Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:50
@basmq je verbruikt ook data tegenwordig op de signalering met al dat bellen via 4G en 5G.
Ik had een 2de sim kaart van Simpel in mijn telefoon als legacy nummer om op bereikbaar te zijn, om via 4G/5G te bellen moest ik data aanzetten, en heb elke dag wel wat kb verbruik erop, ondanks dat de telefoon standaard als databundel op mijn KPN sim kaart staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
swhnld schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:18:
@basmq je verbruikt ook data tegenwordig op de signalering met al dat bellen via 4G en 5G.
Ik had een 2de sim kaart van Simpel in mijn telefoon als legacy nummer om op bereikbaar te zijn, om via 4G/5G te bellen moest ik data aanzetten, en heb elke dag wel wat kb verbruik erop, ondanks dat de telefoon standaard als databundel op mijn KPN sim kaart staat.
Ik heb dat opgelost door de APN te verwijderen.
En de volgende optie (zie antwoord) heb ik aangezet voor reizen, want verder van huis gebruik ik Kolet.
https://community.kpn.com...miet%2Daanpassen%2D599699

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 22:04
swhnld schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:18:
Dit klopt niet. Bellen gaat niet via de data-apn en dataverkeer van het bellen wordt niet meegerekend bij je reguliere dataverkeer.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Bjorn032 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:32:
[...]

Vanwege dat lijstje in je simkaart zal je telefoon uit zich zelf elke zoveel minuten zoeken naar "gunstigere" netwerken (met lagere tarieven voor de thuis provider) en dan wisselen. Dit is wat er hoogstwaarschijnlijk gebeurt met de Orange simkaart. Daar hoeft de thuis provider niks voor te doen.

In theorie zou het thuisnetwerk dat kunnen initialiseren, maar dan moeten ze je of helemaal van de verbinding aftrappen of het lijstje in de simkaart updaten. Het zou mij erg verbazen als dat het geval was, maar het is zeker niet onmogelijk.
Heb even gelezen en er zijn blijkbaar allerlei manieren om via SIM-applicaties/toolkit dingen te doen. Bijvoorbeeld opnieuw een background search triggeren in de telefoon waardoor hij het andere netwerk ziet en graceful kan switchen zodra de (data)verbinding idle is.

Kan me wel voorstellen dat bepaalde methodes niet werken op verouderde SIMs. Zit er dus toch aan te denken om eens een andere SIM aan te vragen. Mijn vriendin heeft het probleem dat ik heb niet als we Duitsland in rijden bijvoorbeeld, en zij heeft ook gewoon KPN met een fysieke SIM. Allebei iPhones. Allebei ingesteld op "automatisch zoeken".

Lost trouwens nog niet op dat de Orange SIM op meer netwerken mag roamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07:34
Sorcerer8472 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:26:
[...]

Heb even gelezen en er zijn blijkbaar allerlei manieren om via SIM-applicaties/toolkit dingen te doen. Bijvoorbeeld opnieuw een background search triggeren in de telefoon waardoor hij het andere netwerk ziet en graceful kan switchen zodra de (data)verbinding idle is.

Kan me wel voorstellen dat bepaalde methodes niet werken op verouderde SIMs. Zit er dus toch aan te denken om eens een andere SIM aan te vragen. Mijn vriendin heeft het probleem dat ik heb niet als we Duitsland in rijden bijvoorbeeld, en zij heeft ook gewoon KPN met een fysieke SIM. Allebei iPhones. Allebei ingesteld op "automatisch zoeken".

Lost trouwens nog niet op dat de Orange SIM op meer netwerken mag roamen.
Als je op het KPN en Simyo forum kijkt dan zie je hele volksstammen klagen over hoe slecht roaming bij KPN werkt. Precies de door jou beschreven klachten zie je terugkomen en niemand heeft enig idee waar het aan ligt; KPN behandelt elke situatie als losse case en lijkt (?) geen patroon hierin te zien.

Ik snap niet dat KPN hier zoveel problemen mee kan hebben als je ziet hoeveel beter dit bij KPN en Vodafone lijkt te werken.

Beter een zware last in je broek dan op je schouders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:53
Ik ga wekelijks meerdere keren de NL/DE grens over, en heb geen issue behalve dat het een paar minuten duurt voordat ie automatisch op het Duitse net over switcht.
Ik heb sinds 2 jaar een iPhone 15 en heb sindsdien ook een eSIM.

KPN roamt met O2, Vodafone, en DTAG. 5G inclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
SampleUser schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:46:
Ik ga wekelijks meerdere keren de NL/DE grens over, en heb geen issue behalve dat het een paar minuten duurt voordat ie automatisch op het Duitse net over switcht.
Ik heb sinds 2 jaar een iPhone 15 en heb sindsdien ook een eSIM.

KPN roamt met O2, Vodafone, en DTAG. 5G inclusief.
Dat het meerdere minuten duurt is dus niet bij iedere klant zo. Het lijkt ook wel af te hangen van de locatie zelfs.

Maar ze lijken dus zover ik kan zien zo goed als geen steering-of-roaming te doen waarmee ze mogelijk veel geld op de plank laten liggen, en waardoor ze bepaalde netwerken in het buitenland (buiten de EU) blokkeren als ze die te duur vinden.

Dus ipv mensen van die netwerken weg te sturen heb je bijvoorbeeld op je roadtrip door Argentinië op lange stukken weg geen dekking omdat je alleen op Movistar en Claro mag, die buiten de steden veel minder goede dekking hebben. Behalve als je een zakelijk abo hebt misschien zoals toen bij Proximus ook :?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:22
Ik was toevallig vorige week nog ruim 45 min met een engineer van KPN aan de telefoon, vanwege een issue met roaming, specifiek roam steering. In een EU land waar ik regelmatig kom vanwege familie daar, merk ik dat sinds een aantal weken KPN hun voorkeursnetwerk heeft aangepast. Dit was voorheen een netwerk dat VoLTE roaming en 5G ondersteunt, maar is nu een netwerk met 4G en CSFB (in de praktijk naar 2G want 3G is hier ook bijna overal uit bij deze provider).

Op zich is deze steering nog niet zo erg, want handmatig een netwerk selecteren werkt wel en KPN forceert je niet op hun ‘voorkeursnetwerk’, merk ik. Het is dus niet zo streng als Vodafone NL bijvoorbeeld (die je vrijwel binnen enkele minuten weer terug zet op een Vodafone zuster of partner netwerk).

Waar het specifiek fout gaat is met mijn Apple Watch (Ultra 2, Cellular met KPN Multisim). KPN ondersteunt mooi als enige NL provider roaming op de Apple Watch, dit werkt ook prima in andere landen waar ik kom (zelfs met een buitenlandbundel buiten de EEA). Het probleem is echter dat je op Apple Watches niet handmatig een netwerk kan selecteren, dus je Apple Watch luistert naar wat de provider aangeeft als voorkeursnetwerk. Dat gaat dus blijkbaar fout als het voorkeursnetwerk niet het netwerk is wat VoLTE Roaming ondersteunt, ookal doen (in dit land twee) andere netwerken wel VoLTE Roaming met KPN.

Na een melding te hebben gedaan bij KPN werd ik dus al direct de volgende dag teruggebeld door een netwerk engineer (kudos hiervoor). De netwerk engineer zei dat dit probleem inderdaad door het voorkeursnetwerk van KPN kan komen, en dat het eigenlijk niet (vaak) moet voorkomen dat het voorkeursnetwerk in de EEA geen VoLTE/5G ondersteund, maar dat er (nog) wel uitzonderingen zijn hierop. Hij zij hij dat er helaas geen geen specifieke lijst beschikbaar is met KPN’s voorkeursnetwerken in de EEA landen toen ik daar naar vroeg. :9 (of misschien is dit is niet openbaar). Wel kan het voorkeursnetwerk verschillen per propositie (zakelijk/consument), de KPN 5G data sim in mijn iPad lijkt bijvoorbeeld niet aan steering te doen.

Ik heb de KPN engineer aan de telefoon ook verteld dat er hier in dit GoT draadje (wat hij kende) het wel eens al eerder was gemeld dat KPN wat eigenaardigheden heeft met roaming, specifiek met handovers als je de BE/DE grens over gaat, en dit ging hij intern doorzetten. :)

Ik ben nu wel benieuwd hoe KPN precies EEA roaming regelt, of er nou wel of geen (harde) voorkeursnetwerken zijn, want echt agressieve roam steering heb ik ook nog nooit meegemaakt bij KPN, wel dat bijvoorbeeld geen data mogelijk is of enkel 3G (terwijl KPN’s netwerkoverzicht wel aangeeft dat er 4G/5G+VoLTE moet zijn). Dat kan natuurlijk ook een tijdelijke glitch zijn in de HLR/VLR connectie tussen KPN en het roaming netwerk. :)
Maar zoals al eerder door anderen in dit topic gemeld lijkt het mooie landenoverzicht met beschikbare netwerken niet altijd te kloppen, en kan niet elke KPN sim op alle netwerken die erop worden aangegeven.

[ Voor 34% gewijzigd door AlesT op 13-08-2025 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Alleen jammer dat als je dan aan de andere kant van de wereld zit en je alleen op 3G kunt op één netwerk, de KPN engineers je midden in de nacht proberen terug te bellen als je een issue hebt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07:34
AlesT schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:44:
Ik heb de KPN engineer aan de telefoon ook verteld dat er hier in dit GoT draadje (wat hij kende) het wel eens al eerder was gemeld dat KPN wat eigenaardigheden heeft met roaming, specifiek met handovers als je de BE/DE grens over gaat, en dit ging hij intern doorzetten. :)
Gok dat het naar /dev/null gaat. Ik mag toch alsjeblieft hopen dat de engineers zelf ook KPN gebruiken en wel eens in het buitenland komen en dit dan zelf ook opmerken? En als ze dit niet merken dat ze dit in hun monitoring terug zien? Of dat het inmiddels wel een bekend probleem is vanwege alle klachten op hun eigen forum erover en incidenten die erover worden aangemaakt?

Sorry dat ik het zeg maar wat een incompetente ambtenarenbende :X Ik had meer waardering voor de beste man gehad als hij al had geweten dat het inmiddels zo'n 10+ jaar speelt en met een redelijke reden had gekomen waarom dit proces nog steeds niet in control is.

Beter een zware last in je broek dan op je schouders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
zwaargeschapen schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:28:
[...]

Gok dat het naar /dev/null gaat. Ik mag toch alsjeblieft hopen dat de engineers zelf ook KPN gebruiken en wel eens in het buitenland komen en dit dan zelf ook opmerken? En als ze dit niet merken dat ze dit in hun monitoring terug zien? Of dat het inmiddels wel een bekend probleem is vanwege alle klachten op hun eigen forum erover en incidenten die erover worden aangemaakt?

Sorry dat ik het zeg maar wat een incompetente ambtenarenbende :X Ik had meer waardering voor de beste man gehad als hij al had geweten dat het inmiddels zo'n 10+ jaar speelt en met een redelijke reden had gekomen waarom dit proces nog steeds niet in control is.
Dit komt niet bij iedereen voor, misschien ook niet bij engineers?

En als je in een of ander exotisch land problemen hebt (zeg bijv. Ethiopië) dan is dat ook niet per se iets waar engineers zelf tegenaan lopen.

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie