Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De BBG-guide van maart 2017 inspireert mij om zelf een thuisservertje te bouwen. Ik heb nu een en ander op m'n Raspberry Pi 3 draaien (o.a. LAMP), maar ik zou graag net een net wat krachtiger apparaat willen om wat basale functies uit te voeren: bestanden delen binnen thuisnetwerk, backups bewaren, Nextcloud om minder afhankelijk te zijn van Dropbox en Evernote, wellicht mail, Wordpress, etc.. Eigenlijk vind ik het vooral leuk om te knutselen, met open source software bezig te zijn en mijn programmeerskills te ontwikkelen. Ik zal er Debian of Ubuntu Server op zetten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De BBG's van maart 2017 en juli 2015 komen uit op ongeveer 200 euro, dus ik verwacht dat het binnen dit budget moet lukken. Goedkoper = beter, want het is tenslotte maar een hobbyprojectje.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In onderstaande tabel heb ik een SSD opgenomen. Zelf heb ik nog wel wat 2.5" HDD's rondslingeren in huis. Ik begrijp dat een SSD veel sneller is, maar het is ook niet noodzakelijk. Eventueel kan ik ook een kleine SSD kopen voor het OS en de HDD gebruiken voor extra opslag. Graag jullie input!
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zoek een goedkoop moederbord, een zuinige processor, een kleine case, voldoende RAM (ik verwacht dat 4GB volstaat) en stille voeding.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren voor merken/producten, maar ik neem de productreviews van medetweakers mee in mijn overweging. Bang for the buck is het belangrijkste. Dit is wat ik nu in gedachten heb:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het belangrijk dat het systeem goedkoop, energiezuinig, compact en stil is. Hij staat 24/7 aan.
Ga je overklokken?
Neen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag jullie advies willen met betrekking tot de volgende punten:
De BBG-guide van maart 2017 inspireert mij om zelf een thuisservertje te bouwen. Ik heb nu een en ander op m'n Raspberry Pi 3 draaien (o.a. LAMP), maar ik zou graag net een net wat krachtiger apparaat willen om wat basale functies uit te voeren: bestanden delen binnen thuisnetwerk, backups bewaren, Nextcloud om minder afhankelijk te zijn van Dropbox en Evernote, wellicht mail, Wordpress, etc.. Eigenlijk vind ik het vooral leuk om te knutselen, met open source software bezig te zijn en mijn programmeerskills te ontwikkelen. Ik zal er Debian of Ubuntu Server op zetten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De BBG's van maart 2017 en juli 2015 komen uit op ongeveer 200 euro, dus ik verwacht dat het binnen dit budget moet lukken. Goedkoper = beter, want het is tenslotte maar een hobbyprojectje.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In onderstaande tabel heb ik een SSD opgenomen. Zelf heb ik nog wel wat 2.5" HDD's rondslingeren in huis. Ik begrijp dat een SSD veel sneller is, maar het is ook niet noodzakelijk. Eventueel kan ik ook een kleine SSD kopen voor het OS en de HDD gebruiken voor extra opslag. Graag jullie input!
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zoek een goedkoop moederbord, een zuinige processor, een kleine case, voldoende RAM (ik verwacht dat 4GB volstaat) en stille voeding.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren voor merken/producten, maar ik neem de productreviews van medetweakers mee in mijn overweging. Bang for the buck is het belangrijkste. Dit is wat ik nu in gedachten heb:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | ASRock J3455M | € 76,95 | € 76,95 |
1 | LC-Power LC-1400mi | € 39,75 | € 39,75 |
1 | Crucial CT51264BF160BJ | € 28,15 | € 28,15 |
1 | Sandisk Z410 120GB | € 48,01 | € 48,01 |
Importeer producten | Totaal | € 192,86 |
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het belangrijk dat het systeem goedkoop, energiezuinig, compact en stil is. Hij staat 24/7 aan.
Ga je overklokken?
Neen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag jullie advies willen met betrekking tot de volgende punten:
- Het moederbord in bovenstaande tabel heeft een zeer zuinige, passief gekoelde CPU on board. Voor hetzelfde bedrag kan ik een motherboard en CPU los kopen, zoals bijvoorbeeld de een ASRock H81M-VG4 R3.0 icm een Celeron G1840T. Voordelen van het laatste: hogere kloksnelheid. Nadelen: minder cores (2 ipv 4), actief gekoeld en hogere energieconsumptie. Wat raden jullie aan?
- De ASRock J3355M is goedkoper (€ 64,55 tegenover € 76,95) heeft een stuk hogere kloksnelheid (2 vs 1,5 GHz), maar is een dual core ipv quad core processor. Waar heb ik meer aan voor bovengenoemde doeleinden: meer cores of een hogere frequentie? De BBG noemt een ander, stuk duurder moederbord van ASRock met een minder krachtige processor. Deze heeft wel weer als voordeel een DC-voedingsconnector.
- Zoals ik al even aanstipte, ben ik er nog niet over uit of ik een SSD zal aanschaffen of het bij de 2,5" HDDs hou die ik al heb liggen. Is het de investering waard in dit geval?
- De case heeft een power supply ingebouwd die 200W kan leveren. Ik verwacht dat dit genoeg is (toch?), maar ik weet niet of dit een beetje degelijk en stil is. De reviews zijn wel positief. Wat zijn jullie verwachtingen?
- In plaats van zelf een systeem te bouwen kan ik ook de HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T aanschaffen. Ik heb de indruk dat de meeste tweakers er zeer over te spreken zijn. Het heeft de bij het eerste bullet point genoemde Celeronprocessor. Het is duurder dan mijn voorstel, maar dan weet ik in ieder geval zeker dat het werkt en dat er uitgebreide ondersteuning op internet te vinden is. Aan de andere kant is de lol van het zelf bouwen er dan ook vanaf.
Wat raden jullie aan?