Wat jij wilt kerelPolarBear schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:17:
[...]
Klopt omdat jij claimt dat je bij vega 200 gram koopt en ook 200 gram overhoud. Dat is gewoon weg niet waar, of er nu wel of niet water wordt geinjecteerd.
bl44t
Wat jij wilt kerelPolarBear schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:17:
[...]
Klopt omdat jij claimt dat je bij vega 200 gram koopt en ook 200 gram overhoud. Dat is gewoon weg niet waar, of er nu wel of niet water wordt geinjecteerd.
bl44t
Eiwit is eiwit, dus zolang macro’s in orde zijn maakt de bron niet per se veel uit. Dat is al decennia bekend. Voor mensen die geen vlees en zuivem eten is het wel extra lastig, maar er zijn veel meer sporters die vegan zijn.Notna schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 07:15:
[...]
Dat is toch net even iets te kort door de bocht. Deze sporters doen dat niet en leveren ook topprestaties:
https://www.mensfitness.c...get-and-stay-ultra-jacked
https://edition.cnn.com/2...n-germany-diet/index.html
Dus omdat een sporter het eet, betekent het niet meteen dat een Voedingscentrum het goed heeft. Maar ook niet dat ze het allemaal fout hebben.
Het lastige is nog steeds dat de grote producenten diepe zakken hebben en dat je nooit zeker kan weten wat objectief is en wat niet. Dat geldt voor alle onderzoeken helaas en maakt het zo verdomde lastig.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
[ Voor 37% gewijzigd door beat op 06-03-2018 08:14 ]
Absoluut, maar de TS gaf ook aan zonder dierlijke producten te willen eten (dus afgezien van geen vlees; ook geen bijproducten van de vlees industriezoals gelatine en geen melk, eieren etc.). Dan kom je al snel op een vegan dieet uit. Vandaar de linksmc_maarten schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 07:49:
@Notna Bedankt voor het leesvoer, staan interessante schema’s bij. Maar wat deze sporters eten is verre van whole food en onbewerkt voedsel. Maar ook hier geeft het voedingscentrum advies in http://www.voedingscentru...lees-of-vegetarisch-.aspx een citaat: “Gezond eten zonder vlees of met minder vlees is niet moeilijk. Ook zonder vlees eet je volgens de Schijf van Vijf.”
Eens, maar er schijnt nogal een gedachtegang te zijn dat mensen die plantaardig eten, er ziek zwak en misselijk uitzien. Als je dus naar deze sporters kijkt, zie je dat dit niet helemaal de waarheid isNiGeLaToR schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 08:01:
[...]
Eiwit is eiwit, dus zolang macro’s in orde zijn maakt de bron niet per se veel uit. Dat is al decennia bekend. Voor mensen die geen vlees en zuivem eten is het wel extra lastig, maar er zijn veel meer sporters die vegan zijn.
Overigens vraag ik me af of de powerlifter in kwestie alleen plantjes eet - in die tak van sport is het gebruik van supplementen en hormonen vrij normaal.
[ Voor 19% gewijzigd door mc_maarten op 06-03-2018 08:40 ]
Something something
Ramsden, 2016Conclusion
Available evidence from adequately controlled randomised controlled trials suggest replacing SFA with mostly n-6 PUFA is unlikely to reduce CHD events, CHD mortality or total mortality. The suggestion of benefits reported in earlier meta-analyses is due to the inclusion of inadequately controlled trials.
de Souza, 2015Available evidence from randomized controlled trials shows that replacement of saturated fat in the diet with linoleic acid effectively lowers serum cholesterol but does not support the hypothesis that this translates to a lower risk of death from coronary heart disease or all causes. Findings from the Minnesota Coronary Experiment add to growing evidence that incomplete publication has contributed to overestimation of the benefits of replacing saturated fat with vegetable oils rich in linoleic acid.
Chowdhury, 2014Saturated fats are not associated with all cause mortality, CVD, CHD, ischemic stroke, or type 2 diabetes, but the evidence is heterogeneous with methodological limitations. Trans fats are associated with all cause mortality, total CHD, and CHD mortality, probably because of higher levels of intake of industrial trans fats than ruminant trans fats. Dietary guidelines must carefully consider the health effects of recommendations for alternative macronutrients to replace trans fats and saturated fats.
Current evidence does not clearly support cardiovascular guidelines that encourage high consumption of polyunsaturated fatty acids and low consumption of total saturated fats.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Zonder te persoonlijk te worden, lijken eerdere posts toch dat je facts checking niet helemaal deugt. De mens is wel degelijk een omnivoor. Ons gebit en verteringsstelsel zijn duidelijke een kruising tussen dat van een herbivoor en een carnivoor.lucreinink schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:58:
[...]
Wat je zegt klopt inderdaad, voor alles is wel een onderzoek te vinden. De kunst is dus om de waarheid er uit te pikken, en naar mijn mening doet nutritionfacts dat dus erg goed. Je ziet helaas erg vaak dat bepaalde industrieën, en dan vooral de melk, eieren en vleesindustrie de conclusies van dergelijke onderzoeken manipuleren. Dit is echter niet alleen bij die industrieën, zo was dat bijvoorbeeld ook het geval bij de kokos-industrie. Het is gelukkig ook niet zo dat nutritionfacts.org dat dan niet vermeldt, er zijn ook genoeg plantaardige producten die afgeraden worden.
Het niet hebben van een stuk vlees is bij ons ook geen gemis bij een maaltijd. Dat is echt een mindset ding. De macht der gewoonte. Suiker en zout eten we ook veel minder en als je daar eenmaal aan gewend bent, is dat ook heel makkelijk. Je moet je gewoontes aanpassen. Dat duurt even, maar zodra dat gelukt is, makkelijk vol te houden.XyritZz schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 08:56:
Als ik de topicstart lees is dit hele topic volgens mij wel een beetje uit de bocht aan het vliegen.
Heb zelf na de geboorte van mijn kinderen de knop omgezet dat er gezonder gegeten moet gaan worden, en heb daar (denk ik zelf) een aardige stap in gezet.
Het belangrijkste is dat de knop om is gegaan, en een maaltijd niet langer als "incompleet" wordt gezien zonder een stuk vlees er bij. Ik eet nog wel vlees, simpelweg omdat ik het erg lekker vind maar twee keer in de week is meer dan genoeg. Voordeel van minder vlees eten is ook dat je er sneller bij een keurslager om gaat wat gewoon beter vlees is.
Daarnaast ben ik meer en meer biologische producten gaan gebruiken; of dit nu echt gezonder is weet ik niet maar het zou allicht beter moeten zijn voor het milieu omdat er minder agressieve bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.
Als laatste probeer ik suiker en zout inname te minimaliseren.
Ik voel me de laatste tijd beter, ben zonder ooit honger te hebben gehad een kilo of 5 a 10 aan gewicht kwijt en mijn vrouw ook terwijl we beiden totaal niet het idee hebben dat we ons aan een "streng" dieet moeten houden.
