Van meat-lover naar plant-lover, hoe pak ik het aan?

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 31.373 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 15:38
Ample Energy schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:29:
[...]

Ha, scherp!
Voor mij als consument is het goedkoper om een blik tomaten te nemen dan een pot pizzasaus.
Voor een bedrijf duurder, omdat je maar 1 ingrediënt over zou houden en het besparen daarop niet meer kan door ingrediëntenlijst aan te passen.

Dat had ik niet helemaal tactisch opgeschreven :P

[...]

Dat is dus wat je zelf mag uitmaken. Ik ben van mening dat het verkeerd is, omdat het in 99% van de gevallen absoluut niet nodig is om voor pizzasaus dierenleed te veroorzaken. Door dat soort kleine stukjes bewustwording denk ik dat we een betere wereld kunnen maken. Maar uiteindelijk valt dit allemaal in de categorie 130 rijden of de gaswinning in Groningen. Als jij bijvoorbeeld economische belangen belangrijker vindt dan maatschappelijke belangen of het milieu, dan mag dat.

[...]

Hmm, gelatine :+
Maizena papje
Bloem
Aardappelzetmeel

Waarom nou gelijk gelatine ... hangt er ook maar heel erg vanaf wat je hoe gebonden wilt hebben en onder welke omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:42
gekkie schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:31:
[...]

Maizena papje
Bloem
Aardappelzetmeel

Waarom nou gelijk gelatine ... hangt er ook maar heel erg vanaf wat je hoe gebonden wilt hebben en onder welke omstandigheden.
Kom op, die :+ -smiley is de beste smiley om aan te geven dat ik niet helemaal serieus ben die ik ken! De grap kwam toch wel aan? Net Tinder dit :'(

:+ ;)
Edit: Oké, dit was wel heel off-topic. Sorry, mods...

[ Voor 7% gewijzigd door Ample Energy op 15-03-2018 20:36 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-09 16:47

-36-

Trust me. I'm an amateur

@Ample Energy Geen idee wat Groningen of 130 ermee te maken heeft. Volgens mij haal je verder een paar dingen door elkaar. Meer dierenleed is een mogelijk gevolg van kostenreductie of extra ingredienten. Maar het is nog al kort door de bocht dat 1:1 aan elkaar te koppelen (in je eigen voorbeeld heb je het bv zelf ook over tomaten).

[ Voor 56% gewijzigd door -36- op 15-03-2018 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:42
-36- schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:25:
@Ample Energy Geen idee wat Groningen of 130 ermee te maken heeft. Volgens mij haal je verder een paar dingen door elkaar. Meer dierenleed is een mogelijk gevolg van kostenreductie of extra ingredienten. Maar het is nog al kort door de bocht dat 1:1 aan elkaar te koppelen (in je eigen voorbeeld heb je het bv zelf ook over tomaten).
De eerste link in een quote leidt naar de originele post. Op die manier kan je een discussie teruglezen. Het zijn relatief lange posts en ik heb vandaag geen zin meer om een tl;dr-versie te maken, maar ik denk dat je er dan wel uitkomt.

Edit: Ik zal hier niet meer op je reageren, maar mocht je in een ander topic iets zien waarvan jij denkt dat het niet klopt, geef dan precies aan wat dat is. Ik maak een paar lange posts en jij komt met een enkele zin even vertellen dat het onzin is. Dat werkt niet constructief en ik zal je daarom verder negeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Ample Energy op 15-03-2018 22:34 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-09 16:47

-36-

Trust me. I'm an amateur

Niet dat het nodig was maar dank voor je beschrijving hoe een quote werkt. Helaas veranderd dat verder niks aan de geloofwaardigheid van je pizzasaus relaas. Ik ben het trouwens wel volledig met je eens dat het beter is er hier verder niet meer op te reageren.

edit: Er stond hier eerst een enigzins geïrriteerde rant over personen die niet gehinderd door enige kennis denken ergens verstand van te hebben en hun meningen en fantasieën gelijkwaardig (of beter) vinden dan de feiten en inzichten van mensen die er jarenlang voor gestudeerd hebben en/of in de sector werken. maar nogal offtopic en niet erg aardig.

[ Voor 255% gewijzigd door -36- op 16-03-2018 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Wat een ge-eikel over pasta/pizza saus.

Meeste zijn 100% veganistisch (99% tomaat wat zout en wat oregano/ui/knoflook).

Allemaal geneuzel in de marge, zeker als er dan een halve kilo gehakt doorheen geroerd wordt. Of behangen met plakken salami en of ham.

De niet betrokken eters kopen gewoon een Dr Oetker en flikkeren die in de oven. Of gruwel voor de die-hards een zakje gedroogde tomaten saus mix.....

Maar dat je hier zo door op kan hameren is wel bewijs dat de bijzaken de hoofdzaken gaan overschaduwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Interessante discussies hier 😀
We leven tegenwoordig in een wereld waarin iedereen denkt lactose intolerantie, gluten allergie of andere kwalen te hebben. Op eens gaat iedereen zoete aardappelen, quinoa en spelt brood enz. enz. eten. Alles moet 0,0% vet bevatten en leven op zogenaamd gezonde light producten.
Allemaal gehypte bullshit.

Ik ben sinds een jaar of 2 behoorlijk clean aan het eten.
Dat wil zeggen dat ik over algemeen alleen pure producten eet waarvan ik kan zien wat het is. Het bekende geen zakjes en pakjes verhaal maar dan net ff intensiever.
Het daarbij tellen van calorieën en het letten op de juiste verhouding van micronutriënten lijkt voor velen obsessief en overbodig maar is voor mij simpelweg een tool voor een gezonde levensstijl.
Hierdoor ben ik meer dan 20kg afgevallen en ben nu rustig een mooi gespierd en gezond lichaam aan het opbouwen.

Een gezonde verdeling in micronutriënten is naar mijn ervaring niet te realiseren als je veganist of vegetarisch bent. Tenzij je er toch supplementen bij neemt.
Ik bekijk dit dus meer uit oogpunt van m'n eigen welzijn ipv het welzijn van de dieren. Dat merk je al.
Ik ben al een tijd intensief aan het krachttrainen maar zonder dierlijke en zuivel producten is het zeker niet onmogelijk, begrijp me niet verkeerd. Maar het wordt wel een hele intensieve bezigheid om zo de juiste hoeveelheden aan micronutriënten binnen te krijgen.
Overal zijn uiteraard vervangers voor maar de hoeveelheden zijn gewoon lastig te behalen.
Ik ga zeg maar echt geen 10 kikkererwten burgers naar binnen schuiven om aan m'n dagelijkse hoeveelheid eiwitten te komen ofzo.
Vleesvervangers op basis van bewerkte soja (ja ook soja whey) staan ook niet echt als gezond aangeschreven of niet te vreten.
Voordat je de juiste hoeveelheden eiwitten en gezonde vetten zoals in vlees of vis wilt evenaren met andere natuurlijke vervangers vreet je je helemaal kapot en wordt je voeding veel te eenzijdig.

Ik ben voorstander van biologische producten in elke variant maar bij veel bio producten in de supermarkt heb ik ook echt m'n twijfels of het altijd een meerwaarde qua gezondheid heeft. Ik heb het dan dus niet over producten rechtstreeks van een biologische boer ofzo.

Ik mijn optiek is de vijand dan ook niet vlees of dierlijke producten maar de suikers die overal inzitten.
Zoals eerder al gepost kan je al je voedingsstoffen halen uit gezonde pure voeding en heb je enkel aan water, thee of koffie genoeg voor je vochthuishouding.
We worden doodgegooid met gefabriceerde producten met snelle koolhydraten en dranken en frisdranken die als gezond worden bestempeld maar eigenlijk pure shit zijn. Als je het heel kritisch bekijkt kan je 80% wat in de supermarkt wordt aangeboden zo aan de kant zetten.

Als iedereen daar nu eens eerst bewust mee bezig zou zijn, dan is dat stuk vlees elke dag echt lichamelijk zo slecht nog niet naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Malt007 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:12:
[...]

Waarom zet je bij alles wat je niet bevalt vraagtekens en bij dit soort blogs niet? Weet niet of jij het was of een ander, maar constant verwijzen naar zwaar bekritiseerde documentaires maar onderzoeken die het tegendeel beweren afdoen met 'gefinancierd door de melk/vlees/vulmaarin-industrie?

Het is heel simpel, als dat soort wondermiddelen zouden bestaan zou dat algemeen bekend zijn en zou niemand meer psoriasis hebben. Dan nog verwijzingen naar een specifiek merk supplementen (ook nog met 1 specifieke extra belangrijke eigenschap: peper) en nog doet het je wenkbrauwen niet fronsen?
Omdat het internet een schat aan informatie behelst, o.a. een opsomming van studies gedaan naar kurkuma & psoriasis, en pak eens een blog erover met reacties van mensen en zie hoeveel N=1's er heel blij van worden. Is het een wondermiddel voor iedereen? Waarschijnlijk niet. Voor een aantal blijkbaar wel. Waardevol om te weten toch? Of is het waardeloos omdat het voor de één als wondermiddel werkt en voor de ander weinig doet?
En waarom hoor je er niks van terwijl een simpel ingrediënt voor sommigen erg goed kan werken? Omdat het (in deze vorm) niet patenteerbaar is en dus niet gepromoot en (publiekelijk) onderzocht wordt door de farmaceutische industrie. Aan patenteerbare medicijnen worden miljarden besteed qua promotie (2x zoveel als aan onderzoek wordt geschat), zodat iedere arts daar wél van hoort in de bladen, conferenties en nascholing. Bijeffect van het kapitalisme helaas, eerst geld, daarna zaken als milieu, gezondheid, eerlijkheid etc. Gezien alle schandalen bij grote bedrijven de laatste tijd hoef ik vast geen alu-hoedje op te zetten om deze bewering te doen.

Persoonlijk zet ik in op voeding als medicijn. Er zijn tientallen kruiden en specerijen met wetenschappelijk bekende/vermoedde werkingen, en ik vind preventie wel zo belangrijk dat ik niet wil wachten totdat ik ergens last van krijg; kwalen ontstaan niet vanuit het niets, daar zit een ontwikkeling achter die je ook (bewust/onbewust) kan stoppen voordat het erg wordt.
Het pad dat Angeleloonie nu neemt heb ik ook genomen, van ongezond westers naar wat extremen (veganisme, carnivorisme) naar een middenweg met meestal zelf alles vers klaarmaken, en rijkelijke strooien met die kruiden en specerijen. Dat doet mij goed, en naast weinig stress, veel rust, vrolijke sociale activiteiten, meditatie en sporten hoop ik nog lang gezond te blijven hierdoor, we zullen zien :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 13:25
TerraGuy schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:58:
[...]

Omdat het internet een schat aan informatie behelst, o.a. een opsomming van studies gedaan naar kurkuma & psoriasis, en pak eens een blog erover met reacties van mensen en zie hoeveel N=1's er heel blij van worden. Is het een wondermiddel voor iedereen? Waarschijnlijk niet. Voor een aantal blijkbaar wel. Waardevol om te weten toch? Of is het waardeloos omdat het voor de één als wondermiddel werkt en voor de ander weinig doet?
En waarom hoor je er niks van terwijl een simpel ingrediënt voor sommigen erg goed kan werken? Omdat het (in deze vorm) niet patenteerbaar is en dus niet gepromoot en (publiekelijk) onderzocht wordt door de farmaceutische industrie. Aan patenteerbare medicijnen worden miljarden besteed qua promotie (2x zoveel als aan onderzoek wordt geschat), zodat iedere arts daar wél van hoort in de bladen, conferenties en nascholing. Bijeffect van het kapitalisme helaas, eerst geld, daarna zaken als milieu, gezondheid, eerlijkheid etc. Gezien alle schandalen bij grote bedrijven de laatste tijd hoef ik vast geen alu-hoedje op te zetten om deze bewering te doen.

Persoonlijk zet ik in op voeding als medicijn. Er zijn tientallen kruiden en specerijen met wetenschappelijk bekende/vermoedde werkingen, en ik vind preventie wel zo belangrijk dat ik niet wil wachten totdat ik ergens last van krijg; kwalen ontstaan niet vanuit het niets, daar zit een ontwikkeling achter die je ook (bewust/onbewust) kan stoppen voordat het erg wordt.
Het pad dat Angeleloonie nu neemt heb ik ook genomen, van ongezond westers naar wat extremen (veganisme, carnivorisme) naar een middenweg met meestal zelf alles vers klaarmaken, en rijkelijke strooien met die kruiden en specerijen. Dat doet mij goed, en naast weinig stress, veel rust, vrolijke sociale activiteiten, meditatie en sporten hoop ik nog lang gezond te blijven hierdoor, we zullen zien :)
Zet jij lekker in op voedsel als medicijn als jij je er goed bij voelt. Maar zodra je ziek wordt moet ook jij aan de medicijnen gemaakt door die verschrikkelijke farmeceutische industrie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
sjuk425 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 21:43:
Interessante discussies hier 😀
We leven tegenwoordig in een wereld waarin iedereen denkt lactose intolerantie, gluten allergie of andere kwalen te hebben. Op eens gaat iedereen zoete aardappelen, quinoa en spelt brood enz. enz. eten. Alles moet 0,0% vet bevatten en leven op zogenaamd gezonde light producten.
Allemaal gehypte bullshit.

Ik ben sinds een jaar of 2 behoorlijk clean aan het eten.
Dat wil zeggen dat ik over algemeen alleen pure producten eet waarvan ik kan zien wat het is. Het bekende geen zakjes en pakjes verhaal maar dan net ff intensiever.
Het daarbij tellen van calorieën en het letten op de juiste verhouding van micronutriënten lijkt voor velen obsessief en overbodig maar is voor mij simpelweg een tool voor een gezonde levensstijl.
Hierdoor ben ik meer dan 20kg afgevallen en ben nu rustig een mooi gespierd en gezond lichaam aan het opbouwen.

Een gezonde verdeling in micronutriënten is naar mijn ervaring niet te realiseren als je veganist of vegetarisch bent. Tenzij je er toch supplementen bij neemt.
Ik bekijk dit dus meer uit oogpunt van m'n eigen welzijn ipv het welzijn van de dieren. Dat merk je al.
Ik ben al een tijd intensief aan het krachttrainen maar zonder dierlijke en zuivel producten is het zeker niet onmogelijk, begrijp me niet verkeerd. Maar het wordt wel een hele intensieve bezigheid om zo de juiste hoeveelheden aan micronutriënten binnen te krijgen.
Overal zijn uiteraard vervangers voor maar de hoeveelheden zijn gewoon lastig te behalen.
Ik ga zeg maar echt geen 10 kikkererwten burgers naar binnen schuiven om aan m'n dagelijkse hoeveelheid eiwitten te komen ofzo.
Vleesvervangers op basis van bewerkte soja (ja ook soja whey) staan ook niet echt als gezond aangeschreven of niet te vreten.
Voordat je de juiste hoeveelheden eiwitten en gezonde vetten zoals in vlees of vis wilt evenaren met andere natuurlijke vervangers vreet je je helemaal kapot en wordt je voeding veel te eenzijdig.

Ik ben voorstander van biologische producten in elke variant maar bij veel bio producten in de supermarkt heb ik ook echt m'n twijfels of het altijd een meerwaarde qua gezondheid heeft. Ik heb het dan dus niet over producten rechtstreeks van een biologische boer ofzo.

Ik mijn optiek is de vijand dan ook niet vlees of dierlijke producten maar de suikers die overal inzitten.
Zoals eerder al gepost kan je al je voedingsstoffen halen uit gezonde pure voeding en heb je enkel aan water, thee of koffie genoeg voor je vochthuishouding.
We worden doodgegooid met gefabriceerde producten met snelle koolhydraten en dranken en frisdranken die als gezond worden bestempeld maar eigenlijk pure shit zijn. Als je het heel kritisch bekijkt kan je 80% wat in de supermarkt wordt aangeboden zo aan de kant zetten.

Als iedereen daar nu eens eerst bewust mee bezig zou zijn, dan is dat stuk vlees elke dag echt lichamelijk zo slecht nog niet naar mijn mening.
Goed dat je je bezig houdt met een gezondere leefstijl en respect voor het afvallen; 20kg is best wat (afhankelijk van tijdsperiode en totale gewicht natuurlijk wel, maar toch)!

Ik ben het zeker eens met veel van de punten die je noemt, met name het punt over 80% wat in de supermarkt staat!
Maar het is goed dat je schrijft 'behoorlijk clean' en 'over het algemeen pure producten', want als je echt zo om je gezondheid en pure voeding geeft, laat je (in mijn ogen) dierlijke producten ook beter achterwege. Als het je niet om het welzijn of de medemens en het nageslacht (of de aarde) gaat, doe het dan voor je eigen gezondheid :).

Wat is de reden dat je wel veel geeft om pure producten (heel goed!), maar toch zuivel en vlees (vol met hormonen, cholesterol, dierlijke vetten) blijft eten? Ik ben daar oprecht geïnteresseerd in. Of zie je het als vorm van guilty pleasure?

Waar ik het overigens niet mee eens ben is dit:
Integendeel, er zijn legio aan (pure) plantaardige producten om je voedingsstoffen die jij nodig hebt voor krachttraining en fitness uit te halen, zonder je 'kapot' te vreten of 10 kikkererwten burgers achter elkaar naar binnen te werken.

Neem eens een kijkje bij het YouTube kanaal van (vegan) sporter Jon Venus bijvoorbeeld:
YouTube: Jon Venus
en zijn meal prep video's:
YouTube: MEAL PREP VIDEOS

Of de tips van atleet Robert Cheeke:
https://www.forksoverkniv...d-whole-foods/#gs.n2rSUAY
https://www.forksoverkniv...ased-athletes/#gs.4vbMhMY

Overigens gebruikt geen van deze sporters supplementen, naast B12. Veel mensen weten niet dat mensen die vlees en zuivel eten ook gewoon kans hebben een B12 te kort op te lopen. Het wordt tegenwoordig ook gewoon gesupplementeerd in de voeding van dieren overigens, omdat zij het anders ook niet binnen krijgen.

Om naar een whole plant based diet over te stappen is zeker een stap, omdat je heel anders naar voeding gaat kijken en op andere dingen gaat letten. Gelukkig ben jij al een heel eind op weg ;).

Om af te sluiten: hoe denk jij dat de voedingsstoffen die jij uit je zuivel en vlees haalt in die dieren terecht komt?

[ Voor 0% gewijzigd door Majesty op 17-03-2018 13:53 . Reden: Link van Robert Cheeke toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Malt007 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 00:12:
[...]

Zet jij lekker in op voedsel als medicijn als jij je er goed bij voelt. Maar zodra je ziek wordt moet ook jij aan de medicijnen gemaakt door die verschrikkelijke farmeceutische industrie.
Heb ik het verschrikkelijk genoemd? Dat vul jij in. Mijn volgorde van genezen begint bij voeding, dan supplementen of alternatieve geneeswijzen, dan medicijnen. Ik ben blij dat ze bestaan en tegelijk ben ik tot de ontdekking gekomen dat het gros van de ziekten via voeding/leefstijl/supplementen te voorkomen of genezen is, diabetes type 2 bijv, ook erkend door zorgverzekeraars. Zou dat de standaard zijn om ziekten aan te pakken of te voorkomen, dan heeft dat enorme impact op de inkomsten van de farmaceutische bedrijven, dat gaat tegen hun bedrijfsmodel in. En ze moeten verantwoording afleggen tegenover aandeelhouders, simple as that. Diabetes levert ze in NL alleen al honderden miljoenen op, miljarden wereldwijd. Denk jij dat zij zullen zeggen: als je je voeding verandert zoals in voornoemde programma, heb je ook geen medicijnen meer nodig?

En ik voel me er inderdaad goed bij, al jaren niet meer verkouden of grieperig geweest bijvoorbeeld sinds ik op gezonde voeding en leefstijl inzet. Blijkbaar werkt het voor mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-09 21:00
Wat is de reden dat je wel veel geeft om pure producten (heel goed!), maar toch zuivel en vlees (vol met hormonen, cholesterol, dierlijke vetten) blijft eten? Ik ben daar oprecht geïnteresseerd in. Of zie je het als vorm van guilty pleasure?
Mag ik vragen vanwaar je afkeer tegen dierlijke producten?

Vlees en zuivel passen in gepaste mate perfect bij een gezond dieet. Waarom zijn dierlijke vetten slecht? Ons lichaam kan dat prima verwerken. Daarnaast zitten er in vlees en zuivel echt geen hormonen (op een minieme hoeveelheid natuurlijke hormonen na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TerraGuy schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 14:05:
[...]

Heb ik het verschrikkelijk genoemd? Dat vul jij in. Mijn volgorde van genezen begint bij voeding, dan supplementen of alternatieve geneeswijzen, dan medicijnen. Ik ben blij dat ze bestaan en tegelijk ben ik tot de ontdekking gekomen dat het gros van de ziekten via voeding/leefstijl/supplementen te voorkomen of genezen is, diabetes type 2 bijv, ook erkend door zorgverzekeraars. Zou dat de standaard zijn om ziekten aan te pakken of te voorkomen, dan heeft dat enorme impact op de inkomsten van de farmaceutische bedrijven, dat gaat tegen hun bedrijfsmodel in. En ze moeten verantwoording afleggen tegenover aandeelhouders, simple as that. Diabetes levert ze in NL alleen al honderden miljoenen op, miljarden wereldwijd. Denk jij dat zij zullen zeggen: als je je voeding verandert zoals in voornoemde programma, heb je ook geen medicijnen meer nodig?

En ik voel me er inderdaad goed bij, al jaren niet meer verkouden of grieperig geweest bijvoorbeeld sinds ik op gezonde voeding en leefstijl inzet. Blijkbaar werkt het voor mij. :)
Euh, zieken kosten de verzekeraars geld. Gezonde mensen die niks mankeren is waar ze hun inkomsten uit halen. Die verzekeraars worden echt niet blij ervan als ze steeds meer moeten gaan betalen.

En de hele alternatieve geneeswijze industrie is ook een miljarden industrie. Alleen dan zonder wetenschappelijk bewijs.

Als je lekker zelf wat wil maken met basis ingredienten, prima. Maar denk nou niet dat je zoveel gezonder daardoor leeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 17-03-2018 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TerraGuy schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 14:05:
[...]

Dus omdat je gezond en met mate eet heb je een goed afweersysteem en wordt je minder snel ziek. Goh wat een verrassing.

Totdat je een keer echt iets krijgt, kijken hoe hard je dan dan het ziekenhuis holt en van alle moderne gemakken gebruik maakt. Het een heeft echt totaal niks met het ander te maken in de context zoals jij die schetst.

Zoals jij het verwoordt lijkt het net alsof enkel mensen verschrikkelijke dingen krijgen als ze slecht eten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Sissors schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:52:
[...]

Euh, zieken kosten de verzekeraars geld. Gezonde mensen die niks mankeren is waar ze hun inkomsten uit halen. Die verzekeraars worden echt niet blij ervan als ze steeds meer moeten gaan betalen.
Dan stijgen de zorgkosten voor de Nederlander gewoon, dat is waar de verzekeraars hun geld van krijgen. Zorgverzekeraars hebben als doel zo laag mogelijke ziektekosten en dus zo min mogelijk zieken, farmaceutische bedrijven verdienen meer als er meer zieken zijn en zij (en de aandeelhouders) hebben dáár dus baat bij. Twee tegengestelde doelen. Daarom staan verzekeraars achter KeerDiabetesOm, dat scheelt hun namelijk op termijn veel geld.
En de hele alternatieve geneeswijze industrie is ook een miljarden industrie. Alleen dan zonder wetenschappelijk bewijs.
En dat kan mij geen ruk schelen, als het maar werkt voor mij of een ander :P Overigens heb ik een huisarts die ruimdenkend is en genoeg weet van alternatieve middelen die hij mij voorlegt, die bijna nooit wetenschappelijk bewezen zijn maar wel werken. Zoals gezegd, als er geen miljardenindustrie achter zit (of als die juist de concurrent is) duurt het eeuwen voordat iets 'wetenschappelijk bewezen' is. Je weet dat slechts een fractie van de reguliere medicijnen en behandelingen goed onderbouwd is? Dat is wetenschappelijk bewezen :P Interessante Nederlandse lezing hierover door hoogleraar Yvo Smulders voor huisartsen.
Als je lekker zelf wat wil maken met basis ingredienten, prima. Maar denk nou niet dat je zoveel gezonder daardoor leeft.
Dat denk ik wel, sorry daarvoor ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:53:
[...]

Dus omdat je gezond en met mate eet heb je een goed afweersysteem en wordt je minder snel ziek. Goh wat een verrassing.
Je wilt niet weten hoeveel mensen dat niet weten en het op toeval of genen gooien. En hoeveel mensen dit niet doen en allerlei ziekten krijgen die te voorkomen zijn met een goede levensstijl.
Totdat je een keer echt iets krijgt, kijken hoe hard je dan dan het ziekenhuis holt en van alle moderne gemakken gebruik maakt. Het een heeft echt totaal niks met het ander te maken in de context zoals jij die schetst.
Niets ermee te maken? Griepepidemie gemist toevallig? Overbelaste ziekenhuizen door griepzieken en personeel met griep niet meegekregen? Tot een aantal jaren terug deed ik daar rustig aan mee, nu ben ik degene die steeds invalt omdat de rest ziek op bed ligt.

Door een goede levensstijl is de kans kleiner dat ik iets krijg. Als ik dan toch iets krijg, redelijk in de lijn der verwachting dat een mens ooit iets gaat overkomen, maak ik uiteraard gebruik van de moderne faciliteiten. Heb ik iets anders gezegd? Wijs mij erop, ik kan het niet teruglezen in mijn posts. Ik ben blij dat het er is, doch ik wens er zo min mogelijk mee in aanraking te komen. Genoeg mensen in mijn omgeving die van alles mankeren, diabetes, hartklachten, nierklachten, hernia's, longkanker, kapotte lever van de drank, aangetaste gebitten met bijbehorende torenhoren rekeningen.. De kansen op zulke zaken zijn stevig te verlagen met een gezonde levensstijl.
Zoals jij het verwoordt lijkt het net alsof enkel mensen verschrikkelijke dingen krijgen als ze slecht eten.....
Dan verwoord ik het niet goed, excuses. Het gaat om preventie. Preventie wil niet zeggen dat je nooit iets krijgt, wel dat de kansen kleiner worden. Misschien krijg ik het toch. Of lig ik onder een auto morgen en had ik net zo goed alles kunnen vreten wat los en vast zit terwijl ik alleen maar zat te Netflixen en gamen. Of ik haal zonder noemenswaardige problemen de 85 of 95 zoals de mannen in mijn familie. We zullen het zien, I'll take my chances.

Nu ja, ik laat het hierbij. Het is toch al een tijd weer offtopic, het is een gevoelig thema, misschien verwoord ik bepaalde zaken op een manier die te weinig goede discussie triggert, we (meerdere users) verschillen blijkbaar van mening en dat is prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Majesty schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 13:48:
[...]
Als eerste eet ik vlees en zuivel omdat ik het gewoon lekker vind.Ik voel me daar ook zeker niet schuldig over. Buiten dat geeft het mij de juiste voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid.
Het geeft een mooie balans in mijn dieet.
Qua hormonen in vlees? daarom eet ik het liefste biologisch. Maar ik kan daar prima uitzonderingen in maken.
Dat hele cholesterol verhaal is al lang al achterhaald. daar is al zoveel over geschreven, over hoeveel eieren je maximaal mag per dag enzo. Ik kom met mijn dagelijkse inname lang niet op de 300mg die je volgens onderzoek maximaal mag hebben. Gelukkig ga ik meer voor de eiwitten dan de dooiers waar het dan om draait.
Dierlijke vetten daar ben ik natuurlijk niet zo'n fan van aangezien ik zo droog mogelijk spieren wil opbouwen.
Ik probeer de volvette vlees en zuivel producten dan ook te mijden.
[...]
Integendeel, er zijn legio aan (pure) plantaardige producten om je voedingsstoffen die jij nodig hebt voor krachttraining en fitness uit te halen, zonder je 'kapot' te vreten of 10 kikkererwten burgers achter elkaar naar binnen te werken.

Neem eens een kijkje bij het YouTube kanaal van (vegan) sporter Jon Venus bijvoorbeeld:
Of de tips van atleet Robert Cheeke:
Als ik kijk naar deze sporters hebben ze het over een inname van 15% eiwit.
Naar mijn mening is dit te weinig om in te zetten als bouwstenen en ook nog eens het triggeren van de eiwitsynthese wat nodig is voor spiergroei.
15% is een percentage dat hoort bij een gewoon normaal niet sportend mens.

bij een gemiddeld gebruik van 2500kcal per dag maak ik dan de volgende berekening.
15% van 2500kcal is 375kcal / 4 = 94gram per dag
Ik denk dat deze hoeveelheid plant based zonder supplementen al amper te halen is.

Bij krachttraining is de eiwit inname ongeveer 25% tot 35%
25% van 2500kcal is 625kcal / 4 = iig een minimum van 156gram per dag

ik zelf reken met de regel van 1 gram per pond oftewel 2gram/kilo, dus ik zit op een inname van 160 gram eiwitten per dag wat mijn mijn leeftijd zelfs nog iets aan de lage kant is.

Ook zie ik in deze fimpjes meer aandacht voor fat-loss dan opbouw.
Het afvallen oftewel cutten staat even los van spier opbouw. Het is afvallen met spierbehoud.
Door het afvallen lijkt het of je spieren groeien, maar eigenlijk is het het weg-trainen van het vet waardoor je definitie ziet,
Wellicht kan je dan met minder eiwitten uit. Toch zou ik ze hoog houden om zo min mogelijk spierverlies te hebben.

Ook zie ik in de filmpjes toch soja whey. Ik heb dit ook gebruikt maar ben hier wegens de slechte berichten over bewerkte soja vanaf gestapt.
[...]
Om naar een whole plant based diet over te stappen is zeker een stap, omdat je heel anders naar voeding gaat kijken en op andere dingen gaat letten. Gelukkig ben jij al een heel eind op weg ;).

Om af te sluiten: hoe denk jij dat de voedingsstoffen die jij uit je zuivel en vlees haalt in die dieren terecht komt?
Ik begrijp je vraag, en waar je heen wilt.
Maar ik kijk enkel puur naar de hoeveelheid micronutrienten per gram aan voeding die je naar binnen krijgt.
Met mijn doel, spieropbouw, kan ik niet redden met enkel plant-based.
Nogmaals, het is echt te eenzijdig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 16:04
Nu weer ff ontopic:

@Angeloonie Als je nog meer informatie wilt hebben (ik kan me zo voorstellen dat je een overload aan informatie begint op te bouwen :))

https://vegetus.nl/ (recepten)
https://gewoonvegan.nl/ (van dezelfde maakster, alleen dan iets simpeler)
https://www.happycow.net/ (handige internationale vega/vegan website/app voor uiteten/boodschappen doen)
https://vegamap.nl/ (idem, speciaal voor Nederland)

Nog een paar YT kanalen:
https://www.youtube.com/channel/UCudzojQxnLAI7uQPVYJy_oQ
https://www.youtube.com/channel/UCF-ACPYNN0oXD4ihS5mbbmw
https://www.youtube.com/user/99timshi
sjuk425 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:07:
[...]
Ik begrijp je vraag, en waar je heen wilt.
Maar ik kijk enkel puur naar de hoeveelheid micronutrienten per gram aan voeding die je naar binnen krijgt.
Met mijn doel, spieropbouw, kan ik niet redden met enkel plant-based.
Nogmaals, het is echt te eenzijdig.
Denk je dan dat het onmogelijk is om te sterk te worden en spieropbouw te realiseren op een plant-based voedingspatroon?
20-3: Update: een antwoord op mijn eigen vraag: je kunt prima sterk worden op een plant-based dieet. Zie als voorbeelden Patrik Baboumian (enkele wereld records) en Sanne Visser

[ Voor 37% gewijzigd door segil op 20-03-2018 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
segil schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:22:
Nu weer ff ontopic:

Denk je dan dat het onmogelijk is om te sterk te worden en spieropbouw te realiseren op een plant-based voedingspatroon?
20-3: Update: een antwoord op mijn eigen vraag: je kunt prima sterk worden op een plant-based dieet. Zie als voorbeelden Patrik Baboumian (enkele wereld records) en Sanne Visser
Het kan natuurlijk altijd als je er genoeg moeite voor doet, alleen kost het een stuk meer moeite als vegan om genoeg proteine binnen te krijgen.

Patrik Baboumian Is overigens geen eerlijke vergelijking, zijn records stammen voor een deel van de tijd voordat hij vegetarier of vegan was. Hij is dus sterk geworden en heeft een groot deel van zijn spieropbouw gehad op vlees producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:29:
[...]

Het kan natuurlijk altijd als je er genoeg moeite voor doet, alleen kost het een stuk meer moeite als vegan om genoeg proteine binnen te krijgen.

Patrik Baboumian Is overigens geen eerlijke vergelijking, zijn records stammen voor een deel van de tijd voordat hij vegetarier of vegan was. Hij is dus sterk geworden en heeft een groot deel van zijn spieropbouw gehad op vlees producten.
Defineer moeite? Want zo heel veel meer moeite is het echt niet uiteindelijk, behalve een hele andere mindset en opnieuw 'leren eten en bereiden'

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 16:04
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:29:
[...]

Nee, hij zegt zelf dat bijna al zijn records komen uit zijn vegan tijdperk. Ik heb zijn boek waarin hij daarover vertelt, dat zijn lichamelijke klachten verdwenen na vegan te zijn geworden en hij sneller herstelde na trainingen. Zie ook zijn wiki pagina en https://www.facebook.com/...ref=3&action_history=null. (11 minuten voor einde als je niet de hele video wilt zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

segil schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:22:
Nee dat denk ik helemaal niet. Alles is mogelijk

Het nadeel is dat er geen plantaardige producten zijn waarbij het hoofdbestanddeel eiwit is.
Ze noemen plantaardige eiwitten ook wel een lage biologische waarde omdat er minder essentiële aminozuren in bepaalde verhoudingen aanwezig zijn.
Er bestaan wel eiwitrijke producten maar deze brengen altijd een hogere waarde van koolhydraten of vetten met zich mee.

Bijvoorbeeld kikkererwten, deze bevatten 7,5gram eiwitten per 100gram
Maar ook meteen 15 gram koolhydraten.

Avocado's zijn eiwitrijke vruchten 4gram per 100 gram
Maar bevatten meteen 30gram vet.

Ik wil hiermee zeggen dat voordat je de benodigde eiwitten binnen hebt je ook automatisch de andere nutriënten in veelvoud binnen krijgt.
Je moet als veganist dus in verhouding veel meer consumeren en kunt niet doseren op de losse nutriënten waaronder de eiwitten. Ook moet je meer verschillende producten combineren om toch de juiste hoeveelheden en verschillende aminozuren binnen te krijgen.
Een vegetariër zou dit eventueel nog kunnen doen met kwark of kippeneiwit.

Ik heb het wel puur over sporters die een eiwitrijk dieet nodig hebben.
Voor een normaal niet sportend persoon zijn die verhoudingen macronutrienten niet zo belangrijk.

Die sporters gebruiken allemaal de hele dag whey op basis van soja als aanvulling om hun eiwitten op peil te houden.
Je kan tegen dierlijke producten zijn maar soja is ook niet echt de meest gezonde vervanger hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

sjuk425 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 01:19:
[...]

Nee dat denk ik helemaal niet. Alles is mogelijk

Het nadeel is dat er geen plantaardige producten zijn waarbij het hoofdbestanddeel eiwit is.
Als plantaardige eiwitten het punt is: keuze genoeg, ook als je geen soja wilt: geïsoleerd eiwit uit erwten, rijst, hennep. Klaar toch?

Ik zou er zelf geen spieropbouw van krijgen. Al krijg ik dat van dierlijk eiwit ook niet, helaas :P Een klein half jaar keihard op spieren getraind met een vriend, gevolg: hij dikke spierballen met centimeters erbij, ik gewoon sterker zonder visueel noemenswaardig effect. ;( Al die shakes deden niets voor mij. Ander postuur, andere kwaliteiten (lening & snel)..

Ben benieuwd hoe de variatie zou zijn in een grote groep: zet een half jaar lang 50 man op een vegan dieet met vegan shakes en laat ze spieren kweken, en 50 man op een mixed dieet met melk/ei-eiwitshakes en vergelijk de spieropbouw. Incidentele gevallen geven aan dat het vegan kan, al ben ik benieuwd of iederéén dat vegan zou kunnen. Een flink gespierde sportschooldocent en voedingskundige zei een keer tegen mij dat hij het geprobeerd heeft net als z'n vrouw (ook docent), maar waarbij z'n vrouw het uitstekend lukte, kreeg hij spierverlies, wat hij ook probeerde. Dus toch maar weer vlees erbij en de spieren kwamen terug. Ook een individueel geval wat niets hoeft te zeggen, tegelijk geeft het misschien wel een hint dat het wisselend is of het kan lukken of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

TerraGuy schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 03:23:
[...]

Als plantaardige eiwitten het punt is: keuze genoeg, ook als je geen soja wilt: geïsoleerd eiwit uit erwten, rijst, hennep. Klaar toch?
Ik merk juist dat ik tegenwoordig steeds minder supplementen gebruik.
Ontbijten met eieren en/of zuivel, tussen de middag en savonds haal ik mn eiwitten uit vlees of vis ipv whey.
savonds een bak kwark ipv een casseine shake.
Ik probeer altijd een eiwitrijke maaltijd na mn training te plannen en gebruik enkel een shake als mn planning te krap is.

maargoed ik heb een keer soja whey geprobeerd en dit was echt niet te vreten. heb me er daarna niet echt meer in verdiept omdat de dierlijke whey gewoon goedkoop en effectief is.

Ik zie nu bijvoorbeeld dat Myprotein een Vegan Blend heeft die gebaseerd is op geïsoleerd eiwit uit erwten, rijst en hennep met prima voedingswaarden.
Voor mij onbekend terrein
Ga ik zeker eens proberen!

Ik zou er zelf geen spieropbouw van krijgen. Al krijg ik dat van dierlijk eiwit ook niet, helaas :P Een klein half jaar keihard op spieren getraind met een vriend, gevolg: hij dikke spierballen met centimeters erbij, ik gewoon sterker zonder visueel noemenswaardig effect. ;( Al die shakes deden niets voor mij. Ander postuur, andere kwaliteiten (lening & snel)..
Dit raakt toch wel wat off topic maar de opbouw van spieren (massa of kracht) hangt af van veel meer factoren.
Het gaat om je voeding, stofwisseling, voedingsvenster, training frequentie, training intensiteit, rust tijd, stressniveau. enz...

Ben benieuwd hoe de variatie zou zijn in een grote groep: zet een half jaar lang 50 man op een vegan dieet met vegan shakes en laat ze spieren kweken, en 50 man op een mixed dieet met melk/ei-eiwitshakes en vergelijk de spieropbouw. Incidentele gevallen geven aan dat het vegan kan, al ben ik benieuwd of iederéén dat vegan zou kunnen. Een flink gespierde sportschooldocent en voedingskundige zei een keer tegen mij dat hij het geprobeerd heeft net als z'n vrouw (ook docent), maar waarbij z'n vrouw het uitstekend lukte, kreeg hij spierverlies, wat hij ook probeerde. Dus toch maar weer vlees erbij en de spieren kwamen terug. Ook een individueel geval wat niets hoeft te zeggen, tegelijk geeft het misschien wel een hint dat het wisselend is of het kan lukken of niet.
Dan hebben we het toch weer over supplementen :/ . De discussie was juist of de juiste hoeveelheid nutriënten uit zuivere vegan voeding te behalen was.
Maar wel een leuk experiment.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 21:04

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Damn mensen, ik ben er bijna!

Vooraf moet ik meteen al vermelden: we hebben 2 keer redelijk gezondigd. Ik heb 1x op een verjaardag Chinees meegegeten (maar wel veel minder dan normaal) en we hebben 1x eten besteld (lange dag, allebei kapot/geen energie, en ook veel minder dan normaal). Maar buiten dat heb ik geen enkele keer vlees gegeten. Wel is er deze maand een zakje kaas doorheen gegaan bij mij, maar meer dan dat ook niet.

Ik ben echt verrast hoe makkelijk ik dit heb vol kunnen houden. Ik had verwacht dat ik het na een week al op zou geven, maar niet dus. De gerechten die we nu eten zijn ook beter dan in het begin en eigenlijk mis ik het vlees nauwelijks. Wel af en toe iets met quorn/tofu etc. er in, maar iig mis ik het vlees niet.
Een stukje vlees lust ik nog wel, maar dat trekt mij veel en veel minder. Vooral de "kwantiteit"-vleesjes als kip en gehakt hoef ik echt niet meer terug. Pasta bolognese met Quorn is net zo lekker, en tofu is eigenlijk stiekem nog lekkerder dan kip. Als ik dus vlees ga eten ga ik alleen nog maar voor kwaliteitsvlees als een goede biefstuk oid.

Ontbijten doe ik nog niet echt, tenzij ik de tijd heb om een smoothie te maken. Dit doe ik dan meestal met water, soja yoghurt (met smaakje), banaan en dan een selectie fruit dat beschikbaar is. Ik heb de stap nog niet genomen om ook wat kool of spinazie oid toe te voegen maar dat ga ik binnenkort zeker doen.
Qua lunch heb ik nu een redelijk stabiele keuze van avocado+tomaat+volkoren bollen of een pastasalade (met van alles en nog wat aan groenten) en soms bollen met 100% pindakaas. Als tussendoortjes heb ik banaan, kiwi's, mandarijnen. Vaak 2 mandarijnen of 2 kiwi's met 1 banaan. Dat gaat ook wel goed en ik trek dit best goed.

Ook het bijna volledig opgeven van frisdrank gaat prima. Ik dronk nog vaak Crystal Clear, dat is nu helemaal weg. Ik wil nog wel 1 blikje cola zero vanille (:9) per week, maar soms vergeet ik die leeg te drinken en kan ik de helft weggooien.

Wat mis ik nu uiteindelijk het meeste deze maand? Patat. Lekkere zoute patat. Dat mis ik vooral.

Al met al ben ik heel erg blij dat ik dit gedaan heb. Het is vooral een eye-opener geweest hoe makkelijk je zonder iets kan en dat er echt wel lekkere alternatieven zijn. Ik ga dan ook in de toekomst mijn eetpatroon compleet omgooien t.o.v. vorige maanden, waarbij groenten en fruit een hoofdrol gaan krijgen. Ja er komt wat vlees en eieren terug op het menu, maar met mate en minder frequent.

Fysiek merk ik overigens dat ik mij fitter voel, ik meer energie lijk te hebben en vooral minder hoofdpijn en spierpijn. Naar de tram (snel)wandelen (15 min) lukte voorheen niet zonder kramp/verzuring in mijn kuiten (ik heb moeite met alles dat tussen lopen en rennen in zit), maar dat lukt nu probleemloos, geen krampje te voelen. Ik weet nog niet exact hoeveel ik afgevallen ben maar ik gok nu zo'n 5kg, wat ook leuk meegenomen is. Ook had ik regelmatig last van een verstoorde stoelgang, en dat is nu eigenlijk ook helemaal weg.

Al met al kan ik het iedereen aanraden om een maandje zo radicaal om te gaan. Gewoon puur om je bewuster te maken van je keuzes en nieuwe dingen te ontdekken. Niet dat je dit permanent zou moeten doen maar als het je aan het denken zet is het eigenlijk al voldoende. Bij mij is in ieder geval het licht gaan branden :)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou ik radicaal moeten gaan als ik al een prima eetpatroon heb? Ik eet alles, maar niet teveel. Heb een prima gewicht en ditto stoelgang. Ben gewoon fit met 32.
Dus waarom raad je dit iedereen aan? De gemiddelde persoon heeft hier namelijk vrij weinig aan.

Ik hoop dat je een gezond patroon vindt en dit jaren vol gaat houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 13:12

WhySoSerious

Be the change.

Hulde en fijn om te lezen Angeloonie, goed dat je zo hebt doorgezet en dat je je er fijn onder voelt.

Ik herken veel zaken die je omschrijft sinds ik 100% plantaardig ben gaan eten (snel herstellen, veel meer energie. Ook leuk dat je nieuwe ingrediënten + recepten gevonden hebt. Voor je smoothies heb ik deze site als tip; Vegan Monkey. Op die site staan sowieso een paar fijne recepten.

Nu nog even die cola en crystal clear verwisselen met water ;)
Angeloonie schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:44:
Damn mensen, ik ben er bijna!

Vooraf moet ik meteen al vermelden: we hebben 2 keer redelijk gezondigd. Ik heb 1x op een verjaardag Chinees meegegeten (maar wel veel minder dan normaal) en we hebben 1x eten besteld (lange dag, allebei kapot/geen energie, en ook veel minder dan normaal). Maar buiten dat heb ik geen enkele keer vlees gegeten. Wel is er deze maand een zakje kaas doorheen gegaan bij mij, maar meer dan dat ook niet.

Ik ben echt verrast hoe makkelijk ik dit heb vol kunnen houden. Ik had verwacht dat ik het na een week al op zou geven, maar niet dus. De gerechten die we nu eten zijn ook beter dan in het begin en eigenlijk mis ik het vlees nauwelijks. Wel af en toe iets met quorn/tofu etc. er in, maar iig mis ik het vlees niet.
Een stukje vlees lust ik nog wel, maar dat trekt mij veel en veel minder. Vooral de "kwantiteit"-vleesjes als kip en gehakt hoef ik echt niet meer terug. Pasta bolognese met Quorn is net zo lekker, en tofu is eigenlijk stiekem nog lekkerder dan kip. Als ik dus vlees ga eten ga ik alleen nog maar voor kwaliteitsvlees als een goede biefstuk oid.

Ontbijten doe ik nog niet echt, tenzij ik de tijd heb om een smoothie te maken. Dit doe ik dan meestal met water, soja yoghurt (met smaakje), banaan en dan een selectie fruit dat beschikbaar is. Ik heb de stap nog niet genomen om ook wat kool of spinazie oid toe te voegen maar dat ga ik binnenkort zeker doen.
Qua lunch heb ik nu een redelijk stabiele keuze van avocado+tomaat+volkoren bollen of een pastasalade (met van alles en nog wat aan groenten) en soms bollen met 100% pindakaas. Als tussendoortjes heb ik banaan, kiwi's, mandarijnen. Vaak 2 mandarijnen of 2 kiwi's met 1 banaan. Dat gaat ook wel goed en ik trek dit best goed.

Ook het bijna volledig opgeven van frisdrank gaat prima. Ik dronk nog vaak Crystal Clear, dat is nu helemaal weg. Ik wil nog wel 1 blikje cola zero vanille (:9) per week, maar soms vergeet ik die leeg te drinken en kan ik de helft weggooien.

Wat mis ik nu uiteindelijk het meeste deze maand? Patat. Lekkere zoute patat. Dat mis ik vooral.

Al met al ben ik heel erg blij dat ik dit gedaan heb. Het is vooral een eye-opener geweest hoe makkelijk je zonder iets kan en dat er echt wel lekkere alternatieven zijn. Ik ga dan ook in de toekomst mijn eetpatroon compleet omgooien t.o.v. vorige maanden, waarbij groenten en fruit een hoofdrol gaan krijgen. Ja er komt wat vlees en eieren terug op het menu, maar met mate en minder frequent.

Fysiek merk ik overigens dat ik mij fitter voel, ik meer energie lijk te hebben en vooral minder hoofdpijn en spierpijn. Naar de tram (snel)wandelen (15 min) lukte voorheen niet zonder kramp/verzuring in mijn kuiten (ik heb moeite met alles dat tussen lopen en rennen in zit), maar dat lukt nu probleemloos, geen krampje te voelen. Ik weet nog niet exact hoeveel ik afgevallen ben maar ik gok nu zo'n 5kg, wat ook leuk meegenomen is. Ook had ik regelmatig last van een verstoorde stoelgang, en dat is nu eigenlijk ook helemaal weg.

Al met al kan ik het iedereen aanraden om een maandje zo radicaal om te gaan. Gewoon puur om je bewuster te maken van je keuzes en nieuwe dingen te ontdekken. Niet dat je dit permanent zou moeten doen maar als het je aan het denken zet is het eigenlijk al voldoende. Bij mij is in ieder geval het licht gaan branden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 09:42

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hey allemaal! Tijd voor een *kick*. :D

De afgelopen anderhalf jaar heb ik koolhydraatarm gegeten (80/20 paleo), maar ik ben er eigenlijk al een hele tijd van overtuigd dat vegans het eigenlijk bij het juiste eind hebben. Ik heb zojuist de beslissing genomen om te proberen vanaf 1 juli een maand lang vegan te eten, en met ingang van komend weekeind te beginnen met geen dierlijke producten meer te kopen en tot het eind van de maand alles met dierlijke producten wat ik nog in de koelkast en vriezer heb liggen op te maken... Het dierenleed wat dat betreft is toch al geschied en het is toch zonde om dat allemaal weg te gooien.

De klik kwam vanmorgen doordat ik achter een vrachtauto vol varkens reed van een bedrijf dat claimde een "dierstroombemiddelaar" te zijn. We hebben het vaak over het dehumaniseren van vluchtelingen door het te hebben over "vluchtelingenstroom" en "vluchtelingentsunami"... Maar een woord als "dierstroom" reduceert dieren tot een product en dat streek mij tegen de haren in. En wat later van morgen zag ik dit filmpje op Facebook voorbij komen: https://www.facebook.com/...eos/1690268221028419/?t=0 waarin een pleidooi wordt gehouden dat de mens eigenlijk niet echt een "natuurlijke vleeseter" is. De twee druppels die de emmer hebben doen overlopen. :)

Wish me luck! :)

[ Voor 33% gewijzigd door Mx. Alba op 14-06-2018 11:10 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 08:49
Ik denk dat Facebook wel de laatste bron is die je moet gebruiken. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 26-09 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

Mx. Alba schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:49:
En wat later van morgen zag ik dit filmpje op Facebook voorbij komen: https://www.facebook.com/...eos/1690268221028419/?t=0 waarin een pleidooi wordt gehouden dat de mens eigenlijk niet echt een "natuurlijke vleeseter" is. De twee druppels die de emmer hebben doen overlopen. :)
De mens is inderdaad geen vleeseter. De mens is ook geen planteneter. De mens is een alleseter. Dat wil zeggen zowel plantaardig als dierlijke producten. Dat we tegenwoordig teveel naar de vleeseter kant zijn getrokken is misschien wel een punt. Maar om nou te zeggen dat de mens een planteneter is, is net zo verkeerd als zeggen dat de mens een vleeseter is.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tja, het is maar één van de vele dingetjes die ik meenam in mijn overweging. :)

Het grootste element in mijn beslissing om gewoon eens te proberen vegan te gaan eten, is de manier waarop dieren worden mishandeld in de vlees- en zuivelindustrie... En hoeveel landbouwgrond er nodig is om veevoer voor de intensieve veeteelt de produceren.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Wailing_Banshee schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:45:
[...]

De mens is inderdaad geen vleeseter. De mens is ook geen planteneter. De mens is een alleseter. Dat wil zeggen zowel plantaardig als dierlijke producten. Dat we tegenwoordig teveel naar de vleeseter kant zijn getrokken is misschien wel een punt. Maar om nou te zeggen dat de mens een planteneter is, is net zo verkeerd als zeggen dat de mens een vleeseter is.
Het mooie is alleen dat we tegenwoordig de morele c.q ethische keuze (en voor vele; de gezonde keuze) kunnen maken om zonder dierlijke producten te leven. Dat is een teken van de welvaart, waarbij er op heel veel vlakken gelijk dingen te winnen valt. Denk aan milieu, leed, gezondheid etc.

Ik sta elke dag nog achter de keuze die ik ruim 2 jaar geleden gemaakt heb om voor ~90% veganistisch te eten. We vermijden het gewoon waar mogelijk, maar gaan niet in allerlei bochten (met name buiten de deur) om melk of ei te weren in producten. Vlees is het makkelijkste om te vermijden en doen we ook strikt. Moet er niet aan denken nu een stuk vlees te eten, nog afgezien van wat het met mijn darmen gaat doen :+ .

Overigens: AH is laatste begonnen met eigen vleesvervangers aan te bieden; 'vis'sticks, nuggets, burgers, 'kip' stukjes etc. Vivera is ook met een 'biefstuk' gekomen etc. Het wordt wel steeds makkelijker om plantaardig te gaan eten. Nu alleen nog de slag bij restauranten etc. zodat het aanbod veelzijdiger wordt.

ik denk ook met name dat dit een ding is dat veel mensen tegenhoudt; je wordt buiten de deur flink beperkt in je keuzes en voor thuis moet je initieel flink wat zoekwerk verrichten naar wat er zoal in producten zit. Maar als je die slag eenmaal te pakken hebt is het allemaal niet zo moeilijk :)

@Mx. Alba goede stap, ben benieuwd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 14-06-2018 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik ben er van overtuigd dat een mens gewoon dierlijke producten nodig heeft. Uiteraard niet in de mate hoe wij het nu consumeren (en al helemaal niet produceren) maar ik betwijfel of een veganistisch dieet wel zo gezond is.

Waarom niet eerst compleet vegetarisch?

Desalniettemin vind ik het een dappere keuze en ik ben benieuwd waar je tegen aan loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

emnich schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:14:
Ik ben er van overtuigd dat een mens gewoon dierlijke producten nodig heeft. Uiteraard niet in de mate hoe wij het nu consumeren (en al helemaal niet produceren) maar ik betwijfel of een veganistisch dieet wel zo gezond is.

Desalniettemin vind ik het een dappere keuze en ik ben benieuwd waar je tegen aan loopt.
Je mag dat betwijfelen, maar er is nu dermate veel onderzoek naar gedaan (en ook de resultaten van o.a topatleten liegen er niet om) dat je er wel van uit kan gaan dat een volwaardig plantaardig dieet niet onder doet voor een omnivoor dieet :)

Het probleem zit hem echter vaak in de onwetendheid (het woordje volwaardig ) van mensen die zich er op werpen en denken dat je gewoon dingen kan gaan laten of vervangen. Hierdoor krijg je allerlei horrorverhalen met alle gevolgen van die; ondervoed (of juist te dik!) , tekorten hier, tekorten daar etc. Er zit écht wel wat meer werk in dan dat :P

Maar waarom betwijfel je exact dat een veganistisch dieet niet goed is voor de mens? (let op; dat is geen waarde oordeel (veel mensen schieten namelijk nogal snel in de verdediging met dit soort dingen), maar een serieuze vraag)

Hoe gaat het eigenlijk met @Angeloonie ?

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 14-06-2018 15:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

emnich schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:14:
Dat dacht ik tot nu toe ook. Vooral vanwege vitamine B12 waarvan ik, zoals zoveel mensen, overtuigd was dat het alleen in dierlijke producten zat. Alleen is B12 niet afkomstig van dieren, maar van bacteriën die in de grond leven. Dus inderdaad, sinds wij onze groenten netjes wassen voor we ze opeten, krijgen we geen B12 meer direct binnen, en "moeten" we het krijgen uit dierlijke producten, van dieren die ongewassen voer eten waar nog wat aarde aan vast zit waar die bacteriën in zitten. Het idiote daaraan is dat veel "productiedieren" tegenwoordig helemaal niet meer buiten komen, en dus ook geen B12 meer binnenkrijgen op natuurlijke wijze. Dus krijgen ze B12-supplementen bij hun voeding... Is het dan niet logischer voor ons om zelf direct die B12-supplementen te slikken, en dat niet te doen via dieren? :)
Omdat mijn redenen ervoor grotendeels moreel zijn. En dan niet zo zeer het doden van dieren an sich, maar het uitbuiten en mishandelen van dieren. Dus als ik om die reden vegetarisch zou gaan eten, dan moet ik ook consequent zijn en diezelfde redenen ook toepassen op de zuivel- en eierenindustrie bijvoorbeeld.
Thx! :)

Ennuh, ik ben ook zeker niet van plan om een "anal vegan" te worden. Mijn doel is om zelf geen dierlijke producten meer te kopen en dus binnen ons kapitalistische systeem "met mijn voeten te stemmen". Als ik buiten de deur eet of bij iemand anders neem ik me voor om vegetarisch goed genoeg te vinden als er geen volwaardige vegan optie is. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 18-06-2018 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:29
Angeloonie schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:59:
Maar mijn grootste probleem is dat ik groenten gewoon niet lekker vind
Zelf heb ik gemerkt dat we lekker vinden wat we kennen uit gewoonte.

Daarvoor is een micro organisme populatie opgebouwd in je darmen. Ik kan me serieus herinneren dat ik de eerste keer grote hagelslag ook niet lekker vond. Daarna wel. Tegenwoordig helemaal overgegaan op de salades. Het voelde bijna als een soort van afkicken om dat suiker te minderen. Ik weet nog niet hoe ik kan stoppen met zuivel en brood, dan kom je in het gebied van 'wat kan je nog wel eten'

Verder goed bezig

Toevallig heeft de Belgische autoriteit een half jaar geleden zijn voedselpiramide ook aangepast:
Afbeeldingslocatie: https://www.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/voedingscentrum/Images/Consumenten/Nieuws/Voedingsdriehoek%20Belgie.jpg

Onze moet nog volgen dacht ik.

[ Voor 41% gewijzigd door Harm_H op 14-06-2018 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:31

Oekol

waka waka hey hey

@Angeloonie Je generaliseert wel een beetje in je topic start. Ik eet bijna al het 'troep' wat je lees wat mensen ziek maakt, toch ben ik na het behandelen voor keel en neus amandelen (ergens rond mijn 4-6e levensjaar) nooit meer ziek geweest. Ja tuurlijk een griepje hier en daar, keertje krentenbaard in het buitenland (kreeg brandzalf, dat hielp niet heel erg bevordelijk) dat soort dingetjes. Dingen die mijn inziens echt niet worden verkomen als je ineens planten eten gaat. Verkouden of grieperig wordt iedereen van tijd tot tijd.

Verder is het natuurlijk verstandig en mooi dat je uitspreekt dat je je zoontje wilt zien opgroeien etc. Wellicht lag het er echter meer aan dat jullie blijkbaar minder groente aten dan wordt aangeraden omdat het niet zo lekker is? Ik lees
Groenten dus.. Tsja er is weinig dat ik echt lekker vind nu, en ik vind het daarom ook erg moeilijk om mee te denken wat we gaan eten, omdat mijn hersenen bij de gedachte aan bijv. courgette al met de hakken in het zand gaan en "NEE" schreeuwen.
.
Als je dat al een beetje links laat liggen in je normale eetschema dan kom je inderdaad wel wat sneller op overgewicht, aangezien je dan waarschijnlijk producten pakt als meer aardappelen/rijst waar weer meer koolhydraten in zitten.

Ik zou zelf niet snel mijn eetpatroon omgooien, al eet ik heus wel eens zonder vlees. Als ik een gok moet doen wordt er hier in huis 4x per week kip gegeten, omdat we (en vooral ik) dat gewoon mits goed gemaakt lekker vinden. Wij genieten van het leven en proberen 't in evenwicht te houden met sporten 2-3x in de week en alles meer dan dat is een bonus.

Punt is dat wij gewoon 'troep' eten, genieten van het leven en niet ziek zijn of overgewicht hebben. Voor iets wat troep is vind ik het trouwens ook verdomde lekker. Verder lekker genieten van die kleine!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:59

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ben zelf geen vegetarier, maar ik heb ook nog niet de "moed" gehad om vegetarier te worden. Ik kan best zonder vlees, maar ik vind het gewoon erg lekker (eigenlijk alleen rund en kip). Wat we wel doen is 1x/week zalm eten (is ook niet echt vegetarisch, maar ja...) en ipv ieder 1 stukje vlees, gewoon 1 stukje nemen voor ons 2en samen. We maken dan wel 2 of 3 verschillende soorten groenten. Maar we koken sowieso elke dag vers, dus geen diepvries of ingeblikte groenten. Zo hebben we voor de week 1 pond rundergehakt, 1 stukje kip en 1 stukje kalkoen met ons 2en. En ik ben zo gek op groenten...dus ik zou eigenlijk nog veel meer groenten kunnen eten, maar af en toe een stukje vlees vind ik wel eens lekker.

Mijn motivatie zou idd ook dezelfde zijn als die van @Mx. Alba ; de manier hoe met dieren omgegaan wordt en het feit dat we ons niet meer echt lijken te houden aan de landbouw-moralen; je moet namelijk eigenlijk land vaker braak laten staan, maar wij doen elk jaar opnieuw verbouwen, wat er uiteindelijk voor zorgt dat de voedingsstoffen en mineralen uit de grond steeds minder worden (waardoor we uiteindelijk ook idd steeds belangrijke bouwstoffen niet meer binnenkrijgen omdat de grond zo "arm" is).

Het vlees dát ik koop, koop ik biologisch, maar iedereen weet tegenwoordig wel dat biologisch niet perse dat voorstelt wat het ideaalbeeld zou moeten zijn....Dus ik maak me geen enkele illusie dat ik moreler vlees eet, maar ja wat moet ik dan behalve compleet stoppen? Biologisch kopen, hoe belachelijk onze biologische standaarden dan ook zijn, is zowat the next best thing.
We worden als consument wel steeds bewuster heb ik het idee, maar er wordt ons nog steeds een grote worst voorgehouden wat betreft échte biologische voedingswaarden; je moet echt zelf helemaal tot 't gaatje gaan om te achterhalen waar je eten vandaan komt, hoe de boeren aangeschreven staan, welke voorschriften ze gebruiken e.d....Als ik alle tijd van de wereld had, zou ik me er graag in willen verdiepen, maar ik kan nou eenmaal niet alles onder controle houden...

@Angeloonie Ik was in de pubertijd en kindertijd absoluut geen groenteëter. Beetje komkommer, beetje worteltjes en dan had je het gehad. Toen ik mijn vriendin leerde kennen heb ik sindsdien veel beter leren eten. Ja je moet het wel echt zelf proberen, maar ik eet nu bijna alle gangbare groenten. Heeft wel zeker 10 jaar geduurd voordat ik alles zo at. Er zullen altijd dingen blijven die ik niet kan leren eten, zoals witlof, aubergine e.d. bah. Kep dat tot wel 4 of 5x geprobeerd verspreid over de tijd, maar ik krijg 't niet mijn keel af. Sommige dingen lukken nu wel, maar slechts een klein beetje (zoals frambozen, bramen, blauwe bessen, druiven e.d.), vies vind ik het niet meer, maar om nou te zeggen dat ik een bakje van dit fruit leegeet, nou nee.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:29
Leoon. schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:32:
@Angeloonie Je generaliseert wel een beetje in je topic start. Ik eet bijna al het 'troep' wat je lees wat mensen ziek maakt, toch ben ik na het behandelen voor keel en neus amandelen (ergens rond mijn 4-6e levensjaar) nooit meer ziek geweest.
"mijn rokende oma is ook 85+ , niets mis mee"

We zijn als mensen gevoelig voor persoonlijke verhalen. Dat het minder goed is voor mensen is een feit. Voor 1 individu spelen er veel andere factoren mee zoals beweging, buiten, zingeving, immuunsysteem en bovenal genen.

Er ligt inderdaad veel buiten onze macht, maar iemand die gezond leeft (inclusief geen vlees) leeft waarschijnlijk langer met minder kwalen [i]

Garantie heb je nog niet, wel kunnen we het lot een handje helpen

[ Voor 10% gewijzigd door Harm_H op 14-06-2018 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:31

Oekol

waka waka hey hey

Harm_H schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:50:
[...]

"mijn rokende oma is ook 85+ , niets mis mee"

We zijn als mensen gevoelig voor persoonlijke verhalen. Dat het minder goed is voor mensen is een feit. Voor 1 individu spelen er veel andere factoren mee zoals beweging, buiten, zingeving, immuunsysteem en bovenal genen.

Er ligt inderdaad veel buiten onze macht, maar iemand die gezond leeft (inclusief geen vlees) leeft waarschijnlijk langer met minder kwalen (garantie heb je nog niet)
Zoals je zelf al zegt 'waarschijnlijk' . Ik zou niet iets waar je van geniet overslaan omdat je dan 'waarschijnlijk' iets langer leeft. Zelfde met chocola of chips. Doe gewoon alles met mate is er niks aan de hand. Mensen moeten altijd zo overdrijven door dan ineens geheelonthouder te zijn.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Notna schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:16:
[...]

Maar waarom betwijfel je exact dat een veganistisch dieet niet goed is voor de mens? (let op; dat is geen waarde oordeel (veel mensen schieten namelijk nogal snel in de verdediging met dit soort dingen), maar een serieuze vraag)

Hoe gaat het eigenlijk met @Angeloonie ?
Je moet er echter wel vitamine B12 supplementen bij nemen. Want die krijg je in een volledig veganistisch dieet niet voldoende binnen en kan tot allerlei vervelende bijwerkingen leiden.

https://www.voedingscentr...lopedie/vitamine-b12.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ruben1075 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:56:
[...]

Je moet er echter wel vitamine B12 supplementen bij nemen. Want die krijg je in een volledig veganistisch dieet niet voldoende binnen en kan tot allerlei vervelende bijwerkingen leiden.

Ik heb net een uitleg over B12 gepost :D

B12 wordt geproduceerd door bacteriën die in de grond leven. Aangezien wij mensen onze groenten netjes wassen voor we ze eten, krijgen we geen B12 direct meer binnen, en was dus onze enige bron van B12 dierlijke producten afkomstig van dieren die voer eten dat nog wel lekker vervuild was met een beetje aarde hier en daar waar die bacteriën in zaten.

Maar tegenwoordig staan de meeste productiedieren ook alleen maar binnen, en die krijgen dus ook via natuurlijke weg geen B12 meer binnen. Dus die krijgen B12-supplementen. Dus ook als je vlees eet, eet je eigenlijk B12-supplementen, maar dan via het dier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ruben1075 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:56:
[...]

Ik denk eigenlijk dat het schromelijk overdreven wordt hoeveel mensen het nodig hebben. Met andere woorden; ik vraag mij af of een gemiddelde omnivoor eter ook wel afdoende B12 binnenkrijgt.

Desalniettemin; ik neem supplementen gericht op vegetariers c.q veganisten van Solgar. Maar ik nam al supplementen op een omnivoor dieet. Ik houd mijn waardes bij met Chronometer om het een beetje af te stemmen op elkaar.

Soms zit ik ruim over de ADAH heen, wat je (op een paar na) toch wel weer uitplast. Ik probeer zoveel mogelijk uit verse groentes en fruit te halen (slowjuicing als ik geen zin heb om als konijn te fungeren :+ )

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 14-06-2018 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Notna schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:16:
Omdat ik denk dat je anders bepaalde voedingsstoffen mist. Je kan dat natuurlijk oplossen met supplementen (zoals je zelf blijkbaar ook doet) maar dat is in mijn optiek een beetje 'vals spelen'. Althans in de zin van dat je dat niet rechtstreeks uit je veganistische eten haalt.

Ik zeg niet dat een dieet vol met dierlijke producten gezonder zou zijn, alleen dat je volgens mij nog wel kleine hoeveelheden dierlijke producten nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

emnich schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:20:
[...]

Omdat ik denk dat je anders bepaalde voedingsstoffen mist. Je kan dat natuurlijk oplossen met supplementen (zoals je zelf blijkbaar ook doet) maar dat is in mijn optiek een beetje 'vals spelen'. Althans in de zin van dat je dat niet rechtstreeks uit je veganistische eten haalt.

Ik zeg niet dat een dieet vol met dierlijke producten gezonder zou zijn, alleen dat je volgens mij nog wel kleine hoeveelheden dierlijke producten nodig hebt.
De enige voedingsstoffen waar ik misschien te weinig van binnen krijg is B12. Maar dat is het dan ook echt. De rest is puur uit plantaardig eten te halen.

Wat jij ook denkt te halen uit dierlijke producten zijn toegevoegd aan de dieren door hun voedsel. Dat is net zo goed ' valsspelen' . Ik haal alleen the middleman eruit ;)

De multivitamine die ik neem, doe ik 2 keer per week en is eigenlijk voor de zekerheid dan iets anders. Met verschillende, eigengemaakte, groente en fruit sappen kom ik er wel hoor :)

Maar wederom; dat hele vitamine en mineralen verhaal is erg overtrokken. Hoeveel omnivoor etende mensen denk je dat letten op hun voedingswaardes? Denk je dat de dierlijke producten hét verschil maken tussen gezond en niet gezond? Er zit niets in dierlijke producten (op proteïne na) wat wij er niet in gestopt hebben. Er valt te beargumenteren over B12, maar dat is dan ook het enige.

Enfin: iedereen moet doen natuurlijk waar hij of zij zich goed bij voelt. Maar ik denk dat je een verkeerd beeld hebt over waarom je niet (strict)plantaardig zou kunnen leven en overleven :)

Ik zou vooral blij zijn als mensen gingen minderen. Zou al zoveel schelen op zoveel vlakken :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Notna schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:14:
[...]

De enige voedingsstoffen waar ik misschien te weinig van binnen krijg is B12. Maar dat is het dan ook echt. De rest is puur uit plantaardig eten te halen.

Wat jij ook denkt te halen uit dierlijke producten zijn toegevoegd aan de dieren door hun voedsel. Dat is net zo goed ' valsspelen' . Ik haal alleen the middleman eruit ;)

De multivitamine die ik neem, doe ik 2 keer per week en is eigenlijk voor de zekerheid dan iets anders. Met verschillende, eigengemaakte, groente en fruit sappen kom ik er wel hoor :)

Maar wederom; dat hele vitamine en mineralen verhaal is erg overtrokken. Hoeveel omnivoor etende mensen denk je dat letten op hun voedingswaardes? Denk je dat de dierlijke producten hét verschil maken tussen gezond en niet gezond? Er zit niets in dierlijke producten (op proteïne na) wat wij er niet in gestopt hebben. Er valt te beargumenteren over B12, maar dat is dan ook het enige.

Enfin: iedereen moet doen natuurlijk waar hij of zij zich goed bij voelt. Maar ik denk dat je een verkeerd beeld hebt over waarom je niet (strict)plantaardig zou kunnen leven en overleven :)

Ik zou vooral blij zijn als mensen gingen minderen. Zou al zoveel schelen op zoveel vlakken :Y
Daar heb je die B12 weer... Veel dieren in de bioindustrie krijgen tegenwoordig ook B12-supplementen. B12 wordt namelijk geproduceerd door bacteriën die in de grond leven. Dat zit dus ook niet of veel te weinig in het voer dat dieren krijgen die in een stal leven. Kippen en zuivelkoeien krijgen ook allerlei supplementen om ervoor te zorgen dat die stoffen ook in de melk en eieren terechtkomen. Aan melk en andere zuivelproducten worden vaak ook dingen toegevoegd. Als je denkt dat je als je wel dierlijke producten eet zonder voedingssupplementen leeft hou je jezelf voor de gek - jij eet ze misschien zelf niet, maar die dieren die je eet (of waarvan je de producten eet) wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb nog weer wat bijgelezen over gezonde vegan diëten en wat wel grappig is, is dat over het algemeen granen van een bepaalde proteïne te weinig hebben, en bonen van een andere, dus in principe als je granen en bonen combineert, dan heb je een compleet pakket aan proteïnen te pakken. Zoals bijvoorbeeld... een boterham (granen) met pindakaas (bonen). :D

Ook letten op het jodium (brood, zout met jodium toegevoegd), vitamine C (fruit), vitamine A (oranje groenten), vitamine D (evt supplementen), vitamine B12 (supplementen) - en dat je genoeg en gevarieerde plantaardige vetten eet. Zie ik zo uit mijn hoofd nog wat over het hoofd?

Ik zit zelf te denken: ontbijt boterham pindakaas met wat fruit, of ontbijtgranen met plantaardige melk of yoghurt (maar niet soja) en wat fruit; lunch boterham met hoemoes, wat groenten (worteltjes, tomaatjes bijvoorbeeld) en wat fruit; en diner lekker gevarieerd bijvoorbeeld rijst met tofu, champignons, bonen en veel groenten. En dat alles ook een beetje besprenkelen met verschillende noten en zaden.

Al met al lijkt het me gewoon leuk om bewuster met mijn voeding bezig te zijn, dat scheelt vast al!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Mx. Alba schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:20:
Ik heb nog weer wat bijgelezen over gezonde vegan diëten en wat wel grappig is, is dat over het algemeen granen van een bepaalde proteïne te weinig hebben, en bonen van een andere, dus in principe als je granen en bonen combineert, dan heb je een compleet pakket aan proteïnen te pakken. Zoals bijvoorbeeld... een boterham (granen) met pindakaas (bonen). :D

Ook letten op het jodium (brood, zout met jodium toegevoegd), vitamine C (fruit), vitamine A (oranje groenten), vitamine D (evt supplementen), vitamine B12 (supplementen) - en dat je genoeg en gevarieerde plantaardige vetten eet. Zie ik zo uit mijn hoofd nog wat over het hoofd?

Ik zit zelf te denken: ontbijt boterham pindakaas met wat fruit, of ontbijtgranen met plantaardige melk of yoghurt (maar niet soja) en wat fruit; lunch boterham met hoemoes, wat groenten (worteltjes, tomaatjes bijvoorbeeld) en wat fruit; en diner lekker gevarieerd bijvoorbeeld rijst met tofu, champignons, bonen en veel groenten. En dat alles ook een beetje besprenkelen met verschillende noten en zaden.

Al met al lijkt het me gewoon leuk om bewuster met mijn voeding bezig te zijn, dat scheelt vast al!
Waarom geen soja precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Notna schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:29:
[...]

Waarom geen soja precies?
Omdat ik heel erg van tofu houd, dus dat zal ik vast regelmatig bij het avondeten verorberen, en dat is al soja... En teveel soja is ook weer niet goed voor je hormoonhuishouding.

(En sojamelk vind ik niet zo lekker, eigenlijk...)

[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 15-06-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Notna als ik zou stoppen met het eten van vlees omdat dat zo slecht is voor het milieu, zou ik nooit soja als vervanger nemen. Want dat is ook ongelooflijk slecht voor het milieu (wordt ook op zeer grote schaal geteeld, met alle gevolgen van dien).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Wailing_Banshee schreef op maandag 18 juni 2018 @ 08:25:
@Notna als ik zou stoppen met het eten van vlees omdat dat zo slecht is voor het milieu, zou ik nooit soja als vervanger nemen. Want dat is ook ongelooflijk slecht voor het milieu (wordt ook op zeer grote schaal geteeld, met alle gevolgen van dien).
Dat argument is al eens eerder aangehaald, maar dat is deels een scheef beeld. Immers gaat het grootste gedeelte van de soja oogst naar de dieren toe voor voer. Als je de dieren deze bonen niet meer geeft is er een overvloed aan bonen voor menselijke consumptie (wij consumeren deze bonen niet in hetzelfde tempo én zijn er significant meer dieren voor consumptie dan mensen die soja eten).

https://www.usda.gov/site...ce-soybeans-factsheet.pdf
The Global Markets for Soybeans
Just over 70 percent of the soybeans grown in the United States are used for animal feed, with
poultry being the number one livestock sector consuming soybeans, followed by hogs, dairy, beef
and aquaculture. The second largest market for U.S. soybeans is for production of foods for human
consumption, like salad oil or frying oil, which uses about 15 percent of U.S. soybeans. A distant
third market for soybeans is biodiesel, using only about 5 percent of the U.S. soybean crop. In 2013,
soybean exports reached record highs, exporting 43 million metric tons to overseas markets. China
remains the largest export market for U.S. soybeans.
En dit is alleen voor Amerika, maar geldt net zo goed voor de EU. Vooral Nederland draagt zijn steen hierin bij, als één van de grootste exporteurs van melk en eieren (om die te verkrijgen heb je immers dieren nodig, die gevoerd moeten worden. Zie je waar ik naar toe ga ? ;) ) We consumeren steeds meer vlees, hebben steeds meer soja hiertoe nodig wat weer zorgt voor alle problemen van dien. Rinse and repeat.

Eerder in dit topic overigens ook al uitgelegd:

Notna in "Van meat-lover naar plant-lover, hoe pak ik het aan?"

Ik zeg overigens niet dat soja zaligmakend is. Maar het argument dat overschakelen naar soja slechter is dan vlees blijven eten (voor het milieu) is gebaseerd op verkeerde argumentatie en ook gewoon niet waar.

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 18-06-2018 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tja, er is 5 kilo voer nodig om 1 kilo vlees te maken... Dus als je 100g soja eet, heb je een 5 keer lagere milieu-impact als wanneer je 100g vlees eet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Laatst online: 17-09 11:42
Mx. Alba schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:14:
Tja, er is 5 kilo voer nodig om 1 kilo vlees te maken... Dus als je 100g soja eet, heb je een 5 keer lagere milieu-impact als wanneer je 100g vlees eet...
Was het maar zo simpel. Zoek maar eens uit wat er nodig is om soja te verbouwen en hoeveel problemen er zijn met de boskap van oerwoud om soja plantages aan te leggen. Tuurlijk, vlees industrie is nog vele malen erger, gezien het dierenleed. Maar of het 5 x minder is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Xecuter NL schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:23:
[...]

Was het maar zo simpel. Zoek maar eens uit wat er nodig is om soja te verbouwen en hoeveel problemen er zijn met de boskap van oerwoud om soja plantages aan te leggen. Tuurlijk, vlees industrie is nog vele malen erger, gezien het dierenleed. Maar of het 5 x minder is...
Maar die problemen zijn er omdat we achterlijk veel voer nodig hebben om dieren te kunnen voeden om onszelf te kunnen voeden :+ 8)7

Ander gezegd, zonder de overconsumptie van vlees zouden we minder of zelfs geen extreme (oerwoud)kap nodig hebben om aan de eisen te voldoen.

Zelfs al zou het maar 2x zijn, lijkt de impact mij nogal significant

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 18-06-2018 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:24
Xecuter NL schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:23:
[...]

Of avocado's, of quinoa. Vraag me af of de koe die hier aan de andere kant van de snelweg heeft geleefd en in mijn pan belandt, wel echt zoveel grotere footprint heeft als die avocado die uit zuid-amerika heeft moeten komen.

[ Voor 19% gewijzigd door 418O2 op 18-06-2018 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

418O2 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:25:
[...]

Of avocado's, of quinoa. Vraag me af of de koe die hier aan de andere kant van de snelweg heeft geleefd en in mijn pan belandt, wel echt zoveel grotere footprint heeft als die avocado die uit zuid-amerika heeft moeten komen.
Inderdaad, avocado en quinoa hebben een veel hogere ecologische voetafdruk dan andere dingen die je als vegan kunt eten... Maar toch lager dan vlees. En dan is het dierenleed nog niet eens meegerekend. Zelfs als de ecologische voetafdruk even hoog zou zijn als die van vlees, zou het nog steeds een betere optie zijn. :)

Dit soort argumenten is een beetje het zelfde als mensen die een elektrische auto hebben verwijten dat meer dan de helft dan de stroom die erin gaat niet groen is. Daar kunnen zij niet zo veel aan doen. Ze doen in ieder geval wel alles wat ze als consument kunnen doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Mx. Alba op 18-06-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Notna schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:24:
[...]
Ander gezegd, zonder de overconsumptie van vlees zouden we minder of zelfs geen extreme (oerwoud)kap nodig hebben om aan de eisen te voldoen.

Zelfs al zou het maar 2x zijn, lijkt de impact mij nogal significant
Alle massa productie van voedsel is fout. Of het nou voor mensen of voor dieren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wailing_Banshee schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:36:
Alle massa productie van voedsel is fout. Of het nou voor mensen of voor dieren is.
Klopt, helaas. Maar dan nog heeft de massaproductie van vlees, eieren, zuivel, vis en andere dierlijke producten veel meer impact op het milieu dan de massaproductie van plantaardig voedsel. Always choose the lesser of two weevils.

O ja, just my luck... Eerste werkdag nadat ik om ben naar vegan, trakteren er drie collega's op vlaai omdat ze afgelopen weekeind of vandaag jarig zijn (geweest)...

[ Voor 16% gewijzigd door Mx. Alba op 18-06-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 24-09 13:06
"Mogen" vegetariërs/vegans wel eten hebben met toegevoegde middelen uit de natuur? Zijn genoeg stofjes die volledig plantaardig zijn, maar wel door "de fabriek" zijn gehaald. Probleem zal zijn dat het vaak toegevoegd wordt aan producten waar andere dingen in zitten die niet mogen. En insecten? :D

Ik zie in mijn omgeving ook aardig wat mensen omgaan, ieder met eigen beweegredenen. Tot op heden allemaal ook met de goede mindset, ze doen het voor zichzelf en respecteren ook de beslissingen van anderen. Ik vind het goed dat we die massa-productie gaan minderen. Ik eet zelf nog steeds alles, maar we eten wel vaker biologisch of vegetarisch. Ik at sowieso al veel fruit en groente, dus voor de gezondheid hoeft het niet. Nadeel is wel dat je zonder aanpassing in winkelgedrag wel snel meer uitgeeft, door die massa productie is vlees wel heel interessant geprijsd. Ik vervang vaak gehakt of kip door iets van paddestoelen/courgette/aubergine (pasta/currie/wok) of vleesvervangers (https://www.ah.nl/product...egetarische-caprese-carre zijn machtig lekker), maar dat kan daarmee flink duurder uitvallen. Pinda's/noten moet ik door allergie vandaan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Zebby schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:53:
"Mogen" vegetariërs/vegans wel eten hebben met toegevoegde middelen uit de natuur? Zijn genoeg stofjes die volledig plantaardig zijn, maar wel door "de fabriek" zijn gehaald. Probleem zal zijn dat het vaak toegevoegd wordt aan producten waar andere dingen in zitten die niet mogen. En insecten? :D
Tja, het beste zou inderdaad een soort paleo vegan zijn. Dus geen processed foods en geen dierlijke producten. Maar die combinatie is niet erg praktisch.

Dingen als honing, daar twijfel ik zelf nog over, trouwens. Ik denk dat wanneer je honing haalt bij een kleinschalige (liefst biologische) imker, daar niet zoveel mis mee is. Daarmee steun je juist, volgens mij, het behoud van de bijen. En ik heb ook een uiteenzetting gelezen dat oesters vegan zijn waar ik volgens mij best wel achter sta.

De vraag is dus volgens mij vooral of je een ethical vegan bent, of een dogmatic vegan... :)
Ik zie in mijn omgeving ook aardig wat mensen omgaan, ieder met eigen beweegredenen. Tot op heden allemaal ook met de goede mindset, ze doen het voor zichzelf en respecteren ook de beslissingen van anderen. Ik vind het goed dat we die massa-productie gaan minderen. Ik eet zelf nog steeds alles, maar we eten wel vaker biologisch of vegetarisch. Ik at sowieso al veel fruit en groente, dus voor de gezondheid hoeft het niet. Nadeel is wel dat je zonder aanpassing in winkelgedrag wel snel meer uitgeeft, door die massa productie is vlees wel heel interessant geprijsd. Ik vervang vaak gehakt of kip door iets van paddestoelen/courgette/aubergine (pasta/currie/wok) of vleesvervangers (https://www.ah.nl/product...egetarische-caprese-carre zijn machtig lekker), maar dat kan daarmee flink duurder uitvallen. Pinda's/noten moet ik door allergie vandaan blijven.
Hmmm, als je alergisch bent voor pinda's en noten dan zou vegan volgens mij niet zo'n heel goede keuze voor je zijn. Dan gaat toch echt jouw gezondheid voor!

Anyway, tijd voor mijn eerst vegan lunch op het werk. Een avocado, een halve komkommer, een paar waspeentjes, een handjevol snoeptomaatjes en een boterham met olijfoliemargarine en hoemoes besprenkeld met chiazaad.

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 18-06-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou vlees wel erg missen als ik vegetarier werd :) We eten wel minder vlees, twee keer per week (minimaal, vaak is het vaker) eten we vis (en ik weet dat vis niet vegetarisch is ;) ) en een keer in de week eten we tofu en soms ei. Die nep hamburgers of nepgehaktballen die snap ik niet zo, het smaakt anders en heeft eigenlijk alleen maar dezelfde vorm. Groente eten we van de versafdeling, wat dus zonder verpakkingen en streepjescodes in de supermarkt ligt. Voor mijn gevoel is dit al gezonder dan het gemiddelde westerse dieet, al kijken we ook niet echt naar of iets biologisch is en dergelijke.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Marzman schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:44:
Ik zou vlees wel erg missen als ik vegetarier werd :)
Toen ik anderhalf jaar geleden juist koolhydraatarm ging eten dacht ik dat ik het brood, de aardappels en de rijst zo zou missen en ik had voordat ik eraan begon geen idee wat ik dan zou moeten eten... Maar toen ik er eenmaal aan begon bleek het helemaal niet zo moeilijk eigenlijk. Van tevoren denk je het alleen te gaan missen.

Ik zou zeggen, wat let je om het eens te proberen? Je hoeft echt niet zoals ik nu aan het doen ben cold turkey vegan te worden. Zo te horen eet je sowieso al minder vlees dan gemiddeld, dus nog minder zou niet zo heel moeilijk moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Mx. Alba schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:48:
[...]

Toen ik anderhalf jaar geleden juist koolhydraatarm ging eten dacht ik dat ik het brood, de aardappels en de rijst zo zou missen en ik had voordat ik eraan begon geen idee wat ik dan zou moeten eten... Maar toen ik er eenmaal aan begon bleek het helemaal niet zo moeilijk eigenlijk. Van tevoren denk je het alleen te gaan missen.

Ik zou zeggen, wat let je om het eens te proberen? Je hoeft echt niet zoals ik nu aan het doen ben cold turkey vegan te worden. Zo te horen eet je sowieso al minder vlees dan gemiddeld, dus nog minder zou niet zo heel moeilijk moeten zijn toch?
Ik heb bij de boodschappen voor dit weekend nog maar voor 1 dag vlees gekocht (75gr pp) en die zou er inderdaad nog wel redelijk makkelijk af kunnen. Maar er zit nog wel voldoende zuivel in de boodschappen (melk, kaas voor op brood maar ook geraspt door recepten, crème fraîche, yoghurt als dessert). Ook eieren er uit halen lijkt me lastig. Voor de eieren overweeg ik trouwens om zelf een paar kippen in de tuin te nemen, hoewel ik niet weet of dat qua dierenwelzijn en milieu echt een impact heeft t.o.v. biologische eieren (of de nieuwe eieren van de Lidl).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:34
Ik geniet (te) veel van vlees om het te kunnen laten staan en ik ben en voel me gezond. Ook staan de hipsters die anderen de les lezen en veel te hard hun best doen om te overtuigen (zowel op tv als in het dagelijks leven) me een beetje tegen. Die harde, fanatieke kern verpest het een beetje voor de 'normale' vegetariër. Zelfde verschijnsel zie je met etniciteit, geloof, etc. Soort aversie creëren i.p.v. dat je mensen mee krijgt.

Overigens respecteer ik ieders keuze en vind ik het mooi als je het doet uit een bepaalde goodwill en overtuiging. Tenminste, als je vervolgens niet met echt bont loopt, een slurpende oude diesel rijdt, voedsel eet waarvoor alle bossen worden plat gebrand, de verwarming aan laat staan op 22 graden in de lente, etc.
Het is een way of life maar niet om ander 'fout' gedrag te compenseren denk ik. Hoewel de moraalridders zullen zeggen: "Alle beetjes helpen..", uhu, vast :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:26
Mijn partner is vegetarisch en ik doe vrijwel altijd mee :-) Enige momenten dat ik vlees zou eten is als we uit eten gaan (ook niet altijd) en wellicht met een BBQ. Vlees is lekker, maar ik mis het niet. Het is ook maar waar je jezelf aan laat wennen. Er zijn genoeg andere dingen om te eten dan vlees, denk bijvoorbeeld aan falafel en haloumi. Kun je heerlijk gebruiken in wraps of als burger (YUMMEH!). En verder lekker veel verse groente eten en niet zoveel uit potjes halen. Het gemis van B12 is door ons nog niet opgemerkt. Maarja, het gaat hier om vegetarisme, niet om veganisme.

Het idee van whole-food klinkt leuk, maar lijkt mij wel heel uitdagend. Mede omdat je toch veel uit pure producten moet halen en bij veel dingen moet nadenken in de supermarkt. Then again, er zijn tal van producten en gerechten die je op die basis kunt eten. Veel respect voor de mens die dit soort dingen probeert, om op zijn manier een steentje bij te dragen (al is dat steentje puur voor zichzelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mx. Alba schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:48:
[...]

Ik vind BBQen ook erg leuk enzo, en kan me dat dan niet zo goed voorstellen. Ook etentjes worden wat ingewikkelder. En verder vind ik het eigenlijk wel goed zo, mijn vrouw wil vaker als ik een hele week geen vlees eten, zelf ben ik dat meestal vrij snel beu, maar met een beetje afwisseling wil ik best minder vlees eten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Marzman schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:29:
[...]
Ik vind BBQen ook erg leuk enzo, en kan me dat dan niet zo goed voorstellen. Ook etentjes worden wat ingewikkelder. En verder vind ik het eigenlijk wel goed zo, mijn vrouw wil vaker als ik een hele week geen vlees eten, zelf ben ik dat meestal vrij snel beu, maar met een beetje afwisseling wil ik best minder vlees eten.
Tja, over twee weken een barbecue bij mijn zusje ter ere van de verjaardagen van haar tweeling. Ik denk dat ik gewoon zelf wat vegaburgers meeneem om toch lekker mee te kunnen barbeknoeien. Verder geef ik niet zoveel om van die letterlijke vleesvervangers die er ook als vlees uitzien - maar als het om sociaal eten gaat zoals een barbecue dan zie ik het nut er wel van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Wailing_Banshee schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:36:
[...]

Hoogverwerkt vreten is fout. Maar zonder massaproductie sterft overmorgen 99,99% van de mens. Het is de enige manier op voldoende eten op tafel te krijgen, tenzij we of weer bijna allemaal boer worden, de inefficienties daarvan opvangen met een paar extra Aardes en verder alle overige menselijk activiteit staken.

Niet realistisch. Door gewoon niet of weinig verwerkt, hoofdzakelijk plant-gebaseerd eten te kopen kun je prima gezond en duurzaam van massaproductie leven. Laat vooral alles waar kant-en-klaar op staat staan, en leer met gewone (gedroogd of uit eigen tuin/pot) kruiden werken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Brent schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:46:
[...]

Hoogverwerkt vreten is fout. Maar zonder massaproductie sterft overmorgen 99,99% van de mens. Het is de enige manier op voldoende eten op tafel te krijgen, tenzij we of weer bijna allemaal boer worden, de inefficienties daarvan opvangen met een paar extra Aardes en verder alle overige menselijk activiteit staken.
Is dat zo erg? Om nog even terug te komen op wat @Mx. Alba zei: ben je een ethical vegan, of een dogmatic vegan? Als je een ethical vegan ben, ga ik ervan uit dat je ook geen kinderen neemt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wailing_Banshee schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:01:
[...]

Is dat zo erg? Om nog even terug te komen op wat @Mx. Alba zei: ben je een ethical vegan, of een dogmatic vegan? Als je een ethical vegan ben, ga ik ervan uit dat je ook geen kinderen neemt...
Volgens mij interpreteer je mijn bedoeling verkeerd. :)

Inderdaad zou een "ethical vegan" er daarom voor kunnen kiezen om geen kinderen te nemen. Anderzijds zou een "ethical vegan" er juist wel voor kunnen kiezen om kinderen te nemen. Ethiek is niet zwart-wit maar fifty million shades of grey. ;)

Mijn punt is dat een "ethical vegan" juist wat alles betreft een ethische afweging maakt. Zoals ik aangaf voor wat betreft honing (wat in sommige gevallen volgens mij best ethisch gezien vegan zou kunnen zijn) en oesters. Terwijl een "dogmatic vegan" juist heel dogmatisch uitgaat van "niets van alles wat dierlijk is" en er verder niet over nadenkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Mx. Alba op 18-06-2018 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Grappig hoe een hulpvraag 'hoe pak ik iets aan?' beantwoord wordt met oordelen en opmerkingen over de achterliggende gedachte en motivatie.

@ TS
Ga eens op zoek naar veganistische restaurants in de buurt en ga daar eens eten. Zeker in grote steden zijn whole food toko's genoeg. Daar kun je èn proeven èn ideeën opdoen voor thuis. Zei de omnivoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Mx. Alba schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:08:
[...]

Volgens mij interpreteer je mijn bedoeling verkeerd. :)

Inderdaad zou een "ethical vegan" er daarom voor kunnen kiezen om geen kinderen te nemen. Anderzijds zou een "ethical vegan" er juist wel voor kunnen kiezen om kinderen te nemen. Ethiek is niet zwart-wit maar fifty million shades of grey. ;)
Hey, als je vegan wordt omdat je begaan met het milieu, moet je geen kinderen nemen! Weet je wel wat de CO2 footprint is van een kind! Ik heb geen kinderen, dus ik mag vlees eten want ik heb die CO2 gecompenseerd :P

(en ik interpreteer bedoelingen altijd in mijn voordeel!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wailing_Banshee schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:11:
[...]

Hey, als je vegan wordt omdat je begaan met het milieu, moet je geen kinderen nemen! Weet je wel wat de CO2 footprint is van een kind! Ik heb geen kinderen, dus ik mag vlees eten want ik heb die CO2 gecompenseerd :P

(en ik interpreteer bedoelingen altijd in mijn voordeel!)
Tja, ik moet je ook gewoon gelijk geven natuurlijk... Iedereen is wel hypocriet. Alleen om de beslissing te nemen om geen kinderen te nemen zou ik 13 jaar terug in de tijd moeten dus dat is niet echt een optie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Waar refereer je precies naar?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:42
Vraagje: vlees wordt vaak vervangen door noten of paddestoelen. Zowel noten als paddestoelen kunnen we niet eten door hun hoge kopergehalte en een stofwisselingsziekte die daar betrekking op heeft van een van de gezinsleden.

Wat gebruiken jullie om vlees te vervangen in gerechten waarin je nog wel de bite van vlees wil? Tofu is, mits goed bereid, prima te gebruiken en kaas in sommige gerechten ook wel, maar verder? Tips & tricks?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:59

Deathchant

Don't intend. Do!

Het probleem is ook een beetje dat we het wel goed willen doen, maar dat we zeer weinig zicht hebben op wáár ons eten nou echt vandaan komt en hoe het tot stand gekomen is. We worden doodgegooid met labels "NATUURLIJK" en "BIOLOGISCH" en andere termen.
We kopen dat omdat we ons steeds bewuster worden hoe we met onze aarde en onze dieren moeten omspringen, maar aan de andere kant zijn de labels zo dubieus als de pest. Een biologische kip is een kip die 1 vierkante meter met nog 11 andere kippen moet delen (in plaats van met nog 15 andere kippen), dus hoezo vrije uitloop? Ze krijgen hun snaveltjes niet afgeknipt en ze hebben minder stress, maar waarom moeten we daar al tevreden mee zijn? Ik vind het nog steeds niet humaan genoeg. Maar hoe moet het dan wel, ik weet het ook niet, ik ben geen specialist.
Dus tja, doe ik er eigenlijk wel goed aan om biologisch eten te kopen? Ik weet wel dat als ik het niet doe, dat ik juist bijdraag aan alles. Nee, ik weet idd niet van alles wat ik koop hoe het proces gaat en wat de exacte herkomst is; hierin ligt ook een grote verantwoordelijkheid van de overheid en de bedrijven om mensen hiervan in kennis te stellen, maar ik koop het omdat ik het graag beter wil doen, niet alleen voor mezelf maar ook voor het welzijn van de dieren (in the long run).

Ik heb een collega die 4 kippen heeft in een zeer grote wei. Krijgen natuurlijk voedsel (voorzover ik dat kan beoordelen) en ik betaal hem 2 euro voor 6 eieren. Dan weet ik tenminste wat ik krijg. Ik heb regelmatig sla en komkommer uit de tuin van mijn oma. Ik heb zelf framboos en braam in de tuin en ik heb een eigen kruidentuintje. De rest wat ik uit de supermarkt haal, neem ik zoveel mogelijk biologisch. Dus ik heb toch het gevoel dat ik in ieder geval iéts doe.

Ik kies dan toch nog steeds de kant van de moraalridders, want die proberen tenminste wel iéts te doen. Om nou direct een aversie tegen ze te krijgen klinkt een beetje als een puber die net het tegenovergestelde wilt doen dan dat er gezegd wordt puur om één of ander ongegrond/dubieus statement te maken.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 07:15
Mijn vriendin eet vegetarisch en ik hou van een BBQ aanmaken. Ik daarom in de loop van de jaren wat recepten opgedaan die misschien fijn zijn om te delen voor de vega bbq. Helemaal veganistisch heb ik nog niet geprobeerd, maar lijkt me ook te doen door de kaas te vervangen, alleen op de burger weet ik dan even niet gelijk waarmee. Anyway, met gegrilde groenten kan je alle kanten uit en iedereen vind ze lekker:

1. Gegrilde groentensalade
4 personen.
Nodig: 2 courgettes, 2-3 paprika's, zakje sugar snaps, 2 rode uien, rood of groen pepertje, bakje cherrytomaten, blok feta, couscous of bulgur voor 4 personen. Optioneel: Alle andere grillbare groenten zoals groene asperge, aubergine, wortels. Peterselie of koriander ter garnering

Voorbereiden:
Bereid de Couscous of Bulgur voor 4 personen volgens de verpakking.

Snij de courgettes in lange plakken van 0,5-1cm dik. Snij de paprika in kwarten. De rode ui kan in zijn geheel in de kolen, maar ik pel en snij hem tegenwoordig in kwarten. Doe een beetje olie op alle groenten.

Gril ui, pepertje en sugar snaps op een rooster met kleine gaatjes of een bbq mand. regelmatig keren. Het mag best bruinzwart worden van buiten, groenten vinden dat niet gelijk erg, pas als het echt verkoold dan is het verbrand.
Gril de courgettes en paprika met het deksel op de bbq. regelmatig keren totdat ze zacht zijn. Snij ondertussen de cherrytomaat in stukjes en de feta in brokjes. Als de groenten gegrild zijn in kleine stukjes snijden, ter grote van de tomaatjes en feta brokjes. Ui mag nog wel wat kleiner.

Alles door elkaar heen rossen en afmaken met fijngesneden peterselie (kan je ook weglaten). Op smaak brengen met peper en zout. Genieten.

2. Haloumi Burger
4 personen.
Nodig: 1 courgette, 1 paprika, 1 aubergine, blok haloumi (dodoni, naast de feta bij de appie), ciabatta
Zelf ketchup maken: halve rode peper, tomatenpasta, ciderazijn, honing.

Voorbereiden:
Ciabatta in 4 gelijke stukken snijden, dit zijn de broodjes. Courgette, paprika en aubergine in plakken snijden die niet veel groter zijn dan deze broodjes. Snij de Haloumi voorzichtig over de lengte in 4 plakken

Gril de courgette, aubergine en paprika met het deksel op de bbq. Regelmatig keren totdat ze zacht zijn.
Optioneel (maar dikke aanrader, dit maakt het gerecht echt top): Maak ondertussen zelf ketchup met 100gr tomaten puree, 50 gram honing, 3 el water, 30ml appelciderazijn en een heel fijn gesneden halve rode peper. Kan meer of minder van alle ingredienten naar eigen voorkeur.

Gril de Haloumi en rooster tegelijk een door midden gesneden ciabatta broodje op de BBQ. Haloumi moet van die mooie bruine grilstrepen krijgen. Brood roosteren gaat vaak super snel, dus even bijblijven.
Bouw een burger met ketchup, plak aubergine, courgette, haloumi, paprika en nog wat ketchup.

Serveer en win de admiratie van je relatie. :)

Eigen foto, met de salade van optie 1 in de intakte paprika gepropt om het er mooier uit te laten zien. Sindsdien nooit meer gedaan want het is alleen voor de looks en eet onhandig:
Afbeeldingslocatie: https://trello-attachments.s3.amazonaws.com/55d0d40e6e32091f8438aab6/2592x1944/3cb58098f7b3907da4a0655843a08b2e/2015-07-18_19.26.21.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door MrAngry op 18-06-2018 16:45 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

SlaadjeBla schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:29:
Vraagje: vlees wordt vaak vervangen door noten of paddestoelen. Zowel noten als paddestoelen kunnen we niet eten door hun hoge kopergehalte en een stofwisselingsziekte die daar betrekking op heeft van een van de gezinsleden.

Wat gebruiken jullie om vlees te vervangen in gerechten waarin je nog wel de bite van vlees wil? Tofu is, mits goed bereid, prima te gebruiken en kaas in sommige gerechten ook wel, maar verder? Tips & tricks?
Bonenburgers? Je kan veel verschillende soorten bonengebruiken en daar heerlijke burgers van maken :)

De sojaburgers (Vegetarische slager bijv.) zijn ook geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het probleem met vegan eten is dat je moet zorgen dat je wel alle juiste stofjes in de juiste verhoudingen binnenkrijgt. Hoewel... Heel veel vleeseters hebben ook chronische tekorten maar daar maalt niemand om. Maar als je dat combineert met allergieën of intoleranties dan wordt het wel lastig.

Om vlees te vervangen hoef je geen noten en paddestoelen te eten. Qua proteïnen is het over het algemeen voldoende als je een graan en een boon combineert. Beide bevatten namelijk onvolledige proteïnen, maar hebben verschillende lacunes waardoor ze elkaar aanvullen. Dus een chili sin carne is perfect, of een boterham met pindakaas (want pinda's zijn ook bonen, geen noten).

Dan moet je wel extra letten op de nodige vetten en mineralen... Maar daar kan je dan eventueel ook supplementen voor nemen?

Disclaimer: ik ben geen dokter een geen diëtist dus kan niet 100% instaan voor de bovenstaande informatie. Ik denk dat het wel mogelijk is om gezond vegan te eten zonder noten en paddestoelen te eten maar volgens mij is dat wel lastig... Ik zou je daarom zelf aanraden om het bij vegetarisch te houden ipv vegan, en wel eieren en zuivel te blijven nuttigen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kernie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 09:50
Mijn ervaring, als van die-hard vleeseter naar bijna géén vlees ;), is echt goede vleesvervangers die (bijna) dezelfde "voldoening" geven als echt vlees.
Vivera heeft een paar hele fijne vervangers, net als Vegafit en dan dus even zoeken welke jou die voldoening geven.

En denk tijdens de hap die ik neem aan het leed (wat voor mij de voornaamste reden is naast gezondheid) dat jij bespaart of beter gezegd, besluit om niet aan mee te doen :)

[ Voor 1% gewijzigd door kernie op 18-06-2018 16:37 . Reden: zinsopbouw ]

PS5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Ik maak af en toe zelf seitan. De gemakkelijke manier is met glutenmeel, maar dit is vrij duur. Je kan het ook met gewone meel, dan ben je 30 cent kwijt voor een grote hoeveelheid seitan, maar het is wel een gedoe om het zetmeel weg te spoelen zodat je enkel de glutenmassa overhoudt.

Het leuke aan seitan is dat je het klaarmaakt zoals je zelf wil. Gemakkelijkst is om het met kruiden in een worst te draaien, wat qua smaak en textuur amper te onderscheiden is van 'echte' worsten. Je kan het ook marineren en in de oven steken, wat qua textuur richting ribbetjes uitgaat :9~

En voor de BBQ maak ik zelf hamburgers. Vorig jaar rode bietenburgers gemaakt, veel complimenten over gekregen. Dit jaar probeer ik iets specialers.
Ik zou je daarom zelf aanraden om het bij vegetarisch te houden ipv vegan, en wel eieren en zuivel te blijven nuttigen.
Welke voedingsstoffen krijg je volgens jou van eieren en zuivel die een veganist niet zou binnenkrijgen?
Het is hier al vaker gezegd, maar een "gebalanceerd" dieet is niet moeilijk, op B12 na, waarvoor je specifiek moet letten op voeding met toegevoegde B12, net zoals dat aan dierenvoeder wordt toegevoegd.

[ Voor 22% gewijzigd door boe2 op 18-06-2018 17:04 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

boe2 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:46:
Welke voedingsstoffen krijg je volgens jou van eieren en zuivel die een veganist niet zou binnenkrijgen?
Het is hier al vaker gezegd, maar een "gebalanceerd" dieet is niet moeilijk, op B12 na, waarvoor je specifiek moet letten op voeding met toegevoegde B12, net zoals dat aan dierenvoeder wordt toegevoegd.
Calcium, zink, ijzer, jodium, fosfor, vitamine D, omega-3... Feit is dat je als je vegan eet beter moet opletten of je wel gebalanceerd eet omdat je met zo'n dieet veel sneller tegen een tekort van het een of het ander aanloopt dan met een dieet waar ook dierlijke producten in voorkomen.

Maar juist daardoor is vegan eten vaak uiteindelijk gezonder. Juist omdat je oplet wat je eet. Dat is altijd beter dan maar gewoon alles wat voor je neus komt in je mond proppen. ;) Om het maar eens bot uit te drukken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:42
Mx. Alba schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:53:
[...]

Het probleem met vegan eten is dat je moet zorgen dat je wel alle juiste stofjes in de juiste verhoudingen binnenkrijgt. Hoewel... Heel veel vleeseters hebben ook chronische tekorten maar daar maalt niemand om. Maar als je dat combineert met allergieën of intoleranties dan wordt het wel lastig.
In ons geval is het niet om vlees compleet uit te bannen, maar om te minderen. Ik hoef niet zo nodig vlees te eten, maar veel gerechten vragen toch om een beetje structuur en bite dat vlees kan geven. Goede recepten zonder noten (of pinda's ook in dit geval) of champignons lijken lastig te vinden.

In dit geval gaat het niet om een allergie, maar om een stofwisselingsziekte. Koperrijke voedingsstoffen mijden we daarom zoveel mogelijk in het dieet, maar sporen of zeer kleine hoeveelheden ervan zijn niet erg. Dus als we gezamenlijk eten, eten we geen bruine chocola, noten, champignons of schaaldieren.

Ik vind bonen wel een goede tip, al houdt mijn inspiratie na de Chili wel op. De bonenburger klonk ook goed.

Wat ik altijd wel een beetje vreemd vind, is dat vleesvervangers duurder zijn dan vlees. En dan bedoel ik niet alleen de kiloknallers. Dat stukje kunstmatig eiwit is dus duurder dan een stuk beest dat geboren, gevoed, verzorgd, geslacht, vervoerd en verkocht moet worden. Dat is toch raar? Of zie ik het verkeerd?

Seitan kende ik nog niet. Ziet er, net als tofu, uit als iets dat zo lekker is als je het zelf kunt maken.

[ Voor 16% gewijzigd door SlaadjeBla op 18-06-2018 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mx. Alba schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:20:
[...]

Tja, het beste zou inderdaad een soort paleo vegan zijn. Dus geen processed foods en geen dierlijke producten. Maar die combinatie is niet erg praktisch.

Dingen als honing, daar twijfel ik zelf nog over, trouwens. Ik denk dat wanneer je honing haalt bij een kleinschalige (liefst biologische) imker, daar niet zoveel mis mee is. Daarmee steun je juist, volgens mij, het behoud van de bijen. En ik heb ook een uiteenzetting gelezen dat oesters vegan zijn waar ik volgens mij best wel achter sta.

De vraag is dus volgens mij vooral of je een ethical vegan bent, of een dogmatic vegan... :)

[...]

Hmmm, als je alergisch bent voor pinda's en noten dan zou vegan volgens mij niet zo'n heel goede keuze voor je zijn. Dan gaat toch echt jouw gezondheid voor!

Anyway, tijd voor mijn eerst vegan lunch op het werk. Een avocado, een halve komkommer, een paar waspeentjes, een handjevol snoeptomaatjes en een boterham met olijfoliemargarine en hoemoes besprenkeld met chiazaad.
Wat is anders dan zuivel aan honing? Bijen worden toch ook 'indirect gemolken' voor de honing, net als een koe? Die oester wordt erin geluisd door een vegan die ze niet wil laten staan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Señor Sjon schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:25:
[...]

Wat is anders dan zuivel aan honing? Bijen worden toch ook 'indirect gemolken' voor de honing, net als een koe? Die oester wordt erin geluisd door een vegan die ze niet wil laten staan. :P
Het verschil tussen zuivel en honing is dat bijen gewoon precies kunnen doen wat ze normaal ook doen. En bijen zijn nodig voor de bestuiving van bijna alle planten, er zijn steeds minder bijen, maar door honing van lokale imkers te kopen steun je hun efforts om de bijen te redden. Lijkt mij, ten minste. Zuivelkoeien zijn doorgefokte dieren die niet eens meer natuurlijk zouden kunnen leven omdat ze veel te veel melk produceren. Bovendien worden hun kalveren bijna direct van de moeders gescheiden, worden stierkalveren vernietigd of voor vlees vetgemest, en worden koeien vernietigd zodra ze te weinig melk gaan geven. Veel koeien lopen ook nauwelijks buiten en als ze wel buiten lopen krijgen ze bijna alleen maar eenzijdig gras te eten in plaats van een gevarieerd dieet van allerlei verschillende grassen en kruiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

SlaadjeBla schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:53:
[...]

In ons geval is het niet om vlees compleet uit te bannen, maar om te minderen. Ik hoef niet zo nodig vlees te eten, maar veel gerechten vragen toch om een beetje structuur en bite dat vlees kan geven. Goede recepten zonder noten (of pinda's ook in dit geval) of champignons lijken lastig te vinden.

In dit geval gaat het niet om een allergie, maar om een stofwisselingsziekte. Koperrijke voedingsstoffen mijden we daarom zoveel mogelijk in het dieet, maar sporen of zeer kleine hoeveelheden ervan zijn niet erg. Dus als we gezamenlijk eten, eten we geen bruine chocola, noten, champignons of schaaldieren.

Ik vind bonen wel een goede tip, al houdt mijn inspiratie na de Chili wel op. De bonenburger klonk ook goed.

Wat ik altijd wel een beetje vreemd vind, is dat vleesvervangers duurder zijn dan vlees. En dan bedoel ik niet alleen de kiloknallers. Dat stukje kunstmatig eiwit is dus duurder dan een stuk beest dat geboren, gevoed, verzorgd, geslacht, vervoerd en verkocht moet worden. Dat is toch raar? Of zie ik het verkeerd?

Seitan kende ik nog niet. Ziet er, net als tofu, uit als iets dat zo lekker is als je het zelf kunt maken.
Ik denk subsidie en schaal c.q volume. De vraag naar dit soort producten is pas de laatste paar jaar booming geworden (in het Westen dan). Hoe groter de vraag, hoe groter het volume, hoe lager de prijs.

Seitan (All hail Seitan!) Is heerlijk. Wij maken wel eens 'saucijzenbroodjes' er mee. Lekker hoor :9

Mbt bonen: kikkererwten, bruine en witte bonen, canelli bonen (met name goed voor burgers), kapucijners etc. Even googlen doet wonderen denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Mx. Alba schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:42:
[...]

Het verschil tussen zuivel en honing is dat bijen gewoon precies kunnen doen wat ze normaal ook doen. En bijen zijn nodig voor de bestuiving van bijna alle planten, er zijn steeds minder bijen, maar door honing van lokale imkers te kopen steun je hun efforts om de bijen te redden. Lijkt mij, ten minste.
Die honing wordt anders door de bijen zelf gebruikt... Je kunt bijen ook helpen door massale landbouw te boycotten en initiatieven om meer bloemen te houden te promoten.
Zuivelkoeien zijn doorgefokte dieren die niet eens meer natuurlijk zouden kunnen leven omdat ze veel te veel melk produceren. Bovendien worden hun kalveren bijna direct van de moeders gescheiden, worden stierkalveren vernietigd of voor vlees vetgemest, en worden koeien vernietigd zodra ze te weinig melk gaan geven. Veel koeien lopen ook nauwelijks buiten en als ze wel buiten lopen krijgen ze bijna alleen maar eenzijdig gras te eten in plaats van een gevarieerd dieet van allerlei verschillende grassen en kruiden.
Onze overbuurman heeft 50 koeien. Die staan altijd buiten. Zelfs in de winter (op mooie vorst-vrije dagen) komen ze wel buiten (niet het weiland in, daar zouden ze tot hun uiers in de klei staan :p maar op het plein voor de stal). Ja, de kalveren worden redelijk snel van hun moeder gescheiden, maar ze hebben daarna een goed leven hoor. De overbuurman van ons doet niet aan kistkalveren en dat soort dingen, hij zet ze, zodra ze kunnen grazen, met z'n allen in een wei.

Ja, er zullen vast ook boeren zijn die het niet zo goed met hun dieren op hebben, die hun dieren alleen als geld zien. Maar er zijn ook boeren die er geen probleem in zien om al hun velden met een identiek gewas te planten en alles kapot te spuiten wat er niet thuis hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:44:
[...]

Die honing wordt anders door de bijen zelf gebruikt... Je kunt bijen ook helpen door massale landbouw te boycotten en initiatieven om meer bloemen te houden te promoten.

[...]

Onze overbuurman heeft 50 koeien. Die staan altijd buiten. Zelfs in de winter (op mooie vorst-vrije dagen) komen ze wel buiten (niet het weiland in, daar zouden ze tot hun uiers in de klei staan :p maar op het plein voor de stal). Ja, de kalveren worden redelijk snel van hun moeder gescheiden, maar ze hebben daarna een goed leven hoor. De overbuurman van ons doet niet aan kistkalveren en dat soort dingen, hij zet ze, zodra ze kunnen grazen, met z'n allen in een wei.

Ja, er zullen vast ook boeren zijn die het niet zo goed met hun dieren op hebben, die hun dieren alleen als geld zien. Maar er zijn ook boeren die er geen probleem in zien om al hun velden met een identiek gewas te planten en alles kapot te spuiten wat er niet thuis hoort.
Tja, ergens moet je een grens trekken. Wat gebeurt er bij je overbuurman trouwens met de stiertjes? Want ik neem aan dat die 50 runderen van hem overwegend koeien zijn, maar gemiddeld zijn 50% van de kalveren stieren. Zijn die runderen ook een natuurlijk ras dat op zichzelf zou kunnen overleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:44:
[...]

[...]

En die boeren maaien ook onverdoofd het gras of de groente af. Het groenleed is niet te overzien. ;)

Af en toe gaan we (veel) te ver met het vermenselijken van dingen en zaken, terwijl veel boeren (zoals ook al eerder gepost in het topic) nogal snel in de hoek van massa-industrie gezet worden. @Mx. Alba het gaat wel van extreem naar extreem bij jou he? ;) Laat je je niet teveel beïnvloeden door internet en ga eens bij een boer kijken hoe het er echt aan toegaat. Er zit een hoop ruis. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Señor Sjon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:27:
En die boeren maaien ook onverdoofd het gras of de groente af. Het groenleed is niet te overzien. ;)

Af en toe gaan we (veel) te ver met het vermenselijken van dingen en zaken, terwijl veel boeren (zoals ook al eerder gepost in het topic) nogal snel in de hoek van massa-industrie gezet worden. @Mx. Alba het gaat wel van extreem naar extreem bij jou he? ;) Laat je je niet teveel beïnvloeden door internet en ga eens bij een boer kijken hoe het er echt aan toegaat. Er zit een hoop ruis. :)
Ik kom van het platteland hè dus ik weet precies hoe het bij boeren gaat. ;)

Laten we die overbuurman van je eens nemen. Ik neem grif van je aan dat die heel goed voor zijn runderen zorgt. Ik weet dat de meeste boeren heel veel van hun dieren houden.

Maar toch. Hij heeft 50 koeien dus. Een koe kan 20 jaar oud worden, maar dat is net als zeggen dat een kat 25 jaar oud kan worden - de meeste dieren halen dat niet. Maar 10-15 jaar is een heel normale leeftijd die een rund kan bereiken. Toch worden melkkoeien niet ouder dan 6 jaar, want daarna zijn ze economisch niet meer rendabel. Wat doet die boer met koeien die te weinig melk produceren? 50 koeien, dat betekent ook 50 kalveren per jaar, waarvan 25 stiertjes. Wat gebeurt daarmee? Om het volgende jaar 50 koeien te hebben en niet 65-70, zal hij ook van 15-20 koetjes af moeten. Hoe doet hij dat?

Dus ik weet zeker dat hij die 50 koeien die economisch rendabel zijn zeer goed verzorgt. Maar toch worden al die koeien afgedankt op de helft van hun natuurlijke levensduur. En gaat de helft tot driekwart van hun nakomelingen naar de slacht.

Oftewel, de zuivelindustrie, zelfs als het heel goed wordt aangepakt, is simpelweg niet duurzaam. Er worden immers altijd meer runderen door geproduceerd dan nodig zijn om de zuivelindustrie zelf draaiende te houden - en dat overschot gaat naar de slacht. Nog afgezien van het feit dat zuivelkoeien op de helft van hun natuurlijke levensduur afgedankt worden.

Stel dat niemand meer vlees zou eten... Hoe zou de zuivelindustrie dan in stand gehouden kunnen worden? Want een koe "moet" elk jaar kalven om melk te produceren. Dus elke zuivelkoe produceert tijdens haar economische leven zo'n vijf nakomelingen, waarvan gemiddeld twee à drie stiertjes. Zonder de vleesindustrie naast de zuivelindustrie om van dat overschot (4 van de 5 nakomelingen die geproduceerd worden) af te komen, is de zuivelindustrie niet levensvatbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Mx. Alba op 19-06-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Mx. Alba schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:51:
[...]
Stel dat niemand meer vlees zou eten... Hoe zou de zuivelindustrie dan in stand gehouden kunnen worden? Want een koe "moet" elk jaar kalven om melk te produceren. Dus elke zuivelkoe produceert tijdens haar economische leven zo'n vijf nakomelingen, waarvan gemiddeld twee à drie stiertjes. Zonder de vleesindustrie naast de zuivelindustrie om van dat overschot (4 van de 5 nakomelingen die geproduceerd worden) af te komen, is de zuivelindustrie niet levensvatbaar.
Een goede reden om vlees te blijven eten dan, want zonder kaas kan ik niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:32:
[...]

Een goede reden om vlees te blijven eten dan, want zonder kaas kan wil ik niet!
FTFY :+

* Notna rent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Mx. Alba schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:51:
Oftewel, de zuivelindustrie, zelfs als het heel goed wordt aangepakt, is simpelweg niet duurzaam. Er worden immers altijd meer runderen door geproduceerd dan nodig zijn om de zuivelindustrie zelf draaiende te houden - en dat overschot gaat naar de slacht. Nog afgezien van het feit dat zuivelkoeien op de helft van hun natuurlijke levensduur afgedankt worden.
Dit wordt een wat moeilijke definitie van duurzaam zo. Waarom zou het niet duurzaam zijn om koeien af te slachten (afgezien van de uitstoot van koeien)?

Er valt vanuit duurzaamheid (uitstoot) nog heel wat te verbeteren mbt onze dierlijke consumptie. Ik denk dat bij een boer zoals hierboven beschreven het met dierenleed wel goed zit. Een koe maakt geen lange termijn plannen (ga ik maar even vanuit) en het eerder beëindigen van zo'n leven (mits diervriendelijk) vind ik persoonlijk dan ook niet een heel groot probleem.

Je linkte eerder naar een artikel over de oester, omdat deze geen pijn voelt zou je hem/haar op mogen eten. Datzelfde vind ik ook voor veel andere dieren. Omdat ze geen besef hebben van tijd/toekomst denk ik dat het niet erg is als je die toekomst van ze af neemt. Dierenwelzijn tijdens het leven van het dier (tot aan de slacht) staat dan wel voorop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Nee, kan!

Maar even serieus, ik blijf erbij, bio-industrie is niet goed, maar om dan allemaal maar vega te gaan eten is volgens mij niet de oplossing. Want ook bio-industrie in de landbouw is niet goed. Ik zie eerder een toekomst in dingen als

https://www.nemokennislin...-voedsel-en-biobrandstof/

Je moet iets opzetten wat zichzelf kan voeden, met eventueel wat energie van buitenaf, die je weer kunt winnen uit herbruikbare bronnen zoals zon, wind en water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:09:
[...]

Nee, kan!

Maar even serieus, ik blijf erbij, bio-industrie is niet goed, maar om dan allemaal maar vega te gaan eten is volgens mij niet de oplossing. Want ook bio-industrie in de landbouw is niet goed. Ik zie eerder een toekomst in dingen als

Je moet iets opzetten wat zichzelf kan voeden, met eventueel wat energie van buitenaf, die je weer kunt winnen uit herbruikbare bronnen zoals zon, wind en water.
Dat is wel een oud linkje. Als je zoekt naar recentere dingen dan komt uit bij:
https://downtoearthmagazine.nl/algen-grondstof-biobrandstof/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

emnich schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:15:
[...]

Dat is wel een oud linkje. Als je zoekt naar recentere dingen dan komt uit bij:
https://downtoearthmagazine.nl/algen-grondstof-biobrandstof/
En waarom:
De bottleneck zit in de afzet. De prijzen van gangbare voedingsmiddelen zijn ongelooflijk laag, veel (milieu)kosten worden afgewenteld op planeet en samenleving. En de toelatingsprocedures voor nieuw voedsel in de EU zijn lang en duur.”
(en dat stukje gaat met name over brandstof, ik heb het met name over voedingstoffen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

emnich schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:07:
[...]

Dit wordt een wat moeilijke definitie van duurzaam zo. Waarom zou het niet duurzaam zijn om koeien af te slachten (afgezien van de uitstoot van koeien)?

Er valt vanuit duurzaamheid (uitstoot) nog heel wat te verbeteren mbt onze dierlijke consumptie. Ik denk dat bij een boer zoals hierboven beschreven het met dierenleed wel goed zit. Een koe maakt geen lange termijn plannen (ga ik maar even vanuit) en het eerder beëindigen van zo'n leven (mits diervriendelijk) vind ik persoonlijk dan ook niet een heel groot probleem.

Je linkte eerder naar een artikel over de oester, omdat deze geen pijn voelt zou je hem/haar op mogen eten. Datzelfde vind ik ook voor veel andere dieren. Omdat ze geen besef hebben van tijd/toekomst denk ik dat het niet erg is als je die toekomst van ze af neemt. Dierenwelzijn tijdens het leven van het dier (tot aan de slacht) staat dan wel voorop.
We hebben het wel over duurzaamheid vanuit vegetarisch/veganistisch perspectief. Want daar gaat dit topic immers over.

Stel, je wordt vegetariër omdat je niet wil dat dieren gedood worden voor jouw voedsel. Maar je nuttigt wel zuivel. En die zuivel komt uit een industrie die alleen maar kan bestaan als er jaarlijks vele duizenden dieren worden gedood - anders zou Nederland binnen een paar jaar verzuipen in de runderen.
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:09:
[...]

Nee, kan!

Klopt, maar als iedereen vegan zou zijn, zou er maar 1/5e van de totale landoppervlakte nodig zijn die nu nodig is om in al het voedsel te voorzien.

[ Voor 21% gewijzigd door Mx. Alba op 19-06-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb, teneinde minder vlees te eten, mezelf eens voorgenomen om een week geen vlees te eten omdat ik vlees at bij elke maaltijd.
Dat doe ik niet meer maar ik eet nog wel gewoon gemiddeld 6x per week een stuk vlees.
Ik heb dat gewoon nodig, en die linksdraaiende biogarde ellende waar je het mee moet kunnen vervangen vind ik gewoon niets. Ben uiteindelijk ook wel gewoon een beetje een genieter en die maaltijden moeten wel ergens naar smaken als kan je ook wel gewoon MRE's gaan vreten.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Dan nog vind ik duurzaamheid een verkeerde benaming. Maar je hebt helemaal gelijk dat je niet voldoende zuivel kunt produceren zonder dieren te doden.

Maar ik vond de vraag waarom je geen dieren wilt doden interessanter. Als de koe alleen een klein prikje van een verdoving voelt, waarom is dat veel erger dan de oester die niets voelt? Dit is een serieuze verkennende vraag, geen troll....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Mx. Alba schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:34:
[...]
Klopt, maar als iedereen vegan zou zijn, zou er maar 1/5e van de totale landoppervlakte nodig zijn die nu nodig is om in al het voedsel te voorzien.
Bron?

Maar dieren leveren ons meer dan alleen hun vlees, melk en eieren. Ook heel simpel dingen als leer en wol. Genoeg bevolkingsgroepen op de wereld die hun dieren 100% nodig hebben om te kunnen overleven, puur vanwege de huid en/of wol. Ook die mensen maar allemaal aan de bonen? (hmmm, aandelen parfum zullen omhoog schieten!)

Misschien moeten we niet zozeer insteken in geen dierlijke producten eten, maar om de hele keten weer gezond te maken. Dus minderen in hoeveelheid, en vooral minder specialisatie (ben het met je eens met die doorgefokte melkkoeien, die in de problemen komen als ze niet meerdere keren per dag worden gemolken). Zorgen dat die beesten een goed leven lijden, niet lijden bij de slacht en uiteindelijk alles gebruiken van zo'n beest. Van de haren op de staart tot en met de haren op de neus. Er gaat al veel te veel verloren aan voedzaam eten in onze westerse wereld, dankzij geld... (melkplas, boterberg...)

en ik zou het zonde vinden als die hobbyboer bij ons in de buurt niet meer dagelijks naar z'n weiland kan rijden om z'n 6 koeien te melken, gewoon, midden op het veld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-09 22:02
Mijn vriendin en ik zijn sinds kort ook begonnen van elke dag vlees naar 2 a 3 keer per week vlees.
Voornamelijk voor het milieu en het is ook gewoon lekker vooral de bonenburgers en de falafel als echt vervanging van een stuk vlees.

En bij sommige gerechten is helemaal geen vlees nodig naar mijn menig, zoals bonenschotel e.d.
Zelf hou ik ook van lekker gekruide tofu.
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.