Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:32
Jassy schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:57:
[...]

Ik heb met een XS4ALL Simkaart hetzelfde gedoe.. In het buitenland nooit 4G. Ik ben vandaag weer in België en zowaar heb ik 4G via Base... dat mag ook wel in de krant, dat heb ik al jaren niet gezien op deze SIM.
Het gaat hier eigenlijk ook om een XS4ALL simkaart maar volgens een medewerker van ze zijn de simkaarten effectief KPN simkaarten en is het enige van XS4ALL eraan dat het verkeer via hun netwerk gestuurd werd, dus heb ik het tot nu toe gewoon KPN genoemd. Maar er is dus blijkbaar meer aan de hand. Met KPN Mobile simkaart heb ik in elk land waar ik tot nu toe ben geweest vooral 4G+ LTE-a gehad, met de XS4ALL simkaart had ik in België hoogstens 3g H+ en nu in de rest van Europa een magere 2G EDGE of zelfs GPRS en krijg ik maar toegang tot één netwerk per land. Als ik apparaat op 3G of 4G forceer, heb ik gewoon geen verbinding. Handmatig gevonden netwerk selecteren werkt helaas ook niet. De KPN simkaart ernaast heeft gewoon toegang tot 4G+.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben van Vodafone naar KPN gegaan met mijn primaire telefoon, en dat valt toch wel een beetje tegen. Dekking op meerdere plekken duidelijk minder. Tijdens een Whatsapp-telefoontje terugvallen van 4G naar 3G, tijdens telefoongesprekken wat meer gehakkel op 4G (kan ook toeval zijn geweest, pas 3 gesprekken). De drempel om naar 3G terug te vallen is duidelijk lager dan bij Vodafone.

Ook zijn de RSRP en RSRQ-waarden duidelijk lager, RSRQ is zelfs als je naast een mast in één straalrichting staat vrij hoog (Vodafone: -3, KPN -5 tot -7), maar dat hoeft niet per se iets heel wezenlijks te zeggen. Ben wel benieuwd waarom. En tijdens het rondrijden blijft hij heel lang plakken op een site met CA als je vlakbij een site zonder CA bent, pas op het laatste moment als de band 20 site al een RSRQ van -27 ofzo heeft, schakelt hij naar die site over. Da's wel heel laat. Weet even niet wat het gedrag in deze situatie tijdens een telefoongesprek is, want net als bij Vodafone (niet overal bij Vodafone btw) gaat CA uit tijdens het bellen.

Wat betreft downloadsnelheden nog niet heel veel getest maar de basisdekking op 4G is wel minder. Grappig, want een paar jaar geleden zal KPN duidelijk beter zijn geweest dan Vodafone toen het daar nog een 4G-gatenkaas was.

Overigens zag ik bij Vodafone op heel veel plekken minstens 3CA en vaak 4CA (S9 + 5CA wil niet bij Vodafone ofzo), en bij KPN zie ik bijna alleen 2CA en gewoon 4G zonder CA. Band 38 wil hij alleen aggregeren samen met band 3. En band 3 is bijna altijd primair, bijna nooit een andere band. Bij Vodafone zat je regelmatig ook op band 7 of band 1.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472 dat niet overschakelen van bv Band 3 + 20 naar een Band 20 only site is een netwerk/telefoon setting. Ik vermoed zelfs eerder de telefoon.

Ik zou mijn eerdere posts eens terug lezen. uitgebreid verslag gedaan van welke band combinaties er gebruikt worden.

Samsung/providers lijken het express te doen, niet het maximale uit de verbindingen te halen.
Waarom geen idee, maar vermoeden kan wel eens batterij verbruik zijn.

Bij KPN weet ik het nu zeker: de banden combinaties zijn een config keuze bij KPN.
De telefoon (S10) kan gewoon 5CA, maar dat wil/doet men niet. De site kan het 100% aan.

Zie ook: neeecht in "[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" (ff terug scrollen)

Waarom de S9 geen 5CA doet bij Vodafone snap ik ook niet, moet gewoon kunnen.

Europese Samsung versies, download band koppeling:
S7: 3CA
S8: 5CA
S9: 6CA
S10: 8CA

De enige die altijd direct en vol 4G+ doet is T-Mobile. Bij een data sessie koppelen alle banden direct samen.
Daarom koop ik dat Band 20 + 7 daar spoedig bijkomen en dat we 6CA hebben met de meeste bandbreedte.

Alleen Vodafone doet 4x4 MIMO, de rest nog niet lijkt.

Edit: En de lagere waardes bij KPN dan Vodafone/T-Mobile zijn simpel: Minder vermogen.
Daarom zitten ze ook hoger in de mast.

Wat vroeger de kracht was was een mobiel netwerk is nu een zwakte geworden; hoge lokaties.
Daarom zie je T-Mobile vaak express laag in de mast hangen. Geluk bij een ongeluk, alle drama lokaties zijn nu de oplossing voor 4G en 5G. :)

[ Voor 13% gewijzigd door neeecht op 05-08-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 21:22
timmie1 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 23:54:
[...]

Het gaat hier eigenlijk ook om een XS4ALL simkaart maar volgens een medewerker van ze zijn de simkaarten effectief KPN simkaarten en is het enige van XS4ALL eraan dat het verkeer via hun netwerk gestuurd werd, dus heb ik het tot nu toe gewoon KPN genoemd. Maar er is dus blijkbaar meer aan de hand. Met KPN Mobile simkaart heb ik in elk land waar ik tot nu toe ben geweest vooral 4G+ LTE-a gehad, met de XS4ALL simkaart had ik in België hoogstens 3g H+ en nu in de rest van Europa een magere 2G EDGE of zelfs GPRS en krijg ik maar toegang tot één netwerk per land. Als ik apparaat op 3G of 4G forceer, heb ik gewoon geen verbinding. Handmatig gevonden netwerk selecteren werkt helaas ook niet. De KPN simkaart ernaast heeft gewoon toegang tot 4G+.
Ik heb dit aangekaart bij de helpdesk en ze gaan mij een nieuwe SIM sturen. Het zou volgens hun gewoon moeten werken. Op dit moment ben ik nog met de oude SIM in België en daar werkt het ook niet... Maar ook in Duitsland en Zwitserland krijg ik het niet voor elkaar.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:32
Jassy schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:46:
[...]

Ik heb dit aangekaart bij de helpdesk en ze gaan mij een nieuwe SIM sturen. Het zou volgens hun gewoon moeten werken. Op dit moment ben ik nog met de oude SIM in België en daar werkt het ook niet... Maar ook in Duitsland en Zwitserland krijg ik het niet voor elkaar.
Ze hebben mij al eerder een nieuwe sim kaart gestuurd maar het heeft bij mij niks geholpen. Ik ga ervan uit dat het een foute instelling aan de kant van XS4ALL is. Toen EU roaming werd toegevoegd, heeft het ook een half jaar geduurd voordat ik überhaupt toegang had tot één netwerk in het buitenland, daarna nog een tijd totdat een datasessie gestart kon worden.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:06
Sorcerer8472 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:38:
Ik ben van Vodafone naar KPN gegaan met mijn primaire telefoon, en dat valt toch wel een beetje tegen. Dekking op meerdere plekken duidelijk minder. Tijdens een Whatsapp-telefoontje terugvallen van 4G naar 3G, tijdens telefoongesprekken wat meer gehakkel op 4G (kan ook toeval zijn geweest, pas 3 gesprekken). De drempel om naar 3G terug te vallen is duidelijk lager dan bij Vodafone.

Ook zijn de RSRP en RSRQ-waarden duidelijk lager, RSRQ is zelfs als je naast een mast in één straalrichting staat vrij hoog (Vodafone: -3, KPN -5 tot -7), maar dat hoeft niet per se iets heel wezenlijks te zeggen. Ben wel benieuwd waarom. En tijdens het rondrijden blijft hij heel lang plakken op een site met CA als je vlakbij een site zonder CA bent, pas op het laatste moment als de band 20 site al een RSRQ van -27 ofzo heeft, schakelt hij naar die site over. Da's wel heel laat. Weet even niet wat het gedrag in deze situatie tijdens een telefoongesprek is, want net als bij Vodafone (niet overal bij Vodafone btw) gaat CA uit tijdens het bellen.

Wat betreft downloadsnelheden nog niet heel veel getest maar de basisdekking op 4G is wel minder. Grappig, want een paar jaar geleden zal KPN duidelijk beter zijn geweest dan Vodafone toen het daar nog een 4G-gatenkaas was.

Overigens zag ik bij Vodafone op heel veel plekken minstens 3CA en vaak 4CA (S9 + 5CA wil niet bij Vodafone ofzo), en bij KPN zie ik bijna alleen 2CA en gewoon 4G zonder CA. Band 38 wil hij alleen aggregeren samen met band 3. En band 3 is bijna altijd primair, bijna nooit een andere band. Bij Vodafone zat je regelmatig ook op band 7 of band 1.
Klopt, enkele jaren terug was het 4G netwerk van Vodafone hier vrijwel alleen 4G op band 20, en nergens 4G+. Ook snelheden van 5Mb tot 10Mbit max soms.

Nu heeft Vodafone hier ook 3CA en tik ik zonder moeite 200Mbit aan. Vodafone heeft een flinke inhaalslag gemaakt. KPN heeft hier wel vrijwel overal 2CA op het platteland, Vodafone heeft hier en daar nog alleen 4G op 800Mhz. In de steden heeft Vodafone vaak weer meer banden dan KPN.

Het is dat we geen Ziggo hebben thuis, anders zou ik Vodafone ook nog wel eens overwogen kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neeecht schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:17:
@Sorcerer8472 dat niet overschakelen van bv Band 3 + 20 naar een Band 20 only site is een netwerk/telefoon setting. Ik vermoed zelfs eerder de telefoon.
Dat is niet waar, dit is een netwerk-instelling waarbij de telefoon het netwerk volgt bij het maken van de keuze. Bij KPN is dit een stuk "extremer" ingesteld dan bij Vodafone, wat zelfs gevolgen heeft voor VoWifi; dit springt aan als je RSRP onder een bepaalde waarde zakt, en bij KPN gebeurt dat op band 3 voordat je naar band 20 schakelt, waardoor VoWifi aan springt en weer uit springt. Vind ik een beetje slordig eerlijk gezegd.
Ik zou mijn eerdere posts eens terug lezen. uitgebreid verslag gedaan van welke band combinaties er gebruikt worden.
Prima, maar bij KPN verschilt dit dus per keer, soms 20+1, soms 20+3, soms 3+1+7, soms 20+7, en dat blijft dan zo totdat de verbinding een tijdje idle is. Vodafone schakelt óf alles bij óf doet 7+3+3.
Samsung/providers lijken het express te doen, niet het maximale uit de verbindingen te halen.
Waarom geen idee, maar vermoeden kan wel eens batterij verbruik zijn.
Zou kunnen, met name tijdens het hebben van een telefoongesprek.
Bij KPN weet ik het nu zeker: de banden combinaties zijn een config keuze bij KPN.
De telefoon (S10) kan gewoon 5CA, maar dat wil/doet men niet. De site kan het 100% aan.
Het is altijd een combinatie van de config + wat de telefoon accepteert of aangeeft te kunnen. In de VS heb je bijvoorbeeld bijna nooit CA met een Samsung-telefoon. Samsung heeft ooit naar mij gereageerd "dat het niet te doen is om het bij te houden", dus het netwerk daar kan het wel, mijn telefoon ook, maar mijn S9 geeft aan het niet te kunnen :')
Zie ook: neeecht in "[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" (ff terug scrollen)

Waarom de S9 geen 5CA doet bij Vodafone snap ik ook niet, moet gewoon kunnen.

Europese Samsung versies, download band koppeling:
S7: 3CA
S8: 5CA
S9: 6CA
S10: 8CA
Mogelijk kunnen ze niet alle combinaties aan of zijn ze niet in de mogelijke configs opgenomen (net als in de VS), wellicht kan een S9 wel 20+8+1+3+7 maar niet 20+1+3+7+7, ofzo.
De enige die altijd direct en vol 4G+ doet is T-Mobile. Bij een data sessie koppelen alle banden direct samen.
Daarom koop ik dat Band 20 + 7 daar spoedig bijkomen en dat we 6CA hebben met de meeste bandbreedte.
Bij Vodafone dus ook, hoewel soms dus ook 3+7+7. En in de regel kom je op de hoogste dragerfrequentie terecht die een goede kwaliteit heeft.
Alleen Vodafone doet 4x4 MIMO, de rest nog niet lijkt.
Hip, en ben ik net bij ze weg :+
Edit: En de lagere waardes bij KPN dan Vodafone/T-Mobile zijn simpel: Minder vermogen.

Wat vroeger de kracht was was een mobiel netwerk is nu een zwakte geworden; hoge lokaties.
Daarom zie je T-Mobile vaak express laag in de mast hangen. Geluk bij een ongeluk, alle drama lokaties zijn nu de oplossing voor 4G en 5G. :)
Dit is sowieso niet (helemaal/overal) waar. De RSSI is nog steeds vrij hoog op deze momenten. En relatief gezien zou de RSRQ hetzelfde moeten zijn als iedere site lager vermogen gebruikt, en deze is toch echt consequent hoger. Er is iets anders aan de configuratie bij KPN wat dit veroorzaakt maar ik weet niet wat, en ik weet ook niet of het heel nadelig is, er zijn vast configuraties mogelijk waarbij dit getal lager is terwijl de kwaliteit van het signaal waar het om gaat gewoon goed of zelfs beter is.

Echter de uitwerking nu met het relatief snel terugvallen naar 3G is wel ongunstig. Maar ik blijf even kijken hoe het nu gaat de komende tijd...

NB: op Schiphol achter security, in lounges (iig Schengen) en bij bagagebanden ook geen indoor cells van KPN, dus je communiceert met iets dat een stuk verderop staat. Vodafone heeft op grote delen van de luchthaven 3CA (50 MHz) microcellen waar ik al regelmatig nog even snel een paar afleveringen van iets van Netflix mee heb gedownload. KPN heeft wel microcellen in de hoofdhal en bij de gates overigens. Ook dit was een plek waar Vodafone flink achterlag. Gewoon alleen een EDGE microcel na security, echt drama, maar een paar jaar geleden zeer sterk verbeterd en sublieme dekking op de hele luchthaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorcerer8472 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:16:

[...]

Bij Vodafone dus ook, hoewel soms dus ook 3+7+7. En in de regel kom je op de hoogste dragerfrequentie terecht die een goede kwaliteit heeft.

[...]
Nop, Vodafone laat zelfs tussen speedtest door banden los en koppelt ze later weer.
Daarom lastig om speedtests te doen. De banden zijn dus zeer variaben.
Dat klopt ook met jouw bevindingen met de hoofdband die steeds veranderd.

Bij T-Mobile is het bijna altijd Band 3 + 20 + 1 + 38(indien beschikbaar).
Deze worden altijd gekoppeld en nooit een combinatie van.

Meer banden = meer batterij, maar T-Mobile is altijd snel.
Het zijn keuzes die blijkbaar een provider kan/moet maken. Natuurlijk heeft 99% van de consumenten hier geen weet van.

Het is wel interessant om te testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neeecht schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:05:
[...]

Nop, Vodafone laat zelfs tussen speedtest door banden los en koppelt ze later weer.
Daarom lastig om speedtests te doen. De banden zijn dus zeer variaben.
Dat klopt ook met jouw bevindingen met de hoofdband die steeds veranderd.

Bij T-Mobile is het bijna altijd Band 3 + 20 + 1 + 38(indien beschikbaar).
Deze worden altijd gekoppeld en nooit een combinatie van.

Meer banden = meer batterij, maar T-Mobile is altijd snel.
Het zijn keuzes die blijkbaar een provider kan/moet maken. Natuurlijk heeft 99% van de consumenten hier geen weet van.

Het is wel interessant om te testen. :)
Bij Vodafone verschilt het per locatie en is het hoofdzakelijk afhankelijk van zaken als RSRP/RSRQ (iig zo lijkt het). Zit je vlakbij een site met 1+3 only maar zit je op een andere site, dan is de kans dus een stuk groter dat je bijvoorbeeld alleen 20+7(+7) krijgt. Echter anders krijg je gewoon alles gecombineerd hoor, iig op vrijwel alle plekken waar ik ooit kwam was dat zo. Dus wat je zegt is alleen zo in situaties met veel masten en vaak ook nog eens als ze gevarieerd zijn (bijv. lage/hoge frequenties staan anders gericht). Bij KPN is het echter normaal om er sowieso minder te koppelen, wellicht afhankelijk van de hoeveelheid verkeer.

Het niet koppelen van CA tijdens een telefoongesprek zou best kunnen om accu te sparen. Plus het leidt niet vaak tot betere kwaliteit. Vodafone heeft het op sommige plekken wel aan staan voor telefoongesprekken, wellicht zijn dat plekken waar het meer effect heeft om wel met CA te bellen. Kan me voorstellen dat het accu spaart en dat de gemiddelde gebruiker het totaal niet nodig heeft.

Sowieso zijn alle zaken die ik over KPN noem niet per se boeiend voor de kwaliteit/snelheid, behalve dan dat de dekking op een paar punten wel achterblijft bij Vodafone (imho).

Overigens ben ik het niet eens met wat je zegt over hogere locaties bij masten: dat heeft wel degelijk een voordeel en weinig nadelen omdat je gebruik kunt maken van elektrische tilt. Als een naastgelegen sector onderhoud heeft kan die tilt tijdelijk worden aangepast. Door slim gebruik van frequenties/sturen is het nog altijd beter om het zo te doen omdat er gemiddeld minder obstakels in een hoog pad zullen zitten. Volgens mij is de ideale hoogte in vergelijking met vroeger niet veel veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472
Ja precies, maar voor 4x4 MIMO heb je juist 'slecht' zicht nodig en meer obstakels.
Bij vrij zicht is het meestal 1/2x MIMO, pas bij goede reflecties 3/4x MIMO :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

neeecht schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 09:23:
Nog even een update voor: neeecht in "[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Volgens mij heeft KPN overal Band 1 - 2135 MHz, 10 MHz bandbreedte nu ingezet voor LTE/4G.
Dus vanaf vorige maand. Gister bijna de hele randstand doorgeweest en overal waar een site in het register Band 3 + 20 + 7 was (vooral recentelijk geupdate) kwam Band 1 ook tevoorschijn.

Iemand buiten de randstad die dit ook kan bevestigen?

Zoals eerder gevraagd kunnen de 2G en 3G kaarten misschien opnieuw ingelezen worden?
Nu schijnt het dat @The_Wireless_Guy vanaf maandag weer terug is. :)
Ik ben er inderdaad weer ;) , scripts hebben al gedraaid, dump al klaar gezet. Collega moet deze nog laten in de kaart.

Kan je alvast zeggen dat KPN helemaal geen UMTS heeft geüpload naar AR, downloadscript heeft niets binnengehaald, wel Vodafone en T-Mobile UMTS maar geen enkele site van KPN UMTS.

[ Voor 9% gewijzigd door The_Wireless_Guy op 05-08-2019 15:01 ]

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@The_Wireless_Guy zal dan waarschijnlijk met de volgende KPN update gebeuren.

Echt mega veel Band 1 LTE sites nu.
Zelfs net voor het eerst Band 1 als hoofdband gezien, screenshot gemaakt.

Band 1 + 3 + 38, nog niet eerder gezien die volgorde. :)

Edit:
@ucsdcom reactie op onderstaande.
Daarom gaan er zoveel Band 1 sites on air nu!

KPN vult inderdaad weinig sites op.
De omgewaaide site bij Verkade in Zaandam is nooit vervangen.
Wel was de site op het station heel snel omgebouwd hiervoor, voor de tweede keer.

2016-04-15 was een 3G only site omgebouwd naar 2G/3G + 4G Band 3 + 20 met nieuw antennes.
2018-01-22 was deze site omgebouwd naar een 4G 5CA site, wederom nieuwe antennes.

Dus om de omringende sites om de verdwenen site te ontlasten, is deze site maximaal geupgrade.
Deze site staat op/naast het station, dus was ook logisch om dit te doen.

Zo houdt KPN zijn netwerk in leven.

Maar ja we weten het motto van KPN managers: Hoe meer klanten we verliezen hoe beter.
Minder klanten = minder site upgrades = minder uitgave. :X

[ Voor 61% gewijzigd door neeecht op 05-08-2019 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:44
Sorcerer8472 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:38:

Zou het nog uit kunnen maken dat Vodafone niet zo heel veel 2g heeft (alleen in het E-GSM bereik) en op 3g altijd al een gatenkaas dekking had, waarvan een deel van de frequentieruimte ook nog eens naar 4g is over gezet.

Ter vergelijking: wie naar Tele2 overstapt is doorgaans verrast over de goede 4g dekking. Maar dat komt natuurlijk ook, omdat je toestel eerst eindeloos het eigen Tele2-4g net vast wil houden, totdat het echt niet meer kan. Dan ga je pas roamen op T-Mobile 2g of 3g. Weinig switchen dus tussen frequenties en masten etc.

Bij KPN is er nog steeds een zeer goede 3g dekking aanwezig, dus als het wat minder wordt, dan ga je van oudsher snel naar 3g over.

Vodafone heeft veel meer 4g dekking dan 3g dekking en flink bijgehaald op 4g. Zij hebben ook telkens hun netwerksettings meeveranderd met de verbeterde uitrol. In het begin wilde Vodafone je ook heel vlot naar 3g zetten. Zeker met VoLTE hoef je nog zelden weg van 4g. Waarom KPN je nog steeds zo snel naar 3g terug wil zetten is mij echt een raadsel.

Dat je meetwaarden bij KPN minder zijn is het beste vergelijk. Vodafone heeft gewoon een hele flinke inhaalslag gemaakt. Kijken wie op 5g straks tijdelijk weer de voorloper is....

In beleving ervaar ik trouwens ook dat het KPN netwerk wat minder sterk is geworden sinds allerlei aanvullende masten uit het netwerk zijn gehaald (bezuiniging of verouderde netwerk componenten?) De snelheden zijn duidelijk omlaag gegaan sinds er nog intensiever van 4g gebruik wordt gemaakt. T-Mobile en Tele2 hebben dit echter ook. Bij T-Mobile kom je van hogere waarden en zakt de boel in verhouding minder in dan bij KPN nu het geval is. KPN moet weer aan de bak blijkbaar. Al kan ik net zo goed voorstellen dat zij het uitzingen tot 5g kan worden uitgerold.

Bij geen van de netwerken is 4g onder normale omstandigheden nu niet te gebruiken. 4g loopt ook bij minimale dekkings meetwaarden nog vlot genoeg voor een goede internet ervaring. Dat was bij 3g onder normale omstandigheden uiteindelijk wel iets waar het mis ging: onwerkbaar internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
ucsdcom schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:18:
[...]

Zou het nog uit kunnen maken dat Vodafone niet zo heel veel 2g heeft (alleen in het E-GSM bereik) en op 3g altijd al een gatenkaas dekking had, waarvan een deel van de frequentieruimte ook nog eens naar 4g is over gezet.

Ter vergelijking: wie naar Tele2 overstapt is doorgaans verrast over de goede 4g dekking. Maar dat komt natuurlijk ook, omdat je toestel eerst eindeloos het eigen Tele2-4g net vast wil houden, totdat het echt niet meer kan. Dan ga je pas roamen op T-Mobile 2g of 3g. Weinig switchen dus tussen frequenties en masten etc.

Bij KPN is er nog steeds een zeer goede 3g dekking aanwezig, dus als het wat minder wordt, dan ga je van oudsher snel naar 3g over.

Vodafone heeft veel meer 4g dekking dan 3g dekking en flink bijgehaald op 4g. Zij hebben ook telkens hun netwerksettings meeveranderd met de verbeterde uitrol. In het begin wilde Vodafone je ook heel vlot naar 3g zetten. Zeker met VoLTE hoef je nog zelden weg van 4g. Waarom KPN je nog steeds zo snel naar 3g terug wil zetten is mij echt een raadsel.

Dat je meetwaarden bij KPN minder zijn is het beste vergelijk. Vodafone heeft gewoon een hele flinke inhaalslag gemaakt. Kijken wie op 5g straks tijdelijk weer de voorloper is....

In beleving ervaar ik trouwens ook dat het KPN netwerk wat minder sterk is geworden sinds allerlei aanvullende masten uit het netwerk zijn gehaald (bezuiniging of verouderde netwerk componenten?) De snelheden zijn duidelijk omlaag gegaan sinds er nog intensiever van 4g gebruik wordt gemaakt. T-Mobile en Tele2 hebben dit echter ook. Bij T-Mobile kom je van hogere waarden en zakt de boel in verhouding minder in dan bij KPN nu het geval is. KPN moet weer aan de bak blijkbaar. Al kan ik net zo goed voorstellen dat zij het uitzingen tot 5g kan worden uitgerold.

Bij geen van de netwerken is 4g onder normale omstandigheden nu niet te gebruiken. 4g loopt ook bij minimale dekkings meetwaarden nog vlot genoeg voor een goede internet ervaring. Dat was bij 3g onder normale omstandigheden uiteindelijk wel iets waar het mis ging: onwerkbaar internet.
Ik dacht dat ik de enige was waarvan ik dacht dat de beleving bij 4G van KPN wat "minder" werd. Al werkt het verder prima en nog steeds snel zat (gemiddeld rond de 100Mb/s down, toch krijg ik soms het idee dat surfen nét wat minder soepel gaat. De extreme pieksnelheden die ik in het begin van 4G soms binnenkreeg zie ik vaak ook niet meer. Latency lijkt ook wat omhoog te zijn gegaan bij KPN (ik zat vaak rond de 25ms, nu tegen de 38ms). Het is verder niet erg extreem ofzo, maar ik merk wel wat verschillen inderdaad.

Vodafone heeft in onze woonplaats ook aan de mast geknutseld en 4G is er nu veel stabieler en fors sneller dan KPN. T-Mobile heeft gelijkwaardige snelheden met KPN, al is dat omdat die veel lager hangen in de mast en de dekking iets minder is.

3G dekking van KPN is gewoon uitstekend en veel beter dan bij Vodafone, en prima werkbaar eerlijk gezegd. Ik heb hier in Haren (GR) continue een H+ verbinding, terwijl ik in een kelder zit zonder 4G ontvangst. Gaat nog steeds prima dankzij die 900Mhz. Ik kan hier gewoon bellend door het gebouw lopen terwijl de collega's met Vodafone dan geen dekking meer hebben.

Ik zit er echt over na te denken om T-Mobile eens een kans te geven. Ja, er zijn plekken waar de dekking iets minder is dan bij KPN, maar dat is andersom ook zo.

Edit: net ff een speedtest gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/a/5182947234.png

Werkt prima zo te zien. En toch heb ik zo'n gevoel dat het soms net ff wat minder vloeiend gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ucsdcom schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:18:
[...]

Vodafone heeft een stuk meer 2G dan KPN, en bouwt nog steeds bij (op 3G-only komt nu ook 2G+4G).

True, maar bij Vodafone gebeurt het toch minder vaak. Wellicht wel mogelijk dat er 3G wordt gezocht en niet gevonden en dat hij daardoor sneller toch op 4G blijft?

Volgens mij zijn het echt grotendeels settings. Zo had Vodafone een hele tijd geleden een probleem waarbij je als je op een band 7 microcell zat (in A'dam centrum) je vrij makkelijk naar 3G kon terugvallen terwijl er loeisterk 4G op 800 MHz was :)
Jij ervaart dit dus ook bij KPN?
Nee, die meetwaarden hebben een andere reden. Het signaal wordt namelijk ook veel langer vastgehouden, bij lagere RSRP-waarden. Lagere RSRP betekent in dit geval dat de manier waarop de telefoon de bruikbare signaalsterkte meet anders is dan bij Vodafone. De kwaliteit zoals gemeten door de telefoon is ook lager. Echter, dit kan allerlei configuratieredenen hebben, echter dat gaat echt voorbij mijn kennis. Wat wel duidelijk is, is dat de RSSI vaak wel vergelijkbaar is. De RSRP bij een zelfde RSSI is echter lager bij KPN, maar dus ook bruikbaar tot een lager niveau dan bij Vodafone. Iig zo lijkt het vooralsnog.
In een aantal steden gaan ze wel hard hoor, heb niet het gevoel dat het netwerk langzaam is, en pieksnelheden heb ik ook bijna nooit nodig (alleen op Schiphol :p), stabiliteit en dekking zijn belangrijker. Maar grappig genoeg lijkt Vodafone daar dus wel wat beter te scoren, samen met flink verhoogde snelheden.

Natuurlijk is KPN wel nog lekker aan het bouwen. Meer band 1 erbij nu (in Utrecht nog niet overal trouwens), en meer band 38. Dat zijn wel wezenlijke uitbreidingen die ongeveer evenveel capaciteit realiseren als Vodafone.
Beter nog, als ik bij KPN naar 3G terugviel werkte het nog prima en nog vrij rap, maar je wil gewoon echt niet dat hij terugvalt, da's irritant :(

Ben ook benieuwd hoe KPN straks 3G gaat afbouwen: zal het eerst verdwijnen op de 900 MHz (5 MHz band 8 LTE erbij) of zal het verdwijnen op de 2100 MHz? Voor beide valt wat te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat KPN 2G en 3G op 900 MHz laat.

Ik had stiekum gehoopt dat de providers na afspraak afschakelen 2G/3G gezamelijk 5 MHz 2G en 5 MHz 3G zouden gebruiken op 900 MHz. Misschien zelfs gratis open zetten tegen die tijd.

2G blijft ideaal om berichten te sturen door de smalle bandbreedte.
NB-iOT/LTE-M kun je volgens mij niet gebruiken met een telefoon (nu?) en is dus geen terugval methode.
Aangezien straks alle radio's worden geupdate voor 5G, zal 4G/3G/2G makkelijk on air te houden zijn, aangezien het allemaal SDR is tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In het Verenigd Koninkrijk is de spectrumverdeling anders, en daar heeft Vodafone nu in een aantal gebieden maar iets van 1 MHz voor 2G in gebruik, en de overgebleven ruimte deels 3G, deels 4G. Met de verdelingen in NL kan dat niet zomaar, of zal men het niet zomaar doen.

In theorie zou je bijv. 3 MHz band 8 kunnen inzetten en 2G of 3G wat laten inkrimpen, maar de vraag is of dat wel loont. Denk het niet, en ik denk dat het er pas bij komt als 3G op die band uit wordt geschakeld (echt exact op dat moment ook). Het zou ook niet heel raar zijn als KPN eerst 3G op de 900 MHz-band uitschakelt, da's een beetje wat T-Mobile deed met 2G op de 900 MHz-band. Hoewel ik wel verwacht dat dat pas over een jaar ofzo gebeurt nadat nog een extra 5 MHz op de 2100 MHz-band is gerefarmed. Eea zal ook afhankelijk zijn van de resultaten van de veiling :)

Edit paar dagen later: KPN heeft nu al een tijdje nog maar 2 carriers voor 3G in de lucht op het Antenneregister. 1 op 900 MHz en 1 op 2100 MHz. Wellicht toch al snel plannen om nog wat meer eruit te gooien?

[ Voor 11% gewijzigd door Sorcerer8472 op 06-08-2019 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@The_Wireless_Guy graag een datum vermelden op de 4Gmasten.nl kaart wanneer de laatste update is geweest. Kleine moeite, veel plezier. :)

Edit:
Ohja wat @Sorcerer8472 hierboven zegt was ook mijn reden om te vragen voor een 3G update.
Op de nieuwe algmene kaart werkt 3G niet en de oude kaart is tot 2018-01-01.
De vraag was dus: Hoeveel van de 2132.2 MHz carriers komen jullie nog tegen?
In het antenneregister staan ze hier niet meer op omringende sites, dus er is een update geweest.
Geen idee wat jullie laatste interne update is. :)
Voorbeeld: 1507CA

Dat is wat ik aangaf bij mijn vorige post, steeds minder 3G carriers.

[ Voor 64% gewijzigd door neeecht op 06-08-2019 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

neeecht schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:48:
@The_Wireless_Guy graag een datum vermelden op de 4Gmasten.nl kaart wanneer de laatste update is geweest. Kleine moeite, veel plezier. :)
Ik geef het door, geen idee of het kan. Indien niet mogelijk zetten we een kort artikel op de site met de data van de laatste aanpassingen per operator.

Deze week gaan we nieuwe update zetten, moet nog probleempje oplossen met de KPN UMTS data, die wil niet lekker door de queries heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor wie het willen weten: er gaat een grote campagne aankomen bij KPN met acteur Patrick Stoof in de hoofdrol. Je weet wel, Hans van Telfort.

Het lijkt er op dat KPN de reclames van Telfort wil voortzetten onder KPN om het merk meer menselijk te maken.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
THE_BASE schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:52:
Voor wie het willen weten: er gaat een grote campagne aankomen bij KPN met acteur Patrick Stoof in de hoofdrol. Je weet wel, Hans van Telfort.

Het lijkt er op dat KPN de reclames van Telfort wil voortzetten onder KPN om het merk meer menselijk te maken.
Ik zag het al op de website. Bij het bestellen van een Galaxy S9 krijg je een grote badhanddoek met Hans erop :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:23
Eindelijk reclame voor een Apple Watch met Embedded SIM (ESIM)? Oh nee, daar wachten we al te lang op, die komt vast niet meer.

Iemand trouwens meer info over de ontwikkeling van de ESIM bij KPN? Duurt nu wel héél erg lang.

Lekker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
THE_BASE schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:52:

Benieuwd of Hans nu weer in een villa is ingetrokken dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

neeecht schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:48:

Edit:
Ohja wat @Sorcerer8472 hierboven zegt was ook mijn reden om te vragen voor een 3G update.
Op de nieuwe algmene kaart werkt 3G niet en de oude kaart is tot 2018-01-01.
De vraag was dus: Hoeveel van de 2132.2 MHz carriers komen jullie nog tegen?
In het antenneregister staan ze hier niet meer op omringende sites, dus er is een update geweest.
Geen idee wat jullie laatste interne update is. :)
Voorbeeld: 1507CA

Dat is wat ik aangaf bij mijn vorige post, steeds minder 3G carriers.
We zien geen enkele 2132.2 MHz meer op 3G , alleen nog 2127,4 en 942,2

Kaart is geüpdatet en wel t/m 16/7/2019!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@The_Wireless_Guy
Topper. Dus nog maar 2x 5 MHz aan 3G, zeer interessant.

En wat ik bedoelde met welke datums de providers zijn geupdate, gewoon text.

Dus onder

Type sites
Micro
Macro

KPN: 2019-xx-xx
T-Mobile: 2019-xx-xx
Vodafone: 2019-xx-xx
Tele2: 2019-xx-xx

Dat eronder zetten met de datum laatste update.
Zou er handig zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, KPN heeft de PCI IDs aangepast hier in de regio.
Lastig, nu moet ik alle masten opnieuw leren. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

neeecht schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:36:
@The_Wireless_Guy
Topper. Dus nog maar 2x 5 MHz aan 3G, zeer interessant.

En wat ik bedoelde met welke datums de providers zijn geupdate, gewoon text.

Dus onder

Type sites
Micro
Macro

KPN: 2019-xx-xx
T-Mobile: 2019-xx-xx
Vodafone: 2019-xx-xx
Tele2: 2019-xx-xx

Dat eronder zetten met de datum laatste update.
Zou er handig zijn. :)
Ik snap je maar ik maak alleen de data voor de kaart, iemand anders maakt de kaart weer. Ik vraag het aan hem ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben steeds meer op pad met m'n nieuwe KPN-SIM en ben verbaasd op hoeveel plekken ik nog net een (bruikbaar!) plukje Vodafone 4G had terwijl KPN wegvalt of ik naar EDGE word teruggezet. Valt me best wel tegen eigenlijk.

En iedereen is hier altijd bezig over 4G+/CA, maar in Utrecht zie ik dat bij Vodafone veel meer dan met KPN. Komt ook doordat KPN andere settings gebruikt en bij iets lagere signaalsterkte al snel geen CA meer toepast.

Van een paar plekken is dit alles ook onverwacht aangezien KPN er meerdere masten dichterbij heeft staan dan Vodafone. Maar goed ik zal het er even mee moeten doen voorlopig op m'n primaire abo.

Trouwens nog een vraagje: ik ben weleens op band 1 en op band 7 terechtgekomen maar als het even kan zit ik altijd op band 3 bij KPN standaard. Heeft er hier weleens iemand op band 38 gezeten of gebruiken ze die alleen als downlink? In Singapore bij StarHub gebruikten ze hem nooit in CA maar werd ik er wel regelmatig op geparkeerd en zat dan zonder CA erop te zenden en ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472 ik heb bij KPN 1x Band 38 als hoofdband gezien en dat was toen ook de enige band.
Deze site zat compleet vol en de speedtests waren niet vooruit te branden.
Heb er nog een screenshot van. :)

Niet voor niets heeft T-Mobile daar de 64x64 MIMO antenne als test draaien. :)

Het gaat dus om: 1017PT, Leidseplein, Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neeecht schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:52:
@Sorcerer8472 ik heb bij KPN 1x Band 38 als hoofdband gezien en dat was toen ook de enige band.
Deze site zat compleet vol en de speedtests waren niet vooruit te branden.
Heb er nog een screenshot van. :)

Niet voor niets heeft T-Mobile daar de 64x64 MIMO antenne als test draaien. :)

Het gaat dus om: 1017PT, Leidseplein, Amsterdam.
Grappig, band 38 deed het misschien dan nog omdat veel oudere telefoons die niet ondersteunen. Wel mooi dat hij in die gevallen wel bruikbaar is. Was dat tijdens een festival ofzo?

Bij T-Mobile, dat is in het Antenneregister éénmaal 2580 MHz gericht vanaf 1054ES?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nop dat was 1 april, op een maandag.
Wel een mooie zonnige dag.

Ja, zoals ik hier poste:
neeecht in "[T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie"

Er staat een gewone site + dit paneel.

Rond 3 seconden in het filmpje hier te zien:
https://newsroom.t-mobile...technologie-in-amsterdam/

De normale site sectoren doen 10 MHz en het paneel doet 20 MHz
Getest door de sectoren te testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op een gewone doordeweekse dag loopt het KPN-netwerk daar vast? :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:19:
Kom er niet heel vaak, maar die dag liepen er echt heel veel mensen. Van centraal station tot Leidseplein, niet verder gelopen, een optocht van mensen. En op dat punt heel druk, en maar 1 site.

Speedtest ging niet echt, browsen ging wel.
KPN bouwt niet voor niets nu alles om met Band 7 + 1.

1017GP ook upgrade naar Band 3 + 20 + 7 sinds juni 2019.
Bij de volgende update gaan we volgens mij mega veel Band 1 erbij gekomen sites zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:19:
Och, hier had het Vodafone 4G netwerk het vroig jaar ook zwaar, die zat ook helemaal vol. Er was een activiteit in het dorp waar dan veel mensen op af komen, en toen was VF 4G overbelast, terwijl de andere providers wel door bleef gaan. Zelfs een appje versturen ging niet meer.

Nadat ik het toestel handmatig naar 3G had gezet kwam alles weer binnen. 4G was overbelast, maar 3G ging prima :+.

Inmiddels heeft Vodafone hier de mast een behoorlijke upgrade gegeven en is 4G hier nu bloedsnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:14

kgl

krakendmodem schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 07:45:
[...]

Ik zag het al op de website. Bij het bestellen van een Galaxy S9 krijg je een grote badhanddoek met Hans erop :')
En die S9 kost in de KPN verlengshop 384 euro. Afhankelijk van abonnement nog eens 48 of 72 euro extra korting daar bovenop. Goedkoopste S9 in de pricewatch is 528 euro en dat is voor een niet NL model...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
kgl schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:25:
[...]

En die S9 kost in de KPN verlengshop 384 euro. Afhankelijk van abonnement nog eens 48 of 72 euro extra korting daar bovenop. Goedkoopste S9 in de pricewatch is 528 euro en dat is voor een niet NL model...
Is helemaal geen rare prijs. Het is dat mijn contract nog niet afgelopen is, anders wist ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:14

kgl

krakendmodem schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:18:
[...]

Is helemaal geen rare prijs. Het is dat mijn contract nog niet afgelopen is, anders wist ik het wel.
Bij mij is de twijfel ook toegeslagen. Ik ben verlengbaar. Plan was om mijn S8+ op te rekken door nieuw scherm en achterkant, echter is bij het vervangen waarschijnlijk de speakerchip op mainboard gesneuveld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hele mast staat uit op 1507LG.
https://www.kpn.com/servi...oblemen/postcodecheck.htm is dus blijkbaar geen automatisch systeem.

Mij benieuwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neeecht schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:17:
Ik begin te vermoeden dat je gelijk hebt. Het lijkt erop dat de mast mijn telefoon vaak wel nog hoort maar mijn telefoon de mast niet. Men hoort mij dus wel en ik de andere kant niet.

Bij CA-situaties is de waarde van band 20 ook helemaal niet zo veel hoger dan die van de andere banden, vaak maar 10 dB ofzo. Lijkt er dus op dat het een bewuste keuze is. In Utrecht vind ik Vodafone op veel (niet alle) plekken toch wel duidelijk beter dan KPN tot nu toe in ieder geval nu bij dagelijks gebruik.

Het grappige is, op 2G (waar ik met veel pijn en moeite naartoe overschakel vanaf 4G met een totaal wegvallend gesprek) werkt het allemaal wel en kan ik gewoon doorgaan met bellen zonder problemen. 4G doet het een stuk minder. Bij Vodafone is de dekking ongeveer 1:1 gelijk maar bij KPN is 2G duidelijk sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrantufan
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 23:35
Sorcerer8472 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:24:
[...]
In Utrecht vind ik Vodafone op veel (niet alle) plekken toch wel duidelijk beter dan KPN tot nu toe in ieder geval nu bij dagelijks gebruik.
Laat ik nou net in Utrecht studeren en interesse hebben in een abonnement bij Vodafone of KPN. Zou je voor een paar plekken je ervaringen willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472

De dBW waardes van de zenders/antennes kun je in het antenneregister lezen.
Dat had ik al vaker gedaan en gezien dat KPN vaak minder vermogen ERP uit de antennes zendt.

Het verschil in dB waardes kwa ontvangst tussen de banden, komt door de frequenties die gebruikt worden.
Bij een KPN site waar de zenders allemaal hetzelfde vermogen hebben, zie ik deze volgorde van goed tot slechtere ontvangst:

Band 20
Band 3
Band 1
Band 7
Band 38 (Deze band als laatste omdat deze 20 MHz is)
Hoe smaller een band is, hoe verder het signaal komt en hoe beter de SNR is.

Daarom kun je ook het beste naar de RSRP kijken.
In het geval van: Bereik/stabiliteit/gekozen band ontvangst.

Voor 'bruikbaar' spectrum/bandbreedte kijk je naar RSRQ.

Beide hier uitgelegd:
https://wiki.teltonika.lt/view/RSRP_and_RSRQ

De dBm waardes in dit voorbeeld artikel kloppen echter niet.
Huidige telefoons kunnen veel dieper in de ruis kijken. Dat komt omdat de DSP chips steeds beter worden.

Rond -120 dBm is er zelfs nog prima ontvangst.
Speedtest zal geen zin hebben, maar je whatsappie komt prima door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat je zegt over hoe smaller een band klopt alleen als het om hetzelfde vermogen gaat. Een band met 20 MHz ruimte heeft 3 dBW meer vermogen nodig van de zendmast om dezelfde RSSI en RSRP te krijgen.

Bij Vodafone kloppen volgens mij veel waarden niet, daar staat overal 28.4 dBW, bij elke locatie, volgens mij kan dat niet waar zijn. Hun RSRP/RSRQ waren vaak hoger, RSSI niet per se.

Bij Vodafone zat er wel 20 dB verschil tussen band 7 en band 20, bij KPN is dat vaak maar 10 dB of iets minder nog. Zou kunnen betekenen dat band 20 met een stuk minder vermogen wordt uitgezonden.

Doordat bij KPN hun vermogen lager lijkt te zijn kan mijn telefoon het nog gebruiken tot een lagere waarde. Het probleem is meestal dat de zendmast je telefoon niet meer hoort bij Vodafone, bij KPN lijkt het andersom te zijn.

Ook opvallend bij KPN dat ik maar op band 3 blijf zitten, echt nooit band 1, 7 of 38 als hoofdband. Is toch niet efficiënt qua bandbreedtegebruik? Bij Vodafone werd je altijd zo hoog mogelijk geparkeerd. Gedrag tijdens bellen is bij beide wel hetzelfde: je blijft meestal op de band waar je al op zit tenzij er een groot verschil is met andere banden. Komt erop neer dat je op een gegeven moment vaak naar band 20 gaat en daar ook blijft hangen. CA staat bij KPN helemaal uit tijdens een gesprek, altijd. Bij Vodafone stond het soms nog aan, afhankelijk van locatie.

Locaties met Vodafone zonder KPN (of zwak / wegvallend signaal tijdens bellen): fietsenstalling Utrecht CS, kelders bij Het Wed binnenshuis, in Overvecht op een paar heel specifieke locaties indoor bijna geen KPN, wel Vodafone. Ken eigenlijk bijna geen locaties meer waar Vodafone helemaal wegvalt nu, maar bijv. sommige werfkelders iets dichter bij Neude zoals die spareribs-tent helemaal achterin doet KPN het wel nog en Vodafone niet. KPN heeft daar een antenne bovenop het oude postkantoor, Vodafone bovenop de oude V&D / Hudson's Bay op Hoog Catharijne, dus wat verder weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
ferrantufan schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:10:
[...]

Laat ik nou net in Utrecht studeren en interesse hebben in een abonnement bij Vodafone of KPN. Zou je voor een paar plekken je ervaringen willen delen?
Ik wil ook mijn ervaring wel kwijt. Het enige waar ik echt geen bereik heb is een filiaal van Albert Heijn aan Ella Fitzgeraldplein in Utrecht en Jumbo Foodmarkt in Leidsche Rijn Centrum. Verder eigenlijk overal prima bereik.

Maar ik vraag mij toch al een tijd af of KPN niet inmiddels dik is ingehaald door T-Mobile. Door Vodafone kan ik mij niet voorstellen en dat is ook een partij waar ik zeker nooit klant wil worden, dus daar maak ik me niet druk om.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorcerer8472 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:23:
Wat je zegt over hoe smaller een band klopt alleen als het om hetzelfde vermogen gaat. Een band met 20 MHz ruimte heeft 3 dBW meer vermogen nodig van de zendmast om dezelfde RSSI en RSRP te krijgen.

..
Daarom, RSRP en RSRQ.

Met RSRP krijg je piek metingen over de gehele band.
Dus een soort signaal meter.
Met RSRQ krijg je een soort gemiddelde meting, en daarbij een dB waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
THE_BASE schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:41:
[...]

Ik wil ook mijn ervaring wel kwijt. Het enige waar ik echt geen bereik heb is een filiaal van Albert Heijn aan Ella Fitzgeraldplein in Utrecht en Jumbo Foodmarkt in Leidsche Rijn Centrum. Verder eigenlijk overal prima bereik.

Maar ik vraag mij toch al een tijd af of KPN niet inmiddels dik is ingehaald door T-Mobile. Door Vodafone kan ik mij niet voorstellen en dat is ook een partij waar ik zeker nooit klant wil worden, dus daar maak ik me niet druk om.
Ella Fitzgeraldplein in de AH ben ik nog nooit geweest, maar als ik naar de kaart kijk denk ik dat alle providers ongeveer hetzelfde zullen presteren daar, ze hebben allemaal hun dichtstbijzijnde antenne op de brandweerkazerne. Maar als KPN idd overal lager vermogen gebruikt dan ga je het wel merken met 4G. Zelfde geldt voor de Jumbo Foodmarkt. Daar staat wel nog een vrij nieuwe T-Mobile antenne dichtbij, denk dat die het wel beter zullen doen daar.

Verder T-Mobile: goed netwerk als je niet veel buiten de grote steden komt, maar in Limburg allerlei plekken met "Emergency calls only". Daar doen KPN en Vodafone het wel goed. Als je T-Mobile kunt ontvangen is het wel vaak een heel stuk sneller dan KPN en Vodafone trouwens.

En even voor de duidelijkheid: alle netwerken zijn gewoon heel goed in NL en eigenlijk ben ik ontzettend verwend bezig met mijn 3rd world problems, maar het is frustrerend om te weten dat KPN waarschijnlijk gewoon wel zou werken op de plekken waar het nu (net) niet werkt als ze hun vermogen wat zouden opschroeven, of iets in die trant ;)

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:31
[b]Sorcerer8472 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 23:11

Verder T-Mobile: goed netwerk als je niet veel buiten de grote steden komt, maar in Limburg allerlei plekken met "Emergency calls only". Daar doen KPN en Vodafone het wel goed. Als je T-Mobile kunt ontvangen is het wel vaak een heel stuk sneller dan KPN en Vodafone trouwens.
En waar in Limburg is dat? Ik rijd dagelijks door heel zuid-Limburg en heb overal ontvangst. Op sommige plekjes zoals een binnenspeeltuin wil ik wel eens terugvallen maar ook die locatie is recent aangepakt.

• Dave1988
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:06
Sorcerer8472 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 23:11:
[...]

Sorry hoor, wat een onzin. Noem me 3 plekken waar jij 'Emergency calls only' hebt... Buitenhuis dan!
Je wekt hiermee de indruk dat je echt mazzel hebt wanneer je een T-Mobile signaal in Limburg kan ontvangen.
Zowel in Midden- als Zuid-Limburg heb ik de laatste jaren nooit 'geen netwerk' in mijn scherm meer gezien.

Geen idee of het bewust is, maar het lijkt wanneer ik jou posts lees alsof je T-Mobile in een slecht daglicht wil zetten, en elke keer opnieuw wordt Vodafone positief belicht.

Vergelijk die 2 eens, als voorbeeld in Limburg, de locaties waar T-Mobile 3CA of 4CA uitzendt en dan kijk je eens bij Vodafone...
Natuurlijk heb je regionaal verschillen, al ben ik van mening dat je op dit moment qua speed en capaciteit beter bij T-Mobile kan zitten dan bij Vodafone!
Oostkant van Epen / Eperbaan richting Vaals, daar is een vrij groot gebied waar het niet geweldig is. Ga eens naar de 4gmasten.nl kaart, zet daar eerst T-Mobile aan en zet dan KPN of Vodafone ook eens even aan, dan zie je dat die precies midden in de T-Mobile-gaten extra masten hebben staan waar T-Mobile helemaal niets heeft. Durf even niet te zeggen of je buitenshuis niet nog een streepje ofzo hebt, maar binnenshuis zul je nul hebben, misschien bij het raam iets.

Maar niet alleen in Limburg hoor, ook Lage Vuursche (vlakbij Utrecht) om nog maar wat te noemen. Op 3749 AW kun je prima wandelen, maar T-Mobile is er (zo goed als) afwezig. KPN en Vodafone zijn er wel te vinden.

En ja, als je wel verbinding hebt is het over het algemeen wel een stuk sneller bij T-Mobile, dat klopt wel helemaal. En in de grote steden doen ze het over het algemeen merkbaar beter dan KPN en Vodafone binnenshuis, en sowieso ook sneller.

Maar, wat ik al in m'n laatste alinea zei: dit zijn 3rd world problems en eigenlijk is het mierenneuken wat ik doe. Hoewel het wel irritant blijft als je op plekken waar je regelmatig komt een wegvallend netwerk hebt.

• Dave1988
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:06
Ja klopt, dit is idd een gebied waar de andere 2 historisch gezien altijd al beter zijn geweest en het waarschijnlijk ook zo blijven. Dit aangezien de klanten daar niet zullen wisselen naar T-Mobile.

Maar om dat gebied dan meteen als 'heel' Limburg te omschrijven, is ietwat overdreven he ;)
Zo heb je andere gebieden waar T-Mobile weer sterker is, en weer andere KPN.
Blijf je toch houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Ik merk dat ik met mijn Xiaomi Mi A2 op veel meer plekken 4G+ heb. Omdat dit toestel geen B20+B3 CA doet duid dit erop dat KPN grootschalig een extra band, vermoedelijk B1 zoals door @neeecht is opgemerkt. Ik ben benieuwd naar de update in het antennregister!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-09 19:54
Kan het ook zijn dat KPN twee keer een band 20 bij elkaar doet van verschillende masten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gijsj16 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:59:
Kan het ook zijn dat KPN twee keer een band 20 bij elkaar doet van verschillende masten?
Dat wordt niet gedaan met LTE (4G) netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neeecht schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 07:14:
[...]

Dat wordt niet gedaan met LTE (4G) netwerken.
In theorie zou je MIMO kunnen doen met meerdere masten tegelijkertijd, en wellicht kan dat ook binnen de LTE-specs. Alleen geen idee of het echt gebeurt :p

@Jassy , waar zie je dit met je Xiaomi? KPN upgradet best wel wat 2CA naar veelCA nu en op die plekken kun je band 1 wel gebruiken. Overigens geven veel telefoons (Samsung, HTC) geen 4G+-icoontje weer bij band20+1 omdat dit maar 20 MHz is.

Ik vermoed dat je iets ziet zoals 20+1+7 of 20+38 als het echt om 4G+ gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Sorcerer8472 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:57:
[...]

In theorie zou je MIMO kunnen doen met meerdere masten tegelijkertijd, en wellicht kan dat ook binnen de LTE-specs. Alleen geen idee of het echt gebeurt :p

@Jassy , waar zie je dit met je Xiaomi? KPN upgradet best wel wat 2CA naar veelCA nu en op die plekken kun je band 1 wel gebruiken. Overigens geven veel telefoons (Samsung, HTC) geen 4G+-icoontje weer bij band20+1 omdat dit maar 20 MHz is.

Ik vermoed dat je iets ziet zoals 20+1+7 of 20+38 als het echt om 4G+ gaat.
Op dit moment rond Oldenzaal maar ook in Enschede zie ik dit veelvuldig. Dit kan natuurlijk ook Band 3 en Band 1 zijn, daar heb ik bij T-Mobile ook CA op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me af, nu Vodafone en KPN beide 10 MHz 4G hebben en beide 1x 5 MHz 3G, waarom ze beide niet de niet gebruike 3G carrier gebruiken en 15 MHz LTE inzetten.

Zelfs T-Mobile had dat kunnen doen, als men onderling de frequenties opnieuw zouden verdelen.
Van de EU mag dat, gebeurt in UK ook.

Ik snap dat het voor T-Mobile wat lastiger is, geen voordelen voor de andere providers.
Maar goed, ze zullen dit wel gaan doen na de komende veiling.

In Nederland is men goed in het leeglaten van dure frequentie ruimte. Het blijft apart.

Edit: Ja, bovenstaand Band 1, 2100 MHz.

[ Voor 3% gewijzigd door neeecht op 20-08-2019 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In band 1 bedoel je, want KPN heeft in band 8 ook nog 5 MHz 3G.

Bij KPN is het simpel: het kan wel, maar dan moeten ze 1x5 + 1x10 MHz doen. Kan wel in theorie, gaan ze misschien ook doen, maar het kan ook zijn dat ze wachten tot de telecomveiling en een evt. herverdeling. Maar in theorie kan het prima en in het buitenland zie je dit soort scenario's ook wel vaker.

Bij Vodafone is het iets minder simpel: zij hebben een aaneengesloten deel van 15 MHz plus 5 MHz. Echter hun 3G-carrier zit in het 15 MHz-deel waardoor ze niet 15 MHz LTE band 1 + 5 MHz 3G kunnen doen. Waarom? Geen idee, zal wel een goede reden voor zijn maar ik heb geen flauw idee.

T-Mobile heeft een beetje hetzelfde probleem als KPN, die hebben ook twee stukken van 10 MHz. Ik gok dat zij echter eerst inzetten op het uitschakelen van 2G en die extra ruimte pakken. Duurt nog tot eind volgend jaar maar het is niet ondenkbaar dat ze al eerder bijvoorbeeld de ruimte verdelen in 20+5 MHz voordat 2G helemaal uit gaat. Iets soortgelijks kan ook nog gebeuren op 3G, dat er daar ook maar één carrier overblijft. Echter eea is afhankelijk van drukte, hardware, software... we zullen het zien.

NB: het grootste verschil tussen de ervaring bij KPN en Vodafone is het gemak waarbij KPN je naar 3G of 2G schopt. Bij Vodafone moet je daar best moeite voor doen maar bij KPN word je zo "verhuisd". Grappig genoeg gebeurt dat tijdens een 4G-gesprek dan weer niet, waardoor dat eerst wegvalt voordat ik het via 2G weer (probleemloos) op kan zetten. Volgens mij is daar nog best wel wat op aan te passen wat ervoor zou zorgen dat ik minder vaak 3G op mijn telefoon zie als ik deze even in m'n broekzak had :)

[ Voor 17% gewijzigd door Sorcerer8472 op 20-08-2019 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472
http://x264.nl/dump/spectrum-2018-11-06-2100mhz.jpg

Vodafone en KPN kunnen gewoon een 15 MHz LTE carrier aanzetten.
Dus niet 10+5 maar 1x 15 MHz.
In het hogere deel hebben ze beide 1x 5 MHz ongebruikt. Dat snap ik niet.
Veel voor betaald, maar gewoon uitlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:24
Leuke discussies over radio technische aspecten.

Welke partij heeft op dit moment de mooiste frequentie blokken? Ben al jaren KPN fan vanuit RF aspect. Maar met een jong gezin ga ik toch over naar Vodafone (Hollands nieuwe) puur vanwege de kosten.

Schelen vodafone en KPN veel vandaag de dag?

Vroeger had je van die early KPN masten op unieke locaties en hadden ze als enige goede dekking. Maar dat beeld is van 10 jaar geleden.

En wanneer moet het e.a weer geveild worden aan frequenties?

Want als je daar slecht scoort kan je super optimale netwerk ineens slechter uit de bus komen met het nieuwe frequentieplan? Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@stormfly
http://x264.nl/dump/spectrum-2018-11-06-800mhz.jpg
http://x264.nl/dump/spectrum-2018-11-06-900mhz.jpg
http://x264.nl/dump/spectrum-2018-11-06-1800mhz.jpg
http://x264.nl/dump/spectrum-2018-11-06-1900mhz.jpg
http://x264.nl/dump/spectrum-2018-11-06-2600mhz.jpg

Moet je zelf maar even optellen.
Bij 2100 MHz dat stukje waar KPN 3G/4G overlapte, is nu alleen 4G, vandaar ook bovenstaande vraag.

Zeker met de Tele2 bandbreedte heeft T-Mobile nu het mooiste pakket.

Omdat er 3 providers zijn, kunnen 700/2100 MHz gewoon verdeelt worden.
Dus ze kunnen alle 10 euro bieden en dan krijgen ze ieder een derde.

Alleen de 1400 MHz band wordt mogelijk 2x 20 MHz.
Maar omdat alles in stukjes van 5 MHz wordt geveild, gaan we misschien nog verrassingen zien.

https://www.acm.nl/sites/...ieveiling-advies-2019.pdf

Multibandveiling 700/1400/2100 MHz
153. Bij de aankomende multibandveiling zal het volgende spectrum worden geveild:
- 2x30 MHz in de 700 MHz band (703-733 MHz en 758-788 MHz) <-- Band 28
- 40 MHz in de 1400 MHz band (1452-1492 MHz) <-- Band 32
- 2x60 MHz in de 2100 MHz band (1920-1980 MHz en 2110-2170 MHz) <-- Band 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
neeecht schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:22:
@stormfly
http://x264.nl/dump/spectrum-2018-11-06-800mhz.jpg
http://x264.nl/dump/spectrum-2018-11-06-900mhz.jpg
http://x264.nl/dump/spectrum-2018-11-06-1800mhz.jpg
http://x264.nl/dump/spectrum-2018-11-06-1900mhz.jpg
http://x264.nl/dump/spectrum-2018-11-06-2600mhz.jpg

Moet je zelf maar even optellen.
Bij 2100 MHz dat stukje waar KPN 3G/4G overlapte, is nu alleen 4G, vandaar ook bovenstaande vraag.

Zeker met de Tele2 bandbreedte heeft T-Mobile nu het mooiste pakket.

Omdat er 3 providers zijn, kunnen 700/2100 MHz gewoon verdeelt worden.
Dus ze kunnen alle 10 euro bieden en dan krijgen ze ieder een derde.

Alleen de 1400 MHz band wordt mogelijk 2x 20 MHz.
Maar omdat alles in stukjes van 5 MHz wordt geveild, gaan we misschien nog verrassingen zien.

https://www.acm.nl/sites/...ieveiling-advies-2019.pdf

Multibandveiling 700/1400/2100 MHz
153. Bij de aankomende multibandveiling zal het volgende spectrum worden geveild:
- 2x30 MHz in de 700 MHz band (703-733 MHz en 758-788 MHz) <-- Band 28
- 40 MHz in de 1400 MHz band (1452-1492 MHz) <-- Band 32
- 2x60 MHz in de 2100 MHz band (1920-1980 MHz en 2110-2170 MHz) <-- Band 1
Tnx die plaatjes doen we een keer op de pc. Het huidige spectrum blijft dus intact?

Die band 32 is niet eens ondersteund door een courante iPhone 7. Hmmm :)

Leuk topic dit. Zouden we eigenlijk af moeten splitsen naar RF topic 😉

Wat is CA en 2CA, als meelezer begrijp ik dat we het in Nederland toepassen om bandbreedte uit diverse freq spectrums (bands) te bundelen. Doen we dat nooit uit binnen dezelfde band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@stormfly

Jawel, Vodafone doet 20 MHz + 10 MHz binnen Band 7.
Nadat ze het Ziggo spectrum ingebruik namen.

Totaal 5CA dus.
Band 3 + 20 + 1 + 7 + 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neeecht schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:12:
@Sorcerer8472

Vodafone en KPN kunnen gewoon een 15 MHz LTE carrier aanzetten.
Dus niet 10+5 maar 1x 15 MHz.
In het hogere deel hebben ze beide 1x 5 MHz ongebruikt. Dat snap ik niet.
Veel voor betaald, maar gewoon uitlaten.
Vodafone kan dat alleen doen als ze die 3G-carrier naar boven verhuizen, echter in jouw grafiek lijkt dat deel niet helemaal ongebruikt te zijn? Ik snap niet waarom ze dat niet doen trouwens, op die manier kan 3G zelfs nog iets langer in leven blijven. Maar wellicht kan het toch niet helemaal met de huidige hardware?

En idd KPN kan in principe hetzelfde doen zie ik nu! Alleen moeten ze daarvoor hun 3G-carrier verhuizen naar dat hogere plekje en daarna 15 MHz 4G aanzetten op de oude 3G-plek. Dat kan maar da's wel een ingrijpende verhuizing die in theorie wat gevolgen zou kunnen hebben. Vodafone heeft het ooit wel gedaan om ruimte te maken voor 4G, volgens mij ging dat vrij vlekkeloos.

@stormfly, er zijn nog vrij weinig locaties waar KPN dat alleenrecht heeft. Als ze dat hebben dan zijn het vaak echt bijzondere plekken zoals een rondstraler op het restaurant midden in park de Hoge Veluwe. De drie providers doen meestal niet veel meer voor elkaar onder qua locaties. Wel is het zo dat KPN en Vodafone vaak net wat betere locaties hebben dan T-Mobile, met name buiten de steden.

[ Voor 15% gewijzigd door Sorcerer8472 op 20-08-2019 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@Sorcerer8472 ja precies die locatie welke jij noemt bijvoorbeeld. Is ooit een website over geweest, bijzondere antenne locaties met mooie foto's.

Ik verbaas mij altijd dat T-Mobile in die test jaar op jaar zo goed scoort. Is die test zo geïnd op bandbreedte dat ze deze glansrijk halen door de Tele2/T-Mobile freq combinatie?

Moet zeggen dat T-Mobile ook echt stappen heefr gezet. Gebruik het zakelijk al 12 jaar. En de laatste 3 jaren kan je gewoon snelweg rijden zonder dat je call dropt 🤣

Er is ook nog een periode geweest waarin Orange en T-Mobile voornamelijk 1800Mhz hadden en moeten opboksen tegen de al oudere en strategische opstelpunten van KPN en Vodafone op 900Mhz? Toch @neeecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da's wel lang geleden. Vergeet Telfort niet, die hoorden ook bij dat groepje (hoewel Telfort en Orange later plukjes E-GSM900 kregen die sinds de laatste veiling van Vodafone zijn).
Inmiddels hebben alle providers een mooie combinatie laag + hoog :)

[ Voor 26% gewijzigd door Sorcerer8472 op 20-08-2019 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472
Goed kijken. Bij zowel KPN als Vodafone zijn die leeg. Wat je ziet zijn wat schouder signalen van de signalen er omheen. Zie ook antenneregister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@The_Wireless_Guy @jk-5 @SebasFM

De nieuwe KPN update staat online.
Mij benieuwen hoeveel updates er zijn geweest!
Alvast bedankt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

neeecht schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:21:
@The_Wireless_Guy @jk-5 @SebasFM

De nieuwe KPN update staat online.
Mij benieuwen hoeveel updates er zijn geweest!
Alvast bedankt. 8)
Nu als in vandaag?

Ik heb gisteren reeds gedownload, vanochtend heb ik verwerkings scipt gedraaid, vanavond zal ik file naar collega sturen om naar de kaart te uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:28
Thanks! Ik zal de verwerking even handmatig starten. Ik verwacht dat hij met een uurtje live staat.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dave1988 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:27:
Ja klopt, dit is idd een gebied waar de andere 2 historisch gezien altijd al beter zijn geweest en het waarschijnlijk ook zo blijven. Dit aangezien de klanten daar niet zullen wisselen naar T-Mobile.

Maar om dat gebied dan meteen als 'heel' Limburg te omschrijven, is ietwat overdreven he ;)
Zo heb je andere gebieden waar T-Mobile weer sterker is, en weer andere KPN.
Blijf je toch houden. :)
Het Heuvelland dan, volgens mij zei ik ook nooit heel Limburg trouwens. En ja, kijk bijvoorbeeld naar Amsterdam, daar heb je plekken waar T-Mobile het dubbele aantal locaties heeft. Als je dan binnenshuis zit dan is T-Mobile duidelijk het sterkste signaal. KPN is soms maar heel zwakjes (Bos en Lommer bijv.).

Maar het irritantste is het snelle terugvallen naar 2G/3G, waarbij die signalen dan vaak ook niet heel bruikbaar blijken te zijn. Herkennen anderen dit ook? Vooral als je al ervaring hebt bij Vodafone?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
Het ophalen van de verandering uit het antenneregister heeft bijna 2 uur geduurd, het verwerken ervan 5 minuten. Hoe dan ook, de update staat live op https://antennekaart.nl/m...dc-439c-bf6e-3914c5e58dc2

Spoiler: KPN heeft LTE2100 geactiveerd op heel veel locaties waar dit niet al actief was, maar wel zenders voor 2100 aanwezig zijn.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Wireless_Guy schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:30:
[...]

Nu als in vandaag?

Ik heb gisteren reeds gedownload, vanochtend heb ik verwerkings scipt gedraaid, vanavond zal ik file naar collega sturen om naar de kaart te uploaden.
Ja, toen ik jullie berichtte was de upload net klaar.
Eerst gaat de nieuwe update erin, daarna de oude eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jk-5 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:21:
Het ophalen van de verandering uit het antenneregister heeft bijna 2 uur geduurd, het verwerken ervan 5 minuten. Hoe dan ook, de update staat live op https://antennekaart.nl/m...dc-439c-bf6e-3914c5e58dc2

Spoiler: KPN heeft LTE2100 geactiveerd op heel veel locaties waar dit niet al actief was, maar wel zenders voor 2100 aanwezig zijn.
Yup, cool cool!

Ook bij sites waar alleen 3/20/7/38 stonden zie ik nu Band 1 erbij gekomen.

1033BW is een interessante site, deze is 3/20/7 gebleven.
Update vertraging of andere reden? Blijft leuk dit. :)

Nu ben ik zeer nieuwsgierig of sites met B3/20/1/7 ook B38 aanwezig hebben en met een volgende druk op een knop geactiveerd kunnen worden. En/of ook 700/1400 MHz? Vragen vragen. :D

Edit:
5081NG en 5081NJ
Een site opgesplitst in twee? 1 sector in 1 postcode, 2 sectoren in een andere postcode, apart.

[ Voor 6% gewijzigd door neeecht op 21-08-2019 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
neeecht schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:18:
[...]
Nu ben ik zeer nieuwsgierig of sites met B3/20/1/7 ook B38 aanwezig hebben en met een volgende druk op een knop geactiveerd kunnen worden.
Daar ben ik zelf ook nog niet echt achter. Ik vraag me af of er gecombineerde FDD+TDD zenders bestaan van ERS. Ik denk in ieder geval niet dat KPN zenders plaatst maar deze uit laat staan. Bij 2100 is dit natuurlijk een ander verhaal omdat deze zenders al aanwezig zijn.
[...]

En/of ook 700/1400 MHz? Vragen vragen. :D
Dit is dus heel interessant. Ik weet in ieder geval zeker dat T-Mobile al een half jaar lang zenders aan het plaatsen is met 700/800/900MHz in 1. Of KPN dit doet weet ik niet. Bij alle vernieuwde locaties van KPN hangen ze de zenders voor de hoge banden (1800 en hoger) in de mast plus een voeding, en komt 800/900 nog steeds van de grond met coax. Het is dus onzichtbaar of er stiekem al 700MHz zenders aanwezig zijn. Bij een nieuwe locatie in emmen gaf het kaartje om de feeder in ieder geval aan dat het om 800+900 ging. 700 stond wel op het kaartje, maar er stond geen stip voor.
Ik heb zelf nog geen locaties gezien waar KPN de zenders voor 800/900 in de mast hangt, dus is het ook onbekend of KPN bezig is met gecombineerde 700/800/900 zenders.

1400MHz is in ieder geval niet logisch in een zender gecombineerd met 1800MHz omdat dit veel te veel bandbreedte vraagt van de SDR. Een losse extra zender heb ik zelf ook nog niet gezien. Dat betekent natuurlijk niet dat het niet al bestaat.

Edit:
[...]
Edit:
5081NG en 5081NJ
Een site opgesplitst in twee? 1 sector in 1 postcode, 2 sectoren in een andere postcode, apart.
Ik heb hem even bekeken. Afgelopen weekend was het Decibel Outdoor festival in park beekse bergen. KPN heeft daar zeer waarschijnlijk een of meerdere tijdelijke zendmasten geplaatst, en schakelt dan de storende sectoren op omstaande masten uit. KPN is de enige provider waarbij dit zichtbaar is in het antenneregister, en heb ik dit festivalseizoen wel al vaker gezien.

[ Voor 15% gewijzigd door jk-5 op 21-08-2019 19:33 ]

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 15:56
Beetje vroeg misschien, maar heeft iemand hier reden om aan te nemen dat er voor sim only etc. weer een Black Friday sale komt in november? Ik kan over een paar dagen weer verlengen maar zit me af te vragen of het niet beter is om nog even te wachten. Voor mij is het voordeel van een verlenging een grotere databundel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We weten ook nog niet wie er allemaal 1400 MHz-licenties gaat krijgen he. Plus dit is alleen TX voor de operators, als extra bandbreedte voor downloads. Er is wel apparatuur die het kan want in Italië is de band al in gebruik. Weet niet of KPN nu al zomaar er vanuit gaat dat allerlei banden er sowieso bij komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
Heel opportunistisch wil ik de volgende case aan jullie voorleggen:

Ik heb nu een Sim Only-abonnement dat vrij opzegbaar is. Aanstaande vrijdag 30 augustus vertrek ik voor een vakantie in de VS, die duurt maximaal twee weken. Gedurende die periode wil ik ook kunnen bellen en internetten; dat kan bij het 'hoogste' abonnement wat voor mij € 61 per maand zou kosten.

Als ik mijn huidige vrij opzegbare abonnement niet verleng maar nu mijn abo verander naar het hoogste abonnement, dan gaat de nieuwe bundel pas per 1 september in, waardoor ik 2 dagen zonder internet kom te zitten.

Ik wil bovenstaande tijdelijk oplossen door op 29 augustus mijn abonnement te verlengen naar het abonnement dat in de VS werkt en na 13 dagen wil ik de verlenging ongedaan maken door gebruik te maken van de bedenktijd van 14 dagen. Uiteraard betaal ik de tot dan toe gemaakte abonnementskosten.

Volgens mij zou bovenstaand gewoon moeten kunnen. Ziet iemand wat dat betreft beren op de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt ook voor die 2 dagen even een los bundeltje nemen, afh. van hoeveel je denkt te gaan verbruiken, en dan 1 maand het abo verhogen. Dit kleine verschil kan je een hoop ellende besparen die je tegen kunt komen direct na je annulering, wellicht ga je dan namelijk ineens per minuut betalen en heel veel betalen voor je data voordat je over kunt naar een andere provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
Sorcerer8472 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:14:
Je kunt ook voor die 2 dagen even een los bundeltje nemen, afh. van hoeveel je denkt te gaan verbruiken, en dan 1 maand het abo verhogen. Dit kleine verschil kan je een hoop ellende besparen die je tegen kunt komen direct na je annulering, wellicht ga je dan namelijk ineens per minuut betalen en heel veel betalen voor je data voordat je over kunt naar een andere provider.
-O- dat klinkt wel eng zeg...

Mag ik vragen of je dit ooit van iemand hebt gehoord? Of ergens hebt gelezen dat dat iemand is overkomen? Ik ben trouwens niet van plan om over te stappen naar een andere provider, ik wil na 13 dagen alleen de verlenging ongedaan maken en weer teruggaan naar een contractvrij (lees: vrij opzegbaar) abonnement.

Ik heb ook al gekeken naar een losse bundel voor die twee dagen. Ik moet dan € 40 voor een bundel van 500 MB dokken. Er is er ook een van € 10, maar die is maar 100 MB en dat is niet genoeg. Bovenop die € 40 komt dan ook nog de meerprijs van het hoogste abonnement ten opzichte van mijn huidige abonnement, wat ook ongeveer € 40 is. In totaal zou ik dan € 80 betalen en dat is mij voor 2 weken internetten en bellen op vakantie een beetje te gek.

Het hoogste abonnement kost € 61. Als ik daarvan twee weken verbruik en dan de verlenging ongedaan maak dan kom ik naar rato uit op ongeveer € 30 voor twee weken onbeperkt bellen en 200 GB data. Als ik ervoor zorg dat ik niet meer dan 100 GB verbruik (wat praktisch onmogelijk is) dan moet ik wel goed zitten denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:48
Ik weet niet hoeveel je wilt bellen, maar als de nadruk op internetten ligt zou je ook eens in dit topic kunnen kijken: [Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland

Vaak is het goedkoper om lokaal een sim te kopen en die in een mifi te stoppen die vervolgens als router werkt voor je telefoon. Bellen zou dan evt via een voice over IP programma kunnen, of Whatsapp of zo.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
coelho schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:20:
Ik weet niet hoeveel je wilt bellen, maar als de nadruk op internetten ligt zou je ook eens in dit topic kunnen kijken: [Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland

Vaak is het goedkoper om lokaal een sim te kopen en die in een mifi te stoppen die vervolgens als router werkt voor je telefoon. Bellen zou dan evt via een voice over IP programma kunnen, of Whatsapp of zo.
Thanks, maar ik heb dit in het verleden ook al uitgebreid onderzocht en het abo van KPN biedt in de VS en Canada de beste prijs/kwaliteitverhouding. Vergelijk dit bijvoorbeeld met het 'tourist plan' van T-Mobile, wat $ 30 (exclusief btw) kost en waarvan alleen de eerste 2 GB 'snel' zijn. Bovendien is het netwerk van T-Mobile behoorlijk crappy ten opzichte van AT&T wat KPN gebruikt.

Ik kom met enige regelmaat in de VS (familie moeders zijde woont er) en bij elk bezoek upgrade ik naar het hoogste abo van KPN en dat werkt echt fantastisch. Dit leidt tot de eigenaardige (maar heerlijke) situatie waarbij ik met m'n buitenlands abonnement véél goedkoper en beter uit ben dan veel van m'n familieleden die op een peperduur family plan van T-Mobile zitten.

Het probleem is deze keer alleen dat er net 2 dagen buiten de kalendermaand vallen. Een wijziging (dus geen verlenging) van je abo gaat altijd per de eerste van de volgende kalendermaand in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 10:09
Ik reis dagelijks met de trein van Hilversum naar Utrecht CS en wat mij opvalt is dat af en toe mijn 4G verbinding wegvalt (of naar 3G of Edge springt) tussen Hilversum en Utrecht. Het ergste is nog dat ik helemaal geen verbinding meer heb op bepaalde delen op Utrecht CS. Dit is al jaren zo en ik vraag mij af of meer mensen dit ervaren? Ik gebruik mijn KPN abbo met een iPhone XS, maar het lijkt mij niet aan de telefoon te liggen

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Motabeatz schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:34:
Ik reis dagelijks met de trein van Hilversum naar Utrecht CS en wat mij opvalt is dat af en toe mijn 4G verbinding wegvalt (of naar 3G of Edge springt) tussen Hilversum en Utrecht. Het ergste is nog dat ik helemaal geen verbinding meer heb op bepaalde delen op Utrecht CS. Dit is al jaren zo en ik vraag mij af of meer mensen dit ervaren? Ik gebruik mijn KPN abbo met een iPhone XS, maar het lijkt mij niet aan de telefoon te liggen
Ik zat laatste ook in de trein, tussen Zaandam en Sloterdijk is er 4G in de tunnel.
KPN doet Band 20 en Vodafone lijkt er Band 1 te hebben, staat niet in het register?
Maar goed, bij de overstap richting Haarlem kwam ik in een nieuwe intercity te zitten.

Jemig wat een verschil tussen deze trein en een stop trein.
De nieuwe intercity blokkeert echt bijna alle 4G signalen, daar kan geen provider tegenop.

Zat jij ook in zo'n trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:48
kwon schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:30:
[...]

Thanks, maar ik heb dit in het verleden ook al uitgebreid onderzocht en het abo van KPN biedt in de VS en Canada de beste prijs/kwaliteitverhouding. Vergelijk dit bijvoorbeeld met het 'tourist plan' van T-Mobile, wat $ 30 (exclusief btw) kost en waarvan alleen de eerste 2 GB 'snel' zijn. Bovendien is het netwerk van T-Mobile behoorlijk crappy ten opzichte van AT&T wat KPN gebruikt.

Ik kom met enige regelmaat in de VS (familie moeders zijde woont er) en bij elk bezoek upgrade ik naar het hoogste abo van KPN en dat werkt echt fantastisch. Dit leidt tot de eigenaardige (maar heerlijke) situatie waarbij ik met m'n buitenlands abonnement véél goedkoper en beter uit ben dan veel van m'n familieleden die op een peperduur family plan van T-Mobile zitten.

Het probleem is deze keer alleen dat er net 2 dagen buiten de kalendermaand vallen. Een wijziging (dus geen verlenging) van je abo gaat altijd per de eerste van de volgende kalendermaand in.
Bijzonder. Ik dacht dat je met een lokale sim altijd voordeliger uit zou zijn.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwon
coelho schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:09:
[...]
Bijzonder. Ik dacht dat je met een lokale sim altijd voordeliger uit zou zijn.
Zeker niet. € 61 per maand (maar eigenlijk moet je uitgaan van de meerprijs t.o.v. je huidige abonnement) voor 200 GB in de VS/Canada (uncapped 4G!), 200 GB in de EU (dit zijn aparte bundels en worden niet met elkaar verrekend) en onbeperkt bellen binnen/van/naar elk nummer in de VS, Canada en EU. Daar kan geen lokale sim tegenop. Niet in de VS/Canada althans, landen die bekendstaan om hun peperdure abonnementen.

Maar... je moet dus wel al klant zijn van KPN. Dus voor veel mensen valt die bij optie bij voorbaat al af.

[ Voor 5% gewijzigd door kwon op 26-08-2019 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kwon schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:14:
[...]

Zeker niet. € 61 per maand (maar eigenlijk moet je uitgaan van de meerprijs t.o.v. je huidige abonnement) voor 200 GB in de VS/Canada (uncapped 4G!), 200 GB in de EU (dit zijn aparte bundels en worden niet met elkaar verrekend) en onbeperkt bellen binnen/van/naar elk nummer in de VS, Canada en EU. Daar kan geen lokale sim tegenop. Niet in de VS/Canada althans, landen die bekendstaan om hun peperdure abonnementen.

Maar... je moet dus wel al klant zijn van KPN. Dus voor veel mensen valt die bij optie bij voorbaat al af.
T-Mobile heeft ook zakelijke abo's die interessant zijn, maar da's wel 100% T-Mobile. Bij KPN kun je vermoed ik zowel op AT&T als T-Mobile, wat bij Vodafone sowieso kan.

Het probleem met wat jij wil qua verlenging opzeggen binnen bedenktijd is dat het oude abo dan ook opgezegd is. Denk ik, want ik weet het niet zeker. Gevolg zou kunnen zijn dat je dan in een soort "abonnement-loze" situatie komt vergelijkbaar met wat je betaalt als je belt voordat je abo ingaat.

Overigens is T-Mobile sterk verbeterd inmiddels. Qua snelheid vaak beter dan AT&T. Ook had ik met AT&T problemen met bellen omdat het netwerk te vol zat in de VS, kon gewoon niet uitgaand bellen ivm "no circuits available" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
Sorcerer8472 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:29:
[...]
Het probleem met wat jij wil qua verlenging opzeggen binnen bedenktijd is dat het oude abo dan ook opgezegd is. Denk ik, want ik weet het niet zeker. Gevolg zou kunnen zijn dat je dan in een soort "abonnement-loze" situatie komt vergelijkbaar met wat je betaalt als je belt voordat je abo ingaat.
Maar denk je dat ik dan achteraf ook een factuur kan krijgen voor de periode waarin het nieuwe abonnement van kracht was? Dus dat ik dan opeens de verbruikte data tegen buitenbundeltarief moet betalen?

Als de abonnementskosten na de ongedaanmaking van de verlenging 'gewoon' naar rato worden berekend en ik daarna in een abonnementsloze buitenbundelsituatie terechtkom, dan is dat geen probleem. Want kort na de ongedaanmaking verleng ik dan gewoon weer. Maar niet tegen het hoogste abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
kwon schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:30:
Heel opportunistisch wil ik de volgende case aan jullie voorleggen:

Ik heb nu een Sim Only-abonnement dat vrij opzegbaar is. Aanstaande vrijdag 30 augustus vertrek ik voor een vakantie in de VS, die duurt maximaal twee weken. Gedurende die periode wil ik ook kunnen bellen en internetten; dat kan bij het 'hoogste' abonnement wat voor mij € 61 per maand zou kosten.

Als ik mijn huidige vrij opzegbare abonnement niet verleng maar nu mijn abo verander naar het hoogste abonnement, dan gaat de nieuwe bundel pas per 1 september in, waardoor ik 2 dagen zonder internet kom te zitten.

Ik wil bovenstaande tijdelijk oplossen door op 29 augustus mijn abonnement te verlengen naar het abonnement dat in de VS werkt en na 13 dagen wil ik de verlenging ongedaan maken door gebruik te maken van de bedenktijd van 14 dagen. Uiteraard betaal ik de tot dan toe gemaakte abonnementskosten.

Volgens mij zou bovenstaand gewoon moeten kunnen. Ziet iemand wat dat betreft beren op de weg?
Ik vind het niet kunnen, maar dat terzijde. Het is gebruik maken van de mazen in de wet.

KPN zal het abonnement binnen 14 dagen annuleren, de gemaakte kosten komen voor jouw rekening. Dat de kosten in het buitenland duur zijn voor KPN is jammer, dat zit in jouw abonnement. Zou dus moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
THE_BASE schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:51:
[...]

Ik vind het niet kunnen, maar dat terzijde. Het is gebruik maken van de mazen in de wet.

KPN zal het abonnement binnen 14 dagen annuleren, de gemaakte kosten komen voor jouw rekening. Dat de kosten in het buitenland duur zijn voor KPN is jammer, dat zit in jouw abonnement. Zou dus moeten kunnen.
Ik erken dat het opportunistisch is. Maar vergeet ook niet:

- Ik ben al langer dan 10 jaar tevreden klant van KPN en ben ook niet van plan om weg te gaan
- In deze situatie is het of € 40 (vermeerderd met € 40 aan meerkosten aan abo) extra dokken voor een schamele 500 MB om een periode van 2 dagen af te dekken. Of gebruikmaken van de bedachte constructie waarbij ik véél betere voorwaarden heb en naar rato ongeveer € 30 extra (in plaats van in totaal € 80) kwijt ben. Is dat verschil niet heel extreem en daarmee ook niet goed uit te leggen?

Het dilemma ontstaat vooral doordat abonnementswijzigingen bij KPN altijd per de eerste van de volgende maand ingaan. Dus het maakt niet uit of je de wijziging op dag 1 of dag 30 van de kalendermaand doorgeeft. De reden hierachter weet ik niet precies, maar fijner zou zijn als dit variabel zou worden. Weet jij de reden? Aangezien ik altijd de indruk krijg dat je 'connecties' hebt (of bent) bij KPN.

[ Voor 3% gewijzigd door kwon op 26-08-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 10:09
neeecht schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:07:
[...]

Ik zat laatste ook in de trein, tussen Zaandam en Sloterdijk is er 4G in de tunnel.
KPN doet Band 20 en Vodafone lijkt er Band 1 te hebben, staat niet in het register?
Maar goed, bij de overstap richting Haarlem kwam ik in een nieuwe intercity te zitten.

Jemig wat een verschil tussen deze trein en een stop trein.
De nieuwe intercity blokkeert echt bijna alle 4G signalen, daar kan geen provider tegenop.

Zat jij ook in zo'n trein?
Op mijn traject heb ik alleen een stoptrein. Maar bij mij maakt het überhaupt niet veel uit in wat voor trein zit als ik op Utrecht CS sta. Mijn verbinding valt gewoon helemaal weg en dat is vooral als je Spotify luistert heel erg storend. Ik heb ook al een keer mijn sim laten vervangen, maar dat hielp niet.

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Motabeatz

Heel apart.
Zelfs sinds de laatste maand alle banden beschikbaar daar.
Ik zie daar zoveel sites, kan bijna niet.
Misschien toch zo goed gebouwd daar, dat alle signalen geblokkeerd worden.
En de small cells in het station de data niet aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Motabeatz schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:34:
Heel herkenbaar, iPhone 8 Plus hier en op Utrecht CS werkt 4G bijzonder matig.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
kwon schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:45:
[...]

Maar denk je dat ik dan achteraf ook een factuur kan krijgen voor de periode waarin het nieuwe abonnement van kracht was? Dus dat ik dan opeens de verbruikte data tegen buitenbundeltarief moet betalen?

Als de abonnementskosten na de ongedaanmaking van de verlenging 'gewoon' naar rato worden berekend en ik daarna in een abonnementsloze buitenbundelsituatie terechtkom, dan is dat geen probleem. Want kort na de ongedaanmaking verleng ik dan gewoon weer. Maar niet tegen het hoogste abonnement.
Dit denk ik wel, je zegt immers je nieuwe abo met terugwerkende kracht op, dus gaat kpn met terugwerkende kracht je kosten herberekenen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
kwon schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 17:01:
[...]

De reden hierachter weet ik niet precies, maar fijner zou zijn als dit variabel zou worden. Weet jij de reden? Aangezien ik altijd de indruk krijg dat je 'connecties' hebt (of bent) bij KPN.
Ik kan dit soort slimme constructies, als ze werken, alleen maar toejuichen.

De reden is dat er destijds een andere applicatie voor facturering kwam. Het maakt het voor zowel klanten als systemen/medewerkers makkelijk dat alles per 1e van de maand berekend wordt. Verder is er geen bijzondere reden voor.

T-Mobile doet het nog altijd anders en dit is vrij irritant, kan ik je vertellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
Hmmbob schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:12:
[...]

Dit denk ik wel, je zegt immers je nieuwe abo met terugwerkende kracht op, dus gaat kpn met terugwerkende kracht je kosten herberekenen.
Hmmm dit heb ik van de website van KPN:
Bij annulering worden de volgende kosten in rekening gebracht indien van toepassing

* Retourkosten (het terugsturen van je bestelling is kosteloos tenzij je er zelf voor kiest om je bestelling aangetekend te verzenden. Deze kosten zijn voor jou)
* De abonnementskosten voor de periode dat het abonnement gebruikt is
* Gebruikskosten buiten je bundel, zoals gevoerde telefoongesprekken en internetten via het mobiele netwerk
Het kan toch niet zo zijn dat je én naar rato abonnementskosten moet betalen én ook nog een 'buitenbundelfactuur' krijgt?

Ik heb nog t/m donderdag om hierover na te denken. Misschien doe ik morgen effe voor de zekerheid een chat met KPN.

Edit: Nou ik heb gechat met KPN, die is nog tot laat open. Zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://esum.nl/img/kpnchat.png

Hierna heb ik tot twee keer toe de vraag gesteld of het niet vreemd is dat ik dan wel naar rato de hogere abonnementskosten moet betalen én dan ook nog een 'buitenbundelfactuur' erbovenop krijg, en of dat niet dubbel is. Daar kreeg ik vreemd genoeg geen goed antwoord op. Opeens ging het gesprek over wanneer ik ernaar toeging en dat de signaalsterkte afhangt van de bevolkingsdichtheid. De vraag voor de derde keer stellen voelde een beetje akelig dus toen was ik er maar mee gestopt. Maar voor mijn gevoel heb ik dus geen bevredigend of misschien wel een fout antwoord gekregen.

Anyways, ik ga het risico niet nemen, het buitenbundeltarief is € 2,50 per MB dus dat is excessief. Stel je voor dat ik 'maar' 5 GB heb gebruikt en dan een extra rekening van € 12.500,- krijg.

[ Voor 28% gewijzigd door kwon op 26-08-2019 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat je dat niet terug hoeft te betalen, het gedoe komt eerder met het beëindigen van het oude abonnement verwacht ik. Je betaalt wel naar rato wat je verbruikt natuurlijk maar USA en Canada vallen gewoon binnen de bundel dan.

Overigens kun je ook voor een tientje 100 MB/min aanschaffen. En de eerste twee dagen zuinig aan doen en veel wifi gebruiken. Dat zou ik doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Er zit wel wat in natuurlijk: KPN ziet het alsof je ‘nieuwe’ vorm niet bestaan heeft. Maar de kosten in US hebben wel bestaan. Dus die worden berekend met de tarieven zoals die bij je huidige abonnement horen.

Ik vind het helaas wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomba schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:58:
[...]

Heel herkenbaar, iPhone 8 Plus hier en op Utrecht CS werkt 4G bijzonder matig.
Waar heb jij er problemen mee? Ik vooral in de trein bij het binnenrijden van het perron. Signaalsterkte dipt dan direct sterk. Ook in mijn broekzak gaat m'n telefoon snel van 4G naar 3G.

Vodafone heeft antennes staan in de rijrichting van de trein waarmee tot onder het station wordt gestraald. Als je daar staat heeft je telefoon weinig vermogen nodig om de mast te bereiken. Bij KPN staat m'n telefoon op maximaal vermogen te toeteren om ze te bereiken.

In de stationshal lijkt KPN een microcel te gebruiken met band 20+3, daar heb ik geen problemen (band 20 staat niet in het AR trouwens). Vodafone en T-Mobile stralen het station aan vanaf het Beatrixtheater, volgens mij beide zonder microcellen. Doordat het zo dichtbij is zijn er ook geen problemen op de perrons. KPN staat wat verder weg en haalt het niet helemaal zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472 wat we al eerder besproken; KPN gebruikt ook (veel) minder vermogen dan de rest.

Voorbeeld:
http://x264.nl/dump/spectrum-2019-08-25-800mhz.jpg

KPN ~250 meter, slechtste signaal.
Vodafone ~750 meter (Ook KPN en Tele2 (en T-Mobile) hier)
Tele2 ~350 meter

Bijna 10-15dB verschil tussen Tele2 en KPN, dat is echt een mega verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:53:
[...]

Waar heb jij er problemen mee? Ik vooral in de trein bij het binnenrijden van het perron. Signaalsterkte dipt dan direct sterk. Ook in mijn broekzak gaat m'n telefoon snel van 4G naar 3G.

Vodafone heeft antennes staan in de rijrichting van de trein waarmee tot onder het station wordt gestraald. Als je daar staat heeft je telefoon weinig vermogen nodig om de mast te bereiken. Bij KPN staat m'n telefoon op maximaal vermogen te toeteren om ze te bereiken.

In de stationshal lijkt KPN een microcel te gebruiken met band 20+3, daar heb ik geen problemen (band 20 staat niet in het AR trouwens). Vodafone en T-Mobile stralen het station aan vanaf het Beatrixtheater, volgens mij beide zonder microcellen. Doordat het zo dichtbij is zijn er ook geen problemen op de perrons. KPN staat wat verder weg en haalt het niet helemaal zo lijkt het.
Op de sporen inderdaad, in stationshal geen issues.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Tomba schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 18:36:
[...]

Op de sporen inderdaad, in stationshal geen issues.
Zo te lezen is de indoor installatie van de gezamelijke operators nog niet gereed op de perrons. Is wel een zware bevalling daar.

Pagina: 1 ... 8 ... 51 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie