Mijn vriendin eet vegetarisch en ik hou van een BBQ aanmaken. Ik daarom in de loop van de jaren wat recepten opgedaan die misschien fijn zijn om te delen voor de vega bbq. Helemaal veganistisch heb ik nog niet geprobeerd, maar lijkt me ook te doen door de kaas te vervangen, alleen op de burger weet ik dan even niet gelijk waarmee. Anyway, met gegrilde groenten kan je alle kanten uit en iedereen vind ze lekker:
1. Gegrilde groentensalade
4 personen.
Nodig: 2 courgettes, 2-3 paprika's, zakje sugar snaps, 2 rode uien, rood of groen pepertje, bakje cherrytomaten, blok feta, couscous of bulgur voor 4 personen. Optioneel: Alle andere grillbare groenten zoals groene asperge, aubergine, wortels. Peterselie of koriander ter garnering
Voorbereiden:
Bereid de Couscous of Bulgur voor 4 personen volgens de verpakking.
Snij de courgettes in lange plakken van 0,5-1cm dik. Snij de paprika in kwarten. De rode ui kan in zijn geheel in de kolen, maar ik pel en snij hem tegenwoordig in kwarten. Doe een beetje olie op alle groenten.
Gril ui, pepertje en sugar snaps op een rooster met kleine gaatjes of een bbq mand. regelmatig keren. Het mag best bruinzwart worden van buiten, groenten vinden dat niet gelijk erg, pas als het echt verkoold dan is het verbrand.
Gril de courgettes en paprika met het deksel op de bbq. regelmatig keren totdat ze zacht zijn. Snij ondertussen de cherrytomaat in stukjes en de feta in brokjes. Als de groenten gegrild zijn in kleine stukjes snijden, ter grote van de tomaatjes en feta brokjes. Ui mag nog wel wat kleiner.
Alles door elkaar heen rossen en afmaken met fijngesneden peterselie (kan je ook weglaten). Op smaak brengen met peper en zout. Genieten.
2. Haloumi Burger
4 personen.
Nodig: 1 courgette, 1 paprika, 1 aubergine, blok haloumi (dodoni, naast de feta bij de appie), ciabatta
Zelf ketchup maken: halve rode peper, tomatenpasta, ciderazijn, honing.
Voorbereiden:
Ciabatta in 4 gelijke stukken snijden, dit zijn de broodjes. Courgette, paprika en aubergine in plakken snijden die niet veel groter zijn dan deze broodjes. Snij de Haloumi voorzichtig over de lengte in 4 plakken
Gril de courgette, aubergine en paprika met het deksel op de bbq. Regelmatig keren totdat ze zacht zijn.
Optioneel (maar dikke aanrader, dit maakt het gerecht echt top): Maak ondertussen zelf ketchup met 100gr tomaten puree, 50 gram honing, 3 el water, 30ml appelciderazijn en een heel fijn gesneden halve rode peper. Kan meer of minder van alle ingredienten naar eigen voorkeur.
Gril de Haloumi en rooster tegelijk een door midden gesneden ciabatta broodje op de BBQ. Haloumi moet van die mooie bruine grilstrepen krijgen. Brood roosteren gaat vaak super snel, dus even bijblijven.
Bouw een burger met ketchup, plak aubergine, courgette, haloumi, paprika en nog wat ketchup.
Serveer en win de admiratie van je relatie.
Eigen foto, met de salade van optie 1 in de intakte paprika gepropt om het er mooier uit te laten zien. Sindsdien nooit meer gedaan want het is alleen voor de looks en eet onhandig:
[
Voor 6% gewijzigd door
MrAngry op 18-06-2018 16:45
]