Antwoord Simyo op vraag nummerbehoud nieuw abonnement.
Een interne overstap is inderdaad mogelijk, maar hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. Wanneer een klant via een derde partij verlengt, komt deze bestelling bij ons binnen als een bestaande klant. In dat geval zetten wij het telefoonnummer over naar de nieuwe bestelling, waardoor dit bij ons als een verlenging wordt verwerkt.
In dit geval is de bestelling echter geplaatst via Mobiel.nl. Hun systeem staat een verlenging in combinatie met de cashbackactie niet toe, waardoor wij dit helaas niet achter de schermen voor je kunnen regelen.
De cashbackactie is een promotie die via Mobiel.nl loopt en specifiek door hen wordt aangeboden. Het enige wat ik je hierin kan adviseren, is om hierover contact op te nemen met Mobiel.nl, aangezien zij deze actie beheren en hier de voorwaarden aan verbinden. Ik begrijp dat dit teleurstellend kan zijn en hoop dat zij je hierin verder kunnen helpen.
Helaas niet goed de, in mijn ogen toch duidelijke, vraag begrepen en bovenstaand antwoord gekregen.
Mijn reactie:
Dank voor je reactie. Hopelijk vat je onderstaande niet persoonlijk op, maar ik merk dat mijn oorspronkelijke vraag niet helemaal is beantwoord. Mijn vraag ging namelijk niet over een verlenging via een derde partij, maar over het algemene recht op nummerbehoud zoals vastgelegd door de ACM.
Volgens de ACM‑richtlijnen (ConsuWijzer) heeft een consument altijd het recht om zijn nummer mee te nemen binnen één maand na beëindiging van het oude abonnement, ongeacht of de nieuwe en oude provider dezelfde zijn. Providers mogen hier geen eigen beperkingen aan toevoegen op basis van interne systemen of commerciële afspraken.
In de praktijk betekent dit dat ik bij een willekeurige aanbieder een nieuw abonnement kan afsluiten en vervolgens nummerbehoud kan aanvragen vanaf mijn huidige aansluiting. Dat kan dus ook een nieuwe Simyo‑aansluiting zijn. In mijn eerdere voorbeeld noemde ik Mobiel.nl, maar het principe geldt voor elke aanbieder: als ik daar een nieuw Simyo‑abonnement afsluit, kan ik volgens de ACM mijn nummer laten porteren vanaf mijn huidige Simyo‑abonnement.
Mijn vraag is daarom heel concreet:
Voert Simyo in zo’n situatie de vereiste nummerportering (Simyo → Simyo) uit, zoals de ACM‑regels voorschrijven?
Tot nu toe lijken de antwoorden vooral te wijzen op “ons systeem ondersteunt dit niet”, terwijl de ACM duidelijk stelt dat technische of commerciële beperkingen geen geldige reden zijn om nummerportering te weigeren.
De casus is als volgt: ik vraag bij Mobiel.nl een nieuw abonnement aan en krijg daarbij een nieuw nummer. Vervolgens vraag ik binnen één maand nummerportering aan via nummerbehoud@simyo.nl. Volgens de ACM‑regels moet dit mogelijk zijn. Tot nu toe lijkt het echter alsof deze mogelijkheid wordt tegengewerkt, en daarom vraag ik om duidelijke bevestiging.
Ik vraag dus niet om een verlenging, maar om bevestiging dat Simyo nummerportering binnen één maand ondersteunt, ook wanneer het om twee Simyo‑aansluitingen gaat.
Tot nu toe heb ik het idee dat er terughoudendheid is rondom het porteren van een nummer naar een nieuw abonnement, terwijl de ACM‑regels hierover heel duidelijk zijn.
De ACM stelt namelijk:
“U kunt altijd uw mobiele telefoonnummer meenemen. Het maakt niet uit of u prepaid belt of met een abonnement. Het maakt ook niet uit of u bij uw aanbieder blijft of overstapt naar een andere aanbieder.”
Voor mij is deze tekst klip‑en‑klaar. Toch heb ik voor de zekerheid contact opgenomen met de ACM om te verduidelijken wat precies wordt bedoeld met
“uw aanbieder”. De vraag die ik heb voorgelegd is of de
aanbieder in deze context de telecomprovider is (bijvoorbeeld Simyo), of de verkooppartij waar je het abonnement afsluit (bijvoorbeeld Belsimpel of Mobiel.nl).
De reden dat ik dit navraag, is dat retailers zoals Mobiel.nl of Belsimpel vermoedelijk géén telecomaanbieders zijn, maar verkoopkanalen. Het abonnement dat je via hen afsluit, is uiteindelijk een abonnement bij de daadwerkelijke aanbieder, in dit geval Simyo. Dat betekent dat de ACM‑regel over nummerbehoud volledig van toepassing blijft, ongeacht via welk verkoopkanaal het abonnement wordt afgesloten. Sowieso moet 'de aanbieder' dus een portering mogelijk maken. Maar juridisch gezien vond ik het wel een aardige vraag.
Zodra ik een reactie van de ACM heb, weet ik definitief hoe zij de term
aanbieder juridisch bedoelen, maar op basis van de huidige richtlijnen lijkt het duidelijk dat nummerportering binnen dezelfde provider gewoon moet worden toegestaan.
[
Voor 16% gewijzigd door
grimson op 05-02-2026 10:10
]