Eerder werd ik via een PM getipt dat 4CA mogelijk zou zijn op KPN sites.
Op een vijf banden site hier om de hoek doe ik nu 4CA.
Band 3 + 20 +1 + 7.
Band 38 is hier ook aanwezig, deze ben ik tot nu toe niet meer tegen gekomen.
Op een andere site in de buurt, vier banden, 3+1+20+7 doet de telefoon nog steeds alleen 3CA.
Echter, Band 7 was hier de hoofdband. En toen ik terug reed naar de site met vijf banden, was Band 7 ook de hoofdband en toen kwam de telefoon wederom niet verder dan 3CA.
Na even wachten en iets dichterbij, was Band 3 weer de hoofdband en nu zie ik weer 4CA.
KPN is dus blijkbaar bezig met de config van de telefoon-sites.
Toch blijft het jammer dat niet alles gewoon wordt 'open gezet'.
Wat leuk om te zien is is het verschil tussen CA (Carrier Aggregation) config tussen de providers:
Vodafone: Heeft alles open, met variabele hoofdbanden en aantal banden die gekoppeld worden.
De banden komen en gaan bij Vodafone. Ook tijdens data sessies.
KPN: Lijkt nu te werken met Band 3 als hoofdband.
Als je een data sessie opent, komt er altijd direct een band bij. Band 3+20 bijvoorbeeld.
Nadat de site of telefoon aangeeft er is meer data nodig, komt er eerst eén en daarna een tweede site bij.
Dit was ook al voordat ik ooit 4CA had gezien bij KPN. Tot max 3CA dus.
Eenmaal gekoppeld lijken ze niet meer losgelaten te worden.
T-Mobile: Hier worden altijd alle banden gekoppeld bij een data sessie.
Ook als je tussen een 3CA en 4CA site wisselt, zie je dit zeer stabiel gebeuren en de banden die er altijd zijn worden niet los gelaten. In de praktijk dus vaak Band 3+8+1 en Band 38 indien aanwezig.
Ik vraag me af in hoeverre deze features ook echt features zijn of mogelijk ook bugs.
Ik heb hier nooit wat over kunnen vinden.
Update KPN.
Ik heb de mogelijkheid om in eén kamer met alle drie de providers verschillende site combinaties te testen.
Op de vijf band site van KPN nu toch weer Band 38 gezien; Band 3 + 1 + 38 (3CA.)
Doe ik een stap of twee naar voren dan heb ik een Band 3 + 20 site. Doe ik nog een stap richting het raam, dan pakt de telefoon een Band 3 + 20 + 7 site.
Als de telefoon Band 3 + 1 + 38 te pakken heeft, blijft het zo. We kunnen ook stellen: maximaal 50 MHz bandbreedte. Band 3 + 20 + 1 + 7 is ook 50 MHz.
Stap naar voren en weer terug; Band 3 + 1 + 20 en even wachten en ook Band 7, dus weer 4CA.
Wat mij trouwens (al veel eerder, maar nooit gemeld) was opgevallen; KPN heeft de snelkoppeling: EasyMenu (via/op de simkaart). Ik heb alle icoontjes in groepen en bij een update zie ik deze altijd weer in het hoofdscherm van de icoontjes. De update is dus deze week weer geweest en stuurt mogelijk ook telefoon instellingen mee voor het netwerk.
Ik ga ervanuit dat elk netwerk zijn eigen settings heeft en dat deze blijven opgeslagen, totdat de provider een update stuurt. Dit kan dus altijd zijn en hoef je niet te merken.
nieuws: Samsung Galaxy S10 ondersteunt niet volledige 4g-snelheid bij KPN
Klopt dus nog steeds, al lijkt er wel aangewerkt te worden. Alleen zegt mijn gevoel dat men niet precies weet waar men mee bezig is. Zeker omdat KPN het toegaf, lijkt het meer een config issue dan een bewuste keuze.
[
Voor 29% gewijzigd door
neeecht op 18-07-2019 19:23
]