Zo biologisch mogelijk is niet zomaar even beter. Niet dat je van mij moet stoppen met biologisch eten, als je voor jezelf maar duidelijk hebt waarom je het doet.renegrunn schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:30:
Interssant topic, maar heb wel een paar bedenkingen / vragen waar ik ook zo het antwoord niet op weet. Laat ik ermee beginnen dat ik niet vegetarisch ben, en eet vrijwel dagelijks vlees, zuivelproducten etc. maar allemaal zo biologisch mogelijk (ben in geen 5 jaar bij de AH / Jumbo etc. geweest).
Ik ben er van overtuigd dat alle energie-/frisdranken, processed foods etc. gewoonweg slecht voor je zijn, en met mate moet nuttigen. Maar aan de andere kant, waarom stijgt onze levensverwachting nog altijd?
Zoals TS stelt is volgens onderzoek ons Westerse dieet de oorzaak van diverse ernstige ziekten. Is dit niet gewoon het resultaat van dat we dus ouder worden, en er daarmee andere problemen ontstaan?
Of anderzijds, historisch gezien eten wij Hollanders al eeuwen aardappelen, vlees, zuivel en groenten. Met andere woorden, voedsel wat in de directe omgeving te vinden was, werd verbouwd en geteeld. Hierin is de laatste decennia heel veel verandering in gekomen, en het zal mij niet verbazen als hier ook veel problemen uit zijn voortgekomen, naast uiteraard de processed foods en suikers.
Misschien ben ik van de oude stempel, maar eet gevarieerd en met mate. Daar zijn heel wat mensen oud mee geworden
Wat betekent "processed foods" bij jou? Het wordt vaak als term gebruikt, maar het betekent gewoon helemaal niets! Kook je biologische spruitjes en je eet "processed foods." We moeten oppassen door maar gewoon een term aan te nemen en doen alsof het wat is.
Een deel van de ziektes krijgen we uiteraard inderdaad omdat we ouder worden.
Zoals je al aangeeft is ons dieet de laatste 50 jaar extreem gewijzigd. Niet zozeer wat we eten, maar wel in welke verhouding. Veel mensen eten nu dagelijks vlees en dat was 50-60 jaar geleden echt uitzondering. De hoeveelheid suiker die we nu eten is abnormaal hoog. Dit was een luxe product, niet eens zo lang geleden. Vlees at je 1 keer in de week, misschien 2. Dan had je nog visdag en het gros van de mensen was flexitarier zonder er bewust voor te kiezen.
Dat is het grote probleem van de huidige maatschappij: Er is niets mis met een colaatje op de zondagmiddag op het terras, maar er is wat mis met het feit dat we cola per 6x2L flessen kopen en dat als watervervanging gebruiken. (Nu denk ik dat veel mensen in dit topic wat bewuster bezig zijn en niet bij deze "we" horen.)
Ik ben het dus compleet met je eens wat betreft frisdranken (Waar energiedranken wmb onder vallen), maar dit geldt ook voor sinaasappel-, appel en nog meer druivensap. Deze hebben bij veel mensen nog wel de stempel gezond, maar zijn net zo slecht als andere frisdranken. (Die vitaminen die er eventueel inzitten, krijg je wel op andere manieren binnen.) Omdat het bij mensen als gezond gezien wordt zie je dat het heel lastig is om mensen te overtuigen dat het niet gezond is.
De verandering in de verhoudingen in ons dieet is best een recente verschuiving waardoor het nog weinig effect heeft (gehad) op de levensverwachting. Dat effect zie je later. Een deel van dat effect wordt gecompenseerd door de medische wetenschap die problemen oplost. Daarbij komen wel weer extra kosten voor de maatschappij en het is dus debet aan de stijgende kosten van de gezondheidszorg.
Neem dan vooral niet de naturel humus, maar de pittige of anders gekruide humus.Punkrocker schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:14:
[...]
Humus ga ik eens proberen. Bedankt. Nog niet aan gedacht.
Pindakaas is af en toe wel lekker ja. 100% pinda, ook bij de gewone supermarkt te halen?
@Yucon
Bedankt. Ben niet zo'n groente-eter bij de boterham maar een geroosterde versie lijkt mij wel lekker. Gewoon de avond ervoor even doen zodat ik 's morgens snel de deur uit kan.
Persoonlijk vind ik sandwich spread ook gewoon lekker. (Ja mensen, processed foods, net als de humus trouwens
[ Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 12-03-2018 10:51 ]