Notna schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:08:
[...]
Laat ik voorop stellen dat ik nog nooit een treurige of nare reactie heb gekregen als ik aangeef veganistisch te eten. Dat komt wellicht door het publiek waarin ik dat vermeld of door mijn aanpak, dat laat ik in het midden.
Maar als je de opmerkingen zo hier en daar leest als je simpel vermeldt 'ik ben veganistisch', dan snap ik niet dat je mindere of nare reacties krijgt. Voor heel veel mensen is het een soort sport om maar te blijven trollen. Maar goed; dat is met zoveel onderwerpen. Eten en religie zijn wat dat betreft wel in de top.
Op zich ben ik het met je eens dat elke levensovertuiging soms minder positieve reacties oproept die totaal onnodig zijn. Echter beperk je blik niet tot de vleeseters, zoals je daar de hardliners hebt, heb je die ook zeker binnen de vega groep. Eet en laat eten is mijn mening, of het nu vlees of niet is.
Mijn opmerking 'treurig' slaat met name op de stelling 'hoe weet je dat iemand veganistich is? Geen zorgen dat vertellen ze je wel'. Mensen die deze opmerking maken zijn over het algemeen namelijk nogal 'narrowminded' en komen dan met de enige (in mijn ogen) treurige mededeling 'maar ik vind het zo lekker'
Zou "narrowminded" bij jou niet betekenen dat ze het simpelweg niet eens zijn met jouw redenatie? Jij hebt mogelijk allerlei redenen om geen vlees te eten, waarom zou iemand talloze redenen moeten hebben om het wel te eten? Wat is er "narrow minded" aan iets eten omdat je het lekker vindt? Dat geldt immers ook voor jou.
Waarom stellen we smaak boven het grotere plaatje? Waar trekken we dan de lijn?
Omdat het leven geen boekhoudkundige oefening is met duidelijke plus en min kanten. De balans is voor elk persoon anders.
De redenen om geen vlees te eten zijn voor jou zwaar genoeg om het niet te doen. Wat die redenen dan ook zijn, ze zijn persoonlijk en niet per se overdraagbaar op een ander. De persoon die die redenen niet aanhangt kun je treurig of "narrow minded" noemen, maar dat kan dan ook prima op jou slaan.
Overigens ben ik benieuwd hoe jij het consumeren van dierlijke producten voor jezelf kan verantwoorden. Want het probleem is dat iedereen dat namelijk denkt te doen, wat tot de problemen leidt die we nu hebben. En dan heb ik het niet alleen over eten

Omdat ik geen reden zie om het niet te eten. Het doden van dieren is niet iets wat me tegen staat, het vlees dat ik eet is voor 90% van een bekende (lokale) bron en, voor zover je dat als particulier kan bepalen, goed behandeld. Hetzelfde trouwens voor de zuivel.
Dat laatste haalt ook al een deel weg van het milieu, al vind ik dat punt het meest moeilijke om over te spreken. Ja, vlees heeft absoluut een grotere impact op het milieu dan groente. Echter, om met jouw woorden te spreken, waar trek je dan de lijn?
Ik durf te zeggen dat ik als persoon een (flink) kleinere impact heb op het milieu dan de gemiddelde mens. Vrijwel energieneutraal huis, geen kinderen, OV en fiets gebruik en weinig drang tot aankoop en verbruik van consumptie goederen. Thuis actief bezig met het promoten van het tuin/weide leven door keuzes in aanplant en onderhoud en uiteraard een strenge kijk op de afvalstromen.
Geen vlees zou het nog beter maken, maar waarom zou ik dat doen?
Waarom zou ik iets opgeven waar ik echt van hou (en dan bedoel ik niet alleen het vlees eten, maar alles eromheen, bereiden, delen) om nog net een X procent beter voor het milieu te zijn? Iets waar ik al mijn best voor doe en waar ik direct en indirect (kinderen) geen enkel profijt van heb?
Is dat egoïstisch?
Ja, maar dat geldt voor iedereen in dit topic, vega of niet. Ik durf te stellen dat jij meer eet dan alleen aardappels of wortelen. En ik denk dat het geen gekke gok is als ik zeg dat je wel eens een ui eet. Echter de laatste is ongeveer de slechtste groente als het gaat om de impact op het milieu, terwijl de eerste de
minste impact heeft. En op alleen aardappelen en wortelen
kun je prima leven.
Nu snap ik je redenen om toch meer variatie in het menu te brengen, maar weet wel dat dat een egoïstische instelling is. Milieu technisch zijn er betere dingen te verzinnen dan de meeste groente van de groenteboer. En als ik die redenen voor een wat uitgebreider menu niet zou snappen of zou delen, ben jij dan ook "narrow minded" of treurig?
Uiteindelijk is de keuze voor geen vlees niet heel anders dan voor wel vlees. Jij kiest welke redenen jij doorslaggevend vindt, maar die redenen hoeven niet voor iedereen te gelden.