Echt bijzonder irritant zeker nu 3G steeds minder bandbreedte krijgt en daarmee dus ook behoorlijk traag is.The_Wireless_Guy schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 21:49:
[...]
Zo te lezen is de indoor installatie van de gezamelijke operators nog niet gereed op de perrons. Is wel een zware bevalling daar.
Doet KPN dan best goed, maar dat is plaatsgebonden, of is dit een landelijke trend? Kan zijn dat ze verwachten dat je bij 15 stappen verder roamt naar een indoorsetup oid. Roaming dwing je ook voor een deel af door vermogens te optimaliseren, toch?neeecht schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 18:10:
@Sorcerer8472 wat we al eerder besproken; KPN gebruikt ook (veel) minder vermogen dan de rest.
Voorbeeld:
http://x264.nl/dump/spectrum-2019-08-25-800mhz.jpg
KPN ~250 meter, slechtste signaal.
Vodafone ~750 meter (Ook KPN en Tele2 (en T-Mobile) hier)
Tele2 ~350 meter
Bijna 10-15dB verschil tussen Tele2 en KPN, dat is echt een mega verschil.
Radioplanning met bv WiFi is gebaseerd op hetzelfde concept. "Zorg ervoor dat het mobiele toestel wel/altijd het vaste opstelpunt kan bereiken" Het vermogen en de antenne opstelling van een mobiel is fors minder dan van een vaste GSM of WiFi zender. Elke huis tuin en keuken WiFi box geeft ook teveel vermogen voor een nette verhouding als je hem uit de doos haalt.
Maar daarnaasj heb je de commerciële inslag; " hoeveel streepjes heb jij, ooh mij provider is hier beter
Het gebruikte vermogen is sowieso plaatsgebonden, maar om een handover naar een indoor setup te forceren gebruik je andere parameters dan het vermogen. Vodafone heeft redelijk wat plekken waar ze small cells mixen met macro cells, bijvoorbeeld ook omgeving Utrecht CS en Hoog Catharijne. Daar zie je niet echt problemen. Maar idd als één cel zeer zwak is ga je sneller naar een omliggende cel, tenzij dat expliciet wordt voorkomen met instellingen.
Op Schiphol gebruikt KPN trouwens ook een aantal macro-cellen om mensen bij de gates te bereiken terwijl Vodafone overal 2CA/3CA/4CA microcellen heeft hangen. Dus er zijn wel flinke verschillen in strategie. Bij KPN is het voordeel trouwens dat je in het vliegtuig ook nog goede dekking hebt, bij Vodafone verschilt dat een beetje per waar je staat aan welke gate. Wat het beste is? Joost mag het weten
Als KPN met diezelfde strategie ook op dezelfde plek als Vodafone een macro-site zou plaatsen dan zou het probleem op Utrecht CS trouwens ook opgelost zijn vermoed ik, omdat die plek de perrons direct aanstraalt. Maar wellicht is daar geen plek meer.
Een oplossing met kleine antennes voor alle perrons zal vrij kostbaar zijn, zeker als men daarmee alle plekjes in aan dat perron geparkeerde treinen wil kunnen bereiken. Per perron moet er meuk worden geplaatst namelijk. En trouwens, hoe doen T-Mobile/Tele2 het daar?
Op Schiphol gebruikt KPN trouwens ook een aantal macro-cellen om mensen bij de gates te bereiken terwijl Vodafone overal 2CA/3CA/4CA microcellen heeft hangen. Dus er zijn wel flinke verschillen in strategie. Bij KPN is het voordeel trouwens dat je in het vliegtuig ook nog goede dekking hebt, bij Vodafone verschilt dat een beetje per waar je staat aan welke gate. Wat het beste is? Joost mag het weten
Als KPN met diezelfde strategie ook op dezelfde plek als Vodafone een macro-site zou plaatsen dan zou het probleem op Utrecht CS trouwens ook opgelost zijn vermoed ik, omdat die plek de perrons direct aanstraalt. Maar wellicht is daar geen plek meer.
Een oplossing met kleine antennes voor alle perrons zal vrij kostbaar zijn, zeker als men daarmee alle plekjes in aan dat perron geparkeerde treinen wil kunnen bereiken. Per perron moet er meuk worden geplaatst namelijk. En trouwens, hoe doen T-Mobile/Tele2 het daar?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ook T-Mobile is treurnis in de Jumbo trouwens. En de Wifi van de Jumbo doet het ook niet lekker.Sorcerer8472 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 23:11:
[...]
Ella Fitzgeraldplein in de AH ben ik nog nooit geweest, maar als ik naar de kaart kijk denk ik dat alle providers ongeveer hetzelfde zullen presteren daar, ze hebben allemaal hun dichtstbijzijnde antenne op de brandweerkazerne. Maar als KPN idd overal lager vermogen gebruikt dan ga je het wel merken met 4G. Zelfde geldt voor de Jumbo Foodmarkt. Daar staat wel nog een vrij nieuwe T-Mobile antenne dichtbij, denk dat die het wel beter zullen doen daar.
Dus je kan rustig je boodschappen doen
Btw, KPN doet niet aan delivery reports bij SMS???
Kan wel, *0# voor je bericht.Sorcerer8472 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:26:
Btw, KPN doet niet aan delivery reports bij SMS???
In het bericht zelf of het nummer waaraan je het stuurt? Het lijkt iig niet te werken als je het instelt bij berichteninstellingen. Vroeger werkte dit wel gewoon bij KPN toch?
Dat zet je als eerste karakters in een bericht, smsc herkend dat dan en stuurt een ontvangstbevestiging.Sorcerer8472 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 00:18:
[...]
In het bericht zelf of het nummer waaraan je het stuurt? Het lijkt iig niet te werken als je het instelt bij berichteninstellingen. Vroeger werkte dit wel gewoon bij KPN toch?
Antenne en masten malloot
Even een mededeling voor hen die KPN af willen sluiten.
"Per maandag 2 september zullen er een aantal nieuwe tarieven voor KPN en KPN Klein Zakelijk/ZZP ingaan."
Dus voor die tijd wellicht je abonnement afsluiten. Meer info helaas nu niet beschikbaar.
Bron: interne memo
"Per maandag 2 september zullen er een aantal nieuwe tarieven voor KPN en KPN Klein Zakelijk/ZZP ingaan."
Dus voor die tijd wellicht je abonnement afsluiten. Meer info helaas nu niet beschikbaar.
Bron: interne memo
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Dat klinkt niet echt alsof we erop vooruit gaan...THE_BASE schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:15:
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik verwacht zelf een verhoging van 1 of 2 euro op de hogere abonnementen. Maar het blijft koffiedik kijken. Mocht ik meer weten, meld ik mij.Hmmbob schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:23:
[...]
Dat klinkt niet echt alsof we erop vooruit gaan...
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
@THE_BASE, is het intern al zeker dat het vanaf maandag is? Laatste wat ik begreep via-via is dat KPN zelf nog niet zeker was of maandag gehaald zou gaan worden.
Vandaag wordt er gemeld: schiet uiterlijk zaterdag je orders in. Dus zelfs zondag is een mogelijkheid.Melkunie schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:11:
@THE_BASE, is het intern al zeker dat het vanaf maandag is? Laatste wat ik begreep via-via is dat KPN zelf nog niet zeker was of maandag gehaald zou gaan worden.
Which makes sense, 1 september is makkelijker dan 2 septemberTHE_BASE schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:39:
[...]
Vandaag wordt er gemeld: schiet uiterlijk zaterdag je orders in. Dus zelfs zondag is een mogelijkheid.
In Utrecht nu ook gezien. Afwisselend band 1, 7, 38 via de antenne op Neude (die trouwens al maandenlang verkeerd in AR staat alsof hij alleen band 7+38 doet), waarbij 38 een wat grotere voorkeur heeft. 38 als hoofdband lijkt nooit CA te doen met een andere band.neeecht schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:52:
@Sorcerer8472 ik heb bij KPN 1x Band 38 als hoofdband gezien en dat was toen ook de enige band.
Deze site zat compleet vol en de speedtests waren niet vooruit te branden.
Heb er nog een screenshot van.
Niet voor niets heeft T-Mobile daar de 64x64 MIMO antenne als test draaien.
Het gaat dus om: 1017PT, Leidseplein, Amsterdam.
Standaard parkeert KPN je op band 3, maar als het druk wordt dan is er een soort Russische roulette. Op Utrecht CS zie je dit ook. Ben benieuwd of ze nog dat tweede deel van band 38 gaan gebruiken, wellicht is daar weer nieuwe hardware voor nodig. Maar je zou haast denken dat het nodig is binnenkort op sommige plekken.
Ook lijkt het erop dat overal nog maar één carrier 3G op band 1 actief is, dus idd waarom die niet wordt verhuisd en we 15 MHz band 1 krijgen is me een raadsel. Ook een hardwarebeperking misschien? Of nog even uit voorzorg kijken of die 2e carrier toch niet nodig is in de spits als de vakantieperiodes helemaal voorbij zijn misschien?
@Sorcerer8472 check:
The_Wireless_Guy in "[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Verder inderdaad zou dat een optie kunnen zijn.
Maar ja, je kunt/mag altijd van 10 MHz LTE naar 15 MHz LTE gaan, maar ook weer terug hoor als het nodig is.
Een dynamisch netwerk zou nog cooler zijn.
Automatisch banden/bandbreedte aanpassen naar mate de vraag, moet makkelijk kunnen.
Maar ja, je kunt/mag altijd van 10 MHz LTE naar 15 MHz LTE gaan, maar ook weer terug hoor als het nodig is.
Automatisch banden/bandbreedte aanpassen naar mate de vraag, moet makkelijk kunnen.
Inmiddels onduidelijkheid. Het zou niet gaan om tarieven abonnementen, maar om prijzen hardware. Dus voor sim-only lijkt er niets te veranderen.Hmmbob schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 07:37:
[...]
Which makes sense, 1 september is makkelijker dan 2 september
Ze passen prioriteiten van banden al live aan, en da's al spannend genoeg, want je hebt allerlei devices die allemaal anders reageren erop. De één doet geen CA, de ander max 2CA, nog een ander kan geen band 38 aan, een random Chinees toestel doet alleen band 1 of juist alleen band 7. Succes met dat in goede banen leidenneeecht schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 16:50:
@Sorcerer8472 check:
Carriers dan ook nog eens uitzetten is best wel een ding lijkt me, alle verbindingen verbreek je als je dat doet. Zowel op de 3G-carrier als ws ook op de 4G-carrier die ineens 15 MHz wordt waarvan sommige toestellen zoiets hebben van "wat is deze" en dan de kluts kwijtraken. Om maar te zwijgen van situaties zoals nu waarbij een toestel zoals de HTC One M8 wel 2CA kan met max 20 MHz, maar dan ineens 20+1 niet meer kan doen omdat het 25 MHz wordt. Dan gaat je capaciteit voor dat toestel ineens omlaag (okee, we hebben 20+7 nog, en gewoon 3)...
Denk dus dat het vanwege alle edge cases niet echt te doen is om continu te wisselen. Wellicht gaat KPN dit binnenkort wel een keer in de nacht doen, maar ik verwacht dat dat pas na de eerste echt drukke spits zal zijn. Zijn ze sneller dan Vodafone die al eeuwen de ruimte heeft maar nog steeds maar 10 MHz band 1 gebruikt
*disclaimer: 15 MHz in band 1 past wellicht net niet, maar wie weet hebben ze daar weer een oplossing voor, vergelijkbaar met hoe Vodafone een 10 MHz carrier laat overlappen met een 20 MHz carrier in band 7.
[/speculatie]
Gelukkig. Wou tot nog een datasim nemen maar dat hoef ik dus nog niet onmiddellijk af te sluiten.THE_BASE schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:03:
[...]
Inmiddels onduidelijkheid. Het zou niet gaan om tarieven abonnementen, maar om prijzen hardware. Dus voor sim-only lijkt er niets te veranderen.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Zou dit project eerder klaar zijn dan de uitrol van 5G?The_Wireless_Guy schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:54:
[...]
Loopt een multi-operator project voor de stationshal maar die is voorzover ik weet nog niet af. Ik weet niet of de sporen onderdeel zijn van dit project. In het Antenne registere staan wel 2 rondstralers op 4G 1800 van KPN op 0 meter hoogte die sinds 8 januari 2018 actief zouden zijn. Daar zou je wel eens profijt van kunnen hebben.
Ik mag het hopentheblindman schreef op donderdag 5 september 2019 @ 00:55:
[...]
Zou dit project eerder klaar zijn dan de uitrol van 5G?
KPN heeft voor internet (en bellen) buiten de EU een bundel genaamd "Overig land buiten de EU bundel", deze staat bij zowel VS als Canada vermeld.
Binnenkort ga ik naar de VS en zal ik 1 dag in Canada zitten. Ik wil daarbij de 500 MB/min/sms bundel voor € 39,99 aanschaffen voor de VS. Doe ik daarbij de juiste aanname dat deze ook voor Canada geldt aangezien beide landen onder de "overig land buiten de eu" categorie vallen? Of moet ik wel zodra ik in Canada zit een nieuwe bundel afsluiten?
Binnenkort ga ik naar de VS en zal ik 1 dag in Canada zitten. Ik wil daarbij de 500 MB/min/sms bundel voor € 39,99 aanschaffen voor de VS. Doe ik daarbij de juiste aanname dat deze ook voor Canada geldt aangezien beide landen onder de "overig land buiten de eu" categorie vallen? Of moet ik wel zodra ik in Canada zit een nieuwe bundel afsluiten?
Volgens mij vallen al die landen eronder tijdens die periode. Dus ideaal zeker als je meerdere landen aandoet.MooDyBLueS schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:52:
KPN heeft voor internet (en bellen) buiten de EU een bundel genaamd "Overig land buiten de EU bundel", deze staat bij zowel VS als Canada vermeld.
Waar je ook naar kan kijken is tijdelijk je abonnement verhogen naar de 100 GB-variant, dan heb je veel meer waar voor je geld in de VS en Canada. Wel direct daarna terugveranderen natuurlijk.
Als je zowel VS/Canada als een land daarbuiten (wat wel voordeelland is) aandoet, dan heb je extra voordeel, want daar krijg je één keer per maand 200 MB/min/sms voor
Thanks! Ik heb even gekeken naar het 100 GB abonnement (200 GB voor mij met KPN Compleet), dat ziet er zeer interessant uit. Alleen na inloggen bij MijnKPN kwam ik het volgende tegen:Sorcerer8472 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:27:
[...]
Volgens mij vallen al die landen eronder tijdens die periode. Dus ideaal zeker als je meerdere landen aandoet.
Waar je ook naar kan kijken is tijdelijk je abonnement verhogen naar de 100 GB-variant, dan heb je veel meer waar voor je geld in de VS en Canada. Wel direct daarna terugveranderen natuurlijk.
Als je zowel VS/Canada als een land daarbuiten (wat wel voordeelland is) aandoet, dan heb je extra voordeel, want daar krijg je één keer per maand 200 MB/min/sms voor
"U kunt uw abonnement één keer per maand kosteloos wijzigen. De wijziging gaat de 1e dag van de volgende maand in."
Dat zou pas 1 oktober zijn en dan ben ik alweer terug, helaas. Dat niet alleen, ik val nog onder het KPN 2017 abonnement en die zou maar liefst € 100,39 kosten i.t.t. de € 24 die ik nu betaal. In november kan ik verlengen, dus vanaf dat moment zou ik er wel optimaal gebruik van kunnen maken, als ik er op tijd bij ben.
Dus het zal toch de 500 MB bundel worden, gelukkig is het in beide landen geldig en ik zit er uiteindelijk maar 5 dagen voor werk, dus enorm veel zal ik toch niet verbruiken.
Let wel met wijzigingen ze gaan wel direct in maar ze zijn naar rato dus nooit hele bundels 😉
(Dit is in ieder geval wel met een verlenging zo en dat kan zomaar negatief uitpakken voor je)
@MooDyBLueS 500 mb is echt heel weinig als je nu gewend bent aan veel data dus zet alles uit
(Denk aan auto UD dates en dat soort ongein)
(Dit is in ieder geval wel met een verlenging zo en dat kan zomaar negatief uitpakken voor je)
@MooDyBLueS 500 mb is echt heel weinig als je nu gewend bent aan veel data dus zet alles uit
[ Voor 60% gewijzigd door Roos79 op 06-09-2019 15:26 ]
Eerst MB's delen naar iemand anders, dan verlengen, dan MB's terug sturen.Roos79 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:24:
Let wel met wijzigingen ze gaan wel direct in maar ze zijn naar rato dus nooit hele bundels 😉
Yup, ik was inderdaad sowieso al van plan om onder Mobile Data (iOS) alles uit te zetten behalve wat ik wil gebruiken. Voor mij zal dat alleen zaken als mail, whatsapp en een paar werkgerelateerde apps zijn en af en toe maps.Roos79 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:24:
Ik heb weliswaar een 20 GB bundel, maar gebruik meestal maar 5 GB (per 30 dagen zeg maar), daar zit ook veel muziek en podcast streamen in de auto bij. Voor 5 dagen zou ik op 830 MB uitkomen bij mijn normaal gebruik, dus ik verwacht geen problemen. Worst case koop ik 1 of 2 keer nog een 100 MB bundel erbij. Is niet goedkoop, maar liever dat dan helemaal geen internet.
Je kan niet zonder internet komen te zitten. Na je bundel is er nog altijd een trage verbinding zonder kosten.MooDyBLueS schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 22:55:
Worst case koop ik 1 of 2 keer nog een 100 MB bundel erbij. Is niet goedkoop, maar liever dat dan helemaal geen internet.
Lekker!
Niet buiten de EU als het goed is word het dan geblokkeerdNapsju schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 00:44:
[...]
Je kan niet zonder internet komen te zitten. Na je bundel is er nog altijd een trage verbinding zonder kosten.
https://www.kpn.com/mobie...els/buitenland/wereld.htm
De korting die je krijgt staat er nooit bij vermeld, da's super irritant, dus dan zit je eerst akkoord te geven op veel hogere tarieven en pas een paar minuten later als hij in Mijn KPN staat zie je wat het is met korting.MooDyBLueS schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:46:
[...]
Thanks! Ik heb even gekeken naar het 100 GB abonnement (200 GB voor mij met KPN Compleet), dat ziet er zeer interessant uit. Alleen na inloggen bij MijnKPN kwam ik het volgende tegen:
"U kunt uw abonnement één keer per maand kosteloos wijzigen. De wijziging gaat de 1e dag van de volgende maand in."
Dat zou pas 1 oktober zijn en dan ben ik alweer terug, helaas. Dat niet alleen, ik val nog onder het KPN 2017 abonnement en die zou maar liefst € 100,39 kosten i.t.t. de € 24 die ik nu betaal. In november kan ik verlengen, dus vanaf dat moment zou ik er wel optimaal gebruik van kunnen maken, als ik er op tijd bij ben.
Dus het zal toch de 500 MB bundel worden, gelukkig is het in beide landen geldig en ik zit er uiteindelijk maar 5 dagen voor werk, dus enorm veel zal ik toch niet verbruiken.
En idd ja, je moet het de maand vóórdat je vertrekt doen. De voorwaarden voor wijzigen zijn heel vaag trouwens en wat KPN op de website en in haar PDF noemt is niet zoals het in werkelijkheid is. Vreemd genoeg weet de klantenservice wel precies hoe het werkt:
- nieuwe abonnees kunnen pas na 30 dagen hun abonnement wijzigen; begint je abo op 2 januari dan kun je dus pas op 2 februari ervoor kiezen om vanaf 1 maart een ander abo te nemen, staat niet in hun voorwaarden!
- ze zeggen dat je per 31 dagen een nieuw abo kan nemen, maar dat klopt niet; het kan gewoon per maand, als je op 30 januari je abo per 1 februari wijzigt, dan kun je vanaf 1 februari weer iets anders kiezen voor vanaf 1 maart
Ik heb geen enkel document waarop ik akkoord heb gegeven waarin dit staat. Maar goed, het zal wel...
de nieuwe iPhones ondersteunen weer nieuwere banden.neeecht schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:22:
@stormfly
Multibandveiling 700/1400/2100 MHz
153. Bij de aankomende multibandveiling zal het volgende spectrum worden geveild:
- 2x30 MHz in de 700 MHz band (703-733 MHz en 758-788 MHz) <-- Band 28
- 40 MHz in de 1400 MHz band (1452-1492 MHz) <-- Band 32
- 2x60 MHz in de 2100 MHz band (1920-1980 MHz en 2110-2170 MHz) <-- Band 1
https://www.apple.com/iphone/LTE/
Nou, ik heb eigenlijk toch wel spijt van m'n switch van Vodafone naar KPN. Op het Antenneregister ziet het er allemaal goed uit, en hier is iedereen altijd enthousiast over KPN, maar het lukt niet eens om een Whatsapp-telefoongesprek te hebben in de trein van Amsterdam naar Utrecht zonder dat de telefoon terugvalt naar 3G waarna het gesprek niet meer te doen is, ik moet ophangen, data moet uitzetten, moet wachten, data aan, en terugbellen.
Meerdere keren voorgekomen nu, vergeleken met Vodafone is de ervaring wel echt onprettig te noemen, daar val je gewoon niet zomaar terug naar 3G en ook lijkt het netwerk minder te haperen. Bij KPN hapert het gesprek soms, en met de service mode open zie je dat hij op dat moment ook even tussen connecting/connected switcht bij de dataverbinding. Heb ook in de trein eens een speedtest gedaan, maar die kwam uit op 13 down, 4 up, op 4G+ met 2 streepjes. Bij mij thuis geen probleem, daar is het 200 down 70 up, maar op plekken met veel mensen gaat het niet zo lekker blijkbaar.
De waarden zijn soms ook echt heel raar. Bijvoorbeeld band 38 die net zo sterk is als band 20 qua RSRP. Dan klopt er toch iets niet? Ook heeft Vodafone meer 4G+ in Utrecht, Amsterdam, en de treinreis ertussen. En een netwerk wat minder hapert.
De reden dat ik dit hier zo neerzet is dat er best wel kritisch gereageerd werd op Vodafone en dat KPN altijd beter genoemd werd hier (meer CA, meer dekking, etc. etc.), alleen is dat dus niet in lijn met mijn ervaringen in het echt. Wat overigens vooral komt doordat hij echt super snel naar 3G overspringt. En dat terwijl 3G binnenkort uit gaat. Waarom die grenzen niet even aanpassen dan net zoals Vodafone heeft gedaan?
Overigens, wel een positief ding: heb het idee dat normale (niet-Whatsapp) gesprekken naar en in het buitenland bij KPN een helderdere kwaliteit hebben. Kan niet echt m'n vinger erop leggen wat er anders is, maar heb het idee dat het wel zo is. Ook positief is dat je met KPN nu zowel op Telekom 4G als op Vodafone 4G mag, bij Vodafone kun je dus niet op Telekom 4G
Meerdere keren voorgekomen nu, vergeleken met Vodafone is de ervaring wel echt onprettig te noemen, daar val je gewoon niet zomaar terug naar 3G en ook lijkt het netwerk minder te haperen. Bij KPN hapert het gesprek soms, en met de service mode open zie je dat hij op dat moment ook even tussen connecting/connected switcht bij de dataverbinding. Heb ook in de trein eens een speedtest gedaan, maar die kwam uit op 13 down, 4 up, op 4G+ met 2 streepjes. Bij mij thuis geen probleem, daar is het 200 down 70 up, maar op plekken met veel mensen gaat het niet zo lekker blijkbaar.
De waarden zijn soms ook echt heel raar. Bijvoorbeeld band 38 die net zo sterk is als band 20 qua RSRP. Dan klopt er toch iets niet? Ook heeft Vodafone meer 4G+ in Utrecht, Amsterdam, en de treinreis ertussen. En een netwerk wat minder hapert.
De reden dat ik dit hier zo neerzet is dat er best wel kritisch gereageerd werd op Vodafone en dat KPN altijd beter genoemd werd hier (meer CA, meer dekking, etc. etc.), alleen is dat dus niet in lijn met mijn ervaringen in het echt. Wat overigens vooral komt doordat hij echt super snel naar 3G overspringt. En dat terwijl 3G binnenkort uit gaat. Waarom die grenzen niet even aanpassen dan net zoals Vodafone heeft gedaan?
Overigens, wel een positief ding: heb het idee dat normale (niet-Whatsapp) gesprekken naar en in het buitenland bij KPN een helderdere kwaliteit hebben. Kan niet echt m'n vinger erop leggen wat er anders is, maar heb het idee dat het wel zo is. Ook positief is dat je met KPN nu zowel op Telekom 4G als op Vodafone 4G mag, bij Vodafone kun je dus niet op Telekom 4G
Nou Sorcerer8472 zo heb ik juist spijt van de overstap van KPN naar Vodafone. Voor 3 euro minder per maand over 2 jaar... Met mijn iPhone XSmax merk ik dat ik in gebouwen veel minder en vaak geen dataverbinding heb (dan heb ik het over minimaal 3G). En buiten de steden en dorpen in midden Gelderland (waar ik het meeste ben) is het ook direct gebeurt. Nooit zag ik bij KPN mijn 4G zovaak terugzakken naar 3G (en daarna naar E/niks) als nu bij Vodafone. Nog 16 maanden
...
Wellicht is LTE only wat voor je (hangt af van je toestel). Ik doe al drie jaar niet anders en geen 2G of 3G meer aangeraakt en ben daar erg blij mee. Er zijn wat nadelen, maar afhankelijk van je eisen kunnen die verwaarloosbaar zijn.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 00:38:
Nou, ik heb eigenlijk toch wel spijt van m'n switch van Vodafone naar KPN. Op het Antenneregister ziet het er allemaal goed uit, en hier is iedereen altijd enthousiast over KPN, maar het lukt niet eens om een Whatsapp-telefoongesprek te hebben in de trein van Amsterdam naar Utrecht zonder dat de telefoon terugvalt naar 3G waarna het gesprek niet meer te doen is, ik moet ophangen, data moet uitzetten, moet wachten, data aan, en terugbellen.
Meerdere keren voorgekomen nu, vergeleken met Vodafone is de ervaring wel echt onprettig te noemen, daar val je gewoon niet zomaar terug naar 3G...
pepernooot
Dat kan niet op een SGS9 en heeft nadelige gevolgen voor bereikbaarheid voor een netwerk wat (anders dan Vodafone) zwakker is in 4G dan in 2G. Ik begin idd te vermoeden dat wat een andere Tweaker zei klopt en dat 4G op lager vermogen gaat bij KPN. Verklaart wellicht ook waarom soms bij band 20+38 CA de RSRP van band 38 even hoog is. Da's echt heel raar namelijk, band 20 wordt dan echt met veel minder vermogen gedaan ofzo, of er is iets heel raars aan de hand met instellingen ofzo.dinkelover schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 07:53:
[...]
Wellicht is LTE only wat voor je (hangt af van je toestel). Ik doe al drie jaar niet anders en geen 2G of 3G meer aangeraakt en ben daar erg blij mee. Er zijn wat nadelen, maar afhankelijk van je eisen kunnen die verwaarloosbaar zijn.
Waar dan? Vodafone heeft instellingen in haar netwerk die wat jij noemt vrij onwaarschijnlijk maken. Je valt niet snel terug naar 3G maar wel naar E, en van daaruit kom je weer sneller terug op 4G. Verder wil ik best geloven dat KPN het op andere plekken beter doet. Op de Veluwe heb ik dat zelf gezien ook, echter daar kom ik niet zo vaak.Erwin schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 00:47:
Nou Sorcerer8472 zo heb ik juist spijt van de overstap van KPN naar Vodafone. Voor 3 euro minder per maand over 2 jaar... Met mijn iPhone XSmax merk ik dat ik in gebouwen veel minder en vaak geen dataverbinding heb (dan heb ik het over minimaal 3G). En buiten de steden en dorpen in midden Gelderland (waar ik het meeste ben) is het ook direct gebeurt. Nooit zag ik bij KPN mijn 4G zovaak terugzakken naar 3G (en daarna naar E/niks) als nu bij Vodafone. Nog 16 maanden...
In Utrecht en Amsterdam vind ik dat Vodafone duidelijk beter presteert. In gebouwen ook, zat parkeergarages waar Vodafone cellen heeft een KPN niet. Op Schiphol (inmiddels sinds een paar jaar) ook veel beter geregeld. Juist in gebouwen zit ik met KPN sneller op 3G, en vaak volgens mij onnodig ivm hun netwerkinstellingen. Waarom kan ik tussen 2 grote Nederlandse steden geen stabiel VOIP-gesprek houden in de trein?
In ieder restaurant of Horeca gelegenheid waar ik in Arnhem kom en niet voor bij de deur zit. Of op mijn kantoor wanneer ik niet strak voor het raam ga staan. Kan het ook niet helpen... Moet ik wel even nuanceren dat mijn telefoon terugzakt naar "3G" in de bovenhoek weergeven. (werkbare) Dataverbinding is er dan al niet meer helaas.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:37:
[...]
Dat kan niet op een SGS9 en heeft nadelige gevolgen voor bereikbaarheid voor een netwerk wat (anders dan Vodafone) zwakker is in 4G dan in 2G. Ik begin idd te vermoeden dat wat een andere Tweaker zei klopt en dat 4G op lager vermogen gaat bij KPN. Verklaart wellicht ook waarom soms bij band 20+38 CA de RSRP van band 38 even hoog is. Da's echt heel raar namelijk, band 20 wordt dan echt met veel minder vermogen gedaan ofzo, of er is iets heel raars aan de hand met instellingen ofzo.
[...]
Waar dan? Vodafone heeft instellingen in haar netwerk die wat jij noemt vrij onwaarschijnlijk maken. Je valt niet snel terug naar 3G maar wel naar E, en van daaruit kom je weer sneller terug op 4G. Verder wil ik best geloven dat KPN het op andere plekken beter doet. Op de Veluwe heb ik dat zelf gezien ook, echter daar kom ik niet zo vaak.
In Utrecht en Amsterdam vind ik dat Vodafone duidelijk beter presteert. In gebouwen ook, zat parkeergarages waar Vodafone cellen heeft een KPN niet. Op Schiphol (inmiddels sinds een paar jaar) ook veel beter geregeld. Juist in gebouwen zit ik met KPN sneller op 3G, en vaak volgens mij onnodig ivm hun netwerkinstellingen. Waarom kan ik tussen 2 grote Nederlandse steden geen stabiel VOIP-gesprek houden in de trein?
@Sorcerer8472 probeer https://play.google.com/s...om.xsquarestudio.forcelte eens, werkt prima op toestellen van Samsung. Uiteraard begrijpelijk als je dit niet gebruikt, zeker gezien het hebben van 2G als fallback.
Overigens zijn ervaringen met dekking n=1. In mijn omgeving is KPN de enige die nog 3G-locaties heeft omgebouwd naar 2G/3G/4G+ en zelfs recentelijk een opstelpunt van Vodafone gebruikt om ook het 'laatste stukje' (waar Vodafone als enige goede dekking leverde) te dekken. Jammer, want zou graag naar Vodafone willen (combi-korting Ziggo + minder energieslurpend dan T-Mobile).
Kijk ik naar Utrecht, dan zou ik wel geloven dat de ervaring met Vodafone gemiddeld beter is, zeker op Utrecht CS. Daarentegen kom ik heel veel op hetzelfde stukje van Utrecht (de Uithof/Utrecht Science Park) en KPN is daar de enige die drie opstelpunten van 40 meter hoog gebruikt, en dat is te merken. Dan blijft de keuze moeilijk (oh, en stel je voor dat je opeens op frequente basis naar een plek moet waar je alleen met T-Mobile/Tele2 bereik hebt, zit je daar met je abbo van een andere provider...)
Overigens zijn ervaringen met dekking n=1. In mijn omgeving is KPN de enige die nog 3G-locaties heeft omgebouwd naar 2G/3G/4G+ en zelfs recentelijk een opstelpunt van Vodafone gebruikt om ook het 'laatste stukje' (waar Vodafone als enige goede dekking leverde) te dekken. Jammer, want zou graag naar Vodafone willen (combi-korting Ziggo + minder energieslurpend dan T-Mobile).
Kijk ik naar Utrecht, dan zou ik wel geloven dat de ervaring met Vodafone gemiddeld beter is, zeker op Utrecht CS. Daarentegen kom ik heel veel op hetzelfde stukje van Utrecht (de Uithof/Utrecht Science Park) en KPN is daar de enige die drie opstelpunten van 40 meter hoog gebruikt, en dat is te merken. Dan blijft de keuze moeilijk (oh, en stel je voor dat je opeens op frequente basis naar een plek moet waar je alleen met T-Mobile/Tele2 bereik hebt, zit je daar met je abbo van een andere provider...)
Dat komt omdat T-Mobile altijd Band 3 + 38 + 1 + 20 doet.ferrantufan schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:39:
@Sorcerer8472 ...
Jammer, want zou graag naar Vodafone willen (combi-korting Ziggo + minder energieslurpend dan T-Mobile).
Band 3 als hoofdband en dan stapellen van hoge naar lage frequenties.
Ideale setup om het netwerk maximaal te gebruiken.
Vodafone doet zelfs nog één band meer op nieuwe sites. Op die sites zal je batterij verbruik dan ook hoger zijn.
Logisch dat het meer energie kost wanneer je meer bandbreedte krijgt. Daar zullen we aan moeten wennen.
En daarom is het jammer dat providers/telefoons niet een optie maken om één band te kunnen instellen, of twee, drie, etc.. Aan deze instelling zou men ook meteen een bandbreedte cap kunnen maken. Voor de mensen die dat graag willen.
Maar goed, commercieel is dit zeer onaantrekkelijk voor de telefoonmakers, dit betekend dat je langer met je telefoon doet. Dus zal dit nooit gebeuren.
Gelukkig bestaat er vrije markt en we zien de oplossingen wel verschijnen.
Nog een extra kanttekening:
Omdat T-Mobile (en KPN) ook TDD inzetten, kan Band 3 + Band 38 tegelijk uploaden en weer wat extra energie verbruiken. Ik heb hier echter geen cijfers van.
Vodafone heeft bij ons in de regio behoorlijk wat geüpgraded in de afgelopen twee jaar (Noord Nederland). Voorheen was Vodafone met 4G by far de langzaamste, maar nu zijn ze hier even snel als KPN (200Mb+), voor de upgrade kwam Vodafone niet verder dan 5 - 10Mbit op 4G. 3G was zelfs sneller.
Verschil wordt dus wat kleiner hier, maar waar ik momenteel werk heeft KPN dankzij die 3G900 nog prima bereik waar Vodafone afwezig is. Bij alle providers is de dekking in het gebouw slecht qua 4G, echter is 3G wel prima te ontvangen. Dan hang ik bij Vodafone op 2G.
Blijf voorlopig nog even bij KPN en misschien ga ik T-Mobile eens overwegen. Die had tot begin dit jaar niet echt een goede dekking bij mij in huis, misschien dat er inmiddels iets aangepast is.
Verschil wordt dus wat kleiner hier, maar waar ik momenteel werk heeft KPN dankzij die 3G900 nog prima bereik waar Vodafone afwezig is. Bij alle providers is de dekking in het gebouw slecht qua 4G, echter is 3G wel prima te ontvangen. Dan hang ik bij Vodafone op 2G.
Blijf voorlopig nog even bij KPN en misschien ga ik T-Mobile eens overwegen. Die had tot begin dit jaar niet echt een goede dekking bij mij in huis, misschien dat er inmiddels iets aangepast is.
Dit zou mogelijk moeten zijn via je telefoon. M'n oude Galaxy S2 (zakelijk toestel om te bellen) forceer ik in het buitenland regelmatig op 3G900 voor stabiliteit. Echter op mijn S9 kan ik dit helaas niet terugvinden. Iemand die weet hoe dit moet toevallig?neeecht schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:54:
[...]
En daarom is het jammer dat providers/telefoons niet een optie maken om één band te kunnen instellen, of twee, drie, etc.. Aan deze instelling zou men ook meteen een bandbreedte cap kunnen maken. Voor de mensen die dat graag willen.
Maar goed, commercieel is dit zeer onaantrekkelijk voor de telefoonmakers, dit betekend dat je langer met je telefoon doet. Dus zal dit nooit gebeuren.
Gelukkig bestaat er vrije markt en we zien de oplossingen wel verschijnen.
Dit hebben ze (Samsung) geblokkeerd.MensionXL schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:41:
[...]
Dit zou mogelijk moeten zijn via je telefoon. M'n oude Galaxy S2 (zakelijk toestel om te bellen) forceer ik in het buitenland regelmatig op 3G900 voor stabiliteit. Echter op mijn S9 kan ik dit helaas niet terugvinden. Iemand die weet hoe dit moet toevallig?
Dan zou iedereen op 800/900 MHz zittenneeecht schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:54:
[...]
(graag corrigeren als deze hypothese niet klopt..)
Op vrijwel alle plekken waar je bij Vodafone op 2G terugvalt in je broekzak, kom je direct terug op 4G bij het uit je broekzak halen omdat die signalen nagenoeg even sterk zijn.krakendmodem schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 16:58:
Vodafone heeft bij ons in de regio behoorlijk wat geüpgraded in de afgelopen twee jaar (Noord Nederland). Voorheen was Vodafone met 4G by far de langzaamste, maar nu zijn ze hier even snel als KPN (200Mb+), voor de upgrade kwam Vodafone niet verder dan 5 - 10Mbit op 4G. 3G was zelfs sneller.
Bij KPN val je in die gevallen op 3G terug en duurt het een eeuwigheid voordat je terug bent op 4G.
Vodafone heeft ook vrijwel alle locaties met alleen 3G al vervangen (is nu 2+3+4G). En idd ymmv, kan me voorstellen dat in Utrecht op de Uithof KPN het beter doet, echter daar kom ik nou net nooit, dus da's inderdaad persoonlijk.
Echter bij die treinreis heeft het wel een grote impact. Ik vind dat anno 2019 echt niet acceptabel. Het is ongeveer de drukste treinroute die er is in NL. Overigens zelfs als ik die app installeer dan nog hapert de verbinding op een paar momenten tijdens de reis. Bij Vodafone gebeurde dat niet. Maar ws is dat wel veel beter dan de huidige situatie met terugvallen op 2/3G ja

En ik heb liever een 10M-verbinding die werkt dan 200M die niet werkt. En n>1 als het gaat om locaties.
@neeecht , volgens mij wordt er nu niet gezonden bij CA waarbij band 38 secundair is, of wel? Apart dat je bij KPN ziet hoe druk het is aan op welke banden je zit. Pas bij drukke locaties/momenten ga je naar band 38.
[ Voor 6% gewijzigd door Sorcerer8472 op 15-09-2019 00:58 ]
@Sorcerer8472 met TDD upload je altijd een beetje.
Niet veel, maar de 'zender' gaat wel aan. Zo dacht ik dat het was. Maar kan het verkeerd hebben.
Niet veel, maar de 'zender' gaat wel aan. Zo dacht ik dat het was. Maar kan het verkeerd hebben.
Wij hebben nog een zakelijk VF abonnement waar we niet kunnen bellen over 4G. (Geen idee waarom niet, maar het kon bij mijn vorige T-Mobile zakelijk ook niet, dus er zal een gedachte achter zitten). Als we dus bellend door het pand lopen, lopen we wel eens de kans om op een bepaalde hotspot de verbinding te verliezen. We bellen dan nog over 3G, en schakelde op dat moment niet naar 2G. Ik heb dat probleem prive niet, ik kan immers wel bellen over 4G (en 3G900). Dat wil niet zeggen dat het alleen bij Vodafone op die plek ruk isSorcerer8472 schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:54:
[...]
Op vrijwel alle plekken waar je bij Vodafone op 2G terugvalt in je broekzak, kom je direct terug op 4G bij het uit je broekzak halen omdat die signalen nagenoeg even sterk zijn.
Bij KPN val je in die gevallen op 3G terug en duurt het een eeuwigheid voordat je terug bent op 4G.
...
En ik heb liever een 10M-verbinding die werkt dan 200M die niet werkt. En n>1 als het gaat om locaties.
@neeecht , volgens mij wordt er nu niet gezonden bij CA waarbij band 38 secundair is, of wel? Apart dat je bij KPN ziet hoe druk het is aan op welke banden je zit. Pas bij drukke locaties/momenten ga je naar band 38.
10Mbit is voor mij ook prima. Alleen "verkoopt" het niet lekker als je op 3G een hogere snelheid krijgt dan op 4G800. En we hadden toch af en toe een halve dag geen ontvangst (we hebben zicht op de zendmast). Dan hadden we 2G uit een naastgelegen dorp. Sinds Vodafone de boel vorig jaar vervangen heeft is de stabiliteit en dekking wel perfect. Vodafone doet zelfs nu een bandje meer dan KPN (3CA, KPN doet 2CA)
Het is ook dat we thuis geen ziggo kunnen krijgen, anders had ik misschien ook Vodafone overwogen. Voor mij is VF te duur. KPN is ook niet goedkoop, maar omdat we thuis DSL (en binnenkort glas) hebben van KPN, is het voor mij voordeliger om bij KPN te blijven.
Wat betreft band 38: die zie ik af en toe wel eens verschijnen. Postcode 8481KH en 9285TX heeft zo'n site, mijn S8 koppelt die banden ook. Op een 5CA site krijg ik soms 3+38 te zien, maar dat herstelt vrij snel naar het aantal banden wat mijn toestel kan koppelen. Dat zijn er vier

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 15-09-2019 10:25 ]
Bij CA worden de geaggregeerde kanalen alleen als downlink gebruikt. Op het moment dat je het als primaire frequentie gebruikt dan upload en download je op hetzelfde kanaal. Echter er bestaat ook CA bij het uploaden. Helaas kom ik er niet echt achter of de S9 en S10 dit ondersteunen.neeecht schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:59:
@Sorcerer8472 met TDD upload je altijd een beetje.
@krakendmodem , op jouw screenshot zie je trouwens wat ik bedoel. De RSRP van band 38 is ongeveer gelijk aan die van band 20. Dat is heel raar aangezien het gaat om 2600 MHz vs 800 MHz, en is wellicht een indicatie voor veel lager gebruikt vermogen dan bijvoorbeeld Vodafone. Ik heb trouwens altijd 20+38, 3+38, of heel veel andere combinaties zonder 38 erbij.
In Utrecht doet Vodafone ook op veel plekken 5CA, KPN heeft er nog locaties met alleen 800 MHz, bijvoorbeeld in het Griftpark. Vodafone loopt echt voor qua locaties met veel banden nu op KPN, nadat ze hun achterstand hebben ingehaald. Over een paar maanden gaat 3G helemaal uit daar. Bij KPN nog ruim 2 jaar.
Hopelijk is het terugvallen op 3G wel voor die tijd opgelost, maar voor nu gebruik ik er dan toch maar LTE Only voor, wat me hopelijk niet ooit onbereikbaar gaat maken als VoLTE even uit gaat of als ik het vergeet uit te zetten in het buitenland
[ Voor 45% gewijzigd door Sorcerer8472 op 15-09-2019 13:53 ]
@Sorcerer8472 Ik kom weinig meer in Utrecht of in grote steden (op Groningen na), dus zie weinig 5CA. Sterker nog, 9 van de 10 heb ik "gewoon" 2CA, aangezien hier op het platteland meestal maximaal 2CA aanstaat. Op T-Mobile na dan, maar die heb ik niet meer.
Bekijk de omgevingskaarten van Vodafone rondom Drachten en je zult zien dat KPN hier wel iets verder is met CA. Hier zijn nog behoorlijk wat VF masten met band 20. Niks mis mee, maar met diezelfde redenering kan ik ook zeggen dat mijn VDSL lijn ook snel zat is, terwijl de Ziggo-kabel toch veel sneller kan leveren.
opklik voor groot

Het is dus ook wel wat afhankelijk van de regio.
De echte power-users zitten dan ook wel bij T-mobile. Die hebben het heel simpel: gewoon bijna overal minimaal 3CA.
Ik ben dus ook een beetje benieuwd hoe Vodafone omgaat met MVNO's zoals hollandsnieuwe. Die beiden nog geen bellen aan over 4G, en ik vraag mij ook af of ze dit voor 2020 gaan aanbieden. Anders is het bij HN 2G voor voice, en 4G voor data. En hoewel er niks mis is met 2G, de gesprekskwaliteit is toch een tikje minder dan bij 3G.
Ik ga 3G wel missen denk ik
. 3G900 is best wel lekker, en ik heb nog wat dongeltjes liggen die alleen 2/3G hebben. En ik heb nog een kekke USB HSDPA modem van maximaal 7,2Mbps down wat prima werkt met 3G.
Bekijk de omgevingskaarten van Vodafone rondom Drachten en je zult zien dat KPN hier wel iets verder is met CA. Hier zijn nog behoorlijk wat VF masten met band 20. Niks mis mee, maar met diezelfde redenering kan ik ook zeggen dat mijn VDSL lijn ook snel zat is, terwijl de Ziggo-kabel toch veel sneller kan leveren.
opklik voor groot

Het is dus ook wel wat afhankelijk van de regio.
De echte power-users zitten dan ook wel bij T-mobile. Die hebben het heel simpel: gewoon bijna overal minimaal 3CA.
Ik ben dus ook een beetje benieuwd hoe Vodafone omgaat met MVNO's zoals hollandsnieuwe. Die beiden nog geen bellen aan over 4G, en ik vraag mij ook af of ze dit voor 2020 gaan aanbieden. Anders is het bij HN 2G voor voice, en 4G voor data. En hoewel er niks mis is met 2G, de gesprekskwaliteit is toch een tikje minder dan bij 3G.
Ik ga 3G wel missen denk ik
[ Voor 10% gewijzigd door krakendmodem op 15-09-2019 14:28 ]
Vodafone heeft HD Voice ook aan staan op 2G 
En Vodafone heeft alleen 3G2100 he, geen 3G900.
En zoals ik al zei: ik heb liever een netwerk waar ik gewoon een Whatsapp-gesprek kan houden zonder dat het gesprek wegvalt of via 3G bagger wordt (vertragingen, kwaliteit omlaag, etc.). En met Vodafone kan het wel en met KPN niet doordat je daar ontzettend snel naar 3G terugvalt. En grappig genoeg houdt KPN je wel met man en macht weg bij 2G waardoor 4G-gesprekken uiteindelijk gewoon droppen, terwijl bellen over 2G op die plek wel mogelijk is. Vooralsnog heb ik het gevoel dat Vodafone haar netwerk beter onder controle heeft iig.
Benieuwd wat er gebeurt nu met m'n LTE-only setting bij KPN.
En zoals ik al zei: ik heb liever een netwerk waar ik gewoon een Whatsapp-gesprek kan houden zonder dat het gesprek wegvalt of via 3G bagger wordt (vertragingen, kwaliteit omlaag, etc.). En met Vodafone kan het wel en met KPN niet doordat je daar ontzettend snel naar 3G terugvalt. En grappig genoeg houdt KPN je wel met man en macht weg bij 2G waardoor 4G-gesprekken uiteindelijk gewoon droppen, terwijl bellen over 2G op die plek wel mogelijk is. Vooralsnog heb ik het gevoel dat Vodafone haar netwerk beter onder controle heeft iig.
Benieuwd wat er gebeurt nu met m'n LTE-only setting bij KPN.
Ik weet dat VF HD voice over 2G heeft, maar ik krijg het maar niet "werkend". Bellend naar Vodafone nummers en KPN nummers krijg ik nog de "doffe" telefoonstem, beetje het idee als mensen naar een radio bellen met handsfree. Dit is overigens wel een hollandsnieuwe abonnement, geen VF zelf. Maar dat moet niet uitmaken lijkt mijSorcerer8472 schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:38:
Vodafone heeft HD Voice ook aan staan op 2G
En ja, ik weet dat VF (helaas?) geen 3G900 hebt. Ik vind het echter ideaal bij KPN. Die ene keer dat 4G wegvalt heb ik nog wel een werkbare 3G verbinding. Ik zie nooit een "E" in beeld.
Is het iemand hier recent gelukt om te beeldbellen via 3G / 4G van KPN?
Het werkt prima met een andere simkaart in het toestel, maar met de KPN simkaart is het niet mogelijk om video-oproepen te ontvangen of te starten. Foutmelding: "het is niet mogelijk om met dit nummer video te bellen". Geprobeerd via geforceerd 3G en 4G, VoWiFi / VoLTE aan én uit.
Zeer hinderlijk als je contact probeert te leggen met mensen zonder een messenger applicatie. Zeker nu MMS ook uitgefaseerd is...
Het werkt prima met een andere simkaart in het toestel, maar met de KPN simkaart is het niet mogelijk om video-oproepen te ontvangen of te starten. Foutmelding: "het is niet mogelijk om met dit nummer video te bellen". Geprobeerd via geforceerd 3G en 4G, VoWiFi / VoLTE aan én uit.
Zeer hinderlijk als je contact probeert te leggen met mensen zonder een messenger applicatie. Zeker nu MMS ook uitgefaseerd is...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Daar ben ik ook benieuwd naar, het staat enorm commercieel beschreven op hun website zodat je er geen antwoorden uit kunt ontleden. Dieper in de FAQ spreken ze letterlijk dat bellen over 2G blijft bestaan, maar hoger in de FAQ "we focussen ons volledig op het 4G netwerk".[b]krakendmodem in "[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"krakendmode
Als we het glas halfvol bekijken, komt het goed
KPN blijft sleutelen aan het 4G netwerk.
Nu werkt ook Band 7 (hoofdband) + Band 3 + 1 + 20.
Ik kan in huis heel snel switchen tussen twee sites, letterlijk twee stappen.
Band 7 naar Band 7 gaat direct, meestal meteen Band 3 + 1 erbij (soms alleen Band 3 eerst) en als laatste komt Band 20 erbij als je de data sessie actief houdt.
Band 7 + Band 38 + mogelijk andere combinaties nog niet gezien.
Oude situatie was meestal:
5CA site:
Band 3 + 38 + 1
Band 3 + 7 + 1 + 20
Band 7 als hoofdband lukt nu wat vaker (telefoon/site kiest dit zelf.)
4CA site:
Band 3 + 7 + 1 + 20
Band 7 + 3 + 20, dit is nu ook 4CA geworden dus.
Edit:
Ik begin me af te vragen, kunnen de telefoons/providers wel Band 38 + Band 7, xCA doen?
Iemand die daar mogelijk een voorbeeld van heeft? Zou alleen bij KPN kunnen of heel misschien op een T-Mobile Band 7 test lokatie. Vodafone heeft sowieso geen Band 38.
Mogelijk gaan we het zien met de Tele2 banden update bij T-Mobile.
@Sorcerer8472 @krakendmodem @The_Wireless_Guy hebben jullie wel eens een Band 38 + Band 7 combinatie gezien xCA in een telefoon?
Klinkt wel logisch, als je Band 38 gebruikt en omdat het TDD is, data terug stuurt, dat Band 7 mogelijk express niet gebruikt wordt omdat het kan storen. Zou een boel verklaren.
Nu werkt ook Band 7 (hoofdband) + Band 3 + 1 + 20.
Ik kan in huis heel snel switchen tussen twee sites, letterlijk twee stappen.
Band 7 naar Band 7 gaat direct, meestal meteen Band 3 + 1 erbij (soms alleen Band 3 eerst) en als laatste komt Band 20 erbij als je de data sessie actief houdt.
Band 7 + Band 38 + mogelijk andere combinaties nog niet gezien.
Oude situatie was meestal:
5CA site:
Band 3 + 38 + 1
Band 3 + 7 + 1 + 20
Band 7 als hoofdband lukt nu wat vaker (telefoon/site kiest dit zelf.)
4CA site:
Band 3 + 7 + 1 + 20
Band 7 + 3 + 20, dit is nu ook 4CA geworden dus.
Edit:
Ik begin me af te vragen, kunnen de telefoons/providers wel Band 38 + Band 7, xCA doen?
Iemand die daar mogelijk een voorbeeld van heeft? Zou alleen bij KPN kunnen of heel misschien op een T-Mobile Band 7 test lokatie. Vodafone heeft sowieso geen Band 38.
Mogelijk gaan we het zien met de Tele2 banden update bij T-Mobile.
@Sorcerer8472 @krakendmodem @The_Wireless_Guy hebben jullie wel eens een Band 38 + Band 7 combinatie gezien xCA in een telefoon?
Klinkt wel logisch, als je Band 38 gebruikt en omdat het TDD is, data terug stuurt, dat Band 7 mogelijk express niet gebruikt wordt omdat het kan storen. Zou een boel verklaren.
[ Voor 33% gewijzigd door neeecht op 16-09-2019 11:00 ]
hallo,
heeft iemand met dual sim ook problemen met registreren op 2G, als je data op de andere kaart aan staat?
ik heb nu kpn + vodafone in mijn mobiel.
als ik data van kpn aan heb staan is er niks aan de hand, beide simkaarten ontvangst kpn 4G voda 2G
zet ik mijn data op Vodafone(wat ik graag wil i.v.m. werkbundel)
dan registreert mijn kpn niet meer en ben ik dus niet bereikbaar op mijn privé sim
dit is op android - Moto G5, ik denk vraag hier even i.p.v. aparte topic.
heeft iemand met dual sim ook problemen met registreren op 2G, als je data op de andere kaart aan staat?
als ik data van kpn aan heb staan is er niks aan de hand, beide simkaarten ontvangst kpn 4G voda 2G
dan registreert mijn kpn niet meer en ben ik dus niet bereikbaar op mijn privé sim
Excuses voor al het bovenstaande
@6820s even mijn Vodafone sim in mijn S10+ gedaan.
SIM1: KPN
SIM2: Vodafone
Calls: SIM1
Text Messages: SIM1
Mobile data: SIM2
Dat werkt gewoon. Wil je dat ik ergens 2G only test?
SIM1: KPN
SIM2: Vodafone
Calls: SIM1
Text Messages: SIM1
Mobile data: SIM2
dat magneeecht schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:49:
@6820s even mijn Vodafone sim in mijn S10+ gedaan.
...
heb ondertussen al meerdere configuraties geprobeerd, still nothing
ik pruts rustig verder
@6820s Vodafone 4G (data) en KPN op 2G werkt prima
KPN gaat meteen naar E van Edge als ik hier switch naar data. (Moet wel weer 2G only kiezen, want bij switchen van data sim gaat alles weer naar de 4G/3G/2G modus.)
Registreren duurt wel even en op mijn speakers hoor ik het ouderwetse 'GSM' geluid bij het 'inbellen'.
Dus tja, vrees een telefoon kwestie.
KPN gaat meteen naar E van Edge als ik hier switch naar data. (Moet wel weer 2G only kiezen, want bij switchen van data sim gaat alles weer naar de 4G/3G/2G modus.)
Registreren duurt wel even en op mijn speakers hoor ik het ouderwetse 'GSM' geluid bij het 'inbellen'.
ok thanx,neeecht schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:34:
@6820s Vodafone 4G (data) en KPN op 2G werkt prima
...
kan ik wat gerichter gaan zoeken
Ik had een tijdje terug contact gehad met KPN omdat het bereik in de trein (AMS-AMR) af en toe echt dramatisch is, danwel nonexistent. Telefoon pakte na het wegvallen ook geen verbinding meer op, ook niet na reset, of het togglen van de datanetwerk setting.Sorcerer8472 schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:54:
[...]
Op vrijwel alle plekken waar je bij Vodafone op 2G terugvalt in je broekzak, kom je direct terug op 4G bij het uit je broekzak halen omdat die signalen nagenoeg even sterk zijn.
Vodafone heeft ook vrijwel alle locaties met alleen 3G al vervangen (is nu 2+3+4G). En idd ymmv, kan me voorstellen dat in Utrecht op de Uithof KPN het beter doet, echter daar kom ik nou net nooit, dus da's inderdaad persoonlijk.
Echter bij die treinreis heeft het wel een grote impact. Ik vind dat anno 2019 echt niet acceptabel. Het is ongeveer de drukste treinroute die er is in NL. Overigens zelfs als ik die app installeer dan nog hapert de verbinding op een paar momenten tijdens de reis. Bij Vodafone gebeurde dat niet. Maar ws is dat wel veel beter dan de huidige situatie met terugvallen op 2/3G ja
Wat heel frappant is, want ik ben destijds juist overgestapt naar Hi/KPN vanwege het bereik en de eerste jaren ging het perfect.
Ze konden na regelmatig telefonisch contact en uitgebreide analyses beamen dat er een probleem/issue was en tevens dat ze daar in de nabije toekomst niks aan gaan doen
Dus het zou heel goed kunnen dat ze bepaalde dingen omlaag hebben geschroefd in vermogen, maar dat niet kunnen of willen zeggen.
Ben nu nog aan het twijfelen of ik over ga stappen, want mijn ervaringen met Vodafone en T-Mobile waren nou ook niet echt crescendo.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Band 7 + 38 is gewoon mogelijk zviw, waarom niet? Hij zendt+ontvangt dan op 7 en ontvangt alleen op 38.
Ik weet niet hoe het zit met band 38 als hoofdband maar heb in mijn telefoon dat nog nooit samen met een andere band in CA gezien, band 38 alleen in CA als secundaire band. Ook in het buitenland (bijv. Singapore).
Maar weer even terug over KPN: in de RAI is de IBC-beurs aan de gang en daar ga ik jaarlijks graag even buurten. Echter om totaal onverklaarbare mysterieuze redenen was alleen band 3 beschikbaar zowel buiten als binnen. Andere banden waren verdwenen en de snelheid was een duizelingwekkende 0.05 down en 0.00 up. VoLTE-gesprekken op mijn LTE-only telefoon deden het wel maar er zat een rare kraak/geratel in.
Vodafone heeft daar een 5CA-site + indoor 2CA microcellen en vorig jaar haalde ik daar 80 Mbps down op één van de drukste momenten. Zal nu niet veel minder zijn. Wie het wil meemaken: rij maar voor langs de RAI vandaag (overdag tot 18u ofzo), je data zal totaal inkakken. Tenzij KPN het vandaag wel gefixt heeft, want ik neem aan dat het de bedoeling is dat ook andere banden dan alleen band 3 het zouden moeten doen. Pas een paar blokken ten zuiden van de RAI is het weer normaal (120 down 44 up!). Best wel bizar dit... zelfs een tekstberichtje op Whatsapp sturen kon meerdere seconden duren, laat staan een foto of bellen.
Volgens het Antenneregister is Vodafone de enige met 4G-microcellen in de RAI. KPN alleen 2G/3G + de mast die buiten staat. Overigens heb ik bij KPN ook nog nooit een microcel gezien die CA heeft. Op stations etc. gewoon overal alleen band 3.

Sorry dat het allemaal niet zo positief is, maar voor mijn gebruik in de stad, op de weg en in de trein is het echt een achteruitgang. Overigens lijkt het er wel op dat mijn accu langer meegaat met KPN dan met Vodafone, da's wel een pluspuntje! Verder nog dik 10 maanden te gaan
Ik weet niet hoe het zit met band 38 als hoofdband maar heb in mijn telefoon dat nog nooit samen met een andere band in CA gezien, band 38 alleen in CA als secundaire band. Ook in het buitenland (bijv. Singapore).
Maar weer even terug over KPN: in de RAI is de IBC-beurs aan de gang en daar ga ik jaarlijks graag even buurten. Echter om totaal onverklaarbare mysterieuze redenen was alleen band 3 beschikbaar zowel buiten als binnen. Andere banden waren verdwenen en de snelheid was een duizelingwekkende 0.05 down en 0.00 up. VoLTE-gesprekken op mijn LTE-only telefoon deden het wel maar er zat een rare kraak/geratel in.
Vodafone heeft daar een 5CA-site + indoor 2CA microcellen en vorig jaar haalde ik daar 80 Mbps down op één van de drukste momenten. Zal nu niet veel minder zijn. Wie het wil meemaken: rij maar voor langs de RAI vandaag (overdag tot 18u ofzo), je data zal totaal inkakken. Tenzij KPN het vandaag wel gefixt heeft, want ik neem aan dat het de bedoeling is dat ook andere banden dan alleen band 3 het zouden moeten doen. Pas een paar blokken ten zuiden van de RAI is het weer normaal (120 down 44 up!). Best wel bizar dit... zelfs een tekstberichtje op Whatsapp sturen kon meerdere seconden duren, laat staan een foto of bellen.
Volgens het Antenneregister is Vodafone de enige met 4G-microcellen in de RAI. KPN alleen 2G/3G + de mast die buiten staat. Overigens heb ik bij KPN ook nog nooit een microcel gezien die CA heeft. Op stations etc. gewoon overal alleen band 3.

Sorry dat het allemaal niet zo positief is, maar voor mijn gebruik in de stad, op de weg en in de trein is het echt een achteruitgang. Overigens lijkt het er wel op dat mijn accu langer meegaat met KPN dan met Vodafone, da's wel een pluspuntje! Verder nog dik 10 maanden te gaan
[ Voor 3% gewijzigd door Sorcerer8472 op 16-09-2019 11:53 ]
Dit heb ik zelf ook gezien met mijn S9, als hij druk aan het zenden is met de ene sim dan krijgt de andere wat minder aandacht en dan kan het idd gebeuren dat hij wat mist of even niet meer op het netwerk geregistreerd is, dit is "normaal". De sim met data is wat dat betreft betrouwbaarder te gebruiken.6820s schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:42:
hallo,
De frequenties van band 7 en band 38 kunnen inderdaad op elkaar storen.neeecht schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:38:
<Knip>
De frequenties van band 38 zijn van 2565 tot 2620 MHz, welke zowel voor upload(TX) als download(RX) kunnen worden gebruikt
De frequenties van band 7 lopen voor de upload van 2500 tot 2565 MHz en voor de download tussen 2620 en 2685 MHz.
Het grootste probleem zit 'm rond de 2565 MHz. Als band 38 staat de zenden naar toestellen dan hebben andere toestellen die proberen te zenden naar de mast op band 7 daar last van. Het signaal van band 38 downlink drukt dan het signaal op band 7 uplink weg. Dit kan alleen voorkomen als signaal van zowel band 7 als band 38 van/ naar de zelfde mastlocatie gaan.
Liggen de frequenties verder uit elkaar dan is het probleem niet aanwezig. Maar in gebied rond 2620 MHz is er geen probleem daar zou de uploaad van TDD band 38 last kunnen hebben van het naastgelegen downlink van band 7.
Dit is op te lossen door filters te plaatsen bij de antennes van band 7 op de mast die het signaal van veel beter kunnen uitfilteren. Dergelijke filters zijn veelal geplaatst op shared locaties van Tele2 en T-Mobile. Of Vodafone of KPN filters gebruiken rond de 2620 MHz weet ik niet.
@Sorcerer8472 ja, daar is een small cell systeem aanwezig: postcode 1078GZ
Er staat een mooie mast naast, ook 1078GZ. Band 3 + 38 + 7 + 20 (max dus 3CA).
Hetzelfde op Amsterdam Centraal station, drama als je op een Band 3 small cell zit, paar meter verder lopen en perfect bereik/bandbreedte.
Ook het ziekenhuis in Zaandam heeft dit. Hier is het 3G en 4G, mogelijk hebben deze een compleet eigen backbone intrastructuur en worden daarom gebruikt. Valt de boel in het ziekenhuis uit, dan werken de masten erbuiten nog.
De uitleg van The_Wireless_Guy bevestigd waarom Band 38 + Band 7 mogelijk express niet wordt gebruikt.
Na deze uitleg, mij benieuwen wat we bij T-Mobile gaan krijgen.
Update:
In UK doet een Sony X1: band 38 + band 28 + band 7
Dus het kan inderdaad wel.
Er staat een mooie mast naast, ook 1078GZ. Band 3 + 38 + 7 + 20 (max dus 3CA).
Hetzelfde op Amsterdam Centraal station, drama als je op een Band 3 small cell zit, paar meter verder lopen en perfect bereik/bandbreedte.
Ook het ziekenhuis in Zaandam heeft dit. Hier is het 3G en 4G, mogelijk hebben deze een compleet eigen backbone intrastructuur en worden daarom gebruikt. Valt de boel in het ziekenhuis uit, dan werken de masten erbuiten nog.
De uitleg van The_Wireless_Guy bevestigd waarom Band 38 + Band 7 mogelijk express niet wordt gebruikt.
Na deze uitleg, mij benieuwen wat we bij T-Mobile gaan krijgen.
Update:
In UK doet een Sony X1: band 38 + band 28 + band 7
Dus het kan inderdaad wel.
[ Voor 6% gewijzigd door neeecht op 16-09-2019 12:54 ]
Dat is te merken aan je reacties, haha.Sorcerer8472 schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:51:
Sorry dat het allemaal niet zo positief is, maar voor mijn gebruik in de stad, op de weg en in de trein is het echt een achteruitgang.
Interessant. Zie jij lagere waarden onder 'Tx Pwr' dan bij Vodafone of denk jij een andere theorie daarvoor te hebben?Sorcerer8472 schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:51:
Overigens lijkt het er wel op dat mijn accu langer meegaat met KPN dan met Vodafone, da's wel een pluspuntje! Verder nog dik 10 maanden te gaan
Ik zie geen grote verschillen in waarden daar, maar het zou best door instellingen kunnen komen die je niet ziet in de standaard field test appsferrantufan schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:09:
[...]
Dat is te merken aan je reacties, haha.
[...]
Interessant. Zie jij lagere waarden onder 'Tx Pwr' dan bij Vodafone of denk jij een andere theorie daarvoor te hebben?
Sinds een maand over van vodafone naar KPN maar tot nu toe ervaar ik de dekking als stukken minder. Ik zit regelmatig in de trein tussen Arnhem en Utrecht en hier komt gewoon er nauwelijks data over de lijn. Valt vaak terug op 3G maar ook als ik 4G verbinding heb functioneert de verbinding nauwelijks. Lijkt wel op een capaciteitstekort.
Iemand met vergelijkbare ervaringen? Ik gebruik een iPhone X als dat uitmaakt.
Het terugvallen op 3G heb ik voorkomen door via Android de verbinding op 4G te forceren. Sinds ik dat heb gedaan is de ervaring echt stukken beter. Ook lijkt m'n accu een stuk langer mee te gaan. Heb jij alleen niet veel aan op je iPhone vrees ikAscension schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:58:
Sinds een maand over van vodafone naar KPN maar tot nu toe ervaar ik de dekking als stukken minder. Ik zit regelmatig in de trein tussen Arnhem en Utrecht en hier komt gewoon er nauwelijks data over de lijn. Valt vaak terug op 3G maar ook als ik 4G verbinding heb functioneert de verbinding nauwelijks. Lijkt wel op een capaciteitstekort.

Verder doe ik jouw route niet vaak en heb ik nog niet meegemaakt dat het zo slecht is op andere routes, wel dat de verbinding kort wegvalt tijdens bijv. Whatsapp-gesprekken, maar sinds ik 4G forceer is dat wel echt beter te doen dan voorheen.
Reis je vaak tijdens de spits?
Forceren op 4G kan niet op de iPhone inderdaad. Soms heb ik wel 4G of 3G-verbinding maar zelfs een Whatsapp-berichtje komt er dan niet doorheen. Reis inderdaad vaak in de spits, daarom vermoed ik ook dat het een capaciteitsprobleem is want vrijdagavond laat werkte de verbinding wel goed.
Hmm hier in de buurt liggen DSL en 4G eruit.
Ik verbind nog wel met masten die ruim 2+ KM weg staan.
Zie ik ineens Band 20 + 38 voorbij komen.
Dat is wel heel apart!
Eerder al zag ik toevallig hierdoor ook:
Band 20 + 3 + 1 + 7, wat nu alle 4CA combinaties bevestigd.
Mij benieuwen waar ik nu mee verbonden ben.
Ik zie heel veel Band 20 (hoofdband) + verschillende PCI nummers voorbij komen als ik een beetje rondloop hier. Volgens mij zijn ze masten aan het updaten, alleen ging niet helemaal goed?
We wachten af.
Edit:
Wow site gevonden via net monster.
Ik connect nu met: 1044AN in Amsterdam, ruim 4+km
Logisch dat Band 20, 800 MHz het zo goed doet.
Bizar dat ik Band 1 en Band 7 met RSRP waardes van -120 tot -123 ook nog connect en goede data maak.
Nog meer bizar dat Band 38 het zo goed doet.
De masten zijn dus echt off air hier in de regio, dat zie ik ook op mijn spectrum.
TX Power: 22, nog nooit gezien.
Edit 2:
We mooi systeem: Site heeft geen internet meer? Of geen connectie met de servers?
Uit die zenders, connect maar met anderen die wel werken.
Edit 3:
Ik zit nu op een andere mast net iets onder 4km weg.
De telefoon lijkt altijd eerst te kiezen voor de site met de meeste banden.
Omdat zoveel mensen proberen te connecten natuurlijk, connect ik nu met: 1047HM
Mogelijk iets minder connecties op die mast en daarom erop. Heel apart dit zo te testen.
Ik verbind nog wel met masten die ruim 2+ KM weg staan.
Zie ik ineens Band 20 + 38 voorbij komen.
Dat is wel heel apart!
Eerder al zag ik toevallig hierdoor ook:
Band 20 + 3 + 1 + 7, wat nu alle 4CA combinaties bevestigd.
Mij benieuwen waar ik nu mee verbonden ben.
Ik zie heel veel Band 20 (hoofdband) + verschillende PCI nummers voorbij komen als ik een beetje rondloop hier. Volgens mij zijn ze masten aan het updaten, alleen ging niet helemaal goed?
We wachten af.
Edit:
Wow site gevonden via net monster.
Ik connect nu met: 1044AN in Amsterdam, ruim 4+km
Logisch dat Band 20, 800 MHz het zo goed doet.
Bizar dat ik Band 1 en Band 7 met RSRP waardes van -120 tot -123 ook nog connect en goede data maak.
Nog meer bizar dat Band 38 het zo goed doet.
De masten zijn dus echt off air hier in de regio, dat zie ik ook op mijn spectrum.
TX Power: 22, nog nooit gezien.
Edit 2:
We mooi systeem: Site heeft geen internet meer? Of geen connectie met de servers?
Uit die zenders, connect maar met anderen die wel werken.
Edit 3:
Ik zit nu op een andere mast net iets onder 4km weg.
De telefoon lijkt altijd eerst te kiezen voor de site met de meeste banden.
Omdat zoveel mensen proberen te connecten natuurlijk, connect ik nu met: 1047HM
Mogelijk iets minder connecties op die mast en daarom erop. Heel apart dit zo te testen.
[ Voor 47% gewijzigd door neeecht op 24-09-2019 20:08 ]
De KPN update is weer doorgevoerd, @jk-5 bedankt!
Heel apart, 1506RD, hier hebben ze een sector uitgezet.
Als ik morgen tijd heb eens kijken of daar iets te zien is.
Heel apart, 1506RD, hier hebben ze een sector uitgezet.
Als ik morgen tijd heb eens kijken of daar iets te zien is.
Inderdaad compimenten aan @jk-5 die is goed bezig met zijn antennekaart.nl/map Zag ook dat andere technologien (2G 3G enz) er nu bij staan.
[ Voor 13% gewijzigd door jant op 24-09-2019 20:49 ]
Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8
Bedankt! Ik heb afgelopen week inderdaad niet stil gezeten. Ik heb gisteren zelfs een vijftal 5G testlocaties toegevoegd aan de kaart. 1 van KPN, 1 van Vodafone en 3 van T-Mobilejant schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:15:
Inderdaad compimenten aan @jk-5 die goed bezig met zijn antennekaart.nl/map Zag ook dat andere technologien (2G 3G enz) er nu bij staan.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Waar is die van Vodafone?jk-5 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:33:
[...]
Bedankt! Ik heb afgelopen week inderdaad niet stil gezeten. Ik heb gisteren zelfs een vijftal 5G testlocaties toegevoegd aan de kaart. 1 van KPN, 1 van Vodafone en 3 van T-Mobile
edit: Oh blind, helemaal daar
[ Voor 4% gewijzigd door neeecht op 24-09-2019 21:15 ]
Op Antenneregister ziet het er wel heel bijzonder uit, 3 sectoren die ongeveer dezelfde kant op wijzen met heel veel los gespecificeerde frequentiedelen?neeecht schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:15:
[...]
Waar is die van Vodafone?
edit: Oh blind, helemaal daar
En voor de rest rondstralers (KPN ook), hoewel het ook kan zijn dat dat een soort catch-all is die meerdere situaties beschrijft.
Bij de T-Mobile locaties ook trouwens, zowel mmWave (geloof ik?) plus 3.4x GHz-segmenten. Bijzonder dat T-Mobile juist daarmee test, ik dacht dat ze juist de 700 MHz-band ervoor wilden gebruiken. KPN lijkt de enige te zijn die daarmee test nu.
[ Voor 36% gewijzigd door Sorcerer8472 op 26-09-2019 22:06 ]
Ik heb even alle BIJZ VERG en EXP VERG locaties in kaart gebracht: zijn niet allemaal 5G vergunningen heb ik begrepen van mensen die er verstand van hebben:Sorcerer8472 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:01:
[...]
Op Antenneregister ziet het er wel heel bijzonder uit, 3 sectoren die ongeveer dezelfde kant op wijzen met heel veel los gespecificeerde frequentiedelen?
En voor de rest rondstralers (KPN ook), hoewel het ook kan zijn dat dat een soort catch-all is die meerdere situaties beschrijft.
Bij de T-Mobile locaties ook trouwens, zowel mmWave (geloof ik?) plus 3.4x GHz-segmenten. Bijzonder dat T-Mobile juist daarmee test, ik dacht dat ze juist de 700 MHz-band ervoor wilden gebruiken. KPN lijkt de enige te zijn die daarmee test nu.
Veel van deze plekken zijn wel band 78 rondom de 3.5 GHz. En delen locaties met die van de grote providers. Ze lijken opgedeeld te zijn in stukken van 50 MHz. Ben heel benieuwd of je nog meer hierover te weten kunt komenThe_Wireless_Guy schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:04:
[...]
Ik heb even alle BIJZ VERG en EXP VERG locaties in kaart gebracht: zijn niet allemaal 5G vergunningen heb ik begrepen van mensen die er verstand van hebben:
NB: even meer on topic over KPN: het lijkt erop dat er nu extra locaties zijn toegevoegd op Utrecht CS. Ik zie nu ook meer dan alleen band 3 actief (7+1 erbij), is vrij recent gebeurd dus.
Nog steeds benieuwd wanneer we efficiënter gebruik van band 1 gaan zien (3G verhuizen naar boven in de band en dan 15 MHz). Alle kleine beetjes helpen qua capaciteit.
[ Voor 21% gewijzigd door Sorcerer8472 op 27-09-2019 12:39 ]
Ik heb uit betrouwbare bron begrepen dat de 3500 ook voor andere zaken wordt uitgegeven.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:35:
[...]
Veel van deze plekken zijn wel band 78 rondom de 3.5 GHz. En delen locaties met die van de grote providers. Ze lijken opgedeeld te zijn in stukken van 50 MHz. Ben heel benieuwd of je nog meer hierover te weten kunt komen
Foto's van liften in de hal(staan er "contructies" op?) en van perrons ter hoogte van de roltrappen, als het kan.NB: even meer on topic over KPN: het lijkt erop dat er nu extra locaties zijn toegevoegd op Utrecht CS. Ik zie nu ook meer dan alleen band 3 actief (7+1 erbij), is vrij recent gebeurd dus.
Zullen ze mee wachten tot ze 3G uitfaseren denk ik zo. Is een hoop werk en 3G gaat toch uit bij KPN.Nog steeds benieuwd wanneer we efficiënter gebruik van band 1 gaan zien (3G verhuizen naar boven in de band en dan 15 MHz). Alle kleine beetjes helpen qua capaciteit.
Geloof ik best, maar wordt het dan ook exact op die locaties gebruikt waar KPN ook eigen apparatuur heeft staan?The_Wireless_Guy schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:29:
[...]
Ik heb uit betrouwbare bron begrepen dat de 3500 ook voor andere zaken wordt uitgegeven.
Zal kijken wat ik kan doen. Heb niet gekeken of die zijn veranderd. Het is mij niet duidelijk of wat er eerder stond voor mobiel internet is of voor wifi.[...]
Foto's van liften in de hal(staan er "contructies" op?) en van perrons ter hoogte van de roltrappen, als het kan.
Buiten hangt er iig een grotere antenne die over het spoot uitkijkt richting het noorden, geen idee van wie die is, ik vermoed dat het GSM-R is.
Geen idee hoeveel werk het is, maar Vodafone heeft het bijv. eerder gedaan, haar carrier verhuizen. KPN heeft nog een jaar langer 3G en het netwerk van KPN is op verrassend veel plekken overbelast heb ik in mijn paar maanden bij KPN al gezien... dus ze kunnen het denk ik wel gebruiken.[...]
Zullen ze mee wachten tot ze 3G uitfaseren denk ik zo. Is een hoop werk en 3G gaat toch uit bij KPN.
Vandaag bijv. bij Galgenwaard; 0.05 Mbps ofzo kwam er doorheen. Kan helaas niet meer testen met Vodafone maar Vodafone heeft 5CA daar, KPN 2CA. En bij KPN is dit de vierde plek ofzo waar ik het meemaak de afgelopen paar maanden. Hoewel het vaak gewoon op te lossen is door de bestaande frequenties te gebruiken, wat ze gewoon niet doen.
Ik ga eens kijken of ik dat ook in kaart kan brengen. Maar het blijft giswerk. Deze bijzondere of experimentele vergunningen geven alleen gebruik van de frequentie aan niet waarvoor ze het mogen gebruiken.Sorcerer8472 schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:27:
[...]
Geloof ik best, maar wordt het dan ook exact op die locaties gebruikt waar KPN ook eigen apparatuur heeft staan?
In de oude situatie zat er niets meer in de volgens mij. Nu zal je iets van een vierkante constructie moeten kunnen zien op een aantal liftbehuizingen in de hal. Buiten kan idd GSM-R zijn daar hangen er 2 buiten de hal.Zal kijken wat ik kan doen. Heb niet gekeken of die zijn veranderd. Het is mij niet duidelijk of wat er eerder stond voor mobiel internet is of voor wifi.
Buiten hangt er iig een grotere antenne die over het spoot uitkijkt richting het noorden, geen idee van wie die is, ik vermoed dat het GSM-R is.
Heb alle GSM-R locaties even op een kaart gezet: https://www.google.com/ma...%2C5.109974412566544&z=19
T-Mobile:Sorcerer8472 schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:27:
...
Geen idee hoeveel werk het is, maar Vodafone heeft het bijv. eerder gedaan, haar carrier verhuizen. KPN heeft nog een jaar langer 3G en het netwerk van KPN is op verrassend veel plekken overbelast heb ik in mijn paar maanden bij KPN al gezien... dus ze kunnen het denk ik wel gebruiken.
...
2G uitzetten: 2020-11 https://www.t-mobile.nl/2g-uitzetten#2g-toestel
Vodafone:
3G uitzetten: 2020-01 https://groeimeenaar4g.vodafone.nl/
KPN:
3G uitzetten: 2022-01 https://www.kpn.com/beleef/mobiel/de-toekomst-van-4g.htm
Twee jaar langer!
Ik verwacht zeker nog een 4G/5G refarm op 2100 MHz.
Wachten op de 5G veiling klinkt wel aannemelijk.
Ivm verblijf in het buitenland ook 2G+3G weer ingeschakeld. Gelijk bij een Whatsapp-gesprek op de N201 bij Vinkeveen weer terugvallen van 4G naar 3G. Dus maar weer LTE forceren.
In Duitsland kun je met mobiel internet-abo's (097-nrs) niet op Telekom komen, dat vind ik ook nogal verwonderlijk. Het buiten de bebouwde kom kunnen gebruiken van Telekom 4G in Duitsland is wel fijn, beter dan bij Vodafone waar je max 3G krijgt op Telekom.
Bij Schiphol bij departures 13 down 6 up met flinke fluctuaties is dan wel weer minder (band 38+3). Verschil in de spits en op drukke locaties met Vodafone is erg groot. Ik zou graag een onafhankelijke test van bijvoorbeeld de Tweakers-redactie zien. Bij T-Mobile in het topic wordt ook geklaagd over de prestaties van de provider in de trein en op Utrecht CS in de spits. Dit zijn wel echt de momenten en plekken waar je wil dat het werkt...
In Duitsland kun je met mobiel internet-abo's (097-nrs) niet op Telekom komen, dat vind ik ook nogal verwonderlijk. Het buiten de bebouwde kom kunnen gebruiken van Telekom 4G in Duitsland is wel fijn, beter dan bij Vodafone waar je max 3G krijgt op Telekom.
Bij Schiphol bij departures 13 down 6 up met flinke fluctuaties is dan wel weer minder (band 38+3). Verschil in de spits en op drukke locaties met Vodafone is erg groot. Ik zou graag een onafhankelijke test van bijvoorbeeld de Tweakers-redactie zien. Bij T-Mobile in het topic wordt ook geklaagd over de prestaties van de provider in de trein en op Utrecht CS in de spits. Dit zijn wel echt de momenten en plekken waar je wil dat het werkt...
Op het traject Eindhoven - Utrecht ontzettend veel last van. Wordt steeds erger lijkt wel. Met zakelijke Vodafone abonnement veel minder last van. Beide iPhone (8plus en 7). Irriteert ondertussen dermate dat ik er een klacht over heb ingediend, ben benieuwd.Ascension schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:58:
Zal het forceren op 4G eens gaan proberen.
Ik ben er dusdanig klaar mee dat ik waarschijnlijk ga overstappen, terug naar vodafone of naar T-Mobile.Montaner schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:18:
[...]
Op het traject Eindhoven - Utrecht ontzettend veel last van. Wordt steeds erger lijkt wel. Met zakelijke Vodafone abonnement veel minder last van. Beide iPhone (8plus en 7). Irriteert ondertussen dermate dat ik er een klacht over heb ingediend, ben benieuwd.
Zal het forceren op 4G eens gaan proberen.
Volgens mij kan je een iPhone niet op 4G forceren toch? Ik kan alleen 4G aan- of uitzetten.
Het KPN netwerk lijkt behoorlijk vol te lopen. Ook op niet drukke plekken met 3CA haal ik met KPN amper 50Mbit download, en ongeveer hetzelfde aan upload. T-Mobile doet met 3CA op dezelfde plek meer dan 150Mbit. Laatst wou ik televisie kijken via 4G, en bij KPN niks anders dan haperingen en kwaliteitswisselingen. Via T-Mobile geen enkel probleem...
Ik gebruik KPN alleen maar op plekken waar T-Mobile geen 4G dekking heeft, maar ik zou dit niet graag als primair netwerk gebruiken. T-Mobile is vele malen sneller.
Ik gebruik KPN alleen maar op plekken waar T-Mobile geen 4G dekking heeft, maar ik zou dit niet graag als primair netwerk gebruiken. T-Mobile is vele malen sneller.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
@Jassy je weet hoe de KPN managers erover denken he?
Hoe meer klanten weglopen, hoe minder men hoeft te investeren in het netwerk.
Uit noodzaak zijn de sites omgebouwd met Band 1 + 7 extra, maar Band 38 wordt nog steeds bijna niet ingezet.
Hier geleerd dat Band 38 + Band 7 extra filters nodig hebben, die zullen ze wel weer niet geplaatst hebben.
En daarom zie je nooit Band 7 én Band 38 tegelijkertijd.
Gelukkig nog even geduld en 5G komt eraan, misschien dat men dan weer echte upgrades gaat uitvoeren, we gaan het meemaken.
Hoe meer klanten weglopen, hoe minder men hoeft te investeren in het netwerk.
Uit noodzaak zijn de sites omgebouwd met Band 1 + 7 extra, maar Band 38 wordt nog steeds bijna niet ingezet.
Hier geleerd dat Band 38 + Band 7 extra filters nodig hebben, die zullen ze wel weer niet geplaatst hebben.
En daarom zie je nooit Band 7 én Band 38 tegelijkertijd.
Gelukkig nog even geduld en 5G komt eraan, misschien dat men dan weer echte upgrades gaat uitvoeren, we gaan het meemaken.
Vanaf morgen gaat KPN zijn portfolio wijzingen. Als extra'tje kan je straks mits je KPN Thuis hebt ook een Unlimited krijgen voor €36,-. Plus er komt ook een maandelijks opzegbaar abonnement voor Thuis:)
@DutchLegendX En een eSIM??
Lekker!
Voor de duidelijkheid hoor, maar je bedoelt dus unlimited voor smartphone?DutchLegendX schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:29:
Vanaf morgen gaat KPN zijn portfolio wijzingen. Als extra'tje kan je straks mits je KPN Thuis hebt ook een Unlimited krijgen voor €36,-. Plus er komt ook een maandelijks opzegbaar abonnement voor Thuis:)
En kan dat echt alleen als je KPN thuis hebt,of ook (tegen meerprijs) zonder?
En is het net als bij t-mobile met dag bundels?
[ Voor 5% gewijzigd door fl2001 op 07-10-2019 17:48 ]
Nog niks over gelezen. Of info doorgespeeld:(
Krijg net het volgende linkje van KPN: Bij abonnementen zonder internet is het vanaf deze week mogelijk met verlaagde snelheid bv. berichten te ontvangen.
https://www.kpn.com/service/mobiel/wijzigingabonnement.htm
https://www.kpn.com/service/mobiel/wijzigingabonnement.htm
Excuus als het onduidelijk was.fl2001 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:17:
[...]
Voor de duidelijkheid hoor, maar je bedoelt dus unlimited voor smartphone?
En kan dat echt alleen als je KPN thuis hebt,of ook (tegen meerprijs) zonder?
En is het net als bij t-mobile met dag bundels?
Ja Unlimited voor je Smartphone, echter is het wel nodig dat je KPN Thuis hebt.
Of er eventueel ook Unlimited komt voor klanten zonder KPN Thuis durf ik nu nog niet te zeggen.
De naam wordt KPN Hussel
Vanaf morgen 18 oktober gaat er bij KPN veel veranderen. KPN Compleet wordt KPN Hussel Voordeel. Dubbele data komt te vervallen.
Meer informatie vanaf morgen, maar hierbij alvast een samenvatting:
Changes:
Portfolio veranderingen op zowel Mobiel als op Thuis
De volgende databundels worden per 8 oktober uitgefaseerd:
15GB databundel
50GB databundel
100GB databundel
De volgende abonnementen zullen per 8 oktober worden toegevoegd:
10GB databundel
20GB databundel
Unlimited data
Kids Sim
- Tot €7,50 korting op het mobiele abonnement & €5,- korting op een entertainmentpakket naar keuze.
- Maandelijks opzegbaar (maand abonnement) wordt toegevoegd aan het portfolio.
- KPN Compleet veranderd naar Hussel Voordeel
- Databundel ver-dubbelaar wordt uit gefaseerd
- Tot €5,- extra korting op entertainment pakket
- Maximaal af te sluiten toestelcategorieën lopen op naar mate de databundel van het mobiele abonnement.
Bij KPN Thuis zijn de volgende wijzigingen doorgevoerd:
- Internet abonnementen bestaan nu uit 4 verschillende snelheden (tot 500 Mbit)
- Maandelijks opzegbaar is toegevoegd als internet optie
- Internet en TV basis/normaal is uit gefaseerd
Changes:
15GB databundel
50GB databundel
100GB databundel
10GB databundel
20GB databundel
Unlimited data
Kids Sim
- Tot €7,50 korting op het mobiele abonnement & €5,- korting op een entertainmentpakket naar keuze.
- Maximaal af te sluiten toestelcategorieën lopen op naar mate de databundel van het mobiele abonnement.
Bedankt voor de update. Ik weet alleen niet of het voor echt beter is dan KPN Compleet. Nu krijg ik Fox Sports Compleet 'gratis', maar dat wordt straks dus € 5 korting op een entertainmentpakket. Dat klinkt als een prijsverhoging, zeker in combinatie met het verdwijnen van de dataverdubbelaar (wat er de facto voor zorgde dat je met een goedkoper abonnement uit kon).THE_BASE schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:53:
Vanaf morgen gaat er bij KPN veel veranderen. KPN Compleet wordt KPN Hussel Voordeel. Dubbele data komt te vervallen.
Changes:
15GB databundel
50GB databundel
100GB databundel
10GB databundel
20GB databundel
Unlimited data
Kids Sim
Maar tot nu toe is het koffiedik kijken. Eerst morgen afwachten.
Hussel 
Gaan we nu Telfort / Hi praktijken krijgen bij KPN?
Gaan we nu Telfort / Hi praktijken krijgen bij KPN?
Ik heb even snel een overzicht gemaakt en alle proposities lijken een stuk duurder dan die van dit moment, daarnaast geen dubbele data en geen data meer hoger dan 20GB.
In mijn optiek husselt KPN zich richting de ondergang.
In mijn optiek husselt KPN zich richting de ondergang.
[ Voor 9% gewijzigd door THE_BASE op 07-10-2019 19:28 ]
Ik neem aan dat dit voor nieuwe abonnementen geldt en dat de huidige nog wel de Compleet voordelen (dubbele data) behouden?
das wel jammer wou namelijk volgend jaar van kabel overstappen naar glas,THE_BASE schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:53:
ook omdat dit abbo goedkoper zou zijn dan mijn kabel aansluiting.
als ze deze verwijderen worden ze weer duurder.
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
Klopt. Zolang je zelf niets veranderd, veranderd er dus niets. *dohsonsan schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:33:
Ik neem aan dat dit voor nieuwe abonnementen geldt en dat de huidige nog wel de Compleet voordelen (dubbele data) behouden?
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie