Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@PauseBreak Eis misschien niet, maar ik vind het ook niet bijzonder veilig om m'n zonnebril uit een afgesloten vak te moeten grabbelen (hij ligt bij mij nu in de armsteun). En dat stukkie plastic met een paar schroefjes en twee metalen veertjes op de plek van de handgreep was zo simpel... Kon je met één hand bij zonder te kijken.

Maar ik zal kijken of ik een melding krijg. Er staat net 1300km op (in een ruime week :+ ), dus ik zal je vertellen of ik wel een melding krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 21:52
@Parody Die houder die je openklapt neem ik aan? Heb daar wel een onderdeel nummer voor van Laguna 3, die is er achteraf makkelijk in te maken (gaten zitten er al, voor rechts gestuurde auto's zit daar de handgreep om vast te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06
Parody schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:27:
@PauseBreak Eis misschien niet, maar ik vind het ook niet bijzonder veilig om m'n zonnebril uit een afgesloten vak te moeten grabbelen (hij ligt bij mij nu in de armsteun). En dat stukkie plastic met een paar schroefjes en twee metalen veertjes op de plek van de handgreep was zo simpel... Kon je met één hand bij zonder te kijken.

Maar ik zal kijken of ik een melding krijg. Er staat net 1300km op (in een ruime week :+ ), dus ik zal je vertellen of ik wel een melding krijg.
Helemaal mee eens dat dat onhandig is. Mijn Vel Satis heeft het gelukkig wel. Hartstikke handig want je kunt bijna blind de, in mijn geval andere, bril pakken. Gek eigenlijk dat ze dat uitgerekend bij een Scénic weer weghalen. Dat is juist zo'n auto met allerlei handige vakjes enzo.

Best kans dat je de melding nog wel krijgt, ondanks dat het niet in de boekjes staat. Het staat namelijk ook niet in het boekje van de mijne :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49
Clio 3 heeft in ieder geval ook geen melding voor het leegraken van het reservoir. M'n vriendin dacht al dat het stuk was :+

Voor de zonnebrilhouder: zoiets is toch betrekkelijk makkelijk zelf achteraf te monteren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:50
Staat wel degelijk in de handleiding van de Scenic IV, op pagina 1.107:

Als het peil van de ruitensproeiervloeistof
het minimum bereikt:
– het bericht “Reservoir ruiten sproeier bijvull”
verschijnt op het instrumentenpaneel;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
@PauseBreak @RigolleM Ik heb zelf een Megane uit december 2017.. En heb zo'n beetje de duurste uitrusting (Serie Signature Exclusiv), daar zit het dus niet op..

[ Voor 8% gewijzigd door miicker op 23-01-2018 14:46 ]

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-03 21:35

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Dag Renault-rijders. Ik ben op zoek naar een nieuw(ere) auto en zit te kijken naar een Megane Estate uit 2012/13. Specifiek de 1.5 DCI Bose uitvoering.

Ik heb uiteraard al even rondgeneusd en weinig negatiefs over dit model gevonden. Zijn er mensen met ervaringen (zowel positief als negatief) met een dergelijke auto?

PC: I7-4790, MSI GTX 1070 Gaming X 8G, 16GB HyperX Blu, Crucial BX100, Logitech G710+, Logitech G300s, Logitech Attack 3, Logitech F310, Logitech G430 Consoles: NES, SNES, N64, GameCube, WiiU, Gameboy, GBA, DSi XL, PS2, Xbox 360, Atari 2600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
miicker schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:46:
@PauseBreak @RigolleM Ik heb zelf een Megane uit december 2017.. En heb zo'n beetje de duurste uitrusting (Serie Signature Exclusiv), daar zit het dus niet op..
Mijn Scenic Bose is van oktober 2017 en ik ben vol in verwachting betreft de melding :-)

Ik denk dat de uitrustingsnivo van geen belang is, ofwel zit het erop of niet.

In de Megane handleiding op pagina 1.100 staat het volgende:

Als het minimumpeil van de ruitensproeiervloeistof
nadert, kan het circuit van de koplampsproeier
lucht aanzuigen.
Vul ruitensproeiervloeistof bij en schakel het
systeem in, bij draaiende motor, om het
weer te vullen.

Geen melding zoals bij de Scenic handleiding.

[ Voor 37% gewijzigd door RigolleM op 23-01-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
RigolleM schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:10:
[...]

Mijn Scenic Bose is van oktober 2017 en ik ben vol in verwachting betreft de melding :-)

Ik denk dat de uitrustingsnivo van geen belang is, ofwel zit het erop of niet.
Het zegt misschien ook wat over mij natuurlijk, 1 december de auto ontvangen, 22 januari ruitensproeiervloeistof helemaal op :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
miicker schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:12:
[...]

Het zegt misschien ook wat over mij natuurlijk, 1 december de auto ontvangen, 22 januari ruitensproeiervloeistof helemaal op :P
Aha, door jou zijn die flessen ruitenwisvloeistof altijd op bij de Action :+

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PauseBreak schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:13:
[...]

Aha, door jou zijn die flessen ruitenwisvloeistof altijd op bij de Action :+
:N niets Action, Shell premium zooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
miicker schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:12:
[...]

Ik heb nog niet moeten bijvullen, zelfs de motorkap nog niet geopend... Zegt inderdaad veel over uw verbruik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
RigolleM schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:15:
[...]

Ik heb nog niet moeten bijvullen, zelfs de motorkap nog niet geopend... Zegt inderdaad veel over uw verbruik :+
Nee maar serieus, als ik de auto was, en hem bij mij op de parkeerplaats zet is hij 2 dagen later al smerig. Echt geen idee waar het vandaan komt, er staan amper bomen. Maar ik vermoed dat het te maken heeft dat de parkeerplaats erg veel wind vangt. Daarnaast weet ik niet hoeveel KM je rijdt, maar ik heb er nu ruim 4K opzitten, waarvan 80-90% snelweg, dat zorgt ook voor wat extra vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
miicker schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:18:
[...]

Nee maar serieus, als ik de auto was, en hem bij mij op de parkeerplaats zet is hij 2 dagen later al smerig. Echt geen idee waar het vandaan komt, er staan amper bomen. Maar ik vermoed dat het te maken heeft dat de parkeerplaats erg veel wind vangt. Daarnaast weet ik niet hoeveel KM je rijdt, maar ik heb er nu ruim 4K opzitten, waarvan 80-90% snelweg, dat zorgt ook voor wat extra vervuiling.
Auto staat binnen in de garage, en slenter naar het werk (30 km H/T) via max. 70 km/u wegen waar ik meestal geen 70 km/u kan rijden, wegens de drukte en passeer dan nog eens door een bebouwde kom waar max 50 en 30 km/u gelden. Op het werk staat hij achter het gebouw, vangt wel wind maar geen bomen in de buurt. Ik heb ondertussen 7,5K, ik rij in mijn vrije tijd de meeste kilometers :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
miicker schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:15:
[...]

:N niets Action, Shell premium zooi :P
Zo zeg, doe maar duur :o :+

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Dat kan ik tenminste met de tankpas betalen, denk niet dat ik dat ook bij de Action kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:47
PauseBreak schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:47:
[...]

Die sensor zit er voor het Keyless Entry (KE) deel. Door hoe jij de auto ontgrendelt schakel je steeds tijdelijk KE uit, waardoor het lijkt alsof de deur dubbel op slot zit. De normale werking van het systeem is juist dat je de sleutel bij je steekt (je doet er verder helemaal niks mee) en dan de deur opent door gewoon de handgreep te pakken en de deur te openen. De auto gaat door KE automatisch van slot af.
Toch niet helemaal wat ik bedoel, ook met KE heb ik het. Wat ik bedoel wordt in het vorige deel besproken:
miicker schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:06:
[...]
Ik heb echter een vraagje, hebben jullie hier ook wel eens last van:
Keyless go werkt niet altijd vlekkeloos, soms kom ik aanlopen, klappen de spiegels uit, maar moet ik 3-4 keer aan de klink trekken voor de deuren van het slot gaan. Het lijkt alleen voor te komen aan de bestuurderskant, de kofferbak en de bijrijderskant gaan tot nu toe altijd in één keer open (maar dat heb ik wel een stuk minder vaak getest aangezien ik dat veel minder gebruik).
Waarom moet je die sensor aanraken en kun je niet gewoon aan de deurgreep sjorren, ik was benieuwd of er een gedachte achter zit :)
RigolleM schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:10:
[...]

Mijn Scenic Bose is van november en die heb ik al eens bijgevuld. Je krijgt de melding ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door fnoff op 23-01-2018 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 22:07
Tormbo schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:48:
Dag Renault-rijders. Ik ben op zoek naar een nieuw(ere) auto en zit te kijken naar een Megane Estate uit 2012/13. Specifiek de 1.5 DCI Bose uitvoering.

Ik heb uiteraard al even rondgeneusd en weinig negatiefs over dit model gevonden. Zijn er mensen met ervaringen (zowel positief als negatief) met een dergelijke auto?
Ik rijd een 1.5 DCI Bose uit 2013. Helaas geen estate.

Positief:
Motor is prima, voldoende vermogen om overal mee te komen.
Schakelbak is ook prima. Nooit problemen mee
Best zuinig, ik rijd ongeveer 5.0/100km
60l tank - Samen met bovenstaand geeft dat 1200km range (erg fijn imo!)
Stoelen zijn prima.
Geluid is prima. Hoeveelheid configuratie is echter wel matig.
Bediening met knuppeltje/knopjes op middenconsole is briljant. Jammer dat dit verdwenen is bij de nieuwere

Minder positief:
Koppeling vind ik persoonlijk wat stug en na meer dan een half uur file rijden krijg ik er wel last van.
Regensensor is waardeloos, dat ding gaat nooit zo snel als ik het wil. Helaas vervangt dit echter wel de interval stand.
Achterin niet geweldig veel ruimte, alhoewel dat bij de estate iets beter zal zijn.
Eerste jaar onverklaarbare storingen gehad, die ook de dealer niet kon vinden. Na vervangen computer(?) geen last meer van gehad in de daarop volgende ~4jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
fnoff schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:55:
[...]

Waarom moet je die sensor aanraken en kun je niet gewoon aan de deurgreep sjorren, ik was benieuwd of er een gedachte achter zit :)
De gedachte is dat de sensor dit regelt. De deurgreep heeft er eigenlijk niks mee te maken, behalve dan dat je daarmee de deur fysiek opent.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 22:07
Bartjeh schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:18:
[...]

Positief:
Stoelen zijn prima.
Bediening met knuppeltje/knopjes op middenconsole is briljant. Jammer dat dit verdwenen is bij de nieuwere

Minder positief:
Koppeling vind ik persoonlijk wat stug en na meer dan een half uur file rijden krijg ik er wel last van.
Regensensor is waardeloos, dat ding gaat nooit zo snel als ik het wil. Helaas vervangt dit echter wel de interval stand.
Achterin niet geweldig veel ruimte, alhoewel dat bij de estate iets beter zal zijn.
Eerste jaar onverklaarbare storingen gehad, die ook de dealer niet kon vinden. Na vervangen computer(?) geen last meer van gehad in de daarop volgende ~4jaar.
Houdt er trouwens ook rekening mee dat de subwoofer onder de vloer aan de bijrijderskant ligt, hierdoor is de vloer aan die kant een stuk hoger. Als je een partner hebt die veel meerijdt neem die mee om te kijken of dit als storend wordt ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-03 14:42
Kleine tip voor de mensen die adaptive cruise control hebben en het nog niet wisten (heb het zelf op de Megane IV). Wanneer die te snel en hard afremt (wat ie vaak doet) in redelijk druk verkeer, duw heel eventjes lichtjes op het gas. Dan rolt ie gewoon uit op de motor naar een veilige afstand (die nog steeds te ver is, maar dat hebben we al vaker besproken hier) ipv te hard remmen en daarna weer te snel optrekken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:18
ik heb ook een setje Originele Megane IV GT-Line Velgen gekocht inclusief Bridgestone Blizzak LM-32 banden. (2x6,2mm en 2x 7.5mm)
Zonder schades, echt puntgaaf ! inclusief sensoren

voor 500 euro ... wel nette prijs denk ik? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vanochtend even update 2.2.19.200 (upgrade vanaf 2.2.18.590) voor mijn R-Link2 geinstalleerd via USB. Ging soepel, was binnen 10 minuutjes klaar.

Iemand een idee wat er precies gewijzigd is in deze release? Kan nergens release notes oid vinden...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Aggressor Dat is een hele nette prijs, zeker met zo veel profiel er nog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:51

RvL

Bartjeh schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:18:
[...]

Positief:
Stoelen zijn prima.

Minder positief:
Eens met Bartjeh. Let er wel op dat 2012 precies het overgangsjaar is geweest. Ik heb de mazzel dat ik met zowel de oudere (2011-2012) als met de nieuwere (2013) heb gereden.

Van 2010 tot 02-2012 had je de eerste serie 1.5dCi, in eerste instantie met 114gr. uitstoot maar sinds 2011 met 106gr. CO2 uitstoot. Daarnaast is er vanaf februari 2012 ook nog een ECO2 versie met (in 2012) 90gr. CO2 en vanaf 2013 88gr. CO2 uitstoot.

Het grote (merkbare) verschil tussen de ECO2 en de (oudere) niet-ECO2 is dat de versnellingsbakverhoudingen anders zijn. De ECO2 is duidelijk gericht op lagere uitstoot en verbruik, door langere overbrengingen te hebben. Bij dezelfde snelheid zal deze versie minder toeren draaien dan de niet-ECO2 versie, maar is daardoor ook een stukje langzamer. De niet-ECO2 versie (106gr. uitstoot) heeft kortere overbrengingen en is daardoor een stukje sneller maar ook een stukje minder zuinig.

Met m'n 2011 haalde ik een verbruik van 5.56l/100km In m'n 2013 Mégane haalde ik 5,46l/100km. Niet schrikbarend veel lager, maar m'n woon-werkroute bevatte met deze auto veel meer 130km/u stukken, waar ik in de vorige ook grote stukken binnendoor reed.

Ik heb destijds ook reviews bijgehouden:
2011 (106gr): https://www.autoweek.nl/a...estate-dci-110-bose-2011/
2013 (88gr): https://www.autoweek.nl/a...ci-110-eco2-gt-line-2013/

De eerste was simpelweg probleemloos. De tweede had iets meer problemen maar niets schrikbarends. Zo heb ik een keer een turbosensor en turboslang moeten vervangen, had ik wat vage problemen met de koppeling die ook ineens weer verdwenen en heb ik 'm vroegtijdig in moeten leveren i.v.m. een of andere onbalans in de aandrijflijn (was ook alleen maar te voelen bij accelereren).

Een klein puntje wat beide auto op den duur kregen was een lichte lekkage in de kofferbak, waarschijnlijk via de 3e remlicht. Ik had hier alleen last van in de wasstraat overigens.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Bedankt voor alle feedback. Ik ga zaterdag even een kijkje nemen en een ritje maken. Ik verwacht dan ook bij geen bijzonderheden de auto aan te schaffen.

Het betreft hier(volgens de RDW) de 90 g/km versie. 115k op de teller voor €8900 lijkt me een hele redelijke prijs. Nog even kijken of ik voor de bejaarde 206 van de vrouw nog wat terugkrijg.

Ik rij nu al een jaar ~140km/dag in een benzinebakkie, dan ook nog eens een niet heel zuinige 207 1.6. Tijd voor de overstap naar diesel dus :)

[ Voor 24% gewijzigd door Tormbo op 24-01-2018 08:15 ]

PC: I7-4790, MSI GTX 1070 Gaming X 8G, 16GB HyperX Blu, Crucial BX100, Logitech G710+, Logitech G300s, Logitech Attack 3, Logitech F310, Logitech G430 Consoles: NES, SNES, N64, GameCube, WiiU, Gameboy, GBA, DSi XL, PS2, Xbox 360, Atari 2600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 22:17
Engineer Stewie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 08:21:
[...]

Knap werk dat je doet, maar nog een klein vraagje.
Ik vermoed dat de high gloss delen van de wagen ook vrij snel waskrassen vertonen (ik gebruik al deftig matieraal en 2 emmer methode) enzo. Hoe hou jij dat krasvrij? Of zo goed mogelijk?

Ik overweeg om alle high gloss onderdelen op mijn nieuwe wagen te laten overtrekken met XPEL folie, maar dat is een dure aangelegenheid (voor een leasewagen).

Knappe wagen BTW!
Ja een goede vraag, want dat zat ik me ook af te vragen. Nu heb ik gistermiddag nog even naar de highgloss delen op de deuren van de III gekeken, bij de B-stijl zeg maar, en daar zitten nauwelijks krassen op.
Ik was ten eerste de auto altidj met de hand, inderdaad 2-emmermethode en een washmitt. En verder start ik altijd met die delen, dus dat die schoon zijn terwijl de washmitt dat ook nog is. Dat scheelt denk ik wel.
Maar ook ik zit te denken om die delen (het paneel op die C-stijl kun je er volgens mij gemakkelijk afhalen) te wrappen in doorzichtige folie. Moet ik nog even uitzoeken. Op zich is goede folie halen voldoende, en dan wil ik ook de achterbumper meepakken.

Sowieso verwacht ik meer swirls te gaan zien op de nieuwe vanwege de kleur. Op de huidige blanc nacré (parelmoerwit) zie je nauwelijks waskrasjes, en de auto dus in 4,5 jaar tijd nooit gepolijst. Alleen elk jaar kleien, voeden, waxen, etc. En uiteraard geen krasstraatbezoek ;)

Zaterdag eens met een kameraad kijken hoe we de auto goed klaar gaan maken en wat het beste is voor de highgloss delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
melcon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:43:
@Parody Die houder die je openklapt neem ik aan? Heb daar wel een onderdeel nummer voor van Laguna 3, die is er achteraf makkelijk in te maken (gaten zitten er al, voor rechts gestuurde auto's zit daar de handgreep om vast te houden).
Ja, die! :) Als je dat nummer hebt ga ik eens met dealer en leasemij in de slag. Vind het toch wel een beetje gemiste kans bij een auto van 36k.
RigolleM schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:34:
Staat wel degelijk in de handleiding van de Scenic IV, op pagina 1.107:

Als het peil van de ruitensproeiervloeistof
het minimum bereikt:
– het bericht “Reservoir ruiten sproeier bijvull”
verschijnt op het instrumentenpaneel;
Heb ik gelezen, maar het zou nog kunnen dat dit alleen slaat op de modellen waar sproeiers voor de koplampen in zitten. Maar goed, we gaan het meemaken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:29
adinsx schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:19:
[...]

Ja een goede vraag, want dat zat ik me ook af te vragen. Nu heb ik gistermiddag nog even naar de highgloss delen op de deuren van de III gekeken, bij de B-stijl zeg maar, en daar zitten nauwelijks krassen op.
Ik was ten eerste de auto altidj met de hand, inderdaad 2-emmermethode en een washmitt. En verder start ik altijd met die delen, dus dat die schoon zijn terwijl de washmitt dat ook nog is. Dat scheelt denk ik wel.
Maar ook ik zit te denken om die delen (het paneel op die C-stijl kun je er volgens mij gemakkelijk afhalen) te wrappen in doorzichtige folie. Moet ik nog even uitzoeken. Op zich is goede folie halen voldoende, en dan wil ik ook de achterbumper meepakken.

Sowieso verwacht ik meer swirls te gaan zien op de nieuwe vanwege de kleur. Op de huidige blanc nacré (parelmoerwit) zie je nauwelijks waskrasjes, en de auto dus in 4,5 jaar tijd nooit gepolijst. Alleen elk jaar kleien, voeden, waxen, etc. En uiteraard geen krasstraatbezoek ;)

Zaterdag eens met een kameraad kijken hoe we de auto goed klaar gaan maken en wat het beste is voor de highgloss delen.
Op de skoda heb ik veel krassen maar idd mss beginnen met die dingen eerst...

Nu, ik heb een maatje dat XPEL folie doet en heeft een scherpe prijs gemaakt daarvoor.
De VW Arteon heeft namelijk 2 C-shape luchthappers, 2 B-stijlen, groot stuk op voorbumper en achterspoiler uit high gloss materiaal. Zou zonde zijn moest dat weer zo krassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
[...]

Heb ik gelezen, maar het zou nog kunnen dat dit alleen slaat op de modellen waar sproeiers voor de koplampen in zitten. Maar goed, we gaan het meemaken! ;)
Klopt, maar waarom staat er dan expliciet ruitensproeier in hun tekst... Ik heb geen koplampsproeiers dus ik zal het wel zien als mijn vloeistof op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:27

The Wizard

Moderator Mobile
wildhagen schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 06:47:
Vanochtend even update 2.2.19.200 (upgrade vanaf 2.2.18.590) voor mijn R-Link2 geinstalleerd via USB. Ging soepel, was binnen 10 minuutjes klaar.

Iemand een idee wat er precies gewijzigd is in deze release? Kan nergens release notes oid vinden...
Zat ook al te zoeken. DAB ontvangst schijnt beter te zijn, voor de rest geen nieuwe functies gevonden. Wel weer alle favorieten weg uit de navi... :'(

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:36
Wat is trouwens jullie ervaring met de levensduur van de batterijen in de smartcards? Het lijkt wel alsof ik die krengen blijf vervangen. Vooral het unlocken op basis van nabijheid houdt er meestal als eerste mee op. Met een nieuwe batterij werkt dat dan weer een tijdje (paar maanden) en dan is het vaak alweer over met de pret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
RigolleM schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:28:
[...]

Klopt, maar waarom staat er dan expliciet ruitensproeier in hun tekst... Ik heb geen koplampsproeiers dus ik zal het wel zien als mijn vloeistof op is.
Koplampsproeiers gebruiken hoge druk, dus ik kan me goed voorstellen dat dit minder vriendelijk reageert op droog staan. Kan me dus voorstellen dat de sensor alleen icm koplampsproeiers gemonteerd wordt. Scheelt toch weer bijna een Euro! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:50
The Wizard schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:56:
[...]

Zat ook al te zoeken. DAB ontvangst schijnt beter te zijn, voor de rest geen nieuwe functies gevonden. Wel weer alle favorieten weg uit de navi... :'(
@wildhagen

Dab wissel van kanalen gaat sneller.
Info welke zender/artiest in display te zien
Gaat nog steeds naar fm op meerdere plekken in de randstad.
Navigatie nog steeds niet te updaten
Heb al 3x gehad dat ik eerst het koppelingspedaal moet intrappen voordat hij start (voor deze update nooit gehad)
Regensensor nog steeds waardeloos, te laat reageren of volle snelheid op momenten dat ik denk wtf.

Dat is wat mij tot nu toe is opgevallen. Ben er helaas nog niet vrolijker van geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-06 17:32
wildhagen schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 06:47:

Hoe ben je erachter gekomen dat je een update had?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MichelatNL schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 23:20:
[...]

Hoe ben je erachter gekomen dat je een update had?
Ik werd erop geattendeerd door een collega (hij rijdt een Megane). Toen ben ik ook even in de R-Link Store gaan kijken, en daar stond hij inderdaad in (als verplichte update).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
YouTube: Renault Megane Rlink 2

Nou. Dit is ook weer nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:27

The Wizard

Moderator Mobile
Turb0Turb0 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 18:27:
[...]

@wildhagen

Dab wissel van kanalen gaat sneller.
Info welke zender/artiest in display te zien
Gaat nog steeds naar fm op meerdere plekken in de randstad.
Navigatie nog steeds niet te updaten
Heb al 3x gehad dat ik eerst het koppelingspedaal moet intrappen voordat hij start (voor deze update nooit gehad)
Regensensor nog steeds waardeloos, te laat reageren of volle snelheid op momenten dat ik denk wtf.

Dat is wat mij tot nu toe is opgevallen. Ben er helaas nog niet vrolijker van geworden.
Info van welke zender zat ook al in de laatste update (die de dealer moest uitvoeren).
Navigatie gaf ook een update, kaarten nog steeds 2016.12, alleen een kleine update in de spraakbegeleiding.
Regensensor zit niet in het R Link systeem, maar is een boordcomputer gestuurd ding. Ik had ook veel last van op hol geslagen ruitenwissers, heb bij de dealer nieuwe laten plaatsen. De oude wiste niet goed rond de regensensor.
Heb ik wel vaker, wordt het scherm niet gerefreshed. Het blijft een Renault :P

[ Voor 12% gewijzigd door The Wizard op 25-01-2018 19:04 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:39
Tormbo schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:48:

Hier nog "even" een 2012 Bose 1.5 dci rijder.

Ervaringen tot nu toe zijn prima. Zit nu op ongeveer 140.000 km zonder al teveel noemenswaardige problemen.

Enige dat ik gehad heb is problemen met EGR klep (onder garantie vervangen) en ergens een slangetje gescheurd. Daardoor bijna geen vermogen meer. Was overigens wel duur slangetje want was bijna 2,5 uur werk. Slangetje was 7 euro. Verder normaal onderhoud.

Paar aandachtspuntjes:
- zwarte pianolak delen in interieur gevoelig voor krassen
- subwoofer zit onder de bijrijdersstoel. Leuk voor de vrouw bij flink wat bass.
- niet de snelste maar voldoet prima.
- laag in de toeren bokt, sputtert hij een beetje tegen. Dus niet te vroeg schakelen.
- stoelen aan de korte kant. Had iets langer gemogen. Wel prima voor lange stukken.
- tomtom heeft weleens kuren bij updaten.
- ruitenwisservloeistof snel leeg als je bi xenon hebt. Sproeit namelijk ook de lampen als deze aan staan. Met als gevolg tankje zo leeg.

Verder een fijne comfortabele reisauto. Ik heb zelf panoramadak, stoelverwarming en bi xenon met meedraaiende lampen. Erg fijne opties om te hebben.

Nog een half jaartje en dan mag ik weer iets anders van mijzelf. Aan het kijken voor een nieuwe Grand Scenic. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@Tormbo Succes zaterdag! Prijs inderdaad heel redelijk in verhouding tot leeftijd/km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
The Wizard schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:04:
[...]

Info van welke zender zat ook al in de laatste update (die de dealer moest uitvoeren).
Navigatie gaf ook een update, kaarten nog steeds 2016.12, alleen een kleine update in de spraakbegeleiding.
Regensensor zit niet in het R Link systeem, maar is een boordcomputer gestuurd ding. Ik had ook veel last van op hol geslagen ruitenwissers, heb bij de dealer nieuwe laten plaatsen. De oude wiste niet goed rond de regensensor.

[...]

Heb ik wel vaker, wordt het scherm niet gerefreshed. Het blijft een Renault :P
😢 blijft een Renault. Ja dat is wel de manier om ermee te dealen. :+

Vandaag even nieuwe wissers scoren.

Dat wisselen van fm en dab was na auto uit en aan weer weg. Maar blijft toch af en toe naar fm gaan. Maarja daar hoor je iedereen met dab wel over klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:23

Martinspire

Awesomeness

Turb0Turb0 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 08:31:
[...]

😢 blijft een Renault. Ja dat is wel de manier om ermee te dealen. :+

Vandaag even nieuwe wissers scoren.

Dat wisselen van fm en dab was na auto uit en aan weer weg. Maar blijft toch af en toe naar fm gaan. Maarja daar hoor je iedereen met dab wel over klagen.
Mja ik acht DAB ook nog echt niet klaar voor de massa (in Nederland). Bereik is gewoon naatje. En als je op je rit naar Bluetooth hebt geluisterd en je gaat weer van je bezoek terug naar huis, dan is ie lang bezig met het zoeken naar bereik. Alsof ie niet update waar ie zit of zo.

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Is de sigaretten aansteker gevoelig voor opladers? Gaat om de Megane IV...

Ik heb er1 van blitzwolf in maar de telefoon wil niet opladen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Martinspire schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:03:
[...]

Mja ik acht DAB ook nog echt niet klaar voor de massa (in Nederland). Bereik is gewoon naatje. En als je op je rit naar Bluetooth hebt geluisterd en je gaat weer van je bezoek terug naar huis, dan is ie lang bezig met het zoeken naar bereik. Alsof ie niet update waar ie zit of zo.
Ik snap dit soort dingen echt niet, maar goed ligt er misschien aan waar je woont. Maar ik luister altijd naar DAB+, vaak genoeg ook zenders die enkel beschikbaar zijn bij DAB (538 top 40, sky hits, q-music non stop) en heb pas 1 keer in afgelopen 2 maanden gehad dat ik even geen bereik had, verder altijd bereik. Ik wissel vrijwel continu tussen bluetooth en DAB, of tussen Android Auto en DAB, zonder enige delay, ik kan meteen weer radio luisteren, zodra dan het nieuws komt, reclame of een nummer dat ik niet leuk vind wissel in snel van bron en luister ik meteen verder, dan na 3-4 minuten dubbel klik ik op de source knop bij het stuur en skipt hij dus FM (AM heb ik uitgeschakeld) en luister ik weer naar DR. Werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

miicker schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 18:52:
[...]

Ik snap dit soort dingen echt niet, maar goed ligt er misschien aan waar je woont. Maar ik luister altijd naar DAB+, vaak genoeg ook zenders die enkel beschikbaar zijn bij DAB (538 top 40, sky hits, q-music non stop) en heb pas 1 keer in afgelopen 2 maanden gehad dat ik even geen bereik had, verder altijd bereik. Ik wissel vrijwel continu tussen bluetooth en DAB, of tussen Android Auto en DAB, zonder enige delay, ik kan meteen weer radio luisteren, zodra dan het nieuws komt, reclame of een nummer dat ik niet leuk vind wissel in snel van bron en luister ik meteen verder, dan na 3-4 minuten dubbel klik ik op de source knop bij het stuur en skipt hij dus FM (AM heb ik uitgeschakeld) en luister ik weer naar DR. Werkt perfect :)
Bij mij staat meestal 538 aan (niet de Top 40 maar de normale) en ik heb toch vaak dat ik bij het instappen dan geen geluid hoor omdat ie staat te zoeken. Soms inderdaad ook dat ie dan maar naar FM wisselt. En het is niet alsof ik in de achterhoek sta. Gewoon plekken als Den Bosch en eromheen, Utrecht, Eindhoven, rondom Nijmegen, Ede, etc. Merk het ook omdat als ie op Bluetooth heeft gestaan, ie altijd terug gaat naar DAB en niet FM.

Maar goed, ik zou niet weten waarom ik naar de radio zou luisteren en niet 1 van mn tig playlists of subscriptions. Ik haal mn Spotify-abonnement er wel uit elke maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-06 17:32
Martinspire schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 19:26:
[...]

Bij mij staat meestal 538 aan (niet de Top 40 maar de normale) en ik heb toch vaak dat ik bij het instappen dan geen geluid hoor omdat ie staat te zoeken. Soms inderdaad ook dat ie dan maar naar FM wisselt. En het is niet alsof ik in de achterhoek sta. Gewoon plekken als Den Bosch en eromheen, Utrecht, Eindhoven, rondom Nijmegen, Ede, etc. Merk het ook omdat als ie op Bluetooth heeft gestaan, ie altijd terug gaat naar DAB en niet FM.

Maar goed, ik zou niet weten waarom ik naar de radio zou luisteren en niet 1 van mn tig playlists of subscriptions. Ik haal mn Spotify-abonnement er wel uit elke maand
Ik sta dus wel in de achterhoek :P en heb het probleem met DAB nog niet meegemaakt. Vanaf de laatste update is de radio binnen 20 sec werkend, daarvoor duurde het soms een minuut.
Toevallig van de week een leenauto zonder DAB en nu merkte ik echt het kwaliteit verschil. DAB is zoveel beter dan FM. Mijn ritje is meestal van de achterhoek naar Apeldoorn. Binnendoor of via de snelweg geen probleem met ontvangst via DAB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49
Ik heb een DAB+ radio in mijn auto icm een raamantenne. Niet de beste oplossing voor een optimaal bereik, maar heb eigenlijk in heel NL goed bereik. Lijkt me dat een OEM oplossing dit minstens zo goed kan doen.

Een vraag over de Clio 3: hoe krijg ik de ruitenwissers in de servicestand? Ik krijg ze maar niet opgeklapt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Net de proefrit gehad. Heerlijk autootje. Enige aandachtspuntje is dat ie hoog in de toeren in de lage versnellingen een ratel heeft. Is dit een bekend fenomeen bij de 2012 1.5 DCi?

Heb trouwens een aanbod gekregen waarin we nog 1k terugkrijgen voor de oude 206 van mevrouw.

[ Voor 20% gewijzigd door Tormbo op 27-01-2018 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep2124
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 09:46
De radio springt bij mij steeds terug naar een bepaalde zender als ik wil switchen. Is dit een instelling? Renault Megane 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Retep2124 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 17:24:
De radio springt bij mij steeds terug naar een bepaalde zender als ik wil switchen. Is dit een instelling? Renault Megane 2017.
Klopt heb ik ook last van Erg irritant.

Ik heb zelf bijvoorbeeld deze voorkeurszenders:
1. 538
2. 538 top 40
3. Q-Music
4. Q-Music Non Stop
5. SkyRadio

Als ik nu bijvoorbeeld 538 luister, en ik draai aan het wiel voor het volgende station gaat het goed, dan gaat hij naar de 538 top 40. Als ik nu doordraai gaat hij naar Q-Music. Maar als ik vervolgens te lang wacht (en het scherm met zenders waartussen ik wissel verdwijnt) en ik draai naar de volgende zender, gaat hij terug naar 538 of 538 top 40, terwijl ik Q-Music Non Stop zou verwachten.
Als ik nu bijvoorbeeld naar station op voorkeurszender 3 luister, en ik scroll voor het vorige station (dan verwacht ik dus station 2), dan gaat hij altijd naar het laatst ingestelde station (in dit voorbeeld SkyRadio).

Nu is een workaround voor dit probleem een shortcut plaatsen naar de radiozenders op het startscherm, als je dat opent, en dan weer terug gaat, dan werkt het zoals ik zou verwachten, maar goed dat betekend dus dat je altijd even het overzicht met radiozenders moet openen om dit fatsoenlijk te laten werken en dat is gewoon klote..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep2124
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 09:46
En die cijfers voor de radiostations zijn dus voorkeurzenders, maar kun je dan instellen dat hij alleen langs deze zenders scrollt?

