Die kan je inderdaad niet meer uitschakelen maar de raket zit ook dan vast aan de grond en volgens mij moet het kunnen dat ze hem dan niet "loslaten" zou dan een static fire zijn.Snoz Lombardo schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:18:
[...]
Mits je niet te maken hebt met een raket die solid fuel boosters gebruikt.. als die eenmaal aan gaan moet je door.
Het ziet er goed uit, maar de window-marge is dusdanig beperkt dat het net zo makkelijk zomaar afgeblazen kan worden voor de dag.
edit: er wordt getankt!
[ Voor 9% gewijzigd door beantherio op 06-02-2018 20:21 ]
Idd.Balance schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:20:
@matroosoft Smart blockchain technologie met integrated cities 3d printing connected met de world internetthings internethings bedoel je?
Lijkt me een flink lange 'static fire' danHomeland schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:20:
[...]
Die kan je inderdaad niet meer uitschakelen maar de raket zit ook dan vast aan de grond en volgens mij moet het kunnen dat ze hem dan niet "loslaten" zou dan een static fire zijn.
- 01:28:00 SpaceX Launch Director verifies go for propellant load<--
- 01:25:00 RP-1 (rocket grade kerosene) loading underway
- 00:45:00 LOX (liquid oxygen) loading underway
- 00:07:00 Falcon Heavy begins engine chill prior to launch
- 00:01:00 Flight computer commanded to begin final prelaunch checks
- 00:01:00 Propellant tank pressurization to flight pressure begins
- 00:00:45 SpaceX Launch Director verifies go for launch
- 00:00:05 Engine controller commands side booster engine ignition sequence to start
- 00:00:03 Engine controller commands center core engine ignition sequence to start
- 00:00:00 Falcon Heavy liftoff
- 01:25:00 RP-1 (rocket grade kerosene) loading underway
- 00:00:05 Engine controller commands side booster engine ignition sequence to start
- 00:00:03 Engine controller commands center core engine ignition sequence to start
We gaan de goede kant op!beantherio schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:20:
Het ziet er goed uit, maar de window-marge is dusdanig beperkt dat het net zo makkelijk zomaar afgeblazen kan worden voor de dag.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=qpRqJAhx1-A]matroosoft schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:15:
[...]
Niet tot T0 dacht ik, max tot T minus 10sec
Abort van Falcon 9, na ignition...
- 01:28:00 SpaceX Launch Director verifies go for propellant load✔
- 01:25:00 RP-1 (rocket grade kerosene) loading underway<--
- 01:25:00 RP-1 (rocket grade kerosene) loading underway<--
Propellant load has started! RP-1 kerosene is now flowing into all THREE core stages! #FalconHeavy #SpaceX
[ Voor 9% gewijzigd door matroosoft op 06-02-2018 20:27 ]
@beantherio Toffe channel inderdaad. Scott Manley live zou ik ook bij zijn.
De officiële pas over 75 minuten.loewie1984 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:28:
De stream al live?
Er is al wel een youtube live met extra informatie.
YouTube: WATCH LIVE: SpaceX launches the Falcon Heavy, the rocket that could ...
YouTube: WATCH LIVE: SpaceX launches the Falcon Heavy, the rocket that could ...
Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!
55 minuten. SpaceX geeft altijd launch time aan als start cast om een rare reden...
Everyday Astronaut is ook live: YouTube: LIVE at Falcon Heavy (3 miles away)
Alleen de verbinding is beroerd...
Hij heeft een beetje onderschat hoeveel publiek er in de buurt is (die allemaal de lokale bandbreedte opslokken).Dijkstraat schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:33:
RP-1 kerosene loading of all three cores is occurring per the plan with no issue.
Staat op mijn bucketlist: bij een speciale SpaceX launch zijn op Cape Canaveral. Zo geweldig die sfeer daar op die stream
Ja precies! Voor de BFR heb ik er zeker wel een retourtje Florida voor over om dat een keer te mogen meemakenPlaya del C. schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:42:
Staat op mijn bucketlist: bij een speciale SpaceX launch zijn op Cape Canaveral. Zo geweldig die sfeer daar op die stream

Met de Shuttle is dat ook een keer gebeurd. Enkele milliseconden voordat de SRB's aan gingen vond de computer dat de temperatuur in een van de motoren te hoog opliep, dus deed ie een abort. Als de SRB's aan waren, ben je te laat, die kun je niet meer stoppen (vaste brandstof).Tk55 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:17:
[...]
Ik heb live wel eens een launch abort gezien op T0! Motoren waren al gestart en toen toch maar niet de lucht in.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik had als kind de droom om een spaceshuttle lancering te zien, dat lukt niet meer dus hoop nu op een dag de BFR te kunnen zien.Playa del C. schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:42:
Nog 40 min dan gaat de officiële stream live:
https://twitter.com/SpaceX/status/960962632717975554
https://twitter.com/SpaceX/status/960962632717975554
Dat vind ik nou zo mooi aan die Russen. Die lanceren ook gewoon in een sneeuwstorm... Er moet echt een orkaan komen willen zij een keer scrubben. Of een technisch probleem natuurlijk.Homeland schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:45:
[...]
Ik had als kind de droom om een spaceshuttle lancering te zien, dat lukt niet meer dus hoop nu op een dag de BFR te kunnen zien.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Hij heeft net de stream opnieuw opgestart, nu vloeiend beeld. Wel 144p maar ach haha!Dijkstraat schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:33:
Zal de stream ook even embedden:
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Deze is interessant, je krijgt echt leuke info te horen. Wel jammer dat t geluid beetje rot is.
Deze is interessant, je krijgt echt leuke info te horen. Wel jammer dat t geluid beetje rot is.
[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 06-02-2018 20:53 ]
Wat verwachten we eigenlijk als ie straks gelanceerd gaat worden? Gaat het goed of gaat het fout?
Ik denk dat de lancering en de stage seperations wel goed gaan, maar de landing(en) niet (volledig). Just a hunch.beantherio schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:53:
Wat verwachten we eigenlijk als ie straks gelanceerd gaat worden? Gaat het goed of gaat het fout?
Ik denk dat het helemaal goed gaat, 3 landingen+de fairing die ook terug komt.beantherio schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:53:
Weet iemand eigenlijk hoe dat zit met die raketmotoren die SpaceX gebruikt? Ik heb wel eens gehoord dat de techniek erachter van Russische origine is?
Heb ook zo'n idee dat het voor +/- 80% goed gaat.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Poll van een paar dagen geleden:beantherio schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:53:
Poll: Tweakers progressieverwachtingen van Zware Valk
• Boem @ T minus zero
• Boem @ side core sep.
• Boem @ landing
• Moet wel lukken
• Wat een gedoe over een beetje CGI
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
Volledig in-house ontworpen en gebouwd.Yihaaa schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:54:
Weet iemand eigenlijk hoe dat zit met die raketmotoren die SpaceX gebruikt? Ik heb wel eens gehoord dat de techniek erachter van Russische origine is?
Ik ben dan toch wel wat pessimistischer. Ik verwacht een vuurbal die tot in Orlando te zien en te horen is.
Ik dacht dat het oorspronkelijke ontwerp van de Merlin engine van een Amerikaan was. Maar het type cyclus zou best wel eens voor het eerst gebruikt kunnen zijn in een Russische (of Soviet) raketmotorYihaaa schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:54:
Als hij stabiel weet op te stijgen in de eerste minuut, is de kans groot dat alles verder goed gaat. Zeker na het loskoppelen van de twee boosters, is het daarna bekend terrein (eigen woorden van Musk in het interview vanmiddag). MaxQ is een belangrijk punt natuurlijk.
Da's de motor in bepaalde raketten van Orbital ATK.Yihaaa schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:54:
@ChrisG_NSF
2 minuten geleden
And the two side cores have reached RP-1 kerosene fueling topping targets! No issues. #FalconHeavy #SpaceX
Ik ben er een tijdje geleden bij een F9 lancering geweest en toen vloog er ook heel de tijd een heli (en van die zeearend vogels). Ben ook wel benieuwd waarom.
Y'24
Bensimpel
Positieve meneer
Kijken of alles veilig is, je wilt niet dat een rakket(deel) neerkomt op mensen bij een boem.Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:59:
Snap alleen niet wat die Helikopter daar nog rondvliegt iemand een idee?
De western range en eastern range zijn gebiedsdelen die voor go veilig gesteld moeten worden. In geval dat het misgaat wil je niet dat mensen daar zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door Bensimpel op 06-02-2018 21:04 ]
😆 - Denk ook eens om ;)
Dat verhaal gaat over de RD-170 (tegenwoordig RD-180) die in de Atlas V van ULA zit.Yihaaa schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:54:
@beantherio Orbital ATK maakt alleen vaste brandstofmotoren, voor Atlas V maar destijds ook voor de Shuttle..
[ Voor 14% gewijzigd door burne op 06-02-2018 21:05 ]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Elon Musk wil alles goed kunnen zienVerwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:59:
Snap alleen niet wat die Helikopter daar nog rondvliegt iemand een idee?
- 01:28:00 SpaceX Launch Director verifies go for propellant load✔
- 01:25:00 RP-1 (rocket grade kerosene) loading underway✔
- 00:45:00 LOX (liquid oxygen) loading underway<--
https://twitter.com/ChrisG_NSF/status/960966380374908930
- 01:25:00 RP-1 (rocket grade kerosene) loading underway✔
- 00:45:00 LOX (liquid oxygen) loading underway<--
https://twitter.com/ChrisG_NSF/status/960966380374908930
[ Voor 4% gewijzigd door matroosoft op 06-02-2018 21:06 ]
Zeshonderdduizend mensen aan 't wachten op de SpaceX live-stream
.
Die twitter feed van ChrisPlaya del C. schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:06:
Waar staat die informatie live?
[ Voor 74% gewijzigd door matroosoft op 06-02-2018 21:07 ]
beantherio schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:55:
Ik ben dan toch wel wat pessimistischer. Ik verwacht een vuurbal die tot in Orlando te zien en te horen is.
Ze hebben wel de accu's uit die roadster gehaald toch? Anders brandt die vuurbal ook nog een dag of 3 door ook.
/OT: Zit er helemaal klaar voor. Hoop op wat schoon booster-ballet.
Ontzettende gave ontwikkelingen vind ik dit.
Wordt nauwelijks geremd door enige kennis maar lees met interesse mee.
Nog bedankt voor de link naar die Everyday Austronaut (wie hem ook maar deelde), heel tof!
Nee want de radio staat aan.SuBBaSS schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:07:
[...]
![]()
Ze hebben wel de accu's uit die roadster gehaald toch? Anders brandt die vuurbal ook nog een dag of 3 door.![]()
/OT: Zit er helemaal klaar voor. Hoop op wat schoon booster-ballet.
Ontzettende gave ontwikkelingen vind ik dit.
Wordt nauwelijks geremd door enige kennis maar lees met interesse mee.
Nog bedankt voor de link naar die Everyday Austronaut (wie hem ook maar deelde), heel tof!
Heb het even opgezocht. De Merlin is oorspronkelijk ontworpen door Tom Mueller in zijn garage (!). Later werd hij één van de oprichters van SpaceX.Yihaaa schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:54:
De Merlin gebruikt een gas generator cycle, wat betekent dat de uitlaatgassen van de turbopomp gewoon overboord gegooid worden. Die techniek is al ontzettend lang in gebruik, onder andere in de F1 van de Saturn V, en de Vulcain van de Ariane V. Geen Russisch ontwerp dus.
En die hebben inderdaad altijd al Russische motoren gebruikt in de Antares. Eerst de AJ26, een in Amerika gereviseerd exemplaar van een Russische NK33, oorspronkelijk gemaakt voor de N1 maanraket. Sinds een ongeluk in 2014 gebruiken ze een nieuwe (ook Russische) motor, de RD-181. Diezelfde RD-181 wordt overigens ook gebruikt in de Amerikaanse Atlas V.beantherio schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:57:
[...]
Da's de motor in bepaalde raketten van Orbital ATK.
De topic-start lezen is ook echt heel moeilijk hè

Zogauw de officiële stream begint hou ik radiostilte. Ik zit in de rookkamer klaar met een fijn sigaartje en een glaasje rum. Ik ga van dit moment genieten. Ik spreek jullie dan na seperation, of na grote boem
Is er ook nog een punt waarop een start in de nabije toekomst onmogelijk wordt? Eerder had iemand over verschillende time windows morgen wanneer deze start niet doorgaat. Maar ik kan me voorstellen dat vanaf een bepaalde stap het voertuig niet meer op tijd schoongemaakt kan worden of iets dergelijks.
Uiteraard er vanuit gaand dat die stappen wel gewoon doorlopen worden zonder explosies of gevonden fouten.
Uiteraard er vanuit gaand dat die stappen wel gewoon doorlopen worden zonder explosies of gevonden fouten.
Youtube & Chromecast (normaal een gouden combi) heeft wereldwijd problemen. Kostte mij wat frustraties voor ik op Twitter keek.
Sometimes you need to plan for coincidence
Verwijderd
Net toevallig even het preview filmpje gekeken (die animate) en toen ik de cone los zag komen had ik even een momentje van "holy shit, dit is echt awesome".
Ben benieuwd of we Falcon Heavy ook op deze livestream kunnen zien, zou toch tof zijn
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
De raket zelf kan in principe gewoon binnen 24 uur nog eens de hele cyclus doorgaan voor een tweede poging. Het probleem in dit geval is de capaciteit om binnen 24 uur genoeg vloeibare zuurstof te produceren.erik23 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:10:
Is er ook nog een punt waarop een start in de nabije toekomst onmogelijk wordt? Eerder had iemand over verschillende time windows morgen wanneer deze start niet doorgaat. Maar ik kan me voorstellen dat vanaf een bepaalde stap het voertuig niet meer op tijd schoongemaakt kan worden of iets dergelijks.
Verwijderd
Dankje, was al gefrustreerd geraakt.Hmmbob schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:11:
Youtube & Chromecast (normaal een gouden combi) heeft wereldwijd problemen. Kostte mij wat frustraties voor ik op Twitter keek.
Bedankt. Interessant leesvoer zo tijdens het wachtenDuesenberg J schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:08:
[...]
Heb het even opgezocht. De Merlin is oorspronkelijk ontworpen door....
632.000 wachtenden op de livestream van Spacex.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Is dat nou live vanuit het ISS?Falcon schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:12:
[video]
Ben benieuwd of we Falcon Heavy ook op deze livestream kunnen zien, zou toch tof zijn
Als ik merk hoe spannend ik dit moment al vind, hoe moeten de mensen zich gevoeld hebben bij de launch van Apollo 11? Haast onwerkelijk. Laten we hopen dat we dit over 10 jaar gaan meemaken als BFR de eerste mensen op Mars gaat zetten!
640.000 bedoel jeYaksa schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:14:
632.000 wachtenden op de livestream van Spacex.
Livestream up van SpaceX
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
We hebben audio op de officiële stream!
Muziek op de SpaceX youtube stream! (/spuitelf)
[ Voor 14% gewijzigd door Duesenberg J op 06-02-2018 21:16 ]
Best lucratieve business lijkt het voor die Everyday Astronaut!
Hij kan de donaties niet eens bijhouden.
Die chat op youtube is er ook zoooo niet voor gemaakt hè... Gaat ie slow-mode nog sneller dan een fruitautomaat.
Oew fijne synthesizer greatest sounds vanaf de officiële stream. Maak me gek!
Hij kan de donaties niet eens bijhouden.
Oew fijne synthesizer greatest sounds vanaf de officiële stream. Maak me gek!
Is een loopje van een filmpje vanuit ISS
Als dat ding de lucht in gaat, muziek van Hans Zimmer’s Interstellar!!!!!!
YouTube: INTERSTELLAR Soundtrack - 05. Stay Ergens rond 4:30
YouTube: INTERSTELLAR Soundtrack - 05. Stay Ergens rond 4:30
[ Voor 39% gewijzigd door loewie1984 op 06-02-2018 21:21 ]
Hij hapert bij mij een beetje. Kan aan mijn slome internet liggen, dus voor de zekerheid maar teruggeschaald naar 360p. Liever live in lage resolutie dan het moment suprème missen in HD.
Gewoon David Bowie die te horen is uit de fairings!
Verwijderd
Elon Musk draait dan denk ik Mick Jagger - God gave me everythingloewie1984 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:19:
Als dat ding de lucht in gaat, muziek van Hans Zimmer’s Interstellar!!!!!!
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Zie ik nou de optie op Youtube voor meerdere camerastandpunten? Krijgen we dan alle core's te zien?
[ Voor 5% gewijzigd door Oosting op 06-02-2018 21:21 ]
Verwijderd
Zo te zien aan de subs van camera's heeft dit met de audio te maken. Dus of populaire praat of tech praat.Oosting schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:20:
Zie ik nou de optie op Youtube voor meerdere camerastandpunten? Krijgen we dan alle core's te zien?
Lijkt het wel op, hij geeft 2 cams als optie.Oosting schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:20:
1- Hosted webcast
2- "Countdown Net Audio"
Wat mijn bovenbuurman al opmerkt dus
[ Voor 6% gewijzigd door SuBBaSS op 06-02-2018 21:23 ]
Eigen off topic, maar kan je ook iets aanzetten dat ie nieuwe topic posts automatisch laad zien i.p.v die gele balk?
Mijn tv heeft het er moeilijk mee. Ik zit op 360p te kijken volgens mijCrystalViriS schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:21:
Hier werkt alles ook goed
Here we go!
Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies
lijkt nu weer te werken met mijn chromecastVerwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:13:
[...]
Dankje, was al gefrustreerd geraakt.HDMI kabel zoeken dus.
Oke mensen, have fun. Razz out till seperation/boom!
Yes, een making of!
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
YES
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor algemene discussies over ruimtevaart hebben we dit topic: Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II
Voor algemene discussies over ruimtevaart hebben we dit topic: Ontwikkelingen in de ruimtevaart - Deel II