In Gronau heb ik dezelfde ervaring, Vodafone is degene waar ik zeker van weet dat het werkt als ik handmatig een netwerk selecteer. Maar automatisch overgaan van KPN naar een Duits netwerk gebeurt niet...(meestal ben ik na 30 min wel weer terug aan de Nederlandse kant, maar als ik geen netwerk selecteer blijf ik op geen service of sporadisch KPN Edge)Steeffoon schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:59:
Was vandaag in de buurt van de grens met Duitsland (nabij Nieuw-Schoonebeek of all places). Even de grens overgelopen. KPN stopte ermee, althans, de telefoon zei 5G, maar in werkelijkheid gebeurde er niets. Netwerkselectie op automatisch en zoals verwacht gebeurde er weer niks (net als voorheen, meerdere toestellen). Dus ik wil handmatig op Telekom zetten, na wat laden krijg ik de melding 'geen verbinding'. Ook O2 doet het niet. Vodafone lijkt nooit een probleem in Dld. Maar automatisch overspringen ho maar... Ik dacht dat we in 2025 leven, maar KPN lijkt het nog niet helemaal te snappen.
Ook mensen met deze roaming ervaring rond Bocholt, Anholt, Emmerich? Tussen grens en autobahn A3? Want we willen eigenlijk weer terug naar KPN vanaf Vodafone en de problematiek die wij hebben met de Vodafone roaming. Van Nederland naar Duitsland (ook antenne's onderling in Duitsland), van Duitsland naar Oostenrijk en van Oostenrijk naar Italië. Ik was blij dat ik in Spotify veel playlists had gedownload. Maar natuurlijk ook bij de wekelijkse boodschappen en tanken, binnen 5 minuten van huis al geen verbinding meer hebben is niet ideaal
[ Voor 75% gewijzigd door CreativeS op 18-10-2025 13:50 ]
Klantenservice heeft dus zelf ook geen ideePilovali schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:00:
[...]
Simyo klantenservice geeft het volgende bij mij aan:
"Dat komt omdat niet elk buitenlands netwerk een automatische samenwerking (roamingafspraak) heeft. Je telefoon weet dan niet zeker welk netwerk hij moet pakken. Daarom moet je soms zelf eentje kiezen."
M'n telefoon ging aardig snel naar VF DE toe, maar een week geleden duurde het zo 10 minuten. Is voor mij geen punt aan vast te knopen.

Vraag me serieus af of er überhaupt nog wel iemand met kennis werkt bij KPN/Simyo.
Oh jawel, soms moet je net de juist treffen. Maar 9 vd 10 is copy-paste uit een KB.zwaargeschapen schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:38:
[...]
Klantenservice heeft dus zelf ook geen idee
Vraag me serieus af of er überhaupt nog wel iemand met kennis werkt bij KPN/Simyo.
Hoe staat het eigenlijk met de seamless voice handover feature die er in het 3G tijdperk bestond?
Bestaat dit nog steeds in NL? En is dit al mogelijk met VoLTE/VoNR?
Het lijkt i.i.g. niet dat dit nu op 4G/5G werkt, anders had je die momenten zonder bereik niet mogen verwachten bij het overgaan van de grens. En 3G is niet meer te testen want dat heeft KPN niet meer. Heeft KPN überhaupt toentertijd zo’n seamless voice handover feature gehad op 3G? (en 2G, als dat al kon). Of was dat toen enkel T-Mobile NL met hun DE zus en Vodafone NL met hun DE zus?
Misschien dat het implementeren hiervan de grootste roaming handover problemen aan de BE/DE grens fixt.
Hoe ervaren onze zuider en oosterburen dit eigenlijk als zij de grens met NL oversteken, bestaat er bij hun een soortgelijk probleem met handovers op KPN? Want dan zou het ook wel echt een technisch aspect hebben, ipv enkel commercieel zoals nu wel hier de consensus lijkt te zijn.
Ik kan in ieder geval wel stellen dat een O2 UK sim geen handover issues ervaarde van KPN naar O2 DE (misschien heeft Telefonica natuurlijk meer voorkeur dat je op een van hun dochternetwerken roamt, zoals Vodafone volgens mij ook heeft).
Anders zou de EU wellicht toch de roam like home wetgeving moeten updaten met meer technische regels over roaming, want ik neem voor het gemak even aan dat aan roaming handover niet werd gedacht, toen ze in Brussel de roaming regels opstelde.
Het lijkt i.i.g. niet dat dit nu op 4G/5G werkt, anders had je die momenten zonder bereik niet mogen verwachten bij het overgaan van de grens. En 3G is niet meer te testen want dat heeft KPN niet meer. Heeft KPN überhaupt toentertijd zo’n seamless voice handover feature gehad op 3G? (en 2G, als dat al kon). Of was dat toen enkel T-Mobile NL met hun DE zus en Vodafone NL met hun DE zus?
Misschien dat het implementeren hiervan de grootste roaming handover problemen aan de BE/DE grens fixt.
Hoe ervaren onze zuider en oosterburen dit eigenlijk als zij de grens met NL oversteken, bestaat er bij hun een soortgelijk probleem met handovers op KPN? Want dan zou het ook wel echt een technisch aspect hebben, ipv enkel commercieel zoals nu wel hier de consensus lijkt te zijn.
Ik kan in ieder geval wel stellen dat een O2 UK sim geen handover issues ervaarde van KPN naar O2 DE (misschien heeft Telefonica natuurlijk meer voorkeur dat je op een van hun dochternetwerken roamt, zoals Vodafone volgens mij ook heeft).
Anders zou de EU wellicht toch de roam like home wetgeving moeten updaten met meer technische regels over roaming, want ik neem voor het gemak even aan dat aan roaming handover niet werd gedacht, toen ze in Brussel de roaming regels opstelde.
[ Voor 16% gewijzigd door AlesT op 18-10-2025 18:06 ]
Ik heb nog nooit een handover gehad tijdens het bellen. Ik bel ook niet vaak in de buurt van de grens, maar dat heeft bij mij iig nog nooit gewerkt.AlesT schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:52:
Hoe staat het eigenlijk met de seamless voice handover feature die er in het 3G tijdperk bestond?
Misschien dat het implementeren hiervan de grootste roaming handover problemen aan de BE/DE grens fixt.![]()
Vanavond bij Nijmegen de grens over gegaan naar Duitsland en even een scherm opname gemaakt wat KPN deed. Na 10 minuten nog geen service dus zelf maar even alle 3 de netwerken geprobeerd en kwam enkel op Vodafone.
YouTube: KPN grens overgang naar Duitsland
Later bij Rees op de A3 nog eens getest en daar kwam ik wel op Telekom maar o2 werkte enkel met 2G.
Wat nog wel mooi is om te zien is de Odido sim die automatisch naar Telekom overschakelt en toen het bereik met Telekom even minder was automatisch naar O2 over ging.
YouTube: KPN grens overgang naar Duitsland
Later bij Rees op de A3 nog eens getest en daar kwam ik wel op Telekom maar o2 werkte enkel met 2G.
Wat nog wel mooi is om te zien is de Odido sim die automatisch naar Telekom overschakelt en toen het bereik met Telekom even minder was automatisch naar O2 over ging.
Met roaming zit je met Odido het besteCreativeS schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:13:
Ook mensen met deze roaming ervaring rond Bocholt, Anholt, Emmerich? Tussen grens en autobahn A3? Want we willen eigenlijk weer terug naar KPN vanaf Vodafone en de problematiek die wij hebben met de Vodafone roaming. Van Nederland naar Duitsland (ook antenne's onderling in Duitsland), van Duitsland naar Oostenrijk en van Oostenrijk naar Italië. Ik was blij dat ik in Spotify veel playlists had gedownload. Maar natuurlijk ook bij de wekelijkse boodschappen en tanken, binnen 5 minuten van huis al geen verbinding meer hebben is niet ideaal
Het gedoe met roaming en vastlopende data verbinding doet mij binnenkort de overstap maken. Ben benieuwd hoe daar de ervaring zal zijnikbenjoeri schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:53:
[...]
Met roaming zit je met Odido het beste
Liever x aantal storingen bij Odido, dan telkens geen data of gedoe met roaming. Storing lost zichzelf op maar vastlopende data niet.Rub147 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:09:
[...]
Het gedoe met roaming en vastlopende data verbinding doet mij binnenkort de overstap maken. Ben benieuwd hoe daar de ervaring zal zijn
Nou, Odido heeft ook wel wat eigenaardigheden hoor met roaming, binnen de EU met enige regelmaat geen HD voice, en buiten de EU kunnen de kosten onverklaarbaar hoog zijn (b.v. in Zuid Amerika 1 minuut bellen naar NL is tussen €1-1,25 bij KPN/VF, maar €1,89- bij Odido, gewoon bijna het dubbele).
Ook zijn überhaupt de roamingtarieven niet zo gemakkelijk te vinden bij Odido, je moet per se je 06 nummer opgeven als het wilt opzoeken op hun website, het zit heel erg verborgen.
Niet zo netjes als je als potentiële klant Odido wilt vergelijken met de rest en dus geen 06 nummer hebt bij Odido.
Maar ik realiseer me natuurlijk dat het gros van de consumenten totaal niet roaming meeneemt in het vergelijken van mobiele abonnementen & providers, ook niet deze roaming handover issues of het wel/niet ondersteunen van VoLTE roaming en/of HD Voice.
Maar goed, daar zitten we hier toch ook op Tweakers voor.
Ook zijn überhaupt de roamingtarieven niet zo gemakkelijk te vinden bij Odido, je moet per se je 06 nummer opgeven als het wilt opzoeken op hun website, het zit heel erg verborgen.
Niet zo netjes als je als potentiële klant Odido wilt vergelijken met de rest en dus geen 06 nummer hebt bij Odido.
Maar ik realiseer me natuurlijk dat het gros van de consumenten totaal niet roaming meeneemt in het vergelijken van mobiele abonnementen & providers, ook niet deze roaming handover issues of het wel/niet ondersteunen van VoLTE roaming en/of HD Voice.
Maar goed, daar zitten we hier toch ook op Tweakers voor.
[ Voor 13% gewijzigd door AlesT op 19-10-2025 18:35 ]
Wat betreft hdvoice, dat werkt in Nederland al niet altijd lekker tussen telefoons en providers dus dat is wat mij betreft luxe (maar is vast persoonlijk)AlesT schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:46:
Wat betreft je 06 nummer kan elk abonnement en contract natuurlijk andere kosten hebben. Maar zie dat het voor nieuwe klanten vast ergens verstopt zit.
Het Duitse mobiele net is in de grensgebieden sowieso gewoon ruk. Daar gaat geen DTAG, o2, of Vodafone je bij helpen. Andere kant op gaat helemaal prima, ik ben nauwelijks de grens voorbij of mijn Telekom SIM staat al op KPN of T-Mobile.
Ik zou mijn auto er zeker niet voor stilzetten bij de eerste pomp na de grens om daar te gaan klooien met handmatige netwerkinstellingen, dat gaat allemaal vanzelf.
Ik zou mijn auto er zeker niet voor stilzetten bij de eerste pomp na de grens om daar te gaan klooien met handmatige netwerkinstellingen, dat gaat allemaal vanzelf.
De voorbeelden die hier aangehaald worden zijn gewoon steden. Daar hebben alle drie de Duitse providers prima 5G dekking. Het probleem is dus dat het niet vanzelf gaat, pas na een hele lange tijd.SampleUser schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:08:
Het Duitse mobiele net is in de grensgebieden sowieso gewoon ruk. Daar gaat geen DTAG, o2, of Vodafone je bij helpen. Andere kant op gaat helemaal prima, ik ben nauwelijks de grens voorbij of mijn Telekom SIM staat al op KPN of T-Mobile.
Ik kan weinig over Bocholt en Rees zeggen maar als “home”-klant heb ik ook in Gronau nooit goed bereik gehad. Verbaast me niks.
Echt een raar antwoord van de klantenservice. Geloof er echt geen snars van 🥲Pilovali schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:00:
[...]
Toevallig mijn post hierboven gezien? We namen denk ik dezelfde route 😅
Simyo klantenservice geeft het volgende bij mij aan:
"Dat komt omdat niet elk buitenlands netwerk een automatische samenwerking (roamingafspraak) heeft. Je telefoon weet dan niet zeker welk netwerk hij moet pakken. Daarom moet je soms zelf eentje kiezen."
M'n telefoon ging aardig snel naar VF DE toe, maar een week geleden duurde het zo 10 minuten. Is voor mij geen punt aan vast te knopen.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie