbeeld de een ASRock H81M-VG4 R3.0 icm een Celeron G1840T. Voordelen van het laatste: hogere kloksnelheid. Nadelen: minder cores (2 ipv 4), actief gekoeld en hogere energieconsumptie. Wat raden jullie aan?
  • De ASRock J3355M is goedkoper (€ 64,55 tegenover € 76,95) heeft een stuk hogere kloksnelheid (2 vs 1,5 GHz), maar is een dual core ipv quad core processor. Waar heb ik meer aan voor bovengenoemde doeleinden: meer cores of een hogere frequentie? De BBG noemt een ander, stuk duurder moederbord van ASRock met een minder krachtige processor. Deze heeft wel weer als voordeel een DC-voedingsconnector.
  • Zoals ik al even aanstipte, ben ik er nog niet over uit of ik een SSD zal aanschaffen of het bij de 2,5" HDDs hou die ik al heb liggen. Is het de investering waard in dit geval?
  • De case heeft een power supply ingebouwd die 200W kan leveren. Ik verwacht dat dit genoeg is (toch?), maar ik weet niet of dit een beetje degelijk en stil is. De reviews zijn wel positief. Wat zijn jullie verwachtingen?
  • In plaats van zelf een systeem te bouwen kan ik ook de HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T aanschaffen. Ik heb de indruk dat de meeste tweakers er zeer over te spreken zijn. Het heeft de bij het eerste bullet point genoemde Celeronprocessor. Het is duurder dan mijn voorstel, maar dan weet ik in ieder geval zeker dat het werkt en dat er uitgebreide ondersteuning op internet te vinden is. Aan de andere kant is de lol van het zelf bouwen er dan ook vanaf. :P Wat raden jullie aan?
Ik vind het erg prettig dat ik de gelegenheid heb om hier mijn gedachten te delen en ik hoop van jullie te horen! Bij voorbaat dank voor de moeite!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gelet op wat jij wilt doen met je nieuwe server, zal dat ding het grootste deel van de tijd lekker staan te niksen. Je rept met geen woord over distributed computing, dus ik ga er ook niet van uit dat je daar CPU danwel GPU kracht voor nodig hebt. Wat je wel wilt is dataopslag met wat extra's.

Voor dataopslag maakt het niet uit hoeveel cores je hebt, en de snelheid waar op die draait geeft eigenlijk ook geen enorme verschillen. Wat wel een verschil kan maken zijn die extra's. Aangezien je een LAMP-servertje draait is een extra core vaak mooi meegenomen. Zeker als er meerdere gebruikers op actief zijn. Over het algemeen vereisen de meeste websites geen zwaar rekenwerk, maar is het wel handig dat verschillende onderdelen (webserver-thread, database) niet lang op elkaar hoeven te wachten. Persoonlijk zou ik dus cores boven snelheid zetten en blijven bij je initiele idee.

Wat data opslag betreft is een SSD sneller, maar de prijs per Gb ligt vaak hoger dan bij HDD's en je hebt die laatsten toch al liggen. Ik zou gewoon de HDD's gebruiken en kijken hoe het gaat. Mocht je het later toch te traag vinden, dan koop je SDD's en kopieer je de gehele inhoud van je huidige disken naar de nieuwe SDD's. Met dd heb je dat zo voor elkaar.

Over de powersupply doe ik geen uitlatingen, er zijn genoeg PSU's die niet in staat zijn om de gevraagde power te kunnen leveren. En ben er te lang uit om daar een oordeel over te vellen ;)

En last not least je vraag of je niet beter een kant en klaar servertje kunt nemen... Je bent een tweaker toch?! Nee, voor de ondersteuning zou ik het niet doen. Ook je zelfbouw-machine bestaat uit componenten waar je ondersteuning voor kunt vinden. Maar die server heeft wel een iLo kaartje. Die zal niet uitgebreid zijn, maar wellicht net genoeg om de server op afstand een schopje te kunnen geven als hij vast zit en een screenshot van de panic te kunnen zien. Maar het is aan jouw om te beoordelen of je dat handig/nuttig vind.

Mijn keuze zou jouw initiele opzet zijn met de HDD's 'die ik al heb liggen'. Hoeft niet al te snel te zijn, passief gekoeld is mooi meegenomen en lekker zuinig. De iLo-kaart heeft voor mij weinig waarde. Als dat ding een keer crashed als ik niet thuis ben, so be it. Grote kans dat ik hem dan toch niet nodig heb. En anders pech gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeindertHH
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Geweldig! Ik begrijp dus dat ik niet enorm hoef te investeren in een krachtige CPU en snelle SSD als een simpeler systeem ook volstaat voor wat simpele file sharing en zo. iLO heb ik een beetje gegoogled en, hoewel er situaties denkbaar zijn dat het handig kan zijn, is het voor mij niet doorslaggevend (dan maar gewoon 'sudo reboot' :) ). Ik zal nog wat kijken naar reviews van cases en power supplies, maar ik heb het idee onderstaande redelijk is. En ruim binnen het budget. Nogmaals bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3455M€ 76,95€ 76,95
1Crucial CT51264BF160BJ€ 28,15€ 28,15
Importeer productenTotaal€ 144,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeindertHH
Herstel. Er zal sneller geheugen in moeten voor dit moederbord (1,866GHz). <- Klopt niet, maar er moet wel DIMM-geheugen in, niet SO-DIMM. Eerste pc-build, dus het is allemaal een beetje zoeken. ;) Uiteindelijk heb ik het volgende besteld bij Micro-Mail.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3455M€ 77,50€ 77,50
1CT51264BD160B€ 27,65€ 27,55
1DeLock Mounting Bracket 3.5" > 2x 2.5"€ 5,00€ 5,00
1Order-/verzendkosten€ 4,95€ 4,95
Importeer productenTotaal€ 154,85

Met de case neem ik een risico, maar als de voeding niet bevalt, dan verwissel ik 'm voor een andere.

[ Voor 22% gewijzigd door MeindertHH op 07-06-2017 09:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeindertHH
Mochten er mede-tweakers dit forum afstruinen op zoek naar een goedkope server build: bovenstaande combinatie werkt uitstekend! De CPU is sneller dan ik had verwacht, 4GB RAM is ruim voldoende (in ieder geval voor mijn gebruik: op dit moment Nextcloud, OpenVPN, mailserver, LAMP en Wordpress) en de case met power supply is muisstil. Een upgrade naar een SSD is op dit moment niet nodig. Tevreden met mijn aankoop dus! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dat je er nog veel plezier van mag beleven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeindertHH
Bedankt RiDo, ook voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-07 20:09
Wat is het verbruik? Heb je dat nog na gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeindertHH
@Pietje NL Ik heb helaas niet de juiste apparatuur om dat te meten. Wat ik kan zeggen is dat de onderdelen niet warm worden en de PSU blaast niet te hard, dus ik gok dat het verbruik behoorlijk laag is. Maar ik moet je het antwoord verschuldigd blijven.
Pagina: 1