Acties:
  • +7 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

[DJI Mavic Air] informatie en discussie deel 1

Afbeeldingslocatie: https://img.newatlas.com/dji-mavic-air-3.jpg?auto=format%2Ccompress&ch=Width%2CDPR&fit=crop&h=347&q=60&rect=0%2C428%2C6141%2C3455&w=616&s=c2fca49c2470b9efcd3c624829ecbbe5
Dit topic is bedoeld om de nieuwe DJI Mavic Air drone te bespreken. 23 januari 2018 is hij aangekondigd.

Drone-maker DJI heeft de Mavic Air aangekondigd, een drone die 4K beelden maakt en qua formaat en prijs tussen de Mavic Pro en de DJI Spark in valt. De drone is net als de grotere Mavic Pro opvouwbaar. De rotor-armen zijn in de klappen waardoor de drone makkelijk is mee te nemen.
Opgevouwen heeft de Mavic Pro een kleinere voetafdruk dan de DJI Spark, een kleinere drone die niet opbouwbaar is. Ook is de Mavic Air met 430 gram 41 procent lichter dan de Mavic Pro

De camera is gemonteerd op een 3-assige gimbal en gebruikt een 1/2,3-inch 12 megapixel sensor. De lens heeft een diafragma van f/2.8 en equivalente brandpuntsafstand van 24 millimeter. RAW- en burst-foto's worden ondersteund. Er is een functie waarmee 25 foto's tot een 32 megapixel 360-graden panorama worden gecombineerd. Video kan worden opgenomen in 4K tot 30fps, 2.7K tot 60 fps en 1080p tot 120fps. De maximale bitrate is 100 Mb/s en h.264-encoding wordt gebruikt.

De vluchtcomputer is ook geupgrade naar FlightAutonomy 2.0. ActiveTrack kan nu tot 16 objecten volgen waarbij het selecteren van het juiste object makkelijker moet zijn. Er zijn twee nieuwe QuickShots, voor zes in totaal, Rocket, Dronie, Circle, Helix, Asteroid en Boomerang. Deze kunnen gebruikt worden om snel een standaardpatroon om of naar een object te vliegen voor een opname. Ook besturing op korte afstand met handgebaren is verder uitgebreid, waarbij onder andere de afstand geregeld kan worden.

De drone weegt 430 gram en meet 168 bij 184 bij 64 millimeter. Opgevouwen neemt dat af tot 168 bij 83 bij 49 millimeter. Er kan met 68 km/h gevlogen worden tot 4 kilometer ver weg. De accuduur is maximaal 21 minuten en de DJI Goggles worden ondersteund.

De drone heeft een intern opslaggeheugen van 8GB dat kan worden uitgebreid met een SD-kaart.
De Mavic Air is per direct te koop in de webstore van DJI voor €849. Ook is er een Fly More-pakket voor €1049 waar twee extra batterijen, twee extra propellers, een acculader en reistas bij zitten.

Verkrijgbaar in de kleuren: Arctic White, Onyx Black en Flame Red.
Afbeeldingslocatie: https://www.foka.nl/media/362b6fa1-541b-4d04-b6be-8f7a1d80fa29
Afbeeldingslocatie: https://www.foka.nl/media/f73dbab3-c67a-49af-a096-aedd954e962d
Afbeeldingslocatie: https://www.foka.nl/media/0b182dcf-be46-4967-8e07-8a2303854e45
Belangrijkste kenmerken van de DJI Mavic Air
  • Zeer compacte en lichte drone
  • 3-assige gestabiliseerde 4K camera
  • Aerodynamisch design
  • Krachtig, intellligent en makkelijk te vervoeren
  • 1/2.3 CMOS-sensor
  • 24mm f/2.8 lens
  • Zeven camera's voor obstakel ontwijken
  • Drie directionele sensoren voor de omgeving
  • Vernieuwde case voor bescherming van de gimbal en preciezere bewegingen
  • Opvouwbaar
  • Uni directionele antenne
  • HDR
  • ActiveTrack
  • Quick Shot modes waaronder Boomerang en Asteroid
  • Smart Capture
  • Flight Autonomy 2.0
  • Advanced Pilot Assistance Systems (APAS)
  • Sport mode
  • GPS + GLONASS
  • Werkt met de DJI Go App (voor Android en iOS)
  • Video opnamen: 4K met 30fps en Full HD met 120fps
  • Foto's: 12 megapixels
  • Panorama: 32 megapixels
  • Vliegduur: tot 21 minuten
  • Maximaal bereik: 4km
  • Geheugen: 8GB intern geheugen en additionele microSD (max. 128GB)
  • Maximale snelheid: 68,4km/u
  • Maximale hoogte boven zeeniveau: 5000 meter
  • ISO: 100 tot 3200
  • Sluitertijd: 1/8000s
  • Foto formaat: JPEF/DNG (RAW)
  • Video formaten: MP4/MOV
  • Voeding: Intelligent Flight Battery (60W, 2375mAh)
  • Afmetingen (opgevouwen): 168x83x49mm
  • Afmetingen (uitgevouwen): 168x184x64mm
  • Gewicht: 430g
Prijs
Nederland:
€849.00 voor DJI Mavic Air.
  • DJI Mavic Air
  • Remote controller
  • Intelligent Flight Battery
  • Oplader
  • Propeller Guards
  • Voedingkabel
  • 8x propellers
  • Opbergcase
  • RC-kabel (lightning)
  • RC-kabel (micro USB)
  • RC-kabel (USB Type-C)
  • Communicatie kabel (USB 3.0, Type-C)
  • USB adapter
  • RC-kabel slider (groot)
  • 2x RC-kabel slider (klein)
  • Reserve control sticks
  • Twee jaar garantie
€1049.00 voor DJI Mavic Air Fly more Combo.
  • DJI Mavic Air
  • Remote controller
  • 3x Intelligent Flight Battery
  • Oplader
  • Propeller Guards
  • Voedingkabel
  • 12x propellers
  • Opbergcase
  • RC-kabel (lightning)
  • RC-kabel (micro USB)
  • RC-kabel (USB Type-C)
  • Communicatie kabel (USB 3.0, Type-C)
  • USB adapter
  • RC-kabel slider (groot)
  • 2x RC-kabel slider (klein)
  • Reserve control sticks
  • Battery Charging Hub
  • Schoudertas
  • Battery to Power Bank Adaptor
  • Twee jaar garantie
Afbeeldingslocatie: https://www.kamera-express.nl/media/f4351f7d-bd6c-46b0-8fa1-05a4cf217cae

USA:
$799,00 voor DJI Mavic Air met afstandsbediening
$999,00 voor DJI Mavic Pro Combo versie
Links
https://store.dji.com/pro...re_index_banner&vid=38961
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://cdn.pocket-lint.com/r/s/970x/assets/images/143437-drones-news-dji-mavic-air-is-official-and-it-could-be-all-the-drone-youll-ever-need-image1-xzjxvq49ti.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.dutchcowboys.nl/uploads/images/dji-mavic-air.png
Afbeeldingslocatie: https://www.kamera-express.nl/media/10dd6cfe-8da3-4ee4-b83e-333f9aa38819
Afbeeldingslocatie: https://www.kamera-express.nl/media/c1536db1-1a70-48c5-b662-e9a6de9113c1
Afbeeldingslocatie: https://www.kamera-express.nl/media/f2689017-d96d-4193-af7f-b30c25e54d6d
Afbeeldingslocatie: https://www.kamera-express.nl/media/ef3b0531-6bff-427a-9b70-eefa53a60341
Afbeeldingslocatie: https://cdn.pocket-lint.com/r/s/970x/assets/images/143437-drones-news-dji-mavic-air-is-official-and-it-could-be-all-the-drone-youll-ever-need-image1-xzjxvq49ti.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ksassets.timeincuk.net/wp/uploads/sites/54/2018/01/Mavic-Air_expedition-1024x701.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.pocket-lint.com/r/s/970x/assets/images/143437-drones-news-dji-mavic-air-lifestyle-image1-vsuejvil0x.jpg
Afbeeldingslocatie: https://mma.prnewswire.com/media/632176/DJI.jpg?w=800
Videos

[ Voor 45% gewijzigd door T.E op 30-01-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
Topic aangemaakt. Mocht er nog wat aan geknutseld worden hoor ik dat wel.

Ikzelf ben een Mavic Pro vlieger maar denk er sterk aan hem in te ruilen voor deze kleinere Mavic Air...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmithNL
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-03 09:10
Justine laat in haar review mooi zien dat er handige verbeteringen zijn tov de Mavic Pro..
Het is niet wereldschokkend, maar de nieuwe camerakap lijkt me veel handiger en ook slim dat de pookjes te verwijderen EN op te bergen zijn in de controller.

Net als de topicstart denk ik er over om de MP in te ruilen, zeker nu je er op marktplaats nog wel een euro of 900 voor kunt krijgen... (opvallend veel nieuwe advertenties vandaag trouwens :+ )

Edit: Casey heeft 'm ook al te pakken:

[ Voor 17% gewijzigd door SmithNL op 23-01-2018 20:39 ]

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone X -- DJI Mavic Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
Vind DJI het gek dat alles al uitgelekt was. Alle bekende youtube vloggers hebben er al mee mogen spelen.
Vraag me alleen af of die niet betaald worden om een goede indruk achter te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:45
Wel een cool ding!
Ook vrij compact nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 06:38
Verschil in formaat viel mij ook wel op: Het zit dichter bij de Spark dan bij de Mavic Pro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xwfMJfQIHLBWl0VRXGviihZx/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GVd4Xbfyl0IxdjP7O2BnjjnD/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VUbCQ7MateuC95guaJSdNOih/full.jpg

Hier kan je de specificaties van de drones vergelijken, een paar dingen vielen me op
  • Gewicht: Spark 300g, Mavic Air 430g, Mavic Pro 734g. Hij is echt licht!
  • Snelheid: Dezelfde 65 km/h als de Mavic Pro. Minder snel stijgen en dalen.
  • Intelligent Flight Modes: toch een aantal minder voor de Air. Vraag me af of dat klopt.
  • Gimbal: Even snel, iets preciezer, geen Portrait Mode (verticale foto's)
  • Sensoren: Voor en achterwaards. Bereik iets kleiner (24m vs 30m)
  • Camera: Iets wijdere beeldhoek (24mm vs 28mm), iets minder lichtsterk (f/2.8 vs f/2.2)
  • Foto's: HDR en ingebouwde panorama
  • Video: 4k 30fps, 2.7k 60fps (yes!) en 1080p 120fps tot 100 Mb/s
  • Max Transmission Distance: Significant minder in EU! (geen OcuSync)
Sterke review verder dit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Benieuwd naar het bereik in Europa.
Of je nu wel probleemloos 1000 meter kan vliegen.
Ik snap dat het niet mag, maar zou leuk zijn als het kán, zodat je zeker weet dat alles eronder sowieso goed gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
Ikzelf neem al genoegen met 200 meter. Wil de drone in het vizier houden al zie je hem na 100 meter al bijna niet meer.

