Van meat-lover naar plant-lover, hoe pak ik het aan?

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 31.185 views

Onderwerpen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:21

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Wij zijn thuis de uitdaging aan gegaan om in heel maart enkel een Whole Foods, Plant Based dieët aan te gaan.
Dit komt voornamelijk voort uit het lezen van de China Study waarbij klinkklaar duidelijk gemaakt wordt dat het "westerse" dieët zorgt voor veel heftige ziekten, en het zien van een aantal documentaires over wat er allemaal met ons voedsel gedaan wordt. Het is schrikbarend hoe de industrie controle heeft over wat wij zien en horen over voedsel en hoeveel misinformatie er is over voedsel.
Omdat we thuis met wat overgewicht kampen en ook wat (lichte) gezondheidsklachten hebben leek het ons een goed plan om gewoon één maand lang te kijken of we dit kunnen en of we ons na die maand gezonder voelen. Het gaat niet per sé om afvallen (maar dat gaat gegarandeerd wel gebeuren), maar meer om gezondere producten eten. Daarnaast wil ik gewoon gezond zijn zodat ik mijn zoontje kan zien opgroeien en ook gewoon fysiek beter in staat ben met hem te spelen bijvoorbeeld.

Dit dieët houdt in dat we enkel voedsel eten dat in de natuur als "heel voedsel" te vinden is.
Dus enkel voedsel dat niet bewerkt is (voor zover dit mogelijk is in de supermarkten), zo is een hele wortel, aardappel of paprika bijvoorbeeld een whole food. Maar iets dat van een whole food gemaakt wordt (bijv. een groentenspread of pastasaus) is weer niet toegestaan omdat er echt bizar veel troep aan toegevoegd wordt (meestal, uiteraard zijn er ook wel goede varianten, al zijn die zeldzaam).
Dierlijke producten zijn ook niet toegestaan: geen vlees, melk (&kaas), eieren etc. Ook olie (want bewerkt) is niet toegestaan in dit dieët.
Natuurlijke suikers zijn verder wel gewoon toegestaan, dus aarbeien en ander fruit rijk aan suiker mag, zo lang het gewoon in natuurlijke vorm is (dus geen aarbeienjam waar nog een kilo suiker extra in zit oid).

Voor mij is dit een enorme omslag, ik een maand lang geen vlees eten? Ben je gek!
Ik at tot voorkort nagenoeg iedere dag wel iets van vlees. Was het niet thuis bij het avondeten dan was het wel bij de lunch op kantoor. En was het geen vlees, dan was het wel een gebakken eitje ofzo, of een zak chips, snoep of andere troep. Je mocht mij op ieder moment wel wakker maken voor een ontbijtje met ei & spek of een cheeseburger.
Dus voor mij is dit dus echt een enorme stap om in één klap vaarwel te zeggen van al dit "lekkers". Maar ik ga het gewoon proberen.
We zijn nu 5 dagen onderweg en ik merk dat mijn lichaam reageert. Gisteren en vandaag loop ik rond met enorme hoofdpijn. Tijdens het boodschappen doen gisteren werd ik bijna gek in de supermarkt toen ik langs alle ongezonde troep liep. Mijn hoofd bonkte en mijn hersenen schreeuwen "pak lekker een zak chips" en het is echt lastig om dit te weerstaan. Uiteindelijk ben ik de supermarkt uitgelopen zonder toe te geven aan mijn hersenen/lijf.

So far so good dus! Vandaag op werk een pastasalade (volkoren pasta, geraspte wortel, tomaatjes, witte kool en een limoendressing), en dat beviel best OK.

Maar mijn grootste probleem is dat ik groenten gewoon niet lekker vind. Fruit is geen probleem en daar zal ik ook meer van gaan eten (tot nu toe at ik eigenlijk enkel een banaan per dag).
Groenten dus.. Tsja er is weinig dat ik echt lekker vind nu, en ik vind het daarom ook erg moeilijk om mee te denken wat we gaan eten, omdat mijn hersenen bij de gedachte aan bijv. courgette al met de hakken in het zand gaan en "NEE" schreeuwen. Ik vind het daarom ook moeilijk om die knop om te zetten, zeker op het moment dat we dan gaan eten, dan ga ik te veel nadenken bij wat ik eet en gaat het mij tegenstaan.
"Zie je wel, het is precies zo vies als je verwacht had", "Ja die textuur is echt niet lekker he?", "Je moet hier wel heel veel op kauwen, bah."

Ik worstel mij er dan doorheen maar het is lastig. Nu begrijp ik dat dit gewoon een proces is waar je doorheen moet, net als een willekeurige andere verslaafde moet afkicken van iets heb ook ik gewoon weerstand in mij.

Mijn idee is om uiteindelijk gewoon doorgaans voor 90-95% dit dieët te volgen, dus ik sta mijzelf toe om deze maand 2-3 keer alsnog vlees te eten. Maar ik wil dan wel voor een "betere" optie kiezen en niet voor de allergrootste troep als een frikandel oid. Zelfs met die paar keer "zondigen" zijn de voordelen voor de gezondheid nog gigantisch.
Maar misschien denk ik er over een maand wel anders over en hoef ik die paar dagen vlees ook niet meer. Ik weet het nu niet, al lijkt het mij op dit moment bijna onhaalbaar om nooit meer vlees te eten, maar dat kan gewoon de ontkenningsfase zijn.

Ik vroeg mij af of er hier anderen zijn die ook een soortgelijk dieët volgen en of ze misschien tips hebben om hier aan te wennen. Of gewoon ervaringen met nieuwe soorten voedsel of tips voor "hidden gems", voedsel dat slecht lijkt maar eigenlijk prima kan (zo ontdekte ik dat 100% pindakaas bijvoorbeeld gewoon past in het dieët).

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Ik denk dat je op zoek moet naar een veganistisch dieet, want dat omschrijf je hier.

Maar ik kan je geen tips geven. De mens is omnivoor, dus vlees, vis, zuivel en gevogelte hoort erbij.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik zou het niet zo drastisch omgooien. Bouw het rustig op. Wij zijn van 6-7 dagen in de week vlees eten teruggegaan naar nu 2-3 dagen in de week. Dit hebben we in stapjes gedaan. Steeds wat minder. Heb het eigenlijk nooit gemist. Eieren, melk en kaas zou ik niet willen missen, zijn ook juist voedzame en gezonde producten.

Voor wat betreft het uitzoeken van eten kan je de app van het voedingscentrum gebruiken. Hiermee kan je streepjescodes scannen. Deze geeft je dan bijvoorbeeld gezondere alternatieven.

Voor wat betreft die 100% pindakaas is dat echt een aanrader, smaakt net zo lekker. Alleen is het wat vloeibaar waardoor het moeilijker smeert.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik eet al heel mijn leven vlees (en ook af en toe de "troep" waar je aan refereert), en heb nog nooit heftige ziektes gehad, hooguit een keer griep.

Ik heb dus een beetje moeite met de omschrijving in je OP die impliceert dat het een het ander tot gevolg moet hebben.

Al eens naar een ketogenic dieet gekeken? Om het even over een andere boeg te gooien... Mijn darmklachten verdwenen als sneeuw voor de zon toen ik de koolhydraten (ook die uit groentes) helemaal liet vallen, en ik viel in enkele maanden 15 kilo af.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:51
Voordat je een complete leefstijlwijziging in gaat zetten op basis van een totaal flawed studie, raad ik je sterk aan om ook de vele kritieken erop te lezen, begin bijvoorbeeld bij https://deniseminger.com/the-china-study/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Het is natuurlijk altijd goed bewust bezig te zijn met wat je eet. En zodoende wat minder vlees (ook goed voor het milieu) en snacks te eten. Maar om wat tegenwicht te bieden aan dergelijke doomdenk documentaires kan je ook stellen dat de voedselketen in de hele menselijke geschiedenis nog nooit zo veilig en gecontroleerd is geweest en het voedsel van nu heeft de beste kwaliteit en grootste variatie ooit.

[ Voor 4% gewijzigd door -36- op 05-03-2018 14:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-05 16:13
Als levensmiddelentechnoloog ben ik het (uiteraard) niet eens met je kritiek wat betreft troep en toevoegingen :9. Maar goed dat is een compleet andere discussie.

Wel zou ik goed opletten dat je met een dieet voldoende water en vitamines binnen krijgt. Bovendien zou ik ook er voor zorgen dat je genoeg zouten en mineralen inneemt. Vanuit je oude eetpatroon lijk je gewend te zijn aan veel zoute producten en dat zal je lichaam mogelijk kunnen merken nu. Vetoplosbare vitamines kunnen in jouw geval nog eens een probleem vormen aangezien je dus geen vlees of olie meer eet.

Tot slot is inderdaad een koolhydraat beperkt/arm dieet een aanrader, familie zijn daar al veel mee afgevallen. Zelf volg ik het ook half bij mij thuis, ondanks dat ik niet degene ben die wil afvallen, en ik moet zeggen dat ik minder behoefte heb aan koolhydraatrijk eten (siroop, chips, snoep). De enige noemenswaardige koolhydraten die ik binnenkrijg komen uit brood (lunch) en soms toetje na avondeten. Wie weet wat voor jou?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het lastige is om echt een goed betrouwbaar beeld te hebben van voedsel.

Bewerkt voedsel heeft een slechte naam, maar is nogal onzinnig. Op het moment dat ik een bloemkool in een pan gooi en het kook is het bewerkt voedsel. Bewerkt voedsel is ook niet per se slechter dan onbewerkt. (onbewerkt eten is dus letterlijk zoals je het aan de plant of het dier kan vinden.)

Er zijn zat documentaires die middels propaganda mensen minder vlees willen laten eten, ook Netflix heeft dergelijke docu's. Minder vlees eten is echter wel een goed idee. Het argument dat de mens een omnivoor is, is deels waar, maar de verhoudingen zijn wel echt zoek. We eten veel te veel vlees.

Probeer bij het vinden van gerechten vooral geen vleesgerechten te eten waar het vlees weggelaten gaat worden. We eten thuis een vegetarische lasagne, met geroosterde groenten, ricotto, spinazie en het is gewoon superlekker! Hoeft geen vlees bij. Je zult op zoek moeten naar dergelijke gerechten. Anders ga je het jezelf hopeloos moeilijk maken.

Pas met dieeten gewoon op voor de extremen. Koolhydraten weglaten is niet het beste idee. Zwaar minderen van koolhydraten is uiteraard wel handig. (Maar simpelweg pasta koken, afkoelen en wederom verwarmen is al beter, omdat de koolhydraten langzamer vrij komen.)

Koolhydraten maken je hongerig, omdat je bloedsuikerspiegel hard fluctueert. Suikers (maar ook suikervervangers) minderen is echt een goede stap in het verlagen van je hongergevoel en zou iedereen moeten doen. Wat we gemiddeld aan suiker alleen weg eten vergeleken met 50 jaar geleden, laat staan langer geleden is echt een zieke hoeveelheid.

Persoonlijk denk ik dat je jezelf een onhaalbaar doel aan het stellen bent en je jezelf voorbereid op falen. Van alles tot helemaal niets dierlijks is echt een ommezwaai. Prima, maar misschien leg je de lat dan wel echt te hoog.

Sowieso zijn extreme dieeten bijna nooit houdbaar op de lange termijn. Het jojo effect ontstaat doordat mensen TIJDELIJK hun eetpatroon wijzigen. Je kunt dit veel beter geleidelijk, maar PERMANENT doen. Dan zal het effect lager zijn, indien je op het gewicht let, maar je blifjt het volhouden omdat je je gewoontes hebt aangepast. Bij die gewoontes hoort ook gewoon een keer wat lekkers eten. Een beetje ongezond mag best.

[ Voor 20% gewijzigd door Hann1BaL op 05-03-2018 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik ben niet zo van de drastische veranderingen, dat werkt niet goed bij mensen. Je moet heel sterk in je schoenen staan om dat vol te houden. Thuis is het vaak niet zo'n probleem, maar op werk, in de kroeg, en op andere plaatsen wordt het lastiger. Ik doe zelf mee aan de Week zonder Vlees en ga vega-versies maken van dingen die ik toch al eet, vanavond bijvoorbeeld pasta-pesto met tomaatjes in plaats van kipfilet. Ik ga dit sowieso niet permanent doen en al helemaal niet veganistisch omdat ik me dan 1) scheel betaal en 2) veel meer bezig moet houden met m'n voeding en vooral de voedingsstoffen.

Het ouderwetse gezegde is wel 'ieder pondje gaat door het mondje' en dat klopt natuurlijk. Hier een mooie vergelijking tussen verschillende etenswaren. Dat je met groente makkelijk afvalt komt doordat je er veel meer van moet eten voordat je evenveel calorieën als een Snickersreep hebt. Ik sla tegenwoordig het snoepschap liever over en als ik trek heb in iets lekkers neem ik liever iets met een beetje kwaliteit dan een goedkope chocoladereep.

Ik zou echt kleine stapjes nemen. Vleeswaren van brood vervangen. Geen kroket of frikandel bij je patatje. Geen stukje vlees bij je groente en aardappels.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
Grappig om dit te lezen, want ik zie in je verhaal wel vergelijkingen met mijzelf. Toen mijn vriendin vegetariër werd, dacht ik ook altijd bij mezelf: "Mooi niet dat ik mijn stuk vlees laat staan". Nu ruim 3 jaar later eet ik 5-7 dagen per week vegetarisch en eet ik het alleen nog als we uit eten gaan.

Ik sta nu dagelijks voor het vriesvak van de supermarkt en koop nu eerder vegetarisch dan vlees. Daarnaast is het echt niet zoveel duurder dan vlees, want als je 200 gram vega koopt, hou je ook 200 gram over :) Terwijl je bij normaal gehakt eerst nog al het vocht eruit moet koken.

ik ben daarnaast ook echt een A/G/V type en moet wel zeggen dat er een vleesvervanger bij moet zitten. Van alleen groenten en rijst maak je mij ook niet blij. Het mooie ervan is dat tegenwoordig overal wel een goeie variant van te vinden is. Ik kan je daarom ook als merk de Vegetarische Slager aanbevelen. Is dan misschien wat duurder, maar ach je gezondheid is ook wat waard toch? ;)

bl44t

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Bewuster eten is goed. Je hele dieet omgooien en dan in eerste instantie voor 1 maand om 'te kijken of het gaat' is volgens mij vragen om een mislukking. Want die maand hou je vol, in de onbewuste wetenschap dat als het niet bevalt je weer naar je oude dieet kan.
En nu weer meespringen op een hype is ook geen garantie voor succes.

Zelf vermijd ik kant en klare sausjes e.d. Veel leuker en ook gezonder om zelf te maken. In die kant en klare meuk zit vaak te veel zout e.d. Maar als je het zelf maakt, weet je ook wat je erin stopt. Bewuster eten begint bij bewuster eten koken.

Wat anderen ook al zeggen. Doe het in kleine stapjes. Niet elke dag een biertje/wijntje bij het eten, snacks voorlopig laten staan, koolhydraten minderen, kies af en toe een vegetarische vleesvervanger.

En tot slot: Onderzoek waarom je groenten niet lekker vindt. Smaak, textuur, hapt het niet zo makkelijk weg als een frikadel? Heb je vrienden die al wel gezond/vegetarisch koken? Nodig je zelf uit of nodig hun uit met de vraag of ze je willen leren koken. Investeer in een goed kookboek waarin groenten voor jou wel lekker worden klaargemaakt.

Als je alles met mate eet, dan kun je dat ook doen: ALLES eten.

tip voor gezonde pindakaas zonder toevoegingen: pinda's/cashewnoten in de keukenmachines en fijn malen. Laten draaien en de olie uit de noten komt vrij. Heerlijke pure pindakaas.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kunt heerlijk plant-based koken. Er zijn voldoende kookboeken te vinden om lekkere vegetarische en veganistische gerechten te maken. Kijk echter wel uit met hoe je deze switch maakt. Zomaar rucksichtlos het vlees en de andere dierlijke producten uit je dieet schrappen kan de verkeerde gevolgen hebben, ook voor je gezondheid. Er wordt door de vleesindustrie namelijk (onder andere) vitamine B12 toegevoegd aan veevoer, waardoor jij het ook weer binnenkrijgt. Probeer dus wel je B12 intake op peil te houden als je stopt met vlees eten. Veel veganisten die ik ken slikken dat gewoon bij als supplement, en dat gaat prima.

Het laatste wat je wil is dat je plantaardig gaat eten, het dan op de 'verkeerde' manier doet, en het nadelige gevolgen voor je gezondheid heeft of je het niet volhoudt en er dan weer mee stopt. Dat zou pas echt zonde zijn.

Trap niet in de valkuil dat alles wat 'natuurlijk' is, per definitie goed is. Er is niets mis met GMO voedsel, met E-nummers of bewerkte producten, als je ze maar in de juiste hoeveelheden neemt. Er doen heel veel mythes over gezond en ongezond voedsel de ronde, dus probeer goed te kijken naar het wetenschappelijke bewijs voor de keuzes die je maakt.

De app van het voedingscentrum is een goede manier om te kijken of je de juiste en voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Wel even een klusje om alles wt je eet op een dag in te voeren, maar als je dat een eek of twee goed bijhoudt, dan heb je daarna wel een idee of je dingen moet veranderen in je dieet of dat je goed op weg bent.

Heel goed dat je er zo mee bezig bent overigens, dat zouden meer mensen moeten doen. Ik wens je veel succes en wijsheid :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:42

NoTimeRemains

I know

Volgens mij valt groenten lekker vinden met het kunnen koken van de groenten. Gebruik je voldoende (lees niet te veel of te weinig zout), kook/bak/grill/etc. je het wel goed.

Bijvoorbeeld ik vind gekookte witlof, ham kaas echt smerig maar een witlof, geitenkaas, walnoot en balsamico salade daar kan je me 's nachts voor wakker maken.

Gekookte spruiten vind ik maar mwah maar gewokt zijn ze echt lekker.

Courgette hoeft niet alleen maar gekookt, maar kan ook gegrilde, een soep van gemaakt worden of je kan het gebruiken als een spaghetti vervanger.

etc.

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

@Angeloonie Komt die "aversie" tegen groenten door het feit dat je het echt niet lekker vindt of omdat je wellicht wat onbekend bent met goeie recepten? Vooral dit laatste scheelt een hoop in de acceptatie van een nieuw eetpatroon. Het moet smakelijk zijn en het moet vol te houden zijn, niet alleen maar voor 1 maand.
Een avocado gewoon zo eten vind ik ook niet lekker, maar als ik het prak, wat zout en peper erbij doe, een sjalotje versnipper en 1 tomaat erin versnipper, heb je een prima guacamole die je bij vanalles erbij kunt eten.
Een rauw stukje sla is ook niet echt lekker, maar als je dit vergezelt met baby bladspinazie (rauw), en je knalt er wat radijsjes, gebakken uitjes/zilvervliesuitjes bij en dan een mixje van olijfolie en cranberryazijn overheen gooit, dan is het best lekker.

BTW, ik vind het wel tof dat jullie zo bewust geworden zijn door die China study en er iets mee willen doen. Maar niemand zegt dat je direct all-the-way moet gaan. Ja, dat het aanpassen/gewenning is is 1 ding, maar als je constant jezelf dingen ontzegt is het niet vol te houden. Minderen van vlees en steeds meer groenten toevoegen kan een juiste stap zijn om volledig over te gaan op die China study dinges. (in de tussentijd leer je dan ook veel meer groenten kennen en ontwikkel je wellicht zelf wat leuke receptjes). Dit kan de acceptatie vergroten.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Juist de reden dat we voedsel in bepaalde mate zijn gaan bewerken is omdat het anders vrijwel geen smaak heeft. Sla wordt in mijn optiek pas lekker als je er een dressing aan toe voegt, maar dan heb je wel olie nodig. En veel kruiden zijn uiteindelijk ook bewerkte producten maar voegen juist wel een bepaalde smaak toe aan gerechten, zonder die kruiden is het vrij saai.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 08:55
Wat ik zelf heb geleerd met groenten is het zo puur mogelijk leren eten. Sommige groenten zoals sla hebben van zichzelf weinig smaak. Als je er dus altijd olie of azijn overheen doet, dan zal je nooit de natuurlijke smaak van sla leren waarderen. Thuis aten we vaak broccoli of bloemkool met groentesauzen waardoor ik ook van beide groenten de daadwerkelijke smaak nooit echt proefde. Ook daar ben ik later mee gestopt om de eigen smaken te leren waarderen. Vervolgens kan je vanuit die smaakbeleving gaan variëren met kleine toevoegingen. Zo eet ik dus nooit meer dressings door mijn salade, soms alleen een klein scheutje olijfolie.

We zijn thuis juist onwijs fan van groenten en eten dat zoveel mogelijk. Oftewel, de verhouding is veel groente, beetje aardappelen of pasta en een klein beetje vlees of vleesvervanger (kaas / eieren / noten / vegetarische vervangers).

Het is net als met suiker in de thee (en overige zoetigheden) en zout. Allemaal gewoonte. Ik dronk als puber heel veel suiker in mijn thee, maar toen gewoon radicaal gestopt. Ik kan het nu dus ook echt niet meer met suiker drinken want veel te zoet. Hetzelfde met zout. Wij voegen nooit zelf zout aan het eten toe en waarderen (teveel) zout dan ook niet in het eten.

Als we uit eten dan benoemen we dat ook. Graag echt zuinig met de zout en dressings.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Dank voor alle reacties al :)

Ik weet dat het een drastische verandering is, maar ik weet ook dat als ik dit niet doe en het "langzaam af bouw" het niet gaat werken. Dat hebben we al eens eerder geprobeerd en binnen no-time zit ik dan weer in het oude patroon terug. Vooral omdat ik dan nooit de "afkickgrens" doorbreek en de drang om bepaalde soorten voedsel te eten nooit echt drastisch lager is geworden.
Ik hoop dat als ik nu die grens doorbreek het voor mij een soort "switch" is waardoor ik anders naar eten ga kijken. Door mijzelf te forceren om helemaal niets van mijn lekkernijen te kopen werk ik ook niet met een soort beloningssysteem waarbij ik mijzelf voor hou dat ik bijv. maar even 6 dagen moet doorbijten omdat op de 7e dag er toch wel weer vlees is.

De hoeveelheid shit die ik at was gewoon niet normaal meer, en dan bedoel ik niet eens de toevoegingen in voedsel, maar gewoon letterlijk verkeerd voedsel (bijv. 3x per week broodje kroket op werk, 3-4 dagen vleesbeleg, chocopasta, hele zak chips, cola). Mijn zelfcontrole is/was gewoon lachwekkend wat dat betreft. Ik ging regelmatig 's ochtends voordat ik naar werk ging langs de McDrive om even 2 cheeseburgers naar binnen te werken.

Ik snap ook dat als ik met mate wat kaas, vlees of een eitje in de week eet er weinig aan de hand is, maar ik moet mijzelf gewoon leren om groenten lekker te vinden. Misschien is dat wel de grootste achievement voor deze maand: groenten ontdekken. Zodra mijn vrouw een vegetarisch gerecht voorstelde schakelde ik direct over naar een "ewwwww"-modus, terwijl het vaak genoeg echt wel lekker was (en ja soms ook niet).
Dus als ik aan het einde van de maand een aantal groenten heb ik die ik "best ok" tot "lekker" vind is het voor mij al geslaagd. Het afvallen is dus echt niet een doel maar een mooie bijkomstigheid.
Na deze maand gaan we ons voedingspatroon opnieuw evaluëren en ik hoop dat ik dan bijvoorbeeld prima kan leven met maar 1x in de week een (kleiner) stuk vlees.

@Señor Sjon Je zegt wel makkelijk "het hoort erbij", maar in welke mate? De hoeveelheid vlees die we tegenwoordig eten kan nooit goed voor ons zijn, er zitten veels te veel stoffen in die we simpelweg niet nodig hebben in de hoeveelheden die we (of in ieder geval ik) binnenkrijgen.

@Ruben1075 Zoals hierboven gezegd gaat langzaam bij mij gewoon niet.

@HTT-Thalan De heftige ziekten zijn ook lange-termijn zaken, dus als ik iets kan doen dat helpt om deze te voorkomen dan wil ik dat doen. De andere klachten die ik wil oplossen zijn vooral klachten die waarschijnlijk door een beter voedingspatroon al gerepareerd kunnen worden. Dus door meer groente & fruit (dus vitaminen) en minder zout, suiker en vet te eten.

@anboni Die kritiek wordt ook weer grotendeels onderuit gehaald. Ik geef hier dan ook het voorkeur van de twijfel aan Campbell die jaren ervaring heeft in dit gebied ten opzichte van iemand die als hobby deze blogs heeft getypt. Ik geloof best dat de China Study geen 100% waarheid is, maar hij gaat ook in op onderzoeken búiten de China Study die veel bevindingen ook bevestigen. De conclusie lijkt in ieder geval vrij helder te zijn: eet vlees en andere dierlijke producten met mate, en niet met overmaat zoals in de westerse cultuur het geval is (7 dagen per week).

@-36- Deels doe ik het ook wel een beetje voor het milieu, als je ziet wat er moet gebeuren voor een kilo vlees :X No wonder dat de aarde naar de kloten gaat :P
Maar je geeft aan dat het voedsel de beste kwaliteit en variatie heeft. Variatie ben ik het helemaal mee eens, maar kwaliteit? De westerse mens is steeds ongezonder aan het worden, er zijn meer en meer ziekten die er vroeger (en dan heb ik het niet over honderden jaren maar over 75 jaar geleden) nauwelijks waren. Daar zet ik wel mijn vraagtekens bij, want wat is er anders geworden in al die jaren? Aan enorm veel voedsel worden zaken toegevoegd die er gewoon niet in horen te zitten (bijv. suikers, conserveringsmiddelen). Vlees wordt gemaakt van dieren die een bizar dieët moeten volgen om zo snel mogelijk te groeien en krijgen ook nog eens antibiotica e.d. die wij dus uiteindelijk ook naar binnen werken. Op de lange termijn klopt dat gewoon echt niet.

@Luckei Weet niet wat je doet en is ook niet persoonlijk bedoeld, maar er zitten gewoon veel toevoegingen in ons eten die je niet nodig hebt en je dus beter kan vermijden. Ik snap prima dat bepaalde toevoegingen nodig zijn om iets houdbaar te maken oid, maar dan is vers kopen dus een betere keuze.

Waterconsumptie is inderdaad omhoog gegaan nu, en vitaminde B12 staat klaar. ;)

@Hann1BaL Met bewerkt voedsel bedoel ik natuurlijk voedsel dat 6x door de machine is gegaan en allemaal toevoegingen heeft gekregen. Bijvoorbeeld voedsel waar conserveermiddelen, suiker, zoetstoffen of kleurstoffen aan toegevoegd zijn.
Extremen in een dieët zou dus enkel deze maand zijn. Puur om mijzelf te forceren groenten te ontdekken, wat ik hierboven schreef. Het gaat sowieso _niet_ om afvallen. Dat is meer een bijkomstigheid door het wegvallen van snoep en vetten, maar niet per sé een doel op zich. Ik heb mij wel gewogen op 28/2, maar ik heb geen doel dat ik X-kilo moet afvallen oid. Ben gewoon benieuwd óf er iets af gaat.

@O88088 Zoals ik hierboven uitleg werkt langzaam afbouwen gewoon niet bij mij, daarom deze test-maand. :) De kosten vallen mij trouwens best mee, vlees en andere dierlijke producten zijn toch best duur als je het goed bekijkt. Fruit is zeker ook niet goedkoop maar netto is het iets voordeliger op dit moment.

@YaaD Goed om te horen dat het bij jou geholpen heeft. Kies jij altijd de kant-en-klare vleesvervangers of maken jullie ze ook zelf bijvoorbeeld?

@Pat911 Snap je punt maar zoals eerder aangegeven in deze post gaat het vooral om groenten leren eten en daarna een ander eetpatroon op te zetten. Vooral het verkennen van verschillende groenten is voor mij de uitdaging.

@Kurkentrekker B12 staat klaar ;) Uiteraard kijk ik goed naar alle labels, ook veel "natuurlijke" producten hebben genoeg toegevoegd spul er in. Labels zeggen tegenwoordig echt helemaal niets meer, dus ik train mijzelf steeds meer om het etiket goed te lezen.

@NoTimeRemains Het zal inderdaad ook veel met bereiding te maken hebben. Toen ik opgroeide heb ik vooral groenten "papjes" gegeten. Vaak een soort smurrie van groenten aangemaakt met maizena (bijv. andijvie, witlof etc.), dit is ook een van de oorzaken waarom ik groenten minder lekker vind, ik heb ze nooit echt leren eten en ben nu verpest door eten dat voor mij altijd lekker is zoals vlees of andere vette zaken.

@Deathchant Beiden :) Sommige groenten vind ik gewoon niet lekker, anderen ken ik alleen in bepaalde vorm en vind het daarom niet lekker. Ik vind bijvoorbeeld bonen in het algemeen (sperziebonen uitgezonderd) niet echt heel lekker, die zanderige textuur vind ik niets. Maar ik probeer ze nu wel te eten en te wennen er aan.
Avocado vind ik overigens echt heerlijk, en dat is nu een van de dingen die we veel gebruiken. Voor bijv. pesto gebruiken we geen olie maar avocado, en op kantoor eet ik nu broodjes (volkoren) met tomaat en avocado :9
Liever zou ik het inderdaad ook geleidelijke doen, maar dat lukt mij simpelweg niet. Ik kan geen mate houden als ik ruimte laat voor een "cheat day" oid. Dan gaan er meteen 3 cheeseburgers en een zak chips in bijvoorbeeld.
Ik heb ook al tegen mijn vrouw gezegd dat ik bijvoorbeeld een blikje cola zero per week niet ga opgeven (waren er minimaal 2 in het weekend), en als ik bij een verjaardag ben dat ik gewoon mee ga eten, maar wel probeer een betere keuze te maken. Dus ipv een bord patat met 2 frikandellen enkel de patat, met misschien 1 frikandel en sowieso meer salade.

@Tsurany Kruiden zijn ook prima toegestaan, dus dat is geen probleem. Een dressing mag ook prima, zo lang je weet wat er in zit en hem bij voorkeur dus zelf maakt. Dressing uit de supermarkt bevat bijvoorbeeld al enorm veel suiker en olie meestal, terwijl misschien nog niet eens de helft van die olie nodig is, of misschien zelfs helemaal niet nodig is. Als je bijvoorbeeld zo'n kant-en-klare salade uit de supermarkt vist en die dressing er overheen gooit kun je soms net zo goed een ongezonde optie eten.

@CurlyMo Ik heb wel het voordeel dat ik nooit echt van de "sausjes" ben geweest, dus de groenten die ik at/eet zijn vaak vrij "puur" met hooguit wat kruiden etc. Zal nu meer een kwestie gaan zijn van andere manieren van bereiden ontdekken om zo uit dezelfde groente toch een andere smaak en/of textuur te halen.
Ik hoop ook jouw kant op te gaan met fan van groente worden :)

Veel is ook gewoon een kwestie van gewenning voor het lichaam. Zout en vet = goed, alles wat niet zo is (groenten) = bah! Dit is aangeleerd dus hoop ik ook af te leren :)

[ Voor 4% gewijzigd door Angeloonie op 05-03-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Angeloonie schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:43:
@CurlyMo Ik heb wel het voordeel dat ik nooit echt van de "sausjes" ben geweest, dus de groenten die ik at/eet zijn vaak vrij "puur" met hooguit wat kruiden etc. Zal nu meer een kwestie gaan zijn van andere manieren van bereiden ontdekken om zo uit dezelfde groente toch een andere smaak en/of textuur te halen.
Ik hoop ook jouw kant op te gaan met fan van groente worden :)
Ik ben waarschijnlijk een cultuur barbaar met deze tip, maar ik vind Hollandse groente uit de Tajine erg lekker :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:51
@anboni Die kritiek wordt ook weer grotendeels onderuit gehaald. Ik geef hier dan ook het voorkeur van de twijfel aan Campbell die jaren ervaring heeft in dit gebied
Tja, dat is dus een groep mensen die al tientallen jaren precies deze boodschap uitdraagt en daar nu onmogelijk nog op terug kan komen zonder gezichtsverlies. Termen als "echo chamber" en "confirmation bias" zijn van toepassing. En zoals een groot wetenschapper een hele tijd geleden al eens zei: "Science advances one funeral at a time". Maar goed, entirely up to you.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
@Señor Sjon Je zegt wel makkelijk "het hoort erbij", maar in welke mate? De hoeveelheid vlees die we tegenwoordig eten kan nooit goed voor ons zijn, er zitten veels te veel stoffen in die we simpelweg niet nodig hebben in de hoeveelheden die we (of in ieder geval ik) binnenkrijgen.
Het hoort er helemaal niet bij. Dat we bepaald voedsel kunnen verteren betekent helemaal niet dat het ook ineens noodzakelijk is voor een gezond dieet. Als je zorgt dat je de juiste hoeveelheid vitaminen binnenkrijgt kun je op een 100% plantaardig dieet prima gezond leven. Ook gezaghebbende instanties zoals de American Dietic Association en het Nederlandse Voedingscentrum bevestigen dat. Als je wat minder wil hoeven letten op wat je binnenkrijgt, kun je met supplementen al helemaal goed plantaardig eten.
@Kurkentrekker B12 staat klaar ;) Uiteraard kijk ik goed naar alle labels, ook veel "natuurlijke" producten hebben genoeg toegevoegd spul er in. Labels zeggen tegenwoordig echt helemaal niets meer, dus ik train mijzelf steeds meer om het etiket goed te lezen.
Dat is sowieso verstandig. Ook bij een omnivorendieet. Besef ook dat een hoop 'natuurlijke' middelen, zoals citroenzuur (belangrijk conserveringsmiddel) of de kleurstof uit tomaten, allemaal een E-nummer hebben. Dat wil dus niet zeggen dat die toevoegingen allemaal slecht voor je zijn. Daar hoef je je volgens mij geen zorgen om te maken, maar let juist wel op de suikers (zowel toegevoegd als natuurlijk), de verzadigde vetten en dat soort rotzooi. En overigens, daar mag je ook nog best wel wat van binnenkrijgen, het lichaam maakt echt geen onderscheid tussen bewerkte en onbewerkte producten. Je lichaam is een grote ranzige chemische fabriek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakpot
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 09:19
Goede actie!

Ik zie zelf ook in dat een dergelijke switch lastig is! Wat mij veel helpt is dat mijn semi-veganistiche vriendin ontzettend goed kan koken! Probeer eens te kijken in bijvoorbeeld de Thug kitchen boeken, vol met heerlijke veganistische recepten.

Bij een switch van vlees naar niet vlees laten mensen het vaak weg bij hun AVGtje, wat op een AV'tje uitkomt. Het werkt echter veel beter als je je gerechten er op aanpast. Groentes wokken of roosteren in een airfyer of oven met wat kruiden maakt ze ontzettend veel lekkerder dan gewoon koken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Mooi stuk waarin er volgens mij op gezonde wijze wordt gekeken naar de (on)waarheden in the China Study:
https://sciencebasedmedicine.org/385

Best genuanceerd volgens mij, als ik het zo even heb gescand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoé het eten bereid is. Zout is niet perse slecht, maar zoals we het in de supermarkt kopen is er jodium toegevoegd en is het op een dusdanige manier bewerkt dat het alleen maar natrium-zout is zonder alle mineralen waar écht onbewerkt zout mee komt.
Suiker is ook niet per definitie slecht, maar ruwe, ongebleekte rietsuiker heeft geen toevoegingen of heeft geen verhitting o.i.d ondergaan.
Koudgeslingerde honing zitten ook nog veel meer mineralen en voedingsstoffen in dan supermarkthoning.

Je hoeft vaak geen dingen volledig af te schaffen, maar te vervangen met de gezondere variant en dan maat te houden met de inname.
Dus ipv het Jozo zout van de supermarkt, koop je onbewerkt keltisch zeezout bij H&B. Ipv suiker koop je onbewerkte bruine fairtrade rietsuiker...Het is vaak de hoeveelheid waar je op moet letten.
Coca cola zero....ik wil geen discussie over aspartaam, sorbitol, xilitol e.d. starten, maar het is wel een feit dat onderzoeken hebben uitgewezen dat het lichaam dit niet kan verwerken en dat het blijft rondhangen en dat het een fake-spike kan geven in de bloedsuikerspiegel waardoor je sneller diabetes kunt ontwikkelen.
Pak dan gewoon een normale cola met suiker (suiker kan worden omgezet in vet en worden afgebroken), maar houdt het dan ook bij die ene cola per week, en sla dan eens een boterham met jam over om het wat te compenseren.

In olijfolie bakken (op meer dan 160 graden) is ook geen goed idee, want dan valt de moleculaire structuur uit elkaar en worden het giftige transvetten. Dus weet hoe je het moet gebruiken en hoeveel je moet gebruiken en volgens mij kun je dan ook al veel bereiken, want maathouden is vaak een groter probleem dan het daadwerkelijk eten van slechte producten.
Vetten zijn ook goed: vis, noten, avocado. Als je dan idd zorgt dat je gewoon kwalitatief zeer goed frietvet bakt (en op de juiste temperatuur) en dan dan ook bij die ene keer laat, dan kun je het gewoon eten.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@Hann1BaL Met bewerkt voedsel bedoel ik natuurlijk voedsel dat 6x door de machine is gegaan en allemaal toevoegingen heeft gekregen. Bijvoorbeeld voedsel waar conserveermiddelen, suiker, zoetstoffen of kleurstoffen aan toegevoegd zijn.
Extremen in een dieët zou dus enkel deze maand zijn. Puur om mijzelf te forceren groenten te ontdekken, wat ik hierboven schreef. Het gaat sowieso _niet_ om afvallen. Dat is meer een bijkomstigheid door het wegvallen van snoep en vetten, maar niet per sé een doel op zich. Ik heb mij wel gewogen op 28/2, maar ik heb geen doel dat ik X-kilo moet afvallen oid. Ben gewoon benieuwd óf er iets af gaat.
Het grote probleem dat dingen door 6 machines niet slechter hoeft te zijn. Toevoegingen op zich zijn ook niet slecht. citroenzuur uit een citroen is ook een E-nummer, maar is verder compleet "gezond."

Ik vind het niet zo natuurlijk. Er heerst dit idee dat bewerkt voedsel slecht is en hoewel er slecht bewerkt voedsel is, zul je dit case per case moeten bekijken om er iets zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
anboni schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:50:
[...]

Tja, dat is dus een groep mensen die al tientallen jaren precies deze boodschap uitdraagt en daar nu onmogelijk nog op terug kan komen zonder gezichtsverlies. Termen als "echo chamber" en "confirmation bias" zijn van toepassing. En zoals een groot wetenschapper een hele tijd geleden al eens zei: "Science advances one funeral at a time". Maar goed, entirely up to you.
Kurkentrekker schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:56:
Mooi stuk waarin er volgens mij op gezonde wijze wordt gekeken naar de (on)waarheden in the China Study:
https://sciencebasedmedicine.org/385

Best genuanceerd volgens mij, als ik het zo even heb gescand.
Hij heeft ook in andere onderzoeken bewezen dat een whole foods, plant based dieët gewoon gezondheidsvoordelen heeft. Het is niet enkel de China Study waar hij zijn aanbevelingen op gebaseerd heeft.

Mijn grootste twijfel bij de kritieken is dat ze vrijwel allemaal van mensen zonder enige opleiding of ervaring op gebied van voeding komen, en puur kijken naar data uit de China Study, en niet verder zoeken.
Natuurlijk zullen er best wat biased conclusies in zitten en zijn misschien niet alle gezondheidsvoordelen toepasbaar, maar de algemene boodschap uit de onderzoeken is vrij duidelijk: de hoeveelheid dierlijke producten die we als westerlingen consumeren is veel te hoog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Angeloonie schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:59:
[..]
Dit dieët houdt in dat we enkel voedsel eten dat in de natuur als "heel voedsel" te vinden is.
[..]
So far so good dus! Vandaag op werk een pastasalade (volkoren pasta, geraspte wortel, tomaatjes, witte kool en een limoendressing), en dat beviel best OK.
Waar groeit die pasta? dat is bewerkt graan dus denk geen "whole food". Lastig zo'n (strikt) dieet in een cultuur die daar niet echt op is (in)gericht.
Maar mijn grootste probleem is dat ik groenten gewoon niet lekker vind. Fruit is geen probleem en daar zal ik ook meer van gaan eten (tot nu toe at ik eigenlijk enkel een banaan per dag).
Groenten dus.. Tsja er is weinig dat ik echt lekker vind nu, en ik vind het daarom ook erg moeilijk om mee te denken wat we gaan eten, omdat mijn hersenen bij de gedachte aan bijv. courgette al met de hakken in het zand gaan en "NEE" schreeuwen. Ik vind het daarom ook moeilijk om die knop om te zetten, zeker op het moment dat we dan gaan eten, dan ga ik te veel nadenken bij wat ik eet en gaat het mij tegenstaan.
"Zie je wel, het is precies zo vies als je verwacht had", "Ja die textuur is echt niet lekker he?", "Je moet hier wel heel veel op kauwen, bah."
Als je bij het eten al negatieve gedachtes hebt wordt het vast niet lekker. Als voorbeeld; stel je voor moedermelk te drinken of een geroosterde tarantula te eten, het zou toch wat abnormaal zijn als dat geen enorme weerstand oproept moet je wel sterke wilskracht hebben om dat toch te doen.
Ik herinner me ook zoiets van expeditie robinson waarin kandidaten vreemde dingen moeten eten. Een van de kandidaten kreeg een broodje hamburger maar kreeg het niet weg omdat hij het niet vertrouwde.

Misschien is het bereiden van de groente wel wat het probleem. Mijn vriendin vond groente ook niet lekker maar dat vooral omdat dr moeder het bijvoorbeeld wel te lang kookte.
Verder is het misschien deels aangeleerde smaak want de eerste kop koffie of glas bier was misschien ook niet zo lekker.

Zelf eet ik voornamelijk plantaardig (noem het niet echt vegan/veganistisch). Het begon met een experiment met schrappen van zuivel wat overigens wel lekker vond (melk, toetje na het eten). Het resultaat was dat ik nauwelijks meer last had van allergie/hooikoorts. Als kind was het argument vooral "melk voor sterke botten" dus wat deed ik toen ik een gebroken been had? vooral melk drinken. Helaas duurde het genezen van het breukje lang en langer dan artsen verwachtten. Dat icm met allergie motiveerde wel het gedag te zetten, voelde me voorgelogen met het melk moeten drinken.

Kip en eieren vermeed ik ook al want wegens astma heb ik last van de pluimveehouderij 1Km verderop en de manier waarop dat gaat sta ik ook niet achter dus beter geen geld meer aan uitgeven.
Later ben ik me meer gaan verdiepen in eten in mbt gezondheid, millieu en bio-industrie en wat als ik het anders wil. Eens er het nodige in verdiept was daar het moment dat ik serieus wou proberen plantaardig eten. Thuis een uitdaging maar buitenshuis helemaal al lijkt vegetarisch al wat normaal te zijn.
Wordt er bijvoorbeeld getrakteerd met gebak dan zit er al ei en melk in dus neem je dan niets of toch wel? ik denk dan niet te strikt zijn en een gebakje of koekje gewoon lekker mee-eten.

Een neefje van mij heeft ernstige allergie voor kippen-ei dus moet voor z'n gezondheid vrijwel alles wantrouwen. Ik ben blij dat het voor mij vooral een streven is en denk dat dat het best werkt. Vlees vind ik wel gemakkelijk te mijden en neem anders simpelweg vlees-vervanger die nu ook best lekker kunnen zijn (vegetarische slager bv). Zo had mijn vriendin eens wat gekookt met wat ik meende "kip" was en terwijl ik zat te eten dacht ik eigenlijk bij mezelf 'verdorie, je weet toch dat ik geen vlees meer wou eten en zeker geen kip' Ik vond het gewoon niet zo lekker meer - die gedachte he - maar bleek achteraf in ieder geval vegetarisch :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
Trouwens, ik denk dat de groenten je uiteindelijk meer gaan smaken. Je bent/was gewend aan veel voedingsmiddelen die 'hoog op smaak' zijn dmv veel zout en smaakversterkers (MSG/umami ed.) en je lichaam is daar toch aan gewend geraakt.

Vooral in tomaten komt umami als smaak van nature veel voor, is namelijk precies dezelfde stof (glutamaat) die daarin voor komt. Komt ook veel voor in paddestoelen en kaas bijvoorbeeld.

Mocht je op zoek zijn naar meer smaak kun je eens wat experimenteren door te koken met dat soort groentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Beetje kaas smelten over de bloemkool. :9 heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
bite schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:12:
[...]

Waar groeit die pasta? dat is bewerkt graan dus denk geen "whole food". Lastig zo'n (strikt) dieet in een cultuur die daar niet echt op is (in)gericht.
Daarom gaf ik in de TS al aan "voor zover dat mogelijk is in supermarkten". Ik ga geen stad en land afreizen om dé beste optie te vinden. Als er een optie is die 90% OK is dan vinden we dat ook prima. Het whole foods uitgangspunt 100% volgen is gewoonweg onmogelijk.
[...]

Als je bij het eten al negatieve gedachtes hebt wordt het vast niet lekker. Als voorbeeld; stel je voor moedermelk te drinken of een geroosterde tarantula te eten, het zou toch wat abnormaal zijn als dat geen enorme weerstand oproept moet je wel sterke wilskracht hebben om dat toch te doen.
Ik herinner me ook zoiets van expeditie robinson waarin kandidaten vreemde dingen moeten eten. Een van de kandidaten kreeg een broodje hamburger maar kreeg het niet weg omdat hij het niet vertrouwde.

Misschien is het bereiden van de groente wel wat het probleem. Mijn vriendin vond groente ook niet lekker maar dat vooral omdat dr moeder het bijvoorbeeld wel te lang kookte.
Verder is het misschien deels aangeleerde smaak want de eerste kop koffie of glas bier was misschien ook niet zo lekker.
Ik onderken inderdaad dat dat mijn probleem is, de aangeleerde smaak. Daar hoop ik dus deze maand overheen te komen :)
Zelf eet ik voornamelijk plantaardig (noem het niet echt vegan/veganistisch). Het begon met een experiment met schrappen van zuivel wat overigens wel lekker vond (melk, toetje na het eten). Het resultaat was dat ik nauwelijks meer last had van allergie/hooikoorts. Als kind was het argument vooral "melk voor sterke botten" dus wat deed ik toen ik een gebroken been had? vooral melk drinken. Helaas duurde het genezen van het breukje lang en langer dan artsen verwachtten. Dat icm met allergie motiveerde wel het gedag te zetten, voelde me voorgelogen met het melk moeten drinken.
Melk is dus een van die zaken die eigenlijk onnodig (en gigantisch onnatuurlijk) is, al helemaal als je het drinkt om aan onze calciumeis te voldoen. :P Maar dat is inderdaad wel wat er in gestampt is bij ons, en dat komt voornamelijk door de industrie die er achter zit.
Luckei schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:13:
Trouwens, ik denk dat de groenten je uiteindelijk meer gaan smaken. Je bent/was gewend aan veel voedingsmiddelen die 'hoog op smaak' zijn dmv veel zout en smaakversterkers (MSG/umami ed.) en je lichaam is daar toch aan gewend geraakt.

Vooral in tomaten komt umami als smaak van nature veel voor, is namelijk precies dezelfde stof (natriumglutamaat) die daarin voor komt. Komt ook veel voor in paddestoelen en kaas bijvoorbeeld.

Mocht je op zoek zijn naar meer smaak kun je eens wat experimenteren door te koken met dat soort groentes.
Tomaat en champignons vind ik in ieder geval lekker dus dat helpt mee. "rare" champignons (shiitake etc.) nog niet helemaal, maar ik begin er aan te wennen.

Het is vooral een probleem bij mij als ik er vrij vaak op moet kauwen en er een waterige smaak aan zit. Als iets stevig op smaak is gaat het wel beter. Dus het is echt gewoon gewenning waar ik overheen moet komen. P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
Je moet maar zo denken: extra kauwen is ook weer een beetje extra kcal verbranden :P

IMO zou ik je wel willen aanraden om misschien pasta te vervangen door kaas in je dieet of op z'n minst stevig volkoren pasta, al helemaal als je relatief 'witte' pasta eet. Is in principe hetzelfde verschil als tussen wit en volkoren brood. Pasta is verder vooral koolhydraten (lange suikerketens) daar waar kaas dus sterker van smaak kan zijn en ook veel eiwitten bevat. Aangezien je geen vlees eet moet je er uiteindelijk ook waakzaam voor zijn dat je wel voldoende essentiële aminozuren binnen krijgt. Peulvruchten kunnen daar ook bij helpen.

