SinergyX schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:05:
Vind het dan niet helemaal eerlijk met bv een top20 auto en tune tegen iemand te laten rijden met stock en zijn eigen keuze auto, sommige auto's hebben daar 2-3 seconde verschil tussen hun stock en tune, maar juist een verlies van die tijd als die tune totaal tegen jouw rijstijl in gaat (of juist heeft zitten kloten met gearbox en brake-power). Goed, ik heb geluk dat job in het verleden wat tunes specifiek voor mij heeft gemaakt voor de stock GT3 wagens.
Ik bedoel meer dat het gewoon voor iedereen erg makkelijk is een fatsoenlijke tune te vinden. Zeker als we die in de discussie voorafgaand aan de race, zoals we nu ook rondetijden communiceren, met elkaar delen. Met een half uurtje rijden heb je wel door welke van een drietal uit zo’n lijst voor jou geschikt is op basis van rondetijden en rijgedrag.
Niemand gaat magisch top 20 tijden rijden alleen door een keuze auto/tune. En als er tijdens de testfase een overpowered wagen naar boven komt kunnen we die alsnog blokkeren zoals nu de Volvo.
Keuze beperken tot een subset van FGT (Ik hoor Gt3, Gt4... ben er niet in thuis) is zeker een goede optie om de keus overzichtelijk te houden.
-
Homologation basics: groep auto’s in een zelfde thema, op dezelfde banden binnen een PI grens. Zwakkere wagens krijgen een upgrade zodat ze kunnen meekomen met de betere wagens. Sommige auto’s (zoals die DB9) zijn te krachtig dus leveren vermogen in om niet boven de rest uit te steken. Die benodigde upgrades worden door Forza al voorgesteld maar kun je ook handmatig doen.
PI: een balans tussen snelheid, handling, kracht gewicht etc. Een zwaardere auto mag wat meer vermogen hebben, een auto met meer grip/handling wat minder snelheid etc. Binnen een PI band heb je dus wagens/tunes die een hogere topsnelheid halen of die sneller door de bocht gaan, maar wat ‘beter’ is hangt af van de track.
Net als met de keuze voor de auto op zich dus, behalve dat de verschillende auto’s dan meer gelijk getrokken worden.
[
Voor 36% gewijzigd door
mr.paaJ op 11-05-2018 09:15
]