Wel benieuwd naar de connectie tussen de drone en de controller. Dit was bij de Spark niet al te best.
En waarom deze lagere prijs? Zijn we zo hard genaaid met de 1500 van de Mavic combo versie destijds.
Tevens worden wij europeanen weer genaaid tegenover de usa prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Naja, 1000 meter bij wijze van.
Helaas weer wifi, dus ben benieuwd. Wacht wel even wat EU gebruikerservaringen af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem81
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-05 14:33
Ik zat al wat te twijfelen tussen een Mavic Pro of wachten op de Mavic Pro 2 toen ik dit nieuws zag :D
De Air is wel een erg mooi alternatief, vooral vanwege de omvang! Grootste nadelen wat ik zo snel zie is dat de Air luidruchtiger is dan de Mavic Pro met low noise props en bereik is minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 18:05
Dat bereik kon nog wel eens een issue worden. Mede daarom ben ik destijds van de Spark naar de Mavic gegaan. Maar wat ik ook wel prettig vondt afgelopen weekend is dat de Mavic bij 1200 meter afstand pas een transmission error gaf en het advies om de controller iets anders te richten. Ik had nog wel steeds beeld. Bij de Spark was ik bij een transmission error allang het beeld kwijt en was hij alweer automatisch terug komen vliegen. Sterker nog, die 1200 meter had ik never nooit gehaald. Nu hoeft dat ook niet, maar het is wel o zo fijn dat het image transmission signal zo retestabiel is bij de Mavic Pro.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-maartentuk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-07-2023
Ik ben benieuwd of Mediamarkt hem de komende dagen op de site gaat zetten. Zou super zijn want dan doet hij ook mee aan de BTW actie die vrijdag van start gaat. Als hij meedoet is hij voor 700 euro te bemachtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gjeest
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-05 13:12
Jan-maartentuk schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 00:50:
Ik ben benieuwd of Mediamarkt hem de komende dagen op de site gaat zetten. Zou super zijn want dan doet hij ook mee aan de BTW actie die vrijdag van start gaat. Als hij meedoet is hij voor 700 euro te bemachtigen.
De Mavic Air zal niet mee gaan doen tijdens de BTW dagen, mocht je een drone willen hebben zou ik voor de Mavic Pro gaan, levertijd zal sowieso lang zijn. Als je kijkt naar de Mavic Pro destijds kan het nog wel even duren voor je de Mavic Air in handen hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devindegroot
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-05 12:34
Ondertussen een video gemaakt met een overzicht van de functies en of het de upgrade waard is!

Dat is mooi, maar laat ons hier maar even in tekst weten wat je er van vindt. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Grozno op 28-01-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-05 22:59
De controller krijg je nu dus ook al bij de standaard versie? De combo is dus enkel 2 accu’s, 2 propellors, een battery to powerbank en een charging hub extra.

Wat heb je aan een charging hub en een battery to powerbank? En wat kost een losse accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
DCNY schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 07:48:
De controller krijg je nu dus ook al bij de standaard versie? De combo is dus enkel 2 accu’s, 2 propellors, een battery to powerbank en een charging hub extra.

Wat heb je aan een charging hub en een battery to powerbank? En wat kost een losse accu?
Accu 79 euro. Dus dat is al 158 euro.
Charging hub om meerdere batterijen achter elkaar op te laden. Wel zo handig.
Battery to powerbank zou ik nooit gebruiken verneuk je de batterijen om een telefoon op te laden.
Props wil je wel reserve hebben mocht er een kapot gaan.
Ook zit er een case bij waar je de drone in kan doen.
Toch wel een betere deal die combo.

[ Voor 4% gewijzigd door T.E op 24-01-2018 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 12:50
Dit wordt mijn eerste drone, wat een te gek ding! Mooie combi tussen Spark en Mavic. Al vanaf de lekfoto’s van de Spark in de markt, maar er vanaf gezien door de problemen met leveringen en het bereik na lezen van ervaringen. Vorige maand bijna voor kerst de Mavic gekocht en ook hiervan afgezien door het slechte weer. Wachten is dus beloond haha

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
Redondo1982 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:26:
Dit wordt mijn eerste drone, wat een te gek ding! Mooie combi tussen Spark en Mavic. Al vanaf de lekfoto’s van de Spark in de markt, maar er vanaf gezien door de problemen met leveringen en het bereik na lezen van ervaringen. Vorige maand bijna voor kerst de Mavic gekocht en ook hiervan afgezien door het slechte weer. Wachten is dus beloond haha
Leveringen maak ik me niet zo'n zorgen over. De Mavic was een ellende maar bij de Spark binnen 2 weken genoeg voorraad. En verwacht ook niet de vraag naar een drone zoals bij de mavic was.

Het bereik is even afwachten want hetzelfde wifi systeem als bij de spark wordt gebruikt. Waarschijnlijk daardoor ook stuk goedkoper dan de mavic bij introductie.

Als Mavic bezitter alleen overgaan als je een kleinere drone wilt met de Mavic specs.
En dat is wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 21:20
Ligt het aan mij of is de beeldkwaliteit van de air minder dan die van de Mavic pro? Na het zien van meerdere online reviews (die ik vooralsnog met een korreltje zout neem) ben ik nog niet compleet blown away door de mavic air.

Grote voordelen van de mavic pro vind ik het geluid, het bereik en de langere accu duur. Een erg moeilijke afweging tegenover de mavic air, die weer een stuk lichter is en wendbaarder. Ik vind die 360 foto's ook wel erg gaaf.

Moeilijk moeilijk moeilijk....

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 09:35
T.E schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:00:
[...]
Battery to powerbank zou ik nooit gebruiken verneuk je de batterijen om een telefoon op te laden.
Leg eens uit waarom dat een probleem is? Lijkt mij dus wel handig, zeker onderweg.

Ik heb een witte fly more combo besteld gisteren. Ben erg benieuwd hoe lang het duurt voordat ze verzonden worden :)

[ Voor 16% gewijzigd door Tadango op 24-01-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Intruder schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:35:
Ligt het aan mij of is de beeldkwaliteit van de air minder dan die van de Mavic pro? Na het zien van meerdere online reviews (die ik vooralsnog met een korreltje zout neem) ben ik nog niet compleet blown away door de mavic air.

Grote voordelen van de mavic pro vind ik het geluid, het bereik en de langere accu duur. Een erg moeilijke afweging tegenover de mavic air, die weer een stuk lichter is en wendbaarder. Ik vind die 360 foto's ook wel erg gaaf.

Moeilijk moeilijk moeilijk....
Dat zie ik anders. Stabiliteit is een beetje minder maar dat is logisch aangezien hij minder weegt. Qua belichting vindt ik het beeld beter / constanter dan de Pro. Fixed focus zal ook een verschil zijn. Op welke punten vindt je het beeld minder dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
T.E schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:38:
[...]

Leveringen maak ik me niet zo'n zorgen over. De Mavic was een ellende maar bij de Spark binnen 2 weken genoeg voorraad. En verwacht ook niet de vraag naar een drone zoals bij de mavic was.

Het bereik is even afwachten want hetzelfde wifi systeem als bij de spark wordt gebruikt. Waarschijnlijk daardoor ook stuk goedkoper dan de mavic bij introductie.

Als Mavic bezitter alleen overgaan als je een kleinere drone wilt met de Mavic specs.
En dat is wat ik wil.
Spark twee weken? Dit was echt langer hoor. Heb wekenlang het topic in de gaten gehouden en diverse winkels.

Wist overigens niet dat hetzelfde wifi systeem werd gebruikt. Dit is m.i. een minpunt. Of is dit inmiddels verbeterd? Kijk, zelfde systeem hoeft niet zelfde uitvoering te zijn als er hardwarematige verbeteringen zijn aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Tadango schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:34:
[...]

Dat zie ik anders. Stabiliteit is een beetje minder maar dat is logisch aangezien hij minder weegt. Qua belichting vindt ik het beeld beter / constanter dan de Pro. Fixed focus zal ook een verschil zijn. Op welke punten vindt je het beeld minder dan?
Dat viel mij ook al op bij die video van Casey Neistat. In het begin denk je nog wow, maar zodra hij met de drone over een reeks gekleurde huisjes vliegt en daar het beeld van de Mavic Pro naast zet dan valt het beeld van de Air toch wel erg tegen. Net als bijna op het einde dat hij boven de zee vliegt. Het water is gewoon niet blauw meer bij het beeld van de Mavic Air.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Redondo1982 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:41:
Wist overigens niet dat hetzelfde wifi systeem werd gebruikt. Dit is m.i. een minpunt. Of is dit inmiddels verbeterd? Kijk, zelfde systeem hoeft niet zelfde uitvoering te zijn als er hardwarematige verbeteringen zijn aangebracht.
Idd, dit is het potentieel het grootste minpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intruder
Tadango schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:34:
[...]

Belichting vond ik inderdaad beter, de kleuren van de mavic pro vond ik dan weer mooier. Al zal dat ook wel in de nabewerking bij te werken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qbdbd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 09:32
Redondo1982 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:41:
[...]

Spark twee weken? Dit was echt langer hoor. Heb wekenlang het topic in de gaten gehouden en diverse winkels.

probleem met de Spark was dat DJI hem inderdaad op een gegeven moment wel snel leverde, koos je er echter voor om het via een retailer te kopen dan duurde het een stuk langer. De vraag is nu of dat weer hetzelfde gaat zijn. kiest DJI ervoor om eerst consumenten uit te leveren of om het retailkanaal snel van items te voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:23
Aangezien de range verviervoudigd is in 2.4GHz mode is het aannemelijk dat het wifi systeem flink verbeterd is. Ik begreep dat er (grotere?) antennes in de uitklapbare pootjes zitten. Hopelijk voldoende om hem nu ook in CE werkbaar te houden onder niet-ideale omstandigheden. Dat was met Spark mijn grootste issue (vooral zonder FCC patch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
rimave schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:42:
[...]

Dat viel mij ook al op bij die video van Casey Neistat. In het begin denk je nog wow, maar zodra hij met de drone over een reeks gekleurde huisjes vliegt en daar het beeld van de Mavic Pro naast zet dan valt het beeld van de Air toch wel erg tegen. Net als bijna op het einde dat hij boven de zee vliegt. Het water is gewoon niet blauw meer bij het beeld van de Mavic Air.
Dat is dan de enige die ik niet gezien heb (ik vindt hem een irritant persoon). Als ik naar deze side by side beelden kijken is het verschil anders: YouTube: MAVIC AIR vs MAVIC PRO COMPARISON Smaken verschillen ook uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
In de video van casey viel het me op dat de side by side compleet andere beelden hadden, de ene filmde de zee en de andere filmde meer de overgang van zee naar strand.

Bovenstaande filmpje is elke keer een clip over belicht, welke daardoor minder uit de verf komt. Ene keer is dat de pro andere keer de air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
Tadango schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:29:
[...]

Leg eens uit waarom dat een probleem is? Lijkt mij dus wel handig, zeker onderweg.

Ik heb een witte fly more combo besteld gisteren. Ben erg benieuwd hoe lang het duurt voordat ze verzonden worden :)
Hoemeer je de accu gebruikt hoe slechter die worden. Waarom zou je daarom je telefoon ermee opladen? In noodgeval misschien handig. Maar heb die van de mavic nog in de verpakking zitten.

Verder had ik de spark toch echt na 2 weken bij de wehkamp gekocht die hadden voldoende voorraad en had geen reservering gedaan. Het was de rode combo versie.

Als de levering over een week begint dan verwacht ik eind februari toch wel voldoende voorraad bij dji.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Vergeet niet dat een telefoon opladen een stuk minder stroom trekt uit de accu waardoor de slijtage een stuk minder is. Slijtage valt ook echt wel mee. Ja elke met cycle slijt hij maar een volle accu weg leggen is veel slechter. Dan liever even ontladen tot 50% door de accu bv als powerbank te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
matthijst schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:43:
[...]

Idd, dit is het potentieel het grootste minpunt.
Maar weer even wachten met bestellen dan. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-05 20:23
Als de mavic air mee doet met aankomende btw actie koop ik em, anders wacht ik een betere deal af.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
Tadango schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:32:
Vergeet niet dat een telefoon opladen een stuk minder stroom trekt uit de accu waardoor de slijtage een stuk minder is. Slijtage valt ook echt wel mee. Ja elke met cycle slijt hij maar een volle accu weg leggen is veel slechter. Dan liever even ontladen tot 50% door de accu bv als powerbank te gebruiken.
Daar heb je gelijk in. Heb afgelopen maand maar 1x gevlogen en de accu's waren alweer op 2 streepjes.
Maarja kloteweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 07:41
T.E schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:08:
[...]

Daar heb je gelijk in. Heb afgelopen maand maar 1x gevlogen en de accu's waren alweer op 2 streepjes.
Maarja kloteweer.
De phantom accu's ontladen zichzelf na een x aantal dagen (de dagen in te stellen in de app) dit is juist om te voorkomen dat de accu's langdurig op 100% blijven liggen in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
Furfoot schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:53:
Als de mavic air mee doet met aankomende btw actie koop ik em, anders wacht ik een betere deal af.
Daar hoef je echt geen rekening mee te houden. Ten eerste hij ligt niet in de winkel en de Air zal pas na de btw dagen te koop zijn bij mediamarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 20:30
Wat er wel eens gebeurd is dat ze een sterretje op de folder zetten dat drones niet mee doen aan de BTW actie.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Dacuuu schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:13:
[...]

De phantom accu's ontladen zichzelf na een x aantal dagen (de dagen in te stellen in de app) dit is juist om te voorkomen dat de accu's langdurig op 100% blijven liggen in de kast.
Ik ben benieuwd of dat ook in de kleinere accu's zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem81
iisworks schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:30:
Aangezien de range verviervoudigd is in 2.4GHz mode is het aannemelijk dat het wifi systeem flink verbeterd is. Ik begreep dat er (grotere?) antennes in de uitklapbare pootjes zitten. Hopelijk voldoende om hem nu ook in CE werkbaar te houden onder niet-ideale omstandigheden. Dat was met Spark mijn grootste issue (vooral zonder FCC patch).
Wat is het verschil qua range tussen de Mavic Pro en Air?
Ik begrijp dat bij de Air de remote qua bereik max 4km ver kan, wat me meer dan genoeg lijkt. Of zit het hem in de video-transmission waarbij de kans bestaat dat je het beeld verliest als de afstand te groot wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05 17:11

qless

...vraag maar...

De pro heeft occusync, veel stabieler dan wifi, en komt verder.
De 4 km bij de air (en 7 bij de pro) is alleen in FCC gebieden. Hier in europa mag de boel wat minder hard en kom je volgens DJI op 2 km (en 4 bij de pro)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06-2022
Welke format word de video etc opgeslagen? RAW ook?
Ik wist dat dit bij de Spark niet het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 17:09
Tadango schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:47:
[...]
Ik ben benieuwd of dat ook in de kleinere accu's zit.
De Spark accu's ontladen zich zelf ook.

Iets anders, het lijkt erop
The Mavic Air is the first DJI drone to introduce USB-C for content transfer. Sadly, we found out that it can't be used to charge the drone. You'll still have to lug around the proprietary DJI charger for this drone.
dat de mogelijkheid tot het opladen van de batterij die in de drone zit via de USB poort ontbreekt. Dit was voor mij een van de redenen om de Spark te kopen. Handig bijv als je op reis bent, langdurig geen stopcontact in de buurt hebt, en dan een paar power banks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
DJI heeft bevestigd dat de Air accu's opgeladen kunnen worden via USB-C

EDIT: Schijnt wel te kunnen maar wordt niet geadviseerd.... ach ja.

[ Voor 33% gewijzigd door Tadango op 24-01-2018 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
Ik heb een order geplaatst voor de combo versie.
Dji credit van 10 euro opgebouwd. Die 10 euro weer mooi als korting op de Dji care refresh gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
ps. bij droneland 10% korting is de combo versie 944 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 17:09
Tadango schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:06:
DJI heeft bevestigd dat de Air accu's opgeladen kunnen worden via USB-C

EDIT: Schijnt wel te kunnen maar wordt niet geadviseerd.... ach ja.
Waar heb je dat gelezen/gevonden? Ik kan niks vinden bij de specs op DJI site en als ik zoek kom ik alleen twee artikelen (Techradar, PCMag) tegen die zeggen dat het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Uit deze discussie: https://forum.dji.com/thread-130913-1-2.html

Was verwarring dus (de antwoorden van de support desk kloppen nooit :))

Wellicht werkt het dan ook niet, was een verkeerde interpretatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 20:30
T.E schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 00:27:
ps. bij droneland 10% korting is de combo versie 944 euro.
Helaas nu al niet meer. :|

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Totale orderwaarde incl. BTW € 944,10

Gek, hier nog wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
Even gekeken. Staat er 1172. Bij afrekenen 944. Sla je slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
dat is zeker niet duur! Toch wil ik eerst even de EU range testen afwachten, als prima zijn dan durf ik het wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Net bij Droneland de losse versie besteld, ook 10% korting tijdens afrekenen: €764, betaald met PayPal.

Gelukkig zit de RC al bij de losse versie, dus later met een extra accu erbij is de set compleet genoeg voor mij.

Ik wacht ook met smart op de EU/CE range testen, als dat tegenvalt annuleer ik wel. Ik verwacht dat DJI weer als vanouds een tijdje zelf de verkopen doet voordat de retailers aan bod komen... :)

[ Voor 35% gewijzigd door iisworks op 25-01-2018 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik zal hem eerst goed op EU modes testen als hij binnen is. Valt dat tegen gaan we wel modden :) Ze schijnen wel dingen verbeterd te hebben maar de opgave in de praktijk halen blijft lastig. Op plekken zonder wifi / gsm edg zal het vast prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:53
Ik vind de Spark in ieder geval niet goed genoeg als drone om plaatjes mee te schieten op vakantie. Daar is hij vooral qua range echt iets te beperkt voor.

Vraag me af of de Air voldoende verbetering biedt, of dat ik gewoon voor de Mavic moet gaan..

(Ik ga binnenkort met de motor een trip maken naar Azië en wil graag een drone mee om mooie filmpjes te schieten..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
De Air is een Mavic. Hij valt in dezelfde categorie als de Mavic Pro, niet de Spark. Qua kwaliteit doet hij ook niet onder voor de Pro en op video gebied is hij soms zelfs beter. De sensor is gelijk aan die van de Pro maar de bitrate is nu max 100Mb/s dus minder compressie verlies.

Qua formaat is hij een stuk kleiner en lichter dan de Pro en dat kan zeker bij een motortrip belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06-2022
Alleen geen lightbridge of Ocusync wat de Mavic wél heeft. Beetje jammer...
Toen ik mijn Spark nog had kon ik met mods wel een stuk betere range halen. Alleen het nadeel was, was dat de mod APK's mijn Android telefoon deed vast lopen... Niet bepaald handig op momenten waar ik me drone niet meer kan zien.

Vandaar dat ik me Spark heb verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
Droneland 10% korting is niet meer geldig op de Mavic Air.
Dit staat nu in de voorwaarden:

-Geldig van 12-01-2018 tot en met 31-01-2018 23:59 uur
-De korting wordt pas verrekend in de winkelwagen bij het afrekenen
-De DJI Mavic Air & DJI Mavic Air Fly More Combo zijn uitgesloten van deze actie.

Vriend van me wilde hem ook bestellen met de korting maar helaas.
Gelukkig heb ik gister er ook een besteld bij droneland met de korting.
Heb ook een bestelling staan bij DJI. Kijken wie het snelste levert aangezien ik 16 februari naar Oostenrijk ga zou dat een leuk zijn om met de Mavic en Mavic Air op pad te kunnen gaan en de drones goed te gaan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:33
T.E schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:22:

-De DJI Mavic Air & DJI Mavic Air Fly More Combo zijn uitgesloten van deze actie.

Heb ook een bestelling staan bij DJI. Kijken wie het snelste levert aangezien ik 16 februari naar Oostenrijk ga zou dat een leuk zijn om met de Mavic en Mavic Air op pad te kunnen gaan en de drones goed te gaan vergelijken.
Gelukkig vanmorgen nog besteld met korting, nu hopen dat ie een beetje op tijd binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Benieuwd naar de (vaak vrij zinloze) accessoires die op Aliexpress gaan komen. De bijgeleverde case ziet er al perfect compact uit, camera/gimbal protector ook prima! :)

Voor de RC heb ik nog een Mavic RC sleeve liggen, mogelijk dat daar nog een compactere versie van komt voor RC zonder de sticks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 10:06
Tadango schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:16:
Uit deze discussie: https://forum.dji.com/thread-130913-1-2.html

Was verwarring dus (de antwoorden van de support desk kloppen nooit :))

Wellicht werkt het dan ook niet, was een verkeerde interpretatie
serieuze fout van dji. Al vind ik het raat dat het bij de spark wel ging met micro usb. Met de charging hub zou het anders ook wel goed geweest zijn. Met usb-c zou dat toch perfect moeten lukken

[ Voor 11% gewijzigd door pina op 25-01-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ze hadden de hele accu aansluiting wel USB-C kunnen maken. Data van het pakket kan prima uitgelezen worden op die manier :) Ach ja......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 16:37

JK

Ik vond de beeldkwaliteit tegenvallen in een aantal YouTube-video's. Maar eigenlijk moet je het rauwe materiaal zien, zonder de encoding van YouTube er overheen. Die haalt de bitrate en algehele kwaliteit altijd onderuit. Mijn Spark ruil ik er niet op in, maar mocht de Spark ooit aan z'n eind komen, dan is de kans wel groter op een Mavic Air dan een Mavic Pro/Platinum, ondanks WiFi ipv OcuSync. Je weet toch ook niet wat de regels hier gaan doen en officieel voor wat je in NL mag vliegen, red je dat over het algemeen wel met WiFi.

De Spark gaat dit jaar mee naar Amerika (omgeving Colorado, New Mexico, Arizona en Utah). Het blijft een consumentending (net als de Mavic Air), maar ik verwacht er wel wat moois van. De Phantom 3 Standard vond ik altijd veel te lomp om mee te nemen daar heen en die liet ik dan ook graag thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Even Combo status bekeken in wat CN warehouses.

- Bij Banggood gaven ze in de chat aan dat ze eind februari verwacht worden (verzendoptie Priority Direct Mail = zonder douanekosten).
https://www.banggood.com/...47533219&cur_warehouse=CN

- Bij geekbuying zeggen ze voorraad te hebben in CN, maar de optie om zonder douanekosten naar EU te sturen via HK staat 45 werkdagen:
https://www.geekbuying.co...bo-Onyx-Black-392204.html

- TomTop (die hadden voor Spark goede deals): geen voorrraad, EU zending bijna dezelfde prijs als in NL dus niet interessant:
https://www.tomtop.com/p-rm9644w-2-eu.html

Op de DJI site staat nu als ik NL kies voor de bestelling:
Estimated delivery time: 8-10 working days after payment confirmation.

Ik vermoed eigenlijk dat CN retailers ook nog geen voorraad hebben dus ik hou mijn bestelling met 10% korting bij Droneland maar even aan. Gewoon in de gaten houden wat er gebeurt als daadwerkelijk geleverd gaat worden.

[ Voor 6% gewijzigd door iisworks op 26-01-2018 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19
Is het nou zo dat de Nederlandse no fly zones zijn ingebakken in de drone? Hier in midden/oost Brabant mag je bijna nergens meer vliegen, en dan zou de air het gewoon vertikken om op te stijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Ik ken de details niet exact, maar alle DJI drones krijgen via de App een NFZ database die regelmatig geupdated wordt. Afhankelijk van het type kun je (in de minder stricte) nog wel handmatig bevestigen dat je toch op wilt stijgen.

https://www.dji.com/flysafe/geo-map

[ Voor 19% gewijzigd door iisworks op 26-01-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Daarvoor zijn ook oplossingen te bedenken. Wellicht duurt het even voordat die op de Air toepasbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Flight time test:
YouTube: Mavic Air Flight Time Test

Hover: ca. 15 minuten tot 20% (19% geëxtrapoleerd naar 0%).

Realistisch gezien zou je dus iets van 17 minuten moeten kunnen halen als je tot 10% in beweging blijft. Toch weer een minuut of 4-5 meer dan de Spark, waar ik zelf eigenlijk altijd al voldoende aan had voor één vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
Waarom zijn er al zoveel youtubers die de Mavic Air hebben. Buiten bekende koppen zoals tomtech, Casey Neistat, iphonedo ( briljante gast ) en ijustine. Voor dji een slimme zet aangezien zij veel kijkers trekken dus gratis reclame. Maar hoe zit dat met de onbekende koppen?
Youtubers met misschien maar 8000 views... Zou hij al uitgeleverd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Lijkt me stug. De 28e gaan ze leveren aan de DJI select mensen, een paar dagen later aan de rest. Dit lijken toch allemaal mensen uit het test circuit te zijn geweest, of via andere acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipper01
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-08-2024
v1co schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:04:
Alleen geen lightbridge of Ocusync wat de Mavic wél heeft. Beetje jammer...
Toen ik mijn Spark nog had kon ik met mods wel een stuk betere range halen. Alleen het nadeel was, was dat de mod APK's mijn Android telefoon deed vast lopen... Niet bepaald handig op momenten waar ik me drone niet meer kan zien.
Het bereik is voor mij nog de grootste twijfel om de Mavic Air te kopen.. Ik vind het alleen lastig om in te schatten wat het verschil tussen de Air en Pro in de praktijk zal betekenen.

In de specs van de Air staat:
Max Transmission Distance (unobstructed, free of interference)
2.400 - 2.4835 GHz: CE: 2000 m
5.725 - 5.850 GHz: CE: 500 m
Klopt het dat door de Europese regelgeving de zendkracht van de remote zorgt voor deze maximumafstanden?
Qua afstand lijkt me 2km meer dan genoeg, zeker als je kijkt naar de regels.

Of zitten er meer nadelen aan Wifi? Bijvoorbeeld storing door andere wifi signalen van routers etc?
En hoe zit het als je in je achtertuin opstijgt en de voorkant van je huis filmt, is er risico dat de wifi verbinding wegvalt als de drone achter je huis verdwijnt terwijl dit bij Ocusync niet zou spelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iisworks
Zie mijn post eerder. Mavic heeft het veel stabieler Ocusync. Wifi in Spark was erg storingsgevoelig in EU/CE landen (max 500m in 2.4GHz) met veel disconnects, daar waar de Mavic superstabiel 2km haalde. Alle omstandigheden die het niet-ideaal maakten hadden grote impact: interferentie van routers, (delen van) bomen en bosjes, niet optimaal gerichte antenne etc.

Gelukkig heeft MA ook weer OTG, plus een "improved" wifi implementatie, maar wat dat in de praktijk oplevert moeten we afwachten. Ik kijk met smart uit naar de eerste real-life range testen in EU!

PS: De "officiele" argumenten waarom geen Ocusync gebruikt is:
https://www.rcgroups.com/...?p=39056494&postcount=661

Daarin wordt ook gezegd:
about 80% of occusync on this one.. Its much better than spark, due to newer chips and better antenna placement (more room).
https://www.rcgroups.com/...?p=39038795&postcount=115

[ Voor 50% gewijzigd door iisworks op 26-01-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
OTG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
USB kabel tussen de controller en telefoon, bij de spark moest dit via de wifi verbinding tussen telefoon en controller.

Onofficieel kon het wel via OTG, maar dit heeft DJI geloof ik gepatched in een latere versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ah, ja de telefoon kan dus Wifi en BT uitzetten om zo de controller niet te storen. Dat kan helpen, zeker in CE mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-05 16:31
T.E schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:22:

Ik heb hem ook besteld, ben benieuwd naar je resultaten in oostenrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
De Air doet trouwens de panorama stitching automatisch onboard! Er wordt een een Pano JPG (+ eventueel de onbewerkte foto's) op SD opgeslagen. Hele mooie toevoeging voor mij, ik heb een hekel aan nabewerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19
iisworks schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:42:
Ik ken de details niet exact, maar alle DJI drones krijgen via de App een NFZ database die regelmatig geupdated wordt. Afhankelijk van het type kun je (in de minder stricte) nog wel handmatig bevestigen dat je toch op wilt stijgen.

https://www.dji.com/flysafe/geo-map
Sorry dat ik een beetje off topic ga maar ik wil deze Mavic erg graag hebben ondanks het feit dat we niks meer mogen in Brabant.. Echt maf dat de kaart van DJI totaal niet lijkt op die van het ministerie. Wil ff zeker weten dat je niet zo'n drone koopt en een week later de maps worden geupdate en je niks meer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Ik zou er vanuit gaan dat de gebieden van het ministerie leidend zijn, en ik mag aannemen dat daar alle serieuze NFZ's in de buurt toch wel op staan (vliegvelden/heliroutes)? Hier rond Zeist klopt het allemaal prima, soms zie ik een waarschuwing als ik in de buurt van een NFZ kom (zweefvliegveld vlakbij), maar die zijn weg te klikken.
Sowieso ga ik ook nooit hoger dan de toegestane 120m want die zweefvliegtuigen zitten hier soms akelig laag, ook net buiten de formele NFZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Over de verzend datums:
If I had not purchased the DJI Select, they said it would have been the end of Feb. Only the first 1000 orders would go out on 28JAN according to them. I ordered mine on 24JAN.
Gelukkig had ik hem maandag al besteld en wordt de mijne de 28e verzonden. Hij zou 6 feb. worden bezorgd volgens de planning.

Ik ben benieuwd hoeveel en wanneer de dealers in NL ze geleverd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
Tadango schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 20:33:
Over de verzend datums:

[...]

Gelukkig had ik hem maandag al besteld en wordt de mijne de 28e verzonden. Hij zou 6 feb. worden bezorgd volgens de planning.

Ik ben benieuwd hoeveel en wanneer de dealers in NL ze geleverd krijgen.
Heb je een mail gehad met de verzend datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Een vrij concrete uitspraak van Toms Tech Time over wifi range in CE mode:
- Max 1.6km onder ideale omstandigheden (buitengebied)
- Max 500m in stedelijk gebied met veel interferentie
- Tot 1km onder normale omstandigheden is haalbaar

Flinke verbetering t.o.v. de Spark dus (2-3x), en als dit klopt IMO prima werkbaar zonder hacks. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door iisworks op 27-01-2018 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Het blijft nep: DJI weet toch ook dat de meeste mensen in een stad wonen.
Suf om dat met 2000 meter aan te komen als het 500 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Ik vind het netjes dat je buiten in de buurt van die 2km max komt eigenlijk. En in de stad mag je sowieso meestal niet of niet ver vliegen. Als ik buiten de stad relatief probleemloos tot 1km kom ben ik tevreden. En stabiliteit is hierin belangrijker dan afstand IMO, dus dat moeten we nog gaan ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Volgens de preview op Tweakers al veel last van wegvallende verbindingen. Misschien te wijten aan de vele interferentie, maar ik heb er een hard hoofd in. Jammer dat ik dan weer de ervaringen af moet wachten om er één te bestellen. Vindt het niet erg om flink geld uit te geven aan een hobby, maar dan moet het wel goed zijn zonder hinderingen. Vroeg of laat ga je toch hoger en verder vliegen met zo’n ding, zeker als de ervaring toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
T.E schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 00:40:
[...]

Heb je een mail gehad met de verzend datum?
Nee, ik heb contact gehad met support.

Wat betreft de CE range: Als die 500m in stedelijk gebied stabiel is dan is dat meer dan voldoende. Alleen buiten de stad heb je behoefte aan meer. In de stad heb je die 500m niet nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Inmiddels staat er ook een review van Tweakers op Youtube. In dat filmpje wordt ook al vermeld dat het beeld vaak wegvalt. Ik ben ook nog steeds niet echt blown away van de Air. Hij is wel beter op veel punten, maar doet niet veel onder voor de Spark op essentieële punten zoals bereik en accutijd:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
rimave schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 11:38:
Inmiddels staat er ook een review van Tweakers op Youtube. In dat filmpje wordt ook al vermeld dat het beeld vaak wegvalt. Ik ben ook nog steeds niet echt blown away van de Air. Hij is wel beter op veel punten, maar doet niet veel onder voor de Spark op essentieële punten zoals bereik en accutijd:

[video]
Datzelfde heb ik ook, waar ik 30 minuten na de introductie bijna instant wou bestellen, ben ik nu aan het twijfelen om toch maar een mavic pro te nemen of zelfs te wachten tot een eventuele mavic pro 2 (die niet lang meer op zich kan laten wachten).

Het feit dat je met de mavic pro (bijna) altijd de controle houd is een enorm pluspunt tegenover de air. Niks lijkt me zo vervelend als dat je in een bosrijke omgeving staat te filmen en de verbinding valt weg. Dan heb je de verbeterde obstacle avoidence ook wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Wel grappig dat iedereen over de controle en het bereik valt en ik daar nog weinig resultaten van gezien heb.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 20:56
Tadango schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:19:
Wel grappig dat iedereen over de controle en het bereik valt en ik daar nog weinig resultaten van gezien heb.....
Bereik heb ik nog weinig negatiefs over gelezen, maar bijvoorbeeld in de preview van Tweakers wordt wel benoemd dat ze disconnects hebben meegemaakt: reviews: DJI Mavic Air - Een Mavic in een Spark-jasje

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Klopt, maar ze geven zelf ook al aan dat dat door de omgeving kan komen, er vlogen meerdere drones daar. Het kan ook simpelweg opgelost worden met een update. Ik vindt het te vroeg om de Air nu al te beoordelen op link quality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
Ik ben er mee eens dat het te vroeg is om de air te beoordelen op het bereik, dit moeten de praktijktests uitwijzen.

Echter weet je ook zeker dat de pro op 1000M stabieler gaat zijn dan de Air. Ook weet je zeker dat een slecht werkend systeem hebben verbeterd, in hoeverre is nog de vraag. Een kritische blik is dus ook zeker op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Tadango schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:24:
Klopt, maar ze geven zelf ook al aan dat dat door de omgeving kan komen, er vlogen meerdere drones daar. Het kan ook simpelweg opgelost worden met een update. Ik vindt het te vroeg om de Air nu al te beoordelen op link quality.
Je hebt geen Spark zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Nee, maar daar hebben ze vast van geleerd. Als het net zo slecht als de Spark is dan gaat hij snel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Droneland geeft aan dat ze 1e helft februari 10 losse Onyx Black units verwachten, voldoende om preorders hiervan (waaronder die van mij met 10% korting) te voldoen.

Nou maar hopen dat DJI daadwerkelijk levert, want de Spark heb ik vorig jaar uiteindelijk via DJI zelf moeten kopen omdat er niet veel geleverd werd via retailers.

[ Voor 6% gewijzigd door iisworks op 27-01-2018 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem81
Ik had eigenlijk besloten om voor de Air te gaan, mits de reviews over connectivity goed uitpakken.

Maar nu zie ik op Gearbest een aanbieding van € 854 voor de Mavic Pro combo (€ 991 voor de platinum). Dat is toch een behoorlijk verschil met de € 1049 die de Air straks gaat kosten...
Komen dit soort aanbiedingen vaker voor en is het ook betrouwbaar om via die weg te bestellen? Ik heb begrepen dat je Care refresh kan aanschaffen ongeacht waar je de drone hebt gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
jochem81 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 16:53:
Ik had eigenlijk besloten om voor de Air te gaan, mits de reviews over connectivity goed uitpakken.

Maar nu zie ik op Gearbest een aanbieding van € 854 voor de Mavic Pro combo (€ 991 voor de platinum). Dat is toch een behoorlijk verschil met de € 1049 die de Air straks gaat kosten...
Komen dit soort aanbiedingen vaker voor en is het ook betrouwbaar om via die weg te bestellen? Ik heb begrepen dat je Care refresh kan aanschaffen ongeacht waar je de drone hebt gekocht.
Die aanbiedingen zijn er eigenlijk altijd. Ik durf het alleen iedere keer niet aan door de slechte ervaringen met dit soort partijen. Ook de garantie is niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vet ding! Die wil ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Ik zou ook niet snel DJI drones in een CN shop kopen, tenzij ze snelle shipping + afgekochte douanekosten bieden. Anders pakt het al snel duurder uit dan via DJI zelf bestellen, en is het maar de vraag hoe het met garantie zit (hoewel dat via op serienummer via DJI meestal prima geregeld is).

Overigens heeft bv TomTop in het verleden wel goede aanbiedingen gehad van bv de Spark, waarbij de shipping gewoon vanuit DJI gedaan werd inclusief douanekosten maar tegen een stuk betere prijs. Op dit moment zijn daar de prijzen echter vrijwel identiek aan die in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
via de chat van dji support gevraagd naar mijn levering van de Mavic Air.

"Upon checking, the estimated delivery date of your order is on 7th of February "

Dat zou mooi zijn aangezien we 16 februari naar Oostenrijk gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:53
Misschien apart topic voor levertijden een goed idee?
Pagina: 1 2 ... 17 Laatste

Let op:
Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.