Als je meer smaak zoekt kan iets van soyasaus ook helpen, maar dat is dan wel weer relatief sterk bewerkt voedsel, net zoals pasta en kaas eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:48

Veel is ook gewoon een kwestie van gewenning voor het lichaam. Zout en vet = goed, alles wat niet zo is (groenten) = bah! Dit is aangeleerd dus hoop ik ook af te leren :)
Als je echt alleen plant-based wilt overleven moet je supplementen gebruiken. Alleen planten is écht niet genoeg. Lees je hier dus ook over in, want dit vertellen de fanatiekste veganisten je liever niet.

https://www.voedingscentr...egetarisme-veganisme.aspx

Dierenleed en massale voedingsindustrie is uiteraard een problematisch iets - dus super dat je bewust wilt zijn over wat je wel en niet eet. Ik denk een kentering in de 21e eeuw in ons zelfbewustzijn. Tegelijkertijd zie je dat er veel (Netflix) docu's zijn die nogal wat mensen vertellen over hoe slecht ons eten wel niet is, maar tegelijkertijd een loopje nemen met de waarheid. Dat is in mijn ogen net zo slecht als wat de voedingsmiddelen industrie ('marketing') doet, maar zorgt er alsnog voor dat je niet keuzes kunt maken op basis van feiten. Zoek voor elke docu tegen iets dus ook een fact checker op of het wel klopt wat men allemaal beweert.

Neem What the Health.. gemaakt en betaald door veganisten die helaas de waarheid meer geweld aan doen dan zo'n docu verdient. Zie:
https://robbwolf.com/2017...ealth-a-wolfs-eye-review/

Maak je keuzes dus zelf en niet op basis van eenzijdige marketing, of dit nu (voor)verpakt is in de supermarkt of op Netflix...

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:37

Lapras

Ice beam

Ik ben geen vegetariër en heb die ambitie niet om het te worden. Wel eet ik bewust aangezien ik in mijn huidige vorm wil blijven en nu gezond ben.

Mijn vriendin is vrij lang vegetarisch geweest en kent een hoop lekkere gerechten uit die tijd. Uiteindelijk is het geheim om veel meer kruiden te gebruiken. Laat je vooral inspireren door de Aziatische keukens, aangezien zij dat veel vaker doen. Dan kan je groentes heel lekker maken. Daarnaast zijn ovenschotels nuttig om het 'harde' van groente weg te halen zonder veel af te doen aan de voedingswaarde.

Als je echt af wilt vallen zou ik proberen niks anders te drinken dan water of (kruiden)thee. Eventueel één kop koffie per dag. Je krijgt ontzettend veel suiker of andere zooi binnen van alle frisdrank en vruchtensap die beschikbaar is. Leer koud water waarderen. Ikzelf drink ook heet water ter afwisseling. Dit klinkt gierig en saai, maar ik ben er volledig aan gewend. Ik neem maximaal één koffie per dag en kijk echt uit naar dat moment.

Ik ben het wel eens met anderen: het is mooi om drastisch te beginnen bij wijze van experiment, maar waarschijnlijk niet vol te houden. Je moet dus op zoek gaan naar een ritme dat wel voor je werkt. Dat is heel persoonlijk. Probeer deze maand bij te houden wat je vaker dan eens doet. Prima om een keer een half uur te besteden aan alle groente snijden (want het is een hoop werk vaak), maar dat zal je niet altijd doen, dus de vraag is wat dan wel werkbaar is. Voor meerdere dagen maken en invriezen is een optie die ik vaak gebruik. Ook thuisbezorgd.nl heeft steeds meer gezonde opties - in Amsterdam althans - die ik graag langs laat komen, zoals SLA of Saladinthecity.

Het blijft toch vervelend: gezond eten is duurder en kost vooral meer moeite en discipline. Probeer je lol daarom te verleggen naar iets wat je wilt bereiken: een bepaalde tevredenheid met je lichaam, een sixpack of een gezondere kop boven een gezonder lichaam. Op die manier is het veel makkelijker vol te houden dan wanneer je de zoveelste net-niet lekkere maaltijd jezelf voorschotelt. Ook belangrijk: gun jezelf de tijd om aan het nieuwe eten te wennen - het wordt vanzelf lekkerder als je smaakpupillen niet een overkill aan suiker en zout te verwerken hebben.

Hoe dan ook: mooi streven. Ik lees graag mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
YaaD schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:39:
Ik sta nu dagelijks voor het vriesvak van de supermarkt en koop nu eerder vegetarisch dan vlees. Daarnaast is het echt niet zoveel duurder dan vlees, want als je 200 gram vega koopt, hou je ook 200 gram over :) Terwijl je bij normaal gehakt eerst nog al het vocht eruit moet koken.
Ehm, heb je wel eens iets met spinazie gedaan? Dat zie je wegslinken als je er te lang naar kijkt. Groete en fruit zitten bomvol water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-05 01:15
Ruben1075 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:15:
Ik zou het niet zo drastisch omgooien. Bouw het rustig op. Wij zijn van 6-7 dagen in de week vlees eten teruggegaan naar nu 2-3 dagen in de week. Dit hebben we in stapjes gedaan. Steeds wat minder. Heb het eigenlijk nooit gemist. Eieren, melk en kaas zou ik niet willen missen, zijn ook juist voedzame en gezonde producten.

Voor wat betreft het uitzoeken van eten kan je de app van het voedingscentrum gebruiken. Hiermee kan je streepjescodes scannen. Deze geeft je dan bijvoorbeeld gezondere alternatieven.

Voor wat betreft die 100% pindakaas is dat echt een aanrader, smaakt net zo lekker. Alleen is het wat vloeibaar waardoor het moeilijker smeert.
Dat (zeker eieren) zijn helemaal geen gezonde producten terwijl veel mensen denken van wel.

Ik ben het eens met veel andere, rustig afbouwen lijkt me makkelijker en beter vol te houden. Mocht het zo ook lukken dan heb je wel gepresteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
BSOD baby schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:48:
[...]

Dat (zeker eieren) zijn helemaal geen gezonde producten terwijl veel mensen denken van wel.

Ik ben het eens met veel andere, rustig afbouwen lijkt me makkelijker en beter vol te houden. Mocht het zo ook lukken dan heb je wel gepresteerd :)
Eieren zijn ook geen ongezonde producten. Dat je ze niet bestempeld als gezond is een te onderbouwen keuze en afhankelijk van je dieetvoorkeuren :)

Nuance is het sleutelwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 18:07

Barrycade

Through the...

Je bent wel van de extremen:
De hoeveelheid shit die ik at was gewoon niet normaal meer, en dan bedoel ik niet eens de toevoegingen in voedsel, maar gewoon letterlijk verkeerd voedsel (bijv. 3x per week broodje kroket op werk, 3-4 dagen vleesbeleg, chocopasta, hele zak chips, cola). Mijn zelfcontrole is/was gewoon lachwekkend wat dat betreft. Ik ging regelmatig 's ochtends voordat ik naar werk ging langs de McDrive om even 2 cheeseburgers naar binnen te werken.
En nu predik je tegen E nummers als een extreme veganist.

Ik gok dat je binnen een maand vele kilo's kwijt bent en als je het doorzet juist (een tijdje) ziek(ig) gaat worden. Je lijf heeft nu allemaal contaminanten opgeslagen in je vet en die zullen op een gegeven moment ook vrij gaan komen. Neemt niet weg dat van 3 kroketten + cheesburgers voor het werk naar alleen plantaardig wellicht het laatste een betere keuze zal zijn.

Maar een gematigde middenweg waarbij wat kaas / vlees + vis en olie zal beter te handhaven zijn. En laat je zoontje ook zien dat je niet extreem van het een naar het ander hoeft te switchen. (want waarschijnlijk valt de appel niet ver van de boom)

Want ik zou zeker niet nu op een verjaardag meegaan eten, al is het maar met alleen patat. Neem gewoon je salade van huis mee. Eet die op. Als je nu al short cuts gaat zoeken zal je niet duurzaam een gezondere eet gewoonte aanleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Als je echt alleen plant-based wilt overleven moet je supplementen gebruiken. Alleen planten is écht niet genoeg. Lees je hier dus ook over in, want dit vertellen de fanatiekste veganisten je liever niet.
Het enige supplement waar het over gaat is B12. En waarom is dit? Omdat B12 komt van bacteriën die in de grond zitten, en ons voedsel tegenwoordig veel te goed gewassen is. Daarom wordt B12 als supplement in veevoeder gestopt en krijg je het als mens onrechtsreeks zo binnen. Wanneer je geen vlees eet moet je je B12 dus op een andere manier binnenkrijgen. Er is ander voedsel waaraan B12 wordt toegevoegd (vooral melkvervangers), maar als dat niet voldoende is moet je inderdaad B12 tabletjes nemen. Dit is algemene kennis, niet "iets wat vegetariers je niet vertellen".

Ik was vroeger zeer skeptisch over documentaires zoals de China Study. Totdat mijn vrouw besloot om zich aan een veganistisch dieet te wagen. Zij had al voor zolang ik haar kende verschillende chronische klachten: Vaak koortsig, last van haar huid, gemakkelijk ziek. Vooral: Ze had last van vochtophopingen in haar lichaam, wat ervoor zorgde dat ze de rest van haar leven drukkousen zou moeten dragen.

Ik heb al haar klachten zien verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ze is letterlijk NOOIT meer ziek (vroeger nam ze deel aan elke griepepidemie), haar rode/gevoelige huid is volledig opgeklaard en de vochtophopingen zijn -volledig- verdwenen. Om die reden ben ik anderhalf jaar ook overgegaan op een veganistisch dieet. De huidproblemen die ik al sinds mijn pubertijd heb zijn ook volledig opgeklaard, zonder dat ik iedere dag zalfjes moet smeren.

Af en toe zondig ik nog eens ja (vooral wanneer we uit gaan eten), maar ik heb de gezondheidsvoordelen zien ervaren en zelf mogen ervaren.
Ik begrijp dat mensen hier sceptisch over zijn, dat was ik zelf ook. De oplossing is vrij simpel: Probeer zelf eens een veganistisch dieet voor 2 maanden, en zie wat het voor je doet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Angeloonie schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:12:
[...]
Mijn grootste twijfel bij de kritieken is dat ze vrijwel allemaal van mensen zonder enige opleiding of ervaring op gebied van voeding komen, en puur kijken naar data uit de China Study, en niet verder zoeken.
Natuurlijk zullen er best wat biased conclusies in zitten en zijn misschien niet alle gezondheidsvoordelen toepasbaar, maar de algemene boodschap uit de onderzoeken is vrij duidelijk: de hoeveelheid dierlijke producten die we als westerlingen consumeren is veel te hoog.
Mwoah, voordat je iemand op haar credentials aanvalt...:
https://sciencebasedmedic...hall-md-associate-editor/

Die heeft wel degelijk verstand van zaken, (net als de andere editors van die blog overigens). Maar ben wel met je eens dat de algemene boodschap, we eten te veel dierlijke producten, staat als een huis. Ik zou zeggen, sta open voor de kritieken, ook op zo'n boek. Want er worden in het artikel op SBM best wat valide opmerkingen gemaakt over de methodologie. Ja, er zitte ook 'rotte appels' tussen de kritieken op de China Study, maar deze is best wel gefundeerd. Ze boort het boek ook niet de grond in overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:14
Misschien een leuke tip voor de mensen op dit forum:

http://www.lavialla.it/uk/

Dit is een organische bio-boerderij uit Toscane.

Ik bestel hier al jaren, is super lekker, en erg makkelijk om vleesvrij/arm te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
PolarBear schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:46:
[...]

Ehm, heb je wel eens iets met spinazie gedaan? Dat zie je wegslinken als je er te lang naar kijkt. Groete en fruit zitten bomvol water.
Ik heb het over gehakt en jij noemt spinazie. Ik heb het over het feit dat vlees met wat wordt geinjecteerd. Ik weet inderdaad dat van sommige groenten weinig overblijft :)

@Angeloonie Ik maak nog wel eens kikkererwten klaar voor de falafel. Erg lekker en goed zelf te maken :)
Daarnaast ben ik geen groot fan van soja dus echt zelf maken komt er niet echt van. daarnaast ook veel te druk met werk, huis en dieren om het zelf te doen (zou t wel willen hoor)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Barrycade schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:58:
Je bent wel van de extremen:

[...]

En nu predik je tegen E nummers als een extreme veganist.
Extremen sowieso wel ja :P

Maar E-nummers zijn mijn grootste zorg niet, het zijn vooral andere dingen zoals toegevoegde suikers waar ik nu wel wat alerter op ben. En sowieso als er een vers alternatief is zonder E-nummers is dat altijd een betere keuze, dus in dat geval is het wel onnodige troep. Gaat dus meer om de vergelijking tussen vers/geconserveerd.

@YaaD Mijn vrouw vindt kikkererwten geweldig maar ik trek ze nog niet echt. Falafel dan weer wel terwijl ik dat tot 2 weken terug niets vond :) Dus dat is al een ding dat ik nu wel lust. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Angeloonie schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:15:
[...]

Maar E-nummers zijn mijn grootste zorg niet, het zijn vooral andere dingen zoals toegevoegde suikers waar ik nu wel wat alerter op ben. En sowieso als er een vers alternatief is zonder E-nummers is dat altijd een betere keuze, dus in dat geval is het wel onnodige troep. Gaat dus meer om de vergelijking tussen vers/geconserveerd.

@YaaD Mijn vrouw vindt kikkererwten geweldig maar ik trek ze nog niet echt. Falafel dan weer wel terwijl ik dat tot 2 weken terug niets vond :) Dus dat is al een ding dat ik nu wel lust. :+
Kwestie van de juiste bereiding. Overigens wil ik niet prediken dat ik helemaal geen vlees meer eet. Een goeie van Dobben kroket of een mooi stukje biefstuk op zijn tijd gaat er nog wel in.

Zolang het maar in goeie balans blijft van elkaar.

bl44t

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

Hoewel ik je net wil overtuigen dat je niet vers moet eten, maar je conclusie dat een alternatief zonder E-nummers ALTIJD een betere keuze is, wordt waarschijnlijk meer op de onderbuik dan op feiten gebaseerd. Je lijkt een topic te starten met een open mind en het idee om het anders te gaan doen. Dat kan ik alleen maar toejuichen, maar ga nu niet verkeerde, ongestaafde conclusies trekken. De meest natuurlijke ingredienten hebben ook een E-nummer indien de individuele stof is getest.

Het is zelfs zo dat geconserveerd voedsel in sommige gevallen zelfs gezonder is en dat is puur omdat vers eten te vaak te slecht gewassen wordt. Daar heb je uiteraard zelf wel invloed op, maar is wel iets om rekening mee te houden. Ook bevatten verwerkte groenten niet minder voedingsstoffen dan verse groenten. Dit is ook een volhardende mythe. Nogmaals, ik wil je niet van vers afpraten, maar ik wil mensen altijd aanraden om keuzes wel op de correcte informatie te baseren en vandaar deze reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agshlee
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-02 09:47
NiGeLaToR schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:52:
[...]

Eieren zijn ook geen ongezonde producten. Dat je ze niet bestempeld als gezond is een te onderbouwen keuze en afhankelijk van je dieetvoorkeuren :)

Nuance is het sleutelwoord.
Eieren bevatten voornamelijk een hoop verzadigde vetten en cholesterol (meeste hoeveelheid per gram van alle dierlijke producten, meen ik). Beiden zijn wel degelijk slecht voor je. Sure, er zitten eiwitten in, maar om die te krijgen kan je bijvoorbeeld ook bonen eten.

Hoe dan ook, meer informatie over de Whole Food Plant Based manier van eten vind je in een aantal Netflix documentaires zoals genoemd (Forks over Knives, What the Health, Cowspiracy (zijdelings)). Verder heb je sites als nutritionfacts.org (en het bijbehorende boek How not to Die).

De Forks over Knives website heeft ook redelijk veel lekkere recepten. Ik gebruik deze website, plus Pinterest, voor de meeste inspiratie.

Als laatste: je smaak zal ook (langzaam?) veranderen, waardoor groente en fruit ineens (veel) meer smaak hebben. Je gevoel/beleving t.a.v. de textuur is misschien een ander verhaal - of wellicht ook niet. Super dat je hier naar kijkt in ieder geval en heel veel succes! Wij volgen deze manier van eten inmiddels een een half jaar en zijn erg blij dat we er mee zijn begonnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

Want?

Praktisch alles is een E-nummer, zelfs een verse, onbespoten appel staat praktisch stijf van de E-nummers, E296 bijvoorbeeld, E300, E330 misschien ook wel, hij is zijn hele leven blootgesteld aan E941 en E948, dus die zullen er ook wel inzitten, en dat zijn alleen nog maar stoffen die ik herken van naam :P

En dan heb je bijvoorbeeld ook nog onze rode vriend de tomaat, die vol zit met het "zwaar giftige" E621, Mononatriumglutamaat.

Kijk, natuurlijk is er niks mis met gezond eten [duh :+ ], en het moge inmiddels toch wel duidelijk zijn dat veel kant en klaar producten in de supermarkt teveel zout of suiker bevatten, maar dat betekend niet automagisch dat alles wat bewerkt is direct vreselijk gevaarlijk voor je is. Niks mis met E-nummers bijvoorbeeld, hooguit als je van bepaalde teveel binnen krijgt, maarja, "teveel" van alles is ongezond voor je. Als jij in korte tijd 8 liter water naar binnen werkt, ga je waarschijnlijk ook de pijp uit, en water inademen is al helemaal ongezond, maar dat betekend niet dat je nu maar op een water-vrij dieet moet ;) :)

Nuance is het toverwoord, een dieet bestaande uit voornamelijk cheeseburgers is het ene extreme, een Whole Foods-dieet klinkt als het andere extreme.

En tja, blijf alsjeblieft ook uitkijken met allerlei ongefundeerde claims die veel gemaakt worden. Ik zag alweer wat reinste bullshit over zoetstoffen neergeplempt worden, dat vind ik gewoon jammer, niks mis met bij feiten en bewezen dingen blijven, echt bewezen dan, niet "ja maar mijn oma haar tante en daar de nicht van die heeft eens iets gelezen wat het zoontje van de buurman gehoord had van de dominee van de marktkoopman...", nee, mooie onderzoeken, daar heb je meer aan :)

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Agshlee schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:29:
[...]

Eieren bevatten voornamelijk een hoop verzadigde vetten en cholesterol (meeste hoeveelheid per gram van alle dierlijke producten, meen ik). Beiden zijn wel degelijk slecht voor je. Sure, er zitten eiwitten in, maar om die te krijgen kan bijvoorbeeld ook bonen eten.

Hoe dan ook, meer informatie over de Whole Food Plant Based manier van eten vind je in een aantal Netflix documentaires zoals genoemd (Forks over Knives, What the Health, Cowspiracy (zijdelings)). Verder heb je sites als nutritionfacts.org (en het bijbehorende boek How not to Die).

De Forks over Knives website heeft ook redelijk veel lekkere recepten. Ik gebruik deze website, plus Pinterest, voor de meeste inspiratie.

Als laatste: je smaak zal ook (langzaam?) veranderen, waardoor groente en fruit ineens (veel) meer smaak hebben. Je gevoel/beleving t.a.v. de textuur is misschien een ander verhaal - of wellicht ook niet. Super dat je hier naar kijkt in ieder geval en heel veel succes! Wij volgen deze manier van eten inmiddels een een half jaar en zijn erg blij dat we er mee zijn begonnen.
Cholesterol is helemaal niet per se slecht. Sterker nog, de juiste cholesterol helpt het verlagen van het HDL cholesterol. Hoewel er zeker in het eigeel veel HDL zit, is het eten van cholesterol helemaal geen verkeerd idee. Het grote punt blijft balans in dieet. Eet geen kruiwagen aan eieren, maar in een gezond gevarieerd dieet past zeker een eitje. Kun je zonder eieren? Uiteraard. Maar je kunt zonder elke elke groente, fruit, vlees, noten etc. alleen niet allemaal tegelijk.

Over de documentaires:
What the health is een zeer biased documentaire en moet zeker niet worden gezien als de waarheid. Hoewel het gedeelte dat we minder vlees moeten eten uiteraard waar is, gaat deze documentaire veel te ver. Vrij frustrerende docu, al is het alweer een tijdje geleden dat ik deze heb gekeken. Maar voorzichtigheid geboden. Deze docu's en genoemde websites worden ook gemaakt en bijgehouden door mensen met een agenda en zijn dus verre van unbiased. Niet op zoek naar de waarheid, maar bezig met een specifiek doel en dat is best een nadeel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 09:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Leuk om te lezen en een goed initiatief. Ik ben met mijn gezin, na het zien van o.a Cowspiracy en Earthlings (en nog een zooi gelijksoortige andere docus) van de 1 op de andere dag overwegend veganistisch gegaan. Dat is nu 2 jaar geleden en we hebben nog geen dag spijt. Behalve als je in de avond geen zin hen om te koken en je op Thuisbezorgd.nl niet verder komt dan een salade :F :P

Bij mijn vrouw metname vanwege het 'is zielig en onetisch voor de dieren', ik vooral voor milieutechnische aspecten. Mooi voordeel was dat ze spontaan van haar chronische exzeem afwas. Compleet in regressie waar het eerst overal zat. We denken zelf dat het door het vlees kwam.

Ik zeg overwegend, omdat met 3 kinderen van onder de 8 met eetproblemen, buiten de deur veganistisch eten zo goed als onmogelijk is. Dus buiten de deur laten we producten met melk of ei nog wel toe. Maar dat terzijde.

Ik was overigens een 'mega carnivoor'; een dag geen vlees was een dag niet geleefd. Hoe anders ik daar nu naar kijk :P . Om de transitie makkelijker te maken is het wel een idee te kijken naar vleesvervangers van o.a de Vegetarische Slager, Vivera, AH eigen merk etc. Ziet eruit als vlees, kan je precies zo kruiden als vlees, maar is het niet. Toegegeven; het is geen 1 op 1 vervanging (hoewel die kipstuckjes van de vegetarische slager angstig dichtbij komen) maar het maakt het makkelijker. Net als dat vapen voor mensen werkt die conventioneel roken.

Ik zou vooral, om het langer vol te kunnen houden, niet in 1 keer te strict doen. Dat werkt voor heel veel mensen namelijk niet en is voor de lange termijn niet handig.

Als je nog wat meer concrete vragen hebt; vuur maar los

Ow, en plak er vooral geen label aan. Dat helpt niemand en werkt alleen maar gezeur in de hand. Doe wat je prettig lijkt :)
Señor Sjon schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:15:
Ik denk dat je op zoek moet naar een veganistisch dieet, want dat omschrijf je hier.

Maar ik kan je geen tips geven. De mens is omnivoor, dus vlees, vis, zuivel en gevogelte hoort erbij.
Slippery slope zo een opmerking. We hebben het vroeger wel degelijk nodig gehad idd om te komen waar we zijn. Maar tegenwoordig zijn er zoveel alternatieven; het is nu meer een ethische (om gezondheidsreden wellicht?)keuze dan iets anders. Om te overleven hoef je het in de hedendaagse Westersewereld echt niet meer te doen hoor ;)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Deathchant schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:09:
Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoé het eten bereid is. Zout is niet perse slecht, maar zoals we het in de supermarkt kopen is er jodium toegevoegd en is het op een dusdanige manier bewerkt dat het alleen maar natrium-zout is zonder alle mineralen waar écht onbewerkt zout mee komt.

[...]

Dus ipv het Jozo zout van de supermarkt, koop je onbewerkt keltisch zeezout bij H&B.
Een aantal andere waren al genoemd in dit topic, dus laat ik deze maar doen. Zout == Zout. Het idee dat als je het van een hippe organische plaats koopt voor 5x zo duur als regulier zout dat het ineens gezond wordt is gewoon onjuist. Zie bijvoorbeeld: http://www.voedingscentru...beter-dan-keukenzout.aspx. Conclusie daar: Ja er zitten iets meer mineralen in jouw Keltische zeezout. Maar lang niet genoeg om bij een normale zout inname daar iets aan te hebben.

Oftewel ook ik denk bij TS dat het stuk logischer is om gewoon te beginnen met gevarieerd te eten en normale hoeveelheden, en ook vooral rood vlees wat vaker te laten staan, dan meteen naar een extreem voedingspatroon te willen switchen.
Om de transitie makkelijker te maken is het wel een idee te kijken naar vleesvervangers van o.a de Vegetarische Slager, Vivera, AH eigen merk etc. Ziet eruit als vlees, kan je precies zo kruiden als vlees, maar is het niey.
Op advies van een collega heb ik een keer de vegetarische cordon bleu van de AH geprobeerd, want ik heb echt wel interesse erin, maar ik houd ook van bij groente, aardappels (gebakken :P) en vlees. Maar ik vond die echt niet lekker.

[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 05-03-2018 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Hann1BaL precies mijn punt (incl de eieren) - Forks over knives idem; het doel is super goed, maar de wijze waarop het punt onderbouwd is echt slecht. Doet alleen maar afbreuk aan de docu.

Maar nogmaals: lees na elke docu, voor of tegen iets, een factchecking site. Overal zit een kern van waarheid in, maar overal ook belangen, vooringenomenheid en een ander doel dan alleen maar feiten delen.

@Sissors voor wetenschappers is dit een uitdagend tijdperk :X

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-03-2018 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Sissors schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:54:
[...]

Een aantal andere waren al genoemd in dit topic, dus laat ik deze maar doen. Zout == Zout. Het idee dat als je het van een hippe organische plaats koopt voor 5x zo duur als regulier zout dat het ineens gezond wordt is gewoon onjuist. Zie bijvoorbeeld: http://www.voedingscentru...beter-dan-keukenzout.aspx. Conclusie daar: Ja er zitten iets meer mineralen in jouw Keltische zeezout. Maar lang niet genoeg om bij een normale zout inname daar iets aan te hebben.

Oftewel ook ik denk bij TS dat het stuk logischer is om gewoon te beginnen met gevarieerd te eten en normale hoeveelheden, en ook vooral rood vlees wat vaker te laten staan, dan meteen naar een extreem voedingspatroon te willen switchen.

[...]

Op advies van een collega heb ik een keer de vegetarische cordon bleu van de AH geprobeerd, want ik heb echt wel interesse erin, maar ik houd ook van bij groente, aardappels (gebakken :P) en vlees. Maar ik vond die echt niet lekker.
Het is wat hit and miss met sommige van die vervangers. Niet alles is even lekker. De Vegetarische Slager over het algemeen wel moet ik zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:22
Een aantal jaar geleden ben ik met vrienden weer gaan sporten. Het sporten beviel mij zo goed dat ik meer en meer ben gaan sporten. Met als gevolg dat ik altijd honger had, daarnaast kreeg ik klachten zoals kramp.

Hierdoor heb ik besloten om mijn eetpatroon aan te passen. Ik ben begonnen om mij in te lezen over sport- diëten en voeding. Uiteindelijk heb ik de omslag gemaakt. De eerste 6 weken was een overgang fase. Daarna ging het volledige dieet in werking. Met mijn nieuwe dieet waren de klachten van kramp, honger en weinig energie binnen no-time verdwenen. Het dieet is nu zo goed dat ik mijn lichaam kan ‘sturen’. Hiermee bedoel ik: wil ik op datum X het gewicht Y hebben met een vetpercentage Z dan heb ik EXACT op datum X mijn doel gehaald. Niet eerder en niet later. Als ik wil kan ik in gewicht afvallen en in vetpercentage aankomen.

Waar ik in mijn zoektocht naar informatie achter ben gekomen is dat er hééééééééél veel troep bij staat van mensen die je een kant op willen sturen die niet altijd even gezond is. Gelukkig hebben wij het https://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx wat hier opstaat, kan je als betrouwbaar rekenen.
Wil je alleen of samen met je gezin een gezondere levens stijl, kan je ook naar een diëtist gaan. Deze kan naast een gezond dieet ook tips geven hoe je van een maandje proberen naar een levensstijl kan gaan. Je kunt waarschijnlijk bij de huisarts om een diëtist vragen, die kan je verwijzen naar een goede. Een diëtist kost misschien geld maar het kan je hele leven veranderen.

Wanneer ik je verhaal lees, maak ik mij een klein beetje zorgen om de klachten die je beschrijft. De hoofdpijn kan bijvoorbeeld komen door te veel suikers. De prikkels om snoep en chips te kopen is meestal een te kort aan eiwitten. Wanneer je voor lange tijd een verkeert dieet hebt kan je heel veel verschillende klachten krijgen zoals: maagzuur, onregelmatige stoelgang, kramp, moe (weinig energie), altijd honger, droge huid/ongezond uiterlijk (Grouw in het gezicht of gele gloed), pukkeltje en veel meer. Een gezond dieet draait niet alleen om wat je eet maar ook hoeveel je van iets naar binnen krijgt.

Tip:
• doe één keer per week boodschappen na het eten,
• bedenk vooraf wat je de komende week wilt eten,
• weeg je voedsel voor je het gaat berijden,
• Stel doelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik vind het dan weer jammer dat er veel soja wordt gebruikt in vegetarische producten (zoals de vegetarische slager). Dat heeft ook niet altijd een goede bron. Wellicht klopt mijn informatie niet, maar ik heb het idee dat je beter dingen op basis van granen kunt kopen. Die vleesvervangers zijn er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
YaaD schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:12:
[...]

Ik heb het over gehakt en jij noemt spinazie. Ik heb het over het feit dat vlees met wat wordt geinjecteerd. Ik weet inderdaad dat van sommige groenten weinig overblijft :)
Klopt omdat jij claimt dat je bij vega 200 gram koopt en ook 200 gram overhoud. Dat is gewoon weg niet waar, of er nu wel of niet water wordt geinjecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Angeloonie schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:59:
Wij zijn thuis de uitdaging aan gegaan om in heel maart enkel een Whole Foods, Plant Based dieët aan te gaan.
Dit komt voornamelijk voort uit het lezen van de China Study waarbij klinkklaar duidelijk gemaakt wordt dat het "westerse" dieët zorgt voor veel heftige ziekten, en het zien van een aantal documentaires over wat er allemaal met ons voedsel gedaan wordt. Het is schrikbarend hoe de industrie controle heeft over wat wij zien en horen over voedsel en hoeveel misinformatie er is over voedsel.
Omdat we thuis met wat overgewicht kampen en ook wat (lichte) gezondheidsklachten hebben leek het ons een goed plan om gewoon één maand lang te kijken of we dit kunnen en of we ons na die maand gezonder voelen. Het gaat niet per sé om afvallen (maar dat gaat gegarandeerd wel gebeuren), maar meer om gezondere producten eten. Daarnaast wil ik gewoon gezond zijn zodat ik mijn zoontje kan zien opgroeien en ook gewoon fysiek beter in staat ben met hem te spelen bijvoorbeeld.

Dus enkel voedsel dat niet bewerkt is (voor zover dit mogelijk is in de supermarkten), zo is een hele wortel, aardappel of paprika bijvoorbeeld een whole food. Maar iets dat van een whole food gemaakt wordt (bijv. een groentenspread of pastasaus) is weer niet toegestaan omdat er echt bizar veel troep aan toegevoegd wordt (meestal, uiteraard zijn er ook wel goede varianten, al zijn die zeldzaam).
Dierlijke producten zijn ook niet toegestaan: geen vlees, melk (&kaas), eieren etc. Ook olie (want bewerkt) is niet toegestaan in dit dieët.
Natuurlijke suikers zijn verder wel gewoon toegestaan, dus aarbeien en ander fruit rijk aan suiker mag, zo lang het gewoon in natuurlijke vorm is (dus geen aarbeienjam waar nog een kilo suiker extra in zit oid).

Voor mij is dit een enorme omslag, ik een maand lang geen vlees eten? Ben je gek!
Ik at tot voorkort nagenoeg iedere dag wel iets van vlees. Was het niet thuis bij het avondeten dan was het wel bij de lunch op kantoor. En was het geen vlees, dan was het wel een gebakken eitje ofzo, of een zak chips, snoep of andere troep. Je mocht mij op ieder moment wel wakker maken voor een ontbijtje met ei & spek of een cheeseburger.
Dus voor mij is dit dus echt een enorme stap om in één klap vaarwel te zeggen van al dit "lekkers". Maar ik ga het gewoon proberen.
We zijn nu 5 dagen onderweg en ik merk dat mijn lichaam reageert. Gisteren en vandaag loop ik rond met enorme hoofdpijn. Tijdens het boodschappen doen gisteren werd ik bijna gek in de supermarkt toen ik langs alle ongezonde troep liep. Mijn hoofd bonkte en mijn hersenen schreeuwen "pak lekker een zak chips" en het is echt lastig om dit te weerstaan. Uiteindelijk ben ik de supermarkt uitgelopen zonder toe te geven aan mijn hersenen/lijf.

Ik worstel mij er dan doorheen maar het is lastig. Nu begrijp ik dat dit gewoon een proces is waar je doorheen moet, net als een willekeurige andere verslaafde moet afkicken van iets heb ook ik gewoon weerstand in mij.

Mijn idee is om uiteindelijk gewoon doorgaans voor 90-95% dit dieët te volgen, dus ik sta mijzelf toe om deze maand 2-3 keer alsnog vlees te eten. Maar ik wil dan wel voor een "betere" optie kiezen en niet voor de allergrootste troep als een frikandel oid. Zelfs met die paar keer "zondigen" zijn de voordelen voor de gezondheid nog gigantisch.
Maar misschien denk ik er over een maand wel anders over en hoef ik die paar dagen vlees ook niet meer. Ik weet het nu niet, al lijkt het mij op dit moment bijna onhaalbaar om nooit meer vlees te eten, maar dat kan gewoon de ontkenningsfase zijn.

Ik vroeg mij af of er hier anderen zijn die ook een soortgelijk dieët volgen en of ze misschien tips hebben om hier aan te wennen. Of gewoon ervaringen met nieuwe soorten voedsel of tips voor "hidden gems", voedsel dat slecht lijkt maar eigenlijk prima kan (zo ontdekte ik dat 100% pindakaas bijvoorbeeld gewoon past in het dieët).
Bewust met je eten bezig zijn is heel goed. Radicaal het roer omgooien kan moeilijk zijn, maar als het voor jou werkt; lekker doen dan. Jij moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Experimenteren mag.

Andere mensen hebben over van alles altijd wel wat te zeggen, en zodra je bovenhaalt dat je vegetarisch, veganistisch of anders wil eten is dat niets anders. Je moet jezelf daar gewoon geen bal van aantrekken, want veel mensen zijn enorm kortzichtig en hebben de empathie van een doperwt. Laat je dus niet gek maken door iedereen hier op Tweakers en ontdek gewoon op jouw eigen tempo wat voor jou werkt. Dat is mijn tip :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Oh trouwens; als je goed in de gaten wilt houden wat je binnen krijgt aan voedingswaardes;

https://cronometer.com

Kan je goed bijhouden of je vitamine, minerale en voedingsstoffen wel 'gemiddeld' zijn voor je bouw. Heeft mij enorm geholpen om te zien waar ik op moet letten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lucreinink
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-05 22:26
Het lekker vinden van groenten moet je helaas aan wennen, en dat duurt even. Dat heeft te maken met de samenstelling van bacteriën in je darmen die nu 'ingesteld' zijn op vlees en andere junk, en langzaam naar gezonder voedsel omgezet worden. Meer daarover is in dit filmpje te zien: YouTube: How Bacteria Rule Over Your Body – The Microbiome

In dit topic zie ik helaas wel veel misinformatie, bijvoorbeeld een suggestie om keto te doen en dat dat gezond is, of dat de mens van nature een omnivoor is. Ondanks dat de mens inderdaad vlees heeft gegeten, heeft de mens altijd vele malen meer groenten gegeten dan nu. Daarnaast is het menselijk lichaam ook heel slecht in het verwerken van vlees, en dat is daarom ook zeer ongezond (denk bijv. aan cholesterol, wat voor echte omnivoren zoals honden of beren niets uitmaakt). Zo werd vroeger ongeveer 7 maal zo veel vezel gegeten als nu gemiddeld. De gezondste bevolkingen zijn allemaal zo goed als 100% veganistisch, en alles wat je nodig hebt uit vlees kun je op een betere manier uit planten halen.

Ik zou ook naar filmpjes van nutritionfacts.org op youtube of op de website kijken, daar is veel nuttige informatie te vinden.

Het is lastig, maar het is het 100% waard.

[ Voor 8% gewijzigd door lucreinink op 05-03-2018 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
lucreinink schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:28:
Dat heeft te maken met de samenstelling van bacteriën in je darmen die nu 'ingesteld' zijn op vlees en andere junk, en langzaam naar gezonder voedsel omgezet worden.
N=1, mijn darmen zijn altijd compleet van slag na een familie BBQ :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik zou ook naar filmpjes van nutritionfacts.org op youtube of op de website kijken, daar is veel nuttige informatie te vinden.

Het is lastig, maar het is het 100% waard.
Ook hier leert een snelle Google ons dat er nogal wat twijfelachtige informatie staat op nutritionfacts.org. Echt, ik heb liever dat mensen gewoon bij het voedingscentrum gaan kijken voor informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucreinink
Sissors schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:55:
[...]

Ook hier leert een snelle Google ons dat er nogal wat twijfelachtige informatie staat op nutritionfacts.org. Echt, ik heb liever dat mensen gewoon bij het voedingscentrum gaan kijken voor informatie.
Nutritionfacts.org is juist een erg betrouwbare bron, aangezien deze allereerst non-profit is, in plaats van een instantie met dubieuze relaties met belanghebbenden (zoals Unilever en voedingscentrum) is. Nutritionfacts.org 'zeeft' de onbetrouwbare, industrie gefundeerde onderzoeken uit de bronnen die gebruikt kunnen worden, en wat overblijft is onafhankelijk onderzoek.

Veel mensen willen het alleen niet geloven omdat het betekent dat ze dan drastische veranderingen in hun dieet moeten aanbrengen.

Bovendien heb ik "Nutritionfacts.org unreliable" en "Nutritionfacts.org onbetrouwbaar" in DDG en Google ingetypt, en niet echt iets noemenswaardigs gevonden.

[ Voor 8% gewijzigd door lucreinink op 05-03-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
lucreinink schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:02:
[...]

Nutritionfacts.org is juist een erg betrouwbare bron, aangezien deze allereerst non-profit is, in plaats van een instantie met dubieuze relaties met belanghebbenden (zoals Unilever en voedingscentrum) is. Nutritionfacts.org 'zeeft' de onbetrouwbare, industrie gefundeerde onderzoeken uit de bronnen die gebruikt kunnen worden, en wat overblijft is onafhankelijk onderzoek.

Veel mensen willen het alleen niet geloven omdat het betekent dat ze dan drastische veranderingen in hun dieet moeten aanbrengen.

Bovendien heb ik "Nutritionfacts.org unreliable" en "Nutritionfacts.org onbetrouwbaar" in DDG en Google ingetypt, en niet echt iets noemenswaardigs gevonden.
Ik sluit me bij @Sissors aan - het is een betrouwbare bron, voor en door veganisten. Non-profit betekent niet automatisch non-bias. De NRA is ook non-profit, bijvoorbeeld. Zo is de trekker achter de site een voorvechter voor veganisme en dankt daar zijn bestaan aan. Dat is - met alle beste bedoelingen - vooringenomen.

Qua factchecking gebeurt er op de site exact hetzelfde als wat er in de bekende docu's gebeurt: je laat een arts wetenschappelijk onderzoek interpreteren en gaat er dan vanuit dat het wel goed moet zijn. Fout. Als What the health 1 ding bewijs is dat artsen geen wetenschappers of statistici zijn.

Overigens ook hierbij geldt: het idee achter de site is prima en geeft tegengas tegen al het andere wat er al is. Tis namelijk niet zo dat de industrie achter ongezond eten zich baseert op wetenschap - die doen aan marketing. Zet 'm dus zeker in het rijtje sites die ik kan gebruiken om me te informeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucreinink
Hann1BaL schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:35:
[...]

Cholesterol is helemaal niet per se slecht. Sterker nog, de juiste cholesterol helpt het verlagen van het HDL cholesterol. Hoewel er zeker in het eigeel veel HDL zit, is het eten van cholesterol helemaal geen verkeerd idee. Het grote punt blijft balans in dieet. Eet geen kruiwagen aan eieren, maar in een gezond gevarieerd dieet past zeker een eitje. Kun je zonder eieren? Uiteraard. Maar je kunt zonder elke elke groente, fruit, vlees, noten etc. alleen niet allemaal tegelijk.
Al het cholesterol dat een mens nodig heeft, kan het zelf aanmaken, dat is een feit. Al het cholesterol in het dieet is slecht cholesterol. Eieren zijn erg ongezond.
NiGeLaToR schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:16:
[...]

Ik sluit me bij @Sissors aan - het is een betrouwbare bron, voor en door veganisten. Non-profit betekent niet automatisch non-bias. De NRA is ook non-profit, bijvoorbeeld. Zo is de trekker achter de site een voorvechter
voor veganisme en dankt daar zijn bestaan aan. Dat is - met alle beste bedoelingen - vooringenomen.
Echter is het verschil wel dat je bij nutritionfacts.org meerdere onderzoeken en feiten te zien krijgt, in plaats van een stuk tekst dat voor waar aangenomen moet worden. Op nutritionfacts.org worden de stellingen onderbouwd, op het voedingscentrum niet.

Daarnaast is het dus ook bekend dat het voedingscentrum dubieuze relaties heeft met voedselbedrijven als Unilever, waardoor dat naar mijn mening geen betrouwbare partij is.

[ Voor 36% gewijzigd door lucreinink op 05-03-2018 21:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
lucreinink schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:17:
[...]

Al het cholesterol dat een mens nodig heeft, kan het zelf aanmaken, dat is een feit. Al het cholesterol in het dieet is slecht cholesterol. Eieren zijn erg ongezond.
Hoe kan het dat jij dit weet, maar de door mij aangehaalde recente wetenschappelijke publicaties van oa Harvard je tegenspreken?

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/eggs/
etc.
Echter is het verschil wel dat je bij nutritionfacts.org meerdere onderzoeken en feiten te zien krijgt, in plaats van een stuk tekst dat voor waar aangenomen moet worden. Op nutritionfacts.org worden de stellingen onderbouwd, op het voedingscentrum niet.
http://www.voedingscentru...gscentrum-tot-stand-.aspx

Die kritiek hebben ze zich ter harte genomen. Zie hier de gevraagde onderbouwing.
Daarnaast is het dus ook bekend dat het voedingscentrum dubieuze relaties heeft met voedselbedrijven als Unilever, waardoor dat naar mijn mening geen betrouwbare partij is.
Bedoel je dit?
http://www.voedingscentru...ur-van-unilever-komt.aspx

Van sponsoring of andere financiele en/of dubieuze relatie is namelijk geen sprake, aldus dit:
http://www.voedingscentru...gsmiddelenindustrie-.aspx

Als jij bewijs hebt dat ze wél gesponsord worden dan denk ik dat je morgen de Telegraaf headline haalt.

Kijk, zo'n site als dit snapt niet wat een leerstoel is en snapt niet hoe fundamenteel wetenschappelijk onderzoek werkt. Wel snappen ze dat hun lezers zowaar nog dommer zijn, dus als je gewoon wat verbanden legt tussen wat mensen willen horen je ook 'n voedingscentrum in een kwaad daglicht kan stellen:

https://gezondr.nl/voedingscentrum-objectief-betrouwbaar/

Een relatie tussen een organisatie en een onderzoeksinstelling is niet per se slecht - het is pas slecht als (negatief) resultaat wordt weggemoffeld, verdoezeld, genegeerd of gemanipuleerd. En dat poog je uit te sluiten door een goed wetenschappelijk onderzoek uit te voeren incl peer reviews en publicaties. Dat systeem is niet corrupt, maar ik en alle mensen die daar in werkzaam zijn kunnen niet uitsluiten dat er toch af en toe iets rechter wordt gemaakt dan krom is. Tis net zo waardevol als een arts met voorliefde voor veganisme die een site exploiteert waarin hij wetenschappelijk onderbouwt bewijst dat veganisme the way to go is.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-03-2018 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik begreep juist dat het Voedingscentrum die banden met voedselpartijen inmiddels redelijk verbroken heeft? Als in, 100% gefinancierd door de overheid, en wetenschappers in dienst die niet ook nog werken voor de voedselgiganten. En als ik zie hoe men bijvoorbeeld tegen producten als Becel ageert, snap ik dat ook wel.

En ja, een van die directeuren heeft ooit voor Unilever gewerkt, maar doet dat nu niet meer. Dat kleeft wel aan je als persoon, maar het Voedingscentrum geeft mij in ieder geval niet de indruk een bias te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:59

orf

Wat een goed topic. :)
Dat zeg ik omdat ik de discussie erg goed vindt en er met de juiste argumenten gediscussieerd wordt.

Ik heb het idee dat het voedingscentrum een erg goede bron is, maar ik heb wel het idee dat zuivel in Nederland als gezonder wordt gezien dan in het buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:38

Yucon

*broem*

CurlyMo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:32:
[...]

N=1, mijn darmen zijn altijd compleet van slag na een familie BBQ :p
Welke topkok zei dat laatst nu ook alweer? Als je stamppot maakt leg je er toch ook geen twee speklappen en drie braadworsten naast? Waarom doe je dat bij een bbq dan wel?

Hij had wel een punt moet ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
orf schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:44:
Dat zeg ik omdat ik de discussie erg goed vindt en er met de juiste argumenten gediscussieerd wordt.

Ik heb het idee dat het voedingscentrum een erg goede bron is, maar ik heb wel het idee dat zuivel in Nederland als gezonder wordt gezien dan in het buitenland.
Altijd fijn - een goede discussie d:)b

Als je kijkt naar wat we 'gezond' vinden de afgelopen 30 jaar dan sla je stijl achterover. En we zijn er nog lang niet. Dus ik denk dat we als samenleving lekker bezig zijn met bewustwording en ontwikkeling van kennis, maar dat we over 30 jaar ons net zo zullen verbazen over wat we nu denken te weten als dat we nu over 30 jaar terug vinden.

Qua zuivel is het inderdaad een beetje gemengd - we zijn een groot, gezond en langlevend volk geworden mede met dank aan (veel) zuivel. Maar het is zeker niet voor iedereen goed en ook zijn er wellicht betere alternatieven.
Yucon schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:47:
[...]

Welke topkok zei dat laatst nu ook alweer? Als je stamppot maakt leg je er toch ook geen twee speklappen en drie braadworsten naast? Waarom doe je dat bij een bbq dan wel?

Tis zo'n blinde vlek. Onze kinderen houden niet van veel vlees en we geven ze elke dag 1 tot 2 keer groenten tijdens een maaltijd - dus kunnen we inmiddels erg goed groente bbq'en. Komt er automatisch minder vlees en/of vis.

Zo'n gewoonte van jezelf overeten met vlees kost ms een generatie om af te leren.

[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-03-2018 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

of dat de mens van nature een omnivoor is. Ondanks dat de mens inderdaad vlees heeft gegeten, heeft de mens altijd vele malen meer groenten gegeten dan nu. Daarnaast is het menselijk lichaam ook heel slecht in het verwerken van vlees, en dat is daarom ook zeer ongezond (denk bijv. aan cholesterol, wat voor echte omnivoren zoals honden of beren niets uitmaakt).
Je lijkt omnivoren te verwarren met carnivoren. Een mens is duidelijk een omnivoor en een hond een carnivoor.

Overigens hoeft een omnivoor natuurlijk niet 50% vlees en 50% plantaardig te eten. De huidige hoeveelheid vlees die grootgebruikers eten is net zo natuurlijk als de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt van regelmatig snoepen. Ooit was vlees en suiker schaars en daarom kon je er maar beter zoveel mogelijk van eten...

Ik moet hier nu aan een topic denken van een tweaker denken die aangaf dat in zijn gezin, iedereen 300 gram vlees per dag at...
Yucon schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:47:
[...]

Mijn ergernis bij veel restaurants is dat er vaak twee pagina's aan grote hompen vlees op staan, met één regeltje 'alles geserveerd met frietjes en groente/salade' en je dan een verlept bakje sla krijg wat ik in de supermarkt zo uit een zakje trek. Als er maar héél veel vlees is, dan is het goed.

[ Voor 23% gewijzigd door bwerg op 05-03-2018 21:51 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lucreinink
bwerg schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:49:
[...]

Je lijkt omnivoren te verwarren met carnivoren. Een mens is duidelijk een omnivoor en een hond een carnivoor.

Overigens hoeft een omnivoor natuurlijk niet 50% vlees en 50% plantaardig te eten. De huidige hoeveelheid vlees die grootgebruikers eten is net zo natuurlijk als de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt van regelmatig snoepen. Ooit was vlees en suiker schaars en daarom kon je er maar beter zoveel mogelijk van eten...

Ik moet hier nu aan een topic denken van een tweaker denken die aangaf dat in zijn gezin, iedereen 300 gram vlees per dag at...
Nee dat doe ik niet. Een hond is een omnivoor (en kan dus ook prima veganistisch leven), en een mens is een herbivoor. Een mens kan inderdaad dierlijk voedsel verwerken, maar dat is, in verband met cholesterol en aderverkalking bijvoorbeeld zeer slecht. Echte omnivoren vertonen dan ook eigenschappen van carnivoren (kijk maar naar honden en hun tanden, bijvoorbeeld), en hebben ook geen last van aderverkalking. Ook is het darmstelsel van de mens te lang om vlees goed te verwerken, en die van echte omnivoren niet. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden.

[ Voor 8% gewijzigd door lucreinink op 05-03-2018 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Maar dat heeft, zonder alu hoedje over te willen komen, ook te maken met de lobby van de melkindustrie. Nog afgezien van het feit dat we een groot producent van melk zijn:

Afbeeldingslocatie: https://ec.europa.eu/agriculture/sites/agriculture/files/agriculture/milk/graph-production-by-ms-small-en.png

https://ec.europa.eu/agriculture/milk_en

Voor een relatief klein land produceren we echt veel. Wat ook wel bizar is; we zijn immers als species bijzonder slecht in het verwerken van melk en dat het zelfs als een mutatie gezien wordt tegenwoordig:

http://genetics.thetech.org/ask/ask135
Around 75% of the world's adults can't drink a lot of milk. And yet most could as a kid. What's going on here?

As you can guess from the numbers, being lactose intolerant is normal for an adult. People who can drink milk as an adult have a DNA mutation. In fact, being able to drink milk as an adult is now referred to as a condition -- lactase persistence.

Ik heb even random bronnen van get internet gekozen die het lekkerste weglezen. Een snelle 'peer-to-peer' review levert echter gelijksoortige resultaten op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:00
Wat ik zelf erg lastig vind aan minder vlees eten, is dat bijna alle gerechten die ik eet vlees bevatten of waar vlees bij "hoort". Pasta hoort met saus en gehakt bijvoorbeeld. Hutspot is met kip en kaas...zuurkool met worst etc.

Dat maakt het een stuk lastiger om vleesvrij te eten. Ook al staan we er allebei voor open. Zelf ben ik wel overtuigd dat inderdaad beter is wat minder vlees te eten (en iets minder te eten in general. Als je portiegroottes van 25 jaar geleden ziet en nu...).

De video van Kurzgesagt over je microbiolome kende ik al ja. Sowieso hebben die heel goed uitgeplozen video's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

maar ik heb wel het idee dat zuivel in Nederland als gezonder wordt gezien dan in het buitenland.
Het ligt denk ik (als leek) aan twee dingen: mate en wat voor soort zuivel.

Mate (geldt denk ik voor elk soort voedsel), teveel zal wel niet goed zijn, relatief kleine hoeveelheden kunnen waarschijnlijk geen kwaad, en als je het helemaal vermijdt moet je nagaan of je wel genoeg van belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt.

Soort zuivel, daarbij doel ik vooral op toegevoegde suikers, denk aan 'gezonde' yoghurt / vla waar zoveel suiker aan toegevoegd is dat het alleen al vanwege de hoeveelheid suiker niet gezond is. Hetzelfde geldt voor als 'gezond' gepresenteerde fruitsappen die zoveel toegevoegde suiker hebben dat het niet gezond meer is.
Waah schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:53:
Wat ik zelf erg lastig vind aan minder vlees eten, is dat bijna alle gerechten die ik eet vlees bevatten of waar vlees bij "hoort". Pasta hoort met saus en gehakt bijvoorbeeld. Hutspot is met kip en kaas...zuurkool met worst etc.

Dat maakt het een stuk lastiger om vleesvrij te eten.
Kun je dat niet langzaam afbouwen? Bijvoorbeeld bij een gerecht de hoeveelheid vlees te halveren en daarvoor iets anders toe te voegen? Bijvoorbeeld de helft van het gehakt in je pasta vervangen door broccoli / bloemkool / peultjes /etc.?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd1 op 05-03-2018 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:38

Yucon

*broem*

bwerg schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:49:
[...]
Mijn ergernis bij veel restaurants is dat er vaak twee pagina's aan grote hompen vlees op staan, met één regeltje 'alles geserveerd met frietjes en groente/salade' en je dan een verlept bakje sla krijg wat ik in de supermarkt zo uit een zakje trek. Als er maar héél veel vlees is, dan is het goed.
Mee eens. Een ander punt is dat de kwaliteit van vegetarische menu's in restaurants zondermeer gestegen is, alleen lijkt het de laatste tijd zo te zijn dat men ook in de anti-koolhydratenhype mee gaat. En dan krijg je ineens 'courgetti' of 'rijst van bloemkool'. Jammer om die twee samen te pakken.. volgens mij zit er maar een relatief klein deel overlap in de doelgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Waah schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:53:

Dat maakt het een stuk lastiger om vleesvrij te eten. Ook al staan we er allebei voor open. Zelf ben ik wel overtuigd dat inderdaad beter is wat minder vlees te eten (en iets minder te eten in general. Als je portiegroottes van 25 jaar geleden ziet en nu...).

De video van Kurzgesagt over je microbiolome kende ik al ja. Sowieso hebben die heel goed uitgeplozen video's.
Wel eens geprobeerd vegetarisch gehakt te gebruiken in je pasta bijv.? Er zijn vegetarische rookworsten (toegegeven; het is verre van een goed alternatief. Heb het zelf geprobeerd, maar vervang het dan liever door de Bratwurst), kipstuckjes etc. Gebruik dezelfde kruiden die je normaal gebruikt op je vlees en vaak kom je er dan goed mee weg.

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 05-03-2018 22:02 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

lucreinink schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:51:
[...]

Nee dat doe ik niet. Een hond is een omnivoor (en kan dus ook prima veganistisch leven), en een mens is een herbivoor. Een mens kan inderdaad dierlijk voedsel verwerken, maar dat is, in verband met cholesterol en aderverkalking bijvoorbeeld zeer slecht. Ook is het darmstelsel van de mens te lang om vlees goed te verwerken. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden.
Ik zou bronnen kunnen zoeken die het tegendeel aangeven, maar aangezien dat zo ongeveer élke bron die ik vindt het tegendeel aangeven, kan ik beter vragen wat jouw bron is.

Een hond veganistisch leven? We hebben het over een dier dat 40.000 jaar nog geleden nog een wolf was. Dit is echt flauwekul. Je kunt net zo goed een goudvis salami voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucreinink
NiGeLaToR schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:38:
[...]

Hoe kan het dat jij dit weet, maar de door mij aangehaalde recente wetenschappelijke publicaties van oa Harvard je tegenspreken?

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/eggs/
etc.

[...]

http://www.voedingscentru...gscentrum-tot-stand-.aspx

Die kritiek hebben ze zich ter harte genomen. Zie hier de gevraagde onderbouwing.

[...]

Bedoel je dit?
http://www.voedingscentru...ur-van-unilever-komt.aspx

Van sponsoring of andere financiele en/of dubieuze relatie is namelijk geen sprake, aldus dit:
http://www.voedingscentru...gsmiddelenindustrie-.aspx

Als jij bewijs hebt dat ze wél gesponsord worden dan denk ik dat je morgen de Telegraaf headline haalt.

Kijk, zo'n site als dit snapt niet wat een leerstoel is en snapt niet hoe fundamenteel wetenschappelijk onderzoek werkt. Wel snappen ze dat hun lezers zowaar nog dommer zijn, dus als je gewoon wat verbanden legt tussen wat mensen willen horen je ook 'n voedingscentrum in een kwaad daglicht kan stellen:

https://gezondr.nl/voedingscentrum-objectief-betrouwbaar/

Een relatie tussen een organisatie en een onderzoeksinstelling is niet per se slecht - het is pas slecht als (negatief) resultaat wordt weggemoffeld, verdoezeld, genegeerd of gemanipuleerd. En dat poog je uit te sluiten door een goed wetenschappelijk onderzoek uit te voeren incl peer reviews en publicaties. Dat systeem is niet corrupt, maar ik en alle mensen die daar in werkzaam zijn kunnen niet uitsluiten dat er toch af en toe iets rechter wordt gemaakt dan krom is. Tis net zo waardevol als een arts met voorliefde voor veganisme die een site exploiteert waarin hij wetenschappelijk onderbouwt bewijst dat veganisme the way to go is.
Wat je zegt klopt inderdaad, voor alles is wel een onderzoek te vinden. De kunst is dus om de waarheid er uit te pikken, en naar mijn mening doet nutritionfacts dat dus erg goed. Je ziet helaas erg vaak dat bepaalde industrieën, en dan vooral de melk, eieren en vleesindustrie de conclusies van dergelijke onderzoeken manipuleren. Dit is echter niet alleen bij die industrieën, zo was dat bijvoorbeeld ook het geval bij de kokos-industrie. Het is gelukkig ook niet zo dat nutritionfacts.org dat dan niet vermeldt, er zijn ook genoeg plantaardige producten die afgeraden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

lucreinink schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:51:
[...]

Nee dat doe ik niet. Een hond is een omnivoor (en kan dus ook prima veganistisch leven), en een mens is een herbivoor. Een mens kan inderdaad dierlijk voedsel verwerken, maar dat is, in verband met cholesterol en aderverkalking bijvoorbeeld zeer slecht. Ook is het darmstelsel van de mens te lang om vlees goed te verwerken. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden.
Ons gebit is het daar niet mee eens, dat is een echt omnivoren gebit met zowel serieuze snijtanden [bij het ene persoon duidelijker te zien dan bij anderen] en redelijk serieuze kiezen en ons darmstelsel is wat lang voor een omnivoor, maar zeker niet zolang als dat van een echte herbivoor.

En honden kunnen vast leven zonder vlees, maar voor de gemiddelde hond is het niet beter dan gemengd, en voor serieus grote rassen is het behoorlijk slecht, puur omdat ze teveel vega-voer moeten eten om aan hun enorme energiebehoefte te voldoen. Niet zo zeer qua gewicht, maar qua hoe makkelijk het verteerd. Honden kunnen gewoon veel minder goed overweg met groenten en granen dan met vlees en bot wat makkelijk verteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door RobinHood op 05-03-2018 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucreinink
bwerg schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:56:
[...]

Ik zou bronnen kunnen zoeken die het tegendeel aangeven, maar aangezien dat zo ongeveer élke bron die ik vindt het tegendeel aangeven, kan ik beter vragen wat jouw bron is.

Een hond veganistisch leven? We hebben het over een dier dat 40.000 jaar nog geleden nog een wolf was. Dit is echt flauwekul. Je kunt net zo goed een goudvis salami voeren.
https://aminoapps.com/c/v...uaRE5qNoYVN1DN85ap0GVjz3j is een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:00
bwerg schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:56:
[...]

Een goudvis is een omnivoor. Dus die mag best vlees. Is zelfs prima voor ze. Al zou ik eerder voor watervlooien Ed. Kiezen. Maar mocht het niet opgevallen zijn: vissen eten graag andere vissen. Dus misschien niet het beste voorbeeld... Maar kwa honden ben ik het met je eens...
Verwijderd1 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:53:
[...]

Het ligt denk ik (als leek) aan twee dingen: mate en wat voor soort zuivel.

Mate (geldt denk ik voor elk soort voedsel), teveel zal wel niet goed zijn, relatief kleine hoeveelheden kunnen waarschijnlijk geen kwaad, en als je het helemaal vermijdt moet je nagaan of je wel genoeg van belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt.

Soort zuivel, daarbij doel ik vooral op toegevoegde suikers, denk aan 'gezonde' yoghurt / vla waar zoveel suiker aan toegevoegd is dat het alleen al vanwege de hoeveelheid suiker niet gezond is. Hetzelfde geldt voor als 'gezond' gepresenteerde fruitsappen die zoveel toegevoegde suiker hebben dat het niet gezond meer is.

[...]

Kun je dat niet langzaam afbouwen? Bijvoorbeeld bij een gerecht de hoeveelheid vlees te halveren en daarvoor iets anders toe te voegen? Bijvoorbeeld de helft van het gehakt in je pasta vervangen door broccoli / bloemkool / peultjes /etc.?
In vruchtensappen zit meer suiker dan in cola inderdaad... Denk daar maar eens over na >:)
Daarom hier alles suikervrij of zeer lage concentraties voor drinken. Tuurlijk neem ik wel eens een colaatje. Maar meestal is het aanmaaklimonade zonder suiker.

Kwa vlees vervangen: minderen zou inderdaad ook wel een goed idee zijn. Niet aan gedacht. Gewoon de helft minder vlees is al gelijk aan 3,5 dag per week geen vlees. Vervangen met groente is zeker een idee. Maar bloemkool en broccoli zijn nu net de groentes waar miss Waah letterlijk van gaat kokhalzen. Maar er is natuurlijk genoeg andere groente. Ga het eens proberen/voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Je weet dat je met een puur plantaardig dieet enkele aminozuren niet binnen krijgt hè? Dit kan bij het ongeboren kind (als een vrouw vegetarisch eet) voor afwijkingen zorgen, bijvoorbeeld aan het geslacht van een jongetje. Ik zou me hier goed op inlezen en deze aminozuren supplementeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

"Mijn opa rookte vanaf zijn 14de praktisch een pakje per dag, en toch is hij 95 geworden, zie, sigaretten zijn niet slecht voor je!"

Misschien was die Collie wel 40 geworden op puur vlees, wie weet :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik kan ook een voorbeeld geven van iemand die 20 jaar mcDonalds eet en het overleeft, maar dat is geen reden om aan te nemen dat dat een natuurlijk dieet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

SteveWoz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:04:
Je weet dat je met een puur plantaardig dieet enkele aminozuren niet binnen krijgt hè? Dit kan bij het ongeboren kind (als een vrouw vegetarisch eet) voor afwijkingen zorgen, bijvoorbeeld aan het geslacht van een jongetje. Ik zou me hier goed op inlezen en deze aminozuren supplementeren.
Ik neem aan dat iedereen hier wel snapt dat je, alvorens je aan wat voor dieet dan ook begint, wel even goed moet kijken wat dit dan precies inhoudt en waar je rekening mee moet houden.

Gewoon blind jezelf storten in een bijv. veganistisch dieet is een bijzonder slecht en vooral dom idee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucreinink
RobinHood schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:01:
[...]

Ons gebit is het daar niet mee eens, dat is een echt omnivoren gebit met zowel serieuze snijtanden [bij het ene persoon duidelijker te zien dan bij anderen] en redelijk serieuze kiezen en ons darmstelsel is wat lang voor een omnivoor, maar zeker niet zolang als dat van een echte herbivoor.

En honden kunnen vast leven zonder vlees, maar voor de gemiddelde hond is het niet beter dan gemengd, en voor serieus grote rassen is het behoorlijk slecht, puur omdat ze teveel vega-voer moeten eten om aan hun enorme energiebehoefte te voldoen. Niet zo zeer qua gewicht, maar qua hoe makkelijk het verteerd. Honden kunnen gewoon veel minder goed overweg met groenten en granen dan met vlees en bot wat makkelijk verteerd.
Kun je dat van ons gebit uitleggen? Die snap ik niet helemaal. Heb je de tanden van een gorilla ooit gezien? Dat zijn ook herbivoren. Onze snijtanden zijn om groenten en fruit door te snijden, en niet de keel van een varken, koe of kip.

Dit is een artikel waarin onder andere staat dat ons verteringsstelsel met tanden, nagels en al veel dichter bij herbivoren dan omnivoren in de buurt komt. http://www.vegsource.com/...ve-anatomy-of-eating.html

[ Voor 3% gewijzigd door lucreinink op 05-03-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Kindje van vrienden heeft PKU en kan geen dierlijke eiwitten afbreken. Die krijgt vanaf haar geboorte dus (amino) supplementen gedoseerd op een wekelijkse bloedtest. Zonder die supplementen gaat ze jong dood.

Het lichaam is een complex machientje waar niet alleen maar groenten of vlees in gestopt kan worden - maar de verhouding daar kunnen we wel wat mee.

@lucreinink je zoekt ook wel dé bronnen uit ook he :+ de vegan lobby reikt ver zeg.

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-03-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:10
Ik ben sowieso geen voorstander van radicaal het roer omgooien. Het gevaar dat je terug gaat naar een oud patroon is te groot. Op het moment dat je veel moeite moet doen om een bepaald eetpatroon (zeker als je dat alle dagen van de week wil doen) vol te houden dan is het erg verleidelijk om terug te grijpen op het vertrouwde patroon. Als je langzaam maar zeker veranderingen aanbrengt dan beklijft dat veel beter.

Uiteraard is het wel prima om bewuster bezig te zijn met jouw eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfwas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-08-2021
bwerg schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:05:
[...]

