Ik was toevallig vorige week nog ruim 45 min met een engineer van KPN aan de telefoon, vanwege een issue met roaming, specifiek roam steering. In een EU land waar ik regelmatig kom vanwege familie daar, merk ik dat sinds een aantal weken KPN hun voorkeursnetwerk heeft aangepast. Dit was voorheen een netwerk dat VoLTE roaming en 5G ondersteunt, maar is nu een netwerk met 4G en CSFB (in de praktijk naar 2G want 3G is hier ook bijna overal uit bij deze provider).
Op zich is deze steering nog niet zo erg, want handmatig een netwerk selecteren werkt wel en KPN forceert je niet op hun ‘voorkeursnetwerk’, merk ik. Het is dus niet zo streng als Vodafone NL bijvoorbeeld (die je vrijwel binnen enkele minuten weer terug zet op een Vodafone zuster of partner netwerk).
Waar het specifiek fout gaat is met mijn Apple Watch (Ultra 2, Cellular met KPN Multisim). KPN ondersteunt mooi als enige NL provider roaming op de Apple Watch, dit werkt ook prima in andere landen waar ik kom (zelfs met een buitenlandbundel buiten de EEA). Het probleem is echter dat je op Apple Watches
niet handmatig een netwerk kan selecteren, dus je Apple Watch luistert naar wat de provider aangeeft als voorkeursnetwerk. Dat gaat dus blijkbaar fout als het voorkeursnetwerk niet het netwerk is wat VoLTE Roaming ondersteunt, ookal doen (in dit land twee) andere netwerken wel VoLTE Roaming met KPN.
Na een melding te hebben gedaan bij KPN werd ik dus al direct de volgende dag teruggebeld door een netwerk engineer (kudos hiervoor). De netwerk engineer zei dat dit probleem inderdaad door het voorkeursnetwerk van KPN kan komen, en dat het eigenlijk niet (vaak) moet voorkomen dat het voorkeursnetwerk in de EEA geen VoLTE/5G ondersteund, maar dat er (nog) wel uitzonderingen zijn hierop. Hij zij hij dat er helaas geen geen specifieke lijst beschikbaar is met KPN’s voorkeursnetwerken in de EEA landen toen ik daar naar vroeg.

(of misschien is dit is niet openbaar). Wel kan het voorkeursnetwerk verschillen per propositie (zakelijk/consument), de KPN 5G data sim in mijn iPad lijkt bijvoorbeeld niet aan steering te doen.
Ik heb de KPN engineer aan de telefoon ook verteld dat er hier in dit GoT draadje (wat hij kende) het wel eens al eerder was gemeld dat KPN wat eigenaardigheden heeft met roaming, specifiek met handovers als je de BE/DE grens over gaat, en dit ging hij intern doorzetten.
Ik ben nu wel benieuwd hoe KPN precies EEA roaming regelt, of er nou wel of geen (harde) voorkeursnetwerken zijn, want echt agressieve roam steering heb ik ook nog nooit meegemaakt bij KPN, wel dat bijvoorbeeld geen data mogelijk is of enkel 3G (terwijl KPN’s netwerkoverzicht wel aangeeft dat er 4G/5G+VoLTE moet zijn). Dat kan natuurlijk ook een tijdelijke glitch zijn in de HLR/VLR connectie tussen KPN en het roaming netwerk.
Maar zoals al eerder door anderen in dit topic gemeld lijkt het mooie
landenoverzicht met beschikbare netwerken niet altijd te kloppen, en kan niet elke KPN sim op alle netwerken die erop worden aangegeven.
[
Voor 34% gewijzigd door
AlesT op 13-08-2025 16:32
]