Vraag in de topicstart was ook wat je moet doen met groenten die je echt niet lekker vind; ik heb hier zelf totaal geen last van maar mijn kinderen zijn wel vrij kieskeurig dus ik probeer groenten vaak te maskeren. Bijv. bij het maken van een pastasaus gooi ik een courgette even door de blender zodat er geen stukken in zitten. Dan eten ze het zo op, misschien dat zulk soort dingen voor jou ook werken.
[ Voor 45% gewijzigd door Hann1BaL op 06-03-2018 09:28 ]
Mwah, niet geheel. Punt is dat TS nu behoorlijk ongezond leeft, en hij extreem het roer om wil gooien. Als hij dat kan volhouden en er gelukkig van wordt (/blijft) is dat prima. Maar als het doel simpelweg is gezonder te leven, dan is dat echt niet nodig. En daar gaat de discussie hier over, of we herbivoren zijn die enkel veganistisch 'whole foods' zouden moeten eten (alsof pasta aan de pasta boom groeit, maar goed), of dat je gewoon gevarieerd moet eten en liefst minder (rood) vlees eten.XyritZz schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 08:56:
Als ik de topicstart lees is dit hele topic volgens mij wel een beetje uit de bocht aan het vliegen.
Verwijderd
Wanneer je actief bezig bent met voeding laat je ook eerder "ongezonde" producten links liggen. Daarnaast bevat bijvoorbeeld een frikadel (gefrituurd) per 100 gram 315 kcal en ijsbergsla per 100g maar 11 kcal.Señor Sjon schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:12:
Ik denk dat je op meerdere vlakken anders leeft en die gewichtsafname niet komt omdat je geen vlees meer eet.
Overigens hoe dan ook groot respect voor topsporters - de mate van discipline en toewijding is immens en blijft bijzonder. Als je dan ook tegen de stroom in geen dierlijke producten eet.Notna schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 08:14:
[...]
Eens, maar er schijnt nogal een gedachtegang te zijn dat mensen die plantaardig eten, er ziek zwak en misselijk uitzien. Als je dus naar deze sporters kijkt, zie je dat dit niet helemaal de waarheid is. En ja; er zijn veel meer sporters die veganistische eten; dit was alleen het eerste artikel die ik zo kon vinden.
Met betrekking tot de powerlifter; ik heb geloof ik in andere interviews gelezen dat hij stellig beweerd het compleet zonder hormonale toevoegingen te doen. Supplementen zullen wel in de vorm van soja proteïne poeder zijn.
Aan de andere kant; ik ben niet de PA van de beste man so who knows
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 06-03-2018 09:54 ]
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Niemand die dit in twijfel trekt, maar de meeste mensen zijn niet zo goed in uitvinden of iets biased is en waar de informatie vandaan komt. Dit klinkt dus eenvoudiger dan het is en zeker op dit gebied zijn er zoals je zelf al aangaf in je reactie grote krachten bezig met duwen en trekken en zijn de lobby's vergelijkbaar maar die van de wapenindustrie in de US en de oliemagnaten.Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:25:
Je kunt het beste gewoon zoveel mogelijk unbiased kennis vergaren omtrent voeding en daar uit zelf conclusies trekken en voor jezelf bepalen wat je wilt eten.
Het probleem van vergeten te drinken ken ik heel goed. Zet een fles water op je bureau op een plek die je ziet en drink daar uit. Ik drink ook zonder dorst. Ik denk dat je ook bewust bent van jezelf en daardoor snel een relatie legt tussen hoofdpijn en je dieet alsof je ontwenningsverschijnselen hebt. Ook weer zeer menseigen, maar wees voorzichtrig met dergelijke conclusies. Ik geloof niet dat dat komt door je andere dieet, gezien het moment waarop je hier mee bent begonnen.Angeloonie schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:52:
Wow veel reacties gisterenavond
Gisteren fysiek best last gehad van ontwenningsverschijnselen zoals ik ze maar noem. Hoofdpijn, spierpijn/minder kracht en een soort beklemmend gevoel op de borstkas.
Dit is nu weer helemaal weg behalve de hoofdpijn, ik ga er nog meer op letten dat ik meer water drink, dit vergeet ik nu simpelweg. Als ik achter de PC zit (op werk of thuis) vergeet ik gewoon te eten/drinken.
[ Voor 39% gewijzigd door Hann1BaL op 06-03-2018 09:56 ]
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Cronometer (https://cronometer.com/) is al eerder genoemd als goede gratis tool om bij te houden wat je allemaal binnen krijgt. Ik wil je aanraden daar in het begin gebruik van te maken om een gevoel te krijgen voor de hoeveelheid calorieën die je binnen krijgt.
[ Voor 30% gewijzigd door Agshlee op 06-03-2018 10:59 ]
Dat denk ik ook, minder suiker zal hier een aandeel in hebben maar het schrappen van suiker betekent bijvoorbeeld ook geen koekje meer bij de koffie 's avonds. Elke dag een koekje gaat op lange termijn ook aantikken, want stiekem zijn dat best calorie bommetjes.Señor Sjon schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:12:
Ik denk dat je op meerdere vlakken anders leeft en die gewichtsafname niet komt omdat je geen vlees meer eet.
Ja, eens dat dit veel genuanceerder ligt. Om eerlijk te zijn heb ik ook echt geen idee of het nu echt zo veel beter is... het voelt vooral beter denk ik, en het mindere gebruik van pesticiden vind ik ook wel mooi. Daarnaast vind ik het leuk dat mijn producten van een lokaal bedrijf komen, en ze ook regelmatig "vergeten" groenten hebben.Hann1BaL schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:22:
[...]
Biologische groente zijn leuk, maar qua opbrengst kan dat niet op tegen anders gekweekte groente en ook dat heeft een effect op het milieu. Er zijn, afhankelijk van de groente ook niet altijd redenen om aan te nemen dat biologisch gezonder is.
Dit is een zeer incomplete stelling en een discussie op zich. Daar wil ik mij nu niet aan wagen, want die kennis heb ik zo ook niet direct paraat.
Het is echter wel zo dat Biologisch = Goed veel gezegd wordt, maar veel te kort door de bocht is en je per product moet vragen: Goed voor wie/wat?
Biologisch hoeft dus niet goed te zijn voor het mileu en gezondheid, maar kan het wel zijn.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Lokaal is dus wel echt een heel goed idee! Daarvan is eenvoudig te laten zien dat de belasting op het milieu zeer veel lager is, maar dat staat of valt ook met seizoensgroente en fruit.XyritZz schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:57:
[...]
Ja, eens dat dit veel genuanceerder ligt. Om eerlijk te zijn heb ik ook echt geen idee of het nu echt zo veel beter is... het voelt vooral beter denk ik, en het mindere gebruik van pesticiden vind ik ook wel mooi. Daarnaast vind ik het leuk dat mijn producten van een lokaal bedrijf komen, en ze ook regelmatig "vergeten" groenten hebben.
Ik meen uit je post te halen dat je, los van de logistiek van minder koolhydraten eten, het wel een goed idee vindt. Ook hier zijn weer verschillende meningen over (zoals met veel dingen over voeding, zoals al aangegeven). Voorstanders zijn uiteraard de low carb, paleo en keto dieëten. Aan de andere kant heb je zaken als deze https://www.drmcdougall.c...ng/books/starch-solution/. Hoe kijk jij daar tegen aan?XyritZz schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:57:
[...]
Mijn vrouw probeert ook koolhydraten te reduceren; gewoon brood vervangen door zuurdesem, pasta vervangen door rijstpasta of maispasta en zulk soort dingen. Ik kan daar zelf niet helemaal in mee gaan omdat op mijn werk gewoon brood op tafel ligt in de middag.
[...]
Om ook nog even op je post te reageren, ik had het wellicht iets kunnen nuanceren. Cholesterol an sich is niet slecht; er te veel van hebben is echter wel problematisch. Zo is bijvoorbeeld aangetoond dat het dichtslibben van je aderen niet voorkomt bij een LDL tussen 50-70 mg/dl (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15172426)Hann1BaL schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:35:
[...]
Cholesterol is helemaal niet per se slecht. Sterker nog, de juiste cholesterol helpt het verlagen van het HDL cholesterol. Hoewel er zeker in het eigeel veel HDL zit, is het eten van cholesterol helemaal geen verkeerd idee. Het grote punt blijft balans in dieet. Eet geen kruiwagen aan eieren, maar in een gezond gevarieerd dieet past zeker een eitje. Kun je zonder eieren? Uiteraard. Maar je kunt zonder elke elke groente, fruit, vlees, noten etc. alleen niet allemaal tegelijk.
Dit inderdaad.Kurkentrekker schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:42:
Het moeilijke met deze discussie, en ook wel het interessante, is dat iedereen natuurlijk expert is. Ik ook, ik eet immers mijn hele leven al, dus heb al meer dan 30 jaar ervaring!
Die valkuil zorgt voor enorm veel anekdotisch bewijs, en het is heel erg lastig om hier niet in mee te gaan. Probeer goed naar de wetenschap te kijken. Heus niet alles is gesponsord door een of andere voedsellobby. En besef je ook dat er naast de vleeslobby, de unlivers, ook de bio-lobby is (die overigens uitstekend werk heeft verricht op marketinggebied voor biologisch voedsel, want immers 'het is biologisch, en DUS gezond en milieuvriendelijk. Blergh.).
Waar vind jij in godsnaam een volkoren bol in die cronometer app?Agshlee schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:51:
[...]
Cronometer (https://cronometer.com/) is al eerder genoemd als goede gratis tool om bij te houden wat je allemaal binnen krijgt. Ik wil je aanraden daar in het begin gebruik van te maken om een gevoel te krijgen voor de hoeveelheid calorieën die je binnen krijgt.
Het is relatief eenvoudig (of makkelijker, in ieder geval) om niet voldoende binnen te krijgen, wat allerlei vervelende gevolgen kan hebben. Door je voedsel de eerste week (o.i.d.) bij te houden kan je het niet halen van je doelstelling door te weinig calorieën in ieder geval voorkomen.
EDIT
Als voorbeeld, je gaf aan het volgende mee te hebben als lunch: 4 volkoren bollen, 1 avocado en 2 (relatief kleine) tomaten. Nu weet ik de bollen niet precies, maar uitgaande van https://www.ah.nl/product...en-bollen#voedingswaarden zit je op 225 per 2. Voor vier plus een avocado (zeg 200) en tomaten (16 per) zit je op 682 calorieën. Wat aan de lage kant voor een lunch (mijn lunches zitten op ~800), maar niet slecht verder.
(N.B. qua vitaminen en mineralen kom je minder gunstig uit, denk ik, maar dat heb ik bewust even genegeerd)
Niet, daarom heb ik maar de eerste de beste bruine bol van de AH site gepaktAngeloonie schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:29:
[...]
Waar vind jij in godsnaam een volkoren bol in die cronometer app?
Ding kent enkel de USA foods en die matchen voor geen meter..
[ Voor 41% gewijzigd door Agshlee op 06-03-2018 11:33 ]
Ik heb er om eerlijk te zijn weinig verstand van, maar heb wel het idee dat met 's ochtends een broodmaaltijd, 's middags een broodmaaltijd en 's avonds nog een maaltijd met volkorenpasta er wel erg veel koolhydraten in het voedsel zitten.Agshlee schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:03:
[...]
Ik meen uit je post te halen dat je, los van de logistiek van minder koolhydraten eten, het wel een goed idee vindt. Ook hier zijn weer verschillende meningen over (zoals met veel dingen over voeding, zoals al aangegeven). Voorstanders zijn uiteraard de low carb, paleo en keto dieëten. Aan de andere kant heb je zaken als deze https://www.drmcdougall.c...ng/books/starch-solution/. Hoe kijk jij daar tegen aan?
Als we het hebben over een verdeling tussen carsb, protein en fat kom ik namelijk vaak de verdeling 80/10/10 tegen, wat totaal niet strookt met een carb arm dieet.
Je kan ook zelf wat dingen toevoegen hé? Kost je wel even wat initiële input, maar als je het langergebruikt wordt je persoonlijke DB steeds groter en beter te gebruiken.Angeloonie schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:29:
[...]
Waar vind jij in godsnaam een volkoren bol in die cronometer app?
Ding kent enkel de USA foods en die matchen voor geen meter..
Doet het dan niet hetzelfde als MyFitnessPal? Daar zitten de meeste NL producten wel al in.Notna schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:29:
[...]
Je kan ook zelf wat dingen toevoegen hé? Kost je wel even wat initiële input, maar als je het langergebruikt wordt je persoonlijke DB steeds groter en beter te gebruiken.
Voor een groot deel wel. Ik vind Cronometer zelf prettiger omdat er meer informatie beschikbaar is over de verschillende producten en de web interface erg goed werkt, maar als je eerst de halve supermarkt in Cronometer moet zetten kan je wellicht beter naar MyFitnessPal kijkenNiGeLaToR schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:34:
[...]
Doet het dan niet hetzelfde als MyFitnessPal? Daar zitten de meeste NL producten wel al in.
Keuzes zijn altijd fijn, thanksAgshlee schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:39:
[...]
Voor een groot deel wel. Ik vind Cronometer zelf prettiger omdat er meer informatie beschikbaar is over de verschillende producten en de web interface erg goed werkt, maar als je eerst de halve supermarkt in Cronometer moet zetten kan je wellicht beter naar MyFitnessPal kijken.
[ Voor 74% gewijzigd door Typhone op 07-03-2018 14:40 ]
Het bewegen is maar 1 deel van het probleem. De generatie die je noemt kende geen fast-food (of kon dat uberhaupt niet betalen). Portiegroottes waren ook vele malen kleiner (want ook DAT kostte geld).Typhone schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:35:
Wel vlees geen vlees dit dat zus zo.
Als het op gewicht aankomt is het allemaal niet zo gecompliceerd.
Als er meer verbrandt wordt dan er in gaat val je af.
Zo niet kom je aan.
Die onderzoeken en die boeken die genoemd worden daar zet ik al snel vraagtekens bij. In die business gaat zoveel geld om dat er vaak heel wat onbekende 'gulle gevers' verstopt zitten die er meer-dan-normaal belang bij hebben dat bepaalde zaken in de verkoop gaan.
Mooi voorbeeld zijn ook alle fatburners die er in omloop zijn. Noem 1 positieve eigenschap van groene thee, refereer naar een vage studie en stamp het mee in een pilletje. Legale tekst om op een potje te knallen en als je er 10 combineert krijg je de ultra-hyper-lipo-burner-stack-890-pro. Waar dan bijstaat dat het enkel effect sorteert wanneer je gezond eet en sport en door die bewustwording gaan mensen denken dat het nog werkt ook.
Er zijn hele generaties geweest die fysiek werk deden, vlees aten, koolhydraten aten, vet aten, groenten aten en die zo mager als een lat rondliepen. Maarja 8 uur per dag bezig zijn is wat anders dan zittend achter een PC zaken oplossen en vervolgens alles op eten gooien maar niet 4 dagen per week 7,5km wandelen aangevuld met 3x per week serieus trainen.
Verwijderd
Precies.Typhone schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:35:
Wel vlees geen vlees dit dat zus zo.
Als het op gewicht aankomt is het allemaal niet zo gecompliceerd.
Als er meer verbrandt wordt dan er in gaat val je af.
Zo niet kom je aan.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2018 16:56 ]
Gelukkig is de wereld niet zwart-wit maar in vele grijstintenVerwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:55:
[...]
Precies.
Of de energie nu uit sojamelk komt of uit vlees maakt voor je gewicht geen drol uit.
Wel van belang is dat door het vermijden van vlees en dierlijke producten in het algemeen je voedingssupplementen moet nemen om nog een beetje een leuk vitaal persoon te blijven.
Los daarvan is die veganistische levensstijl ook niet zo geweldig. Het halve regenwoud gaat eraan
voor die sojaplantages. Duurzaam is het allemaal niet.
Ook nog wel aardig: de beste manier om je carbon footprint te beperken is geen kinderen krijgen. Scheelt 20x meer dan niet auto rijden of geen vlees eten.
Hmmz, ken jij mij persoonlijk? Wat je hier zegt is bijna letterlijk wat ik vaak in die discussies zeg en dat maakt me niet altijd even geliefd links en rechts.Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:55:
[...]
Precies.
Of de energie nu uit sojamelk komt of uit vlees maakt voor je gewicht geen drol uit.
Wel van belang is dat door het vermijden van vlees en dierlijke producten in het algemeen je voedingssupplementen moet nemen om nog een beetje een leuk vitaal persoon te blijven.
Los daarvan is die veganistische levensstijl ook niet zo geweldig. Het halve regenwoud gaat eraan
Ook nog wel aardig: de beste manier om je carbon footprint te beperken is geen kinderen krijgen. Scheelt 20x meer dan niet auto rijden of geen vlees eten.
En in the end maakt het toch allemaal niet uit dat er een paar miljoen Westerlingen helemaal vega gaan, aangezien een paar miljard Chinezen en Indiërs op grote schaal schijt hebben aan het milieu.
Sorry, maar dat is echt onzin. Als dat zo was zou iedereen die wil afvallen enkel drie weken hun dieet moeten volhouden en vanaf dan verbaas je je over wat andere eten. Helaas werkt het niet zo, en lukt dat drie weken volhouden wel, maar komen mensen daarna net zo hard weer aan.Waah schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:58:
[...]
Minder eten (na 3 weken weet je niet beter, en verbaas je je over de hoeveelheden die mensen naar binnen schrokken).
Als je een echt dieet volgt houd je dat ook niet vol nee. Want een dieet is altijd gebaseerd op heel veel minder eten, in heel weinig. Tijd. Zeg 2 tot 4 of per maand. Of zelf meer. Geen enkele diëtist zal dit echter aanbevelen.Sissors schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:33:
[...]
Sorry, maar dat is echt onzin. Als dat zo was zou iedereen die wil afvallen enkel drie weken hun dieet moeten volhouden en vanaf dan verbaas je je over wat andere eten. Helaas werkt het niet zo, en lukt dat drie weken volhouden wel, maar komen mensen daarna net zo hard weer aan.
Niet om het 1 of ander, maarre...Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:55:
[...]
Precies.
https://milieudefensie.nl...Vaw2sAa_13XC10ut7YjosS-OOApproximately 75% of soybean is used for animal feed.
https://globalforestatlas...riculture/soy-agricultureAlthough a few percent of all soy meal processed in the EU is used for food products, we
assume that 100% of the soy meal processed in the EU is used in animal compound feed.
Hoewel cijfers onderling uiteenlopen zijn ze in de basis allemaal van mening dat het grootste gedeelte van de oogst van sojabonen voor dierlijke consumptie is.Soybean meal has become a predominant feedstock for poultry and livestock, accounting for 67% of consumption of global soy production.
[ Voor 59% gewijzigd door Notna op 07-03-2018 19:50 ]
Eens dat een probleem van een aantal dieten is dat het veel te snel moet. Maar nog steeds geheel oneens dat als je maar wat realistischer dieet volgt (dat blijkbaar volgens jou geen 'echt' dieet is?), dat het simpel is na de eerste paar weken.Waah schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:46:
[...]
Als je een echt dieet volgt houd je dat ook niet vol nee. Want een dieet is altijd gebaseerd op heel veel minder eten, in heel weinig. Tijd. Zeg 2 tot 4 of per maand. Of zelf meer. Geen enkele diëtist zal dit echter aanbevelen.
Aankomend gaat langzaam. Dus afvallen gaat langzaam. Elke maand 0,5 tot 1kg moet het streven zijn voor velen. Dan houd je het namelijk WEL vol. En en nog is een stok achter de deur een goede oplossing. Maar de insta-gratification-crowd wil voor de lente maatje S zijn. Dus jojo'en ze er op los.
Maar goed, we hadden het over overmatig vlees eten, niet over hoe je het beste kan afvallen. Daar zijn genoeg andere topcis voor.
[ Voor 14% gewijzigd door Angeloonie op 09-03-2018 09:01 ]
Waarom zou je vegan mayo maken als die gewoon in de schappen te vinden is?Angeloonie schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:48:
Zo, we zijn weer een paar dagen verder.
Ik heb de "MyFitnessPal" app gebruikt om voor een paar dagen mijn eten te checken. Kwam al snel tot de conclusie dat ik (veel) te weinig calorieën binnen kreeg. Zat rond de 1000-1100. Vandaar dat ik in een week tijd ook 3kg was afgevallen
Oorzaak daarvan is vrij simpel: ik eet nog steeds op exact dezelfde momenten, maar in plaats van iets dat veel calorieën heeft eet ik nu iets dat amper calorieën heeft. Dus ik krijg veel minder binnen.
Oplossing: meer eten verspreid over de dag.
Als ik nu naar mijn broodtrommel kijk zit daar in:
- 1 banaan
- 2 mandarijnen
- 1 avocado
- 2 tomaten
- 6 grof volkoren bollen
Ontbijten doe ik nog niet maar ga ik wel aan beginnen, heb hiervoor Alpro Mild & Creamy Coconut (yoghurtvervanger) met blauwe bessen en framboos voor. Eventueel kan ik er ook nog havermout oid aan toevoegen, maar eerst maar wennen aan ontbijten.
Avondeten blijft lastig, maar begint wat beter te wennen. Ik doe inmiddels ook wel een paar kleine toegevingen op het WF,PB principe, bijv. eergisteren ovengebakken aardappelen met een klein beetje mayonaise (hoewel er een hele kwak op mijn bord lag heb ik echt maar een teelepeltje oid gebruikt). Ook bij het avondeten (pasta bolognese van paprika, tomaat, linzen, quorn en volkoren penne) heb ik een heel klein beetje geraspte kaas toegevoegd (nog geen handje vol).
Ik merk dat ik het dan een stuk makkelijker binnen krijg. Dus om het vol te houden ga ik gewoon af en toe een beetje "zondigen". Maar wel met mate
Heb voor morgenavond zelf een recept uitgezocht voor bonen/champignon-hamburgers op pitabrood. Ook daar is een klein beetje olijfolie voor nodig, en dat accepteren we nu ook wel. Koken nog steeds zonder olie maar als er voor een gerecht 1 of 2 eetlepels olie nodig is dan doen we dat gewoon (tenzij het echt onnodig is). Ook staat daar "vegan mayonaise" voor op het recept, en daar doe ik in ieder geval gewoon normale mayo op, zij het maar een klein beetje. Ook voor volgende week heb ik een paar recepten gevonden, dat helpt denk ik ook wel omdat ik dan zelf de keuze gemaakt heb voor iets.
We merken ook dat het echt enorm veel werk is om alles zelf te maken. Dat alleen al is reden voor om concessies te doen in bepaalde zaken (bijv. niet een (half) uur bezig zijn om vegan mayo te maken). Met een baby van 4,5e maand en straks allebei aan het werk is dat gewoon uitermate onpraktisch en zonde om de weinig tijd die we samen zijn aan te besteden.
Over het algemeen voel ik mij wel fitter op de een of andere manier. Ik voel mij vooral "lichter", weet niet hoe ik het moet omschrijven maar ik heb het idee dat mijn bewegingen minder "log" zijn dan voorheen. Dus armen en benen bewegen lijkt veel soepeler te gaan.
Wel last van hoofdpijn rechts achter op mijn hoofd. Paracetamol werkt nauwelijks en meer water drinken ook niet. Na wat googlen lijkt het spanningshoofdpijn te zijn, en een van de oorzaken daarvan is stress. Dat klopt wel een beetje met hoe ik mij deze week voel, want het nieuwe eten zorgt bij mij echt wel voor stress. Lijkt nu wel ook wat minder te worden.
Een dieet zou ik het niet noemen. Meer een aanpassing van je levensstijl (jeukwoord, i know).Sissors schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:22:
[...]
Eens dat een probleem van een aantal dieten is dat het veel te snel moet. Maar nog steeds geheel oneens dat als je maar wat realistischer dieet volgt (dat blijkbaar volgens jou geen 'echt' dieet is?), dat het simpel is na de eerste paar weken.
Beide uitspraken zijn dus gewoon niet waar. Het is niet zo raar dat mensen er wat van zeggen als je uit je nek kletst.Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:55:
[...]
Dat klopt dan weer welOok nog wel aardig: de beste manier om je carbon footprint te beperken is geen kinderen krijgen. Scheelt 20x meer dan niet auto rijden of geen vlees eten.
[ Voor 13% gewijzigd door Basszje op 09-03-2018 13:38 ]
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Om 12:00 de eerste maaltijd? Is dat ook te doen als je 's ochtends 12km op hoog tempo naar je werk fietst?Purrel schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:33:
Zoveel mensen zoveel meningen. Ook in de vegan world is men het lang niet altijd met elkaar eens.
Wat wij doen is veganistisch eten en zo min mogelijk processed in combinatie met intermittent fasting. Wij eten dus pas rond 12:00 (ja echt je kan er aan gewend raken zonder de hele dag met honger rond te lopen) en de laatste maaltijd rond 18:00.
[...]
Geen probleem als je het al een tijdje doet, je lichaam leert zijn energie dan uit andere bronnen te halen zoals vet.Tehh schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:39:
[...]
Om 12:00 de eerste maaltijd? Is dat ook te doen als je 's ochtends 12km op hoog tempo naar je werk fietst?
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ik zegt toch niet dat alle reacties onzinnig zijn? Ik zeg alleen dat er horrorverhalen zijn, niet dat alle verhalen horrorverhalen zijn.WhatsappHack schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 18:17:
@segil C’mon, really?Prima als je goed advies hebt natuurlijk (op basis van ervaring); maar stellen dat alle zinnige adviezen, waarschuwingen en onderzoeken die aangedragen zijn door anderen compleet genegeerd moeten worden en afdoen als louter “horrorverhalen” gaat natuurlijk helemaal nergens over en is een niet al te best advies.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Jij zegt wel dat het nooit goed voor ons kan zijn maar ik eet toch al dagelijks veel vlees, tussen brood en bij het avondeten ook 200 tot 400g vlees.Angeloonie schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:43:
Je zegt wel makkelijk "het hoort erbij", maar in welke mate? De hoeveelheid vlees die we tegenwoordig eten kan nooit goed voor ons zijn, er zitten veels te veel stoffen in die we simpelweg niet nodig hebben in de hoeveelheden die we (of in ieder geval ik) binnenkrijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door Idanue op 09-03-2018 19:40 ]
En waarom is dit aldus jou 'damn' ? Moet ik dat interpeteren dat je het slecht doet als ouder als jij je kinderen dierlijke producten onthoudt?Nopheros schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:39:
Wat minder vlees eten prima maar helemaal geen dierlijke producten en dit dan ook nog aan je kinderen onthouden.. damn.
Vlees is niet gezond. Het bevat slechte vetzuren die zorgen voor atherosclerotische plaque. Natuurlijk hoef je jezelf niet ziek te voelen, maar je kans op kanker (met name darm) of hartziekten is wel stukken hoger dan bij mensen met een voornamelijk plantaardig dieet. Daar merk je nu nog niet veel van, maar je bent pas 38.Idanue schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:06:
[...]
Jij zegt wel dat het nooit goed voor ons kan zijn maar ik eet toch al dagelijks veel vlees, tussen brood en bij het avondeten ook 200 tot 400g vlees.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit ziek ben geweest of griep heb gehad en ik ben nu 38 jaar.
Ook geen overgewicht trouwens, 1.86 en 79kg.
Wat ik dan wel doe is veel bewegen de de hele dag icm zwaar lichamelijk werk.
[ Voor 16% gewijzigd door Joe-star op 11-03-2018 00:19 ]
Dat ging ook meer over het overgewicht daar zul je sneller last mee krijgen als je minder beweegt.Joe-star schreef op zondag 11 maart 2018 @ 00:11:
[...]
Als je trouwens zwaar werk doet betekent dat niet dat je per definitie vlees moet eten. Ik denk dat je meer hebt aan meer koolhydraten. Bruine rijst, zoete aardappel, misschien wat volkorenpasta enz. En eet gewoon meer groenten, fruit, noten, peulvruchten.
Neem je ook B12 supplementen en lijnzaad voor de Omega 3? Het schijnt dat je wel tekorten krijgt die voor ernstige problemen zorgen wanneer je dat niet doet.
Plantaardig eten is niet perse duurder dan omnivoor eten. Wél als je al je vlees met vleesvervangers gaat vervangen.Joe-star schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:18:
[...]
Neem je ook B12 supplementen en lijnzaad voor de Omega 3? Het schijnt dat je wel tekorten krijgt die voor ernstige problemen zorgen wanneer je dat niet doet.
Ik las ergens dat het een stuk duurder is om volgens deze levenstijl te leven. Of dat echt zo is weet ik niet. Vlees is niet goedkoop, keurslager vlees al helemaal niet. Wat denk jij?
"What do you get if you multiply six by nine..."
Er is geen pro-veganistische academicus (waarvan ik er al eerder 3 zeer bekende opnoemde) die je zou vertellen dat je koekjes moet eten vol met geraffineerde suikers. Natuurlijk wordt je daar dik van.Notna schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:54:
[...]
Als ik daar een pak per dag van naar binnenwerk ben ik ook zo vet
Ik vind hummus zelf wel lekker. Als je er een augurkje bij doet, plakje sla ofzo. Lekker.Punkrocker schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:04:
Met de warme maaltijden zitten we op één keer vlees per week. Maar ik heb nog geen lekkere vleesvervanger gevonden voor op de boterham...
Ik houd niet van kaas, dus dat valt al af. En alleen zoetigheid vind ik ook niets. Wat is een makkelijk hartig broodbeleg?
Dat is inderdaad een lastig punt. Humus is een optie. Dingen waar je niet direct aan zou denken zijn gegrilde groente zoals aubergine zijn ook erg lekker.Punkrocker schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:04:
Met de warme maaltijden zitten we op één keer vlees per week. Maar ik heb nog geen lekkere vleesvervanger gevonden voor op de boterham...
Ik houd niet van kaas, dus dat valt al af. En alleen zoetigheid vind ik ook niets. Wat is een makkelijk hartig broodbeleg?
Humus ga ik eens proberen. Bedankt. Nog niet aan gedacht.Joe-star schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:08:
[...]
Ik vind hummus zelf wel lekker. Als je er een augurkje bij doet, plakje sla ofzo. Lekker.
Pindakaas is ook wel een goede. En dan niet die Calvé meuk (vol met palmolie) maar een 100% pinda.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Toch is de algemene gedachte van niet veganiatische eters dat als ze plantaardig gaan eten, ze magisch slanker worden. Dat is gewoon niet waarJoe-star schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:06:
[...]
Er is geen pro-veganistische academicus (waarvan ik er al eerder 3 zeer bekende opnoemde) die je zou vertellen dat je koekjes moet eten vol met geraffineerde suikers. Natuurlijk wordt je daar dik van.
Ja hoor; o.a bij de Albert Heijn (eigen merk zelfs)Punkrocker schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:14:
[...]
Humus ga ik eens proberen. Bedankt. Nog niet aan gedacht.
Pindakaas is af en toe wel lekker ja. 100% pinda, ook bij de gewone supermarkt te halen?
@Yucon
Bedankt. Ben niet zo'n groente-eter bij de boterham maar een geroosterde versie lijkt mij wel lekker. Gewoon de avond ervoor even doen zodat ik 's morgens snel de deur uit kan.
Sabra is een van de beste hummusmerken, volgens mijn collega's die moslim zijn dan.Punkrocker schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:14:
[...]
Pindakaas is af en toe wel lekker ja. 100% pinda, ook bij de gewone supermarkt te halen?
[ Voor 21% gewijzigd door Joe-star op 11-03-2018 12:25 ]
B12 supplementen nemen we ja. Omega 3 let ik niet specifiek op, maar er gaat hier geregeld een hand lijnzaad door de muesli of door het brood jaJoe-star schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:18:
[...]
Ik las ergens dat het een stuk duurder is om volgens deze levenstijl te leven. Of dat echt zo is weet ik niet. Vlees is niet goedkoop, keurslager vlees al helemaal niet. Wat denk jij?
Pindakaas van MyProtein, klik. 100% pindaPunkrocker schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:04:
Duitse Aldi heeft een lekkere, maar dat is redelijk ver weg voor jouPunkrocker schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:14:
[...]
@Yucon
Bedankt. Ben niet zo'n groente-eter bij de boterham maar een geroosterde versie lijkt mij wel lekker. Gewoon de avond ervoor even doen zodat ik 's morgens snel de deur uit kan.
True, naturelchips en cola is ook vegan, maar zal eerder het tegenovergestelde effect hebben.Notna schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:18:
[...]
Toch is de algemene gedachte van niet veganiatische eters dat als ze plantaardig gaan eten, ze magisch slanker worden. Dat is gewoon niet waar
Niet helemaal mee eens. De groentes bij de Lidl zijn goedkoop en van enorm hoge kwaliteit. Wij hebben voor 25 euro genoeg groente en fruit voor 2 personen voor een week. De noten en zaden zijn ook veel goedkoper bij Lidl. Vleesvervangers van De Vegetarische Slager en dergelijke zijn natuurlijk knetterduur, maar dat is net zo bewerkt voedsel als al het andere. De ingredienten zijn ook voornamelijk 'gerehydrateerd sojaeiwit'.... tja.Joe-star schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:32:
[...]
Fruit en groenten zijn duurder, maar je moet dan gewoon in bulk kopen en in seizoen. Bij de Aldi kan je heel goedkoop zakken met bosbessen kopen bijvoorbeeld. Kan je maandenlang bewaren in de vriezer. Qua voedingswaarde vaak nog beter. Als je de koekjes, chips, alcohol en vlees niet koopt zal het qua kosten wel tegen elkaar zijn weg te strepen. Frisdrank is inderdaad ook best duur. Een gemiddeld gezin drinkt in een week wel een fles per persoon weg.