Ik kan ook een voorbeeld geven van iemand die 20 jaar mcDonalds eet en het overleeft, maar dat is geen reden om aan te nemen dat dat een natuurlijk dieet is.
Een anekdote zegt inderdaad niet zoveel, maar misschien kun je iets met dit review article: Vegetarian versus Meat-Based Diets for Companion Animals of de Wikipedia pagina over een vegetarisch/veganistisch dieet voor honden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Oke, wat betreft de honden is de evolutie dus inderdaad snel gegaan:
Compared to carnivorous wolves, omnivorous dogs have evolved a superior ability to metabolize carbohydrates
Maar dat geeft ook wel aan dat de tandendiscussie niets toevoegt, want een hond en een wolf hebben toch echt zeer vergelijkbare tanden. De langstlevende mensen wonen toch echt in het land waar veel vis wordt gegeten, dus ongezond kan je een omnivore leefstijl toch moeilijk noemen.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 05-03-2018 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Laten we overigens ook de alcohol staan als we toch gezond bezig zijn. Wie durft er toe te geven dat een pilsje eigenlijk helemaal niet zo lekker is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
CurlyMo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:21:
Laten we overigens ook de alcohol staan als we toch gezond bezig zijn. Wie durft er toe te geven dat een pilsje eigenlijk helemaal niet zo lekker is :p
Zeg ga jij nu ruzie zoeken met > 10.000.000 Nederlanders? :+

Daarom is dit geen issue - te veel mensen met stemrecht is alcoholist.
https://www.novadic-kentr...kost-dit-de-maatschappij/

Maar is alcohol ook al niet 'vegan'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

NiGeLaToR schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:24:
[...]

Zeg ga jij nu ruzie zoeken met > 10.000.000 Nederlanders? :+

Daarom is dit geen issue - te veel mensen met stemrecht is alcoholist.
https://www.novadic-kentr...kost-dit-de-maatschappij/

Sommige (goedkopere?) bieren en wijnen zijn niet veganistisch, strikt genomen. Dat heeft met het gebruikte klaringsmiddel te maken:
Bij de productie van bier worden soms dierlijke hulpstoffen gebruikt tijdens het klaren. Deze hulpstoffen hoeven niet op de ingrediëntenlijst vermeld te worden. Dierlijke stoffen die gebruikt worden als klaringsmiddel zijn gelatine, vislijm, caseïne, albumine, of chitosan.
Of omdat er iets van honing bij de wijn zit bijv.

Bier is hoe dan ook al niet te zuipen, dus totaal geen last van gehad om dat te laten :+

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 05-03-2018 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
NiGeLaToR schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:24:
[...]
Dat zeg ik niet, maar als het gaat om de gezondheid, dan is alcohol ook wel een thema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

bwerg schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:20:
[...]

Oke, wat betreft de honden is de evolutie dus inderdaad snel gegaan:

[...]

Maar dat geeft ook wel aan dat de tandendiscussie niets toevoegt, want een hond en een wolf hebben toch echt zeer vergelijkbare tanden. De langstlevende mensen wonen toch echt in het land waar veel vis wordt gegeten, dus ongezond kan je een omnivore leefstijl toch moeilijk noemen.
De hond is dan ook een beetje een apart voorbeeld. Katten kunnen bijvoorbeeld totaal niet tegen vega-voer, waar honden die "op vlees" [dus rauw vlees] staan altijd wel iets van groenten, rijst of havermout krijgen, krijgen poezebeesten gewoon echt puur vlees, omdat ze helemaal niks kunnen met groenten of granen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
lucreinink schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:58:
[...]

Wat je zegt klopt inderdaad, voor alles is wel een onderzoek te vinden. De kunst is dus om de waarheid er uit te pikken, en naar mijn mening doet nutritionfacts dat dus erg goed. Je ziet helaas erg vaak dat bepaalde industrieën, en dan vooral de melk, eieren en vleesindustrie de conclusies van dergelijke onderzoeken manipuleren. Dit is echter niet alleen bij die industrieën, zo was dat bijvoorbeeld ook het geval bij de kokos-industrie. Het is gelukkig ook niet zo dat nutritionfacts.org dat dan niet vermeldt, er zijn ook genoeg plantaardige producten die afgeraden worden.
Of pikken ze de onderzoeken eruit wat hun mening volgt en wordt de rest weggezet als verkeerd? Zo ongeveer het eerste wat ik doe bij elke website die claims maakt over voedingsstoffen, is kijken wat ze schrijven over aspartaam. Omdat daar zoveel over bekend is, en toch zo verschrikkelijk veel misinformatie over wordt verspreidt.

Dus, aspartaam, de meeste onderzochte toegevoegde stof in ons voedsel:
http://www.voedingscentru...oetstoffen/aspartaam.aspx
https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/aspartame.html
https://www.fda.gov/Food/...s/ucm397725.htm#Aspartame
https://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/aspartame

Ik zal het samenvatten voor je: Allemaal schrijven ze dat zolang je niet idiote hoeveelheden inneemt, en je geen PKU (genetische afwijking) hebt, het veilig is. Nu komt jouw website aan:
https://nutritionfacts.org/topics/aspartame/
Over 90% of independent studies have shown that aspartame may cause adverse health effects. Moreover, aspartame is metabolized into methanol, which is converted to formaldehyde and formic acid, which is toxic. Aspartame and other NNSs have been shown to induce glucose intolerance by affecting gut microbiota. There is also an association between total aspartame consumption and risk of multiple myeloma, fibromyalgia, hypertension, non-Hodgkin’s lymphoma, and leukemia.
Mijn conclusie: Die website doet aan cherry picking en neemt alleen de bronnen mee die binnen hun straatje vallen. Dat of de EFSA, FDA, voedingscentrum, American Cancer Society en nog velen andere zitten allemaal in de zak van Pepsi & Coca Cola...

Overigens snap ik niet hoe we in hemelsnaam een discussie kunnen hebben of mensen geen omnivoren zijn. Natuurlijk zijn we dat. Dat we als herbivoor kunnen leven (als je echt puur veganistisch gaat, dan moet je wel opletten), betekend niet dat we geen omnivoren zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 05-03-2018 22:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:33
lucreinink schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:17:
Daarnaast is het menselijk lichaam ook heel slecht in het verwerken van vlees, en dat is daarom ook zeer ongezond (denk bijv. aan cholesterol, wat voor echte omnivoren zoals honden of beren niets uitmaakt).
't is toch een wonder dat we uberhaupt de 50 jaar nog halen als het allemaal zo vreselijk ongezond is. Overdrijven is ook een vak 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:33:
[...]

"Over 90% of independent studies have shown that aspartame may cause adverse health effects. Moreover, aspartame is metabolized into methanol, which is converted to formaldehyde and formic acid, which is toxic. Aspartame and other NNSs have been shown to induce glucose intolerance by affecting gut microbiota. There is also an association between total aspartame consumption and risk of multiple myeloma, fibromyalgia, hypertension, non-Hodgkin’s lymphoma, and leukemia."

Mijn conclusie: Die website doet aan cherry picking en neemt alleen de bronnen mee die binnen hun straatje vallen. Dat of de EFSA, FDA, voedingscentrum, American Cancer Society en nog velen andere zitten allemaal in de zak van Pepsi & Coca Cola...
Het is niet zozeer cherry picking, eerder het weglaten van belangrijke nuances en het uit context halen van studies om zo eigen verbanden te leggen. Feit is dat aspartaam omgezet wordt in methanol. Tweede feit is dat die hoeveelheid methanol bij de ingenomen hoeveelheden aspartaam zo klein is dat het niet schadelijk is. Het eerste feit wordt door die bron genoemd, het tweede feit niet.

Vervolgens wordt van methanol naar* formaldehyde en mierenzuur gepraat en dat is inderdaad giftig (maar vanwege feit 2 in zulke kleine hoeveelheden dat het niet relevant is).

* zie bijvoorbeeld:
The lethal dose of methanol is around 1 g/kg.[1] Methanol by itself is largely non-toxic and toxicity results due to its metabolism into formaldehyde and formic acid in the liver.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3724085/

Vervolgens kan je bijvoorbeeld formaldehyde linken aan leukemie (door te kijken naar mensen die beroepsmatig aan formaldehyde blootgesteld werden**), maar wederom is dat niet in verhouding met het drinken van wat cola light.
**https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2839060/

Dat is dus het nare aan dit soort misinformatie (op de site die hier genoemd werd), de links die ze leggen zijn allemaal gebaseerd op studies, alleen zijn die studies helemaal verkeerd geïnterpreteerd of uit hun context getrokken. Voor leken / mensen die niet verder kijken dan de titel van een studie kan de redenatie op die sites dan al snel als waarheid gezien worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Verwijderd1 de truc lijkt vaak te zijn om een arts te laten uitleggen dat aspartaam wordt omgezet in methanol en dan de conclusie te trekken 'maar we weten allemaal dat dit heel giftig is'. De hele anti-vaxx beweging is hierop gestoeld. Soms twijfel ik zelfs of de artsen in kwestie zelf wel doorhebben wat ze beweren.

Feit blijft dat het complexe materie is en wetenschappers niet uitblinken in shiny PR en fancy infographics :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 16:23
Maar zijn jullie niet een andere discussie aan 't doen dan de topicstarter bedoelt? :)

ontopic
Ik ben 5 jaar geleden met veggie friday begonnen. Om gewoon te oefenen om meer vegetarisch te denken.
En nu eet ik alleen in het weekend vlees. Of soms met uit eten doordeweeks maar dat probeer ik dan wel te compenseren door in 't weekend dan weer vegetarisch te gaan eten. M'n vrouw is wel helemaal vegetarisch, behalve bij sommige gerechten zoals pasta carbonara of paella (die zijn bijna niet te doen zonder vlees).

Het vlees wat ik nu koop is van een lokale keurslager en met hem praat ik vaak over de dieren en waar ze vandaan komen en hoe ze behandeld worden, nu heb ik dat zelf niet gecheckt, maar hij verzekert me dat het duurzaam vlees is. En omdat ik minder vlees koop, vind ik het ook niet erg om er meer voor te betalen.

Maar qua koolhydraten eten we nu ook veel minder rijst/pasta of aardappels. En als we het wel eten is volkoren pasta, zilvervliesrijst of zoete aardappel. Zoete aardappel is wel mijn persoonlijke favoriet geworden sinds we meer vegetarisch zijn geworden. Daarvoor at ik dat eigenlijk zelden.

En ik kook vaak de recepten van brendakookt.nl, haar recepten zijn lekker toegankelijk en niet te veel poespas. https://www.brendakookt.nl/vegetarisch/ En wat je misschien ook nog kan doen is om een hellofresh of marleyspoon te doen, ik vind ze zelf te duur, maar voor een paar maanden voor inspiratie is het wel leuk om te doen.

Ik denk wel dat je beter eerst "normaal" vegetarisch kan worden. En dan pas naar plant-based-diet moet gaan. Cold turkey is vaak wel goed, maar ook zwaar, dat vergt veel discipline. Eigenlijk wat jij nu doet in 1x heb ik een aantal jaar over gedaan. En daardoor ben ik bang dat je helemaal terug gaat naar vlees na die maand. En vergeet niet die documentaire (was het een documentaire?) ook af en toe in die maand terug te kijken om je discipline wat hulp te geven.

Ik heb wel een voordeel, ik vond groente al heel lekker. Er is bijna geen groente wat ik niet lekker vind.
En je kan er zoveel mee doen, stomen, roosteren, bakken, rauw. Mn vrouw hield bijvoorbeeld niet van brocolli of bloemkool, en toen ik vaak geroosterde versies er van maakte is het erg gaan waarderen, nu eet ze het ook graag gestoomd.

Ik heb nog wel een vraagje waarom geen kaas, melk of eieren? Hollandse kaas heeft bijna geen lactose, dus je lichaam kan het wel redelijk goed verwerken. Melk dat drink ik eigenlijk niet. Ik vind soya melk heel lekker (Ik heb een tijd in China gewoond en sindsdien drink ik liever soya melk). En eieren zijn gewoon handig voor van alles, zoals een groenteomelet.

Edit:
Maar ik heb ook wel een aardig nadeel, ik ben allergisch voor de berkenpol, en dat heeft dan weer een correlatie dat ik allergisch ben voor veel fruit en wat groentes en wat noten. Althans als de groente en fruit rauw is, verhit en verwerkt kan ik het meeste wel eten. https://www.allergieplatf...halatie/paraberk-sydroom/ Dus ik ben allergisch voor aardbei, abrikoos, appel, kers, kiwi, mango, nectarine, peer, perzik, pruim en sinaasappel. Amandel, hazelnoot en walnoot. Aardappel, selderij, paprika, tomaat en wortel.

[ Voor 9% gewijzigd door SeenD op 06-03-2018 00:07 . Reden: Allergie toegevoegd. ]

Something something

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:50
Ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat je koken leuk gaat vinden.
Elke avond moet gewoon een feestje worden met wat je op tafel zet, al is het gekookte bloemkool met piepers en een stukje vlees/vegaburger.

Gezond koken kost vaak iets meer tijd dus hoe meer lol je hier uit haalt hoe beter je het dieet kan volhouden.

Mocht je de ruimte hebben; Begin met een moestuintje. Dit hoeft helemaal niet groot. Onze moestuin is ongeveer 8 vierkante meter en daar kan ik samen met m'n vriendin bijna de gehele zomer van eten. Eigenlijk kopen we alleen andere groente voor de variatie aangezien je op zo'n klein stukje niet alles kwijt kan en bij ons hoeft je met kool bijvoorbeeld niet aan te komen want dat groeit gewoon niet op zand...
Naast de ontspanning die het geeft ben je indirect veel bewuster met je voeding bezig en er is niks lekkerder dan groente eten die een uur geleden nog in de tuin stond! :9~

Wat betreft je olie... wat is er mis met olijfolie? Nu heb ik mazzel dat wij elk jaar olijfolie krijgen van een boer rechtstreeks uit Sicilie en dat is echt niks meer dan z'n geteelde olijven die de pers in zijn gegaan. Zo lekker dat je het bijna kunt drinken uit een glas! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:22
Ik vind het knap dat er mensen beweren dat het onderzoek waar onder andere het voedingscentrum naar refereert als onbetrouwbaar gezien wordt.

Als we logisch nadenken... en we nemen het voorbeeld van mensen die qua prestaties meer kunnen leveren dan de gemiddelde mens, dus topsporters. Als we kijken wat die eten, dan lijkt het wel heel erg veel op de schijn van vijf. De basisvoeding van bijvoorbeeld Epke Zonderland bestaat uit fruit, granen/brood, melkproducten en vlees en vleesvervangers.

Hoe kan het als mensen die zo'n prestatie kunnen leveren terwijl ze een dieet volgen volgens gemanipuleerd onderzoek?

Dat er minder vlees, kant-en-klaar maaltijden en andere troep gegeten moet worden, ben ik met jullie eens. Maar dat geeft het voedingscentrum ook aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

mc_maarten schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 07:07:
Ik vind het knap dat er mensen beweren dat het onderzoek waar onder andere het voedingscentrum naar refereert als onbetrouwbaar gezien wordt.

Als we logisch nadenken... en we nemen het voorbeeld van mensen die qua prestaties meer kunnen leveren dan de gemiddelde mens, dus topsporters. Als we kijken wat die eten lijkt het wel heel erg veel op de schijn van vijf. De basisvoeding van bijvoorbeeld Epke Zonderland bestaat uit fruit, granen/brood, melkproducten en vlees en vleesvervangers.

Hoe kan het als mensen die zo'n prestatie kunnen leveren terwijl ze een dieet volgen volgens gemanipuleerd onderzoek?

Dat er minder vlees, kant-en-klaar maaltijden en andere troep gegeten moet worden, ben ik met jullie eens. Maar dat geeft het voedingscentrum ook aan.
Dat is toch net even iets te kort door de bocht. Deze sporters doen dat niet en leveren ook topprestaties:

https://www.mensfitness.c...get-and-stay-ultra-jacked

https://edition.cnn.com/2...n-germany-diet/index.html

Dus omdat een sporter het eet, betekent het niet meteen dat een Voedingscentrum het goed heeft. Maar ook niet dat ze het allemaal fout hebben.

Het lastige is nog steeds dat de grote producenten diepe zakken hebben en dat je nooit zeker kan weten wat objectief is en wat niet. Dat geldt voor alle onderzoeken helaas en maakt het zo verdomde lastig.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 06-03-2018 07:25 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.