Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjuh93
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-04 06:03
T.E schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 18:23:
Waarom pre ordenen bij coolblue als je hem via dji sneller kan krijgen?
Ik heb hem bij DJI besteld inderdaad, ga er vanuit dat 5-9 werkdagen klopt. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:21

Neo

Voor de mensen die de Air nu willen. Zojuist liep ik lang de tech shop bij Schiphol (voor douane) en daar hadden ze op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:24
Neo schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:10:
Voor de mensen die de Air nu willen. Zojuist liep ik lang de tech shop bij Schiphol (voor douane) en daar hadden ze op voorraad.
Heb je het topic doorgelezen?

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:25
I've just done a quick flight in the UK countryside, no obstructions between me and the Air and had clear line of sight to the controller at all times, it was losing video at only 1000ft - its very disorientating, my very early advice is to not keep flying at full pelt as you lose your bearing very fast'

Kann die ersten negative Eindrücke hier bestätigen.
Haben eben den Erstfug mit einem Bekannten getestet. Freies Feld, Reichweite / Bildübertragung bricht nach 360m ab. Beim zweiten Akku haben wir 380m geschafft.
Etwas besser wie beim spark, aber nicht wirklich spürbar

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 16:36
Sounds like 5.8g. In that mode there is a max of 500m at most. Try 2.4g. Results of 2km in CE mode have been reported.

[ Voor 7% gewijzigd door Tadango op 30-01-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Duitser beweerde dat 't in 2.4 was :)
Ben benieuwd naar de Air in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Op zich ook best logisch toch. Zelfde protocol als Spark, maar iets verbeterd.

Ocusync (?) van Mavic Pro blijft superieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijoy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 14:06
stefve1 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:49:
Klopt het dat je bij DJI.com nergens je btw nummer kan opgeven tijdens je bestelling?
Ik heb hem op dit moment als pre order staan bij Coolblue, maar ik denk dat het daar nog wel even zal duren voor hij binnenkomt.
klopt, ze vragen sowieso geen fatsoenlijke btw factuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-maartentuk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-07-2023
Weet iemand of ze nog voorraad hebben op Schiphol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Jan-maartentuk schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:17:
Weet iemand of ze nog voorraad hebben op Schiphol?
Verwacht van wel. Vanmiddag een medewerker gesproken en hij gaf aan dat er 84 binnen waren gekomen (voorrangsregeling DJI) en dat de voorraad nog ruim toereikend was. Het ging wel al een stuk sneller dan de dag ervoor door de ruchtbaarheid eraan via de forums en een radio-item met Frank Dane (die er één gratis heeft gekregen hiervoor).

Misschien bellen voordat je gaat rijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
Gratis voor reclame? Belachelijk.... Dit forum voegt meer toe :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:51
Tadango schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:28:
Gratis voor reclame? Belachelijk.... Dit forum voegt meer toe :)
Iedere poster in dit topic zou er 1 gratis moeten hebben! :+

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06-2022
Nog mensen die de Mavic Air hebben gekocht en al reeds een afstands test hebben gedaan?
Gisteren was bijvoorbeeld een prima dag om een test vlucht te maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
De mijne is onderweg inmiddels. Nog geen indicatie van aankomst, zal wel volgende week worden :( Gelukkig lijkt het weer dan prima te zijn voor een testvlucht.

Wel grappig dat iedereen het over range heeft terwijl buiten LOS vliegen niet is toegestaan :)

Btw, ik heb een 64GB Samsung Evo + kaartje besteld. Deze zou meer dan snel genoeg moeten zijn. Kost 25 euro....

[ Voor 18% gewijzigd door Tadango op 31-01-2018 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
Tadango schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:10:
De mijne is onderweg inmiddels. Nog geen indicatie van aankomst, zal wel volgende week worden :( Gelukkig lijkt het weer dan prima te zijn voor een testvlucht.

Wel grappig dat iedereen het over range heeft terwijl buiten LOS vliegen niet is toegestaan :)

Btw, ik heb een 64GB Samsung Evo + kaartje besteld. Deze zou meer dan snel genoeg moeten zijn. Kost 25 euro....
LOS is met zo'n kleine drone al heel snel het geval.
Waar ik met de Phantom op 100 meter afstand de drone nog prima kon zien, was dit met de Spark al niet het geval.
Dan is het best wel fijn als je de drone nog goed op het telefoon scherm kan zien. En dan is een stabiele video feed in dit geval wel belangrijk.

Voor het maken van mooie lucht foto's of video's vind ik een minimum afstand van 250 meter zeker wel een vereiste.
Voor een beginner is dit zeker niet aan te raden... Je zal dan eerst het nodige moeten oefenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Omdat "iedereen" de Spark kent?
Die zou 500 meter gaan, maar had met 50 meter al moeite.
OK, misschien wat overdreven, maar wifi werkte niet ideaal.
Met een OTG-kabel en FCC-truc was 500 meter prima te doen, maar dat is niet waar DJI mee adverteerde :)

Dus "iedereen" hoopt op 1500 meter range, zodat je in de praktijk nooit last zult hebben van wegvallende beelden en RTH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik zie meerdere meldingen dat de 2km in CE modus ruim gehaald wordt. Range lijkt me dus zeker geen issue. Als er wel storing is zijn dat externe factoren waar elke systeem last van kan hebben. Ik maak me er niet druk om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:32
Net een 2e hands Spark gekocht maar wat is de " FCC-truc " , niet dat ik nou op 500m ver wil maar 50m lijkt me ook erg weinig ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• v1co
ramrodwillem schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:27:
Net een 2e hands Spark gekocht maar wat is de " FCC-truc " , niet dat ik nou op 500m ver wil maar 50m lijkt me ook erg weinig ....
Youtube: FCC hack DJI Spark. Van daar kan je een modded APK downloaden (afhankelijk of je IOS of Android hebt)
Let wel dat zo'n modded APK niet zonder risico's is... Mijn Android telefoon liep op bepaalde momenten vast tijdens het vliegen. Ik moest in het ergste geval mijn telefoon herstarten om weer controle op mijn drone te krijgen.
Vandaar dat ik deze heb verkocht.
Niet alleen om die reden trouwens hoor.... ik vond de video kwaliteit ook bar slecht.

[ Voor 32% gewijzigd door v1co op 31-01-2018 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• v1co
Tadango schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:26:
Ik zie meerdere meldingen dat de 2km in CE modus ruim gehaald wordt. Range lijkt me dus zeker geen issue. Als er wel storing is zijn dat externe factoren waar elke systeem last van kan hebben. Ik maak me er niet druk om :)
Dat dacht men ook toen de Spark was aangekondigd. En boy... wat kwam ik bedrogen uit.

Ik wacht af totdat er flight reviews in NL hier worden gepost. Dan pas ben ik overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qbdbd
  • Laatst online: 16:53
Het lijkt erop dat volgende vrijdag de eerste leveringen binnen gaan komen bij de retailers, nu is dit altijd nog even wachten natuurlijk. Zou het dan toch zo zijn dat DJI deze keer de leveringen wat beter op order heeft? De eerste accessoires lijken ook op vrijdag te staan, zodra er meer nieuws bekend is laat ik het wel even weten. Ik zie de reviews vanuit NL tegemoet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Een setje ND filters heb ik wel belang bij, maar de prijzen... voor de pro 40 euro, maar voor de air 60? Kom op, dat kan niet kloppen.

Weet iemand hoe het zit met de bitrates? Ze geven aan 100Mbps, maar dat is max. Hoe zit dat met de verschillende resolutie / framerates? Kan je een bitrate kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982

Goed dat je over een SD kaartje begint. Je krijgt bij Capi-Lux er een 64gb bij. Kost normaliter € 50,- (adviesprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-09 13:08
ik krijg vandaag mijn fly more combo binnen, wou een onyx black maar moest daarvoor tot eind februari, begin Maart, waar ik de artic white via een UK retailer binnen 1 dag kon hebben, zal straks wat foto's plaatsen.

Range test zal er de komende dagen niet inzitten met het slechte weer hier in de UK, maar zondag zou mooi moeten zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021
Toemen in den bosch heeft ook voorraad. Die van mij is inmiddels verzonden vanuit China. Besteld bij dji

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjuh93
T.E schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:40:
Toemen in den bosch heeft ook voorraad. Die van mij is inmiddels verzonden vanuit China. Besteld bij dji
Wanneer heb jij hem besteld? Ik gisteren pas. Er stond 5-9 working days, ben benieuwd of dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vanochtend arctic white gekocht op Schiphol. Zat voorraad.

64 gb kaartje erbij gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Wel grappig, v-nix claimde gegarandeerd als 1 van de eerste voorraad te krijgen in NL. Dat zou 1/2 feb gebeuren. Daardoor heb ik hem bij DJI besteld. Inmiddels zijn ze in NL al te krijgen, maar niet bij v-nix.... en ik zit nog steeds te wachten. Blijft toch raar hoe DJI de distributie altijd zo onvoorspelbaar maakt. De vorige keren was er gewoon niets bij launch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
T.E schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:40:
Is dit een betrouwbare winkel? Deze ligt namelijk op een klein uurtje rijden van mij af. Dan kan ik mijn order op Coolblue annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjuh93
stefve1 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:56:
[...]

Is dit een betrouwbare winkel? Deze ligt namelijk op een klein uurtje rijden van mij af. Dan kan ik mijn order op Coolblue annuleren.
Zo te zien wel: https://www.toemen.nl/adv...eywords=mavic+air&Submit=

Ook even gebeld en ze hadden helaas geen Onyx Black Fly More Combo, maar wel zonder de combo voor de geinteresseerden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
stefve1 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:56:
[...]

Om iets te kopen prima. Voor service een 0,0. Daarom doe je een plezier en koop er dji care bij. Al doet een motor het niet meer toemen zal altijd zeggen dat je een crash hebt gehad en dan heb je geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Kan je die DJI care later ook erbij kopen? Wat heb je eraan in NL als je via DJI rechtstreeks koopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
kevintjuh93 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:42:
[...]

Wanneer heb jij hem besteld? Ik gisteren pas. Er stond 5-9 working days, ben benieuwd of dat klopt.
24e. Stond toen 9-10 working days. inmiddels 7 dagen verder en verzonden.
Lijkt erop dat ze het iets beter voor elkaar hebben met de leveringen.
Maargoed de vraag zal lang niet zo groot zijn als destijds met de Mavic Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
Tadango schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:14:
Kan je die DJI care later ook erbij kopen? Wat heb je eraan in NL als je via DJI rechtstreeks koopt?
Ja dat kan. Je koopt via dji.com de dji care refresh garantie, vult het serienummer in etc. en klaar.

Het kan ook later nadat je de drone gekocht hebt. Bijvoorbeeld over een maand. Maar dan moet je een filmpje maken en naar dji sturen. Iets ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Dacht ik al. Bewijs dat hij nog niet stuk is :) Hoe sneller hoe minder moeilijk ze doen dus......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
idd. En stel dat je net de eerste dag een crash maakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
v1co schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:22:
[...]

LOS is met zo'n kleine drone al heel snel het geval.
Waar ik met de Phantom op 100 meter afstand de drone nog prima kon zien, was dit met de Spark al niet het geval.
Dan is het best wel fijn als je de drone nog goed op het telefoon scherm kan zien. En dan is een stabiele video feed in dit geval wel belangrijk.

Voor het maken van mooie lucht foto's of video's vind ik een minimum afstand van 250 meter zeker wel een vereiste.
Voor een beginner is dit zeker niet aan te raden... Je zal dan eerst het nodige moeten oefenen...
matthijst schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:22:
[...]

Omdat "iedereen" de Spark kent?
Die zou 500 meter gaan, maar had met 50 meter al moeite.
OK, misschien wat overdreven, maar wifi werkte niet ideaal.
Met een OTG-kabel en FCC-truc was 500 meter prima te doen, maar dat is niet waar DJI mee adverteerde :)

Dus "iedereen" hoopt op 1500 meter range, zodat je in de praktijk nooit last zult hebben van wegvallende beelden en RTH.
Volgens mij is de term LOS niet helemaal duidelijk. Maar LOS (line of sight) houd in dat je je drone kan zien.
In NL mag je alleen maar LOS vliegen. Kijken op je scherm of via een bril is verboden. En je drone moet altijd dus in zicht zijn. Met de huidige regelgeving betekend dat dus dat je eigenlijk niet verder dan 100 meter kan vliegen.
Want na 100 meter heb je geen/nauwelijks meer zicht op je drone.

Maar het word nog leuker: De regelgeving gaat worden aangepast. Straks is de standaard hoogte 50 meter, en je max range (wel of geen LOS) 100 meter....

Dus leuk die range van 1500 meter, maar legaal ga je die in Nederland nooit halen. :+

[ Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 31-01-2018 13:44 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Dat zeg ik ook niet, maar lezen lijkt lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 12:13
ChojinZ schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:43:
[...]

[...]

Volgens mij is de term LOS niet helemaal duidelijk. Maar LOS (line of sight) houd in dat je je drone kan zien.
In NL mag je alleen maar LOS vliegen. Kijken op je scherm of via een bril is verboden. En je drone moet altijd dus in zicht zijn. Met de huidige regelgeving betekend dat dus dat je eigenlijk niet verder dan 100 meter kan vliegen.

Maar het word nog leuker: De regelgeving gaat worden aangepast. Straks is de standaard hoogte 50 meter, en je max range (wel of geen LOS) 100 meter....

Dus leuk die range van 1500 meter, maar legaal ga je die in Nederland nooit halen. :+
Bij een range van 1500 meter moet je wel een heel goede verrekijker hebben, of zijn hulpmiddelen niet toegestaan bij LOS? En zelf via een bril vliegen met een vriend(in) naast je die de drone en omgeving in de gaten houdt?

Natuurlijk afgezien of je dit moet willen, uiteindelijk is de bedoeling dat alles veilig en gecontroleerd verloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Nee, alles mag niet meer tegenwoordig. De bestuurder moet altijd zicht op het toestel houden. Een 2e persoon mag wel via een FPV verbinding de camera besturen. Volgens mij is de 50 / 100m regel al van kracht toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
[...]

[...]

De term LOS is voor mij zeker wel duidelijk... Alleen vind ik de regelgeving hier in NL nogal trutterig... (mening)
Ok, voor beginners is het zeker wel een vereiste dat je niet verder dan LOS moet gaan als je niet weet wat je moet doen. Vooral wanneer RTTH niet correct is ingesteld.

Maar aangezien ik een aantal jaar ervaring heb met zowel een Phantom en een Spark kan ik prima overweg met mijn drone wanneer ik deze niet meer aan de horizon kan zien. Zolang de video feed maar stabiel blijft.
Er is altijd een fysieke RTTH button aanwezig dus die kan gebruikt worden wanneer bij hoge nood de drone zsm terug gestuurd moet worden.

Ik heb nooit gevlogen binnen de bebouwde kom. Maar altijd in open gebieden of gebergtes. (Etretat Normandië) Vooral bij dit soort locaties vind ik een minimum afstand van 300 meter zeker wel een vereiste als ik mooie shots wil ga maken. Zeg nou zelf... je gaat toch niet 850 euro betalen voor een drone die niet verder komt dan 100 meter...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Ter info, op dit moment is er bij dronekenner.nl nog één Mavic Air White (geen combo) op voorraad volgens de chat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
v1co schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:32:
Ik heb nooit gevlogen binnen de bebouwde kom. Maar altijd in open gebieden of gebergtes. (Etretat Normandië) Vooral bij dit soort locaties vind ik een minimum afstand van 300 meter zeker wel een vereiste als ik mooie shots wil ga maken. Zeg nou zelf... je gaat toch niet 850 euro betalen voor een drone die niet verder komt dan 100 meter...?
Dit idd :)
Heb m afgelopen zomer in de VS gebruikt. Met FCC ging het daar overigens prima, maar in Europa moet die verbinding ook gewoon zonder fratsen stabiel zijn tot een paar honderd meter.
Zou mooi zijn als je niet meer zoals met de Spark FFC "moet" doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Truttig is nogal zwak uitgedrukt :) Juist al die beginners en idioten hebben voor die regels gezorgd. Je kan altijd een vergunning / certificaat of hoe dat ook heet aanvragen, maar daar zitten kosten aan verbonden...... Gewoon "verstandig" gebruiken dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
Tadango schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:44:
Gewoon "verstandig" gebruiken dus ;)
Dat idd. En dat hoeft niet moeilijk te zijn.

Niet boven mensen
Niet binnen de bebouwde kom of overheids gebouwen.

En deze map aanhouden:

https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Net even gekeken maar een ROC-light staat hetzelfde toe als de regeling voor particulieren, alleen mag je dan commercieel vliegen. Dat maakt dus ook geen bal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 12:00
Heb 'm binnen, wit exemplaar, Fly More, gister besteld bij droneshop.nl, met grote dank aan @kevintjuh93

Nou nog tijd (en weer) vinden om te vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevintjuh93
jeroen11 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:01:
Heb 'm binnen, wit exemplaar, Fly More, gister besteld bij droneshop.nl, met grote dank aan @kevintjuh93

Nou nog tijd (en weer) vinden om te vliegen.
Geen dank! Veel plezier er mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Ik baal. Ik lees net dat 1080p 120fps slechts 24Mbps video genereert.... dat is gewoon waardeloos.

Btw, Waypoints ondersteunen ze ook niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Tadango op 31-01-2018 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:53
Net gebeld door DroneLand, mijn zwarte Mavic Air gaat vandaag op de bus! :)
Met de 10% korting (nog net geldig toen) kan ik mooi care Refresh aanschaffen.

Los zwart exemplaar, 25e besteld.

[ Voor 27% gewijzigd door iisworks op 31-01-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
iisworks schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:36:
Met de 10% korting kan ik mooi care Refresh aanschaffen.
Wanneer had je deze besteld? En Fly More Combo of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Tijgerhaai schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:10:
[...]

Bij een range van 1500 meter moet je wel een heel goede verrekijker hebben, of zijn hulpmiddelen niet toegestaan bij LOS? En zelf via een bril vliegen met een vriend(in) naast je die de drone en omgeving in de gaten houdt?

Natuurlijk afgezien of je dit moet willen, uiteindelijk is de bedoeling dat alles veilig en gecontroleerd verloopt
Helaas zijn hulpmiddelen niet toegestaan. Met een spotter (iemand naast je) vliegen mag ook niet maar word vaak wel gedoogd. Zeker bij FPV vlieg clubjes word er vaak een oogje dicht geknepen.
Tijgerhaai schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:10:
[...]

Zeker. Het is en blijft electronica en software wat kan falen. Als het mis gaat wil je toch wel op zijn minst zien wat voor schade je drone veroorzaakt en waar hij is neergestort. Mij lijkt het een minder fijn idee als je drone na 1500 meter ergens neer stort maar je niet weet wat voor schade je hebt aangericht.
[...]

De term LOS is voor mij zeker wel duidelijk... Alleen vind ik de regelgeving hier in NL nogal trutterig... (mening)
Ok, voor beginners is het zeker wel een vereiste dat je niet verder dan LOS moet gaan als je niet weet wat je moet doen. Vooral wanneer RTTH niet correct is ingesteld.
Truttig? De regels zijn wellicht wat achterhaald maar regelgeving (en handhaving) is zeker nodig. Een hoop piloten denkt te weten wat ze doen, maar zijn in feite maar wat aan het aan prutsen. Dat zie je hier op GoT maar ook al te vaak terug. In de diverse drone topics maar al te vaak DJI filmpjes gezien die met heel veel risico gemaakt zijn.
[...]

Maar aangezien ik een aantal jaar ervaring heb met zowel een Phantom en een Spark kan ik prima overweg met mijn drone wanneer ik deze niet meer aan de horizon kan zien. Zolang de video feed maar stabiel blijft.
Er is altijd een fysieke RTTH button aanwezig dus die kan gebruikt worden wanneer bij hoge nood de drone zsm terug gestuurd moet worden.
En ineens valt je videofeed weg. En werkt je RTTH knop niet meer. Hoe haal jij je drone dan terug als hij 1500 meter ver is? Als een deel van de DJI functionaliteit uitvalt en je terug moet vallen op handmatige bediening ben je met zulke afstanden de klos. De hoeveelheid filmpjes op youtube laat ook zien dat dit echt wel een reeel probleem kan zijn.
[...]
Zeg nou zelf... je gaat toch niet 850 euro betalen voor een drone die niet verder komt dan 100 meter...?
Hehe, maar volgens de Nederlandse regelgeving heb je dat dus eigenlijk wel gedaan. Ik rij ook een snelle bak die makkelijk de 280 km/u aantikt. Maar ik wist van te voren al dat dat niet mocht in Nederland. Net zoals jij ook al van te voren wist dat verder dan 100 meter niet haalbaar is in NL met een Mavic Air vanwege de regelgeving.
Tadango schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:44:
Truttig is nogal zwak uitgedrukt :) Juist al die beginners en idioten hebben voor die regels gezorgd. Je kan altijd een vergunning / certificaat of hoe dat ook heet aanvragen, maar daar zitten kosten aan verbonden...... Gewoon "verstandig" gebruiken dus ;)
Niet handig: afgeven op beginners maar vervolgens een vergunning aanraden. Vergunningen zijn enkel bij zakelijk gebruik van toepassing:
https://www.rijksoverheid...n/drone/veiligheid-drones
matthijst schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:52:
Dat zeg ik ook niet, maar lezen lijkt lastig.
Oei! Met het verkeerde been uit bed gestapt? Minder zuur mag wel hoor... Nergens voor nodig! :>

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Helemaal niet maar je valt in herhaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Samsung geheugen kaartje is er ook. Bestanden kopieer ik er met 63 MB/sec gemiddeld naar toe :) Prima prestaties voor 25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
matthijst schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:55:
Helemaal niet maar je valt in herhaling.
Dan moet je dat zeggen en mij daar op aanspreken. Als jij je ergens aan irriteert mag je dat gerust zeggen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
ChojinZ schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:52:
[...]

En ineens valt je videofeed weg. En werkt je RTTH knop niet meer. Hoe haal jij je drone dan terug als hij 1500 meter ver is? Als een deel van de DJI functionaliteit uitvalt en je terug moet vallen op handmatige bediening ben je met zulke afstanden de klos. De hoeveelheid filmpjes op youtube laat ook zien dat dit echt wel een reeel probleem kan zijn.
Ik ga natuurlijk niet blind mijn drone laten weg vliegen om te kijken hoe ver ik kom. Ben natuurlijk wel bewust wat een maximaal haalbare afstand is op basis van een Wi-Fi video feed. Om maar niet te spreken over de stabiliteits problemen die kunnen voortkomen met zulke afstanden. Dus een signaal wat "ineens" weg valt klinkt wel heel makkelijk. Je hebt dit zelf in de hand. Daarom vlieg ik die afstand überhaupt ook niet. Ik heb het meer over een afstand van 200 tot 500 meter. Wat naar mijn mening een prima afstand is om een mooie landschaps shot te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
v1co schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:16:
[...]

Dus een signaal wat "ineens" weg valt klinkt wel heel makkelijk.
Dat is het in de praktijk niet. Kijk maar op youtube en lees de verhalen op het DJI forum/internet. Daarnaast, fly-away zit niet voor niets standaard in het care pakket. ;)

Hoe je het wend of keert: Het is en blijft gevoelig electronica en software wat kan falen. Er zijn zoveel externe factoren die hier invloed op kunnen hebben, dat je nooit zeker kan stellen dat je signaal 100% stabiel zal blijven.
Daarnaast wil DJI ook nog weleens een foutje maken met de software updates:
https://www.drones.nl/nie...drones-zorgt-voor-crashes
https://www.google.nl/sea...ei=3PtxWrWWDbLH8AfaraWoDw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Eens, elke vlucht en een range test in het bijzonder doe je boven een gebied waar het niet uitmaakt mocht hij onverhoopt crashen. Spontaan wegvliegen door een bug is IMO echt extreem zeldzaam en kan net zo goed gebeuren in LOS. Bij Spark schijnt het uiteindelijk toch vaak te herleiden te zijn geweest door magnetische interferentie en/of kompas (hardware?) issues, niet door wegvallende GPS ontvangst zoals soms gedacht wordt (door ATTI melding). Het issue van spontane mid-air crashes is erkend als een een accu issue, wat door een update is opgelost.

De MA heeft naast dual IMU extra redundantie (VIO) aan boord voor heading bepaling met de camera onderop die visueel richting kan bepalen als het kompas problemen vertoont. IMO een zeer nuttige toevoeging!

Mijn ervaring is ook dat de videofeed een stuk eerder wegvalt dan de control, dus terughalen kan meestal wel en RTH gaat uiteindelijk vanzelf als hij nog wel normaal functioneert.

Maar net als velen met mij ben ik al blij als hij in geschikte gebieden vooral stabiel tot ca. 500m komt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door iisworks op 31-01-2018 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
Zelf nooit meegemaakt dus ik kan daar niet over mee praten.
Users reviews zijn daarom belangrijk om in de gaten te houden.

Zoals bij de release van de Spark toen er meerdere klachten waren gekomen over dat de props ineens stopten met vliegen, waardoor deze als een brick naar beneden viel. DJI erkende dit uiteindelijk en bracht toen vorig jaar september een update uit om dit te fixen.

Helemaal niet erg om dus eventjes te wachten na de release van een nieuwe drone, om kinder ziektes voor te zijn.

En nog steeds wel benieuwd naar de stabiliteit van de video feed icm Android telefoons.

[ Voor 8% gewijzigd door v1co op 31-01-2018 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
iisworks schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:30:
Spontaan wegvliegen door een bug is IMO echt extreem zeldzaam en kan net zo goed gebeuren in LOS.
Enkel door een bug zal idd niet snel voorkomen. Interferentie hoor ik ook niet heel veel klachten over (tenzij je bij een krachtcentrale vliegt) Maar hardware falen en verkeerde updates daarentegen komt juist heel veel voor.
Zeker bij de Inspire 2 was dat wel een groot issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iisworks
Letterlijk "groot" bij neerstorten idd. ;)
(Sorry, flauw...)

[ Voor 42% gewijzigd door iisworks op 31-01-2018 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Goede vergelijking tussen Mavic Pro en Air (met veel handige achtergrondinformatie):
https://myfirstdrone.com/blog/dji-mavic-air-vs-mavic-pro

En vergelijking tussen Mavic Air en Spark:
https://myfirstdrone.com/blog/dji-mavic-air-vs-spark

[ Voor 42% gewijzigd door iisworks op 31-01-2018 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:02
iisworks schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:36:
Met de 10% korting (nog net geldig toen) kan ik mooi care Refresh aanschaffen.

Los zwart exemplaar, 25e besteld.
Goed nieuws. Hier ook de 25e bij DroneLand besteld, maar wacht nog op de rode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 17:06
Ik ga eind april naar New York, als ik dan nog steeds enthousiast ben dan ga ik er daar 1 kopen. Nog even afwachten dus...

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik zie net in de quick start dat de live view 1080p is dichtbij en 720p verder weg.... Dat vertellen ze nergens anders. Wellicht een copy / paste foutje of een feature downgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 12:13
TweakerMarco schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:28:
[...]

Goed nieuws. Hier ook de 25e bij DroneLand besteld, maar wacht nog op de rode.
Idem dito, maar dan op de 23e besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Het lijkt er trouwens op dat de video feed van de Air op korte afstand 1080p is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
[...]

[...]

Niemand met eendje drone kijkt naar de drone, maar ook de afstand gaat erg hard.

Ik heb een Mavic Pro, maar je zit zo op een aardige afstand.

Als je een beetje wil vliegen is het allemaal wel te doen, maar bij landschappen filmen ben je zo een kilometer weg.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik lees net dat de gimbal van de Air maar werkt tot 20m/s naar voren en opzij. Die van de Pro gaat opzij tenminste tot 40m/s en naar voren tot 30m/s. Dat is wel een beperking voor mij :(

Ik beging toch steeds meer voordelen te zien in een Pro :(

Dus als iemand een witte Air Fly more combo wil ruilen tegen een Pro (Platinum) combo dan graag even een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
Tadango schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 08:17:
Ik lees net dat de gimbal van de Air maar werkt tot 20m/s naar voren en opzij. Die van de Pro gaat opzij tenminste tot 40m/s en naar voren tot 30m/s. Dat is wel een beperking voor mij :(

Dus als iemand een witte Air Fly more combo wil ruilen tegen een Pro (Platinum) combo dan graag even een PB.
Klink misschien een beetje als een noob. Maar wat betekend dit?
Dat je de camera niet ver naar beneden of opzij kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoutman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01 11:03

Heb je een linkje naar je bron? Ben wel benieuwd want de gimbal van de Air is een stuk robuuster dan die van de Pro namelijk, zou namelijk eerder het tegenovergestelde verwachten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Robuuster ja, maar dus ook minder bewegingsmogelijkheden.

Kijk maar in de specs bij de draaihoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoutman
Tadango schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:25:
Robuuster ja, maar dus ook minder bewegingsmogelijkheden.

Kijk maar in de specs bij de draaihoeken.
Vrijwel geen verschillen die het aannemelijk maken dat de Air in meer harde wind situaties niet goed zijn gimbal kan stabiliseren. Nogmaals, als je een linkje hebt graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ik ben inmiddels wel overtuigd van de range van de Air, maar batterylife is nog steeds slecht met maar 15 min vliegtijd. Nah, mijn Mavic Pro gaat nog steeds niet ingeruild worden.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
whoutman schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:34:
[...]

Vrijwel geen verschillen die het aannemelijk maken dat de Air in meer harde wind situaties niet goed zijn gimbal kan stabiliseren. Nogmaals, als je een linkje hebt graag
Het staat op het DJI forum, maar ik kan de link niet meer vinden. Zoeken is enorm slecht daar. De lijst veranderd ook zo rap......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
rimave schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:36:
Ik ben inmiddels wel overtuigd van de range van de Air, maar batterylife is nog steeds slecht met maar 15 min vliegtijd. Nah, mijn Mavic Pro gaat nog steeds niet ingeruild worden.
Hoe groot is die range dan? Heb je er zelf mee gevlogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• v1co
YouTube: DJI MAVIC AIR: How Active Track Really Works!

DC Rainmaker | Active tracking mode test run. Best interessant om te zien
Hij fietst langs het strand dus je ziet gelijk hoe de gimbal reageert op de sterke wind.

[ Voor 19% gewijzigd door v1co op 01-02-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoutman
Die gimbal slaat op hol :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:35
whoutman schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:21:
[...]

Heb je een linkje naar je bron? Ben wel benieuwd want de gimbal van de Air is een stuk robuuster dan die van de Pro namelijk, zou namelijk eerder het tegenovergestelde verwachten :-)

Mooie vergelijking tussen de mavic air en pro, gaan op veel aspecten dieper in dan andere sites.
v1co schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:21:
[...]

Klink misschien een beetje als een noob. Maar wat betekend dit?
Dat je de camera niet ver naar beneden of opzij kan draaien?
Als je 70 km/u met de air vliegt kan hij de horizon niet meer goed zien doordat de drone door deze snelheid teveel naar voren hangt.

De Gimbal van de Pro kan de camera verder naar voren tilten en zo bij hoge snelheid nog wel de horizon fatsoenlijk filmen. De camera van de Air zal op hoge snelheid dus meer naar beneden zijn gericht vanwege zijn compacte design. Hoeft geen probleem te zijn, maar kan wel.

[ Voor 41% gewijzigd door Intruder op 01-02-2018 10:31 ]

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
Intruder schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:26:
[...]

Mooie vergelijking tussen de mavic air en pro, gaan op veel aspecten dieper in dan andere sites.

[...]

Als je 70 km/u met de air vliegt kan hij de horizon niet meer goed zien doordat de drone door deze snelheid teveel naar voren hangt.
Aha ok. Maar dan is het dus een kwestie van niet zo snel vliegen. Of niet in de tegenwind iig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:35
v1co schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:41:
[...]

Aha ok. Maar dan is het dus een kwestie van niet zo snel vliegen. Of niet in de tegenwind iig :P
Of achteruit vliegen en later reversen ;). Je kan ook 35km/u vliegen zonder restricties en later fast forwarden.

Ander nadeel van de air is dus ook dat je in bergachtige omgevingen de bergtoppen niet kan filmen als je te dichtbij staat (zie tweakers preview). De gimbal tilt daar gewoon niet hoog genoeg voor.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crashtestdummy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:06

crashtestdummy

Ajoeto member

20m/s staat gelijk aan 72km/u. Max snelheid van de Air ligt daar net onder, dus je zult hier alleen last van hebben als je volle poeier met wind mee vliegt.

Tja...
Ik zou je mijne ook meteen te koop zetten als ik 'm al binnen had :+

-- Liever 1 keer met sneeuwwitje dan zeven keer met de dwergen --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
whoutman schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:34:
[...]

Gimbal stabilisatie lijkt geen probleem. Stil blijven hangen op 1 en dezelfde plek wel:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=bit_HGdRAuk]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
crashtestdummy schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:56:
[...]

20m/s staat gelijk aan 72km/u. Max snelheid van de Air ligt daar net onder, dus je zult hier alleen last van hebben als je volle poeier met wind mee vliegt.

Tja...
Ik zou je mijne ook meteen te koop zetten als ik 'm al binnen had :+
Ik denk dat ik mph en m/s verwisseld heb :) De gimbal werkt niet bij meer dan 1/2 van de maximum snelheid. Bij flinke tegenwind heb je er al eerder last van als ze met de snelheid de grondsnelheid bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 22:05
Al testen gebeurd of deze Mavic air in fcc modus kan worden unlockt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goscinny
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 05:52

Dit speelt dan bij opnames van omgeving incl. horizon op hoge snelheid.
Als je een object volgt zoals een voertuig schuin van boven op hoge snelheid is het geen issue meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Tha-guido schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:50:
[...]

Dit speelt dan bij opnames van omgeving incl. horizon op hoge snelheid.
Als je een object volgt zoals een voertuig schuin van boven op hoge snelheid is het geen issue meer?
Klopt. Bij 45 graden naar beneden kijken heb je genoeg marge lijkt me als je rechtuit vliegt. De camera kan nauwelijks naar boven kantelen en daar zit het probleem. Ook de rol is erg beperkt wat snel opzij vliegen beperkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iisworks
En binnen! Alles opgeladen en geupdated, hopelijk morgen vliegen.

Eerste indruk: hij is zeker mooi compact! De meegeleverde case en camera cover zijn perfect. Bouwkwaliteit lijkt vanwege wat minder dan de Spark: de body + accu voelen wat fragieler, en de poten omdat ze gevouwen kunnen worden logischerwijs ook. Het opvouwen van de props is zoals ik al had gelezen wat gepriegel, maar dat zal wel wennen en het weegt zeker op tegen het supercompacte formaat wat je overhoudt! Nu nog ergens een extra accu zien te scoren.

Hopelijk morgen een range/stabiliteits test in bekend gebied. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:54

Japie.G

Colour Classic

Vind dat gepriegel met opvouwen niet zo’n issue. Het is weinig anders dan de pro. De gimball voelt veeeeel beter; lees minder fragiel dan de pro

[ Voor 26% gewijzigd door Japie.G op 01-02-2018 19:18 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Las dat je er ook Spark props op kan zetten. Vliegt ie een minuutje korter mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Nuttig.... Ik wacht op de MAP props :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Japie.G schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:18:
Vind dat gepriegel met opvouwen niet zo’n issue. Het is weinig anders dan de pro. De gimball voelt veeeeel beter; lees minder fragiel dan de pro
Klopt, ik vergelijk in dit geval even met de Spark, die voelt aan als een tank(je). Jammer van de ontvangst issues, want verder was ik daar ook erg tevreden over. En inderdaad is de MA gimbal super vergeleken met de Pro, dat was voor mij echt een minpunt (dus ook een keer beschadigd). Als de MA ook nog een beetje fatsoenlijke ontvangst heeft ben ik helemaal happy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
rimave schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:36:
De range ben ik het ook niet helemaal mee eens. Vooral met opstakels.

Tijdens het vliegen zie je wel eens mooie shots, ook als je al achter een bos met bomen staat. Dan kan een pro het ook al moeilijk krijgen.

En vliegtijd is ook een probleem. Je hebt een pro, die kan 27 minuten vliegen. Ik heb even mijn flight records erbij gepakt. Hoogste is 21 minuten, de meeste tussen de 13-15 minuten.

Je bouwt voor jezelf al een veiligheidsmarge in en wil je accu niet leeg vliegen. De 27 minuten is daarnaast in optimale condities.

De air is wat dat betreft een stap terug.

Ik zou wachten op de Mavic Pro 2. Hopelijk met de 1 inch sensor uit de Phantom 4 pro.

Als je nu begint met vliegen zou ik de air wel overwegen, maar gezien de prijsstelling van de pro... Zou ik denk ik toch voor de pro gaan.

Ik zie soms aanbiedingen in China van rond de €850 voor een pro Fly More Combo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
dfrenner schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 07:17:
[...]

De range ben ik het ook niet helemaal mee eens. Vooral met opstakels.

Tijdens het vliegen zie je wel eens mooie shots, ook als je al achter een bos met bomen staat. Dan kan een pro het ook al moeilijk krijgen.

En vliegtijd is ook een probleem. Je hebt een pro, die kan 27 minuten vliegen. Ik heb even mijn flight records erbij gepakt. Hoogste is 21 minuten, de meeste tussen de 13-15 minuten.

Je bouwt voor jezelf al een veiligheidsmarge in en wil je accu niet leeg vliegen. De 27 minuten is daarnaast in optimale condities.

De air is wat dat betreft een stap terug.

Ik zou wachten op de Mavic Pro 2. Hopelijk met de 1 inch sensor uit de Phantom 4 pro.

Als je nu begint met vliegen zou ik de air wel overwegen, maar gezien de prijsstelling van de pro... Zou ik denk ik toch voor de pro gaan.

Ik zie soms aanbiedingen in China van rond de €850 voor een pro Fly More Combo...
Zo dan! Een halvering van de opgegeven specs? 13-15 min met een Pro? Dat had ik niet verwacht. Ik ben nu net voor het eerst ingestapt met de Mavic Air en ik heb nog niet gevlogen door tijdsgebrek en het slechte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Zolang vliegt hij, de accu is niet leeg dan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
15 minuten vliegtijd is ook wel een mooie marge om niet verder dan 500 meter te vliegen op een halve accu :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Tadango schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:10:
Oh oke :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Redondo1982 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 07:38:
[...]

Zo dan! Een halvering van de opgegeven specs? 13-15 min met een Pro? Dat had ik niet verwacht. Ik ben nu net voor het eerst ingestapt met de Mavic Air en ik heb nog niet gevlogen door tijdsgebrek en het slechte weer.
Nou wacht even, die accu is uiteraard niet leeg dan...
Maar dat wil je ook niet, je wil niet net te ver zitten om nog terug te kunnen keren.

Kijk de opgegeven waarde haal je ook niet. Dat is in ideale omstandigheden, beetje extra wind, wat hoger lager harder vliegen en die waarde gaat omlaag.

Daarnaast bouw je voor jezelf een marge in. Stel ik zit 2 km ver en ik zie 50% accu verschijnen. Dan gaat het bij mij al kriebelen. Dat ik nog makkelijk terug kan wil niet zeggen dat ik de randjes ga opzoeken. Better safe than sorry.

Ik ben dus een behoudende vlieger. Er zit daar 1000 euro in de lucht...
Dus vaak heb ik nog 20% over als ik terug ben. Met 20% ga je niet opnieuw de lucht in, dat is niet heel nuttig.

Maar ieder beslist die marge voor zichzelf. De ene denkt, acht het is maar geld en we hebben er lol van, de ander is er heel zuinig op en blijft ver binnen de marges.
Tadango schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:10:
Klopt...
v1co schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:35:
15 minuten vliegtijd is ook wel een mooie marge om niet verder dan 500 meter te vliegen op een halve accu :')
in een 9 minuten vlucht heb ik 2400 meter gevlogen, dus dat valt wel mee.
Het is meer dat filmen van de juiste hoek en setting soms wat tijd kost.

Ik hoop op de Mavic Pro 2 binnenkort!

Edit:
Bij 21 minuten vliegen had ik nog 25% accu over, maar bij 30% wordt hij rood in beeld, dat schrikt mij af :+
For the record, dan heb ik 4460 meter gevlogen.

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 02-02-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Je kan de limieten aanpassen zoals je wilt toch? Maar te leeg is een probleem hoe dan ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ik relateer de accutijd en wifi verbinding aan de Spark. Dat is natuurlijk geen vergelijking, want de Mavic Air is beter. De Spark heb ik weg gedaan omdat die korte vliegtijd een issue was en het image signal wat steeds weg viel. Dat image signal is nu beter, daar ben ik wel van overtuigd, maar de accu tijd is weer een stap terug voor mij. Met de Spark heb ik vaak gegoen beleefd dat de drone net lekker in de lucht hangt en je lekker aan het opnemen bent en dan dus een prachtig shot af moet breken omdat de accu bijna leeg is. Vervolgens moet je weer een nieuwe accu in de drone drukken om het shot af te maken. Frustrerend.

Ik vraag mij wel af of die accutijd van DJI berekend is met alleen vliegen?
De accutijd loopt namelijk nog sterker terug als je de gehele vlucht aan het opnemen bent is mijn ervaring. Het zijn geen baanbrekende cijfers, maar het scheelt je toch een 10% aan vlieg tijd.

Pagina: 1 ... 3 ... 17 Laatste

Let op:
Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.