Radio werkt verder prima, ontvangst en kwaliteit geluid prima, maar dit soort kleine dingetjes..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 22:17
Volgende week zaterdag krijg ik eindelijk mijn Mégane IV Estate GT205 afgeleverd, en dus was het gister mooi tijd om de auto te detailen. ;)

Een paar sfeerfoto's. Meer foto's in het AW-verslag:
https://www.autoweek.nl/f...03726,5777182#msg-5777182

Eerst stevig wassen middels foamen, twee-emmer-methode en vliegroestverwijderaar.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7YH4ImN.jpg

Daarna de brug op en korte inspectie van de lak:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RiXUAYx.jpg

Na het kleien, en voeden (BlackHole van Poorboys) werd het al beter:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hpy189C.jpg

En het eindresultaat ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rHr2hoZ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2njyEVe.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B2hyf5U.jpg

De winter mag snel voorbij zijn wat mij betreft :P

[ Voor 7% gewijzigd door adinsx op 28-01-2018 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Hehe, zo blij als een kind merk ik? :P

Terecht ook, mooie auto. Bij mij was de lak bij afleveren overigens prima. Nergens rare dingen gezien, maar ik weet niet hoe lang ze die hebben zitten poetsen (alleen de lijst langs de portier mocht nog een keer over). En qua onderhoud maak ik me er niet zo druk over. Ga altijd bij ANAC door de wasstraat en dat is voor mij eigenlijk wel voldoende. Even droog maken bij de portieren en achterklep, uitzuigen na de Polish-variant en dan weer weg. Moet zeggen dat de poetskwaliteit van Anac me altijd verbaasd doet staan (sure, de perfectionist zal vast wat zien, maar voor een leek als ik is het voldoende).

Vandaag weer kort boodschapje gedaan en vervolgens met een grote omweg weer terug naar huis. Toch even lekker de toeren injagen blijft lekker. Door mn nieuwe opdracht maak ik veel minder kilometers en dat mis ik dan nu wel een beetje.

Merk wel dat er bijna niemand meer met me wil optrekken bij het stoplicht. Ben telkens zo snel weg dat ze net doen alsof er ineens wat tussendoor komt (vuiltje in het oog of zo), waarbij het niet uitmaakt wat voor merk het eigenlijk is (en er rijden hier niet zoveel exotische merken verder). Ben wel blij als de zomerbanden er weer onder gaan, want de winterbanden die ik nu heb zijn wel merkbaar minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 19:34
Martinspire schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:00:
Even droog maken bij de portieren en achterklep
Mijn achterklep blijkt steeds zoveel water in staan na een carwash dat er wel makkelijk meer dan een halve liter in een dwijl verdwijnt. Toch maar vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

anessie schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:16:
[...]

Mijn achterklep blijkt steeds zoveel water in staan na een carwash dat er wel makkelijk meer dan een halve liter in een dwijl verdwijnt. Toch meer vreemd.
Mja veel idd. Ook bij regen wel. Altijd druppel in je nek. Maar kan volgens mij verder geen kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Martinspire schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:00:
[...]

Merk wel dat er bijna niemand meer met me wil optrekken bij het stoplicht. Ben telkens zo snel weg dat ze net doen alsof er ineens wat tussendoor komt (vuiltje in het oog of zo), waarbij het niet uitmaakt wat voor merk het eigenlijk is (en er rijden hier niet zoveel exotische merken verder).

[..]
Nu zou ik me, in tegenstelling tot een coupé wellicht, met een Megane estate naast me ook niet bepaald geprikkeld voelen om daar een stoplichtrace mee te doen eerlijk gezegd haha. Dat is nou niet wat je noemt de meest voor de hand liggende auto waarbij je zou verwachten dat dat een uitdaging zou zijn, of de bestuurder daar überhaupt voor in. Zou het daar niet aan kunnen liggen denk je? >:) .

[ Voor 3% gewijzigd door Weemism op 28-01-2018 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Weemism schreef op zondag 28 januari 2018 @ 23:03:
[...]

Nu zou ik me, in tegenstelling tot een coupé wellicht, met een Megane estate naast me ook niet bepaald geprikkeld voelen om daar een stoplichtrace mee te doen eerlijk gezegd haha. Dat is nou niet wat je noemt de meest voor de hand liggende auto waarbij je zou verwachten dat dat een uitdaging zou zijn, of de bestuurder daar überhaupt voor in. Zou het daar niet aan kunnen liggen denk je? >:) .
Nou scheelt het dat mijn GT er al wel wat anders uit ziet, maar ik zie sowieso weinig mensen sprinten, ook met auto's waarvan je je afvraagt waarom ze er een 2+ liter in hebben liggen (soms zelfs ook nog expres de duurdere met grotere motor).

Aan de andere kant: ik heb ook veel te vaak groen als ik rijdt, dus wellicht is dat meer het "probleem" :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
Omdat niet iedereen fan is van 10-15 liter pieken in brandstofverbruik ?

De meeste mensen zitten tegen hun zin in de auto omdat ze verplaatsingen moeten/willen maken. Niet om te zien wie sneller aan het volgende verkeerslicht is.

Ben meer benieuwd als jij eens echt eco probeert te rijden wat je kan halen van km/l. Dat is inderdaad best saai maar wel eens een uitdaging :)

[ Voor 39% gewijzigd door anessie op 29-01-2018 04:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Tormbo schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:23:
Net de proefrit gehad. Heerlijk autootje. Enige aandachtspuntje is dat ie hoog in de toeren in de lage versnellingen een ratel heeft. Is dit een bekend fenomeen bij de 2012 1.5 DCi?

Heb trouwens een aanbod gekregen waarin we nog 1k terugkrijgen voor de oude 206 van mevrouw.
Waarschijnlijk nokkenas sensor, komt wel eens voor. Zou wel een dingetje zijn waar van ik zou zeggen dat ze dat in orde moeten maken voor aflevering. Willen ze dit niet (voor dezelfde prijs uiteraard) gewoon verder kijken, het aanbod is meer dan groot genoeg dus beter verder zoeken tot je één hebt die helemaal klopt.

@Martinspire
Dat herken ik wel, niet dat de clio echt super snel is (ook al duikt ie wel onder de 10 kg per pk grens dus wel al leuk) maar mensen hebben niet eens door dat je even wil spelen. Meestal ben je al 100 meter verder voor ze het door hebben en doen ze maar alsof ze er iets in hun neus zit inderdaad :+ :P
Eigenlijk vooral op de snelweg komt het er nog wel eens van (veelal peugeot/volvo/polo rijders in mijn geval) die even komen bumper kleven omdat ze er langs willen. Terwijl er een auto voor mij rijdt waar ik echt niet door heen kan :P Als die dan naar rechts gaat dan wil ik best even gas geven en dan trek je zo een gat van al snel 300 meter in de meeste gevallen. Als je hem daarna weer laat af zakken naar CC snelheid komen ze je met een chagrijnig hoofd voorbij rijden :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

melcon schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:33:
[...]

Waarschijnlijk nokkenas sensor, komt wel eens voor. Zou wel een dingetje zijn waar van ik zou zeggen dat ze dat in orde moeten maken voor aflevering. Willen ze dit niet (voor dezelfde prijs uiteraard) gewoon verder kijken, het aanbod is meer dan groot genoeg dus beter verder zoeken tot je één hebt die helemaal klopt.
Zojuist de overeenkomst getekend met de kanttekening dat ik verwacht dat dit gefixt is. We gaan eerst eens kijken of we de 206 zelf nog kunnen verkopen binnen een week, anders accepteren we het inruilvoorstel van 1k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:33
L-VIS schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:11:
Hier ook een nieuw Renault (lease) rijder. Ik heb Renault Mégane Estate 1.5 dCI EDC SSE met alle opties besteld; dus HUD, schuif/kanteldak en pack cruising. Het is een lekker complete uitvoering met all bells en whistles. Ik kijk er iig naar uit om hem in ontvangst te nemen.
Levertijd staat helaas op Maart :O

Dealer vertelde me dat januari wel moet lukken, dus ik ga duimen.
Hij is donderdag geleverd, wat een heerlijke auto. Ik heb ACC en vind hem behoorlijk goed werken ondanks de kritiek. Zet hem op 1 streepje en in normaal tot een beetje druk verkeer gaat het prima (90% van de tijd). Wordt het erg onrustig dan doe ik het liever zelf.
Wat me wel opviel is dat soepel wegrijden met een EDC best lastig is (verder schakelt hij super soepel). Ik kan me dit niet herinneren van de proefrit, maar heeft iemand nog tips en tricks om dit te vergemakkelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
L-VIS schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:51:
[...]

Hij is donderdag geleverd, wat een heerlijke auto. Ik heb ACC en vind hem behoorlijk goed werken ondanks de kritiek. Zet hem op 1 streepje en in normaal tot een beetje druk verkeer gaat het prima. Wordt het erg onrustig dan doe ik het liever zelf.
Wat me wel opviel is dat soepel wegrijden met een EDC best lastig is (verder schakelt hij super soepel). Ik kan me dit niet herinneren van de proefrit, maar heeft iemand nog tips en tricks om dit te vergemakkelijken?
Ik heb ook de EDC (met de 1.5 diesel) en in comfort of eco kan je mega vloeiend wegrijden. In sport is dat wat lastiger, maar logisch omdat ie dan een flink stuk gevoeliger is met t gaspedaal.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
DennusB schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:54:
[...]

Ik heb ook de EDC (met de 1.5 diesel) en in comfort of eco kan je mega vloeiend wegrijden. In sport is dat wat lastiger, maar logisch omdat ie dan een flink stuk gevoeliger is met t gaspedaal.
Hmm dat heb ik nog niet getest. Misschien even wat verduidelijking. Als ik langzaam weg rij gaat dat idd heel erg vloeiend. Maar geef ik iets te bruusk gas dan slippen de wielen en is niet een mooie lineaire acceleratie die je wel hebt als je een klein beetje gas geeft, Ik zal eens even spelen met de multisense en kijken of dat iets beter wordt, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
L-VIS schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:58:
[...]

Hmm dat heb ik nog niet getest. Misschien even wat verduidelijking. Als ik langzaam weg rij gaat dat idd heel erg vloeiend. Maar geef ik iets te bruusk gas dan slippen de wielen en is niet een mooie lineaire acceleratie die je wel hebt als je een klein beetje gas geeft, Ik zal eens even spelen met de multisense en kijken of dat iets beter wordt, bedankt!
Hmm, als ik hem in sport stand tot de grond in trap heb ik soms (afhankelijk van omstandigheden) even spinnende wielen maar dan kickt de ESP vrij snel in om dat recht te trekken gelukkig

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@L-VIS Wordt nog wel vloeiender, je motor is nog niet ingereden dus onderin komt het koppel er nog wat abrupt in. Naarmate je hem verder inrijdt wordt dit een stuk beter, daarnaast wat DennusB zegt, in sport modus is het wat "bruter" maar in eco of normaal kan je gewoon vloeiend weg rijden. Denk dat je vooral nu nog even last hebt van de motor die nog oksel fris is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
DennusB schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:00:
[...]

Hmm, als ik hem in sport stand tot de grond in trap heb ik soms (afhankelijk van omstandigheden) even spinnende wielen maar dan kickt de ESP vrij snel in om dat recht te trekken gelukkig
Nou ja ik zal vanmiddag eens proberen. Ik had van het weekend best wat oops momentjes. Ziet er nogal knullig uit om snel met spinnende wielen weg te rijden. Zeker in het dorp vlak bij mn huis :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Gas der op :o 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik ben persoonlijk ook zeer tevreden over ACC, werkt goed. Ik heb totaal geen last van abrupt remmen/optrekken. Het enige irritante (vaker naar voor gekomen) is dat de kortste volgafstand, zeker als het druk is, gewoon te lang is. Maar goed, ik snap dat het vanuit wetgeving zo moet. Een ander klein minpuntje is dat je iedere keer opnieuw 1 streepje afstand moet selecteren en hij dat dus niet opslaat.

Oké nog een minpuntje dan: Hij gaat maar tot 150 km/h. Maar goed, daarboven gebruik ik de begrenzer. Dit doe ik meestal als ik op een rustig moment op een 130 km/h weg zit, dan vind ik 160 op de teller lekker rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een Megane 3 Bose uit 2013. Deze heeft nog een sterk verouderde firmware op de Carminat. (versie 2.2 geloof ik).
Nu heb ik gelezen dat er ook updates zijn geweest in 2014, maar dat dit alleen via Renault zelf kan worden geregeld. (ZIE http://www.renaultforum.n...0-24-carminat-t16126.html) Is er misschien een iets meer tweak-waardige manier om aan deze update te komen?

[ Voor 10% gewijzigd door Gumball op 29-01-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeterea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-02 12:34
Gumball schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:13:
Ik heb een Megane 3 Bose uit 2013. Deze heeft nog een sterk verouderde firmware op de Carminat. (versie 2.2 geloof ik).
Nu heb ik gelezen dat er ook updates zijn geweest in 2014, maar dat dit alleen via Renault zelf kan worden geregeld. (ZIE http://www.renaultforum.n...0-24-carminat-t16126.html) Is er misschien een iets meer tweak-waardige manier om aan deze update te komen?
Je haalt twee dingen doorelkaar, de firmware waar over gesproken wordt en jij het ook over hebt is de radio firmware (waarschijnlijk First Premium) en niet van de navigatie. De navigatie firmware is al jaren niet meer geupdate en is als het goed is versie 9.884 (live-versie) en van Tomtom. Deze is via Tomtom Home te downloaden op je SD kaart waar ook je kaart op staat.
De laatste firmware van de radio inderdaad is volgens mij versie 3.1.0.27, deze kun je er overigens zelf met een usb-stick opzetten al zijn deze bijna niet op internet te vinden (heb ze ooit wel gehad maar de auto een half jaar geleden ingeruild). Alternatief is naar de dealer te gaan.

Culemborg, 2.720Wp Zuidzijde; PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Meeterea schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:38:
[...]

Je haalt twee dingen doorelkaar, de firmware waar over gesproken wordt en jij het ook over hebt is de radio firmware (waarschijnlijk First Premium) en niet van de navigatie. De navigatie firmware is al jaren niet meer geupdate en is als het goed is versie 9.884 (live-versie) en van Tomtom. Deze is via Tomtom Home te downloaden op je SD kaart waar ook je kaart op staat.
De laatste firmware van de radio inderdaad is volgens mij versie 3.1.0.27, deze kun je er overigens zelf met een usb-stick opzetten al zijn deze bijna niet op internet te vinden (heb ze ooit wel gehad maar de auto een half jaar geleden ingeruild). Alternatief is naar de dealer te gaan.
Je hebt gelijk. Ik haal 2 dingen door elkaar. Bij de volgende service beurt maar naar vragen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Renault Megane :The story continues.. ;)

Vandaag maar eens door de wasstraat, want het blijft een mooie auto om te zien.

Uurtje later onderweg naar een klant ineens een error, controleer remsysteem en controleer hill start assistent in geel met motorstoringslampje en start stop controleren in wit.

Auto aan de kant en leaseboer bellen (als ik dan door mag rijden en t gaat stuk ben je ingedekt, zelf geen ervaring mee maar ooit een collega gehad die daar een hoop gezeur mee heeft gehad).
Na overleg advies naar de dichtsbijzijnde dealer, deze was 10km verderop dus dat was een meevaller.

Auto uitgelezen en gereset, de vraag kwam of ik lang in het rood/reserve was doorgereden. Ja dat is wel een hobby van mij, hekel aan elke keer tanken dus dat zo lang mogelijk doorrijden doe ik al mijn hele autoleven ;-). Ze konden niks vinden behalve dat er wat lucht bij de brandstof zou hebben gezeten volgens de computer. De computer zou dan van t padje kunnen raken.

{semi offtopic}
Tijdens het wachten liep ik een rondje en raak aan de praat met een verkoper, hij vraagt me hoe de auto verder bevalt.

Ik zeg wil je het weten? Hij ja hoor.

Vertel mijn ergernissen over de update's en Navi kaarten uit 2016. En dat mijn dealer roept dat ik het zelf moet regelen en de dealer niet kan updaten.
Hij was even stil en zei, nou dan moet je de auto hier maar eens hier brengen want dat kunnen wij wel....

En over android auto/ of mirror link wist hij wel hoe het zit, deze is net van voor de serie die het heeft. Kan er niet achteraf in met een update dus helaas, duidelijk dus maar helaas een gevalletje dat er een verkoper wat bijscholing nodig heeft. Ga er verder geen energie in stoppen want zo belangrijk is het niet.

Ik wil geen naming en shaming doen maar er is een behoorlijk verschil in de werkwijze van deze en "mijn" dealer.
Mijn dealer blijft achter zijn computer hangen en kijkt je niet aan en zit wat te tikken en roept nog net niet wat moet je (niet alleen bij mij) en deze dealer komt iemand naar de balie en loopt met je mee (dit vandaag ook gezien bij andere klanten). Mijn dealer heeft behoorlijk bijgedragen aan de Renault beleving die ik tot nu toe heb. En die is niet best.

Maar weer terug naar mijn error.

Dus ik weer op pad, dacht wel even wat heeft een rem en hill assist hier nu mee te maken dat er lucht in het systeem zou zitten maarja het is wel een computer op wielen en ik maak ook wel gekke dingen mee in mijn werk. Zelf ook vaak gehad dat na een reset of firmware update dat problemen weg zijn.

10km onderweg en weer de errors. Dealer gebeld en kom gelijk maar terug was het antwoord.
Leenauto stond al klaar! Ik kon kiezen uit 3, een Kangoo, een Captur of een Megane in dezelfde kleur en ook Bose uitvoering maar dan benzine en automaat. Uiteraard voor de laatste gegaan.

Ze gaan gelijk naar de navikaarten kijken en verder onderzoeken.

Wat is dat heerlijk rijden met die automaat, ik rij privé ook automaat en vorige leasebak was ook automaat dus voelt als thuiskomen :*)
Morgen een dagje testen en kijken of die TomTom wel weet hoe je over de A1 moet.

In ieder geval krijg ik bij deze dealer weer het gevoel dat ik ook na de koop nog voor zijn boterham zorg, en als ze nu ook de TomTom aan de praat krijgen..

Het is wel weer zorgwekkend dat als je hill sta in google klopt je gelijk een aanvulling Renault krijgt en de 1e hit op het Renaultforum exact mijn probleem is 8)7 Ook dat verhaal met brandstofdruk... Maar ook andere Renaults met dit probleem als je doorzoekt.

Zou mijn schoonpa die zijn hele leven wegenwacht is geweest (nu met pensioen) toch gelijk hebben, koop geen Renault want die kwam hij het meest tegen :X Koop een Toyota die zie ik het minst (privé al 10 jaar een Previa en die heeft echt nooit wat _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Waar zat deze dealer dan eigenlijk? Wel handig om in het topic te melden welke dealers wél de moeite waard zijn. Klagen kunnen we namelijk altijd, maar positieve verhalen zijn ook gewoon welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@hardware-lover wordt volgens mij echt een fantastische rij machine (the king is back...)

@Turb0Turb0 Lang verhaal maar heel duidelijk dat een dealer echt een groot verschil kan maken. Wat mij betreft inderdaad benoemen waar je z'n positieve ervaring hebt gehad. De dealer in mijn woonplaats (ik noem geen namen... als je het wil weten kijk je maar even waar ik woon ;-) ) is vorig jaar overgenomen door z'n conglomeraat van dealers.

Het niveau van dienst verlening kelderde daarna naar een diepte punt, ze hebben me zelfs een keer laten wegrijden met een defect dimlicht omdat de verkoper niet wist hoe hij deze moest vervangen (de werkplaats was al dicht) en hij wou me geen lampje mee geven zodat ik hem zelf kon vervangen. (Eikel...). Naar de dichtstbijzijnde pomp gereden en daar maar een lampje gehaald, in het donker rijden zonder licht dat is toch niet zo verstandig.

Dat was uiteraard ook het moment om te besluiten om de volgende auto niet daar te bestellen. Die is dus ergens anders besteld en dat was een zeer fijne ervaring (nog aanzienlijk beter dan hoe de betreffende dealer in mijn woonplaats het deed voor overname). Alles tot in de puntjes geregeld, zelfs 3 jaar abbonement op live services van Tom Tom (niet om gevraagd wel gekregen). Dit was bij van Kesteren in Kampen, dus als je in de buurt woont aanrader. Voor mij een uur rijden, maar zelfs dan meer dan de moeite waard, alle andere dealers in mijn omgeving zijn overgenomen door de dealer die ook degene in mijn woonplaats overgenomen heeft.

Leeg rijden van de tank bij huidige motoren is niet zo'n goed idee trouwens (zeker niet bij common rail diesels), alleen doen als het echt niet anders kan, anders gewoon binnen redelijke afstand tanken als het lampje aangaat.

V.w.b. toyota... zoek eens op:
- koppakking en avensis (zeg maar gerust koop nooit een D4D diesel van toyota)
- roetfilter en avensis
- avensis en schokken
- Yaris en versnellingsbak
- Auris en trillingen
- Auris en airco condensor
- verso en ratel bij koude start
- 1AZ-FSE benzine motor en inhouden / slecht starten
- verso automaat storing
- previa waterpomp lekkage, deur rubbers, excessief olie verbruik
- dynamos in het algemeen bij toyota (ze liggen standaard op voorraad...)

Na 2000 is er weinig over gebleven van de goede betrouwbaarheid die toyota wel echt altijd gehad heeft (ook goed terug te zien in de adac pech statistiek). En dan zijn het vaak ook nog de wat serieuzere problemen en niet een sensortje oid. Verder niet om toyota zwart te maken hoor, voor elk auto merk kan ik zo een lijstje voor je maken (incl. Renault) met problemen. Dat is niet zo moeilijk, elk model heeft zo z'n problemen, de één wat meer als de ander maar over het algemeen zijn de auto's van tegenwoordig toch aardig betrouwbaar.

Dat je schoonpa denkt dat hij Renault het meeste zag is gewoon selectieve perceptie. Hij heeft in z'n hoofd dat Renault het meeste pech heeft dus elke keer als die een Renault helpt bevestigd dat z'n beeld, alweer één (ook al wijzen de statistieken anders uit). Bij een Toyota denkt hij dat niet.

Dat is een imago dingetje, net als Alfa Romeo / Fiat daar nog steeds last van heeft terwijl dat tegenwoordig ook gewoon prima auto's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
@melcon
Schoonpa heeft mij in 2008 de cijfers laten zien. Dat houden ze wel echt wel bij.

Ik had toen een 6 persoons nodig met al 2 kids en een tweeling op komst.

Ik ging naar een Espace rond bouwjaar 2000 kijken maar werd mij sterk afgeraden.

Voor de Previa bouwjaar 2000 gegaan en afgelopen apk voor t eerst wat laswerk aan de uitlaat. Hij is voor mij afgeschreven en zodra er iets echt stuk is gaat ie naar een opkoper (bijna elke maand wel een kaartje op de auto, schijnt erg geliefd te zijn voor export naar Afrika) al start hij niet komen ze m nog halen en krijg er nog geld voor ook.

Dan nog wat feitjes om te plagen. ;)

https://www.pechhulpverge...est-pech-gevoelige-autos/

http://www.blikopnieuws.n...bben-het-meeste-pech.html

https://www.google.nl/amp..._betrouwbare_auto%3famp=1

Ik rij op een Ducati Multistrada. De stukgaatie grap heb ik vaak gehoord. En rij pas 4 jaar Duc, daarvoor altijd Japans en 4 cylinders gereden.
Kocht in 2013 een 2e hands 2011 1200s en vorig jaar een nieuwe multistrada 950. Heb er geen stukgaatie ellende mee gehad. Lekke voorvorkkeering met de 1200 was t ergste. Maarja ik rij er ook mee op Assen en Zandvoort en rag er ook mee door het zand. Geef ze dus wel op hun donder. >:)

En toch een leaseRenault... t is wel een mooie bak. Even iets omhoog scrollen die blauwe, tja das gewoon porno.

Maar goed weer naar mijn Megane.

Ik ben nu dus zeer goed geholpen door Nieuwendijk Aalsmeer. Storing hebben ze geen oorzaak gevonden maar na reset veel mee gereden tussen de filialen en storing bleef weg.

Maar waar ik nog vrolijker van werd is de TomTom. Het was een hele klus en ook de monteur had er meer werk aan dan gedacht.
Bleef ook daar in een loop hangen.

Maar nu staat er 2016_12 op en ze verwachten binnenkort weer een kaartupdate (hij gaf wel aan dat ook die waarschijnlijk achterloopt, dus zal geen 2018 kaart zijn denk ik). Als het mij niet lukt mag ik gewoon langskomen.

Dat is dus even heel anders als, ja die naviupdate doen wij niets mee en moet u zelf doen. En ook dat ik maar zelf moest bellen of afwachten dat er een melding in de auto zou komen als er een update zou zijn.

Ik ga voortaan dus naar Nieuwendijk, Aalsmeer is prima te doen maar Hillegom is dichter bij dus trek de lijn door en.... ja daar gaan we dus niet meer heen.

Renault moet wel even werken aan sneller een update regelen (2 maanden kan echt niet) en vaker TT kaartupdates is een must.
TomTom Go op de telefoon is ook up to date en google maps ook dus het moet wel kunnen.

4x per jaar een TT kaartupdate is toch niet heel raar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Enig idee waarom Renault altijd hoog staat bij "auto's die veel langs de kant staan"? Omdat ze het beste of 1 na best verkochte merk in Nederland zijn. Meer auto's = meer pech. En omdat er nog wel eens lampjes willen branden, of andere zaken waar geen nood is, mensen toch nog wel langs de weg stil gaan staan, krijg je dit soort dingen. Ook bij bezoeken aan de garage is het beeld altijd heel vertekend. Dat is vaak inclusief beurten, mensen die even een vraag hebben of ergens niet uitkomen (dat ze geklepper horen en het blijkt de zonneklep te zijn die niet vast zit, dat niveau) en weet ik veel wat nog meer.

Nee, leer mij Nederland kennen. Zodra je statistieken gaat verzamelen is er altijd wel iemand die de feiten aan het verdraaien is.

Volkswagen staat in 1 van die lijstjes op nummer 2, terwijl iedereen altijd zegt hoe goed die zijn, dus nee, dan zegt het verder weinig. Zoals iemand anders al zei: zolang je het vooroordeel in je hoofd hebt zitten, is alles wat het bevestigd erkenning en als dat niet is, dan vergeet je het weer.

[ Voor 7% gewijzigd door Martinspire op 02-02-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Martinspire schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:13:
[...]
Volkswagen staat in 1 van die lijstjes op nummer 2
En Skoda in dat zelfde lijstje op nummer 18, terwijl het dezelfde techniek is :w

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
mieJas schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 01:41:
[...]

En Skoda in dat zelfde lijstje op nummer 18, terwijl het dezelfde techniek is :w
Dezelfde techniek maar andere bestuurders / eigenaren. Telt ook mee natuurlijk. Er zijn mensen die voor van alles naar de garage gaan en mensen die er alleen komen voor de verplichte bezoeken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
[...]

{Renault is de beste en daar wijk ik niet van af}
Vreemde redenatie, omdat er meer verkocht worden gaan ze meer stuk.
Op dit moment verkopen ze goed, maar dat was niet altijd zo.
Op nummer 1
Toyota :+

https://www.alletop10lijs...kochte-autos-allertijden/

Als ik zelf een beslissing had mogen nemen met mijn storing was ik wel doorgereden. Maar op advies van Renault asap naar de garage gegaan.

Als ik zelf mijn navigatie had kunnen updaten was dit hele probleem er toch niet?

Als Renault bij aflevering alles zou updaten...

Helaas heeft de 1e dealer zeer slecht werk gedaan en dat helpt niet voor mijn beeldvorming.

Maar ik ga even boodschappen doen in de Megane 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Laatst online: 04-06 17:04
Weemism schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:51:
[...]

Is het een 'mechanisch' klinkende ratel of meer een resonantie? Vanwaar uit de auto lijkt het te komen? Heb je het idee dat er samenhang is met de buitentemperatuur of weersomstandigheden?

Ik heb weliswaar geen Renault, maar had zelf ook een tijd een lastig te lokaliseren trilling/resonantie die uiteindelijk afkomstig bleek van de brandstofleiding die tegen het chassis trilde. Dit deed zich echter niet altijd voor, en had verband met de buitentemperatuur (die in mijn geval van invloed was op de flexibiliteit van de slang en dus het geluid), en toerental, waardoor deze net als bij jou niet altijd te reproduceren was. Reparatie was uiteindelijk simpel door de slang beter te zekeren.

Wat aanvullende info zou dus nuttig zijn.
Om hier maar eens op terug te komen, ratel is er nog steeds, maar ik krijg het vage vermoeden dat het temperatuursafhankelijk is. Onder de 5 graden geen ratel, daarboven wel, dat is nu mijn hypothese ;). Hij zou volgende week worden opgehaald zodat een monteur er even een paar dagen zelf mee kon rijden, in de hoop de ratel een keer mee te krijgen. Maar met die temperaturen van volgende week is dat misschien wel zinloos (als het klopt wat ik denk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Ik lees hier dingen over het leegrijden van de tank.

Dat dit niet goed is, en dat er eventueel lucht bij kan komen....

Maar als het lampje van de tank gaat branden bij de nieuwste megane.. Dan zit de auto al op de reservetank?

En dit is nier goed dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Aggressor schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:49:

Maar als het lampje van de tank gaat branden bij de nieuwste megane.. Dan zit de auto al op de reservetank?

En dit is nier goed dus?
De term 'reservetank' is feitelijk onzin, maar blijft nog regelmatig de kop opsteken. Een auto heeft niet zoiets als een extra tankje met benzine als de normale tank leeg is. Als het benzinelampje gaat branden is er gewoon een bepaald brandstofniveau in je tank bereikt, en wordt je niet meer dan eraan herinnerd dat je binnenkort een keer moet gaan tanken.

V.w.b. het schadelijk zijn van (volledig) leegrijden. Bij diesel moet je dat v.z.i.w. idd niet doen vanwege de reden die je zelf al noemt, maar dat kan achterhaald zijn inmiddels vanwege failsafes die dat voorkomen, dus wellicht dat iemand met meer verstand van diesels daar iets over kan zeggen. Bij benzine is het niet raadzaam je tank leeg te rijden als je dat normaal nooit doet gezien het residu dat in de loop van het gebruik van een auto in de tank kan opbouwen, en bij een lege tank in de motor terecht komt.

Niettemin zou ik me ook daar niet te druk over maken, ik en m'n partner rijden onze tanks regelmatig zo goed als leeg (zij zelfs in extreme mate), en we beide hebben nooit motorische problemen gehad a.g.v. daarvan. Ook in m'n omgeving heb ik daar nooit verhalen over gehoord.

Juist als je je tank normaliter vaak zo goed als leegrijdt ontstaat er ook geen probleem met langzaam opbouwende residuen in tank. Doe je dat normaal gezien niet, en dan een keer wel, kan ik me voorstellen dat je motor dat niet zo prettig vindt omdat de benzine dan minder zuiver is, en wellicht problemen met smering en verbranding kan veroorzaken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
Tjah met 47 liter super 98 rij ik hem ook wel expres leeg, voortdurend tanken met de 'nieuwe' auto als de 'oude' los 1200km dieselde is geen vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Bedankt voor jullie antwoorden.
En het inderdaad jammer dat de tank een kleinere inhoud heeft dan bv andere gelijkaardige auto's.

Na 750 km kan ik alweer tanken... Rond de 750km gaat het tank lichtje meestal branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Aggressor schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:49:

En dit is nier goed dus?
Dat was wel t advies. Lampje aan eerste mogelijkheid tanken. Ik rij dan rustig door tot de naald niet verder kan en dan heb je nog wel even (reservekannetje mee als je dit wil testen)
Maar hier schijnen ze nogal gevoelig voor te zijn.

Ik denk dan, dan heeft het brandstoffilter ook wat te doen maar de moderne autocomputers schijnen er niet zo vrolijk van te worden.

Gooi er een 80 litertank in denk je dan maar alles voor de ecotest zo goed mogelijk te doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:50
En de wegenbelasting, etc. Had mijn auto een 40 liter tank gehad zat die een belastingschaal lager. :p

Maar ja.....wel zuur van de dealer.

Ik onderteken de statistieken ook niet, vind ze ook nogal overtrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:20
Turb0Turb0 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:42:
[...]

Dat was wel t advies. Lampje aan eerste mogelijkheid tanken. Ik rij dan rustig door tot de naald niet verder kan en dan heb je nog wel even (reservekannetje mee als je dit wil testen)
Maar hier schijnen ze nogal gevoelig voor te zijn.

Ik denk dan, dan heeft het brandstoffilter ook wat te doen maar de moderne autocomputers schijnen er niet zo vrolijk van te worden.

Gooi er een 80 litertank in denk je dan maar alles voor de ecotest zo goed mogelijk te doorstaan.
Theoretisch zou je met de kleinere tank nog dezelfde hoeveelheid kilometers moeten kunnen rijden omdat de nieuwe auto's zoveel zuiniger zijn.. nogmaals.. theoretisch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
la_fusion schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:59:
[...]

Theoretisch zou je met de kleinere tank nog dezelfde hoeveelheid kilometers moeten kunnen rijden omdat de nieuwe auto's zoveel zuiniger zijn.. nogmaals.. theoretisch ;)
Precies. In de ecostand en alle stoelen en lading eruit. Wissers en spiegels eraf. Moet lukken :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
Turb0Turb0 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 22:45:
@melcon
Schoonpa heeft mij in 2008 de cijfers laten zien. Dat houden ze wel echt wel bij.

Ik had toen een 6 persoons nodig met al 2 kids en een tweeling op komst.

Ik ging naar een Espace rond bouwjaar 2000 kijken maar werd mij sterk afgeraden.

Voor de Previa bouwjaar 2000 gegaan en afgelopen apk voor t eerst wat laswerk aan de uitlaat. Hij is voor mij afgeschreven en zodra er iets echt stuk is gaat ie naar een opkoper (bijna elke maand wel een kaartje op de auto, schijnt erg geliefd te zijn voor export naar Afrika) al start hij niet komen ze m nog halen en krijg er nog geld voor ook.

Dan nog wat feitjes om te plagen. ;)

https://www.pechhulpverge...est-pech-gevoelige-autos/

http://www.blikopnieuws.n...bben-het-meeste-pech.html

https://www.google.nl/amp..._betrouwbare_auto%3famp=1

Ik rij op een Ducati Multistrada. De stukgaatie grap heb ik vaak gehoord. En rij pas 4 jaar Duc, daarvoor altijd Japans en 4 cylinders gereden.
Kocht in 2013 een 2e hands 2011 1200s en vorig jaar een nieuwe multistrada 950. Heb er geen stukgaatie ellende mee gehad. Lekke voorvorkkeering met de 1200 was t ergste. Maarja ik rij er ook mee op Assen en Zandvoort en rag er ook mee door het zand. Geef ze dus wel op hun donder. >:)

En toch een leaseRenault... t is wel een mooie bak. Even iets omhoog scrollen die blauwe, tja das gewoon porno.

Maar goed weer naar mijn Megane.

Ik ben nu dus zeer goed geholpen door Nieuwendijk Aalsmeer. Storing hebben ze geen oorzaak gevonden maar na reset veel mee gereden tussen de filialen en storing bleef weg.

Maar waar ik nog vrolijker van werd is de TomTom. Het was een hele klus en ook de monteur had er meer werk aan dan gedacht.
Bleef ook daar in een loop hangen.

Maar nu staat er 2016_12 op en ze verwachten binnenkort weer een kaartupdate (hij gaf wel aan dat ook die waarschijnlijk achterloopt, dus zal geen 2018 kaart zijn denk ik). Als het mij niet lukt mag ik gewoon langskomen.

Dat is dus even heel anders als, ja die naviupdate doen wij niets mee en moet u zelf doen. En ook dat ik maar zelf moest bellen of afwachten dat er een melding in de auto zou komen als er een update zou zijn.

Ik ga voortaan dus naar Nieuwendijk, Aalsmeer is prima te doen maar Hillegom is dichter bij dus trek de lijn door en.... ja daar gaan we dus niet meer heen.

Renault moet wel even werken aan sneller een update regelen (2 maanden kan echt niet) en vaker TT kaartupdates is een must.
TomTom Go op de telefoon is ook up to date en google maps ook dus het moet wel kunnen.

4x per jaar een TT kaartupdate is toch niet heel raar?
In 2008 reden er nog veel auto's rond uit de periode 2001-2004, dus dat is zeker niet gek, die waren niet bepaald betrouwbaar. Renault heeft naar aanleiding daarvan een programma opgesteld (quality commitment geheten) om de betrouwbaarheid op niveau te krijgen. Om maar een voorbeeld te noemen, de megane is van 46,5 pech gevallen per 1000 auto's in een jaar gedaald naar naar 3,9 pechgevallen per 1000 auto's in een jaar.

Een verso zat overigens in datzelfde jaar op 50,6 per 1000 en is gedaald naar 2,1 maar daar zat een trucje bij (Toyota is vanaf 2010 de pechhulp zelf gaan doen, dus adac heeft niet alle pech gevallen meer inzichtelijk, daarom zelfs geen data voor 2010 meer zichtbaar voor de verso! latere jaren wel weer).

https://www.pechhulpverge...est-pech-gevoelige-autos/ --> exact wat MartinSpire zegt, de meest verkochte auto's zullen ook het hoogst in z'n lijstje komen, zeker gezien het alle meldingen betreft (incl. meldingen niet gerelateerd aan betrouwbaarheid).

http://www.blikopnieuws.n...bben-het-meeste-pech.html --> verdeling niet bekend, enkel dat er 10.000 mensen deel genomen zouden hebben. Zonder verdeling kun je er weinig over zeggen maar als die een beetje vergelijkbaar is met de verkoop cijfers zullen er 1 of 2 verso rijders deelgenomen hebben aan de enquete :+ :P

https://www.google.nl/amp..._betrouwbare_auto%3famp=1 --> onderzoek uit 2006, dus zit zeker een kern van waarheid in, Renault was in die jaren niet bepaald betrouwbaar.

Ducati Multistrada zijn wel hele vette motoren. Ducati heeft niet echt de naam maar als je ze goed onderhoud blijven ze wel heel :)
Voorvorken van japanse fietsen gaan ook gewoon stuk dus wat dat betreft :P

Wel top dat je nu wel geholpen wordt zo als je het mag verwachten van een dealer, dat maakt de beleving toch al weer heel anders.

Die kaart updates mogen wat mij betreft ook een stuk sneller, daar kunnen ze nog wel wat aan werken (echt wel een verbeter punt). Kaarten komen van Tom Tom, dus het moet zeker sneller kunnen (wat voor proces er tussen zit voor ze door mogen naar R-Link geen idee maar daar is wel wat te winnen ;) :P ).
[...]

Enig idee waarom Renault altijd hoog staat bij "auto's die veel langs de kant staan"? Omdat ze het beste of 1 na best verkochte merk in Nederland zijn. Meer auto's = meer pech. En omdat er nog wel eens lampjes willen branden, of andere zaken waar geen nood is, mensen toch nog wel langs de weg stil gaan staan, krijg je dit soort dingen. Ook bij bezoeken aan de garage is het beeld altijd heel vertekend. Dat is vaak inclusief beurten, mensen die even een vraag hebben of ergens niet uitkomen (dat ze geklepper horen en het blijkt de zonneklep te zijn die niet vast zit, dat niveau) en weet ik veel wat nog meer.

Nee, leer mij Nederland kennen. Zodra je statistieken gaat verzamelen is er altijd wel iemand die de feiten aan het verdraaien is.

Volkswagen staat in 1 van die lijstjes op nummer 2, terwijl iedereen altijd zegt hoe goed die zijn, dus nee, dan zegt het verder weinig. Zoals iemand anders al zei: zolang je het vooroordeel in je hoofd hebt zitten, is alles wat het bevestigd erkenning en als dat niet is, dan vergeet je het weer.
Exact dit, hele vreemde redenatie is dat zeer zeker niet (voor NL uiteraard, voor DE niet anders, ook daar verkoopt Renault beter als Toyota. Wereldwijd verkopen Toyota en de alliantie (Renault-Nissan) ongeveer even veel auto's).
Renault: 40.694 verkocht
Toyota: 24.053 verkocht

Als we uitgaan van de Adac, gemiddeld beiden 5 op de 1000 per jaar een pech geval:
203 Renaults en 120 Toyotas, dus ja wat Martin zegt klopt precies. Statistieken kun je altijd zo verdraaien zo dat het je zelf goed uit komt. (ik doe nu hetzelfde :P :+ ;) ).

Maar goed, laten we wel wezen, als er na het debacle 2001-2004 niets veranderd was aan de betrouwbaarheid van Renault dan reed er nu niemand een Renault meer. Goed te zien bij Opel die echt een sterke teruggang heeft gekend in de verkopen en nog steeds niet op het niveau is waar ze ooit gestaan hebben (van x jaar op nummer 1 naar zelfs de marge, vorig jaar weer een beetje terug op niveau). Ook Peugeot heeft een sterke daling gehad na het 407/307/508 debacle, een merk moet echt wel zorgen dat z'n auto betrouwbaar is anders ga je het terug zien in de verkoop cijfers.

Het tegendeel is waar, ze hebben de kritiek serieus genomen en aantal grote stappen voorwaarts gezet op het gebied van betrouwbaarheid. Onder andere door het overnemen van productie processen zo als gebruikt bij Nissan, meer samenwerking op het gebied van techniek, samen ontwikkelen van motoren, versnelllingsbakken, etc. Dat heeft echt wel z'n vruchten afgeworpen.
PauseBreak schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:45:
[...]

Dezelfde techniek maar andere bestuurders / eigenaren. Telt ook mee natuurlijk. Er zijn mensen die voor van alles naar de garage gaan en mensen die er alleen komen voor de verplichte bezoeken.
Dit speelt natuurlijk ook mee, en bij een concern als VAG komt dan altijd mooi naar voren hoe subjectief statistiek vaak is. Hoe kan exact dezelfde techniek minder of meer betrouwbaar zijn vanwege een ander logotje op de neus. Het zal vast ook met verwachtingen te maken hebben (als er vier ringen op de neus zitten liggen de verwachtingen hoger).
Weemism schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:43:
[...]

De term 'reservetank' is feitelijk onzin, maar blijft nog regelmatig de kop opsteken. Een auto heeft niet zoiets als een extra tankje met benzine als de normale tank leeg is. Als het benzinelampje gaat branden is er gewoon een bepaald brandstofniveau in je tank bereikt, en wordt je niet meer dan eraan herinnerd dat je binnenkort een keer moet gaan tanken.

V.w.b. het schadelijk zijn van (volledig) leegrijden. Bij diesel moet je dat v.z.i.w. idd niet doen vanwege de reden die je zelf al noemt, maar dat kan achterhaald zijn inmiddels vanwege failsafes die dat voorkomen, dus wellicht dat iemand met meer verstand van diesels daar iets over kan zeggen. Bij benzine is het niet raadzaam je tank leeg te rijden als je dat normaal nooit doet gezien het residu dat in de loop van het gebruik van een auto in de tank kan opbouwen, en bij een lege tank in de motor terecht komt.

Niettemin zou ik me ook daar niet te druk over maken, ik en m'n partner rijden onze tanks regelmatig zo goed als leeg (zij zelfs in extreme mate), en we beide hebben nooit motorische problemen gehad a.g.v. daarvan. Ook in m'n omgeving heb ik daar nooit verhalen over gehoord.

Juist als je je tank normaliter vaak zo goed als leegrijdt ontstaat er ook geen probleem met langzaam opbouwende residuen in tank. Doe je dat normaal gezien niet, en dan een keer wel, kan ik me voorstellen dat je motor dat niet zo prettig vindt omdat de benzine dan minder zuiver is, en wellicht problemen met smering en verbranding kan veroorzaken..
Feitelijk is dat niet geheel waar ;) Huidige auto's hebben inderdaad geen reserve tank maar gewoon een indicatie lampje, het wordt tijd om te gaan tanken. Eind jaren 80 / begin jaren 90 waren er wel diverse auto's waarbij dit lampje daadwerkelijk aan gaf dat er benzine werdt overgepompt van een reserve tank naar de hoofd tank. Het lampje ging ook weer uit als er voldoende benzine over gepompt was. Om bij Renault te blijven, de 5 GT Turbo had dit.

Een tank vervuild over het algemeen niet zo snel, maar dit kan wel gebeuren wanneer je een keer getankt hebt bij een pomp station waarbij de tank (v/d pomp uiteraard) bijna leeg is. Het vuil zal dan bezinken op de bodem van de tank, wanneer je dan leeg rijdt kan dit vuil zorgen voor verstoppingen.

Dit gaat op voor zo wel (moderne) benzine motoren maar vooral voor commonrail diesel motoren. Common rail diesels hebben piëzo verstuivers/injectoren met extreem kleine openingen die gevoelig zijn voor verstopping. Over het algemeen als je leeg rijdt zal je filter 99% wel tegenhouden maar 1 deeltje wat vast komt te zitten kan genoeg zijn voor nare problemen. Wat dan verder nog bij common rail mee speelt is dat je geen lucht in het systeem wilt (zeer schadelijk voor de HD pomp, draait dan zonder smering, wordt namelijk gesmeerd door diesel), wat je wel krijgt als de tank echt leeg is.

Oftewel, zou me er inderdaad niet al te druk over maken met benzine. Hou wel in het achterhoofd dat met consequent leeg rijden je de kans wel vergroot dat er een keer wat gaat verstoppen. Met diesel gewoon niet leeg rijden, je wil geen lucht in het systeem.

Het is inderdaad jammer dat veel nieuwe auto's zo'n kleine tank hebben. Doe maar gewoon 80 liter, met 1 op 20 kun je dan mooi een eindje rijden (1600 km in theorie :P ).

@miicker @Retep2124 Scrollen met de stuurbediening door de presets i.p.v. de lijst bij de (digitale) radio.
Aan de onderkant v/d stuurbediening zit een knopje waarmee je kan wisselen tussen lijst / preset:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/Qs1BW4CUhSH1fgW0B4xUzrIHmtpW3kHcWHl7sb4kCZqeXh14XFLkGjNPSTByMFjd-3zT_QsCxCHRDXjodMUMENMfTDLR5CQkJQkWcWwDwIYf8pSMQhSfGHINjF5mWqwv8W2REFpDTlg=w465-h620-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/M34cMMjE8wgrchPFYF4YaMf5KhHV9UnZCPbujHLroqmTmGxK2NbxjJ54LvwCap1HQ4MXePUgQlYDv_D7jlEWHZh4IipMTXxDc-tAIA5Gk4RofgPlIBcclOpTRPTTcX7ceMTi4wJ9mpg=w465-h620-no
Nu is dit Clio R-Link maar zal op R-Link 2 in de megane naar verwachting hetzelfde werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Nou hij is er eindelijk en hij rijdt heerlijk <3

Wat een verschil met mijn oude bakkie, heb het gevoel dat ik over de weg zweef :)

Nog wel wat praktische zaken te regelen. Ik heb uiteraard gelijk een USB stick volgepropt met muziek voor onderweg, nu vind ik de navigatie hiervan nogal onhandig(lees: niet-bestaand). Hebben jullie hier nog tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

melcon schreef op maandag 5 februari 2018 @ 08:33:
[...]

Feitelijk is dat niet geheel waar ;) Huidige auto's hebben inderdaad geen reserve tank maar gewoon een indicatie lampje, het wordt tijd om te gaan tanken. Eind jaren 80 / begin jaren 90 waren er wel diverse auto's waarbij dit lampje daadwerkelijk aan gaf dat er benzine werdt overgepompt van een reserve tank naar de hoofd tank. Het lampje ging ook weer uit als er voldoende benzine over gepompt was. Om bij Renault te blijven, de 5 GT Turbo had dit.
Grappig feitje, wist ik niet, maar wel een beetje over-engineered lijkt me, extra tankjes en pompjes die benzine overpompen van de één in een andere tank in plaats van gewoon één tank waarvan tijdig wordt aangegeven als die leeg dreigt te raken. Overigens had ik het bij m'n antwoord natuurlijk ook over moderne auto's zoals ook de Mégane van de vraagsteller ;) .
Een tank vervuilt over het algemeen niet zo snel, maar dit kan wel gebeuren wanneer je een keer getankt hebt bij een pomp station waarbij de tank (v/d pomp uiteraard) bijna leeg is. Het vuil zal dan bezinken op de bodem van de tank, wanneer je dan leeg rijdt kan dit vuil zorgen voor verstoppingen.
Ik denk een grotere zorg in gebieden buiten West Europa. In NL en soortgelijke westerse landen is de (raffinage)kwaliteit van brandstof buitengewoon hoog, en zal dus weinig vervuiling bevatten. In NL kan een keten zich ook niet veroorloven brandstof te leveren die motorproblemen veroorzaakt, ook niet als de ondergrondse tank van het tankstation bijna leeg is. Maar goed, daar heb ik geen harde bronnen of gegevens voor.
Dit gaat op voor zo wel (moderne) benzine motoren maar vooral voor commonrail diesel motoren. Common rail diesels hebben piëzo verstuivers/injectoren met extreem kleine openingen die gevoelig zijn voor verstopping. Over het algemeen als je leeg rijdt zal je filter 99% wel tegenhouden maar 1 deeltje wat vast komt te zitten kan genoeg zijn voor nare problemen. Wat dan verder nog bij common rail mee speelt is dat je geen lucht in het systeem wilt (zeer schadelijk voor de HD pomp, draait dan zonder smering, wordt namelijk gesmeerd door diesel), wat je wel krijgt als de tank echt leeg is.
Het luchtverhaal neem ik direct van je aan, maar dat er (zelfs maar 1%) deeltjes langs het brandstoffilter komen lijkt me onwaarschijnlijk, of ze moeten kleiner zijn dan het filtermembraam, en zouden derhalve te klein zijn om volgens de fabrikant schadelijk te kunnen zijn. Ik zat zelf meer te denken aan gecondenseerd water wat zich in de tank kan opbouwen, en dan met name bij diesels voor problemen met smering kan zorgen.
Oftewel, zou me er inderdaad niet al te druk over maken met benzine. Hou wel in het achterhoofd dat met consequent leeg rijden je de kans wel vergroot dat er een keer wat gaat verstoppen. Met diesel gewoon niet leeg rijden, je wil geen lucht in het systeem.
Ik rij dus regelmatig tot ver in het rood, bekijk ook zo nu en dan wel eens m'n brandstoffilter, maar die is altijd brandschoon ongeacht de kilometerstand. Ook nog nooit opmerkingen van de garagist over gehad, of (prestatie-)technische problemen ervaren. Ik denk dat het, zeker dus in West Europa, echt wel losloopt met vervuiling van de brandstof die tot opbouw in de tank kan zorgen. Wat je zegt over diesel en het meetrekken van lucht als de tank bijna leeg is, dat is kennelijk nog steeds een ding, dus volledig mee eens dan.
Het is inderdaad jammer dat veel nieuwe auto's zo'n kleine tank hebben. Doe maar gewoon 80 liter, met 1 op 20 kun je dan mooi een eindje rijden (1600 km in theorie :P ).
Tsja, een grotere tank is ook meer gewicht dat meegezeuld moet worden, en dus ook een hoger gemiddeld verbruik 8) . Ik rij nu ongeveer 15 jaar auto, maar ik wist niet dat de grootte van een tank zo was afgenomen in de jaren. Kan me ook voorstellen dat die tanks vroeger zo groot waren omdat het verbruik van auto's in die tijden ook aanzienlijk hoger was, en een grote tank dus min of meer noodzaak voor een acceptabele actieradius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Over het algemeen zal vervuiling bij tankstations in west Europese landen inderdaad heel erg mee vallen. Desalniettemin komt het wel voor (coatings v/d ondergrondse tank die los laten b.v. om waar wat te noemen), maar de kans is inderdaad heel klein.

V.w.b. effectiviteit van het filter, deze zijn nooit 100% effectief, er bestaat altijd de kans dat hele kleine deeltjes passeren. De meeste brandstof filters hebben een effectiviteit tussen 25 en 100 micron, dus vuil deeltjes kleiner dan dat zullen het filter gewoon passeren. Echt high performance motoren hebben filters rond de 1-10 micron maar dat gaat niet op voor de standaard productie auto. Je kan met het blote oog ongeveer deeltjes tot 40 micron zien voor je beeld vorming.

Over het algemeen gaat het inderdaad zeker wel goed en is het niet zo'n ramp, helemaal als je altijd leeg rijdt. Als je het nooit doet kan er uiteraard wel kans zijn dat er veel verzameld vuil op de bodem ligt. Als dit in 1 keer opgezogen wordt zal een filter daar wel moeite mee hebben.

Dan speelt er nog een ander dingetje mee, retour brandstof welke warm is geweest kunnen ook bepaalde chemische processen zijn opgetreden waardoor vaste deeltjes ontstaan (asfaltenen b.v.). Dit speelt zo wel bij benzine als diesel maar in mindere mate bij benzine. Het treed overigens niet zo heel snel op, vooral op warmere dagen (lees 30 graden).

Gewicht is inderdaad de hoofd motivator voor de kleinere tank, net als het achterwege laten van een reserve wiel. Dan zie je vaak ook nog kunststof voorschermen en kunststof achterklep en dan gaat het gewicht mooi snel naar beneden. Maar doe toch maar gewoon lekker die grote brandstof tank terug, maak hem desnoods van kunststof of aluminium (dubbelwandig, in de racerij gewoon goed gekeurd door de FIA dus voor straat gebruik al helemaal geen probleem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
Of maak de grotere brandstoftank optioneel, zoals bijvoorbeeld Mercedes-Benz op veel modellen heeft gedaan. Homologatie van het model met de kleinere tank, dus uitstootvoordeel en verkoop in 90% van de gevallen met de grote tank, dus voordeel voor de consument vwb bpm, actieradius en dus aantal tankmomenten.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
PauseBreak schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:00:
Of maak de grotere brandstoftank optioneel, zoals bijvoorbeeld Mercedes-Benz op veel modellen heeft gedaan. Homologatie van het model met de kleinere tank, dus uitstootvoordeel en verkoop in 90% van de gevallen met de grote tank, dus voordeel voor de consument vwb bpm, actieradius en dus aantal tankmomenten.
Wat een volksverlakkerij! :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
Nico_GTR schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:16:
[...]

Wat een volksverlakkerij! :(
Als je dit al volksverlakkerij vindt moet je eens nadenken over de gevolgen van homologatie van modellen met de basisuitvoering. Dus zonder opties. Alleen al een ander stel stoelen kan zomaar 100kg of meer schelen in voertuiggewicht, en dus ook in brandstofverbruik.

Alleen, het mag. De regels staan het toe dus je zou als autofabrikant wel gek zijn om het niet te doen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
PauseBreak schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:36:
[...]

Als je dit al volksverlakkerij vindt moet je eens nadenken over de gevolgen van homologatie van modellen met de basisuitvoering. Dus zonder opties. Alleen al een ander stel stoelen kan zomaar 100kg of meer schelen in voertuiggewicht, en dus ook in brandstofverbruik.

Alleen, het mag. De regels staan het toe dus je zou als autofabrikant wel gek zijn om het niet te doen.
;) Ik ga zelf ook gebruik maken van die regeling later dit jaar. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

PauseBreak schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:36:
[...]

Andere stoelen? geen stoelen zul je bedoelen. Alleen bestuurdersstoel, geen zijspiegel (alleen die verplicht is) en zelfs het aftapen van randen e.d.

Ben blij dat ze het veranderd hebben, al vind ik de verschillen nog meevallen met wat het eerst was en wat de nieuwe waardes zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
Martinspire schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:05:
[...]

Andere stoelen? geen stoelen zul je bedoelen. Alleen bestuurdersstoel, geen zijspiegel (alleen die verplicht is) en zelfs het aftapen van randen e.d.

Ben blij dat ze het veranderd hebben, al vind ik de verschillen nog meevallen met wat het eerst was en wat de nieuwe waardes zijn
Je verwart de NEDC met het homologatieproces nieuwe voertuigen. Het een is onderdeel van het ander, maar bij het daadwerkelijke homologeren van het model moet je een model aanbieden zoals de consument het kan kopen. Dat is dus het instapmodel zonder opties omdat dit logischerwijs het meest gunstig uitvalt voor de gewichtmeting. Dit doe je 1x voor benzine en 1x voor diesel.
Alle veranderingen zijn daarna 'extra opties' en hoeven daardoor niet opnieuw gehomologeerd te worden omdat het geen ander model is. Daarom zie je in prijslijsten ook een trapsgewijze opbouw van uitrustingsniveaus staan. Dat is dit trucje in werking :p

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Nieuwe test methode voor brandstof verbruik is wel mooi, zullen wat realistische cijfers uit komen. Aan de andere kant, je bent wel heel naïef als je denkt dat je de NEDC fabrieks opgave gaat halen bij normaal gebruik :P

Vanmorgen lekker fris trouwens :o
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/AQ6SVbIyTJ5WilmWoCHahi8TPobRZ40gXESRvMdq3UH8cPFM1mbmzocXipqfZoHGZCIYhjFnj2pXvhjds8TaweeWBQZETYX5vE8HwJNgyHBM44eiNuGWKfKtA7zZoqvEAIagabDTMwGlC50NZbogLFP_ItinkKeMNMp4s9KYPWWOZAkZaPMyopgQehLfBrHvbK9lcumDmmNVZ70_M-htpi97y4xKkxTP7uFQxC0dPH6aH62VH3L_wz1NZMN-ssZb4MgmMp4G7w8CUXVsvjM0WDb2wYbY_dM2QYH72e85VrYlh1OFSFeHha6l-xPVbUWqNcR00cULwvKUVfHHpQP8E6QeP5SYjbkpEW-g0lu1pGZQOhwrIvntHYnhyU4itgDMFrPmB12Cu7BSnbBEAWbjGp_EUvYWYIDVN7mKbOWSWqziv3RR5i_iNsByHYRlSF-uKtjCeh4w9afTTohy4Hq2hIaXdhLVclg-sMS77hlapPqObap6ZATP5XllYJt-Q0g7297uH0WV9NH40CB796PCmilho-fuvgKG3PGO0ZVWZ6RK5QOZi6v8SJ9nqe7rXAWx1FP-RYJsIJ8aHShp0Gart_vb9jmbhcuLTU7lgOXG=w1279-h959-no

[ Voor 62% gewijzigd door melcon op 07-02-2018 09:02 ]

Pagina: 1 2 ... 55 Laatste