[ Voor 17% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-03-2018 12:36 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Fruit en groenten zijn duurder dan cheape .. frikadellen of iets dergelijks, maar je moet dan gewoon a/g/f in bulk kopen en in seizoen. Bij de Aldi kan je heel goedkoop zakken met bosbessen kopen bijvoorbeeld. Kan je maandenlang bewaren in de vriezer. Qua voedingswaarde vaak nog beter. Als je de koekjes, chips, alcohol en vlees niet koopt zal het qua kosten wel tegen elkaar zijn weg te strepen. Frisdrank is inderdaad ook best duur. Een gemiddeld gezin drinkt in een week wel een fles per persoon weg a €2.00. Daar kan je ook anderhalf kilo jonagold voor kopen waar wél vezels inzitten.WhySoSerious schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:23:
[...]
Al met al zit er financieel niet echt een verschil in. Je maakt meer winst door de frisdranken te laten staan of zelf je pizza te maken. Nog leuker ook! Las hier eerder de tip van een eigen moestuin trouwens. Misschien dat eens proberen komende lente & zomer @Angeloonie ? Hoe meer je meekrijgt van het hele proces van zaadje tot maaltijd op je bord, hoe leuker je het misschien vindt? En daarmee lekkerder?
[ Voor 5% gewijzigd door Joe-star op 11-03-2018 12:36 ]
Niet veel?Joe-star schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:20:
[...]
Er zijn wel supermarkten die 100% pindakaas hebben, maar het zijn er niet veel. Ik haal het gewoon bij een ekoplaza. Het is niet veel duurder dan de bekende calvé (2.29 voor 350 gram) en 3,49 voor 500 gram).
Heuh? Waar haal je dat vandaan? Feiten of onderbuikgevoel? In dit topic alleen al is dat helemaal niet zo... tenzij je hummus een vleesvervanger noemt?Dido schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:30:
Ik vind het grappig dat veel mensen in Nederland naar de vleesvervangers grijpen als het gaat over vegetarisch eten.
Ik heb zelf een redelijke eye-opener ervaren toen ik een maand in India was, en vrijwel alleen vegetarisch at. Eigenlijk is dat niet anders dan dat je een maand geen broccoli eet - het valt niet eens op. Om een vegetarische maaltijd te bereiden denkt de Nederlander nog steeds vaak aan zijn aardappels, vlees en groente, en gaat dan het vlees vervangen. Als je erin slaagt dat keurslijf achter je te laten zie je dat koken zonder vlees niet anders hoeft te zijn dan een maaltijd koken zonder truffel - en daar slagen we over het algemeen wonderwel in.
[ Voor 49% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-03-2018 13:39 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Dan nog, we hebben generaties lang zo gekookt dus zo gek is het niet om in dat patroon te blijven hangen. Daarnaast is een burger gewoon een heel handige vorm. Logisch dat vleesvervangers dan ook die vorm krijgen.. dat maakt de veelgehoorde opmerking dat 'vleesvervangers zo nodig op vlees moeten lijken' een beetje flauw.armageddon_2k1 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:34:
[...]
Heuh? Waar haal je dat vandaan? Feiten of onderbuikgevoel? In dit topic alleen al is dat helemaal niet zo... tenzij je hummus een vleesvervanger noemt?
[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 11-03-2018 13:39 ]
Tel zelf maar hoe vaak de vegetarische slager, of "kipstuckjes" genoemd worden.armageddon_2k1 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:34:
Heuh? Waar haal je dat vandaan? Feiten of onderbuikgevoel? In dit topic alleen al is dat helemaal niet zo... tenzij je hummus een vleesvervanger noemt?
Zie hierboven. Ja, het is wat kneuterig, maar het valt niet te ontykennen dat genoeg mensen gewoon moeite hebben af te stappen van hun vaste A/V/G patroon. Wederom, dat moeten ze zelf weten, maar er zijn alternatieven.wat een vooroordelen weer. Je doet een hoop aannames over hoe iedereen, die geen trip naar India heeft gemaakt, in het keurige kneuterige Nederland z'n eten bereid....
Natuurlijk zijn gewoontes lastig te veranderen, maar ik vraag me dus af waarom je per se vast zou willen houden aan het weghalen van het vlees en het dan vervangen door iets anders. Er zijn genoeg andere manieren om lekker en gezond te koken zonder dat je jezelf hoeft af te vragen waar je het vlees mee gaat vervangen. Hoeft helemaal niet, natuurlijk, maar het kan wel.Yucon schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:38:
Dan nog, we hebben generaties lang zo gekookt dus zo gek is het niet om in dat patroon te blijven hangen. Daarnaast is een burger gewoon een heel handige vorm. Logisch dat vleesvervangers dan ook die vorm krijgen.. dat maakt de veelgehoorde opmerking dat 'vleesvervangers zo nodig op vlees moeten lijken' een beetje flauw.
Ik draag een alternatieve manier aan om minder vlees te eten en dat ontmoedigt mensen dan juist? Als jij gelukkig wordt van een sojaburger, be my guest. Maar ik ken genoeg mensen die quorn en dergelijke gewoon helemaal niet zo lekker vinden en daarom aan vlees vast blijven houden - terwijl je dus ook op andere manieren zonder vlees kunt koken.Sissors schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:38:
Maar wat dan nog? Als mensen de Hollandse pot lekker vinden, maar ook vlees willen minderen? Wat is er dan mis met vleesvervangers kopen als die bevallen? Erg he, als mensen een andere voorkeur hebben als je zelf hebt? Dit is nou echt de methode om te voorkomen dat mensen minderen met vlees, door ze gewoon te vertellen dat als je minder vlees wil eten, je al je favoriete maaltijden moet laten staan en naar een compleet ander dieet moet overstappen.
Dan ga je ervan uit dat vlees in ons dieet eenzelfde rol speelt als rijst in India, maar dat is natuurlijk een rare vergelijking. Je zou dan de aardappel uit het Nederlandse dieet moeten halen - en grappig genoeg hebben we, ondanks onze tradities en gewoonten klaarblijkelijk weinig moeite om rijst en pasta in in onze keuken toe te laten. En een pasta met saus staat erg ver af van de traditionele Hollandse pot. Ik geef alleen maar aan dat je op een vergelijkbare manier een groentecurry zou kunnen eten - waarin je je niet eens realiseert dat er "vlees mist".Je (@Dido) voorbeeld van zonder truffel een maaltijd koken is ook gewoon erg scheef. Een realistisch voorbeeld is om diezelfde Indiër te zeggen dat hij geen rijst meer mag gebruiken bij zijn maaltijden. Dan heeft hij ineens geen flauw idee meer wat te doen, terwijl hele continenten het probleemloos lukt om zonder rijst te eten.
En toch denk ik dat het voor velen een mooie tussenstap is om vleesvervangers te gebruiken alvorens ze compleet vleesloos gaan. Zie het als nicotinepleisters of vapen bij rokers. Het is wél raadzaam langzamerhand wat creatiever te worden ipv van 1 op 1 te blijven vervangen. Maar voor vele is het idee van minder vleeseten al genoeg om ze te doen steigeren.Dido schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:02:
[...]
Tel zelf maar hoe vaak de vegetarische slager, of "kipstuckjes" genoemd worden.
Daarnaast hoor ik het zelf in mijn omgeving, en zal de uitgebreide selectie aan vleesvervangers in de supermarkt er ook niet voor de sier liggen - kennelijk wordt het gewoon redelijk goed verkocht.
Is verder prima, hoor, van mij mag je - het valt me alleen op en ik probeer alleen maar aan te geven dat je "vegetarisch" ook op een heel andere manier kunt benaderen.
[...]
Zie hierboven. Ja, het is wat kneuterig, maar het valt niet te ontykennen dat genoeg mensen gewoon moeite hebben af te stappen van hun vaste A/V/G patroon. Wederom, dat moeten ze zelf weten, maar er zijn alternatieven.
[...]
Natuurlijk zijn gewoontes lastig te veranderen, maar ik vraag me dus af waarom je per se vast zou willen houden aan het weghalen van het vlees en het dan vervangen door iets anders. Er zijn genoeg andere manieren om lekker en gezond te koken zonder dat je jezelf hoeft af te vragen waar je het vlees mee gaat vervangen. Hoeft helemaal niet, natuurlijk, maar het kan wel.
[...]
Ik draag een alternatieve manier aan om minder vlees te eten en dat ontmoedigt mensen dan juist? Als jij gelukkig wordt van een sojaburger, be my guest. Maar ik ken genoeg mensen die quorn en dergelijke gewoon helemaal niet zo lekker vinden en daarom aan vlees vast blijven houden - terwijl je dus ook op andere manieren zonder vlees kunt koken.
Ik vind het echt niet erg als iemand wel vleesvervangers wil, hoor. Het valt me alleen op dat we vegetarisch eten vaak op een, in mijn ogen, starre manier benaderen terwijl dat niet per se nodig is.
[...]
Dan ga je ervan uit dat vlees in ons dieet eenzelfde rol speelt als rijst in India, maar dat is natuurlijk een rare vergelijking. Je zou dan de aardappel uit het Nederlandse dieet moeten halen - en grappig genoeg hebben we, ondanks onze tradities en gewoonten klaarblijkelijk weinig moeite om rijst en pasta in in onze keuken toe te laten. En een pasta met saus staat erg ver af van de traditionele Hollandse pot. Ik geef alleen maar aan dat je op een vergelijkbare manier een groentecurry zou kunnen eten - waarin je je niet eens realiseert dat er "vlees mist".
Hoe bedoel je?Yucon schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:51:
Wat ik me wel eens afvraag: Is dit in nederland nu eigenlijk typisch een autochtoon onderwerp, of speelt dit bij migranten op dezelfde manier?
People as things, that’s where it starts.
Ja zoals gezegd na wat gewenning. Het is alleen wel zaak om in die uren dat je eet wel voldoende binnen te krijgen.Tehh schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:39:
[...]
Om 12:00 de eerste maaltijd? Is dat ook te doen als je 's ochtends 12km op hoog tempo naar je werk fietst?
Waarom zou je dat doen? Wat is het voordeel t.o.v. verspreid over de dag eten? Als je bijvoorbeeld kijkt naar topsporters, waarbij spierherstel belangrijk is, worden er verspreid over de dag voldoende eiwitten gegeten. Zie deze quote van een kok voor topsporters:Purrel schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:36:
[...]
Ja zoals gezegd na wat gewenning. Het is alleen wel zaak om in die uren dat je eet wel voldoende binnen te krijgen.
https://nos.nl/pyeongchan...-zo-eten-topsporters.html"Het liefst zou je atleten elk drie of vier uur iets willen laten eten, maar dan krijgen ze niet genoeg rust. Om te voorkomen dat de spieren niet genoeg herstellen, moet er dus iets gegeten worden dat de hele nacht doorwerkt. Een eiwitbron die langzaam opgenomen wordt door het lichaam is echt een piketpaaltje."
Gemiddelde levensverwachting is exact dat; een gemiddelde. Dat gemiddelde is een samenloop van heel veel factoren, waarvan de belangrijkste zijn:renegrunn schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:30:
Interssant topic, maar heb wel een paar bedenkingen / vragen waar ik ook zo het antwoord niet op weet. Laat ik ermee beginnen dat ik niet vegetarisch ben, en eet vrijwel dagelijks vlees, zuivelproducten etc. maar allemaal zo biologisch mogelijk (ben in geen 2 jaar bij de AH / Jumbo etc. geweest).
Ik ben er van overtuigd dat alle energie-/frisdranken, processed foods etc. gewoonweg slecht voor je zijn, en met mate moet nuttigen. Maar aan de andere kant, waarom stijgt onze levensverwachting nog altijd?
Zoals TS stelt is volgens onderzoek ons Westerse dieet de oorzaak van diverse ernstige ziekten. Is dit niet gewoon het resultaat van dat we dus ouder worden, en er daarmee andere problemen ontstaan?
Of anderzijds, historisch gezien eten wij Hollanders al eeuwen aardappelen, vlees, zuivel en groenten. Met andere woorden, voedsel wat in de directe omgeving te vinden was, werd verbouwd en geteeld. Hierin is de laatste decennia heel veel verandering in gekomen, en het zal mij niet verbazen als hier ook veel problemen uit zijn voortgekomen, naast uiteraard de processed foods en suikers.
Misschien ben ik van de oude stempel, maar eet gevarieerd en met mate. Daar zijn heel wat mensen oud mee geworden
[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 11-03-2018 22:12 ]
Dat schreef ik niet? Ik vroeg mij af of er ook een verband is dat we eeuwen lang een een dieet kenden op basis van wat we dichtbij huis konden verkrijgen, en dat daar de laatste decennia in rap tempo veel verandering in is gekomen.Notna schreef op zondag 11 maart 2018 @ 22:02:
[...]
Daarnaast is zeggen 'vroeger deden we het ook zo' nogal een dooddoener. Vroeger hadden we ook slavernij en was roken heel gewoon
[ Voor 99% gewijzigd door Yucon op 11-03-2018 22:27 . Reden: .. we dwalen af ]
Je schreef:renegrunn schreef op zondag 11 maart 2018 @ 22:24:
[...]
Dat schreef ik niet? Ik vroeg mij af of er ook een verband is dat we eeuwen lang een een dieet kenden op basis van wat we dichtbij huis konden verkrijgen, en dat daar de laatste decennia in rap tempo veel verandering in is gekomen.
Snap de vergelijking met slavernij ook niet helemaal: but well, that escalated quickly.
Dat lees ik als: we eten al tijden hetzelfde, vroeger deden we het zo en we zijn er ook oud mee geworden.Of anderzijds, historisch gezien eten wij Hollanders al eeuwen aardappelen, vlees, zuivel en groenten. Met andere woorden, voedsel wat in de directe omgeving te vinden was, werd verbouwd en geteeld.
Bij AH hebben ze vegetarisch filet Americain (volgens mij van Garden Gourmet). Was toen ik nog fanatiek vegetarisch at wel 1 van mijn favorieten voor op brood. Lekker kruidig, wel wat meer patestructuur ipv filet Americain, maar de smaak vond ik heerlijk.Punkrocker schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:04:
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq