Sorcerer8472 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:13:
Courtesy @
dutchnltweaker KPN heeft haar buitenlandtarieven aangepast:
https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland
(ook PDF is aangepast, moet je even voor graven)
Ze hebben nu ook een lijst met netwerken op haar site. Die lijst lijkt echter niet te kloppen, ik zie er meerdere providers op staan waar ik laatst echt niet mee kon verbinden, ook niet na herhaaldelijk proberen en ook niet in gebieden waar geen ander netwerk beschikbaar was. Wellicht zijn er wel overeenkomsten maar wordt zo'n netwerk alleen opengezet voor grootzakelijke gebruikers omdat het duurder is.
Ze hebben nu de volgende lijst landen waar je speciale (grote) bundels kunt kopen:
Albanië, Bosnië, Brazilië, Canada, Carabisch deel van het Koninkrijk, Egypte, Indonesië, Japan, Marokko, Mexico, Servië, Singapore, Suriname, Thailand, Turkije, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigde Staten, Zuid-Afrika
Bundels met 2000 minuten waren nog te krijgen in sommige van deze landen. Nu niet meer

SuperUnlimited+ is verder niet aangepast, dus daar is de lijst nog hetzelfde.
Waar kan je de PDF vinden?

De enige PDF die ik zie is op deze
pagina voor (groot)zakelijke klanten, en die is ondertussen al weer bijna 2 jaar oud en mist de info over VoLTE Roaming en noemt enkel de standaard EU/EEA landen.
Mooi dat KPN eindelijk zo'n compleet overzicht heeft gepubliceerd, waar we in dit topic al meerdere keren over geklaagd hebben, zullen ze dan toch onze opmerkingen gelezen hebben?
Laten we hopen dat ze de tool ook regelmatig bijwerken.
Wel vreemd trouwens dat er zoals je zegt wel een hoop aanbieders tussen staan waar je in de praktijk nooit op komt, het verschilt merk ik ook een beetje per land hoe agressief ze aan roaming steering doen, dat zal inderdaad vermoed ik wel met de kosten te maken hebben. Wellicht maakt de tool geen onderscheid tussen consumenten en (groot)zakelijk en hebben ze alle aanbieders in één tool gezet, ongeacht welke propositie je bij KPN hebt.
Ook heb ik wel eens gemerkt dat het voorkeursnetwerk lang niet altijd degene is waar VoLTE Roaming mee werkt, zoals in Italië met WINDTRE (merkte ik vorige week nog).
Waar ik nu wel achter ben gekomen is dat KPN in een flink aantal landen in Zuid-Amerika VoLTE roaming heeft, opvallend genoeg vrijwel alle Movistar (Telefonica) netwerken aldaar, wellicht in één overeenkomst tussen Telefonica en KPN?
Zou mooi zijn als KPN ooit de SU+ landen gaat uitbreiden, wellicht met meer landen waar ze die nieuwe bundels voor hebben, of desnoods met een iets kleinere bundel dan 25GB p/m.
Vodafone heeft ook zo'n PDF onderaan
deze webpagina, waar dan weer wél VoLTE Roaming vermeldt staat, maar deze is ook ernstig verouderd (juli 2022).
Het vroegere T-Mobile had ooit ook zo'n lijstje, maar die is zoals @
dutchnltweaker al zei in het Odido topic ter zielen gegaan bij de overgang van T-Mobile op Odido...
[
Voor 54% gewijzigd door
AlesT op 05-06-2025 10:48
]