There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Zijn roaming issues bekend wanneer je van of naar Duitsland of België gaat. Meestal na 30-60 minuten zou je wel automatisch verbinden met het netwerk.JME schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:38:
Was afgelopen weekend in Duitsland en had “geen service” op mijn iPhone SE 2020. Dataroaming stond Aan, netwerkselectie op Automatisch. Toen ik die laatste Uit zette, verschenen alle Duitse netwerken in het menu. Die kon ik vervolgens handmatig kiezen en dan werkte de boel ook gewoon. Maar waarom dan niet op de stand Automatisch? Vrouw en dochter, zelfde toestel maar wat oudere iOS, hadden nergens last van. Iemand enig idee?
Dank. Wel vaag dat het bij drie gelijke telefoons 2x goed en 1x fout gaat. Maar goed, mooi dat het niet aan het toestel ligt en dat er een workaround is.ikbenjoeri schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:35:
[...]
Zijn roaming issues bekend wanneer je van of naar Duitsland of België gaat. Meestal na 30-60 minuten zou je wel automatisch verbinden met het netwerk.
Dit is bekend dus? Lijkt erop alsof ze expres een verbinding vertragen om te voorkomen dat men "per ongeluk" connect aan de grens, want dat kost ze geld.ikbenjoeri schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:35:
[...]
Zijn roaming issues bekend wanneer je van of naar Duitsland of België gaat. Meestal na 30-60 minuten zou je wel automatisch verbinden met het netwerk.
Helaas gebeurt dit ook als je met het vliegtuig binnen de EU ergens naartoe gaat. Buiten de EU lijkt hij veel sneller met een netwerk te connecten.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Gevoelsmatig gaat het inderdaad om een kostenbesparing voor KPN. Is toch compleet debiel als je kijkt naar wat voor prijzen ze vragen voor de levering van hun diensten. Je ziet dit soort fratsen ook erg veel gebeuren bij Youfone en Simyo (kijk maar eens op het Simyo forum bijvoorbeeld).Sorcerer8472 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:00:
[...]
Dit is bekend dus? Lijkt erop alsof ze expres een verbinding vertragen om te voorkomen dat men "per ongeluk" connect aan de grens, want dat kost ze geld.
Helaas gebeurt dit ook als je met het vliegtuig binnen de EU ergens naartoe gaat. Buiten de EU lijkt hij veel sneller met een netwerk te connecten.
Net als dat je een tijd terug niet op Proximus mocht roamen. Enkel voor bepaalde zakelijke gebruikers werd dit alsnog vrijgegeven maar als consument was je de klos. Inmiddels is het al een tijdje weer mogelijk nadat een hoop mensen hebben geklaagd.
De oorspronkelijke post in dit onderwerp was anders dat 1 iPhone van de 3 die er waren dit probleem had. Dus om dan meteen de complottheorieën erbij te halen dat KPN dit bewust zou doen is denk ik een stap te ver, want dan hadden ze alledrie hetzelfde probleem gehad en niet maar eentje.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:00:
[...]
Dit is bekend dus? Lijkt erop alsof ze expres een verbinding vertragen om te voorkomen dat men "per ongeluk" connect aan de grens, want dat kost ze geld.
Het kan best zo zijn dat KPN dit niet expres doet, maar feit is wel dat meer mensen hier dezelfde ervaring hebben. Ook is dit fenomeen al eerder eens besproken in dit topic.swhnld schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:46:
[...]
De oorspronkelijke post in dit onderwerp was anders dat 1 iPhone van de 3 die er waren dit probleem had. Dus om dan meteen de complottheorieën erbij te halen dat KPN dit bewust zou doen is denk ik een stap te ver, want dan hadden ze alledrie hetzelfde probleem gehad en niet maar eentje.
Zelf reis ik regelmatig de grens over met mijn dual sim iPhone 15 Pro (KPN consument + zakelijk VF NL) .
De KPN sim is consistent enkele tot soms zelfs tientallen minuten op ‘Geen Service’ als je de grens over gaat (of met een vliegtuig land) terwijl Vodafone vrijwel instant op een roaming partner overschakelt, zowel op de buitenlandse zuster VF netwerken maar ook andere netwerken.
Meestal heb ik ook nog mijn Britse O2 UK sim bij me (iPhone 13), die schakelt die wél vrijwel instantly over van KPN NL naar een roaming netwerk, als ik de grens over rijd van NL naar DE of BE.
Het lijkt dus wel iets alleen voor KPN klanten te zijn en het lijkt niet te gebeuren bij ‘roamende’ telefoons op het KPN netwerk (maarja n=1). De situatie bij KPN blijkt merkbaar anders te zijn dan bij andere providers.
Of beter gezegd; andere providers kunnen noemenswaardig sneller overschakelen op hun roaming partners dan dit bij KPN het geval is. Een technische oorzaak lijkt dan wel minder aannemelijk, dus het is niet gek dat men hier kan denken dat KPN dit dan om commerciële redenen doet (lees: minder snel roamen rondom de grens van NL).
Ik weet even niet of hetzelfde ook gebeurd als je van roaming netwerk 1 naar roaming netwerk 2 overschakelt, bijvoorbeeld als je van BE naar FR rijd. Heeft iemand daar ervaring mee?
[ Voor 17% gewijzigd door AlesT op 27-02-2025 10:52 ]
Ja ik had dit ook op vakantie in Griekenland vorig jaar. Moest handmatig naar netwerk zoeken. Dit was de telefoon van mijn moeder- A54 Vodafone netwerk.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:00:
[...]
Ik ben benieuwd, is de mast omgebouwd?Dj-sannieboy schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:53:
[...]
Het tijdsbestek wat in de sms genoemd wordt is hier erg ruim, van 07:00 tot 19:00.
Geen idee, ik zou namelijk niet weten aan welke mast ze exact werkzaamheden hebben uitgevoerd.netblade schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:49:
[...]
Ik ben benieuwd, is de mast omgebouwd?
Ah jammer dan moeten we een tot volgende maand wachten tot de nieuwe update vanuit het antenneregisterDj-sannieboy schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:10:
[...]
Geen idee, ik zou namelijk niet weten aan welke mast ze exact werkzaamheden hebben uitgevoerd.
Misschien is de policy dat je 20min moet wachten voordat je mag roamen enkel op bepaalde abonnementen actief en bijvoorbeeld niet op prepaid? Het lijkt me te kort door de bocht om dit nu al wel/geen complottheorie te noemen.swhnld schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:46:
[...]
De oorspronkelijke post in dit onderwerp was anders dat 1 iPhone van de 3 die er waren dit probleem had. Dus om dan meteen de complottheorieën erbij te halen dat KPN dit bewust zou doen is denk ik een stap te ver, want dan hadden ze alledrie hetzelfde probleem gehad en niet maar eentje.
Ik kan me lastig voorstellen dat KPN dit zelf niet heeft opgemerkt en vind het jammer om dit soort "streken" op te merken. Het weerhoudt mij persoonlijk om diensten van zo'n bedrijf af te nemen.
[ Voor 6% gewijzigd door zwaargeschapen op 27-02-2025 21:36 ]
Je had de reactie eronder ook gelezen dat iemand eenzelfde ervaring had op zijn Vodafone abo?zwaargeschapen schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:34:
[...]
Ik kan me lastig voorstellen dat KPN dit zelf niet heeft opgemerkt en vind het jammer om dit soort "streken" op te merken. Het weerhoudt mij persoonlijk om diensten van zo'n bedrijf af te nemen.
Je trekt nu conclusie zonder alle informatie te hebben of het ging om bepaalde combinaties van abonnementen of niet. En of KPN het überhaupt opgemerkt heeft, of zelfs kon opmerken. Zo heb ik ooit gehad dat mijn telefoon als actief stond op een mast bij Leusden terwijl ik daardoor in Almere geen verbinding kon maken. Dat was toen bij T-Mobile zakelijk, en toen ik via vaste telefonie contact opnam met de accountmanager (ik beheerde telefonie voor het bedrijf) gingen ze zoeken. Die ene mast bij Leusden had een configuratiefout. Maar ze ontdekte het pas na melding en gaven de verbinding vrij.
Dat is dan ook de weg die je moet varen als je nu merkt dat het lang duurt bij over de grens gaan, maak een melding bij KPN (of Vodafone, of T-Mobile) op het forum, meld waar je was, hoe laat je de grens over ging, wanneer je wel weer verbinding kreeg en waar je toen was. Als er genoeg meldingen komen komt er vanzelf meer informatie en ontstaat een totaalplaatje.
Het zou zelfs kunnen zijn dat de masten net over de grens gewoon te weinig capaciteit hebben en je dus daar initieel geweigerd wordt om de verbinding te maken.
10 jaar geleden speelde dit probleem al toen ik met schoolvrienden de grens van Nederland naar Duitsland over reed en één van de jongens niet bereikbaar was en zijn vriendin vervolgens na 10min proberen mij (Vodafone als netwerk) maar belde. Ik lees nu nog steeds dezelfde berichten en op het KPN forum komt het ook regelmatig voorbij.swhnld schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:54:
[...]
Je had de reactie eronder ook gelezen dat iemand eenzelfde ervaring had op zijn Vodafone abo?
Je trekt nu conclusie zonder alle informatie te hebben of het ging om bepaalde combinaties van abonnementen of niet. En of KPN het überhaupt opgemerkt heeft, of zelfs kon opmerken. Zo heb ik ooit gehad dat mijn telefoon als actief stond op een mast bij Leusden terwijl ik daardoor in Almere geen verbinding kon maken. Dat was toen bij T-Mobile zakelijk, en toen ik via vaste telefonie contact opnam met de accountmanager (ik beheerde telefonie voor het bedrijf) gingen ze zoeken. Die ene mast bij Leusden had een configuratiefout. Maar ze ontdekte het pas na melding en gaven de verbinding vrij.
Dat is dan ook de weg die je moet varen als je nu merkt dat het lang duurt bij over de grens gaan, maak een melding bij KPN (of Vodafone, of T-Mobile) op het forum, meld waar je was, hoe laat je de grens over ging, wanneer je wel weer verbinding kreeg en waar je toen was. Als er genoeg meldingen komen komt er vanzelf meer informatie en ontstaat een totaalplaatje.
Het zou zelfs kunnen zijn dat de masten net over de grens gewoon te weinig capaciteit hebben en je dus daar initieel geweigerd wordt om de verbinding te maken.
Dat het incidenteel voorkomt kan ik me iets bij voorstellen echter lijkt dit niet incidenteel meer te zijn.
En nee, ik ga niet continu meldingen maken wanneer ik problemen heb wanneer ik de grens over ga. Ik verwacht van een premiumprovider waar je premiumprijzen voor betaalt dat ze dit zelf in de gaten hebben. Ik vind het dan ook naïef om te denken dat blijven melden het oplost wanneer het altijd al heeft gespeeld en er blijkbaar geen prioriteit aan wordt gegeven (heb je enig idee hoe lang de verbindingsproblemen met bepaalde iPhones op het KPN-netwerk vorig jaar hebben gespeeld en hoe vreselijk veel mensen daar melding van hebben gemaakt?). Net als dat T-Mobile/Odido nog steeds geen HD-voice heeft in beide richtingen naar alle netwerken.
Dat van te weinig capaciteit op de masten in het buitenland is ook echt een 0,0001% kans dat je daar tegenaan loopt en is natuurlijk flauwekul.
[ Voor 6% gewijzigd door zwaargeschapen op 04-03-2025 12:09 ]
Dit is ook nu mijn vermoeden, en dat zou kunnen betekenen dat KPN hierin zou kunnen 'tweaken', door te zorgen dat SIMs die niet vaak rondom de grens hangen, niet zulke agressieve roam steering meer krijgen opgedragen.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:04:
Waarschijnlijk komt dit doordat men bij de grens niet wil dat mensen per ongeluk met het Duitse netwerk connecten en is het negatieve effect niet opzettelijk. Kan inderdaad best dat deze roaming policy per abonnement verschilt, net zoals dat je een tijdje terug ook alleen zakelijk nog op Proximus mocht bij KPN.
Of door naar het factuuradres te kijken, maar ik vermoed dat KPN hier wel nóg betere methodes voor heeft.
Feit blijft wel dat dit echt een vaker voorkomend probleem is, en dat wil niet zeggen dat het altijd zo gaat, er zijn ook momenten dat ie wel vrijwel direct overschakelt, maar in mijn geval is Vodafone altijd sneller.
Helaas hoor ik verder niks meer over de seamless voice hand-overs, waar zowel Vodafone als toen nog T-Mobile over spraken in het 3G tijdperk, dat telefoongesprekken gewoon zonder onderbreking over gingen naar VF DE resp. Telekom DE. (klik en klik, werkte dus niet eens over 4G).
'Tradioneel' bellen over LTE/5G heeft natuurlijk als voordeel dat het QoS ondersteunt en WiFi Calling handover, dus in dat opzicht is het weer superieur ten opzichte van chatapps. Daarme belde ik vooral tot de uitrol van VoLTE Roaming in de EU, vanwege de slechte spraakkwaliteit tijdens roaming (met enige uitzondering was er vrijwel geen HD-voice op 3G roaming).
Nu 3G weg is en VoLTE Roaming in vrijwel de hele EU werkt, is dat wel iets wat onder de aandacht mag komen. Zeker als de mobiele providers niet nog meer willen dat men overstapt van traditioneel mobiel bellen naar WhatsApp, FaceTime (Audio) of andere apps met belfunctie.
Ik wil er op blijven hameren dat er echt te weinig aandacht aan deze zaken worden besteed, ook de nieuwste Umlaut test (notabene Duits) rept helemaal niks over de handover ervaringen rondom de DE/NL grens.
Zeker gezien de hoeveelheden mensen die de grens oversteken, natuurlijk niet dagelijks dus daarom dat niet iedereen hier over klaagt.
Ook zouden providers mijns inziens verplicht moeten worden gesteld om een lijst publiekelijk te maken met per (EU)land de (voorkeurs) roaming partners en welke technieken er worden ondersteund (4G/5G/VoLTE Roaming, etc).
[ Voor 26% gewijzigd door AlesT op 04-03-2025 14:50 ]
Tussen 11 en 2, aka weer geen swap en weer firmware geleuter denk ik, of tilting zelfs want er wordt naast het gebouw waar de site op staat een ander gebouw gebouwd die hoger is dan waar de site nu op staat en in het zicht staat richting het centrum.
[ Voor 36% gewijzigd door netblade op 06-03-2025 11:34 ]
Bij KPN kan je 1 van de 3 thema Netflix telefoon met prepaid kaart winnen, is ook voor niet leden.
https://www.kpn.com/winactie
https://antennekaart.nl/k...=5.38055419&providers=kpn
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Ligt dit nou aan KPN of aan Odido? Zeker als je vaak belt met HD Voice of via WhatsApp/FaceTime is de kwaliteit van gesprekken zonder HD Voice wel echt irritant.
Ik heb inmiddels meer technische uitleg gekregen over hoe dit precies zit.theblindman schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:23:
Laatst werd ik (KPN) gebeld door iemand met Odido en het viel me op dat HD Voice werkte. Later belde ik die persoon terug maar toen werkte HD Voice duidelijk niet.
Ligt dit nou aan KPN of aan Odido? Zeker als je vaak belt met HD Voice of via WhatsApp/FaceTime is de kwaliteit van gesprekken zonder HD Voice wel echt irritant.
Wanneer iemand vanuit Odido naar KPN of Vodafone belt, stuurt Odido twee opties mee: Non-HD Voice en HD Voice. KPN of Vodafone kiest dan automatisch voor HD Voice als dat beschikbaar is, waardoor het gesprek in HD Voice plaatsvindt.
Wanneer het gesprek andersom is dus vanaf KPN of Vodafone naar Odido gebeurt in principe hetzelfde. Maar in dit geval kiest Odido bewust voor Non-HD Voice, terwijl HD Voice gewoon beschikbaar is. Dit is uitgezocht door iemand die bij een van de betrokken providers werkt.
Er is vanuit de provider al meerdere keren contact opgenomen met Odido om dit probleem op te lossen, maar er komt geen reactie, of een oplossing blijft uit.
Zijn periodes dat het heeft gewerkt, maar ik krijg steeds meer vermoeden dat Odido het bewust doet. Ook puur hoe de houding is vanuit Odido. Want het is nu simpel puur voorkeur aanpassing goed zetten waarna het werkt.
[ Voor 8% gewijzigd door ikbenjoeri op 24-03-2025 11:04 ]
https://community.kpn.com...met-superunlimited-632862
Helaas nog niet te wijzigen in mijn KPN omgeving.ikbenjoeri schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:33:
[...]
Ik heb inmiddels meer technische uitleg gekregen over hoe dit precies zit.
Wanneer iemand vanuit Odido naar KPN of Vodafone belt, stuurt Odido twee opties mee: Non-HD Voice en HD Voice. KPN of Vodafone kiest dan automatisch voor HD Voice als dat beschikbaar is, waardoor het gesprek in HD Voice plaatsvindt.
Wanneer het gesprek andersom is dus vanaf KPN of Vodafone naar Odido gebeurt in principe hetzelfde. Maar in dit geval kiest Odido bewust voor Non-HD Voice, terwijl HD Voice gewoon beschikbaar is. Dit is uitgezocht door iemand die bij een van de betrokken providers werkt.
Er is vanuit de provider al meerdere keren contact opgenomen met Odido om dit probleem op te lossen, maar er komt geen reactie, of een oplossing blijft uit.
Zijn periodes dat het heeft gewerkt, maar ik krijg steeds meer vermoeden dat Odido het bewust doet. Ook puur hoe de houding is vanuit Odido. Want het is nu simpel puur voorkeur aanpassing goed zetten waarna het werkt.
Dit blijkbaar as designed, zal wel aan het administratieve systeem er achter liggen. Maar als mobile netwerk nerd baal ik hier wel flink van. Ik moet nu tot 2027 wachten eer ik naar een hogere bundel kan...
En dan nog niet te spreken over mijn data sim wat ik blijkbaar ook niet naar unlimited over kan zetten want ook een paar maanden geleden verlengd.
Nu is die site naast mn huis toch nog niet omgebouwd hehe
[ Voor 15% gewijzigd door netblade op 24-03-2025 12:30 ]
Ik heb net kunnen verlengen, m'n unlimited 600 abo verliep toevallig vandaagnetblade schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:36:
[...]
Helaas nog niet te wijzigen in mijn KPN omgeving.
Dit blijkbaar as designed, zal wel aan het administratieve systeem er achter liggen. Maar als mobile netwerk nerd baal ik hier wel flink van. Ik moet nu tot 2027 wachten eer ik naar een hogere bundel kan...
En dan nog niet te spreken over mijn data sim wat ik blijkbaar ook niet naar unlimited over kan zetten want ook een paar maanden geleden verlengd.
offtopic:
Nu is die site naast mn huis toch nog niet omgebouwd hehe
Aangezien ik hier ook noooit die 1000Mb zonder N78 ga aantikken heb ik dit eerst maar voor een maandje gedaan, kan daarna altijd nog verlengen of een stapje lager doen.
Zou je dit wel eens bij een N78 site kunnen testen?krakendmodem schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:25:
[...]
Ik heb net kunnen verlengen, m'n unlimited 600 abo verliep toevallig vandaag
Aangezien ik hier ook noooit die 1000Mb zonder N78 ga aantikken heb ik dit eerst maar voor een maandje gedaan, kan daarna altijd nog verlengen of een stapje lager doen.
1 Gbps is theoretisch ook mogelijk zonder N78, maar dan moet je wel dikke mazzel hebben, alles perfect, 4x4 mimo etc... en geen KPN drama met profielen en jouw telefoon.
Ik ben echt benieuwd wat de KPN max nu is op een N78 site. Hopelijk zonder limiet.
600/130. Helaas.neeecht schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:13:
[...]
Zou je dit wel eens bij een N78 site kunnen testen?
1 Gbps is theoretisch ook mogelijk zonder N78, maar dan moet je wel dikke mazzel hebben, alles perfect, 4x4 mimo etc... en geen KPN drama met profielen en jouw telefoon.
Ik ben echt benieuwd wat de KPN max nu is op een N78 site. Hopelijk zonder limiet.
Contract gaat morgen pas in. Maar had de stille hoop dat het al geregeld was. Morgenmiddag maar weer testen.
https://www.speedtest.net/result/i/6525251611
Nee, snelheid kan ook zonder SA. Is niet per se veel sneller met SA aan, het heeft andere voordelen zoals betere dekking (band 28 gebruiken zonder dat andere banden nodig zijn). Dat zou wel wat issues oplossen die KPN indoor op drukke plekken heeft.Vinnienerd schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:57:
Betekent dit dat KPN 5G SA aan heeft gezet?
Telefoon begon recent weer af en toe te bokken, dus KPN maar weer gebeld. Het oude opstuuraanbod bleek nog open te staan, dus advies gekregen om daar toch maar gevolg aan te geven. Drie dagen later (!!) pakketje retour en mijn SE2020 was op magische wijze veranderd in een 13JME schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:45:
[...]
Beide processen lopen kennelijk parallel. Heb de factuur voor de terugbetaling inmiddels ontvangen en mijn toestel nog niet opgestuurd. Die doet het immers weer, voelt een beetje suf en niet zo duurzaam om dan een net iets nieuwere te krijgen (als ze de huidige überhaupt als defect aanmerken) waar je dan ook nog eens weer een nieuw hoesje bij moet kopen.
Pure speculatie, maar misschien iets met data besparing?Sorcerer8472 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:41:
Wat voor incentive zou er bij Odido dan zijn om geen HD Voice op te pikken als een KPN-klant naar een Odido-klant belt?
Het netwerk is er in iedergeval klaar voor
Vandaag dit kunnen halen bij een n78 site:
https://www.speedtest.net/my-result/a/10775609981
(dit zijn echter wel pieken, bij de meeste n78 sites haal ik ~1000-1350)
Als alles meezit kan ik dit morgen gaan testen. Ben wel benieuwd.vandeven66 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:16:
Ben benieuwd wat het echte limiet gaat zijn van het nieuwe 1Gbps abonnement.
Het netwerk is er in iedergeval klaar voor(mits je n78 in de buurt hebt)
Vandaag dit kunnen halen bij een n78 site:
https://www.speedtest.net/my-result/a/10775609981
(dit zijn echter wel pieken, bij de meeste n78 sites haal ik ~1000-1350)
Vandaag verlengd, contract gaat morgen in. Rij ik dan even naar kantoor daar waar N78 in de buurt is.
Dat beetje data maakt volgens mij niets uit. Zou me niets verbazen als de 3 grote providers direct met elkaar peeren voor telefoon verkeer dus dan zijn die kosten minimaal. Ik vermoed eerder in codecs, apparatuur en licenties. Maargoed, providers zijn hier totaal niet open over dus blijft speculatie.swhnld schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:13:
[...]
Pure speculatie, maar misschien iets met data besparing?
[ Voor 15% gewijzigd door jongetje op 25-03-2025 07:08 ]
Blijkbaar hebben ze hier o.a. b38 verwijderd.netblade schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:36:
[...]
Ah jammer dan moeten we een tot volgende maand wachten tot de nieuwe update vanuit het antenneregister
Dan zou je N78 moeten hebben, vaak is dat het geval als er geen antenneswap heeft plaatsgevonden. N78 staat vaak nog niet direct op de kaart, dat zie je meestal pas de volgende update is mijn ervaring.Dj-sannieboy schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:34:
[...]
Blijkbaar hebben ze hier o.a. b38 verwijderd.
Was even snel vanuit de auto. Andere keer zal ik eens wat beter testen of er nog meer mogelijk is (of naar een andere site met N78).
Is leuk om mee te speedtesten, maar verder heb ik er geen bal aan

https://www.speedtest.net/result/i/6525955658
[ Voor 26% gewijzigd door krakendmodem op 25-03-2025 09:23 ]
Edit; Leuke discussie op dat forum van KPN, ik vind dat ze aan valse beloftes doen, men geeft aan :"Aanpassing van de huidige abonnementen" met daaronder een prachtig tabelletje met de snelheden die je kunt krijgen.
Ik lees huidig abonnementen, dus ook mijn abonnement.
Nee zegt KPN dit geldt enkel voor nieuwe contracten, hoe bedoel je misleiding.
Het is dat ik verder tevreden ben over KPN maar dit is toch een slap bureaucratisch gedoe, je merkt hierbij wel dat het een oud staatsbedrijf is.
[ Voor 67% gewijzigd door netblade op 25-03-2025 10:49 ]
Volgens mij is simlock iets van de vroegere tijden rond 2010 of zoiets, alle telefoons zijn tegenwoordig simlockvrij. Het ligt het aan de telefoon of bedrijf hoeveel eSIMs je erop kan zetten. Bij een iPhone kan je meerdere actief hebben, bij een Samsung kan je (zover ik kan lezen met een snelle zoekopdracht, heb dr geen ervaring mee) maximaal 1 per bedrijf doen dus bijvoorbeeld 1 van kpn en 1 van Odido maar niet beide van kpn of allebei van Odido. Niet elke telefoon heeft eSIM dus je moet goed kijken welke je neemt. Bij Apple zit je sowieso goed en bij Samsung sowieso alle recente s-modellen.prOnorama2 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 23:20:
Ik heb al heel lang simlockrije telefoons met SIM only abonnement. Nu ben van plan een nieuwe smartphone met abonnement bij KPN te nemen (zit al bij KPN). Als ik bij KPN een telefoon + abbo neem kan ik dan 2 eSIMs gebruiken -ik wil graag een 2e eSIM kunnen gebruiken voor vakanties buiten Europa- of wordt dat verhinderd door een SIMlock?
Aantal eSims is toestel afhankelijk. Maar als je toch bij KPN gaat verlengen zou je daar nog wat extra informatie kunnen krijgen.prOnorama2 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 23:20:
Ik heb al heel lang simlockrije telefoons met SIM only abonnement. Nu ben van plan een nieuwe smartphone met abonnement bij KPN te nemen (zit al bij KPN). Als ik bij KPN een telefoon + abbo neem kan ik dan 2 eSIMs gebruiken -ik wil graag een 2e eSIM kunnen gebruiken voor vakanties buiten Europa- of wordt dat verhinderd door een SIMlock?
Esims zijn een relatief recente ontwikkeling, dus bij Samsung geld dat een S25 serie er wel 2 actief kan hebben, maar de S23 serie er maar 1 actief kan hebben.
Bij twijfel zou ik gewoon fysiek blijven met je primaire sim, en dan heb je op reis de reissim.
Klopt ik heb nu een Samsung A52S 5G en die heeft helaas geen eSIM nogelijkheid.KorteGebruiker schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 00:09:
[...]
Volgens mij is simlock iets van de vroegere tijden rond 2010 of zoiets, alle telefoons zijn tegenwoordig simlockvrij. Het ligt het aan de telefoon of bedrijf hoeveel eSIMs je erop kan zetten. Bij een iPhone kan je meerdere actief hebben, bij een Samsung kan je (zover ik kan lezen met een snelle zoekopdracht, heb dr geen ervaring mee) maximaal 1 per bedrijf doen dus bijvoorbeeld 1 van kpn en 1 van Odido maar niet beide van kpn of allebei van Odido. Niet elke telefoon heeft eSIM dus je moet goed kijken welke je neemt. Bij Apple zit je sowieso goed en bij Samsung sowieso alle recente s-modellen.
Het zou handig zijn als ik 1x 'KPN eSIM' heb en 1 'X' eSIM slot' waarbij ik X steeds makkelijk kan switchen op vakantie als ik naar verschillende landen reis dat lijkt mij ideaal.swhnld schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:38:
[...]
Aantal eSims is toestel afhankelijk. Maar als je toch bij KPN gaat verlengen zou je daar nog wat extra informatie kunnen krijgen.
Esims zijn een relatief recente ontwikkeling, dus bij Samsung geld dat een S25 serie er wel 2 actief kan hebben, maar de S23 serie er maar 1 actief kan hebben.
Bij twijfel zou ik gewoon fysiek blijven met je primaire sim, en dan heb je op reis de reissim.
Kan je niet bij KPN de fysieke sim blijven gebruiken?prOnorama2 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:57:
[...]
Klopt ik heb nu een Samsung A52S 5G en die heeft helaas geen eSIM nogelijkheid.
[...]
Het zou handig zijn als ik 1x 'KPN eSIM' heb en 1 'X' eSIM slot' waarbij ik X steeds makkelijk kan switchen op vakantie als ik naar verschillende landen reis dat lijkt mij ideaal.
E-sim kun je dan ernaast gebruiken in een toestel dat het ondersteund.
Ik vind dat steeds wisselen onhandig dus heb een wereld sim genomen van Ubigi, en koop dan gewoon bundels waar nodig via hun app. Fijne is dat die app altijd werkt, ook als de bundel op is of nog niet gekocht. Maar voor mogelijkheden zie ook:prOnorama2 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:57:
[...]
Het zou handig zijn als ik 1x 'KPN eSIM' heb en 1 'X' eSIM slot' waarbij ik X steeds makkelijk kan switchen op vakantie als ik naar verschillende landen reis dat lijkt mij ideaal.
[Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland
opgelost
[ Voor 39% gewijzigd door wibblemoo op 31-03-2025 13:39 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Heb je misschien die andere naam in je telefooncontacten opgeslagen bij je eigen nummer?wibblemoo schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:46:
Ik zie sinds vandaag in de Mijn-KPN App een andere naam staan bij mijn mobiele nummer. Alle andere gegevens zijn van mij/ongewijzigd. Hebben meer mensen deze bug? Mijn naam onder 'Goedemiddag' klopt, alleen onder 'verbruik' staat een andere naam, maar wel mijn telefoonnummer?
[Afbeelding]
Ja dat vermoed ik ook wat aan de hand is, want de MijnKPN app haalt de naam die je daar ziet uit de contacten app van je telefoon, niet de naam van de contractant (dat zie idd alleen bovenaan staan). Dit doet KPN zo omdat het voor kan komen dat binnen een huishouden/gezin de nummers op 1 naam staan, terwijl ze door anderen worden gebruikt (bv ‘n minderjarig kind). Als je de KPN app geen toegang hebt gegeven tot je contacten zie je enkel het nummer staan.iSchel schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:21:
[...]
Heb je misschien die andere naam in je telefooncontacten opgeslagen bij je eigen nummer?
[ Voor 20% gewijzigd door AlesT op 31-03-2025 13:39 ]
[ Voor 7% gewijzigd door wibblemoo op 31-03-2025 13:39 ]
Vandaag is de korting 1,50 per maand, een week geleden direct na de introductie van het nieuwe abo was de korting 4,00 per maand.
Waar zie je die korting staan? Als ik op de KPN website kijk zie ik alleen de ‘normale’ prijzen, d.w.z. SuperUnlimited+ voor €32,50 (ipv het standaardtarief van €40,- wat volgens mij nooit iemand betaaldSorcerer8472 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:51:
Best bijzonder trouwens, de abo's van KPN kosten telkens weer wat anders omdat de korting op het abonnement telkens verandert. Lijkt wel alsof het tegen het einde van de week vaak goedkoper is dan in het begin. Geldt dan voor elk abo in je staffelplan als "korting zolang je abonnement loopt", dus ook als je omhoog/omlaag bijstelt. Weet iemand meer over de logica hierachter?
Vandaag is de korting 1,50 per maand, een week geleden direct na de introductie van het nieuwe abo was de korting 4,00 per maand.
Of bedoel je via het ‘persoonlijke’ verlengaanbod via MijnKPN? Want ook als ik daar een verlengaanbod aanvraag voor een van mijn mobiele abbo’s zie ik daar exact dezelfde bedragen staan als op kpn.com, zonder extra kortingen?
Of kan dat zijn omdat alle mobiele abbo’s op ons adres maandelijks opzegbaar zijn?
Ben wél al dik 5 jaar klant, en wil op zich best wel weer naar ‘n 1 of 2 jaarcontract, als daar nog een mooie extra korting bij zit zoals @Sorcerer8472 ziet.
Zeker nu met SuperUnlimited+ zou mijn Britse O2 UK sim eruit kunnen, waar al jarenlang VS/CA en nog een 20-tal landen toevallig ook incl. 25GB roaming zit.
Zou KPN de topics op GoT meelezen, en ons roaming geklaag van eerder gezien hebben?
[ Voor 13% gewijzigd door AlesT op 03-04-2025 12:32 ]
Zie hier ook geen korting staan.AlesT schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:25:
[...]
Waar zie je die korting staan? Als ik op de KPN website kijk zie ik alleen de ‘normale’ prijzen, d.w.z. SuperUnlimited+ voor €32,50 (ipv het standaardtarief van €40,- wat volgens mij nooit iemand betaald)
Of bedoel je via het ‘persoonlijke’ verlengaanbod via MijnKPN? Want ook als ik daar een verlengaanbod aanvraag voor een van mijn mobiele abbo’s zie ik daar exact dezelfde bedragen staan als op kpn.com, zonder extra kortingen?
Of kan dat zijn omdat al onze mobiele abbo’s thuis maandelijks opzegbaar zijn?
Ben wél al dik 5 jaar klant, en wil op zich wel weer naar ‘n 1 of 2 jaarcontract, zeker nu met SuperUnlimited+ kan mijn Britse O2 UK sim eruit waar al jaren VS/CA en nog 20 tal landen 25GB roaming hebbenZou KPN de topics op GoT meelezen?
/f/image/hUlt77zLdqyiRjl8HkgNVyAu.png?f=fotoalbum_large)
Oh ik vergis me natuurlijk wel volledig in het combivoordeel dat tot €7,50 korting geeft! Want ik zag dat in jouw screenshot al niet staan! Vroeger had KPN namelijk wel eens van die “kortingen” staan op hun mobiele abbo’s die iedereen kreeg, dus de normale prijs betaalde je in geen enkele situatie. En dat werd in dit topic ook wel eens opgemerkt toen. Maar dat is bij KPN dus niet meer zo.Roy Tollenaar schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:29:
[...]
Zie hier ook geen korting staan. [Afbeelding]
Maar wij zien dus allebei niet de korting van €1,50 tot €4,- die @Sorcerer8472 wel ergens kan zien? Ben benieuwd waar.
[ Voor 9% gewijzigd door AlesT op 03-04-2025 12:37 ]
Blijf het wel jammer vinden, nu we niet meer op max gb kunnen concurreren, is het nu de max snelheid die je kan krijgen bij unlimited.Roy Tollenaar schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:29:
[...]
Zie hier ook geen korting staan. [Afbeelding]
We wel altijd nog de dagbundel waar providers mee concurreren al is dat eigenlijk altijd Odido verhoogt hem, KPN volgt en ooit verhogen ze hem bij Vodafone nog.dutchnltweaker schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:16:
[...]
Blijf het wel jammer vinden, nu we niet meer op max gb kunnen concurreren, is het nu de max snelheid die je kan krijgen bij unlimited.
Ja, sorry, idd komt er ook nog €7,50 combikorting bij. Die korting is lager bij de lagere abo's trouwens (bij de 50Mbps bundel is het €5, bij de lagere bundels €2,50 p/mnd).AlesT schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:35:
[...]
Oh ik vergis me natuurlijk wel volledig in het combivoordeel dat tot €7,50 korting geeft! Want ik zag dat in jouw screenshot al niet staan! Vroeger had KPN namelijk wel eens van die “kortingen” staan op hun mobiele abbo’s die iedereen kreeg, dus de normale prijs betaalde je in geen enkele situatie. En dat werd in dit topic ook wel eens opgemerkt toen. Maar dat is bij KPN dus niet meer zo.
Maar wij zien dus allebei niet de korting van €1,50 tot €4,- die @Sorcerer8472 wel ergens kan zien? Ben benieuwd waar.
Als je naar de contractprijzen kijkt dan zie je €42,50 bij SU+. Vorige week kon je die afsluiten voor €30/mnd voor 24 maanden, €31/mnd voor 12 maanden. Met de €7,50 combivoordeel al meegerekend. Nu kost het meer.
[ Voor 22% gewijzigd door SpoekGTi op 03-04-2025 15:48 ]
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Wat duur manSpoekGTi schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:46:
Ik zie het al, ik blijf nog wel even zitten met mijn KPN Super unlimited van normaal 37,50 voor 20,50 per maand
:strip_exif()/f/image/27vHD2yooUiavltu3NA93XSr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja maar ik heb nog onbeperkt bellen
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Sometimes you need to plan for coincidence
Hoe hebben jullie deze prijzen/kortingen gekregen?
Ik kreeg een mail dat ze mij miste als klant en ik 2 jaar €12,50 per maand korting kon krijgen.Roos79 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:44:
[...]
Elke verlenging bellen dat je wilt opzeggen.Roos79 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:44:
[...]
Heb nu 2x zon abbo voor 20,50 pppm, vergoeding mobiel werk is 40 euro per maand. Betaal dus voor 2 unlimited abbo's per maand symobolisch eigenlijk maar 1 euro. Das pas een euroknaller
Maar zonder dollen, hebben wel 1GB glas met het plus-pakket en nog een kids sim abbo. Al met al betaal ik vaak te veel
Kan ik dan bij de aanvraag van mijn mobiele abonnement het beste eerst mijn eigen adres opgeven om vervolgens te wijzigen naar dat van mijn ouders of is het beter om direct het adres van mijn ouders te gebruiken zodat de simkaart ook daar wordt bezorgd?
[ Voor 9% gewijzigd door zwaargeschapen op 08-04-2025 21:24 ]
Het kan nog makkelijker gewoon voor eSIM kiezen dan kan je hem gewoon in de app installeren. Ik heb mijn mobiele abonnement ook op het adres van iemand anders staan (moeten ze maar korting bieden bij meerdere mobiele abonnementen)zwaargeschapen schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:24:
Mijn ouders hebben KPN internet en tv op hun adres en ik wil graag gebruik maken van de combivoordelen door mijn mobiele abonnement daaraan te koppelen.
Kan ik dan bij de aanvraag van mijn mobiele abonnement het beste eerst mijn eigen adres opgeven om vervolgens te wijzigen naar dat van mijn ouders of is het beter om direct het adres van mijn ouders te gebruiken zodat de simkaart ook daar wordt bezorgd?
Kan dit tegenwoordig altijd en zonder naar een winkel te gaan? Bijv. als ik in het buitenland ben en mijn telefoon daar stukgaat en ik lokaal een nieuwe koop, kan ik dan de eSIM door de app te downloaden en installeren vervangen?Roy Tollenaar schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:43:
[...]
Het kan nog makkelijker gewoon voor eSIM kiezen dan kan je hem gewoon in de app installeren. Ik heb mijn mobiele abonnement ook op het adres van iemand anders staan (moeten ze maar korting bieden bij meerdere mobiele abonnementen)
Bij een nieuw abonnement wel als je al een abonnement hebt en een nieuwe eSIM wil installeren krijg je helaas nog een sms op de oude sim. Zou mooi zijn als kpn net als Odido Idin verificatie gaat toevoegen via je rekening dan kun je met een kapotte of gestolen telefoon gewoon een nieuwe eSIM installeren.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:09:
[...]
Kan dit tegenwoordig altijd en zonder naar een winkel te gaan? Bijv. als ik in het buitenland ben en mijn telefoon daar stukgaat en ik lokaal een nieuwe koop, kan ik dan de eSIM door de app te downloaden en installeren vervangen?
Ik blijf liever nog even weg van de eSIM, ik zie nog veel problemen bij het kapot gaan van een toestel helaas. Begrijp ik goed dat het het beste is om direct het adres van mijn ouders aan te houden?Roy Tollenaar schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:43:
[...]
Het kan nog makkelijker gewoon voor eSIM kiezen dan kan je hem gewoon in de app installeren. Ik heb mijn mobiele abonnement ook op het adres van iemand anders staan (moeten ze maar korting bieden bij meerdere mobiele abonnementen)
Ja, gelijk het adres van je ouders aanhouden.zwaargeschapen schreef op woensdag 9 april 2025 @ 06:13:
[...]
Ik blijf liever nog even weg van de eSiM, ik zie nog veel problemen bij het kapot gaan van een toestel helaas. Begrijp ik goed dat het het beste is om direct het adres van mijn ouders aan te houden?
Mijn tante heeft internet kpn ik heb een mobiel abonnement
Ik heb zelf een kpn account ik betaal zelf mijn abonnement
Ja dat kan, je hoeft alleen het factuuradres aan te passen naar dat van je tantedavidnothen72 schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:12:
Kan ik mijn tante adres gebuiken voor mobiel korting
Mijn tante heeft internet kpn ik heb een mobiel abonnement
Ik heb zelf een kpn account ik betaal zelf mijn abonnement
Maar ik mag blijkbaar niet upgraden naar dit nieuwe abonnement, terwijl ik van mening ben dat er geen reden is voor KPN om dit niet toe te laten.
Heeft er iemand ervaring met het vroegtijdig stopzetten van een KPN abonnement? Het toestel los ik per direct af, dat is geen probleem.
[ Voor 13% gewijzigd door turkeyhakan op 16-04-2025 08:09 ]
Je moet gewoon je toestel afbetalen en de resterende maanden abonnementskosten in 1x betalen (waar je vervolgens dus niks voor krijgt) dus ik zou lekker blijven. Zelf vind ik het ook raar dat ik niet kan upgraden had graag wat Speedtesten gedaan op het + abonnement. Bij Vodafone ga je niet veel hoger komen dan 300mbps. Heb er zelf ook nog een Odido unlimited plus abonnement bij waar ik gewoon 850mbps mee pak.turkeyhakan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:08:
Ik heb sinds eind vorig jaar een abonnement lopen bij KPN met toestel. Ik wil graag overstappen naar Vodafone. De druppel is dat ik al jaren vraag om een SuperUnlimited+ abonnement, en dan brengen ze die ook nog eens uit nadat ik mijn SuperUnlimited (600 Mbps) heb afgesloten. Prima zou je denken.
Maar ik mag blijkbaar niet upgraden naar dit nieuwe abonnement, terwijl ik van mening ben dat er geen reden is voor KPN om dit niet toe te laten.
Heeft er iemand ervaring met het vroegtijdig stopzetten van een KPN abonnement? Het toestel los ik per direct af, dat is geen probleem.
Met mijn KPN abonnement kom ik niet hoger dan 250 Mbps in mijn woonplaats, dus de snelheid maakt mij in principe niets uit. Ik ga regelmatig naar Turkije en ik wil daar gewoon zorgeloos gebruik kunnen maken van mijn abonnement.Roy Tollenaar schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:12:
[...]
Je moet gewoon je toestel afbetalen en de resterende maanden abonnementskosten in 1x betalen (waar je vervolgens dus niks voor krijgt) dus ik zou lekker blijven. Zelf vind ik het ook raar dat ik niet kan upgraden had graag wat Speedtesten gedaan op het + abonnement. Bij Vodafone ga je niet veel hoger komen dan 300mbps. Heb er zelf ook nog een Odido unlimited plus abonnement bij waar ik gewoon 850mbps mee pak.
Dan zou ik voor Odido gaan die hebben Turkije ook in de EU bundel (en niet eens magere 25Gb maar volle 60 of 75GB)turkeyhakan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:16:
[...]
Met mijn KPN abonnement kom ik niet hoger dan 250 Mbps in mijn woonplaats, dus de snelheid maakt mij in principe niets uit. Ik ga regelmatig naar Turkije en ik wil daar gewoon zorgeloos gebruik kunnen maken van mijn abonnement.
Vodafone heeft 50 GB in de EU!Roy Tollenaar schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:54:
[...]
Dan zou ik voor Odido gaan die hebben Turkije ook in de EU bundel (en niet eens magere 25Gb maar volle 60 of 75GB)
Ja, je moet de opzeglijn bellen, aangeven dat je het wil doen, je krijgt dan een afkoopsom (boete) voor het voortijdig beëindigen va je contract gebaseerd op je abonnement x het aantal maanden dat die nog loopt en de kosten voor het afkopen van je toestel.turkeyhakan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:08:
https://www.kpn.com/servi...facturen/afkopen-aflossen
Mijn advies, gewoon je contract afmaken, en een esimmetje nemen op vakantie wanneer je KPN abonnement niet voldoende is, dat is veel goedkoper. Einde contract stap je dan over naar een andere provider/abonnement.
Er is een ervaringen topic over internet in het buitenland die je kan helpen: [Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland
[ Voor 7% gewijzigd door swhnld op 16-04-2025 10:55 ]
Thanks! Ik heb al een Turkse simkaart, maar ik wil ook kunnen bellen vanuit NL naar TR. Dat kan ook niet met het SuperUnlimited+ abonnement, maar dan hoef ik in ieder geval geen data meer te kopen in TR.swhnld schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:54:
[...]
Ja, je moet de opzeglijn bellen, aangeven dat je het wil doen, je krijgt dan een afkoopsom (boete) voor het voortijdig beëindigen va je contract gebaseerd op je abonnement x het aantal maanden dat die nog loopt en de kosten voor het afkopen van je toestel.
https://www.kpn.com/servi...facturen/afkopen-aflossen
Mijn advies, gewoon je contract afmaken, en een esimmetje nemen op vakantie wanneer je KPN abonnement niet voldoende is, dat is veel goedkoper. Einde contract stap je dan over naar een andere provider/abonnement.
Er is een ervaringen topic over internet in het buitenland die je kan helpen: [Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland
Dan moet je bij odido wel een van de twee duurste unlimited abonnementen nemen. Bij de goedkopere abonnementen zit alleen EU in de EU bundel. Dus ook geen zwitserland.Roy Tollenaar schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:54:
[...]
Dan zou ik voor Odido gaan die hebben Turkije ook in de EU bundel (en niet eens magere 25Gb maar volle 60 of 75GB)
Waar mogelijk, gebruik een chat app als WhatsApp of Signal aan beide kanten (bijvoorbeeld met bekenden), dan bel je via de data verbinding of via wifi, en heb je 0 kosten aan belminuten.turkeyhakan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:08:
[...]
Thanks! Ik heb al een Turkse simkaart, maar ik wil ook kunnen bellen vanuit NL naar TR. Dat kan ook niet met het SuperUnlimited+ abonnement, maar dan hoef ik in ieder geval geen data meer te kopen in TR.
Als het alleen naar bekenden was, dan had je mij niet gehoord :-) Soms ook naar instanties en dan is het wel handig als dat vanuit je databundel kan. Ik heb nu een VoIP provider, maar dat is niet altijd even handig.swhnld schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:52:
[...]
Waar mogelijk, gebruik een chat app als WhatsApp of Signal aan beide kanten (bijvoorbeeld met bekenden), dan bel je via de data verbinding of via wifi, en heb je 0 kosten aan belminuten.
https://antennekaart.nl/k...&carrier-combinations=532
Zie wel wat geks in mijn stadje staan, zou een site verwijderd zijn maar die is zeker nog aanwezig (zou ook een dekkingsgat veroorzaken)
edit nou die is dus echt weg. Odido staat nog wel op het dak. Met als gevolg een brakke verbinding in die wijk. Geen vervangende site in de buurt gespot. Iemand een idee wat de reden hiervan is? Betreft deze site https://antennekaart.nl/k...44&lng=4.66552019&zoom=16
[ Voor 29% gewijzigd door netblade op 24-04-2025 13:38 ]
/f/image/CMKclwDqhdrxC0wxIe5KP7VB.png?f=fotoalbum_large)
Als dat in Nederland geactiveerd wordt op band 28 dan zou dat ook de dekking enorm verbeteren. Veel telefoons hebben band 3 nodig om 5G op band 28 te bieden. De dekking kan veel beter als dat niet meer nodig is, en latency is dan ook beter.
Weet iemand of KPN hier inmiddels al verder mee is?
-edit: hoeveel banden kun je koppelen?
[ Voor 11% gewijzigd door Sorcerer8472 op 28-04-2025 23:46 ]
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik woon in een klein dorpje. Kan dit betekenen dat KPN N78 uit gaat rollen? Of 5G standalone?
Of ben ik wellicht te optimistisch en is het gewoon routine onderhoud?

[ Voor 7% gewijzigd door Pilovali op 07-05-2025 21:43 ]
Dit klinkt mij als onderhoud in je lokale metro core, waar alle verbindingen in het netwerk samenkomen, de verbindingen naar de FTTH POPs (of DSL centrales/straatkasten), en de verbindingen voor de masten.Pilovali schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:40:
Afgelopen dagen heeft KPN onderhoud gedaan op het vaste net en vrijdag gaan ze 's avonds bezig met onderhoud op het mobiele netwerk.
Ik woon in een klein dorpje. Kan dit betekenen dat KPN N78 uit gaat rollen? Of 5G standalone?
Of ben ik wellicht te optimistisch en is het gewoon routine onderhoud?
[Afbeelding]
Aanpassingen aan en mast (zoals de uitrol van n78) doen ze niet in de nacht maar overdag. De uitrol van 5G SA is een landelijke aangelegenheid die ze zeer waarschijnlijk niet op deze manier uitrollen. En als ze dat wel doen komt er vast wel een persartikel.
Helaas dus weinig spannends
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Ah jammer. Bedankt voor je uitleg!jk-5 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 06:58:
[...]
Dit klinkt mij als onderhoud in je lokale metro core, waar alle verbindingen in het netwerk samenkomen, de verbindingen naar de FTTH POPs (of DSL centrales/straatkasten), en de verbindingen voor de masten.
Aanpassingen aan en mast (zoals de uitrol van n78) doen ze niet in de nacht maar overdag. De uitrol van 5G SA is een landelijke aangelegenheid die ze zeer waarschijnlijk niet op deze manier uitrollen. En als ze dat wel doen komt er vast wel een persartikel.
Helaas dus weinig spannends
Sinds ongeveer anderhalf jaar heb ik een kpn prepaid simkaart. Deze gebruik ik als 2e nummer in mijn toestel. Het 1e nummer is via esim op odido.
Nu heb ik sinds een half jaar ongeveer dat als ik gebeld wordt/bel de verbinding vaak na 59 seconden wegvalt op totaal verschillende locaties in Nederland.
Wat ik al geprobeerd heb :
1. Nieuwe simkaart
2. Bellen via WiFi ipv mobiel netwerk aangezet
3. Andere telefoon, zelfde probleem.
Iemand tips?
Bellen met KPN en melding laten maken. Die zijn wel wat er fout gaat.theorganiser schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:58:
Hi all,
Sinds ongeveer anderhalf jaar heb ik een kpn prepaid simkaart. Deze gebruik ik als 2e nummer in mijn toestel. Het 1e nummer is via esim op odido.
Nu heb ik sinds een half jaar ongeveer dat als ik gebeld wordt/bel de verbinding vaak na 59 seconden wegvalt op totaal verschillende locaties in Nederland.
1. Nieuwe simkaart
Iemand tips?
Je bent niet de enige: https://community.kpn.com...op-samsung-s24plus-632692theorganiser schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:58:
Hi all,
1. Nieuwe simkaart
Iemand tips?
Ik kwam nog dit artikel tegen op nu.nl: "Gedoe met mobiel internet op Schiphol-station: oplossing komt niet voor 2025". Maar ik kom nergens meer actuele informatie hierover tegen.
Hebben meer mensen hier deze slechte ervaring met mobiel internet (van KPN) op de perrons bij Schiphol? En is er iets bekend of dit snel verbeterd wordt?
Deel van de indoorinstallatie is daar uitgeschakeld tijdens onderhoud in de tunnel. Maar de hele indoorinstallatie is daar sterk verouderd en moet vervangen worden. Dit is een gedeeld DAS systeem, gedeeld met alle drie providers. Vodafone is de hoofdbeheerder van deze installatie en zij zijn verantwoordelijk voor het vervangen ervan. Als dat gebeurd is kunnen ook KPN en Odido hier met meer capaciteit op inkoppelen. Geen idee wat de exacte tijdlijn is, ik heb al ergens gelezen dat het dit jaar niet meer opgelost gaat worden maar mogelijk begin 2026. Dit zal dus helaas nog wel even zo blijven.jszvd schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:47:
Hallo, voor m'n werk kom ik tegenwoordig veel op treinstation Schiphol. Wat me opvalt is dat m'n mobiele data bereik via KPN geheel niet meer werkt bij de ondergrondse perrons (5-6). Zowel op m'n iPhone (4g) als op m'n iPad (met data sim 5g) werkt hun mobiel internet niet (iPhone bellen gaat wel goed). Het raadplegen van de NS Reisplanner bijvoorbeeld gaat dan gewoon niet. Ondanks dat volgens de icoontjes het mobiele data bereik wel maximaal is.
Ik kwam nog dit artikel tegen op nu.nl: "Gedoe met mobiel internet op Schiphol-station: oplossing komt niet voor 2025". Maar ik kom nergens meer actuele informatie hierover tegen.
Hebben meer mensen hier deze slechte ervaring met mobiel internet (van KPN) op de perrons bij Schiphol? En is er iets bekend of dit snel verbeterd wordt?
Mogelijk is B3 nu zwaarder belast, aangezien B1 is omgezet naar N1. Toch zou je met een 5G-telefoon geen verschil moeten merken of sneller als je in gebied ziet waar meer 4G only telefoons zijn (in het algemeen). Het dataverbruik neemt echter elk jaar flink toe, waardoor de verbinding in de Schipholtunnel trager wordt of onbruikbaar wordt.Sorcerer8472 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:15:
Hoe kan het dan zoveel slechter zijn geworden? Heeft het te maken met 5G op band 1 bij KPN waardoor band 3 veel meer belast is? In het Antenneregister is de KPN-indoorinstallatie hier niet meer te zien, bij Vodafone wel nog. Dacht dat ze op het perron aparte dekking hadden trouwens, die lijkt me gemakkelijker te vervangen?
Hoewel ik het ermee eens ben dat een tijdelijke oplossing niet zo moeilijk hoeft te zijn, zou je hardware in de stationshal kunnen plaatsen met bekabeling naar de perrons, waar de antennes gemonteerd kunnen worden.
Vraag me af wat ze als oplossing zien. Klinkt namelijk alsof 20+7 toevoegen ook maar een druppel op een gloeiende plaat is anders? Meerdere sectoren? Band 78 erbij?
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie