Dat is niet waar, dit is een netwerk-instelling waarbij de telefoon het netwerk volgt bij het maken van de keuze. Bij KPN is dit een stuk "extremer" ingesteld dan bij Vodafone, wat zelfs gevolgen heeft voor VoWifi; dit springt aan als je RSRP onder een bepaalde waarde zakt, en bij KPN gebeurt dat op band 3 voordat je naar band 20 schakelt, waardoor VoWifi aan springt en weer uit springt. Vind ik een beetje slordig eerlijk gezegd.
Ik zou mijn eerdere posts eens terug lezen. uitgebreid verslag gedaan van welke band combinaties er gebruikt worden.
Prima, maar bij KPN verschilt dit dus per keer, soms 20+1, soms 20+3, soms 3+1+7, soms 20+7, en dat blijft dan zo totdat de verbinding een tijdje idle is. Vodafone schakelt óf alles bij óf doet 7+3+3.
Samsung/providers lijken het express te doen, niet het maximale uit de verbindingen te halen.
Waarom geen idee, maar vermoeden kan wel eens batterij verbruik zijn.
Zou kunnen, met name tijdens het hebben van een telefoongesprek.
Bij KPN weet ik het nu zeker: de banden combinaties zijn een config keuze bij KPN.
De telefoon (S10) kan gewoon 5CA, maar dat wil/doet men niet. De site kan het 100% aan.
Het is altijd een combinatie van de config + wat de telefoon accepteert of aangeeft te kunnen. In de VS heb je bijvoorbeeld bijna nooit CA met een Samsung-telefoon. Samsung heeft ooit naar mij gereageerd "dat het niet te doen is om het bij te houden", dus het netwerk daar kan het wel, mijn telefoon ook, maar mijn S9 geeft aan het niet te kunnen

Mogelijk kunnen ze niet alle combinaties aan of zijn ze niet in de mogelijke configs opgenomen (net als in de VS), wellicht kan een S9 wel 20+8+1+3+7 maar niet 20+1+3+7+7, ofzo.
De enige die altijd direct en vol 4G+ doet is T-Mobile. Bij een data sessie koppelen alle banden direct samen.
Daarom koop ik dat Band 20 + 7 daar spoedig bijkomen en dat we 6CA hebben met de meeste bandbreedte.
Bij Vodafone dus ook, hoewel soms dus ook 3+7+7. En in de regel kom je op de hoogste dragerfrequentie terecht die een goede kwaliteit heeft.
Alleen Vodafone doet 4x4 MIMO, de rest nog niet lijkt.
Hip, en ben ik net bij ze weg

Edit: En de lagere waardes bij KPN dan Vodafone/T-Mobile zijn simpel: Minder vermogen.
Daarom zitten ze ook hoger in de mast.
Wat vroeger de kracht was was een mobiel netwerk is nu een zwakte geworden; hoge lokaties.
Daarom zie je T-Mobile vaak express laag in de mast hangen. Geluk bij een ongeluk, alle drama lokaties zijn nu de oplossing voor 4G en 5G.

Dit is sowieso niet (helemaal/overal) waar. De RSSI is nog steeds vrij hoog op deze momenten. En relatief gezien zou de RSRQ hetzelfde moeten zijn als iedere site lager vermogen gebruikt, en deze is toch echt consequent hoger. Er is iets anders aan de configuratie bij KPN wat dit veroorzaakt maar ik weet niet wat, en ik weet ook niet of het heel nadelig is, er zijn vast configuraties mogelijk waarbij dit getal lager is terwijl de kwaliteit van het signaal waar het om gaat gewoon goed of zelfs beter is.
Echter de uitwerking nu met het relatief snel terugvallen naar 3G is wel ongunstig. Maar ik blijf even kijken hoe het nu gaat de komende tijd...
NB: op Schiphol achter security, in lounges (iig Schengen) en bij bagagebanden ook geen indoor cells van KPN, dus je communiceert met iets dat een stuk verderop staat. Vodafone heeft op grote delen van de luchthaven 3CA (50 MHz) microcellen waar ik al regelmatig nog even snel een paar afleveringen van iets van Netflix mee heb gedownload. KPN heeft wel microcellen in de hoofdhal en bij de gates overigens. Ook dit was een plek waar Vodafone flink achterlag. Gewoon alleen een EDGE microcel na security, echt drama, maar een paar jaar geleden zeer sterk verbeterd en sublieme dekking op de hele luchthaven.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.