Buiten 1 of 2 streepjes betekent ook wel dat de (KPN) zendmast niet om de hoek staat. Had je al op
antennekaart.nl gekeken en daar je postcode ingevuld? Dan kan je zien of een Odido of Vodafone mast wellicht dichterbij staat. En je kan linksboven ook kiezen voor sector layout, zodat je kunt zien welke zendmast het meest de de richting van jouw woning gericht staat, dat kan ook nog wel eens helpen!
En ik heb ook wel verhalen gehoord van mensen die een van de drie providers zo ver had gekregen om één van de antennesectoren (of de tilt) iets aan te passen bij het eerstvolgende zendmast onderhoud.
Daarna was er nét
wel bereik binnen! Ik zou even moeten opzoeken welke provider dat was, maar weet wel dat zoiets best een traject van een aantal maanden kan zijn, als het al überhaupt mogelijk is in jouw gebied.
Wellicht is, afhankelijk van de grootte van jouw appartementencomplex, een DAS/picocell/repeater systeem ook een optie. Als alternatief hierop kan je ook een (semi)publiek wifi netwerk aan laten leggen in de gedeelde ruimtes/parkeergarage en in de lift (dat is mogelijk). Wellicht is dat + het inhuren van een IT bedrijf (of jezelf met wat vrienden) dat je buren helpt met het instellen van WiFi bellen, ook kosten technisch een stuk interessanter. Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat een DAS/picocell systeem in een (nieuwbouw)appartementencomplex vrij kostbaar is en niet vergoed/meebetaald wordt door de provider(s) en probeer je verhuurder/VvE ook maar eens zo ver te krijgen (en dan wordt het toch ook weer aan jezelf doorberekend).
Bij mij was het bereik probleem opgelost toen KPN een nieuwe zendmast plaatste op het appartementencomplex precies tegenover mijn woning, dus wie weet staat er ook bij jou in de buurt iets op de planning, volgens mij zijn er wel een aantal mensen actief hier die daar inzicht in hebben.
Edit: toevoeging over mijn eigen ervaring met een nieuwe zendmast:
Deze nieuwe antenne locatie hier kwam wel pas ruim 2 jaar nadat mijn complex opgeleverd was en ik heb ook het vermoeden dat dit niet door mijn melding is gekomen. De zendmast staat op het dak van een andere (woon)complex van 20+ jaar oud, de sectoren staan ook niet in de richting van mijn complex.
Deze nieuwe zendlocatie staat er nu al dik 2 jaar, en er is geen enkele andere locatie verwijderd, dus mijn eerste vermoeden dat 'ie ter vervanging voor een andere zendmast kwam, lijkt onjuist.
Wel zijn sindsdien nog een aantal nieuwbouwcomplexen in mijn omgeving gebouwd en de KPN zendmast die voorheen het dichtstbij mijn woning stond, wordt nu volledig overschaduwd door een nieuw complex
KPN lijkt dus wel iets te geven om binnenhuisdekking
Sowieso is het best een flink probleem voor de providers, er zijn hier in Amsterdam in de laatste maanden/jaren meerdere zendmasten verwijderd (daklocaties vooral), zonder dat er een nieuwe locatie voor in de plaats is gekomen. Op de Zuidas is dat een probleem, maar ook het centrum van Amsterdam, al heeft KPN onlangs wel
twee hele nieuwe locaties bijgeplaatst, hopelijk lossen die ook wat capaciteitsproblemen op waar in dit topic afgelopen zomer over was gesproken
[
Voor 43% gewijzigd door
AlesT op 10-01-2025 11:32
]