Majesty schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:43:
[...]
Dit filmpje wil ik graag nogmaals aanhalen, ik kan het iedereen aanraden om te kijken, carnivoor, flexitariër, vegetariër, flexanist, veganist, etc.: neem 35 minuten de tijd om hier even bij stil te staan en er zo objectief als mogelijk naar te luisteren.
Het klinkt mij erg ideologisch, wat hij vertelt. Hij heeft een aantal interessante punten, prikt wat flauwekulargumentatie door, dat is prima. Hij gebruikt zelf ook wat aparte argumentatie: we staan niet bovenaan de 'foodchain', we zijn geen 'effective predators' omdat we een varken niet/maar moeizaam met onze blote handen en tanden zouden kunnen doden?

Daarna begint hij een verhaal over orgaanvlees, hersenen, pezen, 'all that nasty stuff', zou je dat eten, rauw? Tja, cultuurgebonden iets. Indianen eten de tong, lever en ingewanden van een bizon rauw nadat ze 'm hebben geschoten. M'n Vietnamese en ook Colombiaanse oud-huisgenoot laten van een kip alleen afgeschraapte botten over, alle pezen en ingewanden enzo worden netjes opgegeten, terwijl ik daar veel van laat zitten want ik ben dat niet gewend te eten.
Afkeer van een dier geslacht zien worden? Dat komt omdat de moderne mens heel ver van de natuur af staat, woonden ze op een boerderij of zeg in China, is het heel gewoon dat een beest voor je neus geslacht wordt of dat je het zelf doet. In dat opzicht zou iedereen wel eens een kip/koe/vis moeten slachten. Wil je dat niet, mag je ook geen vlees meer eten

Doe je het wel, weet je tenminste waar je vlees vandaan komt en dat het niet zomaar iets is. Interessante docu daarover is '
Vleesverlangen', van een wannabe vegetariër die bij een slager een koe gaat doden en slachten.
Na 10 minuten heb ik 't wel gezien met die lezing. Leuk voor de naïeve westerling die alleen kant-en-klaar plakjes vlees koopt, maar niet sterke, erg cultuurgebonden argumentatie tot nu toe. Vanuit een ideologie leven is prima, tegelijk blijft het niet meer dan dat: een ideologie, zoals er veel meer ideologieën zijn.
Toch denk ik dat er wel zeker een trend gaande is naar een (veel meer) plantaardig dieet. Laatst kwam een woordvoerder van het voedingscentrum nog aan het woord in de (waardeloze) documentaire 'Boter, kaas noch eieren'. Zij gaven letterlijk aan dat ze weten dat de huidige schijf van 5 niet meer 'up-to-date' is en ze stapje voor stapje om aan het schakelen zijn naar een plantaardige schijf van 5, puur omdat dit (op basis van wetenschappelijk onderzoek) voor de gezondheid van de mens het beste is. Dit doen zij in stapjes, omdat een directe omschakeling niet geloofwaardig zou zijn. Dit sluit ook aan bij de vele onderzoeken die uitwijzen dat dierlijke producten de kans op hart- en vaatziekten enorm vergroten waar grote boosdoeners hiervoor (zoals cholesterol) niet of nauwelijks voorkomen in een plantaardig dieet.
Het is dan wel handig om onderscheid te maken tussen vlees en 'vlees', een biefstuk of twee per week of 2x per dag bewerkte cervelaat is niet hetzelfde en toch beide 'vlees'. Net als dat het ene plantaardige dieet gezond kan zijn en het andere niet, afhankelijk van wat het inhoudt.
Verder heb je als vega(n) weer grotere kans op andere kwalen dan hart- en vaatziekten waar vlees/vis-eters minder last van hebben, als ik
deze meta-studie of
deze Britse studie bekijk. Dan heb je helemaal gelijk met 'ik heb veel minder kans op hart- en vaatziekten met mijn dieet' maar schiet je er in de praktijk niet zoveel mee op..
Organisaties als het voedingscentrum (/de overheid) dragen een enorme verantwoordelijkheid als het gaat over het informeren van de inwoners van ons land over gezonde voeding. In mijn ogen kan hier nog wel wat meer druk achter gezet worden (door de overheid) om de enorme hoeveelheid welvaartsziekten in ons land te verminderen. Wisten jullie dat in 2017
48.7% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht had? En 13.9% obesitas? En dan hoef je nog niet eens overgewicht te hebben om ongezond (veel vet om de organen bijvoorbeeld) te leven. Ik vind het schokkend en tegelijkertijd diep triest.
Het grootste probleem van het VC is dat ze een budget van een paar miljoen hebben en daarmee moeten opboksen tegen een budget van tientallen/honderden miljarden van de levensmiddelenindustrie. Dat schiet niet op. De levensmiddelenindustrie zet alles op alles om iedereen zoveel mogelijk bewerkt eten te laten eten, lobby't, plaatst reclame om de 100 meter/bij elk nieuwsbericht op internet/tientallen minuten per avond als je voor de buis hangt etc. Om de doodsimpele reden dat dat hun werk is en ze willen geld verdienen, zo werkt het kapitalistische systeem nu eenmaal. Dan moet je van goede huize komen als consument om niet in de mooie reclamepraatjes te gaan geloven als je daar dag in/dag uit mee geconfronteerd wordt. En daar helpt een spotje van het VC zo af en toe niet tegen.
Dik worden staat los van vega(n) of vleeseters, in de tijd van mijn ouders was bijna niemand dik en bijna iedereen at vlees, kaas en ei. Al met al zou ik voor je gezondheid voornamelijk de nadruk leggen op het laten staan van hyperbewerkt eten/drinken, en gewoon verse groente/fruit/noten en als je wil vis of (wild/biologisch) vlees of wat met (gefermenteerde!) sojaproducten/bonen. En gevarieerd. En kijken wat bij je eigen lichaam past, je lijf voelen ipv denken wat je lijf nodig heeft (iets waar ideologie een probleem kan worden).
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.